Heb het systeem nog niet aangeschaftjaapsander schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 16:10:
[...]
Ik zie eigenlijk niet in waarom je 2 maanden (!) geleden aangeschafte HTPC niet meer voldoet. i3 2100 is zuinig en krachtig genoeg voor alle taken op het gebied van HTPC en NAS. Stop er wat meer schijfruimte in indien nodig.
Probeer eerst eens uit te leggen waarom volgens jou je huidige niet meer voldoet.
Ik blijf erbij dat NAS/HTPC een waardeloze combo is, en het 2 typen PC's zijn die inherent met elkaar vloeken, máár ik wil je ook graag tegemoet komen, en aangezien je Intel oriented bent zal ik dat ook niet meer afraden, als je de centen heb he......Unkie schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:22:
Heb het systeem nog niet aangeschaft. Dacht misschien zijn er punten die beter kunnen. Maar ik begrijp dat de specs nog helemaal up-2-date zijn.
Unkie schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:04:
Zelf ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe HTPC. Mijn huidige HTPC voldoet prima, maar ik wil een HTPC + NAS in 1 maken.
Eisen:
- XBMC Live
- Download bak (quickpar, unrarren)
- Zuinig & stil
Ongeveer 2 a 3 maanden geleden had ik het volgende systeem samengesteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 59,90 € 59,90 1 Silverstone Grandia GD04 (Zwart) € 87,99 € 87,99 1 Intel Core i3 2100 € 96,- € 96,- 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,85 € 20,85 1 Sapphire HD 6450 512MB DDR3 € 34,46 € 34,46 1 Asrock H67M B3 € 72,85 € 72,85 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal €
Opmerkingen:
- Is de CPU nog steeds een beetje up-2-date? Prima up to date, zuinig (relatief) snel, en doet alles wat je wil (bij normaal gebruik)
- Videokaart is passief gekoeld, daardoor stil. Is niet zo'n warmte monster, maar zoals al eerder verteld doet je kast waarschijnlijk niet zo best koelen, monitor dit
- Eerst had ik een MS-Tech MC-380 behuizing, maar ik las hier dat het stofzuiger kasten zijn. Eens? Ik had beloofd geen opmerkingen meer over de kast te maken, dus lijkt me dat je dat zelf kan bepalen
- De voeding? Ik las dat een Huntkey tegenwoordig beter is?
Als ik The_Mask mag geloven, en geloof me, hij kent zijn stof, is momenteel zijn devies voornamelijk XFX Pro, Seasonic, of Adata (met lampje) voor de prijzen naar waar jij opzoek bent. Ikzelf heb in mijn officepc een Be Quiet L7 300 zitten, omdat dat zo uitkwam, en ben daar zeer content mee, maar bovengenoemde schijnen de betere keus te zijn.
- Is de standaard koeler stil genoeg? of gaan voor de Scythe Big Shuriken 2?De stock koeler is onhoorbaar op meer dan 1 meter (voor mij dan toch)
edit:
Sorry, had over het feit heengeken dat je nu de silverstone kast had gepakt, ik ben niet goed genoeg op de hoogte om hier iets zinnigs over te zeggen, dus negeer die lijn van mijn commentaar maar.
Sorry, had over het feit heengeken dat je nu de silverstone kast had gepakt, ik ben niet goed genoeg op de hoogte om hier iets zinnigs over te zeggen, dus negeer die lijn van mijn commentaar maar.
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Wat is dat voor onzin? Waarom is een NAS niet goed te combineren met een HTPC? Enige verandering is dat de HTPC meer opslag krijgt dan normaal het geval is en niet uitgezet wordt.zion schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:01:
Ik blijf erbij dat NAS/HTPC een waardeloze combo is, en het 2 typen PC's zijn die inherent met elkaar vloeken, máár ik wil je ook graag tegemoet komen, en aangezien je Intel oriented bent zal ik dat ook niet meer afraden, als je de centen heb he......
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Goedemorgen...Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:05:
[...]
Wat is dat voor onzin? Waarom is een NAS niet goed te combineren met een HTPC? Enige verandering is dat de HTPC meer opslag krijgt dan normaal het geval is en niet uitgezet wordt.
Het is een waardeloze combo omdat het ene probeert zo min mogelijk te doen (HTPC), en het andere (normaliter) een multi-HDD setup is, die nooit (weinig) in sleep gaat. Het zijn 2 compleet tegenstrijdige concepten, wat overigens absoluut niet wil zeggen dat het niet kán, of in sommige gevallen misschien wel de beste optie is, maar ze bijten elkaar wel.
systeem
Goeiemorgen 
Ik snap het probleem nog steeds niet. Een HTPC wordt vanuit een zuinigheidsoogpunt gebouwd en voert eigenlijk een enkele taak uit, media afspelen. Wanneer je dan toch een zuinig apparaat hebt die een enkele taak uitvoert en dus genoeg performance over heeft is het toch een logisch vervolg om er daarna ook een NAS van te maken? Enige verschil is dat je HTPC niet meer uitgezet wordt en dat er wat meer schijven in zitten. Ik snap niet hoe ze elkaar dan bijten.
Sterker nog, als het om een HTPC gaat die z'n eigen opslag regelt is het enige verschil nog dat je shares aanmaakt en de HTPC voortaan niet meer uit zet.
Ik snap het probleem nog steeds niet. Een HTPC wordt vanuit een zuinigheidsoogpunt gebouwd en voert eigenlijk een enkele taak uit, media afspelen. Wanneer je dan toch een zuinig apparaat hebt die een enkele taak uitvoert en dus genoeg performance over heeft is het toch een logisch vervolg om er daarna ook een NAS van te maken? Enige verschil is dat je HTPC niet meer uitgezet wordt en dat er wat meer schijven in zitten. Ik snap niet hoe ze elkaar dan bijten.
Sterker nog, als het om een HTPC gaat die z'n eigen opslag regelt is het enige verschil nog dat je shares aanmaakt en de HTPC voortaan niet meer uit zet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hogere load = hoger verbruik = meer geluid = onwenselijk. Verder heb je helemaal gelijk dat indien de beste man graag een NAS/HTPC combo wil maken dat hij dat met zijn huidige setup prima kan doen vooropgesteld dat hij geen idiote userbase heeft, voor een thuisnetwerk komt hij er prima mee weg, zolang hij er maar van op de hoogte is dat dit ten koste zal gaan van een (absoluut) stil systeem. Opspinnende schijven genereren geluid, Fans voor een systeem dat aan het DLen is maken geluid, en het systeem zal bij een gemiddelde load gewoon iets harder moeten werken als een dedicated HTPC.Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:22:
Goeiemorgen
Als dit geen probleem is moet ie vooral niet schromen om een combo in elkaar te zetten, maar een combo maken van iets wat erg veel random I/O & hitte genereert, en iets wat als doel heeft om sustained I/O met een minimum aan hitte en geluid is gewoon normaal gezien geen goede praktijk, ondanks dat het prima kan.
En waarom je shares aan zou moeten maken voor lokale storage gaat me ook net even boven mijn pet.
systeem
Ook een goede morgen gewenst 
Ik heb inmiddels mijn HTPC draaien, maar ben ontevreden over de geluidsproductie van de stock cpu koeler. Nou zitten er 2 grote fans in die antec kast (Die bij deze opgrade ook vervangen mogen worden), dus vroeg me af of een passieve koeler voldoende zou zijn om de A8 te koelen. Bij gewoon htpc gebruik verwacht ik weinig problemen aangezien hij amper boven de 20% uit komt. Echter wanneer ik er ook een beetje mee ga gamen weet niet of passief nog mogelijk is. Hoe denken jullie daar over en welke koeler raden jullie aan?
Ik heb inmiddels mijn HTPC draaien, maar ben ontevreden over de geluidsproductie van de stock cpu koeler. Nou zitten er 2 grote fans in die antec kast (Die bij deze opgrade ook vervangen mogen worden), dus vroeg me af of een passieve koeler voldoende zou zijn om de A8 te koelen. Bij gewoon htpc gebruik verwacht ik weinig problemen aangezien hij amper boven de 20% uit komt. Echter wanneer ik er ook een beetje mee ga gamen weet niet of passief nog mogelijk is. Hoe denken jullie daar over en welke koeler raden jullie aan?
kwam er wel achter dat de onboard GPU ook erg nice is. echter heb ik alleen een Vga aansluting, geen DVI, HDMI. dat is wel jammer.dus kaartje is in ieder geval net besteld:D thanks voor je info in ieder geval.Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 01:19:
Ga dan naar het game pc topic, dit is gewoon een game pc waar je een filmpje op kijkt, dat is toch significant anders.
[...]
Geen. Het enige verschil zal zijn dat duurdere GPU's betere post processing kunnen uitvoeren. Echter dit zal je in de praktijk toch niet merken. De HD 6450 is echt een prima aankoop. Wellicht kijken of je de processor kan ruilen voor een zuinigere. Die X2 5000+ is namelijk niet erg zuinig.
Maar die processor niet zuinig?? hmmm wel een overweging waard in ieder geval. heb nu ook een 400 watt voeding, die ik nog had liggen.. denk wel dat ik met een 300W uit moet komen denk je niet?
Zion, sorry ik had je reactie nog niet gezien. Ik snap je punten wel maar een fatsoenlijke NAS (Synology Disk Station DS211) zit al op € 232,-. Koop er 2 x 2TB schijfjes bij van 120 euro per stuk en je zit aan bijna een compleet nieuwe HTPC/NAS.. Dus qua prijs hoef je het niet te laten.zion schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:01:
[...]
Ik blijf erbij dat NAS/HTPC een waardeloze combo is, en het 2 typen PC's zijn die inherent met elkaar vloeken, máár ik wil je ook graag tegemoet komen, en aangezien je Intel oriented bent zal ik dat ook niet meer afraden, als je de centen heb he......
[...]
edit:
Zuinigheid betwijfel ik ook. Ik bedoel je hebt een NAS (met >10 TB aan data) en een NAS (met 4 TB aan data 2 x 2TB). Mijn insteek is ook dat 4TB zeker de max is voor mij. Bovendien vallen de schijven in slaap stand, wanneer je ze aanspreekt beginnen ze te spinnen.
Gamen ga ik zeker niet doen.. Maar Windows 7 erop misschien wel om te internetten op mn TV. Daarvoor is mijn huidige HTPC ook te traag (ASrock ION330).
Ben inderdaad wel benieuwd naar het verbruik van mijn opstelling VS het gebruik van een NAS. Die Synlogic zat ergens rond de 18Watt wanneer hij IDLE staat (actief rond de 35Watt). Heeft iemand het verbruik in watt van zijn HTPC opstelling (met een I3) wel eens gemeten?
[ Voor 4% gewijzigd door Unkie op 17-10-2011 10:49 ]
Onjuist, hogere load zorgt voor een marginaal hoger verbruik maar hoeft absoluut niet voor meer geluid te zorgen.zion schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:39:
Hogere load = hoger verbruik = meer geluid = onwenselijk.
Maar wie heeft tegenwoordig nog een absoluut stil systeem? Dan moet je sowieso alles passief gaan maken aangezien fans vaak meer herrie maken dan hardeschijven, ook al zijn het enorm stille fans.Verder heb je helemaal gelijk dat indien de beste man graag een NAS/HTPC combo wil maken dat hij dat met zijn huidige setup prima kan doen vooropgesteld dat hij geen idiote userbase heeft, voor een thuisnetwerk komt hij er prima mee weg, zolang hij er maar van op de hoogte is dat dit ten koste zal gaan van een (absoluut) stil systeem.
Dat geluid is praktisch verwaarloosbaar, evenals het geluid van de fans. Als je stille hardeschijven neemt en stille fans hoor je het in principe amper te horen.Opspinnende schijven genereren geluid, Fans voor een systeem dat aan het DLen is maken geluid, en het systeem zal bij een gemiddelde load gewoon iets harder moeten werken als een dedicated HTPC.
Als dit geen probleem is moet ie vooral niet schromen om een combo in elkaar te zetten, maar een combo maken van iets wat erg veel random I/O & hitte genereert, en iets wat als doel heeft om sustained I/O met een minimum aan hitte en geluid is gewoon normaal gezien geen goede praktijk, ondanks dat het prima kan.
En ik snap ook niet waar hitte vandaan komt, welke hitte veroorzaakt een NAS? De processor wordt amper belast, de videokaart helemaal niet en de hardeschijven veroorzaken ook amper hitte.
En dan kan je wel leuk met I/O komen maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. I/O van een HTPC is praktisch niet aanwezig en in de meeste gevallen is de I/O van een NAS ook enorm beperkt.
Zodat het een NAS wordt?En waarom je shares aan zou moeten maken voor lokale storage gaat me ook net even boven mijn pet.
Even terug komen op het stroomverbruik:
I3-2100 met Asorkc H67M-ITX
Idle 34 W
Very busy 41 W
Synlogic:
Idle 18 W
Very busy 35 W
Uitgaande dat 1 KWh 25 cent kost:
I3-2100 met Asrock H67M-ITX
34*24=816watt per dag, 816*30=24480Watt per maand, 24480*12=293.760 per jaar. 293Kwh * 0.25= EUR 73,-
Synlogic:
18*24=432watt per dag, 432*30=12960Watt per maand, 12960*12=155520 per jaar. 155Kwh * 0.25= EUR 39,-
Dus als ik ze Idle laat staan kost het eigen systeem 34 EUR per jaar meer.
I3-2100 met Asorkc H67M-ITX
Idle 34 W
Very busy 41 W
Synlogic:
Idle 18 W
Very busy 35 W
Uitgaande dat 1 KWh 25 cent kost:
I3-2100 met Asrock H67M-ITX
34*24=816watt per dag, 816*30=24480Watt per maand, 24480*12=293.760 per jaar. 293Kwh * 0.25= EUR 73,-
Synlogic:
18*24=432watt per dag, 432*30=12960Watt per maand, 12960*12=155520 per jaar. 155Kwh * 0.25= EUR 39,-
Dus als ik ze Idle laat staan kost het eigen systeem 34 EUR per jaar meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Unkie op 17-10-2011 11:16 ]
Ik ga na deze post wel echt ophouden hoor, ik snap namelijk echt jouw standpunt wel, en hopelijk in meer of mindere mate jij de mijne ook.
Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:53:
Onjuist, hogere load zorgt voor een marginaal hoger verbruik maar hoeft absoluut niet voor meer geluid te zorgen. Je kan het noemen zoals je wilt, maar hogere load = hoger verbruik (wel dan niet marginaal) = noodzaak tot meer koeling = meer geluid.
Maar wie heeft tegenwoordig nog een absoluut stil systeem? Dan moet je sowieso alles passief gaan maken aangezien fans vaak meer herrie maken dan hardeschijven, ook al zijn het enorm stille fans. My point exactly, dus wil je dat je fans zo min mogelijk draaien in je HTPC, Een NAS is normaliter zo gepositioneerd dat hij buiten gehoorsafstand is.
