Toon posts:

[HTPC Project] Zelfbouw HTPC+NAS

Pagina: 1
Acties:

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:51
Update 14-08-2011:

Hierbij de beloofde video van de Aeon Nox skin op mijn systeem.

Update 11-08-2011:

Okay inmiddels de Cresta RCE-1106 48 uur tussen stopcontact en HTPC gehad en tijdens deze 48 uur zijn de volgende zaken gedaan op het systeem:

6 Afleveringen gedownload.
1 Blu-ray gekeken vanaf een fysieke blu-ray. (Gamer 1080p@24Hz DD 5.1)
6 keer een PleX library update.
48 keer een search door Sickbeard
4 keer een search door Couchpotato
Windows updates downloaden en installeren |:( (staat nu uit)
Wat configuratie zaken in XBMC (nieuwe PleXBMC versie installeren) bij elkaar een uurtje.
Wat browsen op internet ook een uurtje.

Daaruit de volgende gegevens gehaald:

95 Watt - Maximaal piek vermogen (tijdens een reboot na windows updates |:( )
1750 Watt - Totaal verbruik over 48 uur.
36,45 Watt - Gemiddeld verbruik per uur.
0,39 - Kosten in € cent tijdens de meting.
71,85 - Geschatte kosten in € per jaar 24/7/365 HTPC aan (uitgaande van een prijs van 0,225 per Kwh bij de Nuon)

Opmerking:

Op dit moment zit er als media storage HDD een STM3250320AS 250GB in met de volgende verbruiks gegevens.

Seek, Average (W) 12.4
Operating, Average (W) 12.8
Idle, Average (W) 7.2

Als je dit afzet tegen een F4EG HD204UI 2TB

Seek (typical) 5.7W
Read/Write (typical) 6.3W
Idle (typical) 5.1W

Gaat het verbruik dus nog aardig naar beneden met een andere HDD.

Nou gaan er in totaal 8 disks inkomen en misschien een hardware raidcontroller dus gaat het gebruik nog wel omhoog, maar tot nu toe vindt ik het nette cijfers.

Ook gaat het systeem nog niet in sleep/standby mode omdat ik me nog eens moet verdiepen in het wakker maken 's nachts t.b.v. Sickbeard, Couchpotato en SABnzbd (iemand ideeën?) Als ik dat voor elkaar heb zal het verbruik ook nog wel aardig naar benden gaan.

Update 07-08-2011:

Inmiddels had ik de volgende onderdelen besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 112,-€ 112,-
1Silverstone LC16MR€ 163,40€ 163,40
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 51,-€ 51,-
1Sharkoon Rush Power M SHA-R400M€ 44,55€ 44,55
1Intel 320 40GB€ 76,13€ 76,13
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 5,50€ 5,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,58

De reden dat ik het NAS gedeelte nog niet heb besteld is dat ik de kosten wat wil uitsmeren, het NAS gedeelte zal in de komende tijd toegevoegd worden. Daarnaast had ik nog wat onderdelen aangepast i.v.m beschikbaarheid e.d. (ik heb nou eenmaal de voorkeur alles bij één shop te bestellen)

De spullen kwamen donderdag avond binnen (altijd leuk zo'n pakketje speelgoed >:) )

Na alles uitgepakt te hebben rustig alles gaan inbouwen.

Alles paste er met gemak in, de SSD heb ik vestopt onder de 3,5" drivebay in het midden van de kast, daar zit de HDaudio, Cardreader, USB2.0 en Fireware aansluiting namelijk standaard ingebouwd bij de LC16-MR echter is er nog 1cm ruimte over aan de onderkant waar met gemak een SSD in past.

De problemen waarover ik las van het niet willen booten van de E35M1-Pro i.c.m. de iMon VFD/IR heb ik geen last van gehad, echter heb ik meteen het bios geflashed naar de 1002 versie van 21-07-2011 dus misschien is dat daardoor ook opgelost. De firmware van de SSD hoefde ik niet te updaten omdat ik volgens de intel tool al op de juiste versie zat.

Bijzonderheden waar ik tegenaan gelopen ben:

De eject knop van de Lite-on zat net iets hoger als waar het knopje op de kast uitkwam, dit scheelde echter zo weinig (1 a 2 mm) dat ik heb besloten om de voorste lipjes in de 5,25" drivebay terug te buigen.
De schroefgaten konden nog steeds gebruikt worden echter nu kan ik wel de eject knop op de kast gebruiken :)

Na het inbouwen ziet het er dan zo uit in de kast

En de voorkant:

Het moederbord heb ik ondanks de meegeleverde fan passief gelaten, in de verschillende reviews had ik gelezen dat dit geen enkel probleem moet zijn. Wel heb ik de twee fans die standaard worden meegeleverd met de LC-16MR aangesloten, deze hoor ik niet en dat verraste me eigenlijk wel omdat meegeleverde fans normaal niet je van het zijn. De temps blijven netjes, tijdens het kijken van Black Hawk Down 1080P heb ik de volgende waardes in HWmonitor:

SYSTIN: Max 29c
CPUTIN: Max 47c
TMPIN0: Max 61c (Radeon HD6310)

Toen het systeem in elkaar zat de volgende software erop gezet:

Windows 7 Pro SP1 + updates van windows update. (via het werk Segura :) )
AMD Catalyst 11.7
iMon 8.05.0727 (Silverstone)
Sickbeard
Couchpotato
SABnzbd
Plex Media Server (t.b.v library en transcoding naar mobile devices)
Plexbmc addon voor xbmc.
XBMC 10.1.
PowerDVD 11.

Ervaringen met huidige setup:

Alleen maar positief tot op heden, ik wil nog veel meer gaan testen maar er is maar zoveel wat je kan doen in 2 1/2 dag tijd ;) mochten jullie nog bepaalde tests weten waar jullie graag de resultaten van willen zien laat dat dan even weten dan kan ik die meenemen.

XBMC i.c.m met de confluence.plexbmc skin en de plexbmc add-on werkt lekker soepel en bied tot op heden alles wat ik wil, van slowdowns tijdens het navigeren van het menu heb ik niks gemerkt nou is de confluence skin ook niet de zwaarste natuurlijk maar wellicht fijn voor sommigen om te horen. Daarnaast kan ik met gemak zelf een film kijken terwijl iemand anders op zijn iPad2 via WiFi iets anders kijkt, het transcoderen wordt dan ook gedaan door de HTPC.

Ook de combinatie Sickbeard+Couchpotato+SABnzbd (0.6.7) werkt als een zonnetje, downloaden, parren en unzip/unrar gaat gewoon goed en zit qua CPU belasting rond de 40% a 50%.
Het enigste probleem waar ik nu tegenaanloop is dat SABnzbd tijdens downloaden mijn internet verbinding compleet gebruikt (1,5MB/s en browsen dan wat traag wordt, overigens niet alleen op de HTPC maar ook op de andere PC's hier in huis >:) dit ligt dus meer in mijn internet verbinding (Online 20mbit) dan aan het Brazos platform daarom heb ik het nu in SABnzbd zo ingesteld dat hij alleen mag downloaden tussen 01:00 en 18:00.

