• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
tja, een ssd is ook niet echt nodig...en wil je xbmc gebruiken is het ook de moeite naar een amd (zoals hierboven genoemd bijv fusion) systeem te kijken. Kun je wellicht ook nog een videokaart besparen.

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12 07:45
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:59:
De SSD is iig tien keer niks, vooral qua betrouwbaarheid is het ding werkelijk belabberd slecht.
Op basis waarvan baseer je die uitspraak? Als ik kijk naar de twee reviews die er voor deze SSD op Tweakers worden gegeven, dan is men er heel tevreden over.

• FabianNL
  • Laatst online: 17:37
xburchartz schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 01:16:
[...]

Op basis waarvan baseer je die uitspraak? Als ik kijk naar de twee reviews die er voor deze SSD op Tweakers worden gegeven, dan is men er heel tevreden over.
Je moet even kijken in dit topic, dan wordt het al snel duidelijk: [BBG aanschaf] SSD

[ Voor 63% gewijzigd door FabianNL op 10-08-2011 01:25 . Reden: quote toegevoegd uit het SSD-topic ]

Nieker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:46:
Ik heb deze htpc samengesteld. Ik ben vrij zeker van de lijst en het is eigenlijk zo goed als 100% gebaseerd op enkele setups die hier gepasseerd zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 103,67€ 103,67
1Scythe Big Shuriken€ 26,50€ 26,50
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 5,89€ 5,89
1Intel Core i3 2100€ 89,50€ 89,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,50€ 35,50
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 80,27€ 80,27
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,08€ 20,08
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 42,55€ 42,55
1Asrock H67M-GE€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,46

Waar ik mij momenteel nog wat onzeker over voel is het moederbord. Ik heb persoonlijk nog niet zo heel veel goede ervaring met ASrock, ik ben bijgevolg dus wel aan het twijfelen om voor de gigabyte versie te gaan. Eventueel nog andere opmerkingen? Alsook, als ik mij niet vergis zit er bij de case een IR receiver. Is deze gemakkelijk aan te sluiten?

Mijn bedoeling is xbmc op windows 7 te draaien. Alles wordt gestreamed van mijn nas (synology DS411+II)
Prima setup, alleen zoals ook al eerder genoemt is zou je beter de ssd kunnen vervangen door een crucial M4. Ook is een Pentium G620 voor huis tuin en keuken gebruik (HTPC gebruik) meer dan snel genoeg. €30 besparen tov de i3 2100 kun je dan in je zak steken. Ook omdat je al een discrete videokaart gebruikt hoef je geen rekening te houden met de features die de pentium tov de i3 mist.

Die kast vind ik persoonlijk ook erg mooi, let alleen wel op dat er 3 12cm fans bijgeleverd worden, 1 vervangen door een stillere nexus heeft dus niet zoveel zin. Wat ook handig is, is om het toerental van deze fans te laten regelen door je moederbord. Dus kijk nog even of deze genoeg 3 pin fan headers heeft. Over Asrock gesproken, vroeger was dit een budgetmerk wat niet zo best was. Hierdoor hebben veel mensen (inclusief ondergetekende) slechte ervaringen met dit merk (lees vaak lekkende elco's). Tegenwoordig is het alleen heel anders. Asrock heeft een behoorlijke comeback gemaakt op het gebied van kwaliteit. Hierdoor is alleen de prijs ook meer richting de A-merken gegaan (hoewel Asrock vaak wel meer features bied). Asrock levert prima moederborden, maar voor een paar euro meer kun je nog steeds een Asus of Gigabyte moederbord halen.

Overigens heeft die case volgens mij geen ingebouwde IR module, zie het in ieder geval niet staan op de silverstone site (indien hij wel 1 heeft zijn die dingen makkelijk te installeren).

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 10-08-2011 09:16 ]

• Nieker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12 17:12
Xbmc, video streamen van nas, surfen en af en toe een game (maar niets heel zwaar, gewoon games die makkelijk vanuit de zetel speelbaar zijn). Ik begrijp dat de i3 misschien overkill is, die kan ik misschien nog vervangen door de 640. Maar die SSD is een investering die ik met plezier ga doen, enkel en alleen om de opstarttijd en algemene snappyness te optimaliseren.

IR in de kast vind ik nu ook wel niet meer terug. Tiens, ik zie nog zo de afstandsbediening voor mij. Dit ga ik precies toch eens extra moeten checken

[ Voor 17% gewijzigd door Nieker op 10-08-2011 12:04 ]

-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:19:
[...]

Hoe kun je dit nu zeggen? Hij heeft amper gezegd wat die er mee wil.
Ten eerste hoor je kritiek uit sociaal en pedagogisch oogpunt altijd in te leiden met een compliment ;). Ten tweede is het systeem voor veel toepassingen (na aanpassen van punten van kritiek) gewoon geschikt. Als je tussen de regels door leest kun je wel ongeveer opmerken wat zijn wensen zijn. Dat jij erg zwart wit naar elke vraag kijkt wil nog niet zeggen dat ik dat doe.

• jiquera
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
@jaapsander: waar is je compliment?
jiquera schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:53:
@jaapsander: waar is je compliment?
Compliment = "Prima setup" (heb je samengesteld)

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 10-08-2011 14:04 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nieker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:03:
Xbmc, video streamen van nas, surfen en af en toe een game (maar niets heel zwaar, gewoon games die makkelijk vanuit de zetel speelbaar zijn). Ik begrijp dat de i3 misschien overkill is, die kan ik misschien nog vervangen door de 640. Maar die SSD is een investering die ik met plezier ga doen, enkel en alleen om de opstarttijd en algemene snappyness te optimaliseren.
Kun je ook vertellen welke games want het verschil tussen bijvoorbeeld Angry Birds en Crysis is nogal groot. Wil je echt moderne games een beetje kunnen spelen op gemiddelde instellingen, zou je eens naar Llano kunnen kijken. Moderne 3D games op high dan is een betere en losse videokaart nodig, gaat het om flash spelletjes zoals Angry Birds dan maakt de videokaart weer niks uit. Maar voor Windows is volgens mij de HD6450 beter dab de GT 520, daar heb je meer aan bij Linux.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 10-08-2011 14:15 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jiquera
  • Niet online
jaapsander schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:02:
[...]
Compliment = "Prima setup" (heb je samengesteld)
<just4funziez en zwaar off-topic>Dat bedoelde ik niet, je hebt ook kritiek op -the_mask- en uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat uit sociaal en pedagogisch oogpunt je dat altijd moet inleiden met een compliment. Zo zou mijn compliment naar jou zijn: "Bedankt voor deze wijze les in het brengen van kritiek" ;-)</just4funziez en zwaar off-topic>
-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:14:
[...]

Kun je ook vertellen welke games want het verschil tussen bijvoorbeeld Angry Birds en Crysis is nogal groot. Wil je echt moderne games een beetje kunnen spelen op gemiddelde instellingen, zou je eens naar Llano kunnen kijken. Moderne 3D games op high dan is een betere en losse videokaart nodig, gaat het om flash spelletjes zoals Angry Birds dan maakt de videokaart weer niks uit. Maar voor Windows is volgens mij de HD6450 beter dab de GT 520, daar heb je meer aan bij Linux.
Llano is inderdaad een goede optie die ik vaak vergeet te vermelden wanneer er wat meer grafische kracht nodig is. Of de HD6450 voor windows beter is dan de GT520 zijn meer gegevens nodig. Als je bijvoorbeeld software met cuda gebruikt (voor htpc bijvoorbeeld coreavc) dan kan een nvidia kaart handig zijn. Over het algemeen wordt de HD6450 iets vaker geadviseerd doordat hij goedkoop en goed verkrijgbaar is in passieve varianten. Het zijn beide instap videokaarten die krachtig genoeg zijn voor het afspelen van HD video.
jiquera schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:33:
[...]

<just4funziez en zwaar off-topic>Dat bedoelde ik niet, je hebt ook kritiek op -the_mask- en uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat uit sociaal en pedagogisch oogpunt je dat altijd moet inleiden met een compliment. Zo zou mijn compliment naar jou zijn: "Bedankt voor deze wijze les in het brengen van kritiek" ;-)</just4funziez en zwaar off-topic>
Goed punt, alleen was mijn opmerking niet sociaal en pedagogisch bedoeld aangezien the_mask niet iemand is die om advies vraagt, maar advies geeft (discussie op zelfde (in dit geval lage) niveau). Maar inderdaad dit is wel een beetje off topic.

[ Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 10-08-2011 14:53 ]

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08 16:04
En wat voor Llano zou dan interessant zijn? De A6? of is dit overkill voor HTPC?

• jiquera
  • Niet online
De huidig verkrijgbare A6 en A8 zijn een beetje overkill (afhankelijk van wat je er mee wilt natuurlijk). Interessant wordt de CPU die vergelijkbaar is met de G620, dit wordt waarschijnlijk de A4 (komt uit in september) of de E2 (komt uit in Q4). Prijzen zijn nog niet bekend maar ik hoop dat de A4-3300 voldoet aan mijn persoonlijke ideaal plaatje :)

• -The_Mask-
  • Niet online
pimmedoris schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:32:
En wat voor Llano zou dan interessant zijn? De A6? of is dit overkill voor HTPC?
Ligt nogal erg aan de gebruiker en zijn doeleinden.

AMD Nieuwsdiscussie

• pimmedoris
Ja ok, sorry, vergeten te vermelden waarvoor...

1080p downloaden, rarren, parren, kijken via XBMC ed., internetten. Geen bijzondere dingen voor een HTPC.
Dat zou dan dus de A4 worden?

• FabianNL
Wil vanavond, na nog steeds trouw te werken met mijn Xbox met XBMC, toch eens een échte HTCP halen. Vooral het niet kunnen afspelen van HD-materiaal is nogal irritant. Ik heb de volgende keus gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 57,-€ 57,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1MS-Tech MC-1200€ 86,64€ 86,64
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 10,59€ 10,59
1Asus EAH6450 SILENT/DI/512MD3(LP)€ 38,94€ 38,94
1Asrock H61M/U3S3€ 61,20€ 61,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,87

Voor de duidelijkheid:
  • Ik wil alleen maar video's erop kijken (lees: XBMC gebruiken). Verder doe ik er niks geks mee, behalve mogelijk eens internetten.
  • De voeding van deze kast is misschien niet super, maar ik wil het eerst even aankijken.
  • Het moederbord heb ik 'gewoon' een goedkope gekozen, en Asrock is wel een merk wat ik tegenwoordig vertrouw. Daarnaast heeft het USB 3.0 aansluiting, wat mij wel fijn lijkt voor in de toekomst.
  • Ik sluit het geheel via HDMI aan op de TV.
  • Ik heb nog een hardeschijf liggen van mijn laptop, welke ik wil gaan gebruiken. Dus die ontbreekt in dit lijstje.
Nog op- of aanmerkingen? Alvast bedankt!

