Het grote spoorwegentopic deel 20 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste
Acties:
  • 60.236 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
dion_b schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 12:32:
[...]

Juist wel, iig hier in Amsterdam.

Voorheen kon ik met drie strippen van huis naar werk, ongeacht welke combi ik van bus, tram, trein en metro nam. Als ik nu de combo trein + GVB pak, betaal ik twee keer starttarief, het equivalent van vier of vijf strippen :X
D'accord, maar dat heeft niks te maken met het feit dat het kilometertarief niet degressief is (zie bv. prijsopgave bij een reis op ns.nl). Jouw voorbeeld klopt ook, maar het starttarief is zoals je zelf al opmerkt daarvan de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heer Hertog schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:14:
Daar sla je dus de plank mis. Vorige week was dit nog niet mogelijk en konden ze me niet vertellen wanneer dat zal gaan gebeuren.
Hoe kom ik dan aan reizen op saldo op mijn studenten-ov-chipkaart? Aanvragen, ophalen, klaar. Dat ze het bij de klantenservice nog niet door hebben - tsja. Da's inderdaad een beetje suf.
Ondertussen betaal je meer voor een papieren kaartje
Niet meer dan met je oude studentenkaart.
en wordt je verplicht naast je studenten ov een andere ov-chipkaart te hebben voor in het weekend.
Hoezo? Bij de NS koop je een kaartje, en bij de rest kan je gewoon met je chipkaart betalen. Of mis ik nu iets?
Boudewijn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:17:
Zout op met die pejoratieve smilie, dat is echt geen manier van doen.
D'accord, dat was overdreven. Het zou alleen fijn zijn als je dingen niet afzeikt met onware statements. Anyway, zou je nu nog even kunnen vertellen wat je met het 'Sink sum argument' bedoelt? Google bood geen uitkomst.
Boudewijn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:17:Bij mijn OV kaart trok ik gewoon een papieren kaartje uit de automaat, klaar.
Ik snap dit argument dus echt niet. Dat was het afgelopen half jaar toch niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zwahiel schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:50:
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat de reiziger ooit gewonnen heeft bij die geschifte aanbestedingen. Ja goed er zijn nieuwe bussen en treinen, maar die kwamen er toch wel.

Een gigantische vernietiging van kapitaal door belachelijke eisen van mensen die niet eens weten wat die eisen inhouden de helft van de tijd.
Idem met het aanbesteden van het spoor. Ja leuk diversiteit, maar als reiziger zit je daar niet op te wachten. Het is al überhaupt fijn dat je maar één kaartje hoeft te kopen. Want dat was ooit ook maar de vraag. Je gaat van een dekkend netwerk ineens naar een half ondekkend netwerk. ProRail communiceert slecht met de meldkamers van Veolia en Arriva terwijl 't bij NS schijnbaar enigszins wel kan.

Je krijgt veel meer partijen waar het vroeger idd een enkele monopolist was. Echter als reiziger is de verwarring vaak groot.
Busvervoer in de regio Amsterdam is voor minder geld een stuk beter geworden (consesies Waterland/Zaanstreek/Amstelveen). Dat komt omdat de Stadsregio Amsterdam goede aanbestedingen heeft gedaan en niet terugschrikt om boetes op te leggen bij slechte/niet conforme dienstverlening. Het kan en gebeurt dus weldegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

dion_b schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 19:54:[/b]
Waar slaat dit nou weer op?

Een gemiddelde rit op de NZ-lijn levert EUR 2 inkomsten op, een gemiddelde rit op deze lijn zal richting EUR 8 gaan (even uitgaande van meeste reizigers in spits en OV-chipkaart). Daar heb je die factor 4 al volledig terug :z
Kleine reminder: de NZ-lijn is al veel te duur, die had voor 1 miljard aangelegd moeten worden. Dus dan komt er opeens een factor 3 bij kijken.
Wie wil oogsten moet zaaien. Juist als de bouw in het slop zit is het een goed moment om scherpe deals daarmee te maken. Nu zouden we als het krap is afspraken maken, en het grootste deel betalen als de economie beter gaat. Als we zouden wachten tot de economie beter gaat, zou het meer kosten en zou een flink deel van de betalingen in de volgende dip moeten gebeuren (zie verloop NZ-lijn saga daarvoor...)
Eerlijk gezegd geloof ik er niet echt in dat de spoorbouw zo in het slop zit, er is altijd wel werk in deze sector (onderhoud) en de sector die het nu het zwaarst heeft is de woning- en utiliteitsbouw. Maar als de bouwbedrijven deze lijn goedkoper kunnen doen, bijvoorbeeld 2 miljard, dan zijn er zeker opties.
Ja, bedenk dat er in deze lijn 5 moeten komen! En zo groot is die brug over de Ijssel nou ook weer niet toch?
Net wat anderen al aangeven. Het mag dan misschien een klap geld kosten maar het levert meer op. Denk aan:
  • Aannemers aan het werk houden (die hoeven hun personeel niet te ontslaan)
  • Verbetering van de bereikbaarheid van Utrecht en Breda (aansluiting op HSL)
  • CO2 reductie door elektrische treinen
  • Reistijdverkorting (=geld)
  • Nieuwe omreisroute bij verstoringen(=geld)
Er zijn dus genoeg valide punten om deze spoorlijn aan te leggen.
Allemaal valide punten, maar dan is er nog steeds het financiële argument. En wie garandeert ons dat het bij 3,1 miljard blijft en het geen 6 miljard gaat worden? De Hanzalijn is imo een zeer kleinschalig traject, het gaat maar om een km of 40 door polderland, er is geen natuur.
Na het voltooien van de Betuweroute en het aflopen van het HSL project zijn er veel mensen vrijgekomen die zich niet meer met deze projecten bezig houden. Natuurlijk kan je dan :w zeggen om vervolgens een paar jaar later weer met personeelstekort te zitten.
Wil je zeggen dat we om een kleine groep mensen aan het werk te houden er per definitie allemaal nieuwe sporen aan moeten worden gelegd? Je zou ook kunnen stellen dat de Betuweroute gewoon uit de hand is gelopen en er teveel mensen bij betrokken zijn geweest?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:04:
Klopt, die zijn enkele jaren geleden buiten dienst genomen, wegens te grote storingsgevoeligheid, en hun nut was vervallen, want ze waren immers bedoeld om ervoor te zorgen dat de cateraar alle treinstellen kon bedienen zonder te hoeven wisselen op stations. Maarja, die catering is op een gegeven moment gestopt, en daarmee verviel het nut van die kop dus ook.

Bij de revisie, die voor de drietjes nu klaar is geloof ik en voor de viertjes net begint, worden de koppen ook verwijderd en vervangen door een dichte plaat.

[video]
Dan moet de TS even aangepast worden :p Of hebben ze nog een bijnaam vanwege die bult die ik niet ken?

Wel jammer trouwens dat ze het spul er weer uithalen. Het is gaaf om te zien hoe het werkt, handig voor de reizigers en het ziet er dicht ook stoerder uit. Maarja, het scheelt waarschijnlijk knaken, dus gaat het er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33
Het scheelt tijd bij het koppelen, het scheelt onderhoudskosten, en het scheelt een flinke berg gewicht (wat na verloop van jaren toch aantikt qua stroomverbruik) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 02:18:
[...]

Dan moet de TS even aangepast worden :p Of hebben ze nog een bijnaam vanwege die bult die ik niet ken?
De bijnaam is nog steeds Koplopers afaik ;)

Naast de voordelen die Carpento al noemt, is er ook het voordeel van minder vertraging, omdat ze nogal eens storingen hadden duurde het koppelen soms even, of lukte soms helemaal niet.

Minder vertraging betekent ook betere punctualiteitscijfers, en bij te lage cijfers krijgt de NS immers boetes van de overheid. Dus nog een aardige prikkel om die dingen buiten dienst te stellen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Meer spoornieuws:
Nederland moet buitenlandse partijen toelaten om in Nederland tussen twee stations passagiers te vervoeren met hun internationale treinen.

De Europese Commissie heeft Nederland hier donderdag over op de vingers getikt. Nederland krijgt nog twee maanden om alsnog aan deze Europese verplichting, die sinds 1 januari 2010 geldt, te voldoen.

Volgens Europese regels hebben internationale treinen het recht om passagiers op te pikken en weer af te zetten binnen Nederland of een ander EU-land.
nu.nl

en:
De top van spoorbeheerder ProRail wordt gekort op de bonus over het afgelopen jaar. De raad van commissarissen heeft besloten de variabele beloning te verlagen vanwege de problemen eind vorig jaar.

Bovendien wordt de bonusregeling nu zo aangepast, dat de directie voortaan zwaarder kan worden gekort bij grote ontregelingen.

ProRail liet donderdag weten dat de directieleden zes van de zeven bonusgevende prestatieafspraken in 2009 hebben gehaald, maar niet de norm voor beschikbaarheid van het spoor. In de tweede helft van december belemmerden sneeuwbuien vijf dagen lang het treinverkeer.

