[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 76.839 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
renedis schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 19:18:
net een nieuwe MBP aangeschaft. lekker hoor. wel is het nodig om WIndows met bootcamp er bij te installeren ivm een domein en toegang tot het Active Directory.
Of is hier een alternatief voor?
Moet geen probleem zijn, uiteraard werken dingen als policies niet omdat die Windows-based zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet hetzelfde als policies kunt verkrijgen. Voor Windows heb je ook niet per definitie policies nodig, je kunt het ook met loginscripts en regkeys doen. Datzelfde kan met OS X ook.

Voor de integratie met een AD heeft Apple een best practices (pdf) online gezet. Ze hebben nog een handig document. Meer informatie kun je bijv. vinden op apple.com/business (bekijk vooral de filmpjes onder het kopje "theater").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:53

Maximus

There is no substitute

The Inquisitor schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 21:37:
ik vind dit wel een interessante case voor de Macbook pro 13 inch

Maar ik weet niet in hoeverre dit de Macbook zal beschermen...
Dat beschermt eigenlijk alleen tegen krassen e.d. niet tegen zware impact als dat gebeurt :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
ppl schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 22:12:
[...]

Moet geen probleem zijn, uiteraard werken dingen als policies niet omdat die Windows-based zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet hetzelfde als policies kunt verkrijgen. Voor Windows heb je ook niet per definitie policies nodig, je kunt het ook met loginscripts en regkeys doen. Datzelfde kan met OS X ook.

Voor de integratie met een AD heeft Apple een best practices (pdf) online gezet. Ze hebben nog een handig document. Meer informatie kun je bijv. vinden op apple.com/business (bekijk vooral de filmpjes onder het kopje "theater").
thanks voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 14:41

The Inquisitor

Greetings weaklings

Maximus schreef op zondag 30 mei 2010 @ 07:12:
[...]

Dat beschermt eigenlijk alleen tegen krassen e.d. niet tegen zware impact als dat gebeurt :)
Hummm, daar was ik al bang voor... en dan is 50 euro wel veel geld.

ik vraag me alleen altijd af of een sleeve dat wel doet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Nou ik ga daar iig niet van uit. Als ik een sleeve koop is het vooral om het exterieur van de MBP niet te beschadigen als ik hem in de tas zou stoppen samen met boeken etc. Zelf zit ik nu sterk te kijken naar de MBP om er een aan te schaffen.

Verwacht niet van een normale sleeve dat die een dreun op pakt oid :) Daar kun je dan beter een Brenthaven tas voor kopen gok ik.

Weet iemand overigens waar ik een review kan vinden van de CTO optie 256 GB SSD? Ik kom op internet wel de fancy youtube video's tegen maar nergens echt een review van de i7 15" met een 256 GB SSD.

[ Voor 21% gewijzigd door Maximus op 30-05-2010 11:11 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Het SSD in je Apple topic

Daar al eens doorgebladerd voor gebruikerservaringen?

Ik kan alleen zeggen dat een SSD in de MBP goddelijk is als je kunt leven met minder ruimte (of zonder optibay).

De SSD die Apple levert is an sich prima, maar geen Intel. Dat verschil ga je in de praktijk echter nauwelijks merken.

[ Voor 53% gewijzigd door Bosmonster op 30-05-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Bosmonster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:36:
Het SSD in je Apple topic

Daar al eens doorgebladerd voor gebruikerservaringen?

Ik kan alleen zeggen dat een SSD in de MBP goddelijk is als je kunt leven met minder ruimte (of zonder optibay).

De SSD die Apple levert is an sich prima, maar geen Intel. Dat verschil ga je in de praktijk echter nauwelijks merken.
Ah super, deze was iknog niet tegen gekomen :$ Ik overweeg om de i7 15" MBP te kopen samen met dus de 256 GB SSD optie en het hi-res matte scherm. Lijkt me wel een leuk powerhouseje voor de komende paar jaren.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Maximus schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:10:
Nou ik ga daar iig niet van uit. Als ik een sleeve koop is het vooral om het exterieur van de MBP niet te beschadigen als ik hem in de tas zou stoppen samen met boeken etc. Zelf zit ik nu sterk te kijken naar de MBP om er een aan te schaffen.

Verwacht niet van een normale sleeve dat die een dreun op pakt oid :) Daar kun je dan beter een Brenthaven tas voor kopen gok ik.
Humm, daar heb jij dan weer gelijk in ;)

Dus je zou eigenlijk die hardshell kunnen nemen ipv. een sleeve, het heeft namelijk bijna dezelfde werking.

Ps. Die Hardshell case is van hard plastic, die kan toch stootschade opvangen? het raakt het harde plastic, en dus niet het aluminium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Denk zelf dat je, als je je MBP in een Eastpack gooit, het beste gewoon een normale sleeve kunt kopen. Want de extra bescherming zul je niet krijgen van dat beetje plastic in de sleeve. Daarnaast, omdat de sleeve dan groter is past hij ook minder goed in je tas waardoor je daar je aan gaat irriteren (doe ik meestal wel nml. ;) ). De gewone sleeve is dan het handigste.

Je wilt namelijk ook echt niet een laptop tas of rugzak dat schreeuwt "hier zit een laptop in!!!111one" ;)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Ik heb sinds 3 dgn ook een macbook pro 13inch en ik begreep dat hij tot wel 10uur batterijtijd zou hebben.
Nu klonk dat al een beetje als een illusie maar ik heb nu een paar dagen met de macbook gespeeld en de batterij indicator bovenin springt werkelijk de hele tijd heen en weer.

En momenteel staat ie op 85% vol maar het ene moment geeft ie nog 4.35 uur bijv en andere moment weer 7.21. Maar ik heb m inmiddels 2x opgeladen en ik heb niet echt t idee dat ik er 7+ uur mee doe...

(ik heb overigens echt de voorjaar 2010 versie, gekocht bij ifactors)

[ Voor 6% gewijzigd door ElayZ op 30-05-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Wat ik heb begrepen is dat de macbook de resterende tijd meet met wat je op DAT moment doet...

Als je dus gaat gamen schiet de verwachte accuduur flink omlaag, maar sluit je alle open programma's af zal de batterijduur weer sterk stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ElayZ schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:50:
Ik heb sinds 3 dgn ook een macbook pro 13inch en ik begreep dat hij tot wel 10uur batterijtijd zou hebben.
Nu klonk dat al een beetje als een illusie maar ik heb nu een paar dagen met de macbook gespeeld en de batterij indicator bovenin springt werkelijk de hele tijd heen en weer.

En momenteel staat ie op 85% vol maar het ene moment geeft ie nog 4.35 uur bijv en andere moment weer 7.21. Maar ik heb m inmiddels 2x opgeladen en ik heb niet echt t idee dat ik er 7+ uur mee doe...

(ik heb overigens echt de voorjaar 2010 versie, gekocht bij ifactors)
Dat klopt. Die 10 uur is natuurlijk onder ideale omstandigheden. De daadwerkelijke duur ligt aan hoe je gebruik maakt van de laptop. Als jij constant CPU-intensieve taken aan 't doen bent met wifi en BT aan en de backlight op volledige brightness kom je er niet eens bij in de buurt. De aangegeven duur is hoelang je nog hebt met het gebruik op dat moment.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Laatst online: 11-07 17:14
Thnx voor de antwoorden, ik ben alleen een beetje aan t surfen en dan wisselt het ook sterk wat ie aangeeft maar dan weet ik even hoe t berekend wordt.