PS. bedankt iedereen voor alle tips en hulp welke hier gegeven is de afgelopen tijd!

• -The_Mask-
  • Niet online
FabianNL schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:52:
• De voeding van deze kast is misschien niet super, maar ik wil het eerst even aankijken.
Niet super zijn echt de verkeerde woorden, maar wat bedoel je met aankijken? Wachten tot die een moederbord of HD of iets anders heeft gesloopt?

AMD Nieuwsdiscussie

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
:( Eindelijk een HTPC in elkaar gezet (met behulp van alle tips in dit topic :9 ), wil ik alles via een Dual link DVI kabel aansluiten... krijg ik het beeld niet correct op mijn TV :(
Zover ik weet, maakt het gebruik van een dual-link of single-link kabel geen ene dr*l uit, de TV kan ik instellen op meerdere resoluties, maar welke resolutie ik ook kies: ik mis aan elke rand een x-aantal pixels (en bij de aanbevolen resoltie van 166x768 kan ik zelfs alleen nog maar 30Hz kiezen :X )
De PC is net geïnstalleerd en heb ook de nieuwste drivers voor het MOBO, dus daar kan het denk ik niet aan liggen?

Specs:
Mobo: Asrock H67DE3 (H67DE3)
Proc: Intel Core i3 2100
TV: SAMSUNG LE32T51B

Of anders toch maar een nieuwere TV kopen? ;)

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik had een zelfde soort probleem de eerste keer dat ik mijn PC op mijn TV had staan, al leek dat meer op zoom.
Kijk de aspect ratio van je TV eens na en in het menu zijn daar ook nog wel instellingen voor te vinden. Type DVI kabel maakt niet uit, want je tv heeft een zelfde resolutie als een FullHDmonitor en dat werkt gewoon.

• Magic6399
  • Niet online
^ Ur damn fast!

Zoom was idd wel een goede optie, maar biedt helaas ook geen uitkomst ;(
Als ik de picture size van 16:9 naar 4:3 wijzig, dan mis ik (uiteraard) nog evenveel pixels en is het beeld alleen maar in de hoogte opgerekt...

The hunt is still on :P

Edit: Heb ook nog nergens een 'zoom' optie gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door Magic6399 op 10-08-2011 19:57 ]

• naveci
16:9 is de meest gebruikte aspect ratio (voor bijv. 1920x1080) 1660x768 is al een andere ratio. Ik denk dan ook dat je beter de FH resolutie zou moeten handhaven.
Gebruik je trouwens nog voor de video-output de I3 of een aparte videokaart? Ik ben namelijk wel bekend met ATI & Nvidia drivers, niet met die van Intel =P

Ik denk dat je ergens in het menu toch wat mist.. ik had bij mijn pc hetzelfde probleem, maar niet bij andere HDMI-apparatuur (mijn PC zat ook via HDMI), maar dat gaat om een panasonic, en die optie moet ik thuis nakijken..

EDIT: Die zoom is vaak een optie v/d Aspect Ratio's. Ik heb zelf geen Samsung gehad en kan alleen voor Phillips, panasonic en LG spreken, maar die hadden allemaal een dergelijke optie.

[ Voor 14% gewijzigd door naveci op 10-08-2011 20:03 ]

• FabianNL
-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:30:
[...]

Niet super zijn echt de verkeerde woorden, maar wat bedoel je met aankijken? Wachten tot die een moederbord of HD of iets anders heeft gesloopt?
Naja, de review op Tweakers geeft aan dat ie echt niet slecht is, behalve luidruchtig:
productreview: MS-Tech MC-1200 review door iDont

Jij geeft inderdaad wel aan dat de voeding dermate slecht is dat het funest is voor je hardware, maar tot op heden delen weinige die mening. Niet dat ik jou niet geloof voor de duidelijkheid, en ik waardeer je mening ten zeerste! Ik weet alleen niet of een andere voeding echt noodzakelijk is... Zeker omdat budget leidend is bij mij. Maar toch, ik zal er zeker nog even naar kijken dan!

• Magic6399
  • Niet online
Segura schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:02:
16:9 is de meest gebruikte aspect ratio (voor bijv. 1920x1080) 1660x768 is al een andere ratio. Ik denk dan ook dat je beter de FH resolutie zou moeten handhaven.
Gebruik je trouwens nog voor de video-output de I3 of een aparte videokaart? Ik ben namelijk wel bekend met ATI & Nvidia drivers, niet met die van Intel =P

Ik denk dat je ergens in het menu toch wat mist.. ik had bij mijn pc hetzelfde probleem, maar niet bij andere HDMI-apparatuur (mijn PC zat ook via HDMI), maar dat gaat om een panasonic, en die optie moet ik thuis nakijken..

EDIT: Die zoom is vaak een optie v/d Aspect Ratio's. Ik heb zelf geen Samsung gehad en kan alleen voor Phillips, panasonic en LG spreken, maar die hadden allemaal een dergelijke optie.
Sorry, bedoelde 1366x768 als resolutie
Voor video/output gebruik ik de I3, die schijnt al goed genoeg te zijn.
De Samsung heeft bij de optie ´formaat´ de overweldigende keus uit 16:9 en 4:3. That´s all :F

[ Voor 125% gewijzigd door Magic6399 op 10-08-2011 20:11 . Reden: quote toegevoegd ]

• -The_Mask-
  • Niet online
FabianNL schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:09:
[...]

Naja, de review op Tweakers geeft aan dat ie echt niet slecht is, behalve luidruchtig:
productreview: MS-Tech MC-1200 review door iDont
Maar hoeveel verstand heeft hij dan van voedingen? Van mij mag je iedereen met een verstand van voedingen vragen over hoe 'goed' die is en of het verstandig is om de voeding te gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

• xburchartz
  • Laatst online: 03-12 07:45
-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:19:
[...]

Maar hoeveel verstand heeft hij dan van voedingen? Van mij mag je iedereen met een verstand van voedingen vragen over hoe 'goed' die is en of het verstandig is om de voeding te gebruiken.
Ik sta voor dezelfde keuze (deze kast met de standaard voeding) en merk inderdaad ook dat maar weinig mensen in het topic het met je eens zijn. Goed, hij is misschien wat luidruchtig, maar het algemene beeld lijkt wel te zijn dat de voeding geen sloper is van je componenten. BTW, als dat zo was, zou zo'n product toch al lang uit de handel worden genomen?

• -The_Mask-
  • Niet online
xburchartz schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:15:
als dat zo was, zou zo'n product toch al lang uit de handel worden genomen?
Nee er is hier juist een grote markt voor. Komt omdat verre weg de meeste mensen met verstand van PC's zo goed als niks van voedingen weten.

Een netfilter die spanningspieken filtert is schijnbaar voor zulke mensen niet belangrijk, maar ja wat maakt het ook als de voeding zulke pieken door geeft, kapot gaat de PC toch een keer...
Of hoge rimple op de spanningen is natuurlijk ook niet erg. Die nieuwe HD was toch nodig en nu die oude stuk is is het een mooi moment hem te vervangen toch?
Slechte condensators? Wat maakt het uit dat zo'n ding ontploft of lekt mijn PC was toch al half gaar.

^^ paar voorbeelden dus. :p

Maar zoals ik het al zei, vraag het iemand anders met verstand van voedingen naar zijn mening, kun je ook gelijk zien of die echt verstand van voeding heeft of niet. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 10-08-2011 22:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• FabianNL
-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:36:
[...]

Nee er is hier juist een grote markt voor. Komt omdat verre weg de meeste mensen met verstand van PC's zo goed als niks van voedingen weten.

Een netfilter die spanningspieken filtert is schijnbaar voor zulke mensen niet belangrijk, maar ja wat maakt het ook als de voeding zulke pieken door geeft, kapot gaat de PC toch een keer...
Of hoge rimple op de spanningen is natuurlijk ook niet erg. Die nieuwe HD was toch nodig en nu die oude stuk is is het een mooi moment hem te vervangen toch?
Slechte condensators? Wat maakt het uit dat zo'n ding ontploft of lekt mijn PC was toch al half gaar.

^^ paar voorbeelden dus. :p

Maar zoals ik het al zei, vraag het iemand anders met verstand van voedingen naar zijn mening, kun je ook gelijk zien of die echt verstand van voeding heeft of niet. ;)
Naja, ik heb uiteindelijk maar 'braaf' naar je geluisterd en er een aparte voeding bij besteld (Be-Quiet SFX Power 300W) :) Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen!

Nu vol spanning afwachen...

Verwijderd

Momenteel staat er in de living een hdx, die wordt vervangen door een HTPC en die HDX krijgt een plaatsje in de slaapkamer.

Ik zou van de HTPC ook een 'home-servertje' willen maken, waar ik dan via deze HTPC alle films download, unrar en als storage gebruik. Tevens dient deze dan ook naar de HDX, 1080p films te streamen.

Graag had ik van jullie gehoord of je deze setup al dan niet afraad en waarom:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone LC17€ 92,90€ 92,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,46€ 18,46
1Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 43,87€ 43,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,22

Deze HTPC zou dan als 'server' ook 24/7 beschikbaar moeten zijn of is dat af te raden?
Momenteel zouden er 5 harde schijven ingaan...

Optie 2: dan toch kiezen voor server apart (in de garage) en htpc apart.. Hoewel ik dit te gek vind voor woorden, aangezien de htpc= server+grafische kaart, of is dit onzin wat ik vertel

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:11
Magic6399 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:51:
^ Ur damn fast!

Als ik de picture size van 16:9 naar 4:3 wijzig, dan mis ik (uiteraard) nog evenveel pixels en is het beeld alleen maar in de hoogte opgerekt...

Kan het niet net zo zijn als bij AMD Radeon's dat over/underscan standaard een waarde heeft in je driver settings?

Vaak kan je dit soort instellingen vinden binnen de TV settings van de drivers.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

FabianNL schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:23:
[...]

Naja, ik heb uiteindelijk maar 'braaf' naar je geluisterd en er een aparte voeding bij besteld (Be-Quiet SFX Power 300W) :) Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen!