Mijn analoge tv kaart die ik nog had (Terratec Cinergy 400) heeft een belabberde beeldkwaliteit waardoor TV kijken nog niet echt een genot is, ik twijfel er nog aan of ik wel of geen andere TV kaart aanschaf omdat ik eerdaags over wil naar glasvezel en het dan als het goed is mogelijk is rechtstreeks IPTV van het netwerk te plukken, keuzes keuzes keuzes :*)

De iMon PAD remote heb ik nog niet lekker aan de praat i.c.m XBMC, maar dit zal voornamelijk zijn omdat ik hem nog goed moet instellen binnen iMon manager, of dat ik een goede imo file moet vinden.

Over het NAS stuk zit ik nog steeds te dubben, ik denk dat ik als test eerst eens de RAID5 oplossing van Windows 7 ga proberen om te kijken of het Brazos platform dat trek CPU wise. Mocht dit dan niet werken omdat het systeem dan te traag word kan ik altijd nog een hardwarematige raid kaart aanschaffen.

Hier nog even mijn wensen/eisen lijstje en wat er nu al vervult is:
  • Zo zuinig mogelijk zonder te veel aan features in te leveren. (moet ik nog meten)
  • Stil (tot op heden wel eens kijken hoe dit is met 8x 2TB disks erbij)
  • Goed/correct afspelen van HD materiaal, MKV en Blu-ray. (Alles wat ik nu heb afgespeelt gaat goed)
  • HDMI en een optische S/PDIF i.v.m mijn oudere reciever (Sony STR-DB925) maar ook future proof als de reciever vervangen wordt. (Werkt als een zonnetje ook geen sync issues)
  • PCI & PCI express slot(en) i.v.m TV kaarten en raidcontroller. (Ik heb de mogelijkheid)
  • Kast met mogelijkheid tot inbouwen van 8x 3.5" disks & een design wat goed bij de andere A/V appratuur past. (Ik ben blij met mijn keuze voor deze kast omdat hij aan al mijn wensen voldoet)
Hier nog wat sfeer impressies hoe het nu in de woonkamer staat:

Originele post: 02-07-2011

Ik ben al een hele tijd bezig om een nette HTPC+NAS te gaan bouwen voor in de woonkamer.

Mijn eisen zijn als volgt:
  • Zo zuinig mogelijk zonder te veel aan features in te leveren.
  • Stil
  • Goed/correct afspelen van HD materiaal ( MKV en Blu-ray)
  • HDMI en een optische S/PDIF i.v.m mijn oudere reciever (Sony STR-DB925) maar ook future proof als de reciever vervangen wordt.
  • PCI & PCI express slot(en) i.v.m TV kaarten en raidcontroller.
  • Kast met mogelijkheid tot inbouwen van 8x 3.5" disks & een design wat goed bij de andere A/V appratuur past.
Ik ben vervolgens tot de volgende onderdelen gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy C PCI HD CI€ 96,60€ 96,60
1Highpoint RocketRAID 2680€ 148,-€ 148,-
8Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,99€ 479,92
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 52,41€ 52,41
1Cooler Master Silent Pro M500€ 70,70€ 70,70
1Intel 320 40GB€ 74,50€ 74,50
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G€ 24,10€ 24,10
1Asus E35M1-M€ 88,89€ 88,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.198,52

Onderbouwing voor de verschillende onderdelen:

Silverstone LC16B-MR

Ruimte voor i.i.g 6x 3,5" HHD's in de 2 schijf rack's links en rechts, Daarnaast kan in de internal 5,25" ook nog een HDD. De SSD + de 8e disk kan ik nog wel ergens kwijt omdat ik nog wel wat ruimte verwacht over te houden. Daarnaast wordt de MR variant van deze kast geleverd met VFD/IR, Audio aansluitingen, card reader en remote en daarnaast ook een mooi design naar mijn mening. Daarnaast is de kast redelijk betaalbaar, mijn "droom" was eigenlijk de Silverstone SST-LC18B (met touchscreen lcd) maar hoe vaak zal je nou redelijkerwijs de lcd gebruiken, het is meer de gimmick en de kast wordt er schreeuwend duur van!

Asus E35M1-M

Ik zat eerst aan een Atom plus ION(2) platform te denken echter gezien de review van het brazos platform is dit toch mijn uiteindelijke keuze geworden, daarnaast bied dit bord 1x PCI-e 2.0 16x @4x 1x PCI-e 2.0 1x en 2x PC, Optische S/PDIF en verder de gebruikelijk aansluitingen zoals USB, FireWire etc. Daarnaast ondersteund dit bord ook bitstream HD-audio wat goed is als ik mijn reciever een upgrade geef.

Cooler Master Silent Pro M500

Redelijk stille voeding blijkt uit verschillende reviews die ik gelezen heb, daarnaast zou ik volgens mij aan 500W genoeg moeten hebben.
Moederbord: 41w bij full load, Blu-ray (40mW is het enigste wat ik kan vinden maar dan bij het stuk over Lightscribe), SSD onder load 140mw, Raid 5W, HDD's 8x13W bij powerup is 104W en tijdens load 8x6W is 48W, voor het geheugen kan ik geen verbruik vinden in de specsheet van kingston alleen TBD (To Be Decided?) Daarnaast kan ik niet vinden hoeveel de VFD/IR en de TV Kaarten verbruikt. Totaal zit ik nu bij boot rond de 200W schat ik, dus misschien is de 500W toch wat overkill echter een PicoPSU gaat weer problemen opleveren met het aanzetten van het systeem middels remote zonder er wat bij te gaan klussen.

Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G

Ik weet dat het moederbord geen dual channel ondersteund echter zijn 2 losse reepjes duurder als 1 DC kit, en ik ga voor 4GB aangzien de GPU ook 1GB gaat gebruiken omdat het een shared memory oplossing is.

Intel 320 40GB SSD

Ik weet dat een SSD enigsinds overkill is in een HTPC, echter verbruik technisch is het goedkoper en qua snelheid opzich is het ook een verbetering voor andere zaken als alleen boottime, en boottime zal ik nauwelijk hebben aangezien het systeem ook als NAS dienst gaat doen.

LG CH10LS20

Geen speciefieke reden waarom ik deze heb gekozen, het is meer dat ik er één in wil hebben.

Terratec Cinergy C PCI HD CI

Puur voor PVR + TV kijken middels de HTPC.

