Idd, zie ook de tweakers site met alle aankondigingen (zoek op A75)rlkz schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:23:
Nog twee dagen! dan is Llano werkelijkheid
(volgens de berichten dan...)
Er duiken inmiddels overal bordjes op.
Fudzilla
Alternate.de
Afuture
etc etc.
Verbaasd me dat de voorraad ook al redelijk op orde is, sommige Gigabyte bordjes liggen al klaar. Maw, mocht je een HTPC samenstellen, dan loont het wellicht om nog even een paar dagen te wachten
Die van MSI zouden rond de 80-90 moeten kosten.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:46:
Bordjes van 90-125 euro (Alternate.de) voor dit platform snap ik niet hoor.
Zal nog wel iets lager uitvallen lijkt me.
Zo niet, is het bestaansrecht van dit systeem ook zo verdwijnen.
Das TDP en het is een quad core, vergeet dat niet. De i3 is ook 65watt als dualcore.Phusebox schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:06:
[...]
Wat is daar dan zo speciaal aan? 100W, beetje veel voor HTPC?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ok, fail. Ik had alles in mijn winkelmandje, maar in mijn achterhoofd knaagde er nog wat. Het tv-meubel toch nog maar even voor de zekerheid opmeten...
Ik heb een ruimte van 45x45x16 beschikbaar.
De kast is 44x34x15... argh... Dat gaat dus niet lukken. Was er heilig van overtuigd dat het 20 cm was.
Ik heb een ruimte van 45x45x16 beschikbaar.
De kast is 44x34x15... argh... Dat gaat dus niet lukken. Was er heilig van overtuigd dat het 20 cm was.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Waarom past dat niet? Kast is toch kleiner dan de ruimte die je hebt?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja maar er zit een klep voor, dus de ruimte waar de kast doorheen moet is een stuk kleiner, ik schat 13 cm, bovendien is er dan geen ruimte voor ventilatie.Tsurany schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:01:
Waarom past dat niet? Kast is toch kleiner dan de ruimte die je hebt?
Ventilatie is overrated
Maar dan dus een nieuw meubel kopen vrees ik.
Haha, ja ehm nee, dit was custom made en daar is nogal wat geld in gaan zitten. Dus nee helaas.Tsurany schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:03:
Ventilatie is overratedMaar dan dus een nieuw meubel kopen vrees ik.
Balen
Verwijderd
Je kunt passief gaan alleen loopt dat wel in de papieren. Of zo'n AMD E-350 barebone:Phusebox schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:07:
[...]
Haha, ja ehm nee, dit was custom made en daar is nogal wat geld in gaan zitten. Dus nee helaas.
pricewatch: Zotac ZBOX AD02
pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3500
Hippe USB pricewatch: Asus SBC-06D1S-U (5x, dual-layer, slimline, Zwart, Retail) erbij en je bent als je de lege plekken in de barebone opvult klaar
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 22:14 ]
Meh nee, ik wilde juist voor een HTPC gaan vanwege de snelheid en mogelijkheden t.o.v. een mediaplayer. Zo'n traag ding bied me weinig meerwaarde.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:12:
[...]
Je kunt passief gaan alleen loopt dat wel in de papieren. Of zo'n AMD E-350 barebone:
pricewatch: Zotac ZBOX AD02
pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3500
Wat een lelijk ding trouwens die externe optische drive
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 28-06-2011 22:15 ]
Verwijderd
Kun je anders die HTPC niet in de meterkast oid zetten. Hoef je gelijk niet meer te investeren in een mooie behuizingPhusebox schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:14:
[...]
Meh nee, ik wilde juist voor een HTPC gaan vanwege de snelheid en mogelijkheden t.o.v. een mediaplayer. Zo'n traag ding bied me weinig meerwaarde.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 22:19 . Reden: Scythe koeler ook niet meer nodig :) ]
Hehe, er komen hier wel eens mensen die niet weten wat ze willen, maar zoals jij zien we ze niet zo vaak hierPhusebox schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:14:
[...]
Meh nee, ik wilde juist voor een HTPC gaan vanwege de snelheid en mogelijkheden t.o.v. een mediaplayer. Zo'n traag ding bied me weinig meerwaarde.
Echter zag ik later in een van je posts dat je wil dat je systeem 5 jaar meegaat ... Dat lijkt me sowieso wat lastig, maar dan zou ik in ieder geval zeer zeker niet voor de E350 gaan maar een oplossing met een videokaart, die je later dan kan vervangen indien nodig.
Anyway, succes
Ja maar zo'n E-350 is gewoon te traag en niet goed te upgraden als je er over een half jaar wat meer mee wil. Wat betreft 5 jaar meegaan, dan heb ik tot nu toe met alle hardware gered, laptop zelfs 7 jaar.BarendB schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:19:
[...]
Hehe, er komen hier wel eens mensen die niet weten wat ze willen, maar zoals jij zien we ze niet zo vaak hierEerst zeg je dat je alleen wat wilt XBMC-en en downloaden en dan is een E350 ineens niet meer geschikt ? JUIST als dat de enige eisen zijn, zou ik E350 aanraden. Geheel fanless met bijvoorbeeld de Asus E35M1-M.
Echter zag ik later in een van je posts dat je wil dat je systeem 5 jaar meegaat ... Dat lijkt me sowieso wat lastig, maar dan zou ik in ieder geval zeer zeker niet voor de E350 gaan maar een oplossing met een videokaart, die je later dan kan vervangen indien nodig.
Anyway, succesEn een tip: met een paar dagen werken ipv al dat getwijfel zou je toch genoeg geld moeten kunnen verdienen om een leuke htpc te kopen
En die paar dagen werken; ja leuk; maar helaas verdien ik maar peanuts, en kan ik ook niet meer verdienen door extra uren te maken of wat dan ook.
Ja of de TV naar de gang verplaatsen, ook een goede optieVerwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:18:
[...]
Kun je anders die HTPC niet in de meterkast oid zetten. Hoef je gelijk niet meer te investeren in een mooie behuizingen die Scythe koeler heb je ook niet meer nodig. Lange HDMI kabel en eventueel infrarood oog en opgelost
. Ik weet overigens niet wat de maximale lengte is van een kabeltje bij een infrarood oog.
[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 28-06-2011 22:30 ]
Verwijderd
Ik zou gewoon ons systeem nemen Phusebox. En dan doe je er maar een videokaart bij als je wat meer wilt doen dan ik.
Dan ben je voor rond de 400-450 euro klaar, prima prijs toch?
Dan nog is ventilatie overrated, als je die klep kan omzeilen is het prima in orde.Phusebox schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:07:
[...]
Haha, ja ehm nee, dit was custom made en daar is nogal wat geld in gaan zitten. Dus nee helaas.
Balen
De E350 is niet echt een future proof systeem, dat gaf ik hierboven al aan, dan kan je beter voor iets met een snelle CPU gaan zodat je later alleen een nieuwe videokaart nodig hebt. Echter dat de E350 te traag is voor XBMC en wat downloaden is echt kolder. Zelfs de meest hoge bitrates draaien zonder enkel probleem.Ja maar zo'n E-350 is gewoon te traag en niet goed te upgraden als je er over een half jaar wat meer mee wil.
Goed, ik laat 't weer aan anderen om je verder te helpen, ik heb hier geen geduld voor, mijn excuses
De GPU van de E350 is idd prima in staat om full HD te decoden, dat is zeker het probleem niet. Echter zou ik het enkel willen adviseren als er geen andere optie is, simpelweg omdat het verder een enorm traag geheel is. Prijs/prestatie verhouding is het niet meer aantrekkelijk.
