OnsBrabantNet / OnsNetEindhoven (Deel II) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste
Acties:
  • 162.448 views

Verwijderd

http://www.onsnetnuenen.n...ver-nieuwe-zenderpakket-2
Glashart Media schept duidelijkheid over nieuwe zenderpakket

De zenderwijzigingen die de leverancier van analoge en digitale televisie, Glashart Media, voor haar klanten in Nuenen vandaag doorvoert, zijn het gevolg van een aantal veranderingen die zich in het afgelopen jaar hebben voor gedaan in het aanbod van TV zenders en TV programma’s.

Een van de veranderingen van het afgelopen jaar zijn de voorwaarden waaronder de TV zenders, de eigenaren van de TV programma’s, hun programma’s aanbieden aan distributeurs van TV programma’s zoals Glashart Media. Een aantal aanbieders eist dat hun programma’s uitsluitend na extra betaling, in een pluspakket, worden geleverd. Anderen eisen dat hun programma’s uitsluitend via digitale TV worden verspreid.
Een andere verandering is dat de eigenaren van enkele TV satellieten binnenkort de aanvoer van zenders via satelliet gaan beëindigen.

Daarbij zijn ook nog de kosten die sommige programma-eigenaren in rekening brengen de afgelopen jaren gestegen. Enkele “dure” programma’s, die volgens het Kijk- en Luisteronderzoek erg weinig worden bekeken, heeft Glashart Media in een pluspakket ondergebracht in het nieuwe Interactieve Digitale Televisie aanbod.

Een vierde reden waarom het zenderpakket is aangepast heeft te maken met het feit dat KPN met haar dienst Digitenne signalen tot in elke woning kan stralen. Een aantal zenders verstoren de TV signalen die in de huiskamer door de coax kabels naar de TV lopen. De mantels rond veel van de oude koperkabels zijn niet sterk genoeg om deze storingen te voorkomen. Door andere kanalen met een andere golflengte (frequentie) te gebruiken voor het transport van de glasvezelaansluiting in de meterkast tot aan uw TV, worden deze storingen nu geminimaliseerd.

Voor het omvangrijke oude analoge zenderpakket met meer dan 50 zenders, waren evenzoveel kanalen nodig op de coaxkabel in de woning. Deze zaten te dicht bij elkaar om storingen te voorkomen en lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket, dat Glashart Media in Nuenen aan alle bewoners gaat leveren. Dit gratis digitale zenderpakket komt digitaal bij de TV via de coax kabel, waar het met een speciale box omgezet kan worden voor de TV.

Dit alles heeft er toe geleid dat het zenderpakket voor OnsNet Nuenen, maar ook die van OnsBrabantNet en Ons Net Eindhoven aangepast worden. De klantenservice van de drie glasvezelaars staat klaar om een ieder met problemen daar terstond mee te assisteren.

Nieuw analoog en digitaal zenderpakket
Het basis zenderpakket van 30 zenders van Glashart Media is op dit ogenblik uniform voor geheel Nederland vastgesteld. Hierbij is rekening gehouden met de wensen van programmaraden in verschillende delen van Nederland. Glashart Media heeft de meest populaire zenders die worden genoemd in het nationale Kijk en Luisteronderzoek geselecteerd om tot 30 zenders te komen. Om de lokale flexibiliteit van het glasvezelnetwerk zo goed mogelijk te gebruiken heeft Glashart Media nog 4 zenders geïdentificeerd die tegemoet komen aan de variatie en lokaliteit van het zender aanbod in Brabant. Voor Nuenen kunnen nog 5 lokale zenders in het programmapakket van Glashart media worden opgenomen waaronder de LON.

Door aanschaf van een box voor € 49,95 kan iedereen nu digitale kwaliteit op zijn TV verkrijgen met uitsluitend een analoog TV abonnement van € 13,95 per maand. Daarnaast is het mogelijk om de nieuwe dienst Interactieve Digitale Televisie te gaan gebruiken met extra zenderpakketen en een uitgebreid aanbod van HD zenders voor € 6,95 per maand.

Tevens heeft OnsNet Nuenen een nieuw aanbod geïntroduceerd. Vanaf € 39,95 per maand (men ontvangt het eerste jaar € 10 korting per maand, daarna betaalt men € 49,95) kan men al gebruik gaan maken van een totaalpakket met de nieuwe televisiedienst waarbij men zowel analoog als digitaal televisie kan kijken, internetten (30 Mbps) en bellen.

Enquête
Om de samenstelling van het nieuwe zenderpakket zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de leden van OnsNet Nuenen, gaat Glashart Media de komende weken op uitdrukkelijk verzoek van de Coöperatie OnsNet Nuenen een enquête organiseren. Indien mogelijk zullen de meest populaire zenders die uit dit onderzoek naar voren komen speciaal voor Nuenen aan het lokale Nuenen pakket worden toegevoegd. Hiertoe is het noodzakelijk dat de programma-eigenaren dit toestaan en de kosten van de programma-rechten betaalbaar blijven. Zo zal maximaal aan de specifieke wensen van de Nuenenaren tegemoet worden gekomen.
Eindelijk eens keer inhoudelijke communicatie naar de klanten waar het altijd zo aan ontbreekt bij OnsBrabantNet/OnsNet Nuenen/OnsNet Eindhoven. Eindelijk wordt er eens keer een fatsoenlijke uitleg naar buiten gegeven over de lang spelende problemen met het coax-signaal. Volgens OnsNet Eindhoven was het allemaal redelijk onder controle en was er met het analoge signaal geen probleem. Nou wel dus! Een dik beeldkwaliteitsprobleem, en dit al sinds de introductie van PlusTV in juli 2008! Doordat ze die zooi erbij gepropt hebben zitten we nu al 2 jaar naar geknepen kwaliteit te kijken bij analoog (en later ook digitaal). Fijn dit dit nu onderhand eens (indirect) wordt erkend! Beter laat dan nooit.

Nu snel omgooien die hap naar een kleiner zenderpakket met maximale beeldkwaliteit en een fatsoenlijk open DVB-C signaal volgens de standaard _/-\o_ Al zou ik wel eerst even VOORAF een enquête houden over het nieuwe zenderpakket in plaats van ACHTERAF ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2010 03:44 ]

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Voor degenen die in dit topic meer informatie proberen te vinden over het OnsNet Nuenen open DBV-C signaal op een HTPC: ik heb het sinds gisteren aan de praat met een Anysee E30C Plus DVB-C tuner onder Windows 7.
Zie 1 (omschrijving) en 2 (oplossing) voor een beknopte howto.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nieuws betreffende IDTV: http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=3690

Blijkbaar wordt o.a. de EPG flink aangepast en dat was inderdaad ook wel nodig ;)

• JaWSnl
  • Laatst online: 13-06 15:18
En volgens dit nieuws komt er dus inderdaad binnekort een HDPVR met opnamefunctie. Er wordt genoemd dat het dit najaar zal komen, maar daar zou ik nog niet te veel van verwachten eigenlijk. Eerst zien dan geloven. En hopen dat OBN/ONN een mooie omruilregeling heeft voor de decoders (110/130(m)). Want als ik nog 200 euro moet betalen voor een decoder dan denk ik er nog een paar keer over na.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Als de HDPVR er komt hebben ze in ieder geval 1 klant extra want dan gaat UPC hier er uit met hun *piep* software op de settopbox. Alleen spijtig dat ik dan Sport1 moet gaan missen maar het zal maandelijks een hoop geld schelen.

• ik222
  • Niet online
Kluutmaran schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:18:
Als de HDPVR er komt hebben ze in ieder geval 1 klant extra want dan gaat UPC hier er uit met hun *piep* software op de settopbox. Alleen spijtig dat ik dan Sport1 moet gaan missen maar het zal maandelijks een hoop geld schelen.
Dat het er komt is wel zeker, de vraag is enkel wanneer ;)

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 14:02
Nu OnsNetEindhoven nog.

Is daar al iets meer over bekend want het begint nu toch wel errg lang te duren :O

Verwijderd

In het bericht op totaaltv staat:

Interactieve Televisie van Glashart Media wordt via service providers aan consumenten aangeboden. Deze providers zijn: Concepts ICT, OnsBrabantNet, OnsNetEindhoven, OnsNetNuenen, Edutel, Com1, Solcon, Tweak, KickXL, Lijbrandt, Lijbrandt Telecom en XMS.

Dat lijstje zie je elke keer bij die persberichten. Maar in de voorgaande persberichten stond ONE er nog niet tussen.

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

ik222 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:26:
[...]

Dat het er komt is wel zeker, de vraag is enkel wanneer ;)
Aanstaande OBN-klant meldt zich!

In de winkel werd me verteld dat het begin volgend jaar werd. Medewerkster vertelde niets over korting/gratis apparatuur, maar kan me voorstellen dat ze toch wel iets van een korting geven.

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Mijn huidige IPTV kastje heb ik voor €0 gekregen. Ik wil hem graag inruilen voor de HD opname variant :)

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
VonFoX schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:10:
Mijn huidige IPTV kastje heb ik voor €0 gekregen. Ik wil hem graag inruilen voor de HD opname variant :)
Als dat zou kunnen... Maar wat hebben zij aan een hele zooi tweede hands decoders? Ben benieuwd of ze iets leuks weten te verzinnen.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Die oude decoder van mij kan dan toch bij iemand neergezet worden die geen opname wil :)

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Op www.onsbrabantnet.nl/enquete en www.onsnetnuenen.nl/enquete kun je als klant aangeven wat je vind van de omrastering: welke zenders zou je graag willen e.d.
Hoe meer mensen hun mening geven, hoe meer kans er is dat de zender die jij wilt er bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:30
JaWSnl schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 18:40:
Op www.onsbrabantnet.nl/enquete en www.onsnetnuenen.nl/enquete kun je als klant aangeven wat je vind van de omrastering: welke zenders zou je graag willen e.d.
Hoe meer mensen hun mening geven, hoe meer kans er is dat de zender die jij wilt er bij komt.
Ik heb net even gestemd.
Wel jammer dat je niet meer kunt kiezen uit de 3 extra discovery zenders (Science, Travel & Living en World).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Ronduit manipulatief dat ze BBC1 en BBC2 helemaal buiten beeld proberen te houden. Ik moest ze in het 'Anders...' veld invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
HappyChainsaw schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:13:
Ronduit manipulatief dat ze BBC1 en BBC2 helemaal buiten beeld proberen te houden. Ik moest ze in het 'Anders...' veld invullen.
Volgens mij kun je zenders waarvoor je geen licentie hebt nu eenmaal niet aanbieden dus dan lijkt het mij logisch dat die er niet bij staan. Ik bedoel zet je ze erbij dan willen gegarandeerd veel mensen die hebben maar als het vervolgens simpelweg niet mogelijk is ze ook daadwerkelijk aan te bieden dan gaat iedereen weer zeggen dat er niets gedaan is met de enquete.

Dat BBC1 en BBC2 ontbreken komt gewoon doordat de BBC eigenlijk deze zenders enkel op de traditionele kabel wil houden in Nederland. Denk dat men daar als provider weinig aan kan doen buiten het blijven proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door ik222 op 02-10-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Een stukje achtergrond is dan wel op zijn plaats. We hadden hier BBC1 en BBC2. Jarenlang. Een paar maanden terug zijn deze twee kanalen ineens omgezet in twee andere zenders. Zonder wat voor communicatie dan ook. Na wat gemor van leden en publicaties in de media kwam ONE/ONN met een reactie dat ze hun uiterste best gingen doen om de BBC1 en 2 weer terug te krijgen. Het staat zelfs nog online:
We gaan ervan uit dat de doorgifte van BBC 1 en BBC 2 op korte termijn weer mogelijk is. Op dat moment zal Glashart Media de genoemde wijziging weer terugdraaien.
Door in de enquête deze twee zenders weg te laten uit de keuzelijst manipuleer je de uitkomst op voorhand. Ik voel al een reactie van ONN/ONE aankomen: "Uit de peiling onder onze leden is gebleken dat er amper behoefte bestaat aan de BBC1 en 2. We voelen ons daarom niet langer genoodzaakt om onze leverancier hierover onder druk te zetten."
Kijk, dat het licentietechnisch allemaal wat lastiger ligt met de BBC is duidelijk. Maar noem het dan geen inventarisatie van wat de leden graag aan tv-zenderaanbod zouden willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 00:37:
Eindelijk eens keer inhoudelijke communicatie naar de klanten waar het altijd zo aan ontbreekt bij OnsBrabantNet/OnsNet Nuenen/OnsNet Eindhoven. Eindelijk wordt er eens keer een fatsoenlijke uitleg naar buiten gegeven over de lang spelende problemen met het coax-signaal. Volgens OnsNet Eindhoven was het allemaal redelijk onder controle en was er met het analoge signaal geen probleem. Nou wel dus! Een dik beeldkwaliteitsprobleem, en dit al sinds de introductie van PlusTV in juli 2008! Doordat ze die zooi erbij gepropt hebben zitten we nu al 2 jaar naar geknepen kwaliteit te kijken bij analoog (en later ook digitaal). Fijn dit dit nu onderhand eens (indirect) wordt erkend! Beter laat dan nooit.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar je nu zo enthousiast over bent met dat verhaal van OnsNet Nuenen. Het enige wat ik zie is een afdeling communicatie die met wat verzonnen redenen probeert allerlei andere partijen aan te wijzen als veroorzaker voor de problemen, zonder de hand in eigen boezem te willen steken. Daarbij proberen ze ook nog om met "technische" verklaringen te komen die waarschijnlijk wel geslikt zullen worden door de a-technische klant. Als de 50 analoge kanalen bijvoorbeeld voorheen wel "te dicht bij elkaar zaten" dan zou dat een opzettelijke actie van de OnsNet Nuenen zijn geweest. OnsNet Nuenen zou immers toch moeten weten hoeveel bandbreedte een analoog TV kanaal in beslag neemt en OnsNet Nuenen is de partij die bepaald op welke frequenties die analoge kanalen allemaal worden uitgezonden. Als de bandbreedte van de analoge kanalen onderling overlapt waardoor kanalen zouden gaan storen, dan is OnsNet Nuenen daar verantwoordelijk voor.
Nu snel omgooien die hap naar een kleiner zenderpakket met maximale beeldkwaliteit en een fatsoenlijk open DVB-C signaal volgens de standaard _/-\o_
Ik heb ondertussen een Transport Stream capture bestand van OnsNet Nuenen door wat DVB analyse tooltjes kunnen halen en helaas blijkt nog niet alle fouten die in het voormalig Hertzinger "DVB-C" signaal zaten zijn opgelost. Ze hebben in het Glashart media "DVB-C" signaal wat zaken toegevoegd zodat de Ziggo ontvangers de kanalenlijst kunnen opbouwen en het steeds wijzigende Service Definition Table (SDT) probleem opgelost.

In de Network Information Tables (NIT) nemen ze echter bij elke Transport Stream definitie nog steeds een frequency_list_descriptor op die verkeerd wordt gebruikt:

├─■  NIT  {  Network  Information  Table  }
│  └─■  network  ID  5600,  version  10
│      ├─■  network_id  =  5600
│      ├─■  version_number  =  10
│      └─■  sections:  {  Required  sections:  2,  available  sections:  2  }
│          ├─■  section  {  0/1  }
│          │  ├─■  section_number  =  0
│          │  ├─■  last_section_number  =  1
│          │  ├─■  descriptors:
│          │  │  └─■  network_name_descriptor
│          │  │      └─■  network_name
│          │  │          ├─■  character_coding  =  Latin  alphabet
│          │  │          └─■  text  =  Glashart  Eindhoven
│          │  └─■  transport  streams:
│          │      ├─■  stream
│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  1
│          │      │  ├─■  original_network_id  =  5600
│          │      │  └─■  descriptors:
│          │      │      ├─■  cable_delivery_system_descriptor
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  304.0
│          │      │      │  ├─■  FEC_outer  =  RS(204/188)
│          │      │      │  ├─■  modulation  =  64-QAM
│          │      │      │  ├─■  symbol_rate  =  6.875
│          │      │      │  └─■  FEC_inner  =  No  conv.  coding
│          │      │      ├─■  service_list_descriptor
│          │      │      ├─■  Viasat_logical_channel_descriptor
│          │      │      ├─■  private_data_specifier_descriptor
│          │      │      │  └─■  private_data_specifier  =  40  {  EACEM  }
│          │      │      ├─■  EACEM_logical_channel_descriptor
│          │      │      └─■  frequency_list_descriptor
│          │      │          ├─■  coding_type  =  cable
│          │      │          └─■  centre  frequencies:
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  304.0  {  MHz  }
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  312.0  {  MHz  }
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  320.0  {  MHz  }
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  328.0  {  MHz  }
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  336.0  {  MHz  }
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  344.0  {  MHz  }
│          │      │              ├─■  centre_frequency  =  352.0  {  MHz  }
│          │      │              └─■  centre_frequency  =  360.0  {  MHz  }

De definitie van de frequency_list_descriptor is als volgt:
6.2.17 Frequency list descriptor
The frequency list descriptor may be used in the NIT. It gives the complete list of additional frequencies for a certain multiplex which is transmitted on multiple frequencies.
Met andere woorden: Glashart media geeft met die frequency_list_descriptor in de definitie van Transport Stream 1 aan dat Transport Stream 1 niet alleen wordt doorgegeven op de 304 MHz, zoals gedefinieerd in de cable_delivery_system_descriptor, maar ook wordt doorgegeven op de 304, 312, 320, 328, 336, 344, 352 en 360 MHz.

Duidelijk een gevalletje van het niet begrijpen van de DVB specificatie waardoor data structuren op een functioneel verkeerde manier worden toegepast wat kan leiden tot ongewenst gedrag van DVB ontvangers die uitgaan van de juiste toepassing van deze structuur. De frequency_list_descriptor wordt normaal namelijk veelal toegepast bij DVB-T om de ontvanger te vertellen dat een bepaalde Transport Stream op een frequentie ook te ontvangen is via naburige zendmasten op een aantal andere frequenties. Digitenne van KPN zendt bijvoorbeeld een bepaalde Transport Stream niet in het hele land overal uit op dezelfde frequentie omdat niet overal dezelfde frequenties beschikbaar zijn/waren. De DVB-T ontvanger kan dan aan de hand van de extra gedefinieerde frequenties in de frequency_list_descriptor bepalen op welke frequentie de betreffende Transport Stream het sterkst doorkomt en daar dan op afstemmen.

