• macweeds
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:46:
[...]

1.4hdmi kabel en volgens de pijltjes richting aangesloten?
bekabeling,switch in orde?
Waar speel je het vanaf nas,HD
juiste software en firmware,van mobo,videokaart.
Kabel is gewoon nieuw (1.4) en zonder pijltjes.

Wordt gewoon vanaf hdd afgespeeld (image).

CPU gebruik ligt boven 50% tijdens 3D Blu-Ray, ik denk dat daar het probleem zit.
Wanneer ik een 2D films speel valt het CPU gebruik weer terug naar ca. 5%.

Verwijderd

macweeds schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:43:
[...]

Kabel is gewoon nieuw (1.4) en zonder pijltjes.

Wordt gewoon vanaf hdd afgespeeld (image).

CPU gebruik ligt boven 50% tijdens 3D Blu-Ray, ik denk dat daar het probleem zit.
Wanneer ik een 2D films speel valt het CPU gebruik weer terug naar ca. 5%.
heb je de laatste software van de kaart er op staan?
die zorgt voor je beeld.

• macweeds
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:06:
[...]

heb je de laatste software van de kaart er op staan?
die zorgt voor je beeld.
Ja uiteraard de laatste versie van Catalyst geinstalleerd staan.

Ik denk dat de GPU gewoon niet krachtig genoeg is om Full Blu-Ray content af the spelen met HD audio.

Verwijderd

macweeds schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:21:
[...]

Ja uiteraard de laatste versie van Catalyst geinstalleerd staan.

Ik denk dat de GPU gewoon niet krachtig genoeg is om Full Blu-Ray content af the spelen met HD audio.
de 6000 serie moet geen probleem geven.
Nu is het full blu-ray zie ik?
ik speelde met een asrock ion 330 blu-ray af en daar zit geen krachtige cpu in.
met een i3 moet het geen probleem zijn,je moet het in je video kaart zoeken.
Hoe heb je het aangesloten via een receiver naar je tv of rechtstreeks op je tv?
Draai je kabel eens om,ik heb audio quest 1.4 kabels en daar staan pijltjes op ivm aansluiting.

• macweeds
Op mijn kabels staan absoluut geen pijltjes.
Aangesloten op een Onkyo tx-nr608.
Beeld loopt bijna vloeiend, maar af en toe een hapering en het HD geluid hapert ook.

Blu-Ray afspelen is ook absoluut geen probleem, want dan wordt de CPU ook amper gebruikt.
Toen ik nog geen losse HD 6450 had een aantal maanden geleden haperde het wel omdat de CPU het niet kon bijbenen.

Verwijderd

macweeds schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:50:
Op mijn kabels staan absoluut geen pijltjes.
Aangesloten op een Onkyo tx-nr608.
Beeld loopt bijna vloeiend, maar af en toe een hapering en het HD geluid hapert ook.

Blu-Ray afspelen is ook absoluut geen probleem, want dan wordt de CPU ook amper gebruikt.
Toen ik nog geen losse HD 6450 had een aantal maanden geleden haperde het wel omdat de CPU het niet kon bijbenen.
beide kabels indien 3D hdmi 1.4
probleem is dus alleen bij 3D? laatste versie van power dvd mark 11?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 21:05 ]

• macweeds
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:00:
[...]

beide kabels indien 3D hdmi 1.4
probleem is dus alleen bij 3D? laatste versie van power dvd mark 11?
Die spelers spelen geen Blu-Ray iso's voor zover ik weet.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Heeft er iemand een benchmark van zowel de A4, A6 en A8 APU ? Dit i.v.m prijs/kwaliteit. De A8 is zo'n 2x duurder dan de A4, krijg je hiervoor ook 2x zo betere prestaties voor terug ?

Hoi

Verwijderd

roelieboelie schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:21:
Heeft er iemand een benchmark van zowel de A4, A6 en A8 APU ? Dit i.v.m prijs/kwaliteit. De A8 is zo'n 2x duurder dan de A4, krijg je hiervoor ook 2x zo betere prestaties voor terug ?
5 letters intypen en op de 4de regel staat het al wat je zoekt.

Verwijderd

macweeds schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:10:
[...]

Die spelers spelen geen Blu-Ray iso's voor zover ik weet.
ik had ze weggehaald omdat ik dacht dat het om 3D ging,maare die spelen gewoon iso af geen probleem.

Je hebt dus alleen problemen met 3D?

• roelieboelie
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:54:
[...]

5 letters intypen en op de 4de regel staat het al wat je zoekt.
Het zal wel aan mij liggen, maar een review van de a4, a6, a8 zowel op cpu als gpu power kan ik niet vinden waarin ze alle vergeleken worden. ben wel benieuwd wat die 5 letters dan zijn.

Hoi

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:54:
Het nadeel van een Intel setup is dat je pas ondersteuning van 3d hebt bij een i3. Een AMD A4 van ~€55,- heeft dit ook al. De i3 is qua CPU kracht een stuk sterker dan een A4, maar een A4 heeft weer een betere GPU. All round gezien (specifiek op standaard HTPC gebruik) is een A4 een betere koop.
Puur voor htpc gebruik zou ik dan, zoals ik heb gedaan, een pentium G530 pakken. Net zo snel, goedkoper. (~€36,-) en zuiniger.
(Oude) spellen zijn hiermee alleen echt absoluut uitgesloten. Niet eens qua snelheid maar hd graphics ondersteund bijv. geen direct draw e.d. Dat zijn zo van die dingen waar je in de praktijk achter komt dus ook (veel) oudere spellen starten gewoon niet op. :P
Wil je dat wel kun je er een los kaartje bijprikken, ben je ongeveer net zo duur uit. Stuk sneller maar het totaal verbruik zal wel iets hoger liggen. Is maar net wat je belangrijk vindt.

DXVA kreeg ik bij niet aan de praat onder Dharma, Onder Eden was het geen enkel probleem. Verder werkt alles prima, moet alleen eens beginnen aan het ordenen van muziek. Dat is echt een complete rotzooi qua structuur. :X
Waar ik ook nog eens naar moet kijken is die fanart die soms meekomt, leuk hoesjes in de taal van de film maar bijv. russisch bij een franse film vind ik een beetje storend. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 09:14 ]

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:01:
[...]

ik had ze weggehaald omdat ik dacht dat het om 3D ging,maare die spelen gewoon iso af geen probleem.

Je hebt dus alleen problemen met 3D?
Jullie hebben wel door dat het hier een aankoop adviestopic is? Probleemoplostopics horen ergens anders. De setup bevat alle componenten om 3d af te kunnen spelen, het ligt dus duidelijk aan de software. Aangezien het hier gaat over aanschaffen van hardware lijkt het me handig om de discussie ergens anders voort te zetten.

p.s. Je hebt het steeds over het aansluiten van HDMI kabels, maar je beseft je wel dat een kabel niet meer is dan een verzameling aders (die in dit geval stroom geleiden) met 2 stekkers er aan? Die 2 stekkers zorgen er voor dat de juiste aders met elkaar in verbinding staan. Volgens de (geldende) regels der natuurkunde kan een stroom in beide richtingen langs de ader passeren afhankelijk van welke kant van de ader de stroom begint. Kortom het hoort niets uit te maken hoe je de kabel aansluit, zolang je de stekkers maar in de juiste sockets drukt.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:01:
[...]

Puur voor htpc gebruik zou ik dan, zoals ik heb gedaan, een pentium G530 pakken. Net zo snel, goedkoper. (~€36,-) en zuiniger.
(Oude) spellen zijn hiermee alleen echt absoluut uitgesloten. Niet eens qua snelheid maar hd graphics ondersteund bijv. geen direct draw e.d. Dat zijn zo van die dingen waar je in de praktijk achter komt dus ook (veel) oudere spellen starten gewoon niet op. :P
Wil je dat wel kun je er een los kaartje bijprikken, ben je ongeveer net zo duur uit. Stuk sneller maar het totaal verbruik zal wel iets hoger liggen. Is maar net wat je belangrijk vindt.

DXVA kreeg ik bij niet aan de praat onder Dharma, Onder Eden was het geen enkel probleem. Verder werkt alles prima, moet alleen eens beginnen aan het ordenen van muziek. Dat is echt een complete rotzooi qua structuur. :X
Waar ik ook nog eens naar moet kijken is die fanart die soms meekomt, leuk hoesjes in de taal van de film maar bijv. russisch bij een franse film vind ik een beetje storend. :+
Puur voor HTPC gebruik zou ik juist een A4 pakken. Hij is wel iets goedkoper, maar op het vlak van ondersteuning is hij minder. Bij een pentium kun je geen gebruik maken van 3d en wanneer je toch een nieuwe setup aanschaft... Ook is de driverondersteuning van AMD beter waardoor je geen UAC uit hoeft te zetten om 23.976 fps te doen en heb je minder vaak last van DXVA artifacts (persoonlijke ervaring). Ook het voorbeeld over oude spelletjes dat je zelf erg informatief uitlegt is een voorbeeld. Verder gaat de ontwikkeling van hw acceleratie onder linux ook harder met AMD doordat Xvba verder ontwikkeld wordt en de ontwikkeling van Vaapi redelijk stil staat.

Een losse videokaart bijplaatsen heeft wel als nadeel dat de totaalprijs omhoog gaat (een losse videokaart is ~35,-) en het verbruik is ook nog eens een stukje meer. Ook is het geheel niet veel sneller aangezien de GPU van Llano op het niveau van een instap videokaart zit. Verder zijn socket FM1 moederborden een stukje goedkoper/completer dan socket 1155 moederborden waardoor je of goedkoper uit bent of meer aansluitingen voor je geld krijgt (4x usb 3.0, optische uitgang en sata 600 bijvoorbeeld) Wil je echt zo goedkoop mogelijk, dan is een pentium een goede optie, maar een A4 is voor een kleine meerprijs veel meer all-round.

p.s.
Overigens dat je DXVA niet aan de praat kreeg onder dharma lag zeker aan de enorme macroblocking tijdens het afspelen? Dat was inderdaad pas na een paar maand opgelost in een nightly build. Hoe bevalt eden nu trouwens? Ik popel al om een beta te installeren, maar denk dat ik nog even wacht tot een RC.

[ Voor 55% gewijzigd door jaapsander op 21-02-2012 09:37 ]

roelieboelie schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:21:
Ligt er maar net aan wat je wilt. Als je alleen de APU wilt gebruiken om video af te spelen, dan voldoen zowel de A4 als de A8. Kortom je krijgt geen extra prestatie. Wil je gamen op je HTPC en met een een A4 krijg je geen acceptabele fps en met een A8 wel, dan krijg je meer dan 2x zoveel prestatie (want met een A4 kun je helemaal niet spelen).

