Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Maakt alleen best wel een herrie.
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 23% gewijzigd door IJnte op 26-07-2010 18:52 ]
Yep, hebben ze een paar weken terug gedaan: http://www.bndestem.nl/re...reda-s-nachts-slijpen.eceIJnte schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:50:
Ze hebben ook nog druk over de HSL gereden met dat ding om de geluidsoverlast te beperken aldaar.
Virussen? Scan ze hier!
Uit het onderzoek blijkt dat sein 194 ten tijde van de passage van de slijptrein stoptonend is.
De slijptrein nadert met een te hoge snelheid het sein (90 km/h). De werktreinbegeleider
neemt aan dat het spoor na de slijpwerkzaamheden weer in dienst is en staat toe dat de
bedienaar de snelheid verhoogt, boven de toegestane snelheid (40 km/h). Doordat de
werktreinbegeleider en de bedienaar onvoldoende aandacht hebben voor de seinbeelden
wordt het voorafgaande ‘gele’ sein niet waargenomen en wordt de snelheid niet verlaagd bij
het passeren van het snelheidsverlagingsbord.
De slijptrein beschikt niet over een ATB-systeem die de gevolgen van het voorval had
verkleind of het voorval zelfs had kunnen voorkomen. Een ATB-systeem op de slijptrein is
(nog) geen wettelijke verplichting.
Virussen? Scan ze hier!
Rail Away!
Toch snap ik er werkelijk geen zak van hor. Dan is er ook maar even één trein waar géén ATB op zit en meteen worden rode seinen genegeerd en overal maar veel te hard doorheen gereden met allemaal ongelukken tot gevolg.wildhagen schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:01:
ATB op een slijptrein lijkt me ook niet zo gek handig, daar een slijptrein max 40 km/h rijd, en onder die snelheid doet ATB (iig EG) niks....
Wat bezielt die machinisten in godsnaam? Je kan toch wel even op een paar lampjes letten. Het is het enige dat ze zo ongeveer hoeven te doen! Zal wel weer onder 'saai werk' worden weggeschreven...
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Het is overigens nog zo'n 13km van Workum tot Stavoren. Het zal in dit geval een buitendienst gesteld gebied zijn waarbij geldt dat hij max 40km/h mag rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door IJnte op 26-07-2010 20:31 ]
Nee, maar je snap wel vaker ergens geen zak van. Het buitenlandse personeel van Speno dat op de trein werkt wordt begeleid en "gestuurd" door een Nederlandse pilot.LauPro schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:14:
[...]
Toch snap ik er werkelijk geen zak van hor. Dan is er ook maar even één trein waar géén ATB op zit en meteen worden rode seinen genegeerd en overal maar veel te hard doorheen gereden met allemaal ongelukken tot gevolg.
Wat bezielt die machinisten in godsnaam? Je kan toch wel even op een paar lampjes letten. Het is het enige dat ze zo ongeveer hoeven te doen! Zal wel weer onder 'saai werk' worden weggeschreven...
Maatschappij.IJnte schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:18:
Degene die iets verder door het rapport lezen zien dat er vaker incidenten zijn met een slijptrein van deze fabrikant.
Ik ben vandaag er even langs gefietst. Er is al meer opgebroken:LauPro schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:46:
Nou mensen, gisteren was het dan zover, het begin van de buitendienststelling in Arnhem!
Sloop van perronoverkapping gaat ook al aardig:
De rest zie http://www.rutgerwessels....n.php/v/Sporen+in+Arnhem/
Overigens wil ik iedereen even meegeven, dat er zo her en der beveiliging rondloopt en dat men niet binnen de hekken of op het bouwterrein moet komen. Kijken is prima natuurlijk, maar let op de veiligheid van jezelf en van anderen!
Bij die ene spoorwegovergang waar het hek open stond kon ik zo oplopen. Ik heb zelfs even op het spoor gestaan maar toen zag ik dat ze in de verte bezig waren en ik wilde geen gedonder. Als ik een goed toestel had gehad had ik wel wat leuke foto's gemaakt.IJnte schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:22:
Overigens wil ik iedereen even meegeven, dat er zo her en der beveiliging rondloopt en dat men niet binnen de hekken of op het bouwterrein moet komen. Kijken is prima natuurlijk, maar let op de veiligheid van jezelf en van anderen!
Maar er stond zelfs beveiliging op de brug welke afgesloten is voor auto's nu. Dat snap niet helemaal... Zouden mensen serieus de werklieden willen lastigvallen met stenen oid?
Dan ben je dus in overtreding, vermoed niet dat je A) een BvT hebt en B ) Ingeschreven op de WBILauPro schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:16:
[...]
Bij die ene spoorwegovergang waar het hek open stond kon ik zo oplopen. Ik heb zelfs even op het spoor gestaan maar toen zag ik dat ze in de verte bezig waren en ik wilde geen gedonder. Als ik een goed toestel had gehad had ik wel wat leuke foto's gemaakt.
Maar er stond zelfs beveiliging op de brug welke afgesloten is voor auto's nu. Dat snap niet helemaal... Zouden mensen serieus de werklieden willen lastigvallen met stenen oid?
Dus zeer verstandig dat je het spoor uitgegaan bent
En dat daar beveiliging staat is simpel te verklaren, hoeveel mensen zijn er wel niet die er toch doorheen rijden of gewoon domweg de hekken aan de kant zetten?
[ Voor 0% gewijzigd door bestaudio op 27-07-2010 00:10 . Reden: stomme smileys ]
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Het is mij een volkomen raadsel waarom die brug wel open is voor fietsers en voetgangers maar niet voor autoverkeer.bestaudio schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 00:08:
En dat daar beveiliging staat is simpel te verklaren, hoeveel mensen zijn er wel niet die er toch doorheen rijden of gewoon domweg de hekken aan de kant zetten?
Awel, het hek stond open en er was verder geen beveiliging in de buurt. Er hing alleen een bord, verder was er niet zoveel aan de hand. Het is tenslotte ook mijn Nederlandbestaudio schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 00:08:
Dan ben je dus in overtreding, vermoed niet dat je A) een BvT hebt en B ) Ingeschreven op de WBI
Dus zeer verstandig dat je het spoor uitgegaan bent
Het verklaart nog steeds niet waarom daar geen autoverkeer doorheen mag. Misschien zijn ze bang dat er gevaarlijke situaties ontstaan omdat mensen nu daar vaak staan te kijken.En dat daar beveiliging staat is simpel te verklaren, hoeveel mensen zijn er wel niet die er toch doorheen rijden of gewoon domweg de hekken aan de kant zetten?
Dat we jou nog moeten opvoedenLauPro schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:52:
[...]
Awel, het hek stond open en er was verder geen beveiliging in de buurt. Er hing alleen een bord, verder was er niet zoveel aan de hand. Het is tenslotte ook mijn Nederland.
