SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Welke Intel Setup is aan te raden dan die ongeveer dezelfde kracht heeft als de Asus E35MI-I DELUXE en goed werkt onder Windows 7? Ik kan behalve de G620 en i3 weinig Intel setups vinden.Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:18:
Een beetje zelf onderzoeken mag ook wel toch? Jouw vraag is de laatste 10 pagina's al zo'n 40 keer besproken, inclusief de goedkoopste intel setup.
Komt ook omdat dit topic irritant groot is en al ruim een jaar oud. Misschien is een deeltje 2 handig en kan de HTPC F.A.Q. vernieuwd worden?
Dit zegt mij niet zoveel? Ik ben pas net aan het rondkijken op het gebied van HTPC's.Tsurany schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:35:
Goedkoop als in net zo duur als een Fusion setup.
@Dreamvoid
Het gaat er om of ik net zo'n setup als die ik voorstel voor onder de 300 euro kan krijgen met een Intel setup. De setup die jij laat zien heeft een kleinere schijf (die ik wil is 2 TB) en op verschillende pagina's in dit topic lees ik dat de G620 problemen geeft met DXVA en XBMC onder Windows.
Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player
Past niet in de voorgestelde behuizing...Tsurany schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:49:
Effe een goedkope nVidia videokaart er bij steken, ben je alsnog voor 270 euro klaar.
De G620 is de beste optie, vaak net zo duur als zo'n Fusion systeem met veel meer vermogen. Stop er een simpele videokaart bij en klaar.Impulzer schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:50:
Welke Intel Setup is aan te raden dan die ongeveer dezelfde kracht heeft als de Asus E35MI-I DELUXE en goed werkt onder Windows 7? Ik kan behalve de G620 en i3 weinig Intel setups vinden.
Komt ook omdat dit topic irritant groot is en al ruim een jaar oud. Misschien is een deeltje 2 handig en kan de HTPC F.A.Q. vernieuwd worden?
Dat is wat jij zelf voorgesteld hebt, dat is een Fusion systeem.Dit zegt mij niet zoveel? Ik ben pas net aan het rondkijken op het gebied van HTPC's.
Betere behuizing nemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 03-08-2011 16:56 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Alleen wat ik me nu steeds meer ga afvragen: heb ik in beide gevallen nog wel die GT430 nodig of is de Intel Graphics HD ook voldoende?
Ik lees dat een of andere '24p bug' opgelost is als UAC is uitgezet (is dat User Account Control?) En is het dan zo dat die 24p bug alleen onder Windows is opgelost? Is Linux de enige reden voor de GT430?
Edit: nog een laatste toevoeging: de GT430 zou ook geschikt zijn voor 3D. Heb ik in dat geval die i3 dan nog nodig of voldoet de G620 met de GT430 ook voor 3D?
[ Voor 15% gewijzigd door xburchartz op 03-08-2011 18:42 ]
OK fair enough maar waarom moet er per se XBMC draaien en niet bv Media Center of desnoods MediaPortal? Ik snap best dat mensen de 80 euro voor een Windows licensie willen uitsparen door Linux te draaien, maar als je daarvoor wel duurder en onzuiniger hardware moet kopen is IMO het doel een beetje voorbijgeschoten. En XBMC onder Windows, daar heb ik al helemaal de zin niet van begrepen. Meer bugs (oa die DXVA), lastigere config dan Media Center, geen TV/PVR en je moet alsnog een Windows licensie hebben.Impulzer schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:50:
@Dreamvoid
Het gaat er om of ik net zo'n setup als die ik voorstel voor onder de 300 euro kan krijgen met een Intel setup. De setup die jij laat zien heeft een kleinere schijf (die ik wil is 2 TB) en op verschillende pagina's in dit topic lees ik dat de G620 problemen geeft met DXVA en XBMC onder Windows.
Bedankt voor je reactie. Om eerlijk te zijn heb ik niet heel veel onderzoek gedaan naar videokaarten. Had gelezen dat het met de 210 zou werken en daarna niet meer verder gekeken. Ik zal zeker nog even onderzoek doen naar nieuwere kaarten.jaapsander schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:46:
[...]
Het is een prima config, zelf heb ik geen ervaring met die kast. Misschien is het wat lastig om daar een u-atx moederbord in te zetten. Even googlen kan daar antwoord op geven. Is er verder een reden om voor een Nvidia 210 videokaart te gaan? Is nogal een oude videokaart (in hardwareland). Ivm bitstreamen van hd audio en post processing taken kun je misschien beter voor een GT430 of GT520 gaan. Wil je verder niets anders dan hardwareacceleratie onder linux van HD video, dan is een 210 overigens ook voldoende.
[...]
Zelf heb ik ook de ms-tech MC-1200, hierin heb ik 3x 3.5" hdd's en een dvd rom.pimmedoris schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:28:
Ik ben ook bezig met het bij mekaar zoeken van een HTPC. Ik vind zo'n "slimline" kast wel erg mooi en zat dan ook eerst naar de MS-tech MC-1200 te kijken. Deze heeft echter maar plaats voor één 3.5" HDD. Aangezien ik de HTPC ook als NAS wil gaan gebruiken zou ik er graag 2x 3.5" HDD's in kwijt kunnen. Ik kwam daarom op de Lian Li PC-C39 te kijken. Deze is nog iets platter en er kunnen wel twee HDD's in.
Ik las echter ergens op internet dat de handleiding bij deze kast niks voorstelt en ik heb nog nooit een PC in mekaar gezet. Is het dan verstandig voor mij om voor deze kast te gaan?
Iemand ervaring met deze kast? Andere voorstellen zijn ook welkom natuurlijk...
Bedankt!
Als moederbord heb ik een mini itx bordje waardoor er nog veel ruimte overblijft in de kast om een HDD te plaatsen (zie ook de product review in de pricewatch). De HDD's heb ik op elkaar geplaatst en met een verhoging in vorm van dopjes vast gezet met tyraps.
De onderste HDD heb ik vastgezet door schroefjes door het rooster te draaien in HDD.
Alles zit vlakbij de fan van de cpu, dus ik ga er vanuit dat de HDD's niet te warm zullen worden.
De voeding die er standaard bijzit gebruik ik gewoon ondanks waarschuwingen in dit topic..
Mocht ik hem ooit gaan vervangen dan is het puur om de geluidsproductie van de fan en niet zozeer om dat ik bang ben dat mijn spullen kapot zullen gaan.
Hier verschillen de meningen nogal over op tweakers zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt.
Maar goed lawaai maakt hij zeker dat is een feit..
[ Voor 12% gewijzigd door richy t op 04-08-2011 00:32 ]
Ik vind XBMC gewoon vele malen mooier en handiger dan Media Center of Media Portal. De config is misschien lastig maar ik heb het nu ook op m'n pc draaien en dat zit allemaal wel goed. Die DXVA bug heb ik nog niets van gemerkt en het is op dit forum dat ik dat pas lees, TV/PVR ga ik niet gebruiken, het is puur voor series en films vanaf schijf en die Windows licentie heb ik nog.Dreamvoid schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:49:
[...]
OK fair enough maar waarom moet er per se XBMC draaien en niet bv Media Center of desnoods MediaPortal? Ik snap best dat mensen de 80 euro voor een Windows licensie willen uitsparen door Linux te draaien, maar als je daarvoor wel duurder en onzuiniger hardware moet kopen is IMO het doel een beetje voorbijgeschoten. En XBMC onder Windows, daar heb ik al helemaal de zin niet van begrepen. Meer bugs (oa die DXVA), lastigere config dan Media Center, geen TV/PVR en je moet alsnog een Windows licensie hebben.
Edit:
Ik heb de setup die ik voor ogen had aangepast, heeft er iemand nog opmerkingen over onderstaande?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G620 | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 59,60 | € 59,60 |
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 130,50 | € 130,50 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 35,50 | € 35,50 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,11 | € 20,11 |
| 1 | Sapphire Radeon HD 6450 512MB Silent | € 35,16 | € 35,16 |
| 1 | MSI H61M-E33 B3 | € 55,- | € 55,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 392,87 | |
Wat ik me af vraag:
- Is een losse videokaart echt nodig om 1080p af te spelen in deze setup?