Highpoint RocketRAID 2680

Ik wil perse een losse raid kaart zodat de berekeningen door die kaart kan laten doen en dat dit niet de CPU belast, en daarnaast ondersteund het moederbord geen raid 5 en heeft maar 5 Sata poorten + 1 eSata. Ik wil daarnaast raid 5 omdat ik geen zin heb dat mijn gehele DVD collectie ineens weg is bij een drive fail.

Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB

Keuze bepaald door goede ervaringen met de Samsung schijven en ook hier weer het verbruik en daarnaast de aanschafprijs.

Inrichting van de HTPC/NAS.

Als OS zit ik aan Windows 7 te denken met als HTPC backend PMS (Plex Media Server) en als Frontend XBMC met de PMS plugin. Ik hoef dan namelijk zelf niet te gaan "hobbyen" met XBMC multi HTPC zien te krijgen, voordeel bij PMS is namelijk dat ik beneden een DVD kan opstarten en kijken en halverwege kan stoppen en dan eventueel boven in de slaapkamer of op de Experia X10 kan verderkijken waar ik gebleven was :) Dit kan ook met XBMC maar dit is een stuk lastiger voor elkaar te krijgen.

Wat ik me nu afvroeg is of iemand nog verbeteringen danwel problematische zaken ziet die roet in het eten kunnen gooien?

[Voor 84% gewijzigd door The-Priest-NL op 27-08-2014 22:19. Reden: Update video van Aeon Nox skin toegevoegd]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 03:21
Jouw definitie van stil is natuurlijk niet de mijne, maar ik vond één F4 2TB al lawaaiig genoeg om er een Scythe Quiet Drive voor te halen - jij neemt er 8, en dan ook nog eens tegen die metalen klankkast vastgeschroefd. Verder, heb je al gekeken wat voor fans je kan gebruiken? Voorin past 2x 92mm, achterin ook nog een keer, de standaard fans zien er niet al te stil uit jammer genoeg (2 fannetjes van 2000 RPM).
Ook zit je met een Fusion-APU wel erg vast aan hardwareversnelling - met een core i3 dualcore van €60 en S1155 MB van €45 heb je veel meer processorkracht, en ook een zuinig systeem. Heb je die optie al overwogen :p

• The-Priest-NL
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 15:33:
Jouw definitie van stil is natuurlijk niet de mijne, maar ik vond één F4 2TB al lawaaiig genoeg om er een Scythe Quiet Drive voor te halen - jij neemt er 8, en dan ook nog eens tegen die metalen klankkast vastgeschroefd. Verder, heb je al gekeken wat voor fans je kan gebruiken? Voorin past 2x 92mm, achterin ook nog een keer, de standaard fans zien er niet al te stil uit jammer genoeg (2 fannetjes van 2000 RPM).
Ook zit je met een Fusion-APU wel erg vast aan hardwareversnelling - met een core i3 dualcore van €60 en S1155 MB van €45 heb je veel meer processorkracht, en ook een zuinig systeem. Heb je die optie al overwogen :p
Ik heb er hier nu 2 in een HNAS zitten van conceptronics maar ik moet zeggen dat ik ze niet hoor, daarnaast zou je voor de Scythe Quiet Drive 6/8 5,25" bay's moeten hebben dan doe ik liever rubber strips tussen de kast en de drive bay's :D

Fans ben ik nog over aan het dubben en wil ik eigenlijk pas voor kijken als alles in de kast zit en ik de temps van dat moment weet, en het lawaai van de meegeleverde fans op een lager toerental.

Ik heb wel zitten denken aan een i3+mobo maar dan komt er ook nog een losse videokaart bij want de huidige GPU in b.v. de i3 2100T heeft de 24p bug. En daarnaast gaat je vermoedelijke verbruik dan ook een stuk omhoog als ik zie dat b.v de 6450 1Gb silent al een 400 watt voeding "nodig" heeft. ben ook wel benieuwd welke i3 van 60€ want de 2100T is al 105€ de gewone is goedkoper maar heeft dan 65W TDP ;)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• The-Priest-NL
Hmm heb ik in het verkeerde forum gepost soms?

Of valt er niks op aan te merken :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 310834

Ik zou niet voor de i3-2100T gaan. Het enige voordeel van deze processor tov i3-2100 is als je deze 24/7 op full-load hebt draaien.
De i3-2100 gaat op lagere kloksnelheid draaien zodra hij idle loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou voor een G620 gaan met bijbehorend moederbord en dan eventueel een losse GPU afhankelijk van welk programma je gebruikt om video's af te spelen. Zo'n Fusion setup wil je gewoon niet hebben als je tv wilt op nemen terwijl je een video kijkt, daar wordt je niet vrolijk van met zo'n enorm trage processor.

Daarnaast zou ik willen aanraden naar RAID6 te kijken, kost je iets meer opslagruimte maar de kans is groot dat tijdens het rebuilden van zo'n grote array er nog een schijf uit klapt dat RAID6 wel fijn is.

Voeding kan een stuk goedkoper met bijvoorbeeld een BeQuiet 350watt, dat moet meer dan genoeg zijn lijkt me. Eventueel een 400watt maar 500watt is echt niet nodig. Kijk ook niet teveel naar wat fabrikanten opgeven, dat zijn natuurlijk ook maar veilige marges die ze hanteren. Zo'n 6450 gebruikt echt niet veel energie, zeker niet met een zuinig systeem erbij, maar voor het geval jij een zwaar stokende octocore hebt houden ze dus zo'n marge aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36
Zoals Tsurany al zegt. Voor louter playback is die Fusion genoeg, mocht je inderdaad meer willen. Of parallele bewerkingen (downloaden, opnemen etc) terwijl je een video aan het kijken bent, dan kan je misschien wat meer proc. power gebruiken. Verder heb ik weinig aan te merken, je hebt er volgens mij behoorlijk goed over nagedacht en het ziet er als een volwassen setup uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Priest-NL
Maar hebben alle SB processors (waar de G620 ook toe behoort) niet de 24p bug?

Dat zou dan namelijk voor mij de/een reden zijn voor een losse videokaart.

Verder ben ik nu een setup aan het samenstellen met de G620+Moederbord en dat scheelt maar € 25,- zonder losse videokaart dus dat is i.i.g geen showstopper.

alleen qua geschat verbruik ben ik het nu nog aan het vergelijken, want dat vindt ik gezien het 24/7 aan hebben staan wel belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zet UAC uit en de 24p bug is opgelost. Er zijn enkel nog wat problemen met XBMC (zie HTPC topic).
Zo'n G620 is ook flink zuinig, weet niet of het in de buurt komt van een Fusion setup maar het verschil zal enorm klein zijn. Dan praatje over enkele euro's per jaar. Je hebt dan wel veel meer performance.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 15:17
Ten eerste: een hele mooie kast. Ik heb hem zelf gister binnengekregen en mijn htpc opnieuw gebouwd. Het viel me wel op dat de kabels wel goed weg te werken zijn maar dat je dit een drive bay kosten om voor elkaar te krijgen.

