[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 76.840 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Je hebt meer Vaio's ;) Kijk bijvoorbeeld eens naar de laatste Notebook Guide van T.NET:
pricewatch: Sony Vaio VPCF11M1E/H

Goedkoper en sneller dan een MBP. En anders heb je nog dingen als de Dell Alienware m11x. Er is keus genoeg in snelle en goedkopere Windows laptops.

Maar goed, dit is niet het topic om andere merken aan te gaan raden natuurlijk, maar zoals gezegd, als je geen OSX gaat draaien is het echt onzin een MBP te kopen.

Al die progjes die je gewend bent heb je zo gevonden voor OSX overigens en waarschijnlijk nog beter ook. En voor de rest maakt het ook echt niks uit.

ik was ook sceptisch in het begin als Windows overstapper, tot ik erachter kwam dat je alles ook voor OSX hebt en vaak nog beter ook. Er is gewoon een stuk minder rommel voor OSX te krijgen dan voor Windows, dus wat er is is vaak goed. Nu zit ik op mn werk achter mn Windows bak en verlang ik weer naar mn OSX progjes :P

[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 02-06-2010 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:41

Amiet01

Master_A

Probleem is ook nog eens dat de laptop compact moet zijn (niet groter dan 13.3 inch). De Samsung die ik nu heb was en is volgens mij de enige Windows laptop met die specs die 12.1 inch is. Ik vind dit echt een lekker formaat en zou het liefst die gewoon weer willen hebben. Probleem is dat ik nu overal alleen de versie met P7450 en 3GB Ram kan vinden. Een Macbook is verder erg stevig en robuust gebouwd met de aluminium afwerking die ook erg mooi oogt. Mocht het zover komen, dan zal ik er zeker over nadenken om over te stappen en het gewoon een x te proberen (OSX). Windows 7 kan ik er altijd nog op zetten. Hoe zit het met integratie in Windows netwerk? Ik kan mijn laptop nu makkelijk integreren in mijn netwerk met Windows 7 pcs.

Edit: die Dell Alienware is echt lelijk! Heb ik inderdaad ook naar gekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Amiet01 op 02-06-2010 08:03 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik vind die Alienware juist onwijs bruut, maar smaken verschillen eenmaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Heeft niemand last van krasjes op de MBP? Heb van mij al na 2 dagen beschadigd. Iemand een idee hoe je lichte krasjes verwijderd (hoor dat tandpasta geen goed idee is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Ik zie dat mijn 1 week oude MBP 15" I5, 4GB, AG WS loopt te pagen;

500MB PageIn, 85MB pageout.

Is er een tool die kan zien welke applicaties hiervoor verantwoordelijk zijn?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28
Vandaag binnen gekomen! :) Op geen enkel moment gevraagd naar studentnummer oid, dus je kunt er gewoon bestellen...al zou het waarschijnlijk niet helemaal mogen (ook al heb ik nergens een waarschuwing oid gezien)

Wel jammer dat ik niet een paar dagen langer gewacht heb zodat ik ook nog gebruik kon maken van de B2S actie, maar goed, je kunt niet alles hebben :p Iig snel geld terugvragen voor de printer, en dan vanmiddag gaan genieten van m'n 1e Macbook :D
B.A.L. schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:05:
[...]

Held!

Thanks, ik vond het al gaar dat ik net te vroeg heb besteld (zaterdagavond) zodat ik geen gebruik kan maken van de B2S actie, het zou natuurlijk helemaal kut zijn als ook nog eens bleek dat ik geen gebruik kon maken van de printeractie. Maar gelukkig; die gaat dus nog gewoon door. Loop ik wel nog 160 euro mis voor een iPod, maar goed, ik ben tevreden. :)

Ik heb btw via de TUD link besteld, terwijl ik daar niet op zit, en ze hebben mn betaling gewoon aangenomen...ik zal het wel hier posten als het zooitje thuis wordt bezorgd, om de mensen hier gerust te stellen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:53

Maximus

There is no substitute

B.A.L. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 17:02:
Vandaag binnen gekomen! :) Op geen enkel moment gevraagd naar studentnummer oid, dus je kunt er gewoon bestellen...al zou het waarschijnlijk niet helemaal mogen (ook al heb ik nergens een waarschuwing oid gezien)

Wel jammer dat ik niet een paar dagen langer gewacht heb zodat ik ook nog gebruik kon maken van de B2S actie, maar goed, je kunt niet alles hebben :p Iig snel geld terugvragen voor de printer, en dan vanmiddag gaan genieten van m'n 1e Macbook :D

[...]
Bij het inloggen van de store ga je akkoord met de voorwaarden welke voor jou anders zijn als je besteld via de normale store. In de voorwaarden staat dat je student moet zijn, at random doen ze controles voor het wel of niet student zijn. Moest zelf een keer mijn kopie overleggen van mijn studentenpas.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
PuddingNL schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:27:
Vraagje over het gebruik met betrekking tot de batterij.
Hoe kan je het beste met je batterij omgaan? Bij mijn vorige, een 6, 7 jaar oude windows laptop, hield ik hem aan de lader tot hij volledig was opgeladen. Hierna gebruikte ik hem tot hij leeg was en stopte de lader er weer in. Dit was dus een normale (werk) dag.
Nu weet ik dat de nieuwe laptops, waaronder de macbook, voorzien zijn van nieuwe Lithium batterijen en het eigenlijk niet uitmaakt als de laptop een gehele dag aan de lader hangt. Mits je hem eens per maand leeg laat lopen en volledig oplaadt.
Wat is volgens jullie het beste?

Gaat om een Macbook pro 2010 model
Wil ik ook wel weten...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Er geen zorgen om maken is het beste.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximus schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 17:40:
[...]

Bij het inloggen van de store ga je akkoord met de voorwaarden welke voor jou anders zijn als je besteld via de normale store. In de voorwaarden staat dat je student moet zijn, at random doen ze controles voor het wel of niet student zijn. Moest zelf een keer mijn kopie overleggen van mijn studentenpas.
Was dat gelijk bij aankoop, of kan dat op een willekeurig moment zijn? Stel dat je 'm bestelt en bijna van school af ben en op het moment dat ze controleren geen geldig bewijs hebt. Wat moet je zoal invullen bij het bestelproces, buiten de gebruikelijke gegevens zoals Naam, Adres, etc? Ik heb twee opties, me nicht die op de TU Delft zit laten bestellen, of ik zelf bestellen. Welke zouden jullie doen? In geval van optie 1, kan ik wel zelf betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Mmm ok...nou ja, hopen dat die controle bij mij niet komt, maar het lijkt erop dat het allemaal goed gegaan is! :)