- Is 4GB geheugen overkill en kan ik het bijvoorbeeld ook met 2GB af?
[ Voor 57% gewijzigd door Impulzer op 04-08-2011 09:33 . Reden: Nieuwe wensenlijst. ]
Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player
@burgt: Hoe is jouw ervaring met het lawaai dat van de Lian Li kasten afkomt? Is het nodig om de casefans te veranderen naar "silent"-types?
@richy t: Wat zijn de voor- / nadelen van een mini-ITX-bord tegenover een micro ATX? Het klinkt wel interessant als je er dan meer HDD's in kwijt kunt. Ik kon je review niet vinden. Heb je misschien foto's van hoe het er nu bij jou uitziet in de kast? Ik begreep de uitleg van de ruimte tussen de HDD's niet helemaal.
Eigenlijk is het niet zo heel ingewikkeld, er zijn alleen een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Wanneer je (HD) video aan het afspelen (decoderen) bent kan het zware werk gedaan worden door ofwel de cpu (of het cpu gedeelte van een apu(voor het gemak noem ik de intels ook ff een apu*)) wat redelijk inefficiënt is, maar bij genoeg cpu kracht bijna altijd werkt, ofwel door de GPU(/IGP) (of het gpu gedeelte van een APU) welke specifieke onderdelen in de chip hebben om ondersteunde HD video's te kunnen decoderen. Het decoderen door de gpu gaat over het algemeen een stuk efficiënter dan decoderen door de cpu wat resulteert in lager energieverbruik (bij gebruik van een zuinige gpu natuurlijk) en minder hitte/lawaai.xburchartz schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:38:
Ok, het is me helder dat een G620 meer dan voldoende is. Alleen bij 3D wordt een i3 aangeraden.
Alleen wat ik me nu steeds meer ga afvragen: heb ik in beide gevallen nog wel die GT430 nodig of is de Intel Graphics HD ook voldoende?
Ik lees dat een of andere '24p bug' opgelost is als UAC is uitgezet (is dat User Account Control?) En is het dan zo dat die 24p bug alleen onder Windows is opgelost? Is Linux de enige reden voor de GT430?
Edit: nog een laatste toevoeging: de GT430 zou ook geschikt zijn voor 3D. Heb ik in dat geval die i3 dan nog nodig of voldoet de G620 met de GT430 ook voor 3D?
Het door de gpu decoderen van video wordt vaak hardwareacceleratie genoemd. Hieraan zitten op dit moment een aantal beperkingen. Onder windows (heet dan dxva) is de dxva ondersteuning van het Intel sandy bridge (SB) platform niet optimaal. De gpu in de SB package/apu werkt niet goed met de ffmpeg dxva decoder (of ffmpeg werkt niet goed met SB) welke gebruikt wordt in populair HTPC software oplossingen zoals XBMC of MPC-HC en VLC. Om dxva aan de praat te krijgen moet dan ofwel een andere codec geconfigureerd worden (bijvoorbeeld Microsoft DTV decoder of cyberlink decoder) of dxva moet uitgeschakeld worden. De eerste oplossing is niet mogelijk in alle programma's en de 2e oplossing is ook niet heel elegant. Overigens is dit een softwareprobleem dat best opgelost kan worden binnen afzienbare tijd (hoewel ik had verwacht dat het al gefixt zou zijn...). Het 2e onvolkomenheid van het SB platform icm met windows is de "24p bug". Het komt er kort op neer dat de GPU niet precies 23.976 frames/seconde kan weergeven waardoor je om de ~40 seconden 1 dubbele frame krijgt. Dit kun je oplossen (eigenlijk verminderen door UAC uit te zetten in windows(is inderdaad user account control)), dit is op eigen risico (ook al is het een klein risico). Bovenstaande problemen kunnen ook verholpen worden door het bijplaatsen van een AMD of Nvidia discrete videokaart. Om die reden wordt vaak een goedkopere G620 met bijvoorbeeld een HD5450 of HD6450 aangeraden voor ongeveer dezelfde prijs als een i3 2100.
Onder linux is het weer een ander verhaal, driverontwikkeling en de bijbehorende api's van de verschillende videokaartfabrikanten (AMD, Nvidia, Intel) verschillen nogal. Zo is het onder linux (en dus ook xbmc live) prima mogelijk om hardwareacceleratie (in dit geval heet het VDPAU) met een Nvidia kaart aan de praat te krijgen. Voor een Intel of AMD GPU is dat een stuk lastiger of onmogelijk (hoewel de ontwikkeling ook niet stil staat).
Het komt er dus op neer dat je voor windows het beste (in veel gevallen) gebruik kunt maken van een AMD of Nvidia GPU. Dit kan door of het Brazos platform te nemen voor een zuinig systeem dat vooral geschikt is voor het afspelen van HD video en weinig andere intensieve taken te doen heeft (ivm weinig cpu kracht). Hier kun je ook het Atom+ION platform voor gebruiken, maar deze is minder interessant doordat het Brazos platform recenter is en over het algemeen meer recente features ondersteund. Daarnaast kun je een Intel SB G620 plaatsen voor een stuk meer cpu kracht (tov Brazos/Atom), alleen is het dan wenselijk om bijvoorbeeld een AMD HD6450 gpu bij te plaatsen.
Onder linux (of xbmc live) gelden bovenstaande adviezen ook met als aanpassing dat het Atom+ion platform een stuk beter ondersteund is dan Brazos en bij gebruik van een Intel G620 je beter een Nvidia kaart bij kan plaatsen (bijvoorbeeld een GT430 of GT520).
3D doorgeven en het bitstreamen van HD audio zijn features van de GPU, de meest recente videokaarten van AMD en Nvidia ondersteunen deze functies (HD6000 serie en GT500 serie in ieder geval). Intel SB ondersteund dit ook allemaal vanaf de i3 cpu's, maar de pentiums missen een aantal functies voor het weergeven van 3D (misschien de H61 chipset ook, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd). Maar wanneer je daar een andere GPU bij plaatst (AMD, Nvidia) is dat niet meer van toepassing, dan worden alle functies ondersteund die de bijgeplaatste GPU te bieden heeft.
Zo lang verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk.
edit: Ik ben vergeten om Llano te noemen in het verhaal! Is nog niet helemaal ingeburgerd bij mij. Mijns inziens wordt dit platform pas echt interessant voor een HTPC wanneer de dual core's uitkomen. Hoewel een AMD Llano A6 3650 (heeft een betere GPU) een prima alternatief is voor een i3 2100.
*Ik ben bang dat ik aan het vloeken ben in de kerk....
Bedankt voor je uitleg, deze uitleg vat alles samen wat ik op 30 verschillende forums samen heb gelezen. Het is mij nu echt duidelijk wat de verschillen zijn tussen al de platforms.jaapsander schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:18:
[...]
Eigenlijk is het niet zo heel ingewikkeld, er zijn alleen een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Wanneer je (HD) video aan het afspelen (decoderen) bent kan het zware werk gedaan worden door ofwel de cpu (of het cpu gedeelte van een apu(voor het gemak noem ik de intels ook ff een apu*)) wat redelijk inefficiënt is, maar bij genoeg cpu kracht bijna altijd werkt, ofwel door de GPU(/IGP) (of het gpu gedeelte van een APU) welke specifieke onderdelen in de chip hebben om ondersteunde HD video's te kunnen decoderen. Het decoderen door de gpu gaat over het algemeen een stuk efficiënter dan decoderen door de cpu wat resulteert in lager energieverbruik (bij gebruik van een zuinige gpu natuurlijk) en minder hitte/lawaai.
... (wat geknipt in de quote, was anders nogal een lange reply)
Pieter
Misschien een openingpost van een nieuw topic? Deze is redelijk vol en onoverzichtelijk geworden.Dreamvoid schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:50:
Misschien idd handig om dit soort info eens gestructureerd in de openingspost te zetten. Als ik de tijd heb zal ik me eens aan een poging wagen.
edit: en laat iemand die al een tijdje mee gaat hier EN neutraal kan raporteren de eerste post doen (dan kan je em nog updaten)
[ Voor 59% gewijzigd door jiquera op 04-08-2011 13:30 ]
Gewoon een stillere fan erin een klaar, zelf laatst ook gedaan.richy t schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 00:25:
[...]