Het is in dit geval dus maar te hopen dat de DVB-C ontvangers die frequency_list_descriptor negeren, want op bijvoorbeeld 312 MHz wordt Transport Stream 2 doorgegeven en niet nog een extra Transport Stream 1. Bij de kabelbedrijven in Nederland wordt de optionele frequency_list_descriptor niet in het DVB signaal opgenomen omdat iedere Transport Stream maar één keer op de kabel wordt gezet, namelijk op de frequentie zoals gedefinieerd in de cable_delivery_system_descriptor. Het zou immers nogal een verspilling van de beschikbare bandbreedte zijn om iedere Transport Stream meerdere keren op de kabel te zetten.

Het is dus nog steeds geen fatsoenlijk DVB-C signaal.

[ Voor 100% gewijzigd door ArChie op 02-10-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie, het ging mij vooral om dit stukje in deze zin:

Deze zaten te dicht bij elkaar om storingen te voorkomen en lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket, dat Glashart Media in Nuenen aan alle bewoners gaat leveren.

Hier wordt indirect bevestigd dat 50 analoge kanalen in hun volle kwaliteit gewoon teveel bandbreedte slurpen en geen ruimte meer bood om al die digitale zenders van dat PlusTV ook in hun volle bandbreedte door te geven. Gevolg was dat kort na de start van van PlusTV de analoge kwaliteit omlaag werd gezet (doffer, blurrier, fletsere kleuren en stukken minder scherp en strak). Later heeft men ook de Digitale kwaliteit omlaag gezet omdat Nederland 1 HD er niet meer bij paste (het digitale signaal begon toen te haperen). Om dit op te lossen is vervolgens ook de digitale kwaliteit omlaag gezet.

Nu er een kleiner zenderpakket komt en men zegt dat het oude zenderpakket 'onvoldoende ruimte bied voor het gratis digitale signaal', wordt er dus indirect bevestigd dat we de afgelopen jaren naar geknepen kwaliteit hebben gekeken. Oke, dit komt misschien niet van OnsBrabantNet/OnsNet Nuenen zelf, maar het staat tenminste op hun site nu. In plaats van wat OnsNet Eindhoven doet (stil houden, geen uitleg geven en zeggen dat er met analoog niks mis was), wordt op de site van OnsBrabantNet nu wel indirect toegeven dat er kwaliteitsproblemen waren met het oude coax-signaal.

Over dat DVB-C signaal: zouden ze die afwijking/fout misschien niet expres hebben laten zitten zodat die Sagem box compatible blijft met het signaal? Ik heb het idee dat ze daar geen firmware update meer voor door gaan voeren namelijk, maar hij staat nog wel in het lijstje van ondersteunde ontvangers.

Zou je trouwens die nieuwe .ts file hier willen posten? Ben zelf ook benieuwd naar alle verschillen met een oudere .ts file. Ook wat betreft de beeldkwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
HappyChainsaw schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:44:
Een stukje achtergrond is dan wel op zijn plaats. We hadden hier BBC1 en BBC2. Jarenlang. Een paar maanden terug zijn deze twee kanalen ineens omgezet in twee andere zenders. Zonder wat voor communicatie dan ook. Na wat gemor van leden en publicaties in de media kwam ONE/ONN met een reactie dat ze hun uiterste best gingen doen om de BBC1 en 2 weer terug te krijgen. Het staat zelfs nog online:

[...]

Door in de enquête deze twee zenders weg te laten uit de keuzelijst manipuleer je de uitkomst op voorhand. Ik voel al een reactie van ONN/ONE aankomen: "Uit de peiling onder onze leden is gebleken dat er amper behoefte bestaat aan de BBC1 en 2. We voelen ons daarom niet langer genoodzaakt om onze leverancier hierover onder druk te zetten."
Kijk, dat het licentietechnisch allemaal wat lastiger ligt met de BBC is duidelijk. Maar noem het dan geen inventarisatie van wat de leden graag aan tv-zenderaanbod zouden willen hebben.
Ja maar dat weghalen had dus een reden, namelijk dat ze geen licentie hadden. Al die tijd eerder gaven ze die zenders dus in principe illegaal door. De BBC ging daar werken van maken en dus moest men ze uit het pakket halen. Maar aangezien ze die licentie nu nog steeds niet hebben is het niet meer dan logisch dan dat deze zenders niet in de enquete zetten aangezien die zenders er toch niet kunnen komen. En wat betreft dat laatste zullen ze echt niet concluderen dat er geen behoefte aan is omdat ze zelf ook weten dat ze niet in de enquete zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:27:
ArChie, het ging mij vooral om dit stukje in deze zin:

Deze zaten te dicht bij elkaar om storingen te voorkomen en lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket, dat Glashart Media in Nuenen aan alle bewoners gaat leveren.
Het eerste stukje van die zin klopt al niet, dus waarom zou het vet gemarkeerde deel van die zin dan wel kloppen?

Laten we voor de aardigheid eens een vergelijkingen maken met de kabelbedrijven. Vanaf het frequentie gebied dat voor analoge radio wordt gebruikt zijn er op de coax kabel ongeveer 90 frequenties met ieder een bandbreedte van 8 MHz te verdelen over allerlei diensten. Glasvezelbedrijven hebben als voordeel dat zij geen kabel frequenties hoeven in te zetten voor kabelinternet en Video On Demand diensten wat de kabelbedrijven wel moeten doen aangezien al hun diensten uiteindelijk wel over die kabel moeten worden doorgegeven aan de klanten. Dat betekent dus dat de glasvezelbedrijven naast die 50 analoge kanalen dus nog 40 kanalen over hebben/hadden voor DVB-C Transport Streams. Uit de kanalen/frequentie lijst van Ons Net Eindhoven voor Plus TV blijkt dat zij maar 10 van die 40 frequenties in gebruik hadden.

In de nieuwe situatie met een DVB-C signaal geleverd door Glashart Media gaat men zelfs nog minder DVB-C Transport Streams leveren dan men al had terwijl ze juist stellen dat ze meer ruimte gaan vrijmaken voor DVB-C door de afbouw van die 50 analoge kanalen. Dat is dan toch totaal niet met elkaar te rijmen? Verder gaat men terug van QAM-256 in de oude situatie naar QAM-64 in de nieuwe situatie, dat is effectief 12 Mbps bitrate per Transport Stream minder dan men voorheen had. In totaal dus 8 keer 12 plus 2 keer 50 = 196 Mbps minder bitrate dan voorheen. En dat terwijl glasvezelbedrijven juist als groot voordeel hebben dat zij QAM-256 storingsvrij kunnen afleveren op het adres van de klanten. De kabelbedrijven hebben immers ook nog te maken met het stuk coax kabel tussen wijk centrale en het adres van de klant wat een nadelig effect kan hebben op het toepassen van QAM-256.
Hier wordt indirect bevestigd dat 50 analoge kanalen in hun volle kwaliteit gewoon teveel bandbreedte slurpen en geen ruimte meer bood om al die digitale zenders van dat PlusTV ook in hun volle bandbreedte door te geven. Gevolg was dat kort na de start van van PlusTV de analoge kwaliteit omlaag werd gezet (doffer, blurrier, fletsere kleuren en stukken minder scherp en strak). Later heeft men ook de Digitale kwaliteit omlaag gezet omdat Nederland 1 HD er niet meer bij paste (het digitale signaal begon toen te haperen). Om dit op te lossen is vervolgens ook de digitale kwaliteit omlaag gezet.
Een analoog TV kanaal neemt een vaste bandbreedte in beslag ongeacht of de apparatuur van de provider nu kwalitatief goed of slecht is. Een lagere kwaliteit van analoge TV kanalen levert dus totaal geen extra ruimte op voor Plus TV. Dat de glasvezelbedrijven geen zin hebben in de aanschaf van extra multiplexers om meer DVB-C Transport Streams te maken wil natuurlijk niet zeggen dat er ook werkelijk een fysieke ruimte beperking is op de coax kabel.
Over dat DVB-C signaal: zouden ze die afwijking/fout misschien niet expres hebben laten zitten zodat die Sagem box compatible blijft met het signaal? Ik heb het idee dat ze daar geen firmware update meer voor door gaan voeren namelijk, maar hij staat nog wel in het lijstje van ondersteunde ontvangers.
Ze zeggen toch dat ze een DVB-C signaal leveren zodat de klanten DVB-C ontvangers en/of apparatuur met geïntegreerde DVB-C tuners kunnen gebruiken? Dan kunnen ze dus geen fouten in het signaal laten zitten om tegemoet te komen aan een Sagem digitale ontvanger die niet DVB-C compatible is. Met een DVB incompatible signaal kan je immers verwachten dat het tot problemen gaat leiden met apparatuur die wel DVB compatible is.

Het is nu net de bedoeling van standaarden dat iedereen zich daaraan houdt anders gaat het niet (goed) werken zoals je zelf in het verleden hebt gemerkt toen je probeerde om met een TV met geïntegreerde DVB-C tuner het "DVB-C" signaal van OnsNet Eindhoven weer te geven.
Zou je trouwens die nieuwe .ts file hier willen posten? Ben zelf ook benieuwd naar alle verschillen met een oudere .ts file. Ook wat betreft de beeldkwaliteit.
De TS capture file waarover ik beschik is veel te kort om ook maar iets te kunnen zeggen over beeldkwaliteit. Het gaat mij immers alleen maar om de volledigheid van de DVB Service Information zodat ik aan TS capture file van een paar seconden genoeg data heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Je moet bij bovenstaand verhaal alleen wel bedenken dat de kabelbedrijven enorm dure apparatuur hebben voor het moduleren van het signaal op de coax en dat dit bij glasvezel gebeurt door een kleine modulator die ingebouwd zit in de CPE.

En de kwaliteit van de modulators is neem ik aan wel bepalend voor of je aangrenzende frequenties storingsvrij kan moduleren. En wat betreft die mindere apparatuur is dat natuurlijk ook logisch aangezien digitale kabeltechniek bij de kabelaar hun hoofdproduct is terwijl het bij glasvezelaanbieders slechts een bijproduct is.

Alles bij elkaar mag je denk ik heel tevreden zijn met een basispakket van 39 zenders anloog en via DVB-C. En dan als je meer zenders wilt of HD kwaliteit kun je IPTV nemen wat eigenlijk het hoodproduct op het gebied van digitale televisie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 19:59:
Je moet bij bovenstaand verhaal alleen wel bedenken dat de kabelbedrijven enorm dure apparatuur hebben voor het moduleren van het signaal op de coax en dat dit bij glasvezel gebeurt door een kleine modulator die ingebouwd zit in de CPE.
Het signaal van de kabelbedrijven wordt ook in headends gemaakt en vervolgens gedistribueerd via glasvezelverbindingen naar de wijken om daar pas op de coax gemoduleerd te worden. Of er bij kabelbedrijven nu sprake is van "enorm dure" apparatuur of iets duurdere apparatuur dan bij de glasvezel bedrijven kan ik niet bepalen zonder de bonnetjes.
En de kwaliteit van de modulators is neem ik aan wel bepalend voor of je aangrenzende frequenties storingsvrij kan moduleren. En wat betreft die mindere apparatuur is dat natuurlijk ook logisch aangezien digitale kabeltechniek bij de kabelaar hun hoofdproduct is terwijl het bij glasvezelaanbieders slechts een bijproduct is.
Als dat niet zou kunnen, dan zouden ze er als glasvezel aanbieder niet eens aan moeten beginnen. Kijk naar het DVB-C signaal zoals dat op de coax wordt gemoduleerd door de glasvezelbedrijven. Keurig om de 8 MHz een frequentie waarop een Transport Stream wordt geplaatst met een bandbreedte van 8 MHz. Als ze niet op een dergelijke manier aangrenzende frequenties storingsvrij zouden kunnen moduleren, dan valt er voor de DVB-C ontvangers niet veel te beginnen met hun signaal en blijft het beeld zwart of wordt een enorme blokken partij met veel signaal onderbrekingen.
Alles bij elkaar mag je denk ik heel tevreden zijn met een basispakket van 39 zenders anloog en via DVB-C. En dan als je meer zenders wilt of HD kwaliteit kun je IPTV nemen wat eigenlijk het hoodproduct op het gebied van digitale televisie is.
Ik zeg ook niet dat je er niet tevreden mee moet zijn. Ik geef alleen wat ik van de "verklaringen" van OnsNet Nuenen vind en laat weten dat hun digitale TV signaal nog steeds niet DVB-C compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja goed in headends met daarop een flink aantal aansluitingen is natuurlijk nog wat anders dan bij elke klant apart thuis in de CPE. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft ook lastig kan inschatten hoe groot het verschil tussen de coax techniek van een kabelaar en de techniek bij glasvezelproviders. Wat ik sowieso weet is dat je via catv over glasvezel bijvoorbeeld geen retoursignaal hebt en daardoor nooit interactief kan aanbieden via DVB-C.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat als men echt wil er zeker nog meer uit te halen zou zijn wat betreft aantal kanalen over coax (vergelijk het dan inderdaad maar eens met een kabelaanbieder die veel en veel meer via coax aanbieden) )alleen de vraag is of dat rendabel is als bijproduct naast het IPTV aanbod.

Overigens je analyse van het DVB-C signaal is zeker interessant om te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 20:58:
Ja goed in headends met daarop een flink aantal aansluitingen is natuurlijk nog wat anders dan bij elke klant apart thuis in de CPE. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft ook lastig kan inschatten hoe groot het verschil tussen de coax techniek van een kabelaar en de techniek bij glasvezelproviders.
Misschien kwam het niet helemaal duidelijk over, maar ook bij de kabelbedrijven geldt dat de signalen op een centrale plek geconstrueerd worden en via glasvezel worden gedistribueerd naar punten waar het glasvezel netwerk overgaat in het coax netwerk waar de klanten op zijn aangesloten. Dat geldt ook voor de glasvezelbedrijven met één cruciaal verschil, namelijk dat het punt waar de glasvezel netwerk overgaat in het coax netwerk zich bij de klant bevindt i.p.v. in een wijkcentrale. De beeld en geluidskwaliteit van de TV kanalen wordt in beide gevallen dus centraal bepaald door de apparatuur die men daar toepast om het signaal te construeren.

Gezien het frequentie plan van bijvoorbeeld OnsNet Nuenen en de verklaringen die OnsNet Nuenen zelf geeft kan ik alleen maar concluderen dat de door de glasvezelbedrijven toegepaste modulatoren bij de klant thuis geen problemen hebben met het storingsvrij moduleren van de kanalen op aangrenzende frequenties:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
Naam:                       Frequentie:  Opmerking: 
Analoge radio kanalen            88-108
                                    112  Vrij
                                    120  Vrij
                                    128  Vrij
                                    136  Vrij
                                    144  Vrij
                                    152  Vrij
                                    160  Vrij
                                    168  Vrij
Nederland 1                         176
Nederland 2                         184
Nederland 3                         192
RTL 4                               200
RTL 5                               208
SBS 6                               216
RTL 7                               224
RTL 8                               232
Net5                                240
Veronica/Disney XD                  248
één                                 256
Canvas                              264
Discovery Channel                   272
National Geographic                 280
Animal Planet                       288
                                    296  Vrij
Transport Stream 1                  304
Transport Stream 2                  312
Transport Stream 3                  320
Transport Stream 4                  328
Transport Stream 5                  336
Transport Stream 6                  344
Transport Stream 7                  352
Transport Stream 8                  360
                                    368  Vrij
                                    376  Vrij
                                    384  Vrij
                                    392  Vrij
                                    400  Vrij
                                    408  Vrij
                                    416  Vrij
                                    424  Vrij
                                    432  Vrij
                                    440  Vrij
                                    448  Vrij
                                    456  Vrij
                                    464  Vrij
                                    472  Vrij
Nickelodeon/Comedy central          480
CNN                                 488
                                    496  Vrij
EuroNews                            504
                                    512  Vrij
MTV                                 520
TMF                                 528
                                    536  Vrij
                                    544  Vrij
                                    552  Vrij
TV Oranje                           560
Eurosport                           568
                                    576  Vrij
                                    584  Vrij
                                    592  Vrij
Car Channel                         600
Schlager TV                         608
BBC  World                          616
BBC  Entertainment                  624
ARD                                 632
                                    640  Vrij
ZDF                                 648
Al Jazeera                          656
CNN Turk                            664
TV5 Monde                           672
Het gesprek                         680
                                    688  Vrij
WDR Köln                            696
                                    704  Vrij
                                    712  Vrij
                                    720  Vrij
BravaNL                             728
                                    736  Vrij
Brabant 10                          744
                                    752  Vrij
                                    760  Vrij
Omroep Brabant                      768
OnsBrabantNet Evenementen Kanaal    776
                                    784  Vrij
LON TV                              792
NDR Niedersachen                    800
                                    808  Vrij
                                    816  Vrij
RTL 7                               824
                                    832  Vrij
                                    840  Vrij
                                    848  Vrij
                                    856  Vrij

Als die modulatoren dat immers niet zouden kunnen, dan is het toch op zijn minst vrij dom te noemen dat OnsNet Nuenen dan hardnekkig een 8 MHz bandbreedte raster blijven toepassen i.p.v. bijvoorbeeld een 10 MHz raster waar ze nu toch alle ruimte voor hebben door het verminderen van het aantal frequenties dat ze in gebruik hebben.
Wat ik sowieso weet is dat je via catv over glasvezel bijvoorbeeld geen retoursignaal hebt en daardoor nooit interactief kan aanbieden via DVB-C.
In geval van glasvezelbedrijven is een retoursignaal via coax nogal zinloos aangezien men daarvoor over glasvezel verbindingen op het adres van de klant beschikt.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat als men echt wil er zeker nog meer uit te halen zou zijn wat betreft aantal kanalen over coax (vergelijk het dan inderdaad maar eens met een kabelaanbieder die veel en veel meer via coax aanbieden) )alleen de vraag is of dat rendabel is als bijproduct naast het IPTV aanbod.
Dan maak je er een andere discussie van. Zoals ik in de vorige reactie al aangaf gaat het mij om de, in mijn ogen, flauwekul verklaringen waarmee OnsNet Nuenen probeert om het inkrimpen van het analoge/digitale kanalen pakket via coax te verklaren. Die verklaringen rammelen dusdanig dat sommigen daaruit zelfs indirect menen te kunnen opmaken dat het nu allemaal kwalitatief wel in orde zal zijn omdat er "meer ruimte" is voor de overgebleven kanalen.

