• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-12 21:43
jaapsander schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:45:
[...]

Heb zelf een Antec fusion remote en het is alles behalve een klein kastje. Hier passen gewoon full profile kaarten in. Vooral in de diepte is de Antec omvangrijk. Silverstone heeft compactere en lagere kasten. Overigens staan in de pricewatch gewoon de dimensies van de kasten waardoor je met een meetlint ook al een heel eind komt.
Aha, dankjewel voor de info! Alleen zijn dat niet mijn smaak kasten zie ik.
We zoeken gewoon verder :P
Turk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:50:
[...]

Aha, dankjewel voor de info! Alleen zijn dat niet mijn smaak kasten zie ik.
We zoeken gewoon verder :P
Misschien Ms-tech 1200 kast? Heeft ook geborsteld alu front. Nadeel is wel dat de meegeleverde voeding slecht is en dat de beschikbaarheid van de kast ook niet zo goed is (volgens mij).

edit: Beschikbaarheid valt volgens mij wel weer mee volgens de pricewatch

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 08-11-2011 14:09 ]

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-12 21:43
jaapsander schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:53:
[...]

Misschien Ms-tech 1200 kast? Heeft ook geborsteld alu front. Nadeel is wel dat de meegeleverde voeding slecht is en dat de beschikbaarheid van de kast ook niet zo goed is (volgens mij).

edit: Beschikbaarheid valt volgens mij wel weer mee volgens de pricewatch
Die voeding gaat er dan uit. Gebruik het moederbord namelijk met een PicoPSU. MS-Tech had ik inderdaad ook al serieus naar gekeken, maar even overleggen met vriendinlief :X

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
hcmveerman schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:30:
[...]

Beste Segura,

Het volgende filmpje geeft wel goed weer wat de verschillen zijn tussen de i3 en de A8:

YouTube: Intel core i3 2100 vs AMD A8-3850 GPU test

In het volgende artikel staat een uitgebreidere vergelijking:

http://www.hardwaresecret...i3-2100-CPU-Review/1325/1

Conclusie hieruit is, i quote:

``If you are a gamer on a really tight budget, the A8-3850 is a really nice option. But if you are an average user who won’t play games, the Core i3-2100 is a better option''

Wat betreft het XBMC Live, deze heeft de mogelijkheid om Wake-on-lan te gebruiken.. Kwa voeding weet ik het ook nog steeds niet..

Grts
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet alleen nog niet hoe de IGP van Intel is onder linux en of die aan alle eisen (zonder t 3d) kan voldoen. Ik weet dat er meer CPU power in huist en onder load ook wat zuiniger kan zijn dan de Llano CPU's. Alleen als er een extra GPU bij moet vind ik dat weer zonde v/h geld en doet het de energiezuinigheid van de i3 weer teniet.
Ik weet wel dat Llano nu goed wordt ondersteund door XBMC live & OpenElec (of althans de Brazos en ik ga ervan uit Llano dus ook).

Ik denk dat wat betreft andere eisen alles boven een e-350 eigenlijk al voldoet.
Segura schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ik weet alleen nog niet hoe de IGP van Intel is onder linux en of die aan alle eisen (zonder t 3d) kan voldoen. Ik weet dat er meer CPU power in huist en onder load ook wat zuiniger kan zijn dan de Llano CPU's. Alleen als er een extra GPU bij moet vind ik dat weer zonde v/h geld en doet het de energiezuinigheid van de i3 weer teniet.
Ik weet wel dat Llano nu goed wordt ondersteund door XBMC live & OpenElec (of althans de Brazos en ik ga ervan uit Llano dus ook).

Ik denk dat wat betreft andere eisen alles boven een e-350 eigenlijk al voldoet.
De IGP van de Intel is wel redelijk (heb zelf een i3 2100), zolang je niet meer wilt doen dan het decoderen van HD voldoet hij wel. Dit is echter alleen wel onder windows. Of de Intel IGP ondertussen onder linux net zover is als Ati durf ik niet te zeggen (hoewel ze volgens mij wel van hetzelfde systeem (Api) gebruik maken voor HW acceleratie?).

Mijns inziens moet je je keuze voor een Intel of AMD platform baseren op waar je de kracht nodig hebt. Is dat primair CPU of GPU? In jouw takenlijstje zie ik niet echt cpu intensieve dingen terug. Kort door de bocht zou je met een dual/tripple core amd af kunnen. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen/testen.

Aan de andere kant zie ik ook niet echt terug of je meer GPU kracht nodig hebt. Wat voor materiaal ga je afspelen en wil je deze gaan post-processen? Is dit het geval dan is de keuze voor een AMD een no-brainer aangezien je hiervoor bij intel weer een losse videokaart moet plaatsen.

• naveci
jaapsander schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:06:
[...]

De IGP van de Intel is wel redelijk (heb zelf een i3 2100), zolang je niet meer wilt doen dan het decoderen van HD voldoet hij wel. Dit is echter alleen wel onder windows. Of de Intel IGP ondertussen onder linux net zover is als Ati durf ik niet te zeggen (hoewel ze volgens mij wel van hetzelfde systeem (Api) gebruik maken voor HW acceleratie?).

Mijns inziens moet je je keuze voor een Intel of AMD platform baseren op waar je de kracht nodig hebt. Is dat primair CPU of GPU? In jouw takenlijstje zie ik niet echt cpu intensieve dingen terug. Kort door de bocht zou je met een dual/tripple core amd af kunnen. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen/testen.

Aan de andere kant zie ik ook niet echt terug of je meer GPU kracht nodig hebt. Wat voor materiaal ga je afspelen en wil je deze gaan post-processen? Is dit het geval dan is de keuze voor een AMD een no-brainer aangezien je hiervoor bij intel weer een losse videokaart moet plaatsen.
Ja, ik zal vooral HDcontent afspelen en in de toekomst mogelijk ook 3d aangezien mn tv dat al wel aankan. Postprocessing doe ik waarschijnlijk niet al teveel mee. Ik had nog niet vermeld dat ik een Popcorn Hour c-200 heb en die wil ik vervangen. Ik mis connectiviteit en flexibiliteit wat een HTPC wel kan bieden + het is een leuke bezigheid.
Als ik goed nadenk over mijn eisen zou ik ook met een G620 van Intel afkunnen denk ik, alleen ik wil graag ook een zuinig systeem en met een losse GPU verlies ik misschien dat voordeel bij Intel. Ik heb in mijn setup voor een A8 gekozen voor voldoende rekenkracht en een degelijke GPU. Ik weet niet in hoeverre een A6 of A4 hiervoor geschikt is qua GPU. CPU-wise zullen die ook voldoen.
Ik twijfel alleen zo gigantisch, omdat je achteraf geen spijt wilt hebben en wellicht later toch meer met post-processing wil gaan doen. Ik zie het namelijk als een verlies als ik later alsnog een losse GPU bij moet plaatsen.
Op internet zijn veel Llano Reviews te vinden, maar weinig over puur HTPCgebruik waardoor ik het lastig vind om een goede keuze te maken tussen verschillende modellen.

Wat de case betreft, mijn vriendin wil dat uitzoeken want zij gaat over de inrichting :9
Segura schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:56:
[...]

Ja, ik zal vooral HDcontent afspelen en in de toekomst mogelijk ook 3d aangezien mn tv dat al wel aankan. Postprocessing doe ik waarschijnlijk niet al teveel mee. Ik had nog niet vermeld dat ik een Popcorn Hour c-200 heb en die wil ik vervangen. Ik mis connectiviteit en flexibiliteit wat een HTPC wel kan bieden + het is een leuke bezigheid.
Als ik goed nadenk over mijn eisen zou ik ook met een G620 van Intel afkunnen denk ik, alleen ik wil graag ook een zuinig systeem en met een losse GPU verlies ik misschien dat voordeel bij Intel. Ik heb in mijn setup voor een A8 gekozen voor voldoende rekenkracht en een degelijke GPU. Ik weet niet in hoeverre een A6 of A4 hiervoor geschikt is qua GPU. CPU-wise zullen die ook voldoen.
Ik twijfel alleen zo gigantisch, omdat je achteraf geen spijt wilt hebben en wellicht later toch meer met post-processing wil gaan doen. Ik zie het namelijk als een verlies als ik later alsnog een losse GPU bij moet plaatsen.
Op internet zijn veel Llano Reviews te vinden, maar weinig over puur HTPCgebruik waardoor ik het lastig vind om een goede keuze te maken tussen verschillende modellen.

Wat de case betreft, mijn vriendin wil dat uitzoeken want zij gaat over de inrichting :9
Een G620 moet je niet doen. Die mist 3d ondersteuning (sommige formaten). Als je wil post-processen heb je aan een A4 of A6 met 1600 MHz geheugen wel genoeg. Overigens vind ik persoonlijk post-processing overbodig wanneer je alleen maar materiaal van goede kwaliteit afspeelt. Llano heeft genoeg GPU kracht om HTPC taken te kunnen doen, wanneer het qua cpu kracht en verbruik goed is lijkt mij dit het meest geschikte platform voor je. Kun je zelf beslissen of je een dual, tripple of quad core wil.

• naveci
Hey, bedankt voor je tips.
Ik was inderdaad al bezig met een nieuw systeem samen te stellen met een triple core, maar toch nog wat grafische power.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 107,70€ 107,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 24,99€ 24,99
1AMD A6-3500 Boxed€ 72,30€ 72,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,78

Een verschil zit in een duurder moederbord dat wifi-n onboard heeft en ook bluetooth. Wellicht dat ik in de nabije toekomst namelijk geen UTP meer kan trekken naar de HTPC toe als ik een andere woning vind. Wel een goedkopere CPU vergeleken met de eerste samenstelling. Het ram is 3-4 E duurder dan bijv. vergelijkbaar geheugen van Kingston, maar dit geheugen stond op een sheet van Asus als ondersteund geheugen. Ik heb een aftermarket cooler erbij gezet omdat ik veel wisselende verhalen over de AMD coolers hoor. Behuizing moet ik nog uitzoeken, want ik zoek iets <150 mm hoogte en met toch veel ruimte voor een paar HDDs ;)

EDIT(2):
Mijn eerdere edit heb ik eruit gehaald. Na een tegenvaller wat betreft een Lian-Li case heb na overleg besloten toch een andere case te nemen. We hebben besloten dat we dan maar een nieuw tv-meubel gaan scoren als we toch gaan verkassen =)
Anyhow, ik heb het zootje van hierboven besteld en zal ik deze week gaan ontvangen en dan volgt het tweede onderdeel; kloten om alles aan de gang te krijgen onder XBMC Live of evt. OpenElec als linuxn00b =)
gonna be fun :9~

[ Voor 20% gewijzigd door naveci op 09-11-2011 10:53 ]

• RR6
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-10-2024

RR6

Beste tweakers en mod's,

Met de komst van mijn 7.1 netwerk-receiver eind vorige jaar wordt ik nu vrijwel dageljks geconfronteerd met het ontbreken van een vaste pc. Natuurlijk, het is geen enkel probleem om mijn muziek vanaf mijn laptop of Iomega Storcenter via de receiver af te spelen. Helaas is de netwerk-ondersteuning van mijn receiver beperkt tot muziek, voor het bekijken van een film zal ik toch iedere keer weer de HDMI-kabel tussen de laptop en receiver in moeten hangen. Hoog tijd voor een vaste oplossing dus!

Als wannabee-tweaker en niet gehinderd door enige technische kennis (maar dit heeft mij nog nooit ergens van weerhouden) ben ik onlangs begonnen met een redelijk ambitieus project, namelijk de bouw van een HTPC. Met behulp van het forum en HTPC FAQ ben ik begonnen met het inventariseren van mijn wensen en op grond daarvan heb ik mijn systeem samengesteld.

Juist omdat ik, op inhoud, toch een noob ben wil ik jullie hierbij vragen om over mijn schouder mee te kijken en mij verder te adviseren of te wijzen op de tekortkomingen.

Wat moet het systeem kunnen?
CD's/DVD's/BD's rippen en branden / muziek, foto en video bestanden bewerken / muziek en video bestanden transcoderen / up- en downloaden (nieuwsgroepen) / (un)rar + par / en- decrypten / streamen (mediacenter) / 7.1 HD audio (DTS master en/of THX) / aan te sturen vanaf laptop of android tab / internet

Plaats van het systeem:
Onder de TV (full HD) en naast de receiver, kabellengtes <1meter.
Gigabit bekabeld, N600 wifi en 120 Mb internet netwerk zijn aanwezig.
De ruimte in de kast naast de receiver is vrij beperkt maar een Silverstone SG06 past er prima in en er blijft voldoende ruimte voor airflow over.

Minimale systeemvereisten:
Omdat video-editing en transcoderen aardig wat rekenkracht vergen was de keus voor Intel snel gemaakt, de uitgangsbasis is dan ook de i5 2500(k). Door de keuze voor de SG06 is het wel duidelijk dat de form factor mini-ITX is. Rest dus de vraag; welke chipset?
Na het bestuderen van de vele diverse mogelijkheden is uiteindelijk de ASRock Z68M-ITX/HT als winnaar naar boven gekomen. Naast de gecombineerde mogelijkheid (h67 + p67) in de Z68, wat de unlockte versie van de i5-2500 weer interessant maakt (ivm transcoderen) , beschikt dit mobo ook over THX (wat ook weer door mijn receiver wordt ondersteunt).
Heb nog wel even getwijfeld over een Gigabyte mobo ivm DTS, maar deze zijn helaas nog niet in een m-ITX / Z68 variant verkrijgbaar.
Omdat dit moederbord over 2 SATA 600 connectors beschikt en omdat oa. BD downloads, zeker als het 3D betreft, enorme bestanden (ca 25 GB) zijn en processen zoals unrarren/parren/en- decrypten behoorlijk wat van het systeem vergt is de keus voor een snelle SSD en HDD een redelijk eenvoudige, de ssd wordt de Crucial M4 en de HDD de WD20EARX.