Zelf heb ik ook de ms-tech MC-1200,
...
Maar goed lawaai maakt hij zeker dat is een feit..
Bij mij moest er een 80mm fan in de voeding, maar er zijn ook varianten met 11mm fans geloof ik.
Ik ook. Misschien handig om ook de HTPC F.A.Q. er in te verwerken en te updaten (staat verouderde hardware in nu).jiquera schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:29:
Yep het grote HTPC topic deel 2, ik stem voor
edit: en laat iemand die al een tijdje mee gaat hier EN neutraal kan raporteren de eerste post doen (dan kan je em nog updaten)
En kan iemand nog even naar mijn bericht hier boven kijken, wil graag jullie mening weten over een setup.
[ Voor 17% gewijzigd door Impulzer op 04-08-2011 13:49 ]
Prima setupImpulzer schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:48:
[...]
Ik ook. Misschien handig om ook de HTPC F.A.Q. er in te verwerken en te updaten (staat verouderde hardware in nu).
En kan iemand nog even naar mijn bericht hier boven kijken, wil graag jullie mening weten over een setup.
Heb zelf geen review geschreven, maar er zijn veel foto's gepost in de reviews.pimmedoris schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:44:
@richy t: Wat zijn de voor- / nadelen van een mini-ITX-bord tegenover een micro ATX? Het klinkt wel interessant als je er dan meer HDD's in kwijt kunt. Ik kon je review niet vinden. Heb je misschien foto's van hoe het er nu bij jou uitziet in de kast? Ik begreep de uitleg van de ruimte tussen de HDD's niet helemaal.
Bij de review van ameesters staat een foto waarbij hij de HDD los in de kast heeft liggen.
Zo heb ik het dus ook gedaan maar dan heb ik er nog een HDD bovenop gezet met wat ruimte tussen beide voor de warmte, deze heb ik vast gezet met tyraps( niet de meest mooie oplossing maar wel een goedkope en je ziet er verder toch niets meer van).
Mijn moederbord (mini ITX) is een stuk kleiner en daardoor heb je wat meer speling om je HDD neer te leggen.
Twee naast elkaar wou net niet.
Klopt precies ook die van ameesters.Impulzer schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:47:
@Pimmedoris: Ik denk dat Richy T doelt op deze review: MS-Tech 1200. Daar staan aardig wat foto's in van de binnenkant van die kast.
Bij een stille fan lever je ook behoorlijk aan airflow in heb ik het idee.Alieunited schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:36:
[...]
Gewoon een stillere fan erin een klaar, zelf laatst ook gedaan.
Bij mij moest er een 80mm fan in de voeding, maar er zijn ook varianten met 11mm fans geloof ik.
Welke fan gebruik je? want wil het toch wel proberen.
Bedankt voor je reactie jaapsander! SPDIF maakt niet uit, ik heb nog een Club3D Theatron Agrippa liggen dus dat zit wel goed en waarschijnlijk ga ik inderdaad alleen HDMI gebruikenjaapsander schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:07:
[...]
Prima setupik had het ook al eerder ergens gezegd dat die antec en bequiet baat hebben bij een p4 psu verlengkabel. Verder heeft dat msi bord geen optische spdif als uitgang. Kan handig zijn, maar niet noodzakelijk als je HDMI of analoog gebruikt.
Heb deze erin zitten, maar nog niet zo lang. Hou komende tijd de temps nog even in de gaten.richy t schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:15:
Bij een stille fan lever je ook behoorlijk aan airflow in heb ik het idee.
Welke fan gebruik je? want wil het toch wel proberen.
Heb de 3 pins connector op het moederbord aangesloten ipv de 2 pins connector in de psu.
pricewatch: Fractal Design Silent Series , 80mm
check eerst wel even welk formaat fan jij hebt!
[ Voor 4% gewijzigd door Alieunited op 04-08-2011 16:24 ]
Heb nu een game pc die ik ook gebruik als HTPC, maar nu stelde ik mezelf laatst de vraag wat ik zou besparen op een jaar als het ik mediacenter gebeuren gewoon via een HTPC zou laten gaan. Laten we zeggen dat ik op een dag toch al snel mijn pc 10 uur heb opstaan als het niet langer is, (downloaden, muziek afspelen via receiver, downloaden, rarren en parren, films en series zien en gamen). Pc staat soms de hele nacht aan als ik een lange download que heb. Gamen doe ik de laatste tijd niet heel vaak meer aangezien ik veel moet werken. De specs van mijn pc zijn
Amd Phenom x4 955
4 gig ram
500w voeding van seasonic
hd 6870
harde schijf van 2tb
Iemand een idee wat je zo ongeveer uitspaart op een jaar aan kosten als je al deze dingen (buiten gamen) via je mediacenter laat gebeuren?
Het mediacenter zou er ongeveer zo uitzien
| 1 | Intel Pentium G620 | € 56,70 | € 56,70 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB | € 31,50 | € 31,50 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,31 | € 20,31 |
| 1 | Sapphire HD 6450 1GB DDR3 | € 40,45 | € 40,45 |
| 1 | Asrock H67M-GE | € 76,76 | € 76,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 261,22 | |
Dank je wel voor je heldere verhaal. Nog even een controlevraag die ik dan nog graag bevestigd wil zien: Aangezien ik verwacht XBMC vooral onder linux te gaan gebruiken, maar wel een dual boot systeem wil met Windows 7 dat ook nog eens in staat is 3D weer te geven onder zowel Windows als Linux, denk ik dat de beste gemene deler de G620 met een Nvidia GT430 is. Heb ik het goed begrepen en ben je het ermee eens?jaapsander schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:18:
[...]
<KNIP> Een heel helder verhaal over de eigenschappen en voor- en nadelen van de diverse systemen </KNIP>
De casefans zijn wel redelijk stil, mijn HD (samsung spinpoint F3 1TB) staat alleen wat te resoneren (geluid wordt ook wat versterkt door de houten kast waar hij in staat), dat maakt het meeste lawaai.pimmedoris schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:44:
@burgt: Hoe is jouw ervaring met het lawaai dat van de Lian Li kasten afkomt? Is het nodig om de casefans te veranderen naar "silent"-types?
Gisteren geen tijd genomen om de kast open te schroeven om dit te verhelpen.
Misschien dat ik toch nog voor een aftermarket koeling ga.
Draai nu openElec, ben alleen wel aan het klooien geweest om audio over hdmi an de gang te krijgen. bij het afspelen werkt het nu, alleen nu weer niet in het menu.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Heb al een mini-itx kast gekozen en voeding etc.
Maar nu het mobo/cpu en vga gedeelte. De opties:
1155 mini-itx mobo + G620 + Nvidia 210GT = 165euro
Atom mobo, bijvoorbeeld: ASUS AT5IONT-I = 150euro
Fusion mobo + Nvidia 210GT = 115euro
Kom ik met een Fusion bord + 210GT veruit het goedkoopst uit. Is misschien wel zonde om de onboard videochip uit te zetten maar die support is nog niet super onder Ubuntu.
Kwa verbruik lijkt het me ook een goede optie.
Iemand ervaring? Is natuurlijk wel smerig zo'n snelle onboard gpu uit te zetten
Dat heb je goed begrepenxburchartz schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:43:
[...]
Dank je wel voor je heldere verhaal. Nog even een controlevraag die ik dan nog graag bevestigd wil zien: Aangezien ik verwacht XBMC vooral onder linux te gaan gebruiken, maar wel een dual boot systeem wil met Windows 7 dat ook nog eens in staat is 3D weer te geven onder zowel Windows als Linux, denk ik dat de beste gemene deler de G620 met een Nvidia GT430 is. Heb ik het goed begrepen en ben je het ermee eens?