In windows geeft ie altijd gewoon aan hoe lang je nog hebt (niet dat dat altijd klopt natuurlijk) alleen dan wisselt t niet zo sterk.

Ik heb nooit eerder een mac gehad hehe maar t bevalt super! :D

[ Voor 6% gewijzigd door ElayZ op 30-05-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Maximus schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:41:
[...]

Ah super, deze was iknog niet tegen gekomen :$ Ik overweeg om de i7 15" MBP te kopen samen met dus de 256 GB SSD optie en het hi-res matte scherm. Lijkt me wel een leuk powerhouseje voor de komende paar jaren.
Nice, succes ermee. Ik zou zelf nooit het matte scherm nemen (heeft meer nadelen dan voordelen en alu-bezel is lelijk), maar een MBP is een MBP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Aan 'ElayZ': In het paneel Energiestand bij Voorkeuren, kan je ook nog een aantal dingen veranderen zodat je batterij langer mee gaat. In ieder geval een aantal tips om er langer mee te doen; brightness van je beeldscherm op de helft als dat lichtomstandigheden dat toelaten (in het donker leest dat ook nog eens prettiger), je kan je toetsenbord backlight overdag uitzetten en ik ook gewoon alle applicaties Stoppen als je ze niet gebruikt.

In Windows stopt het programma automatisch als je op het kruisje klikt maar op de Mac blijven ze nog gewoon draaien, je kan dat ook zien door middel van de 'lichtbolletjes' onder de icoontjes van de programma's in je dock. Je kunt die programma's helemaal sluiten om in je menubar op de applicatie naam te klikken en te kiezen voor "Stop...", je kan ook rechts klikken op het icoontje en daar te kiezen voor "Stop...". Of wat ik altijd doe gewoon CMD (Appelte) + Q.

In ieder geval veel plezier met je MacBook en welkom bij de club! :)

Aan 'Bosmonster': Wat zijn volgens jou die nadelen dan want daar ben ik wel benieuwd naar aangezien ik gister een MacBook Pro 15" Hi-Res Mat heb besteld. :9

[ Voor 8% gewijzigd door fr3z op 30-05-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Slechtere kijkhoek, vlakkere kleuren, lelijker design en volgens sommigen een minder sterk scherm (geen glasplaat).

En volgens veel tests is bij direct licht achter je de matte nog vervelender dan de glossy, omdat de matte het licht verspreid tot een grote wazige witte vlek.

De enige reden om een anti glare te nemen is tegen spiegeling, maar je krijgt er dus een bak nadelen bij en niet per definitie minder irritante spiegeling.

[ Voor 22% gewijzigd door Bosmonster op 30-05-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
Oke, ik benieuwd of dat allemaal waar is wat je zegt. Zal het binnenkort eens testen want dan heb ik een 13" Glossy en een 15" Mat.

Over dat energiegebeuren, valt me op dat je in Snow Leopard niet meer in het venster onder je batterij icoon. Je niet meer tussen die standen kan kiezen, energiebesparend en meer power of zo. In Leopard kon dat toch of was dat nog in Tiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Afgelopen week is er Cola over mijn 13" MacbookPro gegaan. Het is een Macbook Pro met een groot trackpad (muis knoppen in een). Nu werkt alles nog, alleen werkt de fysieke klik van de trackpad niet. Dat wil zeggen als ik "klik" gebeurt er niks. Iemand nog tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjeee op 30-05-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Na 2 jaar er op school en stage mee gewerkt te hebben ga ik dinsdag a.s. m'n MacBook Pro bestellen, mijn aller eerste Mac.

't wordt het i7 model met hi res anti-glare, wat ik na vergelijking in de iCentre in delft toch vele male mooier én prettiger vind.

Het kleur verschil was minimaal en ik ben de enige die er naar kijkt dus inkijk hoek is niet echt belangrijk.
dat "verspreiden tot een grote wazige witte vlek" is onzin, dat effect is alleen te zien als je er een foto mee maakt met flits of met je scherm tegen direct zonlicht zit, en in het laatste geval valt het nog reuze mee.

Bij het lezen van tekst vond ik het glossy scherm erg irritant, ik moest te veel focussen om het goed te lezen, wat ik bij het matte display totaal niet had.

De kleuren op beide display's waren erg mooi, het was iets dieper op het glossy display, een beetje vergelijkbaar met kleuren op de aluminium iMacs. de kleuren van het matte display verschilde niet dramatisch veel, en waren in directe vergelijking wel iets prettiger om naar te kijken.

De bepalende factor ben jijzelf, ga naar een lokale appel boer en vraag of ze ergens een matte model hebben staan en ga vergelijken, noem de pro's en con's van beide schermen en maak zo je beslissing.

Over het design valt niet te discussiëren, dat blijft natuurlijk persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:41
Bartjeee schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:15:
Afgelopen week is er Cola over mijn 13" MacbookPro gegaan. Het is een Macbook Pro met een groot trackpad (muis knoppen in een). Nu werkt alles nog, alleen werkt de fysieke klik van de trackpad niet. Dat wil zeggen als ik "klik" gebeurt er niks. Iemand nog tips?
Werkt "Tap to click" wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een MacBook 13" Unibody (MB990 volgens mij).
Specs: 2,4Ghz 2GB 250GB

Ik zit te denken om mijn 2GB te vervangen voor 4GB (á 180 euro).
Hoeveel profijt ga ik hiervan hebben denken jullie?
Heb op dit moment veel problemen met het draaien van Windows 7 met Parallels.
Ik hoop dat het met 4GB een stuk beter gaat werken.

Iemand hetzelfde probleem/idee gehad die mij wat meer info kan verschaffen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:10

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:23:
Ik ben in het bezit van een MacBook 13" Unibody (MB990 volgens mij).
Specs: 2,4Ghz 2GB 250GB

Ik zit te denken om mijn 2GB te vervangen voor 4GB (á 180 euro).
Hoeveel profijt ga ik hiervan hebben denken jullie?
Heb op dit moment veel problemen met het draaien van Windows 7 met Parallels.
Ik hoop dat het met 4GB een stuk beter gaat werken.

Iemand hetzelfde probleem/idee gehad die mij wat meer info kan verschaffen?
Alvast bedankt.
4GB maakt een wereld van verschil als je vaak in VMs zit, en als non-Apple geheugen ook goed is, niet eens zo duur.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Kanarie schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:50:
[...]

4GB maakt een wereld van verschil als je vaak in VMs zit, en als non-Apple geheugen ook goed is, niet eens zo duur.
Second that. Dat extra geheugen zul je zeker merken bij VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bedankt voor de info. Nog een paar vraagjes:

Ook bij het draaien van (erg) veel programma's tegelijkertijd?
Wil er wel origineel Apple geheugen inzetten. Voor o.a. de garantie. Ga ook niet zelf lopen k*tten met het plaatsen, dat laat ik lekker doen bij bijv. iFactors o.i.d. En voor die 20 tot 40 euro goedkoper maakt het niet zo veel uit.
Word m'n Mac er over het algemeen ook sneller op? Dat wil zeggen; Starten programma's sneller op e.d.?

Op het moment heeft m'n Mac ook af en toe problemen met het afspelen van 1080p (en soms ook 720p) video bestanden. Heeft de 4GB hier ook nog positieve invloed op of is dat echt alleen mijn videokaart en processor?
Nogmaals, bedankt voor alle info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Tap to click werkt inderdaad wel. Maar kan nu dus bijvoorbeeld een venster niet slepen of een balk in een venster. Het moet dus echt in het fysieke deel zitten. Het werkt helemaal rechts op de trackpad wel trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Bartjeee op 31-05-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:59:
[...]