Het ligt er maar net aan wat je wilt, ruwe cijfers uit benchmarks hebben geen enkele betekening wanneer jouw gebruik van de cpu heel anders is.

• macweeds
jaapsander schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:24:
[...]

Jullie hebben wel door dat het hier een aankoop adviestopic is? Probleemoplostopics horen ergens anders. De setup bevat alle componenten om 3d af te kunnen spelen, het ligt dus duidelijk aan de software. Aangezien het hier gaat over aanschaffen van hardware lijkt het me handig om de discussie ergens anders voort te zetten.

p.s. Je hebt het steeds over het aansluiten van HDMI kabels, maar je beseft je wel dat een kabel niet meer is dan een verzameling aders (die in dit geval stroom geleiden) met 2 stekkers er aan? Die 2 stekkers zorgen er voor dat de juiste aders met elkaar in verbinding staan. Volgens de (geldende) regels der natuurkunde kan een stroom in beide richtingen langs de ader passeren afhankelijk van welke kant van de ader de stroom begint. Kortom het hoort niets uit te maken hoe je de kabel aansluit, zolang je de stekkers maar in de juiste sockets drukt.
Normale 3d films (sbs) heeft mijn setup absoluut geen problemen mee. Misschien dat de HDD gewoon het niet bijhoud, het gaat namelijk om een 50GB full 3D Blu-Ray ISO.
Software is 100% in orde, werkt al een jaar stabiel.

Wat betreft HDMI kabels ben ik direct met je eens, al doen veel winkels de consument anders geloven ;)

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:01
ik heb dan toch besloten om voor het Asus F1A75-I DELUXE mobo te gaan. Ik wou graag 8 GB geheugen maar er staat maar 1 soort in de lijst en dat kost meer dan 60 euro. Zou Corsair CMX8GX3M2A1600C9 werken, Corsair CMX4GX3M2A1600C9 staat wel in de lijst. Klopt mijn redenering dat hetzelfde type maar groter ook gaat werken of zou dat problemen kunnen opleveren?

• Gurrif
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 16:19
chundo schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:11:
ik heb dan toch besloten om voor het Asus F1A75-I DELUXE mobo te gaan. Ik wou graag 8 GB geheugen maar er staat maar 1 soort in de lijst en dat kost meer dan 60 euro. Zou Corsair CMX8GX3M2A1600C9 werken, Corsair CMX4GX3M2A1600C9 staat wel in de lijst. Klopt mijn redenering dat hetzelfde type maar groter ook gaat werken of zou dat problemen kunnen opleveren?
Gaat prima werken :)

Verwijderd

roelieboelie schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:29:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar een review van de a4, a6, a8 zowel op cpu als gpu power kan ik niet vinden waarin ze alle vergeleken worden. ben wel benieuwd wat die 5 letters dan zijn.
je vraagt om een benchmark: http://www.passmark.com/index.html

google: benc en de 4de regel is bij mij bovenstaande link.

Verwijderd

Ik heb audio quest kabels en daar staat een richtings pijl op waarom die er op staat lijkt mij om de kabel zo aan te sluiten zoals vermeld op de kabel.

High Speed ​​Data CAPACITEIT: Alle AudioQuest HDMI-kabels tot 10 meter voldoen aan of overtreffen van de 10,2 Gbps maximale datasnelheid van HDMI en zijn goedgekeurd High Speed ​​met Ethernet-kabels. Dit betekent dat alle AudioQuest kabels tot 10 meter kunnen overdragen 100% van de gegevens die nodig zijn voor alle huidige audio / video HDMI-functies waaronder multikanaals hoge-resolutie audio, 1080p en 4K-video en 3D-video van Blu-ray. Alle AQ HDMI-kabels levert 100% van de gegevens die nodig zijn voor 120Hz/240Hz/600Hz displays.

ETHERNET en Audio Return Channel ingeschakeld: Alle AudioQuest HDMI-kabels ondersteunen de Audio Return Channel-functie en Ethernet-connectiviteit. In feite zijn alle AudioQuest HDMI-kabels tot 10 meter hoog gewaardeerd Speed ​​met Ethernet. Van 12 meter tot 20 meter AudioQuest HDMI-kabels zijn standaard snelheid met Ethernet.

Directionaliteit: Alle audio-kabels zijn gericht. De juiste richting wordt bepaald door te luisteren naar elke partij metalen geleiders in elke AudioQuest audiokabel. Alle signaalgeleiders gecontroleerd voor digitale audio-richting AudioQuest HDMI kabels en zorg zelfs genomen om de geleiders in de Audio Return Channel in tegengestelde richting om de beste resultaten voor deze toepassing te voeren. Pijlen zijn duidelijk aangegeven op de connectoren om superieure geluidskwaliteit te garanderen.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:05:

Directionaliteit: Alle audio-kabels zijn gericht. De juiste richting wordt bepaald door te luisteren naar elke partij metalen geleiders in elke AudioQuest audiokabel. Alle signaalgeleiders gecontroleerd voor digitale audio-richting AudioQuest HDMI kabels en zorg zelfs genomen om de geleiders in de Audio Return Channel in tegengestelde richting om de beste resultaten voor deze toepassing te voeren. Pijlen zijn duidelijk aangegeven op de connectoren om superieure geluidskwaliteit te garanderen.
Duidelijk een gevalletje:
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Ik denk niet dat ze het verschil in signaal gaan proberen te horen bij alle geproduceerde digitale kabels... Overigens zou ik zelf HDMI kabels bij de action weg halen voor €2.80. Werken prima met 3d, HD audio en alles wat je maar kan bedenken en het maakt niet uit hoe je ze aansluit....

p.s. Wordt er ook GPU performance meegenomen in die benchmarks van de Passmark site (wel belangrijk)?

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 21-02-2012 22:17 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:11:
[...]

Duidelijk een gevalletje:
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Ik denk niet dat ze het verschil in signaal gaan proberen te horen bij alle geproduceerde digitale kabels... Overigens zou ik zelf HDMI kabels bij de action weg halen voor €2.80. Werken prima met 3d, HD audio en alles wat je maar kan bedenken en het maakt niet uit hoe je ze aansluit....

Ik ga er vanuit dat het er niet voor niets opstaat...en of het functioneert of meetbaar is laat ik in het midden.

p.s. Wordt er ook GPU performance meegenomen in die benchmarks van de Passmark site (wel belangrijk)?
Er wordt gevraagd een benchmark,was eigenlijk bedoelt hoe gemakkelijk de vraag wordt gesteld zonder voor mijn gevoel er zelf weinig moeite voor te doen.
Daarna wil die een review van de gpu's. en dat vindt ik ook met 2 seconden.
AMD's A6-3650: goedkoop of duurkoop?
reviews: AMD's A6-3650: goedkoop of duurkoop?

Maar je begrijpt wat ik bedoel ;)
Ik lees ook graag jou onderbouwde antwoorden. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 22:47 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:46:
[...]

Er wordt gevraagd een benchmark,was eigenlijk bedoelt hoe gemakkelijk de vraag wordt gesteld zonder voor mijn gevoel er zelf weinig moeite voor te doen.
Daarna wil die een review van de gpu's. en dat vindt ik ook met 2 seconden.
AMD's A6-3650: goedkoop of duurkoop?
reviews: AMD's A6-3650: goedkoop of duurkoop?

Maar je begrijpt wat ik bedoel ;)
Ik lees ook graag jou onderbouwde antwoorden. _/-\o_
Je had gelijk hoor, de vraag was iets gemakkelijk gesteld zonder zelf even op zoek te gaan. Overigens is het nog best lastig om betrouwbare benchmarks te zoeken. Vaak zie je dat niet alle cpu's waar je de prestaties van wil weten in dezelfde benchmark meegenomen zijn. Hierdoor moet je verschillende tests naast elkaar leggen en rekening houdende met verschillende in de tests onderlinge verschillen relatief tegen elkaar beoordelen. Echter het verschil tussen APU's van hetzelfde bedrijf, dezelfde productseire en dezelfde architectuur zijn zelfs al redelijk te vergelijken wanneer je alleen naar de specsheet kijkt....

Overigens staat er op je audioquest kabels pijltjes om de gebruiker het gevoel te geven dat het product zijn meerprijs waard is. De gebruiker ervaart het placebo effect (is ook een effect) om dit daadwerkelijk te beleven. Maar dit is een discussie voor bovenstaand forum. Het enige wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat er natuurkundig geen verschil in signaal meetbaar is tussen audioquest kabels "goed" aangesloten, "andersom" aangesloten en €2,80 action kabels*.

* Bij een normale kabellengte (tot 5m)

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 22-02-2012 09:31 ]

Verwijderd

Overigens staat er op je audioquest kabels pijltjes om de gebruiker het gevoel te geven dat het product zijn meerprijs waard is. De gebruiker ervaart het placebo effect (is ook een effect) om dit daadwerkelijk te beleven. Maar dit is een discussie voor bovenstaand forum. Het enige wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat er natuurkundig geen verschil in signaal meetbaar is tussen audioquest kabels "goed" aangesloten, "andersom" aangesloten en €2,80 action kabels*.

* Bij een normale kabellengte (tot 5m)
[/quote]

Ik ben een type als ik bij mij de set up zie thuis horen daar geen kabels van de action bij maar dat is persoonlijk.
Een porsche staat ook niet op een onbekend merk banden al zou die daar gewoon mee kunnen hard rijden.
Maar ook dat is persoonlijk.
genoeg over kabels,nu weer lekker over naar de htpc's

Verwijderd

[quote]macweeds schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:49:
[...]

Normale 3d films (sbs) heeft mijn setup absoluut geen problemen mee. Misschien dat de HDD gewoon het niet bijhoud, het gaat namelijk om een 50GB full 3D Blu-Ray ISO.

Probleem al opgelost?

• macweeds
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:43:
[quote]macweeds schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:49:
[...]

Probleem al opgelost?
Bedankt voor de interesse :)

Probleem is inderdaad opgelost.
Zat hem in een instelling van Catalyst; force smooth video playback.
Dit heb ik uitgevinkt en nu draait het helemaal soepel.
Nu wordt de CPU niet meer gebruikt tijdens het afspelen van een 3D Blu-Ray, zoals het hoort ;)

• roelieboelie
  • Nu online
Kan iemand mij vertellen of er in een MS-Tech MC-1200 zowel een SSD past (crucial m4 64gb) en een 3.5 inch HD ? Beetje hobby'en ?