Die kosten heb je er in een jaar niet uit. Maar wat interessant is, is wat je huidige game pc idle verbruikt (http://www.kijkshop.nl/pr...rgiekostenmeter-rce-1106/) Laten we zeggen dat je pc ongeveer 150W idle verbruikt. De kosten hiervoor per jaar zijn bij het gebruik van 10 uur per dag en een KWh prijs van €0.25 (0.15 * 10 * 365 * 0.25) zijn ~€136.Smeldor schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:01:
Had even een vraagje
Heb nu een game pc die ik ook gebruik als HTPC, maar nu stelde ik mezelf laatst de vraag wat ik zou besparen op een jaar als het ik mediacenter gebeuren gewoon via een HTPC zou laten gaan. Laten we zeggen dat ik op een dag toch al snel mijn pc 10 uur heb opstaan als het niet langer is, (downloaden, muziek afspelen via receiver, downloaden, rarren en parren, films en series zien en gamen). Pc staat soms de hele nacht aan als ik een lange download que heb. Gamen doe ik de laatste tijd niet heel vaak meer aangezien ik veel moet werken. De specs van mijn pc zijn
Amd Phenom x4 955
4 gig ram
500w voeding van seasonic
hd 6870
harde schijf van 2tb
Iemand een idee wat je zo ongeveer uitspaart op een jaar aan kosten als je al deze dingen (buiten gamen) via je mediacenter laat gebeuren?
Het mediacenter zou er ongeveer zo uitzien
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G620 € 56,70 € 56,70 1 Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB € 31,50 € 31,50 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 35,50 € 35,50 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,31 € 20,31 1 Sapphire HD 6450 1GB DDR3 € 40,45 € 40,45 1 Asrock H67M-GE € 76,76 € 76,76 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 261,22
De kosten om een HTPC dezelfde tijd te runnen (met een geschat gemiddeld verbruik van ongeveer 40W) = ~€36. Verschil per jaar is dus ~€100. Heb je er in een paar jaar dus uit.*
*Als ik een foutje in mijn berekening heb gemaakt hoor ik het graag, het is nog vroeg en heb nog geen koffie gehad
Overigens heb je als atom variant wel een bordje gepakt dat nogal aan de prijs is. Een pricewatch: Gigabyte GA-D525TUD + Nvidia GT 210 is ook ongeveer die prijs. pricewatch: Zotac NM10-ITX ION Upgrade Kit is ook wel een interessant bordje (let op dat er DDR2 in moet). Verder heb je gelijk dat de smerige oplossing soms wel de beste oplossing is (en wanneer AMD fusion steeds beter ondersteund wordt in XBMC live en linux kun je altijd nog de GT210 eruit halen).DJ-Promo schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:07:
Ik wil ook een HTPC bouwen op basis van Ubuntu en XBMC. Een Nvidia kaart is dus gewenst.
Heb al een mini-itx kast gekozen en voeding etc.
Maar nu het mobo/cpu en vga gedeelte. De opties:
1155 mini-itx mobo + G620 + Nvidia 210GT = 165euro
Atom mobo, bijvoorbeeld: ASUS AT5IONT-I = 150euro
Fusion mobo + Nvidia 210GT = 115euro
Kom ik met een Fusion bord + 210GT veruit het goedkoopst uit. Is misschien wel zonde om de onboard videochip uit te zetten maar die support is nog niet super onder Ubuntu.
Kwa verbruik lijkt het me ook een goede optie.
Iemand ervaring? Is natuurlijk wel smerig zo'n snelle onboard gpu uit te zetten.
Overigens is een GT210 wel een redelijk oude kaart zonder mogelijkheden als 3d en bitstreaming van HD audio.
[ Voor 89% gewijzigd door jaapsander op 05-08-2011 09:50 ]
Inderdaad, dat was een gewoon pci-slot. Die zotac variant is overigens nog best interessant. G620 optie is 25 euro duurder, maar wel een stuk sneller en idle niet veel onzuiniger.DJ-Promo schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:57:
De Gigabyte Atom die jij aangeeft heeft geen ION GPU en geen PCI-E x16 slot. Die Zotac zou wel kunnen dat scheelt weer wat. Ja misschien kan ik het later gewoon met de Fusion GPU af. Een andere optie is een GT520 erin die is maar 25euro duurder.
offtopic:
Overigens kun je een x16 kaartje ook in een x1 of x4 pci-e slot steken (als het niet past de achterkant van het slotje eruit modden). Je hebt minder bandbreedte, maar voor HTPC gebruik nog steeds meer dan genoeg)
Blijf ik onder de 250euro. Is een GT520 een grootte meerwaarde?
Ga Ubuntu installeren met zo min mogelijk software + XBMC. Alles gaat vanaf een NFS share gespeeld worden.
Dit lijkt me wel wat :
| 1 | Asrock E350M1 | € 83,20 | € 83,20 |
| 1 | Lian Li PC-Q07A | € 45,82 | € 45,82 |
| 1 | Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB | € 32,89 | € 32,89 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G | € 10,57 | € 10,57 |
| 1 | Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP) | € 26,75 | € 26,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 234,73 | |
Is nog goedkoper dan zo'n Dune speler en heb ik gewoon alle vrijheid. XBMC draait nu op mijn desktop en die software is gewoon
Verwijderd
GT520 ondersteund 3D visionDJ-Promo schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:49:
Ga ik toch voor de E350M1, in de manual staat dat als je een losse videokaart gebruikt je de onboard kunt uitschakelen. Waarschijnlijk is het zo ook nog lekker zuinig.
Ga Ubuntu installeren met zo min mogelijk software + XBMC. Alles gaat vanaf een NFS share gespeeld worden.
Dit lijkt me wel wat :
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock E350M1 € 83,20 € 83,20 1 Lian Li PC-Q07A € 45,82 € 45,82 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 35,50 € 35,50 1 Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB € 32,89 € 32,89 1 Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G € 10,57 € 10,57 1 Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP) € 26,75 € 26,75 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 234,73
Is nog goedkoper dan zo'n Dune speler en heb ik gewoon alle vrijheid. XBMC draait nu op mijn desktop en die software is gewoon.
Persoonlijk zou ik toch gaan voor de 1155mitx+G620 + GT520 = toch altijd fijn wat extra kracht.
DJ-Promo schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:49:
Ga ik toch voor de E350M1, in de manual staat dat als je een losse videokaart gebruikt je de onboard kunt uitschakelen. Waarschijnlijk is het zo ook nog lekker zuinig.
Dit lijkt me wel wat :
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock E350M1 € 83,20 € 83,20 1 Lian Li PC-Q07A € 45,82 € 45,82 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 35,50 € 35,50 1 Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB € 32,89 € 32,89 1 Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G € 10,57 € 10,57 1 Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP) € 26,75 € 26,75 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 234,73
Is nog goedkoper dan zo'n Dune speler en heb ik gewoon alle vrijheid. XBMC draait nu op mijn desktop en die software is gewoon.
Zelf zou ik ook voor een 1155 + G620 + GT520 gaan. Verder ondersteund een GT520 tov 210GT ook HD audio bitstreaming. Overigens gaat een brazos setup (+nvidia kaart) ook prima werken hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:27:
[...]
GT520 ondersteund 3D visionen hij zal sneller wezen dan de Nvidia 210GT.
Persoonlijk zou ik toch gaan voor de 1155mitx+G620 + GT520 = toch altijd fijn wat extra kracht.
Waarom trouwens geen XBMC live?