Dat geluid is praktisch verwaarloosbaar, evenals het geluid van de fans. Als je stille hardeschijven neemt en stille fans hoor je het in principe amper te horen.
En ik snap ook niet waar hitte vandaan komt, welke hitte veroorzaakt een NAS? De processor wordt amper belast, de videokaart helemaal niet en de hardeschijven veroorzaken ook amper hitte.
En dan kan je wel leuk met I/O komen maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. I/O van een HTPC is praktisch niet aanwezig en in de meeste gevallen is de I/O van een NAS ook enorm beperkt.
Natuurlijk, als je genoeg geld uitgeeft aan top-quality fans en schijven zal het geluidsniveau drastisch verminderd worden, maar het doet ook de opzet om een goedkope NAS/HTPC combo te maken teniet.
En als het "helemaal nergens op slaat" dan gebruik of jij hele goede apparatuur, of ik hele slechte, want bij mij zijn op m'n nas/downloadbak wel degelijk meestal mijn harde schijven de bottleneck.
Zodat het een NAS wordt?
Hier moest ik wel om grinniken, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, waar het voor mijn opmerking spaak liep was dat ik niet kon begrijpen waarom je voor een combo wel shares aan zou moeten maken wanneer dat voor een dedicated NAS niet zou hoeven, maar niet natuurlijk, je zou dat in beide gevallen moeten.
systeem
Persoonlijk vind ik deze discussie niet echt ergens om gaan.... Tuurlijk is er de mogelijkheid dat je door meer load meer geluid maakt. Maar zonder specifiek praktijkvoorbeeld kun je hier in absolute zin helemaal niets over zeggen. Voorbeeld: Persoonlijk heb ik een HTPC met 1HDD in een antec fusion remote behuizing. Op de CPU zit een Big shuriken (tip voor jouw opstelling, versie 3 is nu ook al uit volgens mij). 12cm fans zijn vervangen door nexus real silent (€5,- p/s). Stel ik zet hier nog een HDD bij (totaal van 4 TB) en laat hem als NAS fungeren. Zal hij meer geluid gaan produceren? Nee, in deze setup waar hij maar 1 HDD minder hoeft te koelen is hij al zo koel dat hij niet in de buurt van de temperatuur waarbij de fans harder gaan draaien. Is het systeem stil? Ja fluisterstil. Gebruik ik dure componenten om dit voor elkaar te krijgen? Nee, de CPU koeler (€25,-) was het duurste....zion schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 11:18:
Ik ga na deze post wel echt ophouden hoor, ik snap namelijk echt jouw standpunt wel, en hopelijk in meer of mindere mate jij de mijne ook.
[...]
Verder ben ik het met je eens dat het voordelen kan hebben om een aparte NAS te hebben, maar dit is geheel afhankelijk van de situatie (die we in dit geval niet weten). Weer een persoonlijk voorbeeld. Mijn media wordt maar afgespeeld op 1 PC (waar ik bijna nooit achter zit) en mijn HTPC. Een nas hoeft dus alleen maar aan te staan wanneer ik mijn HTPC aan heb (uberhaupt alleen wanneer ik thuis ben). Kun je best 2 taken combineren.
Aan de andere kant wanneer je media wilt delen over een stuk of 5 gebruikers (bijvoorbeeld in een studentenhuis) kan het voordelen hebben om een NAS aan te schaffen en deze op een centrale toegankelijke plaats neer te zetten zodat iedereen altijd bij de data kan.
Kortom het ligt aan de specifieke situatie wat de beste oplossing is. Mensen reageren nogal sterk op je post omdat jij dit nogal ongenuanceerd brengt (net als Mstech is crap bijvoorbeeld). HTPC is maatwerk (kijk maar naar jouw situatie) en daar hoort commentaar bij die toegespitst is op de betreffende situatie.
Over jouw setup het vervangen van stock fans (helemaal 60mm) heeft altijd zijn voordeel, maar kan je ook doen wanneer je setup niet stil genoeg blijkt (achteraf). Een moederbord bestellen met genoeg headers om deze fans aan te sturen vind ik persoonlijk ook erg handig (of een fancontroller). Verder nog iets om over na te denken: Wat voor framerates ga je halen met een i3 2100 ipv een 2500k?
@ Unkie: Had je nu al een HTPC aangeschaft of was de setup die je stuurde fictief en nog niet aangeschaft?
[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 17-10-2011 12:45 ]
Ik snap je standpunt zeker maar mijn ervaring spreekt het gewoon tegen. Mijn server is praktisch onhoorbaar, processor wordt passief gekoeld en de fans draaien enorm langzaam. Voeg een passieve videokaart toe en hij kan prima door als HTPC. Dan is het dus een HTPC met 8 hardeschijven die praktisch onhoorbaar is.zion schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 11:18:
Stille koeling hoeft namelijk helemaal niet veel te kosten en stille hardeschijven zijn ook echt de kostenpost niet.
Kijk een HTPC kan je qua CPU prima passief koelen of met een koeler met een fan die zeer langzaam draait. Die CPU wordt marginaal extra belast bij NAS functionaliteiten en zelfs dan hoeft die processor niet extra gekoeld te worden. Enige wat dan nog herrie kan maken zijn de hardeschijven. Maar kies een paar zeer stille schijven uit en dat probleem is ook grotendeels opgelost. Als ik mijn server benader gaan 4 hardeschijven in een RAID5 array uit standby komen, ik hoor een tik of twee als ik zeer goed luister en meer ook niet. Het draait allemaal om de juiste hardware en dat hoeft echt geen fortuin te kosten.
Framerate verschil is vrij groot tussen een dualcore en een quadcore, zeker bij moderne spellen die allemaal multicore zijn. Battlefield 3 is nu het prachtige voorbeeld, een quadcore maakt daar echt een verschil en wordt ook efficiënt benut. Vraag is alleen of het een 2500k moet zijn aangezien de videokaart alsnog het belangrijkst is, zolang dat geen HD 6950 of sneller is kan je beter een tragere CPU nemen en een snellere GPU. Althans, als we het over gamen hebben.jaapsander schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:30:
Over jouw setup het vervangen van stock fans (helemaal 60mm) heeft altijd zijn voordeel, maar kan je ook doen wanneer je setup niet stil genoeg blijkt (achteraf). Een moederbord bestellen met genoeg headers om deze fans aan te sturen vind ik persoonlijk ook erg handig (of een fancontroller). Verder nog iets om over na te denken: Wat voor framerates ga je halen met een i3 2100 ipv een 2500k?
[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 17-10-2011 12:48 ]
Interessant en goed om te horen dat games meer de multi-core richting op gaan. Maar de videokaart is inderdaad nog steeds de beperkende factor. Een i3 2100 (4 threads, hoewel hyperthreading) is in veel multi-core benchmarks niet heel veel langzamer dan bijvoorbeeld Phenom X4 quadcore's, welke al niet bekend stonden om een 6870 te bottlenecken (indien nodig wil ik wel wat benchmarks opzoeken). Misschien is een CPU goedkoper dan een 2500k prijs/kwaliteit technisch wel beter. Verder snap ik ook niet precies waarom Zion voor een Z68 moederbord gekozen heeft, waarom geen H67?Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:46:
Framerate verschil is vrij groot tussen een dualcore en een quadcore, zeker bij moderne spellen die allemaal multicore zijn. Battlefield 3 is nu het prachtige voorbeeld, een quadcore maakt daar echt een verschil en wordt ook efficiënt benut. Vraag is alleen of het een 2500k moet zijn aangezien de videokaart alsnog het belangrijkst is, zolang dat geen HD 6950 of sneller is kan je beter een tragere CPU nemen en een snellere GPU. Althans, als we het over gamen hebben.
Een H67 wil je sowieso niet, met dat moederbord is overclocken niet mogelijk. De P67 kan je wel mee overclocken maar heeft geen ondersteuning voor de IGP. De Z68 kan je mee overclocken en heeft ondersteuning voor de IGP. Dat betekent dat je het moederbord en de processor later in een ander systeem kan gebruiken zonder dat de videokaart mee hoeft.
De X4 zal idd de 6870 voorlopig niet bottlenecken, wellicht in de toekomst wel als spellen veel meer gebruik gaan maken van de CPU multicore mogelijkheden en daardoor meer load leggen op de CPU. In dit geval zou ik qua gamepc performance eerder een snellere GPU kiezen dan de i5 2500K als processor.
De X4 zal idd de 6870 voorlopig niet bottlenecken, wellicht in de toekomst wel als spellen veel meer gebruik gaan maken van de CPU multicore mogelijkheden en daardoor meer load leggen op de CPU. In dit geval zou ik qua gamepc performance eerder een snellere GPU kiezen dan de i5 2500K als processor.
Precies, mijn idee ook, maar wanneer je toch geen 2500k gaat nemen en je dus geen voordeel hebt van een unlocked multiplier is het nadeel van de H67 ook weg? Zou ook niet weten waarom je een 2500k in een HTPC zou willen overclocken....Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:27:
Een H67 wil je sowieso niet, met dat moederbord is overclocken niet mogelijk. De P67 kan je wel mee overclocken maar heeft geen ondersteuning voor de IGP. De Z68 kan je mee overclocken en heeft ondersteuning voor de IGP. Dat betekent dat je het moederbord en de processor later in een ander systeem kan gebruiken zonder dat de videokaart mee hoeft.
Een 2500k heb je sowieso in een HTPC niet direct nodig, enkel wanneer je er actief mee wilt gamen en dan is juist een (lichte) overclock wel weer handig. Grote voordeel is dat met elke goede koeler het geen enkel probleem is de 2500k naar 4,4-4,6Ghz te brengen zonder al te veel extra hitte.
Het kan inderdaad, maar heeft het nut wanneer je "maar" een HD6870 hebt en op fullHD wil gamen? Persoonlijk zou ik inderdaad en CPU nemen die wat goedkoper is en dit geld stoppen in een snellere GPU wanneer je wilt gamen op je htpc. Een 2500k overclocken naar 4.4 GHz zie ik dan weer het nut niet van in (in een HTPC).Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:40:
Een 2500k heb je sowieso in een HTPC niet direct nodig, enkel wanneer je er actief mee wilt gamen en dan is juist een (lichte) overclock wel weer handig. Grote voordeel is dat met elke goede koeler het geen enkel probleem is de 2500k naar 4,4-4,6Ghz te brengen zonder al te veel extra hitte.
Dat zeg ik dus, die CPU heeft pas nut bij een snellere en sterkere videokaart.
Sorry voor de onduidelijkheid
. Wel bedankt voor de feedback en discussies. Hierbij wat meer informatie.
@jaapsander: De PC is fictief, ik wil hem dus nog aanschaffen.
Mijn PC situatie thuis is als volgt:
Ik heb 1 pc en een laptop. De laptop gebruikt mijn vriendin voor facebook, hyves
. De andere computer gebruik ik om te downloaden. Na het downloaden kopieer ik de muziek naar mijn HTPC. Achter beide computers zit ik dus vrij weinig.
Ik heb nu als HTPC een ION330 staan waar een 320GB schijfje in zit (2,5"). Omdat dit vrij weinig is wil ik dus of een NAS aanschaffen of mijn HTPC verbouwen. Tevens heb ik dan meteen een backup systeem (met name voor mijn foto's en muziek).
Op dit moment draai ik al 3 jaar Xbmc live zonder problemen. Misschien dat ik met een snellere HTPC overstap op Windows 7 zodat ik ook kan internetten op mijn TV. Van games is (nog) geen sprake. Misschien in de toekomst maar de kans is vrij klein.
Omdat ik zo weinig achter mijn thuis PC zit heeft het centraal opslaan van die data voor mij geen toegevoegde waarde. De NAS zou ik dan met name gebruiken om er films en foto's op te zetten en voor een kleine documenten backup (20MB).
De videokaart is slechts ter ondersteuning voor het afspelen van films er wordt dus niet op gegamed. Misschien dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren, maar dan hoef ik alleen een snellere videokaart te kopen, toch?
Over de H of Z moederbord is al gediscussieerd zie ik
nogmaals bedankt!
@jaapsander: De PC is fictief, ik wil hem dus nog aanschaffen.
Mijn PC situatie thuis is als volgt:
Ik heb 1 pc en een laptop. De laptop gebruikt mijn vriendin voor facebook, hyves
Ik heb nu als HTPC een ION330 staan waar een 320GB schijfje in zit (2,5"). Omdat dit vrij weinig is wil ik dus of een NAS aanschaffen of mijn HTPC verbouwen. Tevens heb ik dan meteen een backup systeem (met name voor mijn foto's en muziek).
Op dit moment draai ik al 3 jaar Xbmc live zonder problemen. Misschien dat ik met een snellere HTPC overstap op Windows 7 zodat ik ook kan internetten op mijn TV. Van games is (nog) geen sprake. Misschien in de toekomst maar de kans is vrij klein.
Omdat ik zo weinig achter mijn thuis PC zit heeft het centraal opslaan van die data voor mij geen toegevoegde waarde. De NAS zou ik dan met name gebruiken om er films en foto's op te zetten en voor een kleine documenten backup (20MB).
De videokaart is slechts ter ondersteuning voor het afspelen van films er wordt dus niet op gegamed. Misschien dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren, maar dan hoef ik alleen een snellere videokaart te kopen, toch?
Over de H of Z moederbord is al gediscussieerd zie ik
nogmaals bedankt!
Die weer minder geschikt is voor een HTPC kast ivm met lengte, warmteafgifte enz. Persoonlijk zou ik gewoon een H67 + i3 + HD6870 nemen.Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:45:
Dat zeg ik dus, die CPU heeft pas nut bij een snellere en sterkere videokaart.
edit @ Unkie: Kijk dan is het nu duidelijker. Persoonlijk zou ik je dan geen i3 aanraden. AMD setups met Llano zijn nu een betere keuze.
[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 17-10-2011 14:03 ]
Ga lekker voor een A4 3400 met bijbehorend moederbord, 4GB geheugen en een kast en voeding. Kies dan net zoveel hardeschijven tot de voor jou gewenste opslag capaciteit bereikt is.
Een i3 2100 is zwaar overdreven voor een HTPC.
Neem dan een AMD setup, welliswaar minder zuinig maar als je wilt gamen is een X4 toch een stuk aantrekkelijker. Bovendien maakt het voor een HTPC weinig uit als je een videokaart met goede koeler neemt en een goed geventileerde kast.jaapsander schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:01:
Die weer minder geschikt is voor een HTPC kast ivm met lengte, warmteafgifte enz. Persoonlijk zou ik gewoon een H67 + i3 + HD6870 nemen.