Nu vol spanning afwachen...
Ik ben het verder helemaal met the_mask eens. Het gebruiken van die voeding is een risico die je neemt. Hoe groot dat risico precies is en of je dat risico durft te nemen is een heel ander verhaal (waar we het ook al uitvoerig over hebben gehad). Iets anders is dat de mening over de bijgeleverde voeding gebaseerd is op rev 2. Nu hoor ik dat er tegenwoordig een andere/stillere voeding rev 3 bij de kast geleverd wordt. Hij is zeer waarschijnlijk stiller geworden doordat er een andere fan in de voeding zit. Maar waar ik naar geïnteresseerd ben is of de interne componenten van deze voeding zijn veranderd. Aangezien er op dit moment een aantal mensen deze case aanschaffen met een losse bequiet sfx voeding is er vast wel iemand die de overgebleven standaardvoeding open zou willen draaien en een paar goede foto's van de interne componenten te nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:30:
Momenteel staat er in de living een hdx, die wordt vervangen door een HTPC en die HDX krijgt een plaatsje in de slaapkamer.

Ik zou van de HTPC ook een 'home-servertje' willen maken, waar ik dan via deze HTPC alle films download, unrar en als storage gebruik. Tevens dient deze dan ook naar de HDX, 1080p films te streamen.

Graag had ik van jullie gehoord of je deze setup al dan niet afraad en waarom:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone LC17€ 92,90€ 92,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,46€ 18,46
1Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 43,87€ 43,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,22

Deze HTPC zou dan als 'server' ook 24/7 beschikbaar moeten zijn of is dat af te raden?
Momenteel zouden er 5 harde schijven ingaan...

Optie 2: dan toch kiezen voor server apart (in de garage) en htpc apart.. Hoewel ik dit te gek vind voor woorden, aangezien de htpc= server+grafische kaart, of is dit onzin wat ik vertel
Prima setup ( ;) ), alleen gaat die mugen 2 zeer waarschijnlijk niet passen. Ik weet zo niet uit mijn hoofd de hoogte van die silverstone kast, maar persoonlijk heb ik nog nooit een (mooie) htpc kast gezien die een mugen 2 kan huisvesten. Voor een G620 kun je prima een big shuriken gebruiken.

Verder heb je een H67 moederbord gekozen. Dit Asrock bord is verder prima, (heb hem zelf ook) maar aangezien je toch een losse vga kaart gaat gebruiken kun je ook een bordje met een H61 chipset pakken als je een paar euro's wil besparen.

Of je de server en HTPC wil scheiden is afhankelijk van een aantal zaken. Ten eerste hoeveel energie het gecombineerde systeem gaat verbruiken tov 2 losse systemen (draait de server 24/7?). En ten tweede zou je een server nemen obv een NAS (met een erg laag verbruik) of ook een setup met een G620? In dat 2e geval kun je ervan uitgaan dat het nooit economisch rendabel kan zijn om 2 systemen aan te schaffen. Een ander voordeel van een gescheiden systeem is dat de HTPC behuizing kleiner kan worden doordat er niet zoveel HDD's in hoeven (als ruimte een probleem is).

Kortom, ik zou zelf de afweging maken.

[ Voor 84% gewijzigd door jaapsander op 11-08-2011 10:16 ]

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
Ik heb m'n systeempje ondertussen een weekje of twee binnen en heb 'm nu bijna helemaal draaien zoals ik wil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Origen AE M10 (Zilver)€ 341,80€ 341,80
1Silverstone NT07-1156€ 21,27€ 21,27
1Papst 612 FL , 60mm€ 11,52€ 11,52
2Kingston KVR1333D3S9/4G€ 17,59€ 35,18
1Intel Core i3 2100€ 89,50€ 89,50
1Asus P8H67-I Deluxe€ 112,97€ 112,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,24

De standaard casefan van die OrigenAE maakt echt een kutlawaai. Bizar dat zo'n duur kastje met zulke goedkope troep op de proppen komt. Met die Papst is ie echt 10x stiller. Die Silverstone CPU koeler heb ik nog niet. Ik las ergens dat ie niet veel stiller is dan de stock i3 koeler, maar dat ie wel zo'n 10 graden koeler draait en dat daar dus aardig wat winst te behalen valt. Scythe Big Shuriken gaat niet passen ivm onhandig geplaatste PCIe slot. Dit hebben al die H67 moederborden die aan mijn eisen voldoen, helaas.

Het systeempje draait verder netjes qua temps, komt zelden boven de 50 graden uit bij normaal gebruik en qua geluid valt het me erg mee. Tuurlijk hoor je 'm wel als je erbij staat, maar het geluid is niet storend. Ik heb bijvoorbeeld ook een Zotac Zbox AD02 en alhoewel die ongetwijfeld veel minder db's produceert, vind ik het zeurende lawaai wat daaruit komt vele malen storender (echt heel irritant). Het geluid van de OrigenAE kast kun je een beetje vergelijken met een klok; Als je erop let hoor je 'm overduidelijk, maar het valt al snel weg omdat het een vrij neutraal geluid is ofzo.

Ik heb er daarnaast een Digital Devices Cine CT v6 low-profile dvbtuner in geplaatst waarmee dit dus echt een alles in een mediabox is geworden. Ben ik wel erg blij mee!

Qua features waren er maar twee moederborden die voor mij in aanmerking kwamen; De Zotac H67ITX-C-E en dus de Asus P8H67-I Deluxe. Ik heb voor die laatste gekozen omdat uit een review bleek dat die qua USB3 en Wifi performance toch een stuk beter presteert. Ik heb verder geen persoonlijke ervaringen met Asus producten en lees hierover ook erg uiteenlopende meningen.

Het VFD scherm werkt helaas nog niet met XBMC. Nieuwere versies van XBMC zijn overgegaan op de JSON RPC API i.p.v. de HTTP API en daar kan de IMON software weer niet goed mee overweg. Tenminste, er was op een gegeven moment wel iets werkend op iets oudere XBMC versies (met JSON RPC), maar hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet meer. Moet ik nog even nader uitzoeken.
Magic6399 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:51:
^ Ur damn fast!

Ondanks dat dit geen probleemoplossing topic is maar een aanschaftopic wil ik je wel even op weg helpen. Het probleem dat jij beschrijft is duidelijk óf een overscan/underscan optie in je tv (bij samsung heet dit volgens mij just scan). Zet de tv op 1:1 pixelmapping en het is goed. Hiervoor verwijs ik je naar de handleiding van de tv. Óf het is een overscan/underscan optie van de videokaart. De intel drivers hebben hier zo'n schuifbalkje in de drivers. Kijk hier ook eens naar. Let ook even op de resolutie, idealiter zet je die op de native resolutie van je scherm. Verdere vragen kun je in een ander topic stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 11-08-2011 10:40 ]

• pimmedoris
@ Amon Tobin: Je hebt er dus 8GB geheugen inzitten? Waar heb je dat voor nodig?

• AmonTobin
pimmedoris schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:01:
@ Amon Tobin: Je hebt er dus 8GB geheugen inzitten? Waar heb je dat voor nodig?
Ik wilde sowieso dual-channel draaien en ik wilde voor de zekerheid ruim zitten qua geheugen, dus heb ik voor een 2x4 GB configuratie gekozen i.p.v. een 2x2 GB configuratie. Overkill? Absoluut...maar voor dat geld kon ik het niet laten.

Ik draai aardig wat op dat ding: XMBC, MediaPortal TV-server, MySQL-server, File-server, Cardsharingserver, Downloadserver etc.

[ Voor 13% gewijzigd door AmonTobin op 11-08-2011 11:28 ]

• jiquera
  • Niet online
je hebt mazzel tsurany op vakantie is, die is allergisch voor overkill ;-)

• AmonTobin
jiquera schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:33:
je hebt mazzel tsurany op vakantie is, die is allergisch voor overkill ;-)
I know, daarom heb ik gewacht met het posten van m'n nieuwe setup (j/k). :D

Hij krijgt een hartverzakking zodra ie ziet welke case ik gekozen heb...haha! :+

Och, ik had een behoorlijke financiele meevaller en vond dat ik mezelf wel een keertje mocht verwennen na een redelijk stressvol begin van dit jaar. ;)

• jiquera
  • Niet online
heb je btw al tests gedraaid met XBMC + mediaportal, ik heb t laatst eens geprobeerd maar bij kreeg ik 2x tv op mijn scherm en daarna niet meer...

• AmonTobin
jiquera schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:38:
heb je btw al tests gedraaid met XBMC + mediaportal, ik heb t laatst eens geprobeerd maar bij kreeg ik 2x tv op mijn scherm en daarna niet meer...
Ja, dat heb ik nu draaien. Ik draai MediaPortal TV-sever backend met XBMC als frontend. Hiervoor heb ik nog wel een custom build van XBMC draaien. Dit is allemaal nog niet final/stable volgens mij en hier en daar zijn er nog wat bugs, maar het draait best aardig moet ik zeggen. Zappen e.d. is nog wat traag, maar ik moet me nog even verdiepen in eventuele optimalisaties hiervoor. Ik draai overigens Windows 7.

• Magic6399
  • Niet online
jaapsander schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:30:

Ondanks dat dit geen probleemoplossing topic is maar een aanschaftopic wil ik je wel even op weg helpen. Het probleem dat jij beschrijft is duidelijk óf een overscan/underscan optie in je tv (bij samsung heet dit volgens mij just scan). Zet de tv op 1:1 pixelmapping en het is goed. Hiervoor verwijs ik je naar de handleiding van de tv. Óf het is een overscan/underscan optie van de videokaart. De intel drivers hebben hier zo'n schuifbalkje in de drivers. Kijk hier ook eens naar. Let ook even op de resolutie, idealiter zet je die op de native resolutie van je scherm. Verdere vragen kun je in een ander topic stellen.
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/bloos.gif Sorry... thnx voor de tips! Zal ze thuis eens even testen
Magic6399 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:38:
[...]

[afbeelding] Sorry... thnx voor de tips! Zal ze thuis eens even testen
Np, ondanks dat dit een aanschaftopic is willen we je best wel even op weg helpen. Het moet alleen niet te lang, teveel off topic gaan ;)

• naveci
Even terug on-topic.

Ik heb al langere tijd lopen zoeken, maar ik kom nog niet helemaal op een goed antwoord.
Ik wil met een HTPC het volgende sowiezo kunnen ondervangen:
- Media t/m 1080p afspelen.
- Internet browsen zou een plus zijn, maar mijn gamepc zit ook al via lange HDMI aangesloten, dus hoeft niet perse.
- NAS met veel opslagcapaciteit.