Zit nu lekker te spelen met mn nieuwe MBP, wat werkt dat lekker zeg! De kleine dingetjes, toetsen, klep open en dicht, trackpad...werkt gewoon zo lekker allemaal. Wel enorm gefrustreerd bezig geweest net, 2 uur lopen kloten met allerlei semi-freeware apps om gewoon muziek van mn ipod naar mn mbp te krijgen, mijn god wat een gedoe zeg...ben atm eindelijk aan het kopieren naar mn mbp met Floola, maar wel irritant dat ik nu alweer allerlei klote appjes heb geinstalleerd...maar goed, het loopt nu iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Steekproef is bij betaling. Als de betaling rond is en de bestelling geplaatst zul je er daarna niks meer van horen. Ergste wat ze kunnen doen in dat stadium is de bestelling annuleren. Je krijgt dan je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:24:
Steekproef is bij betaling. Als de betaling rond is en de bestelling geplaatst zul je er daarna niks meer van horen. Ergste wat ze kunnen doen in dat stadium is de bestelling annuleren. Je krijgt dan je geld terug.
Bedankt voor het snelle antwoord! Dus jij zeg gewoon zelf bestellen? Eigenlijk levert dat dus geen problemen op hooguit het annuleren van de bestelling. Ik heb de laatste delen van deze topics al doorgelezen en de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan niemand vinden die hier problemen mee gekregen hebben. Het voelt toch altijd goed om dit even bevestigd te krijgen.

@ Bosmonster

Via welke weg ben jij aan je MBP gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 21:18
Mijn eerste MacBook Pro-getypt bericht :-) loopt als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik ben misschien van plan om binnen een maand een MBP (13") aan te schaffen, maar ik heb nog nooit echt met Mac gewerkt.
Hoe zit dit eigenlijk met de 'overstap' van pc naar mac?
En hoe zit het met de hitte bij deze toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 16:43
Den Deze schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:56:
Hoe zit dit eigenlijk met de 'overstap' van pc naar mac
Voor overstappers heeft Apple een serie video's gemaakt: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Ik kan er maar geen duidelijke info over vinden: hoe heet worden 17" MBPs met een Core i5 CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30
Bashrat schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:41:
Ik kan er maar geen duidelijke info over vinden: hoe heet worden 17" MBPs met een Core i5 CPU?
Ik denk dat hier geen eenduidig antwoord voor te vinden is? Het lijkt me zo dat dit afhankelijk is van verschillende factoren.(aantal en type programma's dat open staan e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Ashy schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat hier geen eenduidig antwoord voor te vinden is? Het lijkt me zo dat dit afhankelijk is van verschillende factoren.(aantal en type programma's dat open staan e.d.)
Bij de first-gen 17" MBP (2006) had ik het probleem dat de CPU idle al 60-70 graden werd ofzo en 100 graden onder volle belasting. Ik zweette aan m'n handen bij gewoon gebruik.

Bij de Early 2009 17" MBP die ik nu heb, wordt ie gewoon een beetje warm, en that's it. Bij volle belasting kan ie ook heet worden, maar dan nog maar 60-70 graden qua CPU, en de buitenkant blijft handelbaar.

Ik moet geen details hebben, ik wil gewoon weten of er weer algehele problemen zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

ik vind het jammer dat het verschil tussen de 13 inch en 15 inch MBP zo groot is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Weet iemand hoe het kan dat als ik mijn Apple oordorpjes in mijn 2010 13'' MBP steek, er geen geluid doorheen komt? In de oordopjes zelf hoor ik wel een beetje geruis als ik hem heen en weer beweeg, maar de mbp lijkt hem helemaal niet te herkennen, het komt ook niet als optie te staan bij geluidsuitvoer...is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Werkt een andere koptelefoon wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bashrat schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:41:
Ik weet niet hoe het met de i5 is, maar als de i7 is gemaxed op 105C. Op dat moment wordt de case zo'n 45C tot 50C.

Met gamen wordt ie te heet om vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:53

Maximus

There is no substitute

Bashrat schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:50:
[...]

Bij de first-gen 17" MBP (2006) had ik het probleem dat de CPU idle al 60-70 graden werd ofzo en 100 graden onder volle belasting. Ik zweette aan m'n handen bij gewoon gebruik.

Bij de Early 2009 17" MBP die ik nu heb, wordt ie gewoon een beetje warm, en that's it. Bij volle belasting kan ie ook heet worden, maar dan nog maar 60-70 graden qua CPU, en de buitenkant blijft handelbaar.

Ik moet geen details hebben, ik wil gewoon weten of er weer algehele problemen zijn of niet.
Op andere internationale fora wordt veel gesproken over de heat-issues met de nieuwe MacBook Pro's. Het lijkt vooral de 15" en 17" te omvatten. Bij CPU intensieve programma's of bvb flash plugins willen de CPU's nog wel eens erg warm worden (tops 100 - 105 graden). Persoonlijk zou ik zeggen dat het wel algehele problemen zijn omdat beide CPU reeksen er last van hebben in zowel de 15" als 17" MBP.

Het rare is dat Apple dit meestal weet te repareren in een nieuwe revisie van de MBP. Dit is ook de reden waarom ik wacht tot de volgende reeks van MBP omdat de kans zeer groot is dat het daar wel aangepast is.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02:29
Amiet01 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:17:
Hallo allen. Ik ben mijzelf een beetje aan het inlezen in de Macbook. Heb momenteel een Samsung 12.1 inch laptop die ter reparatie is opgestuurd. Nou is het zo dat als ik deze niet voor 21 juni terug heb, ik mag kiezen uit een nieuwe laptop of geld terug. Helaas heeft Samsung niet meer de exacte versie die ik heb (met Geforce 9200M, 4GB Ram en Intel P8400) en was ik genoodzaakt om naar een andere laptop te kijken (just in case). Nou kwam ik met al mijn eisen qua hardware al gauw uit op een Macbook.
Mijn eis is in ieder geval om Windows 7 te gaan draaien en heb wat gelezen over het batterijgebruik. Deze verslechterd namelijk drastisch wanneer er Windows wordt gedraaid had ik gelezen. Klopt dit? Zijn er wel mensen hier op dit forum die Windows 7 hebben draaien?

Welke Macbook zou ik trouwens naar moeten kijken wanneer ik minstens even snel als een P8400 en 4 GB Ram wil?

Mijn excuses als dit wat domme vragen zijn, want ik ben echt een Apple leek.
Zie dit forum voor windows(-only) ervaringen: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=873714

Anandtech heeft Windows 7 getest kwa batterijduur: http://www.anandtech.com/...tests-display-evaluated/3
Blijkbaar kun je nog zo'n 6 uur vooruit met gewoon surfen en dat is volgens mij best veel.
Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:30:
Als je absoluut geen gebruik gaat maken van OSX dan zijn er goedkopere en snellere alternatieven voor een goede Windows 7 laptop.