Hoi

Verwijderd

macweeds schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor de interesse :)

Probleem is inderdaad opgelost.
Zat hem in een instelling van Catalyst; force smooth video playback.
Dit heb ik uitgevinkt en nu draait het helemaal soepel.
Nu wordt de CPU niet meer gebruikt tijdens het afspelen van een 3D Blu-Ray, zoals het hoort ;)
Wordt op prijs gesteld als het probleem is opgelost en effe post hier ;)
Kan een ander ook iets aan hebben.
suc6 en geniet van 3D

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
roelieboelie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:54:
Kan iemand mij vertellen of er in een MS-Tech MC-1200 zowel een SSD past (crucial m4 64gb) en een 3.5 inch HD ? Beetje hobby'en ?
Als je de foto's in de reviews bekijkt zie je dat er ruimte zat is.

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:49:
[...]

Als je de foto's in de reviews bekijkt zie je dat er ruimte zat is.
Dit staat op hun eigen site:

Drive Bays:2
Front Accessible:1 x 5,25“
Internal:1 x 3,5“

• roelieboelie
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:04:
[...]

Dit staat op hun eigen site:

Drive Bays:2
Front Accessible:1 x 5,25“
Internal:1 x 3,5“
Dat staat inderdaad op de site vermeld, maar mijn vraag is of het met een beetje hobb'yen mogelijk is om er 2 (of zelfs 3) hardeschijven in te plaatsen. Foto's in de reveiw had ik ook gezien, maar betreft een mini itx bord, ik ga een m atx halen. Iemand ervaring met meerdere harde schijven in de MS tech MC-1200 ?

Hoi

roelieboelie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:49:
[...]

Dat staat inderdaad op de site vermeld, maar mijn vraag is of het met een beetje hobb'yen mogelijk is om er 2 (of zelfs 3) hardeschijven in te plaatsen. Foto's in de reveiw had ik ook gezien, maar betreft een mini itx bord, ik ga een m atx halen. Iemand ervaring met meerdere harde schijven in de MS tech MC-1200 ?
Een 2.5" SSD + een 3.5" HDD gaat zeker wel lukken, een SSD kun je desnoods bevestigen door wat te hobby'en. SSD zijn relatief erg dun en bevatten geen bewegende delen, hierdoor kun je ze zelf met een stuk duckt tape ergens aan vastmaken.

Ook zijn er converters waarmee je een 5,25" bay om kan toveren zodat er meer HDD's inpassen. Moet je de de 5,25 bay natuurlijk wel vrij hebben ;).

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 22-02-2012 14:46 ]

• ClarkNova
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 08:44
De onderdelen van mijn HTPC zijn zojuist geleverd:
  • Streacom F1C - HTPC Mini ITX
  • Streacom 150Watt Adapter - 24Pin Fanless design
  • ASUS E45M1-I DELUXE - AMD Fusion E-450 - mini ITX
  • Crucial M4 64GB 2.5"
  • Corsair Value Select - 4GB 1333MHz PC3-10600 DDR3 - 240 pin
Nu vroeg ik me af of ik dit alles in mijn kast kan bouwen zonder er een 40mm fan bij te steken? Ik dacht namelijk dat er een stockfan ging meegeleverd zijn met mijn kastje...
Maar aangezien alles passief gekoeld wordt denk ik dat het zonder ook moet kunnen niet?
ClarkNova schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:00:
De onderdelen van mijn HTPC zijn zojuist geleverd:
  • Streacom F1C - HTPC Mini ITX
  • Streacom 150Watt Adapter - 24Pin Fanless design
  • ASUS E45M1-I DELUXE - AMD Fusion E-450 - mini ITX
  • Crucial M4 64GB 2.5"
  • Corsair Value Select - 4GB 1333MHz PC3-10600 DDR3 - 240 pin
Nu vroeg ik me af of ik dit alles in mijn kast kan bouwen zonder er een 40mm fan bij te steken? Ik dacht namelijk dat er een stockfan ging meegeleverd zijn met mijn kastje...
Maar aangezien alles passief gekoeld wordt denk ik dat het zonder ook moet kunnen niet?
Of het kan ligt aan een aantal andere factoren zoals omgevingstemperatuur, plaatsing in de kast enz enz. Maar je kunt alles aansluiten en de temperatuur monitoren. Hierdoor kun je zien hoe warm de APU wordt. Helemaal passief gaat niet altijd goed, maar je kunt het zelf meten. Het is niet zo dat de APU binnen 10 minuten doorgebrand is. Wordt de APU alsnog te warm, dan kun je relatief gemakkelijk een ventilator bijplaatsen.

• ClarkNova
Monitoren kan meteen in de bios? Ik weet dat het wellicht kan met speedfan, maar er moet natuurlijk nog een OS op geïnstalleerd worden ed..
ClarkNova schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:08:
Monitoren kan meteen in de bios? Ik weet dat het wellicht kan met speedfan, maar er moet natuurlijk nog een OS op geïnstalleerd worden ed..
Ik zou het eerst even monitoren in de bios. Blijft hij idle na 10 minuten in de bios op een acceptabele temperatuur, dan kun je een OS installeren. Vervolgens kun je in het OS (neem voor het gemak even aan dat dat W7 is) coretemp of andere programma's gebruiken (geen speedfan) om de temperatuur uit te lezen tijdens idle, film afspelen en andere loads. Maar eerst moet je even uitzoeken wat de maximale temperatuur is van een E450.

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:23
jaapsander schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:23:
[...]

Ik zou het eerst even monitoren in de bios. Blijft hij idle na 10 minuten in de bios op een acceptabele temperatuur, dan kun je een OS installeren. Vervolgens kun je in het OS (neem voor het gemak even aan dat dat W7 is) coretemp of andere programma's gebruiken (geen speedfan) om de temperatuur uit te lezen tijdens idle, film afspelen en andere loads. Maar eerst moet je even uitzoeken wat de maximale temperatuur is van een E450.
Geeft speedfan geen betrouwbare temperatuur dan?

• van D
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:05
Wat ik me afvroeg is wat voor OS er kan draaien op de moederbordjes met al een AMD-E 450 cpu erop, neem bijvoorbeeld de ASRock E350M1 of de Asus bordjes met passieve koeling inc AMD CPU.
Ik ben namelijk aan het oriënteren, en zit nog te twijfelen aan een Linux distro (welke?), Windows 7, of Windows home Server met XBMC. Iemand suggesties, tips of ervaring? Wat draaien jullie?

• ReTechNL
van D schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:33:
Wat ik me afvroeg is wat voor OS er kan draaien op de moederbordjes met al een AMD-E 450 cpu erop, neem bijvoorbeeld de ASRock E350M1 of de Asus bordjes met passieve koeling inc AMD CPU.
Ik ben namelijk aan het oriënteren, en zit nog te twijfelen aan een Linux distro (welke?), Windows 7, of Windows home Server met XBMC. Iemand suggesties, tips of ervaring? Wat draaien jullie?
Ik zelf zou voor het volgende gaan:
Linux
Openelec + xbmc
Windows
windows 7 + xbmc (voorkeur inverband met drivers E450 voor zover ik weet)

[ Voor 3% gewijzigd door ReTechNL op 22-02-2012 23:12 ]

van D schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:33:
Er zijn nog meer mogelijkheden:
Je hebt XBMC live, welke op basis van linux is. De stable release heeft nog geen ondersteuning voor Vaapi of Xvba, daarvoor moet je bij een nightly zijn. Er komt straks een release van eden aan (versie 11.0) welke dit wel allemaal ondersteund.
Een losse Ubuntu (of andere favoriete linux distro) met XBMC kan ook, maar dan moet je of even een voor brazos geoptimaliseerde XBMC zoeken of wachten op eden. Het voordeel hiervan is dat je een volledig OS tot je beschikking hebt waarmee je ook kan surfen e.d.

• van D
ReTechNL schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:10:
[...]

Ik zelf zou voor het volgende gaan:
Linux
Openelec + xbmc
Windows
windows 7 + xbmc (voorkeur inverband met drivers E450 voor zover ik weet)
Dank, ik ben nu de mogelijkheden aan het kijken naar Openelect.
Maar Windows 7 zou opzich ook prima moeten draaien?

• van D
jaapsander schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:21:
[...]

Er zijn nog meer mogelijkheden:
Je hebt XBMC live, welke op basis van linux is. De stable release heeft nog geen ondersteuning voor Vaapi of Xvba, daarvoor moet je bij een nightly zijn. Er komt straks een release van eden aan (versie 11.0) welke dit wel allemaal ondersteund.
Een losse Ubuntu (of andere favoriete linux distro) met XBMC kan ook, maar dan moet je of even een voor brazos geoptimaliseerde XBMC zoeken of wachten op eden. Het voordeel hiervan is dat je een volledig OS tot je beschikking hebt waarmee je ook kan surfen e.d.
Daar heb ik inderdaad wat over gelezen. Even in de gaten houden. Oke, dank je wel voor de tips! Ik ga is kijken.
van D schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:23:
[...]

Dank, ik ben nu de mogelijkheden aan het kijken naar Openelect.
Maar Windows 7 zou opzich ook prima moeten draaien?
Windows 7 draait prima op een E450, sterker nog ik denk dat de ondersteuning het beste is onder windows 7. Alleen ben je met Windows 7 wel weer 80 euro lichter. Windows (home)server moet het ook mee lukken.

• ClarkNova
Asus E45M1-I DELUXE met APU AMD E-450 volledig passief gekoeld en ik heb er windows 7 op gezet.

Ik had gisteren nog een 40mm silent fan gekocht om in mijn streacom F1C case te steken maar ik heb die terug uitgezet want vond het te veel lawaai maken.

Ik heb gezocht naar wat de maximum temperaturen zijn want ik vrees dat het te hoog zal oplopen. Gisteren was de APU al 65 graden net na de installatie van windows 7, ik kan me inbeelden dat de GPU alles wel nog een stuk heter zal maken bij het afspelen van een HD film bijvoorbeeld... Ik voel het ook aan de case dat die redelijk warm wordt.

Maar ik kan nergens juiste cijfers vinden over de maximum temps van de APU en het MOBO...
ClarkNova schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:47:
Asus E45M1-I DELUXE met APU AMD E-450 volledig passief gekoeld en ik heb er windows 7 op gezet.

Ik had gisteren nog een 40mm silent fan gekocht om in mijn streacom F1C case te steken maar ik heb die terug uitgezet want vond het te veel lawaai maken.

Ik heb gezocht naar wat de maximum temperaturen zijn want ik vrees dat het te hoog zal oplopen. Gisteren was de APU al 65 graden net na de installatie van windows 7, ik kan me inbeelden dat de GPU alles wel nog een stuk heter zal maken bij het afspelen van een HD film bijvoorbeeld... Ik voel het ook aan de case dat die redelijk warm wordt.

Maar ik kan nergens juiste cijfers vinden over de maximum temps van de APU en het MOBO...
Ik had gisteren ook even snel op google gekeken of ik de max temp kon vinden. Maar kon zo snel ook niets vinden. Probeer anders even realtemp of coretemp te draaien. Deze geven vaak wel aan wat de max temp is (TJmax volgens mij).