De set-up is derhalve als volgt:
Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB, € 153,50
Silverstone SG06BB-450 (Zwart) Mini-ITX, € 126,90
Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile Processorkoeling, € 25,75
Intel Core i5 2500K Boxed, € 181,-
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB, € 88,95
Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX, € 24,50 (8BG € 42,-)
Asrock Z68M-ITX/HT, € 100,47

Totaal € 701,07

Ik heb daarnaast ook nog gekeken naar de mogelijkheden om TV-kaarten in te bouwen om er een echt mediacenter van te maken en zodat ik van de UPC-settopbox af zou zijn, dit is echter om meerdere redenen (zie forum) nog niet echt interessant.
De optie van een extra geluidskaart met DAC (upscalen audio naar 24 bits / 192 Khz) hou ik nog even open.

Mijn vraag aan jullie is:
Wat vinden jullie van deze set-up?
Mist er nog iets?
Wat adviseren jullie mbt de OS? (single boot W7 of dual boot W7 + XMBC of Ubuntu)

Alvast mijn dank voor jullie (opbouwende of genadeloze) kritiek.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je hiervan een mediacenter bouwt met tvkaarten/anysee ondersteuning, bedenk dan wel dat dit systeem heet wat meer watt's uit je muur trekt dan een UPC kastje.

• hcmveerman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:50
Segura schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:16:
Ik was inderdaad al bezig met een nieuw systeem samen te stellen met een triple core, maar toch nog wat grafische power.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,78

Een verschil zit in een duurder moederbord dat wifi-n onboard heeft en ook bluetooth. Wellicht dat ik in de nabije toekomst namelijk geen UTP meer kan trekken naar de HTPC toe als ik een andere woning vind. Wel een goedkopere CPU vergeleken met de eerste samenstelling. Het ram is 3-4 E duurder dan bijv. vergelijkbaar geheugen van Kingston, maar dit geheugen stond op een sheet van Asus als ondersteund geheugen. Ik heb een aftermarket cooler erbij gezet omdat ik veel wisselende verhalen over de AMD coolers hoor. Behuizing moet ik nog uitzoeken, want ik zoek iets <150 mm hoogte en met toch veel ruimte voor een paar HDDs ;)

EDIT(2):
Mijn eerdere edit heb ik eruit gehaald. Na een tegenvaller wat betreft een Lian-Li case heb na overleg besloten toch een andere case te nemen. We hebben besloten dat we dan maar een nieuw tv-meubel gaan scoren als we toch gaan verkassen =)
Anyhow, ik heb het zootje van hierboven besteld en zal ik deze week gaan ontvangen en dan volgt het tweede onderdeel; kloten om alles aan de gang te krijgen onder XBMC Live of evt. OpenElec als linuxn00b =)
Beste Segura,

Ben benieuwd naar je bevindingen. Hoop dat je wat plaatjes/filmpjes gaat plaatsen met je resultaat... Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de prestaties van je HTPC. Ga je nog tests doen? Alvast bedankt en succes met het in elkaar zetten..

Grts

• RR6

RR6

Heb de Philips HD + DVR en behalve dat dit ding behoorlijk slurpt heb ik regelmatig het idee dat er een boeing 747 in mijn huiskamer probeert op te stijgen ;)
Ik besef dat dit niet de meest energiezuinige oplossing is, maar het is wel de meest gebruiksvriendelijke.
Daarbij komt dat de 42 inch plasma en de 7x180W receiver ook al geen groene prijzen winnen ::))
Voor kwaliteit betaal je gewoon wat meer (in dit geval stroom)

• Lumics
  • Nu online
RR6 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:12:
Heb de Philips HD + DVR en behalve dat dit ding behoorlijk slurpt heb ik regelmatig het idee dat er een boeing 747 in mijn huiskamer probeert op te stijgen ;)
Ik besef dat dit niet de meest energiezuinige oplossing is, maar het is wel de meest gebruiksvriendelijke.
Daarbij komt dat de 42 inch plasma en de 7x180W receiver ook al geen groene prijzen winnen ::))
Voor kwaliteit betaal je gewoon wat meer (in dit geval stroom)
Ik heb zelf de keuze gemaakt om een energiezuinge HTPC te maken, een energieslurpende gamepc, en een zuinig NAS voor de opslag. Op die manier is de investering wat groter maar gebruik je enkel energie voor de benodigde taken. Bijv. downloaden gebeurt op de nas.

Alle taken combineren op 1 systeem zou ik niet prettig vinden. Stel dat jij wil video bewerken, en je partner een filmpje wil kijken. Grote kans dat je elkaar dan in de weg gaat zitten.

Plasma betekent daarnaast niet per definitie dat het ding energie slurpt. Maar dat is een andere discussie.

In je lijstje inbreekt de GPU (videokaart). De 2500K heeft volgens mij geen IGPU. Of heeft de Z68 onboard video?

Ten slotte mis ik het type voeding van het systeem in het lijstje. Probeer goed uit te rekenen hoeveel je op de piek nodig hebt, en zorg dat je dan een bijpassende voeding met niet al te veel overheid. Komt het rendement niet ten goede.

[ Voor 4% gewijzigd door Lumics op 09-11-2011 13:47 ]

Verwijderd

Na ruim 7 jaar (AMD 3000) word het toch wel eens tijd om een nieuwe pc aan te schaffen.
Aangezien ik deze enkel voor het surfen, downloaden, DVD's branden, simpele spelletjes en zo nu en dan voor het maken van een DVD (moet nog bekijken welk programma handig is) gebruik wil ik het zo goedkoop mogelijk houden en tevens in ieder geval weer wat jaartjes tegenaan kan.

Ik heb BBG van een beetje gevolgd en valt daarom de keus op de FM1.
Overigens vroeg ik me af wat het verschil is met de AMD Processor Phenom II X4 955.

Aangezien ik alles van 1 winkel wil (want dan kan ik gelijk inbouwen) valt de keuze op Mycom en Alternate.
Hierbij mijn keuze op basis van Mycom prijzen.

Een kast heb ik al en uit voorzorg koop ik voeding en een harde schijf.

Heeft iemand een betere dan wel goedkopere configuratie?
Mis ik nog wat?

Corsair Geheugen Vengeance DDR3,1600-8GB KIT € 41,98
LG DVD Brander DVR DL 22X,SATA € 19,95
Corsair Plafond Montage CX 430WATT V2 € 41,99
AMD Processor A-Series A8-3850,sFM1 € 120,98
Western Digital Harde Schijf Caviar Blue - 500GB - 3.5inch € 99,95
Asus Moederbord F1A55-M LE,FM1 € 67,95

Verwijderd

Hey,

Ik bevind me in de volgende situatie:

Ik heb een woonkamer met LCD TV en in de kelder een extra salon met een oude(re) CRT TV. Mijn huisgenoten (5 pers in totaal) bevinden zich vaak op hun kamer enkel de vrouwen zitten vaker in de woonkamer.

Omdat ik een grote opslag in mijn PC heb (8TB) ben ik zowat de verzamelaar van digitaal materiaal. Nu vind ik het wel vervelend dat iedereen op het moment dat hun uitkomt aan mijn deur komt kloppen voor een film/serie/game/afbeelding/software/muziek te lenen, ook is het overzetten op externe schijven tijdrovend en vervelend als je andere dingen te doen hebt.

Daarom hebben we onderling besloten om een htpc op te zetten in de woonkamer die ook nog eens dienst moet doen als een soort fileserver.

Ik verwacht de volgende functies te gebruiken:
- Media center (XBMC wss via linux)
- FileServer (HD's zijn duur dus ik ga 2 of 3 van mijn 4 samsungs van 2TB er voor gebruiken tot de prijzen zakken)
- Sporadisch een OpenTTD server die vooral lokaal gebruikt gaat worden
- 2 tot 4x jaar gameserver van oudere games, vooral <2008 o.a. freelancer en enkele strategy
- Webserver die een 30-tal dagen per jaar gebruikt wordt (draait nu op men i7 workstation 24/7 wat vrij onnuttig is (vooral bepaalde statistieken)
- Media streamen over het netwerk zou leuk zijn maar ik betwijfel of dit kan in mijn specifieke situatie

Buiten de functies zijn er ook de problemen/vragen waar ik mee zit (en al onderzocht heb):
- Ik woon in België en digitale tv is enkel verkrijgbaar via 'boxen' van de aanbieder, dus niet via een dvb(-t) kaartje of dergelijke, dus in mijn woonkamer langs mijn TV staat een nutteloze Telenet Digibox waarlangs alle digitale TV komt en op de TV is er maar 1 kanaal beschikbaar via welke digitaal beschikbaar is en dan moet je de afstandsbediening van de digibox nemen en zo kanalen kiezen of opnemen en dergelijk. Mijn vraag nu, is dit enigzins over te brengen naar een htpc of dienen beide langs mekaar gebruikt te worden?
- Ik zoek ook de inhoud van de htpc te gebruiken in mijn keldersalon, is hier dan een 2de exemplaar voor nodig? Ik kan me inbeelden dan via de analoge kabel veel kan doen hieraan.
- Ik ben bezig met een systeem samen te stellen, naar wat ik begrepen heb is de i3 beter geschikt dan een Llano variant als je ook met fileserving werkt, of ben ik fout in mijn aanname.
- Ik heb al op verschillende sites gekeken naar i3/linux compatabiliteit maar ik vind geen sluitend antwoord.
- Heb je bij filesharing meer RAM nodig?

Het voorlopige systeem dat ik voor ogen heb ziet er ongeveer als volgt uit:
i3 2100T
GIGABYTE GA-H67M-D2-B3 (rev. 1.1)
Aerocool M40-BB LCD
Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit
XFX PRO550W Core Edition (overkill?)
Samsung SH-B123L (BluRay)
Crucial CT064M4SSD2BAA (64gb SSD)

Ik zou dan ook nog minstens 2 van mijn ecogreen samsung schijven van 2TB willen aansluiten erin.

Elke comment is geappreciëerd ;)

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:06
Segura schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:16:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,78

EDIT(2):
Ik ben bang dat je door de keuze voor het amd platform voorlopig nog even aan openelec gebonden bent om de hardware matige versnelling goed te kunnen benutten. Maar voor het einde van het jaar moet XBMC Eden er zijn en dat ondersteunt ook de hardware matige versnelling mbv een amd apu.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-12 12:26
hcmveerman schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:32:
[...]

Heey,

Ik ben na veel afwegen op ongeveer eenzelfde samenstelling uitgekomen namelijk de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 107,10€ 107,10
1Adata Superior S102 USB3.0 32GB Grijs€ 37,-€ 37,-
1Antec ISK 310-150€ 73,12€ 73,12
1BitFenix BFA-U3-KU3IU3-RP Intern Adapter 2x USB 3.0€ 7,90€ 7,90
1Scythe Big Shuriken 2€ 34,50€ 34,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 21,32€ 21,32
1AMD A4-3400 Boxed€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,44

De USB3.0 stick in combinatie met de USB3.0 adapter gebruik ik om aan te sluiten op het moederboard zodat ik daar vanaf Ubuntu en XBMC kan draaien. Ik twijfel nog over de kast niet alleen om het uiterlijk ervan maar ook om de prestaties en vooral het geluid van de voeding.. Indien er slechte ervaringen zijn ga ik toch liever voor de:

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom ITX chassis F7C Black€ 85,-€ 85,-
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 75,-€ 75,-
Totaal€ 160,-

Echter dit is duidelijk een duurdere oplossing... Iemand betere ideeen?

Bij voorbaat dank!
Het kan zijn dat de big shuriken last krijgt van de constructie waar de drive bay in zit en met de constructie die daar aan vast zit en naar achteren loopt. Ik heb zelf een big shuriken proberen in te bouwen in een 300 en dat wilde net niet. Let dus even op waar je processor zit.

flickr - WOT Profile - Game PC

• hcmveerman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:50
Gizzy schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:27:
[...]

Het kan zijn dat de big shuriken last krijgt van de constructie waar de drive bay in zit en met de constructie die daar aan vast zit en naar achteren loopt. Ik heb zelf een big shuriken proberen in te bouwen in een 300 en dat wilde net niet. Let dus even op waar je processor zit.
Bedankt voor de tip! Zal er op letten..

• RR6

RR6

Lumics schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:40:
[...]

In je lijstje inbreekt de GPU (videokaart). De 2500K heeft volgens mij geen IGPU. Of heeft de Z68 onboard video?
Volgens mij zit er op een 2500k gewoon Intel Graphics HD 3000..
kan me vergissen

Verwijderd

Ai.. post ik in de verkeerde BBG.. excuus!

• Lumics
  • Nu online
RR6 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:51:
[...]

Volgens mij zit er op een 2500k gewoon Intel Graphics HD 3000..
kan me vergissen
Als dat het geval is, zou een deticated GPU toch niet misstaan. Zeker met videobewerking. Moderne (video)bewerkingsprogramma's kunnen goed gebruik maken van de rekenkracht van een GPU.
Jij wil gewoon meer dan een HTPC, gaf je aan in je eerste post.

• naveci
hcmveerman schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:58:
[...]

Beste Segura,

Ben benieuwd naar je bevindingen. Hoop dat je wat plaatjes/filmpjes gaat plaatsen met je resultaat... Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de prestaties van je HTPC. Ga je nog tests doen? Alvast bedankt en succes met het in elkaar zetten..