Maar denk dat als je even OSX probeert je Windows 7 snel vergeten bent ;)
Viccers schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:28:
Beetje jammer inderdaad als je een dure Mac koopt en dan toch Windows 7 gaat gebruiken. Zet er anders een Bootcamp partitie op, maar om nou OSX compleet te negeren is gewoonweg stom.

Ik heb verder niets tegen Windows (jarenlang mee gewerkt en doet t voor mij nog steeds prima), maar sommige dingen zijn in OSX gewoon simpelweg beter of sneller, en het is zonde als je daar geen gebruik van maakt.
Ik ben zelf ook van plan een MPB te kopen en dan OSX inderdaad te negeren. Ik heb twee keer een dag met OSX moeten werken en ben bijna gillend naar huis gegaan. Naar mijn idee ligt of je makkelijk over kunt stappen vooral aan jezelf, dat is echt niet voor iedereen weggelegd. Dus tja, stom.. dat vind ik toch wat overdreven.

De hardware van de MBP is onovertroffen, dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
ik merkte gister op dat de coverflow van iTunes op mijn 1 week oude 15" I5 MBP (4GB intern) ervoor zorgt dat ik bij het scrollen in coverflow (bij >6000 liedjes) de page-out teller gaat lopen, oftewel, zelfs 4GB intern niet meer voldoende is :(

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

sQuarecoW schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 07:52:
[...]

Ik ben zelf ook van plan een MPB te kopen en dan OSX inderdaad te negeren. Ik heb twee keer een dag met OSX moeten werken en ben bijna gillend naar huis gegaan. Naar mijn idee ligt of je makkelijk over kunt stappen vooral aan jezelf, dat is echt niet voor iedereen weggelegd. Dus tja, stom.. dat vind ik toch wat overdreven.

De hardware van de MBP is onovertroffen, dat dan weer wel :)
Ik heb hetzelfde gehad een aantal jaar geleden. Toen had ik een MBP van werk (eerste intel pre-unibody) en na even OSX proberen heb ik daarna alleen nog maar BootCamp gedraaid. Ik vond OSX toen niks en kon er niet aan wennen.

Ik kwam er echter achter dat er de afgelopen jaren een enorme sprong is gemaakt. Ik zag de MBP en OSX van mijn vriendin en na wat uitleg over OSX en wat er nu eigenlijk beter aan is begon ik steeds meer overtuigd te raken. Ik had al een tijdje een iPhone en dat vond ik een wonderlijk apparaat qua software. Uiteindelijk besloten de stap te maken en me er gewoon eens iets meer in te verdiepen (met name software) en nu ben ik dus helemaal om.

Eigenlijk was ik gewoon te lui er even de moeite in te stoppen. OSX is anders dan Windows dus je moet daar even doorheen bijten. Je bent het per slot van rekening al je hele leven gewend te werken zoals in Windows. Ik ben 32 en gebruik al Windows sinds 3.0. Toch verbaasde ik me er uiteindelijk over wat een zooitje Windows is geworden in vergelijking met OSX.

updateje:
Wat met opviel voornamelijk was: OSX is sneller, stabieler en veiliger. Het is een stuk completer en fijner out-of-the-box (met mn W7 PC was ik een hele avond bezig om het een beetje fatsoenlijk te laten werken). De software is veeeeeel consistenter en beter. Bijna alle programma's volgen de interface conventie van OSX. Dit betekent dat menu's en shortcuts door alle programma's heen gestandaardiseerd zijn. Dit is zo verschrikkelijk fijn.

Het schijnt ook wel aan de leeftijd te liggen. Veel 30+'ers stappen over, want die zijn het jarenlange gepruts en gehack van Windows zat en willen iets dat "gewoon werkt". Het design wordt belangrijker en de prijs minder belangrijk. En dan kom je al snel op Apple uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 03-06-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga hem binnenkort halen, de 15 inch i5 toch maar. En dan haal ik er meteen ook een iPod touch 64 gb erbij. Wat ik wel jammer vind is dat die Macbook Pro's zo superheet worden.

Deze laptop haalt maximaal 70 graden onder volle belastinf dagen lang achter elkaar waarvan de MBP de vervanger gaat zijn.

Gaan die dingen niet snel kapot dan?

Ik las dat je met een soort programmatje je fans automatisch op een hoge stand kan zetten ( ik heb liever een goed gekoelde MBP dan een hete stille MBP ). Hoe hoog/laag zijn de temperaturen dan als je het op constant 4000 rpm laat draaien.

Ik neem aan dat dit veel van de batterij vreet als je de rpm's verhoogt? :P

Wat zal ik nemen, de standaard scherm of de matte optie ( HR ). Ik hoorde dat het wat waziger uitziet met matte. Maar geen reflectie is toch wel lekker opzich.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
Tja, dit is misschien niet de plek voor een discussie hierover, maar even nog ter info: ik werkt op Snow Leopard, dus aardig nieuwe versie van OSX. Het installeren van een Windows 7 computer met hardware van 4 jaar oud kost me een uur, + nog een uur voor office, PS, notepad++, enz.

Geen idee wat je moet doen om OSX opnieuw te installeren, dat zal vast net zo snel gaan, maar daarna moet je ook nog al die programma's hebben. Dus of OSX nou meer dan Windows 7 'meteen werkt'... Dat weet ik niet zo.

Voor alle duidelijkheid: ik vind t niet stom als iemand over stapt, het is gewoon niet voor mij weggelegd. Daaruit wil ik de voorzichtige conclusie trekken dat het niet voor iedereen is weggelegd, en dat leidt me er dan weer toe om een ander geluid te laten horen dan 'Het is zo geweldig en je wilt never nooit meer terug'. Dat was eigenlijk mn punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
sQuarecoW schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:26:
[...]
Voor alle duidelijkheid: ik vind t niet stom als iemand over stapt, het is gewoon niet voor mij weggelegd. Daaruit wil ik de voorzichtige conclusie trekken dat het niet voor iedereen is weggelegd, en dat leidt me er dan weer toe om een ander geluid te laten horen dan 'Het is zo geweldig en je wilt never nooit meer terug'. Dat was eigenlijk mn punt :)
Als je ermee om kan gaan zijn zowel windows als osx imho goed te doen. Mijn idee is dat je mensen zelf hun conclusies moet laten trekken inplaats van claims te maken die eventuele teleurstellingen kunnen opleveren. (Want eerlijk is eerlijk, sla de apple forums er maar op na voor problemen in alle soorten en maten.)

Wat je als lezer (op zoek naar advies over switchen) dan weer in je achterhoofd kan houden is dat je hier in een Apple forum zit, en veelal antwoorden krijgt van mensen die eerlijk vermelden dat ze 'Apple-fan' zijn. :)

Edit: mijn mening (na een maand met een (2de hands) MBP 15") is dat de bouwkwaliteit al subliem genoeg is om enkel daarvoor al een MBP te nemen, dus ongeacht of je er windows of osx op gaat gebruiken. (Anderszijds kan ik me voorstellen dat je dat omwille van de prijs toch weer niet doet.) osx bevalt mij overigens ook goed, maar is wel een beetje wennen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 03-06-2010 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

sQuarecoW schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:26:
[...]