Hier hebben we 't al vaker over gehad, wederom werp ik dan op dat je zonder de E350 geen 100% fanless HTPC kan bouwen en je automatisch een grotere kast nodig hebt. Als je dat niet belangrijk vindt, ben ik het geheel met je eens natuurlijk.Tsurany schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:46:
De GPU van de E350 is idd prima in staat om full HD te decoden, dat is zeker het probleem niet. Echter zou ik het enkel willen adviseren als er geen andere optie is, simpelweg omdat het verder een enorm traag geheel is. Prijs/prestatie verhouding is het niet meer aantrekkelijk.
Verwijderd
Ik vind zo'n barbone toch wel een lekker klein ding. Als je dat belangrijk vind blijft het een aantrekkelijke optieTsurany schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:46:
Verwijderd
Jawel hoor dat kan best. Er zit alleen wel een prijskaartje aan. Die Silverstone case in de wenslijst enkel voor het prijsplaatjeBarendB schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:49:
[...]
Hier hebben we 't al vaker over gehad, wederom werp ik dan op dat je zonder de E350 geen 100% fanless HTPC kan bouwen en je automatisch een grotere kast nodig hebt. Als je dat niet belangrijk vindt, ben ik het geheel met je eens natuurlijk.

| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Silverstone Crown SST-CW02B-MXR | € 299,71 | € 299,71 |
| 1 | Arctic Silver 5 (12g) | € 12,95 | € 12,95 |
| 1 | Intel Core i3 2100T | € 105,- | € 105,- |
| 1 | Intel 320 40GB | € 75,49 | € 75,49 |
| 1 | Corsair CMV4GX3M2A1333C9 | € 28,85 | € 28,85 |
| 1 | Zotac H67ITX-C-E | € 102,90 | € 102,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 624,90 | |
Dat bedoelde ik inderdaad, als er geen andere optie is. Dus fanless of heel kleine behuizing, dan is er geen andere optie dan de E350.BarendB schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:49:
[...]
Hier hebben we 't al vaker over gehad, wederom werp ik dan op dat je zonder de E350 geen 100% fanless HTPC kan bouwen en je automatisch een grotere kast nodig hebt. Als je dat niet belangrijk vindt, ben ik het geheel met je eens natuurlijk.
Kende 'm niet, leuk kastje inderdaad. Hij blijft wat groter dan bijvoorbeeld deze: http://www.logicsupply.nl...IyVnJu-2akCFQVR2godZBYSMw en het geheel is natuurlijk een heel stuk duurder.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:53:
[...]
Jawel hoor dat kan best. Er zit alleen wel een prijskaartje aan. Die Silverstone case in de wenslijst enkel voor het prijsplaatje. De case is een Impactics C3LH-B KISSS met bijbehorende koelingselementen en een voeding.
Ja ik was er ook wel uit, tot het probleem met de ruimte zich voordeed. Ook weet ik nog niet zeker of mijn voeding geschikt is.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:32:
Ik zou gewoon ons systeem nemen Phusebox. En dan doe je er maar een videokaart bij als je wat meer wilt doen dan ik.
En zo sloeg de twijfel weer toe.
Kan je die klep niet er af halen? Die ruimte is het probleem niet met goede koeling in de kast zelf.
Verwijderd
Is er geen kleinere kast die je ook mooi vindt dan?Phusebox schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:00:
[...]
Ja ik was er ook wel uit, tot het probleem met de ruimte zich voordeed. Ook weet ik nog niet zeker of mijn voeding geschikt is.
En zo sloeg de twijfel weer toe.
VESA mount achterop de TV? Tegen de muur aan schroeven?
Bedankt voor de behulpzame antwoordenKAdrifter schreef op maandag 27 juni 2011 @ 21:57:
[...]
- de xbox controllers zijn echt geniaal voor een game-htpc, meeste games ondersteunen ze standaard al, ga je veel plezier van hebben. Let wel op dat je een losse ontvanger erbij aanschaft (zit bij de wireless xbox controller for windows bijvoorbeeld)
- een hd6870 heb je ook voor dat bedrag en die is sneller. Let wel op de lengte, een hd6870 is in ieder geval erg lang. ik heb me er in ieder geval al eens op verkeken, dus even opzoeken.
- let wel op of je voeding genoeg aansluitingen heeft, anders een pci-e naar molex adaptertje bijkopen.
- zelf in elkaar zetten moet wel lukken, die fusion kast is redelijk groot, zo'n systeem kun je ook in een sugo sg05 zetten (maar dat raad ik je af als je nog nooit een pc in elkaar gezet hebt).
- ik zou zelf een intel ssd van 80gb doen en die overige euro's in mijn zak houden (betrouwbaarder, snel en groot genoeg), maar zo lang je maar een ssd naast die f4 hebt is het eigenlijk altijd goed en dus backup's maakt op je spinpoint. Die f4 is erg goed voor opslag, maar te traag als boot schijf.
- Verder kun je je eventueel gaan vermaken met andere koelers en een stillere graka als dat een punt voor je is, de stock koelers van de gpu en cpu ga je wel duidelijk horen als je aan het gamen bent.
Maar er is toch niet genoeg ruimte om de warme lucht af te voeren en/of koude lucht aan te voeren?Tsurany schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:02:
Kan je die klep niet er af halen? Die ruimte is het probleem niet met goede koeling in de kast zelf.
Hij zou er misschien vanaf kunnen, nog eens bekijken, maar liever niet want mij kennende krijg ik hem er dan niet meer goed op.
Nee alleen maar grotereVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:04:
[...]
Is er geen kleinere kast die je ook mooi vindt dan?
Een 7-8 kg zware kast tegen je tv aanschroeven?Dreamvoid schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:17:
VESA mount achterop de TV? Tegen de muur aan schroeven?
[ Voor 33% gewijzigd door Phusebox op 29-06-2011 08:04 ]
Verwijderd
Sinds gisteren gebruik ik een Harmony om XBMC te bedienen en ik kan echt iedereen aanraden dit ook te doen! Wat een enorm verschil om op de bank te liggen en met 1 hand je pc te bedienen! Ook al werkt een muis/keyboard, dit is toch een hele andere manier om van je media te genieten. Voor mij heeft de afstandsbediening er voor gezorgd dat ik geen spijt heb van de overstap van een mediaplayer naar HTPC. Iedereen die twijfelt kan ik dan ook van harte een remote aanbevelen!
Twijfel nu over die MS-Tech 1200 kast... die zou wel passen, maar dan moet ik de koeling modden (schijnt simpel te zijn zoals gezegd hier) en moet ik als ik wil uitbreiden een low profile videokaart nemen, dus beperkte keuze.
Daarnaast lijkt de koeling van deze kast me nog een issue aangezien er vrij weinig ventilatie openingen zijn en er niet echt koude lucht van voren kan worden aangevoerd, wat bij mij de enige kant zal zijn waar hij koude lucht vandaan kan halen.
Daarnaast lijkt de koeling van deze kast me nog een issue aangezien er vrij weinig ventilatie openingen zijn en er niet echt koude lucht van voren kan worden aangevoerd, wat bij mij de enige kant zal zijn waar hij koude lucht vandaan kan halen.
Koeling modden is simpel, in de review van de kast wordt het tot in detail beschreven. Je kan ook altijd eerst nog kijken hoe luidruchtig de voeding is zonder te modden. Low profile videokaart betekend minder keuze, maar nog steeds genoeg.Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:29:
Twijfel nu over die MS-Tech 1200 kast... die zou wel passen, maar dan moet ik de koeling modden (schijnt simpel te zijn zoals gezegd hier) en moet ik als ik wil uitbreiden een low profile videokaart nemen, dus beperkte keuze.
Wat aanvoer van koele lucht betreft: Volgens mij staat die MS-Tech 1200 op pootjes en kan hij daarlangs koele lucht aanzuigen, gaat het er vanzelf achter weer uit (of met een beetje hulp).
edit: Wanneer de achterkant van de voeding (dus als je voor de kast staat aan de linkerkant) voor een gat achter in je tv-meubel staat is de koeling geen probleem. Neem dat nou maar van mij aan.
