Je kunt beter nog even wachten met kopen gezien er eind dit jaar/begin volgend jaar nieuwe chipsets en processors uitkomen. Als je nu iets koopt heb je over 2-3 maanden voor dezelfde prijs iets wat dubbel zo goed presteert. Ik wacht zelf ook nog even met het upgraden van mijn PC (die ik ook als HTPC gebruik) totdat AMD met de
Fusion APU komt:
AMD Fusion is a new approach to processor design and software development, delivering powerful CPU and GPU capabilities for HD, 3D and data-intensive workloads in a single-die processor called an APU. APUs combine high-performance serial and parallel processing cores with other special-purpose hardware accelerators, enabling breakthroughs in visual computing, security, performance-per-watt and device form factor.
De performance van het GPU gedeelte zit op het niveau van een Radeon 5670, waardoor de meest complexe postprocessing mogelijk wordt. AMD/ATI claimt daarom ook de hoogst mogelijke HQV 2.0 score (videokwaliteit) te kunnen halen met de Fusion APU (
link). Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen gezien AMD nu ook al voorop loopt in de HQV tests (zie
deze HQV vergelijking). Intel doet het kwa HQV echt een heel stuk minder met zijn Clarkdale. Daarnaast heeft de Clarkdale problemen met uitsturen op 23hz (23.976 hz om precies te zijn), wat nadelig is voor 24p (23.976fps) film content. Dit is een
driver bug die al maanden bestaat, maar waar niks aan gedaan wordt door Intel. Ik verwacht trouwens ook niet dat Intel's Sandy Bridge straks ook maar in de buurt zal komen bij de HQV scores van AMD's Fusion APU. AMD heeft met ATI een te grote voorsprong als het om het video gedeelte gaat.
Als OS schijf en opslag (heb niet veel ruimte nodig) ga ik voor een Intel Postville G3 SSD (tegen die tijd ook wel uit). Lekker veel IOPS (50.000 lezen en 40.000 schrijven) zodat alles lekker vlot start en het wat betreft lees- en schrijfacties geen belemmering is om veel tegelijk te doen. Windows Media Center is ook heel erg afhankelijk van snelle storage. Dit omdat er voor de EPG en zenderlijst uit een database file gelezen wordt die soms kan oplopen tot over de 100mb. Dit is goed te merken bij een laptop met een 5400rpm harddisk. Het scrollen door de EPG gaat dan heel laggy en op elke EPG handeling wordt traag gereageerd.
Voor wat betreft het geheugen kies ik voor 8GB DDR3 1600, maar dit is omdat ik veel met VM's werk.
Voeding en kast ben ik nog niet over uit. Ik wil eigenlijk een compleet passief gekoelde (HT)PC zonder ventilatoren (omdat die steeds meer herrie gaan maken door slijtage in de loop van de tijd). Dan moet je dus weinig warmte ontwikkeling hebben in je kast. En dat heb ik ook omdat ik geen uitbreidingskaarten gebruik, er enkel 1 SSD is ingebouwd en ik kies voor een APU-model met een max TDP van 45 watt. Verder moeten er voldoende luchtgaten zijn in de bovenkant van kast (zoals bij een Antec Three Hundred) zodat de opstijgende wamte van de processor middels convectie kan worden afgevoerd. Om zoiets volledig passief te laten doen heb je een grote heatsink nodig (ik dacht dan aan een Scythe Orochi). De voeding wordt denk ik een PicoPSU. Deze is efficiënter bij laag verbruik en door de externe adapter heeft deze geen warmte ontwikkeling in de kast. Audio loopt via SPDIF naar een aparte versterker met ingebouwde DAC. De video gaat gewoon direct via HDMI vanuit het mobo naar de TV (ik hoef geen surround geluid bij films/video). Verder moet de PC monitor en de TV nog vervangen worden door schermen met een FullHD resolutie. Dan kan ik ze in clone mode zetten (clonen vraagt ook minder van de GPU dan het bureaublad uitbreiden) zodat ik ook vanaf de TV op hetzelfde gedeelte van het bureaublad kan werken met een remote toetsenbord. Als afstandsbediening gebruik ik gewoon de standaard Microsoft MCE remote en receiver. Een LCD display op de behuizing boeit me ook niet echt (wil zo min mogelijk lichtjes en bling bling).
De software moet ik nog even kijken. Ik heb tot nu met met Windows Media Center gewerkt en ook even kort kunnen testen met DVBLink for IPTV. Dat werkt opzich goed, alleen mis ik in Windows Media Center de mogelijkheden om alles tot in de puntjes te kunnen instellen. Ik ben daarom van plan om MediaPortal en XBMC ook nog te gaan testen. Hier kun je veel meer mee tweaken en er zijn ook diverse plugins voor.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 29-10-2010 03:38
]