• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 10:51
Ik heb een vraagje over het aanschaffen van een HTPC. Ik zit namelijk te dubben tussen een zelfgebouwd systeem en de Asrock Vision 3D.

Het punt is namelijk: ik hoef geen tv-kaart in de HTPC te hebben en dan lijkt het Asrock systeempje eigenlijk prima geschikt. Het enige echte voordeel van het zelfbouwsysteem is dan (naast het zelf uitzoeken van de componenten) alleen de grotere harde schijf.

De vraag die ik voor jullie heb is dit: is er een argument te verzinnen dat onderstaand systeem een duidelijke meerwaarde geeft boven het Asrock systeem, als je het prijsverschil en de mogelijkheid om een tv-kaart in te bouwen buiten beschouwing laat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N€ 34,90€ 34,90
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 82,11€ 82,11
1Silverstone Grandia GD06B€ 110,35€ 110,35
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,90€ 21,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 20,33€ 20,33
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
1Nexus Value 430€ 49,-€ 49,-
1AMD A6-3650 Boxed€ 92,95€ 92,95
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,04

[ Voor 3% gewijzigd door BramSd op 28-10-2011 10:46 ]

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:23
BramSd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:43:
Ik heb een vraagje over het aanschaffen van een HTPC. Ik zit namelijk te dubben tussen een zelfgebouwd systeem en de Asrock Vision 3D.

Het punt is namelijk: ik hoef geen tv-kaart in de HTPC te hebben en dan lijkt het Asrock systeempje eigenlijk prima geschikt. Het enige echte voordeel van het zelfbouwsysteem is dan (naast het zelf uitzoeken van de componenten) alleen de grotere harde schijf.

De vraag die ik voor jullie heb is dit: is er een argument te verzinnen dat onderstaand systeem een duidelijke meerwaarde geeft boven het Asrock systeem, als je het prijsverschil en de mogelijkheid om een tv-kaart in te bouwen buiten beschouwing laat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N€ 34,90€ 34,90
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 82,11€ 82,11
1Silverstone Grandia GD06B€ 110,35€ 110,35
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 20,33€ 20,33
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
1Nexus Value 430€ 49,-€ 49,-
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,14
volgens mij heb je sowieso ook USB tv kaarten dus dat zou eventueel toch nog kunnen op Asrock Vison 3D. Ik twijfel ook tussen het zelf bouwen van een HTPC (weinig zelfbouw ervaring) en de Asrock Vision 3D. Ik ben dus ook heel benieuwd of een zelfbouw HTPC veel voordelen heeft t.o.v. die van Asrock.
Wat ik zelf kan verzinnen is gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden/onderdelen vervangen bij de Asrock en de kleine HD. Dat laatste punt zou ik dan opvangen door een NAS (bijv Synology 211) in de meterkast
Zelfbouw is inderdaad flexibeler mbt de kast en de gebruikte onderdelen. De Asrock heeft nog een i3 van de vorige generatie onder de motorkap (laptop versie) en mist een aantal features die wel in de nieuwe Llano en SB zitten. Verder staan Asrock kastjes niet bekend om hun stilte (hoewel mijn uitspraak niet gebaseerd is op de Vision 3D).

Is een Asrock kastje precies wat je zoekt mbt functies en uiterlijk dan is het een prima koop. Wil je toch wat anders (Grotere HDD, andere kast, stillere/snellere hardware, uitbouwmogelijkheden) dan is zelfbouw beter.

Overigens kun je je zelfbouw setup nog verbeteren (naar mijn mening) met een andere voeding ( het is zuiniger om een 300W/350W (bequiet b.v.) exemplaar te gebruiken en ipv van een A6, een A4 te nemen).

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12 09:18
M'n pa wil een mediaspeler kopen maar ik heb hem verteld dat een HTPC beter is, omdat het een volwaardige PC is dus je kan er veel meer mee maar ik heb er geen kaas van gegeten. Ik heb gehoord van XMBC maar dat is ook alles maar ik wil liever gewoon Windows, ook omdat we hem met een draadloos toetsenbord en muis als gewone PC willen gebruiken. Geld is geen issue maar het moet niet te gek worden.

Wat we willen is 1080p MKV rips, DVD's, foto's, muziek en live voetbal streams mee afspelen maar vooral HD materiaal. Hij heeft nu een blu-ray Home Cinema set maar die gebruiken we nooit en hij heeft via een collega gehoord over die mediaspelers en wil er nu ook één (je weet hoe vaders zijn). Verder heeft ie een laptop maar daar zit een HD3450 in en die kan geen 1080p aan.

Ik heb tot nu toe dit maar kan het bijvoorbeeld 100 euro goedkoper? Die goedkoopste AMD dual-core, kan die ook probleemloos 1080p aan? Het moet vooral stil en zuinig zijn maar dat is het al gauw met dit soort onderdelen. Is een Intel variant beter? Ik weet dat die AMD's grafisch supersterk zijn en ik wil het liefst VLC media speler gebruiken met GPU versnelling. Kan dit ook met een afstandbediening of moet je dan per se Windows Media Center gebruiken? Het moet dus gewoon een kastje worden wat je met de afstandbediening kan bedienen vanaf de bank.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 56,10€ 56,10
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 86,87€ 86,87
1Sony Optiarc AD-7280S-0B0 Zwart€ 15,60€ 15,60
1Silverstone SST-ML03B€ 57,-€ 57,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,87

Dus kort samengevat:
- vooral 1080p materiaal
- afstandsbediening
- gebruiksvriendelijk menu
- het liefst Windows.

Kijk, als het 500 kost, mag dit ook maar dan moet het wel de prijs rechtvaardigen en nogmaals, we gaan er geen gekke dingen mee doen. M'n pa zegt dat het in principe alles mag kosten, als het maar gewoon vloeiend alles afspeelt, maar ik heb liever een HTPC dan zo'n mediaspeler omdat je gewoon een volwaardige PC hebt waar je alles mee kan doen. Zo'n mediaspeler is beperkt, je hebt vaak gezeik met codecs en de software is ook niet je-van-het, als ik de reviews mag geloven. Het is gewoon te uiteenlopend van speler tot speler.

Ohja, vergeten te vermelden. Hij moet op een Samsung LCD TV via HDMI en die blu-ray set zit ook een optische ingang op. Als daar het geluid op zou kunnen, zou het helemaal mooi zijn want het is een 5.1 set en het geluid is wel goed. Maar goed, ik weet dus niet of het geluid via HDMI gaat of dat het via optisch kan maar het zou wel leuk zijn als die die set kan blijven gebruiken puur voor het geluid anders zit je via de TV en daar wordt je niet vrolijk van.

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 28-10-2011 19:58 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
chim0 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:50:
M'n pa wil een mediaspeler kopen maar ik heb hem verteld dat een HTPC beter is, omdat het een volwaardige PC is dus je kan er veel meer mee maar ik heb er geen kaas van gegeten. Ik heb gehoord van XMBC maar dat is ook alles maar ik wil liever gewoon Windows, ook omdat we hem met een draadloos toetsenbord en muis als gewone PC willen gebruiken. Geld is geen issue maar het moet niet te gek worden.
Dat kan gewoon met XBMC. Het is een programma dat draait op Windows.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• chim0
Siempie schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:02:
[...]

Dat kan gewoon met XBMC. Het is een programma dat draait op Windows.
OK, dan ga ik me daar eens in verdiepen maar wat zou je adviseren qua hardware als je het zo hoort?

Zo, ff alles weggehaald want het werd te gek. Dit wordt hem denk ik!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,10€ 38,10
1Inwin BP655€ 44,90€ 44,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 19,81€ 19,81
1Asrock H67M-ITX€ 75,78€ 75,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,06

Alleen jammer van de harde schijf prijzen.

[ Voor 187% gewijzigd door chim0 op 29-10-2011 11:03 ]

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 14:55
chim0 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:07:
[...]

OK, dan ga ik me daar eens in verdiepen maar wat zou je adviseren qua hardware als je het zo hoort?

Zo, ff alles weggehaald want het werd te gek. Dit wordt hem denk ik!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,10€ 38,10
1Inwin BP655€ 44,90€ 44,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 19,81€ 19,81
1Asrock H67M-ITX€ 75,78€ 75,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,06

Alleen jammer van de harde schijf prijzen.
die celeron zou ik achterwege laten want daar ga je ook spijt van krijgen. ga dan voor een ion2 system zoals de zotacjes. die werken out of the box met windows/xbmc/mediaportal.

je eerste config lijkt er dan meer op. ben je ook van plan om er video's op te slaan of heb je thuis nog een nas.

wil je wat zuinigers zou ik de HDD vervangen voor een ssd zodat je weer wat stroom bespaart. maar dan moet je wel je films ergens anders op slaan.

ikzelf heb een asrock a75m besteld met a4-3400 processort van amd. krijg het volgende week binnen dan zal ik wel even een korte review doen.

Suggesties wat hier te plaatsen

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

robertobadjo schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:16:
[...]

die celeron zou ik achterwege laten want daar ga je ook spijt van krijgen. ga dan voor een ion2 system zoals de zotacjes. die werken out of the box met windows/xbmc/mediaportal.

je eerste config lijkt er dan meer op. ben je ook van plan om er video's op te slaan of heb je thuis nog een nas.

wil je wat zuinigers zou ik de HDD vervangen voor een ssd zodat je weer wat stroom bespaart. maar dan moet je wel je films ergens anders op slaan.

ikzelf heb een asrock a75m besteld met a4-3400 processort van amd. krijg het volgende week binnen dan zal ik wel even een korte review doen.
Zou je voor mij ook wat mooie plaatjes van de behuizing willen schieten? Ik wou bijna dezelfde setup als jou bestellen maar die ms-tech behuizing is ineens niet meer leverbaar. verwacht pas rond half november. En ben benieuwd naar je ondervinding!

• robertobadjo
ralph0603 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 16:26:
[...]

Zou je voor mij ook wat mooie plaatjes van de behuizing willen schieten? Ik wou bijna dezelfde setup als jou bestellen maar die ms-tech behuizing is ineens niet meer leverbaar. verwacht pas rond half november. En ben benieuwd naar je ondervinding!
no problemo. iemand heeft in de pricewatch ook een review geschreven van deze kast. en op hardware.info krijgt hij ook een brons award. en via google kan je eventueel ook veel reviews vinden van de kast. ben wel benieuwd naar de amd setup onder xbmc linux. weet wel dat in de nieuwe versie het beter ondersteund word. dus gaat nog wel wat compileer uurtjes kosten om het aan de praat te krijgen denk ik.

Zo'n ION2 systeem is bijna 3x langzamer dan die Celeron. Als je Linux draait, OK (Intel heeft daar crappy drivers) maar onder Windows is die Celeron een stuk handiger.

• robertobadjo
Dreamvoid schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:57:
[...]

Zo'n ION2 systeem is bijna 3x langzamer dan die Celeron. Als je Linux draait, OK (Intel heeft daar crappy drivers) maar onder Windows is die Celeron een stuk handiger.
misschien wel in de benchmarks maar de ion2 kan veel beter video decoderen als een standaard celeron. die moet veel harder werken als een ion2. de amd fusion doen het nog beter op dat vlak.

zelf ook de zotac id11 getest en dat werk ook prima. heb er hier op het werk een aantal staan met gewoon XP erop. werkt prima voor de simpele dingen.

verwacht niet dat met rarren/parren hoge resultaten op beide systemen.

• Serotonin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-08 00:24
robertobadjo schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:23:
[...]

misschien wel in de benchmarks maar de ion2 kan veel beter video decoderen als een standaard celeron. die moet veel harder werken als een ion2. de amd fusion doen het nog beter op dat vlak.

zelf ook de zotac id11 getest en dat werk ook prima. heb er hier op het werk een aantal staan met gewoon XP erop. werkt prima voor de simpele dingen.

verwacht niet dat met rarren/parren hoge resultaten op beide systemen.
Ik denk dat de celeron G530 je positief zal verrassen! Zit qua prestatie paar % onder de pentium G620. Je haalt hiermee gewoon een hele nette dualcore in huis. Voor e40,- heb ik geen aantrekkelijkere dualcore gezien.

Verder is het denk ik heel erg afhankelijk van de rest van je systeem of het een probleem is dat de G530 een beetje aan het werk gezet wordt ivm wel/geen ondersteuning voor video decoden. Wensen mbt post-processing en natuurlijk qua koeling.

Verwijderd

Dag allen,

Twee weken terug mijn pc gefrituurd (voeding doorgebrand en moederbord). Dingetje was bijna 5 jaar oud, dus die heb ik nog voor 100 euro kunnen slijten aan een hobbyist. Nu opzoek naar iets anders.

Ik wilde eerst een kant-en-klare desktop van Acer voor +/- 600 euro. Totdat iemand van tweakers me zei dat ik voor dat geld (of iets meer, als mijn budget het toe zou laten) een vele malen beter systeem heb wanneer ik het zelf samenstel en opbouw. Nu is dat allemaal nieuw voor mij, dus moet hier en daar ook de nodige hulp inschakelen :)

Nu ga ik de pc vooral overdag gebruiken voor thuiswerken (via internetverbinding met mijn werkgever). Snel internet is dus een vereiste. Vandaar een WIFI kaart. Daarnaast gebruik ik Photoshop en game ik zo nu en dan weleens (GTA, MW2 etc). Ik weet dat ik wellicht genoeg zou hebben aan een pc met wat mindere specs. Maar ik heb graag wat meer geld over (+/- 800 euro is het budget) voor een wat beter systeem die ook wat langer mee kan en waarbij een game er goed uitziet!

Hier is even mijn lijstje hoe ik er nu over denk:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Ultimate N WiFi Link 6300€ 28,50€ 28,50
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 119,90€ 119,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,62€ 16,62
1Thermaltake V3 Black Edition€ 38,-€ 38,-
1Scythe Mugen 3€ 37,70€ 37,70
1Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm€ 6,77€ 6,77
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 178,50€ 178,50
1Antec HCG-520€ 59,-€ 59,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 86,99€ 86,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,50€ 41,50
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 141,-€ 141,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 115,35€ 115,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,83

Ik heb deze lijst samengesteld met hulp van andere tweakers hun reviews en de beoordelingen.