Ten tweede: houd er wel rekening mee dat je er standaard maar 6 hdd's in kwijt kunt (en 2 in de 5,25" bay) en wat ik gister zelf zag zijn dit er in de praktijk 'maar' 5. De schijf die je linksonder (van achter gezien) plaatst kan in de weg zitten van je 24 pins aansluiting. Misschien een idee om de schijven te vervangen door 3TB varianten. Ben je wel een stukje duurder uit, maar het scheelt je in ruimte en in warmte.

De fans kun je vervangen door 3x 80mm scythe kama flow 2 en 2x 92mm scythe gentle typhoon. Deze fans zijn behoorlijk stil te krijgen en verplaatsen dan ook nog wat lucht, maar of dit voldoende koelt zonder luidruchtig te worden is een tweede.

Just my 2 cents

• The-Priest-NL
roeru117 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:13:
Ten eerste: een hele mooie kast. Ik heb hem zelf gister binnengekregen en mijn htpc opnieuw gebouwd. Het viel me wel op dat de kabels wel goed weg te werken zijn maar dat je dit een drive bay kosten om voor elkaar te krijgen.

Ten tweede: houd er wel rekening mee dat je er standaard maar 6 hdd's in kwijt kunt (en 2 in de 5,25" bay) en wat ik gister zelf zag zijn dit er in de praktijk 'maar' 5. De schijf die je linksonder (van achter gezien) plaatst kan in de weg zitten van je 24 pins aansluiting. Misschien een idee om de schijven te vervangen door 3TB varianten. Ben je wel een stukje duurder uit, maar het scheelt je in ruimte en in warmte.

De fans kun je vervangen door 3x 80mm scythe kama flow 2 en 2x 92mm scythe gentle typhoon. Deze fans zijn behoorlijk stil te krijgen en verplaatsen dan ook nog wat lucht, maar of dit voldoende koelt zonder luidruchtig te worden is een tweede.

Just my 2 cents
De kast is gisteren ook bij mij binnen gekomen, ik had zo mijn zinnen op deze kast gezet en de afgelopen maanden werd hij telkens moeilijker leverbaar zodat ik vorige week de knoop heb doorgehakt en de kast vast besteld heb, mooie kast en hij past perffect bij de rest van mijn A/V appratuur.

Daarnaast over de 5 schijven, wat voor een moederbord heb jij erin zitten? Mijn eerste keus de Asus E35M1-M is een u-ATX met de maten 24.4 cm x 18.3 cm. Ik denk dat ik zo de kast eens open ga schroeven om te kijken wat de maximale maat is zonder dat het probleem van 5 schijven optreed mijn 2e keus voor het moederbord door de reacties hierboven zou de Asrock H61M-GE zijn en die is alweer 24.4 cm x 24.4 cm ondanks dat het ook een u-ATX moederbord is, bedankt voor de head's up i.i.g.

Qua tempratuur weet ik nog niet echt wat ik moet verwachten, de 2 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI die ik nu al heb worden niet echt warm vraag ik me af of ik de kast wel helemaal moet volproppen met fans, die keuze zal ik dus pas gaan maken als het systeem compleet is en ik aan het meten kan gaan.

• roeru117
Mijn moederbord is alweer een jaar of 3 oud, maar werkt nog prima met een am3 processor.
Ik bedenk me net dat ik 2x 80mm fan heb ingebouwd aan de voorkant. Hierdoor komen de schijven verder de kast in. Dit zal net genoeg schelen zodat je er wel 6 in kwijt kunt.

• The-Priest-NL
roeru117 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:28:
Mijn moederbord is alweer een jaar of 3 oud, maar werkt nog prima met een am3 processor.
Ik bedenk me net dat ik 2x 80mm fan heb ingebouwd aan de voorkant. Hierdoor komen de schijven verder de kast in. Dit zal net genoeg schelen zodat je er wel 6 in kwijt kunt.
Ik bedoelde meer de maat van je moederbord ATX, u-ATX of ITX :)

Ik heb zonet een mal gemaakt die de maat heeft van het Asus E35M1-M bordje en dan hou ik met een 3,5" nog 3 a 4 cm over tussen rand van het bord en de achterkant van de schijf, zelfs als ik een 80mm fan inbouw bij het HDD rack hou ik nog ruimte over, en mijn vermoeden dat ik nog wel ergens 2x 3,5" kwijt kan blijkt te kloppen want er zou er nog 1 bijkunnen in ieder HDD rack omdat daar nog loze ruimte onder de laatste schijf zit, ben wat de kast betreft een happy camper :D

• The-Priest-NL
Tsurany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:18:
Ik zou voor een G620 gaan met bijbehorend moederbord en dan eventueel een losse GPU afhankelijk van welk programma je gebruikt om video's af te spelen. Zo'n Fusion setup wil je gewoon niet hebben als je tv wilt op nemen terwijl je een video kijkt, daar wordt je niet vrolijk van met zo'n enorm trage processor.
Dit net gevonden op AVSforum:
Many a time this board has recorded 2 to 3 HD TV signals while playing back recorded TV or a DVD/BD rip on our main TV while streaming a DVD rip to another PC on the network without a hitch.
Ik ga dus toch voor het E-350 bordje en laat hier nog wel even weten hoe e.e.a draait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roeru117
The-Priest-NL schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:29:
[...]

Ik bedoelde meer de maat van je moederbord ATX, u-ATX of ITX :)
My mistake. :z Ik heb een u-ATX. Hierdoor houd ik tussen de voeding en het moederbord nog mooi wat ruimte over om overtollige kabels te verstoppen

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 09:11

bloasfist

Slot-A Crew

The-Priest-NL schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:55:
[...]

[...]

Ik ga dus toch voor het E-350 bordje en laat hier nog wel even weten hoe e.e.a draait.
Ben zeer benieuwd! Zit zelf ook te dubben om een dergelijke Brazos setup in elkaar te gaan zetten...

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The-Priest-NL schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:55:
Het zal ongetwijfeld ook wel werken maar je hebt een erg kleine overhead. Vergeet niet dat die E350 processoren qua snelheid enorm achter lopen, een normale X2 is volgens mij in alle gevallen sneller.

• Yodah
Tsurany schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:20:
[...]

Het zal ongetwijfeld ook wel werken maar je hebt een erg kleine overhead. Vergeet niet dat die E350 processoren qua snelheid enorm achter lopen, een normale X2 is volgens mij in alle gevallen sneller.
Er blijft geen mogelijkheid onbenut om te benadrukken dat de E350 processoren traag / verouderd / belabberd zijn (aandelen intel ofzo ;), NPI). Toegegeven het zijn bepaald geen snelheidsmonsters. Maar ze voldoen prima voor datgene waarvoor ze in de markt gezet zijn. Namelijk all-in-one oplossing bieden voor HTPC's. Heb je zelf eigenlijk ervaring met deze chipset waaruit blijkt dat de de snelheid niet afdoende zou zijn?