Niet helemaal mee eens. Die i3 2100 doet het nog steeds prima. Zeker een stuk zuiniger en koeler dan een X4 (neem aan dat je een phenom/athlon bedoelt?) en gecombineerd met een AMD grafische kaart een goede combi. Een AMD setup (heb ik het over Llano) zou ik adviseren omdat je geen discrete GPU nodig hebt bij HTPC gebruik. Hoewel een Llano setup interessant kan zijn door hybridXfire bij gamen, maar dat heeft ook z'n nadelen.Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:04:
Ga lekker voor een A4 3400 met bijbehorend moederbord, 4GB geheugen en een kast en voeding. Kies dan net zoveel hardeschijven tot de voor jou gewenste opslag capaciteit bereikt is.
[...]
Neem dan een AMD setup, welliswaar minder zuinig maar als je wilt gamen is een X4 toch een stuk aantrekkelijker. Bovendien maakt het voor een HTPC weinig uit als je een videokaart met goede koeler neemt en een goed geventileerde kast.
Overigens is een krachtigere videokaart met een goede koeler en een goed geventileerde kast wel vragen om wat meer geluidsproductie dan een minder potente GPU in een dichtere kast (doch met goede airflow). Maar hoe acceptabel dat is, is natuurlijk persoonlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 17-10-2011 14:12 ]
Gezien het aantal berichten over andere meer recente post zou ik deze graag nog eens herhalen. Ik hoop dat dit niet tegen de regels is.
Alvast bedankt voor jullie antwoordJuzzuts schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:40:
Ook een goede morgen gewenst
Goedemiddag,
Ik volg al geruime tijd de discussies in dit topic en elders, en heb onlangs de knoop doorgehakt en mijn aanschaf gedaan. Ik zal hier even een korte samenvatting geven van het wat & waarom, misschien heeft iemand nog wat aan mijn ervaringen.
[edit: Bij nader inzien zou deze post evt. in het nettop ervaringen topic kunnen, er is overlap. Ik laat het aan de mod over.]
In eerste instantie gingen mijn gedachten naar een all-in-one HTPC+NAS zelfbouw oplossing zoals men hierboven aan het discussiëren was, maar omwille van flexibiliteit en installatiegemak ben ik toch voor een modulaire pre-fab oplossing gegaan.
Deel 1; HTPC (nettop): inventaris: Nettop
Deel 2; NAS: inventaris: NAS
Via HDMI loopt de A/V van de ZBOX met bitstream audio naar een Yamaha YHT-394 en Samsung LCD TV.
Zotac ZBOX AD02 (E-350 APU), met de kleinste 2,5" HDD met de grootste cache die ik kon vinden. Een SSD is natuurlijk nog mooier, maar ik twijfel of dat bij een dergelijke trage (1,6 GHz) CPU genoeg verschil zou maken om de prijs te rechtvaardigen (ik denk dan aan een kleine Vertex 2 uit de budgetbak).
Ik kan bevestigen dat 4GB RAM overkill is in een nettop/HTPC met het doel van films kijken/downloaden/websurfen vanaf de bank.
Ik heb er Windows 7 opgezet omdat ik geen Linux ervaring heb, maar het apparaat toch wou gebruiken om het internet te browsen. Als je niet wil surfen schijnt OpenELEC een uitstekend alternatief te zijn.
De E-350 APU is niet krachtig genoeg om gelijktijdig met Firefox te browsen, meerdere Torrents te downloaden (uT 3) naar een SMB share op de NAS en tegelijkertijd via dezelfde route een andere video in XBMC te un-rarren en af te spelen. Dit verwachtte ik al, en nu ik de downloadtaken aan de DS211 heb afgedragen loopt XBMC weer als een zonnetje (as in: 1080p h.264 DTS .mkv is geen probleem).
In de NAS zitten 2 2TB WD "Green" schijven in RAID 1. Over deze keuze ben ik zeer tevreden.
Even overwoog ik nog om de nieuwe 3TB schijven aan te schaffen, maar deze zijn momenteel nog per GB duurder.
Synology NAS was eigenlijk een no-brainer. Ik gebruik op het werk al geruime tijd een RS-409+ voor alle data, en nu ik persoonlijk zo'n kastje heb kan ik eindelijk de enorme hoeveelheid functies zelf verkennen.
Synology NAS-en zijn Tweaker apparaten bij uitstek.
De Logitech K400 is niet het fijnste toetsenbord aller tijden. De ruimte tussen de toetsen is erg klein, waardoor het gemakkelijk is de verkeerde knop in te drukken bij blind typen. Ik ben op dit toetsenbord van 8-vingerig blind naar 2-vingerig "opa-stijl" typen gegaan. De trackpad werkt meestal zoals verwacht, maar heeft soms even kuren wanneer de CPU van de ZBOX hard moet werken.
De NAS kan hoorbaar zijn wanneer er vele GB's achter elkaar worden verplaatst, en de ventilator van de ZBOX kan hoge toeren maken als dat nodig is.
Echter: "hoorbaar" wanneer je er ± 2 meter vanaf staat zonder omgevingsgeluid en je let er op. En: dat is zelden nodig, surfen & films kijken veroorzaakt weinig load.
Vergeleken met de oude situatie (game-pc met lawaai-fans) is het verschil gigantisch.
Als ik dit nog een keer moest doen zou ik een paar details wijzigen:
- 2GB RAM in de ZBOX
- OpenELEC van een SDHC kaartje proberen
Ik hoop dat dit nog iemand helpt, of in ieder geval niemand irriteert.
Vragen/opmerkingen aub per DM, ik zal dit forum nu niet vaak meer bezoeken.
Ik volg al geruime tijd de discussies in dit topic en elders, en heb onlangs de knoop doorgehakt en mijn aanschaf gedaan. Ik zal hier even een korte samenvatting geven van het wat & waarom, misschien heeft iemand nog wat aan mijn ervaringen.
[edit: Bij nader inzien zou deze post evt. in het nettop ervaringen topic kunnen, er is overlap. Ik laat het aan de mod over.]
In eerste instantie gingen mijn gedachten naar een all-in-one HTPC+NAS zelfbouw oplossing zoals men hierboven aan het discussiëren was, maar omwille van flexibiliteit en installatiegemak ben ik toch voor een modulaire pre-fab oplossing gegaan.
Via HDMI loopt de A/V van de ZBOX met bitstream audio naar een Yamaha YHT-394 en Samsung LCD TV.
Zotac ZBOX AD02 (E-350 APU), met de kleinste 2,5" HDD met de grootste cache die ik kon vinden. Een SSD is natuurlijk nog mooier, maar ik twijfel of dat bij een dergelijke trage (1,6 GHz) CPU genoeg verschil zou maken om de prijs te rechtvaardigen (ik denk dan aan een kleine Vertex 2 uit de budgetbak).
Ik kan bevestigen dat 4GB RAM overkill is in een nettop/HTPC met het doel van films kijken/downloaden/websurfen vanaf de bank.
Ik heb er Windows 7 opgezet omdat ik geen Linux ervaring heb, maar het apparaat toch wou gebruiken om het internet te browsen. Als je niet wil surfen schijnt OpenELEC een uitstekend alternatief te zijn.
De E-350 APU is niet krachtig genoeg om gelijktijdig met Firefox te browsen, meerdere Torrents te downloaden (uT 3) naar een SMB share op de NAS en tegelijkertijd via dezelfde route een andere video in XBMC te un-rarren en af te spelen. Dit verwachtte ik al, en nu ik de downloadtaken aan de DS211 heb afgedragen loopt XBMC weer als een zonnetje (as in: 1080p h.264 DTS .mkv is geen probleem).
In de NAS zitten 2 2TB WD "Green" schijven in RAID 1. Over deze keuze ben ik zeer tevreden.
Even overwoog ik nog om de nieuwe 3TB schijven aan te schaffen, maar deze zijn momenteel nog per GB duurder.
Synology NAS was eigenlijk een no-brainer. Ik gebruik op het werk al geruime tijd een RS-409+ voor alle data, en nu ik persoonlijk zo'n kastje heb kan ik eindelijk de enorme hoeveelheid functies zelf verkennen.
De Logitech K400 is niet het fijnste toetsenbord aller tijden. De ruimte tussen de toetsen is erg klein, waardoor het gemakkelijk is de verkeerde knop in te drukken bij blind typen. Ik ben op dit toetsenbord van 8-vingerig blind naar 2-vingerig "opa-stijl" typen gegaan. De trackpad werkt meestal zoals verwacht, maar heeft soms even kuren wanneer de CPU van de ZBOX hard moet werken.
De NAS kan hoorbaar zijn wanneer er vele GB's achter elkaar worden verplaatst, en de ventilator van de ZBOX kan hoge toeren maken als dat nodig is.
Echter: "hoorbaar" wanneer je er ± 2 meter vanaf staat zonder omgevingsgeluid en je let er op. En: dat is zelden nodig, surfen & films kijken veroorzaakt weinig load.
Vergeleken met de oude situatie (game-pc met lawaai-fans) is het verschil gigantisch.
- 2GB RAM in de ZBOX
In die antec past net een mini Ninja van scythe die gebruikt kan worden om passief te koelen wanneer je er 2x 12cm fans naast hebt blazen (in die antec het geval). Alleen wordt die volgens mij niet meer verkocht. Verder is de fan van bijvoorbeeld een big shuriken ook vrijwel onhoorbaar. Wanneer je 2 fans hard laat draaien om "passief" je cpu te koelen ben je niet bijster efficient bezig. Kun je beter een goede koeler met fan hebben en alle 3 de fans langzaam laten draaien.Juzzuts schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:20:
Gezien het aantal berichten over andere meer recente post zou ik deze graag nog eens herhalen. Ik hoop dat dit niet tegen de regels is.
[...]
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Zuiniger en koeler wel, maar ga je er mee gamen (wat mij logisch lijkt, immers de HD 6870) is een Phenom x4 gewoon een veel betere keuze simpelweg vanwege de 2 extra cores.jaapsander schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:10:
Niet helemaal mee eens. Die i3 2100 doet het nog steeds prima. Zeker een stuk zuiniger en koeler dan een X4 (neem aan dat je een phenom/athlon bedoelt?) en gecombineerd met een AMD grafische kaart een goede combi. Een AMD setup (heb ik het over Llano) zou ik adviseren omdat je geen discrete GPU nodig hebt bij HTPC gebruik. Hoewel een Llano setup interessant kan zijn door hybridXfire bij gamen, maar dat heeft ook z'n nadelen.
Overigens is een krachtigere videokaart met een goede koeler en een goed geventileerde kast wel vragen om wat meer geluidsproductie dan een minder potente GPU in een dichtere kast (doch met goede airflow). Maar hoe acceptabel dat is, is natuurlijk persoonlijk.
Ga je er niet mee gamen is de i3 2100 geen goede keuze omdat hij veel te duur is en veel te veel vermogen heeft wat niet gebruikt wordt.
Persoonlijk ben ik het nog niet helemaal met je eens, denk dat een i3 2100 prima toegepast kan worden in een HTPC waar af en toe mee gegamed gaat worden (denk dat die i3 niet veel onderdoet voor een Phenom X4). Maar je punt is duidelijk. Puur voor HTPC taken is een Llano inderdaad aan te bevelen.Tsurany schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:46:
[...]
Zuiniger en koeler wel, maar ga je er mee gamen (wat mij logisch lijkt, immers de HD 6870) is een Phenom x4 gewoon een veel betere keuze simpelweg vanwege de 2 extra cores.
Ga je er niet mee gamen is de i3 2100 geen goede keuze omdat hij veel te duur is en veel te veel vermogen heeft wat niet gebruikt wordt.
JaapSander, is zo'n Lliano A4 krachtig genoeg om te downloaden met SABNZB en vervolgens te Quickparren en unrarren terwijl je film aan het kijken bent? Mede hierom dacht ik aan de I3.jaapsander schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:01:
[...]
Die weer minder geschikt is voor een HTPC kast ivm met lengte, warmteafgifte enz. Persoonlijk zou ik gewoon een H67 + i3 + HD6870 nemen.
edit @ Unkie: Kijk dan is het nu duidelijker. Persoonlijk zou ik je dan geen i3 aanraden. AMD setups met Llano zijn nu een betere keuze.
Misschien dat ik in de toekomst Windows 7 erop wil laten draaien om te internetten op mijn TV. Is een AMD A4-3400 hiervoor snel genoeg (uiteindelijk scheelt het 'maar' 31 euro)?
Asrock A75M (71EUR) + AMD A4-3400 Boxed (60 EUR) = € 131,-
Intel Core i3 2100 (91 EUR) + Asrock H67M B3 (71 EUR) = € 162,-
Bij de Intel heb je natuurlijk ook nog een losse videokaart nodig van 34,40 (Sapphire HD 6450 512MB DDR3). Enkele maanden terug was het lastig om Intel of AMD GPU's op linux werkend te krijgen (ofwel onmogelijk). De A4 heeft hier ook geen problemen mee? (zie verhaal van jaapsander)
[ Voor 40% gewijzigd door Unkie op 18-10-2011 11:11 ]
Ja, dat is geen enkel probleem. Film kijken gaat voornamelijk via de GPU acceleratie. Daarnaast kan je voorrang geven aan het film proces en het uitpakproces op een lagere prioriteit zetten, maar dat lijkt me absoluut niet noodzakelijk.
Heb het Windows 7 verhaal er even bijgezet (of die A4) daar ook snel genoeg voor is? Daarnaast vraag ik me af als ik Linux gebruik of ik die GPU normaal aan de praat krijg?Tsurany schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:03:
Ja, dat is geen enkel probleem. Film kijken gaat voornamelijk via de GPU acceleratie. Daarnaast kan je voorrang geven aan het film proces en het uitpakproces op een lagere prioriteit zetten, maar dat lijkt me absoluut niet noodzakelijk.
De A4 heeft geen enkel probleem met normaal Windows 7 werk. Bij de i3 2100 hoef je trouwens geen aparte GPU te plaatsen, de i3 2100 heeft ook een IGP die prima geschikt is voor GPU acceleratie. De IGP van de A4 is wel sterker dan die van de i3 en daardoor beter geschikt voor videodecoding.
Laatste wat ik hoorde is dat AMD GPU's prima moeten werken onder Linux, maar dat kan ik niet bevestigen.
Laatste wat ik hoorde is dat AMD GPU's prima moeten werken onder Linux, maar dat kan ik niet bevestigen.
hardwareinfo:
Wanneer je van plan bent een serieuze losse videokaart te gaan gebruiken, kom je uit bij de Core i3 2100. In bijna alle CPU-benchmarks is Intel de snelste, terwijl het energieverbruik ook nog eens lager ligt. Alleen wanneer je van plan bent een losse AMD-instapvideokaart te gebruiken is de keuze voor de A6 een betere vanwege de Dual Graphics mogelijkheid.
Aangezien ik niet 100% zeker weet of linux de GPU van Intel of AMD gaat ondersteunen kan ik beter een losse videokaart van Nvidia kopen. Tussen de A4 en de I3-2100 zit 30 euro verschil. Terwijl de CPU krachter is dan die van de A4 en de A6.
Gezien dat ik in de toekomst er misschien meer mee ga doen dan alleen films afspelen, uitpakken, downloaden kan ik voor die 30 euro net zo goed voor de I3 gaan. Indien ik later wil gamen koop ik een betere videokaart en kan ik er ook nog op gamen.
Wanneer je van plan bent een serieuze losse videokaart te gaan gebruiken, kom je uit bij de Core i3 2100. In bijna alle CPU-benchmarks is Intel de snelste, terwijl het energieverbruik ook nog eens lager ligt. Alleen wanneer je van plan bent een losse AMD-instapvideokaart te gebruiken is de keuze voor de A6 een betere vanwege de Dual Graphics mogelijkheid.
Aangezien ik niet 100% zeker weet of linux de GPU van Intel of AMD gaat ondersteunen kan ik beter een losse videokaart van Nvidia kopen. Tussen de A4 en de I3-2100 zit 30 euro verschil. Terwijl de CPU krachter is dan die van de A4 en de A6.
Gezien dat ik in de toekomst er misschien meer mee ga doen dan alleen films afspelen, uitpakken, downloaden kan ik voor die 30 euro net zo goed voor de I3 gaan. Indien ik later wil gamen koop ik een betere videokaart en kan ik er ook nog op gamen.
In dat geval wil je meer dan enkel standaard HTPC gebruik, dan is een i3 2100 wel aan te raden. Wil je niets meer dan HTPC gebruik is het nog steeds overkill. Het is puur een kwestie van wat ga je er mee doen.
Verwijderd
Zijn er hier mensen die gamen op hun HTPC? Ik heb namelijk mijn gewone pc verkocht omdat ik met 2 laptops, smartphone, htpc en tablet nooit meer op de computerkamer ging zitten. Echter wil ik wel Diablo 3 gaan spelen en vraag me nu af of dit op een HTPC goed te doen is. Ik heb een keyboard en muis, maar ik zie mezelf nog niet direct een uur of 6 per week met die spullen op de bank zitten....
wellicht een gamecontroller zoals XBOX op PS3 aanschaffen? Lijkt me praktischer dan met keyboard en muis. (Al kan ik me voorstellen dat diablo lastig te spelen is met zo weinig knoppen...)
Ik volg dit topic de laatste weken weer met interesse, mede omdat ik een beetje in dubio zit. Momenteel heb ik namelijk het volgende staan als HTPC:
Moederbord: Asus M3A78-EMH HDMI
CPU: Amd Athlon 4050e (45Watt)
HDD: Western Digital 160 GB 7200
DVD: Asus DVD-RW
Kast: Silverstone Grandia GD02
Besturing+software: Mediaportal 1.2.1 onder Windows 7 32bits
Bovenstaande is nu ruim drie jaar oud. Ik heb de twee fans van de kast in de tussentijd vervangen door twee stillere van Nexus en op de processor zit al weer een tijdje een Scythe Shuriken (niet die nieuwe maar de eerste). Die paste overigens maar net maar da's genoeg uiteraard
Nu ben ik nog niet helemaal tevreden over de warmte- en geluidsproductie van het systeem. De kast staat in een tv-meubel en dat zorgt er voor dat op momenten dat de processor zelf moet werken de fans naar mijn mening toch nog teveel herrie (moeten) maken.
Mijn vraag is eigenlijk: valt er qua warmte nog wat te winnen door de 4050e te dumpen en bijvoorbeeld voor een Llano CPU te kiezen met bijbehorend moederbord? SSD zou wellicht ook wat helpen alhoewel ik de meeste bestanden toch van een server afspeel.
ps.
Ik gebruik hem puur als HTPC en af en toe voor uitzending gemist via internet. Ik game er niet mee.
Bovenstaande is nu ruim drie jaar oud. Ik heb de twee fans van de kast in de tussentijd vervangen door twee stillere van Nexus en op de processor zit al weer een tijdje een Scythe Shuriken (niet die nieuwe maar de eerste). Die paste overigens maar net maar da's genoeg uiteraard
Nu ben ik nog niet helemaal tevreden over de warmte- en geluidsproductie van het systeem. De kast staat in een tv-meubel en dat zorgt er voor dat op momenten dat de processor zelf moet werken de fans naar mijn mening toch nog teveel herrie (moeten) maken.
Mijn vraag is eigenlijk: valt er qua warmte nog wat te winnen door de 4050e te dumpen en bijvoorbeeld voor een Llano CPU te kiezen met bijbehorend moederbord? SSD zou wellicht ook wat helpen alhoewel ik de meeste bestanden toch van een server afspeel.
ps.
Ik gebruik hem puur als HTPC en af en toe voor uitzending gemist via internet. Ik game er niet mee.
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 19-10-2011 00:01 ]
Diablo 3 is nou juist een spel welke niet echt praktisch is om op de bank te spelen met keyboard en muis.. (tenminste als de besturing niet veel afwijkt van deel 2). Maar de systeemeisen zijn toch niet zo hoog voor dat spel? Kun je altijd nog op je laptop spelen (of een tafel naast je HTPC zetten met monitor, TB en muisVerwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:26:
Zijn er hier mensen die gamen op hun HTPC? Ik heb namelijk mijn gewone pc verkocht omdat ik met 2 laptops, smartphone, htpc en tablet nooit meer op de computerkamer ging zitten. Echter wil ik wel Diablo 3 gaan spelen en vraag me nu af of dit op een HTPC goed te doen is. Ik heb een keyboard en muis, maar ik zie mezelf nog niet direct een uur of 6 per week met die spullen op de bank zitten....
Denk niet dat er heel veel winst te behalen valt op het gebied van warmte en geluidsproductie. Die athlon is al een 45W CPU. Ik zou eerder wat gaan spelen met rpm instellingen van de cpu fan (of fan vervangen). Nieuwe goede koelpasta gebruiken zal ook wel gaan helpen. Verder kun je de algehele airflow proberen te verbeteren zodat er netjes koele lucht aangezogen wordt en warme lucht afgevoerd.D-e-n schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:59:
Ik volg dit topic de laatste weken weer met interesse, mede omdat ik een beetje in dubio zit. Momenteel heb ik namelijk het volgende staan als HTPC:
ps.
Ook is het belangrijk om softwarematig alles goed voor elkaar te hebben zodat het zware decodeerwerk doorgeschoven wordt naar de GPU. Als laatste kun je nog gaan proberen te undervolten. Dit zijn de goedkoopste oplossingen. Een geheel nieuwe setup zal ongetwijfeld stiller kunnen, maar is ook een stuk duurder.
[ Voor 55% gewijzigd door jaapsander op 19-10-2011 09:28 ]
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asrock A75M-HVS | € 56,75 | € 56,75 |
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Silverstone LC10-E | € 93,90 | € 93,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,85 | € 34,85 |
| 1 | AMD A4-3400 Boxed | € 57,- | € 57,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 302,40 | |
Dit is momenteel mijn HTPC setup waar ik eigenlijk niet helemaal tevreden ben van de geluidsproductie, had eerst 1 vd casefans draaien maar deze ontkoppeld wegens te luidruchtig
Maar blijkt dat de pc nog evenveel lawaai produceert, en als ik mijn oor aan de case zet lijkt het te komen van mijn BeQuiet voeding,
Ben ik de eniste hier? Is toch een van de meest gebruikte voedingen voor een HTPC en heb hier eigenlijk nog niet veel klachten zien passeren...
On-topic; in wat zou ik nog moeten investeren om het geluid te dempen?
Verwijderd
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik was vergeten dat ik over 2 mnd een nieuwe laptop krijg van het werk. Dat is inderdaad handiger dan een tafel naast de HTPC en TV (zal mijn vriendin leuk vindenjaapsander schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 09:23:
[...]
Diablo 3 is nou juist een spel welke niet echt praktisch is om op de bank te spelen met keyboard en muis.. (tenminste als de besturing niet veel afwijkt van deel 2). Maar de systeemeisen zijn toch niet zo hoog voor dat spel? Kun je altijd nog op je laptop spelen (of een tafel naast je HTPC zetten met monitor, TB en muis).
In het bios kan je in ieder geval proberen de cpu en case fans stiller te laten draaien. Per moederbord fabrikant is het verschillend hoe dit moet, maar met instellen van een minimum toerental (bijv 50%v capaciteit) en maximum temperatuur vd cpu (bijv 50 graden) gaat hij standaard op 50% draaien tenzij de processor warmer wordt dan 50 graden. Werkt bij mij altijd als een zonnetje. Als je echt last hebt van de voeding (wat mij sterk lijkt) kan je of een nieuwe voeding kopen, of de voeding openschroeven (gevaarlijk) en er een andere fan of regelaar van de fan in zetten. Succes!Assioso schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:38:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M-HVS € 56,75 € 56,75 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 59,90 € 59,90 1 Silverstone LC10-E € 93,90 € 93,90 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 AMD A4-3400 Boxed € 57,- € 57,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 302,40
Dit is momenteel mijn HTPC setup waar ik eigenlijk niet helemaal tevreden ben van de geluidsproductie, had eerst 1 vd casefans draaien maar deze ontkoppeld wegens te luidruchtig
Maar blijkt dat de pc nog evenveel lawaai produceert, en als ik mijn oor aan de case zet lijkt het te komen van mijn BeQuiet voeding,
Ben ik de eniste hier? Is toch een van de meest gebruikte voedingen voor een HTPC en heb hier eigenlijk nog niet veel klachten zien passeren...
youtube.com/@hisrep
Als je de bron van het geluid goed hebt kunnen identificeren lijkt mij dat het logisch is om daar wat geld en/of moeite in te investeren. Heb zelf dezelfde voeding en bij mij maakt hij zijn naam wel waar. Binnen een bepaalde termijn (iig 7 dagen) kun je de onderdelen kosteloos omruilen. Indien dat geen optie kun je inderdaad proberen om het geluid van de voeding te verminderen door het geluid te gaan dempen (is materiaal voor) zodat het geproduceerde geluid in een lagere intensiteit wordt waargenomen. Ook kun je bijvoorbeeld de fan of de aansturing van de fan vervangen om de productie van geluid te verminderen. Hierbij moet je wel de voeding open schroeven wat helemaal niet gevaarlijk is zolang je de spanning maar van de voeding haaltAssioso schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:38:Dit is momenteel mijn HTPC setup waar ik eigenlijk niet helemaal tevreden ben van de geluidsproductie, had eerst 1 vd casefans draaien maar deze ontkoppeld wegens te luidruchtig
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M-HVS € 56,75 € 56,75 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 59,90 € 59,90 1 Silverstone LC10-E € 93,90 € 93,90 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 AMD A4-3400 Boxed € 57,- € 57,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 302,40
Maar voordat je dit soort drastische maatregelen gaat nemen zou ik zeker willen weten dat de voeding bron van het geluid is. Misschien is het juist wel de stock cpu koeler die je hoort....
Offtopic:Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:47:
[...]
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik was vergeten dat ik over 2 mnd een nieuwe laptop krijg van het werk. Dat is inderdaad handiger dan een tafel naast de HTPC en TV (zal mijn vriendin leuk vinden).
Nu nog hopen dat je vriendin het leuk vind dat je iedere avond diablo 3 zit te spelen
[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 19-10-2011 12:18 ]
Tnx. Dat vreesde ik al een beetje. Enige nadeel van het mobo is de handshake-problemen die ik soms heb bij uit standby komen maar om daar een nieuwe voor te kopen vind ik net te ver gaan.jaapsander schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 09:23:
[...]
Denk niet dat er heel veel winst te behalen valt op het gebied van warmte en geluidsproductie. Die athlon is al een 45W CPU.
Ik ga daar nog eens goed naar kijken inderdaad.Verder kun je de algehele airflow proberen te verbeteren zodat er netjes koele lucht aangezogen wordt en warme lucht afgevoerd.
Wat zouden jullie aanraden als goede voeding voor mijn HTPC, ongeveer 300watt en heel stil is wat ik zoek.
Verwijderd
Bequiet Pure Power 300w is een stille, goede voeding voor weinig geld.
Dat is ze wel gewend met WoW en Black Opsjaapsander schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:16:
Offtopic:
Nu nog hopen dat je vriendin het leuk vind dat je iedere avond diablo 3 zit te spelen(verwacht namelijk wel dat het spel zo verslavend zal zijn)
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2011 13:12 ]
Heeft even geduurd, maar: productreview: Logitech Wireless Touch Keyboard K400 review door My-life.databit schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 16:16:
[...]
Ik zit er ook aan te denken deze voor mijn, nog te vormen, htpc aan te schaffen. Zou je toevallig een korte review willen schrijven met je bevindingen?
Ik zit een beetje te kijken naar een HTPC & NAS in-one. Na een aantal samenstellingen in dit topic bekeken te hebben ben ik op het volgende uitgekomen:
Wat wil ik ermee doen
HTPC, ik wil er mijn media mee kunnen afspelen naar tv (TX-P50VT30) en toekomstige versterker. Hiervoor kan ik standaard programma's als winamp/mpc gebruiken of completere programma's zoals MediaPortal / XBMC.
NAS, gewoon op netwerk gedeelde schijven. FTP server, WAMP, uTorrent, virtual OS's.
Eigenlijk wil ik dus mijn normale PC allen gebruiken om op te werken en te gamen, de rest (media, vermaak, hosting en 24/7-on) wil ik op de HTPC&NAS doen.
Uitleg onderdelen
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 61,82 | € 61,82 |
| 1 | Fractal Design Define R3 (Zwart) | € 84,50 | € 84,50 |
| 1 | Scythe Ninja 3 | € 32,83 | € 32,83 |
| 2 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 6,65 | € 13,30 |
| 1 | Logitech Wireless Touch Keyboard K400 | € 28,34 | € 28,34 |
| 1 | Logitech M180 Wireless Mouse | € 11,49 | € 11,49 |
| 1 | Intel Core i3 2105 Boxed | € 103,93 | € 103,93 |
| 1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 57,17 | € 57,17 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 38,25 | € 38,25 |
| 1 | Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3 | € 114,50 | € 114,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 678,98 | |
Wat wil ik ermee doen
HTPC, ik wil er mijn media mee kunnen afspelen naar tv (TX-P50VT30) en toekomstige versterker. Hiervoor kan ik standaard programma's als winamp/mpc gebruiken of completere programma's zoals MediaPortal / XBMC.
NAS, gewoon op netwerk gedeelde schijven. FTP server, WAMP, uTorrent, virtual OS's.
Eigenlijk wil ik dus mijn normale PC allen gebruiken om op te werken en te gamen, de rest (media, vermaak, hosting en 24/7-on) wil ik op de HTPC&NAS doen.
Uitleg onderdelen
- 1 HDD: dit omdat ik nog 1x 2tb, 2x 1tb in mijn huidige PC heb die ik dan overzet. De extra ruimte van 2TB is voor nu wel even genoeg. Vrij recente HDD, dus kan over een maand of 5 nog eenzelfde kopen.
- Kast: Mooie kast (oog wil ook wat), niet te veel toeters en bellen, LED verlichting kan ik uitlaten en genoeg ruimte voor 8 HDDs.
- Muis: indien ik een simpel spelletje wil spelen op deze pc, zal niet veel voorkomen, maar de muis kost ook maar 12 euro.
- i3 2105: Nieuwere CPU, krachtiger dan de i3-540. Voor de x% euro meeprijs >x% increase in vermogen.
- Seasonic PSU: hoewel 520W misschien wat veel is ga ik liever wel voor een zeer betrouwbare PSU die modulair is en lang mee gaat. Seasonic/Corsair/Tagan etc zijn zeer solide merken.
- 8GB geheugen: aangezien het ook als server werk gaat doen is dit wel mooi voor virtualizatie, voor de helft van de prijs kan er 4GB in, maar voor die 20 euro gooi ik er wel 8gb in.
- GFX: HDMI 1.4 nodig voor het afspelen van full-HD 3D content. hoewel het misschien met wat tweaks ook wel kan via de 1.3 op het mobo heb ik liever het gemak en de zekerheid. En hij is passief gekoeld.
- MoBo: LGA 1155 mobo nodig voor processor. Beschikt over 4x sata-300 en 4x sata-600, in totaal ruimte voor 8 HDD's (of 7 + 1 Blueray speler).
[ Voor 4% gewijzigd door Kainda op 19-10-2011 15:19 . Reden: Toevoeging: "Wat wil ik ermee doen" ]
Paar puntjes van kritiek:Kainda schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:39:
Ik zit een beetje te kijken naar een HTPC & NAS in-one. Na een aantal samenstellingen in dit topic bekeken te hebben ben ik op het volgende uitgekomen:
# Product Prijs Subtotaal 1 Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB € 61,82 € 61,82 1 Fractal Design Define R3 (Zwart) € 84,50 € 84,50 1 Scythe Ninja 3 € 32,83 € 32,83 2 Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm € 6,65 € 13,30 1 Logitech Wireless Touch Keyboard K400 € 28,34 € 28,34 1 Logitech M180 Wireless Mouse € 11,49 € 11,49 1 Intel Core i3 2105 Boxed € 103,93 € 103,93 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 57,17 € 57,17 1 Seasonic M12II 520W € 72,90 € 72,90 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G € 38,25 € 38,25 1 Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 € 59,95 € 59,95 1 Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3 € 114,50 € 114,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 678,98
Uitleg
- 1 HDD: dit omdat ik nog 1x 2tb, 2x 1tb in mijn huidige PC heb die ik dan overzet. De extra ruimte van 2TB is voor nu wel even genoeg. Vrij recente HDD, dus kan over een maand of 5 nog eenzelfde kopen.
- Kast: Mooie kast (oog wil ook wat), niet te veel toeters en bellen, LED verlichting kan ik uitlaten en genoeg ruimte voor 8 HDDs.
- Muis: indien ik een simpel spelletje wil spelen op deze pc, zal niet veel voorkomen, maar de muis kost ook maar 12 euro.
- i3 2105: Nieuwere CPU, krachtiger dan de i3-540. Voor de x% euro meeprijs >x% increase in vermogen.
- Seasonic PSU: hoewel 520W misschien wat veel is ga ik liever wel voor een zeer betrouwbare PSU die modulair is en lang mee gaat. Seasonic/Corsair/Tagan etc zijn zeer solide merken.
- 8GB geheugen: aangezien het ook als server werk gaat doen is dit wel mooi voor virtualizatie, voor de helft van de prijs kan er 4GB in, maar voor die 20 euro gooi ik er wel 8gb in.
- GFX: HDMI 1.4 nodig voor het afspelen van full-HD 3D content. hoewel het misschien met wat tweaks ook wel kan via de 1.3 op het mobo heb ik liever het gemak en de zekerheid. En hij is passief gekoeld.
- MoBo: LGA 1155 mobo nodig voor processor. Beschikt over 4x sata-300 en 4x sata-600, in totaal ruimte voor 8 HDD's (of 7 + 1 Blueray speler).
CPU is prima, maar als je toch een discrete videokaart gaat gebruiken kun je net zo goed de i3 2100 nemen. Maar waarom geen Llano CPU? Daar zit al een geschikte grafische kaart ingebakken. Wanneer je wat meer cpu kracht wilt (voor virtualisatie) kun je een A6 of zelfs een A8 pakken. Heb je ook geen discrete videokaart meer nodig.
PSU zou ik gewoon 1 nemen met minder vermogen. Seasonic en andere merken hebben prima psu's met een lager vermogen. Dit gaat je verbruik zeker ten goede komen (wat een belangrijke reden kan zijn bij een fileserver die 24/7 aanstaat) Mocht je perse modulair willen, zijn er ook andere voedingen met lagere vermogens.
8GB geheugen is erg veel, maar tegenwoordig kost het toch bijna niets meer en kan in een aantal specifieke gevallen wel meerwaarde hebben.
Moederbord met een Z68 chipset zijn over het algemeen een stuk duurder dan de H67 chipset. Ik weet niet waarom je voor dit bord hebt gekozen, alleen voor de sata aansluitingen? Misschien zijn er nog wel goedkopere alternatieven. En zoals ik bij de cpu al zei, denk ook eens aan Llano.
Ik had inderdaad nog niet gekeken naar AMD CPU's, de meeste HTPC/NAS systemen die ik zag hadden een Intel CPU dus had ik dat overgenomen. 2105 had ik eerste genomen vanwege de beter ingebouwde GPU, maar aangezien ik er toch een GFX in doe is een 2100 voldoende.jaapsander schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:52:
[...]
Paar puntjes van kritiek:
CPU is prima, maar als je toch een discrete videokaart gaat gebruiken kun je net zo goed de i3 2100 nemen. Maar waarom geen Llano CPU? Daar zit al een geschikte grafische kaart ingebakken. Wanneer je wat meer cpu kracht wilt (voor virtualisatie) kun je een A6 of zelfs een A8 pakken. Heb je ook geen discrete videokaart meer nodig.
PSU zou ik gewoon 1 nemen met minder vermogen. Seasonic en andere merken hebben prima psu's met een lager vermogen. Dit gaat je verbruik zeker ten goede komen (wat een belangrijke reden kan zijn bij een fileserver die 24/7 aanstaat) Mocht je perse modulair willen, zijn er ook andere voedingen met lagere vermogens.
8GB geheugen is erg veel, maar tegenwoordig kost het toch bijna niets meer en kan in een aantal specifieke gevallen wel meerwaarde hebben.
Moederbord met een Z68 chipset zijn over het algemeen een stuk duurder dan de H67 chipset. Ik weet niet waarom je voor dit bord hebt gekozen, alleen voor de sata aansluitingen? Misschien zijn er nog wel goedkopere alternatieven. En zoals ik bij de cpu al zei, denk ook eens aan Llano.
Het 'probleem' met de onboard-GPU is dat het meestal HDMI 1.3(a) met zich meebrengt, en ik wil toch echt liever een HDMI 1.4(a) uitgang. Als dit kan met een andere MoBo met ?67 chipset, of een AMD FM1 socket MoBo is dat zeker een welkome oplossing die ook nog eens goedkoper zal zijn.
PSU zal ik inderdaad nog eens bekijken, volgens mij moet 400-430W ook meer dan genoeg zijn indien hij vol komt te staan met (green) HDD's. Als de GFX weg gelaten kan worden kan het aantal W nog lager.
Inderdaad, voor die 20euro meer ook meteen meer ruimte en mogelijkheden, dat heb ik er graag voor over.
En de chipset... tja. Ik heb gewoon gekeken naar het aantal sata-poorten en dat het mobo een beetje goed gewaardeerd werd. Liefst wel ruimte voor zoveel mogelijk HDD's. Een sata-uitbreiding op PCI(-e) is ook niet echt goedkoop.
Verwijderd
A8 3850
2.9GHz CPU Clock
4 Cores
4MB L2 Cache
AMD Radeon HD 6550D Graphics
600MHz GPU Clock Speed
100 Watt TDP
Socket FM1
DirectX 11, OpenCL, HDMI 1.4a, AMD HD3D & USB 3.0 Support
Up to 1866MHz Memory Support in a Single DIMM-Per-Channel Configuration
Ik ga er voor het gemak van uit dat de overige lliano's dus ook 1.4 hebben.
2.9GHz CPU Clock
4 Cores
4MB L2 Cache
AMD Radeon HD 6550D Graphics
600MHz GPU Clock Speed
100 Watt TDP
Socket FM1
DirectX 11, OpenCL, HDMI 1.4a, AMD HD3D & USB 3.0 Support
Up to 1866MHz Memory Support in a Single DIMM-Per-Channel Configuration
Ik ga er voor het gemak van uit dat de overige lliano's dus ook 1.4 hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2011 15:49 ]
Het enige nadeel aan de mobo's voor de FM1 is dat ze maximaal 6xsata(-600) ondersteunen (en 0 sata-300), ik heb in pricewatch geen FM1 (A75)-mobo gezien die er meer dan 6 ondersteund.
Puur CPU+Onboard GPU is de A8 beter dan de i3-2100/2105 inderdaad (behalve single-core benchmarks). Maar als er een GFX bijgezet wordt (wat bij i3-2100/2105 nodig is voor HDMI 1.4 voor zover ik heb gezien), is de intel weer beter, maar een stuk duurder.
Ik las ook dat de A8 met onboard GPU wel profiteerd van snellere DDR3 ram, en qua prijs verschilt 1333 en 1600 elkaar zo goed als niks voor 8GB.
Ik zal thuis eens een AMD Fusion variant in elkaar flansen om het preciese verschil in prijs en kunnen in kaart te brengen.
Puur CPU+Onboard GPU is de A8 beter dan de i3-2100/2105 inderdaad (behalve single-core benchmarks). Maar als er een GFX bijgezet wordt (wat bij i3-2100/2105 nodig is voor HDMI 1.4 voor zover ik heb gezien), is de intel weer beter, maar een stuk duurder.
Ik las ook dat de A8 met onboard GPU wel profiteerd van snellere DDR3 ram, en qua prijs verschilt 1333 en 1600 elkaar zo goed als niks voor 8GB.
Ik zal thuis eens een AMD Fusion variant in elkaar flansen om het preciese verschil in prijs en kunnen in kaart te brengen.
Misschien een leuke voeding: pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W (ervanuitgaande dat de componenten goed zijn, nog geen review gezien)Kainda schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:13:
Het enige nadeel aan de mobo's voor de FM1 is dat ze maximaal 6xsata(-600) ondersteunen (en 0 sata-300), ik heb in pricewatch geen FM1 (A75)-mobo gezien die er meer dan 6 ondersteund.
AMD A8 heeft inderdaad baad bij sneller DDR3 ram, maar dit komt voornamelijk naar voren bij gamen. Snel geheugen is voor overige toepassing niet noodzakelijk. Overigens is 1600 MHz DDR3 ook niet heel veel duurder.
Voor HTPC/NAS taken heeft het geen zin om een CPU zo snel als een i3 2100 te kopen. Prestaties op het gebied van HTPC/NAS taken worden namelijk totaal niet beperkt door hedendaagse CPU's. Ik weet niet hoe zwaar je wilt gaan virtualiseren, maar voor een HTPC hoeft je niet CPU niet sterker te zijn dan een AMD A4 dualcore. Zoals Xenergy al opmerkt hebben alle AMD GPU's van de 6000 serie ondersteuning voor HDMI 1.4 (Llano bevat GPU's van de 6000 serie).
Sata aansluitingen is wel iets om rekening mee te houden bij het uitkiezen van een moederbord.
Voor de AMD setup kom ik uit op:
kunnen 2 HDD's minder op dan de Intel versie, maar geen GFX nodig en goedkopere MoBo/Kast/Voeding, dus een stuk goedkoper.
A4-3400 is € 50 goedkoper als alternatief.
| 1 | MSI A75A-G35 | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 61,82 | € 61,82 |
| 1 | Antec Three Hundred | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Scythe Mugen 3 | € 37,70 | € 37,70 |
| 2 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 6,65 | € 13,30 |
| 1 | Logitech Wireless Touch Keyboard K400 | € 28,34 | € 28,34 |
| 1 | Logitech M180 Wireless Mouse | € 11,49 | € 11,49 |
| 1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 57,17 | € 57,17 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 430W | € 57,90 | € 57,90 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue | € 42,47 | € 42,47 |
| 1 | AMD A8-3850 Boxed | € 109,- | € 109,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 542,09 | |
kunnen 2 HDD's minder op dan de Intel versie, maar geen GFX nodig en goedkopere MoBo/Kast/Voeding, dus een stuk goedkoper.
A4-3400 is € 50 goedkoper als alternatief.
[ Voor 0% gewijzigd door Kainda op 19-10-2011 21:20 . Reden: Toevoeging. ]
Beste allen,Moby Dick schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:23:
Goedemiddag,
- 2GB RAM in de ZBOX
Ben momenteel aan het kijken voor een, relatief goedkope en stille HTPC. Ik ben van plan om OpenELEC of XBMC van een SDHC kaartje of SSD te gaan draaien. Ik zit te denken om de volgende onderdelen in de HTPC te stoppen:
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 89,- | € 89,- |
| 1 | OCZ Strata 30GB | € 43,89 | € 43,89 |
| 1 | Zotac Z68-ITX WiFi Supreme | € 189,- | € 189,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 321,89 | |
Hierbij moeten de volgende onderdelen nog gekozen worden:
- Voeding van +/- 200W (een geschikte voeding moet nog worden gekozen);
- Een geschikte case moet ook nog bepaald worden;
- Een geschikte kleine passieve koeling voor de CPU is ook gewenst;
- En uiteraard wat SODIMM geheugen.
Losse voedingen van ~200W zijn erg schaars. Er zijn wel wat ITX behuizingen welke een voeding bevatten die ongeveer dat vermogen kan leveren. Enkele voorbeelden:
pricewatch: Lian Li PC-Q09F
pricewatch: Inwin BP655
Meer voorbeelden kun je vinden in de pricewatch. Overigens kan ik je wel vertellen dat een geschikte kleine passieve voeding niet gaat lukken. Kleine heatsink icm met passief en een i3 2100 is wel iets teveel van het goede.