Geen idee wat je moet doen om OSX opnieuw te installeren, dat zal vast net zo snel gaan, maar daarna moet je ook nog al die programma's hebben. Dus of OSX nou meer dan Windows 7 'meteen werkt'... Dat weet ik niet zo.
Wat ik bedoelde was dat als ik Windows 7 installeer, ik de hele avond _met Windows 7_ bezig ben om het werkbaar te maken. Daar zijn misschien ook wat extra tools voor nodig. OSX is 30 minuten installeren en het is klaar. Standaard zit alles erin wat ik in basis nodig heb zonder opsmuk of hacks. Ook het aansluiten van veel apparatuur werkt in 1x, waar ik onder Windows regelmatig issues had. Die "issues" is wat ik zat ben na al die jaren.

Het is moeilijk uitleggen, want het is een ervaring na 15 jaar Windows gebruik en 5 weken OSX :+

Maar goed dit is idd niet het juiste topic. Ik vraag me alleen serieus af waarom iemand een MBP zou kopen om vervolgens alleen Windows te draaien! Dat is alsof je een Ferrari koopt en er een 1.2 liter Fiat motor in zet.

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 03-06-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
Bosmonster schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:43:
[...]

Wat ik bedoelde was dat als ik Windows 7 installeer, ik de hele avond _met Windows 7_ bezig ben om het werkbaar te maken. Daar zijn misschien ook wat extra tools voor nodig. OSX is 30 minuten installeren en het is klaar. Standaard zit alles erin wat ik in basis nodig heb zonder opsmuk of hacks. Ook het aansluiten van veel apparatuur werkt in 1x, waar ik onder Windows regelmatig issues had. Die "issues" is wat ik zat ben na al die jaren.

Het is moeilijk uitleggen, want het is een ervaring na 15 jaar Windows gebruik en 5 weken OSX :+

Maar goed dit is idd niet het juiste topic. Ik vraag me alleen serieus af waarom iemand een MBP zou kopen om vervolgens alleen Windows te draaien! Dat is alsof je een Ferrari koopt en er een 1.2 liter Fiat motor in zet.
Tja, dat kan, afhankelijk van je hardware en je wensen op Windows gebied misschien. Ik vind Windows 7 out of the box zo goed als prima :)

Ik zoek een laptop met minstens een resolutie van 1400*900, maar eigenlijk liever meer. Daarnaast maximaal 15" en minstens een i5/i7 processor met minstens 4GB. Als ik dan kijk naar de weinige laptops die er zijn die hier aan voldoen, dan zijn die of van een minder merk, of ik vind ze niet mooi, of ik lees klachten over de bouwkwaliteit. Dus tja..

Als er nog wel iets vergelijkbaars is voor veel minder geld, wijs me dan maar eens aan. De Sony die je eerder noemde is op zich een aardig alternatief, maar ik vind hem iets te groot en ook niet zo mooi.. (smaak)

Ik ben al aardig wat tijd aan het zoeken, snuffelen, naar winkels, voelen enzo, maar ik kom steeds weer hier op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bosmonster schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:43:
[...]

+1
Al snap ik niet dat sommige tweakers alsnog tig tooltjes en tweaks gaan installeren. Juist out-of-the-box is OS X super. Gewoon op werken en verder niet druk maken om accu health, temperaturen, onderhoud enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Nog even for the record: Sinds deze week heb ik een gloednieuwe MacBook Pro 13" na 3 jaar op een 13" MacBook te hebben gewerkt (een zwarte, destijds duurste uitvoering). Ik had verwacht dat de 'upgrade' minimaal zou zijn, maar daar heb ik me wel in vergist.
Ik moest mijn oude MacBook inleveren omdat die van mijn baas is en ik vanaf volgende week bij een nieuwe werkgever aan de slag ga. Mijn 'oude' MacBook had een Core 2 Duo 2,13GHz, 4GB geheugen (waarvan hij dan maar 3GB zag i.v.m. compatibliteitsissues) en een 160GB harddisk.
Mijn nieuwe MacBook is de goedkoopste 13" (2,4GHz C2D, 4GB geheugen en 250GB hd), maar het snelheidsverschil is eigenlijk best wel groot. Het scherm is mooier, het toetsenbord fijner (volgens mij omdat de 'basis' stijver/zwaarder is) en de touchpad (die ik op de 'oude' MacBook al goed vond) is echt fenomenaal! Het scherm is ook nog eens veel helderder/mooier en ook het geluid is verbeterd. Ik vind het best wel een prestatie dat Apple bijna alle aspecten heeft weten te verbeteren van die laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Tom schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:23:
[...]

+1
Al snap ik niet dat sommige tweakers alsnog tig tooltjes en tweaks gaan installeren. Juist out-of-the-box is OS X super. Gewoon op werken en verder niet druk maken om accu health, temperaturen, onderhoud enz.
Heb toen ik net met OSX begon veel dingen uitgezet, want dat was ik gewend van Windows. Linkjes en dingen waarvan ik onder Windows altijd zoiets had "wat moet je er mee", zoals sidebar shortcuts en dock-items.

Betrap mezelf erop dat ik bijna alles weer heb hersteld naar standaard :+ Om een of andere reden werkt de interface hier wel, waar het op Windows vaak een halfslachtige kopie/implementatie was.

Maar goed, genoeg OSX lofgezang... tijd om het weer over MBP's te hebben :P

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 03-06-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Martin Sturm schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:28:
Nog even for the record: Sinds deze week heb ik een gloednieuwe MacBook Pro 13" na 3 jaar op een 13" MacBook te hebben gewerkt (een zwarte, destijds duurste uitvoering). Ik had verwacht dat de 'upgrade' minimaal zou zijn, maar daar heb ik me wel in vergist.
Ik moest mijn oude MacBook inleveren omdat die van mijn baas is en ik vanaf volgende week bij een nieuwe werkgever aan de slag ga. Mijn 'oude' MacBook had een Core 2 Duo 2,13GHz, 4GB geheugen (waarvan hij dan maar 3GB zag i.v.m. compatibliteitsissues) en een 160GB harddisk.
Mijn nieuwe MacBook is de goedkoopste 13" (2,4GHz C2D, 4GB geheugen en 250GB hd), maar het snelheidsverschil is eigenlijk best wel groot. Het scherm is mooier, het toetsenbord fijner (volgens mij omdat de 'basis' stijver/zwaarder is) en de touchpad (die ik op de 'oude' MacBook al goed vond) is echt fenomenaal! Het scherm is ook nog eens veel helderder/mooier en ook het geluid is verbeterd. Ik vind het best wel een prestatie dat Apple bijna alle aspecten heeft weten te verbeteren van die laptop.
Goed om te lezen!!!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Bosmonster schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:36:
Maar goed, genoeg OSX lofgezang... tijd om het weer over MBP's te hebben :P
In dat geval; ik ben nog steeds van plan een MBP te halen maar vind die 15 inch zo verrekte duur. Ik was in het eerste geval van plan een 13 inch te halen maar vind het schermformaat te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Ik heb de MBP nu al een tijd, alleen begin nu toch echt behoefte te krijgen aan een Mini-Displayport adapter, naar VGA. Alleen ik zoek de beste, en goedkoopste oplossing. Bij Apple is het zo verschrikkelijk duur, dus zijn er nog alternatieven. Ebay, Marktplaats zijn in mijn ogen de allerlaatste oplossingen...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

