Ik wil geen console war beginnen hier maar dat de SNES rondjes loopt om de megadrive is echt onzin.merauder schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 10:02:
Als je een Megadrive overweegt zeg ik DOEN!!!
De exemplaren die veel verzamelwaarde hebben zijn erg duur, maar als je vooral met zo'n ding wil spelen dan vind je vaak nog wel nette exemplaren zonder doos voor een appel en een ei.
Ook de oude Sonic + streets of rage series zijn een must have, hoewel er nog wel heel veel gave titels beschikbaar.
Leuke van een Mega Drive is het feit dat SEGA destijds tolleranter was naar 3rd party developers. Zo bijvoorbeeld Mortal Kombat op de SNES iets gecensureerd. Wel moet ik erbij zeggen dat qua console de SNES rondjes rent om een Megadrive. De geluidschip van de SNES is beter, de GFX zijn beter en de 1st party titels zijn beter.
De megadrive heeft een snellere processor, ondersteunt meerdere layers met parallex scrolling, de geluidschip van de SNES is dan wel makkelijker te programmeren (sample based) maar klinkt een stuk doffer dan de FM chip (die echt fantastisch kán klinken) in de megadrive.
qua kleurenpallet wint de SNES het van de MD ,al is dat vrij persoonlijk, de SNES kan meer kleuren weergeven maar gebruikt dit vooral voor pastelachtige kinder kleuren waar de megadrive meer felle arcade achtigekleuren neerzet.
En vergeet de addons niet voor de MD zoals de megaCD en de 32x.
Beide consoles zijn gewoon aan elkaar gewaagd wat dat betreft.
Het is vooral persoonlijke voorkeur en welke games je leuk vindt. Sega heeft zich altijd meer op de wat oudere gamers gericht en heeft meer arcade games in zijn gameslibrary zitten terwijl nintendo de jongere gamers als doelgroep had en dus meer games heeft in de trent van mario, kirby en donkey kong. En een aantal games zijn op beide consoles beschikbaar natuurlijk.
Het was vroeger wel meer verdeeld qua games. Wilde je Mario spelen dan kocht je een SNES, wilde je sonic spelen dan kocht je een megadrive, wilde je donkey kong country spelen dan kocht je een SNES, wilde je Streets of rage spelen dan kocht je een MD etc.
Nu zijn er bijna geen console exclusives meer .. dat is soms wel eens jammer
O en als je het leuk vindt: koop gewoon een SNES én een Megadrive. kosten beide geen knoop op de 2e hands markt dus voor het geld hoef je het niet te laten