[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 29-06-2011 09:41 ]
Verwijderd
Oh dat van dat low-profile wist ik niet eens.. Als ik in de pricewatch daar op filter blijft er echt heel weinig over.
Weinig high end, maar in de low end is er genoeg in low profile te krijgenVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:00:
Oh dat van dat low-profile wist ik niet eens.. Als ik in de pricewatch daar op filter blijft er echt heel weinig over.
Mijn idee bij de Silverstone kast was om daar straks mijn oude grafische kaart in te steken en dan daarna mijn hoofd pc te upgraden. Maar dat gaat dus niet bij de MS Tech kast.
Voordeel van die kast is de ingebouwde IR ontvanger, die ook werkt met een universele afstandbediening waarmee je dan ook jet HTPC kan aanzetten. Tevens is deze 42 cm breed, en past daarmee precies onder mijn pioneer receiver mocht ik deze later op elkaar willen plaatsen.
De silverstone kast is 44 cm... vage maat
Voordeel van die kast is de ingebouwde IR ontvanger, die ook werkt met een universele afstandbediening waarmee je dan ook jet HTPC kan aanzetten. Tevens is deze 42 cm breed, en past daarmee precies onder mijn pioneer receiver mocht ik deze later op elkaar willen plaatsen.
De silverstone kast is 44 cm... vage maat
Keuze is en blijft lastig, en in sommige gevallen (lees: voor sommige mensen) was het wellicht beter minder keuze te hebben.
Ikzelf wacht nog even met de definitieve keuze tot de llano bordjes & cpu/gpu's meer en goedkoper beschikbaar komen.
Tot die tijd doet mijn laptop het middels hdmi prima op mijn tv.
Ikzelf wacht nog even met de definitieve keuze tot de llano bordjes & cpu/gpu's meer en goedkoper beschikbaar komen.
Tot die tijd doet mijn laptop het middels hdmi prima op mijn tv.
Ik zie nog steeds geen voordeel van die llano dingen, middelmatige cpu en middelmatige prestaties. Voor dat geld koop je ook een i2100 systeem met dedicated gpu dat veel sneller is. Ok misschien iets duurder maar dan nog.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.
de optie die ik je gaf met de G840 of G620 desnoods is ook meer dan afdoende, heb je ook nog geld over voor een losse GPU.
Check deze kast eens: pricewatch: Antec Minuet 350
Nog geen 10 cm hoog
en inclusief 80+ voeding en uitbreidingssloten.
de optie die ik je gaf met de G840 of G620 desnoods is ook meer dan afdoende, heb je ook nog geld over voor een losse GPU.
Nog geen 10 cm hoog
[ Voor 10% gewijzigd door paulus_01 op 29-06-2011 12:32 ]
Thanks, ik ben ook nog verder aan het zoeken. Deze Antec die jij noemt vind ik lelijkpaulus_01 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:29:
Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Nog geen 10 cm hoogen inclusief 80+ voeding en uitbreidingssloten.
Mwah... Kast is aan de achterkant open? Je hebt niet veel koeling nodig, spul wordt niet zo snel warm hoor. Als er aan de zijkanten lucht naar binnen kan en de lucht aan de achterkant weg kan zit het wel goed hoor, zeker met een goede processor koeling. Zou dan een CPU nemen die 35watt TDP heeft en dan valt het allemaal best mee.Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 07:07:
Maar er is toch niet genoeg ruimte om de warme lucht af te voeren en/of koude lucht aan te voeren?
Hij zou er misschien vanaf kunnen, nog eens bekijken, maar liever niet want mij kennende krijg ik hem er dan niet meer goed op.
Kast is aan de achterkant dicht, afgezien van 3 ronde gaten van ca. 7-8 cm doorsnee. een centimer of 5 daarachter zit de muur.Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:48:
[...]
Mwah... Kast is aan de achterkant open? Je hebt niet veel koeling nodig, spul wordt niet zo snel warm hoor. Als er aan de zijkanten lucht naar binnen kan en de lucht aan de achterkant weg kan zit het wel goed hoor, zeker met een goede processor koeling. Zou dan een CPU nemen die 35watt TDP heeft en dan valt het allemaal best mee.
Die gaten zitten op de plek waar je pc komt? Dan zou je zelfs nog kunnen kiezen om fans voor die gaten te zetten die je aan de pc koppelt, krijg je keurig een luchtstroom door je kast heen
Misschien moet je meer gaan denken in oplossingen ipv problemen. Dit zou bijvoorbeeld prima op te lossen zijn door de outtake van je htpc met een fanduct aan te sluiten op 1 van die ronde gaten.Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:04:
[...]
Kast is aan de achterkant dicht, afgezien van 3 ronde gaten van ca. 7-8 cm doorsnee. een centimer of 5 daarachter zit de muur.
Dat is op zich wel een idee... gewoon een of andere pvc buis ofzo halen, want echte fanducts zijn er niet los toch, of wel? (Zoals je die vroeger in P4 kasten zag)jaapsander schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:08:
[...]
Misschien moet je meer gaan denken in oplossingen ipv problemen. Dit zou bijvoorbeeld prima op te lossen zijn door de outtake van je htpc met een fanduct aan te sluiten op 1 van die ronde gaten.
Ik zou niet direct gaan voor een fanduct maar gewoon airflow in de ruimte zelf creëren, zorg je ook dat er veel meer koele lucht om de kast heen komt.
Ook weer waar, voordeel van die Silverstone GD06 kast is dat die aan beide zijkanten fans heeft die koele lucht aanzuigen, aangezien de weerstand aan de voorzijde het minste is zal er dus al automatisch koude lucht worden aangezogen. In tegenstelling tot de MS Tech 1200 kast die alleen 1 kleine fan heeft die van onder lucht aanzuigt.Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:30:
Ik zou niet direct gaan voor een fanduct maar gewoon airflow in de ruimte zelf creëren, zorg je ook dat er veel meer koele lucht om de kast heen komt.
Alles kan, voor mijn part maak je hem van hout, aluminium of plastic. Het kan allemaal. Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is bestel het ding nou gewoon. Wanneer blijkt dat er iets te warm wordt (zeer onwaarschijnlijk), dan zijn er legio oplossingen beschikbaar. Het uitstellen van aankoop omdat er mogelijk problemen zijn leid (of lijdPhusebox schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:27:
[...]
Dat is op zich wel een idee... gewoon een of andere pvc buis ofzo halen, want echte fanducts zijn er niet los toch, of wel? (Zoals je die vroeger in P4 kasten zag)
Het is niet mogelijk om 100% zeker te weten (volgens mij ben jij het liefst 110% zeker) dat het perfect gaat werken. De configuraties die hier aangedragen worden gaan naar alle waarschijnlijkheid (~90% zekerheid) gewoon prima bij jou werken. Begin met een iets eenvoudigere setup (zonder losse vga) met een pentium G620 bijvoorbeeld en kies een mooie (!) kast uit die gewoon past (ik zei het al eerder, hier moet je niet te veel geld op willen besparen). Die Ms-tech en Silverstone zijn prima voorbeelden die (als ze passen) voor veel plezier zorgen. Als je dat werkend hebt kun je altijd nog rustig uitbreiden door een losse Videokaart te plaatsen indien het nodig is.
Mocht je tegen problemen aanlopen dan zijn die ook gewoon op te lossen. Niet alle problemen kunnen voorkomen worden door vooraf research te doen op het internet en de aankoop uit te stellen....
[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 29-06-2011 15:48 ]
+1jaapsander schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:46:
[...]
Alles kan.........
........ uit te stellen....
Tja, er zijn niet zo heel veel kant en klare behuizigen lager dan 13-15cm.Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:11:
[...]
Thanks, ik ben ook nog verder aan het zoeken. Deze Antec die jij noemt vind ik lelijk
Ik denk dat er genoeg voorstellen zijn geweest, die je ook naar de toekomst toe upgrade mogelijkheden bieden.