29 euro is toch niet verschrikkelijk duur? Je wilt de beste, dat is de beste :P

Overigens kun je de originele Apple versies ook op eBay vinden voor een stuk minder.

[ Voor 59% gewijzigd door Bosmonster op 03-06-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Great HooD schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:00:
Ik heb de MBP nu al een tijd, alleen begin nu toch echt behoefte te krijgen aan een Mini-Displayport adapter, naar VGA. Alleen ik zoek de beste, en goedkoopste oplossing. Bij Apple is het zo verschrikkelijk duur, dus zijn er nog alternatieven. Ebay, Marktplaats zijn in mijn ogen de allerlaatste oplossingen...!
14 dollar bij dealextreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Op Dealextreme zijn ze (MDP-> VGA/DVI/HDMI) Voor 8 dollar ofzo te verkrijgen (incl. verzendkosten). Dus die kosten je nog geen 6 euro. Heb ze zelf ook, werkt perfect!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Besteld, en @Bosmonster,

Het kan dus wel, goedkoop en degelijk, ik wed dat die adapters t.o.v de Apple adapter niks onderdoet. Daarom, goed spul voor weinig geld...
En 29 euro voor een adapter en dan komt verzending er nog bij vind ik wel verschrikkelijk duur!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
The Great HooD schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:10:
Besteld, en @Bosmonster,

Het kan dus wel, goedkoop en degelijk, ik wed dat die adapters t.o.v de Apple adapter niks onderdoet. Daarom, goed spul voor weinig geld...
Had je de link van bosmonster wel bekeken? Daar staan originele Apple onderdelen voor die dealextreme prijzen. Als jij dat durft te wedden, waarom kom je hier dan om 'de beste' vragen?
En 29 euro voor een adapter en dan komt verzending er nog bij vind ik wel verschrikkelijk duur!!!
Verschrikkelijk duur is echt verschrikkelijk subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ach kom op zeg, een stekkertje, een omzetting van het signaal, naar een andere output. Het is belachelijk om daar 30 euro voor te vragen.
Ik vraag hier om de beste omdat ik geen zin heb in een adapter die er na een maandje mee kapt...!

No offence verder, k ben blij met mijn aankoop en mijn MBP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Bosmonster schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:34:

Hij kan hem waarschijnlijk aftrekken als bedrijfskosten. Blijft oplichting natuurlijk op deze manier, maar dat is bestellen via de TUDelft link ook als je geen student bent :+
Speaking of which, zou iemand mij de TU-delft link kunnen sturen naar f_smulders @ hotmail . com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Hoite schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:56:
[...]

Dit klinkt als allochtoon-extra ghetto.
Dan vraag je je toch af hoe die aan die MBP is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik denk dat ik toch voor een macbook pro ga :) Gamen is sowieso niet mijn hoofddoel, maar wel kwaliteit. zowel voor de laptop als voor het systeem, het gaat er mij voornamelijk om dat de laptop zonder problemen 4 jaar doorgaat, én daarnaast niet verouderd/vertraagd... maar ik begrijp dat dat met OS X wel snor zit? :)

Nu nog twijfelen tussen een 13 en 15 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
The Inquisitor schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:01:
én daarnaast niet verouderd/vertraagd... maar ik begrijp dat dat met OS X wel snor zit? :)

Dat zit het zeker. Ik doe al jaren met dezelfde TimeMachine backup, af en toe een nieuwe macbook of een nieuwe harde schijf, backupje terugzetten, SSD, backupje terugzetten etc.

Is in principe dus nog gewoon hetzelfde systeem, en loopt vlekkeloos.
Een SSD in je MacBook is btw een betere investering dan een betere CPU (mocht je dat overwegen). Second harddrive caddy erin, superdrive eruit, gewone harde schijf ernaast voor opslag, en SSD voor OSX en je schiet de komende 4 jaar vooruit.
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:02:
[...]

nem di 15 inch nte so grood als em dick hehe p:
Doe ssh.

[ Voor 10% gewijzigd door thaan op 03-06-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

thaan schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:04:
[...]

Dat zit het zeker. Ik doe al jaren met dezelfde TimeMachine backup, af en toe een nieuwe macbook of een nieuwe harde schijf, backupje terugzetten, SSD, backupje terugzetten etc.

Is in principe dus nog gewoon hetzelfde systeem, en loopt vlekkeloos.
Een SSD in je MacBook is btw een betere investering dan een betere CPU (mocht je dat overwegen). Second harddrive caddy erin, superdrive eruit, gewone harde schijf ernaast voor opslag, en SSD voor OSX en je schiet de komende 4 jaar vooruit.
Nee, ik was van plan de basisconfiguratie gewoon te behouden... dan vind ik de prijs al duur genoeg (1749 euro voor de 15", 1149 euro voor de 13") en de SSD kost dan weer een hoop geld erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
Hmm, ik zie ineens weer de printer actie opduiken: http://store.apple.com/nl/product/TY556?mco=MTcwNDM2NzA

Wel met "coupon", dus een tegoedbon ipv. geld terug.

Rechtsonder. Helaas wordt je doorverwezen naar de algemene printerpagina als je erop drukt. De back2school actie duurt tot 7 september, zou me niet verbazen als de printeractie weer gestart wordt daarvoor.

[ Voor 8% gewijzigd door Vanx op 03-06-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
The Inquisitor schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:10:
[...]