[...]
Het verklaart nog steeds niet waarom daar geen autoverkeer doorheen mag. Misschien zijn ze bang dat er gevaarlijke situaties ontstaan omdat mensen nu daar vaak staan te kijken.

Het autoverkeer zal weg gehouden worden van die locaties omdat er ruimte vrij gehouden moet worden voor de aannemers. Daarnaast moet in geval van een calamiteit er snel een hulpdienst bij kunnen komen. Als er dan een rij met auto's in de weg staat, helpt dat natuurlijk niet mee. Verder lijkt me dit geen discussie waard. Het was gewoon even een algemene noot, wat je er mee doet moet je zelf weten.
Verder houdt ProRail een dagverslag bij over SIA, welke je hier kan vinden: Dagverslag SIA
Dit is echt het laatste wat ik hierover ga zeggen,LauPro schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:52:
[...]
Awel, het hek stond open en er was verder geen beveiliging in de buurt. Er hing alleen een bord, verder was er niet zoveel aan de hand. Het is tenslotte ook mijn Nederland.
[...]
Het verklaart nog steeds niet waarom daar geen autoverkeer doorheen mag. Misschien zijn ze bang dat er gevaarlijke situaties ontstaan omdat mensen nu daar vaak staan te kijken.
Wees blij dat ik je er niet gezien had want ik had je personelijk overgedragen aan de spoorweg politie. Somige delen van Nederland is niet van jou en het spoor is er 1 van. Of zeg je dat ook tegen de KMAR als je bij Bea de tuin inloopt.
De instelling van Ijnte siert hem daarintegen. Ik weet welke functie hij vervult en wat zijn bevoegtheden zijn daarin. Dat zelfs hij zegt ik heb er niets te zoeken dus ik blijf er weg is zoals het hoort en niets anders.
Het kan toch niet zo zijn dat veiligheidsmensen ook op omstanders moet gaan letten die het leuk vinden om te komen kijken. Die jongens (en ook steeds meer dames) zijn al druk genoeg met hun normale werk
Nu zul je ongetwijfeld zeggen ja maar ik kan zelf wel uitkijken, is dat wel zo? Ken jij de regels omtrend spoor terein wel? Blijkbaar niet aangezien je gewoon het spoor inloopt
http://nos.nl/artikel/174...-geweerd-na-stavoren.htmlTreinen van het Italiaanse bedrijf Speno mogen niet langer in Nederland rijden. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat besloten. Zondag reed een trein van Speno door het stootblok op het station van Stavoren. Daarna boorde de trein zich door een winkel.
De IVW vindt dat treinen van Speno pas weer mogen rijden als de veiligheid is gegarandeerd. De onderhoudstreinen van Speno zijn vaker betrokken geweest bij ongelukken. Zo reed een spoorslijptrein in 2007 een wissel kapot in Zwolle.
De bergingswerkzaamheden in Stavoren duren nog zo'n drie dagen. De trein gaat voor onderzoek naar Duitsland.
[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 27-07-2010 18:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
Kijk nog eens naar deze foto:bestaudio schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:27:
Wees blij dat ik je er niet gezien had want ik had je personelijk overgedragen aan de spoorweg politie. Somige delen van Nederland is niet van jou en het spoor is er 1 van. Of zeg je dat ook tegen de KMAR als je bij Bea de tuin inloopt.

Dit is wat ik zag toen ik vanaf de weg richting de overgang reed. Ik dacht dat het een reguliere overgang was waar de spoorbomen e.d. verwijderd waren. Ik zag het bord bouwterrein pas toen ik er op stond.
Beetje overtrokken dus allemaal

/edit: kleine brainfart van mijn kant:
De treinen die op de achtergrond geparkeerd staan (is dat wel correct jargon?) kunnen op den duur toch helemaal niet meer weg door de werkzaamheden of zie ik dat verkeerd? Zou wel apart zijn; een beetje het idee van iemand die z'n auto geparkeerd laat staan als de hele straat opengebroken gaat worden..
[ Voor 34% gewijzigd door mambo No5 op 27-07-2010 19:37 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Ik denk dat die stellen nog wel weggehaald zullen worden, als dat nodig is.
We are shaping the future
De Veenendaallijn zou trouwens in de nacht van 2/3 augustus geslepen worden, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat voorlopig uitgesteld wordt...
Ook bij deze mijn laatste bedrage hierover: Kijk nog eens goed naar je eigen foto...LauPro schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:41:
[...]
Kijk nog eens naar deze foto:
[afbeelding]
Dit is wat ik zag toen ik vanaf de weg richting de overgang reed. Ik dacht dat het een reguliere overgang was waar de spoorbomen e.d. verwijderd waren. Ik zag het bord bouwterrein pas toen ik er op stond.
Beetje overtrokken dus allemaal.
Ontopic: Een aardige fotoserie over de berging van de Speno trein: Flickr Rob van Ee
Ik heb zo'n vermoeden dat deze plaaten in de RM komen te staan
[ Voor 14% gewijzigd door IJnte op 27-07-2010 21:13 ]
Dat terrein wordt Arnhem Berg genoemd en daar veranderd op zich niets aan. Ik denk dat er wel een spoortje beschikbaar blijft om naar station Arnhem te kunnen rijden. Er rijden nog treinen naar Zutphen, Zwolle en Doetinchem / Winterswijk en die moeten toch ook ergens gestald worden.mambo No5 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:35:
De treinen die op de achtergrond geparkeerd staan (is dat wel correct jargon?) kunnen op den duur toch helemaal niet meer weg door de werkzaamheden of zie ik dat verkeerd? Zou wel apart zijn; een beetje het idee van iemand die z'n auto geparkeerd laat staan als de hele straat opengebroken gaat worden..
[ Voor 7% gewijzigd door SleutelMan op 27-07-2010 21:26 ]
Is dat ook van toepassing op al die Buffels die de laatste maanden in Hengelo komen langswaaien? Zetten ze in de drukke momenten richting (momenteel) Nijverdal 1 stel in terwijl er op een gegeven moment iets van 15 stonden te wachten en wachten en wachten.Koploper schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:51:
Die NS Buffels worden juist in de koude reserve gezet door NS, dus alle olie en diesel wordt er uitgehaald. Inzet is dan dus niet meer mogelijk.
Waarom gaan die er eigenlijk uit? Omdat NS concessies is kwijtgeraakt en de nieuwe vervoerder hier niet mee wil gaan rijden?
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
nee het is alleen van toepassing op de buffels die in Amf stonden opgesteld als ¨warme¨ reserve. De stellen die je elders in het land ziet staan zijn officieel nog in dienst, maar gezien de steeds verdere afname van diesellijnen onder NS-vlag* . Het is weliwaar relatief jong materieel maar voldoet niet meer aan de consessie-eisen van tegenwoordig (meestal gelijkvloerse instap e.d.)Bastien schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:33:
[...]