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de TS.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yodah schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:36:
Er blijft geen mogelijkheid onbenut om te benadrukken dat de E350 processoren traag / verouderd / belabberd zijn (aandelen intel ofzo ;), NPI). Toegegeven het zijn bepaald geen snelheidsmonsters. Maar ze voldoen prima voor datgene waarvoor ze in de markt gezet zijn. Namelijk all-in-one oplossing bieden voor HTPC's. Heb je zelf eigenlijk ervaring met deze chipset waaruit blijkt dat de de snelheid niet afdoende zou zijn?

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de TS.
Ik heb geen ervaring met de E-350 maar ik heb in mijn HTPC een X2 4200+ zitten. Dit is een processor van bijna 5 jaar oud en die is een flink stuk sneller dan een E-350. Het probleem is dat je voor een E-350 moederbord al snel 80 euro neer moet tellen. Voor 100-110 euro heb je nu een Sandy Bridge systeem die even zuinig is maar qua snelheid rondjes om zo'n E-360 rent.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En er worden problemen gemeld bij het gebruik van de E350 +XBMC waarbij trage reacties in de menu's en het traag builden van de libraries voorkomt. Voor het verschil in kosten zou ik ook voor G620 gaan.

• Yodah
Het enige probleem dat ik bij E350 + XBMC tegen ben gekomen zijn de brakke linux drivers voor amd. Dit kan je met third party drivers wel in orde maken maar werkt niet out of the box. Ik heb dat wel goed werkend gehad maar ben uiteindelijk toch naar windows+xbmc overgestapt. Daarbij ben ik geen problemen tegen gekomen.

Uiteraard hebben jullie gelijk dat je voor een kleine meerprijs behoorlijk wat extra cpu power kan krijgen. De zogenaamde problemen van E350 (of G620), daar zou ik niet naar kijken. XBMC heeft met iedere 'nieuwe' chipset wel wat kleine issues. Maar deze zijn in bijna alle gevallen met een work around of in een volgende software versie opgelost. Dit geldt ongeacht welke keuze je maakt volgens mij.

Uit eindelijk komt het er op neer wat het doel van je systeem is, welk budget je hebt en of je bereid bent om een meerprijs te betalen voor extra's. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor playback en wat browsen, dan is de E350 genoeg. Heb je meer nodig, dan moet je die afweging zelf maken.

• The-Priest-NL
Ik heb nu de volgende onderdelen besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 112,80€ 112,80
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 51,-€ 51,-
1Sharkoon Rush Power M SHA-R400M€ 44,55€ 44,55
1Intel 320 40GB€ 74,54€ 74,54
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,92€ 18,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,81

De kast had ik al eerder besteld en is reeds binnen:

#ProductPrijsSubtotaal

Ik ben nog aan het kijken welke raid controller ik erin ga zetten voor het NAS gedeelte omdat de RocketRaid 2680 een fakeraid kaart is, dus hierover later meer.

Daarnaast heb ik op dit moment de TV kaart nog even gelaten voor wat het is omdat ik hier nog twee Analoge TV kaartjes heb liggen en ik tussen nu en einde van het jaar naar glasvezel overga binnen het glashart gebied waar je IPTV van je netwerk af kan plukken met wat trucs dus dan is een investering in een DVB-C kaart een beetje zonde.

Als ik het allemaal binnen heb maak ik wel een foto reportage + review over waar ik allemaal tegen aangelopen ben.

Als jullie nog specifieke tests of benchmarks weten waar jullie resultaten van willen zien geef dat dan vast even op zodat ik dit kan meenemen in de review :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je koopt een enorm trage E-350 combinatie terwijl je voor hetzelfde bedrag een processor koopt die een factor 10 sneller is?

• The-Priest-NL
Tsurany schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:01:
Dus je koopt een enorm trage E-350 combinatie terwijl je voor hetzelfde bedrag een processor koopt die een factor 10 sneller is?
En die een factor 2 meer verbruikt ;) je zou dan namelijk ook kunnen zeggen neem een i7/AMD Phenom II + Radeon HD6990/Nvidia GTX590 dan kan je alles doen wat je maar wilt

Het zal altijd een tradeoff blijven tussen zuinigheid, ruwe kracht en functionaliteit.

Gezien de vele reviews die ik inmiddels heb gelezen ben ik voor mijzelf (gezien de functionaliteit die ik wil, en eisen die ik heb) tot de keus voor een E-350 gekomen.

En inderdaad er zijn custom skins binnen XBMC die veel vergen van een E-350 en wat sluggish reageren, maar er zijn ook skins die dit niet hebben, dus ook dat is een persoonlijke/functionele keus.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als beiden op idle staan zal het verbruik echt geen factor twee zijn, heb genoeg reviews gezien waarbij een i3 2100 rond de 10watt idle komt te zitten, daar zal een E-350 echt geen 5watt onder komen. Een G620 zal even zuinig zijn als een i3 2100.
Bovendien, als het 5watt verschil is dan merk je dat op jaarbasis niet eens op je energie rekening.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar voor hetzelfde geld een factor 10 meer performance laten liggen vind ik een erg raar idee.

Anoniem: 16328

The-Priest-NL schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:31:
[...]

En die een factor 2 meer verbruikt ;) je zou dan namelijk ook kunnen zeggen neem een i7/AMD Phenom II + Radeon HD6990/Nvidia GTX590 dan kan je alles doen wat je maar wilt

Het zal altijd een tradeoff blijven tussen zuinigheid, ruwe kracht en functionaliteit.

Gezien de vele reviews die ik inmiddels heb gelezen ben ik voor mijzelf (gezien de functionaliteit die ik wil, en eisen die ik heb) tot de keus voor een E-350 gekomen.

En inderdaad er zijn custom skins binnen XBMC die veel vergen van een E-350 en wat sluggish reageren, maar er zijn ook skins die dit niet hebben, dus ook dat is een persoonlijke/functionele keus.
Welke bron heb je gebruikt qua zuinigheid?

http://www.xbitlabs.com/a...re-i3-2100t_11.html#sect0

http://www.xbitlabs.com/a...ium-g850-g840-g620_8.html

• The-Priest-NL

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet niet dat er wel een HD6970 videokaart in dat Intel systeem zit, dat komt er behoorlijk inhakken in stroomverbruik terwijl het niet nodig is.