Overigens is een 40mm fan behoorlijk luidruchtig (hoewel de ene fan qua geluidsproductie de andere niet is), maar heb je het toerental al ingesteld in de bios? Normaal gesproken kun je instellen bij welke temperatuur de fan harder moet gaan blazen. Overigens wordt de APU niet heel veel warmer bij het afspelen van een film omdat dit gebeurd in zuinige fixed function hardware van de GPU met lage CPU belasting. Overigens is een beetje airflow altijd aan te raden.

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:23:
[...]

Ik had gisteren ook even snel op google gekeken of ik de max temp kon vinden. Maar kon zo snel ook niets vinden. Probeer anders even realtemp of coretemp te draaien. Deze geven vaak wel aan wat de max temp is (TJmax volgens mij).

Overigens is een 40mm fan behoorlijk luidruchtig (hoewel de ene fan qua geluidsproductie de andere niet is), maar heb je het toerental al ingesteld in de bios? Normaal gesproken kun je instellen bij welke temperatuur de fan harder moet gaan blazen. Overigens wordt de APU niet heel veel warmer bij het afspelen van een film omdat dit gebeurd in zuinige fixed function hardware van de GPU met lage CPU belasting. Overigens is een beetje airflow altijd aan te raden.
De fan goed aangesloten op het moederbord?
Ik gebruik specy voor temperatuur te controleren.

• ClarkNova
zet ik mijn fan op CPU_FAN poortje of CHA_FAN poortje op mobo?

Het is geen CPU fan, maar er zit geen fan op de CPU.. dus als ik het daarop steek kan ik gebruik maken van cool and quiet system van ASUS in Bios..
ClarkNova schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:03:

Het is geen CPU fan, maar er zit geen fan op de CPU.. dus als ik het daarop steek kan ik gebruik maken van cool and quiet system van ASUS in Bios..
Is het een 4 pins stekker op de fan? Je kan beide proberen en kijken wat het beste resultaat geeft. Op zich werkt een 3 pins ventilator ook op een 4 pins stekker (alleen zonder pwm).

• ClarkNova
Het is een 3 pins stekker op de fan. De 2 poorten op mobo zijn ook allebei 3pins.

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 08:22
Hoi,

Heb me de laatste tijd geprobeerd zo goed als mogelijk in te lezen in het bouwen van een HTPC. Heb ervaring met het zelf bouwen van systeem, maar dat is alweer lang geleden. Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning en daarvoor staan er nog een aantal dingen om mijn verlanglijstje, waaronder een HTPC.
Verder wil ik graag nog een AV-receiver met 5.1 systeem en op termijn een nieuwe TV. Dat zal dan een 3D tv worden waarschijnlijk, nu nog een oude Philips Ambilight.

Mijn wensen zijn als volgt:
Ik wil er alles qua video alles mee kunnen afspelen (toekomstvoorbereid), genoeg capaciteit om ermee te downloaden en op te slaan, misschien wel eens een spel op kunnen spelen en wellicht in de toekomst ook digitale TV mee ontvangen/opnemen dus uitbreiden met TV kaart. Daarnaast is het de bedoeling dat straks alles via de AV receiver gaat lopen dus aansluiten via HDMI. Verder zal router --> htpc bedraad worden aangesloten. Het liefste zoek ik een goede combinatie tussen stil en redelijk zuinig systeem (wie niet!). Hoeft niet 24/7 aan te staan. Zal denk ik windows 7 gaan draaien (ken ik simpelweg het beste). Mediacenter weet ik nog niet, wordt een kwestie van uitproberen denk ik.

Aangezien ik lang niet meer bij ben met alle ontwikkelingen op dit gebied ben ik dit topic vanaf een stuk terug gaan lezen en tot de volgende configuratie gekomen. Graag hoor ik jullie mening of ik er verstandig aan doe om juist deze componenten te kiezen voor bovenstaande wensen. Het meeste heb ik uit andere lijstjes en op basis van aanbevelingen waarom voor bepaalde CPU te gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 70,80€ 70,80
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 111,49€ 111,49
1Silverstone SST-ML03B€ 55,-€ 55,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1AMD A8-3870K Black Edition€ 113,50€ 113,50
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,88€ 51,88
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,50€ 41,50
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,99€ 25,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,26

Processor:
AMD gezien de allround mogelijkheden. AMD A8 is wellicht een overkill maargoed het lijkt me beter teveel dan te weinig en qua prijs vind ik het niet erg. Lees dat de 3870k net iets beter is dan de 3850 en dan leek die 3 euro niets uit te maken. Of vergis ik me hierin ergens? Ik ben totaal geen stroomexpert maar ik kan me voorstellen dat een A8 meer stroom verbruikt dan een A4? Maar miss zeg ik wel iets heel stoms nu en is dit totaal niet het geval? Zal veel afhangen van de belasting waarschijnlijk? Ben niet van plan om te overklokken. Koeling is uitgekozen voor geluid.

Moederbord:
ASUS genomen zonder zeer specifieke reden anders dan dat ik hem in de BBG tegen kwam en in een andere lijst. Wellicht is de pro uitvoering nog aan te raden? Of juist niet. Zag dat alleen de gigabyte moederborden hiervoor werden afgeraden. Verder zou een MSI of Asrock ook optie zijn.

Harde schijf:
Ook deze ergens anders gezien en op basis van de argumenten; redelijk stil en zuinig, 5400 rpm.
Daarnaast denk ik nog aan een SSD als systeemschijf voor snelle opstartmogelijkheden.

Blue-ray
Zelfde eigenlijk in BBG gezien en dient gewoon zijn werk te doen en mooi in kast te passen.

Geheugen
Hier heb ik het minste verstand van dus ook op basis van een andere setup.

Kast
Hier moet ik me denk ik nog wat meer in gaan verdiepen. Deze lijkt me best groot wat als voordeel ruimte erin heeft, maar nadeel dat het ook nog ergens moet staan. Maar gezien de toekomstige uitbreiding ontkom ik denk ik niet aan een wat grotere kast. Hierover wil ik nog wel wat verder gaan lezen.

Bediening in ieder geval denk ik via een toetsenbord (draadloos) die ik er nog bij ga zoeken als ik alles definitief weet.

Dat is zo'n beetje wat ik ervan heb kunnen maken. Adviezen en meningen zijn zeer welkom aangezien je wel kunt blijven lezen. Iedereen heeft weer een eigen setup en ik hoop dat deze setup voor mijn wensen voldoende is. Wat dat betreft liever ruim voldoende dan voldoende anders moet ik me over een jaar weer gaan inlezen :).

Vergeet ik verder nog iets?

Alvast bedankt voor degenen die de tijd en moeite hebben genomen om er naar te kijken.

EDIT: moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook heb gekeken naar kant-en-klare oplossingen maar dat lijkt in verhouding prijs/kwaliteit weinig interessant.

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
lol

Ik ben al een weekje bezig met het kijken naar een vervanging voor mijn NMT en zit met ongeveer dezelfde ideeen, en nagenoeg de zelfde samenstelling.

Ik wil absoluut een zo klein mogelijk en stil mogelijke kast, liefst rond de 300 euro (komt niet op een paar tientjes)

Ik heb een Denon 1911 receiver (ondersteund 3d en hdmi 1.4) met een 5.1 set uit de JBL northridge ES serie dus ik wil dat mijn htpc dit ook aan kan (futureproof)
En daarnaast ook TrueHD en DTS-MA af kan spelen.
Heb nu een 42" full hd tv van 5 jaar oud, deze wil ik volgend jaar of het jaar erop vervangen voor een grotere.

Momenteel heb ik het volgende samen gesteld (redelijk het zelfde, afgezien dat ik voor ITX ben gegaan)

Ik zit alleen met een klein puntje. Ik heb een 2tb hdd in mijn NMT zitten, deze is 3.5" en deze wil ik absoluut in mijn htpc gaan gebruiken.

Daarnaast zit ik met dezelfde vragen als jij, de cpu is denk ik een beetje overkill. Gamen ga ik er iig niet op doen, daar heb ik een xbox voor.
Ik wil Win7 x64 met XBMC erop gaan draaien (wil in de toekomst nml een bluray speler erin zetten)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 68,-€ 68,-
1Antec ISK 300-150€ 77,-€ 77,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,40€ 42,40
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 22,99€ 22,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,99

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12 22:14
alles wat je beschrijft en dan een A8 vind ik niet logisch. Je stopt veel tijd in lezen en uitzoeken maar kiest uiteindelijk gewoon voor de snelst mogelijke apu?
alles wat je wil kan ook gewoon met een E-450. Als je toch zeker weet in de toekomst veel meer te willen gaan doen en vooral ook gamen EN je wil niet hele dagen dat ding aan laten staan kan je net zo goed (voor ongeveer zelfde geld, maar minder zuinig + minstens 2 fans, cpu en voeding) voor een A4 gaan.
Mocht qua gaming je in de toekomst niet uitkomen zet je er een tegen die tijd moderne videokaart in in Crossfire opstelling (werkt samen met de ingebouwde GPU in je apu).

Ik lees nergens iets waaruit blijkt dat je meer dan een A4-3400 nodig zal hebben.. maar ik zie dat erg veel mensen in dit forum heel makkelijk voor een A8 kiezen.

oh in dit advies neem ik de Intel opties niet mee trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 23-02-2012 14:59 ]

• cypher21
Goed punt.
Scheelt toch weer een paar tientjes, dus denk dat ik er dna de A6-3500 in zou zetten, scheelt ook weer in het stroom verbruik.
En zie dat de A6 ook 3D 1080p en TrueHD en DTS-MA ondersteund

• ErikNL
Jazco2nd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:58:
alles wat je beschrijft en dan een A8 vind ik niet logisch. Je stopt veel tijd in lezen en uitzoeken maar kiest uiteindelijk gewoon voor de snelst mogelijke apu?
alles wat je wil kan ook gewoon met een E-450. Als je toch zeker weet in de toekomst veel meer te willen gaan doen en vooral ook gamen EN je wil niet hele dagen dat ding aan laten staan kan je net zo goed (voor ongeveer zelfde geld, maar minder zuinig + minstens 2 fans, cpu en voeding) voor een A4 gaan.
Mocht qua gaming je in de toekomst niet uitkomen zet je er een tegen die tijd moderne videokaart in in Crossfire opstelling (werkt samen met de ingebouwde GPU in je apu).

Ik lees nergens iets waaruit blijkt dat je meer dan een A4-3400 nodig zal hebben.. maar ik zie dat erg veel mensen in dit forum heel makkelijk voor een A8 kiezen.

oh in dit advies neem ik de Intel opties niet mee trouwens.
Dank voor je reactie!
Keuze A8 is gebaseerd op evt kunnen gamen met de htpc. Met de A4 zou dit minder mogelijk zijn las ik hiervoor. Keuze tussen A6 en A8 was volgens een review op tweakers minimaal dus vandaar eigenlijk de 'makkelijke' keuze. Maar ik zal er goed over na denken omdat ik me afvraag of ik uberhaupt wel zal gamen op htpc.