Persoonlijk heb ik meer respect voor een bedrijf dat gewoon aangeeft dat het hun beleid en verantwoordelijkheid is om het kanalen pakket per coax in te perken omdat ze willen proberen meer klanten ertoe te bewegen hun hoofdproduct, namelijk IP-TV, af te gaan nemen. Helaas lijkt het echter vrij normaal te zijn in de telecom wereld om nooit en te nimmer ergens verantwoording voor te nemen, zelfs niet voor het eigen beleid. In plaats daarvan krijgen de klanten verhaaltjes voorgeschoteld en zijn het altijd andere partijen verantwoordelijk voor het beleid van de telecom bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik begrijp prima dat ook bij de kabelproviders een groot deel glasvezel is maar zoals je zelf al aangeeft gebeurd het moduleren daar wel nog steeds op een centraal punt en niet los thuis bij iedere klant. Dat was wat ik bedoelde.

Maar goed dan nog als je bovenstaand schema ziet lijken aangrenzende kanalen inderdaad niet het probleem te zijn. Natuurlijk moet je bij bovenstaand overzicht bedenken dat bepaalde frequenties wat storingsgevoeliger zijn wat betekend dat ze enkel goed te gebruiken zijn met een goede binnenhuisinstallatie bij klanten. Maar dan nog moet ik je gelijk geven dat, als je dat overzicht ziet, lang niet alle frequenties zonder verhoogde storingsgevoeligheid gebruikt worden.

En inderdaad zullen dat wel voornamelijk economische motieven zijn, want 39 zenders is natuurlijk aan licenties + apparatuur een stuk goedkoper en daarnaast stimuleert het mensen ook om over te stappen op IPTV.
In geval van glasvezelbedrijven is een retoursignaal via coax nogal zinloos aangezien men daarvoor over glasvezel verbindingen op het adres van de klant beschikt.
Dat ben ik met je eens, immers daarvoor heeft men dus IPTV over glasvezel maar ik haalde het meer aan om aan te geven dat een kabelbedrijf zijn catv netwerk technisch veel beter voor elkaar heeft dan een glasvezelproviders. Maar goed dat is imo ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 19:47:
[...]
In de nieuwe situatie met een DVB-C signaal geleverd door Glashart Media gaat men zelfs nog minder DVB-C Transport Streams leveren dan men al had terwijl ze juist stellen dat ze meer ruimte gaan vrijmaken voor DVB-C door de afbouw van die 50 analoge kanalen. Dat is dan toch totaal niet met elkaar te rijmen?
Het aantal digitale zenders wordt ook een stuk minder he. Bij PlusTV werden er 65 zenders aangeboden. Nu nog 39. Waarschijnlijk hebben ze daarom ook minder transport streams en multiplexers nodig en kan er eventueel ook een lagere QAM gebruikt worden.
Verder gaat men terug van QAM-256 in de oude situatie naar QAM-64 in de nieuwe situatie, dat is effectief 12 Mbps bitrate per Transport Stream minder dan men voorheen had. In totaal dus 8 keer 12 plus 2 keer 50 = 196 Mbps minder bitrate dan voorheen. En dat terwijl glasvezelbedrijven juist als groot voordeel hebben dat zij QAM-256 storingsvrij kunnen afleveren op het adres van de klanten. De kabelbedrijven hebben immers ook nog te maken met het stuk coax kabel tussen wijk centrale en het adres van de klant wat een nadelig effect kan hebben op het toepassen van QAM-256.
QAM64 is in tegenstelling tot QAM256 ook minder gevoelig voor storingen door bijvoorbeeld slechte bekabeling in huis. Dit is denk ik de hoofdreden dat ze in plaats van QAM256 nu QAM64 gebruiken. DVB-C wordt bij Glashart Media gepositioneerd als bonus bij het analoge signaal. IPTV is het hoofdproduct. Analoog/DVB-C is dus vooral bedoeld voor een 2e of 3e TV en laten die TV's nou vaak aangesloten zijn met matige bekabeling :)

8 Transport Streams in QAM64 is 304Mbit aan ruimte (38mbit per TS). Het nieuwe zenderpakket bestaat uit 39 zenders. Stel dat deze allemaal een bitrate van 8mbit hebben (wat niet zo is, want de helft zijn buitenlandse zenders van de satelliet met een bitrate van 3-4mbit), dan kom ik uit op 312mbit aan bandbreedte. Met het nieuwe zenderpakket is er dus nog veel ruimte over zelfs.

Wat betreft het oude zenderpakket:
10 Transport Streams in QAM256 is 506Mbit aan ruimte (50.6mbit per TS).
65 zenders met een bitrate van 8mbit is 520mbit aan bandbreedte. Ook in dat oude pakket komen veel buitenlandse zenders voor die via de SAT binnenkomen en maar 3 zenders zijn in HD. Ook hier lijkt het me dus sterk dat men van die 520mbit aan ruimte vol gebruik maakte.
Ik vraag me dus af of het het niet aan andere apparatuur lag in plaats van een tekort aan multiplexers.

Misschien gaat bepaalde netwerkapparatuur wel over z'n nek van de grote hoeveelheid bandbreedte. Want als je het optelt:
ONE Analoog: 54 zenders
54 keer 8 is al 432 mbit voor het analoge signaal. Daar bovenop komt nog een deel van de 520mbit aan bandbreedte die men kan gebruiken voor het digitale signaal. In theorie kom je dan op 952mbit aan bandbreedte. In de praktijk is dit uiteraard minder gezien niet alle digitale zenders 8mbit zijn. Maar ik kan me voorstellen dat bepaalde netwerkapparatuur over z'n nek gaat van zoveel bandbreedte :P
Een analoog TV kanaal neemt een vaste bandbreedte in beslag ongeacht of de apparatuur van de provider nu kwalitatief goed of slecht is. Een lagere kwaliteit van analoge TV kanalen levert dus totaal geen extra ruimte op voor Plus TV. Dat de glasvezelbedrijven geen zin hebben in de aanschaf van extra multiplexers om meer DVB-C Transport Streams te maken wil natuurlijk niet zeggen dat er ook werkelijk een fysieke ruimte beperking is op de coax kabel.
Kun je me dan eens uitleggen hoe het kan dat de analoge kwaliteit een stuk doffer en blurrier is geworden met fletsere kleuren toen PlusTV een tijdje draaide? Ik heb hier flink voor moeten klagen bij Hertzinger en pas na een tijd daarna is men begonnen om het analoge signaal wat op te gaan poetsen. Het analoge beeld is nu gelukkig niet meer zo verschrikkelijk slecht als het ooit was. Echter zo strak en scherp als het vroeger bij de start van OnsNet was, is het nooit meer geworden. Ook heb ik altijd het idee gehad dat het oppoetsen van het analoge signaal weer ten koste is gegaan van de digitale zenders (meer zweem over het beeld en minder diepte en detail).
Ze zeggen toch dat ze een DVB-C signaal leveren zodat de klanten DVB-C ontvangers en/of apparatuur met geïntegreerde DVB-C tuners kunnen gebruiken? Dan kunnen ze dus geen fouten in het signaal laten zitten om tegemoet te komen aan een Sagem digitale ontvanger die niet DVB-C compatible is. Met een DVB incompatible signaal kan je immers verwachten dat het tot problemen gaat leiden met apparatuur die wel DVB compatible is.
In theorie wel ja. Maar de vraag is: hoe gaat een DVB-C ontvanger in de praktijk om met deze fout/afwijking? Is dit iets wat bij elke DVB-C ontvanger verschillend kan uitpakken. Of reageren alle DVB-C ontvangers hier hetzelfde op? Natuurlijk is het het mooist als ze die fout eruit halen, maar als ze dan niet met een firmware update komen voor die Sagem, dan gaat die niet meer werken denk ik en wordt die 150 euro kostende STB waardeloos voor klanten van ONE/ONN/OBN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 23:37:
Het aantal digitale zenders wordt ook een stuk minder he. Bij PlusTV werden er 65 zenders aangeboden. Nu nog 39. Waarschijnlijk hebben ze daarom ook minder transport streams en multiplexers nodig en kan er eventueel ook een lagere QAM gebruikt worden.
De stelling van OnsNet Nuenen was toch juist dat men meer ruimte wilde creëren voor digitaal? In de praktijk zie je echter dat het aantal ingebruik zijnde frequenties voor analoge en digitale TV kanalen is afgenomen.Ofwel men heeft er qua beleid voor gekozen om het kanalen pakket dat via coax wordt geboden te verkleinen om zo het gebruik van IP-TV te pushen. Laten ze dat dan ook als zodanig verkondigen i.p.v. met een heleboel drogredenen te komen waarbij allerlei andere partijen de zwarte piet krijgen toegespeeld.
54 keer 8 is al 432 mbit voor het analoge signaal.
Waar is die 8 op gebaseerd?
Kun je me dan eens uitleggen hoe het kan dat de analoge kwaliteit een stuk doffer en blurrier is geworden met fletsere kleuren toen PlusTV een tijdje draaide?
Geen idee. Ik heb geen zicht op de apparatuur die Hertzinger gebruikt om het signaal voor de analoge kanalen te maken. Bij Hertzinger komt voor de meeste analoge kanalen een digitaal bronsignaal binnen dat ze zelf met behulp van ontvangers om moeten zetten naar een analoog signaal dat via glasvezel naar de klanten wordt getransporteerd om daar op de coax kabel gemoduleerd te worden. Bij dat moduleren van de analoge TV kanalen wordt een raster toegepast waarbij de kanalen op een vaste afstand van 7 of 8 MHz van elkaar worden geplaatst. Rommelen aan de kwaliteit van de MPEG decoders voor de analoge kanalen heeft daar verder geen enkele invloed. Bij OnsNet Nuenen kiezen ze voor een vast 8 MHz raster voor de gehele frequentieband terwijl de frequentie indeling voor analoge kanalen van OnsNet Eindhoven zowel 7 als 8 MHz afstanden laat zien afhankelijk van het deel van de frequentie band. Bij Ziggo/@Home zijn er ook nog gebieden waar men voor een deel van de analoge kanalen een 7 MHz raster toepast. Het analoge TV kanaal zelf heeft zo'n 6.75 MHz bandbreedte, dus 7 of 8 MHz rasters bieden voldoende ruimte.
In theorie wel ja. Maar de vraag is: hoe gaat een DVB-C ontvanger in de praktijk om met deze fout/afwijking? Is dit iets wat bij elke DVB-C ontvanger verschillend kan uitpakken. Of reageren alle DVB-C ontvangers hier hetzelfde op?
Een beetje vreemde vraag. Hoe kan iemand nu het gedrag definieren van alle DVB ontvangers op een signaal dat niet voldoet aan de standaard? Standaarden worden juist opgesteld om voorspelbaar gedrag te krijgen. Dat is ook de reden waarom er niet alleen maar data structuur staan in zo'n specificatie, maar ook hoe die data structuren toegepast/geïnterpreteerd moeten worden. Uiteraard zullen niet alle DVB ontvangers op zo'n foutief signaal op dezelfde manier reageren. Er bestaat een kans dat apparatuur die alleen over DVB-C tuners beschikt mogelijk geen implementatie hebben voor die frequency_list_descriptor omdat de fabrikanten waarschijnlijk niet verwachten dat ze die frequency_list_descriptor ooit zullen aantreffen in een DVB-C netwerk. Bij apparatuur die over gecombineerde DVB-C/T tuners beschikken is de kans echter veel groter dat er wel een implementatie is voor de frequency_list_descriptor omdat het wel normaal is om die frequency_list_descriptor in DVB-T netwerken toe te passen. En dan hebben we het nog niet eens over de frequency_list_descriptor implementatie van iedere fabrikant die ook weer kan leiden tot allerlei verschillende uitkomsten in geval van een foutieve toepassing in een signaal.
Natuurlijk is het het mooist als ze die fout eruit halen, maar als ze dan niet met een firmware update komen voor die Sagem, dan gaat die niet meer werken denk ik en wordt die 150 euro kostende STB waardeloos voor klanten van ONE/ONN/OBN.
Daar had men dan over na moeten denken voordat ze het besluit namen om wereldkundig te maken dat ze standaard DVB-C apparatuur gingen toestaan. Dan heb je als provider ook de verplichting om er voor te zorgen dat je signaal ook aan de DVB-C standaard voldoet. Als dan blijkt dat de eerder verkochte apparatuur zich niet aan de DVB-C standaard houdt, dan zullen ze dat probleem moeten oplossen door bijvoorbeeld een firmware update, een terugneem actie of een omruil actie. Wat moeten ze anders als straks blijkt dat er diverse DVB-C apparatuur is buggy gedrag vertoont door hun foutieve "DVB-C" signaal? De fabrikanten van die apparatuur gaan echt niet opzettelijk een fout inbouwen in hun DVB implementatie omdat er een Sagem is die het fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Overigens zou ik totaal niet kunnen verklaren (logisch gezien) hoe deze afwijking van de DVB-C standaard ervoor kan zorgen dat een bepaalde ontvanger juist wel werkt. Dus het lijkt mij niet dat dit de reden is voor deze afwijking om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 09:48:
Overigens zou ik totaal niet kunnen verklaren (logisch gezien) hoe deze afwijking van de DVB-C standaard ervoor kan zorgen dat een bepaalde ontvanger juist wel werkt. Dus het lijkt mij niet dat dit de reden is voor deze afwijking om eerlijk te zijn.
De enige implementatie die ik kan bedenken is dat de frequency_list_descriptor door Hertzinger gebruikt wordt om de Sagem ontvanger te informeren wat alle door Hertzinger gebruikte frequenties voor DVB-C zijn. Het blijft echter vreemd omdat nu juist de Network Information Table (NIT) voor dit doel in het signaal zit en om de zoveel seconden wordt herhaald:

│  └─■  network  ID  5600,  version  10
│      ├─■  network_id  =  5600
│      ├─■  version_number  =  10
│          │  │          └─■  text  =  Glashart  Eindhoven
│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  1
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  304.0
│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  2
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  312.0
│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  3
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  320.0
│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  4
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  328.0
│          │      └─■  stream
│          │          ├─■  transport_stream_id  =  5
│          │          ├─■  original_network_id  =  5600
│          │          └─■  descriptors:
│          │              ├─■  cable_delivery_system_descriptor
│          │              │  ├─■  frequency  =  336.0
│          │              │  ├─■  FEC_outer  =  RS(204/188)
│          │              │  ├─■  modulation  =  64-QAM
│          │              │  ├─■  symbol_rate  =  6.875
│          │              │  └─■  FEC_inner  =  No  conv.  coding
│          │              ├─■  service_list_descriptor
│          │              ├─■  Viasat_logical_channel_descriptor
│          │              ├─■  private_data_specifier_descriptor
│          │              ├─■  EACEM_logical_channel_descriptor
│          │              └─■  frequency_list_descriptor
│          └─■  section  {  1/1  }
│              ├─■  section_number  =  1
│              ├─■  last_section_number  =  1
│              ├─■  descriptors:
│              │  └─■  network_name_descriptor
│              │      └─■  network_name
│              │          ├─■  character_coding  =  Latin  alphabet
│              │          └─■  text  =  Glashart  Eindhoven
│              └─■  transport  streams:
│                  ├─■  stream
│                  │  ├─■  transport_stream_id  =  6
│                  │  ├─■  original_network_id  =  5600
│                  │  └─■  descriptors:
│                  │      ├─■  cable_delivery_system_descriptor
│                  │      │  ├─■  frequency  =  344.0
│                  │      │  ├─■  FEC_outer  =  RS(204/188)
│                  │      │  ├─■  modulation  =  64-QAM
│                  │      │  ├─■  symbol_rate  =  6.875
│                  │      │  └─■  FEC_inner  =  No  conv.  coding
│                  │      ├─■  service_list_descriptor
│                  │      ├─■  Viasat_logical_channel_descriptor
│                  │      ├─■  private_data_specifier_descriptor
│                  │      ├─■  EACEM_logical_channel_descriptor
│                  │      └─■  frequency_list_descriptor
│                  │  ├─■  transport_stream_id  =  7
│                  │  ├─■  original_network_id  =  5600
│                  │      ├─■  cable_delivery_system_descriptor
│                  │      │  ├─■  frequency  =  352.0
│                  │      │  ├─■  FEC_outer  =  RS(204/188)
│                  │      │  ├─■  modulation  =  64-QAM
│                  │      │  ├─■  symbol_rate  =  6.875
│                  │      │  └─■  FEC_inner  =  No  conv.  coding
│                  │      ├─■  Viasat_logical_channel_descriptor
│                  │      ├─■  private_data_specifier_descriptor
│                  │      ├─■  EACEM_logical_channel_descriptor
│                  │      └─■  frequency_list_descriptor
│                  └─■  stream
│                      ├─■  transport_stream_id  =  8
│                      ├─■  original_network_id  =  5600
│                      └─■  descriptors:
│                          ├─■  cable_delivery_system_descriptor
│                          │  ├─■  frequency  =  360.0
│                          │  ├─■  FEC_outer  =  RS(204/188)
│                          │  ├─■  modulation  =  64-QAM
│                          │  ├─■  symbol_rate  =  6.875
│                          │  └─■  FEC_inner  =  No  conv.  coding
│                          ├─■  service_list_descriptor
│                          ├─■  Viasat_logical_channel_descriptor
│                          ├─■  private_data_specifier_descriptor
│                          ├─■  EACEM_logical_channel_descriptor
│                          └─■  frequency_list_descriptor

Iedere Transport Stream heeft zijn eigen definitie in die NIT waarbij de cable_delivery_system_descriptor wordt toegepast om de ontvanger te informeren over de juiste instellingen van de DVB-C tuner om het signaal dat via de vermelde frequentie wordt verzonden op te kunnen pikken.

Maar goed, laten we niet vergeten dat in het oude Hertzinger "DVB-C" signaal ook de inhoud van de actual Service Definition Table (SDT) continu wijzigde wat een nog veel vreemdere foute implementatie van de DVB standaard was. Aangezien ze dat nu hebben opgelost lijkt het mij dat Sagem ook iets veranderd zal moeten hebben in de firmware van de ontvanger omdat voor de Sagem ontvanger bezien de interpretatie van de DVB implementatie is gewijzigd. Dan moet het toch ook mogelijk zijn om die frequency_list_descriptor alsnog uit het signaal te verwijderen waarbij eventueel nogmaals een firmware update wordt uitgebracht voor de Sagem ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 14:08

jla

Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd maar ik merk de laatste tijd dat mijn internet sterk in snelheid is gedaald en vooral s'avonds na 11uur is internet niet vooruit te branden, ik zit op onsbrabantnet in Valkenswaard. Iemand hier nog meer last van?

voorbeeld: usenet downloaden ging met 5.5 / 6 mb ps en nu haal ik net de 1.5 mb ps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 01:45:
[...]

De stelling van OnsNet Nuenen was toch juist dat men meer ruimte wilde creëren voor digitaal?
Ruimte creëren om het DVB-C signaal in fatsoenlijke kwaliteit aan te kunnen bieden naast analoog. Niet om meer digitale zenders aan te bieden, als je dat bedoeld. En tuurlijk zal daarbij ook een financiële afweging zijn gemaakt om gelijk het hele zenderpakket te verkleinen. Ik heb daar zelf niet echt moeite mee gezien ik de beeldkwaliteit veel belangrijker vind dan 54 zenders waarvan de helft opvulzenders zijn. En vergeet ook niet dat men ook de prijs verlaagt heeft van € 13,95 naar € 9,95 voor een standaard analoog/digitaal tv abonnement via de coax. Met 39 analoge en digitale zenders voor € 9.95 per maand krijg je nog steeds veel meer waar voor je geld dan bij UPC waar je enkel 30 analoge zenders krijgt voor € 16,80 per maand. In veel gebieden is het analoge UPC signaal ook echt brak. Een goed signaal via de Glasvezel (zoals vroeger bij de start van ONE) is dan echt duidelijk superieur in kwaliteit aan het signaal van UPC.
In de praktijk zie je echter dat het aantal ingebruik zijnde frequenties voor analoge en digitale TV kanalen is afgenomen.Ofwel men heeft er qua beleid voor gekozen om het kanalen pakket dat via coax wordt geboden te verkleinen om zo het gebruik van IP-TV te pushen. Laten ze dat dan ook als zodanig verkondigen i.p.v. met een heleboel drogredenen te komen waarbij allerlei andere partijen de zwarte piet krijgen toegespeeld.
Toch denk ik wel dat er een kern van waarheid inzit dat men enkel de signaalkwaliteit kan verbeteren door zenders te gaan schrappen. Ik bedoel: vroeger was het beeld gewoon beter. Bij de start van ONE was analoog gewoon echt helder, scherp en strak. Geen blur, niks. Het PlusTV beeld was in het begin ook erg goed. Alleen naarmate dat een tijdje draaide ging heel de boel berg afwaarts. Zowel analoog als later ook digitaal. Ik ben er echt 100% zeker van dat men ergens tegen de limieten is aangelopen. Ik kan geen andere reden bedenken waarom de signaalkwaliteit anders bergafwaarts is gegaan. Dat limiet hoef je dan nog niet eens te zoeken bij de frequentieruimte of een tekort aan multiplexers. Het kan ook totaal iets anders zijn. Zowel frequentieruimte lijkt geen probleem als je naar de specs van de CATV module kijkt en het aantal frequenties wat in gebruik is. En tekort aan multiplexers lijkt me ook niet waarschijnlijk nu ik heb uitgerekend dat er 520mbit beschikbaar is en deze volgens mij nog niet volop benut wordt met die 65 PlusTV-zenders.

We zullen het straks wel zien zodra het signaal wordt omgegooid. Ik zal een dag van te voren wat opnames maken van analoog via de analoge tv kaart hier. Als het dan de dag daarna wordt omgegooid kan ik het zo vergelijken met het nieuwe signaal om te zien of er wat verbeterd is aan de beeldkwaliteit. Digitaal via DVB-C zal ik ook meteen zien hier op de tv. Als er ineens minder zweem, meer diepte, meer detail en meer helderheid in het beeld zit dan weet ik hoe laat het is :)
Waar is die 8 op gebaseerd?
Dit is een fout van mij. Ik heb dit helemaal verkeerd uitgerekend. Ik had gewoon 8mbit per frequentie gepakt voor de analoge kanalen, maar je kunt analoge kanalen helemaal niet uitrekenen in megabits. De bandbreedte wordt hier gewoon uitgedrukt in Mhz. Dat uitrekenen in megabits gaat enkel op als je er een DVB-C signaal in stopt.
Daar had men dan over na moeten denken voordat ze het besluit namen om wereldkundig te maken dat ze standaard DVB-C apparatuur gingen toestaan. Dan heb je als provider ook de verplichting om er voor te zorgen dat je signaal ook aan de DVB-C standaard voldoet. Als dan blijkt dat de eerder verkochte apparatuur zich niet aan de DVB-C standaard houdt, dan zullen ze dat probleem moeten oplossen door bijvoorbeeld een firmware update, een terugneem actie of een omruil actie. Wat moeten ze anders als straks blijkt dat er diverse DVB-C apparatuur is buggy gedrag vertoont door hun foutieve "DVB-C" signaal? De fabrikanten van die apparatuur gaan echt niet opzettelijk een fout inbouwen in hun DVB implementatie omdat er een Sagem is die het fout doet.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Sterker nog: OnsNet Eindhoven/OnsNet Nuenen/OnsBrabantNet had helemaal niet moeten accepteren dat Hertzinger die achterlijke dichtgetimmerde aanvullende PlusTV dienst ging aanbieden. Dat PlusTV is gewoon een snel in elkaar gefrommeld concept geweest omdat er zoveel vraag was naar Digitale TV en IPTV nog niet klaar was als dienst. OnsNet Eindhoven/OnsNet Nuenen/OnsBrabantNet hadden dit gewoon meteen goed moeten aanpakken door zich eerst technisch te verdiepen in Digitale TV via de kabel, en dan pas met Hertzinger om de tafel te gaan zitten om te kijken of de analoge kanalen (of een deel daarvan) ook standaard digitaal konden worden doorgegeven via een open DVB-C signaal volgens de standaard. Dit als tussenoplossing voor IPTV. Heel dat gezeur met die Sagem box was dan niet aan de orde geweest. Iedereen kon dan z'n eigen DVB-C ontvanger kopen als die ook digitaal zou willen kijken. Geen verplicht opgedrongen hybride DVB-C/IPTV ontvanger van 150 euro die later waardeloos blijkt te zijn omdat het IPTV platform waarvoor men nu gekozen heeft ontwikkeld wordt op een heel ander merk/type STB.

Maargoed, we zullen zien hoe het gaat lopen. Ik vraag me af of het DVB-C signaal van XMSNet diezelfde fout met de frequency_list_descriptor heeft als bij OnsNet/OnsBrabantNet. Het kan goed zijn dat ze het daar wel meteen goed hebben gedaan. Immers was daar nog geen digitaal signaal aanwezig op de coax, dus er viel niks aan te passen. Ik heb in het XMSNet topic ook nog geen klachten gezien over rare verschijnselen met het DVB-C signaal. Als dit bij OnsNet/OnsBrabantNet wel het geval gaat zijn, dan zullen ze alsnog die fout uit het DVB-C signaal moeten gaan halen en een firmware update voor die Sagem ontvanger moeten uitrollen op het netwerk (Als het uberhaupt zo is dat deze fout expres erin is gehouden om compatibiliteit met de Sagem ontvangers te behouden).
Het is nu net de bedoeling van standaarden dat iedereen zich daaraan houdt anders gaat het niet (goed) werken zoals je zelf in het verleden hebt gemerkt toen je probeerde om met een TV met geïntegreerde DVB-C tuner het "DVB-C" signaal van OnsNet Eindhoven weer te geven.
Toen ik een paar maanden analoge TV had van OnsNet Eindhoven heb ik ook die Sony TV met ingebouwde DVB-C ontvanger gekocht. Sony was toen een van de weinige grote fabrikanten die al een DVB-C ontvanger in hun TV's had. Ik ging er vanuit dan OnsNet Eindhoven op ten duur wel met een mooi open DVB-C signaal volgens de standaard kwam, gezien dat er zoveel vraag was naar een digitaal signaal. Ik dat dacht dat ze zich ondertussen wel verdiept hadden in de mogelijkheden van Digitale TV via de kabel en ze dus op ten duur wel gingen inspelen op de nieuwere TV's met ingebouwde DVB-C ontvangers. Dit mede door het feit dat ze de huidige diensten ook goed voor elkaar hadden en deze een hoog kwaliteitsgehalte hadden. Helaas had ik het mis wat betreft digitale tv. Men kwam met een gesloten dichtgetimmerde aanvullende dienst met een afwijkend DVB-C signaal wat alleen te ontvangen was met een gaar verouderd kastje uit 2006 van 150 euro. Nu heb ik die TV ongeveer 3 jaar en heb ik er tot nu toe alleen Nederland 1,2,3 en RTL4 digitaal mee kunnen kijken :P Ik hoop dat ik het nog mee mag maken dat ik de rest ook eens een keer digitaal kan bekijken op die TV, gezien ik van plan ben om hem begin volgend jaar te vervangen als de nieuwe modellen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 17:06:
Ruimte creëren om het DVB-C signaal in fatsoenlijke kwaliteit aan te kunnen bieden naast analoog. Niet om meer digitale zenders aan te bieden, als je dat bedoeld.
Het gaat mij om de verklaring die OnsNet Nuenen afgeeft voor het nieuwe zender pakket zoals ze dat zelf noemen:
Voor het omvangrijke oude analoge zenderpakket met meer dan 50 zenders, waren evenzoveel kanalen nodig op de coaxkabel in de woning. Deze zaten te dicht bij elkaar om storingen te voorkomen en lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket, dat Glashart Media in Nuenen aan alle bewoners gaat leveren.
"Te dicht op elkaar om storingen te voorkomen" is daarin een drogreden als je kijkt naar de toegepaste frequentie rasters voor de analoge TV kanalen. Ook het zinsdeel "lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket" klopt niet met de praktijk gezien de frequentie indeling van OnsNet Nuenen die ik al eerder hier heb geplaatst.

Ook het verhaaltje over Digitenne klopt niet als je gaat uitzoeken welke frequenties KPN voor Digitenne gebruikt in de regio Eindhoven en die naast het frequentieplan van OnsNet Nuenen houdt. Dan zie je dat er nog steeds een aantal frequenties gebruikt worden die een overlap hebben met frequenties die voor Digitenne gebruikt worden. Als de bewering van OnsNet Nuenen zou kloppen dan zouden er door de aanpassing van het zenderpakket nu juist geen interferende frequenties meer zijn. Ze hebben vrije plekken genoeg in hun frequentieplan om volledig de door Digitenne gebruikte frequenties te kunnen omzeilen.
Toch denk ik wel dat er een kern van waarheid inzit dat men enkel de signaalkwaliteit kan verbeteren door zenders te gaan schrappen.
Dat is een verwachting van jou die echter door geen enkele verklaring van OnsNet Nuenen wordt onderbouwd. Ik zie tenminste nergens staan dat OnsNet Nuenen ook betere MPEG decoders heeft aangeschaft om de kwaliteit van de analoge kanalen op te krikken.
Ik ben er echt 100% zeker van dat men ergens tegen de limieten is aangelopen. Ik kan geen andere reden bedenken waarom de signaalkwaliteit anders bergafwaarts is gegaan. Dat limiet hoef je dan nog niet eens te zoeken bij de frequentieruimte of een tekort aan multiplexers. Het kan ook totaal iets anders zijn. Zowel frequentieruimte lijkt geen probleem als je naar de specs van de CATV module kijkt en het aantal frequenties wat in gebruik is. En tekort aan multiplexers lijkt me ook niet waarschijnlijk nu ik heb uitgerekend dat er 520mbit beschikbaar is en deze volgens mij nog niet volop benut wordt met die 65 PlusTV-zenders.
Dan zal de limiet waarschijnlijk gezocht moeten worden in de bewerkingen die worden uitgevoerd op de bronsignalen die bij OnsNet binnenkomen. Voor analoge TV kanalen zullen ze de digitale bron signalen moeten omzetten naar analoge signalen wat plaatsvindt met MPEG decoders. Net zo goed als dat er verschillen zitten in de kwaliteit van de MPEG decoders in digitale ontvangers voor consumenten zal dat ook gelden voor de MPEG decoders van professionele ontvangers. En voor de digitale kanalen kan je alleen maar hopen dat ze het digitale bron signalen zonder enige vorm van bewerking direct aan de multiplexer doorgeven zodat deze er een Transport Stream van kan maken.
We zullen het straks wel zien zodra het signaal wordt omgegooid. Ik zal een dag van te voren wat opnames maken van analoog via de analoge tv kaart hier. Als het dan de dag daarna wordt omgegooid kan ik het zo vergelijken met te nieuwe signaal om te zien of er wat verbeterd is aan de beeldkwaliteit. Digitaal via DVB-C zal ik ook meteen zien hier op de tv. Als er ineens minder zweem, meer diepte, meer detail en meer helderheid in het beeld zit dan weet ik hoe laat het is :)
Wat zegt dat dan? Wie zegt mij dat ze bij het omgooien van het analoge en digitale zenderpakket ook niet direct overgaan op andere apparatuur in de headends van de glasvezel bedrijven? Het oude "DVB-C" signaal van Hertzinger moet immers ook aanpassingen ondergaan om DVB compatible te worden.
Als dit bij OnsNet/OnsBrabantNet wel het geval gaat zijn, dan zullen ze alsnog die fout uit het DVB-C signaal moeten gaan halen en een firmware update voor die Sagem ontvanger moeten uitrollen op het netwerk (Als het uberhaupt zo is dat deze fout expres erin is gehouden om compabiliteit met de Sagem ontvangers te behouden).
Maakte men eigenlijk al bij OnsNet Nuenen gebruik van die Sagem ontvangers? Zo ja, dan lijkt het mij dat er toch al een firmware update voor die Sagem ontvangers verspreid moet zijn vanwege de aanpassing van de actual Service Description Table (SDT) . Ook is de Logical Channel Numbering (LCN) descriptor die door de Sagem ontvanger gebruikt wordt om de kanalen in de juiste volgorde te zetten verdwenen uit het nieuwe Glashart Media DVB-C signaal. Dat zal dan toch ook aangepast moeten zijn in de firmware van de Sagem als er nu opeens voor die nummering een EACEM LCN descriptor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 18:01:
Het gaat mij om de verklaring die OnsNet Nuenen afgeeft voor het nieuwe zender pakket zoals ze dat zelf noemen:

"Te dicht op elkaar om storingen te voorkomen" is daarin een drogreden als je kijkt naar de toegepaste frequentie rasters voor de analoge TV kanalen. Ook het zinsdeel "lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket" klopt niet met de praktijk gezien de frequentie indeling van OnsNet Nuenen die ik al eerder hier heb geplaatst.
"lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket"

Wie zegt dat ze daarmee doelen op de frequentie indeling? Met onvoldoende ruimte kan men ook 'onvoldoende bandbreedte' bedoelen in plaats van 'onvoldoende frequentieruimte' waar jij op doelt. En onvoldoende bandbreedte kan ook nog hele andere oorzaken hebben. Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar volgens mij kun je dat stukje op 2 manieren interpreteren.
Ook het verhaaltje over Digitenne klopt niet als je gaat uitzoeken welke frequenties KPN voor Digitenne gebruikt in de regio Eindhoven en die naast het frequentieplan van OnsNet Nuenen houdt. Dan zie je dat er nog steeds een aantal frequenties gebruikt worden die een overlap hebben met frequenties die voor Digitenne gebruikt worden. Als de bewering van OnsNet Nuenen zou kloppen dan zouden er door de aanpassing van het zenderpakket nu juist geen interferende frequenties meer zijn. Ze hebben vrije plekken genoeg in hun frequentieplan om volledig de door Digitenne gebruikte frequenties te kunnen omzeilen.
Dat is inderdaad vreemd ja dat ze bij het nieuwe zenderpakket nog steeds frequenties gebruiken die een overlap hebben met Digitenne frequenties in de regio. Ik vraag me af of die frequentie indeling wel specifiek is gemaakt voor de regio Eindhoven. Als je kijkt naar de frequentie indeling op de site van XMSNet, dan valt het op dat ze daar op een paar frequenties na zo'n beetje dezelfde indeling hebben als hier.
Dat is een verwachting van jou die echter door geen enkele verklaring van OnsNet Nuenen wordt onderbouwd. Ik zie tenminste nergens staan dat OnsNet Nuenen ook betere MPEG decoders heeft aangeschaft om de kwaliteit van de analoge kanalen op te krikken.
Maar wie zegt dat het de MPEG decoders zijn? Ik heb eerder het idee dat grootste kwaliteitsprobleem ligt bij het feit dat ze de bandbreedte knijpen. Vergeet niet dat het analoge signaal in het begin wel strak, scherp en helder was.
Dan zal de limiet waarschijnlijk gezocht moeten worden in de bewerkingen die worden uitgevoerd op de bronsignalen die bij OnsNet binnenkomen. Voor analoge TV kanalen zullen ze de digitale bron signalen moeten omzetten naar analoge signalen wat plaatsvindt met MPEG decoders.
En misschien zijn die bewerkingen dus wel het knijpen van het bronsignaal omdat er een bandbreedte probleem is ergens in het netwerk.

Zoals ik eerder al aangaf. Toen digitaal een tijdje draaide werd analoog geknepen. Toen analoog weer wat beter werd begon men digitaal licht te knijpen. Later toen Nederland 1 HD erbij kwam en de boel begon te haperen hebben ze digitaal nog verder geknepen. Ook heb ik het idee gehad dat men geregeld bezig is geweest analoog en digitaal in evenwicht te krijgen kwa beeldkwaliteit. Bij Nederland 1 zag je bijvoorbeeld op een gegeven moment dat deze bij analoog iets meer bandbreedte had dan bij digitaal (iets helderder en iets minder zweem dan bij digitaal). En op een andere dag was het weer andersom. Nu is het redelijk in evenwicht heb ik het idee.