Voordeel van Intel H67 moederborden is ook dat er direct de bekende RAID modi op zitten. Edit: Heeft weinig nut nu TS 8 schijven wil gebruiken :P. Maar goed voor een ieder die 4 schijven wil gebruiken is het een serieuze optie :).

Quote uit een andere post van mij aan iemand die RAID 5 zocht.:
Dit moederbord is niet al te duur en ondersteunt wel RAID 5: pricewatch: Asrock H67M B3
- 4 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Rapid Storage), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
http://www.asrock.com/mb/...l=H67M&cat=Specifications

[Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 27-07-2011 22:08]

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 12:38
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:58:
Voordeel van Intel H67 moederborden is ook dat er direct de bekende RAID modi op zitten.
RAID met schijven van 2TB of groter? Hmmm, beter gewoon losse schijven en de een als backup voor de ander gebruiken. Dan kan je tenminste nog wat data redden en verlies je alleen af en toe her en der een bestandje.

Of ZFS, maar dan draai je weer geen windows....

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

tss68nl schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:03:
[...]

RAID met schijven van 2TB of groter? Hmmm, beter gewoon losse schijven en de een als backup voor de ander gebruiken. Dan kan je tenminste nog wat data redden en verlies je alleen af en toe her en der een bestandje.

Of ZFS, maar dan draai je weer geen windows....
Ik snap je reactie niet goed. Wat wil je ermee zeggen? Wat maakt het uit of je RAID met 2TB, 1TB of 750GB schijven uitvoert? Wat jij bedoelt is toch gewoon wat men RAID 1 noemt :).

• The-Priest-NL
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:12:
[...]

Ik snap je reactie niet goed. Wat wil je ermee zeggen? Wat maakt het uit of je RAID met 2TB, 1TB of 750GB schijven uitvoert? Wat jij bedoelt is toch gewoon wat men RAID 1 noemt :).
En daarnaast is raid geen backup ;)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 18:05
Hoezo een i3 systeem voor hetzelfde bedrag. Het is een hele leuke cpu, maar hij kost circa 100 euro, en dan nog een moederbordje en alles er bij. Die amd oplossing kan tenminste hardware matig 1080p verwerken zonder een 24p bug. :)
En onder windows hoor ik niemand klagen dat het te traag zou zijn. Wil je echter ook nog bijvoorbeeld downloaden via nieuwsgroepen en dergelijke dan is hij wel wat langzaam en dan is die i3 perfect.

Ik kies zelf denk ik voor een atom d525 met ion2 icm openelec en dan nog een atom of brazos systeem als (free)nas. Twijfel al een tijdje tussen de 2 of 3 tb schijven, maar ik denk dat ik voor 5 x 3 tb ga. Kost 600 euro. Dat is een 130 euro meer dan de 8 x 2 tb schijven van de TS maar dan heb je minder schijven die kapot kunnen gaan, minder verbruik en de 3tb zal over een paar jaar goedkoper zijn bij vervanging.

• The-Priest-NL
Ik zit nu ook nog even de reviews die ChicaneBT linkte te lezen maar dat is een beetje appels en peren (niet qua verbruik overigens)

in deze review bv wordt het voordeel genoemd van Quick Sync echter dit heeft de G620 weer niet, en in die review wordt de G620 ook niet meegenomen in de vergelijking :/

Daarnaast de 24p bug in Sandy Bridge familie waar een work arround voor is onder windows door UAC uit te zetten (wil je dit?) of middels een beta driver, echter niet onder linux.

Dan zal je dus toch naar een H67 + SB proc + Dedicated VGA kaart moeten gaan en gaat je verbruik + aanschafprijs weer omhoog.

Er zal dus voorlopig (2012 ivy bridge zonder 24p bug vermoedelijk) altijd iets zijn waar je op moet inleveren afhankelijk wat je eisen zijn aan een HTPC, en is het je persoonlijke voorkeur waar je dan op inleverd.

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 12:38
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:12:
[...]

Ik bedoel, dat consumenten schijven tijdens hun levensduur een steeds grotere kans hebben om een read/write error te krijgen. Schijven worden steeds groter, maar betrouwbaarheid van de schijven die uitgedrukt wordt in het gemiddeld aantal bits wat geschreven/gelezen kan worden zonder fout is voor consumentenschijven amper gestegen.

Hierdoor is de kans erg groot dat een schijf uit de RAID configuratie wordt gegooid, en moet je rebuilden. Als er tijdens die build (veel read/writes) nog een schijf een read/write error geeft, dan heb je dus helemaal niets meer.

Overigens is gewoon copiëren niet echt vergelijkbaar met RAID 1, want bij RAID 1 heb je snelheidswinst bij het lezen van de data omdat dit van twee schijven kan gebeuren. Bij gewoon copiëren kan je maar lezen van 1 schijf :+

RAID is inderdaad leuk voor snelheidswinst/gemak (van de grotere volumes etc), maar je kan jezelf een hoop ellende besparen (lange rebuilds, fouten tijdens rebuilds) door gewoon losse disks te gebruiken.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik ben nu eigenlijk benieuwd naar de bevindingen v/d TS.
Ik ben ook een zelfbouw NAS en een HTPC aan het overwegen, want ik vind mijn huidige mediaspeler niet toereikend.
Wat ik mij vooral afvraag is hoe energiezuinig dit kan zijn door beide door 1 apparaat uit te laten voeren. NAS moet zuinig zijn, maar staat bijna altijd aan en een HTPC moet juist krachtig zijn. Die wensen kunnen best wel eens met elkaar in conflict komen.
Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de (gebruikte) software beide apparaten in 1 voegt.
Meeste NASdevices hebben iTunesserver, kunnen een webserver runnen e.d. (zie bijv. Netgear Stora of QNAP), alleen dat zie ik niet zo snel met deze setup gebeuren.

Ik heb er ook over zitten denken om dit in 1 device te combineren zoals de TS.. Maar wil je voor een goede zelfbouwNAS dan niet liever iets als Freenas draaien? En als je dan wel beide functies onder 1 OS schaart, hoe los je dat op? Ik neem aan dat virtualisatie van bijv. Freenas geen gewenste oplossing is. Dit kost nl. juist weer vreselijk veel pks, dus stroom en duurdere apparatuur.

Mijn vraag: Hoe bevalt de setup voor de TS en welke functionaliteit heeft het wel en wat mis je?

• The-Priest-NL
Segura schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:55:
Ik ben nu eigenlijk benieuwd naar de bevindingen v/d TS.
Ik ben ook een zelfbouw NAS en een HTPC aan het overwegen, want ik vind mijn huidige mediaspeler niet toereikend.
Wat ik mij vooral afvraag is hoe energiezuinig dit kan zijn door beide door 1 apparaat uit te laten voeren. NAS moet zuinig zijn, maar staat bijna altijd aan en een HTPC moet juist krachtig zijn. Die wensen kunnen best wel eens met elkaar in conflict komen.
Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de (gebruikte) software beide apparaten in 1 voegt.
Meeste NASdevices hebben iTunesserver, kunnen een webserver runnen e.d. (zie bijv. Netgear Stora of QNAP), alleen dat zie ik niet zo snel met deze setup gebeuren.