Ik begrijp alleen de volgende zin niet helemaal:
...(voor ongeveer zelfde geld, maar minder zuinig + minstens 2 fans, cpu en voeding) voor een A4 gaan.
die zal dan toch zuiniger zijn of vergis ik me?

• ErikNL
cypher21 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:20:
Goed punt.
Scheelt toch weer een paar tientjes, dus denk dat ik er dna de A6-3500 in zou zetten, scheelt ook weer in het stroom verbruik.
En zie dat de A6 ook 3D 1080p en TrueHD en DTS-MA ondersteund
kijk overigens even naar het volgende voor je SSD:
Verwijderd in "[BBG aanschaf] SSD"
Het wel of niet gamen kan nogal een verschil opleveren in de samenstelling van je HTPC. Voor standaard HTPC taken is een A4 meer dan voldoende. Wil je gamen, dan zou ik inderdaad een A6 of A8 nemen. Hierbij heb je ook nog eens de mogelijkheid tot hybridxfire (wanneer je kast voldoende ruimte heeft).

@cypher21, waarom een A6 3500? Ik denk dat je met een A4 zelfs nog iets beter uit de voeten kan doordat deze 2 hoger geclockte cores (ipv 3 lager geclockte) heeft (is een voordeel wanneer je geen gebruik van DXVA kunt maken en de decoder geen multicores ondersteund). En al deze APU's ondersteunen 3D en HD-audio. Verder hebben OCZ SSD's met sandforce controller een nogal hoog uitvalpercentage (dus op eigen risico gebruiken). Verder kun je wel een 3.5" HDD kwijt op de plaats waar je anders een optisch station plaatst.Moet je misschien wel een adapter voor aanschaffen.

@ErikNL, De voeding in de setup van de vorige pagina zou je kunnen vervangen door een goede 300W voeding voor een hoger rendement. Ook zie ik in je setup geen randapparatuur voor de bediening van je HTPC. De kast die je hebt uitgekozen heeft de standaardmaat voor audioapparatuur, maar is vrij plat. Hier past overigens ook een big shuriken in die weer wat stiller is.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 23-02-2012 16:16 ]

• cypher21
Bedankt voor het meedenken,

Ik had ff snel een SSD van 30gb aangeklikt, ik weet dat de OCZ slecht zijn, wordt ook een andere, had ik ff moeten noemen.
Keus voor de A6 ten opzichte van de A4 komt meer doordat ik windows 7x64 wil gaan draaien. meerdere cores leken mij daar wel handig voor.
Ik ga vanavond eens zoeken of ik wat tests kan vinden tussen de processoren.

cypher21 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:15:
Bedankt voor het meedenken,

Ik had ff snel een SSD van 30gb aangeklikt, ik weet dat de OCZ slecht zijn, wordt ook een andere, had ik ff moeten noemen.
Keus voor de A6 ten opzichte van de A4 komt meer doordat ik windows 7x64 wil gaan draaien. meerdere cores leken mij daar wel handig voor.
Ik ga vanavond eens zoeken of ik wat tests kan vinden tussen de processoren.
Je kan tests op gaan zoeken, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je bij de standaard HTPC programma's niet veel hebt aan 2 extra cores. Waarom denk je dat W7 baat heeft bij meerdere CPU cores? Als je in je taakbeheer kijkt zie je dat je CPU belasting idle (maar je draaid dus W7) ongeveer 0-1% is.

Verwijderd

ClarkNova schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:03:

Chassis fan. Zetten zie mobo boekje
Niet op power fan dan blijft 100% draaien.
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:22:
[...]

Chassis fan. Zetten zie mobo boekje
Niet op power fan dan blijft 100% draaien.
Ik zou juist zeggen sluit aan op CPU fan header, dan stuurt hij het toerental zeker weten aan adv de temperatuur van de CPU.

• ErikNL
jaapsander schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:05:

@ErikNL, De voeding in de setup van de vorige pagina zou je kunnen vervangen door een goede 300W voeding voor een hoger rendement. Ook zie ik in je setup geen randapparatuur voor de bediening van je HTPC. De kast die je hebt uitgekozen heeft de standaardmaat voor audioapparatuur, maar is vrij plat. Hier past overigens ook een big shuriken in die weer wat stiller is.
Ok zal nog eens kijken naar de voeding..
Randapparatuur had ik er even buiten gelaten (zie lappen text :) )
Thx voor het meedenken; is de kast wel geschikt voor evt hybridxfire denk je? het liefste hou ik alles zo klein mogelijk maar de balans daarin vinden is ook weer lastig om de kast ook toekomstgericht te houden.. hou me ook aanbevolen voor tip voor de kast, dit heb ik nog het minste bestudeerd, maar zag deze al een aantal malen terugkomen.
ErikNL schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:32:
[...]

Ok zal nog eens kijken naar de voeding..
Randapparatuur had ik er even buiten gelaten (zie lappen text :) )
Thx voor het meedenken; is de kast wel geschikt voor evt hybridxfire denk je? het liefste hou ik alles zo klein mogelijk maar de balans daarin vinden is ook weer lastig om de kast ook toekomstgericht te houden.. hou me ook aanbevolen voor tip voor de kast, dit heb ik nog het minste bestudeerd, maar zag deze al een aantal malen terugkomen.
In deze kast kun je alleen low profile videokaarten plaatsen. Voor hybridxfire moet je dus een low profile videokaart van de HD6000 serie hebben. Bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile of een pricewatch: Sapphire HD 6570 1GB DDR3 welke je prima kunt gebruiken voor hybridxfire.

Ook kun je nog kijken naar stille casefans voor een betere airflow (silentpcreviews.com).

Ik zou me trouwens niet druk maken over toekomstgerichtheid. Gamen zal met deze setup alleen casual kunnen (dus op ~medium settings). Wanneer je een (low profile) videokaart bijplaatst kun je al wat hogere settings gebruiken (zie reviews). Maar bedenk je wel dat de systeemeisen van games veel sneller verzwaren dan de systeemeisen van een HTPC.

[ Voor 13% gewijzigd door jaapsander op 23-02-2012 16:39 ]

• ClarkNova
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GBgJm.png

Beetje hoge temperaturen denk ik

• ReTechNL
Ik heb ooit een filmpje gezien op youtube waar iemand een noctua 120mm fan met touwtjes/elastiek over zijn E45M1-i Deluxe had gespannen voor de koeling :P.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12 22:14
Nogal logisch, die E450 is bijna 1000MHz hoger geklokt als ik dat plaatje mag geloven.
Ze zijn wel hoog, maar nog niet zo hoog dat je je sterk zorgen moet gaan maken dat het stuk gaat. Is dit zonder enige airfow? Zo ja dan zou ik proberen om die 40mm fan te gebruiken en hem zo aan te sluiten dat er enige airfow is. Ook kun je op de heatsink een ventilator zetten. Het is stiller om 2 ventilatoren op 50% van het toerental te laten draaien dan 1 ventilator op 100% toerental.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ClarkNova schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:47:

Probeer een goede 60mm fan te kopen. Ik heb de review hier op tweakers gelezen van de f1c case en daaruit bleek dat met een beetje zaagwerk om een bracket gedeelte weg te halen een 60mm fan gewoon past. Die 60mm fan kan veel stiller zijn als je een goede koopt. Dit houdt mijn bestelling op op dit moment namelijk :P

Ter info ik koop een papst 612FL

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
jaapsander schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:54:
[...]

Goede uiteenzetting!

(Knip).

Wil je casual gamen dan is het Llano platform interessant. Door een A8 APU te nemen kun je al op medium settings games spelen. Door een low/mid range kaart bij te plaatsen (uit de 6000 serie) kun je hybridxfire gaan draaien voor hogere fps. Wanneer je een echte game HTPC wilt hebben kun je het beste een Intel CPU met een sterkere losse videokaart nemen. Ook krijg je de keuze voor Nvidia erbij (hoewel je ook prima een Nvidia videokaart kunt gebruiken met een AMD APU, alleen kun je natuurlijk geen xfire draaien).

(Knip).
Ik heb mijn wensen en mogelijke setups al vaker gepost, maar nu hier over algemene adviezen wordt gepraat, had ik een vraagje.

Ik zou wel wat meer info willen over een HTPC waar je ook goed op kunt gamen. Dan heb ik het over videokaarten die in HTPC behuizingen passen, die de mogelijkheid hebben om zichzelf uit te schakelen (zero core power van de AMD HD 7xxx serie bijvoorbeeld) om niet teveel stroom te verbruiken. Als ik bijvoorbeeld HTPC functies gebruik, dat de grafische kaart zich uitschakelt.

En hoe zit het met fan controllers? Als ik gewoon een film kijk hoeven de fans niet op volle toeren te draaien. Kun je dit zonder aparte fan controller regelen via het moederbord?
Len Canoot schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:14:
[...]

Ik heb mijn wensen en mogelijke setups al vaker gepost, maar nu hier over algemene adviezen wordt gepraat, had ik een vraagje.

Ik zou wel wat meer info willen over een HTPC waar je ook goed op kunt gamen. Dan heb ik het over videokaarten die in HTPC behuizingen passen, die de mogelijkheid hebben om zichzelf uit te schakelen (zero core power van de AMD HD 7xxx serie bijvoorbeeld) om niet teveel stroom te verbruiken. Als ik bijvoorbeeld HTPC functies gebruik, dat de grafische kaart zich uitschakelt.

En hoe zit het met fan controllers? Als ik gewoon een film kijk hoeven de fans niet op volle toeren te draaien. Kun je dit zonder aparte fan controller regelen via het moederbord?
Het ligt er maar net aan wat je onder goed gamen definieert. Behuizingen als een b.v. pricewatch: Antec Fusion Remote Zwart of pricewatch: Silverstone Grandia GD04 (Zwart) kunnen redelijk sterke videokaarten huisvesten. Heb zelf een setup voor iemand gebouwd in die silverstone met een HD6870.

Het besparen van stroom door het uitschakelen van videokaarten kan op een aantal manieren. Op het intel platform (Z68) kun je gebruik maken van lucid virtu (http://www.hardwarecanuck...e-platform-expands-5.html) Hierbij kun je schakelen tussen de SB IGP en de discrete videokaart. Wanneer je dit combineert met een HD7000 serie videokaart welke idle erg weinig schijnen te verbruiken heb je denk ik wel een goede combi.

Persoonlijk heb ik nog niet veel ervaring met Hybridxfire, maar misschien dat het bij deze techniek ook mogelijk is om de videokaart uit te schakelen wanneer hij idle is.

Over de fans: Door fans aan te sluiten op de 3/4 pins headers van je moederbord kun je rotatiesnelheid afhankelijk van de temperatuur laten regelen. Let hierbij wel op hoeveel headers het moederbord heeft en hoeveel fans je aan wilt sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 24-02-2012 12:25 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:58
Hallo allen,

Inmiddels heb ik een werkend HTPC gebouw (eerste hardware ervaring) en bijna alles loopt goed. Op 1 ding loop ik vast. Windows 7 staat op een SSD. Opstarten gaat super snel. So far so good.
Maar zodra ik de opslag schijf aansluit (nog helemaal leeg), blijft het opstarten van Windows ongeveer een halve minuut wachten voor Windows start. Daarna is hij alsnog wel meteen klaar. Hij blijft dus ergens een halve minuut hangen, en het heeft met de (lege) opslagschijf te maken.
Iemand enig idee?

Verwijderd

Misschien dat het moederbord verbinding moet maken met de USB. Mijn externe schijf wordt soms ook pas na 30 seconden als 'gereed' gemeld in Windows.
Dennisdn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:32:
Hallo allen,

Inmiddels heb ik een werkend HTPC gebouw (eerste hardware ervaring) en bijna alles loopt goed. Op 1 ding loop ik vast. Windows 7 staat op een SSD. Opstarten gaat super snel. So far so good.
Maar zodra ik de opslag schijf aansluit (nog helemaal leeg), blijft het opstarten van Windows ongeveer een halve minuut wachten voor Windows start. Daarna is hij alsnog wel meteen klaar. Hij blijft dus ergens een halve minuut hangen, en het heeft met de (lege) opslagschijf te maken.
Iemand enig idee?
Aangezien je vraag niet zoveel te maken heeft met het aankopen van een HTPC kun je je vraag misschien beter ergens anders verder bespreken. Ook zou ik dan even aangeven om welke onderdelen het precies gaat. Wat voor moederbord, wat voor schijf enz enz. Met alleen deze info kunnen we niet heel veel. Ook is het dan handig om te vermelden op welk punt hij precies blijft haken. Is dit tijdens de post? Of na de post tijdens het laden van windows?

Persoonlijk zou ik wat gaat rondneuzen in het bios (misschien een update) om te kijken of er dingen niet goed ingesteld zijn (bijvoorbeeld bootvolgorde).

• Len Canoot
jaapsander schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:23:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je onder goed gamen definieert. Behuizingen als een b.v. pricewatch: Antec Fusion Remote Zwart of pricewatch: Silverstone Grandia GD04 (Zwart) kunnen redelijk sterke videokaarten huisvesten. Heb zelf een setup voor iemand gebouwd in die silverstone met een HD6870.

Het besparen van stroom door het uitschakelen van videokaarten kan op een aantal manieren. Op het intel platform (Z68) kun je gebruik maken van lucid virtu (http://www.hardwarecanuck...e-platform-expands-5.html) Hierbij kun je schakelen tussen de SB IGP en de discrete videokaart. Wanneer je dit combineert met een HD7000 serie videokaart welke idle erg weinig schijnen te verbruiken heb je denk ik wel een goede combi.

Persoonlijk heb ik nog niet veel ervaring met Hybridxfire, maar misschien dat het bij deze techniek ook mogelijk is om de videokaart uit te schakelen wanneer hij idle is.

Over de fans: Door fans aan te sluiten op de 3/4 pins headers van je moederbord kun je rotatiesnelheid afhankelijk van de temperatuur laten regelen. Let hierbij wel op hoeveel headers het moederbord heeft en hoeveel fans je aan wilt sluiten.
Ik wilde persoonlijk graag de Grandia 06B gebruiken, maar die is vergelijkbaar met de Grandia 4, dus daar zal ook wel een goede videokaart in passen.

Wat betreft CPU, videokaart en Mobo wilde ik wachten tot April vanwege de nieuwe generatie hardware. Moeilijk te zeggen wat daar allemaal mee kan nog.

De fans aansluiten op 3/4 pins headers zegt me niks, ik zal dat eens opzoeken. Wilde wel aparte Nexus 120mm fans aansluiten. De Grandia heeft er 3, dus koop ik er ook 3. Maar gaat dat dan automatisch via het mobo?
Len Canoot schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:41:
[...]

Ik wilde persoonlijk graag de Grandia 06B gebruiken, maar die is vergelijkbaar met de Grandia 4, dus daar zal ook wel een goede videokaart in passen.

Wat betreft CPU, videokaart en Mobo wilde ik wachten tot April vanwege de nieuwe generatie hardware. Moeilijk te zeggen wat daar allemaal mee kan nog.

De fans aansluiten op 3/4 pins headers zegt me niks, ik zal dat eens opzoeken. Wilde wel aparte Nexus 120mm fans aansluiten. De Grandia heeft er 3, dus koop ik er ook 3. Maar gaat dat dan automatisch via het mobo?
Voor het aansluiten van fans kun je gebruik maken van een molex aansluiting of een 3 of 4 pins aansluiting (zitten op je moederbord). http://www.crazypc.com/images/cables/pwm/connectorslarge.jpg

Wanneer je de ventilator via molex aansluit (12v) dan draait hij altijd op volle toeren (je kunt het toerental verlagen door hem op 7v aan te sluiten door een kleine mod). Sluit je de ventilator aan op een fan header op je moederbord (nexus real silent fans hebben die aansluiting) dan kun je in veel gevallen in je bios regelen hoe de ventilatoren aangestuurd moeten worden. Kijk hiervoor wel even duidelijk in de manual van de aan te schaffen moederbord. Wachten op Ivy bridge en trinity kan slim zijn, let alleen wel op dat er altijd wel weer wat beters om de hoek kijkt (persoonlijk zou ik ook nog even wachten).

• Len Canoot
jaapsander schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:47:
[...]

Voor het aansluiten van fans kun je gebruik maken van een molex aansluiting of een 3 of 4 pins aansluiting (zitten op je moederbord). http://www.crazypc.com/images/cables/pwm/connectorslarge.jpg

Wanneer je de ventilator via molex aansluit (12v) dan draait hij altijd op volle toeren (je kunt het toerental verlagen door hem op 7v aan te sluiten door een kleine mod). Sluit je de ventilator aan op een fan header op je moederbord (nexus real silent fans hebben die aansluiting) dan kun je in veel gevallen in je bios regelen hoe de ventilatoren aangestuurd moeten worden. Kijk hiervoor wel even duidelijk in de manual van de aan te schaffen moederbord. Wachten op Ivy bridge en trinity kan slim zijn, let alleen wel op dat er altijd wel weer wat beters om de hoek kijkt (persoonlijk zou ik ook nog even wachten).
Ik heb het even opgezocht, voor anderen die het fenomeen onbekend is een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.phphuoc.com/it_ito/thuongthuc/intall_cpu_lga775/02-fan_header_install.jpg

Die Nexus Real Silent fans gebruiken toch ook gewoon molex steckertjes he?
Zijn er nog betere fans voor een game-htpc, eventueel stiller? Of is dit toch wel het maximum?
Bv. Deze: http://tweakers.net/price...0mm-120mm.html#tab:prices?

Ik zie dat deze qua luchtverplaatsing beter zijn: http://tweakers.net/price...gh-rpm-5400rpm-120mm.html Maar die zijn een stuk luider. Is dat aan te raden voor een HTPC?

[ Voor 10% gewijzigd door Len Canoot op 24-02-2012 13:57 ]

• Dennisdn
jaapsander schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:38:
[...]

Aangezien je vraag niet zoveel te maken heeft met het aankopen van een HTPC kun je je vraag misschien beter ergens anders verder bespreken. Ook zou ik dan even aangeven om welke onderdelen het precies gaat. Wat voor moederbord, wat voor schijf enz enz. Met alleen deze info kunnen we niet heel veel. Ook is het dan handig om te vermelden op welk punt hij precies blijft haken. Is dit tijdens de post? Of na de post tijdens het laden van windows?

Persoonlijk zou ik wat gaat rondneuzen in het bios (misschien een update) om te kijken of er dingen niet goed ingesteld zijn (bijvoorbeeld bootvolgorde).
Mijn excuus, het is eigenlijk een vervolg op dit topic Keuzes onderdelen budget-HTPC
Maar van daar werd ik naar hier verwezen. Ik dacht dat het misschien een simpel probleem was, waarvoor geen achtergrond kennis van het precieze systeem nodig is. Het is een Asus M5A78L-M/USB3, de SSD een OCZ vertel plus, de HDD een barracuda 2TB. Het draait op Windows 7 64.

Zonder harde schijf start hij dus perfect, maar zodra ik hem aansluit blijft hij hangen. Hetzelfde gebeurd trouwens als ik een USB stick aansluit.
Len Canoot schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:54:
[...]

Ik heb het even opgezocht, voor anderen die het fenomeen onbekend is een plaatje:

[afbeelding]

Die Nexus Real Silent fans gebruiken toch ook gewoon molex steckertjes he?
Zijn er nog betere fans voor een game-htpc, eventueel stiller? Of is dit toch wel het maximum?
Bv. Deze: http://tweakers.net/price...0mm-120mm.html#tab:prices?

Ik zie dat deze qua luchtverplaatsing beter zijn: http://tweakers.net/price...gh-rpm-5400rpm-120mm.html Maar die zijn een stuk luider. Is dat aan te raden voor een HTPC?
Nexus real silent kun je ook via molex aansluiten, maar dan kun je het toerental niet dynamisch laten regelen zonder losse fanconctroller. Of er betere fans zijn voor een game-htpc kan ik je niet zeggen zonder dat je complete setup bekend is. Die Nexus fans zijn fluisterstil (zijn referentiefans bij silentpcreviews.com), helemaal als je ze langzamer laat draaien maar geven minder airflow dan sommige andere fans (je moet niet kijken naar specs op papier, maar naar goede reviews). Echter zijn sommige van deze fans ook luidruchtiger (kijk weer niet naar specs op papier, maar naar goede reviews).

Voor een HTPC is het de kunst om voldoende koeling met zo weinig mogelijk geluid te krijgen. Als die nexus fans genoeg airflow creëren (ik denk het wel, maar dat ligt van een hoop factoren af zoals de gebruikte componenten, de meubel waarin de HTPC kast staat en de omgevingstemeratuur) is het dus niet nodig om luidruchtigere fans met meer luchtverplaatsing te nemen. Echter wanneer de onderdelen te warm worden met 3 nexus fans, dan heb je natuurlijk wel andere fans nodig...

• Len Canoot
jaapsander schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:09:
[...]