Bedankt voor de info. Nog een paar vraagjes:

Ook bij het draaien van (erg) veel programma's tegelijkertijd?
Wil er wel origineel Apple geheugen inzetten. Voor o.a. de garantie. Ga ook niet zelf lopen k*tten met het plaatsen, dat laat ik lekker doen bij bijv. iFactors o.i.d. En voor die 20 tot 40 euro goedkoper maakt het niet zo veel uit.
Word m'n Mac er over het algemeen ook sneller op? Dat wil zeggen; Starten programma's sneller op e.d.?

Op het moment heeft m'n Mac ook af en toe problemen met het afspelen van 1080p (en soms ook 720p) video bestanden. Heeft de 4GB hier ook nog positieve invloed op of is dat echt alleen mijn videokaart en processor?
Nogmaals, bedankt voor alle info
Meer RAM geheugen werkt juist zeer positief bij het werken van meerdere programma's tegelijk. Ook zwaardere programma's zullen makkelijker/sneller/beter werken.
Je Mac zal daardoor waarschijnlijk ook sneller worden. Voor de video's afspelen durf ik niet te zeggen, ik denk niet dat je daar een verschil merkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Wat bedoel je met non-Apple geheugen? Apple gebruikt verschillende geheugenmodules.
In mijn MBP zat 2x 2GB Samsung geheugen, dat heb ik zelf vervangen door 2x 4GB Hynix. In mijn vorige Mac zat standaard 2x 1GB Hynix.

De 2x 4GB Hynix heb ik voor €250 gekocht en ik kreeg nog €40 voor de 2x 2GB, upgrade kostte dus €210, terwijl dat bij Apple €360 kost. Ik heb het zelf met behoud van garantie (want ik heb uiteraard binnenin niets stuk gemaakt) geplaatst.

Ik kan me voorstellen dat zelf je MBP openschroeven eng lijkt, maar dat is het niet. Er kan weinig verkeerd gaan, mits je de juiste schroevendraaier gebruikt en niet vreselijk lomp bent :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:31

Aight!

'A toy robot...'

Waar halen jullie dat geheugen eigenlijk beetje goedkoop vandaan?Kom toch meestal wel rond de 380 euro voor 2x4 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Bosmonster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:01:
[...]

Nice, succes ermee. Ik zou zelf nooit het matte scherm nemen (heeft meer nadelen dan voordelen en alu-bezel is lelijk), maar een MBP is een MBP :+
Het is zeker niet het mooiste stukje wat Apple heeft gemaakt in haar geschiedenis, het is alleen dat ik echt heel slecht tegen glossy kan. Ik vind dat echt niet om aan te zien, zeker niet als je met lichtbronnen achter je werkt. Heb zelf een iMac gehad en deze heb ik heel snel geruild voor een 30" cinema met een MacPro, zowel voor de snelheid maar ook voor 't matte scherm. Kreeg steeds hoofdpijn bij het glossy gebeuren.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Aight! schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:01:
Waar halen jullie dat geheugen eigenlijk beetje goedkoop vandaan?Kom toch meestal wel rond de 380 euro voor 2x4 GB
Pricewatch, Ebay, etc.

Overigens is het prijsverschil voor de upgrade naar 8GB bij aanschaf vrij minimaal als je ook nog met studentenkorting bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Bosmonster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:20:
Slechtere kijkhoek, vlakkere kleuren, lelijker design en volgens sommigen een minder sterk scherm (geen glasplaat).
Er zit bij zowel het matte scherm als het glossy scherm dezelfde panel in dus wat jij zegt geldt ook voor de glossy :) De dingen die je trouwens opsomt zijn allemaal de negatieve eigenschappen van een TN-panel en ook de hoofdreden waarom men liever een PVA of IPS panel heeft. Helaas vindt je die in vrijwel alle laptops.
Het minder sterke scherm is niet echt bewezen, alleen druk van voor op het scherm (daar waar je naar kijkt) is beter te weren door de glasplaat maar druk van achteren is niet anders.
En volgens veel tests is bij direct licht achter je de matte nog vervelender dan de glossy, omdat de matte het licht verspreid tot een grote wazige witte vlek.
En met glossy wordt je in dat geval compleet verblindt omdat het licht direct naar je terug wordt gekaatst. Bij direct licht is geen van beide schermen geschikt.
De enige reden om een anti glare te nemen is tegen spiegeling, maar je krijgt er dus een bak nadelen bij en niet per definitie minder irritante spiegeling.
Een bak nadelen die niet bestaan of die inherent zijn aan het gebruik van een TN panel. Je verhaal is nogal onzin. De enige reden om glossy te nemen is omdat je dat mooi vindt of omdat je niet de 135 euro extra wil betalen voor de hi-res mat optie. Mat is iets wat je neemt als je de spiegelingen niet wilt. Qua kwaliteit en kleurweergave maakt het echter geen bal uit welke van de twee je neemt, het gaat uiteindelijk om hetzelfde TN-panel, alleen de coating en de glasplaat zijn het verschil.
fr3z schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:29:
Oke, ik benieuwd of dat allemaal waar is wat je zegt. Zal het binnenkort eens testen want dan heb ik een 13" Glossy en een 15" Mat.
Niets dus.
Aight! schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:01:
Dat viel mij ook al op dus ik heb maar gewoon bij Apple de upgrade naar 8 GB gedaan, die is 360 euro. Daar ga ik het niet zelf voor doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Qua kwaliteit en kleurweergave maakt het echter geen bal uit welke van de twee je neemt
Dat is niet waar. De kleuren zijn door de matte film minder helder. Dit staat ook zo'n beetje in iedere review. Ook is de kijkhoek door de crystalisering van die matte film minder groot. De kleuren worden sneller flets als je van de zijkanten kijkt.

Dit is gewoon inherent aan de techniek die gebruikt wordt voor het mat maken.
De enige reden om glossy te nemen is omdat je dat mooi vindt of omdat je niet de 135 euro extra wil betalen voor de hi-res mat optie.
Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de alu-bezel erg lelijk idd. Die 135 euro slaat nergens op natuurlijk, ook de glossy heb je in hi-res.
En met glossy wordt je in dat geval compleet verblindt omdat het licht direct naar je terug wordt gekaatst.
Bij glossy heb je dan de lamp als reflectie. Bij de AG wordt die lamp uitgesmeerd tot grote witte vlek. Maar idd dus, bij teveel licht zijn beide schermen niet fijn.

Als je er veel overdag mee zit te werken in verlichte omgevingen is het AG scherm vast een stuk prettiger, maar je krijgt er wel degelijk een aantal nadelen bij.

[ Voor 56% gewijzigd door Bosmonster op 31-05-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Denk dat de keuze van glossy vs non-glossy en hi-res vs niet-hi-res vooral een persoonlijk is. Zelf zou ik gaan voor hi-res omdat meer relatieve scherm ruimte gewoon altijd van pas komt. Is het niet nu dan wel die ene keer dat je het wel wilt gebruiken.

Glossy vs mat is iets wat bij mij uit valt naar mat omdat ik graag het scherm zie ipv mijzelf. Zeker als je in veel verschillende omgevingen met veel licht zit is het gewoon niet handig om glossy te hebben. Daarnaast is het zo dat als je mat wilt je hi-res moet kiezen.

offtopic:
Vind het daarnaast ook mooi om Apple een hak te zetten hoe ze zo dom konden zijn om de glossy niet een optie te maken, wie wil die rommel uberhaupt?