Is dat ook van toepassing op al die Buffels die de laatste maanden in Hengelo komen langswaaien? Zetten ze in de drukke momenten richting (momenteel) Nijverdal 1 stel in terwijl er op een gegeven moment iets van 15 stonden te wachten en wachten en wachten.
Waarom gaan die er eigenlijk uit? Omdat NS concessies is kwijtgeraakt en de nieuwe vervoerder hier niet mee wil gaan rijden?
*(Zl-Wdn wordt ook aanbesteed als de werkzaamheden bij Nvd voltoiod zijn, Apd-Zp en de achterhoek gaan over naar Arriva)
Een deel van de stellen uit Amersfoort is naar Arnhem om te worden geconserveerd (olie, diesel etc. aftappen). Van de vloot DM '90 die niet terzijde staat, staan sowieso vijf wisselende stellen in een vijfwekelijkse cyclus aan de kant. Ik geloof in RM 274 heb ik daarover het een en ander geschreven. Overigens gaan er vier stellen verhuurd worden, waarvan drie aan Syntus.SleutelMan schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 00:41:
nee het is alleen van toepassing op de buffels die in Amf stonden opgesteld als ¨warme¨ reserve. De stellen die je elders in het land ziet staan zijn officieel nog in dienst, maar gezien de steeds verdere afname van diesellijnen onder NS-vlag* . Het is weliwaar relatief jong materieel maar voldoet niet meer aan de consessie-eisen van tegenwoordig (meestal gelijkvloerse instap e.d.)
[ Voor 5% gewijzigd door SleutelMan op 28-07-2010 10:23 ]
Het spoor bij Stavoren heeft geen verlichte oranje of rode seinen, maar drie onverlichte borden.
De borden die op een kilometer afstand van de Friese plaats staan, zijn bedoeld als oranje sein.
Stootblok
Als een trein deze passeert moet de machinist langzamer gaan rijden om op tijd stil te staan bij het volgende rode sein. Het station in Stavoren kent echter geen rood sein, maar alleen een onverlicht stopbord op het stootblok, waar de trein doorheen reed.
De machinisten moesten letten op de borden, maar het is mogelijk dat ze deze door de duisternis over het hoofd hebben gezien. Dit had geen probleem moeten zijn als de automatische treinbeveiliging had gewerkt.
Dat systeem greep echter niet in, omdat er op de trein en in het spoor twee verschillende versies van werden gebruikt.
Systeem
In de trein zat een vereenvoudigd systeem, dat niet werkt op het spoor bij Stavoren en op veel andere sporen in het noorden en oosten van Nederland, stelt het AD. Dat de trein slechts was uitgerust met een vereenvoudigd beveiligingssysteem, gaat overigens niet tegen de regels in.
De woordvoerder van ProRail stelt dat nog wordt onderzocht of dit systeem heeft gefaald en waardoor dat kwam. Het systeem van seinborden is daarbij volgens haar niet verouderd, maar komt gewoon niet vaak voor in Nederland.
De zegsvrouw bevestigt wel dat de borden niet verlicht zijn. "Maar machinisten en hun begeleiders rijden in Nederland niet alleen op seinen en borden. Zij moeten weten waar ze rijden en wat ze kunnen verwachten. Dat wordt allemaal meegenomen in het onderzoek: wat heeft de machinist gedaan en kende hij die weg?"
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Verwijderd
Je krijgt nu weer een hoop gespeculeer over wat de oorzaak is, zeker van journalisten die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken. Gelukkig wordt het onderzocht door mensen die wel kennis van zaken hebben, ik wacht persoonlijk dat onderzoek wel af.
mja apart naampje of niet, dat noem ik geen losse vervoerder
Als dit de conclusie zou zijn dan zou ik het nog triester gesteld vinden met de machinisten. Het kan toch niet zo zijn dat je alleen maar op rode en gele seinen let. Waarschijnlijk zal er door politieke druk een oranje voorsein worden geïnstalleerd zodat het 'probleem' is opgelost. Maar dit is imo een compleet verkeerd signaal. Die machinist in kwestie mogen ze de vergunning intrekken en die krijgt een rijontzegging van minimaal 5 jaar. Net zoals we dat op de weg doen.Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:42:
Gezeur in de ruimte imho. Je kunt wel moeilijk gaan doen over het wel of niet verlicht zijn van seinen/bordjes maar je mag van een machinist toch wel verwachten dat hij/zij weet waar de spoorlijn ophoudt. Die zegsvrouw verwijst daar m.i. geheel terecht naar.
En als je dan station Stavoren voorbij rijdt, dan weet je toch dat het einde van de lijn nabij is? Dan rij je toch niet met 80 km/h door?
Ik ben benieuwd naar het rapport van de ongevallenraad, maar een defect aan de trein lijkt me toch het meest waarschijnlijk.
Ander onderwerp: De Eurobahn rijdt eindelijk door naar Venlo! Alleen mogen de 5-jes Venlo nog niet in dus is het weer overstappen in Monchengladbach
Het is waarschijnlijk dat de RRX FLIRT de komende tijd blijft pendelen. Hier in Monchengladbach, in Venlo was het te donker en stond er een CNL in de weg.

Signatures zijn voor boomers.
Ga je op de site van Spoorflex kijken onder Safety First, zie je een Speno trein

http://www.spoorflex.nl/nl/safety-first/home/11/default.aspx
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
nu.nlBij het onderzoek naar het treinongeluk in Stavoren wordt onder meer gekeken naar de rol van de begeleider die verantwoordelijk was voor de veiligheid rond het transport in Stavoren.
Er wordt door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) getwijfeld of de man wel voldoende kennis had van het baanvak en het materieel.
Ook wordt bekeken hoe de communicatie verliep tussen de Nederlandse begeleider en de drie Italianen die op de trein zaten van het Zwitserse onderhoudsbedrijf Speno International.
Zondagavond schoot in Stavoren een trein door de stootblokken, ramde een winkel en veroorzaakte daarmee een ravage.
De IVW onderzoekt diverse scenario's. ''We hebben uiteraard onze vermoedens, maar moeten het onderzoek afwachten'', aldus een woordvoerster donderdag. Het is nog niet bekend wanneer het onderzoek is afgerond.
De IVW vraagt zich ook af of BAM, het bedrijf dat in opdracht van ProRail de spoorrails slijpt, er alles aan heeft gedaan om de veiligheid te waarborgen.
''BAM is verantwoordelijk voor de Nederlandse begeleider. Zij moeten ervoor zorgen dat hij voldoende kennis heeft over de situatie in Stavoren. De medewerker was ingehuurd via een ander bedrijf, maar dat is op zich geen ongebruikelijke constructie'', aldus de woordvoerster van IVW.