Nee, ik was van plan de basisconfiguratie gewoon te behouden... dan vind ik de prijs al duur genoeg (1749 euro voor de 15", 1149 euro voor de 13") en de SSD kost dan weer een hoop geld erbij :P
Helemaal als je de basisconfig doet is het het waard. Ik heb een OCZ Vertex 30GB voor 130,- en een caddy voor 40,- van ebay. Is dus maar 170,- maar geniet je meer van dan welke andere upgrade dan ook die je ooit nog gaat doen. Maar dit is misschien meer materiaal voor in het SSD in je Mac topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
The Inquisitor schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:01:
Ik denk dat ik toch voor een macbook pro ga :) Gamen is sowieso niet mijn hoofddoel, maar wel kwaliteit. zowel voor de laptop als voor het systeem, het gaat er mij voornamelijk om dat de laptop zonder problemen 4 jaar doorgaat, én daarnaast niet verouderd/vertraagd... maar ik begrijp dat dat met OS X wel snor zit? :)

Dat is vooral een persoonlijke kwestie. Ik heb mijn MacBook Pro 13" nu iets minder dan 24 uur en was bij het aankopen ook bang dat mijn scherm te klein is. Nu er al een aantal uren mee te spelen valt het me op dat ik geen groter scherm nodig heb voor wat ik eigenlijk ermee wil doen. Internetten, schoolwerk (voornamelijk tekstverwerking dus), Photoshop en af en toe een spelletje. Het laatste heb ik nog niet geprobeerd, maar het scherm valt me reuze mee voor deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Laatst online: 26-08 11:55
Ik ga toch ook voor de MacBook Pro 13 inch heb ik besloten. Aangezien ik veel vaker dingen voor school erop zal doen dan gamen en ik zeer goed overweg kan met de Mac's op school lijkt me dit de verstandigste keus.

Nu nog even twijfelen over de specs en hoeveel ik er maximaal aan wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

mastadizzy schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:01:
[...]

Dat is vooral een persoonlijke kwestie. Ik heb mijn MacBook Pro 13" nu iets minder dan 24 uur en was bij het aankopen ook bang dat mijn scherm te klein is. Nu er al een aantal uren mee te spelen valt het me op dat ik geen groter scherm nodig heb voor wat ik eigenlijk ermee wil doen. Internetten, schoolwerk (voornamelijk tekstverwerking dus), Photoshop en af en toe een spelletje. Het laatste heb ik nog niet geprobeerd, maar het scherm valt me reuze mee voor deze dingen.
Humm.. misschien heb je wel gelijk ja... Ik werk ATM op een Dell 14,1" en soms vind ik het te klein maar meestal is het wel een goede maat, zeker als je het heen en weer beweegt of op schoot hebt als je languit op de bank ligt :P
Anderzijds is wordt het mijn main pc... en ik heb verder dus niets anders dan die MBP straks.

Misschien toch maar weer eens langs de APR gaan en slijmen bij de MBP's :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
Als het je main pc wordt zou ik toch ook voor een maatje groter gaan dan 13 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:02
zoenvisje schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:36:
Als het je main pc wordt zou ik toch ook voor een maatje groter gaan dan 13 inch.
of een externe scherm op aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
Dat kan natuurlijk ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
CyBeR schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 00:21:
Werkt een andere koptelefoon wel?
Net een andere (niet-Apple) koptelefoon getest, en die werkt wel, ook al moet je wel ff doordrukken om het geluid erdoorheen te krijgen...vreemde zaak :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

B.A.L. schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:26:
[...]

Net een andere (niet-Apple) koptelefoon getest, en die werkt wel, ook al moet je wel ff doordrukken om het geluid erdoorheen te krijgen...vreemde zaak :/
Dan kan 't best dat die oordopjes kapot zijn. Of om precies te zijn, het stukje in het microfoontje. Ik ben er laatst achtergekomen, namelijk, dat OSX (en iPhoneOS) instellingen bij kan houden voor maarliefst drie soorten geluidsuitvoer (afgezien van usb/fiwi audio enzo): de interne speakers, een gewone hoofdtelefoon en iPhone-oortjes. Hij kan dus onderscheid zien tussen iPhone-oortjes en een normale hoofdtelefoon. Blijkbaar gaat daar iets mis.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekage
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 13:48
Het zijn iDays. Weet iemand of je die couponkorting van 100 euro ook krijgt als je een macbook pro koopt met studentenkorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Niekage schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:34:
Het zijn iDays. Weet iemand of je die couponkorting van 100 euro ook krijgt als je een macbook pro koopt met studentenkorting?
Ik meen dat het de ene korting of de andere korting is, dus óf giftcard óf studentenkorting.

[ Voor 56% gewijzigd door lhoBas op 03-06-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
lhoBas schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:49:
[...]

Ik meen dat het de ene korting of de andere korting is, dus óf giftcard óf studentenkorting.
Dit is niet waar, althans: een verkoper in de amac in eindhoven vertelde me dit gisteren. Ik kon een imac meenemen met studentenkorting, en 100 euro giftcard. De studentenkorting is van apple zelf, niet van amac. Dus voor nog geen 1100 euro had ik dan een imac 21,5"met 8gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Ashy schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:17:
[...]

Dit is niet waar, althans: een verkoper in de amac in eindhoven vertelde me dit gisteren. Ik kon een imac meenemen met studentenkorting, en 100 euro giftcard. De studentenkorting is van apple zelf, niet van amac. Dus voor nog geen 1100 euro had ik dan een imac 21,5"met 8gb geheugen.
Actievoorwaarden iDays GiftCard

De GiftCard krijg je bij aankoop van een nieuwe Mac bij de Apple Premium Reseller (m.u.v. Mac mini en Mac Pro). Deze is te besteden aan alle producten van Apple, zoals bijvoorbeeld Apple Care, bij je Apple Premium Reseller in Nederland. Deze iDays GiftCard is geldig tot en met zondag 4 juli 2010 en niet inwisselbaar voor contant geld. Deze korting is niet geldig i.c.m. andere (studenten)kortingen en/of acties van Apple.
bron: http://www.idays.nl/aanbiedingen.html

Niet cumuleerbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Haha, wat een verkoper was dat dan, dat is wel erg slecht. Dan heb ik niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Idd, wel een grote teleurstelling als je een studentenkorting én 100 euro bon verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Even 2 vraagjes voor OS X gebruikers;

1. merk je dat het OS trager word naarmate je het langer gebruikt en dus de HDD voller begint te raken... en hoe is dat in verhouding met Windows. want ik heb hier een core2duo processor op een laptop die gedowngrade is naar windows XP (van vista dus) maar het is rampzalig traag (HDD staat niet eens voor 40% gevuld, en er zit geen troep op)

2. ik heb al even gegoogled maar kwam er niet uit ; hoe is de geluidskwaliteit als je externe speakers aansluit op de MBP? Ik ben van plan Gigaworks T20 II te kopen, maar vroeg af hoe die het geluid doorgeeft. is het in de software (standaard) aan te passen? of kan je alleen het (master)volume regelen?
Want bij windows kwam er standaard een slecht geluid uit, totdat ik ontdekte dat bij geavanceerde instellingen je ''pc luidspreker dempen'' kon aanvinken en dan externe speakers véél beter klonken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