[ Voor 75% gewijzigd door jaapsander op 05-08-2011 13:02 ]
Brazos + GT520
| 1 | Asrock E350M1 | € 86,10 | € 86,10 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G | € 10,57 | € 10,57 |
| 1 | Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP) | € 41,98 | € 41,98 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 252,86 | |
Intel G620 + GT520
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 10,43 | € 10,43 |
| 1 | Asus P8H61-I | € 70,46 | € 70,46 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 294,08 | |
De Intel setup is maar 40euro duurder. Ga even google op het verbruik verschil. Wil namelijk een stil systeem.
| 1 | MS-Tech MC-1200 | € 86,68 | € 86,68 |
| 1 | be quiet! SFX Power 300 Watt | € 36,89 | € 36,89 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 10,43 | € 20,86 |
| 1 | Asrock H67M B3 | € 66,64 | € 66,64 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 369,65 | |
Verwijderd
pricewatch: Asus P8H61-M LE (B3)
pricewatch: Asus P8H61-M PRO (B3)
edit: m'n HTPC configuratie dusver (HD ben ik nog niet over uit)
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 132,43 | € 132,43 |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 26,50 | € 26,50 |
| 2 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 6,43 | € 12,86 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 10,43 | € 10,43 |
| 1 | Sapphire HD 6450 512MB DDR3 | € 34,91 | € 34,91 |
| 1 | Asus P8H61-M LE (B3) | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,63 | |
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2011 02:40 ]
Omdat deze in dit topic het vaakst werd geadviseerd. Is inmiddels besteld, dus point of no return is gepasseerd. Volgende week moet alles langzaam aan arriveren en dan ga ik alles in elkaar zetten. Ik laat wel weten hoe het gaat.xburchartz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:15:
Waarom zou je voor de GT520 gaan en niet voor de GT430? De 520 is nieuwer maar legt het op veel fronten af ten opzichte van de 430
ik heb dus al een maand of 2 een htpc-tje maar ik heb dus een probleempje ermee.
ik heb dus voor een i3 gekozen met 4 gig geheugen en een radeon HD 6450 1 gig video kaartje.
maar ik draai dus zonder de video kaart, dus puur op de interne GPU van de i3 omdat het beeld erg schokt als ik de videokaart erin zet .
zou het kaartje gewoon stuk zijn of werkt de combinatie van mobo en video kaart niet goed?
iemand enig idee?
mobo: asus p8h61-i
videokaart : asus radeon eah 6450 silent 1 gig
geheugen : 4 gig kingston
case: silvertstone sugo sg06 incl 300w voeding
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat ligt meer aan de versterker die je hebt. Mijn Onkyo 307 kan bijvoorbeeld alleen passthrough doen en kan het geluid niet van HDMI afhalen. Daarom gebruik ik SPDIF. Als je een losse speakerset gebruikt heb je waarschijnlijk ook alleen SPDIF aansluiting.Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 02:23:
Ik zie in dit topic best vaak het P8H61-M board voorbijkomen. Ik zag dat de Pro versie S/PDIF heeft en de LE versie niet. Als je HDMI van de videokaart gebruikt zou de LE afdoende zijn toch?
in xbmc en zowel vlc player stottert de boel.
Waarschijnlijk omdat de GT520 feature set D heeft en de GT430 featere set C. Voor meer info zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideoxburchartz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:15:
Waarom zou je voor de GT520 gaan en niet voor de GT430? De 520 is nieuwer maar legt het op veel fronten af ten opzichte van de 430
Daarnaast is de GT520 iets goedkoper.
Heb ik hier nog een nog een processorkoeler bij nodig zoals de scythe big shuriken?2be schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:38:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G620 € 57,- € 57,- 1 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB € 59,60 € 59,60 1 MS-Tech MC-1200 € 86,68 € 86,68 1 be quiet! SFX Power 300 Watt € 36,89 € 36,89 2 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G € 10,43 € 20,86 1 Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP) € 41,98 € 41,98 1 Asrock H67M B3 € 66,64 € 66,64 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 369,65
http://www.anandtech.com/...screte-htpc-gpus-shootout
| 1 | Asus E35MI-I DELUXE | € 131,35 | € 131,35 |
| 1 | Samsung SN-T083C Zwart | € 40,28 | € 40,28 |
| 1 | Lian Li PC-Q09F | € 82,- | € 82,- |
| 1 | OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,33 | € 20,33 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,96 | |
Ik heb hem even veranderd, videokaart bleek toch niet te passen in de Lian Li PC-Q09F kast en de voeding zou dit dus moeten trekken.
Hebben mensen met de Asus E35MI-I DELUXE geen problemen met de snelheid van de menu's in XMBC?
Ik zag dit namelijk een keer voorbij komen
[ Voor 29% gewijzigd door WR. op 07-08-2011 16:33 . Reden: Moederbord aangepast ]
Even de quote wat ingekort om het wat overzichtelijker te houden.WR. schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:55:
Na het vele doorlezen en reviews bekijken ben ik tot het volgende gekomen:
<knip>
Hebben mensen met de Asus E35MI-I DELUXE geen problemen met de snelheid van de menu's in XMBC?
Ik zag dit namelijk een keer voorbij komen
Ik heb zelf de grotere broer van de Asus E35MI-I DELUXE zijnde de Asus E35M1-PRO en ik heb hier geen last van onder Windows 7 + XBMC + Confluence skin.
Ik kon alleen niet vinden wat jij als OS wilt gaan gebruiken en welke skin binnen XBMC, als je dus wat meer info kan geven over wat je eisen/wensen zijn kunnen ze/we je beter advies geven
[ Voor 0% gewijzigd door The-Priest-NL op 07-08-2011 17:04 . Reden: typo ]
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
- Behuizing: Silverstone LC17
- 2 standaard casefans
- Moederbord: ASUS A8N-SLI Premium
- Processor: AMD Athlon64 3200+
- Processor koeling: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
- Videokaart: Passief gekoelde nVidia kaart
- Voeding: Cooler Master Real Power M620
Er komt windows 7 Ultimate x64 op te staan.The-Priest-NL schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:56:
[...]
Ik heb zelf de grotere broer van de Asus E35MI-I DELUXE zijnde de Asus E35M1-PRO en ik heb hier geen last van onder Windows 7 + XBMC + Confluence skin.
Ik kon alleen niet vinden wat jij als OS wilt gaan gebruiken en welke skin binnen XBMC, als je dus wat meer info kan geven over wat je eisen/wensen zijn kunnen ze/we je beter advies geven
De skin wordt waarschijnlijk Confluence of Aeon.
Maar jij zegt dat je "de grotere broer heb" maar wat bied die meer volgens jou?
Want optioneel heeft de Deluxe: wlan 802.11n, en 2 extra USB 3.0 poorten meer.
Daarnaast heeft de E35M1-PRO nog 2x PCI en 1x PCIe x1 naast de PCIe x16@x4, en die heb ik nodig voor een eventuele TV kaart(en)
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Ja goed zo kan je het ook opvattenReinout schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:34:
Het is letterlijk de grote broer: deluxe is mini atx, pro is micro atx.
Maar de "Grote Pro" gaat niet in me kastje passen.
Dus ben ik op mini-atx aangewezen.
Ook ik heb nog zo'n soort systeem staan. Asus A8N, 3700+ en een 7900GT. Die laatste heb ik een tijd geleden vervangen door een HD5450, waardoor ik nu wel fatsoenlijk 720p en vaak ook 1080p kan kijken.Reinout schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:41:
Wat voor videokaart heb je bij die 3200+ gestoken? Ik heb nog een gelijkaardige configuratie staan (een 3500+ met dezelfde AC freezer), ongebruikt (was 3 jaar geleden al te traag voor 720p films vlot af te spelen), kan die eventueel ook ombouwen tot htpc.
Het systeem maakt ondanks de passief gekoelde 5450 toch nog een boel herrie. Vandaar dat ik heb besloten de boel te gaan upgraden. Ik heb op dit moment het volgende systeem samengesteld:
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 58,70 | € 58,70 |
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 54,60 | € 54,60 |
| 1 | Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI | € 34,12 | € 34,12 |
| 1 | MSI H61M-E33 B3 | € 51,71 | € 51,71 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 311,96 | |
Van de processor en de harde schijf weet ik vrij zeker dat ik deze ga halen. De voeding en het geheugen zijn in dit topic al meerdere malen aangeraden voor een htpc, dus daar heb ik verder ook geen vragen over.
Ik vind het alleen nog een beetje lastig om een moederbord te kiezen. Ik heb er nu op gelet dat het moederbord een pci-e 2.x 16x slot heeft zodat ik mijn HD5450 in dit systeem kan zetten. Omdat ik later nog een nas wil aanschaffen is het aantal sata aansluiten voor mij niet interessant, maar wil ik wel graag dat het moederbord een gigabit nic heeft. Mis ik iets, of is dit dan het perfecte moederbord voor mij?
Verwijderd
Ik wil een htpc bouwen ter vervanging van mijn Popcorn C200
Ik wil hiervoor een i3 21xx gebruiken,
Moederbord met H67 chipset, (met 2 pci sloten omdat ik optioneel wil toevoegen : Grafische kaart en DVBS kaart)
Verder wil ik in eerste instantie de GPU gebruiken van de i3, is dit voldoende om alle media af te spelen,
ga er niet mee gamen.