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Maximus schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:41:

offtopic:
Vind het daarnaast ook mooi om Apple een hak te zetten hoe ze zo dom konden zijn om de glossy niet een optie te maken, wie wil die rommel uberhaupt?
Ongeveer driekwart van de kopers :+

De AG is weer terug, maar nu als optie, na aandringen van veel mensen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 31-05-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Ja ik vind het echt gigantisch vervelend dat ik extra moet betalen voor iets wat gewoon normaal is op laptops, namelijk een non-glossy scherm. De MacBook Pro en vroeger de PowerBook waren gericht op fotografie etc. Je kunt mij niet vertellen dat je goed kunt fotobewerken op een glossy scherm om maar een voorbeeld te noemen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Juist wel, want als iets belangrijk is bij fotobewerking, dan is het kleurechtheid. Dan zorg je gewoon dat je geen licht achter je hebt. Geen enkele fotograaf gaat buiten in het zonnetje zn foto's zitten bewerken :+

Maar goed, dan hadden ze er idd ook een IPS-scherm in moeten stoppen..

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 31-05-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
Aan Maximus: Daar heb je gelijk in, het is eigenlijk ook scheef dat je niet meer kan kiezen voor alleen mat. Maar gelijk Hi-Res beeldscherm moet nemen, vroeger kostte mat 45 euro extra? Nu zit je al gelijk aan de 135. Als je nu dus een mat beeldscherm wilt ben je gedwongen 135 euro te betalen terwijl je misschien geen 1680x1050 wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net bericht gekregen, dat mijn MBP verzonden is.
Wordt hij gewoon met TNT bezorgd of met een andere koeriersdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:15:
Ik heb net bericht gekregen, dat mijn MBP verzonden is.
Wordt hij gewoon met TNT bezorgd of met een andere koeriersdienst?
Zie o.a. het Apple levertijden topic. Mijn eigen ervaring is dat de recentste Macs van mij allemaal (drie stuks) met UPS werden bezorgt. De eerdere (twee stuks) kwamen via TNT maar dit was nog in de PowerPC tijd. Feli met je nieuwe MBP! :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximus schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:21:
[...]

Zie o.a. het Apple levertijden topic. Mijn eigen ervaring is dat de recentste Macs van mij allemaal (drie stuks) met UPS werden bezorgt. De eerdere (twee stuks) kwamen via TNT maar dit was nog in de PowerPC tijd. Feli met je nieuwe MBP! :)
Thanks!!

Can't wait :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Bij nader inzien is het instapmodel van de 15" voor mij niet de €580 extra waard. Ik ga dan binnenkort ook het instapmodel 13" MBP kopen en koop er dan voor het thuisgebruik wel een schermpje bij...

Neem aan dat je op een 13" MBP ook erg goed programma's als Photoshop en Final Cut kan draaien? Natuurlijk kan de i5 dat beter, dat snap ik ook wel...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Draait prima. De 13" MBP heeft tegenwoordig standaard 4GB, dus daar zit het ook wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 10:26
Peter_Aragorn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:54:
Bij nader inzien is het instapmodel van de 15" voor mij niet de €580 extra waard. Ik ga dan binnenkort ook het instapmodel 13" MBP kopen en koop er dan voor het thuisgebruik wel een schermpje bij...

Neem aan dat je op een 13" MBP ook erg goed programma's als Photoshop en Final Cut kan draaien? Natuurlijk kan de i5 dat beter, dat snap ik ook wel...
Is al heel vaak voorbij gekomen het antwoord is ja. Zelfs met de 2009 instappmodellen met 2GB werkt CS 3 CS 4 en CS 5 vlekkeloos. Je zult alleen wat enkele seconden langer bezig zijn als tie iets moet renderen van filtertjes o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Met een beetje multi-tasken ben je al snel door je 2GB heen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Even vraagje tussendoor, welke adapter naar HDMI + Geluid werkt nou wel en welke niet ? Ik heb gelezen dat Dealextreme er een heeft van 12 dollar/euro heeft iemand die en werkt hij goed ? En zijn er Nederlandse shops die deze verkopen voor rond de 20 euro in plaats van de 35 euro die de mediamarkt er voor durft te vragen ?

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Je kunt het straks ook zien aan je T&T nummer (Track&Trace). Als deze begint met 1Z is het een UPS nummer. Grote kans dat dat het geval is. Deze krijg je zodra het pakket verzonden is. Tip is om via de US Store in te loggen omdat die, somehow, eerder die informatie beschikbaar hebben als de NL Store. Kan gewoon met je apple ID die je in de NL store hebt gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Maximus op 31-05-2010 20:41 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsonnaville
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 13:39
Wat is jullie ervaring met de batterijduur van de 13" MBP? Ik haal er bij lange na geen 10 uur mee zoals Apple beloofd. Ik denk dat ik op max 5,5 uur uitkom terwijl ik enkel gebruik maak van wifi en schermhelderheid op 1/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
Doe jij 'ns op de vorige pagina kijken. ;) Als je dat verhaal niet overheen komt met dat van jou, dan ik je batterij waarschijnlijk kapot. Weet je trouwens wel zeker dat je de Early 2010 versie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Bosmonster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:07:
Dat is niet waar. De kleuren zijn door de matte film minder helder. Dit staat ook zo'n beetje in iedere review. Ook is de kijkhoek door de crystalisering van die matte film minder groot. De kleuren worden sneller flets als je van de zijkanten kijkt.
Dat is inderdaad niet waar omdat je hier een belangrijk stuk natuurkunde vergeet. Het licht op een glad oppervlak wordt beter teruggekaatst dan iets van een mat oppervlak. Dat trucje kennen we allemaal wel als kind zijnde. We hebben allemaal wel eens met ons horloge glas in de zon gespeeld om een ander te verblinden. Dat principe geldt ook voor glossy schermen. Licht wat erop valt kan dusdanig teruggekaatst worden dat het je min of meer verblindt. Daardoor moet je de kijkhoek minder groot of groter gaan maken om dat te compenseren. Bij glossy krijg je bij een grotere kijkhoek het volgende probleem. Het panel is voorzien van een glossy coating en het glas is niet ontspiegeld. Dat heeft tot gevolg dat er licht tussen panel en glas gereflecteert wordt waardoor je dubbel beeld krijgt. Dat kijkt niet erg prettig.

Aangezien zowel de glossy als anti glare optie over een TN panel beschikt worden de kleuren altijd flets als de kijkhoek te groot wordt. Dat geldt voor de kijkhoek van opzij maar ook die van boven/onder. TN panels kenmerken zich door een kleine kijkhoek, maak de kijkhoek groter en je ziet kleurverloop. Overigens boeit het bij een laptop totaal niet wat de kleuren zijn als je van de zijkant kijkt. De apparaten zijn bedoelt voor 1 user die recht op het scherm kijkt. Wat je nu aanhaalt is niet alleen een onjuist argument het is ook krampachtig vasthouden aan een pietluttig iets. Kijkhoek is pas interessant bij grote schermen zoals de 24" en hoger (bijv. tv's) vanwege het grote oppervlak en vaak ook vanwege het feit dat je er met meerdere mensen tegelijkertijd naar kijkt. Daarnaast is de kijkhoek nogal erg lastig na te gaan omdat er veel verschillen in kwaliteit zijn bij TFT panels en er nog diverse andere factoren zijn die een rol van betekenis spelen. Denk hierbij aan afstand tot het scherm, hoeveelheid licht in de omgeving, hoeveel licht van de backlight, hoeveel graden het scherm gekanteld is, vanaf welke hoek je naar beneden kijkt, of je wel recht voor het scherm zit of niet, of je wel recht naar het scherm kijkt, etc. etc. Met name bij TN panels zijn dit hele cruciale dingen omdat de kijkhoek al kan veranderen wanneer je eigen positie met 1 cm wijzigt.

