Mooi. Net onder het smeltpunt van koper dusDe dna-codes zijn wind-, water- en hittebestendig tot 1000 graden Celsius.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Prorail eist geld van jonge vandalen
AMSTERDAM - Spoorbeheerder Prorail gaat proberen zeker vier minderjarige jongeren op te laten draaien voor schade die ze hebben veroorzaakt met vandalisme.
De vier zouden een spoorwegovergang bij het Achterhoekse Wehl in storing hebben gebracht. Dat meldt Prorail dinsdag.
Op het traject tussen Arnhem en Winterswijk vallen al enkele maanden treinen urenlang uit als gevolg van vandalisme. Prorail heeft daarop onder meer camera's geplaatst en buitengewone opsporingsambtenaren ingezet.
Maandag werd in Wehl een groep jongeren op heterdaad betrapt. Een van hen heeft de storingen bekend.
Verveling
De tiener verklaarde dat hij en zijn vrienden na school uit pure verveling de storingen veroorzaakten. Inmiddels zijn ook andere verdachten in kaart gebracht, die eveneens een schadeclaim van Prorail kunnen verwachten.
De schade die de spoorbeheerder via een schadeclaimprocedure gaat proberen te verhalen op de jongeren loopt mogelijk op tot tienduizenden euro's. Het strafrechtelijk onderzoek naar het veroorzaken van de storingen loopt nog.
Prorail kondigde bij de presentatie van het Jaarverslag 2009 al aan stevig in te gaan zetten op het aanpakken van vandalen. Een op de drie treinstoringen wordt volgens de spoorbeheerder veroorzaakt door derden.
bron
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Natuurlijk moet zoiets hard bestraft worden, maar het nare is dat het kinderen zijn. Hoe verhaal je tienduizenden euro's aan kinderen? Of laat ik m'n gevoel nu spelen... Pft lastig hoor, rechter zijn.
Jouw 'voorstel' van 240 uur taakstraf is wat mij betreft geheel terecht... daar vergoed je echter die tienduizenden euro's niet mee.
Die smak geld vergoeden dat heeft geen nut, creëer je alleen maar kanslozen van. Maar das een andere discussieCheesy schreef op woensdag 15 september 2010 @ 00:01:
Ik las het vanavond ook, en zat mezelf al heel hard te bedenken wat voor straf eigenlijk passend is.
Natuurlijk moet zoiets hard bestraft worden, maar het nare is dat het kinderen zijn. Hoe verhaal je tienduizenden euro's aan kinderen? Of laat ik m'n gevoel nu spelen... Pft lastig hoor, rechter zijn.
Jouw 'voorstel' van 240 uur taakstraf is wat mij betreft geheel terecht... daar vergoed je echter die tienduizenden euro's niet mee.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
En ik hoop ook op een forse, heel forse boete ja, niet slechts een lullig taakstrafje alleen (combinatie forse boete + taakstraf is wel ok), want dat maakt echt geen indruk.
Als men ziet dat hun kleutertjes-gedrag financiele consequenties heeft denkt men hopelijk wel 100x na voor men zich weer als een rasechte kleuter gaat gedragen.
Als je je verveelt, sloop dan je eigen spullen, of desnoods die van je ouders. Maar niet andermans spullen.
[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 15-09-2010 06:30 ]
Virussen? Scan ze hier!
Gelukkig is het slechts bij 23 lichtgewonden gebleven.
Dat wordt stress voor de bijsturing + Trdl als het voor de avondspits nog niet opgelost is.Defecte bovenleiding Van en naar Geldermalsen
Van en naar Geldermalsen moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een defecte bovenleiding rijden er van en naar Geldermalsen geen treinen.
*Doorgaande reizigers tussen Amsterdam Centraal en Tilburg, tussen Amsterdam Centraal en Breda en tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven kunnen omreizen via Rotterdam Centraal.
*Doorgaande reizigers tussen Utrecht Centraal en Den Bosch kunnen omreizen via Arnhem.
Prognose:
*Treindienst normaal: onbekend
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Treinen dan laten rijden in pendeldienst.
[ Voor 16% gewijzigd door LauPro op 16-09-2010 11:37 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwacht wordt dat pas komende nacht is opgelost:IJnte schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:08:
Ook nog een ETMET momentje:
[...]
Dat wordt stress voor de bijsturing + Trdl als het voor de avondspits nog niet opgelost is.
Geldermalsen-Dordrecht, Utrecht C-'s-Hertogenbosch/Tiel
Melding donderdag 16 september 2010, 11:52 uur:
Oorzaak: defecte bovenleiding
Rond Geldermalsen rijden geen treinen door een defecte bovenleiding.
Er rijden bussen tussen Geldermalsen en Leerdam.
Er rijden stopbussen tussen Culemborg en Tiel.
Er rijden snelbussen tussen Utrecht C en 's-Hertogenbosch.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 75 min.
De verstoring is naar verwachting 17 september rond 2:00 uur verholpen.
Reizigers tussen Eindhoven en Amsterdam C/Schiphol kunnen omreizen via Rotterdam C.
Reizigers tussen Utrecht C en Breda kunnen omreizen via Rotterdam C.
Reizigers tussen Tilburg en Utrecht C kunnen omreizen via Rotterdam C.
Reizigers tussen 's-Hertogenbosch en Amersfoort kunnen omreizen via Arnhem.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Ik zag vannochtend ook dat er nieuwe bovenleidingportalen neergezet worden tussen De Haar aansl en Maarn. Het spoor tussen vndc en de haar is overigens nog steeds niet vervangen.
Ik zat vanochtend in de trein, en er werd later omgeroepen dat er vanwege een defect een treinstel te weinig was.
Maar het aparte was, de trein stond echt propvol, alles was bezet. Ik stond op het balkon, helemaal voorin. En toen we uitstapten kwamen er ineens een man of 3 a 4 uit dat hokje van de machinist
We are shaping the future
Paar jaar geleden mocht ik mee tussen Groningen en Leeuwarden, machinist vond het wel gezellig. Moest er wel vlak voor Leeuwarden uit, omdat het niet echt mocht.ThinkPadd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:53:
Komt het wel eens voor dat er mensen bij de machinist in de cabine meerijden?
Afgelopen zondag nog even bovenin mogen kijken van een vernieuwde koploper. Helaas niet tijdens de rit, maar vlak voor vertrek.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Maar het is dus uitdrukkelijk verboden, het IVW controleert dit heel vaak. Als je als machinist betrapt wordt heb je een groot probleem.jelmervos schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:06:
[...]
Paar jaar geleden mocht ik mee tussen Groningen en Leeuwarden, machinist vond het wel gezellig. Moest er wel vlak voor Leeuwarden uit, omdat het niet echt mocht.
Afgelopen zondag nog even bovenin mogen kijken van een vernieuwde koploper. Helaas niet tijdens de rit, maar vlak voor vertrek.
Waar moeten die "dieseltjes" vandaan komen? Waar moet personeel vandaan komen dat gecertificeerd is om met die "dieseltjes" te rijden?LauPro schreef op donderdag 16 september 2010 @ 11:34:
Is het niet mogelijk om dan even een dieseltje voor die treinstellen te zetten? Dan kan het in de nacht worden hersteld.
Het spoor is daarnaast ook minder flexibel dan asfalt. Je kunt niet zomaar een trein ergens neergooien. Zeker niet als ze bezig zijn met het herstellen van de bovenleiding, daar rij je niet even omheen.Luccus schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:39:
[...]
Waar moeten die "dieseltjes" vandaan komen? Waar moet personeel vandaan komen dat gecertificeerd is om met die "dieseltjes" te rijden?
Het bekijken en fotograferen van de cabine terwijl er niet gereden wordt is niet verboden. Als je met een fotocamera staat, en het even netjes vraagt aan een mcn, dan mag dat vaak wel.trolleystad schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:28:
[...]
Maar het is dus uitdrukkelijk verboden, het IVW controleert dit heel vaak. Als je als machinist betrapt wordt heb je een groot probleem.
Bij Arriva zijn ze vaak wel open, merk ik. Daar kan je regelmatig wel een kijkje nemen in de cabine tijdens het rijden. Maar goed, het blijft verboden....
[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 16-09-2010 16:03 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Verder nog wel een grappig voorval
Trein zl-amf
Er komen 2 treinstellen aanrijden (Leeuwarden denk ik) daar zit ik in
Vervolgens worden er nog een aantal stellen aangekoppeld. Ik kan natuurlijk nier zien hoeveel.
We zijn al 5 minuten later als er wordt omgeroepen dat de trein te lang is en om de veiligheid te kunnen garanderen dat de trein weer gesplitst gaat worden in twee delen.
Hoe kan zoiets dan gebeuren? Ze rijden vaak met 4 treinstellen en volgens mij heb ik ook wel ns in een trein gezeten met vijf stellen.
Wat dat betreft is de IC van en naar Berlijn ook wel leuk. Daar zit alleen aan de voorkant een locomotief, dus in de achterste wagon kun je mooi door de doorloopdeur/vouwbalg naar buiten kijken.Alex) schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:37:
Het dichtste wat je legaal bij meekijken in de buurt komt is een ICE-3 waar het glas niet is geblindeerd, of een LINT of GTW waar het gordijntje open is.
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Vergeet de SLT nietAlex) schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:37:
Het dichtste wat je legaal bij meekijken in de buurt komt is een ICE-3 waar het glas niet is geblindeerd, of een LINT of GTW waar het gordijntje open is.

Volgende week naar InnoTrans. Gaat er nog meer van hier heen
Verder:
Bron: Telegraaf.nlTrein kan niet remmen en slaat station over
Een trein van de NS op het traject Leeuwarden-Wolvega is woensdagavond doorgereden bij het station in Heerenveen, omdat het niet lukte om te remmen.
De trein moest vervolgens doorrijden naar Wolvega, de volgende halte. Terugrijden was in verband met de drukte op het spoor geen optie, aldus een woordvoerder van de NS.
De zegsman noemt het doorrijden „een incident dat nooit voorkomt”. Volgens hem lukte het niet om te remmen door een te glad spoor. Een woordvoerder van ProRail ontkent de versie van NS en zegt dat de trein „gewoon het station voorbij is gereden”.
Ik denk dat ik eenieder hier niet hoef te vertellen wie van de 2 gelijk heeft hè
[ Voor 43% gewijzigd door IJnte op 16-09-2010 21:02 ]
Congrats. Je hebt die i.v.m. je werk, denk ik?IJnte schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:39:
[...]
Vergeet de SLT nietHet IVW gaat regelmatig treinen af om vast te stellen dat men zich aan de regels houdt. Ook ik ben een paar weken terug door het IVW "gechecked" maar ik was in het bezit van een cabinepas (ik heb er nu 1 op naam
).
Ik ga met mijn vader, de publieksdagen op zaterdag eens bekijken.Volgende week naar InnoTrans. Gaat er nog meer van hier heen
Gewoon een niet volledig oplettende machinist, lijkt me. Niet kunnen remmen door te glad spoor? Seriously? Volgens mij zijn er momenten waar het spoor wel gladder is dan na een beetje regen...Verder:
[...]
Bron: Telegraaf.nl
Ik denk dat ik eenieder hier niet hoef te vertellen wie van de 2 gelijk heeft hè
How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.
YupAlex) schreef op donderdag 16 september 2010 @ 23:40:
[...]
Congrats. Je hebt die i.v.m. je werk, denk ik?
Ik ben er vrijdag te vinden. De rest van het weekend ben ik ook in Berlijn[...]
Ik ga met mijn vader, de publieksdagen op zaterdag eens bekijken.
Klopt, als een trein niet kan remmen vertrekt die ook niet. Een remproef (klein of groot) en een standaard handeling die elke machinist uitvoert. Daarnaast, als een rem "defect" zou zijn dan zou die juist stil moeten staan en niet kunnen rijden. Doorschieten of het missen van een station door onoplettendheid is gewoon een menselijke fout.[...]
Gewoon een niet volledig oplettende machinist, lijkt me. Niet kunnen remmen door te glad spoor? Seriously? Volgens mij zijn er momenten waar het spoor wel gladder is dan na een beetje regen...
Meh, ik ben er maandag t/m woensdagochtend. Geen koffiemeet... (doen we nog een keer over he?!)IJnte schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:19:
[...]
Ik ben er vrijdag te vinden. De rest van het weekend ben ik ook in Berlijn
[ Voor 43% gewijzigd door Luke! op 17-09-2010 09:43 ]
Hoezo is niet kunnen remmen vanwege glad spoor zo onmogelijk? Het is niet dat het niet eerder is gebeurd. Zelfs beschreven in onderzoeken van de onderzoeksraad voor veiligheid. En de duitse BR425 is er berucht door geworden. Heeft een hele tijd maar 125 mogen rijden vanwege de gevoeligheid voor glijden.Alex) schreef op donderdag 16 september 2010 @ 23:40:
[...]
Gewoon een niet volledig oplettende machinist, lijkt me. Niet kunnen remmen door te glad spoor? Seriously? Volgens mij zijn er momenten waar het spoor wel gladder is dan na een beetje regen...
Maar ik zie in het Televaagbericht ook geen uitleg over dat "lukte niet om te remmen". Dat kan dus net zo goed onoplettendheid geweest zijn. Typisch Televaabericht.
Signatures zijn voor boomers.
De 2-bakjesLuccus schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:41:
Is er hier iemand die kan ophoesten welke SGM is voorzien van schrikstrepen op de vloer en wanden op het balkon achter de cabines? Ik kan het met de beste wil van de wereld niet vinden.
[...]
Meh, ik ben er maandag t/m woensdagochtend. Geen koffiemeet... (doen we nog een keer over he?!)
Nee, het is maar een enkel stel dat die strepen heeft.
2141Luccus schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:41:
Is er hier iemand die kan ophoesten welke SGM is voorzien van schrikstrepen op de vloer en wanden op het balkon achter de cabines? Ik kan het met de beste wil van de wereld niet vinden.
Typisch Telegraaf Bash bericht. Er staat nota bene in het bericht een oorzaak die door de NS wordt aangedragen en een door Prorail...Maasluip schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:43:
Maar ik zie in het Televaagbericht ook geen uitleg over dat "lukte niet om te remmen". Dat kan dus net zo goed onoplettendheid geweest zijn. Typisch Televaabericht.
Amsterdam C-Rotterdam C/Utrecht C
Vrijdag 17 September 12:53
Oorzaak
Tussen Muiderpoort en Duivendrecht rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Gebruik de metro tussen Bijlmer Arena en Amsterdam C.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 14:30 uur verholpen.
Reisadvies
Reizigers tussen Utrecht C en Amsterdam C kunnen omreizen via Hilversum.
Reizigers tussen Utrecht C en Muiderpoort kunnen omreizen via Amsterdam C.
Vroeger heb ik nog wel eens 7 treinstellen ICM zien rijden op Zwolle-Groningen/Leeuwarden.Cheesy schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:02:
Een aantal pagina's terug meldde ik dat ik met mn iPod touch niet op het internet in de trein geraakte. Welnu het is me nu wel in 1x gelukt. Had thuis wel alvast de cache leeg gemaakt enzo.
Verder nog wel een grappig voorval
Trein zl-amf
Er komen 2 treinstellen aanrijden (Leeuwarden denk ik) daar zit ik in
Vervolgens worden er nog een aantal stellen aangekoppeld. Ik kan natuurlijk nier zien hoeveel.
We zijn al 5 minuten later als er wordt omgeroepen dat de trein te lang is en om de veiligheid te kunnen garanderen dat de trein weer gesplitst gaat worden in twee delen.
Hoe kan zoiets dan gebeuren? Ze rijden vaak met 4 treinstellen en volgens mij heb ik ook wel ns in een trein gezeten met vijf stellen.
Even afgezien van de problemen die er zijn met de ETMET/spoorboekloos rijden. Er staat volgens mij geen dubbeldekker aan de kant op dit moment. Dus waar de NS ze van stal moet halen is mij een raadsel. Beetje des Rovers.Reizigersvereniging Rover wil spoedoverleg met de NS over de problemen en het voortzetten van de proef ter discussie stellen. ,,In elk geval zouden de dubbeldekkers weer van stal moeten worden gehaald om de problemen met de Sprinters op te lossen'', aldus beleidsmedewerker Tim Boric.
De DDM-1 is aan de kant gezet vorige week... Inclusief de 1800 lokken.PolarBear schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 16:42:
http://www.nd.nl/artikele...-reizen-veroorzaakt-chaos
[...]
Even afgezien van de problemen die er zijn met de ETMET/spoorboekloos rijden. Er staat volgens mij geen dubbeldekker aan de kant op dit moment. Dus waar de NS ze van stal moet halen is mij een raadsel. Beetje des Rovers.
I stand corrected! Hoewel die dubbeldekers niet in de buurt kwamen van Utrecht - Geldermalsen.IJnte schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 16:43:
[...]
De DDM-1 is aan de kant gezet vorige week... Inclusief de 1800 lokken.
Dat lijkt me sterk. 7 stellen is minstens 21 bakken, en dat past aan geen enkel perron.Bramm schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 16:23:
[...]
Vroeger heb ik nog wel eens 7 treinstellen ICM zien rijden op Zwolle-Groningen/Leeuwarden.
15 bakken is het maximum, maximaal 5 stellen.
nu.nlDe beheerder van de HSL Zuid hoeft de treinen waarmee over het spoor wordt gereden, niet aan te passen.
Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht geoordeeld in een kort geding dat was aangespannen door omwonenden.
Deze omwonenden, verenigd in de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, stellen dat er tienduizend mensen wakker liggen door de geluidsoverlast die vooral wordt veroorzaakt door het gebruik van ouderwets materieel. Zij eisten een verbod op het gebruik van die treinen. Maar volgens de rechter heeft de Stichting niet aannemelijk gemaakt dat de geluidsnormen worden overschreden.
Virussen? Scan ze hier!
Ze hebben in 1989 60 bakken ICR gereden:Maasluip schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 17:25:
Dat lijkt me sterk. 7 stellen is minstens 21 bakken, en dat past aan geen enkel perron.
15 bakken is het maximum, maximaal 5 stellen.
[ Voor 0% gewijzigd door LauPro op 21-09-2010 12:05 . Reden: ICR ipv ICM ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Virussen? Scan ze hier!
Ook dat, maar bij de rit die LauPro aanhaalt ging het om ICR en niet om ICM, een significant verschil (rijtuigen vs. treinstellen).wildhagen schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:00:
Nogal onzinnige vergelijking, het betrof daar geen trein in de reguliere reizigersdienst, maar een uitzonderlijk geval.
Dank :-)
[ Voor 16% gewijzigd door Luke! op 17-09-2010 20:58 ]
Dat nomineer ik voor het slechtere knip-en-plakwerk.LauPro schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 19:57:
[...]
En in Bunnik komt er ook wel eens wat langs voorbij:
[video]
En nu dat we weten waar ze zitten, wtf zijn schrikstrepen?
Strepen om de zichtbaarheid te vergroten, de 500- en 600-en hadden dat vroeger bijvoorbeeld zie hieronder:CyBeR schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 00:46:
[...]
En nu dat we weten waar ze zitten, wtf zijn schrikstrepen?
Kan ook op de hele loc:

Of slechts één streep kan ook:

Virussen? Scan ze hier!
Snap overigens ook niet wat het doel is van schrikstrepen in een treinstel?
Virussen? Scan ze hier!
Betreft overigens een bestickering, geen nieuwe deur.IJnte schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 16:01:
Klopt, in heel veel stellen worden die "nieuwe" deuren geplaatst. Blijkbaar was het zwart/geel toch niet goed genoeg, of verging het te snel onder de voeten van de reiziger.
[ Voor 36% gewijzigd door Luke! op 18-09-2010 17:21 ]
Klinkt interessant.Onbeperkt reizen voor een vaste, lage prijs.
Geachte heer,
Wij werken aan twee nieuwe abonnementen waarmee u onbeperkt kunt reizen voor een vast bedrag per maand. En nu willen wij uw hulp vragen om deze nieuwe abonnementen zo goed mogelijk op uw wensen af te stemmen. Doet u mee aan de test?
Onze nieuwe mogelijkheden
Zeven dagen per week onbeperkt reizen tijdens de daluren voor €95 per maand.
Wilt u alleen in het weekend onbeperkt reizen? Dat kan met een abonnement voor €25 per maand.
Zo werkt de test
Als u meedoet aan de test, koopt u voor drie maanden het testabonnement van uw keuze. Uw Voordeeluren-abonnement wordt tijdelijk stopgezet. Wij compenseren de drie maanden waarin u geen gebruik maakt van uw Voordeelurenabonnement: u krijgt € 5 korting per maand op een testabonnement. Tijdens de test zal onderzoeksbureau Blauw u een aantal vragen stellen. Wij horen graag wat uw ervaringen zijn en welke tips of suggesties u voor ons heeft. Uw antwoorden gebruiken we dan voor de eventuele nationale introductie later.
Wilt u testrijder worden? Als u hier klikt leest u alles over de testabonnementen en hoe u mee kunt doen.
Dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt
Edit: na even verder te klikken en te lezen blijkt dat het begrip daluren een andere betekenis krijgt tijdens de proef:

[ Voor 8% gewijzigd door Alex) op 20-09-2010 18:33 ]
Ah met die tijden wordt 't minder interessant hoewel 't voor mij toevallig nog precies werkt, en goedkoper is als ik 23 keer per maand reis (dan een VDU, en met de kosten voor de VDU even niet meegerekend.)
Overigens: wat doet 't met de nachttrein op dinsdagochtend?
[ Voor 175% gewijzigd door CyBeR op 20-09-2010 18:35 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Veelgestelde vragen
Bijgaand een overzicht van de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop. Staat uw vraag er niet tussen? U kunt dan contact op nemen met NS Klantenservice via telefoonnummer 0800-8734636. U kunt ons bellen op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur.
Wat is de looptijd van de test en van mijn nieuwe abonnement?
U kunt besluiten mee te doen aan het onderzoek van 20 september tot 20 oktober 2010. De ingangsdatum van uw testabonnement kan maximaal twee weken in de toekomst liggen en u kunt zelf kiezen wanneer uw abonnement ingaat. U kunt vervolgens drie maanden met uw abonnement reizen. Uw abonnement gaat bijvoorbeeld in op 25 september dan eindigt de test 3 maanden later op 25 december. Het abonnement stopt automatisch. En wanneer u nog een geldig Voordeelurenabonnement heeft, kunt u daar weer gebruik van maken.
Waarom krijg ik tussen 16.00 en 18.30 geen korting?
Met onze nieuwe abonnementen willen we het reizen in de daluren aantrekkelijker maken en hiermee de avondspits ontlasten. Daarom hebben onze nieuwe abonnementen ook een avondspits van 16.00-18.30. U kunt wel reizen alleen tegen het normale tarief.
Wanneer is Dal Vrij of Weekend Vrij geldig?
Het moment van check in is bepalend of u onbeperkt of met korting reist. Wanneer u door de week na 08.55 incheckt of voor 15.55 dan reist u met Dal Vrij onbeperkt. Reist u met Weekend Vrij en checkt u in tijdens de daluren, dan reist u de hele weg met korting. Checkt u in tijdens de spitsuren, dan reist u de hele weg tegen het normale tarief. Tip: zorg dat u voldoende saldo op uw OV chip heeft staan.
Ik heb al een Voordeelurenabonnement. Hoe zit dat?
Wanneer u deelneemt aan de test dan loopt uw abonnement door. U krijgt hiervoor € 5 korting per maand op de abonnementsprijs van uw keuze. Het test abonnement loopt automatisch af. Daarna kunt u uw Voodeelurenabonnement gebruiken tot en met de einddatum van het Voordeelurenabonnement.
Papieren kaartjes kopen in combinatie met VDU
Tijdens de test zijn tijdelijke voorwaarden klantonderzoek Reizen op saldo bij NS met abonnement van toepassing. Dit betekent dat de reisvoorwaarden papieren kaartje met gereduceerd tarief niet geldig zijn in combinatie met uw het nieuwe abonnement.
Hoe zit het met de extra’s van het Voordeelurenabonnement, krijg ik die ook bij Dal Vrij en Weekend Vrij?
De extra’s die u bij uw Voordeelurenabonnement horen, kunt u naast het gekozen abonnement blijven gebruiken zoals u gewend bent.
Hoe werkt Samenreiskorting in combinatie met mijn nieuwe abonnement
Met uw testabonnement kunt u nog gebruik maken van Samenreiskorting. Uw medepassagiers (maximaal drie) kopen gewoon een papieren treinkaartje tegen 40% korting. U checkt in en checkt uit met uw OV chipkaart. Let op: Het is niet toegestaan om papieren kaartjes te kopen met een VDU. Deze zijn niet geldig in combinatie met de testabonnementen.
Reizen met Keuzedagen
Daar kunt u in combinatie met uw nieuwe abonnement mee blijven reizen. In dat geval reist u die dag met een papieren kaart. Als u met een papieren vervoersbewijs reist, check dan niet in met OV-chipkaart.
Waar moet ik nog een papieren kaartje voor kopen?
Om 40% korting te krijgen hoeft u geen kaartje te kopen aan balie of automaat. U reist met uw OV-chipkaart en checkt in en uit. Alle overige producten zoals, dagkaart hond, dagkaart fiets of toeslag Fyra moet u een kaartje kopen bij balie of automaat.
Wat gebeurt er als ik vergeet in te checken of uit te checken?
De conducteur kan op zijn handcomputer zien of u bent ingecheckt, welk abonnement u heeft en in welke klasse het abonnement geldig is. Wanneer u niet incheckt, reist u zonder geldig vervoersbewijs en zijn de Algemene Reisvoorwaarden van toepassing. Wanneer u vergeet uit te checken bent u uw instaptarief kwijt.
Hoe betaal ik mijn testabonnement?
U bestelt uw product in de webshop. De eerste termijn betaalt u met iDEAL. Voor de twee volgende termijnen machtigt u NS tot automatische incasso. U kunt ook ineens betalen met iDEAL.
Hoe kom ik in bezit van mijn testabonnement?
U bestelt het testabonnement in de webshop. U betaalt uw abonnement 1 maand vooruit. Daarna ontvangt u per e-mail een bericht dat u uw testproduct af kunt halen bij de NS-kaartautomaat. In principe kunt u binnen een 1 uur na betaling van uw abonnement uw abonnement afhalen bij de NS-kaartautomaat.
Kan ik tussentijds de klasse van mijn testabonnement wisselen?
Nee, u kunt gedurende de proef niet de klasse wisselen.
Waar kan ik terecht als ik vragen of suggesties heb?
U kunt contact opnemen met ons speciale gratis nummer: 0800-8734636
Wie begeleidt de test?
Om de onafhankelijkheid van de test te waarborgen, wordt deze test begeleid door onderzoeksbureau Blauw Research. Blauw zal u enkele malen benaderen om deel te nemen aan klantonderzoek. Op deze manier willen wij graag samen met u onze nieuwe abonnementen verbeteren.
Same here. De NS zal wel een selectie hebben gedaan uit de abonnementhouders en die groep hebben uitgenodigd.
[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 20-09-2010 18:50 ]

Mooie foto's
hmm heb al langer het vermoeden dat ze in de middag het voordeel urenreizen willen gaan opheffen, dit zou we eens een 2e stap kunnen zijn.Alex) schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:25:
Mail van NS:
[...]
Klinkt interessant.
Edit: na even verder te klikken en te lezen blijkt dat het begrip daluren een andere betekenis krijgt tijdens de proef:
[afbeelding]
Overigens wel goede aanbieding, het is dat ik op vrijdag middag al ga, anders was 't al flink goedkoper dan een ov studenten kaart. (die je helaas niet kan weigeren voor extra stufi in cash)
Dat bedoel ik juist dat ze daarom misschien op termijn de voordeeluren tussen half 4 en half 7 gaan schrappen.Luccus schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:16:
Waar baseer je dit op? Het streven is aannemelijk het bezettingspercentage in de daluren te doen toenemen.
Ik denk dat 'ie de middag/avondspits bedoelt. Ze willen mensen daaruit halen, en dat is met de huidige voordeeluren niet mogelijk want die hebben 't alleen over 'voor 9 uur 's ochtends'.Luccus schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:16:
Waar baseer je dit op? Het streven is aannemelijk het bezettingspercentage in de daluren te doen toenemen.
Nou is het zo dat de ochtendspits aanmerkelijk drukker is dan de avondspits, dus supereffectief is 't blijkbaar ook weer niet.
