Gisteren even een computerbureautje gekocht dat klein genoeg was om tussen keyboard en kast te passen om mijn Atari STe een eigen plekje te geven. Alles stond een beetje op elkaar gepropt op 1 bureau eerst. Ook heb ik nu de atari aangesloten op een LCD scherm ipv een CRT kanon, eigenlijk vooral omdat ik ook de medium resolutie ook nog met regelmaat gebruik voor midi en dat is echt niet te lezen op een 37cm CRT televisie
Om dat voor elkaar te krijgen moest ik wel een conversieslag maken want de atari stuurt een 15hz RGB signaal uit en dat lusten de meeste monitoren niet. Enige resolutie die direct bruikbaar is is de zgn high res. 640x400 @ 72hz alleen daarmee werken 95% van de games niet
Ik heb via Ebay een CGA naar VGA converter kaart gekocht :
maar uiteraard werkte dat niet direct. Via wat proberen kwam ik erachter dat het met een kabel die bij een reserve ST meegeleverd werd ik wel beeld kreeg. Dat was een kabel van atari ST naar commodore 1084 monitor. Effectief is die kabel gewoon RGB maar met 120k ohm weerstanden op de R G en B lijnen. Kabel volgens dit schema dus:
Daarna was het een kwestie van een 9 pins vrouwtjes plug, het kaartje, een kastje, een voedingsplugje en een aan-uit schakelaar en je krijgt deze warboel

:
Mensen die de print kennen zien dat ik de component aansluitingen eraf gesloopt heb. Die had ik toch niet nodig en anders pastte ie niet in het behuizinkje
(let niet op mijn prachtige zaagwerk , dit is maar de achterkant

)
Het geheel werkt goed alleen is het printje de eerste 1 tot 2 minuten bezig om het signaal te syncen, dat doet ie elke keer weer opnieuw. Irritant maar mee te leven, daarna is het beeld stabiel als een huis.
Goed, de situatie voor:
En de situatie nu:

Naast het keyboard, uiteraard. Daar hoort een Atari thuis

Speakertjes heb ik vandaag gekocht, niet veel soeps maarja, wat er uit de atari komt ook niet
Omdat de Atari ST versie die ik heb de joystick poorten aan de onderkant heeft zitten (

ja echt ) heb ik een verlengsnoertje gemaakt en onder het bureau gemaakt zodat ik wat makkelijker joysticks in kan pluggen:
En als je goed kijkt zie je dat ik 2 pinnen minder heb in de DB9 connector. Dit is om de poort compatible te maken met Sega Megadrive controllers.
low-res:
medium-res:
spreadsheet in medium-res. Goed leesbaar
spelletjes
en als ik met Midi aan de gang ga: Mastertracks Pro:
en het pc-bureau is nu weer wat opgeruimder. Links pc, rechts megadrive:
Goed, al met al ben ik intussen een pak geld lichter waar je een goede moderne pc voor had kunnen kopen, en dat voor een computer systeem setup van 25 jaar oud

je bent retro freak of niet he