Waarom overigens zo'n enorm duur moederbord? Cpu €89,- en MB €189,- lijkt mij een beetje uit verhouding. Overigens hoor ik de laatste tijd veel slechte dingen over de betrouwbaarheid van OCZ SSD's met sandforce controllers. Misschien ook nog iets om te overwegen om te veranderen. Voor SODIMM kun je het beste gewoon 1333 MHz kingston valueram gebruiken (of even de QVL van het moederbord raadplegen)
Ik weet niet hoe Openelec met de ondersteuning zit van Intel, maar een tijdje geleden werd er al redelijk wat progressie geboekt mbt AMD (iig Brazos). Misschien iets om te onderzoeken voordat je keuze voor een Intel of AMD setup gemaakt is.
pricewatch: Lian Li PC-Q09F
pricewatch: Inwin BP655
Meer voorbeelden kun je vinden in de pricewatch. Overigens kan ik je wel vertellen dat een geschikte kleine passieve voeding niet gaat lukken. Kleine heatsink icm met passief en een i3 2100 is wel iets teveel van het goede.
Waarom overigens zo'n enorm duur moederbord? Cpu €89,- en MB €189,- lijkt mij een beetje uit verhouding. Overigens hoor ik de laatste tijd veel slechte dingen over de betrouwbaarheid van OCZ SSD's met sandforce controllers. Misschien ook nog iets om te overwegen om te veranderen. Voor SODIMM kun je het beste gewoon 1333 MHz kingston valueram gebruiken (of even de QVL van het moederbord raadplegen)
Ik weet niet hoe Openelec met de ondersteuning zit van Intel, maar een tijdje geleden werd er al redelijk wat progressie geboekt mbt AMD (iig Brazos). Misschien iets om te onderzoeken voordat je keuze voor een Intel of AMD setup gemaakt is.
[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 20-10-2011 10:27 ]
Ik ben al een aantal weken op onderzoek uit over hoe mijn HTPC eruit gaat zien.
Nu heb ik alleen nog één vraag waar ik maar geen goed passend antwoord op kan vinden:
Ik bedien mijn apparaten op dit moment met mijn Harmony One. Deze wil ik ook bij de HTPC blijven gebruiken (icm met draadloos toetsenbord). Ik wil dus dat mijn Harmony de HTPC aanzet en uitzet, de films/muziek kan pauzeren, vooruitspoelen etc. Verdere bediening wil ik via het toetsenbord laten lopen.
Zou ik dan een kast aan moeten schaffen die van zichzelf al een remote heeft of een losse ontvanger in de HTPC bouwen?
Nu heb ik alleen nog één vraag waar ik maar geen goed passend antwoord op kan vinden:
Ik bedien mijn apparaten op dit moment met mijn Harmony One. Deze wil ik ook bij de HTPC blijven gebruiken (icm met draadloos toetsenbord). Ik wil dus dat mijn Harmony de HTPC aanzet en uitzet, de films/muziek kan pauzeren, vooruitspoelen etc. Verdere bediening wil ik via het toetsenbord laten lopen.
Zou ik dan een kast aan moeten schaffen die van zichzelf al een remote heeft of een losse ontvanger in de HTPC bouwen?
Bij een kast die van zichzelf al een remote heeft gaat dit zeker lukken. Bij het aanschaffen van een losse usb ontvanger moet het moederbord wel de functie hebben voor wake-up on usb.astie schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:27:
Ik ben al een aantal weken op onderzoek uit over hoe mijn HTPC eruit gaat zien.
Oke dat is wel een goede ja, dat Wake-up on USB.
Hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning voor een Harmony in windows? Kun je simpel de knoppen van een harmony gebruiken om opdrachten aan de afspeelsoftware te geven?
Heb me tot nu toe alleen verdiept in de benodige hardware, eigenlijk nooit in de software. Dat word nu mijn volgende stap.
Hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning voor een Harmony in windows? Kun je simpel de knoppen van een harmony gebruiken om opdrachten aan de afspeelsoftware te geven?
Heb me tot nu toe alleen verdiept in de benodige hardware, eigenlijk nooit in de software. Dat word nu mijn volgende stap.
Verwijderd
Ik wil mijn HTPC upgraden, nu zie ik dat velen een samenstelling heeft een AMD A75 met A4-3400.
Mijn huidige processor is snel genoeg, Phenom X3.
Kan ik beter alleen een nieuwe videokaart aanschaffen, bv HD6450, of heeft het voordelen om over te stappen op een A4-3400 systeem, onafhankelijk van de prijs, zijn er andere voor of nadelen te noemen?
HTPC wordt alleen gebruik voor afspelen van muziek en video's.
Kan ik beter alleen een nieuwe videokaart aanschaffen, bv HD6450, of heeft het voordelen om over te stappen op een A4-3400 systeem, onafhankelijk van de prijs, zijn er andere voor of nadelen te noemen?
Verbruik zal waarschijnlijk lager liggen? Alhoewel vast en zeker iemand na mij een paar linkjes kan posten om deze claim met cijfers te ondersteunenVerwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:24:
Ik wil mijn HTPC upgraden, nu zie ik dat velen een samenstelling heeft een AMD A75 met A4-3400.
Ligt aan je setup. Wanneer je bijvoorbeeld een kast heb met een Media centre remote hoef je alleen maar de configuratie instellingen van een MCE remote in je Harmony te laden. Wanneer je bijvoorbeeld een Antec fusion remote neemt met IMON display en remote kun je die codes aan je harmony leren. enz enz.astie schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:45:
Oke dat is wel een goede ja, dat Wake-up on USB.
Onafhankelijk van de prijs is het beter om een A75 systeem aan te schaffen ivm verbruik (wat inderdaad lager is) en geluidsproductie. Maar als je prijs wel meerekent kan het nooit uit om een nieuw systeem aan te schaffen als het oude nog voldoet. Geef een paar 10tjes uit voor een HD6450 en misschien een stille cpu koeler of nieuwe fans en je hebt een prima systeem. Wanneer je wat nieuws gaat kopen ben je al snel 100+ euro verder.Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:24:
Wanneer je de oude componenten voor een goed prijsje van de hand kan doen is het misschien een ander verhaal.
[ Voor 41% gewijzigd door jaapsander op 20-10-2011 11:38 ]
Gebruik zelf een losse infraroodontvanger welke onder mijn tv verstopt ligt en heb mijn Harmony one geladen met de software voor de windows MCE Remote.astie
Alles werkt prima, er zijn meerdere keuzes van software je moet voor jezelf even kijken welke het beste resultaat geeft.
Heb je een antec kast dan hoef je niet perse die remote aan te leren aan je harmony je kan ook gewoon de windows versie inladen.
Je zal dan wel de extra dingen die de antec remote kan even moeten toevoegen maar de basis van de MCE remote is prima.
Ik ben ook aan het kijken naar een Asrock moederbord i.c.m. een AMD A4-3400.
Ik kom nu van een Fusion E350m systeem af en dit is met uitpakken en dergelijke toch aan de trage kant.
Gaat de upgrade naar een A4-3400 een aanzienlijke verbetering brengen?
en wat is eigenlijk het verschil tussen de Asrock A75M-HVS en de Asroch A75M?
Ik kom nu van een Fusion E350m systeem af en dit is met uitpakken en dergelijke toch aan de trage kant.
Fly or Die
hoop dat ik deze vraag even hier kan stellen.. Heb nu al vaker meegemaakt dat sommige remuxes niet vloeiend afspelen met mijn pc. Echter als ik hier een .iso van maak en deze in bv Windvd afspeel in plaats van media player classic speelt deze wel vloeiend....
Heeft dit te maken met bepaalde instellingen gezien het feit dat ik het nu ook heb met mijn nieuwe HTPC...
snap er niks van haha..
Heeft dit te maken met bepaalde instellingen gezien het feit dat ik het nu ook heb met mijn nieuwe HTPC...
snap er niks van haha..
Even een n00b-vraag (als ik Google kom ik verschillende verhalen tegen):
Wanneer ik mijn HTPC met Digitaal Optisch (S/PDIF) aan een 5.1 surround set wil hangen moet deze set dan ook DTS hebben om DTS geluid uit te geven? Uiteraard ondersteunt dat mijn moederbord dat wel, maar ik vraag me af of die surround set dat dan ook 'begrijpt'?
Wanneer ik mijn HTPC met Digitaal Optisch (S/PDIF) aan een 5.1 surround set wil hangen moet deze set dan ook DTS hebben om DTS geluid uit te geven? Uiteraard ondersteunt dat mijn moederbord dat wel, maar ik vraag me af of die surround set dat dan ook 'begrijpt'?
[ Voor 6% gewijzigd door pelt op 21-10-2011 21:21 ]
? De set moet ook een DTS decoder aan boord hebben om het af te kunnen spelen. Herkenbaar aan het DTS logo op de receiver zelf (meestal).pelt schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:20:
Even een n00b-vraag (als ik Google kom ik verschillende verhalen tegen):
No drama
Zo mag nu eindelijk men HTPC bestellen alleen de vraag is. is het nodig om de stock cooler te vervangen? en zo ja past die shuriken rev b erop? zo nee welke zou er wel op kunnen? Bedankt voor de hulp!
| 1 | Asrock A75M-ITX | € 75,36 | € 75,36 |
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 64,99 | € 64,99 |
| 1 | Streacom ITX chassis F7C Black | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G | € 26,- | € 26,- |
| 1 | AMD A4-3400 Boxed | € 59,70 | € 59,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 371,84 | |
PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279
Ik zou eens kijken naar de voeding. Past die wel in die Streacom? Lijkt me erg groot voor de afmetingen van het kastje.
Aangezien ik de kast toch veel te groot vond (Antec Fusion Remote) toch maar terug gedaan en nu aan het kijken naar een kleinere waarop de keuze is gevallen op de Streacom F7C.
Opstellling zou als volgt moeten worden:
Zijn er nog op of aanmerkingen hierop?
Zoals ook hierboven en in de reviews vermeld past een be quiet! Pure Power L7 300W niet in deze kast, klopt dit? Mede aangezien dit veel geld scheelt op de voeding in vergelijking met de Streacom, + de extra power.
eventueel nog verdere op en of aanmerkingen op de setup?
Alvast bedankt!!
| 1 | Asus F1A75-I Deluxe | € 113,99 | € 113,99 |
| 1 | Sony DVD RW AD-7690H 4x DL 5x RAM Slot-in Black Slim SATA (AD-7690H-01) Zwart | € 35,- | € 35,- |
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 64,99 | € 64,99 |
| 1 | Streacom ITX chassis F7C Black | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 44,71 | € 44,71 |
| 1 | Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit | € 76,- | € 76,- |
| 1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 24,57 | € 24,57 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 529,90 | |
Zoals ook hierboven en in de reviews vermeld past een be quiet! Pure Power L7 300W niet in deze kast, klopt dit? Mede aangezien dit veel geld scheelt op de voeding in vergelijking met de Streacom, + de extra power.
Alvast bedankt!!
Dit lijkt heel veel op mijn lijstje!twente18 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:06:
Aangezien ik de kast toch veel te groot vond (Antec Fusion Remote) toch maar terug gedaan en nu aan het kijken naar een kleinere waarop de keuze is gevallen op de Streacom F7C.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-I Deluxe € 113,99 € 113,99 1 Sony DVD RW AD-7690H 4x DL 5x RAM Slot-in Black Slim SATA (AD-7690H-01) Zwart € 35,- € 35,- 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 64,99 € 64,99 1 Streacom ITX chassis F7C Black € 89,- € 89,- 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) € 44,71 € 44,71 1 Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit € 76,- € 76,- 1 Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 € 24,57 € 24,57 1 AMD A4-3400 Boxed € 59,70 € 59,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 529,90
Alvast bedankt!!
Ik denk dat je inderdaad aan de Pico voeding vast zit, dit ivm de beschikbare ruimte in de kast.
Als iemand weet of er een andere voeding in past omdat hij zelf zo'n kast heeft, hoor ik het graag.
Aan de andere kant is zo'n Pico voeding wel zo praktisch.
Neemt geen ruimte in in de kast, wordt dus ook niet (of nauwelijks) warm, en geen ventilator nodig.
Dus stil.
Kost wat meer maar je krijgt er ook meer voor terug.
zou iemand dit kunnen bevestigen aangezien ik hier ook erg nieuwschierig naar ben.Fjeze schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:24:
Ik ben ook aan het kijken naar een Asrock moederbord i.c.m. een AMD A4-3400.
ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een nieuwe htpc en de amd-3400 icm een a75 bordje.
alleen wil er dus wel sabnzb/couchpotato etc etc op kunnen draaien.
Momenteel heb ik als HTPC een athlon II x4 620 + HD5770 staan, en nog een office/internet pctje bestaande uit P4 2.8c + x1650pro. En aangezien ik de komende maanden veel achter de pc moet werken en in de toekomst weer een game gespeeld gaat worden (ik weet het, deze twee punten zijn moeilijk verenigbaar
) wil ik de ahtlon x4 naar de studeerkamer verhuizen en een nieuw HTPC/centrale opslag aanschaffen. HTPC gaat gebruikt worden voor download(sabnzb) + centrale opslag (docs/films/fotos) + afspelen van film (voornamelijk 720p/1080p).
Nu twijfel ik over de volgende twee opties:
De twijfels betreffen:
1. Ik weet nog niet welk besturing systeem er op gedraaid gaat worden. Aangezien nieuwe win7 licentie ook een paar centen kost, wil ik misschien ubuntu+xbmc gaan draaien. Nu lees ik dat dan eigenlijk alleen Nvidia een optie is. Maar wat is nou het effect van het missen van DXVA of VDPAU. Tuurlijk de processor moet harder aan het werk, maar zo'n celeron lijkt me dan niet heel warm te worden. Een recente dualcore kan toch met gemak een HD video afspelen?
2. Ik lees veel over postprocessing en HQV, maar wat is het effect van al de post-processing (of het ontbreken daarvan)? Voornamelijk zijn mijn videobestanden 1080p of 720p. In het ergste geval gooit de PC dan het beeld onbewerkt tegen het scherm, maar is dat erg?
3. De welbekende 24p bug van sandybridge. Ik hoor/lees hier verschillende varianten van. Treedt dit nu daadwerkelijk waarneembaar op?
Ik hoop dat er mede tweakers zijn die reeds ervaring hebben en deze willen delen. Met name over pure sandybridge opstellingen van bijvoorbeeld g530 of g620. Maar anders ook natuurlijk!
| 1 | Asrock A75M | € 66,80 | € 66,80 |
| 1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX | € 23,90 | € 23,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 150,40 | |
| 1 | Intel Celeron G530 Boxed | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,85 | € 20,85 |
| 1 | Asrock H67M B3 | € 71,- | € 71,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 130,85 | |
De twijfels betreffen:
1. Ik weet nog niet welk besturing systeem er op gedraaid gaat worden. Aangezien nieuwe win7 licentie ook een paar centen kost, wil ik misschien ubuntu+xbmc gaan draaien. Nu lees ik dat dan eigenlijk alleen Nvidia een optie is. Maar wat is nou het effect van het missen van DXVA of VDPAU. Tuurlijk de processor moet harder aan het werk, maar zo'n celeron lijkt me dan niet heel warm te worden. Een recente dualcore kan toch met gemak een HD video afspelen?