Je weet denk ik wel wat je wil bestellen, maar ziet toch overal beren op de weg.
Het is nou eenmaal zo, zeker met computers, dat op het moment dat je het nieuwste van het nieuwste besteld denkt te hebben, het, bij wijze van spreke, alweer achterhaald is.
Bestel gewoon iets dat doet wat je wenst, in een behuizing die voor jou het daglicht kan verdragen en die in je vooraf gestelde budget past.
[ Voor 69% gewijzigd door paulus_01 op 29-06-2011 16:36 ]
Jah zodra je besteld hebt moet je niet meer achterom kijken; dat spaart een hoop ergernis over betere/goedkopere componenten. Het probleem voor mij was gewoon dat ik er even uit ben, heb 6 jaar geleden voor het laatst in een computerzaak gewerkt, en sindsdien is het alleen nog maar hobby waarbij ik niet al het laatste nieuws in mijn hoofd heb zitten.paulus_01 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:31:
[...]
+1
[...]
Tja, er zijn niet zo heel veel kant en klare behuizigen lager dan 13-15cm.
Ik denk dat er genoeg voorstellen zijn geweest, die je ook naar de toekomst toe upgrade mogelijkheden bieden.
Je weet denk ik wel wat je wil bestellen, maar ziet toch overal beren op de weg.
Het is nou eenmaal zo, zeker met computers, dat op het moment dat je het nieuwste van het nieuwste besteld denkt te hebben, het, bij wijze van spreke, alweer achterhaald is.
Bestel gewoon iets dat doet wat je wenst, in een behuizing die voor jou het daglicht kan verdragen en die in je vooraf gestelde budget past.
De G840 config past goed in mijn budget, nu nog bedenken of ik het wil stretchen voor een i3 2100T gelet op de toekomst.
Heb specifiek gekozen voor de Zotac ivm idd Wi-Fi onboard (heb helaas hier niet de mogelijkheid om door muren te boren e.d en Wifi-N (g wat dat betreft ook) snel genoeg om de media er op te krijgen.jaapsander schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:52:
edit @ Pat-Juh
Je kunt je config nog beter maken door ipv een 5450 een 6450 videokaart te nemen (is beter in postprocessing) of nog goedkoper geen losse videokaart. Verder kun je om geld te besparen een H61 moederbord te pakken als je toch een losse videokaart gebruikt (of je moet perse wifi onboard willen hebben) Ook zou ik een gewone i3 2100 of een pentium g620 pakken, deze zijn idle (wat een fileserver meestal is) net zo zuinig als een 2100T, onder full load is de gewone 2100 minder zuinig, maar ook krachtiger. De G620 is verder net zo zuinig, maar mist een paar functies die er niet altijd toe doen (helemaal niet als je een losse gpu gebruikt).
Verder past een Scythe big shuriken (ivm met grote fan) niet altijd op een ITX bordje. De fan gaat waarschijnlijk aan de bovenkant uitsteken en wanneer de kast geen ruimte heeft aan de bovenkant gaat dit niet passen.
Betreft de i3 2100 vs de 2100T: de T variant heeft een TDP van 35 vs 65 watt, echter is deze ruw-weg 13-14% langzamer dan de reguliere 2100. Dat verschil met 30watt vind ik dan toch iets om over na te denken, daarnaast idd een losse videokaart voor het hardwarematige versnellings werk (idd de 6450 is de betere keuze hier geef ik je gelijk in).
Als de 2100 op 8% draait of de 2100T op 10% zal toch wel uit maken in wattage
Mijn enige twijfel nu is nog de keuze tussen de Silverston SG05 of de Lian LI PC Q08 of Q11. Het zal vermoedelijk de Q08 of de SG05 worden (6x3.5" vs 1 of 2 * 3.5", laatste is 2 mogelijk icm Big Shuriken echter wel wat modden nodig).
Volgens mij is daar geen simpele filter voor, maar alles wat onder de 15 cm hoog is qua kast is sowieso low profile.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:57:
Vraagje: hoe kun je zien welke kasten alleen low-profile kaarten kunnen hebben?
De 2100T is volgens mij fysiek exact dezelfde processor, het enige verschil is dat hij wat sneller kan. Vergelijk het maar met een auto die wel een begrenzer heeft en een auto die geen begrenzer heeft maar verder identiek zijn, die zullen met 120km/u gewoon hetzelfde verbruik hebben. Zo ook deze processoren, die zullen gewoon hetzelfde verbruik hebben in dagelijkse werkzaamheden.Pat-Juh schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 17:37:
Betreft de i3 2100 vs de 2100T: de T variant heeft een TDP van 35 vs 65 watt, echter is deze ruw-weg 13-14% langzamer dan de reguliere 2100. Dat verschil met 30watt vind ik dan toch iets om over na te denken, daarnaast idd een losse videokaart voor het hardwarematige versnellings werk (idd de 6450 is de betere keuze hier geef ik je gelijk in).
Heb je daar dan een bron voor? Als ze dezelfde taak uitvoeren die de processor niet maximaal belast dan zullen ze evenveel verbruiken.Als de 2100 op 8% draait of de 2100T op 10% zal toch wel uit maken in wattage, waarbij het voordeel aan de kan van de 2100T ligt.
Dat is het enige relevante punt inderdaad, zodra beide processoren op 100% draaien wordt de 2100 warmer dan de 2100T en heeft sterkere koeling nodig. Hij is dan natuurlijk wel eerder klaar met z'n taak, maar als je voor passieve koeling gaat heb je die langere tijd er vaak wel voor over.Daarnaast zal de server/HTPC zo stil mogelijk moeten, en 35W is makkelijk passief te koelen dan 65W (icm een Big Shuriken welke past op de Zotac en in de case, uitgezocht op mini-itx fora).
Echter ga je niet passief koelen durf ik wel te stellen dat er in de praktijk geen verschil in stroomverbruik gaat zitten.
Dat klopt zo'n beetje wel ja.Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:23:
[...]
De 2100T is volgens mij fysiek exact dezelfde processor, het enige verschil is dat hij wat sneller kan. Vergelijk het maar met een auto die wel een begrenzer heeft en een auto die geen begrenzer heeft maar verder identiek zijn, die zullen met 120km/u gewoon hetzelfde verbruik hebben. Zo ook deze processoren, die zullen gewoon hetzelfde verbruik hebben in dagelijkse werkzaamheden.
de 2100T draait op standaard op 1.1 en de 2100 op 1.6 Volt, dus op bv beide 2.5ghz scheelt het dat in ieder geval. in dien er de turbo op de 2100 aangaat knalt die er nog verder boven uit, echter is wel sneller klaar... Doorgaans is dit op een HTPC/server niet van toepassing dus is de 2100T zuiniger volgens mij.[...]
Heb je daar dan een bron voor? Als ze dezelfde taak uitvoeren die de processor niet maximaal belast dan zullen ze evenveel verbruiken.
[url=http://starredreviews.com/intel-core-i3-i3-2100-vs-intel-core-i3-i3-2100t/6884/] en CPU-Z screenshots via google.
bij een HTPC draait het vrijwel nooit op 100%, zeker niet als je de de hardware matige versnelling op je videokaart gebruikt. Daarnaast is een i3 ook beter in multi-tasken dan een atom (waarom ik voor een i3 ben gegaan). Het liefste zo zuinig mogelijk dus vandaar de 2100T.[...]
Dat is het enige relevante punt inderdaad, zodra beide processoren op 100% draaien wordt de 2100 warmer dan de 2100T en heeft sterkere koeling nodig. Hij is dan natuurlijk wel eerder klaar met z'n taak, maar als je voor passieve koeling gaat heb je die langere tijd er vaak wel voor over.
Echter ga je niet passief koelen durf ik wel te stellen dat er in de praktijk geen verschil in stroomverbruik gaat zitten.