The Inquisitor schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:07:
Even 2 vraagjes voor OS X gebruikers;

1. merk je dat het OS trager word naarmate je het langer gebruikt en dus de HDD voller begint te raken... en hoe is dat in verhouding met Windows. want ik heb hier een core2duo processor op een laptop die gedowngrade is naar windows XP (van vista dus) maar het is rampzalig traag (HDD staat niet eens voor 40% gevuld, en er zit geen troep op)
Minimaal; alleen bij veel software aan wordt ie eigenlijk trager...
2. ik heb al even gegoogled maar kwam er niet uit ; hoe is de geluidskwaliteit als je externe speakers aansluit op de MBP? Ik ben van plan Gigaworks T20 II te kopen, maar vroeg af hoe die het geluid doorgeeft. is het in de software (standaard) aan te passen? of kan je alleen het (master)volume regelen?
Want bij windows kwam er standaard een slecht geluid uit, totdat ik ontdekte dat bij geavanceerde instellingen je ''pc luidspreker dempen'' kon aanvinken en dan externe speakers véél beter klonken :P
Prima, echter adviseer ik overigens een airport te nemen als je wil gebruik maken van een externe speaker. Voor 50 euro heb je je muziek draadloos. Echt ideaal en ook hele goeie kwaliteit!

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Zijn er nog meer mensen die last hebben van de wont wake bug.

Ik heb het vooral als ik hem direct van clamshell modus in mijn tas stop en hem dan een (poos) later weer aanzet.

Maar ook gewoon totaal willekeurig. Ik heb nu reduce screen brightness automatically uitgezet; kijken of dit wat oplost. Nu al meerdere keren werk verloren hierdoor (weet het moet saven).

Symptomen zijn trouwens; ledje wat wel uit gaat wanneer je het scherm opent. (dus systeem actief is). Maar of een systeem wat niet reageert, of een scherm wat op zwart staat... Power knop inhouden is enige oplossing.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Misschien safesleep in combinatie met HD-lock ofzo?

Heb je er zelf een HD in gestopt en zo ja welke?

[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 04-06-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Flappiewappie schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:11:
[...]

Minimaal; alleen bij veel software aan wordt ie eigenlijk trager...

[...]

Prima, echter adviseer ik overigens een airport te nemen als je wil gebruik maken van een externe speaker. Voor 50 euro heb je je muziek draadloos. Echt ideaal en ook hele goeie kwaliteit!
Bedankt! :)

Maar wat over die airport? je bedoeld dat dus die express?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De aansluiting voor geluid heeft twee mogelijkheden, een normale jack maar je kunt er ook een SPDIF ding indouwen (mits die de vorm heeft van een normale jack; is wat moeilijk verkrijgbaar maar op internet wel te bestellen).

Trager worden van OS X na verloop van tijd heb ik totaal geen last van. M'n installatie is 2-3 jaar oud, is geupgrade van Leopard naar Snow Leopard en draait nu op een nieuwere MBP dan de originele installatie. Moet er wel bijzeggen dat ik niet zoveel meuk installeer (die initieel opstart) zoals sommige tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mac OS X is geen Windows, dus bij het installeren van veel software wordt je computer niet trager. Een programma is namelijk een los ding wat out of the box gelijk werkt (echt installeren hoeft niet). Bij Windows wordt bij het installeren de integriteit van Windows zelf mogelijk aangetast omdat elke installatie in het Windows registry rotzooi plempt. Als je dan veel programma's installeert (en weer verwijdert) blijft er vaak nog een boel rotzooi achter waardoor Windows zelf veel trager wordt.

Ik heb vroeger een computer met Win2k zo'n 6 jaar crash- en probleemloos gedraaid, ik moest daar echter wel regelmatig zelf het registry e.d. opschonen om hem optimaal te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Oké, top dat moest ik weten. Hartelijk dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Wilf schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:49:
Mac OS X is geen Windows, dus bij het installeren van veel software wordt je computer niet trager. Een programma is namelijk een los ding wat out of the box gelijk werkt (echt installeren hoeft niet). Bij Windows wordt bij het installeren de integriteit van Windows zelf mogelijk aangetast omdat elke installatie in het Windows registry rotzooi plempt. Als je dan veel programma's installeert (en weer verwijdert) blijft er vaak nog een boel rotzooi achter waardoor Windows zelf veel trager wordt.

Ik heb vroeger een computer met Win2k zo'n 6 jaar crash- en probleemloos gedraaid, ik moest daar echter wel regelmatig zelf het registry e.d. opschonen om hem optimaal te laten draaien.
Er zijn genoeg programma's die ook meuk installeren onder OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Bosmonster schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:15:
[...]

Er zijn genoeg programma's die ook meuk installeren onder OSX.
Precies, daarbij, als je een programma "deinstalleert" (naar de prullenbak sleept) dan blijven er vaak nog een heleboel bestanden achter in je ~/library/Support Files en ~library/preferences.

Gefeliciteerd trouwens! *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 04-06-2010 11:30 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dank je :+

Je hebt wel programma's als appzapper die het meeste daarvan verwijderen, maar die haalt niks uit de launchagents en dat soort dingen heb ik begrepen. En dat zijn juist die dingen die je systeem-performance naar beneden kunnen halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 04-06-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Inquisitor schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:07:

1. merk je dat het OS trager word naarmate je het langer gebruikt en dus de HDD voller begint te raken...
Voor een vlotte opstarttijd zorg dat er niet teveel programma's staan in Systempreferences/accounts/login-Items

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Laatst online: 20:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb zelf ook met de Macbook + OS X gewerkt en ook met windows 2000 en 2003.

De installatie pakketjes van OS X zijn meestal images, maar soms kom ik ook echte installaties tegen die heel anders in elkaar zitten dan standaard mounten + installeren. Bij windows is dat nog meer omdat meer software te vinden is en elke developer vindt zijn eigen installer beter....

Ik dacht vroeger ook dat OS X geen rotzooi achterliet als je programma's verwijderd. Totdat ik een keer Onyx tegenkwam die OS X opruimt http://www.macupdate.com/info.php/id/11582/onyx.
Ik had daarna veel mappen in de bibliotheek bezocht en kwam toch nog heel veel tegen. Een voorbeeld: parallel desktop liet na uninstall nog steeds zijn startup programma en "driver" achter op het systeem.
Na uninstall merkte ik dat het systeem nog steeds even traag was met opstarten als daarvoor. Met parallel desktop had ik 3-4 sec langere opstartijd.

Het is wel positief hoe het systeem met 500mb vrije ruimte nog goed kan redden, bij 100mb gaat de harde schijf wel hard aan het werk en merk je pas echt vertraging.

Als je windows op dezelfde manier als Linux partitioneert en automatisch soms laat defragmenteren, dan blijft het wel snel zelfs na 5-6 jaar. Op windows gooien mensen volgens mij ook meer software dan op OS X.