2. Ik lees veel over postprocessing en HQV, maar wat is het effect van al de post-processing (of het ontbreken daarvan)? Voornamelijk zijn mijn videobestanden 1080p of 720p. In het ergste geval gooit de PC dan het beeld onbewerkt tegen het scherm, maar is dat erg?
3. De welbekende 24p bug van sandybridge. Ik hoor/lees hier verschillende varianten van. Treedt dit nu daadwerkelijk waarneembaar op?
Ik hoop dat er mede tweakers zijn die reeds ervaring hebben en deze willen delen. Met name over pure sandybridge opstellingen van bijvoorbeeld g530 of g620. Maar anders ook natuurlijk!
Ik gebruik zelf sandybridge g620 in combinatie met openelec als je de juiste versie van openelec pakt (Intel) werkt het zo goed als out of the box. Alleen het geluid moest ik configureren.[b][message=37007137,noline]Serotonin schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:27[/messageDe twijfels betreffen:
Ik ben nog geen file tegengekomen die ik niet kon afspelen. Het enige is dat ik heel soms zwarte balkjes in mijn xbmc menu zie...
De 24p bug, geen idee waar ik die aan kan herkennen, maar zoals ik al zei, bij mij doet alles het.
Voor mij word het tijd om ook een htpc aan te gaan schaffen. Ik heb altijd een hdx-1000 gehad. Maar toen ik eenmaal xbmc op mijn oude pc heb geinstalleerd was ik verkocht. Dit werd veel fijner en vooral voor de woonkamer, waar de htpc komt te staan, is dit natuurlijk veel mooier en gebruikersvriendelijker voor de rest van het gezin.
Nu heb ik zo'n beetje rond gekeken, en zag ik de Zotac voorbij komen. Maar hier heb je weer geen echte uitbreidmogelijkheden voor de toekomst voor(zelfde idee als hdx1000). Dus ik wil graag zelf een htpc gaan bouwen.
Nu heb ik alle films op mijn oude computer staan welke 8tb hdd heeft. Dus op mijn htpc hoeft geen harde schijf(hierdoor is hij stiller toch?) Misschien tegen de tijd dat ssd wat betaalbaarder wordt kan ik deze erin zetten.
Ik zou wel graag een blu-ray speler willen hebben, voor ja, je weet maar nooit.(geen vereiste kan later ingebouwd worden).
Wij maken gebruik van de logitech harmony one, dus ik hoef geen afstandbediening ofzo, misschien een infrarood ontvanger?
Misschien wat belangrijke info,
-er bevindt zich gigabit netwerk in het huis
-Sony Bravia KDL-46W4500(heeft 24p video)
-JVC Geluid systeem welke met optical wordt aangesloten
- Logitech harmony one afstandbediening
- Glasvezel binnen nu en half jaar beschikbaar(aanleg begonnen)
Voornaamste doel;
-afspelen 1080p films(voornamelijk mkv tot nu toe, maar misschien tegen de tijd 1:1 bluray rips als dat mogelijk is.
-DTS mogelijkheid
-stil/passief??
Toekomst;
-SSD??
-Bluray afspelen??
Wat niet nodig is;
-spellen spelen
-browser
Nu heb ik zo'n beetje rond gekeken, en zag ik de Zotac voorbij komen. Maar hier heb je weer geen echte uitbreidmogelijkheden voor de toekomst voor(zelfde idee als hdx1000). Dus ik wil graag zelf een htpc gaan bouwen.
Nu heb ik alle films op mijn oude computer staan welke 8tb hdd heeft. Dus op mijn htpc hoeft geen harde schijf(hierdoor is hij stiller toch?) Misschien tegen de tijd dat ssd wat betaalbaarder wordt kan ik deze erin zetten.
Ik zou wel graag een blu-ray speler willen hebben, voor ja, je weet maar nooit.(geen vereiste kan later ingebouwd worden).
Wij maken gebruik van de logitech harmony one, dus ik hoef geen afstandbediening ofzo, misschien een infrarood ontvanger?
Misschien wat belangrijke info,
-er bevindt zich gigabit netwerk in het huis
-Sony Bravia KDL-46W4500(heeft 24p video)
-JVC Geluid systeem welke met optical wordt aangesloten
- Logitech harmony one afstandbediening
- Glasvezel binnen nu en half jaar beschikbaar(aanleg begonnen)
Voornaamste doel;
-afspelen 1080p films(voornamelijk mkv tot nu toe, maar misschien tegen de tijd 1:1 bluray rips als dat mogelijk is.
-DTS mogelijkheid
-stil/passief??
Toekomst;
-SSD??
-Bluray afspelen??
Wat niet nodig is;
-spellen spelen
-browser
Dat zal prima gaan op een A4 cpu.robertobadjo schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:00:
[...]
zou iemand dit kunnen bevestigen aangezien ik hier ook erg nieuwschierig naar ben.
ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een nieuwe htpc en de amd-3400 icm een a75 bordje.
alleen wil er dus wel sabnzb/couchpotato etc etc op kunnen draaien.
Tegenwoordig is de ondersteuning van Intel en AMD onder linux een stuk beter. Openelec is een aanrader in dat geval. DXVA/VDPAU is met een snel genoege cpu inderdaad niet noodzakelijk alleen heeft het wel voordelen op het gebied van warmteproductie->geluid en verbruik. Wanneer je de keuze hebt is hardwarematige versnelling gewoon beter.Serotonin schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:27:
Momenteel heb ik als HTPC een athlon II x4 620 + HD5770 staan, en nog een office/internet pctje bestaande uit P4 2.8c + x1650pro. En aangezien ik de komende maanden veel achter de pc moet werken en in de toekomst weer een game gespeeld gaat worden (ik weet het, deze twee punten zijn moeilijk verenigbaar) wil ik de ahtlon x4 naar de studeerkamer verhuizen en een nieuw HTPC/centrale opslag aanschaffen. HTPC gaat gebruikt worden voor download(sabnzb) + centrale opslag (docs/films/fotos) + afspelen van film (voornamelijk 720p/1080p).
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M € 66,80 € 66,80 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX € 23,90 € 23,90 1 AMD A4-3400 Boxed € 59,70 € 59,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 150,40
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G530 Boxed € 39,- € 39,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,85 € 20,85 1 Asrock H67M B3 € 71,- € 71,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 130,85
De twijfels betreffen:
Overigens vind ik zowel post-processing als de 24p bug nogal overdreven. Ik speel mijn video's af met een refreshrate van 60Hz dus dan zie je die bug niet. Speel je ze af op 24 Hz, dan zie je om de ~42 seconden 1 (v/d 24/s) dubbel. Het is mij iig nog nooit opgevallen, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Wanneer je video van goede kwaliteit afspeelt is HQ post-processing ook niet echt nodig (persoonlijk).
Overigens zou ik je wel een A4 setup aanbevelen door de betere videochip t.o.v. de intel.
@ralph0603
Lees de laatste pagina's van dit topic eens door, daar worden setups aanbevolen die aan jouw eisen voldoen. Ook worden jouw vragen beantwoord. Doe dan eens een voorstel van een setup en dan kunnen wij die proberen te verbeteren dmv kritiek. Maar begin eens met de behuizing, dat is het belangrijkste en dat kan niemand voor jou uitzoeken. Vervolgens kies je daar een moederbord bij (zou voor een A75 + A4 setup gaan) met de juiste aansluitingen (voor jou bijv. toslink). Overige componenten en randapparatuur erbij en je bent al bijna klaar.
[ Voor 89% gewijzigd door jaapsander op 26-10-2011 14:58 ]
Ik wil zelf ook een HTPC samenstellen deze moet ook nog nas dienen daarom dat sommige dingen Miss wat overkill zijn/lijken en ben bij deze setup uitgekomen.
Als CPU heb ik gekozen voor een A8-3850 echter als ik bij de verschillende webshops rondkijk merk ik dat deze slecht of niet leverbaar zijn. Dit zie ik ook bij andere liano CPU 's. Heeft iemand enig idee of deze processors al uitgeleverd worden?
| 1 | Asrock A75 Extreme6 | € 92,76 | € 92,76 |
| 1 | Asus PCE-N13 | € 29,95 | € 29,95 |
| 1 | Sony Optiarc AD-5260S Zwart | € 16,45 | € 16,45 |
| 1 | Silverstone LC17 | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Huntkey Jumper 300G | € 54,95 | € 54,95 |
| 1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 38,81 | € 38,81 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 457,86 | |
Als CPU heb ik gekozen voor een A8-3850 echter als ik bij de verschillende webshops rondkijk merk ik dat deze slecht of niet leverbaar zijn. Dit zie ik ook bij andere liano CPU 's. Heeft iemand enig idee of deze processors al uitgeleverd worden?
Ik heb dus even een setup samen gesteld welke ik denk dat wel voldoet aan mijn voorwaarde:
-8 gb was net 10 euro meer, is dit overkill?
-Kast heeft redelijke reviews en ziet er voor mij doen goed uit, hij staat toch eigenlijk in een kast, heeft goede inbouw mogelijkheid voor BR-speler en evt harde schijf(2 plekken). Heeft ingebouwde IR receiver, en is te programmeren met de logitech harmony one.
-Is het nodig om een aparte cpu cooler te installeren?
| 1 | Asrock A75M | € 66,39 | € 66,39 |
| 1 | MS-Tech MC-380 | € 61,- | € 61,- |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 47,45 | € 47,45 |
| 1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 38,81 | € 38,81 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 308,20 | |
-Kast heeft redelijke reviews en ziet er voor mij doen goed uit, hij staat toch eigenlijk in een kast, heeft goede inbouw mogelijkheid voor BR-speler en evt harde schijf(2 plekken). Heeft ingebouwde IR receiver, en is te programmeren met de logitech harmony one.
| 1 | MS-Tech MC-1200 | € 90,40 | € 90,40 |
| 1 | OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB | € 81,95 | € 81,95 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 | € 22,10 | € 22,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 342,48 | |
deze setup heb ik ongeveer nu op het oog. bedrag moet onder de 350 blijven want dat is gewoon mijn grens.
eventueel kan ik alsnog de shuriken schrappen. maar durf niet te zeggen of de boxed koeler stil genoeg is en genoeg kan koelen in deze kast.
eventueel suggesties voor een behuizing zijn welkom maar ik eis wel dat er een ingebouwde IR ontvanger inzit. groter als deze kast is ook geen optie kleiner is altijd welkom..
Roberto je hebt bijna dezelfde samenstelling als mij. Ik heb alleen nog niet voor een ssd gekozen maar voor een bluray speler. Ik heb iets meer geheugen gekozen dan jou.
Verder heb ik de 380 van MS-Tech. Wat zijn eigenlijk verschillen hiervan?
Ben benieuwd of wij op het goede spoor zitten!
de reden dat ik voor 4gb ga is gewoon de prijs. is ook maar 1 dimm dus kan er later altijd nog 1 bijzetten.ralph0603 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:05:
Roberto je hebt bijna dezelfde samenstelling als mij. Ik heb alleen nog niet voor een ssd gekozen maar voor een bluray speler. Ik heb iets meer geheugen gekozen dan jou.
de SSD is in mijn ogen lekker stil rap en uitermate belangrijk omdat ik dus ook sabnzb erop wil draaien en sickbeard/couchpotato.
dus het uitpakken gaat dan ook wat vlotter.
de 380 van ms-tech vind ik persoonlijk niet zo echt mooi en een beetje te groot. liefst zoek ik nog een kleiner kastje maar de kans is erg klein dat dit erin past. eventueel kan ik het asrock bordje nog vervangen door de mini itx variant.
De behuizing is niet meer leverbaar, niet dat dat zo erg is de voeding in de behuizing is troep. Betrouwbaarheid van de SSD is trouwens ook ver te zoeken.robertobadjo schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:01:
eventueel suggesties voor een behuizing zijn welkom maar ik eis wel dat er een ingebouwde IR ontvanger inzit. groter als deze kast is ook geen optie kleiner is altijd welkom..
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
de 1200AN is slecht leverbaar maar de gewone schijnt nog gewoon te leveren.-The_Mask- schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:35:
[...]
De behuizing is niet meer leverbaar, niet dat dat zo erg is de voeding in de behuizing is troep. Betrouwbaarheid van de SSD is trouwens ook ver te zoeken.
waar ik ook aan zat te denken is de behuizing te vervangen naar de SilverStone ML03 en dan maar een losse IR ontvanger erbij te nemen die dan naast de tv gaat komen oid.
over de SSD lees ik nog aardige reacties. ik hoef niet de top build te hebben maar 60gb is wel genoeg voor de taken die die moet doen.
anders gaat de prijs al snel naar de 100 euro en dat heb ik er gewoonweg niet voor over. dan koop ik wel een goedkoop HDDtje erbij en vervang ik die later alsnog voor de ssd.
het gaat mij erom dat hij stil en zuinig is.
Volgens mij lijkt dit geen overkill, maar is het ook gewoon behoorlijke overkill. Je geeft als reden aan dat bijvoorbeeld voor een quad core A8 is gekozen omdat de HTPC ook NAS taken voor zijn rekening moet nemen? NAS staat voor network attached storage, dit is vrij vertaald een harde schijf aangesloten op het netwerk. In de duurdere kant en klare apparaten wordt gewoon voor een single core atom gekozen. Dan mag je er vanuit gaan dat een dual core A4 meer dan genoeg is voor deze taken...nislim schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:58:
Ik wil zelf ook een HTPC samenstellen deze moet ook nog nas dienen daarom dat sommige dingen Miss wat overkill zijn/lijken en ben bij deze setup uitgekomen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75 Extreme6 € 92,76 € 92,76 1 Asus PCE-N13 € 29,95 € 29,95 1 Sony Optiarc AD-5260S Zwart € 16,45 € 16,45 1 Silverstone LC17 € 94,- € 94,- 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Huntkey Jumper 300G € 54,95 € 54,95 1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9 € 38,81 € 38,81 1 AMD A8-3850 Boxed € 109,- € 109,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 457,86
Volgens mij zijn die Llano's slecht leverbaar doordat de productie yields nog niet geweldig zijn (meen ik ergens te lezen) en er natuurlijk veel vraag naar is.
Das al een goed voorstel. Wat geheugen betreft is 8GB nergens voor nodig. 2GB is al genoeg, maar omdat geheugen zo goedkoop is, is 4GB het beste. Het is niet nodig om een apparte cpu koeler te installeren hoewel deze wel stiller gaat zijn. Kan altijd nog achteraf geplaatst worden natuurlijk.ralph0603 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:48:
Ik heb dus even een setup samen gesteld welke ik denk dat wel voldoet aan mijn voorwaarde:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M € 66,39 € 66,39 1 MS-Tech MC-380 € 61,- € 61,- 1 Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 47,45 € 47,45 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9 € 38,81 € 38,81 1 AMD A4-3400 Boxed € 59,70 € 59,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 308,20
[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 27-10-2011 09:35 ]
Klein vraagje over een A4 CPU.