Ik merk hier in de regio trouwens dat het eerder drukker wordt met studenten in de spits dan met forenzen. Misschien de OV-studentenkaart maar daluren-only maken? Beginnen ze maar wat later op school.
Dan mogen ze die van mij op de 19500 ook wel inzetten, mensen kunnen zelfs wanneer ze zich met één hand vasthouden niet eens meer blijven staan wanneer je over het inmiddels beruchte stuk weiland tussen Alphen en Leiden rijdt. Helaas beginnen ze aan de andere kant van Alphen:Vinnienerd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 17:57:
Wat rijdt SLT toch lekker...supersmooth afgeveerd zonder dat je in een schommelboot zit en acceleratie die je lekker in je stoel drukt
Prorail gaat de hele spoorlijn tussen Leiden en Utrecht vernieuwen. Dat moet een einde maken aan het geschommel op het traject.
Hoe weet je dan dat het studenten zijn?Bastien schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:18:
Ik merk hier in de regio trouwens dat het eerder drukker wordt met studenten in de spits dan met forenzen. Misschien de OV-studentenkaart maar daluren-only maken? Beginnen ze maar wat later op school.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 21-09-2010 18:43 ]
Niet helemaal:Bastien schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:18:
Als ze in de middag ook daluren af gaan schaffen kunnen ze net zo goed alle daluren afschaffen. Als je dan eens een dagje weg wilt doordeweeks heb je nog 6 uur te reizen over (tenzij je middernacht terug wilt zijn)... niet echt nuttig.
Dus als je om 15:54 incheckt reis je de hele reis gratis of met korting! En dat is dus inclusief overstappen.Wanneer is Dal Vrij of Weekend Vrij geldig?
Het moment van check in is bepalend of u onbeperkt of met korting reist. Wanneer u door de week na 08.55 incheckt of voor 15.55 dan reist u met Dal Vrij onbeperkt. Reist u met Weekend Vrij en checkt u in tijdens de daluren, dan reist u de hele weg met korting. Checkt u in tijdens de spitsuren, dan reist u de hele weg tegen het normale tarief. Tip: zorg dat u voldoende saldo op uw OV chip heeft staan.
Je moet dus zorgen op tijd terug naar huis te gaan.
Nou... samenscholing > 4 personen, overdadig veel kabaal en een rugzak vol boeken
Ahh, overheen gelezenMaasluip schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:37:
Dus als je om 15:54 incheckt reis je de hele reis gratis of met korting! En dat is dus inclusief overstappen.
Je moet dus zorgen op tijd terug naar huis te gaan.

Nou ja, op zich wel leuk idee. Kom nu voor meer euro's maar van Enschede naar Almelo, onbeperkt dat dan wel
Leiden -> alphen is erg maar utrecht-woerden ook;).CodeCaster schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:32:
[...]
Dan mogen ze die van mij op de 19500 ook wel inzetten, mensen kunnen zelfs wanneer ze zich met één hand vasthouden niet eens meer blijven staan wanneer je over het inmiddels beruchte stuk weiland tussen Alphen en Leiden rijdt. Helaas beginnen ze aan de andere kant van Alphen:
Mogen ze het 5 jaar nadat die actie uitgevoerd is het weer opnieuw gaan doen. Het is gewoon kansloze grond daar voor het spoor. Enige goede methode is de boel onderhijen en er een betonbak van maken op poten.CodeCaster schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:32:
[...]
Dan mogen ze die van mij op de 19500 ook wel inzetten, mensen kunnen zelfs wanneer ze zich met één hand vasthouden niet eens meer blijven staan wanneer je over het inmiddels beruchte stuk weiland tussen Alphen en Leiden rijdt. Helaas beginnen ze aan de andere kant van Alphen:
[...]
[...]
Hoe weet je dan dat het studenten zijn?
Ik denk niet dat ze voor 10 miljoen euro (zie link) aan spoorstopmachines langs laten rijdenIJnte schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:48:
[...]
Mogen ze het 5 jaar nadat die actie uitgevoerd is het weer opnieuw gaan doen. Het is gewoon kansloze grond daar voor het spoor. Enige goede methode is de boel onderhijen en er een betonbak van maken op poten.
dat is misschien wel erg, maar groningen - zuidhorn ookBoudewijn schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:10:
[...]
Leiden -> alphen is erg maar utrecht-woerden ook;).
(om het draadje maar verder te laten gaan)
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Je weet hoe gespreid roosters nu al kunnen zijn daar, verder stopt 't laatste nu om half 6 dus wat wil je nog meer?Bastien schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:18:
Als ze in de middag ook daluren af gaan schaffen kunnen ze net zo goed alle daluren afschaffen. Als je dan eens een dagje weg wilt doordeweeks heb je nog 6 uur te reizen over (tenzij je middernacht terug wilt zijn)... niet echt nuttig.
Ik heb geen idee, zit al 20 jaar niet meer op school gelukkigGoldenSample schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:22:
[...]
Je weet hoe gespreid roosters nu al kunnen zijn daar, verder stopt 't laatste nu om half 6 dus wat wil je nog meer?

Weinig maar voor de reiziger veel fijnr. Dat gegolf vind ik veel minder erg dan die brakke dienstregeling.
Het kan zijn dat morgen een groot deel van de plaatjes in de TS er mee stoppen. Ik ga over van provider, dus ik moet die plaatjes allemaal even overzetten. Echter, ik ben de rest van de week nach Berlin toe, dus jullie zullen een paar dagen tegen rode kruisjes aan moeten kijken vrees ik. Ik zal het zo snel mogelijk proberen te herstellen (met hulp van de mede- TS'er). Overigens zal ik kijken of ik binnenkort tijd heb om een nieuw vers deeltje aan te maken.

sowieso moet je een paar stukken spoor verdubbelen, nu is het soms al krap met de kruisingen. En eigenlijk moet je dan sowieso een deel opnieuw aanleggen, op de slechte bodem waar het spoor nu op ligt moet er snelheid worden geminderd (er is nu al een hele lijst met restricties voor treinverkeer op die lijn).
[ Voor 10% gewijzigd door SleutelMan op 22-09-2010 14:07 ]
Kritiek Rover op noodoefening NS
Bron en rest van artikel.AMSTERDAM – Reizigersverenging Rover heeft kritiek geuit op de test die de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen uitvoeren met een nooddienstregeling voor slecht weer. Rover noemt de overlast voor reizigers "buitenproportioneel".
Het is ook nooit goed volgens Rover. Ik kreeg er laastst een enquête over van de NS dat ze dat wilde gaan doen. Het maakt voor vij niet zoveel uit, ik moet niet extra overstappen. Maar beter dat dit een beetje geoefend is dan dat het in de winter in de soep loopt. Want dan staat Rover weer te springen

Als is de kans dat er weer zoveel sneeuw valt natuurlijk erg klein.
Kritiek Rover op noodoefening NS
AMSTERDAM – Reizigersverenging Rover heeft kritiek geuit op de test die de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen uitvoeren met een nooddienstregeling voor slecht weer. Rover noemt de overlast voor reizigers "buitenproportioneel". Volgens de NS is het belangrijk om de noodoefening uit te voeren voordat er echt sneeuw valt.
De NS en spoorbeheerder Prorail laten op zondag 10 oktober de treinen in het hele land volgens een nooddienstregeling rijden. Dit noodschema is het gevolg van de problemen op het spoor door de vele sneeuwval van vorig jaar.
Treinen rijden die dag alleen op korte trajecten waardoor reizigers vaker moeten overstappen.
De NS spreken tegenover NU.nl van “een van de grootste logistieke operaties op het spoor”.
Duperen
Rover bekritiseert het feit dat de NS en Prorail een fysieke test willen uitvoeren. “We vinden het onacceptabel om reizigers onnodig te duperen. Deze test kan beter worden vervangen door een computersimulatie”, meent Chris Vonk van de reizigersvereniging.
“Daarover hebben we een principieel verschil van mening”, reageert NS-woordvoerder Herbert Brinkman. Rover onderschat volgens hem de “complexiteit van de test”. “Een aangepaste dienstregeling heeft grote gevolgen voor al het personeel en het materieel. Dat moet je hebben geoefend voordat er echt sneeuw op het spoor ligt.”
Vertraging
De NS verwachten dat de nooddienstregeling voor de helft van de reizigers een vertraging van vijf minuten betekent. In negen procent van de gevallen zou dit kunnen oplopen naar een half uur of meer.
“Ik snap dat Rover dat vervelend vindt”, zegt Brinkman. “Zij zijn er voor de reizigers. Maar over een aantal maanden ondervinden de reizigers hier juist voordeel van.”
De aangepaste dienstregeling en de oefening zijn onderdeel van een pakket van maatregelen van minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings om de problemen van het treinverkeer tijdens de wintermaanden terug te dringen.
Zo heef Prorail ruim tweeduizend wisselverwarmers opgeknapt of vervangen. Het gaat vooral om wissels op cruciale knooppunten. De NS heeft 1500 treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs. 670 intercitydubbeldekkers krijgen filters om te voorkomen dat stuifsneeuw in de elektrische installaties terechtkomt.
bron
Vorig jaar werd er door ze hard geklaagd waarom er geen geteste plannen klaarlagen, nu wil men die plannen testen, en nu is het weer niet goed. Maar als ze niet testen, en het gaat komende winter weer fout, dan is Rover wel weer als de kippen erbij om als haantje de voorste luidkeels te brullen, janken en huilen waarom er niet getest is.
Computersimulatie is leuk, maar de praktijk laat zich niet altijd goed simuleren, daar zijn in de industrie meer dan genoeg voorbeelden van. De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.
Tijd dat ze bij Rover minder azijn gaan drinken, dan zeiken ze het ook minder. De laatste keer dat ik van Rover een goed en onderbouwd idee gezien heb is toch al zeker weer een jaar of 10 geleden. Maarja, ze worden dan over het algemeen ook niet gehinderd door enige kennis van zaken, of zelfs maar realiteitszin. Dat is immers makkelijker om te klagen, als je die niet hebt.
Een vertraging van 5 minuten, op een zondag. Nee, dan stort je hele wereld in en is je leven ten einde. Nou ja, in ieder geval bij de typetjes van Rover dan...
[ Voor 22% gewijzigd door wildhagen op 22-09-2010 15:57 ]
Virussen? Scan ze hier!
Echt wat een ondingen zijn het... warm benauwd lawaaiig. Weg met die dingen!
Aap!
Want hier (culemborg - utrecht) reden eerst echt veel mat64 maar nu met de ITMET proef alleen maar sprinter.
Ik snap dat men in het VK anders denkt over treinen dan wij (kijk maar naar de volledige privatisering van een aantal jaar geleden) maar ik denk niet dat dit voorstel op de lange termijn voordeel op gaat leveren.Train operators call for breakup of Network Rail
* Dan Milmo, transport correspondent
* guardian.co.uk, Tuesday 21 September 2010 10.25 BST
Network Rail, the owner of Britain's rail tracks and stations, should be split into regional units that could ultimately be sold off to raise money for the Treasury, according to proposals drawn up by the train operators.
The Association of Train Operating Companies (ATOC) makes the radical suggestions in a submission to a wide-ranging review of the rail industry by Sir Roy McNulty, the former chairman of the Civil Aviation Authority. In a five-step programme designed to whittle down the £5bn annual taxpayer subsidy for the rail industry, ATOC said that the railways could become cheaper and more passenger-friendly if greater power were handed to train operators, alongside devolution of Network Rail.