Out of the box vind ik OS X even goed werken als windows 2003 server, niet teveel dingen erop alleen software die echt nodig zijn. De windows versies voor consumenten starten teveel onnodige dingen en worden verkocht met OEM software dat de rest nog meer vertraagt.

Als je geen consumenten versie windows niet kunt of wilt tweaken en je wilt ook geen windows server, dan is OS X een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand die op GoT de nieuwe MBP 17inch,mat scherm en een i7 processor
heeft aangeschafd?
De reden van de vraag is dat ik her en der wat verhalen lees over problemen en
voordat ik zelf de aankoop doe,wil ik toch wat meer duidelijkheid hebben over e.e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Welke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ik zit zelf erg te denken aan een MBP 13, de goedko(o)p(st)e versie, maar heb nog wel een aantal vragen:

- Kopen van Apple Care via eBay is geen probleem begreep ik; gewoon een kwestie van aanschaffen via Paypal, een mailtje met een serienummer (?) krijgen en invullen op de Apple-site?
- Mijn vriendin is werkzaam als lerares op het VMBO; kan ik via haar een korting van 6% krijgen?
- Komt het toestenbord US-intnl het meest overeen met een "gewoon" toetsenbord?
- Zitten er nadelen aan het via een vriend(in) die nog aan de uni studeert kopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Smultie op 04-06-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:22
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:39:
Is er al iemand die op GoT de nieuwe MBP 17inch,mat scherm en een i7 processor
heeft aangeschafd?
De reden van de vraag is dat ik her en der wat verhalen lees over problemen en
voordat ik zelf de aankoop doe,wil ik toch wat meer duidelijkheid hebben over e.e.a.
Ik heb er eentje, exact de specs die jij aangeeft. De enige problemen die ik er tot nu toe mee heb is dat ik er niet af kan blijven.... :P maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Ff serieus: ik heb geen enkel probleem gehad tot nu toe (een kleine maand in bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 21:16
Krijg juist helemaal niet de indruk dat er problemen zijn met de apparatuur. Heb nu een maand de 15" i7 en die gaat als een tierelier. Lekker Portal spelen :D

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jeehaa schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:52:
Krijg juist helemaal niet de indruk dat er problemen zijn met de apparatuur. Heb nu een maand de 15" i7 en die gaat als een tierelier. Lekker Portal spelen :D
De cake is een leugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekage
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 13:48
Niekage schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:34:
Heb inmiddels mail gehad van MacMe Groningen:

officieel niet, maar wij hebben ervoor gekozen dit voor onze eigen klanten wel aan te bieden, dus ja dat geldt ook bij studentenkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 21:16
CyBeR schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:58:
[...]

De cake is een leugen.
offt:
fok! ik wist het!

edit: maar ik zal eerst weer eens kijken of ik verder kom dan dat rampen kamertje waarin ik nu zit

[ Voor 23% gewijzigd door jeehaa op 04-06-2010 16:16 ]

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
jeehaa schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:52:
Ook niet met de warmte van het ding? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Hij wordt warm, maar dat is geen probleem (voor mij althans).

Zelfs met gamen op mn schoot wordt ie nooit zo heet dat het stoort, tenzij ik hem op mn blote benen zet misschien, maar nooit geprobeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:06
Het is niet voor niets een notebook, en geen laptop. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Telkens als ik firefox voor de eerste keer opstart, komt deze kader tevoorschijn.

Afbeeldingslocatie: http://support.mozilla.com/img/wiki_up/65f85207065f2ba75e39c54c95331253-1246340499-303-1.jpg
(even van de supportpagina van Mozilla gehaald)

Firefox opent zich gewoon als 2de venster ervoor. Net hetzelfde bij OpenOffice... Hoe krijg ik dit "weg"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
@Bosmonster gefeliciteerd :)

Goed om te horen, de 17" i7 schijnt nogal flink warm te worden en toen ik dit hoorde had ik net m'n 15" besteld :)

komt als het goed is volgende week binnen, en anders die week erna. siked!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
mastadizzy schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:47:
Telkens als ik firefox voor de eerste keer opstart, komt deze kader tevoorschijn.

[afbeelding]
(even van de supportpagina van Mozilla gehaald)

Firefox opent zich gewoon als 2de venster ervoor. Net hetzelfde bij OpenOffice... Hoe krijg ik dit "weg"?
:F

Je opent nu niet 'firefox' maar de 'dmg' een soort van .zip zeg maar onder windows, waarin het programma staat. Er staat ook iets op de achtergrond, om Firefox te installeren sleep je het icoontje naar de 'Applicatitions' folder.

Als je dat hebt gedaan kan je de dmg weggooien, en staat Firefox geinstalleerd in de applicaties folder.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

"DRAG HERE" lijkt toch redelijk duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
idd... maar het probleem is dat ik dat vanaf het begin heb gedaan...
Ik heb firefox eruit gegooid. Misschien dat het nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
mastadizzy schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:20:
idd... maar het probleem is dat ik dat vanaf het begin heb gedaan...
Ik heb firefox eruit gegooid. Misschien dat het nu wel werkt.
Je moet firefox dan wel opstarten vanuit je App's folder he ;) dus niet meer opstarten vanaf het icoon wat je nu altijd gebruikt. Het icoon wat je nu aanklikt is duidelijk de Install file ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
SanderPS3 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:25:
[...]

Je moet firefox dan wel opstarten vanuit je App's folder he ;) dus niet meer opstarten vanaf het icoon wat je nu altijd gebruikt. Het icoon wat je nu aanklikt is duidelijk de Install file ;)
Nadat ik Firefox (volgens mij toch) gesleept had in de appsfolder, heb ik hem meteen vastgemaakt aan mijn dock. Misschien dat daar ergens de fout zat/zit. Ik zal morgen wel zien of het in orde is. Bedankt voor de hulp :)

Edit: Gelukt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Net in een apple retailer gelopen. Kreeg daar te horen dat geen een 13 inch MBP geluid ondersteund via mini displaypoort? Klopt dit of is het een slecht geinformeerde verkoper ?

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Elke 13" MBP ondersteunt geluid via MDP, maar misschien bedoel je geluid via HDMI?
Dat is alleen in de nieuwste MBP's mogelijk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:12:
Elke 13" MBP ondersteunt geluid via MDP, maar misschien bedoel je geluid via HDMI?
Dat is alleen in de nieuwste MBP's mogelijk.
Eh, dat is tegenstrijdig. Voor geluid via HDMI is een MDP-HDMI dongle nodig die dat ondersteunt. Als de dongle het ondersteunt heeft de laptop er weinig meer mee te maken. (In termen van HDMI, 't ding moet 't wel via MDP doorsturen natuurlijk.)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 05-06-2010 18:12 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.