Niet alleen de directie, maar ook andere topmanagers worden daarom gekort in de variabele beloning.

De directie van ProRail ontvangt een variabele beloning van maximaal 16 procent van het salaris. De raad van commissarissen beoordeelt of de directie de beloningsafspraken heeft gehaald.

Vanaf 2010 wordt de variabele beloning aangepast en worden de voorwaarden om die te krijgen aangescherpt, aldus ProRail.
eveneens nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
wildhagen schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:55:
Meer spoornieuws:

[iets over cabotagerecht]

nu.nl
Nederland die eens níet het braafste jongetje van de klas is? Amazing.

Maar geldt dit dan ook voor gebruik van de HSL-Zuid?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, zolang het een internationale trein is wel. Niet als iemand alleen binnenlands vervoer wil aanbieden.
Maar (bijvoorbeeld) Antwerpen - Amsterdam via de HSL moet gewoon toegelaten worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat binnenlands vervoer niet is toegelaten snap ik, maar ik dacht dat er op de HSL-Zuid een uitzonderingsclausule van kracht was... iets i.v.m. de aanbestedingsregels die destijds zijn gehanteerd.

Als iedere partij straks over de HSL reizigers mag vervoeren zal dat wel een gevoelige klap zijn voor NS Hispeed. Ik kan me zo voorstellen dat de SNCF TGV's inlegt tussen Amsterdam en Brussel... nog voordat de Fyra's er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij geldt de concessie alleen voor binnenlands vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 09:36
wildhagen schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:55:
Meer spoornieuws:
[...]
eveneens nu.nl
Top prorail eist verdubbeling loon
AMSTERDAM - Ondanks de wanprestaties eind vorig jaar eist de top van staatsbedrijf Prorail bijna een verdubbeling van het salaris, blijkt uit het jaarverslag. De Proraildirectie wenst dat het monopolistische staatsbedrijf wordt ingedeeld in de categorie publiek/markt van de overheid. Het directieloon dat daarbij hoort bedraagt 350.000 euro. De Prorailtop heeft consultant Hay ingehuurd om dit voor elkaar te krijgen.
Bron: Telegraaf.nl
Ik weet niet in hoeverre dit waar is (telegraaf hè), maar als dit zou kloppen :F

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:03:
Dat binnenlands vervoer niet is toegelaten snap ik, maar ik dacht dat er op de HSL-Zuid een uitzonderingsclausule van kracht was... iets i.v.m. de aanbestedingsregels die destijds zijn gehanteerd.

Als iedere partij straks over de HSL reizigers mag vervoeren zal dat wel een gevoelige klap zijn voor NS Hispeed. Ik kan me zo voorstellen dat de SNCF TGV's inlegt tussen Amsterdam en Brussel... nog voordat de Fyra's er zijn.
Die rijdt al onder de vorm van de Thalys ( SNCF (62%), NMBS/SNCB (28%) en Deutsche Bahn (10%)). En dat is nu net de enige trein die geen reizigers voor binnenlands vervoer meeneemt (je kan geen kaartje Amsterdam - Rotterdam voor de Thalys kopen). Bij de ICE is het wel mogelijk, de Brusselaar ook. De trein van Maastricht naar Brussel heeft geen binnenlandse stop. De IC naar Berlijn is ingelegd in normaal binnenlands verkeer. Ik mis even de impact voor de NS op dit moment. Ik zie niet zo snel gebeuren dat de DB opeens een IC dienst Bad Bentheim - Amsterdam introduceren om te concurreren met de NS om maar wat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gezien de ambities van de DB voor de kanaaltunnel kan ik me best indenken dat ze iets van de Nederlandse markt willen meenemen. Door bijvoorbeeld die Thalys open te stellen voor binnenlands vervoer (al zal dat absoluut geen concurrentie zijn) of door met een ICE van Amsterdam naar Londen te rijden.

Of ze vinden misschien dat de NS te veel vraagt voor de IC of ICE en zeggen tegen NS "zoek het maar uit, we rijden wel voor eigen rekening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De komende tien jaar gaan er niet tien, maar twaalf treinen per uur rijden op de belangrijkste routes in Nederland. Dat betekent iedere vijf minuten een trein, maakte demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) vrijdag bekend na afloop van de ministerraad.

De bewindsman maakt zich al langer hard voor een 'metroachtige' verbinding tussen de grote steden in de Randstad. Er was al besloten om zes intercity's en vier stoptreinen per uur te laten rijden. Dat worden nu zes intercity's en zes stoptreinen per uur.

En dat is een 'megavoordeel' voor de reiziger, beklemtoonde Eurlings. "Denk maar na, je gaat naar het station en je mist net je trein. Dan hoef je maar een paar minuten te wachten tot er een nieuwe is." De bewindsman zei er 'heilig' in te geloven dat het openbaar vervoer het zo kan winnen van de auto: door de trein klantvriendelijker te maken.

De treinen gaan met deze frequentie rijden binnen de Randstad, maar ook tussen Arnhem en Utrecht, Eindhoven en Utrecht, en vanuit het noordoosten van het land. Ook tussen Schiphol en Almere gaan meer treinen rijden.

Deze trajecten moeten, voor zover dat nog niet is gebeurd, wel viersporig worden gemaakt. Waar het kan, wordt de frequentie al opgevoerd, zoals richting Eindhoven en tussen Utrecht en Amsterdam.

Het gaat in totaal ongeveer tien jaar duren voordat op alle trajecten om de vijf minuten een trein rijdt. De spoorplannen van Eurlings kosten in totaal 4,5 miljard euro.
Bron: http://www.trouw.nl/nieuw...meer_treinen_per_uur.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, leuk, lesje volksverlakkerij.
Dat "elke 5 minuten een trein" geldt alleen voor mensen die tussen dicht bijelkaar gelegen IC stations reizen. Zoals bijvoorbeeld Eindhoven - 's Hertogenbosch.
Als je verder reist dan heb je verder niks aan die stoptreinen (of als je op een stoptreinstation begint of eindigt) en heb je nog altijd elke 10 minuten een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Elke 10 minuten een stoptrein en elke 5 minuten in een intercity vind ik anders best een mooi voordeel. In New York e.d. heb je ook express metro's.

En wat te denken van de Spitstram in Utrecht.

[ Voor 29% gewijzigd door LauPro op 06-06-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:17:
Ja, leuk, lesje volksverlakkerij.
Dat "elke 5 minuten een trein" geldt alleen voor mensen die tussen dicht bijelkaar gelegen IC stations reizen. Zoals bijvoorbeeld Eindhoven - 's Hertogenbosch.
Als je verder reist dan heb je verder niks aan die stoptreinen (of als je op een stoptreinstation begint of eindigt) en heb je nog altijd elke 10 minuten een trein.
Er blijft altijd wat te klagen hè. Het zou natuurlijk erg goed zijn als ze Utrecht - Den Bosch 4-sporig maken (effectief Houten Castellum - Den Bosch) en Utrecht - Arnhem 4-sporig maken. Het is in ieder geval weer een verbetering van het vervoer per trein en een alternatief voor elke dag in de file staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
Nou meen ik pas gelezen te hebben dat het spoort tussen Schiedam en Delft voorlopig tweesporig blijft in verband met bezuinigingen. Dat wordt door dit bericht eigenlijk tegengesproken.

Edit: hier dus http://www.rijnmond.nl/Ho...station%20Schiedam-Kethel

[ Voor 26% gewijzigd door Vunzz op 04-06-2010 16:58 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 14:44

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

IJnte schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:31:
[...]

[...]

Bron: Telegraaf.nl
Ik weet niet in hoeverre dit waar is (telegraaf hè), maar als dit zou kloppen :F
Als ik de minister was zou ik ze gewoon recht in hun gezicht uitlachen! Bij elke sneeuwvlok het complete treinverkeer stilleggen, verkeerde bezuinigingen, totaal onwerkbare situaties creëren bij betrokken partijen op 't spoor, punctualiteit van het algemene spoornet omlaag brengen.

Hmmmm, ik heb toch lang na zitten denken en behalve de vernieuwing van CTA's en enkele stations (die allemaal met gigantische vertragingen en met kostenposten zitten) kan ik gewoon niets bedenken. En dan nog dat die CTA's de helft van de tijd niet doen.

Nee ProRail gaat goed, vooral eisen die beloningen want de directie doet 't zo goed. Sjonge jonge. Dat er überhaupt met belastinggeld een bureau ingehuurd wordt dat gaat onderzoeken hoe ze meer geld kunnen krijgen zou al strafbaar moeten zijn.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:07:
De bijnaam is nog steeds Koplopers afaik ;)
Maar komt die bijnaam dan van die bult op het dak of van het feit dat je door de kop kunt lopen? In de TS staat:
ICM (Koploper) Een serie van bijna 140 drie-delige en vier-delige treinstellen, hun bijnaam dankend aan de bult op het dak: de cabine.
Dat klopt dan dus niet helemaal (hoewel die bult natuurlijk wel het gevolg van het mechanisme is).

Ik vind het ondertussen wel de gaafste treinen die er rondrijden, met name de oude versie. Het valt me trouwens wel op dat bij de nieuw gereviseerde stellen veel van de leeslampen of ledjes daarvan stuk zijn.

Ik kwam deze trouwens ook ergens tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/anderen/WJ-japanse-koploper.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 19:00:
[...]

Maar komt die bijnaam dan van die bult op het dak of van het feit dat je door de kop kunt lopen? In de TS staat:

[...]

Dat klopt dan dus niet helemaal (hoewel die bult natuurlijk wel het gevolg van het mechanisme is).
Geen idee waar de bijnaam vandaan komt eerlijk gezegd.
Ik kwam deze trouwens ook ergens tegen:

[afbeelding]
Da's de Japanse Class E351, daar rijden er 10 van rond (5 achtjes en 5 viertjes). Zijn nieuwe dan de koplopers (1993, koplopers zijn uit eind jaren 70), en lopen op smalspoor (1067 mm ipv 1435 mm zoals hier), maar draaien wel net als hier op 1500V bovenleidingspanning. Daarnaast zijn het tilting trains, wat "onze" Koplopers niet zijn.

Er is overigens ook een moderner broertje, de Class E259, die ook wel wat van een koploper weg heeft:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/JR_East_E259_Narita-Express_1920x1280.jpg/800px-JR_East_E259_Narita-Express_1920x1280.jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/E259_NE002_Jimmuji_20090423.JPG/800px-E259_NE002_Jimmuji_20090423.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 04-06-2010 19:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

offtopic:
Dat vind ik persoonlijk overigens een van de best ogende treinen ooit; kunnen we er niet een aantal importeren ter vervanging van de koplopers tzt? :P Wel met andere aandrijflijn en sproobreedte, maar dat zijn details.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mambo No5 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:10:
offtopic:
Dat vind ik persoonlijk overigens een van de best ogende treinen ooit; kunnen we er niet een aantal importeren ter vervanging van de koplopers tzt? :P Wel met andere aandrijflijn en sproobreedte, maar dat zijn details.
Ik vind de Nederlandse koplopers wel wat mooier, eerlijk gezegd. Die Japanse bullettreinen daarentegen mogen van mijn wel als intercity inzetten. Rare ruimteschepen, maar wel alsof het zo uit de film is komen rijden.

Afbeeldingslocatie: http://images.trustedreviews.com/images/article/inline/5815-BulletTrain.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Correspondentie tussen HSA en de Staat die via de WOB zijn verkregen:
Link
Blijkt dat de HSA niet over het spoor niet geschikt acht op het moment dat er roest op de spoorstaaf zit. Nu is dat bij GRS treindetectie inderdaad een probleem, maar bij de HSL zijn assentellers 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PolarBear schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:24:
[...]
(je kan geen kaartje Amsterdam - Rotterdam voor de Thalys kopen).
Vraag me toch af, waarom de NS reisplanner zegt dat ik de Thalys moet nemen als ik zeg dat ik van Asd naar Rtd wil:

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/asdrtdthalys.png

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 04-06-2010 22:18 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:01:
Correspondentie tussen HSA en de Staat die via de WOB zijn verkregen:
Link
Blijkt dat de HSA niet over het spoor niet geschikt acht op het moment dat er roest op de spoorstaaf zit. Nu is dat bij GRS treindetectie inderdaad een probleem, maar bij de HSL zijn assentellers 8)7
Prorail: Er ligt spoor, dus Het Spoor moet roestgereden worden.
Zie je het al aankomen op een HSL? Thalys komt met 300 km/h, vol in de ankers om met 40 (goed, er zullen daar hopelijk wel 100km/h wissels liggen ;) ) over een wissel te stuiteren.
Dat maak je in het buitenland ook zo vaak mee he?

Prorail -O-
mambo No5 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:10:
offtopic:
Voor op de Hanzelijn of zo. Lijkt me strak plan.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 04-06-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:10:
[...]

Vraag me toch af, waarom de NS reisplanner zegt dat ik de Thalys moet nemen als ik zeg dat ik van Asd naar Rtd wil:

[afbeelding]
Nou ja dat is dan misschien sinds de HSL open is anders, ik weet bijna zeker dat het in het verleden anders was.

WTF, als ik rond 10.30 van Amsterdam naar Rotterdam ga wordt de ICE ook als reisadvies gegeven, dus via Utrecht (hoewel de reistijd maar 1:06 is).

[ Voor 15% gewijzigd door PolarBear op 04-06-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:01:
[...]

Er blijft altijd wat te klagen hè. Het zou natuurlijk erg goed zijn als ze Utrecht - Den Bosch 4-sporig maken (effectief Houten Castellum - Den Bosch) en Utrecht - Arnhem 4-sporig maken. Het is in ieder geval weer een verbetering van het vervoer per trein en een alternatief voor elke dag in de file staan.
Ja, want 6 IC's per uur is ook een beetje matig ;)

Ik denk trouwens niet dat er zo gauw ook 6 stoptreinen Eindhoven - Den Bosch komen. Dan kunnen ze toch beter de huidige stoppers wat verlengen.
Sowieso zit je dan met Eindhoven - Boxtel, waar er nu al 4 rijden, dan zouden dat er 8 worden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de lijnvoering. Wat mij betreft trekken ze een IC vanuit Eindhoven door naar Den Haag. De leut is namelijk dat dat traject nu al sneller is via Utrecht, en dat met een 7 minuten overstap! Verkort je die stop naar 2 minuten dan is Eindhoven - Den haag via Utrecht 8 minuten sneller dan via Rotterdam.
Hoezo, Brabantroute is langzaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PolarBear schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:33:
[...]

Nou ja dat is dan misschien sinds de HSL open is anders, ik weet bijna zeker dat het in het verleden anders was.
Denk 't niet, want ondertussen kun je bij NSI niet daadwerkelijk dat kaartje kopen. Dan staat alleen de Fyra erbij.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:35:
[...]

Denk 't niet, want ondertussen kun je bij NSI niet daadwerkelijk dat kaartje kopen. Dan staat alleen de Fyra erbij.
En er staat niet bij vermeld dat er, mocht je überhaupt dat kaartje kopen dat er toeslag verplicht is. Dat staat wel bij de Fyra en ICE. Lijkt wel een bugje in de reisplanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Strukton helpt ACTS 2: foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:O

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:30:
[...]

Ik lees in die correspondentie (#48):
"HSA is van mening dat de haar door V&W ter beschikking gestelde infrastructuur vrij dient te zijn van roest en ijzel. Zowel roest als ijzel worden door HSA beschouwd als beperkingen in de beschikbaarheid van de infrastructuur"

Hoe je dus ProRail erbij haalt :?

door het smc lastig gevallen gebeld worden terwijl je in een spoorwegtopic zit te typen 8)7
Mjah je moet je afvragen of de normale burger het nog begrijpt met de HSL.
offtopic:
Moest je iets schakelen oid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je kunt voor zover mij bekend via www.tgv-europe.nl een kaartje kopen voor Rotterdam - Amsterdam (en vice versa) per Thalys. NS Hispeed heeft mij ooit via Twitter laten weten dat je ooit ook via hun een kaartje voor dat traject per Thalys kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

·

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Alex) schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:50:
Je kunt voor zover mij bekend via www.tgv-europe.nl een kaartje kopen voor Rotterdam - Amsterdam (en vice versa) per Thalys. NS Hispeed heeft mij ooit via Twitter laten weten dat je ooit ook via hun een kaartje voor dat traject per Thalys kunt kopen.
Het wordt je in ieder geval niet makkelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zo... Vandaag ben ik meegegaan met een excursie door de NedTrain werkplaats in Haarlem. Hier heb ik het hele revisie-proces van de ICM -> ICMm kunnen aanschouwen. Het leuke was dat het de viertjes waren. Voor de liefhebbers zal ik morgen beginnen aan een review met foto's die ik hier zal delen.

Ik kan vertellen voor de mensen die het nog niet weten dat een ICMm-4 34 dagen in de werkplaats verblijft en 15 werk-stations betreedt, waar hij ongeveer 2 dagen per station staat. Bij deze stations wordt hij o.a gedemonteerd, gegritstraald, casco wordt gestript en aangepakt, bak wordt geschilderd en gestickerd (tegen de graffity), onderdelen worden gemonteerd en als laatste gaat hij tegen de hoogspanning.

Ook heb ik een glimp van de DD-ARm kunnen opvangen (ja, het heet officieel de DDZ, maar dat klinkt onlogisch vind ik ;)). het interieur schijnt er al voor de helft in te zitten als mock-up en is nog flink in design en try-out, en de buitenkant is nog NS-geel.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Waarom let ik weer niet op dat soort open dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is nou typisch één van die dingen die ik me altijd af heb zitten vragen en wel eens zou willen zien :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

IJnte schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:53:
Waarom let ik weer niet op dat soort open dagen..
Het was ook geen open dag, maar een excursie die via iemand (C-tracks) op Somda bekend werd gemaakt.

Zo zal het interieur er ongeveer uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.puurruimte.nl/wp-content/plugins/fresh-page/files_flutter/1255284044DDAR_marktonderzoek-001.jpg
2e Klas...
Afbeeldingslocatie: http://download.train-sim.nl/images/1255277623DDAR_2e-klas-lounge.jpg
2e klas louncheplek
Afbeeldingslocatie: http://download.train-sim.nl/images/1255277555DDAR_marktonderzoek-007.jpg
1e klas
Afbeeldingslocatie: http://download.train-sim.nl/images/1255278538DDAR_1e-klasLounge.jpg
1e klas louncheplek
Afbeeldingslocatie: http://www.puurruimte.nl/wp-content/plugins/fresh-page/files_flutter/1255287031DDAR_toiletmudule_concept_e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.puurruimte.nl/wp-content/plugins/fresh-page/files_flutter/th_ec0f68a08978e4711fa7440518329954_1255286998DDAR_toiletmudule_concept_2.jpg
En de prachtige toilet.

Ok, het blijft bij vrijgegeven designerfoto's voorlopig.

[ Voor 63% gewijzigd door AW_Bos op 05-06-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AW_Bos schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 22:49:
[...]

Het was ook geen open dag, maar een excursie die via iemand (C-tracks) op Somda bekend werd gemaakt.

Zo zal het interieur er ongeveer uit komen te zien:

[afbeelding]
[afbeelding]
En er komt een leuke louncheplek in...
Ik hoop toch echt dat die stoelen beter gaan zitten als dat ze er op de render uitzien. Dit lijkt meer op een plank met een lapje stof :X
Die loungeplek heb ik idd ergens gezien....welke halve zool bedenkt dat :? Wie wil er nou loungen in een trein? Dat ding om is van A naar B te komen, het liefst zonder vertraging of omreizen wegens kapotte wissels enzo :)

Als je dan verbeteringen aan het interieur van een trein wilt verbeteren, pak dan de VIRM's aan zodat de bagagebakken meer kunnen herbergen als alleen uitgelezen kanten en een verdwaalde attachekoffer :(

Laatst ook weer, onderweg van Zaandam naar EIndhoven. Wordt er omgeroepen of iedereen de weekendtassen van de stoelen wil halen zodat er meer mensen kunnen zitten. Bestel dan GVD geen treinen die gen bagageruimte hebben :( D'r is plaats zat om ze te maken, waarom dan in godsvredesnaam toch niet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:30:
[...]

Hoe je dus ProRail erbij haalt :?
Omdat Prorail de beheerder van de HSL-Zuid is en zij dus de beslissing nemen of er roest gereden moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 23:04:
[...]

Ik hoop toch echt dat die stoelen beter gaan zitten als dat ze er op de render uitzien. Dit lijkt meer op een plank met een lapje stof :X
Ik denk dat het wel meevalt ik vind trouwens een beetje harde stoel zoals in de nieuwste IRM's niet zo een probleem.
Die loungeplek heb ik idd ergens gezien....welke halve zool bedenkt dat :? Wie wil er nou loungen in een trein?
Zoals ik het zie is het gewoon een slimme combinatie van een hippe naam en zitplaatsen creëren zonder de doorstroom bij de trap te hinderen.
Als je dan verbeteringen aan het interieur van een trein wilt verbeteren, pak dan de VIRM's aan zodat de bagagebakken meer kunnen herbergen als alleen uitgelezen kanten en een verdwaalde attachekoffer :(
Zoveel plaats is er in de IRM niet, je wilt ook nog een beetje fatsoenlijk plaats kunnen nemen. Daarbij kan je een aantal koffers kwijt tussen vis-a-vis stoelen. Het is inderdaad verre van ideaal. Het zou wel fijn zijn als ze de plek van de cateringliften ombouwen tot bagagerekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

PolarBear schreef op zondag 06 juni 2010 @ 10:57:
[...]
Zoveel plaats is er in de IRM niet, je wilt ook nog een beetje fatsoenlijk plaats kunnen nemen. Daarbij kan je een aantal koffers kwijt tussen vis-a-vis stoelen. Het is inderdaad verre van ideaal. Het zou wel fijn zijn als ze de plek van de cateringliften ombouwen tot bagagerekken.
Dat is ook het jammerlijke van de ombouw van ICM naar ICMm... bijna alle vis-a-vis stoelen zijn weg en nu zie je dus al in het begin van de vakantieperiode dat je door het smalle pad moet klauteren over alle koffers en tassen. Okee, soms lijkt het alsof men het bankstel nog meeneemt op vakantie, maar een koffer van 20 kg leg je niet even bovenin het bagagerek. Verder kun je je bagage met goed fatsoen ook nergens meer kwijt.

Als men twee zitplaatsen per treindeel op zou offeren om een bagagerek te maken zoals je ook ziet in de Duitse treinstellen (iig die van Schiphol via Hengelo naar Duitsland gaan), zou het al een boel schelen. Maar goed, in oa de ICM(m) kun je tenminste nog wat kwijt, de stoppers/sprinters zijn nog veel hopelozer.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

The Eagle schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 23:04:
Die loungeplek heb ik idd ergens gezien....welke halve zool bedenkt dat :? Wie wil er nou loungen in een trein? Dat ding om is van A naar B te komen, het liefst zonder vertraging of omreizen wegens kapotte wissels enzo :)
Heb je wel eens de Protostreinen gezien die op de Valleilijn rijden?Afbeeldingslocatie: http://www.treinen-info.nl/int_2kl_DV_PROTOS.JPG.

De tafeltjes zijn wat hoog, het zit net niet hoog genoeg als statafel en als je je laptop er op wil zetten (gratis WiFi in die treinen) kan je er niet echt op werken - maar verder een zeer goed concept. Als je met meerdere mensen bent kan je gewoon lekker louchen, denk aan studenten die elke dag zelfde traject doen of als je met vrienden op pad gaat.

Ik vind het wel vervelend dat men niet meer de metro-achtige stijl wil doorvoeren in een paar bakken, dat zou zoveel schelen in de spits. Je kan dan onderscheid maken tussen of je 1 station met de IC wil of een hele rits.

En er mag inderdaad meer worden nagedacht over bagageplekken. Al hoewel mensen dat wel in het zicht willen hebben. En niet alle koffers zijn 20 kg, kleine tassen e.d. kunnen makkelijk in de rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PolarBear schreef op zondag 06 juni 2010 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt ik vind trouwens een beetje harde stoel zoals in de nieuwste IRM's niet zo een probleem.
Laten we dat dan maar hopen :)
Zoals ik het zie is het gewoon een slimme combinatie van een hippe naam en zitplaatsen creëren zonder de doorstroom bij de trap te hinderen.
Totdat er wat tuig gewoon gaat loungen zoals het hoort: onderuitgezakt en pootjes languit, al dan niet op de bank omdat dat zo lekker ligt vanuit het hoekje. Als ik de foto's zo zie struikelt iedereen er over die binnenkomt - en we kennen allemaal de nederlandse mentaliteit. Niemand die er iets van durft te zeggen, bang om een dreun te krijgen. :N
Tussen vis-a-vis past max 1 flinke koffer. Als je met zijn vieren bent en vier koffers hebt (want dat gebeurt nogal eens in een vierzitter als je richting Schiphol gaat :P ) heb je dus een probleem als er ook andere mensen met bagage zijn.

Ik heb zelf vaak een flinke weekendtas bij. Die past in de VIRM's zeker niet tussen de stoelen, als er al vis-a-vis opstellingen aanwezig zijn want zoveel zijn die er ook niet (meer). Wel weet ik 100% zeker dat de bagagebak onderin de VIRM's een stuk lager zou kunnen (dan steekt ie schuin voor het raam, maar dat merk je niet als je binnen zit. Het ziet er hooguit van buiten iets minder mooi uit), en dan passen al die weekendtassen van de studenten er makkelijk in. Bovenin de VIRM wordt dan wel weer een probleem.

De cateringliften zijn er bij het nieuwe model VIRM al uit gelaten. Wie die dingen initieel ooit bedacht heeft weet ik ook niet...nadenken was niet zijn sterkste punt geloof ik :P
Hoe dan ook: Als je ze weglaat kunnen er met mazzel hooguit 2 koffers tussen staan. En zijn ze meteen blokkeren wanneer je uit wilt stappen en die koffers moeten gepakt worden, want ze zitten exact voor de deur naar de trap. Wat mij betreft ook niet echt een optie dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Infraspeed heeft de HSL-Zuid aangelegd en doet het beheer. Natuurlijk zou dat betekenen dat zij verantwoordelijk zijn voor eventueel roestrijden, maar de hele grap is dat roestrijden niet nodig is op de hele HSL-Zuid!
HSA eist dat zij niet hoeven te roestrijden (terecht, om verschillende redenen) maar Prorail is degene die roestritjes inlegt omdat Prorail de verkeersleiding van de HSL-Zuid doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Wat ik al eerder aanhaalde is dat voor de HSL roest (zoals ook door Maasluip genoemd wordt) geen probleem is. Er wordt op de HSL gewerkt met assentellers die verder immuun zijn voor roest, en dat systeem deert het ook niet echt dat er roest tussen de rails en de wielband van de trein zit.
Ik zou me misschien kunnen voorstellen dat het roestlaagje een belemmering voor de tractiestroom vormt, waardoor er meer slijtage is aan de wielbanden, en indirect ook aan het spoor. Er ontstaat dan een soort vonkboog tussen het wiel en de spoorstaaf op plekken waar minder roest zit.

Het AV van ProRail stelt voor GRS treindetectie, dat een stuk spoor minstens 1x per 24 uur door ten minste 10 assen wordt bereden om treindetectie te garanderen. Misschien hebben ze geïnterpeteerd dat het ook voor de HSL geld (zou heel vreemd zijn).
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:22:
Nog een keer:

[...]

Dit komt uit de link die IJnte gaf. Daarin wordt toch duidelijk gesteld dat HSA een probleem met roest heeft.
Men vrraagt zich hier (terecht) af waarom dit een belemmering moet zijn voor de HSA.

[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 06-06-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:22:
Nog een keer:

[...]

Dit komt uit de link die IJnte gaf. Daarin wordt toch duidelijk gesteld dat HSA een probleem met roest heeft.
Nee, HSA heeft er een probleem mee dat zij moeten roestrijden. Als je even verder kijkt dan die alinea die je aanhaalt dan zie je dat HSA niet wil roestrijden. Roestrijden is ook helemaal niet nodig, en het is Prorail die paden voor roestrijden inlegt.
Daarom heeft HSA er een probleem mee dat zij moeten roestrijden (niet dat er roest ligt, dat is totaal geen belemmering), en het is het geweldige Prorail dat HSA totaal onnodig laat roestrijden.
Waarom? Waarschijnlijk omdat Prorail denkt "spoor=spoor en op spoor moet roestgereden worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Voor de mensen die willen weten wat het huidige kabinet met het programma Hoogfrequent Spoor wilt gaan doen heb ik het volgende leesvoer:
Brief Eurlings
Bijlage: Rapport PHS

[edit]
Grappig: Trein duwen

[ Voor 13% gewijzigd door IJnte op 07-06-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

[edit]
Grappig: Trein duwen
:P goed waar is de foto met de loc :P

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Die spoorbrug bij Alkmaar heeft wel vaker gedonder volgens mij? Ik kan me herinneren een jaar terug oid dat er een storing was ivm uitgezette spoorstaven.

Ik vind het wel bijzonder dat ze de trein konden duwen, je zou zeggen dat het brug op moet en 200 ton staal met 5 man duwen vind ik wel knap :P. Of stond hij op een helling en was er net niet genoeg momentum als de remmen werden gelosd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:56

DDX

Iemand enig idee wat er nu aan de hand is tussen Amsterdam en Utrecht ?
Op Bijlmer rijden volgens m.ns.nl (bijna) geen treinen meer.

Vanmorgen was er nog iets van uitgelopen werkzaamheden, maar ze houden het nu op herstelwerkzaamheden.

Vanmorgen stond er ook een dubbele plan-v stil op Krommie-Assendelft om 8:30.
Daardoor minder treinen tussen Alkmaar en Amsterdam, maar zie dus dat er nog een 2e trein ook stil stond

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 07-06-2010 18:08 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Gevolgen van blikseminslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik blijf het toch wel vervelend vinden hor, viersporigheid tussen Utrecht en Amsterdam en dan nog complete buitendienststelling ;( (of tot Breukelen zo te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

LauPro schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:53:
Ik vind het wel bijzonder dat ze de trein konden duwen, je zou zeggen dat het brug op moet en 200 ton staal met 5 man duwen vind ik wel knap :P. Of stond hij op een helling en was er net niet genoeg momentum als de remmen werden gelosd?
Het in beweging brengen is het zwaarst. Als hij eenmaal rijdt (met 1km/u) rolt hij vanzelf verder, want de wrijving is minimaal.
In 2001 hebben reizigers ook eens een trein over de brug bij Zaandam geduwd omdat de loc precies op de brug stil stond.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:17:
[...]

In 2001 hebben reizigers ook eens een trein over de brug bij Zaandam geduwd omdat de loc precies op de brug stil stond.
Idd...
Enkele jaren geleden zat ik in een trein van Enkhuizen naar Amsterdam. We reden zeer langzaam vanwege een voorliggende trein. Precies midden op de brug over de Zaan kwam het gevaarte tot stilstand. En daar is geen stroomleiding. En dus volgde na 5 minuten deze oproep door de intercom: Zouden twintig sterke mannen naar buiten kunnen komen om de trein van de brug af te duwen? En zo geschiedde. Met een mannetje of dertig breng je een trein met een ruk heel zachtjes aan het rollen en daarna gaat het eigenlijk vanzelf en krijg je het gevaarte al gauw op 5 km/h.
http://freewriter.nl/2007...gebeurt-ook-in-nederland/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

IJnte schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:48:
Voor de mensen die willen weten wat het huidige kabinet met het programma Hoogfrequent Spoor wilt gaan doen heb ik het volgende leesvoer:
Brief Eurlings
Bijlage: Rapport PHS
Uit :P

Leuke plannen... alleen geld uitgeven plannen over 10 jaar tijd met 5 miljoen marge op een budget van 3 miljard is imo vragen om overschrijdingen :X Ben benieuwd al is dit uiteindelijk natuurlijk een versnipperd iets en niet zoiets als die lijntjes die ze de laatste jaren hebben aangelegd waar een paar euro bij moest.

Wat ik me wel af zit te vragen: het is met de huidige spoorsituatie al direct een puinzooi als er eens ergens een obstructie is (trein stuk, seinen die de weg kwijt zijn etc.). De impact zal met bovenstaand plan alleen maar erger worden en voor zover ik de 94 pagina's goed gelezen heb is er eigenlijk helemaal geen aandacht voor om de mogelijkheid tot (ver)storingen te verminderen.

De gemiddelde sein/wisselstoring oplossen duurt toch ook minimaal een uur en als je dan 12 treinen had moeten laten rijden die volgens allerlei leuke grafiekjes al overbezet zouden kunnen zijn heb je daar dus uren last van op die dag. Maar misschien dat daar weer andere 100-pagina tellende documenten voor zijn :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
DDX schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:05:
Iemand enig idee wat er nu aan de hand is tussen Amsterdam en Utrecht ?
Op Bijlmer rijden volgens m.ns.nl (bijna) geen treinen meer.

Vanmorgen was er nog iets van uitgelopen werkzaamheden, maar ze houden het nu op herstelwerkzaamheden.

Vanmorgen stond er ook een dubbele plan-v stil op Krommie-Assendelft om 8:30.
Daardoor minder treinen tussen Alkmaar en Amsterdam, maar zie dus dat er nog een 2e trein ook stil stond
Blinkseminslag inderdaad bij Abcoude. Ik zal morgen eens even navragen wat exact het probleem geweest is, en waarom de impact zo groot is. T.a.v. dit baanvak zit ik zeer dicht bij de bron van het ontwerp.
Bastien schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:25:
[...]
Uit :P

Leuke plannen... alleen geld uitgeven plannen over 10 jaar tijd met 5 miljoen marge op een budget van 3 miljard is imo vragen om overschrijdingen :X Ben benieuwd al is dit uiteindelijk natuurlijk een versnipperd iets en niet zoiets als die lijntjes die ze de laatste jaren hebben aangelegd waar een paar euro bij moest.

Wat ik me wel af zit te vragen: het is met de huidige spoorsituatie al direct een puinzooi als er eens ergens een obstructie is (trein stuk, seinen die de weg kwijt zijn etc.). De impact zal met bovenstaand plan alleen maar erger worden en voor zover ik de 94 pagina's goed gelezen heb is er eigenlijk helemaal geen aandacht voor om de mogelijkheid tot (ver)storingen te verminderen.

De gemiddelde sein/wisselstoring oplossen duurt toch ook minimaal een uur en als je dan 12 treinen had moeten laten rijden die volgens allerlei leuke grafiekjes al overbezet zouden kunnen zijn heb je daar dus uren last van op die dag. Maar misschien dat daar weer andere 100-pagina tellende documenten voor zijn :P
Als inderdaad, zoals ProRail wil, veel bijstuurwissels gesanneerd gaan worden dan is er bij verstoringen inderdaad een beperkte dienstregeling mogelijk. Wat mij echte opvalt is dat steeds meer stations bediend gebied worden, waardoor keren makkelijker is en daardoor ook beter een (welliswaar beperkte) bijstuur-dienstregeling mogelijk is. Ook is het zo dat er steeds meer gedaan wordt om baanapparatuur beter af te schermen en het fundament van de beveiliging zo te maken dat uitval van seinen/wissels etc minder impact heeft dan dat het nu heeft. Daarnaast zie je ook steeds meer de opkomst van elektronische beveiliging, waardoor de hoeveelheid elektronica die nodig is langs het spoor afneemt.

Dat het nu minimaal een uur duurt om een verstoring op te lossen heeft verschillende oorzaken. Een bekende oorzaak is het gegeven dat ProRail enkel nog de beheerder van het spoor is en niet langer onderhoud zelf uitvoert. Dit heeft tot gevolg dat het even kan duren alvorens er iemand buiten eens gaat kijken. Daarnaast moeten direct alle actuele tekeningen beschikbaar zijn. Inmiddels is voor dat laatste probleem een prima web-interface beschikbaar, echter dit is pas zeer recent geintroduceerd. Ook moet de PCA (degene die de storing moet oplossen) naar de vermoedelijk plek des onheils gaan om het euvel te localiseren. Dit is soms 10 minuten werk, maar kan ook uren kosten (als je b.v. een kabelbreuk hebt of blikseminslag).

Daarnaast is het ook zo dat als er ergens een verstoring is, dit vaak invloed heeft op het hele baanvak. Keren kan niet meer, seinen blijven in de stand stop en wissels zijn niet meer om te sturen. Op dat moment kan de treindienstleider knoppen in gaan drukken wat ie wilt, maar de beveiliging zal het spoor niet vrijgeven. Gelukkig zijn er wel wat truukjes voor handen, maar dat moet een Trdl ook weten. Helaas is dit laatste niet altijd het geval. Zo komt het regelmatig voor dat het bedienvoorschrift (dé handleiding voor de Trdl) vaak stof hapt ergens in een kast. Zeker bij verstoringen staat hier duidelijk in beschreven welke opties er zijn in het geval van een verstoring. Soms kan je echt niets meer (moet ook gezegd worden), maar er zijn over het algemeen best mogelijkheden om een uitgedunde dienstregeling te starten.

Verder moet ook niet alle blaam bij ProRail/PCA gelegd worden. De NS heeft er helaas ook heel veel moeite mee om bij een verstoring al het personeel goed aan te sturen en treinen op de juiste plek te krijgen. Zeker na een verstoring worden er nog ruim een uur treinen opgeheven omdat er geen materieel of mankracht beschikbaar is. Als alles op rolletjes loopt gaat het prima (NS volgt dagplanning, Trdl leunt achterover in zijn stoel en laat ARI het werk doen). Op het moment dat 1 van die rolletjes het begeeft moet er veel mankracht aan te pas komen om alles goed te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:56

DDX

Moet zeggen dat de informatie op Bijlmer net niet echt duidelijk was.
Omroep van er rijden bijna geen treinen en daar moest je het mee doen.
En ook alleen maar in het nederlands, flink wat mensen die naar schiphol moesten hadden dus geen idee wat er aan de hand was/wat ze moesten doen.

Stoptreinen van en naar Rotterdam reden uiteindelijk wel toen ik naar huis ging (rond 19:00)
Maar allemaal via 1 spoor tussen Holendrecht en Centraal, was dus steeds wachten tot er een trein langs was voordat er een trein de andere kant op kon.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Poging 35 en herkansing 2: stel 2407. Als het goed is staat het ding sinds een uurtje op de Bokkeduinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Voor de liefhebbers die wat meer willen weten over het werk van een hoofdconducteur:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=nMf1zuz77rc]
Plus een leuk verslagje van de dag welke op deze link vinden is. :)

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 09-06-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SLT 2627 heeft heimwee en gaat morgen voor de tweede keer retour afzender, maar niet nadat het soortgenoot en first-timer 2637 heeft ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Luccus schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:51:
SLT 2627 heeft heimwee en gaat morgen voor de tweede keer retour afzender, maar niet nadat het soortgenoot en first-timer 2637 heeft ontmoet.
Gelukkig is er garantie, maar het op zijn retour gaan schijnt wel vaker te gebeuren merk ik? Zelfde problemen steeds? Vorige keer was een hele SLT zo goed als dood....

En vandaag ben ik naar het Spoorwegmuseum gegaan om o.a de SR-10 te bekijken. Als ik eerlijk mag zeggen is het best een fijn rijtuig voor Beatrix en haar familie om mee rond te reizen. Vanaf de perronkant in het museum kon je de indeling goed bekijken (behalve de badkamers/toiletruimtes die matglas hadden ;)). De bedden zijn overigens stapelbedden die hydraulisch in hoogte verstelbaar lijken te zijn of zelfs in te klappen zijn. Op een van de balkons is een kleine werkruimte beschikbaar met een hokje wat veel wegheeft van een tram-loket, waar een telefoon staat. De toilet staat aan de andere kant van het rijtuig en kent een bioreactor (verplicht voor in het buitenland) en heeft aan de buitenkant een beetje de vormgeving van een ICM-toilet.
Als ik dit stel van vergelijken met een IC(R/M)m dan valt het qua luxeheid nog wel mee. Niet echt veel hout te vinden in tegenstelling tot de andere koninklijke salonrijtuigen.

[ Voor 59% gewijzigd door AW_Bos op 09-06-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
AW_Bos schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:09:
[...]

Gelukkig is er garantie, maar het op zijn retour gaan schijnt wel vaker te gebeuren merk ik?
Heeft niks met garantie te maken, maar het niet overnemen van de stellen. De betreffende stellen zijn dus nog niet van NSR.
Zelfde problemen steeds?
Nee. Naar mijn eigen waarneming gaat het om defecten die niet makkelijk in Amersfoort en/of Leidschendam (uit capaciteitsoogpunt?) hersteld kunnen worden.
Vorige keer was een hele SLT zo goed als dood....
Oh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Hoe is het met die vrijheidstrein? Ik zie hem hier staan op Utctw. Misschien zo nog even een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Seers schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:52:
Hoe is het met die vrijheidstrein? Ik zie hem hier staan op Utctw. Misschien zo nog even een kijkje nemen.
Die reed maar tot 5 mei. Inmiddels is volgens mij (?) de revisietermijn van de 520 ook verlopen en mag hij dus niet meer rijden. Zal dus binnenkort naar de sloper vertrekken vermoed ik.

Of hij zou iig ergens begin juni verlopen, weet niet of die exacte datum al bereikt is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
datum is al verlopen, het stel mocht ook al niet meer zelfstandig het NSM verlaten en moest worden gesleept...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Infra Update
  • Perronverlenging Veenendaal-Centrum is van start gegaan. Zowel perron 1 als perron 2 worden elk met zo'n 13 meter verlengt om een effectieve opstellengte te krijgen van 170m. Hierdoor kan de SLT straks met 10-bakken (SLT IV + IV) halteren.
  • De bouw van de perronkap op spoor 5 te Utrecht CS vordert gestaag. Oplettende kijker zal misschien al wel gezien hebben dat er een 4 á 5 meter hoge buis uitsteekt ter hoogte van de NoorderTunnel. Volgende week zal perron 7 uit de dienstregeling gehaald worden en zal (als ik het goed gezien heb) een deel van perron 5 weer in dienst genomen worden.
  • Aannemer Heijmans heeft zijn bouwterrein opgezet ter hoogte van Lunetten om daar te beginnen met het verbouwen van het station Lunetten en voorbereidingen te treffen voor de dive-under. Deze dive-under moet een kruisingsvrije doorgang worden voor het verkeer van Utrecht naar Den Bosch (v.v.) en van Utrecht naar Arnhem (v.v.).
  • Volgende weekend (weekend van 18/19/20 juni) zal Harmelen Aansluiting - Vleuten 4 sporig in dienst worden gesteld. Gedurende een 56-urige buitendienststelling zal het traject er 2 extra sporen bij krijgen.
Tot zover even een kleine update voor degene die het interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Verrek, op http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010856 heb je recht tegenover mijn huis staan fotograferen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Frank Martin schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 07:55:
[...]

Verrek, op http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010856 heb je recht tegenover mijn huis staan fotograferen :P
Volgende keer de koffie klaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:07
IJnte schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 07:16:
Perronverlenging Veenendaal-Centrum is van start gegaan. Zowel perron 1 als perron 2 worden elk met zo'n 13 meter verlengt om een effectieve opstellengte te krijgen van 170m. Hierdoor kan de SLT straks met 10-bakken (SLT IV + IV) halteren.
Dat is mooi om te horen! Oorspronkelijk was trouwens het plan om afgelopen december Veenendaal Centrum te verlengen tot 270 meter, maar uiteindelijk is de realisatie daarvan niet goedgekeurd. Hopelijk gaan ze dat alsnog een keer doen (al acht ik de kans daarop voorlopig heel klein). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
270m :? dat weet jij meer dan ik. Dan heb je overigens bijna een gekoppeld perron met Veenendaal-West :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wat we allemaal al wisten, is nu wetenschappelijk bewezen: Nederlandse treinreizigers zijn vaak botte horken en makke schaapjes, als het om in- en uitstappen gaat:
Schokkend nieuws: Nederlanders weten niet hoe ze in en uit een trein moeten stappen, zegt wetenschapper. Vertraging!

Sommige persberichten zorgen voor een glimlach op de redactie van Faqt. Zoals deze uit Eindhoven: Nederlanders weten niet hoe ze in en uit een trein moeten stappen. Het in- en uitstapgedrag van Nederlanders is typisch: wie de trein wil verlaten, moet zich door een dichte mensenmassa heen wringen. Daardoor wordt de capaciteit van de deur niet goed benut. Dat zegt prof.dr.ir. Jan Fransoo, hoogleraar Operations Planning and Control (OPAC), universiteit Eindhoven.

Je kunt volgens hem als oplossing het aantal deuren vergroten en de deuren breder maken. Maar dat is duur; ander gedrag op het perron zou de boel voor nop beter laten doorstromen.

In andere landen, waarvan Japan een extreem voorbeeld is, worden treinen zo aangestuurd dat ze altijd op dezelfde plek stoppen. Passagiers wachten netjes achter bepaalde lijnen op het perron. Wie uitstapt, kan daardoor makkelijk rechtdoor lopen. In Tokyo vertrekt zo elke twee minuten een trein. Het is dus mogelijk om in zeer hoog tempo een trein in te stappen en te verlaten. Zo’n systeem zou hier een te grote gedragsverandering eisen, denkt de professor. Met andere woorden: we zijn een stel botte aso’s.

De Faqt-tip voor wie toch snel wil uitstappen: neem een zware laptop mee (zoals deze waarop de Faqt-site wordt aangestuurd). Zwaai hem bij het verlaten van de trein vervaarlijk naar voren. Je zult zien dat de mensenmassa zich als de Rode Zee voor Moses splijt.
Bron: http://www.faqt.nl/?p=7406

De bron van de TU/e, met nog iets meer aanvullende info: http://web.tue.nl/cursor/...pinie/opinie.php?page=op4

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 11-06-2010 18:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Het in- en uitstapgedrag van Nederlanders is typisch: wie de trein wil verlaten, moet zich door een dichte mensenmassa heen wringen. Daardoor wordt de capaciteit van de deur niet goed benut. Dat zegt prof.dr.ir. Jan Fransoo, hoogleraar Operations Planning and Control (OPAC), universiteit Eindhoven.

Je kunt volgens hem als oplossing het aantal deuren vergroten en de deuren breder maken. Maar dat is duur; ander gedrag op het perron zou de boel voor nop beter laten doorstromen.
Volgens mij is dat geen oplossing. Na vele jaren met de trein gereisd te hebben was mijn conclusie dat de SGM (Sprinter) de ideale maat deuren heeft om twee mensen tegelijkertijd uit te laten stappen. Alleen bij de middelste deuren kan die capaciteit ook behaald worden. Bij de deuren aan de kop-kanten wordt dat nooit gehaald omdat de mensen altijd uit 1 richting komen.

Bij een dubbeldekker zoals de IRM komen mensen van twee kanten tegelijkertijd, en zou de volledige capaciteit benut kunnen worden. Helaas zijn die deuren iets te smal om twee mensen tegelijkertijd uit te laten stappen.
De middelste wagons van de DD-AR hebben grotere deuren, maar er stappen niet meer dan twee reizigers tegelijkertijd uit. Dit komt omdat de gene die in het midden uit zou moeten stappen zich nauwelijks vast kan houden aan de paal in de deuropening. Het smalle stuk tussen de zijkant en die paal is eigenlijk te krap voor een effectieve doorstroming. Daarnaast heb je hier ook maar twee reizigersstromen: 1 stroom van boven af en 1 stroom van onder af. Een grotere deuropening helpt niet, tenzij je op veel zitplaatsen gaat korten.

Overigens ben ik het wel mee eens dat sommige (niet al te snuggere) reizigers midden voor de deuren gaan staan waardoor de uitstroom wordt belemmerd. Hier kan wel iets op verbeterd worden, maar veel zal het niet schelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je meer kan bereiken met bredere perrons. Om de een of andere reden zijn perrons belachelijk smal. Geen idee hoeveel meter het is, maar meer dan 4 man naast elkaar is vaak al krap. Zie bijvoorbeeld op Rotterdam Centraal als er een dubbele VIRM leegloopt, dan staat 't hele perron gewoon vol (naast dat de capaciteit natuurlijk erg beperkt is door de werkzaamheden). Het eiland van Delft is ook zo smal, vooral door de manier waarop de overkapping geplaatst is. Utrecht heeft ook een aantal smalle stukken.

Het eiland van bijvoorbeeld Schiedam Centrum is wel een stuk beter, maar daar stappen weer nauwelijks mensen in en uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
IJnte schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:53:
270m :? dat weet jij meer dan ik. Dan heb je overigens bijna een gekoppeld perron met Veenendaal-West :D
Ja echt 270 meter! ;) Wat het nut daarvan was weet ik ook niet. Ik weet alleen dat het inmiddels al meer dan een jaar geleden is dat het plan gecancelled is. Maar zolang werk (of stage?) je toch nog niet bij Prorail(?)? Maar misschien kan je nog achterhalen waarom het uiteindelijk niet goed gekeurd is? Want verder weet ik er ook weinig van af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Koploper schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 22:46:
[...]

Ja echt 270 meter! ;) Wat het nut daarvan was weet ik ook niet. Ik weet alleen dat het inmiddels al meer dan een jaar geleden is dat het plan gecancelled is. Maar zolang werk (of stage?) je toch nog niet bij Prorail(?)? Maar misschien kan je nog achterhalen waarom het uiteindelijk niet goed gekeurd is? Want verder weet ik er ook weinig van af. :)
Je analyse is correct dat ik nog geen jaren bij het spoor werk, maar ik heb al wel veel langer het spoornieuws gevolgd. Ik kan me er niets bij voorstellen om het perron alleen op Vndc met nog eens 100 meter te verlengen, omdat de andere perrons op de lijn Utrecht - Rhenen (op Driebergen-Zeist na dan) ook niet zo extreem lang zijn om 12/14 bakken aan te kunnen. Wellicht heb je gelijk, maar zoals ik aangeef kan ik me er niets bij voorstellen.

offtopic:
Ik werk niet bij ProRail ;)

Zoals aangegeven, gaat volgend weekend gewerkt worden aan de 4-sporigheid tussen Vleuten en Harmelen Aansluiting. Over precies een week is men druk bezig om alles om te bouwen bij de Harmelen aansluiting en bij de brug over het Amsterdam-Rijn kanaal. Hier dus nog even een plaatje van het stuk spoor wat maandag 21 juni in dienst is:
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/ijnte/Tweakers/Vleuten/Vtn1.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 12-06-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
is dat stukje net voorbij de aansluitwissel bij Hmlva dan al klaar? Ik zie al weken dat het buitenste spoor zowat gereed is maar op de laatste 100 m van het binnenste spoor ontbreekt nog van alles (tot bovenleiding aan toe, zag ik vorige week). Maar dat kan natuurlijk zo worden geregeld in die buitendienststelling (als die een vol weekend is...)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
IJnte schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:08:
[...]

Je analyse is correct dat ik nog geen jaren bij het spoor werk, maar ik heb al wel veel langer het spoornieuws gevolgd. Ik kan me er niets bij voorstellen om het perron alleen op Vndc met nog eens 100 meter te verlengen, omdat de andere perrons op de lijn Utrecht - Rhenen (op Driebergen-Zeist na dan) ook niet zo extreem lang zijn om 12/14 bakken aan te kunnen. Wellicht heb je gelijk, maar zoals ik aangeef kan ik me er niets bij voorstellen.
Ik zag het nut er ook niet echt van in, want 12/14 bakken SLT zullen we inderdaad niet snel nodig hebben. ;)
Ik heb trouwens ff m'n "archief" doorgespit, en hier zo nog een een screenshot van dat document:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/16gwx2v.jpg

Wordt sein 240 met de perronverlenging te Vndc trouwens nog verplaatst? Want anders heb je vanaf spoor 2 richting Ut toch weer een beperkte lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
SleutelMan schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 16:57:
is dat stukje net voorbij de aansluitwissel bij Hmlva dan al klaar? Ik zie al weken dat het buitenste spoor zowat gereed is maar op de laatste 100 m van het binnenste spoor ontbreekt nog van alles (tot bovenleiding aan toe, zag ik vorige week). Maar dat kan natuurlijk zo worden geregeld in die buitendienststelling (als die een vol weekend is...)
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet bij de kant van Hmlva ben geweest gisteren. Wel bij de brug bij Utrecht (Hogeweideburg), en daar ziet het er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/ijnte/Tweakers/Vleuten/Vtn2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/ijnte/Tweakers/Vleuten/Vtn3.jpg
Wat ik begrepen heb van de monteur ter plekke, is dat er een wisselverbinding klaar ligt in Amsterdam die tijdens de buitendienststelling in 1x ingehesen wordt. Het bestaande spoor zal verlegd worden zodat het spoor richting Utrecht aansluit op de 2 binnenste sporen. Door een wissel (zie foto hierboven) kan dan gekozen worden tussen het binnenste of buitenste spoor. De buitenste sporen zullen voor stoptreinen worden en de binnensporen voor IC's.
Koploper schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:44:
[...]

