Hoi,
Heb me de laatste tijd geprobeerd zo goed als mogelijk in te lezen in het bouwen van een HTPC. Heb ervaring met het zelf bouwen van systeem, maar dat is alweer lang geleden. Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning en daarvoor staan er nog een aantal dingen om mijn verlanglijstje, waaronder een HTPC.
Verder wil ik graag nog een AV-receiver met 5.1 systeem en op termijn een nieuwe TV. Dat zal dan een 3D tv worden waarschijnlijk, nu nog een oude Philips Ambilight.
Mijn wensen zijn als volgt:
Ik wil er alles qua video alles mee kunnen afspelen (toekomstvoorbereid), genoeg capaciteit om ermee te downloaden en op te slaan, misschien wel eens een spel op kunnen spelen en wellicht in de toekomst ook digitale TV mee ontvangen/opnemen dus uitbreiden met TV kaart. Daarnaast is het de bedoeling dat straks alles via de AV receiver gaat lopen dus aansluiten via HDMI. Verder zal router --> htpc bedraad worden aangesloten. Het liefste zoek ik een goede combinatie tussen stil en redelijk zuinig systeem (wie niet!). Hoeft niet 24/7 aan te staan. Zal denk ik windows 7 gaan draaien (ken ik simpelweg het beste). Mediacenter weet ik nog niet, wordt een kwestie van uitproberen denk ik.
Aangezien ik lang niet meer bij ben met alle ontwikkelingen op dit gebied ben ik dit topic vanaf een stuk terug gaan lezen en tot de volgende configuratie gekomen. Graag hoor ik jullie mening of ik er verstandig aan doe om juist deze componenten te kiezen voor bovenstaande wensen. Het meeste heb ik uit andere lijstjes en op basis van aanbevelingen waarom voor bepaalde CPU te gaan.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus F1A75-M | € 70,80 | € 70,80 |
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 111,49 | € 111,49 |
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 55,- | € 55,- |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,10 | € 24,10 |
| 1 | AMD A8-3870K Black Edition | € 113,50 | € 113,50 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 51,88 | € 51,88 |
| 1 | Antec Earthwatts EA-380D Green | € 41,50 | € 41,50 |
| 1 | G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ | € 25,99 | € 25,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 494,26 |
Processor:
AMD gezien de allround mogelijkheden. AMD A8 is wellicht een overkill maargoed het lijkt me beter teveel dan te weinig en qua prijs vind ik het niet erg. Lees dat de 3870k net iets beter is dan de 3850 en dan leek die 3 euro niets uit te maken. Of vergis ik me hierin ergens? Ik ben totaal geen stroomexpert maar ik kan me voorstellen dat een A8 meer stroom verbruikt dan een A4? Maar miss zeg ik wel iets heel stoms nu en is dit totaal niet het geval? Zal veel afhangen van de belasting waarschijnlijk? Ben niet van plan om te overklokken. Koeling is uitgekozen voor geluid.
Moederbord:
ASUS genomen zonder zeer specifieke reden anders dan dat ik hem in de BBG tegen kwam en in een andere lijst. Wellicht is de pro uitvoering nog aan te raden? Of juist niet. Zag dat alleen de gigabyte moederborden hiervoor werden afgeraden. Verder zou een MSI of Asrock ook optie zijn.
Harde schijf:
Ook deze ergens anders gezien en op basis van de argumenten; redelijk stil en zuinig, 5400 rpm.
Daarnaast denk ik nog aan een SSD als systeemschijf voor snelle opstartmogelijkheden.
Blue-ray
Zelfde eigenlijk in BBG gezien en dient gewoon zijn werk te doen en mooi in kast te passen.
Geheugen
Hier heb ik het minste verstand van dus ook op basis van een andere setup.
Kast
Hier moet ik me denk ik nog wat meer in gaan verdiepen. Deze lijkt me best groot wat als voordeel ruimte erin heeft, maar nadeel dat het ook nog ergens moet staan. Maar gezien de toekomstige uitbreiding ontkom ik denk ik niet aan een wat grotere kast. Hierover wil ik nog wel wat verder gaan lezen.
Bediening in ieder geval denk ik via een toetsenbord (draadloos) die ik er nog bij ga zoeken als ik alles definitief weet.
Dat is zo'n beetje wat ik ervan heb kunnen maken. Adviezen en meningen zijn zeer welkom aangezien je wel kunt blijven lezen. Iedereen heeft weer een eigen setup en ik hoop dat deze setup voor mijn wensen voldoende is. Wat dat betreft liever ruim voldoende dan voldoende anders moet ik me over een jaar weer gaan inlezen

.
Vergeet ik verder nog iets?
Alvast bedankt voor degenen die de tijd en moeite hebben genomen om er naar te kijken.
EDIT: moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook heb gekeken naar kant-en-klare oplossingen maar dat lijkt in verhouding prijs/kwaliteit weinig interessant.