Eventueel wil ik in een later stadium een DVBS kaart toevoegen om tv te kijken van mijn sateliet.
verder 2x2GB geheugen
3 HDD's 1 snelle bootschijf en( 2 x 1,5 GB samsung Green die ik al heb liggen)
Ruime behuizing waar dit alles inpast.
Hoofddoel, Downloaden van nieuwsgroepen uitpakken en afspelen hiervan. Full HD (nog geen 3D)
Tevens internet content bekijken en eventueel downloaden
In later stadium mischien opnemen en afspelen van programma's van de sateliet.
Vragen:
Welk MB is het meest geschikt. (stabiel)
Welke behuizing is betaalbaar: max 43cm breed, 20 cm hoog (heb de silverstone lc10-e op het oog iemand ervaring hiermee?)
De GPU van de i3 is die voldoende
| 1 | Silverstone LC10-E | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 89,50 | € 89,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 337,49 | |
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 23:37 ]
Ik heb enkele weken dit topic gevolgd en wil over ongeveer 2 weken gaan bestellen. De taken die mijn HTPC in ieder geval moet kunnen is:
- XBMC draaien
- Downloaden met SABNZBd
- Parren en Rarren
- Af en toe browsen
- 3D content kunnen afspelen
Als OS zit ik te denken aan W7, daar ik helemaal niet thuis ben in Linux. De kast komt in de woonkamer in mijn (open) TV meubel te staan.
Onderstaande lijst heb ik gemaakt en mijn vraag is of het allemaal een beetje klopt. De HDD's zijn niet opgenomen in de lijst, omdat ik nog 2 Samsung Ecogreen 2TB heb liggen.
| 1 | Silverstone Grandia GD06B | € 103,67 | € 103,67 |
| 1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 43,01 | € 43,01 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 435,72 | |
Ik ben benieuwd naar de reacties!
pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3
Of jouw die 5 euro uitmaakt is echter wat anders
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Meer is niet altijd beter. De 430 is een stukje sterker dan een 520, maar waarschijnlijk ook minder zuinig. Voor afspelen van HD materiaal zijn ze beide meer dan snel genoeg.xburchartz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:15:
Ik zeg het nog maar eens: Wanneer je geïnteresseerd bent in videokaarten voor htpc's is bovenstaande link een goede test. Maar wel een test waar de conclusie zeer eenzijdig is. Het komt erop neer dat als je allerlei exotische en geavanceerde beeldverbeteringstechnieken wilt toepassen je beter een GT430 of een HD6570 kunt aanschaffen. Maar als je daadwerkelijk het artikel doorleest zijn dit beeldverbeteringstechnieken die 98% van de gebruikers nooit zal gaan gebruiken (combinatie van VA interlacing en sharpening/ of vreemde pulldown enz enz). Bij het afspelen van HD materiaal van goede kwaliteit zijn dit soort dingen helemaal niet nodig. Als je het interessant vind lees dan het hele artikel ipv alleen de conclusie!Ali_van_G schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:13:
AnandTech heeft een test gedaan met verschillende videokaarten voor een HTPC. Hier komt de gt430 beter uit de bus dan de gt520. Ati kaarten zijn ook meegenomen in de test.
http://www.anandtech.com/...screte-htpc-gpus-shootout
Of de igp van de i3 snel genoeg is heb ik een paar pagina's geleden uitgebreid uitgelegd, neem dat eens door (spoiler: g620 + HD6450 is op dit moment bij gebruik van xbmc en windows 7 beter).Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:37:
Hallo allemaal,
Moederbord met H67 chipset, (met 2 pci sloten omdat ik optioneel wil toevoegen : Grafische kaart en DVBS kaart)
Verder wil ik in eerste instantie de GPU gebruiken van de i3, is dit voldoende om alle media af te spelen,
ga er niet mee gamen.
Eventueel wil ik in een later stadium een DVBS kaart toevoegen om tv te kijken van mijn sateliet.
verder 2x2GB geheugen
3 HDD's 1 snelle bootschijf en( 2 x 1,5 GB samsung Green die ik al heb liggen)
Ruime behuizing waar dit alles inpast.
Hoofddoel, Downloaden van nieuwsgroepen uitpakken en afspelen hiervan. Full HD (nog geen 3D)
Tevens internet content bekijken en eventueel downloaden
In later stadium mischien opnemen en afspelen van programma's van de sateliet.
Vragen:
Welk MB is het meest geschikt. (stabiel)
Welke behuizing is betaalbaar: max 43cm breed, 20 cm hoog (heb de silverstone lc10-e op het oog iemand ervaring hiermee?)
De GPU van de i3 is die voldoende
# Product Prijs Subtotaal 1 Silverstone LC10-E € 88,90 € 88,90 1 Scythe Big Shuriken € 26,50 € 26,50 1 Intel Core i3 2100 € 89,50 € 89,50 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 35,50 € 35,50 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,33 € 20,33 1 Asrock H67M-GE € 76,76 € 76,76 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 337,49
Stabiliteit van moederborden is tegenwoordig niet meer zo'n issue als je een degelijk A-merk neemt als (Asus, Gigabyte, MSI, Asrock (is tegenwoordig ook wel een a-merk) enz). Chipsets zijn allemaal hetzelfde en stabiel (dus geen praktijken zoals vroeger met brakke via chipsets). Maak gewoon een lijstje met features die je moederbord moet hebben en zoek daarbij het best geprijsde a-merk MB. Google nog ff snel op reviews en gebruikerservaringen voor de zekerheid.
Voor de kast geld eigenlijk precies hetzelfde, die silverstone is een prima kast, maar maak gewoon een feature lijstje en kijk welke kast je het mooiste vind. Vervolgens zoek je nog ff snel op google voor een review.
Eerst maar even kijken welke onderdelen het meeste geluid maakt? HDD heb je al geïdentificeerd, dus een stille 5400 rpm schijf erin. Om te kijken welke onderdelen (fans) het meeste herrie maken kun je ze ff stil zetten door je af te koppelen (met kast open) om te kijken hoeveel het scheelt in geluid. Pas wel op met de cpu fan (bios kan moeilijk gaan doen als de fan stil staat) en doe het voor de cpu niet te lang. Doe dit ook ff bij de voeding (door met een stokje ff de fan stil te zetten.juiced01 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:59:
Ik heb dit systeem:Dit systeem voldoet qua prestaties. Alleen zou ik 'm graag stiller willen hebben. Ik denk dat zeker de CPU-fan een boel kan schelen. Ook hoor ik de hardeschijf ratelen. Hebben jullie suggesties hoe ik dit systeem zo stil mogelijk krijg? Naast de CPU-fan hebben jullie vast nog andere ideeën.
- Behuizing: Silverstone LC17
- 2 standaard casefans
- Moederbord: ASUS A8N-SLI Premium
- Processor: AMD Athlon64 3200+
- Processor koeling: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
- Videokaart: Passief gekoelde nVidia kaart
- Voeding: Cooler Master Real Power M620
Kijk vervolgens of je moederbord de mogelijkheid heeft om het toerental van een aantal fans te verlagen. Indien dit niet kan of geen effect heeft: vervang de onderdelen die het meeste geluid produceren.
Kijk overigens ook ff of je GPU afspelen van (HD)video accelereert, dit kan nogal wat schelen in cpu belasting en temperatuur.
[ Voor 126% gewijzigd door jaapsander op 08-08-2011 11:25 ]
Ik krijg deze week alle onderdelen. Weet iemand of ik nog een aparte processorkoeler nodig heb of dat deze bij de processor of moederbord wordt meegeleverd?2be schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:45:
[...]
Heb ik hier nog een nog een processorkoeler bij nodig zoals de scythe big shuriken?
Als je een boxed cpu hebt zit hij erbij, als je een tray cpu hebt zit hij er niet bij. Even nakijken/navragen dus.2be schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:36:
[...]
Ik krijg deze week alle onderdelen. Weet iemand of ik nog een aparte processorkoeler nodig heb of dat deze bij de processor of moederbord wordt meegeleverd?
Ik wil nu in mijn ASUS P8H61-M PRO B3 Revision een Dlink DWL-G510 Wireless PCI adapter plaatsen. Dit wil helaas niet werken, want het past niet. Opmerkelijke is dat het plaatje op de site twee insparingen heeft om te plaatsen in een PCI slot, maar mijn exemplaar heeft er maar één en aan de andere kant.