Bij glossy-mat (of anti glare zoals het bij Apple heet) is het voornamelijk een persoonlijke voorkeur. Juist om die reden vermeld vrijwel geen enkele review dat mat of glossy beter is. Ze laten de keuze aan de gebruiker. Er zijn op diverse sites zoals macrumors.com en Anandtech wat mensen die side-by-side vergelijkingen hebben gedaan. Daarbij hebben ze ook foto's genomen. Wat je daar aan verschil ziet? Nou, het ene scherm heeft meer reflecties dan het ander. Punt. Dat is ook exact hetgeen wat ik hier zie bij diverse laptops die ik naast elkaar zet: een aantal is glossy (in verschillende mate) en een aantal is mat. Ik heb 2 verschillen gezien: sommige panels hebben een blauwe waas, anderen een gele en weer een ander heeft meer een rode gloed; daarnaast zie ik alleen verschil in mate van reflectie. De verschillende soorten gloed heeft alles te maken met het feit dat TFT panels nogal lastig consistent te maken zijn. Binnen dezelfde batch kun je daarin al verschillen hebben. Het maakt dan ook niet uit of het panel nou glossy of mat is.

Wat verder ook zeer typerend is voor mensen die de verschillen "zien" die jij nou opsomt is het feit dat ze laptops naast elkaar gaan zetten om vervolgens van dichtbij nauwkeurig gaan lopen turen of en wat er aan verschillen tussen zitten. Sja, tussen TFT panels zitten altijd verschillen, zelfs als ze in dezelfde batch zitten. Dat is ook een groot nadeel aan TFT schermen en levert nogal wat hoofdbrekens bij gebruik in multimonitor setups waarbij de schermen ook gekalibreerd moeten worden (het kalibreren is nogal lastig).
Dit is gewoon inherent aan de techniek die gebruikt wordt voor het mat maken.
Nee, het is inherent aan de TN en TFT techniek gecombineerd met natuurkunde. Ook op gladde oppervlakken vindt er lichtbreking plaats.
Bij glossy heb je dan de lamp als reflectie. Bij de AG wordt die lamp uitgesmeerd tot grote witte vlek. Maar idd dus, bij teveel licht zijn beide schermen niet fijn.
Niet helemaal. Bij glossy heb je alles waar licht op valt en wat in jouw richting wordt teruggekaatst in je scherm terug reflecteren; daardoor kun je vrijwel alles zien als de omgeving goed verlicht is (dat is ook overeenkomstig met de meldingen van heel veel users). Bij de anti glare optie heb je dat bijna niet, daar moet het echt van zeer sterke lichtbronnen zoals een felle lamp komen. Pas in dat geval zie je dat de boel over het scherm gesmeerd wordt (ook hier speelt de coating een rol; de ene coating doet het meer dan de ander). De overige reflecties zie je echter niet. Kijk maar eens goed naar de kritiek die mensen op glossy hebben. Het wordt vaak aangeduid als spiegel omdat mensen zichzelf erin kunnen zien. Bij de anti glare versie is dat niet zo omdat het licht teveel verspreid wordt. Daarom zijn beide schermen bij teveel licht niet leesbaar en heb je bij indirect en weinig licht wel een groot verschil.
Als je er veel overdag mee zit te werken in verlichte omgevingen is het AG scherm vast een stuk prettiger, maar je krijgt er wel degelijk een aantal nadelen bij.
Zoals al eerder uitgelegd en zoals het in diverse reviews al naar voren komt zijn die nadelen een fabeltje. Het enige wezenlijke verschil tussen glossy en anti glare is de hoeveelheid spiegeling. Bij glossy is dat heel sterk bij anti glare is dat minimaal.

Verder zul je de schermen niet naast elkaar moeten zetten maar afzonderlijk bekijken. Dan zul je zien dat er met beide schermen niets mis is en ze even goed zijn qua kleuren en qua kijkhoek. Het enige verschil wat je daadwerkelijk zal opvallen is de hoeveelheid reflecties. Welke van de twee dan het beste is...tja, dat is echt persoonlijke voorkeur.
Bosmonster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:01:
Juist wel, want als iets belangrijk is bij fotobewerking, dan is het kleurechtheid. Dan zorg je gewoon dat je geen licht achter je hebt. Geen enkele fotograaf gaat buiten in het zonnetje zn foto's zitten bewerken :+
Dat doet niemand omdat je amper wat op het scherm kan zien dus dat is meer een praktische reden dan dat het met kleuren te maken heeft. Verder zijn er zat fotobewerkingen waarbij kleuren niet zo'n belangrijke rol spelen en die je dan ook prima op een TN-panel kunt doen. Feit blijft dat een IPS panel nog altijd beter is voor zulk werk.
Maximus schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:53:
Ja ik vind het echt gigantisch vervelend dat ik extra moet betalen voor iets wat gewoon normaal is op laptops, namelijk een non-glossy scherm. De MacBook Pro en vroeger de PowerBook waren gericht op fotografie etc. Je kunt mij niet vertellen dat je goed kunt fotobewerken op een glossy scherm om maar een voorbeeld te noemen.
Het rare is dat je voor iets betaald wat eigenlijk minder materiaal oplevert. Bij de glossy moet er namelijk nog een groot stuk glas voor komen te zitten en dat lijkt me een stukje duurder dan een alu bezel. Wat verder ook gewoon krom is, is het feit dat als je mat wilt je maar 1 keuze hebt terwijl de glossy mensen 2 mogelijkheden hebben (standaard en hi-res scherm). Er zijn zat mensen die de standaard reso willen vanwege de betere leesbaarheid en dat willen combineren met een mat scherm. Die mogelijkheid is er nu niet meer.
ipazza schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:18:
Even vraagje tussendoor, welke adapter naar HDMI + Geluid werkt nou wel en welke niet ? Ik heb gelezen dat Dealextreme er een heeft van 12 dollar/euro heeft iemand die en werkt hij goed ? En zijn er Nederlandse shops die deze verkopen voor rond de 20 euro in plaats van de 35 euro die de mediamarkt er voor durft te vragen ?
Kijk anders even op de volgende link, daar staan ervaringen met dat soort dingen: mini-Displayport aansluiten op tv
Beste mogelijkheid zou een buitenlandse shop als dealextreme zijn, die hebben vaak dat soort spul in hun assortiment. Nederlandse winkels en de mediamarkt lopen achter op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Bosmonster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 19:15:
Draait prima. De 13" MBP heeft tegenwoordig standaard 4GB, dus daar zit het ook wel snor.
Is ook altijd nog te updaten naar 8 GB als ik zou willen...

Neem aan dat je ook een 2 gb en een 4 gb kaartje bij elkaar kan stoppen? Dus dat je 6 gb intern geheugen hebt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:13
Peter_Aragorn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:11:
[...]

Is ook altijd nog te updaten naar 8 GB als ik zou willen...

Neem aan dat je ook een 2 gb en een 4 gb kaartje bij elkaar kan stoppen? Dus dat je 6 gb intern geheugen hebt...?
Kan wel maar tis dual channel en dat werkt het best met 2 dezelfde modules :) correct me if I'm wrong

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

ppl schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:00:
[...]
Kijk maar eens goed naar de kritiek die mensen op glossy hebben. Het wordt vaak aangeduid als spiegel omdat mensen zichzelf erin kunnen zien. Bij de anti glare versie is dat niet zo omdat het licht teveel verspreid wordt. Daarom zijn beide schermen bij teveel licht niet leesbaar en heb je bij indirect en weinig licht wel een groot verschil.
Je enorm lange verhaal wat gewoon weer hetzelfde herhaalt als eerder heb ik maar even overgeslagen.

Bovenstaande puntje pik ik er even uit, aangezien wat jij zegt hier niet helemaal klopt. Ik heb zelf een glossy (en 24" AG). Bij indirect en weinig licht heb ik 0,0 last van reflecties met de glossy. Bij hetzelfde licht wel een waas van lichtbronnen in de kamer op de 24" AG overigens. Het indirecte licht wordt niet opgepakt door de glossy, maar wel door de matte film.

Denk dat veel mensen de glossy in de apple store bekijken en dan denken goh, daar is wel een hoop spiegeling, wat ook niet zo gek is als je bekijkt hoe een apple store verlicht is. Bij normaal gebruik binnen heb je nauwelijks last van de reflecties. Ik in ieder geval totaal niet.

Samengevat worden de reflecties van de glossy zwaar overdreven zoals ik het vaak lees.

Maar goed, het is persoonlijke voorkeur en afhankelijk van je situatie dus.

Voor mij persoonlijk was design overigens de belangrijkste factor. Ik vind de alu bezel erg lelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 31-05-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

overtones schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:22:
[...]

Kan wel maar tis dual channel en dat werkt het best met 2 dezelfde modules :) correct me if I'm wrong
Maar het voordeel dat je haalt door 2GB extra (als je het gebruikt) is groter dan wat je inlevert door gemis aan dual channel. Ik had in mijn MacBook die maximaal 6GB ondersteunde een sodimm van 2GB vervangen door 4GB en daar werd hij bij mijn gebruik (veel apps naast elkaar, VMware) veel sneller van. De Xbench-score bevestigde dat.

Dual channel mis je bij MacBooks met een geïntegreerde grafische chip voornamelijk bij grafisch intensieve toepassingen zoals games, maar het verschil is verwaarloosbaar. Dual channel geheugen is niet de bottleneck bij dergelijke grafische chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik ga ook deze maanden een MBP 13 inch kopen. Nog even wachten tot ik genoeg geld heb en dan meteen bestellen :D natuurlijk met zo'n 8GB ipod touch/nano!

Nu zit ik alleen nog te twijfelen of ik de standaard HDD neem (250GB) of uitbreid, ik vind alleen de prijs de hoog... als je het geheugen verdubbeld (dus naar 500GB) is de meerprijs 140 euro... terwijl je voor 100 euro toch wel een 1TB HDD kan kopen van een goed merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dus beter gewoon ooit van 4 gb naar 8 gb gaan in één keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Peter_Aragorn schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:02:
Dus beter gewoon ooit van 4 gb naar 8 gb gaan in één keer?
Ja, dat wordt vanzelf wel goedkoper :)
Dat ik tijdelijk 6GB in mijn MacBook had, kwam doordat ik de 2x 4GB voor de bestelde MBP al eerder in huis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 14:47
The Inquisitor schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:02:
Ik ga ook deze maanden een MBP 13 inch kopen. Nog even wachten tot ik genoeg geld heb en dan meteen bestellen :D natuurlijk met zo'n 8GB ipod touch/nano!

Nu zit ik alleen nog te twijfelen of ik de standaard HDD neem (250GB) of uitbreid, ik vind alleen de prijs de hoog... als je het geheugen verdubbeld (dus naar 500GB) is de meerprijs 140 euro... terwijl je voor 100 euro toch wel een 1TB HDD kan kopen van een goed merk...
Ik heb een jaar geleden ook een MB Pro 13 inch gekocht en heb toen harde schijf naar 320 GB laten upgraden, maar ik moet zeggen dat dat beter besteed was aan extra geheugen. Je kunt inderdaad voor een prikkie een goede externe HDD kopen met alle opslagcapaciteit die je nodig hebt. Ik neem dat je ook een student bent, en ik heb zeker niet alles direct op mijn laptop bij de hand nodig.
Al je overige meuk die je niet onderweg nodig hebt zet je gewoon op je externe HDD. Je zou het heel misschien kunnen overwegen als je een studie doet die met hele grote databestanden werkt, maar dat zijn niet veel studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

The Inquisitor schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:02:
terwijl je voor 100 euro toch wel een 1TB HDD kan kopen van een goed merk...
Vergeet niet dat er 2,5" ingaat, daar zijn geen TB schijven voor.
heb toen harde schijf naar 320 GB laten upgraden, maar ik moet zeggen dat dat beter besteed was aan extra geheugen.
je vergelijkt nu een optie van 45 euro met eentje van 360 euro :P Logisch dat die laatste meer oplevert :+

[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 01-06-2010 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
* DiedX meld zich aan in het topic. Sinds zondag heb ik een tweedehands 13" (Augustus 2009), 2.53 GHz, 4 GB, 500 GB. Na afdingen ging deze van 1200 naar 1000, en kon ik me echt niet meer inhouden ;)

Tot nu toe werkt alles goed, ik heb het idee dat hij net iets snappier is dan mijn eerdere 2.4 GHz met 2 GB aan geheugen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:29
Bosmonster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:40:
[...]

Samengevat worden de reflecties van de glossy zwaar overdreven zoals ik het vaak lees.

Maar goed, het is persoonlijke voorkeur en afhankelijk van je situatie dus.

Voor mij persoonlijk was design overigens de belangrijkste factor. Ik vind de alu bezel erg lelijk.
ik vind dit niet helemaal waar. Ik zat bij iemand met een glossy 13". Ook al scheen er geen direct licht op je scherm, afhankelijk van de focus van je ogen, kan je toch jezelf compleet zien in het scherm, in tegenstelling tot de mat versie, waarbij dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

reAaa schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:11:
[...]

ik vind dit niet helemaal waar. Ik zat bij iemand met een glossy 13". Ook al scheen er geen direct licht op je scherm, afhankelijk van de focus van je ogen, kan je toch jezelf compleet zien in het scherm, in tegenstelling tot de mat versie, waarbij dat niet zo is.
Wat ik al zei, dat hangt erg van je omgeving af. Heb mezelf serieus waar nog nooit gezien in de reflectie terwijl ik hem gebruikte. Maar ik gebruik hem dan voornamelijk 's-avonds.
DiedX schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:46:
* DiedX meld zich aan in het topic. Sinds zondag heb ik een tweedehands 13" (Augustus 2009), 2.53 GHz, 4 GB, 500 GB. Na afdingen ging deze van 1200 naar 1000, en kon ik me echt niet meer inhouden ;)
Durfde die 1200 te vragen voor een MBP van bijna een jaar oud? Je koopt de nieuwe generatie nieuw voor minder :+ (met studentenkorting zelfs voor +/- 1000)

Waarom voor dat geld trouwens niet gewoon een nieuwe kopen?

[ Voor 35% gewijzigd door Bosmonster op 01-06-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Mn MDP-DVI adapter is stuk, ja vrijwel onmogelijk maar heb het kunnen testen met Macbook en andere adapter van een maat. Dus ik heb m ingeleverd bij de A-Mac en die hebben hem opgestuurd, krijg ik nu een mailtje dat hij mn serienummer van mn Macbook nodig heeft. Ben ik het of is dat gewoon vreemd?
Waarom heeft ie mn serienummer nodig? Het gaat toch niet om de Macbook. En ik hou niet zo van dat geregistreer overal. Ik snap niet dat je altijd als crimineel wordt behandelt bij Apple-resellers...

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
bokkow schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:25:
Mn MDP-DVI adapter is stuk, ja vrijwel onmogelijk maar heb het kunnen testen met Macbook en andere adapter van een maat. Dus ik heb m ingeleverd bij de A-Mac en die hebben hem opgestuurd, krijg ik nu een mailtje dat hij mn serienummer van mn Macbook nodig heeft. Ben ik het of is dat gewoon vreemd?
Waarom heeft ie mn serienummer nodig? Het gaat toch niet om de Macbook. En ik hou niet zo van dat geregistreer overal. Ik snap niet dat je altijd als crimineel wordt behandelt bij Apple-resellers...
Dit gebeurd volgens mij onder het mom van 'AppleCare dekt ook accessoires van je Mac'. Gewoon een manier om na te gaan of je recht hebt op verlengde garantie oid..

(Niet dat ik het ook niet belachelijk vind hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
[b][message=34100017,noline]Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @
Durfde die 1200 te vragen voor een MBP van bijna een jaar oud? Je koopt de nieuwe generatie nieuw voor minder :+ (met studentenkorting zelfs voor +/- 1000)
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb net gekeken bij Apple.nl, en de high-end 13" met 500 GB en iWork (tsja) komt uit op 1598. Ik heb nog een studentenkaart, kan 'm via een maat zonder BTW kopen, maar het prijsverschil blijft toch 400. Die kan ik (nu) wel beter gebruiken.

Verstandig? Ik heb eerder op een 2.4 MacBook Unibody gewerkt, met 2 GB. Deze heeft meer, en ik kan daar dus prima op werken. Die 1000 is het mij waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
DiedX schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:19:
[...]

kan 'm via een maat zonder BTW kopen,
Iemand betaald altijd de BTW, als jij het niet bent, dan die maat van je... of vallen ze bij je maat van de spreekwoordelijke vrachtwagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

DiedX schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:19:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb net gekeken bij Apple.nl, en de high-end 13" met 500 GB en iWork (tsja) komt uit op 1598. Ik heb nog een studentenkaart, kan 'm via een maat zonder BTW kopen, maar het prijsverschil blijft toch 400. Die kan ik (nu) wel beter gebruiken.

Verstandig? Ik heb eerder op een 2.4 MacBook Unibody gewerkt, met 2 GB. Deze heeft meer, en ik kan daar dus prima op werken. Die 1000 is het mij waard :)
Waarom pak je in je vergelijking de duurste 13"? De normale is 1149 of 1015 met studentenkorting. Die heeft standaard 4GB (bij de oude moest je daar nog voor upgraden, dat is nu standaard) en aardig wat verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie.

Alleen de HD is standaard 250GB, maar de 500GB is een upgrade van 45 euro ex korting.

Als je zonder BTW kunt kopen betaal je dus < 1000 euro voor de nieuwste 2.4Ghz MBP 13" met 500GB HD, _nieuw_.

Zijn vraagprijs van 1200 is dus echt wel absurd, want dat is precies de prijs zonder kortingen van ongeveer dezelfde 13" MBP nieuw. (alleen 2.4Ghz vs 2.53, maar we hebben het over een generatie later voor de 2.4)
pluisman schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:29:
[...]

Iemand betaald altijd de BTW, als jij het niet bent, dan die maat van je... of vallen ze bij je maat van de spreekwoordelijke vrachtwagen?
Hij kan hem waarschijnlijk aftrekken als bedrijfskosten. Blijft oplichting natuurlijk op deze manier, maar dat is bestellen via de TUDelft link ook als je geen student bent :+

[ Voor 37% gewijzigd door Bosmonster op 01-06-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 20:56
Hmm over 1 ding ben ik nog wat onzeker dus ik hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

Als me macbook Volledig is opgeladen, en ik laat de stroomadapter gewoon insteken. Blijft de macbook dan alleen gebruik maken van het stroom of wordt de batterij dan gewoon gebruikt en tegelijkertijd opgeladen?

Kan het de maximale capaciteit verkleinen als ik de macbook pro op 100% nog steeds op het stroom heb aangesloten? Wil deze namelijk zo hoog mogelijk behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Apple heeft het zo ontworpen dat de batterij niet gestresst wordt als deze opgeladen is en netstroom is aangesloten.

De netstroom er elke keer afhalen als die op 100% zit is een stuk slechter :)

[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 01-06-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 10:26
Kom er vandaag achter dat mn MacBook Pro gewoon stroom geeft als je bijv een telefoon oplaad via de USB poort als de MBP uit staat. Erg handig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 20:56
Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:55:
Apple heeft het zo ontworpen dat de batterij niet gestresst wordt als deze opgeladen is en netstroom is aangesloten.

De netstroom er elke keer afhalen als die op 100% zit is een stuk slechter :)
Betekend dit dat ik eigenlijk gewoon altijd (Bij gebruik) de macbook op het stroom kan aansluiten ZONDER dat de batterij slechter ervan wordt?

Had ik dit maar eerder geweten :S
Zit ik nu steeds van 100% -> <20% en dan opladen tot 100% etc. omdat ik dacht dat dit het beste was om de batterij optimaal te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Totdat je erachter komt dat ie dan ook uit slaapstand komt :P . Niet vergeten voordat je 'em weer in de tas stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CzMichiel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 19:54
dat alluminium aan de onderkant kraakt in het midden als ik erop duw, is dit normaal ? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Viccers schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 04:44:
[...]

Ik heb een jaar geleden ook een MB Pro 13 inch gekocht en heb toen harde schijf naar 320 GB laten upgraden, maar ik moet zeggen dat dat beter besteed was aan extra geheugen. Je kunt inderdaad voor een prikkie een goede externe HDD kopen met alle opslagcapaciteit die je nodig hebt. Ik neem dat je ook een student bent, en ik heb zeker niet alles direct op mijn laptop bij de hand nodig.
Al je overige meuk die je niet onderweg nodig hebt zet je gewoon op je externe HDD. Je zou het heel misschien kunnen overwegen als je een studie doet die met hele grote databestanden werkt, maar dat zijn niet veel studies.
Jup, student vandaar dat ik sowieso korting heb en zo'n leuke Ipod.
Maar dan ga ik h'm waarschijnlijk gewoon niet upgraden. Ik zie dan wel hoeveel ik gebruik en mocht het teveel worden kan ik er altijd zo'n externe erbij kopen en alle foto's (want die tikken altijd wel aan...) & muziek erheen verplaatsen :)

En natuurlijk als back-up gebruiken, als je toch bezig bent
Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:42:
[...]Vergeet niet dat er 2,5" ingaat, daar zijn geen TB schijven voor.
Ik volg je niet... Ik doelde wel op een externe HDD he? Dus via een USB inpluggen. Die zijn wel te koop voor rond de 100 euro voor 1 terabyte. zelfs bij Apple.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

The Inquisitor schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:59:
[...]

Ik volg je niet... Ik doelde wel op een externe HDD he?
Dat zei je niet :+
Nu zit ik alleen nog te twijfelen of ik de standaard HDD neem (250GB) of uitbreid
Je hebt het hier letterlijk over de upgrade.

[ Voor 46% gewijzigd door Bosmonster op 01-06-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:34:
Hij kan hem waarschijnlijk aftrekken als bedrijfskosten. Blijft oplichting natuurlijk op deze manier, maar dat is bestellen via de TUDelft link ook als je geen student bent :+
Ik vergelijk de duurste omdat hij qua CPU er tussenin zit.

Ik trek 'm niet af, maar mijn maat kan zijn bonus als hardware uit laten keren. Dan koopt het bedrijf 'm (zonder BTW), en mijn maat krijgt het bedrag van mij. Scheelt veel als je het uit laat keren (en de fiscus daar +- 50(?)% over pakt).

Oplichting is het niet, laten we het creatief boekhouden noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:06:
[...]

Dat zei je niet :+

[...]

Je hebt het hier letterlijk over de upgrade.
Niet uit zijn context halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remcov250 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:22:
[...]

Betekend dit dat ik eigenlijk gewoon altijd (Bij gebruik) de macbook op het stroom kan aansluiten ZONDER dat de batterij slechter ervan wordt?

Had ik dit maar eerder geweten :S
Zit ik nu steeds van 100% -> <20% en dan opladen tot 100% etc. omdat ik dacht dat dit het beste was om de batterij optimaal te gebruiken..
Van allebei wordt de accu slecht, zowel permanent aan de stroom als veel laad/ontlaad cylces. De vraag is alleen wat slechter is. Daar is helaas niet veel over te vinden. Ik vermoed dat een moderne LiPo beter tegen cycles kan dan langdurig 100% geladen zijn. Bij 500 cycles ben je ongeveer 20% capaciteit kwijt, bij een jaar lang vrijwel altijd op 100% lading houden ook. Voor de exacte getallen moet je de datasheet van de accu's hebben, maar zie die maar eens te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Altijd aan de lader werkt wel veel prettiger. Ik vind het bijvoorbeeld irritant dat de brightness automatisch terugschakelt. Dat kun je natuurlijk instellen, maar de keren dat ik echt op de accu moet werken omdat er geen stopcontact in de buurt is, wil ik dat niet eerst moeten terugzetten.

Volgens mij is een tussenvorm nog het beste, dus meestal aan de lader en een of twee keer in de maand op de accu tot hij grotendeels leeg is. En als je de MBP een tijdje niet gebruikt is het beter om de batterij ongeveer half vol te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Bosmonster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:40:
Bovenstaande puntje pik ik er even uit, aangezien wat jij zegt hier niet helemaal klopt. Ik heb zelf een glossy (en 24" AG). Bij indirect en weinig licht heb ik 0,0 last van reflecties met de glossy. Bij hetzelfde licht wel een waas van lichtbronnen in de kamer op de 24" AG overigens. Het indirecte licht wordt niet opgepakt door de glossy, maar wel door de matte film.
Dat is uiterst merkwaardig omdat het regelrecht tegen natuurkunde indruist. Een spiegel gebruiken we omdat het ontzettend goed het omgevingslicht naar je terugreflecteert waardoor jij in staat bent om objecten/personen/kleuren/etc. achter je te zien. Dat kun je zelf in het verkeer goed testen: probeer maar eens met wat dauw op je spiegels naar achteren te kijken en voertuigen te identificeren. Doe hetzelfde eens met schone spiegels en zie het grote verschil. Juist doordat een glad spiegelend oppervlak zo goed is in het reflecteren van licht (bijv. de zon wat zeker geen direct licht is) wordt het ook voor dat soort dingen gebruikt. Dat maakt het om die reden ook niet geschikt om licht wat er direct achter vandaan komt weer te geven. Op moment dat je met weinig en indirect licht werkt ontneem je de mogelijkheid om licht naar je toe te reflecteren dus is het ook niet zo gek dat je weinig reflecties hebt. Dat geldt ook voor het hebben van matte objecten om je heen en objecten met een donkere kleur of zwarte objecten. Die reflecteren lang niet zoveel licht dat je dat kunt waarnemen.

Bovenstaande is ook wat ik en anderen opmerken als er getest wordt tussen mat en glossy. De glossy schermen pakken hier bij verschillende lichtomgevingen en objecten veel beter de omgeving op dan de mat schermen. De mat schermen pikken meestal dermate weinig op dat ik alleen kan testen wanneer de laptops uit staan (dan is het scherm namelijk zwart; dit is dus geen reële werkomgeving aangezien niemand op een compleet zwart scherm werkt).
Denk dat veel mensen de glossy in de apple store bekijken en dan denken goh, daar is wel een hoop spiegeling, wat ook niet zo gek is als je bekijkt hoe een apple store verlicht is. Bij normaal gebruik binnen heb je nauwelijks last van de reflecties. Ik in ieder geval totaal niet.
Dat denk ik niet. Je staat daar op een bepaalde afstand van het ding en vanaf een bepaalde hoogte in het scherm te kijken. Afhankelijk van je hoogte, de afstand, positie van de lampen, etc. heb je juist veel of weinig reflecties. Het scherm kantelen wil vaak ook nog wel eens een verschil in reflecties brengen. Er zijn dan ook zat mensen die er thuis achterkomen dat de reflecties anders zijn dan in de winkel. In sommige gevallen is het een positieve ervaring maar in andere gevallen juist een negatieve. Als je echter een beetje speelt met zo'n ding zie je zelf al snel dat je altijd wel iets aan reflecties hebt. De vraag blijft echter of je dat acceptabel vindt of niet. Er zijn echter ook mensen die het pas na een tijdje werken door hebben omdat ze lichamelijke klachten krijgen.
Dat is een heel ander verhaal en varieert van persoon tot persoon. De coating op een glossy scherm heeft ook een bepalende factor in de mate van glossy en daarmee ook de mate van reflecties. Het gaat mij er echter niet om of het verhaal overdreven is of niet, het gaat erom of het verhaal inhoudelijk klopt en dat deed het niet. Ik vind de reflecties niet zwaar overdreven omdat het vaak gaat om de ervaring van mensen zelf, daar valt weinig op aan te merken. Je moet dus echt zelf gaan kijken of die reflecties storend zijn of niet, dat kan niemand anders voor je doen.
Ik zou dus nooit op basis daarvan een keuze maken, het scherm moet gewoon goed zijn ongeacht of de bezel nou mooi is of niet. Ik vind beide wel iets hebben maar ik merk dat de zilverkleurige bezel wat prettiger is omdat zilver een neutrale kleur is dat niet zo sterk aanwezig is als zwart. De zwarte bezel is ook wel mooi maar ik heb daar meer het idee dat er een frame omheen zit en dat is niet altijd even prettig omdat er een duidelijke afscheiding zit tussen scherm en omgeving.
Canaria schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 15:11:
Altijd aan de lader werkt wel veel prettiger. Ik vind het bijvoorbeeld irritant dat de brightness automatisch terugschakelt. Dat kun je natuurlijk instellen, maar de keren dat ik echt op de accu moet werken omdat er geen stopcontact in de buurt is, wil ik dat niet eerst moeten terugzetten.
Volgens mij hoef je alleen de optie "slightly dim the display when using this power source" uit te vinken en doet hij het daarna niet meer. Ik vind het overigens ook prettig om de automatische brightness uit te schakelen. Die brightness wisselt nogal erg vaak wat gewoon niet prettig aan de ogen is, vooral als je een beetje heen en weer beweegt (opkijken, om je heen kijken). Voor de toetsenbordverlichting vind ik het niet zo erg, daar werkt het opzich wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op zo'n manier discussiëren is sowieso niet de bedoeling.

[ Voor 113% gewijzigd door Hoedje op 02-06-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Laatst online: 14-06 11:28
Is er al eens iemand op het idee gekomen om de DVD drive er uit te slopen en de HDD door een SSD te vervangen? Ik heb nu een macbook air omdat ik de pro te zwaar vind, maar de degelijkheid van de pro mis ik een beetje het gewicht alleen niet.
Iemand?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica