wildhagen schreef op zondag 11 juli 2010 @ 19:38:
@dion_b: die omroepberichten op het station worden niet door de NS gedaan, maar door ProRail.
De mensen op het perron zijn wel van NS, maar krijgen hun informatie (iig deels) van ProRail. Als ProRail hen dus niet of onjuist op de hoogte houd, kunnen ze ook niet de juiste info geven.
Tenzij ik me vergis wordt de Treintijden-app die ik gebruikte gevoed door exact dezelfde database waar de NS mensen hun info uit halen. Maar goed, m'n probleem is zoals ik al aangaf niet zozeer met de medewerkers op het station, die echt hun best deden onder brakke omstandigheden, maar idd met de omroepberichten.
SleutelMan schreef op zondag 11 juli 2010 @ 19:52:
[...]
Let er wel even op dat de ICE normaal gesproken niet toegankelijk is zonder toeslag. Hoewel het mogelijk is om de ICE te gebruiken voor binnenlands verkeer is het daar niet voor bedoeld (al helemaal niet qua capaciteit). In dat opzicht vind ik het begrijpelijk dat het advies wordt gegeven om de latere IC te nemen (die beter berekend is op de drukte en waardoor er niet lange rijen voor de kaartautomaat komen voor de toeslagkaartjes...)
De ICE is wel degelijk toegankelijk zonder toeslag als je op saldo reist met een OV Chipkaart, waar ik dan ook in dit geval dankbaar gebruik van heb gemaakt
een van de zeer weinig gevallen waarin het daadwerkelijk in positieve zin geld scheelt. En qua capaciteit is geen enkele trein berekend op het opvangen van grootscheepse ontregelingen van het treinverkeer, je wil niet weten hoe vol die enkele ICM-4 richting 's Hertogenbosch al was toen ik vertrok in een lege trein richting Arnhem. De ICE was idd redelijk vol, maar ik had weinig moeite om zitplek te vinden. Enig minpunt was dat airco uitgevallen was
Punt is echter dat zelfs als je geen rekening houdt met de ICE, het op Nijmegen omgeroepen advies om via 's Hertogenbosch te reizen ipv halfuur te wachten gewoon slecht was. En dat het omroepbericht op Arnhem dat de eerstvolgende reismogelijkheid (exact deze bewoording) richting Utrecht 35 min later zou zijn gewoon onjuist was.
Arnout schreef op zondag 11 juli 2010 @ 19:38:
[...]
Dit doe ik ook altijd als ik troubles heb met de trein en werkt vrijwel altijd beter dan wat er op het perron of door conducteurs gezegd wordt. Het is gewoon de beste info (meest up-to-date).
Eens dat het goed werkt. Probleem is alleen dat uitgerekend de mensen als wij die dit soort apps hebben, weten hoe ze werken en wanneer het zinnig is om ze te gebruiken juist de mensen zijn die sowieso al goed terecht zullen komen. Die omroepberichten zijn vooral nodig voor mensen die het wat minder snappen en het vaak echt niet weten als er iets is. Die mensen worden nu in het beste geval onnodig verward en in het slechtste geval lopen ze vertragingen op.
Die mensen hoor je iedere keer weer op feestjes of op het werk aan alle kanten verkondigen dat de trein in NL waardeloos is want de ene keer dat ze het nemen
vrijwel altijd op moment van groot evenement oid waardoor de boel sowieso niet lekker loopt ze de mist in gegaan zijn, vertraagd aankwamen en aan hun lot overgelaten zijn. En dat ze dus nooit meer met de trein gaan reizen en anderen het ook actief zullen ontmoedingen. Je kent die verhaaltjes vast
Al te vaak verschuilt Prorail zich achter overmacht (en de NS dubbel, want afhankelijk van Prorail), terwijl ze niet lijken te snappen dat de ervaring die iemand heeft slechts rakelings te maken heeft met of het allemaal werkt zoals het zou moeten. Het belangrijkste is goede communicatie. Je kunt wegkomen met uiterst beroerde diensten als je ze mooi inpakt (waarom is XS4All steeds "beste internetprovider" terwijl je ondertussen exact hetzelfde product voor de halve prijs kunt krijgen? Omwille van de aandacht en communicatie!), en omgekeerd kun je alle sympathie die een overmachtsituatie opwekt verspelen door slecht te communiceren. En dat is wat hier gebeurt.