Wellicht voor jullie logisch, maar ik snap niet waarom het niet past en wat voor dit mobo een goed alternatief is.
PSN ID Binloading_nl
Verwijderd
Conventionele PCI kaart op een PCI-e slot op het MoBo... a no gosteefje schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:45:
Ik heb onlangs een HTPC samengesteld obv de BBG.
Ik wil nu in mijn ASUS P8H61-M PRO B3 Revision een Dlink DWL-G510 Wireless PCI adapter plaatsen. Dit wil helaas niet werken, want het past niet. Opmerkelijke is dat het plaatje op de site twee insparingen heeft om te plaatsen in een PCI slot, maar mijn exemplaar heeft er maar één en aan de andere kant.
Wellicht voor jullie logisch, maar ik snap niet waarom het niet past en wat voor dit mobo een goed alternatief is.
Dat is een handige tip. Welke case is dan wel mooi (lekker persoonlijkReinout schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 08:41:
De Silverstone Grandia GD06B is een mooie case maar er wordt toch aangeraden van de 120mm fans te vervangen door stillere.
Die 5 euro boeit eigenlijk niet, maar als je er toch niets aan hebt dan pak ik die 512 MB versie.D4NG3R schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 01:05:
De enige aanmerking die ik aan je systeem heb is dat een 1GB Videokaart weinig gaat toevoegen.
pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3
Of jouw die 5 euro uitmaakt is echter wat anders.
Das minder, want dat betekent dus dat ik geen PCI kaart op dit mobo kan aansluiten. Dacht altijd dat PCI-E voor videokaarten was en PCI standaard op ieder mobo zit, even een stukje ontwikkeling gemist:)Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:20:
[...]
Conventionele PCI kaart op een PCI-e slot op het MoBo... a no go
PSN ID Binloading_nl
Ik heb deze besteld: http://azerty.nl/0-2912-4...r-1-x-intel-pentium-.htmljaapsander schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:39:
[...]
Als je een boxed cpu hebt zit hij erbij, als je een tray cpu hebt zit hij er niet bij. Even nakijken/navragen dus.
Waarschijnlijk dus incl. koeling aangezien er doos bij staat.
Lijkt mij ook, ook begint de sku met bx wat volgens mij inhoud dat hij boxed is. Maar om het zeker te weten kun je een mailtje sturen naar azerty.2be schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:04:
[...]
Ik heb deze besteld: http://azerty.nl/0-2912-4...r-1-x-intel-pentium-.html
Waarschijnlijk dus incl. koeling aangezien er doos bij staat.
PCI-E is de opvolger van PCI, welke gebruikt wordt voor zowel videokaarten (vaak de x16 variant) als allerlei randapparatuur zoals netwerkkaarten, geluidskaarten (vaak in een x1 slots variant). PCI is ook op nog veel moederborden te vinden, alleen moet je er wel even op letten bij aanschaffen.steefje schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:58:
[...]
Das minder, want dat betekent dus dat ik geen PCI kaart op dit mobo kan aansluiten. Dacht altijd dat PCI-E voor videokaarten was en PCI standaard op ieder mobo zit, even een stukje ontwikkeling gemist:)
Of dezelfde kast, met 2 nieuwe fans voor ~€10?JopieBadmutS schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:30:
[...]
Dat is een handige tip. Welke case is dan wel mooi (lekker persoonlijk) en ook nog eens stil? Budget tot max 130 eurie's.
[ Voor 19% gewijzigd door jaapsander op 08-08-2011 15:32 ]
Duidelijk, dan ga ik hem even omruilen.Bedankt.jaapsander schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:31:
[...]
PCI-E is de opvolger van PCI, welke gebruikt wordt voor zowel videokaarten (vaak de x16 variant) als allerlei randapparatuur zoals netwerkkaarten, geluidskaarten (vaak in een x1 slots variant). PCI is ook op nog veel moederborden te vinden, alleen moet je er wel even op letten bij aanschaffen.
[...]
PSN ID Binloading_nl
Draai je, gezien de eerdere discussies, dan jouw systeem op Windows of op een linuxdistro? Dit ivm de driverondersteuning voor je videokaart.diazull37 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:18:
draai met de kaart op de nieuwste catalyst drivers, heb eerdere versies ook al geprobeerd, gebruik de hdmi van de videokaart .
in xbmc en zowel vlc player stottert de boel.
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 58,- | € 58,- |
| 1 | MS-Tech MC-1200 | € 86,54 | € 86,54 |
| 1 | Microsoft Wireless Desktop 800 | € 20,58 | € 20,58 |
| 1 | AMD Athlon II X2 260 Boxed | € 51,10 | € 51,10 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 50,- | € 50,- |
| 1 | MSI 760GM-E51 | € 47,05 | € 47,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 333,58 | |
Budget: rond de €350
Indien mogelijk had ik graag geweten als deze vlot 1080p/blu-ray zal kunnen afspelen.
Is dit verder een goede prijs/kwaliteitsverhouding of zou er iemand een andere config aanraden? Het zou ook kunnen dat je voor een kleine meerprijs een veel betere koop doet. (stiller/beter prijs/prestatie). Laat dit zeker weten!
Alvast bedankt!
Waarom geen F4 Ecogreen? Zuiniger en lagere RPM, dus minder lawaai. Ik had eerder gelezen dat die F3 spinpoints nog wel eens lawawai willen maken en dat resoneert soms flink.badslats schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:38:
Het volgende systeempje is samengesteld op Azerty.nl voor +/- €350
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 58,- € 58,- 1 MS-Tech MC-1200 € 86,54 € 86,54 1 Microsoft Wireless Desktop 800 € 20,58 € 20,58 1 AMD Athlon II X2 260 Boxed € 51,10 € 51,10 1 Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 50,- € 50,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,31 € 20,31 1 MSI 760GM-E51 € 47,05 € 47,05 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 333,58
Daarnaast zie ik ook net dat je die voor hetzelfde geld nog in groter formaat kan krijgen ook.
pricewatch: Samsung Spinpoint F4 EcoGreen HD155UI, 1.5TB
Enigste nadeel: iets langzamere startup, maar dan zet je de HTPC in stand-by.
En je mist een GPU. Op jouw geselecteerde proc. zit geen ingebouwde GPU.
[ Voor 5% gewijzigd door naveci op 08-08-2011 21:27 . Reden: Foutieve HDD naam + link toegevoegd ]
Nee daar is de 760G niet geschikt voor ook heb je zo'n PC slopende voeding in je PC zitten...badslats schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:38:
Indien mogelijk had ik graag geweten als deze vlot 1080p/blu-ray zal kunnen afspelen.
AMD Nieuwsdiscussie
Iemand een advies voor een goed MB (liefst met geïntegreerde GPU) en voeding dan?
Mag ook Intel zijn. Gewoon goedkoop maar krachtig genoeg.
be quiet! Pure Power L7 300W voldoende?
| 1 | Samsung Spinpoint F4 EcoGreen HD155UI, 1.5TB | € 48,55 | € 48,55 |
| 1 | MS-Tech MC-1200 | € 86,54 | € 86,54 |
| 1 | Microsoft Wireless Desktop 800 | € 20,58 | € 20,58 |
| 1 | AMD Athlon II X2 260 Boxed | € 51,10 | € 51,10 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 50,- | € 50,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 277,08 | |
AMD Nieuwsdiscussie
Mb is altijd moeilijkste keuze vind k. Als het 1080p vlot kan afspelen en er degelijk geluid uitkomt is het ok. Op een paar eurotjes zal het niet aankomen... Veel toeters en bellen hoeven er niet per se op.
AMD Nieuwsdiscussie
Heb deze staan, heeft zo ingang wel dacht k: PM6003 - Marantz >> blijkbaar niet...-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 00:38:
Hoe sluit je het geluid aan? Digitaal Optisch (S/PDIF) zou het mooiste/makkelijst zijn.