De 2100 zakt toch ook gewoon terug in voltage zodra hij niks te doen heeft? Dan zou hij toch op hetzelfde voltage moeten uitkomen en net zo zuinig zijn? Of zakt de 2100T verder terug in voltage?
De max voltage is lager en volgens mij ook de reguliere gebruiksvoltage.. De 2100T is in ieder geval tot 0,85V op max mhz te under volten volgens deze site...Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:46:
De 2100 zakt toch ook gewoon terug in voltage zodra hij niks te doen heeft? Dan zou hij toch op hetzelfde voltage moeten uitkomen en net zo zuinig zijn? Of zakt de 2100T verder terug in voltage?
Ik ga denk ik voor de 2100T als is het alleen maar vanwege de TDP en de algemene koeling-eisen die ik kan beperken tot passief koelen met een flink koelblok (Silverstone NT-06) of grote fan op 5v... (in geval van de Big Shuriken)...
Verwijderd
Welk koelblok wordt aangeraden voor enkel passief koelen?Pat-Juh schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:09:
[...]
De max voltage is lager en volgens mij ook de reguliere gebruiksvoltage.. De 2100T is in ieder geval tot 0,85V op max mhz te under volten volgens deze site...
Ik ga denk ik voor de 2100T als is het alleen maar vanwege de TDP en de algemene koeling-eisen die ik kan beperken tot passief koelen met een flink koelblok (Silverstone NT-06) of grote fan op 5v... (in geval van de Big Shuriken)...
Ik heb nog maar eens een andere review erbij gepakt en daar vind ik het verschil in verbruik van de i3 2100 en 2100T verre van schokkend. http://www.silentpcreview.com/article1202-page3.html Bekijk ook de vervolg pagina's

Conclusie:
The performance gap between the Core i3-2100 and i3-2100T is much wider, about 15%, as there are no crazy Turbo Boost speeds to help even the odds. However, the i3-2100T is still more than a match for AMD's dual core processors and slower Lynnfield models. With a typical workload, it consumes about 5W less than the i3-2100, but the difference at idle is too small to count. If you're going to build a system that's going to idle mostly, there's really no advantage. You can always try undervolting to have your cake and eat it too. The i3-2100T sells for just $10 more than the i3-2100, about US$130, but the performance penalty is much higher than the i5-2400/2400S, so it is harder to justify.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 20:48 ]
die van Silverstone zou in combi met hun case (afvoer via de PSU) passief zn werk moeten doen...Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:21:
[...]
Welk koelblok wordt aangeraden voor enkel passief koelen?
Zelfs met zo'n mega blok is een 35W cpu helemaal passief koelen (dus ook zonder voedings/casefan) ambitieus. De grotere OEMs (Asus, MSI, Acer etc) durven het met 18W (ION2/Brazos) netbooks nog niet eens. Maar er zijn van die zware metalen behuizingen met heatpipes, daarmee kan het wel denk ik. Duur. Maar je kan het ook gewoon doen, hopen dat hij niet te vaak volle load trekt, en kijken waar het schip strandt.
edit: zoals hierboven staat, in combinatie met PSU fan moet het goed lukken.
[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 29-06-2011 20:49 ]
Verwijderd
Die oplossing ken ik nog nietPat-Juh schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:40:
[...]
die van Silverstone zou in combi met hun case (afvoer via de PSU) passief zn werk moeten doen...

Bij Silentpcreview hebben ze een test gedaan met een front fan (dus niet helemaal passief) en de SG05. http://www.silentpcreview.com/article968-page6.html . Op zich als die Scythe past dan kun je die volgens mij ook prima gebruiken. Als je toch al één fan nodig hebt aan de voorkant.
Hier heb ik zo'n voorbeeld wenslijst met een heatsink behuizing geplaatst: Verwijderd in "[BBG aanschaf] HTPC" Dan ben je zo'n 300 euro kwijt voor de behuizing, de koelelementen en de voeding. Je hebt dan erg weinig ruimte in de kast en moet zo'n vervelend dure slimline speler kopen. Je hebt voor je filmcollectie een NAS nodigDreamvoid schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:48:
Zelfs met zo'n mega blok is een 35W cpu helemaal passief koelen (dus ook zonder voedings/casefan) ambitieus. De grotere OEMs (Asus, MSI, Acer etc) durven het met 18W (ION2/Brazos) netbooks nog niet eens. Maar er zijn van die zware metalen behuizingen met heatpipes, daarmee kan het wel denk ik. Duur. Maar je kan het ook gewoon doen, hopen dat hij niet te vaak volle load trekt, en kijken waar het schip strandt.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 21:06 ]
@ Chicane: Die review heb ik helaas niet gevonden... Het scheelt idd niet zo super super veel echter alle beetjes helpen om het stiller te houden en toch wat performance achter de hand te houden. Betwijfel of ik de 2100T vol zal trekken met wat simpele NAS zaken en SD/HD playback...
. Echter deze optie schijnt ook goed te werken. Vaak zit de koeler toch een eindje onder de stock koeler en kost niet eens super veel voor een "stille" optie.
)! Hier kunnen 2 schijven in (SG05 vereist een "mod" maar is mogelijk... wellicht zelfs een 2.5" erbij voor het OS + basis opslag).
Helemaal passief is idd vrijwel onmogelijk zonder een SUPER grote heatsink als je kast jaDreamvoid schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:48:
Same here... Hoe stiller hoe beter...Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:53:
[...]
Die oplossing ken ik nog niet. Ik ga eens opzoek naar een review daarvan
, want is best interessant als de voeding ook niet al te veel lawaai maakt
.
[afbeelding]
Daarom wilde ik voor de SG05 gaan of Lianli 11Q (of 08Q maar is nergens verkrijgbaar[...]
Hier heb ik zo'n voorbeeld wenslijst met een heatsink behuizing geplaatst: Verwijderd in "[BBG aanschaf] HTPC" Dan ben je zo'n 300 euro kwijt voor de behuizing, de koelelementen en de voeding. Je hebt dan erg weinig ruimte in de kast en moet zo'n vervelend dure slimline speler kopen. Je hebt voor je filmcollectie een NAS nodig.
Verwijderd
Die Q08 is toch redelijk verkrijgbaar?
pricewatch: Lian Li PC-Q08B (black)
pricewatch: Lian Li PC-Q08A (silver)
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 21:13 ]
Doelde in mijn omgevingVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:12:
Die Q08 is toch redelijk verkrijgbaar?
Verwijderd
Wie bestelt er anno 2011 nog offlinePat-Juh schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:23:
[...]
Doelde in mijn omgeving. Online uiteraard wel ja..
Zijn er dan uberhaupt nog lokale computerboeren met een voorraad aan pc onderdelen, zonder webshop?
Zou je met zo'n Geminii van CoolerMaster niet passief kunnen werken? Mijn X2 nogwat van AMD doet ook lekker passief met dat ding. Wel een rear exhaust maar ook wel een CPU die warmer wordt dan zo'n i3 of zo'n nieuwe Pentium.
Verwijderd
De vraag is op een gegeven moment waarom zou je dat willen. Als je twee hele stille fans vindt is het ook goedTsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:00:
Zou je met zo'n Geminii van CoolerMaster niet passief kunnen werken? Mijn X2 nogwat van AMD doet ook lekker passief met dat ding. Wel een rear exhaust maar ook wel een CPU die warmer wordt dan zo'n i3 of zo'n nieuwe Pentium.
True, bij mij is hij passief puur omdat de fan montage kit er ingewikkeld uit zag en ik dit wel prima vind
Hmm. Topic titel HTPC. Niet superpi "e-penis". De 'geroemde' meerwaarde v.w.b. een 2100(T) is eigenlijk een wassen neus. Het bied wat meer CPU power, maar dat is echt niet een gevalletje 'so much more user value', zeker niet in de categorie HTPC.Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:19:
Ik zie nog steeds geen voordeel van die llano dingen, middelmatige cpu en middelmatige prestaties. Voor dat geld koop je ook een i2100 systeem met dedicated gpu dat veel sneller is. Ok misschien iets duurder maar dan nog.
XBMC (en varianten) zijn (uiteraard) toegespitst op het weergeven van media. Dat is waar het om draait. Wat zet een snellere CPU nu voor zoden aan de dijk? Hooguit meer verbruik, en misschien i.p.v. 15min wachten -op een par reparatie o.i.d.- nu 10min wachten. Wow! Wat een verschil! In beide gevallen is het nog steeds wachten wat de klok slaat!! Biedt geen enkele meerwaarde in het weergeven van content.
Wat wel van meerwaarde is, is *hoe* je media wordt weergegeven. Daar draait het toch om bij een HTPC? En daar is Llano beduidend beter dan Sandy Bridge. Sterker nog, daar maakt Llano gehakt van Sandy Bridge (getest is HD3000, niet i2300t's zwaar omlaag geklokte HD2000).
De vraag is waarom je daar een A8 voor nodig hebt, is een E2 niet al ruim voldoende?
Verder is Llano eigenlijk een beetje een anticlimax, aangezien we eigenlijk alle APU componenten al kennen, en ze gezien de reviews samen in 1 package ook niet verrassend veel beter worden (waar je dan toch stiekem wel op hoopt). Intel heeft de betere cpu, AMD de betere igp, en loopt qua verbruik een klein beetje achter doordat ze wat later aan hun die-shrinks toe komen, maar levert wel veel voor je euro. Hey maar zo was het vorig jaar ook met Clarkdale vs Athlon II! En daarvoor met Wolfdale vs Athlon! De Fransen zeggen dan: Plus ça change, plus c'est la même chose.
Verder is Llano eigenlijk een beetje een anticlimax, aangezien we eigenlijk alle APU componenten al kennen, en ze gezien de reviews samen in 1 package ook niet verrassend veel beter worden (waar je dan toch stiekem wel op hoopt). Intel heeft de betere cpu, AMD de betere igp, en loopt qua verbruik een klein beetje achter doordat ze wat later aan hun die-shrinks toe komen, maar levert wel veel voor je euro. Hey maar zo was het vorig jaar ook met Clarkdale vs Athlon II! En daarvoor met Wolfdale vs Athlon! De Fransen zeggen dan: Plus ça change, plus c'est la même chose.
[ Voor 81% gewijzigd door Dreamvoid op 30-06-2011 03:48 ]
Verwijderd
De E2 heeft ook veel minder GPU shaders (160). De naam van de GPU is dan ook HD 6370D. Het is de vraag wat voor prestaties die GPU kan leveren. Als die processor echter voor zo'n 50-60 euro te koop is en ook net zulke goede HTPC prestaties neerzet als zijn grotere broer de A8 dan ziet het er goed uit. Het TDP van die E2 processor is 65w, wat een stuk schappelijker is dan 100w.Dreamvoid schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 03:21:
De vraag is waarom je daar een A8 voor nodig hebt, is een E2 niet al ruim voldoende?
Dus eigenlijk willen jullie zeggen dat ik beter op de llano kan wachten, dan heb ik namelijk geen aparte video kaart nodig. Enige nadeel is dat het natuurlijk even duurt voordat de prijzen op een acceptabel niveau zijn en voordat het duidelijk is welke mobo's goed zijn etc.
Intel komt volgend jaar met de opvolger van Sandy Bridge. Deze heeft ook een beduidend betere IGP. Ik zou daar even op wachten..Phusebox schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 07:19:
Dus eigenlijk willen jullie zeggen dat ik beter op de llano kan wachten, dan heb ik namelijk geen aparte video kaart nodig. Enige nadeel is dat het natuurlijk even duurt voordat de prijzen op een acceptabel niveau zijn en voordat het duidelijk is welke mobo's goed zijn etc.
//Edit
Wat ik wil zeggen is dat wij geen beslissing voor je kunnen nemen. Er zijn genoeg opties aangeboden in dit topic!
[ Voor 10% gewijzigd door WoKo op 30-06-2011 09:31 ]
Ben jij van plan om interlaced materiaal af te spelen (dus geen 720p of 1080p files maar 1080i)? Weet jij wat Vector addaptive interlacing is? Kun je geen low profile videokaart plaatsen? Heb je zin om een paar maanden te wachten op stabilisatie van prijzen en beschikbaarheid (van zowel cpu als moederbord)?Phusebox schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 07:19:
Is het antwoord op de meeste van bovenstaande vragen nee, dan kun je prima uit de voeten met een G620 of iets hoger. Als in een later stadium een aantal van bovenstaande zaken mee gaan spelen, dan kun je heel gemakkelijk een kaartje bijplaatsen.
Of die nieuwe Ilano's interessant gaan blijken voor HTPC gebruik moet ik nog zien. De benchmarks die nu naar buiten komen zijn vooral van de A8. Als ik me goed herinner is dat een quad core met een gpu met 400 sp's. Niet echt geschikt voor HTPC gebruik als je het mij vraagt. Ik zou wel willen weten hoe goed de laagst geclockte dualcore met iets mindere gpu het doet in beeldverwerking. Mocht deze in staat zijn om alle nabewerkingen te kunnen uitvoeren zonder veel energie te verbruiken (iig niet meer dan een pentium + HD6450 combo) dan hebben we een winnaar.
Nou interlaced materiaal wel, vooral zelf geschoten materiaal dan. Maar ik begrijp dat het dan dus verstandig is om een aparte grafische kaart te nemen voor interlaced materiaal?jaapsander schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:54:
[...]
Ben jij van plan om interlaced materiaal af te spelen (dus geen 720p of 1080p files maar 1080i)? Weet jij wat Vector addaptive interlacing is? Kun je geen low profile videokaart plaatsen? Heb je zin om een paar maanden te wachten op stabilisatie van prijzen en beschikbaarheid (van zowel cpu als moederbord)?
Is het antwoord op de meeste van bovenstaande vragen nee, dan kun je prima uit de voeten met een G620 of iets hoger. Als in een later stadium een aantal van bovenstaande zaken mee gaan spelen, dan kun je heel gemakkelijk een kaartje bijplaatsen.
Het is verstandig om pas iets te kopen wanneer je er achter komt dat je het nodig hebt. Je kan prima een setup kopen zonder grafische kaart. Voldoet het niet dan plaats je binnen 10 minuten er een losse HD6450 bij.Phusebox schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:57:
[...]
Nou interlaced materiaal wel, vooral zelf geschoten materiaal dan. Maar ik begrijp dat het dan dus verstandig is om een aparte grafische kaart te nemen voor interlaced materiaal?
and so the story continues....
Koop iets dat in je huidige behoefte voorziet en mogelijkheden biedt om aan toekomstige behoeften te voldoen.
Voor je video's kom je een heel eind met een igp setup, mocht je wellicht ooit willen gamen, zorg je er best voor dat je in ieder geval een slotje hebt waar je een kaart in kunt steken en je kast de ruimte er voor biedt (met in jouw geval een kast vsan max 13 cm hoog
)
Wacht met je aankoop als je geen haast hebt, maar weet wel, wanneer je dan ook besluit iets daadwerkelijk te kopen, the next best thing is not far away (met het risico dat er over 5 jaar nog niks staat
)
Koop iets dat in je huidige behoefte voorziet en mogelijkheden biedt om aan toekomstige behoeften te voldoen.
Voor je video's kom je een heel eind met een igp setup, mocht je wellicht ooit willen gamen, zorg je er best voor dat je in ieder geval een slotje hebt waar je een kaart in kunt steken en je kast de ruimte er voor biedt (met in jouw geval een kast vsan max 13 cm hoog
Wacht met je aankoop als je geen haast hebt, maar weet wel, wanneer je dan ook besluit iets daadwerkelijk te kopen, the next best thing is not far away (met het risico dat er over 5 jaar nog niks staat
Tijd voor een nieuwe bbg! Ik moet tussen nu en een paar weken een htpc bestellen en ik zie de bomen niet meer door het bos!
Full HD playback over het netwerk via XBMC, mail, surfen. Meer moet ik niet kunnen. Ik wil het in feite zo goedkoop mogelijk houden, maar als ik voor een klein beetje geld meer wat BF3 zou kunnen spelen (moet voor mij niet op Ultra staan), zou ik dat natuurlijk wel zien zitten.
Kan iemand me wat in de juiste richting duwen? Iets zoals Llano of toch iets met aparte GPU?
HTPC gaat niet superveel aanstaan, dus verbruik is niet m'n grootste zorg. Ik heb geen aparte audioinstallatie en ben ook niet van plan dat in de nabije toekomst aan te schaffen.
Budget was tussen de 300 en 400, inclu case en ssd, maar kga me voor wat meer natuurlijk niet laten kennen.
Als iemand iets gelijkaardigs aan het bouwen is, zet het aub even hier! Of als iemand een snelle tip kan geven, dank u!
Full HD playback over het netwerk via XBMC, mail, surfen. Meer moet ik niet kunnen. Ik wil het in feite zo goedkoop mogelijk houden, maar als ik voor een klein beetje geld meer wat BF3 zou kunnen spelen (moet voor mij niet op Ultra staan), zou ik dat natuurlijk wel zien zitten.
Kan iemand me wat in de juiste richting duwen? Iets zoals Llano of toch iets met aparte GPU?
HTPC gaat niet superveel aanstaan, dus verbruik is niet m'n grootste zorg. Ik heb geen aparte audioinstallatie en ben ook niet van plan dat in de nabije toekomst aan te schaffen.
Budget was tussen de 300 en 400, inclu case en ssd, maar kga me voor wat meer natuurlijk niet laten kennen.
Als iemand iets gelijkaardigs aan het bouwen is, zet het aub even hier! Of als iemand een snelle tip kan geven, dank u!
Voor BF3 moet je een dedicated GPU nemen, dat ga je absoluut niet redden met 400 euro.
En dan tegen de tijd dat BF3 uit komt een videokaart erbij kopen. Echter dan moet je wel denken aan low-medium kwaliteit, zeker geen high.
| 1 | Silverstone LC10-E | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 94,20 | € 94,20 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 430W | € 45,40 | € 45,40 |
| 1 | OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB | € 153,10 | € 153,10 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 26,54 | € 26,54 |
| 1 | Asrock H67M B3 | € 70,21 | € 70,21 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 478,35 | |
En dan tegen de tijd dat BF3 uit komt een videokaart erbij kopen. Echter dan moet je wel denken aan low-medium kwaliteit, zeker geen high.
Ok, geen cheap BF3 oplossing dus. Dat idee laat ik dus wel varen. Enkel xbmc+surf pc'tje dus.
-120gig ssd, is een cheap-o 32gig niet genoeg?
-Zonder te gamen lijkt 4gig overkill, maar 26 euro, dat mag blijven.
-Grote case, ik had iets kleiners in gedachten, maar aangezien die toch niet in het zicht staat... En plek genoeg om m'n harde schijven uit m'n desktop te halen en die rechtstreeks hierin te proppen. Ik zal dit machientje dan gebruiken als homeserver.
-Mobo, cpu en voeding, daar ken ik helemaal niks van. Ging Llano niet goed en goedkoop zijn? Is dit dan niet beter voor de aangepaste doeleinden?
-Grote case, ik had iets kleiners in gedachten, maar aangezien die toch niet in het zicht staat... En plek genoeg om m'n harde schijven uit m'n desktop te halen en die rechtstreeks hierin te proppen. Ik zal dit machientje dan gebruiken als homeserver.
-Mobo, cpu en voeding, daar ken ik helemaal niks van. Ging Llano niet goed en goedkoop zijn? Is dit dan niet beter voor de aangepaste doeleinden?
Over de SSD, ik denk dat 64 GB de gulden middenweg is hier. Het kan prima op 32 GB hoor, maar dan moet je wel je best doen om niet teveel overbodige troep te installeren. Heb zelf een 64GB crucial M4 (ben ik zeer over te spreken) en heb ongeveer 29GB in gebruik (Win7 met XBMC en wat andere kleine programma's). Door windows 7 te tweaken kun je die 29GB nog wat kleiner maken.BobbyDgtl schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:07:
Ok, geen cheap BF3 oplossing dus. Dat idee laat ik dus wel varen. Enkel xbmc+surf pc'tje dus.
Als je de kast toch uit het zicht hebt kun je kiezen voor een normale kast waar meer en makkelijker schijven inpassen?
Mobo is prima. Als je niet gaat gamen kun je ook nog prima een Pentium G620 pakken. Voeding kan ook nog wel wat minder (300W/350W bequiet). Llano is best een mooi platform, maar vooral dat er een relatief (!) sterke GPU met de CPU gecombineerd is. Deze kracht heb jij voor een relatief simpele server/HTPC niet nodig. En de dualcore Llano's komen ook pas later.
Ik ging uit van BF3, in dat geval is 120GB wel aan te raden naar mijn mening.BobbyDgtl schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:07:
Natuurlijk kan het ook kleiner, echter jij gaf niet aan wat voor formaat dus koos ik gewoon een kast die naar mijn mening ruim voldoet.-Grote case, ik had iets kleiners in gedachten, maar aangezien die toch niet in het zicht staat... En plek genoeg om m'n harde schijven uit m'n desktop te halen en die rechtstreeks hierin te proppen. Ik zal dit machientje dan gebruiken als homeserver.
Voor de aangepaste doeleinden kan je prima een Pentium G620 of G840 nemen, is stukje goedkoper. Llano moet nog beschikbaar komen, als je daarop kan wachten is dat wel een idee, echter of het goedkoper zal worden dan de Pentium?-Mobo, cpu en voeding, daar ken ik helemaal niks van. Ging Llano niet goed en goedkoop zijn? Is dit dan niet beter voor de aangepaste doeleinden?
Llano zal wel goedkoper moeten worden dan (equivalente) Intels, anders verkoopt AMD niks. Dat is al jaren zo in de low-end markt. Je zag al dat toen de release date van de SNB Pentiums dichterbij kwam, de prijzen van Brazos/Zacate bordjes rap omlaag gingen.
Op tweakers.net frontpage staat een leuk artikel waarin de Llano apu is getest tov een aantal andere processors (met en zonder dedicated gpu).Tsurany schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:35:
Voor de aangepaste doeleinden kan je prima een Pentium G620 of G840 nemen, is stukje goedkoper. Llano moet nog beschikbaar komen, als je daarop kan wachten is dat wel een idee, echter of het goedkoper zal worden dan de Pentium?
Mocht Llano willen slagen, zal de prijs nog iets omlaag moeten. Een g620/840 icm een hd6450 biedt nu denk ik nog voordelen tov Llano voor ongeveer hetzelfde geld.
De case gaat uit het zicht staan, maar er is wel geen plek voor een normale case. En deze case heeft plek voor 7 3,5" schijven, meer dan genoeg!
Ideetjes qua koeling? Liefst zo stil mogelijk natuurlijk!
Alvast bedankt voor de vele hulp!
| 1 | Intel Pentium G840 | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,50 | € 34,50 |
| 1 | Crucial m4 SSD 64GB | € 92,- | € 92,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 377,05 | |
2x een stille 92 cm fan erin. Bijvoorbeeld een pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm en deze op de fan headers van je moederbord aansluiten om ze te regelen (jouw moederbord heeft 2 3 pin fan headers). Verder een Big Shuriken op je CPU en je zal je HTPC niet horen.BobbyDgtl schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 14:20:
De case gaat uit het zicht staan, maar er is wel geen plek voor een normale case. En deze case heeft plek voor 7 3,5" schijven, meer dan genoeg!
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G840 € 64,90 € 64,90 1 Silverstone LC10-E € 88,90 € 88,90 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,50 € 34,50 1 Crucial m4 SSD 64GB € 92,- € 92,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 26,54 € 26,54 1 Asrock H67M B3 € 70,21 € 70,21 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 377,05
Merci!
Nu dit nog in belgie ergens kunnen bestellen voor een deftige prijs en geen maand wachttijd, en ik ben blij!
Iemand een idee wat deftige webshops in belgie zijn?
Nu dit nog in belgie ergens kunnen bestellen voor een deftige prijs en geen maand wachttijd, en ik ben blij!
Iemand een idee wat deftige webshops in belgie zijn?
| 1 | Intel Pentium G840 | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 26,75 | € 26,75 |
| 2 | Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm | € 4,- | € 8,- |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,50 | € 34,50 |
| 1 | Crucial m4 SSD 64GB | € 92,- | € 92,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 411,80 | |
Vreemd, sinds wanneer heeft een i3 een HD 3000 GPU?? Verder idle heel zuinig. Ben ik benieuwd naar het verbruik van de dualcore Llano!rlkz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 14:47:
Even een crosspost uit AMD topic;
[afbeelding]
[afbeelding]
xbitlabs
Wellicht interessant als i3 concurrent
Hoewel de review van tweakers laat zien dat de A8 cpu idle niet zuiniger is dan een i3 2100 (scheelt maar 2 watt)
reviews: Fusion cooking: AMD's Lynx getest
Verwijderd
rlkz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 14:47:
Even een crosspost uit AMD topic;
[afbeelding]
[afbeelding]
xbitlabs
Wellicht interessant als i3 concurrent

vs i3 2100T en Intel Pentium G-serie

http://www.xbitlabs.com/a...50-g840-g620_8.html#sect0
Concluderend biedt de A8-3850 weinig meerwaarde voor HTPC's, laat staan de langzamere varianten.rlkz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:15:
AnandTech heeft een HTPC review getikt van de A8-3850
Tenminste, dat is wat ik er persoonlijk uit haal.
Hmmm.. duidelijk het voordeel van QuickSync ^Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:17:
[...]
[afbeelding]
vs i3 2100T en Intel Pentium G-serie
[afbeelding]
http://www.xbitlabs.com/a...50-g840-g620_8.html#sect0
Helemaal perfect is het niet, maar Llano doet wel zijn best. Maakt me wel ontzettend aan het twijfelen, i3-2100(T) vs A8-3800/3850..There is no QuickSync-like efficient transcoding support in the A8-3850. However, we do not believe it is currently a con for AMD from the perspective of HTPC enthusiasts. QuickSync may become beneficial to HTPC users once open source support materializes or x264 is able to utilize some part of that dedicated silicon encoder, both of which seem unlikely to happen in the near future.
I browse with Vivaldi
Verwijderd
24p bug van Intel stukjePhusebox schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:23:
[...]
Concluderend biedt de A8-3850 weinig meerwaarde voor HTPC's, laat staan de langzamere varianten.
We have seen that Intel is able to achieve 23.976 Hz refresh of sorts by disabling UAC on Windows 7 systems. There is currently an Intel driver in the works which removes this restriction (and I have my hands on it! Expect to see how it performs when I review ASRock's CoreHT 252B in the coming days).
Wat bedoel je hiermee? Dat de intel i3 een 24p bug heeft (oplossing in de maak is) maar de llano niet?Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:37:
[...]
24p bug van Intel stukje. Ben benieuwd wat de resultaten daarvan gaan zijn
.
[...]
Verwijderd
Dat als die driver een oplossing vormt voor de 24p bug er geen reden meer is om een aparte grafische kaart aan te moeten schaffen en het voordeel van Llano verder wegebt. Ook als die driver werkt onder LinuxPhusebox schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:40:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Dat de intel i3 een 24p bug heeft (oplossing in de maak is) maar de llano niet?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2011 15:49 ]
Verwijderd
waarom niet deze SSD:
pricewatch: Corsair Force F115 (25nm) 115GB
ze beginnen toch eindelijk te zakken in prijs lijkt het, die SSD's...voor slechts 1148 EUR kan je met 9 zo'n SSD's een TB opslag bekomen
ze beginnen toch eindelijk te zakken in prijs lijkt het, die SSD's...voor slechts 1148 EUR kan je met 9 zo'n SSD's een TB opslag bekomen
Mooie prijs voor die SSD. Ondanks dat het nog op een sandforce 1200 controller is gebaseerd is zoiets meer dan snel genoeg voor HTPC gebruik. Heeft dat 25 nm geheugen toch nog een voordeel, ze worden eindelijk goedkoper...Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:56:
waarom niet deze SSD:
ze beginnen toch eindelijk te zakken in prijs lijkt het, die SSD's...voor slechts 1148 EUR kan je met 9 zo'n SSD's een TB opslag bekomen![]()
The AMD 6550D in the A8-3850 is much better than the Intel HD 3000 Graphics in video post processing quality. However, this leads to increased expectations like support for full post processing on Blu-ray videos. Unfortunately, the 6550D has a number of issues which prevent it from fulfilling the requirement.Phusebox schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:23:
[...]
Concluderend biedt de A8-3850 weinig meerwaarde voor HTPC's, laat staan de langzamere varianten.
De 6550D is beter in video's post processen dan de Intel oplossing.
The Enforce Smooth Video Playback feature needs more work if it is going to get enabled by default. Instead of having pre-defined conditions, it would be beneficial to activate this feature on the fly. Currently, the monitor resolution, input video resolution and bitrate are taken into account while deciding to enable or disable ESVP. This very feature causes botched playback of streams which play properly on the Sandy Bridge systems.
Dit is driver based op te lossen waardoor het geen minpunt meer zal zijn van de 6550D en dan zal hij dus beter presteren.
Does the AMD 6550D render a discrete HTPC GPU redundant? With the current state of affairs, we have to say that the market for GPUs such as the GT 430 and the AMD 6570 will remain in place for some time to come.
Voor wie echt betere post processing wilt toepassen is een echte videokaart nog steeds geen overbodige luxe.
There is no QuickSync-like efficient transcoding support in the A8-3850. However, we do not believe it is currently a con for AMD from the perspective of HTPC enthusiasts. QuickSync may become beneficial to HTPC users once open source support materializes or x264 is able to utilize some part of that dedicated silicon encoder, both of which seem unlikely to happen in the near future.
Een QuickSync achtige transcoding ondersteuning is niet iets wat je in de toekomst hoeft te verwachten.
Retaining low end GPU performance for Brazos could have been accepted, but having the same restrictions on the APUs for the mainstream market doesn't pass muster. The 6550D may be a good first step for AMD to counter Intel's GPUs in the HTPC market, but our expectations from the desktop Llano were much higher.
Voldoet dus absoluut niet aan de verwachtingen die er lagen.
Dus inderdaad, wat je zegt, voor een HTPC voegt het feitelijk niks toe, enkel als de prijs straks lager is dan de G620 oplossing kan het de overweging waard zijn.
Verwijderd
Ik heb eigenlijk door al die negatieve verhalen over de OCZ Vertex/ Agility geen vertrouwen meer in de Sandforce controllers. Voor opslag maakt het sowieso niet uit of je nu een SSD of een HDD gebruikt. Je kunt beter 4 van deze schijven in Raid 0 zetten om zo vliegensvlug te kunnen opstartenVerwijderd schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:56:
waarom niet deze SSD:
ze beginnen toch eindelijk te zakken in prijs lijkt het, die SSD's...voor slechts 1148 EUR kan je met 9 zo'n SSD's een TB opslag bekomen![]()
Dit topic is gesloten.
![]()