Ik heb doorgerekend dat een losse NAS voor mij te veel zou kosten en dat ik dit beter in 1 apparaat kan zetten. Nu kom ik hier wel redelijk uit, echter zou ik ook graag mijn Cisco PVR de deur uit doen (is een HDDVR van Ziggo).
Met een CI+ module kan ik in principe al ver komen, al kan ik dan nog niet opnemen. Of ik zou een losse schijf aan mijn panasonic moeten hangen, maar ik weet niet in hoeverre dit lekker werkt.
het liefste zou ik dit dus ook in mijn HTPC duwen, maar ik heb het gevoel dat software ondersteuning niet geweldig is en vraag me sowiezo af of dit onder Linuxvarianten zou werken (ben er nog niet uit of ik w7 of een linux-variant ga proberen).
Suggesties voor interne tv-kaarten waarmee ik complete DTVpakket kan ontvangen EN kan opnemen?

EDIT: pricewatch: Anysee E30TCPlus Heb ik bijv. al wel gezien en zag ik ook in eerdere configs voorbij komen, maar kunnen kijken EN opnemen is eigenlijk wel een must, want dat kan mijn huidige PVR ook.
Daarnaast zijn de reviews ook niet uitbundig wat de drivers betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door naveci op 11-08-2011 20:15 ]

• m00
  • Laatst online: 14-12 14:40

m00

DJ-Promo schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:29:
Installeer gewoon zelf Ubuntu 10.10 en daarop XBMC. Heb ik ieder geval alles bij de hand. Heb al een VM met deze config en dat neemt zeer weinig schijfruimte in beslag en een laag geheugen gebruik.

Brazos + GT520
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 86,10€ 86,10
1Lian Li PC-Q07A€ 45,82€ 45,82
1Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB€ 32,89€ 32,89
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 10,57€ 10,57
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 41,98€ 41,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,86

Intel G620 + GT520
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q07A€ 45,82€ 45,82
1Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB€ 32,89€ 32,89
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,43€ 10,43
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 41,98€ 41,98
1Asus P8H61-I€ 70,46€ 70,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,08

De Intel setup is maar 40euro duurder. Ga even google op het verbruik verschil. Wil namelijk een stil systeem.
Heb je inmiddels een keuze kunnen maken? Ik twijfel ook tussen de chipsets, en heb stroomverbruik als redelijk belangrijk criterium. Alleen kan ik geen directe vergelijking vinden. Wel een indirecte:

G620 e.a. http://www.xbitlabs.com/a...ium-g850-g840-g620_8.html

E-350 http://www.xbitlabs.com/a...re-i3-2100t_11.html#sect0

Tegen mijn verwachting in is de G620 zuiniger met de W's idle (11,6 vs 12,9) en bij 1080p playback (18 vs 22,4), en onzuiniger bij CPU-load (34,7 vs 23,9). Maar in het laatste geval fietst-ie natuurlijk wel rondjes om de E-350.

• The-Priest-NL
m00 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:29:
[...]

Heb je inmiddels een keuze kunnen maken? Ik twijfel ook tussen de chipsets, en heb stroomverbruik als redelijk belangrijk criterium. Alleen kan ik geen directe vergelijking vinden. Wel een indirecte:

G620 e.a. http://www.xbitlabs.com/a...ium-g850-g840-g620_8.html

E-350 http://www.xbitlabs.com/a...re-i3-2100t_11.html#sect0

Tegen mijn verwachting in is de G620 zuiniger met de W's idle (11,6 vs 12,9) en bij 1080p playback (18 vs 22,4), en onzuiniger bij CPU-load (34,7 vs 23,9). Maar in het laatste geval fietst-ie natuurlijk wel rondjes om de E-350.
Ligt ook aan het mainboard, lees de reacties maar, voornamelijk comment nr 4. van de volgende link: http://www.xbitlabs.com/discussion/58674.html

Ze verwijzen daar naar de volgende review van een MSI E-350 bordje.

Het bord uit die review heeft de volgende waardes:

Idle 7.3 W (De G620 heeft 11,6 W)
1080p playback 14,9 W (De G620 heeft 18 W)
CPU Burn 15,8 W (De G620 heeft 34,7 W)
GPU Burn 17,5 (De G620 heeft 24,3 W)
CPU+GPU Burn 22,1 (De G620 heeft ??? W)

De gebruikte voeding is in alle gevallen : Tagan TG880-U33II (880 W)
De gebruikte HDD is in alle gevallen de: Kingston SNVP325-S2/128GB
Het gebruikte geheugen is volgens mij ook in alle gevallen gelijk: Kingston KHX1600C8D3K2/4GX

Dat is een beetje de pest met die reviews (liep ik zelf ook tegenaan) je zou ze eigenlijk allemaal in 1 tabel willen zien met de andere onderdelen allemaal gelijk (voor zover mogelijk). Dan is het makkelijker en eerlijker te vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Priest-NL op 12-08-2011 00:29 . Reden: Made a boo boo ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• m00
  • Laatst online: 14-12 14:40

m00

Het enige wat mij weerhoudt van het aanschaffen van de goedkopere zuinigere E-350 is het verondersteld niet soepel lopen van XBMC bij zwaardere skins. Maar die ervaring heb jij niet zeg je. Hoe kan dat? :P

• The-Priest-NL
m00 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:23:
Het enige wat mij weerhoudt van het aanschaffen van de goedkopere zuinigere E-350 is het verondersteld niet soepel lopen van XBMC bij zwaardere skins. Maar die ervaring heb jij niet zeg je. Hoe kan dat? :P
Je hebt het topic van me gelezen gok ik?

Het voordeel wat ik i.i.g heb is dat XBMC niet zelf zijn eigen library bij hoeft te werken dus scheelt resources binnen XBMC zelf afhankelijk van de instellingen die je misschien normaal maakt binnen XBMC.

Daarnaast is confluence volgens mij niet echt zwaar toch?

Noem anders maar de skin waar je het van wil weten, dan zal ik even kijken of ik een filmpje kan maken :)

EDIT: Daarnaast draai ik windows 7, en dat zal ook nog wel uitmaken i.v.m mensen die een linux variant gebruiken waar de ondersteuning van de E-350 nog niet helemaal top is.

EDIT 2: Ik bedoelde in mijn vorige post comment nummer 4 van de door jouw gelinkte review :X en niet de comment van mijn link.

[ Voor 19% gewijzigd door The-Priest-NL op 12-08-2011 00:27 . Reden: Made a boo boo ]

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 21:22
The-Priest-NL schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:14:
[...]

Het voordeel wat ik i.i.g heb is dat XBMC niet zelf zijn eigen library bij hoeft te werken dus scheelt resources binnen XBMC zelf afhankelijk van de instellingen die je misschien normaal maakt binnen XBMC.

Noem anders maar de skin waar je het van wil weten, dan zal ik even kijken of ik een filmpje kan maken :)

EDIT: Daarnaast draai ik windows 7, en dat zal ook nog wel uitmaken i.v.m mensen die een linux variant gebruiken waar de ondersteuning van de E-350 nog niet helemaal top is.

EDIT 2: Ik bedoelde in mijn vorige post comment nummer 4 van de door jouw gelinkte review :X en niet de comment van mijn link.
ik was een van de personen die de opmerking plaatst aangezien ik hier en daar op internet verhalen las over problemen met e350 en xbmc. Loopt ook een groot topic over op het xbmc forum, welke ik helaas op het moment niet bij de hand heb. De gehele Aeon skin reeks schijnt redelijk zwaar te zijn. Je zou bijvoorbeeld de Aeon nox skin eens kunnen testen, wordt standaard meegeleverd met xbmc. Ben erzelf ook erg benieuwd na omdat ik ook nog steeds aan het rondkijken ben. En ik op het moment op mijn normale pc de Aeon nox skin gebruik, welke toch wel erg mooi is ;)

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

• The-Priest-NL
Bad_Boy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:37:
[...]
ik was een van de personen die de opmerking plaatst aangezien ik hier en daar op internet verhalen las over problemen met e350 en xbmc. Loopt ook een groot topic over op het xbmc forum, welke ik helaas op het moment niet bij de hand heb. De gehele Aeon skin reeks schijnt redelijk zwaar te zijn. Je zou bijvoorbeeld de Aeon nox skin eens kunnen testen, wordt standaard meegeleverd met xbmc. Ben erzelf ook erg benieuwd na omdat ik ook nog steeds aan het rondkijken ben. En ik op het moment op mijn normale pc de Aeon nox skin gebruik, welke toch wel erg mooi is ;)
[off-topic]
Das mooi de Aeon Nox skin is er ook in een PleXBMC uitvoering zodat ik de integratie met die add-on ook aan kan zetten. Zal van het weekend ff testen en kijken of ik een filmpje kan neerzetten.

Misschien handiger (gezien het off-topic gehalte) om dit voor te zetten in b.v.deze of anders een nieuw topic starten specifiek voor het Brazos platform?
[/off-topic]

• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-11 12:46
Ik heb na een hoop gezoek toch maar besloten om zelf een HTPC samen te stellen. Wil hem enkel en alleen gebruiken voor HD video/films kijken, internetten (hoofdzakelijk Grooveshark) en downloaden via nieuwsgroepen.

Op het moment heb ik dit in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AT3IONT-I Deluxe€ 155,-€ 155,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 41,90€ 41,90
1LC-Power LC-1320mi€ 39,60€ 39,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,39€ 10,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 246,89

Heb niet meer nodig als ik enkel films wil kijken, las ik in een bericht op [BBG] HTPC maart 2011.
En als je echt niets meer wilt doen dan XBMC draaien en 1080p film spelen kan je er met een
pricewatch: Asus AT3IONT-I Deluxe
een goedkope case (voeding zit al op mobo), kleine 2.5" hdd en 1GB ram ook mee weg komen (dit wordt ws nog beter ondersteund dan die zacate)
Als dat klopt, komt het met het systeempje hierboven wel goed toch?
Sluit de boel aan via HDMI op de TV.

Heb zelf weinig verstand van zaken, dus als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

• The-Priest-NL
jordiz15 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 02:19:
Ik heb na een hoop gezoek toch maar besloten om zelf een HTPC samen te stellen. Wil hem enkel en alleen gebruiken voor HD video/films kijken, internetten (hoofdzakelijk Grooveshark) en downloaden via nieuwsgroepen.

Op het moment heb ik dit in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AT3IONT-I Deluxe€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 246,89

Heb niet meer nodig als ik enkel films wil kijken, las ik in een bericht op [BBG] HTPC maart 2011.

[...]

Als dat klopt, komt het met het systeempje hierboven wel goed toch?
Sluit de boel aan via HDMI op de TV.