Beter een fusion bordje of deze mss?
pricewatch: Msi-880gm-e41
of
pricewatch: Asus E35M1-M
[ Voor 12% gewijzigd door Akrapovic58 op 09-08-2011 08:22 ]
Verwijderd
Je hebt een sfx voeding nodig van bequiet voor in deze casebadslats schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:48:
Het MB kwam hieruit. Maar heb blijkbaar foutje bij selectie. http://nl.hardware.info/reviews/AMD-GPU
Iemand een advies voor een goed MB (liefst met geïntegreerde GPU) en voeding dan?
Mag ook Intel zijn. Gewoon goedkoop maar krachtig genoeg.
be quiet! Pure Power L7 300W voldoende?
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F4 EcoGreen HD155UI, 1.5TB € 48,55 € 48,55 1 MS-Tech MC-1200 € 86,54 € 86,54 1 Microsoft Wireless Desktop 800 € 20,58 € 20,58 1 AMD Athlon II X2 260 Boxed € 51,10 € 51,10 1 Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 50,- € 50,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,31 € 20,31 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 277,08
HTPC 1:
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 133,49 | € 133,49 |
| 1 | Asrock H67M-GE | € 77,50 | € 77,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 423,85 | |
HTPC 2:
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 133,49 | € 133,49 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 10,40 | € 10,40 |
| 1 | Sapphire Radeon HD 6450 512MB Silent | € 35,13 | € 35,13 |
| 1 | MSI H61M-E33 B3 | € 54,50 | € 54,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 385,62 | |
Voor de rest net systeem.
Worden de functies van een mobo (en de chipset) dan niet een stuk minder bnelangrijk?
Wat zijn dan nog wel zaken waarop gelet moet worden bij de keuze van mobo? Sata 6Gbps is niet nodig als je toch geen SSD gaat plaatsen, begrijp ik?
Bij Intel is zo'n H61 chipset meer dan genoeg als je een losse videokaart gebruikt.
Hmm, heb net even op de site van MSI en ASRock gekeken. Maar de uitgangen van die mobo's zijn vrijwel hetzelfde. Alleen ASRock heeft USB 3.0 ondersteuning maar dat ik waarschijnlijk toch niet gebruiken. Denk dat ik gewoon die MSI pak dan met 4GB geheugen.DJ-Promo schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:04:
Wat voor meerwaarde geeft dat mobo verschil voor jou? Niks bijzonders dan zou ik ook niet doen. Die extra 2GB ram zou ik zelf wel doen vooral met Windows 7 en de functies die je wilt gebruiken.
Voor de rest net systeem.
En die videokaart is maar 5 euro verschil. Dan lijkt me de 1GB versie gewoon beter, dus dat maakt dan ook niet zoveel uit.
Let wel even op hoe je je receiver/versterker/geluidssysteem aan wil sluiten. Voor htpc gebruik is aan te bevelen om dit digitaal te doen. Als je receiver HDMI ingangen heeft is er geen probleem, heeft hij dit niet dan is een toslink of coax aasluiting het beste. Het goedkope moederbord heeft dit niet.Impulzer schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:17:
[...]
Hmm, heb net even op de site van MSI en ASRock gekeken. Maar de uitgangen van die mobo's zijn vrijwel hetzelfde. Alleen ASRock heeft USB 3.0 ondersteuning maar dat ik waarschijnlijk toch niet gebruiken. Denk dat ik gewoon die MSI pak dan met 4GB geheugen.
En die videokaart is maar 5 euro verschil. Dan lijkt me de 1GB versie gewoon beter, dus dat maakt dan ook niet zoveel uit.
Verder zou ik nog even kijken of het moederbord naar keuze genoeg aansluitingen heeft mbt system fans. Zelf heb ik ook een fusion remote black waarvan ik de standaard fans heb vervangen (iets teveel lawaai) door nexus real silent 12cm fans die ik ook fan headers op (toevallig hetzelfde) Asrock moederbord heb aangesloten. Deze regelt het toerental en het geheel is fluisterstil. Je kunt je blind staren op chip(set) features (sata 600, usb 3.0), maar soms zijn het de kleine dingen die voor HTPC gebruik wel net zo belangrijk kunnen zijn!
Geluid is geen probleem, heb nog een geluidskaart liggen met die aansluitingen maar waarschijnlijk gaat alles via HDMI.jaapsander schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:12:
[...]
Let wel even op hoe je je receiver/versterker/geluidssysteem aan wil sluiten. Voor htpc gebruik is aan te bevelen om dit digitaal te doen. Als je receiver HDMI ingangen heeft is er geen probleem, heeft hij dit niet dan is een toslink of coax aasluiting het beste. Het goedkope moederbord heeft dit niet.
Verder zou ik nog even kijken of het moederbord naar keuze genoeg aansluitingen heeft mbt system fans. Zelf heb ik ook een fusion remote black waarvan ik de standaard fans heb vervangen (iets teveel lawaai) door nexus real silent 12cm fans die ik ook fan headers op (toevallig hetzelfde) Asrock moederbord heb aangesloten. Deze regelt het toerental en het geheel is fluisterstil. Je kunt je blind staren op chip(set) features (sata 600, usb 3.0), maar soms zijn het de kleine dingen die voor HTPC gebruik wel net zo belangrijk kunnen zijn!
Over die fans, goed punt inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Heb net even op de site van MSI gekeken en er zitten 2 system fan aansluitingen op het moederbord. Bij AsRock heb je inderdaad wel 'fan control' in AXTU zitten, dat is ook wel nice natuurlijk. Ik ga er over nadenken, bedankt!
Is de voeding die bijgeleverd is dan niet krachtig genoeg?Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:28:
[...]
Je hebt een sfx voeding nodig van bequiet voor in deze case
Of ga je beter voor een aparte case + voeding?
De bijgeleverde voeding is van slechte kwaliteit (tenmiste de 2e revisie, van de 3e revisie wachten we nog op resultatenbadslats schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:46:
[...]
Is de voeding die bijgeleverd is dan niet krachtig genoeg?
Of ga je beter voor een aparte case + voeding?
Apparte case + voeding kan altijd, maar hoeft niet perse goedkoper te zijn. Die Mstech is best een mooie kast om te zien met afstandsbediening voor een scherpe prijs.
Iemand een advies of je beter gaat voor een van deze twee opties, dan
wel voor een mb met aparte CPU (advies?)
of
of
...
| 1 | Silverstone Grandia GD06B | € 103,67 | € 103,67 |
| 1 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm | € 5,89 | € 5,89 |
| 1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 80,27 | € 80,27 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,08 | € 20,08 |
| 1 | Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP) | € 42,55 | € 42,55 |
| 1 | Asrock H67M-GE | € 77,50 | € 77,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 481,46 | |
Waar ik mij momenteel nog wat onzeker over voel is het moederbord. Ik heb persoonlijk nog niet zo heel veel goede ervaring met ASrock, ik ben bijgevolg dus wel aan het twijfelen om voor de gigabyte versie te gaan. Eventueel nog andere opmerkingen? Alsook, als ik mij niet vergis zit er bij de case een IR receiver. Is deze gemakkelijk aan te sluiten?
Mijn bedoeling is xbmc op windows 7 te draaien. Alles wordt gestreamed van mijn nas (synology DS411+II)
De grafics van een E350 zijn veel sterker dan die van een 880G chipset, fusion is ook meer geschikt voor HTPC dan een PC met een mobo met 880G chipset.badslats schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 20:12:
@ jaapsander bedankt. Ik ga beginnen met de bijgeleverde. Later kan ik er nog een andere insteken.
Iemand een advies of je beter gaat voor een van deze twee opties, dan
wel voor een mb met aparte CPU (advies?)
of
of
...
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zet een beetje mijn vraagtekens bij alles, maar het zou heel wat makkelijker zijn om te zeggen wat je er precies mee gaat doen en waarom je elk onderdeel hebt gekozen.Nieker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:46:
Waar ik mij momenteel nog wat onzeker over voel is het moederbord.
AMD Nieuwsdiscussie
De GD06 is nog een twijfelgeval, ik sta open voor andere... maar het design staat mij aan en de reviews zijn goed.
Maar als ik naar jouw eisen kijk dan denk ik dat zelf een simpele Fusion config meer dan voldoende kan zijn, daarom vroeg ik mij dus af waarom jij de onderdelen hebt gekozen en wat je er nu precies mee gaat doen.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.
![]()