De IVW besloot dinsdag dat BAM niet meer mag rijden met treinen van Speno International. Dit verbod geldt totdat Speno kan aantonen dat het op een veilige manier kan werken.
De onderhoudstrein schoot door de stootblokken heen en ramde vervolgens een watersportwinkel in de Friese stad.
De trein sloeg een gat van ongeveer 30 meter breed in de winkel en duwde daarbij een lege tankwagen, die achter de stootblokken stond, voor zich uit. De trein schoot circa 100 meter door en eindigde op een plein achter de winkel.
Virussen? Scan ze hier!
Yep ik kende ze al Stefan fotografeerd meerdere malen in opdracht van ProRail de vorderingen omstrent ArnhemMrNGm schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:47:
Is deze link al voorbij gekomen? Foto's van werkzaamheden Arnhem, van zeer dichtbij (zo'n type *met* toestemming etc![]()
)
Hou de site een beetje in de gaten zou ik zeggen hij maakt wel mooie foto's
Bron: Telegraaf.'Spoorsabotage werk van professionals'
De sabotage van het spoor tussen Almere en Lelystad is werk van echte professionals.
"Alleen een absolute expert met veel kennis van de werking en beveiliging van het spoor plant een aanslag op deze wijze", zegt een anonieme bron binnen de spoorwegen.
[...]
Wat zullen we hier eens over typen.. Ik kan dus blijkbaar niets meer over de beveiliging uitleggen, want dan worden jullie dadelijk nog "absolute experts"! Het is en blijft een hele vreemde actie, misschien wel een bewuste poging om een trein te laten ontsporen.
Stil houden is 'security through obscurity', en ik kan je nu alvast melden dat dat dus niet gaat werken. Dat doet het namelijk nooit, dus waarom zou dat nu hier wel zo zijn?LauPro schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:04:
Dit soort dingen kan je niet voorkomen, pas als het teveel de overhand gaan nemen dan zou ik er over opmerken. Verder graag een beetje stil houden om net zoals bij zelfmoord niet teveel mensen op het idee te brengen.
Over het incident: als ze de dader ooit oppakken (kleine kans waarschijnlijk, zie die maar eens te vinden), mag die worden vervolgd voor poging tot moord op alle passagiers in de eerstvolgende passagiers trein (dus vervolging voor 100 maal poging tot moord, indien er 100 passagiers in zaten).
Dit is gewoon té erg om met minder dan 'poging tot moord' weg te laten komen (mits alles klopt).
Virussen? Scan ze hier!
Aldus de Telegraaf.Vernieling spoor: 15 jaar cel
29 juli 2010
LELYSTAD - De daders van de vernielingen aan het spoor tussen Almere en Lelystad kunnen een forse celstraf van maximaal vijftien jaar verwachten.
Zodra ze gepakt zijn wil het OM hen vervolgen voor het in gevaar brengen van het spoorverkeer, aldus het AD. De vandalen hebben maandag met een snijbrander een scheur van anderhalve meter in de rails gemaakt. Het treinverkeer was die dag op dat traject dan ook urenlang gestremd.
(Gevonden op OpeensHadIkHet)Het Wetboek van Strafrecht meldt het volgende:
Artikel 164
1
Hij die opzettelijk gevaar veroorzaakt voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2
Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Een geldboete in de vijfde categorie is een boete t.h.v. maximaal € 76.000,-
[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 30-07-2010 12:17 ]
Virussen? Scan ze hier!
Correct. Ik was al bijna voor mijn baan aan het vrezenAlex) schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:01:
Dat het een zieke actie is staat als een paal boven water, maar om nou mensen die Wikipedia doorspitten "absolute experts" te noemen? Dingen zoals spoorstroomlopen en treindetectie staat gewoon op Wikipedia uitgelegd...
Max 15 jaar is niet cheap. En als er daadwerkelijk een trein was ontspoord en er ook maar 1 iemand daarbij was overleden, dan kun je max levenslang krijgen.wildhagen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:21:
Beetje lichte straf imho, als ze er zo cheap vanaf komen...
Wel, de daders worden vaak ook geil van het feit dat het zo groot in de media staat. En het lijkt me niet dat hier daders te herleiden zijn. Er is niets gestolen mogelijk dat iemand in de omgeving wat heeft gezien - die kans acht ik persoonlijk klein.wildhagen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:12:
Stil houden is 'security through obscurity', en ik kan je nu alvast melden dat dat dus niet gaat werken. Dat doet het namelijk nooit, dus waarom zou dat nu hier wel zo zijn?
Dus ja, waarom zou je zo'n kansloze zaak zo groot uitzetten in de pers? Er valt geen eer aan te behalen. Hooguit hopen dat de dader zo bang wordt dat hij zelf naar de politie gaat... Maarja, dan zal hij waarschijnlijk toch weer strafvermindering krijgen
Die 15 jaar is een maximum, de kans dat hij dat krijgt voor een eerste keer is erg klein, dan moet je dit al 2x of meer gedaan hebben.rutgerw schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:39:
[...]
Max 15 jaar is niet cheap. En als er daadwerkelijk een trein was ontspoord en er ook maar 1 iemand daarbij was overleden, dan kun je max levenslang krijgen.
Als de max straf 15 jaar is, en het is zijn eerste misdrijf, zal hooguit een paar jaar brommen worden (en misschien nog voorwaardelijk ook), en dat vind ik gewoon té weinig voor zo'n misdrijf, gezien de mogelijke consequenties van dit soort aanslagen.
Dit is gewoon levensgevaarlijk, en bij eerder soortgelijke aanslagen zijn in het buitenland al gewonden gevallen.
Virussen? Scan ze hier!
Hetzelfde als een moordenaar die 15 jaar wasknijpers moet vouwen.Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:26:
Wildhagen: enig idee wat het de samenleving kost om zo'n aap 15 jaar wasknijpers te laten vouwen?
Betekent dit dat we moordenaars dan ook maar niet meer moeten veroordelen, omdat dat nu eenmaal geld kost?
Want ik vind dit toch echt wel een poging tot moord, dat heeft met onderbuikgevoelens helemaal niks te maken. Als je als misdadiger/aanslagpleger doelbewust een trein probeert te laten ontsporen, weet je dat daarbij doden kunnen vallen. Dan moet je de maatschappij tegen dit soort 'mensen' (zo mag je ze eigenlijk niet meer noemen, verdienen ze niet) beschermen.
[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 30-07-2010 13:43 ]
Virussen? Scan ze hier!
Je 2e alinea negeer ik, ik denk dat je zelf ook wel weet waarom.
[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 30-07-2010 13:50 ]
Daarom zeg ik ook poging tot moord. Wel goed lezen.Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:50:
Deze man heeft niemand vermoord, dus de vergelijking met een moordenaar slaat als een lul op een drumstel.