Heb zelf weinig verstand van zaken, dus als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
Je zou als vervanger van de Asus AT3IONT-I Deluxe eens kunnen kijken naar de Asus E35MI-I Deluxe deze is ook nog iets goedkoper.

Op het Asus E35MI-I Deluxe bordje zitten de volgende zaken er extra op:

1x Sata meer en daarnaast Sata600
1x eSata
4x USB 3.0
7.1 middels Analoog en Digitaal optisch S/PDIF

Wat je mist op de Asus E35MI-I Deluxe:

Voeding op het moederbord zelf.

Echter in je kast zit ookal een PSU(Pico dacht ik) alleen wat de kwaliteit daarvan is durf ik je niet te zeggen, dit kan The_Mask je beter vertellen :)

E.e.a. hangt ook wel af van je OS keuze.

Windows 7 -> Zou ik persoonlijk voor de Asus E35MI-I Deluxe gaan.

Linux -> Zou jouw keuze wellicht beter zijn i.v.m de huidige support van de nieuwere E-350 APU (echter zal de support telkens beter worden volgens mij heeft openelec inmiddels stabiele nightly)

Een Sandy Bridge setup zou ook nog kunnen met een G620/i3 2100 en eventueel een losse video kaart (hangt ook weer af van Linux/Windows 7 keuze) alleen wordt dan je kast misschien een probleem.

Verwijderd

The-Priest-NL schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:14:
[...]

xbmc aeon mq2 ? zou volgens mij de "zwaarste" moeten zijn ? :)

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-10 10:24
Toch nog even een vraagje met oog op de toekomst. Ik had deze HTPC samen gesteld, maar in die setup heb ik maar plaats voor 2 harde schijven, dat is voorlopig wel genoeg maar die zijn ook een keer vol natuurlijk.

Om meer schijven kwijt te kunnen lijkt de volgende setup me een betere oplossing:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 59,44€ 59,44
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 159,89€ 159,89
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 43,01€ 43,01
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,31€ 20,31
1Asus P8H67-I€ 87,10€ 87,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,75

Uitleg:
Processor: Hetzelfde als in het oorspronkelijke idee, die lijkt me gewoon goed genoeg.
HDD: Ook hetzelfde, maar later worden dat er dan 2, 3, 4, 5 of 6 :P.
Behuizing: In deze behuizing kan ik 6 HDD's kwijt.
Keyboard: Omdat er geen afstandsbediening bij de behuizing zit.
Geheugen: Hetzelfde als in de vorige setup.
Moederbord: Eén van de weinige (twee...) MINI-ITX moederborden met 6 SATA aansluitingen.

Mijn vraag is nu: Gaat deze setup Windows 7 + XBMC (Aeon Nox skin) + 1080p films soepel afspelen zonder extra videokaart?

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

• The-Priest-NL
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:31:
[...]
xbmc aeon mq2 ? zou volgens mij de "zwaarste" moeten zijn ? :)
Toegevoegd aan de te testen skins :)

Impulzer schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:37:
Toch nog even een vraagje met oog op de toekomst. Ik had deze HTPC samen gesteld, maar in die setup heb ik maar plaats voor 2 harde schijven, dat is voorlopig wel genoeg maar die zijn ook een keer vol natuurlijk.

Om meer schijven kwijt te kunnen lijkt de volgende setup me een betere oplossing:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8H67-I€ 87,10€ 87,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,75

Uitleg:
Processor: Hetzelfde als in het oorspronkelijke idee, die lijkt me gewoon goed genoeg.
HDD: Ook hetzelfde, maar later worden dat er dan 2, 3, 4, 5 of 6 :P.
Behuizing: In deze behuizing kan ik 6 HDD's kwijt.
Keyboard: Omdat er geen afstandsbediening bij de behuizing zit.
Geheugen: Hetzelfde als in de vorige setup.
Moederbord: Eén van de weinige (twee...) MINI-ITX moederborden met 6 SATA aansluitingen.

Mijn vraag is nu: Gaat deze setup Windows 7 + XBMC (Aeon Nox skin) + 1080p films soepel afspelen zonder extra videokaart?
Ik kan je niet garanderen dat deze setup alle films vloeiend af kan gaan spelen. Doordat de decoder van xbmc en de igp van die G620 nog niet lekker samenwerken kun je geen gebruik maken van dxva. Indien je alleen de standaard 6-10 GB 1080p mkv Bluray rips af gaat spelen gaat het hoogst waarschijnlijk gewoon werken zonder dxva. Als je echter zware bluray video's af gaat spelen kan het een ander verhaal zijn.

Overigens kan het prima zo zijn dat dxva met XBMC en SB binnen een week aan de praat gekregen is, alleen om dat zeker te weten moet je een glazen bol kunnen bedienen.

Verder heeft dat toetsenbord een bluetooth adapter nodig (die zit er niet standaard bij), als je die zelf niet hebt en hij zit ook niet op het moederbord ingebouwd dan moet je d'r even 1 aanschaffen.

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-10 10:24
jaapsander schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:21:
[...]

Ik kan je niet garanderen dat deze setup alle films vloeiend af kan gaan spelen. Doordat de decoder van xbmc en de igp van die G620 nog niet lekker samenwerken kun je geen gebruik maken van dxva. Indien je alleen de standaard 6-10 GB 1080p mkv Bluray rips af gaat spelen gaat het hoogst waarschijnlijk gewoon werken zonder dxva. Als je echter zware bluray video's af gaat spelen kan het een ander verhaal zijn.

Overigens kan het prima zo zijn dat dxva met XBMC en SB binnen een week aan de praat gekregen is, alleen om dat zeker te weten moet je een glazen bol kunnen bedienen.

Verder heeft dat toetsenbord een bluetooth adapter nodig (die zit er niet standaard bij), als je die zelf niet hebt en hij zit ook niet op het moederbord ingebouwd dan moet je d'r even 1 aanschaffen.
Bedankt voor je snelle reactie. Het zijn vrijwel alleen mkv's van 6-10 GB inderdaad, de echte schijfjes speel ik af met m'n bluray speler.

Dat van die bluetooth adapter was me nog niet opgevallen, bedankt voor de tip!

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

• jonatw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12 13:58
Alweer enige tijd terug had ik om jullie advies gevraagd m.b.t. een media center en inmiddels kan ik na een paar maanden trouwe dienst zeggen dat hij uitstekend bevalt. Bedankt voor alle adviezen!

De setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech CA-0120€ 25,35€ 25,35
1AMD Athlon II X2 255 Boxed (undervolted)€ 46,93€ 46,93
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,39€ 20,78
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 75,-€ 75,-
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,-

Verder zit er nog een 200G schijf in voor OS (Win 7) en programma's (XBMC). Ik gebruik een Dinovo voor de besturing, naast een mobiele telefoon voor muziek e.d. Het werkt geweldig en een film kijken op 1080p met DTS HD terwijl op de achtergrond de volgende film wordt uitgepakt is geen enkel probleem.

Nu wil ik uitbreiden met een HTPC voor de slaapkamer. De eisen aan dit systeem zijn:
- stil
- goedkoop
- content wordt via bedraad netwerk gestreamt
- Win 7 + XBMC
- HD video (geen HD audio)

Ik heb dit tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Inwin Mini-ITX Chassis BP655 for formfactor mini-ITX front 2x USB en audio inc. 200Watt psu€ 44,90€ 44,90
1Asus E35M1-M€ 98,50€ 98,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,79

Ik heb nog een 200GB schijf liggen.

Gaat deze setup aan mij eisen voldoen? ik heb behoorlijk wat beuizingen bekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Welke zijn echt stil?
jonatw schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:07:

Nu wil ik uitbreiden met een HTPC voor de slaapkamer. De eisen aan dit systeem zijn:
- stil
- goedkoop
- Win 7 + XBMC

Ik heb dit tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Inwin Mini-ITX Chassis BP655 for formfactor mini-ITX front 2x USB en audio inc. 200Watt psu€ 44,90€ 44,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,79

Ik heb nog een 200GB schijf liggen.

Gaat deze setup aan mij eisen voldoen? ik heb behoorlijk wat beuizingen bekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Welke zijn echt stil?
De stilte van de behuizing is lastig in te schatten. Gelukkig is stilte in de behuizing altijd te tweaken. Stilte is afhankelijk van 2 dingen, namelijk geproduceerd lawaai van de verschillende componenten en demping van het geluid door de kast. Indien de demping van de kast niet zo goed is kun je hem toch stil krijgen door componenten te gebruiken die weinig geluid maken (stille fans, passief gekoeld bordje, stille 5400 rpm HDD enz). Het enige is dat de voeding een luidruchtige fan kan hebben, maar die valt natuurlijk ook best te vervangen indien nodig.

Alleen wel 1 probleem met je setup en dat is dat het kasje alleen m-itx kan huisvesten en het door jouw gekozen moederbord is u-atx. Dat gaat niet passen.

• Konijn
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik ben bijna helemaal uit mijn config.

Het enige waar ik nog mee zit is dat ik graag de Silverstone GD06 als behuizing zou nemen. Deze heeft aan de voorzijde 2x usb 3.0 zitten, het zou natuurlijk mooi zijn als deze ook direct op het mobo aan te sluiten zouden zijn. Het nadeel is dat het enige mobo wat ik heb kunnen vinden wat een interne aansluiting voor 2x USB 3.0 heeft is de Asrock H67M-GE/HT.

Deze vind ik alleen aan de prijzige kant, aan de andere kant krijg je daar wel weer een remote bij, maar ik verwacht deze niet te gaan gebruiken..

Weet iemand wellicht nog een ander mobo welke een header voor USB 3.0 heeft?
Verder moet het een socket 1155, micro ATX mobo zijn met een optische uitgang (SPDIF).

• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-11 12:46
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb je advies opgevolgd en ben voor de Asus E35MI-I Deluxe gegaan, heb nu de volgende HTPC op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35MI-I DELUXE€ 133,90€ 133,90
1Samsung SN-T083C Zwart€ 40,69€ 40,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,48

Zit nu alleen met de harde schijf en dvd speler. Het moederbord heeft 5x SATA-600, maar de harde schijf heeft alleen SATA-300 en de dvd speler SATA-150/300. Klopt het dat je SATA-300/150 gewoon kan aansluiten op SATA-600? Las het ergens op een vaag forum, maar wil toch even zekerheid.

Alvast bedankt.

• JopieBadmutS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-10 20:18
Voor mijn HTPC wil ik de Silverstone Grandia GD06B als case gebruiken. Na het lezen van de reacties begrijp ik dat de standaard casefans nogal lawaai maken. Nu ben ik niet zo thuis als het aankomt op casefans. Wie weet goede en voornamelijk stille fans voor een budget van max €15,-?