Nexus real silent kun je ook via molex aansluiten, maar dan kun je het toerental niet dynamisch laten regelen zonder losse fanconctroller. Of er betere fans zijn voor een game-htpc kan ik je niet zeggen zonder dat je complete setup bekend is. Die Nexus fans zijn fluisterstil (zijn referentiefans bij silentpcreviews.com), helemaal als je ze langzamer laat draaien maar geven minder airflow dan sommige andere fans (je moet niet kijken naar specs op papier, maar naar goede reviews). Echter zijn sommige van deze fans ook luidruchtiger (kijk weer niet naar specs op papier, maar naar goede reviews).

Voor een HTPC is het de kunst om voldoende koeling met zo weinig mogelijk geluid te krijgen. Als die nexus fans genoeg airflow creëren (ik denk het wel, maar dat ligt van een hoop factoren af zoals de gebruikte componenten, de meubel waarin de HTPC kast staat en de omgevingstemeratuur) is het dus niet nodig om luidruchtigere fans met meer luchtverplaatsing te nemen. Echter wanneer de onderdelen te warm worden met 3 nexus fans, dan heb je natuurlijk wel andere fans nodig...
Ah ok, je gebruikt dus een ander stekkertje om de fans aan te sluiten op je moederbord, geen molex. Krijg je die stekkertjes bij de fan of het mobo of moet je die apart kopen?

Tja, voorspelling is ongeveer zo: een GTX 580 of vergelijkbaar, een Intel 2500K of vergelijkbaar en een mobo dat de boel passend maakt. Geen idee nog welk.
HTPC staat in een kast zonder deur, niet super veel ruimte achter, ongeveer 5cm aan beide zijkanten en gewoon in de woonkamer. Maar lijkt me idd lastig om in te schatten welke fans te gebruiken..
Len Canoot schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:26:
[...]

Ah ok, je gebruikt dus een ander stekkertje om de fans aan te sluiten op je moederbord, geen molex. Krijg je die stekkertjes bij de fan of het mobo of moet je die apart kopen?

Tja, voorspelling is ongeveer zo: een GTX 580 of vergelijkbaar, een Intel 2500K of vergelijkbaar en een mobo dat de boel passend maakt. Geen idee nog welk.
HTPC staat in een kast zonder deur, niet super veel ruimte achter, ongeveer 5cm aan beide zijkanten en gewoon in de woonkamer. Maar lijkt me idd lastig om in te schatten welke fans te gebruiken..
Die stekkertjes zitten op de fan en druk je op het moederbord (nog nooit eerder een CPU koeler + fan geïnstalleerd?)

Ik vraag me af of een GTX580 wel gaat passen.... Zo heel veel ruimte is er niet in die kast (in de meeste HTPC kasten overigens). Als de ruimte vergelijkbaar is met een GD04, dan mag de kaart maar enkele centimeters langer zijn dan een HD6870 om nog goed te kunnen passen. Ik dacht dat een GTX 580 een stuk langer is... Ook produceren High end kaarten een stuk meer warmte die je in zo'n behuizing lastiger af kunt voeren. Wanneer de achterkant van de HTPC meubel dicht is kan zich warmte gaan ophopen.

• Len Canoot
jaapsander schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:43:
[...]

Die stekkertjes zitten op de fan en druk je op het moederbord (nog nooit eerder een CPU koeler + fan geïnstalleerd?)

Ik vraag me af of een GTX580 wel gaat passen.... Zo heel veel ruimte is er niet in die kast (in de meeste HTPC kasten overigens). Als de ruimte vergelijkbaar is met een GD04, dan mag de kaart maar enkele centimeters langer zijn dan een HD6870 om nog goed te kunnen passen. Ik dacht dat een GTX 580 een stuk langer is... Ook produceren High end kaarten een stuk meer warmte die je in zo'n behuizing lastiger af kunt voeren. Wanneer de achterkant van de HTPC meubel dicht is kan zich warmte gaan ophopen.
Nope, heb nog nooit een pc in elkaar gezet, maar ik denk dat ik het wel kan. ;)

Ik weet toevallig dat een GTX 580 met een halve inch over gaat passen. Ik weet, weinig ruimte over voor kabels en airflow. Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik de Nvidia Kepler variant wil die vergelijkbaar is met de huidige GTX 580. Of wat dan ook op de markt is dat niet langer is dan 11" (max 11" in de Grandia cases).

Wat denk je van waterkoeling? Het overwegen waard in mijn situatie? En hoe werkt dat precies?

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:54
Na een tijd meelezen en twijfelen over een mediaspeler of een htpc bij deze ook mijn bijdrage (het gaat dus een htpc worden)

Behuizing: Silverstone SST-ML02B-R, dus inclusief 120W voeding
Mobo: Asus E45M1-M PRO
Geheugen: willekeurige 4Gb module
harddisk: SSD, budget is +/- €100

Op mijn NAS staat alle media, geen storage nodig dus.

Dit zou voor ongeveer 500 euro te realiseren zijn, opzich nog een aardige prijs. Waar ik vooral mijn vraagtekens bij heb, is de voeding in de Silverstone. Is de 120W voldoende voor de door mij gekozen setup?

Verwijderd

Geen probleem,als je het topic van de laatste 15 pagina's doorgelezen heb dan staan er vergelijkbare set up's

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:40
Ik heb net een XBMC HTPC besteld met:

IN WIN BM-Series BM639 Case
ASUS E45M1-I DELUXE (AMD E-450)
Nexus 80mm Real Silent Case Fan SP802512L-03
Crucial - Geheugen 4GB (1333 MHz ( PC3-10600))
WD Caviar Green WD20EARS 2TB 3.5inch

Zelf wil ik hem gebruiken voor XBMC en ik wil hiervoor een zuinige en kleine pc
met niet teveel lawaai.
Zelf zat ik eerst te denken aan de IN WIN BQ-Series BQ656 behuizing omdat die nog kleiner is.
maar deze heeft geen case fan.
Na de eerdere verhalen hier lijkt mij dat geen overbodige luxe dus dan maar een iets grotere kast.
Ik heb gelezen dat de ventilator van de BM639 wel wat lawaai maakt dus deze
ga ik vervangen door een Nexus 80mm.

Denk dat ik de hardeschijf maar ga uitwisselen met mijn normale comp (640 Gb)
Zal me benieuwen hoe snel het allemaal gaat werken.

edit:
Heeft er iemand hier ook ervaring met Qfan van Asus in het bios?
Volgens de Asus site regelt dit alleen de CPU koeler (niet aanwezig vanwege passief gekoeld).
Ik ben benieuwd als het aan te raden is om dit door middel van een losse fan controller te doen of via het bios. Ik wil hem namelijk zo stil mogelijk hebben op een acceptabele temperatuur.
De fan controllers kun je volgens mij alleen maar op vaste waardes instellen.
Ik bedoel bijvoorbeeld de ZALMAN FAN MATE 2 of de Zalman PWM Mate.

[ Voor 23% gewijzigd door thespeed op 25-02-2012 01:09 ]

• chundo
Ik heb vandaag (na lang twijfelen en veel lezen) ook mijn bestelling geplaatst.

AMD A8-3870K Black Edition (systeem is 10% duurder en zeker zwaar genoeg)
Asrock SATA3 Card
Asus F1A75-I Deluxe (duur maar compleet met remote wifi en bluetooth)
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX
Scythe Shuriken Rev. B

ik heb voor een grote kast (die toch klein is) gekozen zodat ik hem ook als server kan gebruiken en die in de kast past. Het systeem is zwaar genoeg om ook te gamen (ik geef nu liever 10% meer uit zodat het zeker allemaal vlot loopt) ik ga er vooral films en series op kijken (avi/mkv/3D) XBMC/power DVD. Als ik de HTPC niet als opslag zou gebruiken ging ik voor de Streacom F7C.
Het nadeel van mijn kast is dat er geen dvd in gaat. Ik zag op ebay een Sony BC-5600S in een externe behuizing zitten, ik denk dat ik er zo eentje ga bij plaatsen maar daar ben ik nog niet heel over uit (kost 40 euro en komt uit china maar hoe gaat het werken en de kwaliteit van de externe bay???). Ik wil in ieder geval een externe slot-in bluray, iemand hier een sugestie voor?

• jaco32
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09-2024
Hallo,
Ik wil graag een htpc samenstellen, alleen weet ik dus echt niet wat ik moet kiezen. Dus daarom roep ik jullie hulp in.
Ik wil hem gaan gebruiken voor o.a. school en vooral muziek en (HD,mkv) films.
Ik hoef er niet op te kunnen gamen maar hij moet wel snel zijn. Graag wil ik een circa 60gb ssd erin. Graag een kast met usb 3 aansluiting (liefst aan de voorkant) en waar ook een dvdspeler in kan. Het budget licht rond de 300 euro maar hoe minder hoe beter.
Ik heb trouwens nog een nvidea 6400 256mb kaart, is het zinvol om die er bij te prikken als er ruimte voor is?
Alvast bedankt!

• Dynoot
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 10:34
Ik heb de volgende HTPC samengesteld, hierbij zit geen voeding + hdd + afstandsbediening + kast. Dat is omdat ik dat allemaal al heb liggen. Dit is wat ik samengesteld heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 100,52€ 100,52
2Kingston HyperX KHX1333C9D3B1/2G€ 10,60€ 21,20
1MSI H67MA-E45 (B3)€ 91,48€ 91,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,20

Mijn vraag is eigenlijk, wie heeft er ervaring met de MSI H67MA-E45. Heb zelf niet veel kunnen vinden online.
Ik zag dat er hdmi 1.4 op zit. Maar dat is alleen voor de 2nd gen cpu's. Maar ik heb geen ervaring met een onboard gpu.
Zou iemand kunnen bevestigen of de onboard gpu met gemak 1080p films kan afspelen? Soms zijn het 1080p films van 30+ gb.