En de stelling dat je iemand die een misdrijf (want dat is dit) begaat maar niet op moet sluiten, 'want dat kost geld' slaat ook als een lul op een groot drumstel. Criminelen horen bestraft te worden, niet beloond door ze niet op te sluiten.
We hebben het hier niet over een simpele vandaal, dit gaat héél wat verder dan dat, gezien het feit dat hij de beveiliging intact gelaten had (in andere woorden: een trein zou niet zijn gestopt) kan daar maar één bedoeling achter zitten: het laten ontsporen van een trein.
Dat weet ik idd: omdat het gewoon klopt.Je 2e alinea negeer ik, ik denk dat je zelf ook wel weet waarom.
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 30-07-2010 13:54 ]
Virussen? Scan ze hier!
wildhagen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:52:
[...]
Daarom zeg ik ook poging tot moord. Wel goed lezen.
Kan ik niet lezen of jij?Hetzelfde als een moordenaar die 15 jaar wasknijpers moet vouwen.
True maar er zit een nuance tussen 15 jaar de bak in en 5 jaarEn de stelling dat je iemand die een misdrijf (want dat is dit) begaat maar niet op moet sluiten, 'want dat kost geld' slaat ook als een lul op een groot drumstel. Criminelen horen bestraft te worden, niet beloond door ze niet op te sluiten.
Wat is het doel? Straffen of een les leren opdat de persoon het niet nogmaals doet?
Goed dan ben ik nu klaar met de discussie met je. Veel plezier ermee.Dat weet ik idd: omdat het gewoon klopt.
Je mist het hele punt, het ging erom om aan te tonen dat jouw redendatie "weet je wel wat het de maatschappij kost' nogal onzinnig was.
Er zit zeker een verschil in, maar 5 jaar is, gezien de mogelijke consequentie van deze misdaad, wel een tikje te licht. 15 jaar vind ik een betere termijn, en daar leert hij het denk ik ook wel van hoor, dat-ie dit soort misdrijven niet meer moet plegen.[...]
True maar er zit een nuance tussen 15 jaar de bak in en 5 jaar.
Wat is het doel? Straffen of een les leren opdat de persoon het niet nogmaals doet?
Jammer dat je op de man moet gaan spelen als je het met argumenten niet kunt winnen. Beetje vanuit de onderbuik, en erg goedkoop. Jammer, gemiste kans.[...]
Goed dan ben ik nu klaar met de discussie met je. Veel plezier ermee.
Virussen? Scan ze hier!
Want? Blaten zonder motivatie is makkelijk.wildhagen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:04:
[...]
Je mist het hele punt, het ging erom om aan te tonen dat jouw redendatie "weet je wel wat het de maatschappij kost' nogal onzinnig was.
Ah ja rechter wildhaven bepaalt dat. Ben ik even blij dat jij niets te zeggen hebt op dat gebied.Er zit zeker een verschil in, maar 5 jaar is, gezien de mogelijke consequentie van deze misdaad, wel een tikje te licht.
Zegt degene die criminelen geen mensen meer vindt. Jij begint ermee vrind. Daar ben je volgens mij ook al vaker op gewezen. (en ja dit is ad hominem). Gemiste kans.Jammer dat je op de man moet gaan spelen als je het met argumenten niet kunt winnen. Beetje vanuit de onderbuik, en erg goedkoop. Jammer, gemiste kans.
Idd, maar ik blaat dan ook niet meer of minder dan jij, want jij gaf immers ook geen argumenten, alleen een nogal goedkope opmerking 'dat het de maatschappij nogal wat kost'. Zie ik ook geen motivatie bij.Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:14:
[...]
Want? Blaten zonder motivatie is makkelijk.
Leuk he, op de man spelen? Kan je daar mee stoppen?[...]
Ah ja rechter wildhaven bepaalt dat. Ben ik even blij dat jij niets te zeggen hebt op dat gebied.
Ik mag best iets over de strafmaat vinden, ook als jij het er niet mee eens bent. Zo werkt dat in Nederland, iedereen heeft recht op een eigen mening. Ook als jij het niet met die mening eens bent hoef je het niet als 'onderbuikgevoelens' te betitelen, terwijl dat overduidelijk niet zo is.
Zie hierboven, die mening mag ik hebben, ook al ben jij het er niet mee eens.[...]
Zegt degene die criminelen geen mensen meer vindt. Jij begint ermee vrind. Daar ben je volgens mij ook al vaker op gewezen. (en ja dit is ad hominem). Gemiste kans.
En ook dit is weer op de man overigens, kap daar nu eens mee.
Anyway, meer spoornieuws:
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...poor__.html?sn=buitenlandEen 28-jarige man heeft een voorwaardelijke celstraf van vier maanden opgelegd gekregen omdat hij een duif voor een aanstormende trein wilde redden.
Orhan Y. uit Antwerpen liep begin januari op het spoor in Mechelen omdat een van zijn tuimelduiven daar was gaan zitten, terwijl er een trein aankwam. De machinist van de trein merkte de man tijdig op en maakte een noodstop. Niemand raakte daarbij gewond.
Er was twee maanden celstraf tegen de man geëist, omdat hij het treinverkeer moedwillig zou hebben gehinderd. Dat werd door de advocaat van de man ontkend. "Hij wilde alleen de duif redden."
De rechter vond echter dat Orhan wel degelijk schuldig is. "Meneer Y. is tot drie keer toe het spoor op gelopen. Met zijn roekeloze gedrag heeft hij het treinverkeer wel degelijk bewust belemmerd."
De rechtbank veroordeelde de duivenliefhebber tot vier maanden voorwaardelijk en een boete van 1.375 euro, meldt Het Nieuwsblad.
Ergens vind het riskeren van je leven voor een duif toch wel redelijk bizar, vage actie.
[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 30-07-2010 14:32 ]
Virussen? Scan ze hier!
Maar hier is niets gebeurd wat een hogere celstraf niet rechtvaardigt. Als een dergelijke opzet wel was gelukt heeft het OM nog tal van mogelijkheden om de strafmaat te verhogen, te denken valt aan dood door schuld, doodslag, moord, (ernstige) mishandeling, mogelijk zelfs zaken onder de anti terrorisme wetgeving en/of lidmaatschap van een criminele organisaties. De straf voor een succesvol gepleegde aanslag kan voldoende hoog zijn.wildhagen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:42:
[...]
Die 15 jaar is een maximum, de kans dat hij dat krijgt voor een eerste keer is erg klein, dan moet je dit al 2x of meer gedaan hebben.
Als de max straf 15 jaar is, en het is zijn eerste misdrijf, zal hooguit een paar jaar brommen worden (en misschien nog voorwaardelijk ook), en dat vind ik gewoon té weinig voor zo'n misdrijf, gezien de mogelijke consequenties van dit soort aanslagen.