En dan nog iets waardoor ik weet dat ze de kwaliteit knijpen: In november 2009 is er een upgrade geweest bij het analoge signaal van SBS6, NET5 en Veronica. Deze zijn toen volgens mij op IP stream overgezet in plaats van satelliet stream. Bij onweer vallen ze ook niet meer weg, wat vroeger wel was. Alle 3 de zenders waren deze ineens een stuk helderder, strakker en scherper met een stuk minder blur en uitwazingen dan de rest van de zenders. Ook de kleuren waren veel levendiger. Volgens mij kwam die beeldkwaliteit akelig dicht in de buurt van het analoge signaal zoals het vroeger was, zo niet gewoon precies dezelfde beeldkwaliteit. Echter, wat nou ook meteen opviel is dat de kwaliteit van Nederland 3 analoog ineens een stuk doffer en blurrier was. Later heeft men SBS6, NET5 en Veronica iets omlaag gezet in kwaliteit (iets doffer beeld) en is Nederland 3 weer omhoog gegaan on kwaliteit (weer net zo helder als Nederland 1 en 2). Er zit dus echt iemand om een of andere reden de bandbreedte te knijpen omdat het ergens niet past allemaal.
Wat zegt dat dan? Wie zegt mij dat ze bij het omgooien van het analoge en digitale zenderpakket ook niet direct overgaan op andere apparatuur in de headends van de glasvezel bedrijven? Het oude "DVB-C" signaal van Hertzinger moet immers ook aanpassingen ondergaan om DVB compatible te worden.
Dat kan inderdaad ook nog ja. Zolang het maar beter wordt. Als hun zeggen dat ze ruimte moeten maken voor DVB-C en de signaalkwaliteit van analoog/digitaal hetzelfde blijft zoals deze nu is met 54 analoge zenders en 65 digitale zenders, dan hebben ze wel wat uit te leggen denk ik.
Maakte men eigenlijk al bij OnsNet Nuenen gebruik van die Sagem ontvangers? Zo ja, dan lijkt het mij dat er toch al een firmware update voor die Sagem ontvangers verspreid moet zijn vanwege de aanpassing van de actual Service Description Table (SDT) . Ook is de Logical Channel Numbering (LCN) descriptor die door de Sagem ontvanger gebruikt wordt om de kanalen in de juiste volgorde te zetten verdwenen uit het nieuwe Glashart Media DVB-C signaal. Dat zal dan toch ook aangepast moeten zijn in de firmware van de Sagem als er nu opeens voor die nummering een EACEM LCN descriptor gebruikt wordt.
OnsNet Eindhoven/OnsBrabantNet/OnsNet Nuenen boden allemaal PlusTV aan en inderdaad allemaal met dezelfde Sagem ontvanger. Enige verschil was dat de frequenties die bij ONE gebruikt werden anders waren dan bij OBN en ONN.

Volgens mij zat het firmware update kanaal bij ONE in de 359 MHz Transport Stream op service_id 1797. 'SW_Download' ofzo heette dat geloof ik. Als ik jou oude overzicht bekijkt, dan zie ik een aantal cijfertjes bij service_id 1797. Echter bij jou nieuwe overzicht zie ik in de 360MHz Transport Stream ook weer zo'n service_id 1797 met dezelfde cijfertjes erbij. Het lijkt erop dat ze dus ook bij de nieuwe situatie firmware updates uitrollen. Dat zal dan toch voor die Sagem zijn denk ik, waarvoor zou je anders firmware updates moeten uitrollen bij een kaal DVB-C signaal volgens de standaard (afgezien van die fout dan, die ze nog moeten corrigeren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 20:59:
"lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket"

Wie zegt dat ze daarmee doelen op de frequentie indeling? Met onvoldoende ruimte kan men ook 'onvoldoende bandbreedte' bedoelen in plaats van 'onvoldoende frequentieruimte' waar jij op doelt. En onvoldoende bandbreedte kan ook nog hele andere oorzaken hebben. Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar volgens mij kun je dat stukje op 2 manieren interpreteren.
Ah, nu begint mij duidelijk te worden dat jij iets anders denkt bij bandbreedte. Ik haal de volledige tekst er nog even bij:
Voor het omvangrijke oude analoge zenderpakket met meer dan 50 zenders, waren evenzoveel kanalen nodig op de coaxkabel in de woning. Deze zaten te dicht bij elkaar om storingen te voorkomen en lieten onvoldoende ruimte voor het nieuwe gratis digitale zenderpakket, dat Glashart Media in Nuenen aan alle bewoners gaat leveren.
OnsNet Nuenen heeft het dus over de benodigde kanalen op de coax kabel. "Kanaal" wil zeggen een frequentie met een bepaalde bandbreedte. Neem als voorbeeld Transport Stream 1 die bij OnsNet Nuenen op 304 MHz zit. Een Transport Stream heeft een bandbreedte nodig van 8 MHz. Op de volledige coax frequentieband neemt die Transport Stream 1 dan de ruimte van 300 tot 308 MHz in beslag. Wat OnsNet Nuenen dus eigenlijk zegt met die "verklaring" is dat de de gehele frequentieband voor de coax kabel al vol zat met die 50 analoge zenders en dat klopt gewoon niet als je even de moeite neemt om een frequentie plannetje te maken.

Laten we als voorbeeld eens OnsNet Eindhoven nemen dat momenteel nog wel 54 analoge TV kanalen heeft en 10 digitale TV Transport Streams:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
Naam:                       Frequentie:  Opmerking: 
Analoge radio kanalen            88-108
                                    112  Vrij
                                    120  Vrij
                                    128  Vrij
                                    136  Vrij
                                    144  Vrij
                                    152  Vrij
                                    160  Vrij
                                    168  Vrij
Nederland 1                      175,25
Nederland 2                      182,25
Nederland 3                      189,25
RTL 4                            196,25
RTL 5                            203,25
RTL 7                            210,25
NET 5                            217,25
SBS 6                            224,25
Disney XD / Veronica             231,25
RTL 8                            238,25
TMF                              245,25
MTV NL                           252,25
                                 259,25  Vrij
                                 266,25  Vrij
                                 273,25  Vrij
Eurosport                        280,25
Eurosport 2                      287,25
                                 294,25  Vrij
Transport Stream 100                303
Transport Stream 200                311
Transport Stream 300                319
Transport Stream 400                327
Transport Stream 500                335
Transport Stream 600                343
Transport Stream 700                351
Transport Stream 800                359
Transport Stream 900                367
Transport Stream 1000               375
                                    383  Vrij
                                    391  Vrij
                                    399  Vrij
                                    407  Vrij
                                    415  Vrij
                                    423  Vrij
                                    431  Vrij
                                    439  Vrij
                                    447  Vrij
                                    455  Vrij
                                    463  Vrij
één                              471,25
Ketnet / Canvas                  479,25
TV 5 Monde Europe                487,25
Arte                             495,25
                                 503,25  Vrij
CNBC / National Geographic       511,25
Pro 7                            519,25
Discovery World                  527,25
Discovery Science                535,25
Discovery Travel & Living        543,25
Nickelodeon / Comedy Central     551,25
Brabant 10                       559,25
ARD                              567,25
ZDF                              575,25
NDR Fernsehen                    583,25
                                 591,25  Vrij
                                 599,25  Vrij
                                 607,25  Vrij
                                 615,25  Vrij
                                 623,25  Vrij
WDR Köln                         631,25
Discovery Channel                639,25
Animal Planet                    647,25
CNN International                655,25
Euronews                         663,25
RTL Deutschland                  671,25
Travel Channel                   679,25
TW 1                             687,25
BBC World                        695,25
BBC 1                            703,25
BBC 2                            711,25
Sky News International           719,25
Omroep Brabant                   727,25
E-TV                             735,25
Gereserveerd                     743,25
Ons Net Eindhoven Infokanaal     751,25
Fashion TV                       759,25
Euro Star                        767,25
ATV Avrupa                       775,25
Euro D                           783,25
Habertürk                        791,25
Fox Türk                         799,25
Samanyolu TV Avrupa              807,25
N-TV                             815,25
Motors TV                        823,25
                                 831,25  Vrij
                                 839,25  Vrij
                                 847,25  Vrij
                                 855,25  Vrij

Dan zie je dat er zelfs met 54 analoge TV kanalen en 10 Transport Streams nog steeds vrije ruimte is op de coax frequentieband die ingezet kan worden voor meer analoge TV kanalen en/of digitale TV Transport Streams.
Dat is inderdaad vreemd ja dat ze bij het nieuwe zenderpakket nog steeds frequenties gebruiken die een overlap hebben met Digitenne frequenties in de regio. Ik vraag me af of die frequentie indeling wel specifiek is gemaakt voor de regio Eindhoven. Als je kijkt naar de frequentie indeling op de site van XMSNet, dan valt het op dat ze daar op een paar frequenties na zo'n beetje dezelfde indeling hebben als hier.
Zoals je kan zien gebruikt OnsNet Eindhoven weer een andere indeling dan bij OnsNet Nuenen. Het is dus de verantwoordelijkheid van OnsNet Nuenen om rekening te houden met die Digitenne frequenties zeker als ze dit zelf aandragen als verklaring om het kanalenpakket te verkleinen en ze meer dan genoeg lege plekken met een bandbreedte van 8 MHz hebben om de door Digitenne gebruikte frequenties te vermijden.
Maar wie zegt dat het de MPEG decoders zijn? Ik heb eerder het idee dat grootste kwaliteitsprobleem ligt bij het feit dat ze de bandbreedte knijpen. Vergeet niet dat het analoge signaal in het begin wel strak, scherp en helder was.

[...]

En misschien zijn die bewerkingen dus wel het knijpen van het bronsignaal omdat er een bandbreedte probleem is ergens in het netwerk.
Nog maar een keer: De bandbreedte die analoge TV kanalen op de Europese kabel in beslag nemen ligt vast door het analoge systeem (PAL) en is gelijk aan ongeveer 6,75 MHz. Vandaar die 7 en 8 MHz rasters die op de frequentieband worden toegepast. Als de kwaliteit is afgenomen, dan kan dat mijns inziens alleen maar worden toegeschreven aan het gebruik van verslechterde (digitale) bronsignalen en/of kwalitatief slechtere MPEG decoder om het analoge TV signaal te produceren dat ze naar de klanten sturen.
Zoals ik eerder al aangaf. Toen digitaal een tijdje draaide werd analoog geknepen. Toen analoog weer wat beter werd begon men digitaal licht te knijpen. Later toen Nederland 1 HD erbij kwam en de boel begon te haperen hebben ze digitaal nog verder geknepen. Ook heb ik het idee gehad dat men geregeld bezig is geweest analoog en digitaal in evenwicht te krijgen kwa beeldkwaliteit. Bij Nederland 1 zag je bijvoorbeeld op een gegeven moment dat deze bij analoog iets meer bandbreedte had dan bij digitaal (iets helderder en iets minder zweem dan bij digitaal). En op een andere dag was het weer andersom. Nu is het redelijk in evenwicht heb ik het idee.
Je blijft maar hangen bij dat "knijpen" van analoge TV. Leg mij nu eens uit hoe ze dat technisch zouden moeten doen? Een analoog TV signaal moet toch ook voldoen aan (PAL) specificaties zodat de tuner in de TV's er iets mee aan kunnen vangen? Als ik jouw uitleg zou moeten geloven, dan heb je dus op een gegeven moment van OnsNet Eindhoven de opdracht gekregen om een ander analoog uitzendsysteem te kiezen waarmee men meer bandbreedte kon toewijzen aan Nederland 1. Hoe zag je dat eigenlijk? Ik ben namelijk nog nooit een TV tegengekomen die bandbreedte waarden laat zien aan de consument.

Verder kan je toch aan het volledige frequentieplan zien dat analoge TV kanalen op andere frequenties worden doorgegeven dan de frequenties die gebruikt worden voor digitale Transport Streams. Voor zover het al zou kunnen: wat heeft het dan voor een zin om te gaan zitten rommelen aan de "bandbreedte" van een analoog TV kanaal om de beeldkwaliteit van digitale TV kanalen die in een Transport Stream met een vaste bandbreedte van 8 MHz omhoog te krijgen?
En dan nog iets waardoor ik weet dat ze de kwaliteit knijpen: In november 2009 is er een upgrade geweest bij het analoge signaal van SBS6, NET5 en Veronica.
Het analoge signaal van bovengenoemde kanalen bestaat niet, dat wordt bij jullie glasvezelbedrijf gemaakt door het digitale bronsignaal door een MPEG decoder te halen en het analoge uitgangssignaal van die MPEG decoder op de één of andere manier (A/D conversie?) via glasvezel naar jullie adres te sturen alwaar het op de coax kabel gemoduleerd wordt.
Deze zijn toen volgens mij op IP stream overgezet in plaats van satelliet stream. Bij onweer vallen ze ook niet meer weg, wat vroeger wel was. Alle 3 de zenders waren deze ineens een stuk helderder, strakker en scherper met een stuk minder blur en uitwazingen dan de rest van de zenders. Ook de kleuren waren veel levendiger.
Tja, en dan gaat er bij jou geen lampje branden dat de beeldkwaliteit van analoge TV kanalen wordt bepaald door de kwaliteit van het digitale bronsignaal en/of de MPEG decoders die door het glasvezel bedrijf worden gebruikt?
Volgens mij zat het firmware update kanaal bij ONE in de 359 MHz Transport Stream op service_id 1797. 'SW_Download' ofzo heette dat geloof ik. Als ik jou oude overzicht bekijkt, dan zie ik een aantal cijfertjes bij service_id 1797. Echter bij jou nieuwe overzicht zie ik in de 360MHz Transport Stream ook weer zo'n service_id 1797 met dezelfde cijfertjes erbij. Het lijkt erop dat ze dus ook bij de nieuwe situatie firmware updates uitrollen. Dat zal dan toch voor die Sagem zijn denk ik, waarvoor zou je anders firmware updates moeten uitrollen bij een kaal DVB-C signaal volgens de standaard (afgezien van die fout dan, die ze nog moeten corrigeren)?
Bijvoorbeeld om bugs te kunnen fixen. Maar goed, het punt is dat er zodanige verschillen tussen de "DVB-C" signalen van Hertzinger en Glashart Media zitten dat mijn verwachting is dat de klanten van OnsNet Nuenen al een (automatische) firmware update moeten hebben gehad voor hun oude Sagem ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 22:10:
[...]
Je blijft maar hangen bij dat "knijpen" van analoge TV. Leg mij nu eens uit hoe ze dat technisch zouden moeten doen? Een analoog TV signaal moet toch ook voldoen aan (PAL) specificaties zodat de tuner in de TV's er iets mee aan kunnen vangen? Als ik jouw uitleg zou moeten geloven, dan heb je dus op een gegeven moment van OnsNet Eindhoven de opdracht gekregen om een ander analoog uitzendsysteem te kiezen waarmee men meer bandbreedte kon toewijzen aan Nederland 1. Hoe zag je dat eigenlijk? Ik ben namelijk nog nooit een TV tegengekomen die bandbreedte waarden laat zien aan de consument.

[...]

Het analoge signaal van bovengenoemde kanalen bestaat niet, dat wordt bij jullie glasvezelbedrijf gemaakt door het digitale bronsignaal door een MPEG decoder te halen en het analoge uitgangssignaal van die MPEG decoder op de één of andere manier (A/D conversie?) via glasvezel naar jullie adres te sturen alwaar het op de coax kabel gemoduleerd wordt.

[...]

Tja, en dan gaat er bij jou geen lampje branden dat de beeldkwaliteit van analoge TV kanalen wordt bepaald door de kwaliteit van het digitale bronsignaal en/of de MPEG decoders die door het glasvezel bedrijf worden gebruikt?
Ik schrijf er toch niet voor niks achter:
'Deze zijn toen volgens mij op IP stream overgezet in plaats van satelliet stream. Bij onweer vallen ze ook niet meer weg, wat vroeger wel was.'

Uiteraard heb ik het dan over het digitale bronsignaal wat eerst nog omgezet moet worden naar analoog.
Heb jij ooit gehoord van een analoge IP stream? :P En analoge signalen via de satelliet worden niet meer aangeboden.

En tuurlijk kan ik niet zien wat de bandbreedte is van een analoog kanaal. Met bandbreedte doel ik gewoon op de beeldkwaliteit bij analoog (oke, verkeerde woordkeuze misschien). Bij de upgrade van het digitale bronsignaal bij SBS6, NET5 en Veronica analoog kon ik bijvoorbeeld zien dat de beeldkwaliteit van Nederland 3 analoog slechter was geworden omdat deze gewoon een stuk doffer was geworden. Dus minder helder met minder diepte en detail als voorheen. Ik kon dit goed vergelijken met Nederland 1 en 2 analoog gezien deze alle 3 dezelfde kwaliteit hadden. En het was geen satelliet stream wat als digitaal bronsignaal gebruikt werd, want ik weet uit eerdere ervaringen dat het er dan nog veel slechter uitziet.

Wat ik misschien vergeten ben te vertellen: Nederland 1,2,3 analoog bij ONE worden omgezet van een mediagateway/IP signaal. Als alternatief heeft men ook een omgezet satelliet signaal als backup. Zo zag je in het verleden bijvoorbeeld dat als ze 's nachts aan het werk waren aan PlusTV, dat bijvoorbeeld Nederland 1,2,3 analoog ineens switchte naar een stuk lagere kwaliteit (net of er iemand van kanaal wisselt). Het digitale PlusTV signaal lag er dan uit als ik dit nakeek op de TV met DVB-C. Het lijkt dus dat ze bij analoog dan switchen naar een backup decoder met satelliet aanvoer.

Maar om hier nog even duidelijk over te zijn: Toen het digitale bronsignaal bij SBS6, NET5 en Veronica analoog werd geupgrade was het dus niet zo dat men Nederland 3 analoog op de satelliet decoder had gezet. Daar was de kwaliteit nog te goed voor. Uit ervaring kan ik zeggen dat de satelliet versie van Nederland 3 analoog echt nog stukken doffer is bij ONE.

Hetzelfde kan ik overigens zeggen over SBS6, NET5 en Veronica analoog. Toen deze later iets omlaag waren gezet in beeldkwaliteit, was het absoluut nog stukken beter dan satelliet stream die eerder werd gebruikt voor het digitale bronsignaal.

Over het aantal analoge kanalen en ruimte op de frequentieband: Ik snap nu helemaal hoe dit allemaal in elkaar steekt en dat die kanaalruimte nog helemaal niet vol zit. Waar ik echter op doel is de bandbreedte van de digitale bronsignalen. Dus voordat het uberhaupt door een decoder is geweest en op de frequentieband staat! Wie zegt dat er daar niet ergens geknepen wordt omdat bepaalde apparatuur ergens tegen zijn limiet aanloopt door de grote hoeveelheid bandbreedte van de digitale bronsignalen? Immers begon het PlusTV signaal te haperen toen Nederland 1 HD erbij werd gezet, terwijl die 520mbit van die 10 256-QAM Transport Streams nog niet volop benut kon zijn. Dus het is iets anders wat tegen z'n limiet aanloopt. Iets wat misschien al bij het gedeelte zit waar de bronsignalen binnenkomen of samengevoegd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 23:45:
Ik schrijf er toch niet voor niks achter:
'Deze zijn toen volgens mij op IP stream overgezet in plaats van satelliet stream. Bij onweer vallen ze ook niet meer weg, wat vroeger wel was.'