Ik heb er ook over zitten denken om dit in 1 device te combineren zoals de TS.. Maar wil je voor een goede zelfbouwNAS dan niet liever iets als Freenas draaien? En als je dan wel beide functies onder 1 OS schaart, hoe los je dat op? Ik neem aan dat virtualisatie van bijv. Freenas geen gewenste oplossing is. Dit kost nl. juist weer vreselijk veel pks, dus stroom en duurdere apparatuur.
Mijn vraag: Hoe bevalt de setup voor de TS en welke functionaliteit heeft het wel en wat mis je?
Hoe energie zuinig het is kan ik je nog niet vertellen omdat de NAS functionaliteit er op dit moment nog niet in/bij zit omdat ik het qua kosten een beetje wil uitsmeren dus hoe de combi bevalt kan ik nog niet zeggen.

Echter waarom een HTPC krachtig moet zijn snap ik even niet, tuurlijk het moet geen 386 zijn maar wat ik nu toch wel heb gemerkt de afgelopen 2 dagen is dat zodra een applicatie hardware acceleratie ondersteund het allemaal goed werkt op het brazos platform, dit hangt natuurlijk ook nauw samen met het OS wat je draait.

In die zin gaat het misschien wat ten koste van de NAS functie omdat Freenas b.v niet mogelijk is, vandaar ook dat ik naar een hardwarematige raid oplossing heb gekeken i.p.v softwarematig alhoewel ik misschien toch eerst eens kijk hoe het brazos platform zicht houd met met de raid 5 functionaliteit van Windows 7 maar daarover dus later meer :)

Setup bevalt verder goed en ben eigenlijk nog niet tegen rare zaken aangelopen, ik zal morgen of overmorgen even de eerste post updaten met wat foto's en een beschrijving wat er nu op draait.

Klein tipje van de sluier:

Windows 7 Pro SP1
Sickbeard
Couchpotato
SABnzbd
Plexbmc addon voor xbmc.
XBMC 10.1.
PowerDVD 11.

Zowel kijken op de TV als transcoding naar een iPAD 2 als een Android device middels WiFi gaat goed.
Mijn setup van HDMI + TOSlink vanwege de oude reciever draait goed geen sync issues en DD5.1 en DTS 5.1 komt netjes binnen op de reciever.
Ben nog aan het configureren voor de iMon PAD remote i.c.m XBMC dit werkt nog niet echt lekker.
Stroom verbruik moet ik nog meten, echter waren de spullen donderdag avond pas binnen en ben ik net klaar met alles instellen :)

to be continued ;)

• naveci
[...]

Klein tipje van de sluier:

Windows 7 Pro SP1
Sickbeard
Couchpotato
SABnzbd
Plexbmc addon voor xbmc.
XBMC 10.1.
PowerDVD 11.

Zowel kijken op de TV als transcoding naar een iPAD 2 als een Android device middels WiFi gaat goed.
Mijn setup van HDMI + TOSlink vanwege de oude reciever draait goed geen sync issues en DD5.1 en DTS 5.1 komt netjes binnen op de reciever.
Ben nog aan het configureren voor de iMon PAD remote i.c.m XBMC dit werkt nog niet echt lekker.
Stroom verbruik moet ik nog meten, echter waren de spullen donderdag avond pas binnen en ben ik net klaar met alles instellen :)

to be continued ;)
Zeker interessante setup en ga ik ook thuis eens met een testpctje proberen om te kijken hoe dat bevalt.
Ben wel benieuwd naar stroomverbruik en dan met name ook piekspanning (ivm die harddisks als die werken icm een kleine voeding).

Veel plezier ermee!

Kleine EDIT: Je had zeker nog een kopietje van W7 liggen?? Die staat namelijk niet bij je begroting =P
Mijn laatste key wil ik liever bewaren nl. en W7 in de winkel is prijzig. Jammer dat Brazos zich slecht schijnt te houden onder Linux =/

[Voor 11% gewijzigd door naveci op 07-08-2011 08:47]

• The-Priest-NL
1st post geupdate en een antwoord op je vraag Segura ;)

• naveci
The-Priest-NL schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:40:
1st post geupdate en een antwoord op je vraag Segura ;)
Heel erg bedankt voor je update.
Ik heb nog een losse w7 licentie rondslingeren, maar die was eigenlijk al gereserveerd, dus ik zit te kijken hoe ik dat ga oplossen (of evt. met XP/Vista).

je setup ziet er goed uit, kudo's.
Ik vraag me alleen af hoe de temps zich houden na een nachtje volle bak downloaden (Parren & rarren kost veel cpu) ivm het inbouwen in je tvmeubel.

• The-Priest-NL
Segura schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:09:
[...]

Heel erg bedankt voor je update.
Ik heb nog een losse w7 licentie rondslingeren, maar die was eigenlijk al gereserveerd, dus ik zit te kijken hoe ik dat ga oplossen (of evt. met XP/Vista).

je setup ziet er goed uit, kudo's.
Ik vraag me alleen af hoe de temps zich houden na een nachtje volle bak downloaden (Parren & rarren kost veel cpu) ivm het inbouwen in je tvmeubel.

Ik ga vannacht HWmonitor (o.i.d.) wel eens even mee laten lopen om i.d.d de temps te bekijken over een langere periode, en ook een Cresta RCE-1106 (energiekosten meter) tussen de HTPC en stopcontact en dan tussen vanavond 20:00 en morgen 20:00 meten zodat ik o.a. het gemiddelde verbruik en piekvermogen inzichtelijk heb bij "normaal" gebruik. In die meting zitten dan 3 afleveringen zoeken, downloaden, quickpar, unrar, update plex media library, kijken van 3 afleveringen middels XBMC en het kijken van een blu-ray inbegrepen wat me voor een HTPC de normale dagelijkse taken lijken.

btw, TV meubel is open aan de achterkant dus opzich zou hij zijn tempratuur goed kwijt moeten kunnen ;)

Ook de iMon PAD remote aan de praat gekregen vandaag binnen XBMC dus dat restpuntje is opgelost.

Nu nog de beslissing nemen over de TV kaart wel of niet aanschaffen, en het NAS gedeelte opbouwen als ik de schijven besteld en binnen heb (medio oktober pas, eerst op vakantie O-) )

Keep you posted

[Voor 3% gewijzigd door The-Priest-NL op 08-08-2011 18:21. Reden: Extra stukje erbij over tempratuur kwijt kunnen]

• The-Priest-NL
Zal je altijd zien, als je iets nodig hebt zijn de batterijen leeg |:( morgen dus nog geen metingen van de cresta helaas.