Nu is de prijs sinds gisteren omhoog geschoten omdat de hardeschijf ineens 30 euro duurder werd in pricewatch en ook door de toevoeging van een SSD kaart. Na het lezen van het SSD topic ben ik toch erg overtuigd geraakt door de extra snelheid die dit meebrengt. Het is weliswaar niet zo grote SSD maar voldoende lijkt me om Windows, Office en een paar andere kleine programmatjes op te draaien (en nog wat ruimte over te hebben voor updates)...

Ik heb enkele vragen en ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden (en excuses voor de soms wat noob-achtige vragen).

1. Ik heb een processorkoeler in mijn lijst staan. En zo ook een extra Fan (Enermax). Maar is dit wel nodig? Is dat nodig bij alleen wat zwaarder gebruik van de pc? Of is zoiets altijd nodig? Ik had dit volgens mij niet in mijn vorige pc zitten...

2. De onderdelen die ik gekozen heb, sluiten die allemaal een beetje mooi op elkaar aan? En zijn ze allemaal compatable met elkaar? Mochten jullie tips hebben waarom ik beter iets anders kan kiezen, dan hoor ik dat graag.

3. Mis ik iets in mijn lijst om een complete pc samen te stellen?

4. En de meest noob-vraag van allemaal: ik weet dat ik (of iemand die me zou helpen met de pc in elkaar te zetten en te installeren) de onderdelen soms moet koppeling met bedrading. Zit deze bedrading altijd bij het gekocht onderdeel erbij? Of moet ik die ook nog extra los aanschaffen? (zo, deze vraag was wel een dieptepunt in mijn beginnende pc-carriere :P)

Alvast thx voor de moeite!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 10:32:
4. En de meest noob-vraag van allemaal: ik weet dat ik (of iemand die me zou helpen met de pc in elkaar te zetten en te installeren) de onderdelen soms moet koppeling met bedrading. Zit deze bedrading altijd bij het gekocht onderdeel erbij? Of moet ik die ook nog extra los aanschaffen? (zo, deze vraag was wel een dieptepunt in mijn beginnende pc-carriere :P)

Meestal staat er bij de product specificaties wat er allemaal meegeleverd wordt. Mijn ervaring is dat de kabels je die nodig hebt er standaard bij zitten, maar dan wel maar één stuk. Zo kom ik zelf altijd SATA kabels te kort om alles aan te sluiten omdat er meestal maar één bij het moederbord in de doos zit... en daar kom ik dan pas achter als ik de doos open maak :+ .
Dit is dus wel de moeite waard om even te controleren, maar mocht je iets missen dan zijn de meeste kabeltjes altijd wel te krijgen bij de computerwinkel op de hoek.

• robertobadjo
Serotonin schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:50:
[...]

Ik denk dat de celeron G530 je positief zal verrassen! Zit qua prestatie paar % onder de pentium G620. Je haalt hiermee gewoon een hele nette dualcore in huis. Voor e40,- heb ik geen aantrekkelijkere dualcore gezien.

Verder is het denk ik heel erg afhankelijk van de rest van je systeem of het een probleem is dat de G530 een beetje aan het werk gezet wordt ivm wel/geen ondersteuning voor video decoden. Wensen mbt post-processing en natuurlijk qua koeling.
ik durf het zo 123 niet te zeggen of een g530 goed genoeg is voor hedendaagse htpc taken. maar tis toch vaak wel lekker om als je een htpc in elkaar zet ook beetje rekening houdt met de toekomst ipv een jaar later weer wat te moeten kopen omdat je te kort komt. en kwa totaal prijs zal het denk ik niet zoveel uitmaken.
Dag allen,

Twee weken terug mijn pc gefrituurd (voeding doorgebrand en moederbord). Dingetje was bijna 5 jaar oud, dus die heb ik nog voor 100 euro kunnen slijten aan een hobbyist. Nu opzoek naar iets anders.

Ik wilde eerst een kant-en-klare desktop van Acer voor +/- 600 euro. Totdat iemand van tweakers me zei dat ik voor dat geld (of iets meer, als mijn budget het toe zou laten) een vele malen beter systeem heb wanneer ik het zelf samenstel en opbouw. Nu is dat allemaal nieuw voor mij, dus moet hier en daar ook de nodige hulp inschakelen :)

Nu ga ik de pc vooral overdag gebruiken voor thuiswerken (via internetverbinding met mijn werkgever). Snel internet is dus een vereiste. Vandaar een WIFI kaart. Daarnaast gebruik ik Photoshop en game ik zo nu en dan weleens (GTA, MW2 etc). Ik weet dat ik wellicht genoeg zou hebben aan een pc met wat mindere specs. Maar ik heb graag wat meer geld over (+/- 800 euro is het budget) voor een wat beter systeem die ook wat langer mee kan en waarbij een game er goed uitziet!

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,83

Ik heb deze lijst samengesteld met hulp van andere tweakers hun reviews en de beoordelingen.

Nu is de prijs sinds gisteren omhoog geschoten omdat de hardeschijf ineens 30 euro duurder werd in pricewatch en ook door de toevoeging van een SSD kaart. Na het lezen van het SSD topic ben ik toch erg overtuigd geraakt door de extra snelheid die dit meebrengt. Het is weliswaar niet zo grote SSD maar voldoende lijkt me om Windows, Office en een paar andere kleine programmatjes op te draaien (en nog wat ruimte over te hebben voor updates)...

Ik heb enkele vragen en ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden (en excuses voor de soms wat noob-achtige vragen).

1. Ik heb een processorkoeler in mijn lijst staan. En zo ook een extra Fan (Enermax). Maar is dit wel nodig? Is dat nodig bij alleen wat zwaarder gebruik van de pc? Of is zoiets altijd nodig? Ik had dit volgens mij niet in mijn vorige pc zitten...

2. De onderdelen die ik gekozen heb, sluiten die allemaal een beetje mooi op elkaar aan? En zijn ze allemaal compatable met elkaar? Mochten jullie tips hebben waarom ik beter iets anders kan kiezen, dan hoor ik dat graag.

op zich een aardig systeem voor als werkpc. maar je extra koeler kan je ook achterwege laten want de stockkoeler doet al aardig zijn werk en is ook redelijk stil.

je wifi kaartje is voor laptops dus die moet je even vervangen voor een normale pci kaart.

je ssd zou vast voldoende wezen voor alleen windows met wat kleine programma's maar ik zou toch voor een wat grotere gaan (120gb) helaas schieten de prijzen voor HDD's omhoog waardoor je systeem wat duurder gaat uitvallen. je zou die eventueel ook even achterwege laten en later als ze wat gedaald zijn alsnog een HDD erin zetten.

op het bord zelf zit al een video uitgang (dvi/vga) ga je er ook echt mee gamen? anders volstaat die ook prima voor photoshop/mail/internet. dus daar kan je eventueel ook wat besparen.

voor de rest een net systeem.

Verwijderd

robertobadjo schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:23:
[...]

op zich een aardig systeem voor als werkpc. maar je extra koeler kan je ook achterwege laten want de stockkoeler doet al aardig zijn werk en is ook redelijk stil.

je wifi kaartje is voor laptops dus die moet je even vervangen voor een normale pci kaart.

je ssd zou vast voldoende wezen voor alleen windows met wat kleine programma's maar ik zou toch voor een wat grotere gaan (120gb) helaas schieten de prijzen voor HDD's omhoog waardoor je systeem wat duurder gaat uitvallen. je zou die eventueel ook even achterwege laten en later als ze wat gedaald zijn alsnog een HDD erin zetten.

op het bord zelf zit al een video uitgang (dvi/vga) ga je er ook echt mee gamen? anders volstaat die ook prima voor photoshop/mail/internet. dus daar kan je eventueel ook wat besparen.

voor de rest een net systeem.
Thx voor je uitgebreide reactie!

Met de koeler bedoel je zowel de processorkoeling als de Fan? En met de stockkoeler bedoel je de koeler op het moederbord of de processor?

Voor wat betreft de netwerkkaart. Ik heb nog even gekeken, maar kan die van de laptops niet onderscheiden t.o.v. de desktops. Ik zie waarschijnlijk iets doms over het hoofd... Hoe kan ik zien (of beter: sorteren) wat voor notebook of desktop is?

In je uitleg van de SSD en de HDD kan ik me vinden. :)

En als laatste heb je het over de videouitgang. Doel je daarmee op de videokaart die ik toegevoegd heb aan mijn lijstje (dat ik die wellicht kan besparen doordat er op het moederbord al iets zit)? Ik wil wel echt zo nu en dan een mooie game kunnen spelen. En dan lijkt me een dergelijke videokaart geen overbodige luxe... :?

@ Snippo: thx ;)

• robertobadjo
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:21:
[...]

Thx voor je uitgebreide reactie!

Met de koeler bedoel je zowel de processorkoeling als de Fan?

Voor wat betreft de netwerkkaart. Ik heb nog even gekeken, maar kan die van de laptops niet onderscheiden t.o.v. de desktops. Ik zie waarschijnlijk iets doms over het hoofd... Hoe kan ik zien (of beter: sorteren) wat voor notebook of desktop is?

In je uitleg van de SSD en de HDD kan ik me vinden. :)

En als laatste heb je het over de videouitgang. Doel je daarmee op de videokaart die ik toegevoegd heb aan mijn lijstje (dat ik die wellicht kan besparen doordat er op het moederbord al iets zit)? Ik wil wel echt zo nu en dan een mooie game kunnen spelen. En dan lijkt me een dergelijke videokaart geen overbodige luxe... :?

@ Snippo: thx ;)
die mugen van scythe kan je eventueel achterwege laten want de stock koeler die bij de processor zit doet het al zeer goed.

voor wbt netwerkkaarten check dit maar even

http://tweakers.net/price.../wlan-netwerkkaarten.html

een simpel netwerkkaartje van tp-link voor ong 16 euro doet zijn werk prima

pricewatch: TP-Link TL-WN851N 300M

als je idd een leuk spelletje wilt spelen zul je toch een videokaartje erin moeten stoppen dus dan ontkom je er niet aan. wil je nu beetje besparen laat je hem zitten en stop je er later er nog 1 in die dan ook wat beter is bijvoorbeeld.

Verwijderd

robertobadjo schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:27:
[...]

die mugen van scythe kan je eventueel achterwege laten want de stock koeler die bij de processor zit doet het al zeer goed.

voor wbt netwerkkaarten check dit maar even

http://tweakers.net/price.../wlan-netwerkkaarten.html

een simpel netwerkkaartje van tp-link voor ong 16 euro doet zijn werk prima

pricewatch: TP-Link TL-WN851N 300M

als je idd een leuk spelletje wilt spelen zul je toch een videokaartje erin moeten stoppen dus dan ontkom je er niet aan. wil je nu beetje besparen laat je hem zitten en stop je er later er nog 1 in die dan ook wat beter is bijvoorbeeld.
Thx. Heb de netwerkkaart al gewijzigd ;)

De koeler is dus overbodig. Zo ook die extra Fan die ik heb toegevoegd?

En voor wat betreft de HDD en de videokaart: ik hou gewoon goed the pricewatch in de gaten. Heb geen haast met de pc (gebruik tijdelijk de laptop van mijn vriendin) en wacht gewoon op een goede prijs :*)

Voor wat betreft de SSD: vind het prijsverschil tussen de 60 en 120 GB nogal groot (bijna het dubbele), dus ik denk dat ik dan toch maar voor de 60 ga. Dat moet toch toereikend zijn voor die paar programma's die ik vaker gebruik...

• robertobadjo
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:36:
[...]

Thx. Heb de netwerkkaart al gewijzigd ;)

De koeler is dus overbodig. Zo ook die extra Fan die ik heb toegevoegd?

En voor wat betreft de HDD en de videokaart: ik hou gewoon goed the pricewatch in de gaten. Heb geen haast met de pc (gebruik tijdelijk de laptop van mijn vriendin) en wacht gewoon op een goede prijs :*)

Voor wat betreft de SSD: vind het prijsverschil tussen de 60 en 120 GB nogal groot (bijna het dubbele), dus ik denk dat ik dan toch maar voor de 60 ga. Dat moet toch toereikend zijn voor die paar programma's die ik vaker gebruik...
houd er rekening mee dat windows 7 al de helft verbruikt plus dat je niet de volle 64gb tot je beschikking hebt. is altijd ietsjes minder.

als het gaat om koeling in je kast check of de kast al build in fans heeft. zoja dan hoef je die extra fan ook achterwege te laten. maar das meer een persoonlijke keus. voor de rest kan je aardig uit de voeten met het spulletje

Verwijderd

:) waarvoor dank!!

• chim0
[...]

Is die ION2 niet langzamer dan die Celeron? Er hoeft alleen maar 1080p MKV, DVD bestanden (VIDEO_TS en ISO's), XViD, MP3 en foto's op afgespeeld te worden en er moet geinternet kunnen worden. Nou, volgens mij is die Celeron daar snel genoeg voor?
Maar die SB config is goedkoper en zuiniger en volgens de specificaties van Intel kan je zelfs met de langzaamste HD2000 IGP, full HD materiaal afspelen. Nou is alleen de vraag: wat voor HD materiaal? Want dat staat er niet bij. Maar dat grafische geweld van die APU's heb ik toch niet echt nodig voor mijn doeleinden? Ja, bij VLC player GPU acceleration aanzetten maar dat moet die HD2000 toch ook makkelijk kunnen?

En nee, ik heb geen NAS. Opslaan van bestanden gebeurt op dezelfde harde schijf. Het moet dus eigenlijk gewoon een PC worden maar met een mooi media speler menu maar ook gewoon Internet Explorer en andere programma's wanneer men dat wil.
Nee, het wordt gewoon 1 grote harde schijf voor zowel Windows als opslag.
Mooi, ik ben benieuwd maar waarom geen ION2 dan als je die wel adviseert? Die Celeron is welliswaar een lichte processor maar het is wel gewoon een volwaardige processor.

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-12 16:07
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn idee. Ik heb binnekort een NAS en dan wil ik graag een gebruiksvriendelijke en duidelijke manier om films daarvan op mijn tv af te spelen. Nu is mijn oog gevallen op de Zotac ZBOX ID41
Met 2GB kingston RAM erin.

Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken om OpenELEC op een USB stick te zetten en dan 720p series en full hd films af te spelen. Nu vraag ik mij het volgende af. Zou het menu vlot reageren? Of is het verstandiger een andere Zotac (of een volledig ander merk) te kiezen? En weet toevallig iemand of er al een afstandsbediening bij zit?

[ Voor 4% gewijzigd door jamiev90 op 30-10-2011 20:20 ]

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:58

jacobras

Developer

@jamiev90: op GoT loopt ook een speciaal topic over de Zotacs. Neem daar eens een kijkje, volgens mij zijn de meeste (al dan niet alle) vragen van je daar al eens beantwoord: [HTPC] Zotac ZBOX .

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• robertobadjo
chim0 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 17:30:
[...]

Is die ION2 niet langzamer dan die Celeron? Er hoeft alleen maar 1080p MKV, DVD bestanden (VIDEO_TS en ISO's), XViD, MP3 en foto's op afgespeeld te worden en er moet geinternet kunnen worden. Nou, volgens mij is die Celeron daar snel genoeg voor?

[...]

Maar die SB config is goedkoper en zuiniger en volgens de specificaties van Intel kan je zelfs met de langzaamste HD2000 IGP, full HD materiaal afspelen. Nou is alleen de vraag: wat voor HD materiaal? Want dat staat er niet bij. Maar dat grafische geweld van die APU's heb ik toch niet echt nodig voor mijn doeleinden? Ja, bij VLC player GPU acceleration aanzetten maar dat moet die HD2000 toch ook makkelijk kunnen?

En nee, ik heb geen NAS. Opslaan van bestanden gebeurt op dezelfde harde schijf. Het moet dus eigenlijk gewoon een PC worden maar met een mooi media speler menu maar ook gewoon Internet Explorer en andere programma's wanneer men dat wil.

[...]

Nee, het wordt gewoon 1 grote harde schijf voor zowel Windows als opslag.

[...]

Mooi, ik ben benieuwd maar waarom geen ION2 dan als je die wel adviseert? Die Celeron is welliswaar een lichte processor maar het is wel gewoon een volwaardige processor.
De ion2 is kwa processor mss iets langzamer als de celeron maar bij de ion2 zitten de codecs erin zodat je out of the box hardware acceleration hebt om video's mee af te spelen. de celeron moet dat volgens mij zelf nog decoderen. (schiet me er niet op af want ik houd de celerons niet helemaal meer bij omdat ik ze zelf niet intresant vind)

wil je een pc waar je ook gewoon mee kan werken is de celeron/ion2 niet intresant. ga dan naar een i3 kijken of nog beter een i5 dan heb je een fatsoenlijk werkstation met genoeg power om alles mee te doen. neem aan dat je een pc thuis afschrijft na ongeveer 4 a 5 jaar. dus ook handig om dan nu voor een i5 te gaan zodat je voor de komende jaren nergens tegenaanloopt. en het scheelt nu maar een euro of 50. helaas zijn de HDD's duurder geworden waardoor je besparing op andere dingen weer tenietdoen.

• chim0
robertobadjo schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 08:46:
[...]

De ion2 is kwa processor mss iets langzamer als de celeron maar bij de ion2 zitten de codecs erin zodat je out of the box hardware acceleration hebt om video's mee af te spelen. de celeron moet dat volgens mij zelf nog decoderen. (schiet me er niet op af want ik houd de celerons niet helemaal meer bij omdat ik ze zelf niet intresant vind)
Mja, ik heb zitten kijken maar vind die ION maar niks. 160 euro voor een moederbordje. Daar heb je een volwaardig moederbord en processor voor.

Maar codecs is toch geen probleem? Er komt gewoon Windows op dus je installeert ffdshow of VLC Media Player of wat dan ook.
wil je een pc waar je ook gewoon mee kan werken is de celeron/ion2 niet intresant. ga dan naar een i3 kijken of nog beter een i5 dan heb je een fatsoenlijk werkstation met genoeg power om alles mee te doen. neem aan dat je een pc thuis afschrijft na ongeveer 4 a 5 jaar. dus ook handig om dan nu voor een i5 te gaan zodat je voor de komende jaren nergens tegenaanloopt. en het scheelt nu maar een euro of 50. helaas zijn de HDD's duurder geworden waardoor je besparing op andere dingen weer tenietdoen.
Gewoon werken betekent gewoon internetten. Het moet een media speler worden maar wel gewoon kunnen internetten en ik denk dat die Celeron daar prima voor is.

i3 of i5 is geen optie: te duur en overdreven.
robertobadjo schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 08:46:
[...]

No offence, maar het eerste stuk over de "codecs" is gewoon onzin. Codecs zijn helemaal geen onderdelen van de CPU's, maar geinstalleerde software op de pc. Wanneer je een codec installeert dan zorg je (zeer kort door de bocht) dat je besturingssysteem de benodigde decoder tot zijn beschikking heeft om een video/audio bestand af te kunnen spelen. Het enige wat in de CPU/GPU zit wat gebrek aan ondersteuning kan veroorzaken is b.v. het gebrek of de aanwezigheid van HDMI 1.4 (3d video). Tegenwoordig hebben alle GPU's (intel, AMD, Nivdea) fixed function hardware voor HD video acceleratie.

Het afspelen van HD video was altijd een zeer arbeidsintensieve taak voor de cpu. Tegenwoordig wordt juist het gros van het decodeerwerk gedaan door de GPU (inderdaad hardwareacceleratie, DXVA, VDPAU enz enz). Hierdoor is het bij het uitzoeken van een HTPC handig om hardware uit te zoeken welke door de door jou geprefereerde codec ondersteund wordt om hardwareacceleratie te gebruiken (in het geval van chim0 dus op dit moment VLC met bijbehorende decoder). Gelukkig is onder windows de ondersteuning van AMD, Nvidia en Intel GPU's prima. Dus zolang je je software maar goed voor elkaar hebt (klinkt makkelijker dan het is) kun je gebruik maken van hardwareacceleratie.

Doordat de CPU dus weinig belast wordt tijdens het afspelen van video is het ook veel minder van belang hoe snel de CPU is. Hierdoor zie je dat een ION of Brazos systeem met een zeer trage cpu prima in staat is om HD video af te spelen. Dit is omdat de relatief goede GPU al het zware werk doet.

Bij het uitzoeken van een HTPC is het dus voldoende om een zuinige dual core te nemen (AMD A4 of Celeron/Pentium) met een goede GPU. AMD heeft op dit moment gewoon de meest interessante GPU's in hun platform. Een intel variant is ook prima, maar heeft vaak een mindere ondersteuning.

Wanneer je linux gaat draaien is het een ander verhaal, maar aangezien dat op dit moment heel snel aan het veranderen is ga ik daar nog niet te veel over uitweiden.

• chim0
jaapsander schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:37:
[...]
(in het geval van chim0 dus op dit moment VLC met bijbehorende decoder)
Bedankt voor de uitleg en de rest van je verhaal. HDMI 1.4a is idd ook 1 van de redenen om een volwaardige PC te nemen.

Maar denk je dat VLC met GPU acceleratie goed werkt op een Celeron G530 + HD2000?

• robertobadjo
jaapsander schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:37:
[...]

No offence, maar het eerste stuk over de "codecs" is gewoon onzin. Codecs zijn helemaal geen onderdelen van de CPU's, maar geinstalleerde software op de pc. Wanneer je een codec installeert dan zorg je (zeer kort door de bocht) dat je besturingssysteem de benodigde decoder tot zijn beschikking heeft om een video/audio bestand af te kunnen spelen. Het enige wat in de CPU/GPU zit wat gebrek aan ondersteuning kan veroorzaken is b.v. het gebrek of de aanwezigheid van HDMI 1.4 (3d video). Tegenwoordig hebben alle GPU's (intel, AMD, Nivdea) fixed function hardware voor HD video acceleratie.

Het afspelen van HD video was altijd een zeer arbeidsintensieve taak voor de cpu. Tegenwoordig wordt juist het gros van het decodeerwerk gedaan door de GPU (inderdaad hardwareacceleratie, DXVA, VDPAU enz enz). Hierdoor is het bij het uitzoeken van een HTPC handig om hardware uit te zoeken welke door de door jou geprefereerde codec ondersteund wordt om hardwareacceleratie te gebruiken (in het geval van chim0 dus op dit moment VLC met bijbehorende decoder). Gelukkig is onder windows de ondersteuning van AMD, Nvidia en Intel GPU's prima. Dus zolang je je software maar goed voor elkaar hebt (klinkt makkelijker dan het is) kun je gebruik maken van hardwareacceleratie.

Doordat de CPU dus weinig belast wordt tijdens het afspelen van video is het ook veel minder van belang hoe snel de CPU is. Hierdoor zie je dat een ION of Brazos systeem met een zeer trage cpu prima in staat is om HD video af te spelen. Dit is omdat de relatief goede GPU al het zware werk doet.

Bij het uitzoeken van een HTPC is het dus voldoende om een zuinige dual core te nemen (AMD A4 of Celeron/Pentium) met een goede GPU. AMD heeft op dit moment gewoon de meest interessante GPU's in hun platform. Een intel variant is ook prima, maar heeft vaak een mindere ondersteuning.

Wanneer je linux gaat draaien is het een ander verhaal, maar aangezien dat op dit moment heel snel aan het veranderen is ga ik daar nog niet te veel over uitweiden.
heb het mss ook beetje verkeerd uitgelegd. bedoel met codecs dat er dus hardwarematige acceleratie inzit. in die zin dat de proc ook weinig meer hoeft te doen. en ik vertelde ook dat ik me niet verdiep in de celeron omdat ik die lijn persoonlijk niet intresant vind.

daarom is het ook handig om ook te concentreren op energie verbruik en eventueel snelheid van het systeem zelf.

we zitten beide op 1 en dezelfde lijn alleen leggen we het beide uit.

offence non taken ;)
chim0 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:06:
[...]

Mja, ik heb zitten kijken maar vind die ION maar niks. 160 euro voor een moederbordje. Daar heb je een volwaardig moederbord en processor voor.

Maar codecs is toch geen probleem? Er komt gewoon Windows op dus je installeert ffdshow of VLC Media Player of wat dan ook.

[...]

Gewoon werken betekent gewoon internetten. Het moet een media speler worden maar wel gewoon kunnen internetten en ik denk dat die Celeron daar prima voor is.

i3 of i5 is geen optie: te duur en overdreven.
gewoon werken is voor 1 ieder weer anders. ik versta bij mij onder gewoon werken ook zwaardere applicaties zoals meerdere tabs open in firefox of meerdere vmware sessies. (dat pakket vreet ook veel resources)

met een i3 haal je zowiezo al een aardige krachtpatser in huis. voor 95 euro heb je al een core i3 in huis en laat een bordje dan 60 euro zijn. dus haal je voor 160 euro veel meer in huis.

maar zoals ik al aangaf. persoonlijk kijk ik ook voor een aantal jaren naar een systeem. ik spaar zelf liever wat extra dat ik nu een wat beter systeem koop als dat ik volgend jaar weer tegen beperkingen aanloop.

chim0 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:55:
[...]

Bedankt voor de uitleg en de rest van je verhaal. HDMI 1.4a is idd ook 1 van de redenen om een volwaardige PC te nemen.

Maar denk je dat VLC met GPU acceleratie goed werkt op een Celeron G530 + HD2000?
VLC met GPU acceleratie gaat met veel video's goed werken op een Celeron G530 + HD2000. 3D gaat alleen niet in alle gevallen goed. 3D SBS mkv's zullen wel werken, maar volledige bluray 3d streams niet. Daarvoor moet je een i3 2100 minimaal hebben en volgens mij een H67 moederbord. AMD variant heeft deze beperking niet.

Is er een reden dat je liever een Intel setup hebt (persoonlijke voorkeur)? Anders zou ik nog eens naar een AMD setup kijken. Heeft een betere GPU (welke dus het zware werk doet) en betere ondersteuning en tegelijk genoeg CPU kracht.

Overigens zou ik me eens inlezen in het gebruik van XBMC voor HTPC gebruik. Is een volledig (en) gratis pakket welke goed te bedienen is met een afstandsbediening (VLC is niet handig te bedienen op die manier) en er ook nog eens mooi uit ziet/kan zien (skins genoeg).
robertobadjo schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:04:
[...]

heb het mss ook beetje verkeerd uitgelegd. bedoel met codecs dat er dus hardwarematige acceleratie inzit. in die zin dat de proc ook weinig meer hoeft te doen. en ik vertelde ook dat ik me niet verdiep in de celeron omdat ik die lijn persoonlijk niet intresant vind.

daarom is het ook handig om ook te concentreren op energie verbruik en eventueel snelheid van het systeem zelf.

we zitten beide op 1 en dezelfde lijn alleen leggen we het beide uit.

offence non taken ;)

[...]

gewoon werken is voor 1 ieder weer anders. ik versta bij mij onder gewoon werken ook zwaardere applicaties zoals meerdere tabs open in firefox of meerdere vmware sessies. (dat pakket vreet ook veel resources)

met een i3 haal je zowiezo al een aardige krachtpatser in huis. voor 95 euro heb je al een core i3 in huis en laat een bordje dan 60 euro zijn. dus haal je voor 160 euro veel meer in huis.

maar zoals ik al aangaf. persoonlijk kijk ik ook voor een aantal jaren naar een systeem. ik spaar zelf liever wat extra dat ik nu een wat beter systeem koop als dat ik volgend jaar weer tegen beperkingen aanloop.
Ik had door dat je hetzelfde bedoelde, maar wanneer je het in die bewoording uitlegt kan het verwarrend zijn voor degene die dit topic lezen en het verkeerd interpreteren. Vandaar dat ik het probeerde te verduidelijken.

Overigens zou snap ik dat je de celeron lijn niet interessant vind aangezien je vmware sessies wilt gaan draaien (wat absoluut niet standaard is voor HTPC gebruik). Maar persoonlijk denk ik dat die celeron lijn juist best interessant is. Wanneer je zo goedkoop mogelijk wilt gaan en alleen basis DXVA onder windows wilt heb je een goedekope en zuinige CPU. Wanneer je met deze cpu meerdere tabs onder firefox open hebt staan gaat het niet veel langzamer dan met een i3 hoor.

De i3 is een mooie Cpu wanneer je andere taken wilt doen met je HTPC dan standaard (Vmware sessie draaien bijvoorbeeld), maar is bij standaard HTPC gebruik gewoon gigantische overkill. Zoals ik al eerder probeerde uit te leggen ligt het accent tegenwoordig bij het afspelen van video's veel meer op GPU kracht. Hierdoor kun je functies aanspreken (post-processing van videomateriaal) waardoor het afspelen van video's mogelijk beter wordt. Dit kan een echte meerwaarde zijn voor een HTPC, helemaal wanneer je veel interlaced of SD kwaliteit video's afspeelt. En dan is de AMD variant gewoon een betere keuze.

Hoe krachtig het CPU gedeelte van de APU dan is, is veel minder relevant (zolang het boven een bepaald minimum is).

[ Voor 63% gewijzigd door jaapsander op 31-10-2011 12:15 ]

• robertobadjo
@jaap: wat ik bedoelde met pc als workstation/htpc (welke ik overigens niet wil/heb) dat als je die 2 taken gaat combineren wat extra rekenkracht geen overbodige luxe is. de vmware client vreet gewoonweg veel resources.

ik persoonlijk hou die dingen gescheiden. ik krijg hopelijk deze week mijn bestelling binnen met een amd a4-3400 icm een asrock a75m bordje en dan test ik even de performance. uiteraard heeft die als doel alleen maar htpc.

als workstation wil ik liever een i5 of nog sneller maar dat heeft te maken met de pakketten die ik gewoon veel draai.

ik gaf het alleen maar aan wat er dan allemaal mogelijk is en waar je rekening mee kan/moet houden. maar ook dat is geheel persoonlijk.

zoals we beide al aangaven (en ik wat onduidelijk was) dat de GPU voor video belangrijker is als cpu. en dan komt amd toch net even wat beter uit de bus.

uiteraard hangt het geheel wel af hoeveel geheugen en de snelheid van de HDD (ik heb er daarom ook een ssd ingezet ivm geluid/snelheid/warmte)

combinatie van dus.

daarom persoonlijk gescheiden systemen.

gewoon 1 htpc en 1 workstation. ga je ze samenvoegen kom je toch op hele andere configs uit. en meer oog voor de toekomst denk ik.

robertobadjo schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:23:
Wait what? We hebben het hier niet over een oude P4 celeron ofzo - dit is een volwaardige Sandy Bridge met een GPU met volledige video decoding. Een AMD E-350 of Atom D525/ION2 zitten niet eens in de buurt. Llano is andere koek natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 31-10-2011 13:04 ]

• robertobadjo
Dreamvoid schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:02:
[...]

Wait what? We hebben het hier niet over een oude P4 celeron ofzo - dit is een volwaardige Sandy Bridge met een GPU met volledige video decoding. Een AMD E-350 of Atom D525/ION2 zitten niet eens in de buurt. Llano is andere koek natuurlijk.
misunderstanding van mijn kant uit dus. maar zoals ik zei ik houd de celerons niet meer bij omdat dat voor mij persoonlijk niet intresant is.

ik bouw systeems op basis van doel en functie.

robertobadjo schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:05:
[...]

misunderstanding van mijn kant uit dus. maar zoals ik zei ik houd de celerons niet meer bij omdat dat voor mij persoonlijk niet intresant is.

ik bouw systeems op basis van doel en functie.
Ben het met je eens mbt het gescheiden houden van HTPC en workstation. Maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom die celerons voor jou niet interessant zouden zijn. In een pure HTPC setup is het toch iets wat je best kan overwegen.

Aan de ene kant heb je Llano met als voordelen een veel betere GPU (post-processing enz enz) en als nadeel dat ze niet zo goed beschikbaar zijn en er minder keuze is in moederborden. En ik vermoed iets minder zuinig dan een celeron.
Aan de andere kant heb je celeron die goedkoop en energiezuinig is met iets mindere mogelijkheden mbt post-processen en een grote keus mbt moederborden heeft. Is toch een redelijk alternatief om in overweging te nemen.

Verwijderd

Dag allen,

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,83

Even nog aanvullend op mijn wensenlijst: volstaat het ook om bijv. een 450W voeding te nemen ipv een 520W? Bijv. deze van Coolermaster: pricewatch: Cooler Master GX 450W 80+ Bronze Scheelt weer een paar centen, heeft een langere garantietermijn... en het scheelt ook wel wat in de energierekening als ik de pc veel aan heb staan.

Of raden jullie aan echt een 520W te nemen zoals ik die in de lijst heb staan?

p.s. woont er iemand in regio Eindhoven die een pc uit onderdelen kan opbouwen en alles kan installeren (en dat vanzelfsprekend vaker doet)? Ik weet dat ik het voor een paar tientjes kan laten doen, maar zou het graag de volgende keer zelf willen kunnen. Dus wil graag meekijken... PM me als je bereidt bent... ;)

• robertobadjo
jaapsander schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:10:
[...]

Ben het met je eens mbt het gescheiden houden van HTPC en workstation. Maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom die celerons voor jou niet interessant zouden zijn. In een pure HTPC setup is het toch iets wat je best kan overwegen.

Aan de ene kant heb je Llano met als voordelen een veel betere GPU (post-processing enz enz) en als nadeel dat ze niet zo goed beschikbaar zijn en er minder keuze is in moederborden. En ik vermoed iets minder zuinig dan een celeron.
Aan de andere kant heb je celeron die goedkoop en energiezuinig is met iets mindere mogelijkheden mbt post-processen en een grote keus mbt moederborden heeft. Is toch een redelijk alternatief om in overweging te nemen.
koop nu een celeron en ik weet bijna zeker dat je volgend jaar weer tegen beperkingen loopt. als de celeron een 3d blueray kan afspelen vind ik dat knap.

energie verbruik durf ik geen uitspraken over te doen. geloof je meteen als de celeron zuiniger is. zal als ik tijd heb eens een celeron systeempje in elkaar zetten en naast de mijne plaatsen op papier.

hopelijk krijg ik mijn zooi snel binnen kan niet w88 om weer ff te klooien *D

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:48:
[...]

Even nog aanvullend op mijn wensenlijst: volstaat het ook om bijv. een 450W voeding te nemen ipv een 520W? Bijv. deze van Coolermaster: pricewatch: Cooler Master GX 450W 80+ Bronze Scheelt weer een paar centen, heeft een langere garantietermijn... en het scheelt ook wel wat in de energierekening als ik de pc veel aan heb staan.

Of raden jullie aan echt een 520W te nemen zoals ik die in de lijst heb staan?

p.s. woont er iemand in regio Eindhoven die een pc uit onderdelen kan opbouwen en alles kan installeren (en dat vanzelfsprekend vaker doet)? Ik weet dat ik het voor een paar tientjes kan laten doen, maar zou het graag de volgende keer zelf willen kunnen. Dus wil graag meekijken... PM me als je bereidt bent... ;)
Over voedingen kun je maar 1 ding zeggen: De ene 500W is de andere 500W niet. De pc zal genoeg hebben aan 450W wanneer je een A-merk voeding gebruikt. In het voedingen topic kun je meer info krijgen.

Overigens vind ik je setup niet echt op een HTPC lijken (eigenlijk totaal niet), zit je niet in het verkeerde topic?
Denk dat je in [BBG aanschaf] Gamesysteem meer respons krijgt.

Overigens is het in slim idee om iemand je pc in elkaar te laten zetten. Zo kun je de kunst afkijken voor de volgende keer.
robertobadjo schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:14:
[...]

koop nu een celeron en ik weet bijna zeker dat je volgend jaar weer tegen beperkingen loopt. als de celeron een 3d blueray kan afspelen vind ik dat knap.

energie verbruik durf ik geen uitspraken over te doen. geloof je meteen als de celeron zuiniger is. zal als ik tijd heb eens een celeron systeempje in elkaar zetten en naast de mijne plaatsen op papier.

hopelijk krijg ik mijn zooi snel binnen kan niet w88 om weer ff te klooien *D
Denk niet dat die celeron veel langzamer is dan een AMD A4 (CPU gedeelte dan). En wanneer je hardware acceleratie goed hebt geconfigureerd zal hij prima een blu-ray af kunnen spelen alleen geen 3D (das wel een beperking).

Het binnenkrijgen van nieuwe onderdelen en het klooien daarmee vind ik persoonlijk altijd het leukste gedeelte van een nieuwe pc samenstellen/kopen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 31-10-2011 15:54 ]

Verwijderd

Thx Jaap.

Heb het bericht toch hier geplaatst omdat ik de pc wel voornamelijk als HTPC wil gaan gebruiken. Maar ik zal het bericht ook daar nog even uitzetten.

Maar mochten er hier ook nog mensen kijken die antwoorden kunnen geven, graag :)

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:26

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Even een vraagje in de hoop dat iemand me kan helpen.
Probeer vandaag de HTPC aan te sluiten op een yamaha RX-V667, bij opstarten PC krijg ik netjes beeld via de versterker op mijn scherm. Maar zodra windows naar het bureaublad wilt valt mijn beeld weg en krijg ik de screensaver van Yamaha in beeld.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft een Intel Core i3 2100T systeem op een Asus P8H67-I moederbord.

https://untappd.com/user/OzzBier

• robertobadjo
nickvanozzie schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 18:59:
Even een vraagje in de hoop dat iemand me kan helpen.
Probeer vandaag de HTPC aan te sluiten op een yamaha RX-V667, bij opstarten PC krijg ik netjes beeld via de versterker op mijn scherm. Maar zodra windows naar het bureaublad wilt valt mijn beeld weg en krijg ik de screensaver van Yamaha in beeld.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft een Intel Core i3 2100T systeem op een Asus P8H67-I moederbord.
resolutie/refreshrate te hoog? lijkt mij erop dat je versterker niet overweg kan met het input signaal.

hoe heb je hem aangesloten via hdmi?

• JimZzter
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 12:17
Heb zojuist de MS-Tech MC-1200 besteld, Jeujh, iemand eigenlijk enig idee of de scythe shuriken hierin gaat passen????

• OzzieMann

OzzieMann

robertobadjo schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:47:
[...]

resolutie/refreshrate te hoog? lijkt mij erop dat je versterker niet overweg kan met het input signaal.

hoe heb je hem aangesloten via hdmi?
Inderdaad aangesloten via HDMI, resolutie staat op 1920x1080 en refreshrate staat op 59Hz.

edit:
Dan ga ik natuurlijk eerst even vanmiddag als ik weer thuis ben de refreshrate op 60Hz zetten...
Nu eerst even koffie... :+

[ Voor 15% gewijzigd door OzzieMann op 01-11-2011 08:33 ]

• robertobadjo
nickvanozzie schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 06:48:
[...]

Inderdaad aangesloten via HDMI, resolutie staat op 1920x1080 en refreshrate staat op 59Hz.

edit:
Dan ga ik natuurlijk eerst even vanmiddag als ik weer thuis ben de refreshrate op 60Hz zetten...
Nu eerst even koffie... :+
zet de refreshrate even op 50. mss slikt je versterker 59/60hz niet.

• OzzieMann

OzzieMann

Ga ik vanmiddag zodra ik thuis ben uitproberen. Heb net even de manual gedownload en daarin staat dat de AVR de volgende signalen ondersteunt:

1080P/60Hz, 50Hz, 24Hz

Ik laat de uitkomst weten.

• chim0
Dreamvoid schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:02:
[...]

Sandy Bridge idd.

Maar wat zou jij adviseren voor 1080p MKV rips? Celeron G530 of A4-3400?
nickvanozzie schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:43:
Ga ik vanmiddag zodra ik thuis ben uitproberen. Heb net even de manual gedownload en daarin staat dat de AVR de volgende signalen ondersteunt:

1080P/60Hz, 50Hz, 24Hz

Ik laat de uitkomst weten.
Indien niet werkt kan het ook zijn dat Windows via een ander beeldscherm het bureaublad weer wil geven. Even Windowstoets+P een paar keer indrukken laat Windows schakelen tussen primaire en secundaire monitor. Ook kun je proberen of rechtstreeks aansluiten op de tv wel werkt.
JimZzter schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:19:
Heb zojuist de MS-Tech MC-1200 besteld, Jeujh, iemand eigenlijk enig idee of de scythe shuriken hierin gaat passen????
Ligt natuurlijk ook aan de andere gebruikte componenten, maar in principe moet dat gewoon passen. Heb je trouwens de bijgeleverde voeding vervangen? Het schijnt dat die niet veel soeps is.

[ Voor 25% gewijzigd door jaapsander op 01-11-2011 10:07 ]

• robertobadjo
JimZzter schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:19:
stock koeler past ook dus die scythe helemaal. mooi kastje alleen nergens op voorraad. daarom toch besloten om voor de silverstone ml03 te gaan.

• OzzieMann

OzzieMann

jaapsander schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:14:
[...]

Indien niet werkt kan het ook zijn dat Windows via een ander beeldscherm het bureaublad weer wil geven. Even Windowstoets+P een paar keer indrukken laat Windows schakelen tussen primaire en secundaire monitor. Ook kun je proberen of rechtstreeks aansluiten op de tv wel werkt.

[...]
Rechtstreeks aansluiten op TV werkt zonder problemen, zo keken wij namelijk altijd. En dan geluid via Optical-out naar oude AVR. Maar deze nieuwe AVR wil ik vol benutten dus natuurlijk ook geluid over HDMI versturen zodat we ook HD audio kunnen beluisteren :9
De Windowstoets+P staat ook genoteerd mocht de refresh rate aanpassing niet werken.

• OzzieMann

OzzieMann

Alle refreshrates en resoluties geprobeerd maar nog steeds niks.
PC ook met meerdere HDMI kabels aangesloten op verchillende HDMI ingangen op de AVR, geen resultaat.
AVR stuurt signaal door naar HDMI1 op de LCD, als ik de LCD op een andere input zet dan brand het HDMI logo op de versterker wel. Zet ik dan de TV op HDMI1 dan knippert dit logo 2 maal en gaat dan helemaal uit.

Kan dit een HDCP probleem zijn? En hoe kan dat dan opgelost worden?

• robertobadjo
nickvanozzie schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 17:03:
Alle refreshrates en resoluties geprobeerd maar nog steeds niks.
PC ook met meerdere HDMI kabels aangesloten op verchillende HDMI ingangen op de AVR, geen resultaat.
AVR stuurt signaal door naar HDMI1 op de LCD, als ik de LCD op een andere input zet dan brand het HDMI logo op de versterker wel. Zet ik dan de TV op HDMI1 dan knippert dit logo 2 maal en gaat dan helemaal uit.

Kan dit een HDCP probleem zijn? En hoe kan dat dan opgelost worden?
op de tv werkt het wel maar via je versterker niet? al eens in de settings gekeken van je versterker? lijkt mij ook wel op een handshake probleem eigenlijks :S

• JimZzter
robertobadjo schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:42:
[...]

stock koeler past ook dus die scythe helemaal. mooi kastje alleen nergens op voorraad. daarom toch besloten om voor de silverstone ml03 te gaan.
Ok thanks voor je reply:D maar nergens op voorraad? heb deze via zercom binnen 1 tot 3 werkdagen.. tenminste dat is wat op de site staat:D kan niet wachten haha.

• robertobadjo
JimZzter schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 19:12:
[...]

Ok thanks voor je reply:D maar nergens op voorraad? heb deze via zercom binnen 1 tot 3 werkdagen.. tenminste dat is wat op de site staat:D kan niet wachten haha.
heb vorige week zitten zoeken want in eerste instantie wou ik die ook maar door de geringe beschikbaarheid ben ik toch voor een ml03b van silverstone gegaan. alleen had verwacht dat het spulletje wel bezorgd zou worden maar ook die kast schijnt moeilijk te leveren zijn :( hopelijk morgen de dag dat het hele pakketje bezorgd word.

• OzzieMann

OzzieMann

robertobadjo schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:42:
[...]

op de tv werkt het wel maar via je versterker niet? al eens in de settings gekeken van je versterker? lijkt mij ook wel op een handshake probleem eigenlijks :S
Instellingen staan allemaal niet raar, ook al allerlei verschillende instellingen geprobeerd. Veel verschillende opties om-en-om aan en uit gezet... Niets helpt.

Ik ga denk maar een videokaartje proberen, ken vast nog wel iemand die er eventjes eentje heeft liggen. Misschien dat daarmee het probleem opgelost kan worden...

nickvanozzie schreef op woensdag 02 november 2011 @ 06:48:
[...]

Instellingen staan allemaal niet raar, ook al allerlei verschillende instellingen geprobeerd. Veel verschillende opties om-en-om aan en uit gezet... Niets helpt.

Ik ga denk maar een videokaartje proberen, ken vast nog wel iemand die er eventjes eentje heeft liggen. Misschien dat daarmee het probleem opgelost kan worden...
Je hebt niet toevallig een ander HDMI apparaat welke je via je Yamaha aan kan sluiten (smartphone, blu-ray speler of laptop met HDMI aansluiting)? Een andere videokaart zou ook het probleem op kunnen lossen. Al geprobeerd om via de DVI uitgang met verloop naar HDMI (alleen voor het testen) te kijken of het probleem zich nog voordoet?

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 02-11-2011 09:09 ]

• JimZzter
robertobadjo schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:18:
[...]

heb vorige week zitten zoeken want in eerste instantie wou ik die ook maar door de geringe beschikbaarheid ben ik toch voor een ml03b van silverstone gegaan. alleen had verwacht dat het spulletje wel bezorgd zou worden maar ook die kast schijnt moeilijk te leveren zijn :( hopelijk morgen de dag dat het hele pakketje bezorgd word.
hmmmm dat is minder..

Ga toch maar even een belletje plegen met zercom dan. hoop voor je dat de ml03b dan wel snel word geleverd.:D

• OzzieMann

OzzieMann

jaapsander schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:08:
[...]

Je hebt niet toevallig een ander HDMI apparaat welke je via je Yamaha aan kan sluiten (smartphone, blu-ray speler of laptop met HDMI aansluiting)? Een andere videokaart zou ook het probleem op kunnen lossen. Al geprobeerd om via de DVI uitgang met verloop naar HDMI (alleen voor het testen) te kijken of het probleem zich nog voordoet?
Er staat een Humax HD ontvanger op aangesloten en daarmee werkt alles perfect, ook de ps3 geeft geen enkel probleem.
Het vreemde is dat er dus wel beeld is bij het booten van de pc (via Yamaha) tot aan Windows, dan wordt de Intel HD graphics driver geladen en gaat het fout. Gisteren had ik al de huidige driver (was de laatste) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd in de hoop dat er toch een foutje in zat, helaas geen oplossing.
Jouw oplossing met DVI zet ik op de lijst, heb alleen geen DVI - HDMI kabel liggen dus zal wel even kijken voor een verloopstekkertje.
Maar eerst ga ik de huidige driver weer verwijderen en dan zal ik de vorige release wel eens proberen, ik lees berichten op de intel communitie dat dat wel eens een oplossing kon zijn. Fingers crossed!

nickvanozzie schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:32:
[...]

Er staat een Humax HD ontvanger op aangesloten en daarmee werkt alles perfect, ook de ps3 geeft geen enkel probleem.
Het vreemde is dat er dus wel beeld is bij het booten van de pc (via Yamaha) tot aan Windows, dan wordt de Intel HD graphics driver geladen en gaat het fout. Gisteren had ik al de huidige driver (was de laatste) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd in de hoop dat er toch een foutje in zat, helaas geen oplossing.
Jouw oplossing met DVI zet ik op de lijst, heb alleen geen DVI - HDMI kabel liggen dus zal wel even kijken voor een verloopstekkertje.
Maar eerst ga ik de huidige driver weer verwijderen en dan zal ik de vorige release wel eens proberen, ik lees berichten op de intel communitie dat dat wel eens een oplossing kon zijn. Fingers crossed!
Klinkt inderdaad als een HDMI-handshake probleem. Totdat er een handshake nodig is (laden van drivers) voor HDCP beveiliging heb je gewoon beeld, daarna gaat het mis. Die dingen zijn lastig op te lossen en hoeft niet volledig aan de Intel drivers te liggen (handen schudden doe je namelijk ook met 2 mensen). Probeer zowel andere display drivers, andere videokaart als het upgraden van de firmware van de Yamaha (als dat kan).

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-12 21:32
BoardCrusher schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:43:
Ik heb echter nog wel één probleem waarbij ik hoop dat iemand kan helpen. Mijn TV (een Toshiba 37Z3030D) is via HDMI aangesloten met een resolutie van 1920*1080. Als ik mijn TV uitzet, detecteert de HTPC dit op de één of andere manier. Deze reageert door volgens mij ook het signaal naar de TV toe uit te zetten of aan te passen (d.w.z. er is wat geknipper tussen zwarte schermen (de TV krijgt wel signaal) en blauwe schermen (de TV krijgt geen signaal)). Opzich maakt dat niet uit (immers: de TV staat toch uit), echter: als ik de TV weer aanzet, is MediaPortal ge-resized naar iets meer dan een kwart van het beeld. Ik denk dat dat komt omdat er even een andere resolutie is ingesteld bij het uitzetten van de TV. Probleem is echter dat ik MP dan alleen weer beeldvullend krijg door deze af te sluiten en weer opnieuw op te starten.
Heeft iemand inmiddels meer informatie over dit probleem? Ik heb er namelijk ook last van. Wanneer de PC uit standby gehaald wordt is XBMC ge-resized naar ong. een kwart van het beeldscherm in de linker-boven hoek.
Ook heb ik vaak geen geluid in dat geval. Lijkt me een of andere HDMI handshake issue?
Setup: ATI onboard graphics -> HDMI -> Onkyo SR607 -> HDMI -> Samsung TV.

• robertobadjo
stefanroelofs schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:07:
[...]

Heeft iemand inmiddels meer informatie over dit probleem? Ik heb er namelijk ook last van. Wanneer de PC uit standby gehaald wordt is XBMC ge-resized naar ong. een kwart van het beeldscherm in de linker-boven hoek.
Ook heb ik vaak geen geluid in dat geval. Lijkt me een of andere HDMI handshake issue?
Setup: ATI onboard graphics -> HDMI -> Onkyo SR607 -> HDMI -> Samsung TV.
probeer eens ctrl-alt \ in te drukken. moet je muis wel ff in het kwart stukje waar xbmc zichtbaar in is.

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-12 21:32
Ik heb inmiddels hier nog een tip gevonden:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=237135

Ga naar: Services.msc en disable de service: AMD External Events Utility
Deze workaround heeft helaas op mijn systeem geen effect...

Weet je ook wat de sneltoets ctrl-alt \ doet? Ik zal het iig eens proberen.
Maar, dit is niet echt een optie. De vriendin moet de pc ook bedienen :-)

• BoardCrusher
  • Laatst online: 19-12 15:12
stefanroelofs schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:56:

Interessante tip, ik had inmiddels een workaround gemaakt met de Harmony (i.p.v. TV uitzetten eerst MediaPortal afsluiten/minimalizeren en dan pas TV uitzetten), maar het zou mooi zijn als dit werkt. Ga ik vanavond testen.

Verwijderd

Goedemorgen :)

Ik ben op zoek naar een nieuwe (medium end) htpc.
Belangrijke factoren: moet 4 jaar meekunnen, beperkte afmetingen hebben en stil zijn.Het budget is 300-400 euro, exclusief SSD en Windows licentie en RF draadloos toetsenbord met trackpad (heb ik dus al).
Belangrijk: moet betrouwbaar zijn met gedegen hardware. Kies heel bewust voor Intel processor na slechte ervaringen met AMD.

De htpc komt in een kast (vak) met afmetingen BxDxH 44 x 35 x 20 cm. Hij mag dus niet te diep zijn.
Gaat aangesloten worden op tv (via hdmi), versterker (spdif), netwerk (1Gb utp naar Netgear router, 1Gb utp naar Netgear Ready NAS NV+ met 4x2TB). Geen tunerkaarten o.i.d. (heb kpn glasvezel)

OS wordt wederom Windows 7, Boxee voor afspelen video bestanden vanaf NAS, iTunes voor muziek (met remote app vanaf iPhone en iPad). En natuurlijk youtube etc. Verwacht er geen echt zware spellen op te gaan spelen.

Ik denk zelf aan de volgende onderdelen:
- MS-Tech MC-10-ITX.
- Intel Desktop Board DH67CF (B3)
- Intel Core i3 2100T (reden: laag stroom verbruik)
- 2 x 2GB Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G
- Kingston 128 GB SSD disk (had ik nog liggen:))
- Dvd of blu-ray speler
- Nog te kiezen processor fan, er schijnt 55 mm te zitten tussen moederbord en bovenkant kast; daar moet de processor (+ scoket) dus nog van af.

En dan heb je in mijn ogen een mooie kleine erg stille en betaalbare htpc die krachtig genoeg is voor de meeste doeleinden. Of mis ik hier iets?

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover; shoot!

gr,
Michel

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 10:05 . Reden: typo in afstand tussen moederbord en bovenkant kast ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12 10:43
Ik heb gisteren een ander mobo besteld voor mijn HTPC. Op het moment bestaat mijn HTPC uit de volgende hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Speedlink Stage 7.1----
2Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 99,99€ 199,98
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 139,90€ 279,80
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 87,44€ 87,44
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 44,71€ 44,71
1AMD Athlon II X2 245 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,67€ 42,67
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,72€ 16,72
1MSI 785GM-E51€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,32

Ik heb de fout gemaakt om in het verleden een mobo zonder S/PDIF te bestellen ( 8)7), hierdoor kwam ik er later achter dat ik nog een extra geluidskaart nodig heb want deze chipset doet geen multichannel audio over HDMI. Bij de MediaMarkt heb ik toen nog snel even een Speedlink Stage 7.1 geregeld, maar die zorgt ervoor dat bij iedere reboot mijn PC in een BSOD-loop komt.

Omdat ik daar ondertussen genoeg van had, heb ik gisteren maar besloten om gewoon een nieuw mobo te bestellen. Eerst zat ik te kijken naar een FM1 + A4-3400, maar dit is A ) overkill B ) volgens mij niet zuiniger dan een E350 Fusion. Ja een Fusion is ouder en heeft een minder goede GPU, maar voor 1080p nog steeds meeeer dan voldoende. Mijn "nieuwe" HTPC komt er dan zo uit te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M€ 93,70€ 93,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,02

Moet voorlopig maar weer even goed zijn :)
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:45:
Goedemorgen :)

Ik ben op zoek naar een nieuwe (medium end) htpc.
Belangrijke factoren: moet 4 jaar meekunnen, beperkte afmetingen hebben en stil zijn.Het budget is 300-400 euro, exclusief SSD en Windows licentie en RF draadloos toetsenbord met trackpad (heb ik dus al).
Belangrijk: moet betrouwbaar zijn met gedegen hardware. Kies heel bewust voor Intel processor na slechte ervaringen met AMD.

De htpc komt in een kast (vak) met afmetingen BxDxH 44 x 35 x 20 cm. Hij mag dus niet te diep zijn.
Gaat aangesloten worden op tv (via hdmi), versterker (spdif), netwerk (1Gb utp naar Netgear router, 1Gb utp naar Netgear Ready NAS NV+ met 4x2TB). Geen tunerkaarten o.i.d. (heb kpn glasvezel)

OS wordt wederom Windows 7, Boxee voor afspelen video bestanden vanaf NAS, iTunes voor muziek (met remote app vanaf iPhone en iPad). En natuurlijk youtube etc. Verwacht er geen echt zware spellen op te gaan spelen.

Ik denk zelf aan de volgende onderdelen:
- MS-Tech MC-10-ITX.
- Intel Desktop Board DH67CF (B3)
- Intel Core i3 2100T (reden: laag stroom verbruik)
- 2 x 2GB Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G
- Kingston 128 GB SSD disk (had ik nog liggen:))
- Dvd of blu-ray speler
- Nog te kiezen processor fan, er schijnt 65 mm te zitten tussen moederbord en bovenkant kast; daar moet de processor (+ scoket) dus nog van af.

En dan heb je in mijn ogen een mooie kleine erg stille en betaalbare htpc die krachtig genoeg is voor de meeste doeleinden. Of mis ik hier iets?

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover; shoot!

gr,
Michel
Ik kan met voorstellen dat als je erg slechte ervaringen hebt gehad met AMD, dat je liever een Intel neemt. Maar uit persoonlijke ervaringen met beide merken kan ik je vertellen dat behaalde resultaten in het verleden, ook bij elektronica geen enkele garantie geven voor de toekomst (juist bij elektronica waarbij productieprocessen en architecturen om de haverklap veranderen). AMD zet met de A4 APU een zeer goed platform neer voor een HTPC.

Echter heb ik zelf ook een i3 2100 en deze bevalt prima in mijn HTPC. Echter heeft het geen zin om een T variant te nemen, deze verbruikt bij dezelfde belasting net zoveel als een gewone i3 2100. Alleen is de "topsnelheid" begrenst zodat het maximale verbruik minder is (en dus ook de maximale snelheid). Bij normaal HTPC gebruik wordt deze CPU echt niet warm. Zelf onder full load is hij verbazingwekkend koel (bij mij dan onder een Big shuriken in een Antec fusion remote).

Ik heb geen ervaringen met de door jou uitgezochte MS-Tech kast, alleen weet ik wel dat de voedingen in bepaalde andere MS-Tech kasten van ronduit slechte kwaliteit zijn. Ik weet ook niet of je makkelijk de voeding van vervangen. Alternatief is een andere kast bijvoorbeeld de:
pricewatch: Silverstone SST-ML03B
pricewatch: Silverstone Grandia GD04 (Zwart)
Volgens de pricewatch vallen deze binnen de door jou opgegeven waarden.
Ook kun je hier een u-atx moederbord in plaatsen waardoor je wat meer keuze en flexibiliteit hebt mbt het gekozen moederbord en cpu koeler. DVD/Blu-ray speler kun je uit de BGG halen. Persoonlijk kies ik liever voor een ASUS/Gigabyte/MSI of ander a-merk moederbord ipv een intel ivm de instellingsmogelijkheden in het bios.
UTwizard schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:53:
Ik heb gisteren een ander mobo besteld voor mijn HTPC. Op het moment bestaat mijn HTPC uit de volgende hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Speedlink Stage 7.1----
1AMD Athlon II X2 245 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI 785GM-E51€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,32

Ik heb de fout gemaakt om in het verleden een mobo zonder S/PDIF te bestellen ( 8)7), hierdoor kwam ik er later achter dat ik nog een extra geluidskaart nodig heb want deze chipset doet geen multichannel audio over HDMI. Bij de MediaMarkt heb ik toen nog snel even een Speedlink Stage 7.1 geregeld, maar die zorgt ervoor dat bij iedere reboot mijn PC in een BSOD-loop komt.

Omdat ik daar ondertussen genoeg van had, heb ik gisteren maar besloten om gewoon een nieuw mobo te bestellen. Eerst zat ik te kijken naar een FM1 + A4-3400, maar dit is A ) overkill B ) volgens mij niet zuiniger dan een E350 Fusion. Ja een Fusion is ouder en heeft een minder goede GPU, maar voor 1080p nog steeds meeeer dan voldoende. Mijn "nieuwe" HTPC komt er dan zo uit te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M€ 93,70€ 93,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,02

Moet voorlopig maar weer even goed zijn :)
Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking dat een A4 overkill is. Ondanks dat een Brazos systeem erg zuinig is en ook 1080p weer kan geven is het in sommige gevallen best nuttig om een A4 APU te nemen. Brazos is qua snelheid vergelijkbaar met een dual core Atom (lees traag). Wanneer je dus naast het afspelen van video andere dingen wil doen (denk aan wat meer CPU intensieve taken icm met downloaden, parren, rarren en surfen met flash) dan gaat dat gewoon een stuk langzamer met een Brazos setup. Wil je echt alleen maar XBMC draaien dan maakt dat niet zoveel uit.

Verder ben je afhankelijk van de hardwareacceleratie van de GPU. Mocht die het bij een exotisch bestand niet doen, dan kun je het niet afspelen. Op een A4 kun je dan terugvallen op CPU kracht.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, voor ~€100,- heb je al een A4 + MB. Voor het verbruik (helemaal icm met een 380W PSU) hoef je het ook niet te laten.

[ Voor 68% gewijzigd door jaapsander op 03-11-2011 11:11 ]

• UTwizard
jaapsander schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:16:
Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking dat een A4 overkill is. Ondanks dat een Brazos systeem erg zuinig is en ook 1080p weer kan geven is het in sommige gevallen best nuttig om een A4 APU te nemen. Brazos is qua snelheid vergelijkbaar met een dual core Atom (lees traag). Wanneer je dus naast het afspelen van video andere dingen wil doen (denk aan wat meer CPU intensieve taken icm met downloaden, parren, rarren en surfen met flash) dan gaat dat gewoon een stuk langzamer met een Brazos setup. Wil je echt alleen maar XBMC draaien dan maakt dat niet zoveel uit.

Verder ben je afhankelijk van de hardwareacceleratie van de GPU. Mocht die het bij een exotisch bestand niet doen, dan kun je het niet afspelen. Op een A4 kun je dan terugvallen op CPU kracht.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, voor ~€100,- heb je al een A4 + MB. Voor het verbruik (helemaal icm met een 380W PSU) hoef je het ook niet te laten.
Surfen gaat sowieso niet op die machine gebeuren (hooguit een keer Google Reader oid), naast XBMC draaien op die machine ook Couchpotato, Sickbeard en SabNZBd. Ik ben me er van bewust dat ik van die Fusion chip geen wonderen hoef te verwachten, maar heel eerlijk kan ik daar ook best op wachten. Ik heb nog nooit de situatie gehad dat ik echt zat te wachten tot iets was gedownload om het vervolgens gelijk te gebruiken. Dus of dat nu 10 minuten of een uur duurt, is voor mij persoonlijk geen punt.

Hardwareacceleratie moet inderdaad wel werken. Ik heb bij een hoop bestanden al weleens gekeken of de CPU of GPU het werk doet. Ik ben (volgens mij) tot nu toe nog geen enkel bestand tegengekomen wat niet door de onboard 4200 werd gepakt. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet zoveel problemen mee.

Prijsverschil is inderdaad verwaarloosbaar, maar ik vind over de A4 wisselende verhalen. De ene persoon roept dat ie ~25 watt verbruikt idle, maar ik heb ook (p)reviews gelezen waarin ze het hadden over 80 watt (sowieso nog maar weinig reviews van de A4-3400?). Fusion heeft zichzelf bewezen als een zuinig platform, omdat mijn HTPC verder ook mijn fileserver is staat het ding dus ook veel aan zonder dat er op XBMC iets wordt afgespeeld op dat moment.

Verwijderd

hoe doet de a4-3400 het met decoderen van ziggo hdtv over een anysee?
UTwizard schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:47:
[...]

Surfen gaat sowieso niet op die machine gebeuren (hooguit een keer Google Reader oid), naast XBMC draaien op die machine ook Couchpotato, Sickbeard en SabNZBd. Ik ben me er van bewust dat ik van die Fusion chip geen wonderen hoef te verwachten, maar heel eerlijk kan ik daar ook best op wachten. Ik heb nog nooit de situatie gehad dat ik echt zat te wachten tot iets was gedownload om het vervolgens gelijk te gebruiken. Dus of dat nu 10 minuten of een uur duurt, is voor mij persoonlijk geen punt.

Hardwareacceleratie moet inderdaad wel werken. Ik heb bij een hoop bestanden al weleens gekeken of de CPU of GPU het werk doet. Ik ben (volgens mij) tot nu toe nog geen enkel bestand tegengekomen wat niet door de onboard 4200 werd gepakt. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet zoveel problemen mee.

Prijsverschil is inderdaad verwaarloosbaar, maar ik vind over de A4 wisselende verhalen. De ene persoon roept dat ie ~25 watt verbruikt idle, maar ik heb ook (p)reviews gelezen waarin ze het hadden over 80 watt (sowieso nog maar weinig reviews van de A4-3400?). Fusion heeft zichzelf bewezen als een zuinig platform, omdat mijn HTPC verder ook mijn fileserver is staat het ding dus ook veel aan zonder dat er op XBMC iets wordt afgespeeld op dat moment.
Dan kan ik me voorstellen dat je voor een brazos setup bent gegaan. Goede uitleg. Maar denk dat een A4 setup je ook wel had bevallen ;)

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 16:19

ShockWave

Lost it somewhere

UTwizard schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:47[/message]:

Prijsverschil is inderdaad verwaarloosbaar, maar ik vind over de A4 wisselende verhalen. De ene persoon roept dat ie ~25 watt verbruikt idle, maar ik heb ook (p)reviews gelezen waarin ze het hadden over 80 watt (sowieso nog maar weinig reviews van de A4-3400?).
Ben zelf momenteel bezig met een systeem bestaande uit een A6-3500 icm een Asrock A-75M moederbord, 2 reepjes 1600 geheugen, Be-Quiet 350 watt voeding en een WD laptopschijf.
Exacte gegevens heb ik even niet zit op mijn werk namelijk.
Eerste instalatie geeft bij mij een verbruik van 29Watt Idle.
Ik moet nog wat gaan tweaken met voltages dat het nog wat lager kan....
Later zal het wel iets meer worden omdat er dan nog een 2e HD bij komt en een Blu-Ray speler

[ Voor 6% gewijzigd door ShockWave op 03-11-2011 12:37 ]

Star Citizen referralcode

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12 22:47
Goedemiddag!
Niet al te lang geleden heb ik een HTPC aangeschaft voor in de woonkamer. Nou zou ik ook graag tv, films en series willen kijken in de slaapkamer. Het is de bedoeling dat dit gestreamd wordt van de HTPC in de woonkamer. Meer hoeft deze setup eigenlijk niet te kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 73,01€ 73,01
1MS-Tech CI-50€ 39,99€ 39,99
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 81,69€ 81,69
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,90€ 21,90
1AMD A4-3400 Boxed€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,09

Graag wil ik een compacte kast die er degelijk uit ziet. Ik heb alleen een aantal zorgen bij deze kast.
1) Is de 100Watt PSU die er in zit voldoende voor deze setup? (evt BRspeler er in?)
2) Is er eenvoudig een afstandsbediening (uit het zicht) in te verwerken.
3) Kan er voldoende gekoeld worden in deze kast.

Graag jullie mening hier over :)

• BoardCrusher
  • Laatst online: 19-12 15:12
stefanroelofs schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:56:

heb net even getest wat er gebeurt als ik de service ("AMD External Events Utility") stop, en dat lijkt inderdaad het probleem op te lossen: MP wordt wel even klein (+/- een kwart van het scherm), maar wordt nu vanzelf weer groot. Ga zo even testen wat er gebeurt als ik opstart zonder de service, maar ik neem aan dat dat ook werkt.

Bedankt voor de tip!
Juzzuts schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:12:
Goedemiddag!
Niet al te lang geleden heb ik een HTPC aangeschaft voor in de woonkamer. Nou zou ik ook graag tv, films en series willen kijken in de slaapkamer. Het is de bedoeling dat dit gestreamd wordt van de HTPC in de woonkamer. Meer hoeft deze setup eigenlijk niet te kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 73,01€ 73,01
1MS-Tech CI-50€ 39,99€ 39,99
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 81,69€ 81,69
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,90€ 21,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,09

Graag wil ik een compacte kast die er degelijk uit ziet. Ik heb alleen een aantal zorgen bij deze kast.
1) Is de 100Watt PSU die er in zit voldoende voor deze setup? (evt BRspeler er in?)
2) Is er eenvoudig een afstandsbediening (uit het zicht) in te verwerken.
3) Kan er voldoende gekoeld worden in deze kast.

Graag jullie mening hier over :)
1) 100W moet genoeg zijn wanneer we het over een degelijke voeding hebben. Ik weet niet uit mijn hoofd wat er hier in zit, maar MS-Tech staat zeker niet bekend op zijn gebruik van degelijke voedingen (sterker nog...)
2) Een afstandsbediening (IR oog) kun je via usb aan de achterkant aansluiten en ergens onopvallend wegwerken.
3) Alles kan, maar dit soort kastjes zij vaak gemaakt voor een Atom+ion of Brazos systeem. Maar meteen goede aftermarket CPU koeler en een goede casefan moet het lukken.

Overigens kan ik weinig info vinden over deze kast....

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 00:28
Ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen als Juzzuts en zit naar ongeveer hetzelfde materiaal te kijken om een extra systeem in de slaapkamer neer te gaan zetten. Mijn twijffel is nog heel erg of ik wel of niet voor een A3400 ga of voor een Brazos. Het systeem zal meestal in standby staan, in de woonkamer blijft hij juist doordraaien zodat ik altijd bij de bestanden kan komen.
Alleen een Brazos 350 of 450 systeem, gaat die ook WTV mediacenter opnames afspelen? Qua kosten maakt het eigenlijk niet heel veel uit. twijfel, twijfel!