Ik zag het nut er ook niet echt van in, want 12/14 bakken SLT zullen we inderdaad niet snel nodig hebben. ;)
Ik heb trouwens ff m'n "archief" doorgespit, en hier zo nog een een screenshot van dat document:
[afbeelding]

Wordt sein 240 met de perronverlenging te Vndc trouwens nog verplaatst? Want anders heb je vanaf spoor 2 richting Ut toch weer een beperkte lengte.
Apart om te zien dat ze inderdaad 270 meter bedacht hadden.. Misschien om een IC verbinding Utrecht - Veenendaal=Centrum te maken.
Er wordt geen sein verplaatst. Er is wel onderzoek naar gedaan en het vormt geen probleem om het perron precies voor het sein te laten eindigen. Er wordt wel een las verplaatst voor de aankondiging van de overweg (rondweg-west). Ik geloof dat er ook nog iets met een bovenleidingportaal was, maar de uiteindelijk oplossing daarvoor weet ik niet.

offtopic:
Graag de foto's binnen dit topic houden aub

[ Voor 28% gewijzigd door IJnte op 12-06-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:08:
worden tussen het binnenste of buitenste spoor. De buitenste sporen zullen voor stoptreinen worden en de binnensporen voor IC's.
Is hier geen vast systeem in? Bij Breukelen is het bijvoorbeeld andersom:
Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/anderen/GP_breukelen-2006.JPG.

Over het algemeen is het wel verstandiger om over de binnensporen IC's te laten rijden omdat je dan minder hoeft te wisselen. Alleen de stations worden veel breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Verschilt van station tot station zelfs. Op de lijn Ut-Ah (weliswaar niet 4-sporig) heb je bij Bnk, Db, Mrn en Otb perrons aan de zijkant, terwijl Ed en Wf* eilandperrons hebben. Sowieso moet je een tunnel of brug aanleggen om de 2 perrons met elkaar te verbinden (en met een eilandperron heb je er eentje nodig om van het station weg te komen :P). Het zal er vooral vanaf hangen hoeveel ruimte je nog hebt naast de spoorbaan of juist hoe breed het spoorlichaam is...

*nja, sort of :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op maandag 14 juni 2010 @ 13:10:
[...]
Is hier geen vast systeem in? Bij Breukelen is het bijvoorbeeld andersom:
[afbeelding].

Over het algemeen is het wel verstandiger om over de binnensporen IC's te laten rijden omdat je dan minder hoeft te wisselen. Alleen de stations worden veel breder.
Je analyse is correct. Volgens mij zit er inderdaad niet direct een systeem in, maar het is per plaats/baanvak afhankelijk wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De ontsporing van een goederentrein vorig jaar maart bij Vleuten kwam door een gebrekkige controle. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat woensdag. Door de ontsporing raakte het spoor tussen Vleuten en Utrecht Terwijde over een lengte van vijf kilometer beschadigd. Het was dagenlang onbruikbaar.

De ontsporing blijkt nu te komen door een handrem die niet was losgedraaid. Daardoor slipten de wielen over het spoor en liep de temperatuur hoog op. Het staal van de wielen en het spoor versmolt en vormde pakketten op de wielen, waardoor de trein ontspoorde.

De wagenmeester had volgens de inspectie bij een remproef moeten merken dat de handrem nog vastzat. Zo'n remproef is een standaardprocedure voordat een trein gaat rijden. Ook had het mankement opgemerkt kunnen worden door betere meetinstallaties langs het spoor of in de wagons zelf.

De goederentrein was op weg van de Maasvlakte naar Duitsland. Voor Vleuten ontspoorden twee wagons in het midden van de trein, maar dat werd niet meteen opgemerkt. Naast het spoor raakten een passerende reizigerstrein en geparkeerde auto's beschadigd.

Het herstel kostte meer dan 2,5 miljoen euro.
Ook een serieuze ontsporing in Oostenrijk vandaag:
Een treinongeluk in het westen van Oostenrijk heeft woensdagochtend voor een ravage gezorgd. Een goederentrein met auto's ontspoorde in het dorp Braz. Tien van de zestien wagons kwamen naast de rails terecht. Alleen de machinist raakte lichtgewond.

Na het ongeluk lagen op en rond het spoor zo'n honderd zwaarbeschadigde auto's van het Roemeense merk Dacia. De 548 meter lange trein is volledig verwoest en de bovenleiding is naar beneden gekomen. De locomotief kwam vlak voor een huis tot stilstand. De machinist is met een shock naar het ziekenhuis gebracht.

De trein was onderweg van Roemenië naar het Duitse Frankfurt toen hij in een bocht ontspoorde. De oorzaak is nog onbekend, maar de Oostenrijkse spoorwegen gaan uit van een defecte rem. De trein reed met 120 kilometer per uur door de bocht, terwijl daar slechts 60 is toegestaan. Er kunnen minstens vijf dagen geen treinen rijden, waaronder internationale treinen naar Zwitserland en Duitsland.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...rijk__.html?sn=buitenland

Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00731/63304222_jpg_731346i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00731/63303602_jpg_731353i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00731/63304161_jpg_731355i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://resources.vol.at/FastResource.aspx?ResourceID=news-20100616-04413588-1565609355

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
erhm, defecte rem? Heb je daar geen wagenmeester voor die die dingen voor vertrek controleerd?

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:03

thommich

Belg

waren het sandero's? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
James May is nu ook in shock.. :+

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Eerst denk je door dat verhaaltje over Vleuten dat het in Oostenrijk wel net zoiets zal zijn, en dan zie je pas de foto's }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wel allebei rem-related :P

Meer foto's: http://forum.mysnip.de/re...94381,1194411#msg-1194411

Spoor heeft ook aardige schade opgelopen:

Afbeeldingslocatie: http://s10.directupload.net/images/100616/h272lpv9.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Welk spoor :X Jeez wat een zooi. Nog een geluk denk ik dat de auto's in een soort gesloten wagon vervoerd werden zo te zien. Scheelt een boel auto's die door dat dorp heen zouden zijn gestuiterd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:28:
Welk spoor :X Jeez wat een zooi. Nog een geluk denk ik dat de auto's in een soort gesloten wagon vervoerd werden zo te zien. Scheelt een boel auto's die door dat dorp heen zouden zijn gestuiterd denk ik.
Die wagon is half-open. Alleen de onderste verdieping is gesloten, maar volgens mij is dat maar heel dun materiaal allemaal. De bovenste verdieping is sowieso gewoon open.

Maar er zijn idd een hoop wagons (deels) in de rails gebleven, die auto's staan er dus nog gewoon op, zoals op onderstaande foto rechts te zien is:

Afbeeldingslocatie: http://s5.directupload.net/images/100616/4qjzmh7y.jpg

Snap alleen ff niet waarom alle achterlichten (of remlichten) branden op die auto's :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

wildhagen schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:36:
[...]

[afbeelding]

Snap alleen ff niet waarom alle achterlichten (of remlichten) branden op die auto's :?
Ik denk dat dat reflectie van de reflectoren in de achterlichten is door het flitsen. Aangezien de foto zo te zien in schemer is gemaakt (straatverlichting is aan). Alhoewel er dan een beste flitser is gebruikt aangezien je het op nagenoeg alle auto's op de trein ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door Bastien op 16-06-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ook de volgende ontsporing/botsing dient zich aan bij onze oosterburen:
Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00731/peine1_731470d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00731/peine2_731471d.jpg
bron: Telegraaf.nl

Verder:
IVW: mankement aan wagen oorzaak ontsporing goederentrein Vleuten
Nieuwsbericht | 16-06-2010

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) concludeert dat een niet volledig losgedraaide handrem de aanleiding is geweest voor de ontsporing van een goederentrein op maandag 23 maart 2009 bij Vleuten. Hierdoor slipten de wielen en ontstonden er op de loopvlakken van deze wielen pakketten samengeperst en versmolten staal van wiel- en railmateriaal. De trein ontspoorde door het overrijden van één of meerdere pakketten van dit staal.
Het rapport: Link

[ Voor 46% gewijzigd door IJnte op 17-06-2010 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een paar fototjes van de afgestelde Wadlopers in Polen:
http://lutek.kolej.org.pl/DH/

En van Wadlopers in dienst:
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/913/wadlop640x480.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/3396/wadlop2640x480.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/9182/wadlop3640x480.jpg
http://www.rynek-kolejowy...48a6629c0bb1da32c9d_d.jpg
http://www.rynek-kolejowy...26c1086ff03e8c57458_d.jpg

Ik maak er niet allemaal img tags van omdat ik voor de andere niet weet of er misschien datalimieten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik deze kleurstelling heel wat mooier vind staan op deze DH's dan het NS-geel/grijs eigenlijk.

Wel grappig dat ze dezelfde nummering gehouden hebben :P

Maar die afgestelde exemplaren, gaan die nog in dienst komen, of worden dat plukstellen? Dat laatste lijkt me toch sterk, gezien het aantal wat er staat afgesteld?

Maar de infra is daar wel primitief zo te zien zeg, zelfs nog van die klassieke armseinen.... worden die nog gebruikt, of is dat alleen een restant nog?

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 17-06-2010 09:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.