Hoe is deze als er zowel full HD content afgespeeld moet worden terwijl er ook nog eens full HD content opgenomen wordt? Trek deze CPU dit zonder haperingen?
Hoe is deze als er zowel full HD content afgespeeld moet worden terwijl er ook nog eens full HD content opgenomen wordt? Trek deze CPU dit zonder haperingen?
@ Ralph0603: Je hebt toch sowieso een HDD nodig voor je besturingssysteem? Deze mis je nog...
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 57,- | € 57,- |
| 1 | OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB | € 81,95 | € 81,95 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 | € 22,10 | € 22,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 321,99 | |
dit gaat mijn config toch worden. de voeding mag weggedacht worden want ik bleek er thuis nog 1 te hebben.
heb deze bij dealextreme besteld en die schijnt goed te werken bij XBMC KLIK!
we zullen zien hoe het werk.
Ik wil graag open elec gaan draaien dat kan toch op een usb stickie?pimmedoris schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:29:
@ Ralph0603: Je hebt toch sowieso een HDD nodig voor je besturingssysteem? Deze mis je nog...
Anders heb ik hier nog een nieuwe 2tb wd20ears liggen. Mocht het niet werken dan gooi ik die erin!
Dus jullie zouden de 8gb veranderen, naar 4 omdat 4 eigenlijk al teveel is maar omdat het zo cheap is nu?
Kan ik dan beter kiezen voor dual channel 4gb ram of een enkele module?
[ Voor 6% gewijzigd door ralph0603 op 27-10-2011 10:58 ]
2x2 is iets sneller door dual channel, 1x4 is zuiniger in stroomverbruik.
Klopt! Ik draai hier OpenElec vanaf een usbstick, werkt perfect.ralph0603 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:55:
[...]
Ik wil graag open elec gaan draaien dat kan toch op een usb stickie?
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Zou ik gaan voor dual channel aangezien de GPU gebruik maakt van het geheugen waardoor je meer bandbreedte over houd. Overigens is het verschil in stroomverbruik zeer gering (1 à 2 W)SidewalkSuper schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:08:
2x2 is iets sneller door dual channel, 1x4 is zuiniger in stroomverbruik.
Zoals The_mask al aangaf zou ik niet voor die SSD gaan. OCZ SSD's staan erom bekend dat ze een zeer hoog uitval percentage hebben. Crucial M4 is een veel betere keuze.robertobadjo schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:05:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M € 66,39 € 66,39 1 Silverstone SST-ML03B € 57,- € 57,- 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB € 81,95 € 81,95 1 Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 € 22,10 € 22,10 1 AMD A4-3400 Boxed € 59,70 € 59,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 321,99
dit gaat mijn config toch worden. de voeding mag weggedacht worden want ik bleek er thuis nog 1 te hebben.
heb deze bij dealextreme besteld en die schijnt goed te werken bij XBMC KLIK!
we zullen zien hoe het werk.
[ Voor 81% gewijzigd door jaapsander op 27-10-2011 11:26 ]
Hallo,
Ik had even even vraag aangezien ik eea niet voor elkaar krijg bij de Streacom F3C in combi met mijn Asus F1A75-I Deluxe moederbord.
Wanneer ik namelijk de 3,5 inch HDD eronder plak komt deze tegen mijn processor aan A4-3400.
Nu heb ik de CPU fan erafgehaald, dan zit mijn HDD (deels) echt vlak boven de processor koeling.
Kan dit of is de enige manier de kast zo verbouwen (lees solderen, zagen en knutselen) zodat eea wel past.
iemand ervaringen hiermee?
Ik neem aan dat een ieder de koeling van de processor gebruikt!?
Ik heb de koeling + cpu fan die standaard is bijgesleverd bij de A4-3400 eropzitten
(nu dus zonder de cpu fan want dat past echt niet).
Of dien ik een andere koeling erbij te kopen die kleiner, cq lager is....
Ik had een big shurikan maar dat past in geen velden of wegen, vandaar weer terug gegaan naar degene die standaard is bijgeleverd.
Alvast bedankt voor alle input!!
Ik had even even vraag aangezien ik eea niet voor elkaar krijg bij de Streacom F3C in combi met mijn Asus F1A75-I Deluxe moederbord.
Wanneer ik namelijk de 3,5 inch HDD eronder plak komt deze tegen mijn processor aan A4-3400.
Nu heb ik de CPU fan erafgehaald, dan zit mijn HDD (deels) echt vlak boven de processor koeling.
Kan dit of is de enige manier de kast zo verbouwen (lees solderen, zagen en knutselen) zodat eea wel past.
iemand ervaringen hiermee?
Ik neem aan dat een ieder de koeling van de processor gebruikt!?
Ik heb de koeling + cpu fan die standaard is bijgesleverd bij de A4-3400 eropzitten
(nu dus zonder de cpu fan want dat past echt niet).
Of dien ik een andere koeling erbij te kopen die kleiner, cq lager is....
Ik had een big shurikan maar dat past in geen velden of wegen, vandaar weer terug gegaan naar degene die standaard is bijgeleverd.
Alvast bedankt voor alle input!!
kheb een vertex2 in mijn laptop zitten van 120gb en daar doe ik alles op. ook parren en rarren. ding zit er al een jaar in zonder ook maar enig gedoe. ik lees verschillende verhalen over deze ocz maar ik neem gewoon de gok. er staat toch niks op me htpc en valt ie uit heb ik garantie. plus dat over een jaar die dingen mss niet meer gemaakt worden en krijg ik wat anders. en anders heb ik pech.jaapsander schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:25:
[...]
Zou ik gaan voor dual channel aangezien de GPU gebruik maakt van het geheugen waardoor je meer bandbreedte over houd. Overigens is het verschil in stroomverbruik zeer gering (1 à 2 W)
[...]
Zoals The_mask al aangaf zou ik niet voor die SSD gaan. OCZ SSD's staan erom bekend dat ze een zeer hoog uitval percentage hebben. Crucial M4 is een veel betere keuze.
worth the risk.
Standaard heatsink zonder fan gaat niet werken. Dan wordt de APU gewoon te warm. Wat je kan proberen is een dunnere fan aan te schaffen die wel tussen de heatsink en de HDD past. Een andere doe het zelf oplossing is een fanduct die de lucht stuurt door de lamellen van de heatsink en bijvoorbeeld je fan 90 graden draaien. Verder kan je die big shuriken proberen om te ruilen voor een kleiner plat exemplaar.
Persoonlijk zou ik wel proberen om je koeling een beetje goed te krijgen. Tegenwoordig zit bijna alles wat warmte genereert in de CPU/APU ingebakken. Deze kan niet functioneren zonder degelijke airflow.
Persoonlijk zou ik wel proberen om je koeling een beetje goed te krijgen. Tegenwoordig zit bijna alles wat warmte genereert in de CPU/APU ingebakken. Deze kan niet functioneren zonder degelijke airflow.
Dit wordt hem dan:
Best vervelend wil ik net alles gaan bestellen, is de behuizing ineens overal niet meer leverbaar. alleen showroom model in cdromland??
Hoe zit het trouwens met tv kijken via zo'n ding? Wij hebben nu een humax decoder, maar dat kan ook hiermee als ik een tvkaart installeer ofzo??
| 1 | Asrock A75M | € 65,55 | € 65,55 |
| 1 | MS-Tech MC-380 | € 61,- | € 61,- |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 47,45 | € 47,45 |
| 1 | Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G | € 25,72 | € 25,72 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 294,27 | |
Best vervelend wil ik net alles gaan bestellen, is de behuizing ineens overal niet meer leverbaar. alleen showroom model in cdromland??
Hoe zit het trouwens met tv kijken via zo'n ding? Wij hebben nu een humax decoder, maar dat kan ook hiermee als ik een tvkaart installeer ofzo??
Nee is alleen maar dom om hem te nemen, voor hetzelfde geld kun je ook iets fatsoenlijks krijgen wat ook nog eens sneller is.robertobadjo schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:29:
[...]
kheb een vertex2 in mijn laptop zitten van 120gb en daar doe ik alles op. ook parren en rarren. ding zit er al een jaar in zonder ook maar enig gedoe. ik lees verschillende verhalen over deze ocz maar ik neem gewoon de gok. er staat toch niks op me htpc en valt ie uit heb ik garantie. plus dat over een jaar die dingen mss niet meer gemaakt worden en krijg ik wat anders. en anders heb ik pech.
worth the risk.
Zie Newegg anders eens.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
nou niet voor het zelfde geld. althans dat kon ik zo ff niet vinden. dan ga je al snel naar de 100 euro. en ik wil dan wel een sata3 interface. beetje useless om een sata 2 ssd erin te stoppen. ik neem de gok wel. lees er zoveel verschillende reacties over. is het niks stuur ik hem wel terug en met wat bijbetaling een crucial m4 oid. en die is ook 15 euro duurder gemiddeld.-The_Mask- schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:42:
[...]
Nee is alleen maar dom om hem te nemen, voor hetzelfde geld kun je ook iets fatsoenlijks krijgen wat ook nog eens sneller is.
Zie Newegg anders eens.
plus OCZ heeft al nieuwere firmwares waarin al veel problemen zijn opgevangen. ik heb vertrouwen in mijn vertex 2. plus mijn belangrijke data staat toch ergens anders dus met een crash ben ik toch niks verloren
Hi Hi,
Heb lang nagedacht over een HTPC systeem en op basis van mijn behoeften heb ik onderstaande opstelling gekozen.
Natuurlijk is het om video's te bekijken maar ook om via een DVB-S2 Dual lowprofile PCI-kaartje TV te bekijken en op te nemen. Ik zal er ook simpele games op spelen maar dat hoeft niet op de beste instellingen.
Verder gaat de HTPC als basis Windows 7 gebruiken met o.a. Couchpatato & XMBC (of iets anders moois).
Graag jullie mening over mijn samengestelde systeem. Mis ik iets of raad je me iets anders qua hardware onderdelen aan.
Iemand enig idee waarom Asrock mb's zo populair zijn? Asus mb's is toch vaak kwalitatief beter?
@The Medic
Waarom heb je voor een Asrock gekozen?
Heb lang nagedacht over een HTPC systeem en op basis van mijn behoeften heb ik onderstaande opstelling gekozen.
Natuurlijk is het om video's te bekijken maar ook om via een DVB-S2 Dual lowprofile PCI-kaartje TV te bekijken en op te nemen. Ik zal er ook simpele games op spelen maar dat hoeft niet op de beste instellingen.
Verder gaat de HTPC als basis Windows 7 gebruiken met o.a. Couchpatato & XMBC (of iets anders moois).
Graag jullie mening over mijn samengestelde systeem. Mis ik iets of raad je me iets anders qua hardware onderdelen aan.
| 1 | Asus F1A75-M PRO | € 82,35 | € 82,35 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 89,99 | € 89,99 |
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,90 | € 21,90 |
| 1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 23,66 | € 23,66 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 418,75 | |
Iemand enig idee waarom Asrock mb's zo populair zijn? Asus mb's is toch vaak kwalitatief beter?
@The Medic
Waarom heb je voor een Asrock gekozen?
[ Voor 4% gewijzigd door N97 op 27-10-2011 18:55 . Reden: Andere geheugenmodule ]
Ik wil ook graag wat bijdragen aan deze zeer interessante discussie.
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een HTPC/home server.
Op onderstaande configuratie zal ik dan windows 7 draaien met XBMC. Op deze windows 7 wil ik dan een virtuele VMware machine draaien met daarop windows server 2008+exchange 2010.
Dit betekent dat deze pc 24/7 zal draaien maar dat zal bij elke server moeten en nu heb ik er mooi de voordelen van een HTPC bij. Enige nadeel is dat je iets meer high-end onderdelen moet aanschaffen aangezien er bijvoorbeeld ook processor-cores en werkgeheugen aan de virtuele machine moet worden toegekend.
De 2 interne HDD zullen in Raid-1 opstelling draaien en de externe schijf zal dienen als opslagruimte wat evt later nog kan worden uitgebreid.
Op onderstaande configuratie zal ik dan windows 7 draaien met XBMC. Op deze windows 7 wil ik dan een virtuele VMware machine draaien met daarop windows server 2008+exchange 2010.
Dit betekent dat deze pc 24/7 zal draaien maar dat zal bij elke server moeten en nu heb ik er mooi de voordelen van een HTPC bij. Enige nadeel is dat je iets meer high-end onderdelen moet aanschaffen aangezien er bijvoorbeeld ook processor-cores en werkgeheugen aan de virtuele machine moet worden toegekend.
De 2 interne HDD zullen in Raid-1 opstelling draaien en de externe schijf zal dienen als opslagruimte wat evt later nog kan worden uitgebreid.
| 1 | Asrock A75 PRO4-M | € 74,84 | € 74,84 |
| 2 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 89,99 | € 179,98 |
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 134,09 | € 134,09 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,90 | € 21,90 |
| 1 | Logitech Wireless Touch Keyboard K400 | € 30,64 | € 30,64 |
| 4 | Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 | € 21,99 | € 87,96 |
| 1 | Western Digital Elements Desktop 2TB Zwart | € 89,95 | € 89,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 763,21 | |
De USB-schijf heb ik zelf ook, prima ding, erg stil, maar geloof me: je wilt USB3.0 als interface tegenwoordig! Het voordeel van RAID1 ontgaat me in jouw geval een beetje, zeker nu de harddisks opeens wel erg duur zijn. RAID gaat om beschikbaarheid, niet om back-up. Als nu 1 schijf kaduuk gaat kun je rebuilden, gaat je RAID-controller stuk kun je slechts hopen dat je over een jaar eenzelfde moederbord kunt kopen, met een virus of het per ongeluk verwijderen van een mapje, doei bestandenThe Medic schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:38:
Ik wil ook graag wat bijdragen aan deze zeer interessante discussie.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75 PRO4-M € 74,84 € 74,84 2 Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB € 89,99 € 179,98 1 Antec Fusion Remote Zwart € 134,09 € 134,09 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,90 € 21,90 1 Logitech Wireless Touch Keyboard K400 € 30,64 € 30,64 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 4 Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 € 21,99 € 87,96 1 Western Digital Elements Desktop 2TB Zwart € 89,95 € 89,95 1 AMD A8-3850 Boxed € 109,- € 109,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 763,21
En 16GB is wel mooi voor jouw situatie, zal lekker VM's draaien! Sommigen zullen zeggen overkill, maar meer geheugen is gewoon beter, zeker met deze prijzen.
This title is for sale, please send me a PM
Dit topic is gesloten.
![]()