ArChie schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:04:
[...]
Ik neem aan dat die one.ts het bestand van december 2009 is? Die vergelijk je nu met een IP stream van Glashart Media die je gisteren gemaakt hebt, terwijl deze discussie begonnen is naar aanleiding van een opmerking die je maakte over de "volle 8 Mbps" die Phyt_ nu zou hebben via het DVB-C signaal van Glashart Media. Ik neem dus ook aan dat jij aanneemt dat Glashart Media via IP en DVB-C dezelfde MPEG stream verstuurt van een kanaal.
Klopt. De reacties die ik tot nu toe gelezen heb over het nieuwe DVB-C signaal duiden er sterk op dat men voor DVB-C dezelfde (onbewerkte) IP aanvoer gebruikt als als bij IDTV. In het XMSNet topic heb ik zelfs letterlijk gelezen dat iemand geen verschil kon zien tussen het IPTV signaal en het DVB-C signaal, terwijl je dat toch echt wel moet zien als de beeldkwaliteit hetzelfde is als hier in Eindhoven. Sterker nog: in het bericht
hier op Tweakers stond ook: 'de beschikbare tv-kanalen zullen uitsluitend in sd-kwaliteit bekeken kunnen worden, met bitrates tussen de 4 en 8Mbps'. Ik ga er dan vanuit dat men niet loopt te hercoderen. Als jij jou .ts file van OnsNet Nuenen hier ook upload (ik neem aan dat daar ook een paar seconden Nederland 1 in zit?), dan kunnen we dat logo er naast zetten en weten we zo of de kwaliteit gelijk is met de originele IP stream (iig de kwaliteit van het logo dan)
Die one.ts is inderdaad degene van december. Dit omdat ik geen DVB-C kaart heb hier om een nieuwe capture file te maken, maar ook voornamelijk omdat de beeldkwaliteit op het moment ongeveer hetzelfde is als in december 2009 (dus met dezelfde hoeveelheid zweem en fletse kleuren). Het mooiste is inderdaad als je dezelfde frames kan vergelijken, maar lukt helaas niet en daarom leg ik ook de nadruk op de zenderlogo's.
Daar zitten mij net wat te veel aannames in. Als je wilt vergelijken, dan is het volgens mij in ieder geval een voorwaarde dat je er dan ook op de één of ander manier voor zorgt dat je de beschikking krijgt over gelijktijdig gemaakte capture bestanden van de drie systemen en dan het zelfde frame uit de drie capture bestanden naast elkaar zet. Anders wordt het wel zeer lastig om met zekerheid iets over de huidige beeldkwaliteit van de drie systemen te kunnen zeggen.
Als er iemand is met OnsNet Eindhoven en een DVB-C kaart die gelijktijdig wil capturen terwijl ik een dump maak van de IP stream, graag!
[...]
Om te beginnen zegt niemand dat de bron de satelliet moet zijn, dat maak jij er nu weer van.
Ik zeg ook niet dat iemand dat beweert.
Het was gewoon een reactie op een stukje van jou post:
ArChie schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:41:
[...]
Misschien gebruikte Hertzinger wel het satelliet signaal van CanalDigitaal als bronsignaal dat een lagere variabele bitrate heeft dan het bron signaal van de mediagateway en hercodeerden ze de uitgang van de satelliet ontvanger wel weer tot een signaal met een constante bitrate van 8 Mbps voor gebruik in de multiplexer.
Wat er gezegd wordt is dat het misschien zou kunnen liggen aan het gebruik van verschillende bronsignalen. Het is echter ook mogelijk dat men hetzelfde bronsignaal gebruikt, maar dat de eventuele bewerkingen na binnenkomst anders zijn of op andere apparatuur worden uitgevoerd waardoor je verschillen krijgt. In het gehele Ziggo gebied worden bijvoorbeeld in principe dezelfde kanalen geleverd, maar de in beide headends gebruikte apparatuur en instellingen zijn zeker niet hetzelfde waardoor er ook sprake is van kwaliteitsverschillen.
Dat lijkt mij meer waarschijnlijker inderdaad, gezien ik sterk het idee heb dat men hier ook gewoon diezelfde IP aanvoer gebruikt als bij IDTV van OnsBrabantNet/OnsNet Nuenen. Alleen geeft men deze dus niet orgineel door bij DVB-C. Sowieso het hercoderen, maar daarvoor gebeurd ook nog van alles volgens mij.
Het punt is en blijft dat wij op basis van het vergelijken van de output gewoon geen conclusies kunnen trekken over eventuele bewerkingen in de headends omdat we geen idee hebben hoe de keten in elkaar zit. Het enige dat we kunnen concluderen is dat de beeldkwaliteit anders is, als we tenminste exact hetzelfde frame van de drie systemen kunnen vergelijken. Daarna kan je alleen maar hopen dat Hertzinger en Glashart Media bereid zijn om een verklaring af te geven waarom er een verschil is.
Inderdaad. Ik ben benieuwd of ik iets terug krijg op mijn vraag naar Reggefiber/Glashart Media

Nu kijk ik al jaren digitale TV en wordt er door Ziggo (en voorheen Multikabel) toch voor een redelijk aantal kanalen gebruik gemaakt van een bronsignaal dat van satellieten afkomstig is, maar het wegvallen van kanalen bij onweer is voor mij geen bekend fenomeen. Ik vind het daarom opmerkelijk dat je op basis van dit soort observaties meent conclusies te kunnen trekken over wat Hertzinger en Glashart Media achter gesloten deuren aan het doen zijn.
Hier is het al vanaf het begin zo geweest dat het beeld op zwart ging bij zware regenval of hagel. Dit gebeurt enkel bij zenders waarvan het bronsignaal van de satelliet komt. Dit was bijvoorbeeld zo bij de analoge RTL zenders (welke sinds een maand nu ook IP aanvoer gebruiken voor het bronsignaal). Toen deze nog satelliet aanvoer gebruikte waren die analoge zenders niet om aan te zien (nu is het iets beter), maar het was ook zo dat als men 's nachts aan het werk was en Nederland 1,2,3,SBS,NET5,Veronica op zwart gingen (door werkzaamheden) dat de RTL zenders nog gewoon doorspeelde. En als het dus hard regende of hagelde vielen de RTL zenders weg terwijl Nederland 1,2,3,SBS,NET5,Veronica gewoon netjes door bleven spelen, zonder haperingen/onderbrekeningen of wat dan ook.
De satellieten die Hertzinger hier neer heeft gezet zijn niet van die zware dure satellieten die Ziggo gebruikt gok ik.
http://www.dse.nl/node/view/1072#1504Boven op de centrale staan de satelietschotels.
Een nadeeltje van een eigen TV netwerk is dat we ook zelf moeten zorgen dat de sneeuw en ijzel van de schotels wordt verwijderd, als de ontvangst te leiden heeft van te veel ijzige aanslag.
Een ladder is dan ook prominent aanwezig in de centrale.