Uiteraard heb ik het dan over het digitale bronsignaal wat eerst nog omgezet moet worden naar analoog.
Heb jij ooit gehoord van een analoge IP stream? :P En analoge signalen via de satelliet worden niet meer aangeboden.

En tuurlijk kan ik niet zien wat de bandbreedte is van een analoog kanaal. Met bandbreedte doel ik gewoon op de beeldkwaliteit bij analoog (oke, verkeerde woordkeuze misschien).
Bandbreedte is geen ander woord voor beeldkwaliteit. Bandbreedte staat precies voor hetgeen het woord zegt, de breedte van het kanaal op de frequentie band. Als jij het dus over het knijpen van de bandbreedte hebt dan lees ik dat als het smaller maken van het signaal op die frequentieband, ofwel van ongeveer 6,75 MHz naar bijvoorbeeld 5 MHz gaan. Afgezien van hoe dat technisch dan gedaan zou moeten worden is het echter totaal zinloos omdat de analoge TV kanalen op de frequentieband geplaatst worden volgens een 7 en/of 8 MHz raster (zie het frequentieplan voor OnsNet Eindhoven), dus zou het "knijpen van de bandbreedte" van een analoog kanaal geen extra ruimte opleveren voor een digitale Transport Stream. Zo'n digitale Transport Stream heeft overigens ook een vaste bandbreedte van 8 MHz en de volledige stream wordt geconstrueerd met behulp van een multiplexer in de headend van het glasvezel bedrijven. Daarna zal het het te moduleren uitgangssignaal van die multiplexer via glasvezel naar jullie adressen worden verzonden alwaar de modulator het op de coax kabel moduleert.
Bij de upgrade van het digitale bronsignaal bij SBS6, NET5 en Veronica analoog kon ik bijvoorbeeld zien dat de beeldkwaliteit van Nederland 3 analoog slechter was geworden omdat deze gewoon een stuk doffer was geworden. Dus minder helder met minder diepte en detail als voorheen. Ik kon dit goed vergelijken met Nederland 1 en 2 analoog gezien deze alle 3 dezelfde kwaliteit hadden. En het was geen satelliet stream wat als digitaal bronsignaal gebruikt werd, want ik weet uit eerdere ervaringen dat het er dan nog veel slechter uitziet.

Wat ik misschien vergeten ben te vertellen: Nederland 1,2,3 analoog bij ONE worden omgezet van een mediagateway/IP signaal. Als alternatief heeft men ook een omgezet satelliet signaal als backup. Zo zag je in het verleden bijvoorbeeld dat als ze 's nachts aan het werk waren aan PlusTV, dat bijvoorbeeld Nederland 1,2,3 analoog ineens switchte naar een stuk lagere kwaliteit (net of er iemand van kanaal wisselt). Het digitale PlusTV signaal lag er dan uit als ik dit nakeek op de TV met DVB-C. Het lijkt dus dat ze bij analoog dan switchen naar een backup decoder met satelliet aanvoer.

Maar om hier nog even duidelijk over te zijn: Toen het digitale bronsignaal bij SBS6, NET5 en Veronica analoog werd geupgrade was het dus niet zo dat men Nederland 3 analoog op de satelliet decoder had gezet. Daar was de kwaliteit nog te goed voor. Uit ervaring kan ik zeggen dat de satelliet versie van Nederland 3 analoog echt nog stukken doffer is bij ONE.

Hetzelfde kan ik overigens zeggen over SBS6, NET5 en Veronica analoog. Toen deze later iets omlaag waren gezet in beeldkwaliteit, was het absoluut nog stukken beter dan satelliet stream die eerder werd gebruikt voor het digitale bronsignaal.
Waar het op neer komt is dat je probeert te bedenken wat men in de headend van OnsNet Eindhoven aan het doen is terwijl je daar niet bij aanwezig bent. Daarbij heb je voor jezelf een soort van "bandbreedte knijpen" theorie bedacht waardoor je niet meer naar de voor de hand liggende oorzaken wil kijken die technisch wel te onderbouwen zijn, namelijk de kwaliteit van de digitale bronsignalen die OnsNet Eindhoven gebruikt en de kwaliteit van bij gebruikte OnsNet Eindhoven gebruikte MPEG decoders in IP en/of satelliet ontvangers voor het genereren van het analoge TV signaal.
Over het aantal analoge kanalen en ruimte op de frequentieband: Ik snap nu helemaal hoe dit allemaal in elkaar steekt en dat die kanaalruimte nog helemaal niet vol zit. Waar ik echter op doel is de bandbreedte van de digitale bronsignalen. Dus voordat het uberhaupt door een decoder is geweest en op de frequentieband staat!
Je bedoelt de bitrate van de digitale bronsignalen i.p.v. bandbreedte.
Wie zegt dat er daar niet ergens geknepen wordt omdat bepaalde apparatuur ergens tegen zijn limiet aanloopt door de grote hoeveelheid bandbreedte van de digitale bronsignalen? Immers begon het PlusTV signaal te haperen toen Nederland 1 HD erbij werd gezet, terwijl die 520mbit van die 10 256-QAM Transport Streams nog niet volop benut kon zijn. Dus het is iets anders wat tegen z'n limiet aanloopt. Iets wat misschien al bij het gedeelte zit waar de bronsignalen binnenkomen of samengevoegd worden.
Je kan totale bitrate van de afzonderlijke Transport Streams niet bij elkaar optellen. Dit moet gewoon per Transport Stream bekeken worden. Voor iedere Transport Stream geldt immers een maximum die afhankelijk is van de instellingen voor die Transport Stream in de multiplexer. En iedere Transport Stream heeft een eigen multiplexer die beschikt over een aantal ingangen voor digitale RTV kanalen en een uitgang voor de digitale Transport Stream. Als de multiplexer onvoldoende ruimte heeft voor een nieuw Nederland 1 HD kanaal, dan kunnen alleen de digitale RTV kanalen gaan storen die op die multiplexer zijn aangesloten terwijl er bij de andere multiplexers/Transport Streams niets aan de hand is. In een dergelijk geval zal de provider dus de RTV kanalen moeten gaan herverdelen over de beschikbare Transport Streams om zo wel voldoende ruimte te kunnen creëren voor het nieuwe kanaal of zelfs een nieuwe multiplexer gaan bij plaatsen als herverdelen ook niet meer lukt. Daarnaast hebben sommige multiplexers ingebouwde mogelijkheden tot bitrate shaping, zoals ze dat zo mooi noemen, waarbij ze van het digitale ingangssignaal van een kanaal de bitrate kunnen knijpen zonder het kanaal te MPEG hercoderen. Die grappen halen ze bijvoorbeeld uit bij Ziggo bij minder populaire kanalen.

Er zijn dus allerlei combinaties van apparatuur in de headend van de glasvezelbedrijven mogelijk die een ongunstig resultaat kunnen hebben op de beeldkwaliteit van het signaal zoals dat uiteindelijk bij de klant wordt weergegeven. Het punt is dat aan de ontvangende kant veelal niet te achterhalen is wat men in de headend allemaal aan het grutten is voordat het signaal verzonden wordt. Misschien gebruikt OnsNet Eindhoven wel het signaal dat de Transport Stream multiplexer verlaat als input voor het produceren van hun analoge TV kanalen i.p.v. direct het digitale bronsignaal daarvoor te gebruiken? Meer dan koffiedik kijken is het niet.

Daarmee kom ik dan weer terug bij hetgeen waar initieel mijn reactie over ging, namelijk de flauwekul verklaringen die OnsNet Nuenen afgeeft over het kanalenpakket in relatie tot het gebruik van en de ruimte op de coax kabel zoals die bij de klanten uit het kastje komt. Voor dat deel van de infrastructuur kan op basis van analoge/digitale techniek wel onderbouwd worden waarom die "verklaringen" van OnsNet Nuenen niet kloppen. Als de problemen volgens jou ontstaan bij de signaalverwerking in de headend of de distributie via glasvezel, dan had OnsNet Nuenen dat ook als zodanig kunnen verwoorden i.p.v. met deze drogredenen te komen voor inkrimping van het analoge/digitale kanalenpakket dat geboden wordt via de coax aansluting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 08:30:
Misschien gebruikt OnsNet Eindhoven wel het signaal dat de Transport Stream multiplexer verlaat als input voor het produceren van hun analoge TV kanalen i.p.v. direct het digitale bronsignaal daarvoor te gebruiken? Meer dan koffiedik kijken is het niet.

Daarnaast hebben sommige multiplexers ingebouwde mogelijkheden tot bitrate shaping, zoals ze dat zo mooi noemen, waarbij ze van het digitale ingangssignaal van een kanaal de bitrate kunnen knijpen zonder het kanaal te MPEG hercoderen.
Kijk!

Dit kan wel eens de reden zijn waarom analoog in een klap ineens zoveel doffer en blurrier is geworden toen toen PlusTV een tijdje draaide. Namelijk dat ze het bron signaal voor die MPEG decoders hebben overgezet op het output signaal van de multiplexers. Daardoor kunnen ze ook die bitrate shaping toepassen voordat het bij de MPEG decoders komt die er een analoog signaal van maken. Op die manier kunnen ze dus de uiteindelijke analoge kwaliteit bepalen! Echter zou het digitale beeld bij PlusTV dan ook doffer moeten zijn lijkt me? Kan het niet zijn dat ze meerdere outputs hebben op die multiplexers waarbij de ene output voor PlusTV wordt gebruikt en de andere voor de MPEG decoders bij analoog? En dan men de beschikbare capaciteit/bandbreedte/bitrate per multiplexer nu moet verdelen voor 2 bronsignalen? Misschien totale onzin hoor, maar ik doe maar een gok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:15:
Dit kan wel eens de reden zijn waarom analoog in een klap ineens zoveel doffer en blurrier is geworden toen toen PlusTV een tijdje draaide. Namelijk dat ze het bron signaal voor die MPEG decoders hebben overgezet op het output signaal van de multiplexers. Daardoor kunnen ze ook die bitrate shaping toepassen voordat het bij de MPEG decoders komt die er een analoog signaal van maken. Op die manier kunnen ze dus de uiteindelijke analoge kwaliteit bepalen!
En wat voor een doel zal OnsNet Eindhoven dan wel hebben gehad met het opzettelijk slechter maken van de beeld kwaliteit van analoge TV kanalen? Leg me dat eens uit.
Echter zou het digitale beeld bij PlusTV dan ook doffer moeten zijn lijkt me? Kan het niet zijn dat ze meerdere outputs hebben op die multiplexers waarbij de ene output voor PlusTV wordt gebruikt en de andere voor de MPEG decoders bij analoog?
Nogmaals, wat heeft dit nu voor een zin? Je hebt nu eenmaal geen zicht op hetgeen OnsNet Eindhoven aan het doen is in de headend, dus blijft het nutteloos om daar maar wat naar te gaan zitten raden.
En dan men de beschikbare capaciteit/bandbreedte/bitrate per multiplexer nu moet verdelen voor 2 bronsignalen? Misschien totale onzin hoor, maar ik doe maar een gok :P
Ik merk dat je nog steeds niet goed weet wat de functie van een multiplexer is hoewel dat nu toch al meerdere aan het bod is gekomen in onze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:41:
En wat voor een doel zal OnsNet Eindhoven dan wel hebben gehad met het opzettelijk slechter maken van de beeld kwaliteit van analoge TV kanalen? Leg me dat eens uit.

Nogmaals, wat heeft dit nu voor een zin? Je hebt nu eenmaal geen zicht op hetgeen OnsNet Eindhoven aan het doen is in de headend, dus blijft het nutteloos om daar maar wat naar te gaan zitten raden.
De reden waarom ik dit denk is omdat ik het idee heb dat ze ergens capaciteit tekort hebben of ergens tegen een limiet aanlopen om alles in volle kwaliteit door te geven. Waarom anders die hapers bij dat PlusTV, wat vervolgens weggenomen werd door die zender(s) in lagere kwaliteit door te geven (lees: doffer/minder helder beeld met minder diepte)? Waarom anders zo'n fluctuerende kwaliteit bij analoog sinds PlusTV erbij is gekomen? Ik heb dat constante gesleutel aan die kwaliteit zelf kunnen waarnemen (nu is het redelijk stabiel bij analoog en digitaal). Het was de ene week soms 'iets' doffer en de andere weer 'iets' helderder. Vaak was het bij digitaal ook zo dat als er een periode was dat een zender bij het PlusTV signaal begon te haperen, dat dan een dag (of paar dagen later) de kwaliteit van deze zender iets omlaag werd gezet. Je had dan geen last meer van haperend/stotterend beeld, maar het beeld was wel minder helder geworden met meer zweem en minder diepte. Dat men ergens tegen aan loopt (zowel bij digitaal als analoog) is mij wel duidelijk. De vraag is alleen waar het zit. En inderdaad, zonder dat we weten hoe dat Hertzinger headend is opgebouwd kunnen we dit nooit achterhalen.
Ik merk dat je nog steeds niet goed weet wat de functie van een multiplexer is hoewel dat nu toch al meerdere aan het bod is gekomen in onze discussie.
O jawel hoor :) Een multiplexer voegt de digitale kanalen samen in een Transport Stream. Wat ik mij echter afvroeg is of dat er multplexers bestaan met meerdere outputs (dus waar 2x dezelfde Transport Stream uitrolt), waarbij je dan per output/transport stream bitrate shaping kan toepassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:00
Mooie discussie :)

Het geluk wil dat ik dageljks met QAM modulatoren,(stat)muxen, encoders, etc. werk en dat Archie het flink bij het juiste eind heeft op 1 ding na:
ArChie schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 20:21:
[...]

Het signaal van de kabelbedrijven wordt ook in headends gemaakt en vervolgens gedistribueerd via glasvezelverbindingen naar de wijken om daar pas op de coax gemoduleerd te worden.
Deze modulatie gebeurt normaal gesproken niet in de wijk zelf, maar op zogenaamde HUB-sites van een operator. Kleinere locaties waar men het signaal via ip (glas) oppakt en moduleert. Meestal wordt hiervoor een Harmonic NSG9000 of Arris D5 gebruikt

Ook voor kabelaars wordt tegenwoordig zoveel mogelijk QAM256 gebruikt omdat de netwerken goed genoeg zijn om dit zonder al teveel ber naar de eindgebruiker te krijgen.Ze hebben per slot van rekening alle bandbreedte nodig :)

En als reactie op alexander:

Een multiplexer kan eigelijk by default meerdere TSén uitspugen, en beide Ts'en kunnen samengesteld worden zoals men wil: met transcoding, zonder transcoding, gestatmuxed of niet, en scrambling ja of nee.

Als je een enigszins moderne mux hebt bevat deze naast ASI en koper ethernet ook glasvezel uit. Op 1 fysieke uitgang kan je dan 1-10gbit aan ts'en proppen. Je bent alleen overgeleverd aan de processing power van de muxen als je heel veel rare dingen wil doen, maar dat is over het algemeen geen probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door stfn345 op 04-10-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 15:24
Volgens mij is de snelheid van mijn 100mb aansluiting lang niet zoals het moet zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.team-echelon.com/images/myspeed.jpg

Dit is mijn resultaat :(
Dat als ik niet aan het downloaden ben of wat dan ook.. mijn netwerk(lan) is echt op 100mbit ingesteld.

Wat kan ik hier aan doen? Kan ik hier zelf iets aan doen of ligt het aan de glasvezel modem van OnsNet zelf?
Er hangt een oude 42Networks DRG modem van OnsNetEindhoven bij mij in de woning... eindhoven->Tongelre om precies te zijn.
Ik heb alleen een internet 100mbit abbo.. geen TV of telefonie van OnsNet.

Mijn eigen router is een Draytek Vigor 2910VG en ik draai windows 7.. je kan mijn specs in mijn handtekening vinden.
http://tweakers.net/price...-vigor-2910vg-router.html

Volgens mij surf ik al jaren met een te kort geschoten verbinding :'(

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
razorhead schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:21:
Deze modulatie gebeurt normaal gesproken niet in de wijk zelf, maar op zogenaamde HUB-sites van een operator. Kleinere locaties waar men het signaal via ip (glas) oppakt en moduleert. Meestal wordt hiervoor een Harmonic NSG9000 of Arris D5 gebruikt
Bedankt voor de toelichting. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
SpitfireNL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:33:
Mijn eigen router is een Draytek Vigor 2910VG en ik draai windows 7.. je kan mijn specs in mijn handtekening vinden.
http://tweakers.net/price...-vigor-2910vg-router.html

Volgens mij surf ik al jaren met een te kort geschoten verbinding :'(
Ik heb het belangrijkste euvel (over het algemeen) maar even gemarkeerd. Dan kun je zeggen wat je wilt, maar het is wel het geen wat het vaakst problemen veroorzaakt. Dus wat nu? Testen zonder router. Ik kan overigens bij speedtest.net de edutel-server niet meer vinden. Probeer hem anders hier, op de site van OBN zelf.

Edit: owjah en als dat niet goed is, kijk eens of je packetloss hebt door te pingen (uiteraard met de directe verbinding zonder router).

[ Voor 8% gewijzigd door JaWSnl op 04-10-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SpitfireNL

dat ligt inderdaad aan die Draytek.
chocka schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 07:38:
Overigens wil ik er wel bij vermelden dat de doorvoersnelheid van Draytek, vooral bij de serie met 100Mb poorten, erg slecht is. Die komen niet verder dan 35~39 Mbit Wat ik overigens van Draytek zelf bevestigd heb gekregen. Uit mijn tijd bij XMS heb ik ooit een 2910 gekocht, maar na deze ontdekking ben ik overgestapt naar een Gig router de DIR655, welke wel voldeed. Wees er voorzichtig mee met uitgeven van een Draytek, want ondanks wat overhead ga je nooit je volle snelheid op 50Mb halen.
Hier lees ik zelfs nog lagere snelheden voor de 2910
Draytec 2910:
VLAN IPsec : 5.5 Mbit
Wan bandb : 25Mbit
LAN : 1Gbit (4 poorten)
Dual wan : Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Damn dat had ik eigenlijk niet verwacht aangezien draytek toch meestal een goed gewaardeerd merk is.