Grts
Ik zal deze wel maken als ik bezig ben met montage en bezig met software installatie. Ik las al het een en ander over XBMC Eden, maar die komt nog uit. Wel zal ik gaan testen met OpenElec en wss ook in een W7 omgeving. Ik krijg ergens deze week de onderdelen (levertijd 1-3 werkdagen) en dan zal ik wel het een en ander plaatsen =)

Er was sowiezo nog geen product review van die Lian-Li case ;)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb net gisteren ook de HTPC uit de BBG besteld (zonder hardeschijf/BR player, had ik nog), met de 300watt voeding van Be Quiet in plaats van de Antec voeding. Ben ook erg benieuwd naar de Silverstone ML03 case. Ik vind het niet moeders mooiste, maar dat maakt verder weinig uit - het ding staat toch maar in het TV meubel.

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 14:55
gisteren mijn systeem binnengekomen en in elkaar gezet.

op basis van een amd a4-3400 met 4gb ram en een 60 ssd schijfje gepropt in een silverstone ml03 kast.

Mijn eerste bevindingen zijn prima. Heb even voor het gemak openelec erop gezet. booten in een oogwenk. Mooie van het moederbordje (asrock a75m) dat je de fans kan regelen dus hij is erg stil *D

mkv 1080p speelt hij zonder stottering af. helaas ondersteund xbmc dharma nog geen 9.1 en HD audio maar hopelijk is dat in de eden versie wel werkend te krijgen. zelfs blueray m2t files is geen probleem.

hier 1 plaatje ;)

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/7205/img0308ve.jpg

helaas heeft imageshack het plaatje gedraaid. maar je krijgt wel ee goeie indruk van het geheel.

[ Voor 7% gewijzigd door robertobadjo op 10-11-2011 12:13 ]

Suggesties wat hier te plaatsen

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Mooi om te zien dat het allemaal goed uitpakt, ik wacht nog even op de levertijd van de ms-tech behuizing en dan gaat nagenoeg dezelfde setup voor mij worden(alleen br speler erin inplaats van ssd)

• robertobadjo
ralph0603 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:11:
Mooi om te zien dat het allemaal goed uitpakt, ik wacht nog even op de levertijd van de ms-tech behuizing en dan gaat nagenoeg dezelfde setup voor mij worden(alleen br speler erin inplaats van ssd)
boot jij van usb dan of nog een gewone HDD.

hoe de prestaties zijn met betrekking tot sabnzb etc etc weet ik nog niet want ik wacht op de eden release, tot die tijd doe ik het even met openelec denk ik om xbmc wat te proberen en eventueel te verkloten :P

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:56:
Hey,

Ik verwacht de volgende functies te gebruiken:
- Media center (XBMC wss via linux)
- FileServer (HD's zijn duur dus ik ga 2 of 3 van mijn 4 samsungs van 2TB er voor gebruiken tot de prijzen zakken)
- Sporadisch een OpenTTD server die vooral lokaal gebruikt gaat worden
- 2 tot 4x jaar gameserver van oudere games, vooral <2008 o.a. freelancer en enkele strategy
- Webserver die een 30-tal dagen per jaar gebruikt wordt (draait nu op men i7 workstation 24/7 wat vrij onnuttig is (vooral bepaalde statistieken)
- Media streamen over het netwerk zou leuk zijn maar ik betwijfel of dit kan in mijn specifieke situatie

Buiten de functies zijn er ook de problemen/vragen waar ik mee zit (en al onderzocht heb):
- Ik woon in België en digitale tv is enkel verkrijgbaar via 'boxen' van de aanbieder, dus niet via een dvb(-t) kaartje of dergelijke, dus in mijn woonkamer langs mijn TV staat een nutteloze Telenet Digibox waarlangs alle digitale TV komt en op de TV is er maar 1 kanaal beschikbaar via welke digitaal beschikbaar is en dan moet je de afstandsbediening van de digibox nemen en zo kanalen kiezen of opnemen en dergelijk. Mijn vraag nu, is dit enigzins over te brengen naar een htpc of dienen beide langs mekaar gebruikt te worden?
- Ik zoek ook de inhoud van de htpc te gebruiken in mijn keldersalon, is hier dan een 2de exemplaar voor nodig? Ik kan me inbeelden dan via de analoge kabel veel kan doen hieraan.
- Ik ben bezig met een systeem samen te stellen, naar wat ik begrepen heb is de i3 beter geschikt dan een Llano variant als je ook met fileserving werkt, of ben ik fout in mijn aanname.
- Ik heb al op verschillende sites gekeken naar i3/linux compatabiliteit maar ik vind geen sluitend antwoord.
- Heb je bij filesharing meer RAM nodig?

Het voorlopige systeem dat ik voor ogen heb ziet er ongeveer als volgt uit:
i3 2100T
GIGABYTE GA-H67M-D2-B3 (rev. 1.1)
Aerocool M40-BB LCD
Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit
XFX PRO550W Core Edition (overkill?)
Samsung SH-B123L (BluRay)
Crucial CT064M4SSD2BAA (64gb SSD)

Ik zou dan ook nog minstens 2 van mijn ecogreen samsung schijven van 2TB willen aansluiten erin.

Elke comment is geappreciëerd ;)
Hier komt ie:
comments op je hardware:
- i3 2100 is handiger dan een i3 2100T (deze is alleen begrenst en zal bij dezelfde belasting niet minder verbruiken). Maar misschien is een Llano setup handiger ivm betere ondersteuning en betere GPU.
- 8GB hyperX is volledig overkill. Zelfs als je gaat filesharen (waar je helemaal niet meer intern geheugen voor nodig hebt, kijk maar naar een NAS, die doen het met 256 of 512MB). Wanneer je een intel setup neemt is 4GB 1333 MHz DDR3 al meer dan voldoende. Bij een AMD setup met een iets sterkere GPU is 1600 MHz aanbevolen. Maar nog steeds is 4GB genoeg.
- De voeding is totale overkill. Zelfs met 4 HDD's gaat dit systeem minder dan 150W verbruiken. Een degelijke 300W voeding is daarom beter.
- speciale reden voor een ssd? Snelheidsverschil is bij HTPC taken niet te merken en aangezien de pc ook als fileserver moet gaan dienen is opstarten ook geen probleem bij 24/7 aanstaan.
- Persoonlijk zou ik een netwerkkabel trekken naar je kelder (of de wifi verbinding moet sterk genoeg zijn) en daar een €100 euro mediaspeler neerzetten. Ten eerste is het erg lastig om op een htpc een analoge CRT aan te sluiten want tegenwoordig zitten er weinig analoge aansluitingen (alleen vga) op moederborden/gpu's. Ook zal je erg veel kabels moeten trekken (USB, videosignaal) wat niet handig is.

• UTwizard
  • Laatst online: 10:43
UTwizard schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:36:
Mijn Fusion bord is ondertussen binnen als upgrade voor mijn HTPC. Gisteravond heb ik snel even wat energiemetingen gedaan:

Windows 7 idle: 40 watt
XBMC 720p mkv: 50 watt
XBMC 1080p mkv: 55 watt

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 89,50€ 179,-
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 139,90€ 279,80
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 87,44€ 87,44
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 44,71€ 44,71
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,67€ 42,67
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,02€ 17,02
1Asus E35M1-M€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,59
Ondertussen een idle verbruik van 28 watt met het bovenstaande systeem :)

• robertobadjo
UTwizard schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 09:35:
[...]

dat is zeer netjes.

hoe meet je dat? heb je echt specifiek een meter in het stopcontact tussen je htpc zitten?

• UTwizard
Energieverbruik doe ik inderdaad met een meter in het stopcontact. Omdat ik vaak heb gehoord dat de goedkopere energiemeters (20 euro bij de lokale PlentyParts) wat onbetrouwbaar zijn bij lage belasting, heb ik er meerdere apparaten op zitten. Op die manier heb ik een hogere belasting aan het stopcontact en trek ik het verbruik van de losse apparaten af van het totaal, uiteindelijk hou ik dan het verbruik van mijn HTPC over.

Ik heb het ook geprobeerd met enkel de HTPC er aan, daar kwam toevallig exact dezelfde waarde uit. Dus of het klopt precies, of aan beide manieren van meten mankeert iets :P

• robertobadjo
UTwizard schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:53:
Energieverbruik doe ik inderdaad met een meter in het stopcontact. Omdat ik vaak heb gehoord dat de goedkopere energiemeters (20 euro bij de lokale PlentyParts) wat onbetrouwbaar zijn bij lage belasting, heb ik er meerdere apparaten op zitten. Op die manier heb ik een hogere belasting aan het stopcontact en trek ik het verbruik van de losse apparaten af van het totaal, uiteindelijk hou ik dan het verbruik van mijn HTPC over.

Ik heb het ook geprobeerd met enkel de HTPC er aan, daar kwam toevallig exact dezelfde waarde uit. Dus of het klopt precies, of aan beide manieren van meten mankeert iets :P
of zelf het wattage optellen van je componenten wat hij max mag gebruiken. dan kom je er ook natuurlijk.

trouwens hoe ben jij te spreken over je voeding? ik zoek nog op me gemakje een 80 plus voeding is maar hij moet wel stil wezen.

robertobadjo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:15:
[...]

of zelf het wattage optellen van je componenten wat hij max mag gebruiken. dan kom je er ook natuurlijk.

trouwens hoe ben jij te spreken over je voeding? ik zoek nog op me gemakje een 80 plus voeding is maar hij moet wel stil wezen.
Het wattage optellen van je componenten? Hoe bedoel je dat? De TDP waarden alleen optellen is alleen maar indicatief. Over het algemeen kun je zeggen dat systemen die ingezet worden als HTPC niet boven de 150W verbruiken en idle rond de 30-40 W zitten. Maar om te kunnen meten wat je HTPC in idle verbruikt heb je gewoon een energiemeter nodig.

Overigens is goedkoop (€10 euro bij b.v. de kijkshop) in het geval van ernergiemeters geen duurkoop.
http://nl.hardware.info/r...kingstest-9-energiemeters

Overigens is het meten van het totaal verbruik van meerdere apparaten om vervolgens het verbruik van afzonderlijke apparaten eraf te trekken nog onnauwkeuriger dan alleen het gewenste apparaat afzonderlijk te meten. Immers introduceer je in de berekening meerdere meetfouten door alle afzonderlijke apparaten (onnauwkeurig) te meten. Dat er in beide gevallen hetzelfde uitkomt betekend dat de nauwkeurigheid van je energiemeter nog helemaal niet zo slecht is ;)

• robertobadjo
jaapsander schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:42:
[...]

Het wattage optellen van je componenten? Hoe bedoel je dat? De TDP waarden alleen optellen is alleen maar indicatief. Over het algemeen kun je zeggen dat systemen die ingezet worden als HTPC niet boven de 150W verbruiken en idle rond de 30-40 W zitten. Maar om te kunnen meten wat je HTPC in idle verbruikt heb je gewoon een energiemeter nodig.

Overigens is goedkoop (€10 euro bij b.v. de kijkshop) in het geval van ernergiemeters geen duurkoop.
http://nl.hardware.info/r...kingstest-9-energiemeters

Overigens is het meten van het totaal verbruik van meerdere apparaten om vervolgens het verbruik van afzonderlijke apparaten eraf te trekken nog onnauwkeuriger dan alleen het gewenste apparaat afzonderlijk te meten. Immers introduceer je in de berekening meerdere meetfouten door alle afzonderlijke apparaten (onnauwkeurig) te meten. Dat er in beide gevallen hetzelfde uitkomt betekend dat de nauwkeurigheid van je energiemeter nog helemaal niet zo slecht is ;)
naja als hij 2 a 3 watt afwijkt is het zo slecht nog niet lijkt mij. maar tis wel leuk om te weten. en die waardes die jij geeft zijn in mijn ogen zeer netjes.

maar hij staat dus op idle met ca30 watt te draaien. je kan hem ook in slaapstand laten gaan toch? zuipt ie nog minder.

robertobadjo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:03:
[...]

naja als hij 2 a 3 watt afwijkt is het zo slecht nog niet lijkt mij. maar tis wel leuk om te weten. en die waardes die jij geeft zijn in mijn ogen zeer netjes.

maar hij staat dus op idle met ca30 watt te draaien. je kan hem ook in slaapstand laten gaan toch? zuipt ie nog minder.
Ondanks dat 2 à 3 watt bij een verbruik van 30 watt een afwijking van 7% tot 10% is, is het inderdaad niet zo heel erg relevant. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat de meter uit die test van €10,- prima geschikt is om nauwkeurig het verbruik vast te stellen van je pc. Het is bij die meter niet nodig om omslachtige meetmethoden te hanteren.

• robertobadjo
jaapsander schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:48:
[...]

Ondanks dat 2 à 3 watt bij een verbruik van 30 watt een afwijking van 7% tot 10% is, is het inderdaad niet zo heel erg relevant. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat de meter uit die test van €10,- prima geschikt is om nauwkeurig het verbruik vast te stellen van je pc. Het is bij die meter niet nodig om omslachtige meetmethoden te hanteren.
dat voor 10 euro is het nog eens de moeite waard. :Y

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
stefanroelofs schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:07:
[...]

Heeft iemand inmiddels meer informatie over dit probleem? Ik heb er namelijk ook last van. Wanneer de PC uit standby gehaald wordt is XBMC ge-resized naar ong. een kwart van het beeldscherm in de linker-boven hoek.
Ook heb ik vaak geen geluid in dat geval. Lijkt me een of andere HDMI handshake issue?
Setup: ATI onboard graphics -> HDMI -> Onkyo SR607 -> HDMI -> Samsung TV.
Ik heb een vergelijkbaar issue.
Setup: Ati 6450 -> HDMI 1.4 -> Onkyo NR509 -> HDMI 1.4 -: Samsung

Ik gebruik geen xbmc, maar nog gewoon mediacenter. Als bij mij de tv uit heeft gestaan krijg ik geen geluid, Zet ik de receiver aan, krijg ik wel geluid. Als ik die playback devices opvraag, zie ik mijn tv eerst als disabled staan en dan na een paar seconden zie ik deze weer als default speakers/playback device in gesteld worden. Enkel op Ok of Cancel is dan genoeg. Als ik wacht tot dit automatisch gebeurd... nou ja dat gebeurt dus niet automatisch.

Is het mogelijk om die "handshake" of herkenning vast te houden of eenvoudig (scriptbaar) te forceren?

• UTwizard
robertobadjo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:15:
[...]
Ik zal me dit weekend even bezig houden met het geluidsniveau van mijn voeding. Er zitten 3 casefans in die machine die sowieso boven de voeding uit komen, maar nog steeds is het niet storend. Je hoort gewoon lucht verplaatst worden. Sowieso is het voor mij geen punt want als ik op mijn workstation aan het werk ben komt die er met gemak bovenuit (die hoor je een kamer verderop als de deur openstaat), als m'n workstation niet aanstaat ben ik iets aan het kijken op XBMC dus hoor ik de HTPC verder ook niet.
jaapsander schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:42:
Dat er in beide gevallen hetzelfde uitkomt betekend dat de nauwkeurigheid van je energiemeter nog helemaal niet zo slecht is ;)
Ik zal het vanavond even testen met een gloeilamp, kijken wat voor waarde daar uit komt. Over het algemeen lijken de waardes die mijn energiemeter geeft wel aardig te kloppen, ik hoop (en verwacht eigenlijk) dus dat 28 watt wel klopt :)
robertobadjo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:03:
[...]
Klopt, ik maak gebruik van http://ignatu.co.uk/SmartPower.aspx Hierdoor gaat mijn HTPC in hibernate op het moment dat:
- XBMC niet actief is
- De netwerkinterface niet boven de 25 kb/s uit komt (want ik gebruik de HTPC ook als downloadmachine)
- De PC van mij of mijn vriendin uit staat (want we gebruiken de HTPC allebei als fileserver)
De HTPC staat dus ook alleen aan op het moment dat ik (of mijn vriendin) hem echt actief gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door UTwizard op 11-11-2011 16:00 ]

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

robertobadjo schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:13:
[...]

boot jij van usb dan of nog een gewone HDD.

hoe de prestaties zijn met betrekking tot sabnzb etc etc weet ik nog niet want ik wacht op de eden release, tot die tijd doe ik het even met openelec denk ik om xbmc wat te proberen en eventueel te verkloten :P
Ik ben dan van plan om hem via een usb of sd kaart op te laten starten. Misschien dat ik het nog wel kan oplossen door een schijfje erin te hangen maar als dat niet nodig is, hoeft het van mij ook niet zo! Hoe bevalt het geheel? Geluid? Bediening?

• robertobadjo
ralph0603 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:04:
[...]

Ik ben dan van plan om hem via een usb of sd kaart op te laten starten. Misschien dat ik het nog wel kan oplossen door een schijfje erin te hangen maar als dat niet nodig is, hoeft het van mij ook niet zo! Hoe bevalt het geheel? Geluid? Bediening?
Ik heb nog niet veel kans gehad om ermee te spelen. maar eerste indruk is erg goed. 5.1 gaat gewoon goed via hdmi aan een onkyo 3005.

afstandsbediening werkt out of the box goed met openelec.

in de bios kan ik de fanspeed netjes regelen dus ik heb hem aardig afgesteld. je hoort hem nauwlijks. en dat terwijl er geen omgevingsgeluid is.

doel is om nog ff te w88 op de nieuwe xbmc en dan daarmee finetunen. dan gaat me harmony er ook aan gekoppeld worden en gaat ie ook doen als downloadbak.

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-12 13:34
UTwizard schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 09:35:
[...]

En hoe zit het met de warmte van de 4 schijven en het geluid?

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

robertobadjo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:54:
[...]

afstandsbediening werkt out of the box goed met openelec.
Zit er een afstandbediening bij die silverstone?? Dat is mij niet opgevallen daardoor vond ik deze kast niet zo interessant!
robertobadjo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:54:
[...]
doel is om nog ff te w88 op de nieuwe xbmc en dan daarmee finetunen. dan gaat me harmony er ook aan gekoppeld worden en gaat ie ook doen als downloadbak.
Wat gaat deze nieuwe xbmc extra kunnen dan? Ik heb ook een harmony one. Word dit nu nog niet ondersteund?

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
robertobadjo schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:05:
heb deze bij dealextreme besteld en die schijnt goed te werken bij XBMC KLIK!

we zullen zien hoe het werk.
Waarschijnlijk bedoelt hij die afstandbediening want mij de Silverstone kast zit geen afstandbediening inbegrepen.
Je kan gewoon een losse IR receiver + afstandbediening aan je HTPC hangen. Maar als je wil dat de IR receiver mooi weggewerkt is in de behuizing zal je idd een behuizing inc. afstandbediening moeten kopen.

Verwijderd

hoe doet de a4-3400 het met decoderen van ziggo hdtv over een anysee?

• robertobadjo
ralph0603 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:06:
[...]

Zit er een afstandbediening bij die silverstone?? Dat is mij niet opgevallen daardoor vond ik deze kast niet zo interessant!

[...]

Wat gaat deze nieuwe xbmc extra kunnen dan? Ik heb ook een harmony one. Word dit nu nog niet ondersteund?
nee zit geen afstandsbediening bij de silverstone.

de nieuwe xbmc eden ondersteund de amd fusion volledig. dat is met de dharma wat minder. de nieuwe openelec heeft die ondersteuning wel maar je kan minder met de distro zoals sabnzb etc etc.
Snippo schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 14:08:
[...]

Waarschijnlijk bedoelt hij die afstandbediening want mij de Silverstone kast zit geen afstandbediening inbegrepen.
Je kan gewoon een losse IR receiver + afstandbediening aan je HTPC hangen. Maar als je wil dat de IR receiver mooi weggewerkt is in de behuizing zal je idd een behuizing inc. afstandbediening moeten kopen.
deze IR was gewoon goedkoop en schijnt out of the box te werken met xbmc. dat heb ik getest met de openelec en dat werkte op het eerste gezicht wel aardig (heb het ook maar 30min getest)
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:33:
heb geen ziggo en ook geen tvkaart erin dus kan helaas niet testen ;)

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:34
teigetjuh schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:04:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar issue.
Setup: Ati 6450 -> HDMI 1.4 -> Onkyo NR509 -> HDMI 1.4 -: Samsung

Ik gebruik geen xbmc, maar nog gewoon mediacenter. Als bij mij de tv uit heeft gestaan krijg ik geen geluid, Zet ik de receiver aan, krijg ik wel geluid. Als ik die playback devices opvraag, zie ik mijn tv eerst als disabled staan en dan na een paar seconden zie ik deze weer als default speakers/playback device in gesteld worden. Enkel op Ok of Cancel is dan genoeg. Als ik wacht tot dit automatisch gebeurd... nou ja dat gebeurt dus niet automatisch.

Is het mogelijk om die "handshake" of herkenning vast te houden of eenvoudig (scriptbaar) te forceren?
Geen idee, maar uit eigen ervaring weet ik dat de ati drivers van een (half?) jaar geleden hier minder/geen last van hadden, dus oude drivers gebruiken zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:57
ik heb mij een xtreamer ultra aangeschaft ter vervanging van mij popcornhour c-200. De enige reden waarom ik dat heb gedaan is de hdmi 1.4 uitgang met 3D ondersteuning.
Ik heb er een hd in gezet, windows 7 64 bit erop samen met xbmc en ik stream over het netwerk met utp. gewoon bestanden kan ik goed kijken maar HD en 3D (waarvoor ik hem wou) haperen verschrikkelijk. planet earth valt niet naar de kijken, zwijg stil over de bird scene en 3D.
Ik heb al in de instellingen liggen klooien maar krijg het maar niet goed. Iemand een tip of ervaring hiermee?
Normaal zou ik de bird scene toch hakkeloos moeten kunnen afspelen. xbmc zou ik graag behouden, maar voor de rest wil ik er wel eventueel een andere os opzetten ofzo, alvast bedankt voor de tips!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:03

skoozie

SCSI

chundo schreef op zondag 13 november 2011 @ 10:31:
ik heb mij een xtreamer ultra aangeschaft ter vervanging van mij popcornhour c-200. De enige reden waarom ik dat heb gedaan is de hdmi 1.4 uitgang met 3D ondersteuning.
Ik heb er een hd in gezet, windows 7 64 bit erop samen met xbmc en ik stream over het netwerk met utp. gewoon bestanden kan ik goed kijken maar HD en 3D (waarvoor ik hem wou) haperen verschrikkelijk. planet earth valt niet naar de kijken, zwijg stil over de bird scene en 3D.
Ik heb al in de instellingen liggen klooien maar krijg het maar niet goed. Iemand een tip of ervaring hiermee?
Normaal zou ik de bird scene toch hakkeloos moeten kunnen afspelen. xbmc zou ik graag behouden, maar voor de rest wil ik er wel eventueel een andere os opzetten ofzo, alvast bedankt voor de tips!
mijn systeem: Q9550+HD4850+4GB
bij mij hapert de bird scene ook heel erg in XBMC,
kijk eens of hij wel lekker afspeelt met MP-HC (MediaPlayer HomeCinema)
die speelt het bij mij wel vlekkeloos af. Eventueel zou je als dat wel goed werkt de standaard player kunnen verranderen dacht ik. heb dat zelf nog niet gedaan.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• chundo
skoozie schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:17:
[...]

mijn systeem: Q9550+HD4850+4GB
bij mij hapert de bird scene ook heel erg in XBMC,
kijk eens of hij wel lekker afspeelt met MP-HC (MediaPlayer HomeCinema)
die speelt het bij mij wel vlekkeloos af. Eventueel zou je als dat wel goed werkt de standaard player kunnen verranderen dacht ik. heb dat zelf nog niet gedaan.
bedankt :)

met MP-HC speelt hij idd alles lekker vloeiend af _/-\o_ , ik heb hem ingesteld als standaardplayer maar XBMC blijft haperen. ik heb een gegoogled om dat te doen en heb volgende XML in Userdata van XMBC gezet:

<playercorefactory>
<player name=”MPC-HC” type=”ExternalPlayer” audio=”false” video=”true”>
<filename>c:\MPC\mpc-hc.exe</filename>
<args>/fullscreen /close /play</args>
<hidexbmc>false</hidexbmc>
<hideconsole>false</hideconsole>
<hidecursor>false</hidecursor>
</player>
</players>
<rules>
<rule video=”true” filetypes=”mkv|avi|divx” player=”MPC-HC” />
</rules>
</playercorefactory>

toch neemt xbmc nog steeds MPHC-HC niet als stadaard player, iemand een idee hoe ik dat kan doen?

• dw33z
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
heb dit topic goed gevolgd en heb de volgende vragen:
iemand voor mij een samenstelling voor een ht pc welke win7 kan draaien en xbmc?
in combinatie met HDMI 1.4 voor 3d weergave. (dus vloeiend 3d afspelen)
Of een samengesteld setje zoals xtreamer ultra of Zotac? welke ik als volgt kan gebruiken, hdd erin voor software win7/xbmc etc. en wat documenten en data
externe HD 2 tb (usb 3.0) voor al mijn media films/muziek etc.
Hij dient ook al een download station.

wil hem uiteraard aansluiten op surroundsetje en wil hem kunnen bedienen met een afstandbediening.
setje moet zo stil mogelijk zijn (fans etc.)

alvast bedankt voor jullie hulp er komen zoveel samengestelde setjes voorbij en zie even niet meer waarvoor ik moet gaan zelf een in elkaar zetten of een al samengesteld setje.

• chundo
dw33z schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:11:
heb dit topic goed gevolgd en heb de volgende vragen:
iemand voor mij een samenstelling voor een ht pc welke win7 kan draaien en xbmc?
in combinatie met HDMI 1.4 voor 3d weergave. (dus vloeiend 3d afspelen)
Of een samengesteld setje zoals xtreamer ultra of Zotac? welke ik als volgt kan gebruiken, hdd erin voor software win7/xbmc etc. en wat documenten en data
externe HD 2 tb (usb 3.0) voor al mijn media films/muziek etc.
Hij dient ook al een download station.

wil hem uiteraard aansluiten op surroundsetje en wil hem kunnen bedienen met een afstandbediening.
setje moet zo stil mogelijk zijn (fans etc.)

alvast bedankt voor jullie hulp er komen zoveel samengestelde setjes voorbij en zie even niet meer waarvoor ik moet gaan zelf een in elkaar zetten of een al samengesteld setje.
ikzelf heb pas een xtreamer ultra. Moest je voor een samengesteld setje gaan kan ik het wel aanraden. Ik heb hem zelf nog maar pas en moet alles nog wat instellen naar smaak maar uiteindelijk doet hij alles naar behoren. De fan maakt niet echt veel lawaai en ik bedien hem met de afstansbediening. je kan er makkelijk een 2.5" in zetten en er zijn usb (2.0) aansluitingen en een e-sata.
ik gebruik hem met windows 7 en xbmc en het bevalt wel.

• EAJ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:57

EAJ

Hey allemaal, ik heb uiteindelijk toch de opstelling besteld zoals ik die een paar dagen geleden heb gepost. Dit zijn de volgende onderdelen:

Antec ISK-300 150
AMD a6-3500 (stock koeler)
Kingston hyperx 4GB geheugen
Samsung SN 208 BB slim optical drive
Asus F1A75I-Deluxe
En ik had nog een 40GB HD liggen

Ik zal geen uitgebreide review maken, maar toch wat bevindingen voor mensen die ook met een dergelijke build bezig zijn.

1) Het is al bekend, maar het is echt een compacte kast. Dus alles past er maar net in en je zal eea aan kabel management moeten doen om alles goed op zn plaats te krijgen. Hier moet ik bij zeggen dat het mijn allereerste build is en ik er toch aardig in ben geslaagd alles goed geinstalleerd te krijgen. :9

2) Wat betreft de airflow moet ik zeggen dat het alleszins mee valt met de warmte. Ik heb tijdens het in elkaar zetten bewust alle ruimten om de fans vrij gelaten. De kast blijft koel genoeg en na langer gebruik is de temperatuur ook niet zorgwekkend gestegen. Overigens heb ik wel het extra kapje voor de extra koeler aan de zijkant van de kast verwijderd. Ik kan geen verschillen noemen, maar echt kwaad kan het niet om een beetje extra ventilatie te creeeren.

3) Met betrekking tot de lengte van de kabels in de kast kan ik zeggen dat het soms wel echt kort is. Het lukt wel om alles te krijgen waar het moet zijn, maar ik heb ook een paar keer gedacht dat het niet zou lukken.

4) De optical drive is het meest luidruchtige onderdeel --> als deze actief is. Aangezien ik niet de enige ben die de HTPC zal gebruiken heb ik er een in geplaatst, maar dit zou wel het eerste onderdeel zijn wat ik zou schrappen als het aan mij zou liggen. Overigens begreep ik dat slimline drives vaak een micro-sata aansluiting hebben; deze drive heeft dat dus niet. Ik heb een normale sata kabel moeten gebruiken om de drive aan te sluiten. Ook moest dit er een moet zijn zonder een hoek erin, omdat anders een onderdeel van de kast in de weg zit. (De sata kabels (2) die je bij het mobo krijgt hebben beide 1 rechte en 1 gebogen aansluiting.

5) Wat betreft de RAM zou ik zeggen om de QVL van asus aan te houden. Ik heb een foutje gemaakt en dus net een reepje wat niet op de lijst voor komt met als gevolg dat het op 1333MHz draait ipv 1600MHz. Niet onoverkomelijk want ik heb het via de bios kunnen aanpassen, maar toch :)

6) ASUS AI Suite 2 krijg ik niet geinstalleerd, niet van de bijgeleverde DVD of via internet. Het is schijnbaar een bekend probleem bij andere mobo's dus ik denk dat er binnenkort wel een patch oid beschikbaar zal worden gemaakt.

7) Het moederbord heeft ontvangers met kabel voor de wifi verbinding. voor mij geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat je hier rekening mee wilt houden als het kastje netjes weggewerkt moet worden. Prestaties oid van de wifi verbinding heb ik niet, maar die zijn wel in reviews van de mobo te vinden.

8 ) Ik heb geen stroommeter oid, maar tot nu toe geen uitval of andere rare problemen gehad doordat de geleverde 150W voeding het niet trekt.

Wat betreft gebruik en prestaties heb ik geen officiele benchmarks etc, maar tot nu toe speelt hij alles af zonder haperingen (wel even hardwareversnelling inschakelen (DXVA2 in XBMC) aanvinken ;)) en reageert hij vlot op alle handelingen. Aangesloten op een Panasonic TX-P42G20E met een resolutie van 1920x1080 @ 60 Hz. Geluid is (voorlopig) gewoon via de tv (over HDMI) dus geen ervaringen met aparte receivers etc.
Aan software heb ik Win7 (x64) in combinatie met XBMC op de HTPC draaien.

Dat was het het, ik zie dat ik al een aardig stukje getikt heb. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :)

[ Voor 1% gewijzigd door EAJ op 13-11-2011 21:59 . Reden: Gebruikte software bijgevoegd ]

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 16:19

ShockWave

Lost it somewhere

Het hanteren van de QVL van de fabrikant wil niet zeggen dat het geheugen ook daadwerkelijk op de aangegeven mhz. draait.
Heb zelf op een asrock A-75M mobo met een a6-3500 geheugen van de QVL zitten maar moest dit ook instellen omdat deze op 1333 draaide ipv 1666.
Wat betreft het lawaai van je DVD drive zoek eens naar Nero Drivespeed of een ander programma waarmee je de snelheid aan kan passen zodat hij wat stiller wordt.

Star Citizen referralcode

• EAJ

EAJ

shockwae schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:36:
Het hanteren van de QVL van de fabrikant wil niet zeggen dat het geheugen ook daadwerkelijk op de aangegeven mhz. draait.
Heb zelf op een asrock A-75M mobo met een a6-3500 geheugen van de QVL zitten maar moest dit ook instellen omdat deze op 1333 draaide ipv 1666.
Mijn fout, ik dacht dat dit anders zou uitpakken.
Wat betreft het lawaai van je DVD drive zoek eens naar Nero Drivespeed of een ander programma waarmee je de snelheid aan kan passen zodat hij wat stiller wordt.
bedankt voor de tip! Zal denk ik een hoop schelen :)
chundo schreef op zondag 13 november 2011 @ 10:31:
Het verschil in dit geval is dat je bij mpc-hc dxva aan hebt staan (staat als het goed is wel in de onderste infobalk als je hem afspeelt. Dat hij hapert in XBMC is juist doordat dxva niet aan staat (kun je checken door tijdens het afspelen op o te drukken). Bij settings -> video -> playback kun je dxva2 aan en uitzetten. Zorg ervoor dat dxva2 altijd aanstaat bij htpc's met relatief langzame cpu's. (zet ook eens uit: Adjust display refresh rate to match video en Sync playback to display)

Indien je er met de info hierboven niet uitkomt zou ik eens in het XBMC ervaringen topic gaan vragen. Dit heeft niet zoveel te maken met het aanschaffen van hardware. Iig moet het met de door jou aangeschafte htpc werken, je moet het alleen nog even goed configureren.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 14-11-2011 09:21 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
KAdrifter schreef op zondag 13 november 2011 @ 01:54:
[...]

Geen idee, maar uit eigen ervaring weet ik dat de ati drivers van een (half?) jaar geleden hier minder/geen last van hadden, dus oude drivers gebruiken zou wel eens een oplossing kunnen zijn.
Hmm.. Downgraden, eigenlijk tegen mijn principes, maar ik ga het eens proberen.

• UTwizard
still_the_same schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:18:
[...]

En hoe zit het met de warmte van de 4 schijven en het geluid?
Disk temps zijn 22-24 graden. Geluid is zoals ik eerder al zei, hoorbaar maar absoluut niet storend (voor mij persoonlijk niet tenminste).

Verwijderd

EAJ schreef op zondag 13 november 2011 @ 21:55:
Hey allemaal, ik heb uiteindelijk toch de opstelling besteld zoals ik die een paar dagen geleden heb gepost. Dit zijn de volgende onderdelen:

Antec ISK-300 150
AMD a6-3500 (stock koeler)
Kingston hyperx 4GB geheugen
Samsung SN 208 BB slim optical drive
Asus F1A75I-Deluxe
En ik had nog een 40GB HD liggen
...
Gebruik je een tuner?
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe een anysee de videostream opslaat, maar neem aan dat dit in een formaat gebeurd welke gewoon compatibel is met de huidige GPU's/decoders. Ik durf er wel vanuit te gaan dat een a4 het prima af kan spelen. Ook al werkt dxva niet, dan heeft hij alsnog genoeg cpu kracht om 1080i af te kunnen spelen.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:32

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hier een review van hardware.info

Ze gebruiken daar een i3 530 processor, je zal dus via cpu-benchmarks moeten kijken hoe de A4-3400 het doet.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• EAJ

EAJ

Nee, geen tuner.
blitzkrieg schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:58:
[...]

Hier een review van hardware.info

Ze gebruiken daar een i3 530 processor, je zal dus via cpu-benchmarks moeten kijken hoe de A4-3400 het doet.
Tijden het bekijken van een HD-zender ligt het CPU-gebruik van de i3 530 rond de 22%. Aangezien de GMA HD het decoderen van de HD-beelden volledig hardwarematig doet, komt het grootste gedeelte hiervan voor rekening van de CNO-driver. Dat komt overeen met de conclusie die we eerder trokken dat de Anysee drivers eigenlijk te zwaar zijn om probleemloos te gebruiken om een Atom-platform.
= geen probleem dus (aangezien de i3 530 niet 4-5x meer cpu kracht heeft als een A4)

• gijpie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:33
Beste tweakers

Aan de hand van dit topic heb ik wat componenten uitgezocht om een htpc te gaan bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-D2H€ 68,81€ 68,81
1M-Audio Audiophile 2496€ 78,30€ 78,30
1Kingston DataTraveler G3 8GB Geel€ 6,50€ 6,50
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,90€ 30,90
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,36€ 24,36
1AMD A4-3400 Boxed€ 57,20€ 57,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,56

De huidige situatie bij mij thuis is een plasma tv met hdmi ingang en een analoge versterker. Vandaar ook de M-Audio kaart. Een dac was ook mogelijk,maar m'n meubel begint aardig vol te raken.

Ik blijf echter met wat vragen zitten:
  • Als ik naar een 'normale' film kijk wil ik m'n audio over hdmi. Mogelijk?
  • In het geval van een Music DVD wil ik beeld over hdmi en geluid over M-Audio. Mogelijk?
  • Muziek alleen via m'n M-Audio, maar ik wil XBMC kunnen blijven bedienen. Mogelijk?
Indien er nog verdere op/aanmerkingen zijn hoor ik het ook graag. Dank je wel.

Erik
gijpie schreef op maandag 14 november 2011 @ 18:48:
Beste tweakers

Aan de hand van dit topic heb ik wat componenten uitgezocht om een htpc te gaan bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-D2H€ 68,81€ 68,81
1M-Audio Audiophile 2496€ 78,30€ 78,30
1Kingston DataTraveler G3 8GB Geel€ 6,50€ 6,50
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,90€ 30,90
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,36€ 24,36
1AMD A4-3400 Boxed€ 57,20€ 57,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,56

De huidige situatie bij mij thuis is een plasma tv met hdmi ingang en een analoge versterker. Vandaar ook de M-Audio kaart. Een dac was ook mogelijk,maar m'n meubel begint aardig vol te raken.

Ik blijf echter met wat vragen zitten:
  • Als ik naar een 'normale' film kijk wil ik m'n audio over hdmi. Mogelijk?
  • In het geval van een Music DVD wil ik beeld over hdmi en geluid over M-Audio. Mogelijk?
  • Muziek alleen via m'n M-Audio, maar ik wil XBMC kunnen blijven bedienen. Mogelijk?
Indien er nog verdere op/aanmerkingen zijn hoor ik het ook graag. Dank je wel.

Erik
Alles wat je wilt is mogelijk. Alleen zou ik films nog steeds over je analoge versterker afspelen als ik jou was ;) Maar van audioafspeelapparaat wisselen in Windows 7 is een paar muisklikken. Volgens mij is het zelfs zo dat er van XBMC speciale builds zijn die 2 audioapparaten ondersteunen. Kun je XBMC zowel naar je TV als versterker audio uit laten sturen (en hoef je de andere alleen maar te muten).

edit:
Dual audio patch http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=86038

Ben je trouwens van plan om te booten vanaf usb? Dus een live versie van XBMC? Misschien is het dan iets om een USB 3.0 stick te overwegen? Zijn tegenwoordig niet heel veel duurder meer, maar kunnen en stuk sneller zijn...

• gijpie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:33
jaapsander schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 09:19:
[...]

Alles wat je wilt is mogelijk. Alleen zou ik films nog steeds over je analoge versterker afspelen als ik jou was ;) Volgens mij is het zelfs zo dat er van XBMC speciale builds zijn die 2 audioapparaten ondersteunen. Kun je XBMC zowel naar je TV als versterker audio uit laten sturen (en hoef je de andere alleen maar te muten).

edit:
Dual audio patch http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=86038

Ben je trouwens van plan om te booten vanaf usb? Dus een live versie van XBMC? Misschien is het dan iets om een USB 3.0 stick te overwegen? Zijn tegenwoordig niet heel veel duurder meer, maar kunnen en stuk sneller zijn...
Perfect antwoord zeg! Dank je wel. :)

Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden over de plaatsing van m'n luidsprekers. Het geluid is niet goed genoeg gecentreerd om onafhankelijk te zijn van een centerspeaker wat dan weer lastig is met een tweekanaals versterker.

Die XBMC patch is een mooie en simpele oplossing.

De htpc zal W7 gaan draaien. Sticky is om W7 te installeren vanaf usb. Huidige sticks zijn 1 en 2GB en inmiddels van respectabele leeftijd.

• naveci
<knip> (opgelost)

Overigens die Lian-Li kasten zijn wel een aanrader. Heel verzorgd en vol pakket en een superkast. Degene met het advies "een behuizing is persoonlijk en moet je niet op besparen..." is een koning =D Thumbs up
Wel nog even een advies wat betreft aftermarket coolers;
Ik heb Shuriken Rev B ( pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B ) en hij is heel stil, maar let wel op of je nog PCI sloten nodig hebt. Mijn enige PCIslot is verkloot door de cooler =P
Qua RAM past ie prima =)

[ Voor 60% gewijzigd door naveci op 18-11-2011 00:02 . Reden: Probleem opgelost en niet langer relevant ]

• Snippo
Ik heb sinds gister het volgende systeem binnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 87,99€ 87,99
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 22,07€ 22,07
1AMD A4-3400 Boxed€ 55,30€ 55,30
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 75,25€ 75,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,46

Ik heb OpenELEC op een USB stick gezet en tot mijn verbazing werkte het systeem in één keer haha.
Ik denk alleen dat ik HDMI handshake problemen heb tussen de HTPC en TV. Ik krijg alleen beeld wanneer ik de TV eerst instel op de HDMI poort en daarna pas de HTPC opstart. Op internet zie ik dat het vaak voorkomt maar nergens staat een oplossing. Misschien hier iemand met hetzelfde probleem en eventueel een oplossing?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25
Snippo schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:26:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 87,99€ 87,99
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 22,07€ 22,07
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 75,25€ 75,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,46
Ik kan je niet helpen met jou vraag (sorry), maar zou je eens een energiemeter op dit systeem kunnen aansluiten? Het is namelijk erg gelijk aan de setup die ik wellicht wil aanschaffen, en ik ben benieuwd naar het verbruik.

• Snippo
Als ik een energiemeter zou hebben liggen had ik het meteen gedaan, maar die heb ik helaas niet.
Ik kan je hiermee niet helpen maar misschien kan je hier wat mee: UTwizard in "[BBG aanschaf] HTPC"

• Rolf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 20:44
Ik heb via de BBG de onderdelen voor een HTPC besteld. Zit alleen met een probleem. De shuriken revB koeler werd geleverd met maar één klemmetje voor montage op AMD-borden.

Ik heb een RMA aangevraagd, maar is er hier misschien iemand is die z'n amd-klemmetje niet nodig heeft?

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Is er ook iets waarmee je de output van je PC naar de TV kunt sturen? Dat je dus je PC (die ergens anders in het huis staat) als HTPC gebruikt.

En ook nog enigszins met een afstandsbediening de film kunt besturen.

Kareem Abdul-Jabbar

Dat kan maar is een stuk lastiger dan een extra PC voor HTPC doeleinden. Op korte afstand zou een HDMI kabel met USB verlengkabel kunnen.
Je moet het signaal van de remote bij de PC krijgen en draadloos gaat erg lastig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
Mediastreamer.
Ze beginnen al bij 35 euro: http://twk.rs/caf/fe
Geen idee of het ook kwaliteit is. Maar dat is waarschijnlijk goedkoper dan alleen al een lange HDMI kabel.

[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 21-11-2011 02:03 ]

Een lange HDMI kabel heb je voor dat bedrag ook wel. Die goedkope mediaspelers moet je met een grote boog omheen lopen, dat is allemaal crap.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Snippo schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:34:
Als ik een energiemeter zou hebben liggen had ik het meteen gedaan, maar die heb ik helaas niet.
Ik kan je hiermee niet helpen maar misschien kan je hier wat mee: UTwizard in "[BBG aanschaf] HTPC"
Overigens is dat systeem wel behoorlijk verschillend tov van dat van jou!

• dw33z
op mijn zoektocht naar een HTPC voor mijn prive gebruik ben ik de volgende op mijn pad tegen gekomen:

- Zotac Nettop ZBOXHD ID34BR-E D525, 250GB, BluRay
- ASRock Nettop ION 3D 152B D525, 320GB, Blu-Ray (zwart)
- Xtreamer Multimedia Speler Ultra HD1080, LAN

hebben mensen ervaring met een van deze systemen?
ik zou er graag win7 op willen draaien met xbmc en moet 3D kunnen draaien.
De films dienen vloeiend afgespeeld te worden zonder schokken.
Ik wil er een externe HD aanhangen voor mij data (films, muziek etc.)
de interne HD wil ik gebruiken voor data (doc's jpg's etc.)
wat belangrijk is dat het systeem stil is. Wil hem wireless gaan gebruiken in het netwerk.
Bediening d.m.v. toetsenbord/muis en afstandbediening.

het liefst wil ik ook een bleuray dvd kunnen afspelen maar dan dien ik volgens mij p de Xtreamer een externe BD-player aan te sluiten?

Graag ontvang ik van jullie de ervaringen zodat mij keuze er gemakkelijker op wordt.
Zou ook wel zelf willen bouwen maar zelf samenstellen wordt lastig.
dus als iemand een lijstje heeft en denkt dat het systeem ook afdoende is voor het gebruik hierboven zou ik deze graag ontvangen.
Allereerst een tip: bij de nettops die je al hebt uitgezocht kun je ook even een pricewatch linkje maken. Is een stukje overzichtelijker.

Ik zie dat alle kant en klare systemen gebruik maken van een Atom + ION cpu en chipset? Heeft dat een bepaalde reden? Je hebt nu ook Brazos nettops die prima aan jouw eisen voldoen. Bijv: pricewatch: Zotac ZBOX AD02
Of ze stil zijn kan ik je niet vertellen, maar dat kun je vast wel googlen.

Die ASRock heeft een optische drive (de B versie heeft een bluray drive, de D versie een DVD drive) ZBOX en Xtreamer hebben daar volgens mij geen plaats voor dus dat zou dan via usb moeten.

Overigens heeft zelf bouwen als nadeel dat je alles zelf uit moet zoeken (hoewel er natuurlijk genoeg setups samengesteld zijn op voorgaande pagina's) maar als voordeel dat je zelf invloed hebt op de functies die het apparaat heeft (aanwezigheid blu-ray speler, geluidsniveau, cpu/gpu kracht enz enz).

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 21-11-2011 14:13 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapsander schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:03:
Die ASRock heeft een optische drive (de B versie heeft een bluray drive, de D versie een DVD drive) ZBOX en Xtreamer hebben daar volgens mij geen plaats voor dus dat zou dan via usb moeten.
Voor de volledigheid, een Zbox mét BluRay: pricewatch: Zotac ZBOX AD03BR-E

[ Voor 49% gewijzigd door hardware-lover op 21-11-2011 14:22 ]

Testing, one, two ...

• Kainda
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:45
Na lang wikken en wegen, en het topic te hebben gelezen ben ik tot de volgende setup gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 54,25€ 54,25
1Fractal Design Define Mini€ 83,-€ 83,-
1ICIDU FTP CAT6 Kabel€ 13,-€ 13,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,89€ 32,89
1Logitech Wireless Mouse M505 Zwart€ 24,59€ 24,59
1Seasonic X-400 Fanless€ 119,05€ 119,05
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 34,99€ 34,99
1AMD A8-3850 Boxed€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,27

Ik zal em aansluiten op m'n Panasonic TX-P50VT30 en vooralsnog maar een 2.1 pc-setje (Altec Lansing 621). Voor HDD's zal ik er 2x 1TB + 1x 2TB in plaatsen van mijn huidige pc waarvan de 2TB voor 80% vol zit, de 2x1TBs zal ik geheel leeg maken. Naast HTPC (Media Portal of XMBC, 3D FULL-SBS HD films) moet het ook als een NAS zijn werk doen en er HTTP/FTP/MySQL/PHP/uTorrent/backups op draaien. Ook de casual spelletjes wellicht die met een controller (xbox 360) te spelen zijn en zelfs LoL (League of Legends, vandaar de losse muis). Zware 3d spellen zal ik blijven spelen op mijn gewone pc.

Later wil ik er misschien nog een HD Skype cam aan toevoegen (Logitech HD Pro Webcam C910).

Als besturing systeem zat ik aan Win7 x64 (Enterprise/Ultimate) te denken.
Kainda schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:35:
Na lang wikken en wegen, en het topic te hebben gelezen ben ik tot de volgende setup gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic X-400 Fanless€ 119,05€ 119,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,27

Ik zal em aansluiten op m'n Panasonic TX-P50VT30 en vooralsnog maar een 2.1 pc-setje (Altec Lansing 621). Voor HDD's zal ik er 2x 1TB + 1x 2TB in plaatsen van mijn huidige pc waarvan de 2TB voor 80% vol zit, de 2x1TBs zal ik geheel leeg maken. Naast HTPC (Media Portal of XMBC, 3D FULL-SBS HD films) moet het ook als een NAS zijn werk doen en er HTTP/FTP/MySQL/PHP/uTorrent/backups op draaien. Ook de casual spelletjes wellicht die met een controller (xbox 360) te spelen zijn en zelfs LoL (League of Legends, vandaar de losse muis). Zware 3d spellen zal ik blijven spelen op mijn gewone pc.

Later wil ik er misschien nog een HD Skype cam aan toevoegen (Logitech HD Pro Webcam C910).

Als besturing systeem zat ik aan Win7 x64 Enterprise te denken.
Goed doordachte setup, alleen is die voeding in verhouding wel heel erg duur. Je kunt ook voor 1/3 van het geld een zuinige stille voeding krijgen. Deze is dan niet passief, maar aangezien je setup toch niet passief is zal een stille voeding de geluidsbeleving niet heel negatief beïnvloeden. Verder wil je een A8 plaatsen, maar deze is slecht leverbaar. Voor games heeft een A8 misschien wel voordeel, maar misschien dat je het met een A6 ook prima kan redden.

• Kainda
  • Laatst online: 13:45
jaapsander schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:42:
[...]

Goed doordachte setup, alleen is die voeding in verhouding wel heel erg duur. Je kunt ook voor 1/3 van het geld een zuinige stille voeding krijgen. Deze is dan niet passief, maar aangezien je setup toch niet passief is zal een stille voeding de geluidsbeleving niet heel negatief beïnvloeden. Verder wil je een A8 plaatsen, maar deze is slecht leverbaar. Voor games heeft een A8 misschien wel voordeel, maar misschien dat je het met een A6 ook prima kan redden.
Levertijd is voor mij geen probleem. De voeding is inderdaad duur, ik zou ook een Seasonic S12II 380w kunnen plaatsen. Ik heb helaas zo geen echte tests kunnen vinden over de CPU koeler+fan qua geluid. De kast komt er wel aardig goed uit. Maar inderdaad, als de CPU koeler + case fans luider zijn dan de PSU dan kan er gewoon eentje met fan in, scheelt ook weer 70 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic S12II 380W€ 50,90€ 50,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,12

[ Voor 62% gewijzigd door Kainda op 21-11-2011 15:07 ]

• dw33z
jaapsander schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:03:
Allereerst een tip: bij de nettops die je al hebt uitgezocht kun je ook even een pricewatch linkje maken. Is een stukje overzichtelijker.

Ik zie dat alle kant en klare systemen gebruik maken van een Atom + ION cpu en chipset? Heeft dat een bepaalde reden? Je hebt nu ook Brazos nettops die prima aan jouw eisen voldoen. Bijv: pricewatch: Zotac ZBOX AD02
Of ze stil zijn kan ik je niet vertellen, maar dat kun je vast wel googlen.

Overigens heeft zelf bouwen als nadeel dat je alles zelf uit moet zoeken (hoewel er natuurlijk genoeg setups samengesteld zijn op voorgaande pagina's) maar als voordeel dat je zelf invloed hebt op de functies die het apparaat heeft (aanwezigheid blu-ray speler, geluidsniveau, cpu/gpu kracht enz enz).
bedankt voor de reactie.
Helaas heb ik de kennis niet meer om zelf een systeempje samen te stellen. Dit had mij 5 jaar geleden wel gelukt alleen heb me er al tijden niet meer in verdiept.
Heb inderdaad heel wat setjes voorbij zien komen en zou er ook wel 1 van willen bestellen alleen weet niet of deze voldoet aan mijn wensen.
Wellicht is er iemand die voor mij een setje zou kunnen samenstellen? ben bereid tussen de 300-420 euro uit te geven voor een goed systeempje.
de eigenschappen welke deze dient te bevatten is als volgt:
- stil systeem (moet hem bijna niet horen)
- wifi verbinding in netwerk
- lan moet ook kunnen
- HDMI 1.4/1.4a aansluiting voor 3D films
- Full HD 1080p 3D kunnen afspelen in HD hoogst haalbare voor samsung ue46c8700 (zonder schokken)
- aansluiten op surroundje set (dien nog een nieuwe aan te schaffen maakt dus niet zoveel uit)
- HD van +/- 100 gig voor data (documenten, foto's etc)
- USB 3.0 poort voor externe HD met data films etc.
- win7 draaien met xbmc
- aansluiten op afstandbediening (logitec harmony)
- draadloos TB + muis vna logitech
- blueray speler
- case zo klein mogelijk.

gebruik hem voor media/geen games of andere ongein.
mag mij ook een pb/email sturen jullie zouden mij er erg mee helpen ben te veel in twijfel met een standaard setje.

mvg marc

• GNITSOO
  • Laatst online: 12-09-2022
Ik wil een HTPC gaan bouwen, het enige waar ik nog niet uit ben is wat voor moederbord ik moet kiezen. Het wrodt een AMD Liano gebaseerd systeem (FM1). Nu vraag ik mij af of ik gewoon een ASROCK A55M-HVS kan nemen of toch voor iets anders moet gaan. SATA-600 is volgens mij overbodig, USB 3.0, ik vraag mij af of ik het ga gebruiken. Heeft iemand een tip waarom toch voor iets anders te gaan?
Als afstandsbediening wil ik de Rii mini keyboard gaan gebruiken, is voor 27 euro via Ebay te bestellen. Heeft hiier ook iemand een beter alternatief voor of kan ik gewoon gaan bestellen :)

• GNITSOO
sorry voor de taalfoutjes die ik nu zie...
dw33z schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:26:
[...]

bedankt voor de reactie.
Helaas heb ik de kennis niet meer om zelf een systeempje samen te stellen. Dit had mij 5 jaar geleden wel gelukt alleen heb me er al tijden niet meer in verdiept.
Heb inderdaad heel wat setjes voorbij zien komen en zou er ook wel 1 van willen bestellen alleen weet niet of deze voldoet aan mijn wensen.
Wellicht is er iemand die voor mij een setje zou kunnen samenstellen? ben bereid tussen de 300-420 euro uit te geven voor een goed systeempje.
de eigenschappen welke deze dient te bevatten is als volgt:
- stil systeem (moet hem bijna niet horen)
- wifi verbinding in netwerk
- lan moet ook kunnen
- HDMI 1.4/1.4a aansluiting voor 3D films
- Full HD 1080p 3D kunnen afspelen in HD hoogst haalbare voor samsung ue46c8700 (zonder schokken)
- aansluiten op surroundje set (dien nog een nieuwe aan te schaffen maakt dus niet zoveel uit)
- HD van +/- 100 gig voor data (documenten, foto's etc)
- USB 3.0 poort voor externe HD met data films etc.
- win7 draaien met xbmc
- aansluiten op afstandbediening (logitec harmony)
- draadloos TB + muis vna logitech
- blueray speler
- case zo klein mogelijk.

gebruik hem voor media/geen games of andere ongein.
mag mij ook een pb/email sturen jullie zouden mij er erg mee helpen ben te veel in twijfel met een standaard setje.

mvg marc
- Ik zeg altijd maar dat een behuizing zeer persoonlijk is. Kijk eens in de pricewatch naar itx kasten en kies iets uit wat je mooi vind en de dingen kan huisvesten die je wilt (blu-ray drive, SSD enz). En stil genoeg is. Sommige kastjes hebben al een ingebouwde IR ontvanger, maar een externe IR ontvanger is via bijv dealextreme ook voor een euro of 7 te bestellen.
Volgende stap is om een geschikte voeding uit te kiezen wanneer deze nog niet bijgeleverd is met de kast (let op dat bijvoorbeeld kasten van MS-tech een erg slechte voeding meegeleverd krijgen).
- Als CPU lijkt mij een AMD A4 3400 prima. Of als je echt stil wilt kun je nog gaan voor een (semi-)passief brazos setup (e350 of e450). een brazos setup is wel minder snel bij andere taken dan alleen video afspelen (denk aan surfen enz). Ook ben je geheel afhankelijk van GPU versnelling wat op dit moment geen probleem is.
- Kies een bijbehorend moederbord van een goed merk (Asus, Gigabyte, Asrock, MSI is prima) wanneer je voor een A4 setup gaat. selecteer hierbij op formfactor en ingebouwde functies als usb 3.0 en wifi. In het geval van brazos worden CPU en moederbord gebundeld verkocht.
Gooi er vervolgens 4GB kingston value ram in (voor een A4 setup in dual channel, dus 2x2GB dimmetjes) aangezien het toch niks kost.
Aangezien je maar 100GB nodig hebt en harde schijven op dit moment erg duur zijn kun je het beste voor een pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB of een pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB gaan

Probeer met deze info eens een systeem samen te stellen en hier te posten (even RML aanmaken na maken van wenslijst) dan kunnen wij nog bijsturen waar nodig.
GNITSOO schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:41:
Ik wil een HTPC gaan bouwen, het enige waar ik nog niet uit ben is wat voor moederbord ik moet kiezen. Het wrodt een AMD Liano gebaseerd systeem (FM1). Nu vraag ik mij af of ik gewoon een ASROCK A55M-HVS kan nemen of toch voor iets anders moet gaan. SATA-600 is volgens mij overbodig, USB 3.0, ik vraag mij af of ik het ga gebruiken. Heeft iemand een tip waarom toch voor iets anders te gaan?
Als afstandsbediening wil ik de Rii mini keyboard gaan gebruiken, is voor 27 euro via Ebay te bestellen. Heeft hiier ook iemand een beter alternatief voor of kan ik gewoon gaan bestellen :)
Taalfouten zijn niet erg op een forum als dit hoor ;)

Aan de ene kant heb je iets als sata-600 niet nodig aangezien je deze (doorvoer)snelheid niet gaat gebruiken op een HTPC. Maar iets als USB 3.0 is naar mijn mening wel erg handig. Stel je eens voor dat je 4 leuke HD films op je HDD hebt staan en een vriend wil die via zijn externe usb3.0 schijf wel even overzetten naar zijn eigen pc. 40GB via usb 3.0 gaat een stuk sneller dan via 2.0 (schat ongeveer zo'n 3x zo snel (beperkende factor is hierbij de snelheid van de HDD zelf))

Ook moet je je afvragen wat het prijsverschil is tussen een bord met en zonder deze functies, je hebt bijvoorbeeld al een degelijk moederbord met deze functies vanaf €55 euro pricewatch: Asus F1A75-M

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 21-11-2011 17:22 ]

• GNITSOO
Dat klopt, maar ja, is 15 euro extra voor een amd a6-3500 tov een a4-3400 het geld dan ook waard... Maar, iemand ervaring met een Rii mini keyboard?

• dw33z
jaapsander schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:17:
[...]

- Ik zeg altijd maar dat een behuizing zeer persoonlijk is. Kijk eens in de pricewatch naar itx kasten en kies iets uit wat je mooi vind en de dingen kan huisvesten die je wilt (blu-ray drive, SSD enz). En stil genoeg is. Sommige kastjes hebben al een ingebouwde IR ontvanger, maar een externe IR ontvanger is via bijv dealextreme ook voor een euro of 7 te bestellen.
Volgende stap is om een geschikte voeding uit te kiezen wanneer deze nog niet bijgeleverd is met de kast (let op dat bijvoorbeeld kasten van MS-tech een erg slechte voeding meegeleverd krijgen).
- Als CPU lijkt mij een AMD A4 3400 prima. Of als je echt stil wilt kun je nog gaan voor een (semi-)passief brazos setup (e350 of e450). een brazos setup is wel minder snel bij andere taken dan alleen video afspelen (denk aan surfen enz). Ook ben je geheel afhankelijk van GPU versnelling wat op dit moment geen probleem is.
- Kies een bijbehorend moederbord van een goed merk (Asus, Gigabyte, Asrock, MSI is prima) wanneer je voor een A4 setup gaat. selecteer hierbij op formfactor en ingebouwde functies als usb 3.0 en wifi. In het geval van brazos worden CPU en moederbord gebundeld verkocht.
Gooi er vervolgens 4GB kingston value ram in (voor een A4 setup in dual channel, dus 2x2GB dimmetjes) aangezien het toch niks kost.
Aangezien je maar 100GB nodig hebt en harde schijven op dit moment erg duur zijn kun je het beste voor een pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB of een pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB gaan

Probeer met deze info eens een systeem samen te stellen en hier te posten (even RML aanmaken na maken van wenslijst) dan kunnen wij nog bijsturen waar nodig.
bedankt voor de reactie ik zal er eens voor gaan zitten en moet er ook een videokaart in? of is deze onboard? en hoe weet ik of deze 3D aankan?

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:51
Daar ik nu reeds 3 maand samenwoon en alles op punt staat gaat mijn laptop de deur uit en gaan we onze vaio en ipad2 nog gebruiken en komt er in de plaats een HTPC. Deze moet zonder enig probleem de beste kwaliteit van films kunnen afspelen. En dient als centrale opslag, die in een draadloos netwerk te raadplegen valt.

Alles wordt nu nog op een Samsung 42" Plasma weergeven maar deze verhuisd naar de slaapkamer en word vervangen door een 46" Samsung Led.

Alles is gekoppeld via hdmi aan een onkyo versterker en dusdanig zal de HTPC ook via hdmi worden aangesloten.

Nu twijfel ik nog sterk over welk type CPU/MB ik zou nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar een i5 2400/P8H61 maar een goed bevriende kameraad van me die tevens tewerkgesteld is bij alternate raad me volgend aan:
A6-3650F1A75-M kunnen jullie me verder helpen door eventuele ervaringen?

Er zal normaliter niet op gegamed moeten worden want hier hebben we een PS3/Wii voor, enkel heb ik altijd een desktop gehad en zitten de kriebels in men vingers en zou een eventuele upgrade (vga) er kunnen inzitten. Daarmee ben ik geneigd om voor de combinatie i5 2400/P8H61 te gaan.

Volgende componenten zouden dienst moeten doen:

LIAN LI PC-V351B
4GB
2TB+1TB
DVD-RW
be-quiet 430w
Scythe Shuriken Rev. B

De hardeschijven zijn reeds in mijn bezit en worden wellicht uitgebreid enkel door de overstromingen in Thailand etc. zal dit niet voor morge zijn. Een SSD zal er zeker nog bijkomen.

En zal worden bediend door : Logi WL Touch Keyboard K400

• eclipce
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 19:30
Ik ben ook van plan een HTPC in elkaar te zetten. Ik heb alleen 1 nadeel. Mijn budget is niet erg hoog. Ik moet het wel van mijn bijbaantje kunnen betalen.
Waar ik aan zat te denken, is misschien een tweedehandse htpc te halen of een pc met redelijk oude componenten.
Ik wil namelijk alle films die ik op mijn eigen pc heb staan op een htpc te zetten. Het enige wat hij hoeft te doen is dvd films en hd films afspelen. Mijn tv kan niet full hd aan. Dus op 720p is genoeg. Graag zou ik er wel een s\pdif uitgang op hebben. Zo kan ik toch nog films kijken in surround geluid.
Zou iemand mij hier wat advies in kunnen geven? Ik heb al best veel gezocht maar kan door de bomen het bos niet meer zien.

• Snippo
Wat is 'niet heel erg hoog'?
Als dit een bedrag is rond de €100-150 kan je denk ik beter naar een mediaspeler kijken. Deze kunnen prima HD films afspelen en sommige mediaspeler kunnen zelfs OpenELEC draaien.
Een oude PC ombouwen tot HTPC kan in principe ook, maar je hebt dan hoogstwaarschijnlijk een stuk meer stroomverbruik.
GNITSOO schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:36:
Dat klopt, maar ja, is 15 euro extra voor een amd a6-3500 tov een a4-3400 het geld dan ook waard... Maar, iemand ervaring met een Rii mini keyboard?
Een A6 heeft geen enkel voordeel tov een A4 wanneer je het over standaard HTPC taken hebt. Zowel het CPU gedeelte als het GPU gedeelte van een A4 is meer dan snel genoeg. Een A6 of een A8 wordt pas interessant wanneer je een beetje wilt gaan gamen op je htpc (en dan gaat het in dit geval alleen maar om de grotere GPU kracht).

Toevallig heb ik ervaring met een Rii mini keyboard (eigenlijk met hetzelfde toetsenbord onder een ander merk via dealextreme). Het is best een leuk dingetje, hij is net iets groter dan mijn hand (in de lengte) en het touchpad gedeelte doet z'n werk best. Ook zit er een accu in wat wel een voordeel is omdat je die makkelijk op kan laden via usb. Ik vond het toetsenbord minder geschikt om wat langere mailtjes op te tikken, maar om een url in de browser in te voeren is het goed genoeg.
dw33z schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:02:
[...]

bedankt voor de reactie ik zal er eens voor gaan zitten en moet er ook een videokaart in? of is deze onboard? en hoe weet ik of deze 3D aankan?
Zoals je in het lijstje ziet heb je geen videokaart nodig. Die zit ook niet in setups beschreven op voorgaande pagina's. Tegenwoordig (Intel Sandy bridge platform (1155) en AMD Fusion platform) zit de videochip bij de processor ingebakken. Deze CPU/GPU combo is geschikt voor alle taken die je nodig hebt in een HTPC zoals 3d weergeven, bitstreamen HD audio en ondersteunen van het decoderen van HD video (HW versnelling/DXVA/Vaapi/VDPAU)

Ondanks dat je er op dit moment niet helemaal inzit zou ik hier op tweakers of via google even een achtergrondartikel lezen over AMD Llano. Dan wordt het maken van keuze's al een stuk duidelijker.
Nicklazzz schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:42:
Daar ik nu reeds 3 maand samenwoon en alles op punt staat gaat mijn laptop de deur uit en gaan we onze vaio en ipad2 nog gebruiken en komt er in de plaats een HTPC. Deze moet zonder enig probleem de beste kwaliteit van films kunnen afspelen. En dient als centrale opslag, die in een draadloos netwerk te raadplegen valt.

Alles wordt nu nog op een Samsung 42" Plasma weergeven maar deze verhuisd naar de slaapkamer en word vervangen door een 46" Samsung Led.

Alles is gekoppeld via hdmi aan een onkyo versterker en dusdanig zal de HTPC ook via hdmi worden aangesloten.

Nu twijfel ik nog sterk over welk type CPU/MB ik zou nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar een i5 2400/P8H61 maar een goed bevriende kameraad van me die tevens tewerkgesteld is bij alternate raad me volgend aan:
A6-3650F1A75-M kunnen jullie me verder helpen door eventuele ervaringen?

Er zal normaliter niet op gegamed moeten worden want hier hebben we een PS3/Wii voor, enkel heb ik altijd een desktop gehad en zitten de kriebels in men vingers en zou een eventuele upgrade (vga) er kunnen inzitten. Daarmee ben ik geneigd om voor de combinatie i5 2400/P8H61 te gaan.

Volgende componenten zouden dienst moeten doen:

LIAN LI PC-V351B
4GB
2TB+1TB
DVD-RW
be-quiet 430w
Scythe Shuriken Rev. B

De hardeschijven zijn reeds in mijn bezit en worden wellicht uitgebreid enkel door de overstromingen in Thailand etc. zal dit niet voor morge zijn. Een SSD zal er zeker nog bijkomen.

En zal worden bediend door : Logi WL Touch Keyboard K400
Er zit nogal een verschil tussen wel of niet gamen. Wanneer je niet gaat gamen op je pc (lijkt me logisch wanneer je toch een ps3 hebt) is een AMD A4 prima. Deze heeft genoeg kracht om alle soorten video af te kunnen spelen. Echter wil je gaan gamen dan wordt het lastiger. Voor gamen heb je gewoon meer GPU kracht nodig.

Dit kun je doen op meerdere manieren. Pak een AMD A8, hier zit al een gpu ingebakken die recente games op ~medium instellingen kan spelen (schatting nav gebruikerservaringen en reviews). Met deze optie kun je redelijk wat gamen, maar dat zal over 2 jaar een stuk minder zijn.

Verder kun je ook een A4 (of bijvoorbeeld een intel G620) pakken en er een losse videokaart bijplaatsen. Voordeel bij AMD is dat je hybrid Xfire toe kunt passen tussen de APU en AMD videokaart (hoewel dit bij een A4 niet zo heel veel voordeel oplevert). Wat je ook kunt doen is een A6 pakken en later wanneer nodig een losse videokaart bijplaatsen.