[ Voor 12% gewijzigd door JopieBadmutS op 12-08-2011 13:15 ]

• Konijn
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
JopieBadmutS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:14:
Voor mijn HTPC wil ik de Silverstone Grandia GD06B als case gebruiken. Na het lezen van de reacties begrijp ik dat de standaard casefans nogal lawaai maken. Nu ben ik niet zo thuis als het aankomt op casefans. Wie weet goede en voornamelijk stille fans voor een budget van max €15,-?
Ik heb juist ergens in een review van deze kast gelezen dat de casefans in deze een stuk stiller zijn als die van de GD04 waarvan inderdaad wordt gezegd dat deze niet de stilste zijn.

Ik zal even zoeken of ik de review nog terug kan vinden.

Ik ga het in inder geval proberen, als het niet werkt haal ik als nog wel een paar stille nexus fans o.i.d.

Welk mobo neem jij er bij btw?
JopieBadmutS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:14:
Voor fans moet je zijn op de site: http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html
Zelf kan ik je pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm aanbevelen.
jordiz15 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:08:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb je advies opgevolgd en ben voor de Asus E35MI-I Deluxe gegaan, heb nu de volgende HTPC op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35MI-I DELUXE€ 133,90€ 133,90
1Samsung SN-T083C Zwart€ 40,69€ 40,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,48

Zit nu alleen met de harde schijf en dvd speler. Het moederbord heeft 5x SATA-600, maar de harde schijf heeft alleen SATA-300 en de dvd speler SATA-150/300. Klopt het dat je SATA-300/150 gewoon kan aansluiten op SATA-600? Las het ergens op een vaag forum, maar wil toch even zekerheid.

Alvast bedankt.
SATA-600, 300 en 150 zijn allemaal backwards compatible. Dus geen probleem

[ Voor 64% gewijzigd door jaapsander op 12-08-2011 13:33 ]

• JopieBadmutS
Konijn schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:22:
[...]

Ik heb juist ergens in een review van deze kast gelezen dat de casefans in deze een stuk stiller zijn als die van de GD04 waarvan inderdaad wordt gezegd dat deze niet de stilste zijn.

Ik zal even zoeken of ik de review nog terug kan vinden.

Ik ga het in inder geval proberen, als het niet werkt haal ik als nog wel een paar stille nexus fans o.i.d.

Welk mobo neem jij er bij btw?
Ik zit nog wel in de uitzoek fase, maar tot nu toe denk ik dat het dit gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom CN-516 Bluetooth 2.0 USB Micro Adapter€ 6,95€ 6,95
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 45,40€ 45,40
1Asus EAH6450 SILENT/DI/512MD3(LP)€ 38,92€ 38,92
1Asrock H61M/U3S3€ 62,20€ 62,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,96

Ik heb nog 2 Samsung F4 Ecogreens liggen die er in komen.

De HTPC gaat het volgende doen:
  • XBMC (Movie en muziek)
  • Downloaden via SABnzbd
  • Couchpotato en Sickbeard
  • Het gebruikelijke par en rar werk
  • Server draaien zodat ik remote foto's kan laten zien, en natuurlijk Nzbtjes kan laden
Alles gaat draaien onder W7, ik ben gewoon niet thuis in Linux. Hij wordt aangesloten op mijn Panasonic Plasma en voor nu op de Sony hometheater systeem. Deze wordt later vervangen door een Onkyo TX-NR609B Zwart , zodra ik weer wat gespaard heb.

Ik vraag me nog wel af als ik de goede beslissingen neem. Over 2 a 3 weken ga ik over tot bestellen.

• jonatw
jaapsander schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:37:
[...]

De stilte van de behuizing is lastig in te schatten. Gelukkig is stilte in de behuizing altijd te tweaken. Stilte is afhankelijk van 2 dingen, namelijk geproduceerd lawaai van de verschillende componenten en demping van het geluid door de kast. Indien de demping van de kast niet zo goed is kun je hem toch stil krijgen door componenten te gebruiken die weinig geluid maken (stille fans, passief gekoeld bordje, stille 5400 rpm HDD enz). Het enige is dat de voeding een luidruchtige fan kan hebben, maar die valt natuurlijk ook best te vervangen indien nodig.

Alleen wel 1 probleem met je setup en dat is dat het kasje alleen m-itx kan huisvesten en het door jouw gekozen moederbord is u-atx. Dat gaat niet passen.
Goed punt, had niet goed opgelet maar dat gaat inderdaad niet passen.
Over stil, ik wil géén geluid. dus liever geen fans e.d. en dat zou toch inmiddels mogelijk moeten zijn.
Dus de vraag is, hoe maak je een volledig stil systeem?
ik denk bijvoorbeeld aan een behuizing met een laptop-achtige voeding, een SSD HDD, passief gekoeld MB enz.

[ Voor 4% gewijzigd door jonatw op 12-08-2011 14:00 ]

• JopieBadmutS
Thx, ik plaats in mijn wishlist! Lijkt me beter als de standaard fans. En ik wil gewoon zo min mogelijk lawaai in de woonkamer, de HTPC gaat waarschijnlijk 24/7 aanstaan.
jonatw schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:56:
[...]

Goed punt, had niet goed opgelet maar dat gaat inderdaad niet passen.
Over stil, ik wil géén geluid. dus liever geen fans e.d. en dat zou toch inmiddels mogelijk moeten zijn.
Dus de vraag is, hoe maak je een volledig stil systeem?
ik denk bijvoorbeeld aan een behuizing met een laptop-achtige voeding, een SSD HDD, passief gekoeld MB enz.
Een volledig stil systeem wil alleen als de behuizing van je pc goed de warmte aan de omgeving af kan geven. Oftewel een behuizing met een geperforeerde bovenkant die boven zich veel ruimte heeft. Is dat niet mogelijk dan kan 1 onhoorbaar stille fan een goed alternatief zijn. Verder kun je inderdaad een pico psu nemen zonder fan + een SSD. Das dus (zo goed als) onhoorbaar.

Persoonlijk zou ik toch 1 stille fan plaatsen om een beetje airflow mogelijk te maken.
JopieBadmutS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:34:
[...]

Thx, ik plaats in mijn wishlist! Lijkt me beter als de standaard fans. En ik wil gewoon zo min mogelijk lawaai in de woonkamer, de HTPC gaat waarschijnlijk 24/7 aanstaan.
Als je zo min mogelijk geluid wilt hebben zou ik ook de snelheid van de aangesloten fans regelen met een/je fancontroller/moederbord. Ik weet niet hoeveel fans je gaat plaatsen, maar je huidige moederbord kan er in ieder geval 1 en maximaal 2 (weet niet of je bij de power fan header het toerental van fans in kan stellen) aansturen. Wil je 3 fans aansluiten dan kun je of een fancontroller gebruiken of een moederbord pakken met aansluiten voor 3 fans zoals bijvoorbeeld pricewatch: Asrock H67M-GE

Een laatste optie is nog om de fans op 7V aan te sluiten ipv 12V zodat het toerental vast op een lagere waarde staat.

[ Voor 34% gewijzigd door jaapsander op 12-08-2011 14:54 ]

• tuuut
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:02
Beste medetweakers,

niet zo lang geleden heb ik een server/htpc samengesteld van stukken die ik teveel had.
Momenteel bestaat deze uit
- e2160
- 8800GT
- 5 HD's en daar komen er nog bij

Maar nu is het probleem dat deze te veel lawaai maakt en (vermoedelijk) te veel verbruikt.

Ik zou eigenlijk niet weten wat te kiezen voor een zuinige HTPC/server combinatie.
De HD's evenals de voeding zou ik sowieso gewoon overtappen en waarschijnlijk komen er later nog HD's bij.

Nu zag ik net de test met A75 moederborden op de site staan, is dit mogelijk een oplossing of bestaan er betere alternatieven?
Natuurlijk hoe meer SATA poorten hoe liever of kan ik hier beter een aparte controller voor kopen?
Ik kijk voornamelijk naar 1080p films dus het moet het wel kunnen afspelen zonder stotteren.
Welke processor moet ik dan nemen en welke koeler om deze zo still mogelijk te krijgen?

Ook zou ik een nieuwe case nodig hebben, met veel 3.5" slots en indien mogelijk screwless.
Hoe goedkoper hoe liever natuurlijk, lelijk mag hij zijn aangezien hij toch onder mijn bed komt te staan.
Heeft er iemand een suggestie of ervaring?

Alvast bedankt!

• Achilles
  • Laatst online: 21-12 13:35

Achilles

Koning van de Myrmidonen

JopieBadmutS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:49:
[...]

Ik zit nog wel in de uitzoek fase, maar tot nu toe denk ik dat het dit gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom CN-516 Bluetooth 2.0 USB Micro Adapter€ 6,95€ 6,95
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 45,40€ 45,40
1Asus EAH6450 SILENT/DI/512MD3(LP)€ 38,92€ 38,92
1Asrock H61M/U3S3€ 62,20€ 62,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,96

Ik heb nog 2 Samsung F4 Ecogreens liggen die er in komen.

• XBMC (Movie en muziek)
  • Downloaden via SABnzbd
  • Couchpotato en Sickbeard
  • Het gebruikelijke par en rar werk
  • Server draaien zodat ik remote foto's kan laten zien, en natuurlijk Nzbtjes kan laden
Alles gaat draaien onder W7, ik ben gewoon niet thuis in Linux. Hij wordt aangesloten op mijn Panasonic Plasma en voor nu op de Sony hometheater systeem. Deze wordt later vervangen door een Onkyo TX-NR609B Zwart , zodra ik weer wat gespaard heb.

Ik vraag me nog wel af als ik de goede beslissingen neem. Over 2 a 3 weken ga ik over tot bestellen.
Is dat niet wat veel voeding?

Vraag:

Ik wil mijn htpc laten opnemen op de nas schijven (via mediaportal (softcam ziggo)), heeft de onderstaande nas:

pricewatch: QNAP TS-412 Turbo NAS

gevuld met 4:

pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB

genoeg snelheid om een full hd uitzending op te nemen en tegelijkertijd een full hd film af te spelen?

[ Voor 80% gewijzigd door Achilles op 12-08-2011 16:30 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• naveci
D13 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:24:
[...]