Citing the £2bn auction of the High Speed 1 route between London and the Channel tunnel, ATOC said there was a case for changing the structure of the rail network and then selling off its parts: "There is a clear precedent for the sale of a geographically based unit in the current process to sell HS1. There are many precedents in other utility sectors of national monopolies being commercialised and broken into standalone regional companies."
The regional units could be integrated with train operators, with Scotland and Merseyside among the candidates for vertical integration, ATOC added. Network Rail splits its operations into nine regions, including Scotland, Anglia, the west coast line and the Great Western route.
ATOC said that reform should begin with Network Rail devolving power by boosting the role of route directors – area managers, in effect – who would oversee specific lines in co-operation with train operators. Train companies would have considerable influence over route directors by having the right to withhold track access fees, which are worth about £1.6bn a year to Network Rail.
Further steps would see the combination of track and train operation, or vertical integration, on certain lines. Under that scenario, rail operations on Merseyside or in Scotland could be represented by one company in charge of signals, engineering work and train operation. Ultimately those units could be sold off, ATOC said.
Michael Roberts, ATOC's chief executive, warned that looming changes at the Department for Transport, which could lose about 600 staff as part of the government's comprehensive spending review, should not hinder industry reform.
"It is critical that the department, in all of the changes it has to go through, treats rail industry reform as a priority," Roberts said, adding that the reform process should not focus only on lower costs, but should include proposals that will increase ticket sales, such as faster speeds on certain routes.
A spokesperson for Network Rail acknowledged that industry costs still need to be reduced. The company, whose finances are underpinned by annual government grants and state-backed debt, is committed to shaving £5bn from its costs over the next five years.
"Network Rail fully supports better alignment and co-operation between the company and train operators. Change is needed and Network Rail will play its part in making it happen, while continuing to drive costs out of its business," said the spokesman.
However, some industry sources have cautioned that fundamental reform of the industry, such as a regional breakup, might not make a meaningful dent in costs – while distracting managers and executives. Network Rail is scheduled to spend £30bn on Britain's tracks and stations between 2009 and 2014.
A spokesperson for the DfT said the transport secretary, Philip Hammond, would consider the proposals. "We welcome this contribution from ATOC and will consider it alongside Sir Roy McNulty's study into how the UK can increase efficiency and improve value for money within its rail network."
Na de privatisering werd het for-profit Railtrack opgericht, een bedrijf dat uiteindelijk zoveel geld bespaarde om maar enigszins rendabel te blijven dat er letterlijk doden vielen door achterstallig onderhoud. De Britse overheid heeft toen (eindelijk) ingegrepen, het spoorwegnetwerk genationaliseerd en het huidige Network Rail opgericht - een bedrijf gelijkaardig aan ProRail.
Door NR op te splitsen in kleinere regionale afdelingen kan er misschien efficiënter gewerkt worden, maar ik denk dat het onderbrengen van de infrastructuur bij een partij die het ook exploiteert (en die ook verkocht kan worden) niet wenselijk is om meerdere redenen:
* De partij kan een monopolie op de infrastructuur krijgen waardoor open access-operators helemaal geen mogelijkheden meer hebben
* Desintegratie van rail access-tarieven
* Risico dat bij een faillissement van de partij er ook beslag wordt gelegd op de sporen
* Risico op onduidelijke boekhouding
Ik zie dat op meer gebieden. Rijd regelmatig met mijn auto over de A16, langs de spoorlijn richting Moerdijkbruggen, en de laatste dagen zie ik daar regelmatig SLT's rijden, terwijl het daar bijna altijd (m)DDM/DD-AR en af en toe Mat'64 is qua stoptreinen.Lennart_1337 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:54:
Heeft dat niet met de ITMET proef te maken?
Want hier (culemborg - utrecht) reden eerst echt veel mat64 maar nu met de ITMET proef alleen maar sprinter.
Volgens mij is dat de stoptrein van Dordrecht naar Roosendaal (zou ook de sneltrein naar Breda kunnen zijjn, maar ik denk het niet?).
Is dat ook vanwege die proef ofzo, of is dit toch structureel?
Virussen? Scan ze hier!
Ik zie het wel gebeuren dat ondanks testen van de plannen het alsnog fout gaat....wildhagen schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:52:
Beetje heel erg azijnzeiken van Rover weer. Maargoed, dat is dan ook het enige doel van dat clubje, zeiken, zeiken en nog eens zeiken.
Vorig jaar werd er door ze hard geklaagd waarom er geen geteste plannen klaarlagen, nu wil men die plannen testen, en nu is het weer niet goed. Maar als ze niet testen, en het gaat komende winter weer fout, dan is Rover wel weer als de kippen erbij om als haantje de voorste luidkeels te brullen, janken en huilen waarom er niet getest is.
Computersimulatie is leuk, maar de praktijk laat zich niet altijd goed simuleren, daar zijn in de industrie meer dan genoeg voorbeelden van. De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.
Tijd dat ze bij Rover minder azijn gaan drinken, dan zeiken ze het ook minder. De laatste keer dat ik van Rover een goed en onderbouwd idee gezien heb is toch al zeker weer een jaar of 10 geleden. Maarja, ze worden dan over het algemeen ook niet gehinderd door enige kennis van zaken, of zelfs maar realiteitszin. Dat is immers makkelijker om te klagen, als je die niet hebt.
Een vertraging van 5 minuten, op een zondag. Nee, dan stort je hele wereld in en is je leven ten einde. Nou ja, in ieder geval bij de typetjes van Rover dan...
Note: Ik sta erom bekend niet bepaald optimistisch te zijn
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het is anders pas de laatste anderhalve week dat ik SLT zie ik op die lijn (rijd altijd, 5 dagen per week, op hetzelfde tijdstip daar langs), daarvoor was het toch echt DDM/DD-AR (moeilijk te zien vanaf afstand) en af en toe Mat'64.SleutelMan schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:18:
De serie 5100 rijdt al weer aardig wat maandjes structureel met SLT ja, dat heeft niets met EMET te maken.
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.