Ow en waarom geen big shuriken (ipv een gewone shuriken)?
eclipce schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:01:
Ik ben ook van plan een HTPC in elkaar te zetten. Ik heb alleen 1 nadeel. Mijn budget is niet erg hoog. Ik moet het wel van mijn bijbaantje kunnen betalen.
Waar ik aan zat te denken, is misschien een tweedehandse htpc te halen of een pc met redelijk oude componenten.
Ik wil namelijk alle films die ik op mijn eigen pc heb staan op een htpc te zetten. Het enige wat hij hoeft te doen is dvd films en hd films afspelen. Mijn tv kan niet full hd aan. Dus op 720p is genoeg. Graag zou ik er wel een s\pdif uitgang op hebben. Zo kan ik toch nog films kijken in surround geluid.
Zou iemand mij hier wat advies in kunnen geven? Ik heb al best veel gezocht maar kan door de bomen het bos niet meer zien.
Het is inderdaad wel belangrijk om te weten wat je wensen zijn. Een 2e hands pc met een spdif uitgang en een videokaart die dxva ondersteund gaat al voldoen aan je eisen. Maar wat heb je precies nodig? Wat voor kast wil je (een mooie in het zicht of een goedkope uit het zicht)? enz enz. Probeer eens wat meer te beschrijven. Vooral het precieze budget is heel handig

[ Voor 79% gewijzigd door jaapsander op 22-11-2011 11:05 ]

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 16:19

ShockWave

Lost it somewhere

Snippo schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:26:

1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85
1 Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G € 22,07 € 22,07
1 AMD A4-3400 Boxed € 55,30 € 55,30
1 Gigabyte GA-A75M-UD2H € 75,25 € 75,25
Munchkin schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:25:
Ik kan je niet helpen met jou vraag (sorry), maar zou je eens een energiemeter op dit systeem kunnen aansluiten? Het is namelijk erg gelijk aan de setup die ik wellicht wil aanschaffen, en ik ben benieuwd naar het verbruik.
Heb zelf een Asrock A-75-m mobo, kingston hyper X 1600, amd A6-3500, WD laptopschijfje en een Be quiet purepower L7-350 setup, geen DVD drive aangesloten op dit moment
Idle verbruik zit op 30 Watt en prime 95 op 71 Watt.
Ben een beetje aan het ondervolten geslagen via K10Stat en merk dat het idle verbuik niet veel scheelt (28 Watt).
Ben echter nog niet aanbeland bij de hoogste Mhz instelling maar merk wel bij de tussenstappen dat het verbuik al snel een watt of 5 lager uitkomt.
Bij een eerdere HTPC van mij scheelde het 30 watt in de stresstest.

Star Citizen referralcode

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Critque this build ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron E3400 Boxed€ 31,-€ 31,-
1Asus T5-P5G41E€ 114,68€ 114,68
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 51,05€ 51,05
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1/2G€ 10,13€ 10,13
1Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP)€ 26,99€ 26,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,85

Achtergrond: ik wil graag goed 1080p kunnen afspelen met XBMC. M'n voorkeur gaat naar een openelec installatie op een SSD disk. Eerst had ik de Shuttle XS35GTV2 in gedachte. Een mooi product... maar openelec heeft problemen met NVIDIA ION 2nd generation chip. Ik wil graag probleemloos afspelen dus dacht ik om zelf iets te gaan bouwen met een normale nvidia kaart.

Wat denken jullie, is dit een goed idee?
iBurger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:12:
Critque this build ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron E3400 Boxed€ 31,-€ 31,-
1Asus T5-P5G41E€ 114,68€ 114,68
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 51,05€ 51,05
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1/2G€ 10,13€ 10,13
1Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP)€ 26,99€ 26,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,85

Achtergrond: ik wil graag goed 1080p kunnen afspelen met XBMC. M'n voorkeur gaat naar een openelec installatie op een SSD disk. Eerst had ik de Shuttle XS35GTV2 in gedachte. Een mooi product... maar openelec heeft problemen met NVIDIA ION 2nd generation chip. Ik wil graag probleemloos afspelen dus dacht ik om zelf iets te gaan bouwen met een normale nvidia kaart.

Wat denken jullie, is dit een goed idee?
Wel een paar puntjes van kritiek, ten eerste zijn OCZ ssd's in de praktijk niet echt betrouwbaar (lees dat het uitvalpercentage erg hoog is). Als je toch alleen openelec wilt gaan draaien is een USB 3.0 stick dan niets voor je?

Verder kun je de behuizing wel mooi vinden, maar investeren in een socket 775 systeem (we zijn inmiddels 2 generaties en 2 sockets verder) is gewoon zonde. Door oude hardware te gebruiken lever je behoorlijk in op functies. Het is tegenwoordig ook niet meer alleen Nvidia wat de klok slaat als je linux wilt gebruiken. De ondersteuning van AMD en Intel wordt ook al steeds beter. Openelec heeft volgens mij ook builds speciaal voor Intel en AMD.

Persoonlijk zou ik je of een AMD A4 setup aanbevelen zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Superior S102 USB3.0 16GB Grijs€ 19,45€ 19,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,85

Moet je er alleen zelf nog even een kast (en voeding indien nodig) bijzoeken.

• iBurger
Dank voor je tips! Het is echt interessant om alles eens opnieuw te bekijken.
jaapsander schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:39:
[...]

Wel een paar puntjes van kritiek, ten eerste zijn OCZ ssd's in de praktijk niet echt betrouwbaar (lees dat het uitvalpercentage erg hoog is). Als je toch alleen openelec wilt gaan draaien is een USB 3.0 stick dan niets voor je?
Het idee achter een SSD was dat XBMC de library en art-work locaal wegschrijft. Als je een SSD zou nemen zou ie razend-snel door de menu's en films heen gaan. Maar het is inderdaad niet echt direct nodig, USB zou ook kunnen.
Verder kun je de behuizing wel mooi vinden, maar investeren in een socket 775 systeem (we zijn inmiddels 2 generaties en 2 sockets verder) is gewoon zonde. Door oude hardware te gebruiken lever je behoorlijk in op functies. Het is tegenwoordig ook niet meer alleen Nvidia wat de klok slaat als je linux wilt gebruiken. De ondersteuning van AMD en Intel wordt ook al steeds beter. Openelec heeft volgens mij ook builds speciaal voor Intel en AMD.

Persoonlijk zou ik je of een AMD A4 setup aanbevelen zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Superior S102 USB3.0 16GB Grijs€ 19,45€ 19,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,85

Moet je er alleen zelf nog even een kast (en voeding indien nodig) bijzoeken.
AMD ziet er erg interessant uit. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een 'low-budget' platform voor een PCI-E 16X kaart. Jouw setup zou inderdaad ook prima voldoen. Dank hiervoor!

Als je het OpenElec forum doorspit viel het me op dat AMD en Intel nog steeds geen goed alternatief zijn voor een GT 210 of GT 430 met VDPAU onder linux. Intel's integrated GPUs werken niet echt goed en AMD ook niet. Maar onder windows wel dacht ik. Neem aan dat ze dan de ATI Radeon via DXVA gebruiken.
iBurger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:20:
Dank voor je tips! Het is echt interessant om alles eens opnieuw te bekijken.

[...]
Het idee achter een SSD was dat XBMC de library en art-work locaal wegschrijft. Als je een SSD zou nemen zou ie razend-snel door de menu's en films heen gaan. Maar het is inderdaad niet echt direct nodig, USB zou ook kunnen.

[...]

AMD ziet er erg interessant uit. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een 'low-budget' platform voor een PCI-E 16X kaart. Jouw setup zou inderdaad ook prima voldoen. Dank hiervoor!

Als je het OpenElec forum doorspit viel het me op dat AMD en Intel nog steeds geen goed alternatief zijn voor een GT 210 of GT 430 met VDPAU onder linux. Intel's integrated GPUs werken niet echt goed en AMD ook niet. Maar wel onder windows dacht ik. Neem aan dat ze dan de ATI Radeon via DXVA gebruiken.
Je kunt prima een Nvidia GPU bij bovenstaand platform plaatsen (wel even opletten met de drivers ;). Ook kun je gaan voor een intel variant met een Pentium of Celeron CPU. Alleen zijn de moederborden met USB 3.0 (is belangrijk wanneer je voor een installatie op USB stick gaat) en optisch spdif (kan ook handig zijn met iets oudere surround receivers) een stuk duurder (socket 155) dan bij amd.

Overigens denk ik dat je weinig verschil merkt bij het laden van artwork tussen een usb stick en een SSD.
Ondersteuning van AMD/Intel in openelec heb ik minder ervaring mee. Onder windows is het geen probleem. Echter kun je met een AMD dual core ook prima HD materiaal afspelen zonder hardwareversnelling. Zodra de ondersteuning onder openelec volwassen is switch je dat gewoon aan.

Het is wel een nadeel dat Nvidia geen (recent) interessant platform meer heeft voor HTPC's...

• eclipce
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 19:30
Snippo schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:29:
Wat is 'niet heel erg hoog'?
Als dit een bedrag is rond de €100-150 kan je denk ik beter naar een mediaspeler kijken. Deze kunnen prima HD films afspelen en sommige mediaspeler kunnen zelfs OpenELEC draaien.
Een oude PC ombouwen tot HTPC kan in principe ook, maar je hebt dan hoogstwaarschijnlijk een stuk meer stroomverbruik.
Het stroomgebruik maakt mij niet uit. Ik zou namelijk wel de mogelijkheden hebben wat een htpc wel heeft en een mediaspeler niet.
Waar ik namelijk mee zit, is dat ik niet goed weet welk moederbord ik moet halen. Of het moederbord een onboard grafische kaart moet hebben of dat ik beter een grafische kaart erbij moet stoppen?
eclipce schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:43:
[...]

Het stroomgebruik maakt mij niet uit. Ik zou namelijk wel de mogelijkheden hebben wat een htpc wel heeft en een mediaspeler niet.
Waar ik namelijk mee zit, is dat ik niet goed weet welk moederbord ik moet halen. Of het moederbord een onboard grafische kaart moet hebben of dat ik beter een grafische kaart erbij moet stoppen?
Je geeft nog steeds geen antwoord op de belangrijkste vraag.. Namelijk wat is je budget? Verder kun je prima een moederbord uitzoeken met een Ati chipset (780G, 785G, 880G enz). Deze hebben ondersteuning voor hardwareacceleratie van video. Wat voor cpu er dan in de config zit is is dan minder relevant. Heeft het moederbord geen geschikte chipset (of kun je bijvoorbeeld 2e hands heel goedkoop aan een systeem zonder geschikte chipset komen) dan kun je er een losse grafische kaart bij stoppen.

V&A aangeboden: Mediacenter pc
V&A aangeboden: HP Media Center PC uit 2008, Nederlandse Windows 7 met WIFI
enz enz

p.s. Best mooie HTPC's te koop op V&A!

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 23-11-2011 10:10 ]

• iBurger
jaapsander schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:43:
[...]

Overigens denk ik dat je weinig verschil merkt bij het laden van artwork tussen een usb stick en een SSD.
Ondersteuning van AMD/Intel in openelec heb ik minder ervaring mee. Onder windows is het geen probleem. Echter kun je met een AMD dual core ook prima HD materiaal afspelen zonder hardwareversnelling. Zodra de ondersteuning onder openelec volwassen is switch je dat gewoon aan.

Het is wel een nadeel dat Nvidia geen (recent) interessant platform meer heeft voor HTPC's...
Misschien is USB 3.0 net snel genoeg voor XBMC en OpenElec. USB 3.0 zit ongeveer rond de 60 mb/s en die SSDs meestal rond de 200. Het valt me wel op dat de meeste guides op het XBMC forum het steeds hebben over een SSD voor extra performance.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=94199

Heb je toevallig reviews gelezen waar ze USB 3.0 aanbevelen?

• green-tea
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 19:55
Ik heb echt totaal geen verstand van het bouwen van een htpc dus hoop dat jullie wat voor mij kunnen samenstellen aangezien ik op mezelf ga wonen. Geld maakt niet uit, zal komen draaien op me 3d tv

Belangrijk
- moet ook als nas draaien
- moet stil zijn
- grote opslag ruimte aangezien alle films en muziem erop komt
- gamen is niet nodig, misschien beetje internette
- moet makkelijk zonder problemen 3d hd films en bluray kunnen afspelen.
- zelfde geld voor non 3d hd films
- bluray brander als het mogelijk is
- hdmi 1.4 moet dus ook aanwezig zijn :)
- uiteraard met toetsenboord en muis
- als kan sata3 en usb3

Levertijd maakt niet uit.

Alvast bedankt :)

Levertijd is niet belangrijk
- wifi omdat hij als nas dient

AlphaSim.eu | Sim Racing Accessories

• Snippo
green-tea schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:34:
Ik heb echt totaal geen verstand van het bouwen van een htpc
Hoogste tijd dat je je erin gaat verdiepen dus.Vooral met een HTPC is het echt niet zo dat alles out-of-the-box gaat werken. Daarnaast heb je nog enorm veel keuze qua software dus het is maar net wat jij fijn vindt om te gebruiken.

Ik weet niet hoe een A4-3400 systeem het doet met 3d content, maar als dat goed werkt dan zou een A4-3400 setup in principe goed genoeg zijn voor je eisen.
Als je op dit moment ook een NAS wil hebben met veel capaciteit zal je ook (te) veel geld uit moeten geven. Hardeschijven zijn namelijk enorm duur op dit moment. Daarnaast lijkt het me praktischer om een NAS bedraad aan te sluiten i.v.m. snelheid en eventuele problemen met het wifi signaal (correct me if I'm wrong).
Pagina: 1 ... 69 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.