Hey,
Ik bevind me in de volgende situatie:
Ik heb een woonkamer met LCD TV en in de kelder een extra salon met een oude(re) CRT TV. Mijn huisgenoten (5 pers in totaal) bevinden zich vaak op hun kamer enkel de vrouwen zitten vaker in de woonkamer.
Omdat ik een grote opslag in mijn PC heb (8TB) ben ik zowat de verzamelaar van digitaal materiaal. Nu vind ik het wel vervelend dat iedereen op het moment dat hun uitkomt aan mijn deur komt kloppen voor een film/serie/game/afbeelding/software/muziek te lenen, ook is het overzetten op externe schijven tijdrovend en vervelend als je andere dingen te doen hebt.
Daarom hebben we onderling besloten om een htpc op te zetten in de woonkamer die ook nog eens dienst moet doen als een soort fileserver.
Ik verwacht de volgende functies te gebruiken:
- Media center (XBMC wss via linux)
- FileServer (HD's zijn duur dus ik ga 2 of 3 van mijn 4 samsungs van 2TB er voor gebruiken tot de prijzen zakken)
- Sporadisch een OpenTTD server die vooral lokaal gebruikt gaat worden
- 2 tot 4x jaar gameserver van oudere games, vooral <2008 o.a. freelancer en enkele strategy
- Webserver die een 30-tal dagen per jaar gebruikt wordt (draait nu op men i7 workstation 24/7 wat vrij onnuttig is (vooral bepaalde statistieken)
- Media streamen over het netwerk zou leuk zijn maar ik betwijfel of dit kan in mijn specifieke situatie
Buiten de functies zijn er ook de problemen/vragen waar ik mee zit (en al onderzocht heb):
- Ik woon in België en digitale tv is enkel verkrijgbaar via 'boxen' van de aanbieder, dus niet via een dvb(-t) kaartje of dergelijke, dus in mijn woonkamer langs mijn TV staat een nutteloze Telenet Digibox waarlangs alle digitale TV komt en op de TV is er maar 1 kanaal beschikbaar via welke digitaal beschikbaar is en dan moet je de afstandsbediening van de digibox nemen en zo kanalen kiezen of opnemen en dergelijk. Mijn vraag nu, is dit enigzins over te brengen naar een htpc of dienen beide langs mekaar gebruikt te worden?
- Ik zoek ook de inhoud van de htpc te gebruiken in mijn keldersalon, is hier dan een 2de exemplaar voor nodig? Ik kan me inbeelden dan via de analoge kabel veel kan doen hieraan.
- Ik ben bezig met een systeem samen te stellen, naar wat ik begrepen heb is de i3 beter geschikt dan een Llano variant als je ook met fileserving werkt, of ben ik fout in mijn aanname.
- Ik heb al op verschillende sites gekeken naar i3/linux compatabiliteit maar ik vind geen sluitend antwoord.
- Heb je bij filesharing meer RAM nodig?
Het voorlopige systeem dat ik voor ogen heb ziet er ongeveer als volgt uit:
i3 2100T
GIGABYTE GA-H67M-D2-B3 (rev. 1.1)
Aerocool M40-BB LCD
Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit
XFX PRO550W Core Edition (overkill?)
Samsung SH-B123L (BluRay)
Crucial CT064M4SSD2BAA (64gb SSD)
Ik zou dan ook nog minstens 2 van mijn ecogreen samsung schijven van 2TB willen aansluiten erin.
Elke comment is geappreciëerd