• The-Priest-NL
TS geupdate met verbruiks gegevens.

• The-Priest-NL
TS geupdate met een video van de Aeon Nox skin op mijn setup zoals gevraagd door Bad_Boy in het BBG Aanschaf HTPC topic

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 11:44
The-Priest-NL schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 12:31:
TS geupdate met een video van de Aeon Nox skin op mijn setup zoals gevraagd door Bad_Boy in het BBG Aanschaf HTPC topic
Ten eerste bedankt voor de moeite om het te testen en er een filmpje van te maken _/-\o_

Als ik het filmpje zo bekijk heeft de e-350 geen enkel probleem met het draaien van de Aeon Nox skin! De enigste slowdown die ik kon waarnemen was bij het openen van de film sectie (duurde een aantal seconden). Maar eenmaal ingeladen liep de film coverflow (die ik overigens niet gebruik aangezien ik die veels te druk vind :p) weer volledig soepel. Het navigeren binnen de menus verliep ook gewoon soepel. Dit filmpje neemt een van de laatste bezwaren weg die ik had om een op e350 gebaseerde HTPC in elkaar te zetten.

Zie trouwens wel dat je Windows vanaf een SSD draait, XBMC dan ook neem ik aan. Vraag me af hoeveel invloed dat heeft gehad op het soepel draaien van XBMC? Anders moet ik ook maar opzoek naar een SSD voor mijn HTPC, maakt windows starten natuurlijk ook een stuk rapper.

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

• The-Priest-NL
Bad_Boy schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 13:50:
[...]
Ten eerste bedankt voor de moeite om het te testen en er een filmpje van te maken _/-\o_

Als ik het filmpje zo bekijk heeft de e-350 geen enkel probleem met het draaien van de Aeon Nox skin! De enigste slowdown die ik kon waarnemen was bij het openen van de film sectie (duurde een aantal seconden). Maar eenmaal ingeladen liep de film coverflow (die ik overigens niet gebruik aangezien ik die veels te druk vind :p) weer volledig soepel. Het navigeren binnen de menus verliep ook gewoon soepel. Dit filmpje neemt een van de laatste bezwaren weg die ik had om een op e350 gebaseerde HTPC in elkaar te zetten.

Zie trouwens wel dat je Windows vanaf een SSD draait, XBMC dan ook neem ik aan. Vraag me af hoeveel invloed dat heeft gehad op het soepel draaien van XBMC? Anders moet ik ook maar opzoek naar een SSD voor mijn HTPC, maakt windows starten natuurlijk ook een stuk rapper.
Wat denk ik ook nog de slowdown veroorzaakte is dat op de achtergrond (teruggevonden in de xbmc.log) er vanuit xbmc een query naar de plex media server gaat voor alle verschillende library secties, als die eenmaal heeft gedraaid na het opstarten van xbmc treed die slowdown niet meer op, dit was ook te zien in het series gedeelte aangezien hier die slowdown niet optrad.

Ik draai i.d.d Win7 en XBMC vanaf de SSD, Sickbeard, Couchpotato en SABnzbd draaien wel vanaf de traditionele HDD.

Ohh en graag gedaan, beelden zeggen tenslotte meer als woorden :*)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ben je al verder met de NAS gegaan?
Nog steeds tevreden?
Lukt het downloaden ook een beetje (met name het uitpakken / repareren)

Ik ben namelijk met ongeveer een zelfde setup bezig, met dezelfde doelen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• The-Priest-NL
Quacka schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:21:
Ben je al verder met de NAS gegaan?
Nog steeds tevreden?
Lukt het downloaden ook een beetje (met name het uitpakken / repareren)

Ik ben namelijk met ongeveer een zelfde setup bezig, met dezelfde doelen.
Nee het NAS stuk moet nog even wachten tot na onze vakantie, zal dus op zijn vroegst ergens in oktober zijn.

Ja ik ben super tevreden, ik ben dan ook nog tegen niks aangelopen wat niet wil tot op heden.

Downloaden gaat goed, ik heb maar een 20Mb lijn en zit netjes op 1,4 MB (daar heb ik hem ook op gecapped ik zou tot 1,6 MB kunnen) Hier een stukje uit de logging van SABnzbd.

2011-08-30 17:17:38,260::INFO::[postproc:256] Starting PostProcessing on Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD => Repair:True, Unpack:True, Delete:True, Script:sabToSickBeard.exe, Cat:sickbeard
2011-08-30 17:17:38,263::INFO::[postproc:500] Par2 check starting on Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD
2011-08-30 17:17:38,263::INFO::[postproc:515] Running repair on set
2011-08-30 17:17:38,328::INFO::[postproc:529] Par2 check finished on Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD
2011-08-30 17:17:38,331::INFO::[misc:718] Creating directories: D:\Downloads\complete\Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD
2011-08-30 17:17:38,335::INFO::[postproc:315] Running unpack_magic on 2011-08-30 17:17:38,361::DEBUG::[newsunpack:1228] build_filelists(): joinables: []
2011-08-30 17:17:38,362::DEBUG::[newsunpack:1229] build_filelists(): zips: []
2011-08-30 17:17:38,364::DEBUG::[newsunpack:1230] build_filelists(): rars:
2011-08-30 17:17:38,365::DEBUG::[newsunpack:1231] build_filelists(): ts: []
2011-08-30 17:17:38,367::INFO::[newsunpack:196] Unrar starting on
2011-08-30 17:17:38,375::DEBUG::[newsunpack:389] Rar_sets:
2011-08-30 17:17:38,377::INFO::[newsunpack:403] Extracting rarfile
2011-08-30 17:17:38,378::DEBUG::[newsunpack:491] rar_extract(): Extractionpath:
2011-08-30 17:17:38,426::DEBUG::[newsunpack:530] Running unrar ['D:\\Software\\SABnzbd\\win\\unrar\\UnRAR.exe', 'x', '-idp', '-o-', '-or', '-ai', '-p-', 'D:\\Downloads\\incomplete\\Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD\\Warehouse.13.S03E08.The.40th.Floor.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD.part01.rar', 'D:\\Downloads\\complete\\_UNPACK_Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD/']
2011-08-30 17:18:02,513::DEBUG::[newsunpack:628] Checking existence of D:\Downloads\complete\_UNPACK_Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD\Warehouse.13.S03E08.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-POD.mkv
2011-08-30 17:18:02,515::INFO::[newsunpack:649] Unpacked 1 files/folders in 24 seconds

Ik kon zo gauw niks in de logging vinden dat hij wel moest repairen en hoe lang dat dan duurde.

De langste verify die ik kon vinden was 4 Min. 52 van een 15,8 Gb rarset. Het uitpakken daarvan duurde 13 Min. 34

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee