How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.
Ook wel grappig dat er een koersbord aan de voorkant hangt
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
de serie 5100 (ST Gvc-Rsd) rijdt sind een weekje planmatig met SLT, dus veel plezier. Trouwens, op de Hoekse lijn (Rtd-Hlds, die passeert ook Sdm) rijdt ook planmatig SLTVunzz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:16:
Toen ik vanmorgen op Den Haag HS uit de sneltrein richting Leiden stapte, zag ik nog net dat de stopper richting CS een SLT was. Is dit een uitzondering, of is er kans dat ik binnenkort ook eens in een SLT stap op dit traject (Schiedam Centrum <-> Den Haag HS)?
Maar kom zelf met de metro op Sdm aan ;-)
Ben benieuwd of ik er binnenkort eens in kan stappen.
[ Voor 6% gewijzigd door Vunzz op 17-06-2010 11:06 ]
How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.
Armseinen kom je ook in Duitsland nog overal tegen. Er zijn zelfs nog lijnen waar je ICE's met armseinen kunt fotograferen. Is verder ook niks mis mee. Dat soort seinhuizen zijn bewezen veilig, je hebt alleen wat meer personeel nodig.wildhagen schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:54:
Maar de infra is daar wel primitief zo te zien zeg, zelfs nog van die klassieke armseinen.... worden die nog gebruikt, of is dat alleen een restant nog?
Het spoor ligt er wel wat minder florissant bij.
Signatures zijn voor boomers.
Zo lang het werkt is het prima toch? Wij zitten met allemaal centraal gestuurde systemen welke vervolgens helemaal redundant moeten zijn omdat het anders te storingsgevoelig is. In Polen is arbeid nog goedkoop dus maakt het allemaal niet zoveel uit dat er wat meer mensen met het spoor bezig zijn.wildhagen schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:54:
Maar de infra is daar wel primitief zo te zien zeg, zelfs nog van die klassieke armseinen.... worden die nog gebruikt, of is dat alleen een restant nog?
Ik vind het eigenlijk ook wel van de gekken dat door concessies hier oud materieel weg moet wat vervolgens daar de boel kan gaan vervuilen.
[ Voor 11% gewijzigd door LauPro op 17-06-2010 12:01 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
http://www.flickr.com/photos/mauroobb/4709867206/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/mauroobb/4709224473/sizes/o/
http://www.flickr.com/pho...0/sizes/l/in/photostream/
http://www.flickr.com/pho...709223597/in/photostream/
http://www.flickr.com/pho...6@N05/4708932919/sizes/l/
Het is wel te hopen dat ze nog wat moois met die tussenbalgen gaan doen. Als ik het zo zie dan zie je alleen maar kabels, alsof het ding met de bakken aan elkaar gerijgd is

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 17-06-2010 23:26 ]
Wat een lelijk geresizede foto's zeg...
Leuk dat AnsaldoBreda nu een vierde V250 onze kant op stuurt, maar zijn er momenteel niet 3 van die baksels in ons land die terugmoeten naar Italië voor allerlei aanpassingen? Handig om dan een vierde te leveren, dan kan die meteen met de rest mee terug.
We are shaping the future
Sorry dat ik het zeg, maar ik ga echt mijn hart vasthouden.
Eentje mist geloof ik nog interieur, eentje lijkt alleen nog maar sleepvaardig en mist geloof ik nog een tractie-installatie o.i.d. en de andere heeft als het goed is al een interieur. Dit heeft een monteur van NedTrain mij verteld pas geleden.
[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 17-06-2010 23:51 ]
Met een tractieloze FYRA kan je overigens ook leuk het slepen uittesten
Valt me trouwens op dat ze pas geleden voor het eerst gekoppeld gingen proefrijden? Misschien dat het eerst niet kon met twee verschillende tractie-installaties, en dat ze er eentje hebben uitgekozen inmiddels.
Zoiets zou het misschien kunnen zijn, maar dat bedenk ik ter plekke. Ik kan anders eens navraag doen binnenkort...
[ Voor 68% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2010 00:04 ]
Het slepen wordt al getest met het transport naar NL (V250 rijdt niet zelfstandig). Voor statische testen kun je ook prima een functionerende V250 gebruiken (wat trouwens ook voor de resultaten beter is, zo kun je evt. storingen uitsluiten). We zullen het wel zien in de toekomst wat er verder gebeurd met de V250
SleutelMan schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:21:
We zullen het wel zien in de toekomst wat er verder gebeurd met de V250...

Credits: Ben op Flickr
Even zonder dollen: dat er twee verschillende tractie-installaties in de totnutoe geleverde Fyra's zouden zitten zou me ten zeerste verbazen. De treinstellen zijn al 5 jaar in aanbouw, waarvan die dingen ook al maanden in Velím hebben doorgebracht. Zoiets zou allang moeten zijn uitgezocht.
We are shaping the future
Wat je hier allemaal bedenkt slaat als een tang op een varken. Volgens mij is het gewoon een procedureel iets dat er *een* levering moet plaats vinden. Er is natuurlijk geen enkel nut om met dat losse treinstel zonder eigen motor te gaan rijden.AW_Bos schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 00:00:
Zoiets zou het misschien kunnen zijn, maar dat bedenk ik ter plekke. Ik kan anders eens navraag doen binnenkort...
LauPro schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:36:
[...]
Wat je hier allemaal bedenkt slaat als een tang op een varken.
En inderdaad: zowel de redenen als de constatering zijn onjuist.
[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 18-06-2010 21:23 ]
Mijn beurt:SleutelMan schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 17:14:
laatste update wat betreft Hmlva-Utwaw (ik rijd er net langs met trein 561: aan de zijde van Hmlva lijkt het werk een beetje stil te liggen, er moet nog zeker een meter of 50 spoor worden aangelegd voor het binnenspoor. Aan de zijde Utwaw lijkt alles gereed. De rest van de bovenbouw lijkt op het zicht ook gereed, dus dat wordt lekker klussen volgend weekend
.
Infra Update
De werkzaamheden tussen Harmelen Aansluiting en Utrecht gaan over 40 min van start. De grote werkgebieden zullen zijn ter hoogte van de brug over het Amsterdam-Rijn kanaal en bij harmelen aansluiting zelf. Kort lijstje van de werkzaamheden:- Inhijsen wissel en verleggen spoor net over de brug bij utrecht.
- Doortrekken 2 sporen bij Harmelen aansluiting en uitnemen 1:34,7 wissel
- Laden van nieuwe EBS software, en software op de post te Utrecht
- Testen van alle buiten/binnen elementen en mogelijke rijwegen
- Perrons klaar maken (zit nu een brug tussen)
- ATB meten
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Dat hoop ik wel want ik moet er maandag weer langs. De planning en organisatie zijn wel zo goed dat ze het altijd halen en het weer zit ook wel mee volgens mij. Het komt toch ook niet vaak voor dat ze al op vrijdag om 20.00 beginnen?IJnte schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 19:21:
Hopelijk is maandag ochtend alles klaar en kan er gebruik gemaakt worden van 2 nieuwe sporen!
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ze hebben een klein deel al buiten dienst genomen om 20:00 om de sporen bij Utrecht alvast te gaan verleggen en daarna aan te sluiten op de middensporen. De volledige buitendienststelling is gestart om 23:00. Men is nu nog druk bezig om sporen goed aan te sluiten op de middensporen (t.h.v. Amsterdam-rijn kanaal) en in het begin van de middag komt een spoorkraan langs om een nieuw wissel in te hijsen:Fisico schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 23:59:
[...]
Dat hoop ik wel want ik moet er maandag weer langs. De planning en organisatie zijn wel zo goed dat ze het altijd halen en het weer zit ook wel mee volgens mij. Het komt toch ook niet vaak voor dat ze al op vrijdag om 20.00 beginnen?

De planning is zeer strak met een aantal belangrijke beslismomenten. Ook zijn er terugval scenario's beschreven die bij een beslismoment in werking gesteld kunnen worden. Hopelijk gaat alles volgens planning
[ Voor 5% gewijzigd door IJnte op 19-06-2010 09:57 ]
Confirmed! Ik zag rond 12:30 bij Ed de V250 langsrijden! Hij werd getrokken door een 'goederenloc', type staat mij even niet bij. Het was puur geluk want hij toeterde omdat mensen niet doorhadden dat hij zou passeren, het ging met ongeveer 80 km/u.AW_Bos schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:22:
Als onderstaande foto's mag geloven, dan komt de 4e V250 albatros Fyra richting Nederland. (of hij gaat nog eerst naar de testbaan)
Moet wel zeggen dat het in het echt beter eruit ziet dan op de foto's.
Verwijderd
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=azV5bC2br-Q&feature=player_embedded#!]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=C57TZzmrJD4&feature=player_embedded]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=UtRM4q59kAI&feature=player_embedded]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=LWl893-Lru0&feature=player_embedded]
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 15:59 ]
En wat is hier dan het praktisch nut van
Toch wel grappig dat de meeste gevallen allemaal af te rekenen zijn op bouwkundig falen:
• Wateroverlast: geen spoordijk/riool faal (onderdimensionering).
• Schuin aflopende perrons naar spoor: dit zou gewoon echt verboden moeten worden, perrons altijd naar binnen toe af laten lopen!
• Overwegen: hier is wel genoeg over gezegd geloof ik
• 'Rail inspector' was gewoon dronken oid.
• Dronken vrouw... tja dat is echt eigen schuld
Dan maar even wat fotootjes van de Kirow van een wat ander perspectief.ValHallASW schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 13:01:
Ik snap werkelijk niets van die foto. Staan de kraan en die werkhut op de rails die bovenop het grind ligt? Hoe ligt die blauwe balk in het geheel? Argh, perspectief!

Ik weet alleen niet of je hier veel verder mee komt.
Dit ding heeft vanmiddag toch mooi mijn test verkloot, maar goed.. Hij is nodig hèSeers schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:47:
[...]
Dan maar even wat fotootjes van de Kirow van een wat ander perspectief.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik weet alleen niet of je hier veel verder mee komt.Ik heb helaas geen foto van het grote geheel gemaakt.
Enige tekst erbij is wel zo handig, dit was gewoon random trein filmpjes?Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 20:59:
[...]
Euhm, het heeft allemaal te maken met treinen? En dit is het spoorwegentopic?
En dat terwijl het grootste uitschot van Duitsland hier naar Nederland komt voor die EC naar Berlijn (lees: vrij oude rijtuigen, die niet meer in hele goede staat zijn)Jeoh schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:08:
Vandaag kort van Schiphol naar Duivendrecht in een trein van Deutsche Bahn gezeten. Man, wat een verademing in vergelijking met onze treinen

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 19-06-2010 22:14 ]
Lekker ruim jaJeoh schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:08:
Vandaag kort van Schiphol naar Duivendrecht in een trein van Deutsche Bahn gezeten. Man, wat een verademing in vergelijking met onze treinen
toevallig niet een G2000 of een G1206? volgens mij deed RTB het transport vanaf Em.LauPro schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 14:31:
[...]
Confirmed! Ik zag rond 12:30 bij Ed de V250 langsrijden! Hij werd getrokken door een 'goederenloc', type staat mij even niet bij. Het was puur geluk want hij toeterde omdat mensen niet doorhadden dat hij zou passeren, het ging met ongeveer 80 km/u.
Moet wel zeggen dat het in het echt beter eruit ziet dan op de foto's.
edit: Op rolandrail lees ik dat het de V155 is geweest, een G1206 dus
ow, en plaatje
[ Voor 12% gewijzigd door SleutelMan op 19-06-2010 23:02 ]
Oud vidje van een plek iets hoger:
Hm, ik dacht dat ik in Utrecht Zuilen schijtlicht had...
Ik kan niet wachten morgen om in de 8800 (Utrecht - Leiden) het nieuwe in gebruik zijnde spoor te mogen aanschouwen. Maar eerst even alsvast wat vraagjes:IJnte schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 19:21:
[...]
Mijn beurt:Infra Update
De werkzaamheden tussen Harmelen Aansluiting en Utrecht gaan over 40 min van start. De grote werkgebieden zullen zijn ter hoogte van de brug over het Amsterdam-Rijn kanaal en bij harmelen aansluiting zelf. Kort lijstje van de werkzaamheden:Hopelijk is maandag ochtend alles klaar en kan er gebruik gemaakt worden van 2 nieuwe sporen!
- Inhijsen wissel en verleggen spoor net over de brug bij utrecht.
- Doortrekken 2 sporen bij Harmelen aansluiting en uitnemen 1:34,7 wissel
- Laden van nieuwe EBS software, en software op de post te Utrecht
- Testen van alle buiten/binnen elementen en mogelijke rijwegen
- Perrons klaar maken (zit nu een brug tussen)
- ATB meten
- Gaat de 8800 vanaf Ut over het nieuwe spoor dan?
- En het meten van de ATB, gaat/ging dat met de mP Jules/Jim dit weekend?
- En waarvoor dient de EBS software? Voor de aansturing van de seinen en wissels?
- En de hogesnelheidswissel die na de vernieling van vorig jaar bij Vleuten (ontspoorde goerenwagon) vervangen is door een andere wissel die met 80 km/h(?) berijdbaar is, is die weer vervangen door een nieuwe hogesnelheidswissel? Dat waren geloof ik wel weer de plannen geloof ik?
[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 20-06-2010 13:55 ]
GoedemorgenAW_Bos schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:52:
[...]
Ik kan niet wachten morgen om in de 8800 (Utrecht - Leiden) het nieuwe in gebruik zijnde spoor te mogen aanschouwen. Maar eerst even alsvast wat vraagjes:
- Gaat de 8800 vanaf Ut over het nieuwe spoor dan?
- En het meten van de ATB, gaat/ging dat met de mP Jules/Jim dit weekend?
- En waarvoor dient de EBS software? Voor de aansturing van de seinen en wissels?
- En de hogesnelheidswissel die na de vernieling van vorig jaar bij Vleuten (ontspoorde goerenwagon) vervangen is door een andere wissel die met 80 km/h(?) berijdbaar is, is die weer vervangen door een nieuwe hogesnelheidswissel? Dat waren geloof ik wel weer de plannen geloof ik?
Ik kom net terug van mijn dienst. Even je vraagjes:
- 8800: Als dat een IC is gaat ie over de binnenste sporen.
- ATB meten ging met de Jules (meen ik) tussen 21:30 en 23:30 ongeveer met een diesellok ervoor van Volker voor de tractie
- EBS is de elektronische beveiliging van Siemens. Daar zit naast een hoop hardware (computers) ook een stuk software in die de beveiliging beheerd. Als er een wijziging is (zoals 2 nieuwe sporen) dan moet de EBS uitgebouw worden met nieuwe I/O (voor seinen, wissels etc) en ook de software opnieuw geladen worden.
- Dat hogesnelheidswissel waar jij het over hebt is er volgens mij uit gehaald vandaag (1:34,7) maar misschien kan je dat nu zelf wel zien a.d.h.v. de nieuwe sporenschema's op sporenplan.nl en in het rapport van het IVW.
* IJnte gaat pitten

Die Hogesnelheidswissel bij Vleuten/Terwijde was dacht ik vorig jaar al vervangen na die aanrijding. Hierna was het buitenste spoor een maand of 3 minimaal wel buiten dienst gesteld.
Maar ik ga nog even vanavond op sporenplan neuzelen.
En hoe was het vannochtendAW_Bos schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:00:
Thnx
Die Hogesnelheidswissel bij Vleuten/Terwijde was dacht ik vorig jaar al vervangen na die aanrijding. Hierna was het buitenste spoor een maand of 3 minimaal wel buiten dienst gesteld.
Maar ik ga nog even vanavond op sporenplan neuzelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeoh op 22-06-2010 10:38 . Reden: foto fixed ]
valt toch wel mee?Luccus schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:58:
[...]
Hm, ik dacht dat ik in Utrecht Zuilen schijtlicht had...
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Wil je de foto op een andere host plaatsen? Deze afbeelding verloopt om de zoveel minuten.Jeoh schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:23:
Voor de liefhebber, zag vandaag toevallig een monteur aan het werk bij een kaartautomaat en kon het niet laten om een foto te maken van het binnenwerk.
[afbeelding]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Infra Update
Zoals sommigen van jullie wel gemerkt hebben, is het spoor tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en Harmelen Aansluiting zonder uitloop (na een 56-urige buitendienststelling) in dienst gesteld. Om 5:13 kon de eerste trein vanuit utrecht vertrekken om over de nieuwe sporen te rijden. Er is naar mijn weten alleen maandag ochtend nog een ATB storing geweest bij een sectie en verder zijn er geen problemen geconstateerd.Het is in de laatste uren nog wel even spannend geweest of het spoor weer om 4:40 vrijgegeven kon worden, vanwege een probleem met een nieuw wissel, en met de EBS installatie (die werkte op zijn zachts gezegd niet mee).
Ik heb toch even mijn mening moeten bijstellen over de Trdl's op de VL post in Utrecht. Over het algemeen zijn dat hele aardige mensen, die volgens mij een prima baan hebben. Ook de sec. arbeidsvoorwaarden zijn top, en diegene die wel eens op de post daar zijn geweest, weten waar ik het over heb
edit: o wacht, http://www.rtl.nl/compone...1600_nieuws.avi_plain.xml @ 1:20.
[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 23-06-2010 19:06 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zal wel een zelfmoord zijn oid, dan houden ze dat expres vaag.Raven schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:04:
Wat was er vandaag tussen Apeldoorn en Amersfoort aan de hand? Collega was 2 uur te laat op werk door iets tussen die 2 steden. In de trein waar ik in zat (IC Enschede->Apeldoorn) werd het probleem tussen Apeldoorn en Amersfoort beschreven als "een versperring" terwijl in Amersfoort er werd omgeroepen dat er een sein/wisselstoring ofzo was.
Zie http://www.omroepgelderla...de-Veluwe-rijden-weer.htmVan en naar Amersfoort reden 2,5 uur uur geen treinen omdat twee passagierstreinen op één spoor tegenover elkaar kwamen te staan. De oorzaak was mogelijk een kapotte wissel.
Virussen? Scan ze hier!
Dit had dus erger kunnen aflopen. Amersfoort heeft daardoor erg lang plat gelegen, om onderzoek te doen naar de oorzaak en om de infra te herstellen (voor zover nodig). Dat de zuidkant van Amersfoort ook plat gelegd is, blijft natuurlijk vreemd.
Kapot wissel lijkt me niet. Mijn verklarig, die ik al eerder op somda geplaatst hebt, is als volgt:
Voordat een sein uit de stand stop komt, wordt eerst vastgesteld in de beveiliging of alle wissels in de juiste stand liggen en in controle liggen. Als een wissel dus "defect" zou zijn, m.a.w. niet in controle komt, dan komt er geen rijweg overheen. In de seinsturing van het sein, wordt ook het tegensein gecontroleerd (of deze in de stand stop is) en dat de secties tussen het sein en het tegensein (de rijweg dus) onbezet zijn (er staat geen trein op). Als het sein uit de stand stop komt, en er komt toch (door een STS) een trein aan de andere kant van de rijweg op een sectie in de rijweg dan valt het sein direct terug op rood.
Het instellen van een rijweg over "bezette" secties kan enkel met een Geel-flikker seinbeeld, waarbij speciale instructies gelden. Daarnaast kan ook het tegensein niet uit de stand stop komen (anders dan geel-flikker) als er een geel-flikker seinbeeld is ingesteld.
[ Voor 50% gewijzigd door IJnte op 23-06-2010 20:55 ]
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Gave drummsloten zitten daar op hè!Jeoh schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:23:
Voor de liefhebber, zag vandaag toevallig een monteur aan het werk bij een kaartautomaat en kon het niet laten om een foto te maken van het binnenwerk.
[afbeelding]
Over "binnenwerk" gesproken:

Een vers gewassen sletje!

Gaan die wissels dan door de kracht automatisch om? Of kunnen de wielen er gewoon langs terwijl de wissel in de slechte stand blijven zitten?IJnte schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:08:
STS van een connexxion trein op Amersfoort (noordkant). Met andere woorden: een trein die door een rood sein heen gereden was. Deze trein heeft daarna 3 wissels open gereden (wissels die dus niet in de goede stand lagen)
Kan de wissel dat mechanisch dat hebben? Of krijgen ze meteen een mechanisch defect?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nogmaals, het is bijna onmogelijk dat een enkel wissel "dat defect is" en toch in controle ligt ervoor zorgt dat een trein op een verkeerd spoor terecht komt. De tollerantie bij een wissel is dat deze bij 2mm afwijking tussen de aanslagspoorstaaf en de bewegende tong nog in controle ligt (dit vormt geen probleem voor een trein) en bij 4mm uit de controle ligt (ook 4mm is nog geen echt probleem, maar wordt kritisch).silverstorm schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:20:
IJnte de hele dag is inderdaad in de media gesproken over een defect wissel. De kans dat een wissel zich in de juiste stand meldt en in controle komt/blijft, als de feitelijke situatie niet zo is, is erg klein. Misschien heeft men daarom besloten om meer plat te leggen.
Verder liggen er op Amersfoort een hoop gekoppelde wissels. Dat houdt in dat 2 wissels via 1 sturing aangestuurd worden, en ook 1 controle "feedback" hebben. Daarmee wil ik aangegeven dat als er een wissel defect is in 1 rijweg, dit er meteen voor zorgt dat over het andere (B of A wissel) geen rijweg meer ingesteld kan worden. Een wissel moet vastliggen, en in controle liggen (positief gecontroleerd in de beveiliging, met een front contact van een fail-safe relais) voordat er een rijweg overheen gesteld kan worden.
Als het b.v. een spoorstaaf breuk geweest was, had de treindetectie de sectie bezet gemeld. Dit is dus ook al uitgesloten. Verder zou eventueel de motor nog defect kunnen zijn, of de slipkoppeling, maar dan zou ook het wissel niet in de controle liggen. Kabelbreuk voor de aansturing, of de controle van het wissel wordt ook afgevangen in de beveiliging.
Het gegeven dat in de media gesproken wordt over een "defect wissel" zou er mee te maken kunnen hebben dat een trein ten onrechte over een wissel gereden is welke in afleidende stand ligt en daardoor open gereden is. Op dat moment breken, of verbuigen er een aantal stangen in een wissel. Deze is dan inderdaad defect
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kweenie, elders was spraken van NSR dat door de rode is gegaan. Kan Cxx bevestigd worden?IJnte schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:08:
STS van een connexxion trein op Amersfoort (noordkant). Met andere woorden: een trein die door een rood sein heen gereden was. Deze trein heeft daarna 3 wissels open gereden (wissels die dus niet in de goede stand lagen) en is toen op een spoor terecht gekomen waar een rijweg voor een andere trein overheen stond.
Iets anders: terwijl circus Roncalli nog eventjes in Amsterdam verblijft, hing een deel van het wagenpark de afgelopen weken ergens rond Heerlen uit. Gisteren werd dat zooitje opgehaald: Klikkie - wikkie - flikkie.
[ Voor 31% gewijzigd door Luke! op 24-06-2010 10:49 ]
Mijn fout inderdaad, het was tr 5817 (NS dus). Ik ging er eigenlijk al standaard vanuit dat het CXX zou zijnLuccus schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:30:
[...]
Kweenie, elders was spraken van NSR dat door de rode is gegaan. Kan Cxx bevestigd worden?
Iets anders: terwijl circus Roncalli nog eventjes in Amsterdam verblijft, hing een deel van het wagenpark de afgelopen weken ergens rond Heerlen uit. Gisteren werd dat zooitje opgehaald: Klikkie - wikkie - flikkie.

Ivm de roodlichtpassages bij Bnc?IJnte schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:54:
[...]
Mijn fout inderdaad, het was tr 5817 (NS dus). Ik ging er eigenlijk al standaard vanuit dat het CXX zou zijn
Zijn de vooroordelen (?) die over Connexxion bestaan dan terecht? Op hun website besteden ze er ook nog redelijk wat aandacht aan: STS Passage
Niet te hopen overigens, ik zit er elke dag in
Busververvoer vanmorgen was wel toppie geregeld! Bnc - Amf had maar half uur extra reistijd. En al de NS klanten maar wachten op Amf
Ja inderdaad. Het was eigenlijk altijd CXX die een STS had, en de NS (bij Amf dan) bijna nooit.Cheesy schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:51:
[...]
Ivm de roodlichtpassages bij Bnc?
Zijn de vooroordelen (?) die over Connexxion bestaan dan terecht? Op hun website besteden ze er ook nog redelijk wat aandacht aan: STS Passage
Niet te hopen overigens, ik zit er elke dag in
Busververvoer vanmorgen was wel toppie geregeld! Bnc - Amf had maar half uur extra reistijd. En al de NS klanten maar wachten op Amf
Bron: http://www.bndestem.nl/al...geval-Spanje-loopt-op.eceZeker twaalf mensen zijn om het leven gekomen door een ongeval op het treinstation Castelldefels Playa, enkele kilometers ten zuiden van Barcelona. De slachtoffers werden woensdagavond rond 23.30 uur aangereden door een hogesnelheidstrein, toen ze het spoor overstaken op een plaats waar dat niet is toegestaan.
Spaanse media maakten melding van zeventien gewonden. Van hen zouden er drie in kritieke toestand verkeren.
De meeste slachtoffers waren jongeren die op weg waren naar het nabij het station gelegen strand. Daar was een feest gaande in verband met de nacht van San Juan, een evenement dat elk jaar plaats heeft in de nacht van 23 op 24 juni. In grote delen van Spanje is 24 juni een feestdag.
Het station in Castelldefels (62.000 inwoners) beschikt over een voetgangerstunnel, maar volgens ooggetuigen ontstond er gedrang bij de ingang, waarop tientallen mensen besloten het perron op illegale wijze te verlaten. ,,Op dat moment kwam er een trein aan, die over iedereen heen reed'', verklaarde een getuige die nog net kon ontsnappen tegen het radiostation SER.
Een groot aantal reddingswerkers snelde naar de plaats van het ongeval. Een van hen omschreef de situatie tegen de krant El País als ,,een bloedbad''.
De inzittenden van de trein, die onderweg was van Alicante naar Barcelona, bleven ongedeerd. De spoorlijn werd gesloten na het ongeval. Uren na de botsing lagen er nog lichaamsdelen en plassen bloed verspreid over het stationsterrein.
Het is het ernstigste ongeval op het spoor in Spanje in zeven jaar tijd. In 2003 stierven negentien mensen en raakten 38 personen gewond door een botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein in de plaats Chinchilla.
Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers zijn gevallen bij het ongeval in Castelldefels, zo meldden de ANWB en hulpcentrale Eurocross in de nacht van woensdag op donderdag.
Hoewel ik er niet zo'n medelijden mee kan hebben eerlijk gezegd, mits alles klopt.
Als je zo oer- en oerdom bent om op een illegale manier het spoor over te steken en dan (kennelijk) ook nog eens niet goed uit je doppen wenst te kijken valt dit volgens mij eerder onder het kopje 'massa-zelfmoord' en kandidaat voor de Darwin Awards, dan onder 'treinongeval'.
Is het nu écht teveel gevraagd om eventjes op je beurt te wachten???
Wiki-site: Wikipedia: 2010 Castelldefels accident
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 24-06-2010 18:46 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik zie ze ook op steeds meer routes rijden, Rtd-Rsd bijvoorbeeld. Alhoewel ik laatst vanaf de file op de A20 een 2xV en een 3xV tussen Rtd en Gd zag, die zijn daar nog niet 100% vervangen door SLT.Luccus schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:14:
Relatieve rust: na enige tijd weer nieuw aanbod in de vorm van de 2638 (vandaag) en 2438 (volgende week).
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Bron: http://nos.nl/artikel/167...-ns-met-metrosysteem.htmlDe NS en Prorail gaan in september opnieuw een experiment doen met het zogeheten metrosysteem. Daarbij vertrekt een maand lang iedere tien minuten een trein op de lijn Amsterdam-Eindhoven.
Een proef vorig jaar op het traject Amsterdam-Eindhoven werd enthousiast ontvangen door reizigers. Het verschil met de eerste proef is dat de NS dit keer geen extra treinen achter de hand houdt om problemen met het metrosysteem op te lossen.
Als het experiment slaagt, is de kans groot dat het metrosysteem in 2012 wordt ingevoerd op de vier drukste trajecten.
Uitgebreider bericht @ http://www.nu.nl/binnenla...-rijden-nieuwe-proef.html
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 26-06-2010 07:44 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dat gaat alvast de bekende zijn iigValHallASW schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 10:48:
Je doet dit soort experimenten dan ook om de bottlenecks te vinden...
Ik kan iig wel vertellen waar je die bottlenecks gaat vinden op de corridor Nijmegen-Den HelderBovendien profiteren straks niet alle reizigers, maar alleen de reizigers die langs de drukste spoorlijnen reizen. Ook staan overwegen gemiddeld 46 minuten open. Nu is dat nog 41 minuten.
In een bouwkrant uit 2009 over Houten - Houten Castellum staat het volgende over Utrecht CS:
Heeft LauPro niet in het vorige deel van dit topic lopen klagen over de afname van wisselsVolgend jaar gaat de noord- en zuidkant van het station Utrecht CS op de schop; van tweehonderd wissels blijven er maar zeventig over. Een huzarenstukje wordt dat. Want hoe bouw je een emplacement om waar treinen continue af en aan rijden, op een knooppunt dat dagelijks zo’n tweehonderdduizend mensen verwerkt?
Die delen gaan zo snel tegenwoordig, volgens mij was dat het vorige deel. En het was niet voor nietsIJnte schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 11:41:
Heeft LauPro niet in het vorige deel van dit topic lopen klagen over de afname van wisselsof was het toch dit deel..

De ervaring leert dat ProRail toch niet om kan gaan met dergelijke grote calamiteiten waarbij men overal handmatig de treinpaden in moet stellen.
Kern zit er volgens mij ook in dat Utrecht steeds verder is gegroeid zonder daarbij te denken aan een optimaler sporenplan. En als het ook met 75 wissels af kan dan zijn ze echt gek dat het nu 200 moeten zijn. Hoe meer wissels, hoe meer kans op storingen weten we nu wel zo onderhand.
Tenminste, zo staat het me even bij
En wat had jij in gedachte bij het woord "toekomst"SleutelMan schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 16:12:
dat is ook het hoofdargument voor de wisselreductie, het plan voor de toekomst voor Ut is ook een doorstroomstation, de buitensporen (4,5,7+14,15,18&19) als doorgaand spoor en alles er tussenin voor keersporen voor de weinige series die in de toekomst nog in Ut keren (Noordoost voornamelijk).
Tenminste, zo staat het me even bij

Koppelen als in twee treinstellen aan elkaar knopen of koppelen als in de IC Amersfoort Schothorst - Amsterdam die gekoppeld is aan de IC Amsterdam - Enkhuizen en dus in feite een IC Amersfoort - Enkhuizen is.LauPro schreef op zondag 27 juni 2010 @ 02:03:
Dat dagelijks koppelen van treinseries is toch juist heel erg storingsgevoelig? Ik kan mij herinneren dat men destijds bij Zoetermeer er de grootste problemen mee had.
Zoetermeer was bij mijn weten de eerste variant...

Applaus voor DBSRN, dat met Shunter iets heeft weten te arrangeren waardoor je alle foto's van 1600'en moet gaan onderbelichten: een poetsdoekje (foto)
Virussen? Scan ze hier!
Mooie foto luccus. Maar ik vond je oud site layout beter man. Nu met al die flash troep, ik word er niet vrolijk van. Duurt lang dat laden....Luccus schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:20:
IJnte!
Applaus voor DBSRN, dat met Shunter iets heeft weten te arrangeren waardoor je alle foto's van 1600'en moet gaan onderbelichten: een poetsdoekje (foto)
En wat is de regeling? Dat Railion bij Shunter de wasstraat mag gebruiken?
@^: in plaats van NedTrain voert Shunter tegenwoordig alle onderhoudswerkzaamheden voor DBSRN uit.
[ Voor 64% gewijzigd door Luke! op 28-06-2010 13:16 ]
Al een tijd vraag ik me af hoe het leven eruit ziet van een internationaal machinist. Je ziet soms wel eens van die goederentreinen rijden van een paar honderd meter lang met allemaal bulkgoederen (of stukgoed in containers) en aangezien ik geen machinisten ken zijn er nogal wat vragen onbeantwoord gebleven. Is het net als vrachtwagenchauffeurs echt internationaal werk, of koppel je je locomotief aan de grens aan, aan een streng (?) wagons. Als het dan internationaal is: waar slaap je dan? Ik heb eens iemand horen vertellen dat die treinen (in tegenstelling tot een vrachtwagen) geen slaapcabine/slaapgedeelte hebben, en je ziet nooit een extra slaapwagon achter zo'n goederentrein aan bungelen.
Dus: is er iemand hier (internationaal) machinist die eens kan vertellen over 'het leven van...'?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Het gebeurt wel, die lange ritten. Ik heb wel eens in Hoyerswerda willen overnachten, maar dat ging niet door "omdat er machinisten waren" in het enige pension. Die dag zag ik daar twee SBB-Cargo loks staan. Dus overnachtingen zijn altijd in een hotel of pension.
Geldt ook voor personeel op reizigerstreinen. Ik kwam een keer met de laatste trein uit Duitsland in Venlo aan en zag de conducteur naar hotel Wilhelmina lopen. De volgende dag was ik weer vroeg in Venlo en zag dezelfde man uit hotel Wilhelmina komen.
En als je Duits kunt lezen is dit ook wel interessant. Ook internationaal, maar ook niet zo ver de grens over.
Wilhelmina en American zijn inderdaad in Venlo de hotels voor bivakkerende machinisten. Het ligt er maar net aan, bonter dan de ene dag een hele dienst wegrijden, overnachten en de volgende dag helemaal terug wordt niet gedaan. Zo komen de kalktreinen van Yves=Gomezée (Maasluip schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:02:
Geldt ook voor personeel op reizigerstreinen. Ik kwam een keer met de laatste trein uit Duitsland in Venlo aan en zag de conducteur naar hotel Wilhelmina lopen. De volgende dag was ik weer vroeg in Venlo en zag dezelfde man uit hotel Wilhelmina komen.
Wat je overigens niet moet vergeten is dat een machinist meestal niet aan een locomotief gekoppeld zit. Hooguit bij vervoerders die maar af en toe naar een verre uithoek rijden zal er geen ander personeel in de buurt zitten en is de voortgang dus afhankelijk van de beschikbaarheid van de gearriveerde machinist, maar voor de rest is het maar net hoe het qua planning uitkomt.
Virussen? Scan ze hier!
Ik had het daarom ook over "vannochtend". Ik hoorde om 6:20 de omroep op Veenendaal-Centrum klinken, en heb even op de Mcn gewacht van tr 17414 om te vragen of hij de storing ook in zijn rail-pocket had staan. Toen dat bevestigd werd, ben ik in de auto gestapt.wildhagen schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 08:53:
Die storing zou toch allang opgelost moeten zijn (zie http://www.nu.nl/binnenla...bij-utrecht-centraal.html)?
Zat er gister nog in eentje, die zijn lekker warm vooral als de zon naar binnen schijnt op die donkere stoffen stoelen in de 1e klas.NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de oude dubbeldekkers die op de stroptreintrajecten rijden, geheel moderniseren. Na de verbouwing worden ze ingezet als intercitytreinen, maakte een NS-woordvoerder donderdag bekend.
De 20 jaar oude dubbeldekstreinen worden geheel gestript. De rijtuigen krijgen internet, nieuwe stoelen, airco en voorzieningen voor reisinformatie.
Volgens de Telegraaf komt er in de bovenste verdiepingen zelfs een compleet praatverbod.
Alleen benieuwd hoe zo'n compleet praatverbod dan gehandhaafd gaat worden...