Dit is gewoon levensgevaarlijk, en bij eerder soortgelijke aanslagen zijn in het buitenland al gewonden gevallen.
Voor het feit alleen dat je het spoorweg verkeer in gevaar hebt gebracht is max 15 jaar heel redelijk.
Verder moeten wildhagen en Boudewijn even liev gaan doen
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Omdat hier het spoor horizontaal was doorgesneden konden de spoorstromen blijven lopen en ging "het alarm" (zoals men het in de media mooi noemde) niet af. Als er aan hoge snelheid een trein overheen was gegaan, zou dit spoor het mogelijk hebben begeven en zou een ontsporing mogelijk zijn geweest.

Maar euhm ze hadden in de lengterichting van het spoor een sleuf gebrand waardoor een trein zou kunnen ontsporen. Gelukkig zag de Mcn in het donker de vonken van die actie, en was toen al af gaan remmen. Als hij dat niet had gedaan, dan had de betreffende trein kunnen ontsporen.
Ahh, nou snap ik't. Dat leek me namelijk ook al: als je gewoon anderhalve meter rail weghaalt dan gaan er dingen niet goed. Dus ik vroeg me al af welke beveiligingsexpertise er dan nodig zou zijn, en of ze dan mischien de staven op een andere manier weer verbonden hadden ofzo. Dat hele 'onder de kop' gebeuren had ik nog niet meegekregen.Alex) schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:06:
CyBeR: iemand heeft met een snijbrander in beide sporen een snede gemaakt van 1,5 meter lengte onder de kop van de spoorstaaf. Omdat de boel in de lengte was doorgesneden, werden er geen spoorstroomlopen gestoord, spoorstroomlopen worden gebruikt voor treindetectie en voor doorgifte van ATB-signalen. In principe is het systeem failsafe: als er ineens 1,5 meter spoor wordt weggenomen (verticaal doorgesneden en weggehaald) is de kring onderbroken en valt het sein wat ervoor staat 'af' (wordt rood).
Omdat hier het spoor horizontaal was doorgesneden konden de spoorstromen blijven lopen en ging "het alarm" (zoals men het in de media mooi noemde) niet af. Als er aan hoge snelheid een trein overheen was gegaan, zou dit spoor het mogelijk hebben begeven en zou een ontsporing mogelijk zijn geweest.
Ik vroeg me ook al af waarom je anderhalve meter spoor zou willen jatten… (En als je dat dan toch persee wilt, waarom je dan niet gewoon zo'n stuk pakt dat gewoon los ligt te liggen naast het spoor, lijkt me makkelijker.)
Iemand mischien een foto van dat geintje?
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2010 23:11 ]
[ Voor 86% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2010 23:30 ]
Wat er bij Lelystad is gedaan, lijkt eerder op sabotage. Als het motief diefstal zou zijn, waarom zou je dan eerst 1,5 meter horizontaal onder de spoorkop doorsnijden, i.p.v. eerst aan beide kanten verticaal door te snijden?
My point exactly. Plus, dan zou je dus voor de koperbekabeling gegaan zijn. Dat is beduidend meer waard, dus kun je voor dezelfde hoeveelheid meer vangen of voor minder spul evenveel geld.Alex) schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:31:
Wat er bij Lelystad is gedaan, lijkt eerder op sabotage. Als het motief diefstal zou zijn, waarom zou je dan eerst 1,5 meter horizontaal onder de spoorkop doorsnijden, i.p.v. eerst aan beide kanten verticaal door te snijden?

nos.nlDe politie heeft vandaag bekendgemaakt dat bij de spoorsabotage bij Lelystad, afgelopen maandag, de snijbrander van de dader is gevonden. Het KLPD heeft foto's van het gereedschap vrijgegeven in de hoop dat het publiek meer informatie kan leveren.
Ook maakte de politie meer bekend over hoe de sabotage werd ontdekt. Tot nu toe werd slechts gezegd dat een machinist iets verdachts had gezien op het spoor, maar nu werd onthuld dat de man de dader op heterdaad betrapte.
"De machinist zag een vonkenregen op de spoorrails voor hem", laat een woordvoerder weten. "Toen hij de trein had stilgezet en polshoogte ging nemen, zag hij in de verte een onbekende persoon weglopen. Naast het baanvlak zijn één gasfles en twee zuurstofflessen aangetroffen, en de snijbrander."
De dader had anderhalve meter rails in de lengte doorgesneden. Volgens de politie had hierdoor een trein kunnen ontsporen.
De politie heeft inmiddels de omgeving rond het spoor uitgekamd op sporen. Vermoed wordt dat de dader van tevoren in de buurt is geweest om de boel te verkennen. De politie vraagt dan ook mensen die verdachte personen in het natuurgebied de Hollandse Hout hebben gezien om contact op te nemen.
Foto's van de zooi die is gebruikt: http://www.politie.nl/klp...gttipsspoorvernieling.asp
Virussen? Scan ze hier!
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=34YIihaMZYc&feature=player_embedded]
Ik wil even iets anders afsteken. Misschien zoals sommigen weten ben ik elk jaar altijd betrokken bij de organisatie van de Szigettreinen. Oorspronkelijk waren we begonnen met 3 treinen alleen dat was iets teveel risico en nu zijn we met 2 treinen verder gegaan (KINK FM en de Sziget Express). Er gaan ongeveer 1000 mensen per trein mee verdeeld over 14-15 rijstellen. Dus het is wel een serieuze organisatie.
Nu wil het geval dat we eerst de route Rotterdam-Amsterdam-Utrecht-Arnhem wilden rijden. Echter valt Sziget altijd in augustus en moet men nu dus ivm met het onderhoud in Arnhem omrijden via Eindhoven/Venlo. Ook ivm met de benodigde slots zijn we uiteindelijk uitgekomen op Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Venlo.
De KINK FM trein kan wél op alle stations stoppen. Echter voor de Sziget Express hebben we maar 2 slots gekregen

Het was voor ons geen probleem was geweest om op een wat kleiner station te stoppen als het maar in de buurt is. Bijvoorbeeld op Best ofzo. Daar zijn toch 4 sporen. En voor de duidelijkheid, de trein vertrekt om zondag om 10:25 uit Amsterdam en komt om 12:35 in Venlo aan. Op een zondag lijkt mij dat er voldoende mogelijkheden moeten zijn voor dergelijke slots. Dit was echter allemaal onmogelijk helaas. Ik moet er niet aan denken hoe het was gegaan als we nog een derde trein hadden...
Eerlijk gezegd vind ik het waardeloos. Als er niet eens ruimte is voor een extra trein als dit op het spoor. Het zal waarschijnlijk voor een groot gedeelte met de werkzaamheden bij Arnhem te maken hebben waardoor er veel moet worden omgeleid.