Alvast bedankt! d:)b

• thibaultvdb
  • Laatst online: 28-10 15:39
Op dit moment heb ik een Synology DS211 Nas staan die dienst doet als een automatische media downloader (sickbeard, couchpotato, sabznbd,..). En gebruik ik nog een extra laptop (oud) als htpc en als plex server, om bv series te transcoden en zo te streamen naar mijn iPhone/Macbook als ik niet thuis ben. Nu vind ik de synology toch te traag voor wat ik er allemaal mee doe, hij kan niet eens mijn volledige downloadsnelheid halen met usenet (100mbit verbinding), hij download aan ongeveer 3 a 4 mb/s. Ook duurt het uitpakken/repareren zeer lang bij grote films. De laptop met een intel dual core van 2ghz heeft vaak problemen met het transcoden of het afspelen van een 1080p film. Nu zou ik graag deze twee apparaten vervangen door dit systeem dat ik dan achter de tv wegwerk. Ik heb gekozen voor een A8 omdat ik er toch ook hier en daar eens een spelletje op wil spelen, en om zeker genoeg power te hebben om 1080p te kunnen live transcoden. Ook wil ik een beetje future proof zitten met 1080p 3D en HD audio support. Ik ga de 2tb disk van in de synology gebruiken in de htpc (en ben van plan er nog één bij te kopen), maar nu vraag ik me af of ik die zomaar kan inpluggen en dat al de films en series dan gelezen kunnen worden door windows 7, of zijn er problemen met filesystems (ben ik niet zo in thuis). Het systeem gaat waarschijnlijk 24/7 draaien. Iemand advies/suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 92,31€ 92,31
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,-€ 84,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 21,10€ 21,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,71

• chundo
thibaultvdb schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 12:33:
Op dit moment heb ik een Synology DS211 Nas staan die dienst doet als een automatische media downloader (sickbeard, couchpotato, sabznbd,..). En gebruik ik nog een extra laptop (oud) als htpc en als plex server, om bv series te transcoden en zo te streamen naar mijn iPhone/Macbook als ik niet thuis ben. Nu vind ik de synology toch te traag voor wat ik er allemaal mee doe, hij kan niet eens mijn volledige downloadsnelheid halen met usenet (100mbit verbinding), hij download aan ongeveer 3 a 4 mb/s. Ook duurt het uitpakken/repareren zeer lang bij grote films. De laptop met een intel dual core van 2ghz heeft vaak problemen met het transcoden of het afspelen van een 1080p film. Nu zou ik graag deze twee apparaten vervangen door dit systeem dat ik dan achter de tv wegwerk. Ik heb gekozen voor een A8 omdat ik er toch ook hier en daar eens een spelletje op wil spelen, en om zeker genoeg power te hebben om 1080p te kunnen live transcoden. Ook wil ik een beetje future proof zitten met 1080p 3D en HD audio support. Ik ga de 2tb disk van in de synology gebruiken in de htpc (en ben van plan er nog één bij te kopen), maar nu vraag ik me af of ik die zomaar kan inpluggen en dat al de films en series dan gelezen kunnen worden door windows 7, of zijn er problemen met filesystems (ben ik niet zo in thuis). Het systeem gaat waarschijnlijk 24/7 draaien. Iemand advies/suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,71
Geen echte opmerking, ik zou alleen voor 8 gb geheugen ipv van 4 gaan, het is nu toch niet duur en iets meer future proof

Verwijderd

jaco32 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 01:18:
Hallo,
Ik wil graag een htpc samenstellen, alleen weet ik dus echt niet wat ik moet kiezen. Dus daarom roep ik jullie hulp in.
Ik hoef er niet op te kunnen gamen maar hij moet wel snel zijn. Graag wil ik een circa 60gb ssd erin. Graag een kast met usb 3 aansluiting (liefst aan de voorkant) en waar ook een dvdspeler in kan. Het budget licht rond de 300 euro maar hoe minder hoe beter.
Ik heb trouwens nog een nvidea 6400 256mb kaart, is het zinvol om die er bij te prikken als er ruimte voor is?
Alvast bedankt!
Beetje moeite doen en je kunt al heel veel zelf:
HTPC FAQ

• Dennisdn
jaco32 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 01:18:
Hallo,
Alvast bedankt!
Ik heb de afgelopen week een htpc in elkaar gezet met een Silverstone Milo behuizing. Heeft 2 usb3 aansluitingen aan de voorzijde (moet het moederbord dan wel ondersteunen) en ruimte voor een dvd speler. Via internet rond de 6 tientjes zonder voeding.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

thibaultvdb schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 12:33:
Het systeem gaat waarschijnlijk 24/7 draaien. Iemand advies/suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,71
Wat ik niet snap is waarom je transcodeert op een PC? Ik kan dat begrijpen als je zo'n embedded ding gebruikt dat formaat X of Y niet ondersteunt (of een PS3, die is daar bv. ook notoir selectief in), maar een moderne mediaspeler/GPU kan zowat alles aan van moderne codecs: h.264, VC-1, ...

Ik ben dus heel erg benieuwd naar je reden :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 21:01
Hoi, ben ook aan het kijken naar een HTPC om zelf te bouwen. Een MS-Tech 1200 kast lijkt me wel wat. Heb op het net een novatech vision gevonden, in Engeland. Omgerekend 75 euro incl verzendkosten. Is volgens mij een rebatched type met een vrij grote sticker die er wel afgaat zodat er niks aan tekst op de kast staat.
Iemand hier wel eens van gehoord? MS-tech 1200 rev d heeft een350 watt PSU, deze een 250 watt.
Zou het wat kunnen zijn, scheelt weer 15 euro voor een stillere PSU.

• cypher21
chundo schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:38:
Ik heb vandaag (na lang twijfelen en veel lezen) ook mijn bestelling geplaatst.

AMD A8-3870K Black Edition (systeem is 10% duurder en zeker zwaar genoeg)
Asrock SATA3 Card
Asus F1A75-I Deluxe (duur maar compleet met remote wifi en bluetooth)
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX
Scythe Shuriken Rev. B
interessant moederbord. Is die remote en toetsenbord op infrarood? Ik kan alleen vinden dat de pc er mee aan en uit gezet kan worden. Niet of dit via bluetooth of ir gaat. Ik wil namelijk de htpc kunnen bedienen via een harmony, daarom voor een asrock met remote kit gekozen. voor een tientje meer heb je dat asus moederbord met bt en wifi. Dat is dan zeker de moeite waard

• chundo
[\quote]
interessant moederbord. Is die remote en toetsenbord op infrarood? Ik kan alleen vinden dat de pc er mee aan en uit gezet kan worden. Niet of dit via bluetooth of ir gaat. Ik wil namelijk de htpc kunnen bedienen via een harmony, daarom voor een asrock met remote kit gekozen. voor een tientje meer heb je dat asus moederbord met bt en wifi. Dat is dan zeker de moeite waard
[/quote]

Volgens de handleiding kan via het toetsenbord de pc aan en uit gezet worden. Ik denk dat het via ir gaat, er is toch een apparte dongle bij. Ik kijk ook erg uit naar de remote, ik hoop dat het een gemakkelijke oplossing is tussen remote en toetsenbord. Al die verschillende kastjes ben ik moe (ik heb een xtreamer met remote en toetsenbord).
Als ik het binnen heb laat ik zeker mijn bevindingen weten!

• ReTechNL
cypher21 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 00:01:
[...]
Ik heb om precies deze reden ook de Deluxe versie in me lijstje staan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 110,-€ 110,-
1LC-Power LC-1320mi€ 37,30€ 37,30
1Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3€ 15,10€ 15,10
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,39

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/458Ih.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Wg1O8.png
The TR! Remote that comes along with the ASUS F1A75-I deluxe mini-ITX motherboard is non-directional and uses RF technology.
Source: http://techinstyle.tv/pro...uxe-mini-itx-motherboard/
Source: Wikipedia: Radio-frequency identification

[ Voor 3% gewijzigd door ReTechNL op 26-02-2012 00:17 ]

• cypher21
Ah jammer. RF dus :-( werkt dan weer net niet met mijn harmony one. Dan toch maar de asrock met smart remote. Wil niet weer terug naar meerdere afstandsbedieningen

• ReTechNL
cypher21 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 00:17:
Ah jammer. RF dus :-( werkt dan weer net niet met mijn harmony one. Dan toch maar de asrock met smart remote. Wil niet weer terug naar meerdere afstandsbedieningen
Ikzelf heb de Harmony One thuis liggen maar denk dat deze remote wel een mooie toevoeging is. klein apparaatje. Tevens kan je ook bijv. een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard gebruiken als je de HTPC ook als desktop gaat gebruiken.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Dynoot schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 09:43:
Ik heb de volgende HTPC samengesteld, hierbij zit geen voeding + hdd + afstandsbediening + kast. Dat is omdat ik dat allemaal al heb liggen. Dit is wat ik samengesteld heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 100,52€ 100,52
2Kingston HyperX KHX1333C9D3B1/2G€ 10,60€ 21,20
1MSI H67MA-E45 (B3)€ 91,48€ 91,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,20

Mijn vraag is eigenlijk, wie heeft er ervaring met de MSI H67MA-E45. Heb zelf niet veel kunnen vinden online.
Ik zag dat er hdmi 1.4 op zit. Maar dat is alleen voor de 2nd gen cpu's. Maar ik heb geen ervaring met een onboard gpu.
Zou iemand kunnen bevestigen of de onboard gpu met gemak 1080p films kan afspelen? Soms zijn het 1080p films van 30+ gb.

Alvast bedankt! d:)b
Ik heb de H67MA-E35 in een HTPC, 2xSamsung Ecogreen 2TB In raid 1 (Zonder raid draaien beide schrijven rond de 130Mbyte/s write/read), met RAID1 60Mbyte/s read 120Mbyte/s write. Chipset wordt voor m'n gevoel ietwat warm. Voor BIOS update had ik soms een irritante piep tijdens gebruik van mn hdd's, met de meest recente BIOS versie van de MSI-site niet meer. (Ge-update met de live-update tool, kwestie van op "scan" en op "install" drukken, kan iedereen). Als processor heb ik een G620 (2,6GHz dual-core), en die speelt HD-films af zonder een zuchtje. Voordeel dat die met een scythe big shuriken onder zware load (OCCT draait een half uur) niet warmer dan 36 graden wordt. Met 600RPM, fan is op 50cm afstand niet te horen. Als je vragen hebt DM je maar ;)

• Dennisdn
chundo schreef op zondag 26 februari 2012 @ 00:11:
[\quote]
[/quote]

Volgens de handleiding kan via het toetsenbord de pc aan en uit gezet worden. Ik denk dat het via ir gaat, er is toch een apparte dongle bij. Ik kijk ook erg uit naar de remote, ik hoop dat het een gemakkelijke oplossing is tussen remote en toetsenbord. Al die verschillende kastjes ben ik moe (ik heb een xtreamer met remote en toetsenbord).
Als ik het binnen heb laat ik zeker mijn bevindingen weten!
Ik heb een vergelijkbare remote als degene hierboven met het asuslogo maar dan merkloos. Verder exact hetzelfde. Die kwam met een Bluetooth module, erin klikken en het werkt. Hij is zelf kleiner dan de gemiddelde tv-ab. Vind het de meest ideale remote van de vele remote's, harmony's, Apps etc die ik allemaal heb geprobeerd. Maar een computer opstarten gaat niet, tenzij hij in slaapstand staat. Het gedraagt zich als ieder ander toetsenbord. Wellicht heeft Asus wel een startfunctieingebouwd, dan is het echt de meest ideale AB ;)

Hier kwam de mijne vandaan, en heeft verschillende uitvoeringen http://www.minitoetsenborden.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 26-02-2012 08:59 ]

• Dennisdn
*edit, foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Dennisdn op 26-02-2012 08:52 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.