Virussen? Scan ze hier!
Op wikipedia staat al een driekwart jaar een stukje over modernisering, maar de genoemde oplevering verschilt een jaar met wat er in dit artikel genoemd wordt.wildhagen schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:08:
Dat gaat neem ik aan over het nieuwe DDZ, dat hier al eerder ter sprake is gekomen?
Dat praatverbod is er nu ook in de stiltezone's:wildhagen schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:08:
Dat gaat neem ik aan over het nieuwe DDZ, dat hier al eerder ter sprake is gekomen?
Volgens de Telegraaf komt er in de bovenste verdiepingen zelfs een compleet praatverbod.
Alleen benieuwd hoe zo'n compleet praatverbod dan gehandhaafd gaat worden...
En handhaven? Mensen er op aanspreken, conducteur halen. Kost moeite, dat kan ik je uit ervaring vertellen.Huisregels in Stiltezone
In de stiltezone reist u rustig, zonder dat u uw medereizigers stoort met geluidsoverlast. Fluisteren en naar muziek luisteren is natuurlijk toegestaan, zolang medepassagiers er geen last van hebben. Als iemand wegens te weinig zitplaatsen toch ‘gedwongen’ met een medereiziger in een stiltezone zit, dient hij vanzelfsprekend hiermee rekening te houden.
Het handhavingsbeleid van de NS vind ik een ware teleurstelling. Zowel qua roken op het station als bellers/praters in de stiltecoupe.Maasluip schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:48:
[...]
Dat praatverbod is er nu ook in de stiltezone's:
[...]
En handhaven? Mensen er op aanspreken, conducteur halen. Kost moeite, dat kan ik je uit ervaring vertellen.
Zelfs als je er netjes iets van zegt kan het goed mis gaan. Conducteurs hebben er ook vaak geen zin in.
Soms denk ik dat het tijd wordt dat een van die blaatapen in de politiek het daadwerkelijk voor het zeggen krijgt en een echte zero-tolerancebeleid a la New York invoert.
Het gaat trouwens buiten OV wel de goede kant op, ik zie in A'dam daadwerkelijk dagelijks hufters beboet worden (fietsen tegen richting of op stoep lijkt momenteel de focus te zijn).
Oslik blyat! Oslik!
Want in april bij nauwelijks 20 graden buiten stonden ze wel vrolijk aan zodat het binnen 14 graden was.
Ik had vanochtend dezelfde ervaring. Ging boven in een VIRM zitten, daar is ie in de winter altijd te koud dus had gehoopt op wat koelte. Maar helaas, het was niks koeler dan buiten.Arnout schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:18:
Of ik tref het niet, maar heb deze week geen VIRM's aangetroffen waarin de airco aan stond. Vanochtend in een nieuwe gezeten, speciaal hele trein doorgelopen, maar geen enkel rijtuig waarin de airco aan stond. Is dit bewust gedaan? (stroomverbruik?) of zijn die dingen zo brak dat ze meer stuk zijn?
Want in april bij nauwelijks 20 graden buiten stonden ze wel vrolijk aan zodat het binnen 14 graden was.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Ikzelf heb een aantal jaar intensief met de buffel gereisd en ik kan je zeggen dat een airco daarin geen overbodige luxe zou zijn. Man man wat is het daar heet zeg. Vooral aan het eind van de middag als de hele dag de zon er al op heeft gebrand is het niet uit te houden.
De koeling van de dieselmotoren hadden het er ook vaak zwaar mee. Je kon voelen aan de trilling dat de ventilatoren aan gingen. Die dingen blazen behoorlijk hard.
Hij zal wel stuk geweest zijn.
@Luccus: nog plannen om zondag bij Grubbenvorst wat plaatjes te schieten?
Maasluip schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:37:
Ik kan me niet indenken dat de airco in VIRM bewust uit wordt gezet. Die staat normaal altijd aan, en ja, altijd op standje koelkast.
Hij zal wel stuk geweest zijn.
Voel ik daar een T.net GoT Spoorweg Meeting aankomen
Wist al wel dat die er waren, maar niet aan deze kant van NL.
Gelijk even geprobeerd natuurlijk:
Opera Mini: verbindingsfout.
PIE: Opent die intro/hotspot pagina, klik op accepteren (van de voorwaarden), maar klikken op ok/inloggen werkte niet, geen reactie na klikken..
Skyfire: kon de hotspotintro-pagina niet openen.
Opera Mobile: Het werkt.
Maar damn, na ruim een minuut was de Tweakers FP nog niet klaar met openen. Nieuwsberichten ging al beter. Maar was hetzelfde traject als waar ik dat internetprobleem heb met T-Mobile (Problemen T-Mobile - filevorming op het 3G netwerk & Storing Internet T-Mobile ) en laat die WiFi in de trein nou van T-Mobile gebruik maken

Zo, dat is er uit
Oscar Wilde
Jazeker, want Duitsland's WK-presentjes die bij emplacement Blerick, station Horst-Sevenum en tussen Griendtsveen en Deurne mogen hobbelen zijn übergeil.Maasluip schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:37:
Op Eindhoven - Deurne zit o.a. RRF met één V 100.
[ Voor 19% gewijzigd door Luke! op 02-07-2010 20:13 ]
Dit topic is gesloten.