Een trein van 14 of 15 bakken, inclusief loc past niet overal langs het perron. Dan praat je over 400 of 425 meter. Best is maximaal 270 meter. Boxtel ook (als je vanaf Den Bosch komt).LauPro schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:22:
Eerlijk gezegd vind ik het waardeloos. Als er niet eens ruimte is voor een extra trein als dit op het spoor. Het zal waarschijnlijk voor een groot gedeelte met de werkzaamheden bij Arnhem te maken hebben waardoor er veel moet worden omgeleid.
Je bent dan echt beperkt tot de grote stations, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Venlo.
Natuurlijk moet het wel lukken om te stoppen op een van die stations (vooral omdat je twee minuten na de 3000 vertrekt en dus ook zo achter de 3500 aansukkelt), maar ja, Prorail he?
De enige krapte die ik zo zie is de doorkomst in Geldermalsen. Als je daar te laat bent dan gaat de stopper voor je langs, en dan heb je een probleem.
Maar vooral op Eindhoven - Venlo moet er voldoende ruimte zijn om even in Eindhoven te stoppen.
En dat ze pas op het laatste moment met die aanpassing komen is ook des Prorails. En als je tussen de regeltjes lees zijn blijkbaar dergelijke aanpassingen een van de achterliggende oorzaken van Stavoren.
Signatures zijn voor boomers.
nu.nlHet personeel van Eurotunnel, de maatschappij die de Kanaaltunnel exploiteert, heeft zaterdag aan de Franse kant twintig passagiers en hun auto's over het hoofd gezien en vergeten uit de trein te halen.
Die reden daardoor terug naar Engeland, waar zij net vandaan kwamen.
Dit meldden Britse media woensdag. De vergissing werd al opgemerkt tijdens de onvrijwillige terugreis.
De passagiers werden in het Britse Folkestone onthaald door Eurotunnel-medewerkers met het schaamrood op de kaken en op de eerstvolgende trein naar Frankrijk gezet, voor hun derde reis onder het Kanaal op dezelfde dag.
De gedupeerden krijgen een schadevergoeding van Eurotunnel.
Handig...
Virussen? Scan ze hier!
Het zijn echte wagons nog. Elke is 26400cm lang. Dus 15 stuks maakt idd 400 meter, en met loc waarschijnlijk 425.Maasluip schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 16:01:
Een trein van 14 of 15 bakken, inclusief loc past niet overal langs het perron. Dan praat je over 400 of 425 meter. Best is maximaal 270 meter. Boxtel ook (als je vanaf Den Bosch komt).
Je bent dan echt beperkt tot de grote stations, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Venlo.
edit: Een kortere trein zou overigens niet rendabel geweest zijn. Vooral de rijpaden en slots op de stations kosten veel geld en zijn vaak schaars. Dus meer treinen maakt het alleen maar lastiger.
We kunnen geen slot krijgen... Niet voor dat tijdstip iig. Vaak zie je wel dat een internationale trein als de ICE voorgaat op lokaal verkeer. Echter zijn wij niet aangemerkt als 'internationale trein' oid en staan we ergens op hetzelfde niveau als goederen - minder prioriteit dus. Het zal er wel deels mee te maken hebben dat een stop op Eindhoven ervoor zou zorgen dat andere treinen mogelijk gaan vertragen en dat is weer slecht voor de statistiek. Spoorboekje is heiligNatuurlijk moet het wel lukken om te stoppen op een van die stations (vooral omdat je twee minuten na de 3000 vertrekt en dus ook zo achter de 3500 aansukkelt), maar ja, Prorail he?
[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 04-08-2010 18:18 ]
Mooie oude beelden van de spoorwegen in Nederland.
- NAC Breda -
Alle perronlengtes kan je overigens vinden op http://www.prorail.nl/Sit...lengtes%20juni%202008.pdf, misschien dat je daar nog een alternatief uit kunt halen?
Virussen? Scan ze hier!
Is Geldermalsen (halverwege Utrecht en Den Bosch) geen optie? Een aantal perrons zijn >400 meter namelijk. Is daar nog een slot vrij?
Alle andere tussengelegen stations zijn namelijk te kort qua perrons...
[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 04-08-2010 19:23 ]
Virussen? Scan ze hier!

Reken iig maar uit
Sowieso heeft het natuurlijk weinig zin een trein van 700 meter lengte in te zetten als er maar één station is dat die trein in zijn geheel kan afhandelen.
En wat is dan de kortste perron van nederland? Denk dat spoor 3 van station Landgraaf aardig in de buurt komt, met slechts 56 meter lengte... daar kan je nauwelijks een trein op kwijt
Da's dus dat korte perronetje rechts:

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 04-08-2010 19:40 ]
Virussen? Scan ze hier!
Oslik blyat! Oslik!
- Spoor 13 van Amsterdam Centraal: 685 meter
- Spoor 1 van Nijmegen: 689 meter
- Spoor 4 van Leiden: 682 meter (en spoor 5: 676 meter)
- Spoor 3 van Maastricht: 695 meter
Zo zullen er nog wel meer zijn denk ik.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Edit: slecht gelezen, link staat er al. Sorry!
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2010 20:20 ]
Ga je daar de grens over, vervolgens in Belgie richting het oosten
prutsert
- Wat is een 'slot'? Is dat een rijpad van punt A zonder stoppen naar punt B?
- Hoeveel kost een rijpad? Hoeveel kost een slot?
- Met wat voor rijtuigen rijd je, hoe ben je hieraan gekomen en wat kost dit?
- Hoe kom je aan de tractie? Gehuurd van bijv. ACTS? Locwissel aan de grens, of heb je een multicourante loc zoals een Traxx?
- Hoeveel kost het bij benadering om zo'n trein in te leggen? En hoe lang ben je bezig om dat geregeld te krijgen?
DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft BAM Rail toestemming gegeven om weer treinen van Speno in te zetten in Nederland.
Anderhalve week geleden reed een slijptrein van Speno in Stavoren door een stootblok en ramde dwars door een watersportwinkel. De ravage was enorm.
De inspectie verbood daarop de inzet van werktreinen van het Zwitserse bedrijf. Dat is nu onder voorwaarden weer toegestaan, aldus een woordvoerster van de IVW woensdag.
Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.
Spoorbeheerder
BAM Rail laat in opdracht van spoorbeheerder ProRail de spoorstaven in Nederland slijpen. BAM heeft dat werk uitbesteed aan het Zwitserse Speno. Sinds het verbod van de inspectie lag het slijpwerk volkomen stil. Het railbedrijf had eind vorige week de inspectie en voorstel gedaan om onder voorwaarden weer te mogen rijden met de Speno-treinen. De IVW heeft dat verzoek gehonoreerd.
Het onderzoek naar de oorzaak van het treinongeval in Stavoren loopt nog.
Het sysadmin irc-cafe
Hoe hard rijdt zo'n slijptrein nu eigenlijk? Oftewel, heeft ATB wel zin?silverstorm schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:02:
Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.
En over het Nederlands spreken: Hebben vervoerders van zware goederentreinen ook die verplichting? Die dingen kunnen namelijk ook aardig wat schade aanrichten.
[ Voor 5% gewijzigd door Onbekend op 04-08-2010 23:09 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als de machinist het niet kan, moet er een begeleider bij zijn die het wel kan, en die ook duidelijk kan maken aan de machinist wat die moet doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Alex) op 04-08-2010 23:15 ]
Onbekend schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:08:
[...]
Hoe hard rijdt zo'n slijptrein nu eigenlijk? Oftewel, heeft ATB wel zin?
En over het Nederlands spreken: Hebben vervoerders van zware goederentreinen ook die verplichting? Die dingen kunnen namelijk ook aardig wat schade aanrichten.
Zin heeft het dus zeker. Elke trein heeft ATB nodig, tenzij ze een ontheffing hebben.In 2007 reed een trein in Zwolle met een snelheid van 90 km/h door een wissel terwijl ter plekke 40 km/h was toegestaan.
Volgens mij moet de begeleider Nederlands kunnen spreken en ook contact met tdl onderhouden. Het was vroeger zo dat je een machinist en een bestuurder van de trein had en dat deze taken ook door 1 persoon uitgevoerd konden worden, mist deze persoon de bevoegdheid had. Hoe de naamgeving tegenwoordig is weet ik niet.Alex) schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:15:
Voor zover mij bekend is iedere machinist verplicht om te kunnen communiceren met de railverkeersleiding in het Nederlands. Zo zijn er in Maastricht wel eens Belgische (Waalse) NMBS-machinisten van de trein gehaald omdat ze geen Nederlands spraken.
Als de machinist het niet kan, moet er een begeleider bij zijn die het wel kan, en die ook duidelijk kan maken aan de machinist wat die moet doen.
Het sysadmin irc-cafe
Stom van mijzelf.silverstorm schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:24:
Zin heeft het dus zeker. Elke trein heeft ATB nodig, tenzij ze een ontheffing hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat
Oorspronkelijk wilden we wel een trein via België laten rijden alleen er was te weinig belangstelling. Ik geloof dat er zeker een 100 Belgen met de trein gaan.Alex) schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:33:
...en dan kun je ook meteen nog wat Belgen oppikken te Antwerpen Centraal ofzo. Ik heb uit nieuwschierigheid nog een paar vraagjes voor je, hopelijk wil/kun je die beantwoorden?
Het zijn rijpaden maar ook gebruiksmomenten op de stations. Dus als we 5 minuten moeten wachten op Utrecht dan blokkeren we voor 5 minuten (plus aanrijd- en uitrijtijd).- Wat is een 'slot'? Is dat een rijpad van punt A zonder stoppen naar punt B?
Ik weet niet precies wat een slot kost, ze zijn ook weer niet zo duur (geen 10.000'en euro's oid) maar wel schaars (max 60 minuten in een uur, max zoveel perrons, niet alle rijwegen kunnen zomaar worden ingesteld etc).- Hoeveel kost een rijpad? Hoeveel kost een slot?
Ik weet wel van een organisatie die in Duitsland wel eens treinen organiseert van/naar evenementen e.d. dat als ze een slot van 2 minuten hadden op een bepaald station (Berlin Hbf) ze 30.000 euro boete moesten betalen als ze niet binnen die 2 minuten weg waren. Dit betekent dat je echt je reizigers moet drillen om snel de trein in/uit te komen. Niet echt gebruiksvriendelijk. Maar wij hebben gewoon de reguliere slots (volgens mij iets van 5 minuten?).
Treinreiswinkel.nl doet alle treinzaken. Vorig jaar waren het deze treinstellen (van Euro-Express, uit Duitsland):- Met wat voor rijtuigen rijd je, hoe ben je hieraan gekomen en wat kost dit?
Tractie is een hoop gezeik. Uiteindelijk is het makkelijk om bij elke grens te locwisselen. Dit komt ook omdat de treinstellen een week blijven staan in Boedapest (we gaan ook weer terug- Hoe kom je aan de tractie? Gehuurd van bijv. ACTS? Locwissel aan de grens, of heb je een multicourante loc zoals een Traxx?
Het is jammer maar helaas, misschien in de toekomst met ERMTS, maar in Hongarije is het spoorwegennetwerk nogal achterhaald op veel plekken. Het werkt, en ook in de winter en goed ook, dat moet ik ze meegeven.
Tot op een paar jaar geleden stonden er langs sommige trajecten nog zogenaamde roterende omvormers om de paar kilometer. Deze zorgen voor de 3-fasenvoeding voor de treinen, ja je hoort het goed, 3-fasen op 16,5 Hz
Kosten weet ik niet, maar het is veel geld en veel risico, als je een trein niet voor 90% verkocht krijgt dan ga je er goed de soep mee in (of je moet de ticketprijzen echt astronomisch hoog maken, dat willen we niet). Tja mbt het regelen zou ik zeggen begin op tijd, maar je weet het maar nooit, een week of zelfs enkele uren voor vertrek kunnen de tijden en/of perrons wijzingen. Dit kan dan altijd wel op de stations nog worden omgeroepen etc. Maar wel een beetje lullig als een trein een uur eerder vertrekt, daar valt niet echt op de anticiperen. Nou moet ik wel zeggen dat de meeste zaken door werkzaamheden komen waardoor er minder capaciteit is. En in de zomer worden nou eenmaal grotere werkzaamheden gepland. Ik hoop dat we volgend jaar door een mooi nieuw station Arnhem kunnen rijden iig- Hoeveel kost het bij benadering om zo'n trein in te leggen? En hoe lang ben je bezig om dat geregeld te krijgen?
Al met al vind ik het leuk om het te organiseren. Maar ik heb niet echt het gevoel dat we erg worden geholpen door de verschillende partijen. Ik dacht dat men vanuit de politiek graag ziet dat men de trein pakt ipv auto's en touringcars. Niet alleen is het veel veiliger maar ook nog eens zuiniger.
Maarja aan de andere kant kan je 2000 mensen natuurlijk ook kwijt in 2-3 A380 vliegtuigen, ik vraag me af wat daar de kosten van zouden zijn tov een trein. Het is wel zo dat in Budapest geen A380 kan landen iig

Verder nog een mooie foto van de bouw van de dive-under bij Arnhem:

Verder is het 2e video journaal vandaag verschenen over SIA:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=S2QZkkJQuwg&feature=player_embedded]
Ik heb nog wat foto's gevonden van de Sziget Expresstrein:

En de partywagons:

Dit topic is gesloten.