Andere vraag.. Is een A3400 systeem ook nog te onderclocken zodat deze idle nog wat zuiniger wordt. Als deze ongeveer 18 uur per dag aanstaat moet het zo zuinig mogelijk zijn natuurlijk!

• Juzzuts
Qua kosten geen verschil, maar qua warmte, geluid en functionaliteit een vooruitgang: pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE er zijn ook goedkopere versies, maar die zijn uitgerust met een fan..
Deze lijkt me snel genoeg om te streamen toch? Zou hij het redden met alleen maar passieve koeling?

[ Voor 12% gewijzigd door Juzzuts op 04-11-2011 10:55 ]

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-12 21:43
Juzzuts schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:52:
Qua kosten geen verschil, maar qua warmte, geluid en functionaliteit een vooruitgang: pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE er zijn ook goedkopere versies, maar die zijn uitgerust met een fan..
Deze lijkt me snel genoeg om te streamen toch? Zou hij het redden met alleen maar passieve koeling?
Ik heb zelf de M1-M Pro, en deze heeft ook standaard een fan meegeleverd. Deze heb ik er wel op omdat de kast waar hij instaat (donor HDD-Recorder) precies evenhoog is al mobo+heatsink+fan, en streamen van 1080i is geen probleem. Deze heb ik in combinatie met een 80Watt PicoPSU

• Juzzuts
Turk schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:06:
[...]

Ik heb zelf de M1-M Pro, en deze heeft ook standaard een fan meegeleverd. Deze heb ik er wel op omdat de kast waar hij instaat (donor HDD-Recorder) precies evenhoog is al mobo+heatsink+fan, en streamen van 1080i is geen probleem. Deze heb ik in combinatie met een 80Watt PicoPSU
hmmmm, ik denk dat ik geen fan kwijt kan in de kast die ik uitgekozen heb. ( pricewatch: MS-Tech CI-50 )
Dus ik kom echt niet onder een fan uit?

• Turk
Juzzuts schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:13:
[...]

hmmmm, ik denk dat ik geen fan kwijt kan in de kast die ik uitgekozen heb. ( pricewatch: MS-Tech CI-50 )
Dus ik kom echt niet onder een fan uit?
De fan ben je niet nodig hoor.. Ik heb in de HDD-Recorder geen enkele vorm van air-flow, maar als je er sowieso een exhaust fan inhebt, lijkt dit me geen enkel probleem eigenlijk. Volgens de reviews is deze fan ook niet nodig.

• Camiel
Door deze discussie begin ik toch te twijfelen. Hij wordt een soort van media center extender maar dan net anders. Wel wil ik er IPTV op kunnen kijken (DVBLink) in HD en SD.. Lastig hoor :)

• OzzieMann

OzzieMann

@Jaapsander en robertobadjo, bedankt voor het meedenken met HTPC > Yamaha 667 probleem. Gisteren een verloop stekkertje DVI>HDMI gekocht en blijkbaar had de HTPC dit nodig om handen te schudden met de receiver, de receiver werd zonder problemen herkend en alles werkt. Na een keer of wat afsluiten en opstarten en opnieuw opstarten en slaapstand in en uit bleef alles werken, maar natuurlijk geen geluid via DVI naar de receiver.
Dus HTPC uitgezet en en HDMI kabel uit DVI weer in HDMI out gestoken, weer aan gezet en tot mijn grote vreugde startte alles gewoon op!!!! Yamaha 667 werd gelijk weer volledig herkend en dat was ook duidelijk te zien bij de ondersteunde audio formaten, alles stond er tussen. Wederom hetzelfde afsluit, opstart, slaapstand riedeltje herhaalt en alles blijft het doen. Ook na het wisselen van HDMI ingang op de Yamaha terwijl de HTPC gewoon nog aan stond...
Ik ben weer blij :D

• Juzzuts
Camiel schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:45:
Door deze discussie begin ik toch te twijfelen. Hij wordt een soort van media center extender maar dan net anders. Wel wil ik er IPTV op kunnen kijken (DVBLink) in HD en SD.. Lastig hoor :)
Wat is er anders nodig bij het kijken van IPTV dan bij het streamen van HD content? Ik ga denk ik gewoon voor de tv server bij mediaportal en op die manier tv kijken op deze lichtere HTPC. Of hebben we het nou over dezelfde dingen? :)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
Zijn er mensen die ervaring hebben met een SSD in een HTPC?
Ik had zelf eigenlijk al afgezien van het idee maar met de enorme prijsstijging van de HDD's afgelopen weken is het misschien toch interessant om nu een SSD te kiezen en later een extra HDD voor opslag wanneer de prijzen zijn gedaald. Ik begrijp dat het allemaal iets sneller gaat maar de vraag is of dit de meerprijs waard is.

Ik meen ook iets gelezen te hebben dat een SSD i.c.m. een TV kaart een slecht idee is omdat er tijdens het TV kijken continu data naar de SSD zou worden geschreven. Dit zou de levensduur aanzienlijk verkorten. Iemand die hier meer van weet?

• robertobadjo
nickvanozzie schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:55:
@Jaapsander en robertobadjo, bedankt voor het meedenken met HTPC > Yamaha 667 probleem. Gisteren een verloop stekkertje DVI>HDMI gekocht en blijkbaar had de HTPC dit nodig om handen te schudden met de receiver, de receiver werd zonder problemen herkend en alles werkt. Na een keer of wat afsluiten en opstarten en opnieuw opstarten en slaapstand in en uit bleef alles werken, maar natuurlijk geen geluid via DVI naar de receiver.
Dus HTPC uitgezet en en HDMI kabel uit DVI weer in HDMI out gestoken, weer aan gezet en tot mijn grote vreugde startte alles gewoon op!!!! Yamaha 667 werd gelijk weer volledig herkend en dat was ook duidelijk te zien bij de ondersteunde audio formaten, alles stond er tussen. Wederom hetzelfde afsluit, opstart, slaapstand riedeltje herhaalt en alles blijft het doen. Ook na het wisselen van HDMI ingang op de Yamaha terwijl de HTPC gewoon nog aan stond...
Ik ben weer blij :D
en toch blijf ik het toch raar vinden dat hij het eerst niet deed. als het een kwestie is van detecteren dan had ie dat meteen moeten doen. mss dat het met de eerste keer ff het beeld kan verspringen en even op zwart zou staan maar na een paar seconden zou je toch weer beeld moeten krijgen.

wat me nu wel te binnen schiet is mss eens je bios checken of een bios firmware upgrade uitvoeren. althans dat zou ik dan pas doen als het probleem zich weer voordoet.

vooralsnog doet hij het nu. vreemd maar toch fijn ;) *O*

zag vandaag dat mijn componenten voor mijn HTPC op voorraad zijn. heb alleen de order uitgebreid met een extra computer voor mijn tante dus is wachten totdat dat op voorraad is. anders moet ik 2x verzendkosten betalen.
Snippo schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:11:
Ik had zelf eigenlijk al afgezien van het idee maar met de enorme prijsstijging van de HDD's afgelopen weken is het misschien toch interessant om nu een SSD te kiezen en later een extra HDD voor opslag wanneer de prijzen zijn gedaald. Ik begrijp dat het allemaal iets sneller gaat maar de vraag is of dit de meerprijs waard is.

Ik meen ook iets gelezen te hebben dat een SSD i.c.m. een TV kaart een slecht idee is omdat er tijdens het TV kijken continu data naar de SSD zou worden geschreven. Dit zou de levensduur aanzienlijk verkorten. Iemand die hier meer van weet?
ik heb een ssd in mijn systeem alleen kan het nog niet testen of dat daadwerkelijk sneller is. reden is ook de prijs van de normale HDD en dat de ssd sneller is.

of de combinatie van ssd met tv kijken een slecht idee is durf ik geen uitspraak over te doen. anders even het grote ssd topic even checken. daar zitten jongens die er wat meer verstand van hebben.

in mijn ogen moet dat geen probleem opleveren. met de huidige generatie lijkt het mij dat ze dat wel moeten aankunnen.

• jacobras
  • Laatst online: 22:58

jacobras

Developer

Ik heb 'n SSD in mijn htpc, maar ik vind het alleen de moeite waard als je telkens je htpc afsluit en weer opstart. Zet je 'm altijd in standby en gebruik je verder alleen XBMC (geen andere applicaties) biedt het naar mijn mening niet veel voordeel.

Nu draai ik OpenElec vanaf een usb-stick, lekker snel :)

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oke, hier even mijn ervaringen,

Wat heb ik gebouwd:
-gigabyte ga-a75m-ud2h.
-a6-3650 2,6g
-8gig geheugen 1600-ddr3.
-m-teck kast.
-draadloos toetsenbord logitech nivo
-ssd 60gig meer dan zat.

software:
-windows 7 x64
-xbox media center

Dit alles aangestuurd via harmony one afstandbediening.

op zolder staat de fileserver met content erop en dat gaat met een gigabit netwerk bekabeld naar de huiskamer.

Wat is relax:
-Lekker op de bank even je mail checken.
-xbox media center is echt geweldig, zelf de logitech rumble controller werkt net als de oude xbox
-xbmc speeld echt alles af, geen gezeik met codex of wat dan ook.
-kastjes kunnen dicht dank zij mijn harmony met extender.

nadelen:
-herrie, de fan staat op q-control en je hoord hem echt zachtjes/harder/zachtjes en soms ook echt hard.
(ik heb er een extra cooler in gezet, maar dat helpt geen ruk, en de kast ik daarvoor ook niet echt geweldig.)
-tijdens opstarten gaat ie gelijk door naar xbox mediacenter, maar tijdens starten windows en xboxmediacenter is opgestart, word ie ineens klein want windows is nog bezig om de toestenbord drivers en dat soort onzin te laden.
Je moet dan je keybord weer pakken en xboxmedia center meer maximaliseren.
-de draadloze verbinding valt vaak weg van me toestenbord.
-de pc freest soms als je aan het internetten bent, en dan schiet ie weer vrij en kan je alles weer.
soms dus even de toetsenbord aan/uit en hij doet het weer.
-opstarten met SSD vanaf het moment dat je de bios ziet duurd toch wel gauw 15sec.

Dingen die ik nog ga proberen:
De standaard koeler van de processor vervangen met de hoop dat het stiller word.

Afbeeldingslocatie: http://www.identyfires.com/got/IMG_5626.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.identyfires.com/got/IMG_5627.JPG

-edit-

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34
Waarom maak je dat ding niet zuinig (bijv pico psu) en dan 24/7 draaien?
Stiller moet m.i. wel lukken, mijn i3-540 met standaard cooler hoor ik eigenlijk nooit, zit wel in een ruime ms-tech kast (15cm hoog).

Ik heb ervaring met een ssd in mijn htpc en voor mij is vooral het gebrek aan geluidsproductie een voordeel. Voor de massaopslag zit er inderdaad een gewone hdd in.
Het klopt dat als je via je tv-kaart met timeshift tv kijkt dat er dan aardig wat data wordt weggeschreven, of dit evt de levensduur van je ssd erg beinvloed moet je even uitzoeken: hoeveel mbs wordt er weggeschven en hoeveel 'write cycles' kan de ssd aan die jij op het oog hebt?

[ Voor 74% gewijzigd door S0epkip op 05-11-2011 22:40 ]

PVO

• Camiel
Je kan de locatie van time shift toch instellen in Media Center als ik me niet vergis? Draait hier al weer een jaar bijna maar kan me zoiets herinneren. Dan kan dat op een andere schijf. SSD is daar niet blij mee gok ik!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-12 13:34
Heeft iemand (met success) een stille htpc gebouwd met daarin 4 a 5 eco schijfen? Hoe ging dit qua warmte, qua geluid/cooling en welke kast heb je gebruikt?

• EAJ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:57

EAJ

Na lang wikken en wegen toch besloten een htpc aanschaffen. Ik zat aan de volgende onderdelen te denken:

Antec ISK 300-150 EC
Asus F1A75-I DELUXE
Kingston 4GB DDR3 1600MHz Module
AMD A6-3500
Samsung SN-208BB (dit ter vervanging van de Sony optiarc drive, aangezien die niet zo goed leverbaar is)

Een harde schijf (2,5") heb ik nog liggen, anders zou het me een te duur grapje worden met de prijzen van nu.
Ik kom hiermee rond de €300,00 uit bij Afuture. Ik denk dat het passen en meten wordt om het in die kast te krijgen, maar zal uiteindelijk wel lukken. Ik twijfel alleen over de voeding van de kast zelf. Iemand ervaring met een dergelijke build?
Dit is wel een heel klein kastje - met een low-end (Celeron/Pentium) Sandy Bridge of Brazos misschien nog wel te doen maar wordt een A6 niet te warm?

• EAJ

EAJ

Mede daarom heb ik gekozen voor de 3500 versie van de A6. Als ik het goed heb is er ruimte voor een (kleine) tweede fan aan de zijkant van de behuizig (correct me if I'm wrong...). Is het misschien een optie om de stock fan te vervangen / een fan bij te plaatsen? (zo ja welke fan?)
Ik heb die ISK niet (ik heb de mATX NSK), maar ik kan me herinneren dat er een review van die ISK300 is waar ze een 2e fan bijplaatsen. Maar eigenlijk ben ik bang dat zelfs met een extra fan een A6 een beetje hoog gegrepen is (tenzij je 'm onderklokt of een core uitschakelt, maar ja waarom dan een A6?). Waarom geen A4-3300 of (als-ie er nog komt dit kwartaal) een E2-3200?

[ Voor 46% gewijzigd door Dreamvoid op 06-11-2011 16:44 ]

• EAJ

EAJ

Hmmm, dat maakt me aan het twijfelen. Onderklokken of core uitschakelen lijkt me idd niet veel nut hebben. En een A4-3400? (met minder ben ik bang dat ik me op den duur ga ergeren dat het te traag wordt, of is dit onterecht?)

Ook even een vraag van andere orde: Van welke software maak jij gebruik? Ik zat zelf aan windows 7 met XBMC te denken (denk ik een veelgebruikte combi), maar zijn er andere pakketten die de moeite waard zijn? Even googlen brengt mij op de volgende site, waarbij bij mij de vraag opkomt of ik de genoemde onderdelen wel normaal kan gebruiken ondanks de 'no official support' bij XBMC?

EDIT: typo :)

• hcmveerman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:50
EAJ schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:10:
Na lang wikken en wegen toch besloten een htpc aanschaffen. Ik zat aan de volgende onderdelen te denken:

Antec ISK 300-150 EC
Asus F1A75-I DELUXE
Kingston 4GB DDR3 1600MHz Module
AMD A6-3500
Samsung SN-208BB (dit ter vervanging van de Sony optiarc drive, aangezien die niet zo goed leverbaar is)

Een harde schijf (2,5") heb ik nog liggen, anders zou het me een te duur grapje worden met de prijzen van nu.
Ik kom hiermee rond de €300,00 uit bij Afuture. Ik denk dat het passen en meten wordt om het in die kast te krijgen, maar zal uiteindelijk wel lukken. Ik twijfel alleen over de voeding van de kast zelf. Iemand ervaring met een dergelijke build?
Heey,

Ik ben na veel afwegen op ongeveer eenzelfde samenstelling uitgekomen namelijk de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 107,10€ 107,10
1Adata Superior S102 USB3.0 32GB Grijs€ 37,-€ 37,-
1Antec ISK 310-150€ 73,12€ 73,12
1BitFenix BFA-U3-KU3IU3-RP Intern Adapter 2x USB 3.0€ 7,90€ 7,90
1Scythe Big Shuriken 2€ 34,50€ 34,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 21,32€ 21,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,44

De USB3.0 stick in combinatie met de USB3.0 adapter gebruik ik om aan te sluiten op het moederboard zodat ik daar vanaf Ubuntu en XBMC kan draaien. Ik twijfel nog over de kast niet alleen om het uiterlijk ervan maar ook om de prestaties en vooral het geluid van de voeding.. Indien er slechte ervaringen zijn ga ik toch liever voor de:

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom ITX chassis F7C Black€ 85,-€ 85,-
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 75,-€ 75,-
Totaal€ 160,-

Echter dit is duidelijk een duurdere oplossing... Iemand betere ideeen?

Bij voorbaat dank!

• naveci
  • Laatst online: 06-06-2022
Beste tweakers,

Ik volgen al maanden dit topic en zit heel erg te twijfelen en af te wachten, maar nu wil mn vriendin dat ik verdorie nu toch die HTPC in elkaar zet.. omdat ik t er al lang over heb, en omdat zij hem ook wil hebben.
Mijn oog viel lange tijd op de e-350, maar ik heb toch wat meer eisen, waardoor deze ongeschikt wordt.
Ik zit met een lijstje aan wensen die ik hieronder even uiteen zal zetten:
- HTPC taken zoals 1080 p afspelen, en moet 3d kunnen. De tv is daarvoor geschikt, dus mocht ik het in de toekomst willen moet het kunnen!
- Downloaden en rarren via SABNZBD
- Nastaken zoals een fileserver en moet ook muziek kunnen serveren aan de computers in huis (weet niet of Airplay van XBMC dit wel kan =/ )
- Ik wil voor klein thuisgebruik de mogelijkheid hebben om een XAMPPserver erop te gooien
- Uitbreidingsmogelijkheden als bijv. het draaien van een teamspeak3 server.

Qua hardware moet ik iets hebben dat kan multitasken en een goede video-output heeft. De internetverbinding heb ik wel voor de taken die ik wil uitvoeren, het gaat mij dus meer om de CPU-power.
Over de software twijfel ik overigens nog, want Openelec gaat niet alles voor mij kunnen regelen ben ik bang.
Dus ik kijk ook naar XMBC Live.
Snel opstarten is geen must als ik gewoon tijden kan plannen waarop hij aanspringt, wake-on LAN e.d.

Ik heb 2 setups:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 37,-€ 37,-
1Asrock H67M-GE€ 75,01€ 75,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,86

en de AMD setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 21,30€ 21,30
1AMD A8-3850 Boxed€ 109,-€ 109,-
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 75,53€ 75,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,68

wat denken jullie hiervan? Zou de i3 krachtig genoeg zijn of moet er toch een discrete kaart bij? Voor 3d vind ik dat op zich geen ramp om deze later erbij te plaatsen, maar zou de i3 wel kunnen voldoen aan de andere wensen?

HDDS heb ik nog zat, de case ben ik naar aan het kijken.
Ik vind de pricewatch: Antec Fusion Remote Zwart wel interessant, en hij zou net moeten passen in mn tvmeubel qua hoogte (en anders maar ff zaagje erbij =D)
Dit kreng is namelijk weer te hoog =S (3 mm):
pricewatch: Thermaltake DH101

Andere vraag:
Hoe is deze ivm hele voedingendiscussie???
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case

Dit zou voor mij namelijk wellicht ook nog een optie zijn. Graag zie ik jullie reacties zo spoedig mogelijk tegemoet dat ik de zooi kan bestellen en het in mn vrije week in elkaar kan zetten.

EDIT: energieverbruik is nu nog geen probleem, maar we zoeken naar een nieuwe woning, dus als ik excl. ga huren gaat dit wel een punt zijn. De A6-3500 verstookt mij minder, maar is veel minder krachtig dan bijv. de i3.

• hcmveerman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:50
Segura schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:28:
Beste tweakers,

Ik volgen al maanden dit topic en zit heel erg te twijfelen en af te wachten, maar nu wil mn vriendin dat ik verdorie nu toch die HTPC in elkaar zet.. omdat ik t er al lang over heb, en omdat zij hem ook wil hebben.
Mijn oog viel lange tijd op de e-350, maar ik heb toch wat meer eisen, waardoor deze ongeschikt wordt.
Ik zit met een lijstje aan wensen die ik hieronder even uiteen zal zetten:
- HTPC taken zoals 1080 p afspelen, en moet 3d kunnen. De tv is daarvoor geschikt, dus mocht ik het in de toekomst willen moet het kunnen!
- Downloaden en rarren via SABNZBD
- Nastaken zoals een fileserver en moet ook muziek kunnen serveren aan de computers in huis (weet niet of Airplay van XBMC dit wel kan =/ )
- Ik wil voor klein thuisgebruik de mogelijkheid hebben om een XAMPPserver erop te gooien
- Uitbreidingsmogelijkheden als bijv. het draaien van een teamspeak3 server.

Qua hardware moet ik iets hebben dat kan multitasken en een goede video-output heeft. De internetverbinding heb ik wel voor de taken die ik wil uitvoeren, het gaat mij dus meer om de CPU-power.
Over de software twijfel ik overigens nog, want Openelec gaat niet alles voor mij kunnen regelen ben ik bang.
Dus ik kijk ook naar XMBC Live.
Snel opstarten is geen must als ik gewoon tijden kan plannen waarop hij aanspringt, wake-on LAN e.d.

Ik heb 2 setups:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 37,-€ 37,-
1Asrock H67M-GE€ 75,01€ 75,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,86

en de AMD setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 21,30€ 21,30
1AMD A8-3850 Boxed€ 109,-€ 109,-
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 75,53€ 75,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,68

wat denken jullie hiervan? Zou de i3 krachtig genoeg zijn of moet er toch een discrete kaart bij? Voor 3d vind ik dat op zich geen ramp om deze later erbij te plaatsen, maar zou de i3 wel kunnen voldoen aan de andere wensen?

HDDS heb ik nog zat, de case ben ik naar aan het kijken.
Ik vind de pricewatch: Antec Fusion Remote Zwart wel interessant, en hij zou net moeten passen in mn tvmeubel qua hoogte (en anders maar ff zaagje erbij =D)
Dit kreng is namelijk weer te hoog =S (3 mm):
pricewatch: Thermaltake DH101

Andere vraag:
Hoe is deze ivm hele voedingendiscussie???
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case

Dit zou voor mij namelijk wellicht ook nog een optie zijn. Graag zie ik jullie reacties zo spoedig mogelijk tegemoet dat ik de zooi kan bestellen en het in mn vrije week in elkaar kan zetten.

EDIT: energieverbruik is nu nog geen probleem, maar we zoeken naar een nieuwe woning, dus als ik excl. ga huren gaat dit wel een punt zijn. De A6-3500 verstookt mij minder, maar is veel minder krachtig dan bijv. de i3.
Beste Segura,

Het volgende filmpje geeft wel goed weer wat de verschillen zijn tussen de i3 en de A8:

YouTube: Intel core i3 2100 vs AMD A8-3850 GPU test

In het volgende artikel staat een uitgebreidere vergelijking:

http://www.hardwaresecret...i3-2100-CPU-Review/1325/1

Conclusie hieruit is, i quote:

``If you are a gamer on a really tight budget, the A8-3850 is a really nice option. But if you are an average user who won’t play games, the Core i3-2100 is a better option''

Wat betreft het XBMC Live, deze heeft de mogelijkheid om Wake-on-lan te gebruiken.. Kwa voeding weet ik het ook nog steeds niet..

Grts

• UTwizard
Mijn Fusion bord is ondertussen binnen als upgrade voor mijn HTPC. Gisteravond heb ik snel even wat energiemetingen gedaan:

Windows 7 idle: 40 watt
XBMC 720p mkv: 50 watt
XBMC 1080p mkv: 55 watt

Multichannel audio loopt over HDMI, dus geen losse S/PDIF kabeltjes meer :) Gisteravond was ik de 1080p MKV van Avatar aan het kijken, terwijl de machine ook nog 12 GB aan het repareren en unparren was, nergens een hapering opgemerkt :) Eerste indruk is dus positief!

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 89,50€ 179,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,02€ 17,02
1Asus E35M1-M€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,59

• Turk
UTwizard schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:36:
Mijn Fusion bord is ondertussen binnen als upgrade voor mijn HTPC. Gisteravond heb ik snel even wat energiemetingen gedaan:

Windows 7 idle: 40 watt
XBMC 720p mkv: 50 watt
XBMC 1080p mkv: 55 watt

Multichannel audio loopt over HDMI, dus geen losse S/PDIF kabeltjes meer :) Gisteravond was ik de 1080p MKV van Avatar aan het kijken, terwijl de machine ook nog 12 GB aan het repareren en unparren was, nergens een hapering opgemerkt :) Eerste indruk is dus positief!

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 89,50€ 179,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,02€ 17,02
1Asus E35M1-M€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,59
Je hebt er geen losse videokaart bij?

Dan kan ik de Asus E35M1-M Pro dus ook wel wat meer gaan belasten heb ik door..

• UTwizard
Turk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:54:
[...]

Je hebt er geen losse videokaart bij?

Dan kan ik de Asus E35M1-M Pro dus ook wel wat meer gaan belasten heb ik door..
Nope, video en audio lopen allebei zonder problemen over de onboard HD6310.

• Kainda
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:49
Zelfs 3D HD? full-sbs?

• Turk
UTwizard schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:47:
[...]

Nope, video en audio lopen allebei zonder problemen over de onboard HD6310.
Thanks voor de info! Nu nog even een Antec Fusion Remote Black op de kop weten te tikken :)

Ik zoek namelijk een kleine case voor de Asus. Wil hem niet opvallend hebben, dus het liefst zo dun mogelijk. En volgens mij heb ik ze nog niet dunner gezien als de Antec Fusion.|

Kan iemand dit bevestigen? (Hoeft geen full-bracket size case te zijn)

• Turk
Ik denk dat als je alleen dat gaat doen op dat moment, dat het nog wel aardig mogelijk is!
De kracht van dit krachtpatsertje valt me echt helemaal niks tegen hoor!

Heb er echt geen spijt van dat ik hem heb gekocht
Turk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:12:
[...]

Thanks voor de info! Nu nog even een Antec Fusion Remote Black op de kop weten te tikken :)

Ik zoek namelijk een kleine case voor de Asus. Wil hem niet opvallend hebben, dus het liefst zo dun mogelijk. En volgens mij heb ik ze nog niet dunner gezien als de Antec Fusion.|

Kan iemand dit bevestigen? (Hoeft geen full-bracket size case te zijn)
Heb zelf een Antec fusion remote en het is alles behalve een klein kastje. Hier passen gewoon full profile kaarten in. Vooral in de diepte is de Antec omvangrijk. Silverstone heeft compactere en lagere kasten. Overigens staan in de pricewatch gewoon de dimensies van de kasten waardoor je met een meetlint ook al een heel eind komt.
Overigens is full HD sbs niet moeilijker af te spelen dan gewoon full hd. Zijn nog steeds gewoon 1920x1080 pixels die gedecodeerd moeten worden per frame. Zelfs 3D hd is (bij hetzelfde fps) niet zo zwaar om af te spelen als gewoon full HD. Alleen weet ik zo niet uit mijn hoofd hoeveel fps de 3d standaard per oog bevat...

Overigens zijn huidige IGP's meer dan snel genoeg om "simpel" dxva/'vaapi uit te voeren voor een (3D) HD video aangezien hier fixed function hardware voor in de chip is ingebakken. Hoeveel shaders je dan hebt maakt dan gewoon minder uit (mits het formaat ondersteund wordt). Wanneer je echter allerlei post-processing stappen uit wilt voeren op het videomateriaal (sharpening, VA deinterlacing enz enz) dan heb je wel een snellere GPU/IGP nodig (wordt door de shaders gedaan). Wanneer je echter HD materiaal af wil spelen dat niet door de gpu ondersteund wordt moet de CPU het werk overnemen. En daar is een brazos systeem niet echt geschikt voor.

[ Voor 40% gewijzigd door jaapsander op 08-11-2011 13:51 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.