Is zeker overkill. Dat systeem zou het met 300 W al makkelijk halen.
[...]
genoeg snelheid om een full hd uitzending op te nemen en tegelijkertijd een full hd film af te spelen?
Je kunt het zelf proberen door 1 film er naar toe te schrijven en een ander te laten streamen vanaf je NAS. Kijk dan wat er gebeurd met de schrijfsnelheid naar die NAS toe en dat even omrekenen naar Mbit/s. Dus MB/s maal 8. Een normale DTVzender is 8 mbit/s aan bandbreedte, een HD-zender zat op 18 dacht ik. Dus met 2,5 MB/s zou het moeten lukken

EDIT: DVB-C hangt tussen de 4,5 - 8 Mbit. KPN zendt via Digitenne in ieder geval rond de 4 Mbit uit, maar UPC (en ik dacht ook Ziggo) zitten op 8 Mbit per digitaal kanaal. HD-TV zit volgens wikipedia op 20 Mbit/s.
bron: Wikipedia: Digital Video Broadcasting

De enige test die ik kan verzinnen is dus bovenstaande waarbij 1 film wordt afgespeeld v/d NAS en tergelijkertijd er data naartoe geschreven moet worden met een absoluut minimum van 2,5 MB/s. Of je moet ergens een review kunnen vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door naveci op 12-08-2011 18:30 . Reden: Link toegevoegd. ]

• jonatw
@jaapsander in dat geval zal ik maximaal 1 fan in de kast plaatsen en eventueel een kleine psu nemen met fan (ben wel te spreken over Bequiet). PicoPSU is aardig, alleen heb je weer een inverter nodig voor 230 > 12v...

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

JopieBadmutS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:34:Thx, ik plaats in mijn wishlist! Lijkt me beter als de standaard fans. En ik wil gewoon zo min mogelijk lawaai in de woonkamer, de HTPC gaat waarschijnlijk 24/7 aanstaan.
Ik heb ook nog wel een tip: Er zijn diverse passief gekoelde grafische kaarten te krijgen. Zou ik voor kiezen in plaats van een gpu met fan. Maar mag ik vragen waarom je überhaupt niet voor een moederbord met geïntegreerde grafische kaart gaat?

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-08-2011 18:44 ]

youtube.com/@hisrep

• jonatw
jonatw schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:07:

- stil
- goedkoop
- Win 7 + XBMC

Ik heb dit tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,79
De zoektocht naar een stille en zuinige combinatie van voeding en kast heeft me inmiddels op een ander idee gebracht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac ZBOX AD02€ 189,-€ 189,-
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/2G€ 10,55€ 10,55
1Transcend TS8GSSD25H-M 8GB€ 16,91€ 16,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 216,46

Is dit iets? Helaas ga ik wel (alweer) over budget van 200€ :)

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Op basis van wat ik hiervoor allemaal gelezen heb toch ook maar een systeempje in elkaar gezet, voornamelijk voor het luisteren naar muziek:
#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 85,86€ 85,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,11

Ik probeer er nu Ubuntu op te draaien. En zoals verwacht heb ik wat problemen met het goed werkend krijgen van mn beeld, muv een nomodeset, kom ik niet verder dan een zwart of een hangend scherm. De afgelopen 2 dagen op mijn werk verspilt aan het zoeken op google en na al 2 avonden aan het rotzooien te zijn heb ik het volgende idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 39,79€ 39,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,79

Die wilde ik toch al toevoegen voor het kijken van filmpjes, maar zou dit ook mijn problemen oplossen?
Edit: Hij start nu op in Unity, maar na een korte tijd gaat ie op zwart.

• JopieBadmutS
DeNachtwacht schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:36:
[...]

Ik heb ook nog wel een tip: Er zijn diverse passief gekoelde grafische kaarten te krijgen. Zou ik voor kiezen in plaats van een gpu met fan. Maar mag ik vragen waarom je überhaupt niet voor een moederbord met geïntegreerde grafische kaart gaat?
Bedankt voor je tip. Ik kies dan voor de Sapphire HD 6450 512MB DDR3 Die lijkt me wel voldoende voor het afspelen van 1080p content. Persoonlijk heb ik liever de videokaart los dan geïntegreerd op het mobo. Mocht het me dan niet aanstaan, dan kan ik die afzonderlijk wisselen zonder gelijk het mobo te moeten vervangen.
[...]

Dat zou kunnen, ik wil wel de mogelijkheid hebben om later nog eens 2 schijven bij te plaatsen, zonder dan weer een nieuwe voeding te hoeven kopen. Trekt een 300 Watt voeding 4 schijven?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

aergrimm374 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:00:
Op basis van wat ik hiervoor allemaal gelezen heb toch ook maar een systeempje in elkaar gezet, voornamelijk voor het luisteren naar muziek:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,11

Ik probeer er nu Ubuntu op te draaien. En zoals verwacht heb ik wat problemen met het goed werkend krijgen van mn beeld, muv een nomodeset, kom ik niet verder dan een zwart of een hangend scherm. De afgelopen 2 dagen op mijn werk verspilt aan het zoeken op google en na al 2 avonden aan het rotzooien te zijn heb ik het volgende idee:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,79

Die wilde ik toch al toevoegen voor het kijken van filmpjes, maar zou dit ook mijn problemen oplossen?
Edit: Hij start nu op in Unity, maar na een korte tijd gaat ie op zwart.
De onboard grafische kaart (radeon 3000 voor zover ik kan zien) zou moeten werken. Bovendien is hij ook prima in staat 1080p hd film af te spelen. Ik zou dus zelf nog wel wat door rommelen met instellingen. Zou zonde zijn €40 extra uit te geven als het niet nodig is. Heb je hier al gekeken?

youtube.com/@hisrep

• JopieBadmutS
jaapsander schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

Als je zo min mogelijk geluid wilt hebben zou ik ook de snelheid van de aangesloten fans regelen met een/je fancontroller/moederbord. Ik weet niet hoeveel fans je gaat plaatsen, maar je huidige moederbord kan er in ieder geval 1 en maximaal 2 (weet niet of je bij de power fan header het toerental van fans in kan stellen) aansturen. Wil je 3 fans aansluiten dan kun je of een fancontroller gebruiken of een moederbord pakken met aansluiten voor 3 fans zoals bijvoorbeeld pricewatch: Asrock H67M-GE

Een laatste optie is nog om de fans op 7V aan te sluiten ipv 12V zodat het toerental vast op een lagere waarde staat.
Volgens mij wordt de case geleverd met standaard 2 fans, dat lijkt me ook wel voldoende. De HTPC komt in een halfopen kast te staan.

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
DeNachtwacht schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:39:
[...]

De onboard grafische kaart (radeon 3000 voor zover ik kan zien) zou moeten werken. Bovendien is hij ook prima in staat 1080p hd film af te spelen. Ik zou dus zelf nog wel wat door rommelen met instellingen. Zou zonde zijn €40 extra uit te geven als het niet nodig is. Heb je hier al gekeken?
Dat zou inderdaad zonde zijn, dan rommel ik nog wel even wat aan. Die site was ik nog niet tegengekomen, wel vele andere die allemaal ongeveer hetzelfde zeggen. Gaan we mee aan de slag. Wat ik wilde voorkomen dat ik aan de slag ga met iets wat niet kan werken.

Als ik bij het opstarten van de GRUB "nomodeset" of "i915.modeset=0 xforcevesa" meegeef, dan doet hij het wel, alleen werkt XBMC dan niet goed. En Unity werkt dan niet, omdat de graphische requirement niet gehaald worden.

Maar ik ga dus even aan de slag.

Edit: Ik had die site eerder gezien, maar ik ging er vanuit dat een ATI Radeon HD 3000 een andere was dan de INTEL HD 3000 die op de Asrock zit?

[ Voor 6% gewijzigd door aergrimm op 12-08-2011 20:55 ]

• naveci
aergrimm374 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:47:
[...]

Edit: Ik had die site eerder gezien, maar ik ging er vanuit dat een ATI Radeon HD 3000 een andere was dan de INTEL HD 3000 die op de Asrock zit?
het gaat in jouw geval om een G620. De ingebakken videokaart is om die reden ook een intel HD3000 en niet van AMD/ATI. Van Intel is de driverondersteuning ook niet goed. Ik denk dat je wel een aparte GPU nodig hebt.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor zover ik het zie is het lastig om de kaart aan de praat te krijgen, maar niet onmogelijk. Wel is het inderdaad niet de makkelijkste kaart onder linux. Hier vind je nog iemand die het werkend gekregen heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-08-2011 00:30 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Na weer een hoop gezeur met een media player toch maar gaan kijken voor een HTPC.
Ben al een hoop aan het lezen maar is dit wat? Een harde schijf heb ik nog liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone LC10-E€ 88,-€ 88,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston HyperX Genesis KHX1333C7AD3K2/4G€ 28,99€ 28,99
1Gigabyte GA-HA65M-D2H-B3€ 69,05€ 69,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,-

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 15:31 ]

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:56
Na veel in dit topic te hebben gelezen dan eindelijk zelf een pc kunnen samenstellen. Mijn huidige HTPC heb ik goed kunnen verkopen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 58,70
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1Intel Core i3 2100€ 92,-€ 92,-
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,-€ 44,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,-€ 89,-
1Asus EAH6450 SILENT/DI/512MD3(LP)€ 38,94€ 38,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,89

In dit topic worden mij alleen een paar punten niet duidelijk. Zelf ben ik nog niet helemaal overtuigt van een CPU die tevens als GPU dient. Vooral omdat je niet zo heel flexible na dit tijd bent met het vervangen van een GPU. Mijn huidige HTPC heeft een meer dan goede CPU, maar de GPU is gewoon te oud. In de eerst situatie moet ik zowat gelijk mijn hele systeem vervangen als ik dit aan wil passen. Als vervangen heb ik voor de g850 een core i3 gekozen.