Draytek heeft altijd goede support gegeven dus ben bereid dit te overzien.
Als ik nou de Vigor 2130Vn 1-Gbit aanschaf zou ik dan minimaal 80mbit van de 100mbit moeten kunnen halen? Of vormt de glasvezel modem van OnsNet zelf ook nog een bottleneck? (@50mbit ofzo)

[ Voor 11% gewijzigd door SpitfireNL op 04-10-2010 22:08 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draytek claimt 800mbit doorvoersnelheid bij de 2130 serie. Bij de 2130n heeft smallnetbuilder 638.2mbit kunnen halen.

Je haalt overigens nooit de volle 100Mbit (12,5 MB/sec.). Er gaat altijd nog wat overhead af. 11.4 MB/sec. is het maximale wat ik kan halen hier in Tongelre bij OnsNet Eindhoven. Zowel met als zonder DIR-655 router. Bij OnsNet Nuenen heb ik het ook nog niet hoger gezien dan 11.4 MB/sec.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Verwijderd schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:30:
Draytek claimt 800mbit doorvoersnelheid bij de 2130 serie. Bij de 2130n heeft smallnetbuilder 638.2mbit kunnen halen.

Je haalt overigens nooit de volle 100Mbit (12,5 MB/sec.). Er gaat altijd nog wat overhead af. 11.4 MB/sec. is het maximale wat ik kan halen hier in Tongelre bij OnsNet Eindhoven. Zowel met als zonder DIR-655 router. Bij OnsNet Nuenen heb ik het ook nog niet hoger gezien dan 11.4 MB/sec.
Dankje.
Dan ga ik er van uit dat de glasvezel modem geen bottleneck is hier en dat ik met de 2130Vn over de 80mbit(10MB/sec) haal.
Zoals jij het zegt 11,4 MB/sec is max dat komt neer op 91,2mbit. Dat is een heel mooie prestatie :)
Ik ga er nog even over nadenken of de extra snelheid het geld waard is (voor de 2130Vn) :+

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
Ik kom bij OnsNetEindhoven ook niet boven de 11.4 MByte/sec uit. Lijkt me dat die laatste 10 Mbit gewoon overhead is, wat wel te verwachten is. Ik gebruik een DIR-655 over een intern gigabit netwerk (dus daar treed iig geen verlies op :) ). Ook met een directe aansluiting is 11.4 overigens het maximum.

Hebben er trouwens meer mensen last van dat Comedy Central en Dicovery Travel & Living slecht/niet te ontvangen zijn. Ik vermoed dat dit komt omdat Digitenne op dezelfde frequenties uitzend en ik in hoogbouw op minder dan 5 km van de mast hier zit (met het appartement recht op de mast gericht). Maat misschien zijn er nog andere verklaringen? Bijvoorbeeld omdat het hele interne coax netwerk enkel geaard wordt door mijn HTPC?

En heeft er iemand ook nog oplossingen behalve het vervangen van de coax kabels (dit gaat niet want deze liggen in de vloer)?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderrink
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2023
Medewerker van ONE (afdeling digitale televisie) telefonisch gesproken. Binnen 3-4 weken gaat ONE nieuwe dienst digitale televisie uitrollen (o.a. 10 HD zenders). Hoe de dienst er verder concreet gaat uitzien kon hij mij nog niet zeggen (programma gemist?). Er komt waarschijnlijk een setopbox zonder DVR in het pakket. (gemiste kans, doe het dan in 1 keer goed!) Ze willen eerst zeker weten dat alles goed werkt voordat ze met uitbreidingen zoals een DVR komen. Verder komt er iets van een compensatieregeling voor mensen met het huidige SAGEM kastje.

Ben benieuwd!

[ Voor 9% gewijzigd door sanderrink op 05-10-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• promo-1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
sanderrink schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 12:09:
Medewerker van ONE (afdeling digitale televisie) telefonisch gesproken. Binnen 3-4 weken gaat ONE nieuwe dienst digitale televisie uitrollen (o.a. 10 HD zenders). Hoe de dienst er verder concreet gaat uitzien kon hij mij nog niet zeggen (programma gemist?). Er komt waarschijnlijk een setopbox zonder DVR in het pakket. (gemiste kans, doe het dan in 1 keer goed!) Ze willen eerst zeker weten dat alles goed werkt voordat ze met uitbreidingen zoals een DVR komen. Verder komt er iets van een compensatieregeling voor mensen met het huidige SAGEM kastje.

Ben benieuwd!
Als dit doorgaat hebben ze zich een keer aan de afspraken gehouden, lees:
promo-1 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 16:08:
Ik heb contact gehad met ONE met de vraag hoe het nu zit met IPTV aangezien ze niks laten weten.

Hun reactie was dat er eind oktober begin november een begin gemaakt gaat worden met de uitlevering van de IPTV diensten van ONE. Waarbij de klanten met het oude Sagem kastje als eerste benaderd gaan worden voor deze overstap. Nu maar hopen dat het niet weer een half jaar duurt....
Kan me overigens wel indenken in het feit dat ze eerst zonder DVR lanceren. Natuurlijk is dit niet de ideale situatie maar als je ziet dat de lancering van de DVR bij OBN, ONN, enz. pas ergens eind dit jaar komt. En daarbij is Glashart Media verantwoordelijk voor de levering van het signaal en de apparatuur aan de klanten van OnsNet. Dus kan ONE niet op zichzelf beslissen deze apparatuur eerder te leveren terwijl deze maar half werkt.

Na al die tijd mogen we blij zijn dat er eindelijk een vervangend systeem komt, in plaats van eindeloos wachten en hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Vandaag is hier in Valkenswaard het nieuwe zenderpakket ingegaan.
Ik zette vanmorgen de TV aan, maar geen beeld.
Welke dag is het vandaag, oja, 5 oktober O-)
dus eerst maar even de automatische zenderzoeker laten werken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door yannickie111 op 05-10-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Is in Veldhoven de zenderindeling ook veranderd ?

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
VonFoX schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:12:
Is in Veldhoven de zenderindeling ook veranderd ?
volgens mij komt veldhoven een week later, 12 oktober, maar weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShadowLord schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:25:
Ik kom bij OnsNetEindhoven ook niet boven de 11.4 MByte/sec uit. Lijkt me dat die laatste 10 Mbit gewoon overhead is, wat wel te verwachten is. Ik gebruik een DIR-655 over een intern gigabit netwerk (dus daar treed iig geen verlies op :) ). Ook met een directe aansluiting is 11.4 overigens het maximum.

Hebben er trouwens meer mensen last van dat Comedy Central en Dicovery Travel & Living slecht/niet te ontvangen zijn. Ik vermoed dat dit komt omdat Digitenne op dezelfde frequenties uitzend en ik in hoogbouw op minder dan 5 km van de mast hier zit (met het appartement recht op de mast gericht). Maat misschien zijn er nog andere verklaringen? Bijvoorbeeld omdat het hele interne coax netwerk enkel geaard wordt door mijn HTPC?

En heeft er iemand ook nog oplossingen behalve het vervangen van de coax kabels (dit gaat niet want deze liggen in de vloer)?
Dit komt door Digitenne inderdaad. Ik heb zelf ook regelmatig lichte ruis op Comedy Central en het OnsNet Infokanaal. De ene dag zie je het meer dan de andere dag. Soms is het ook helemaal weg. De andere dag is het weer duidelijk aanwezig. Dit terwijl alles hier Hirschmann is (Coax kabels: KOKA799, F-connector splitter direct op de packetfront: VFC-0421, Coax stekkers: KOKWI3/KOSWI3).
Beide zenders hebben in ieder geval een overlap met een Digitenne frequentie hier in Eindhoven. Ik zit ook in hoogbouw en ik zit ongeveer 1,5km van deze Digitenne mast af. Vanuit de kamer waar mijn HTPC staat kijk ik er zo recht tegenaan. Ik denk dat die dingen zo hard stralen dat je er zelfs met goede kabels/connectoren nog altijd een beetje last van houd als je er dichtbij woont.
yannickie111 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:35:
Vandaag is hier in Valkenswaard het nieuwe zenderpakket ingegaan.
Ik zette vanmorgen de TV aan, maar geen beeld.
Welke dag is het vandaag, oja, 5 oktober O-)
dus eerst maar even de automatische zenderzoeker laten werken ;)
En zie je verschil in de beeldkwaliteit? Strakker, helderder, minder fletse kleuren, minder blur, minder ruis?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland 1,2,3 RTL4 bij PlusTV zijn weer wat omlaag gezet in kwaliteit. De laatste dagen merkte ik al weer een toename van blokjes/strepen in het beeld. Nu het beeld iets minder helder is (en dus iets meer zweem heeft) komen die blokjes/strepen in het beeld nog nauwelijks voor. Jammer dat het steeds zo moet. Ik merk ook dat het geluid hieronder lijd. De hoge tonen in het geluid zijn ook iets minder geworden, waardoor het soms moeilijker te verstaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het analoge beeld alleen is al veel strakker geworden hier in Valkenswaard. Zelfs op een 32 inch beeldbuis (dat is de enige televisie waar ik geen IDTV heb) is dat goed te zien. Bijvoorbeeld het logo van NED1 daaraan zie je heel goed dat het rood nu strakker is en niet zo uitlopend zoals eerst. Daarnaast lijkt het wat helderer.

Verder is het DVB-C signaal prima op zich en zeker beter dan analoog zoals je mag verwachten. Echter het verschil met IDTV is ook bij SD uitzendingen groot naar mijn mening. En dan natuurlijk vooral op de HD zenders waar ook SD geupscaled wordt.

Wat mij betreft is het nieuwe pakket in ieder geval een verbetering, welliswaar wat minder zenders maar de kwaliteit is een stuk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 05-10-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig! Dus geen blurry analoog signaal meer met uitwazingen bij felle kleuren _/-\o_
Dan lijkt het analoge probleem eindelijk opgelost na 2 jaar :)

Dat de SD content op Nederland 1 HD bij IDTV strakker is dan Nederland 1 SD via DVB-C is is inderdaad logisch, gezien de kwalitatief hoogwaardige upscaling bij Technicolor. Het is jammer dat je Nederland 1 SD er niet meer tussen hebt op de Amino, anders had je ze wel 1:1 kunnen vergelijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:38:

[...]

En zie je verschil in de beeldkwaliteit? Strakker, helderder, minder fletse kleuren, minder blur, minder ruis?
het is beter, maar echt hele grote verschillen zie ik niet hier op een erg oude beeldbuis. ;)
en ik mis echt de 3 extra discvery-zenders, die keek ik eigenlijk het meest.
en dat we daar dan CNN turk en Al jeazira (weet niet eens hoe je die buitenlandse naam schrijft >:) ) voor terug krijgen...
hoop dat die enquete al iets verbetert, maar de discovery-zenders kunnen daar niet mee terug.
hopelijk hier snel IDTV :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderrink
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2023
Kan je met de dienst uitzending gemist van OBN ook programa's die je terugkijkt pauzeren en terug- en vooruitspoelen?

[ Voor 6% gewijzigd door sanderrink op 05-10-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yannickie111 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:19:
[...]

volgens mij komt veldhoven een week later, 12 oktober, maar weet ik niet zeker.
Klopt, volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
sanderrink schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:55:
Kan je met de dienst uitzending gemist van OBN ook programa's die je terugkijkt pauzeren en terug- en vooruitspoelen?
Ja dat kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons in Valkenswaard zijn we gisteren overgegaan op de nieuwe zenderindeling. Ook het digitale signaal van Glashart zou nu onversleuteld binnenkomen over de kabel.
Nu hebben we een nieuwe Philips tv (pfl7605)met ingebouwde dvb-c tuner, dus ga ik ervan uit dat een smartcard hiervoor niet nodig is.
Gisteren geprobeerd om digitale signalen te zoeken met de instellingen van Onsbrabant maar niets gevonden. Heb de Frequentie op 304 Mhz gezet en de Synmbolrate op 6.875. Het netwerk-id kon ik niet instellen.
Heb ik gelijk dat het dvb-c signaal nu onversleuteld is en geen smartcard meer nodig?

Overigens complimenten voor sommigen van jullie voor de uitgebreide uitleg en reacties op vragen van leken zoals ik bv. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het DVB-C signaal is inderdaad onversleuteld. Je hebt geen CAM-module of smartcard nodig :)

Wat betreft het Netwerk-ID: Probeer eens de firmware van je TV te updaten. De PFL8404 had namelijk hetzelfde probleem dat je geen Netwerk-ID kon instellen. Dit heeft Philips uiteindelijk gefixt met een firmware update.

Ik geloof dat het ook alleen was als je de landkeuze op Nederland had staan. Probeer de landkeuze maar eens op Zweden, Noorwegen of Denemarken te zetten (taal kan gewoon op Nederlands blijven staan). Dan krijg waarschijnlijk wel die Netwerk-ID optie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Met het zoeken via 304 e.d. kabel/coax ook bij mij geen kanalen gevonden.

Gewoon de kanalen geheel opnieuw inlezen. Gisteren gedaan (Valkenswaard) en dan komt alles goed.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Zijn er meer mensen die via IPTV op dit moment constateren dat beeld en geluid niet synchroon lopen?
Op NED1 is het op dit moment bij mijn, Valkenswaard, erg goed waarneembaar.

Had hier zover ik weet niet eerder last van.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens bij frequentie de waarde 707000 in te voeren...

symbol rate: 69564

modulation: 256..

...misschien dat je nu meer succes hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Verwijderd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:31:
probeer eens bij frequentie de waarde 707000 in te voeren...
symbol rate: 69564
modulation: 256..
...misschien dat je nu meer succes hebt?
Bij pa3fat gaat het over IDTV, die werkt niet met DVB-C gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ging inderdaad over DVB-C...en was dus niet bedoelt voor Pa3fat:) 8)7

had misschien wel wat duidelijker kunnen zijn...maar de meeste hebben wel in de gaten dat het hier om DVB-C gegevens gaat... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:39:
Het DVB-C signaal is inderdaad onversleuteld. Je hebt geen CAM-module of smartcard nodig :)

Wat betreft het Netwerk-ID: Probeer eens de firmware van je TV te updaten. De PFL8404 had namelijk hetzelfde probleem dat je geen Netwerk-ID kon instellen. Dit heeft Philips uiteindelijk gefixt met een firmware update.

Ik geloof dat het ook alleen was als je de landkeuze op Nederland had staan. Probeer de landkeuze maar eens op Zweden, Noorwegen of Denemarken te zetten (taal kan gewoon op Nederlands blijven staan). Dan krijg waarschijnlijk wel die Netwerk-ID optie erbij.
He werkt nu. Heb eerstde de landcode gewijzigd maar dat leverde niets op. De software upgrade voor de tv was de oplossing. Overigens de optie om een netwerk-id in te voeren is er ook niet met de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BBC 1 en 2 via IPTV (OBN)

Sinds gisteren krijg ik een zwart scherm. Meer mensen hier last van? Ik weet dat Glashart nog wat discussie voert over de doorgifte van BBC, maar tot dusver waren BBC 1 en 2 via IPTV wel beschikbaar.
Ik hoop niet dat dit structureel is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 11:18:
BBC 1 en 2 via IPTV (OBN)

Sinds gisteren krijg ik een zwart scherm. Meer mensen hier last van? Ik weet dat Glashart nog wat discussie voert over de doorgifte van BBC, maar tot dusver waren BBC 1 en 2 via IPTV wel beschikbaar.
Ik hoop niet dat dit structureel is ...
Momenteel is de IPTV stream hier prima te ontvangen wanneer ik hem via een VPN vanaf thuis open. Lijkt dus geen rechten probleem in ieder geval.

Of ik hem op de amino kan ontvangen kan ik nu niet zien.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 08-10-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ligt er bij meer mensen nu de internetverbinding uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Blueone schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:45:
ligt er bij meer mensen nu de internetverbinding uit?
Niet eruit, maar hij is behoorlijk instabiel op het moment.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier geen problemen momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nu gaat het bij ook weer goed. De laatste tijd gebeurd het wel vaker dat er vrij veel time-outs in de verbinding zitten.

Weet iemand wat de nieuwe ip stream is van national gheographic? Die lijkt namelijk niet meer te werken in mijn media center, de rest nog wel allemaal.

[ Voor 39% gewijzigd door Avvd op 08-10-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

National Geographic zit nog gewoon op hetzelfde adres. Probeer eens in VLC.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2010 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond contact gehad met de helpdesk OBN-Helmond. Ik heb nog steeds een probleem met de ontvangst van BBC1 en 2 (zie mijn bericht van vrijdag jl.). Alles gereset+ softwareupdate zonder verbetering. Helpdesk zal e.e.a. (nogmaals) doorgeven aan de techneuten.

Niemand anders problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Had het toevallig afgelopen weekend even getest en toen werkte bij mij beide zenders gewoon op de amino. Lijkt dus echt een probleem bij jou te zijn. Of het moet specifiek in Helmond spelen aangezien ik in Valkenswaard zit.

Ik zou even 60 minuten je amino van stroom houden, dan je CPE een powercycle geven en het opnieuw proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 12-10-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veldhoven is vandaag ook overgegaan naar de nieuwe indeling.

Wat me vooral opvalt is het verschil van (digitaal) kwaliteit van de kanalen. Als je bv NGC en Discovery langs elkaar vergelijkt ziet NGC er vele malen beter uit. Zo ook nog met vele andere zenders zoals MTV, Animal Planet en nog een stel. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Verder had ik als frequentie opgegeven 304.00 Mhz, en na checken zie ik dat die ze op 312.00 Mhz geïnstalleerd heeft. Kan dit het probleem zijn?

Ik heb een Philips tv en kan niet meer instellen als de frequentie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij IPTV heeft National Geographic 8mbit aanvoer en Discovery, MTV, Animal Planet maar de helft (schommelt tussen 3.5 tot 4mbit). Ik neem aan dat ze voor DVB-C dezelfde aanvoer gebruiken. Door de lagere bitrate krijg je een minder helder beeld met minder detail en diepte.

Wat betreft de Philips TV: welk model? En heb je de firmware al geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philips type: 42PFL7404H/12 en heb de laatste firmware van augustus erop zitten.

Wat je uitlegt is wel een logische verklaring, de vraag is uiteraard waarom er verschil inzit. :)

De tv geeft op alle zenders een signaal snelheid van 6.900. In hoeverre dit betrouwbaar is weet ik niet.

Het is wel een hele verbetering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:26:
Veldhoven is vandaag ook overgegaan naar de nieuwe indeling.

Wat me vooral opvalt is het verschil van (digitaal) kwaliteit van de kanalen. Als je bv NGC en Discovery langs elkaar vergelijkt ziet NGC er vele malen beter uit. Zo ook nog met vele andere zenders zoals MTV, Animal Planet en nog een stel. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Verder had ik als frequentie opgegeven 304.00 Mhz, en na checken zie ik dat die ze op 312.00 Mhz geïnstalleerd heeft. Kan dit het probleem zijn?

Ik heb een Philips tv en kan niet meer instellen als de frequentie.
Dat van die 312.00Mhz kan wel kloppen aangezien er in totaal 8 transport streams gebruikt worden. Overigens hebben we daarmee volgens mij ook de reden gevonden van waarom ze die frequency_list_descriptor er in hebben zitten. Dat zorgt er namelijk voor dat als je 304.00Mhz ingeeft als frequentie toch alle zenders gelijk gevonden worden, ook degene die in de andere transport streams met een andere frequentie zitten.

Maar dat is natuurlijk wel buiten de DVB-C specificatie dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe zal het dus niet uitmaken welke van de 8 frequenties je ingeeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee dat maakt inderdaad niets uit, heb dat ook getest en met alle 8 frequenties krijg je exact hetzelfde resultaat in de vorm van alle zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ik222
De frequency_list_descriptor in een Transport Stream geeft enkel aan of diezelfde Transport Stream nog op meerdere frequenties te ontvangen is. Waar jij op doelt wordt al aangegeven in de NIT.

@Wissertje
Als ik bij de bitrates van UPC/Ziggo/Caiway kijk, dan zijn die zenders daar ook allemaal rond de 4mbit (met pieken naar 5 wat ik ook bij Glashart Media zie). Ik denk dat er voor die zenders geen betere aanvoer te krijgen is. Als ik in de stream kijk bij 'Uitgever' dan staat daar wel NOB overigens. Maar het lijkt mij dat het daar ook via de SAT binnenkomt.

Ik hoop trouwens dat ONE bij de uitrol van IPTV ook gelijk meteen dat hele coax signaal omgooit. Ik erger me bond en blauw aan dat extra geknijp van de kwaliteit bij dat PlusTV-DVB-C signaal van Nederland 1,2,3,RTL4 sinds begin vorige week. Minder helderheid en meer zweem over het beeld, de kleuren zijn fletser, er is minder detail en minder diepte en het geluid is minder zuiver (blikkeriger en net of er bij praatprogramma's overal een lap over de microfoon ligt, waardoor de hoge tonen minder goed doorkomen). En het rare is dat er in die 303MHz 256-QAM Transport Stream (met 50.6Mbit aan ruimte) maar 4 zenders zitten welke maximaal 8mbit kunnen zijn. En toch zag je dan regelmatig blokjes/strepen door het beeld toen de kwaliteit nog hoger stond. Ik blijf me toch afvragen waar men tegenaan loopt daar in dat headend.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:06:
@ik222
De frequency_list_descriptor in een Transport Stream geeft enkel aan of diezelfde Transport Stream nog op meerdere frequenties te ontvangen is. Waar jij op doelt wordt al aangegeven in de NIT.
Volgens de DVB-C specificatie wel ja maar als je de capture file van Archie bekijkt dan zie je dat ze in de frequency_list_descriptor juist alle frequenties van de transport streams meegeven. Dat lijkt mij geen toeval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ik222
Dat is denk ik door het verkeerd begrijpen van de DVB specificatie.

@Wissertje
Waar check je dit van die 312 Mhz? Is dit een soort statuspagina van de zender die je op dat moment aan het kijken bent? Zoja, was dit bij RTL4/5/7/SBS6? Anders moet je eens proberen om die frequentie na te kijken als je op Nederland 1/2/3 afgestemd hebt. Kan goed zijn dat er dan wel 304 MHz bij staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:25:
[...]

Dat van die 312.00Mhz kan wel kloppen aangezien er in totaal 8 transport streams gebruikt worden. Overigens hebben we daarmee volgens mij ook de reden gevonden van waarom ze die frequency_list_descriptor er in hebben zitten. Dat zorgt er namelijk voor dat als je 304.00Mhz ingeeft als frequentie toch alle zenders gelijk gevonden worden, ook degene die in de andere transport streams met een andere frequentie zitten.

Nee, zo werkt het niet. In de Network Information Table (NIT) staan de te gebruiken frequenties voor iedere Transport Stream samen met de bijbehorende instellingen (QAM, Symbolrate, etc.) van die Transport Stream. De DVB implementatie haalt dus gewoon alle benodigde frequenties uit die NIT. Die frequency_list_descriptor wordt immers bij de kabelbedrijven niet gebruikt en daar kunnen de ontvangers ook op de juiste frequenties afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Zo! De analoge kwaliteit is wel vooruitgegaan. Maar gebruik dat alleen voor mijn oude HDD recorder, kijk verder alles via IPTV :)

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:01:
Nee dat maakt inderdaad niets uit, heb dat ook getest en met alle 8 frequenties krijg je exact hetzelfde resultaat in de vorm van alle zenders.
Dat kan komen door een verschil in de informatie die verzonden wordt door Glashart Media en de Nederlandse kabelbedrijven. De Network Information Table (NIT) is namelijk maar een deel van de benodigde informatie om de kanalenlijst op te bouwen. Om te weten welke kanalen er in ieder Transport Stream zitten is ook de Service Description Table (SDT) nodig. In iedere Transport Stream moet in ieder geval de zogenaamde "actual" SDT zitten die de kanalen van de Transport Stream beschrijft waarop is afgestemd. Daarnaast bevat de Transport Stream op de frequentie die normaal gebruikt moet worden voor de installatie (de netwerk frequentie) in ieder geval ook alle SDT's van de andere Transport Streams. Dergelijke SDT's worden de "other" SDT's genoemd.

Ziggo en consorten geven die other SDT's alleen maar door in de Transport Stream op de netwerk frequentie en dus niet in de andere Transport Streams. Als je bij Ziggo dus één van de andere frequenties zou gebruiken om de ontvanger te installeren, dan krijg je alleen maar het deel van de kanalenlijst dat op die frequentie wordt doorgegeven i.p.v. de volledige kanalenlijst. Als het bij Glashart Media niet uitmaakt welke frequentie je gebruikt om de ontvanger te installeren, dan wil dat zeggen dat Glashart Media dus op in alle Transport Streams de other SDT's doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:06:
@ik222
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:41:
Volgens de DVB-C specificatie wel ja maar als je de capture file van Archie bekijkt dan zie je dat ze in de frequency_list_descriptor juist alle frequenties van de transport streams meegeven. Dat lijkt mij geen toeval...
Wat dus een fout verkeerde toepassing is van de frequency_list_descriptor. De juiste toepassing zou zijn als er in de NIT bij de cable_delivery_system_descriptor voor Transport Stream 1 304 MHz staat en bij de frequency_list_descriptor bijvoorbeeld 600 MHz staat. Daarmee wordt dan aangegeven dat er van Transport Stream 1 die wordt doorgegeven op de 304 MHz ook nog een copy is te vinden op de 600 MHz voor het geval het signaal op de 304 MHz te zwak zou zijn. Een dergelijke feature heeft echter bij DVB-C niet zoveel nut, maar bij DVB-T juist wel omdat het daar gebruikt wordt om voor iedere Transport Stream de frequentie met het sterkste signaal te vinden aangezien de doorgifte frequentie van een Transport Stream per zendmast kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:25:
Waar check je dit van die 312 Mhz? Is dit een soort statuspagina van de zender die je op dat moment aan het kijken bent? Zoja, was dit bij RTL4/5/7/SBS6? Anders moet je eens proberen om die frequentie na te kijken als je op Nederland 1/2/3 afgestemd hebt. Kan goed zijn dat er dan wel 304 MHz bij staat.
Een ontvanger (of TV) zal de doorgifte frequentie laten zien van de zender waarop de TV is afgestemd op het moment van controleren via het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ArChie schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:15:
[...]

Wat dus een fout verkeerde toepassing is van de frequency_list_descriptor. De juiste toepassing zou zijn als er in de NIT bij de cable_delivery_system_descriptor voor Transport Stream 1 304 MHz staat en bij de frequency_list_descriptor bijvoorbeeld 600 MHz staat. Daarmee wordt dan aangegeven dat er van Transport Stream 1 die wordt doorgegeven op de 304 MHz ook nog een copy is te vinden op de 600 MHz voor het geval het signaal op de 304 MHz te zwak zou zijn. Een dergelijke feature heeft echter bij DVB-C niet zoveel nut, maar bij DVB-T juist wel omdat het daar gebruikt wordt om voor iedere Transport Stream de frequentie met het sterkste signaal te vinden aangezien de doorgifte frequentie van een Transport Stream per zendmast kan verschillen.
Dat ben ik helemaal met jullie eens hoor, ik zet ook niet voor niets meteen onder mijn eerste post over dit onderwerp het volgende:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:20:
Dat ben ik helemaal met jullie eens hoor, ik zet ook niet voor niets meteen onder mijn eerste post over dit onderwerp het volgende:
Ik zag dat wel in je eerste post staan, maar in diezelfde post geef je ook aan dat die verkeerde toepassing wel eens de reden kan zijn voor de aanwezigheid van die frequency_list_descriptor. Aangezien die verkeerde toepassing echter niet in de DVB specificaties is opgenomen zal apparatuur met DVB implementatie ook niet van die foute werking uitgaan bij de interpretatie van die frequency_list_descriptor in het signaal. Als er voor die descriptor al een implementatie aanwezig is, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk voor correcte implementatie volgens de DVB specificatie zijn. En dat kan dus een verkeerde uitwerking hebben als het signaal van Transport Stream 2 op de 312 MHz of Transport Stream 3 op de 320 MHz, etc wat sterker is dan het signaal van Transport Stream 1 op de 304 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Misschien dat wat vergelijkingsmateriaal het iets duidelijker maakt. In Ziggo/Multikabel gebied wordt Transport Stream 7 op de 514 MHz gebruikt voor het installeren van de ontvangers. Onderstaand de definitie van Transport Stream 7 uit de NIT:

│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  7
│          │      │  ├─■  original_network_id  =  500  {  MediaKabel  B.V  }
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  514.0
│          │      │      │  └─■  private_data_specifier  =  40  {  EACEM  }
│          │      │      └─■  EACEM_logical_channel_descriptor

Zoals je ziet is er geen frequency_list_descriptor aanwezig.

Bij Digitenne van KPN zit er wel een frequency_list_descriptor in de Transport Stream definities:

│                  │  ├─■  transport_stream_id  =  2211
│                  │  ├─■  original_network_id  =  8720  {  Netherlands  Digital  Terrestrial  Television  }
│                  │      ├─■  terrestrial_delivery_system_descriptor
│                  │      │  ├─■  centre_frequency  =  546000000  {  Hz  }
│                  │      │  ├─■  bandwidth  =  8  MHz
│                  │      │  ├─■  priority  =  true
│                  │      │  ├─■  time_slicing_indicator  =  true
│                  │      │  ├─■  MPE-FEC_indicator  =  true
│                  │      │  ├─■  constellation  =  64-QAM
│                  │      │  ├─■  hierarchy_information  =  non-hierarchical,  native  interleaver
│                  │      │  ├─■  code_rate-HP_stream  =  1/2
│                  │      │  ├─■  code_rate-LP_stream  =  1/2
│                  │      │  ├─■  guard_interval  =  1/4
│                  │      │  ├─■  transmission_code  =  8k  mode
│                  │      │  └─■  other_frequency_flag  =  true
│                  │      ├─■  frequency_list_descriptor
│                  │      │  ├─■  coding_type  =  terrestrial
│                  │      │  └─■  centre  frequencies:
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  538000000  {  Hz  }
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  578000000  {  Hz  }
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  666000000  {  Hz  }
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  690000000  {  Hz  }
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  746000000  {  Hz  }
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  786000000  {  Hz  }
│                  │      │      ├─■  centre_frequency  =  818000000  {  Hz  }
│                  │      │      └─■  centre_frequency  =  826000000  {  Hz  }
│                  │      └─■  EACEM_logical_channel_descriptor

Daarmee geeft KPN in bovenstaand voorbeeld door op welke extra frequenties Transport Stream 2211 nog meer in het land te ontvangen te ontvangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ArChie schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:36:
[...]

Ik zag dat wel in je eerste post staan, maar in diezelfde post geef je ook aan dat die verkeerde toepassing wel eens de reden kan zijn voor de aanwezigheid van die frequency_list_descriptor. Aangezien die verkeerde toepassing echter niet in de DVB specificaties is opgenomen zal apparatuur met DVB implementatie ook niet van die foute werking uitgaan bij de interpretatie van die frequency_list_descriptor in het signaal. Als er voor die descriptor al een implementatie aanwezig is, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk voor correcte implementatie volgens de DVB specificatie zijn. En dat kan dus een verkeerde uitwerking hebben als het signaal van Transport Stream 2 op de 312 MHz of Transport Stream 3 op de 320 MHz, etc wat sterker is dan het signaal van Transport Stream 1 op de 304 MHz.
Met die Sagem boxen weet je het nooit natuurlijk ;) In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat ze die frequency_list_descriptor voor niks hebben opgenomen. En zeker niet dat ze daar dan juist alle frequenties in zetten van de overige transportstreams.

Verder nogmaals begrijp ik best hoe het hoort en wat die frequency_list_descriptor volgens de standaard moet doen. Maar toch ben ik er van overtuigd dat die afwijkingen van de standaard (wat het gewoon zijn natuurlijk) wel ergens een reden hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 12-10-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:25:
@Wissertje
Nee, deze freqentie geeft die bij alle zenders. dit had ik gevonden in het menu van de tv.

Als ik bv kijk bij MTV ziet het beeld eruit of het gewoon analoog is. de ondertitels zijn ook grijs en een beetje vaag, terwijl de Nederlandse zenders (SBS RTL enz...) wel witte ondertitels hebben en scherp beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:24:
Met die Sagem boxen weet je het nooit natuurlijk ;) In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat ze die frequency_list_descriptor voor niks hebben opgenomen. En zeker niet dat ze daar dan juist alle frequenties in zetten van de overige transportstreams.
Dat die frequency_list_descriptor er nog inzit vanwege de Sagem boxen is een mogelijkheid, maar zoals al eerder aangegeven kan dat wel problemen opleveren voor standaard DVB-C apparatuur die misschien ook een frequency_list_descriptor implementatie hebben en en dan uitgaan van de werking zoals beschreven in de DVB specificaties. Als Glashart Media het gebruik van standaard DVB-C apparatuur wil toestaan, dan is voorwaarde één dat hun eigen signaal voldoet aan de DVB specificaties en dat ze dus geen uitzonderingen gaan toevoegen voor één bepaald merk/type ontvanger. Willen ze dat niet, dan moeten ze de boel gewoon gesloten houden en dus doorgaan op de weg die Hertzinger was ingeslagen.

Er zijn echter al de nodige wijzigingen gemaakt in het digitale signaal van Glashart Media als je dat vergelijkt met het digitale signaal van Hertzinger. Zoals ik eerder al aangaf is het foute gebruik van de actual Service Description Table (SDT) nu niet meer aanwezig in het signaal van Glashart Media en ook de Logical Channel Descriptor die in de Network Information Table (NIT) van Hertzinger aanwezig was voor de Sagem is nu verdwenen.

Zie onderstaand een voorbeeld van Transport Stream 100 uit de NIT van HertzInger:

│  └─■  network  ID  1,  version  28
│      ├─■  network_id  =  1
│      ├─■  version_number  =  28
│          │  │          └─■  text  =  Hertzinger
│          │      │  ├─■  transport_stream_id  =  100
│          │      │  ├─■  original_network_id  =  1  {  Société  Européenne  des  Satellites  }
│          │      │      │  ├─■  frequency  =  303.0
│          │      │      │  ├─■  FEC_outer  =  No  outer  FEC  coding
│          │      │      │  ├─■  modulation  =  256-QAM
│          │      │      │  ├─■  symbol_rate  =  6.9565
│          │      │      ├─■  frequency_list_descriptor
│          │      │      │  ├─■  coding_type  =  cable
│          │      │      │  └─■  centre  frequencies:
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  303.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  311.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  319.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  327.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  335.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  343.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  351.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  359.0  {  MHz  }
│          │      │      │      ├─■  centre_frequency  =  367.0  {  MHz  }
│          │      │      │      └─■  centre_frequency  =  375.0  {  MHz  }
│          │      │      ├─■  Sagem_logical_channel_descriptor
│          │      │      │  ├─■  unknown_byte_value  =  1
│          │      │      │  ├─■  provider_info
│          │      │      │  │  ├─■  character_coding  =  Latin  alphabet
│          │      │      │  │  └─■  text  =  HE  DUT
│          │      │      │  ├─■  ISO_639_language_code  =  DUT
│          │      │      │  └─■  logical  channels:
│          │      │      │      ├─■  channel  {  Nederland  1  }
│          │      │      │      │  ├─■  service_id  =  1
│          │      │      │      │  ├─■  flags  =  3
│          │      │      │      │  └─■  logical_channel_number  =  1
│          │      │      │      ├─■  channel  {  Nederland  2  }
│          │      │      │      │  ├─■  service_id  =  2
│          │      │      │      │  └─■  logical_channel_number  =  2
│          │      │      │      ├─■  channel  {  Nederland  3  }
│          │      │      │      │  ├─■  service_id  =  3
│          │      │      │      │  └─■  logical_channel_number  =  3
│          │      │      │      └─■  channel  {  RTL4  }
│          │      │      │          ├─■  service_id  =  4
│          │      │      │          ├─■  flags  =  3
│          │      │      │          └─■  logical_channel_number  =  4

│          │      │      └─■  service_list_descriptor
│          │      │          └─■  services:
│          │      │              ├─■  service  {  Nederland  1,  lcn  1  }
│          │      │              │  ├─■  service_id  =  1
│          │      │              │  └─■  service_type  =  Digital  television  service
│          │      │              ├─■  service  {  Nederland  2,  lcn  2  }
│          │      │              │  ├─■  service_id  =  2
│          │      │              │  └─■  service_type  =  Digital  television  service
│          │      │              ├─■  service  {  Nederland  3,  lcn  3  }
│          │      │              │  ├─■  service_id  =  3
│          │      │              └─■  service  {  RTL4,  lcn  4  }
│          │      │                  ├─■  service_id  =  4
│          │      │                  └─■  service_type  =  Digital  television  service
Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.