De fans van mijn huidige HTPC blijven draaien wanneer de pc in standby staat. Nu lijkt mij dit iets wat met het moederbord te maken heeft, maar ik weet zo niet precies waar ik bij de huidige keuze op moet letten. Nu hoop ik dat mijn huidige asrock dit probleem niet heeft.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Interne GPU heeft als voordeel:
- goedkoper (kost nauwelijks iets extra)
- energiezuiniger (geen extra fan & pci-e in gebruik)
- stiller (geen extra fan)

Een moderne interne gpu kan prima 1080p HD afspelen, en voor de komende jaren hoef je daar denk ik nog weinig nieuws in te verwachten op misschien 3d na. Sowieso kan je, mocht dat nodig zijn, altijd nog een grafische kaart er los bij kopen en die gaan gebruiken als je ineens wil gaan gamen oid. In aanschaf kost een interne gpu vaak niets of hooguit 10 euro t.o.v. moederborden zonder gpu, dus zolang het aan je wensen voldoet is het altijd een goede investering mijns inziens.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-08-2011 16:17 ]

youtube.com/@hisrep

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-12 00:11
Voor mij word het ook eens tijd om de mede8er te vervangen door een htpc. Had te weinig opslagruimte en de gekende beperkingen van een mediaspeler

• XBMC op W7
  • Downloaden via utorrent, jDownloader & SABnzbd
  • Couchpotato & Sickbeard
  • Parren & Rarren
  • 24/7 draaien
  • Surfen
  • games (waarschijnlijk enkel eve online)
Ik wou een case die ruimte moest bieden voor minimum 4 hd's + ssd. Dit bleek al veel cases te schrappen.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Origen AE S14V€ 333,25€ 333,25
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M2A1600C9€ 29,67€ 29,67
1AMD Llano A6 3650 Boxed€ 89,90€ 89,90
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 89,32€ 89,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,29

Deze configuratie heb ik ook nog op het oog
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 92,-€ 92,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,-€ 89,-
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M2A1600C9€ 29,67€ 29,67
1Zotac H67ITX-C-E€ 106,20€ 106,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,75

De 2de config is waarschijnlijk meer bang for bucks. maarja die origen is nu eenmaal _/-\o_
budget is rond de 650€

Verwijderd

Ik twijfel over die Big Shuriken op die 100w Llano. In principe is die koeler bedoeld voor processoren met een lager TDP.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 16:42 ]

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12 21:12
Hallo ik ben van plan een complete HTPC te kopen tegen een lage prijs voor een combinatie van mijn monitor (voor internet/beetje licht gamen, als starcraft2/microsoft office) en voor mijn LCD TV, dus ik heb zowel VGA als HDMI nodig.

Mijn budget is 350 max.

Ik heb gekeken volgens mij is deze de beste:
pricewatch: Asrock ION 3D 152D (Zwart)

Heeft iemand aanvullende tips etc? Of er een nieuwe goedkopere/beter model binnenkort komt zodat ik nog even moet afwachten. Of is er een andere die beter is?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zelf in elkaar zetten is goedkoper, en bovendien is de processor dan sneller. Gamen gaat hem sowieso niet worden: de d525 processor in je systeem kan starcraft nog niet eens op low draaien in 1024x768.
Maar natuurlijk is zo'n all-in one weer makkelijker te installeren en heeft natuurlijk mooiere kast.

youtube.com/@hisrep

• ragnaroks
Hmmm. Ik ben niet echt goed in pc's elkaar zetten maar neem aan dat een HTPC makkelijker is dan een echte desktop? Over starcraft, lukt de D525 wel om warcraft 3 te spelen?

Anyway, als je tijd hebt, wil je mij een complete list geven zodat ik hem zelf kan bouwen met eeb betere processor? Liefst wil ik dat die 300 kost maar kan tot 350 gaan :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het zal er mee kunnen, maar ik zou voor dat geld zelf iets in elkaar zetten dat is vele male sneller en beter. AMD heeft recent processors op de markt gebracht met interne grafische kaart die voor spellen als Starcraft 2 prima presteren.

Bijvoorbeeld dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 56,06€ 56,06
1AOpen H425C€ 43,61€ 43,61
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB€ 112,80€ 112,80
1AMD Llano A8 3850 Boxed€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,68

Hier zit een SSD schijf in, deze is wel erg duur maar daar staat snelheid tegenover. Als je er zelf een oude HDD naast zet, is dit een prima oplossing. Je kan ook kiezen de SSD eruit te halen en een pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB erin zetten. Dit spaart je 70 euro uit, en je krijgt veel meer opslagruimte, maar de schijf is dus wel behoorlijk langzamer. Succes met kiezen ;)

youtube.com/@hisrep

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
DeNachtwacht schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:42:
Het zal er mee kunnen, maar ik zou voor dat geld zelf iets in elkaar zetten dat is vele male sneller en beter. AMD heeft recent processors op de markt gebracht met interne grafische kaart die voor spellen als Starcraft 2 prima presteren.

Bijvoorbeeld dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AOpen H425C€ 43,61€ 43,61
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB€ 112,80€ 112,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,68

Hier zit een SSD schijf in, deze is wel erg duur maar daar staat snelheid tegenover. Als je er zelf een oude HDD naast zet, is dit een prima oplossing. Je kan ook kiezen de SSD eruit te halen en een pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB erin zetten. Dit spaart je 70 euro uit, en je krijgt veel meer opslagruimte, maar de schijf is dus wel behoorlijk langzamer. Succes met kiezen ;)
Of, als je nette HTPC kast wil (no offence, maar een tower onder/naast de TV kan wat mij betreft echt niet), zoiets als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,03

Je hebt dan een redelijk nette kast en een HDD. Het inbouwen is wel wat pielen (volgens de review van de kast) maar ik DENK dat alles wel past uiteindelijk. Misschien dat een meer ervaren iemand dit even kan bevestigen :).

Excuses, dit is dus niet de bedoeling van Ragnaroks :$ .

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ragnaroks geeft aan dat het een combo moet worden van normale pc aangesloten op de tv. De kast die je uitkiest is mooi, maar gewoon erg duur als je hem niet onder je tv als htpc neerzet.

youtube.com/@hisrep

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
DeNachtwacht schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:45:
Ragnaroks geeft aan dat het een combo moet worden van normale pc aangesloten op de tv. De kast die je uitkiest is mooi, maar gewoon erg duur als je hem niet onder je tv als htpc neerzet.
Shit, daar heb ik overheen gelezen. Excuses :$ .

• ragnaroks
Heren, bedankt voor jullie suggesties. Ik ben nogal noob met PC-componenten. Ik kocht altijd "premade" computers maar nu wil vanaf nu als ik een PC ga vervangen toch zelf in elkaar zetten.

Vind SSD nogal duur + te weinig ruimte, denk met een sterke CPU and HDD het vrij snel gaat toch?

Zit toch te twijfelen om naar een budget-/basissysteem over te schakelen. Kan ik met ongeveer 400-500 EUR een goede halen die echt beetje alles kan doen? Mijn huidige PC is een (stomme) premade PC van HP met Q6600 met GT8800. Dus het moet sterker zijn. Ik ga ff bij de andere BBG topic posten.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ragnaroks schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:58:
Vind SSD nogal duur + te weinig ruimte, denk met een sterke CPU and HDD het vrij snel gaat toch?
Lees dit artikel even: Could an SSD be the best upgrade for your old PC?

youtube.com/@hisrep

• ragnaroks
Hmm. Tis ook een optie om eerst een SSD te kopen en op mijn super oude PC te zetten en kijken als ik daarmee genoeg heb. Indien niet kan ik altijd een HTPC/Desktop componenten kopen.

Hoe zit het met de gaming performance? Ik las snel dat de "load" sneller gaat. Maar bijv als mijn oude PC moeite heeft om bijv starcraft1/wacraft3 te spelen (kan ze wel spelen maar niet op de redelijke fps), dan helpt de SSD dit probleem niet hé? Mijn oude PC heeft 512ram en een 2.4ghz celeron single core cpu.

Verwijderd

ragnaroks schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:57:
Hmm. Tis ook een optie om eerst een SSD te kopen en op mijn super oude PC te zetten en kijken als ik daarmee genoeg heb. Indien niet kan ik altijd een HTPC/Desktop componenten kopen.

Hoe zit het met de gaming performance? Ik las snel dat de "load" sneller gaat. Maar bijv als mijn oude PC moeite heeft om bijv starcraft1/wacraft3 te spelen (kan ze wel spelen maar niet op de redelijke fps), dan helpt de SSD dit probleem niet hé? Mijn oude PC heeft 512ram en een 2.4ghz celeron single core cpu.
Je hebt toch een Q6600? Die Q6600 kun je denk ik nog wel oplappen met een SSD en snellere grafische kaart.

• ragnaroks
Q6600 is van mij. Ik zoek een alternatief voor mijn zusje's PC, zij heeft een oude pc van 7 jaar geleden een 2.4ghz celeron single core ;)

Ik ben van plan om die te vervangen met een HTPC of ik ga haar mijn desktop en ik koop zelf een nieuwe basissysteem :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Die Core 2 Quad 6600 is opzich prima. Hoeveel geheugen heb je er in? Misschien is extra ram geheugen, nieuwe grafische kaart en SSD erin zetten geen slecht idee (in die volgorde).

youtube.com/@hisrep

• ragnaroks
DeNachtwacht schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:10:
Die Core 2 Quad 6600 is opzich prima. Hoeveel geheugen heb je er in? Misschien is extra ram geheugen, nieuwe grafische kaart en SSD erin zetten geen slecht idee (in die volgorde).
Dit is em:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1951178

Probleem is dat de PC "premade" is door HP. Lukt niet om te overclocken enz :/

Maar probleem is dat ik toch een vervangende ((HT)PC) nodig heb voor mijn zusje ;)

Verwijderd

ragnaroks schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:05:
Q6600 is van mij. Ik zoek een alternatief voor mijn zusje's PC, zij heeft een oude pc van 7 jaar geleden een 2.4ghz celeron single core ;)

Ik ben van plan om die te vervangen met een HTPC of ik ga haar mijn desktop en ik koop zelf een nieuwe basissysteem :)
Je kunt beter een goedkoop tweedehands systeempje voor haar kopen. Of een heel simpel Intel of AMD systeem. Zeker als ze er toch niet op gaat gamen. Een Intel G620 of AMD X3 450 is dan meer dan voldoende :). Kun je je eigen systeem gebruiken als HTPC.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 21:19 ]

• ragnaroks
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:18:
[...]

Je kunt beter een goedkoop tweedehands systeempje voor haar kopen. Of een heel simpel Intel of AMD systeem. Zeker als ze er toch niet op gaat gamen. Een Intel G620 of AMD X3 450 is dan meer dan voldoende :).
Ze game juist een beetje warcraft3 en misschien later van zulke spelletjes. Verder gebruikt ze het nog voor internet/muziek/film/word/etc, je weet toch met al die skype/msn troep erbij :P.

HTPC maak ik een weinig zorgen. Heb een super lange HDMI-kabel. Verder heb ik nog een laptop die ik op mijn TV kan aansluiten met draadloos internet. Tis echt de PC dat ik nodig hebt ;)

Maar als ze later de laptop naar universiteit gaat nemen wil ik af en toe toch wat films op mijn grote TV kijken, dus vind ik niet erg om ff de (HT)PC snel verhuizen. Heb wireless muis/keyboard.

[ Voor 27% gewijzigd door ragnaroks op 13-08-2011 21:22 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.