Ik had die dingen nog helemaal niet gevonden, maar ik vind ze er wel strak uitzienVerwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 00:19:
@ Coca-Cola: mijn Asrock Vision 3D is 18cm breed en 18cm diep. Maar dat is wel een kant-en-klaar kastje met alles er al in, valt weinig aan te veranderen.
Er is ook nog de ASRock Core 100HT, die is flink goedkoper (en lelijker), en is 195 x 70 x 186 mm. Wel met de IGP van de vorige generatie Core i3 in plaats van de nVidia in de Vision 3D, maar voor video maakt dat niet uit.Coca-Cola schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 09:26:
Ik had die dingen nog helemaal niet gevonden, maar ik vind ze er wel strak uitzien. Hoe kijk jij er alleen tv mee? Heb je een externe (usb) tv tuner?
[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2011 11:10 ]
Is die film nou 24 fps of 23.976 fps? De i3 heeft geen probleem met 24p materiaal (=directe film transfer), maar wel met 23.976 (=lichtelijk vertraagde transfer, voor ideale weergave op 60Hz NTSC TV's: 3:2 pulldown). Allebei is mogelijk op BluRay, en allebei komt voor.Tsurany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 17:55:
Ja, neem gewoon de 2100, KAdrifter heeft idd gelijk. TDP is lager wat fijn is met voedingen zoals de PicoPSU, verder geen echt nut.
Het is een issue als je 24p materiaal afspeelt, praktisch al het blu-ray materiaal is 24p en zal ook op 24p geript worden. Vreemd dat je zoveel 25p materiaal hebt. De eerste film die ik pak, 300, is al 24p.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2011 11:19 ]
Op het moment is de 380W in de pricewatch goedkoper dan de 330W. Vind juist de 330W handig voor HTPC gebruik. Deze zal bij idle verbruik nog wat efficiënter zijn dan de 380W.Juronymous schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 07:50:
[...]
Ik heb deze anderhalve week geleden bij Freezing Hardware besteld omdat die toen het goedkoopst was. Volgens mij was ie toen volgens hun website wel voorradig, maar in plaats van de 330W heb ik de 380W ontvangen. Zonder dat ik daar überhaupt vooraf bericht over heb gehad. Ik ga er echter niet moeilijk overdoen, de 380 is bij FH iets van 10 euro duurder.
23.976 fps.Dreamvoid schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:53:
[...]
Is die film nou 24 fps of 23.976 fps? De i3 heeft geen probleem met 24p materiaal (=directe film transfer), maar wel met 23.976 (=lichtelijk vertraagde transfer, voor ideale weergave op 60Hz NTSC TV's: 3:2 pulldown). Allebei is mogelijk op BluRay, en allebei komt voor.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Ja, is een mooi apparaatje hoor.Coca-Cola schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 09:26:
[...]
Ik had die dingen nog helemaal niet gevonden, maar ik vind ze er wel strak uitzien. Hoe kijk jij er alleen tv mee? Heb je een externe (usb) tv tuner?
Nee ik kijk er geen tv mee, dus ik heb geen tv tuner erbij. Ik kijk alleen via internet soms wat journaal en 'Dames in de dop' of 'Echte meisjes in de jungle', via RTLgemist.nl, haha.
Ik heb een squeezebox receiver en een app op mijn Android telefoon. Werkt prima. Enige is dat je nog een Squeezebox server nodig hebt (draait bij mij op mijn NAS) en dat de de receiver nog even moet configureren met een progjeLoki.Nya schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 02:16:
Ik heb niet veel kaas gegeten van kant en klare mediaspelers, maar met mijn HTPC speel ik ook veel muziek mee af met XBMC. Gewoon per map te selecteren. Waar ik nog wel aan zit te denken is iets in de richting van de Logitech Squeezebox of de XBMC remote voor android telefoons/tablets zodat ik de tv niet aan hoef te hebben.
Iemand nog tips over het afspelen van muziek zonder te TV aan te hebben staan?
Patrick Stewart:"So you are not married, you don't have a girlfriend AND you've never seen Star Trek?"
Ben benieuwd of mensen nog leuke tips hebben betreffende mijn wishlist:
Ik wil morgen de onderdelen misschien al gaan halen. dit gecombineerd met dualboot win7 en XBMC en de Anysee E7 die ik al heb.
Dit draait nu op een Asus EB1012 en is echt té traag om lekker mee te werken...
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus E35MI-I DELUXE | € 131,15 | € 131,15 |
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU | € 157,81 | € 157,81 |
| 1 | Keysonic KSK-3202 BT | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Logitech Harmony One Advanced Universal Remote | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 60GB | € 109,- | € 109,- |
| 1 | OCZ Reaper HPC DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel | € 85,12 | € 85,12 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 706,98 | |
Ik wil morgen de onderdelen misschien al gaan halen. dit gecombineerd met dualboot win7 en XBMC en de Anysee E7 die ik al heb.
Dit draait nu op een Asus EB1012 en is echt té traag om lekker mee te werken...
Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)
WTF moet je met 8GB RAM in een HTPC
..
2GB is meer als voldoende: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G
En wat voor media ga je afspelen? Want 60GB heb je met een paar films al vol..
2TB HDD niet gezien
2GB is meer als voldoende: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G
En wat voor media ga je afspelen? Want 60GB heb je met een paar films al vol..
2TB HDD niet gezien
[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 21:26 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Zit toch een 2TB schijf bij? Maar 8GB ram is idd lichtelijk overdreven
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
hehe, ja, maar voor die paar centen ga ik niet lopen klungelen
Je klungelt echter welmakkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:28:
hehe, ja, maar voor die paar centen ga ik niet lopen klungelen
Meer als 4GB ga je in dit systeem echt geen baat bij krijgen..
[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 21:31 ]
Dat bespaart me 35 euro. Maar hoe vaak is me wel niet gezegd dat het genoeg geheugen was, en hoevaak hebben we uiteindelijk niet bij mogen prikken? 125 MB w95, uiteindelijk 256, 512 mb winxp, uiteindelijk 2 gb, 2 gb Vista, uiteindelijk 4 gb, win7 4 gb, uiteindelijk? nou ja, 6 gb draait prima tot dusver.
Maar langzamer zal het er niet van worden. dus of het klungelen is zien we na een jaartje wel?
Maar langzamer zal het er niet van worden. dus of het klungelen is zien we na een jaartje wel?
Als jij 3 a 4 jaar lang onder een Windows installatie zit zonder de installatie te verversen, dan ben je aan het klungelen ja
.
Ik draai Win7 pro x86-64 nu zo'n 2 jaar met 4GB DDR3 geheugen van kingstone, nooit meer nodig gehad in bijv spellen ect. Laat staan in een HTPC.
Ik draai Win7 pro x86-64 nu zo'n 2 jaar met 4GB DDR3 geheugen van kingstone, nooit meer nodig gehad in bijv spellen ect. Laat staan in een HTPC.
[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 21:49 ]
Ik installeer ongeveer 2x jaar per mijn gamebak. En 4 a 5x per jaar mijn werk laptop, mijn HTPC 1x, maar die doet ook niks bijzonders. Ik zit zelf in de IT. Dus ik weet dat niks soepeler draait dan een schone installatie. Zorgvuldig installeren en dus vooral herinstalleren doet meer goed dan extra geheugen of een processor upgrade in de meeste gevallen.
Waar is meer geheugen dan nu nodig is, maar niet meer geheugen dan het systeem aan kan sukkelen?
Er kan 16 Gb in. ik wilde eigenlijk nu 1x 8gb nemen en dan ooit upgraden als het interessant was. Maar dat is prijstechnisch nooit interessant zoals het er nu uit ziet.
(i love myself a bit of a discussion)
En aangezien op de rest geen commentaar of tips krijg, ben je daar dan wel mee eens?
Waar is meer geheugen dan nu nodig is, maar niet meer geheugen dan het systeem aan kan sukkelen?
(i love myself a bit of a discussion)
En aangezien op de rest geen commentaar of tips krijg, ben je daar dan wel mee eens?
[ Voor 3% gewijzigd door makkie ;) op 19-05-2011 21:53 ]
Je zit in de IT? Ik geloof het niet. Iemand die in de IT zit gaat niet de cheapass uithangen met een Fusion systeem om vervolgens al het geld weg te smijten aan geheugen dat niks zit te doen.
Het bespaart trouwens 60 euro, kan je mooi upgraden naar een i3 systeem.
Edit:
Edit:
Dit slaat nergens op, dat weet je he? Het ligt absoluut niet aan het OS of je genoeg geheugen hebt, dat ligt aan de applicaties. Echter ik zie niet hoe XBMC over een paar jaar tijd opeens 8GB geheugen nodig gaat hebben. Zelfde met de ander media center applicaties.makkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:38:
Dat bespaart me 35 euro. Maar hoe vaak is me wel niet gezegd dat het genoeg geheugen was, en hoevaak hebben we uiteindelijk niet bij mogen prikken? 125 MB w95, uiteindelijk 256, 512 mb winxp, uiteindelijk 2 gb, 2 gb Vista, uiteindelijk 4 gb, win7 4 gb, uiteindelijk? nou ja, 6 gb draait prima tot dusver.
[ Voor 60% gewijzigd door Tsurany op 19-05-2011 22:14 ]
Ditto.Tsurany schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:56:
Je zit in de IT? Ik geloof het niet. Iemand die in de IT zit gaat niet de cheapass uithangen met een Fusion systeem om vervolgens al het geld weg te smijten aan geheugen dat niks zit te doen.
ah, nu zijn jullie gewoon gemeen aan het doen 
Ik weet dat de i3 sneller is, zeker icm met een losse videokaart, maar hij is ook weer duurder (zelfs zonder die videokaart), en voor HTPC is de AMD E350 meer dan voldoende toch? De feauture set van het moederbord daarbij is ook behoorlijk.
Verbruik is ook een interessant plaatje als je kijkt naar een HTPC die je 24 uur lang aan wil laten staan he.
http://techreport.com/articles.x/20401/5
Heeft de Sandybridge ook niet nog steeds een issue met 24p waardoor je een losse videokaart moet kopen ook?
Begrijp me niet verkeer hé. Ik vraag hier om advies.
Ik weet dat de i3 sneller is, zeker icm met een losse videokaart, maar hij is ook weer duurder (zelfs zonder die videokaart), en voor HTPC is de AMD E350 meer dan voldoende toch? De feauture set van het moederbord daarbij is ook behoorlijk.
Verbruik is ook een interessant plaatje als je kijkt naar een HTPC die je 24 uur lang aan wil laten staan he.
Heeft de Sandybridge ook niet nog steeds een issue met 24p waardoor je een losse videokaart moet kopen ook?
Begrijp me niet verkeer hé. Ik vraag hier om advies.
Dit heb ik al vaker gezegd, maar als je TV wilt kijken via je HTPC is meer geheugen zeer handig. Ik heb 2GB en daar heb ik wel spijt van omdat ik nu niet kan timeshiften via een ramdisk. Bovendien heb ik aardig wat services draaien op mijn HTPC en is er idle al >1GB in gebruik.
Ik vind de anti-geheugen discussie hier elke keer overigens zeer vermoeiend. Laat mensen lekker een paar tientjes meer uitgeven aan ram als ze dat willen, baat het niet dan schaadt het dus ook niet.
Ik vind de anti-geheugen discussie hier elke keer overigens zeer vermoeiend. Laat mensen lekker een paar tientjes meer uitgeven aan ram als ze dat willen, baat het niet dan schaadt het dus ook niet.
I beg to differ:makkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:27:
Ik weet dat de i3 sneller is, zeker icm met een losse videokaart, maar hij is ook weer duurder.
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 17,42 | € 17,42 |
| 1 | Asus P8H61-I | € 67,50 | € 67,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 179,92 | |
HD5450 ofzo erbij mocht je een dedicated GPU willen, zelfs dan zit je nog een 10ntje onder jouw prijs..
| 1 | Asus E35MI-I DELUXE | € 131,15 | € 131,15 |
| 1 | OCZ Reaper HPC DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel | € 85,12 | € 85,12 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 216,27 | |
In idle gebruikt de i3 bijna niks, en tijdens load heb je een klap meer preformance.Verbruik is ook een interessant plaatje als je kijkt naar een HTPC die je 24 uur lang aan wil laten staan he.
En dat geven wijBegrijp me niet verkeer hé. Ik vraag hier om advies.
En met het bekijken van een full HD film of TV gaat dit geheugengebruik amper omhoog. En op een SSD kan je prima timeshiften.Frank-NL schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:29:
Dit heb ik al vaker gezegd, maar als je TV wilt kijken via je HTPC is meer geheugen zeer handig. Ik heb 2GB en daar heb ik wel spijt van omdat ik nu niet kan timeshiften via een ramdisk. Bovendien heb ik aardig wat services draaien op mijn HTPC en is er idle al >1GB in gebruik.
Het baad hem niet, maar het kost hem extra geld. Dus het schaad wel.Ik vind de anti-geheugen discussie hier elke keer overigens zeer vermoeiend. Laat mensen lekker een paar tientjes meer uitgeven aan ram als ze dat willen, baat het niet dan schaadt het dus ook niet.
Daarnaast ondersteunt zijn bord maximaal 8GB in de vorm van 2 DIMM's
"2 x DIMM, Max. 8 GB, DDR3 1066/800 Non-ECC,Un-buffered Memory"
Jij komt met het argument.
Dus een E350 is voldoende maar 2GB ram niet? Een i3 zal je merken, die 6GB ram niet. Op het vlak ga je voor 'net genoeg' en op het andere vlak voor 'way to much'.Ik weet dat de i3 sneller is, zeker icm met een losse videokaart, maar hij is ook weer duurder (zelfs zonder die videokaart), en voor HTPC is de AMD E350 meer dan voldoende toch? De feauture set van het moederbord daarbij is ook behoorlijk.
Verbruik is interessant, echter moet je dan wel naar idle verbruik kijken. Ervaringen uit dit en andere topics laat blijken dat de i3 ook extreem zuinig is. Tijdens load verbruikt een i3 wel meer stroom ja, echter heb je ook gigantisch meer vermogen klaar staan.Verbruik is ook een interessant plaatje als je kijkt naar een HTPC die je 24 uur lang aan wil laten staan he.
Timeshiften via een SSD zal ook wel prima verlopen hoorFrank-NL schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:29:
Neuh, kost enkel geld. Mensen mogen best zelf kiezen, maar ik wil graag dat ze overduidelijk weten dat het geen voordelen heeft. Zeker in dit geval, 8GB is totaal onnodig maar een i3 is zeker wat voor te zeggen als je toch meer wilt uitgeven en toekomst voorbereid wil zijn.Ik vind de anti-geheugen discussie hier elke keer overigens zeer vermoeiend. Laat mensen lekker een paar tientjes meer uitgeven aan ram als ze dat willen, baat het niet dan schaadt het dus ook niet.
Timeshiften op een SSD, die kan je dan na een half jaar wel weggooien. Over geldverspilling gesproken.
Je moet JOUW mening niet als feit presenteren: het KAN wel voordelen hebben. Afhankelijk van de situatie. Daal eens af uit je ivoren toren, mensen komen hier voor een advies en niet om neergesabeld te worden omdat je het niet met ze eens bent.
Je moet JOUW mening niet als feit presenteren: het KAN wel voordelen hebben. Afhankelijk van de situatie. Daal eens af uit je ivoren toren, mensen komen hier voor een advies en niet om neergesabeld te worden omdat je het niet met ze eens bent.
[...]
Het baad hem niet, maar het kost hem extra geld. Dus het schaad wel.
[/quote]
2 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
http://www.asus.com/Mothe...55/P8H61I/#specifications

oke, nieuw opzet ik ben overstag als het gaat om de i3. maar 4 gb geheugen ipv 2 gb. al is 8 echt nooit weg. Maar 2 gb is echt niet genoeg voor windows 7 met mediacenter, wel voor XBMC, maar ik wil dual booten.
beter?
Het baad hem niet, maar het kost hem extra geld. Dus het schaad wel.
[/quote]
2 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
http://www.asus.com/Mothe...55/P8H61I/#specifications
oke, nieuw opzet ik ben overstag als het gaat om de i3. maar 4 gb geheugen ipv 2 gb. al is 8 echt nooit weg. Maar 2 gb is echt niet genoeg voor windows 7 met mediacenter, wel voor XBMC, maar ik wil dual booten.
| 1 | Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU | € 157,81 | € 157,81 |
| 1 | Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Silverline | € 32,12 | € 32,12 |
| 1 | Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI | € 25,11 | € 25,11 |
| 1 | Asus P8H67-I Deluxe | € 117,- | € 117,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 759,94 | |
beter?
2GB met Mediacenter is anders geen probleem hier... Achja, over 15 euro ga ik niet meer klagen
.
Vanwaar de keuze voor een duur mobo?
Vanwaar de keuze voor een duur mobo?
Ah joh, als ze niet met GOEDE argumenten komen dan luister ik er toch niet naar. Maar er valt genoeg te zeggen voor waar ze mee aan komen. Timeshiften en storage van films ga ik proberen op de 2tb disk te laten doen. die is heus wel snel genoeg. Maar 2 Gb zal ik NIEMAND meer aanraden op dit moment.Frank-NL schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:12:
Timeshiften op een SSD, die kan je dan na een half jaar wel weggooien. Over geldverspilling gesproken.
Je nieuwe mobo gebruikt trouwens SODIMM... (Laptopgeheugen).
Misschien wat om rekening mee te houden..
4GB: pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G
2GB zal ik echter iedereen met een HTPC die niet wil gaan rarren/parren gewoon aanraden.
2Gb zal ik ook niemand aanraden.. Jezus zeg.. wtf moet een mens tegenwoordig nog met 256MB.makkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:20:
Maar 2 Gb zal ik NIEMAND meer aanraden op dit moment.
2GB zal ik echter iedereen met een HTPC die niet wil gaan rarren/parren gewoon aanraden.
[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2011 23:25 ]
Nu ziet je gewoon te miereneukeD4NG3R schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:22:
Je nieuwe mobo gebruikt trouwens SODIMM... (Laptopgeheugen).
[...]
2Gb zal ik ook niemand aanraden.. Jezus zeg.. wtf moet een mens tegenwoordig nog met 256MB.
2 GB is echter nog steeds minimum. Bij uitkomen van Win7 was 2GB al het recommended minimum voor x64.
Hangt van het gebruik af he.Frank-NL schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:12:
Jawel, 2GB is wel genoeg. Het is genoeg voor Windows 7 met XBMC, Windows 7 met MediaPortal en Windows 7 met Windows Media Center.makkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:17:
En heb je daar ook maar enige onderbouwing voor? Of is het dat typische onderbuik gevoel waar iedereen mee komt wat nergens op slaat?makkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:20:
Maar 2 Gb zal ik NIEMAND meer aanraden op dit moment.
Ja en dat is puur om gezeik van gebruikers te voorkomen. Win7 met 1GB ram zal voor bijna elke HTPC omgeving acceptabel draaien, 2GB zal prima draaien.makkie ;) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:36:
2 GB is echter nog steeds minimum. Bij uitkomen van Win7 was 2GB al het recommended minimum voor x64.
En ook al wil je rarren en parren zou ik het ook aanraden. Ik snap niet waar dat rar en par gezeur vandaan komt, ik heb het zelf vaak genoeg bijgehouden, ik heb gekeken naar het geheugengebruik om mijn server en SABnzbd komt niet boven de 100MB uit, bij lange na niet. Par en rar processen komen ook echt niet in de buurt van de 50MB.D4NG3R schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:22:
Mijn server heeft 2GB geheugen, daar gaat nog een 256MB OpenVPN VM vanaf, dan draait er nog van alles om Spotweb in de lucht te houden en diverse download tools zoals Sickbeard en Couchpotato en ik heb nog zat geheugen over. Enkel wanneer je daadwerkelijk tientallen services gaat draaien is meer dan 2GB nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2011 11:23 ]
Als je een HTPC inzet als enkel en alleen HTPC zal 2 GB vast voldoende zijn. Maar dit systeem gaat ook gebruikt worden voor een occasional spelletje, MSN, Skype, internet, Remote Potato, itunes en vast nog genoeg andere kleine en soms grotere apps. Mijn ervaring is dat 2 gb kantje boord is. Nu al. Das al het bewijs en ervaring dat ik hoef te hebben.
Daarbij wil ik dat ding wegzetten en er 2 a 3 jaar geen omkijken meer naar hebben qua hardware.
En gezeur van de gebruikers voorkomen? Is dat niet waar het om draait? Een systeem opzetten dat nu en morgen lekker draait en blijft draaien? Of loop jij altijd de kantjes ervanaf en zet je alleen hardware weg die vandaag voldoet aan de eisen om enkele tientjes te besparen?
Maar, heren, meningen verschillen nou eenmaal. Er valt voor ieder z'n mening wel iets te zeggen
Toch? Maar ik wordt hier wel weer wijzer van. thnx daarvoor. Nog even nadenken over de exacte config. Sta nu met jullie hulp en advies op het volgende:
Daarbij wil ik dat ding wegzetten en er 2 a 3 jaar geen omkijken meer naar hebben qua hardware.
En gezeur van de gebruikers voorkomen? Is dat niet waar het om draait? Een systeem opzetten dat nu en morgen lekker draait en blijft draaien? Of loop jij altijd de kantjes ervanaf en zet je alleen hardware weg die vandaag voldoet aan de eisen om enkele tientjes te besparen?
Maar, heren, meningen verschillen nou eenmaal. Er valt voor ieder z'n mening wel iets te zeggen
Toch? Maar ik wordt hier wel weer wijzer van. thnx daarvoor. Nog even nadenken over de exacte config. Sta nu met jullie hulp en advies op het volgende:
| 1 | Kingston KTA-MB1333/4G | € 39,60 | € 39,60 |
| 1 | Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI | € 25,11 | € 25,11 |
| 1 | Asus P8H67-I Deluxe | € 117,- | € 117,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 767,42 | |
Misschien voortaan eens noemen wat je er mee wilt gaan doen? Dat zal veel schelen. Je hebt het nu in feite over een desktop die op je TV aangesloten zit, dat is wat anders dan wat de meesten hier doen.makkie ;) schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 00:19:
Als je een HTPC inzet als enkel en alleen HTPC zal 2 GB vast voldoende zijn. Maar dit systeem gaat ook gebruikt worden voor een occasional spelletje, MSN, Skype, internet, Remote Potato, itunes en vast nog genoeg andere kleine en soms grotere apps. Mijn ervaring is dat 2 gb kantje boord is. Nu al. Das al het bewijs en ervaring dat ik hoef te hebben.
Voor Microsoft wel ja, die willen niet dat mensen met 1GB zitten en dan een zware applicatie starten en geheugen tekort komen. Echter Tweakers kunnen wel zelf die inschatting maken.En gezeur van de gebruikers voorkomen? Is dat niet waar het om draait?
Ik geef niet meer uit dan nodig, als er nu geen enkele reden is voor meer geheugen dan zet ik er ook niet meer geheugen in.Een systeem opzetten dat nu en morgen lekker draait en blijft draaien? Of loop jij altijd de kantjes ervanaf en zet je alleen hardware weg die vandaag voldoet aan de eisen om enkele tientjes te besparen?
Nee, je hebt feiten en meer niet. Geheugen is iets wat je kan meten, zo simpel is het. Dat niemand dat hier ooit doet is weer heel wat anders.Maar, heren, meningen verschillen nou eenmaal. Er valt voor ieder z'n mening wel iets te zeggen
Mijn eigen systeem heeft 2GB RAM, nooit problemen mee gehad in spellen. Alleen Crysis trekt het ram vol.. Maar dat zou jouw PC sowieso al niet maxed out aankunnen.makkie ;) schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 00:19:
Vergroot dan liever je budgetDaarbij wil ik dat ding wegzetten en er 2 a 3 jaar geen omkijken meer naar hebben qua hardware.
Nee, wij bekijken waar je het efficiëntst kan besparen.. In dit geval is 8GB RAM overkill -> Makkelijk punt om op te besparen..En gezeur van de gebruikers voorkomen? Is dat niet waar het om draait? Een systeem opzetten dat nu en morgen lekker draait en blijft draaien? Of loop jij altijd de kantjes ervanaf en zet je alleen hardware weg die vandaag voldoet aan de eisen om enkele tientjes te besparen?
Echter zijn dit feitenMaar, heren, meningen verschillen nou eenmaal. Er valt voor ieder z'n mening wel iets te zeggen
IIG een stuk beter qua prijs/kwaliteit als je 1e systeem.. Nogsteeds vind ik 4GB overkill. Maar de rest van je setup (en houdingToch? Maar ik wordt hier wel weer wijzer van. thnx daarvoor. Nog even nadenken over de exacte config. Sta nu met jullie hulp en advies op het volgende:
Timeshiften is continue wegschrijven van files. Als je je HTPC elke dag gebruikt om TV te kijken is dat funest voor je SSD.
Zoals verkondigen dat Mediaportal "kutsoftware" is omdat jij er toevallig problemen mee hebt gehad? Steek de hand eens in eigen boezem want dit topic staat bol van jouw ongenuanceerde uitspraken inmiddels.Nou weet je wat het punt is? Dat iedereen hier zomaar zijn mening komt verkondigen zonder goede onderbouwing en zonder feiten.
@offtopic, ik ben het met Frank eens, dat sommigen hier wel eens mogen nadenken voor ze hun mening als feit presenteren en vervolgens anderen zitten te betichten ongenuanceerd bezig zijn.
@ontopic, ik vind 4GB ook lichtelijk overkill voor een HTPC, maar als je hem voor meer dan puur HTPC gebruik inzet dan zou ik het zeker niet laten - 8GB zou ik echt niet doen, dit heb ik in mijn gaming rig en trek ik met W7 64bit never nooit niet boven de 4-5GB memory usage tijdens gamen, en usenet download.
Begrijp ik het goed dat als ik een HTPC bouw op basis van een barebone met SSD dat het niet verstandig is om er live TV op te kijken i.v.m. het verkorten van de levensduur van mijn SSD?
@ontopic, ik vind 4GB ook lichtelijk overkill voor een HTPC, maar als je hem voor meer dan puur HTPC gebruik inzet dan zou ik het zeker niet laten - 8GB zou ik echt niet doen, dit heb ik in mijn gaming rig en trek ik met W7 64bit never nooit niet boven de 4-5GB memory usage tijdens gamen, en usenet download.
Begrijp ik het goed dat als ik een HTPC bouw op basis van een barebone met SSD dat het niet verstandig is om er live TV op te kijken i.v.m. het verkorten van de levensduur van mijn SSD?
@Lord_Dain: Kijk deze reactie bijvoorbeeld eens: http://forum.team-mediapo...meshift-87698/#post723771
Ik vind een SSD veel te duur om hem na 8 maanden weg te gooien!
Dit is ook een interessant topic: http://www.4therecord.eu/forum/viewtopic.php?f=3&t=1595
Kan je gelijk zien waarom veel ram zo handig kan zijn
Ik vind een SSD veel te duur om hem na 8 maanden weg te gooien!
Dit is ook een interessant topic: http://www.4therecord.eu/forum/viewtopic.php?f=3&t=1595
Kan je gelijk zien waarom veel ram zo handig kan zijn
[ Voor 27% gewijzigd door Frank-NL op 20-05-2011 09:38 ]
Als je voor die i3-2100 gaat, laat de videokaart eerst achterwege. Ik ben blij dat ik het heb gedaan, want het Mini-ITX board wat ik heb gekocht (ASrock H67M-ITX/HT) heeft geen ruimte meer als ik de Big Shuriken monteer. Dan wordt het uitbreidingsslot geblokkeerd. En ook al zou de koeler het niet doen, die kast heeft geen uitgang zitten ter hoogte van het slot, dan heb je daar weer een uitdaging.
Verder heb ik kort wat 24p materiaal kort gekeken en het ziet er gewoon goed uit. Enige nadeel is momenteel nog dat DXVA2 niet werkt, dan krijg je artifacts. Dit is naar wat ik lees nog een probleem in XBMC en ook al staat hij uit, de 2100 kan ook CPU technisch het decoderen makkelijk aan. Ga ervan uit dat het probleem nog wordt opgelost, zodat DXVA2 voor Sandy Bridge met onboard GPU mogelijk wordt.
Verder heb ik kort wat 24p materiaal kort gekeken en het ziet er gewoon goed uit. Enige nadeel is momenteel nog dat DXVA2 niet werkt, dan krijg je artifacts. Dit is naar wat ik lees nog een probleem in XBMC en ook al staat hij uit, de 2100 kan ook CPU technisch het decoderen makkelijk aan. Ga ervan uit dat het probleem nog wordt opgelost, zodat DXVA2 voor Sandy Bridge met onboard GPU mogelijk wordt.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
nvm
[ Voor 122% gewijzigd door jaapsander op 20-05-2011 11:29 ]
Neuh, hoe vaak timeshift je en hoe lang gaat een SSD mee aan write cycles? Een moderne SSD kan met gemak die writecycles aan. Pagefile er op gaat toch ook prima?Frank-NL schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:20:
Timeshiften is continue wegschrijven van files. Als je je HTPC elke dag gebruikt om TV te kijken is dat funest voor je SSD.
Het verkort de levensduur wel ja, die levensduur zit echter alsnog op vele jaren.Lord_Dain schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:32:
Dan heb je hem dus verre van optimaal ingesteld, als je het probleem niet ziet. Als je hem gewoon op 60hz hebt staan zal je het inderdaad niet zien, echter dan zit je weer met andere problemen qua beeldkwaliteit aangezien 24p niet mooi in 60hz past.thunder8 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:45:
[ Voor 66% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2011 11:19 ]
nvm
[ Voor 159% gewijzigd door jaapsander op 20-05-2011 11:29 ]
De bug komt voor wanneer optimale instellingen voor de beste beeldkwaliteit gebruikt worden, dat is een feit. Als je de bug niet ziet gebruik je dus niet de optimale instellingen.jaapsander schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:01:
No offence, maar dit is een mening gepresenteerd als feit. Zelf ben ik van mening dat de "24p" bug van intel best mee valt. Ik zou als advies willen geven dat je in 1e instantie een discrete gpu best achterwege kan laten en wanneer je je aan het probleem zou gaan ergeren je alsnog een discrete gpu kan plaatsen.
Maar dit is mijn mening en zeker geen feit
Wanneer eens in de ~40 seconden 1 frame dubbel wordt getoond hoeft je dat niet op te vallen (dat de bug er is hoeft nog niet te zeggen dat hij stoort....). Dit is zeer persoonlijk en zeker geen feit. Weet jij eigenlijk wel hoe erg die bug is? Heb je hem zelf wel eens gezien? Kan me herinneren dat jij je htpc ook gewoon 60Hz uit laat sturen....Tsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:14:
[...]
De bug komt voor wanneer optimale instellingen voor de beste beeldkwaliteit gebruikt worden, dat is een feit. Als je de bug niet ziet gebruik je dus niet de optimale instellingen.
Ik weet dat moderne SSD's een stuk beter zijn het verdelen van de write cycles zoals hierboven ook gequote is uit het topic waar ik naar gelinkt heb. Waar ik me op baseer zijn ervaringen van gebruikers die ik heb gelezen en SSD's die na een veel te korte tijd de geest hebben gegeven.Tsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:57:
[...]
Neuh, hoe vaak timeshift je en hoe lang gaat een SSD mee aan write cycles?
Ook in de MePo topics op GoT is dit uitgebreid aan de orde geweest.
Het is vermakelijk dat je over de rooie gaat als mensen 20 euro meer ram kopen maar dat je de levensduur van een SSD van een paar honderd euro niet relevant vindt.
MePo is ongevenaard qua features, is de enige totaaloplossing als je TV wilt kijken op je HTPC, heeft een actieve community en heel behulpzame developers. Natuurlijk is het niet perfect maar voor een open source project dat drijft op vrijwilligers vind ik je uitspraak echt te treurig voor woorden. Laat staan dat je het objectief kan noemen.Objectief bekeken is het dat ook wel een beetje.
En hij koopt juist een moderne SSD, die prima met zulke write cycles om kan gaan. Moderne SSD's hebben geen problemen met elke dag een paar GB schrijven.Frank-NL schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:40:
Ik weet dat moderne SSD's een stuk beter zijn het verdelen van de write cycles zoals hierboven ook gequote is uit het topic waar ik naar gelinkt heb. Waar ik me op baseer zijn ervaringen van gebruikers die ik heb gelezen en SSD's die na een veel te korte tijd de geest hebben gegeven.
Ook in de MePo topics op GoT is dit uitgebreid aan de orde geweest.
[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2011 11:16 ]
Je weet dit dit een tegenspraak is he, je hebt geen optimale instellingen als de ervaring niet optimaal is omdat er dan een bug is. Het gaat in jouw geval in de in theorie optimale settings als er geen bug zou zijn geweest. NU zijn de optimale settings dus zodanig dat je dus geen bug constateert en alles vlekkeloos werktTsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:14:
[...]
De bug komt voor wanneer optimale instellingen voor de beste beeldkwaliteit gebruikt worden, dat is een feit. Als je de bug niet ziet gebruik je dus niet de optimale instellingen.
Waarden uit enkele tests zijn overigens GEEN absoluten. Als je eens om je heen gaat kijken zul je van dezelfde hardware andere metingen zien. Batches verschillen, situaties verschillen, gebruik verschilt.. je hebt het nu over projecties die ook nog maar waar moeten blijken. En ik wil recorden naar de 2TB HDD en enkel OS en applicaties op de SSD. En als die disk het dan nog maar 1 jaar volhoud dan lig ik daar niet wakker van. Alstie maar stil is en snel.
Normale optimale instellingen voor de beste beeldkwaliteit zorgen dus voor die bug. Het zijn nog steeds de optimale beeldkwaliteit instellingen behalve dat de i3 daar niet mee om kan gaan.makkie ;) schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:54:
Je weet dit dit een tegenspraak is he, je hebt geen optimale instellingen als de ervaring niet optimaal is omdat er dan een bug is. Het gaat in jouw geval in de in theorie optimale settings als er geen bug zou zijn geweest. NU zijn de optimale settings dus zodanig dat je dus geen bug constateert en alles vlekkeloos werkt
Recorden naar de 2TB hdd heeft geen invloed op de levensduur.Waarden uit enkele tests zijn overigens GEEN absoluten. Als je eens om je heen gaat kijken zul je van dezelfde hardware andere metingen zien. Batches verschillen, situaties verschillen, gebruik verschilt.. je hebt het nu over projecties die ook nog maar waar moeten blijken. En ik wil recorden naar de 2TB HDD en enkel OS en applicaties op de SSD. En als die disk het dan nog maar 1 jaar volhoud dan lig ik daar niet wakker van. Alstie maar stil is en snel.
Je gaat in dit topic regelmatig over de rooie, als je iets leest wat niet aansluit bij jouw "objectieve" kijk op de werkelijkheid. Vervolgens kom je mij datzelfde verwijten, terwijl ik enkel en alleen wat korte reacties heb gegeven om uitspraken van jou te nuanceren en te laten zien dat er ook andere invalshoeken zijn om onderdelen voor HTPC's aan te schaffen.Tsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:50:
[...]
Ik ga niet over de rooie, ik noem gewoon de feiten op. Dat die niet aansluiten bij wat jij wilt horen is niet mijn probleem.
Maar laten we weer ontopic gaan en deze discussie maar laten voor wat het is, omdat we het hier overduidelijk toch niet over eens gaan worden.
Let's agree to disagreeMaar laten we weer ontopic gaan en deze discussie maar laten voor wat het is, omdat we het hier overduidelijk toch niet over eens gaan worden.
Sterker nog, volgens mij kan een mod beter de laatste 2 à 3 pagina's uit dit topic verwijderen zodat we met een schone lei verder kunnen. Het gaat nu nergens meer over (volledig subjectieve discussie).
Als we allemaal even die stukjes weghalen dan hoeven mods niet de bezem te pakken en hebben we de informatieve stukjes nog steeds over 
Punt is dat 2GB in principe voor elke HTPC voldoende is. Als je desktop taken er op uit gaat voeren hangt het enorm van die taken af. Als je een ramdisk wilt gebruiken voor timeshiften moet je natuurlijk meer RAM nemen, echter een moderne SSD gaat lang genoeg mee, zelfs wanneer je 24/7 zou timeshiften. Immers, een pagefile staat ook op een SSD, dat werkt ook prima.
Punt is dat 2GB in principe voor elke HTPC voldoende is. Als je desktop taken er op uit gaat voeren hangt het enorm van die taken af. Als je een ramdisk wilt gebruiken voor timeshiften moet je natuurlijk meer RAM nemen, echter een moderne SSD gaat lang genoeg mee, zelfs wanneer je 24/7 zou timeshiften. Immers, een pagefile staat ook op een SSD, dat werkt ook prima.
[ Voor 57% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2011 11:22 ]
Nu ga je er toch weer op door...... Jouw punt is allang gemaaktTsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:19:
Als we allemaal even die stukjes weghalen dan hoeven mods niet de bezem te pakken en hebben we de informatieve stukjes nog steeds over
Ik haal m'n stukjes iig weg
Is toch een mooie samenvatting? 2GB voor HTPC is genoeg, wil je meer taken uitvoeren moet je kijken naar het geheugengebruik van die applicaties. SSD's zijn tegenwoordig qua writecycles geschikt voor timeshiften, echter een RAMdisk kan ook als je meer RAM neemt.jaapsander schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:29:
Nu ga je er toch weer op door......
Kijk anders eens naar die SD kaartjes in een filmcamera, die gaan toch ook jaren mee met filmen? Die writecycles heb je in een SSD ook.
Ik denk persoonlijk niet dat we de discussie over SSD's voor timeshiften moeten staken aangezien het wel iets is wat juist op dit moment interessant is. Als een SSD zo'n 10.000 keer kan writen, dan kan je met een 20GB vrije SSD dus 200.000GB = 200TB schrijven. Hoe veel timeshift je en hoe groot zijn die bestanden?
[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2011 11:40 ]
Ik ben juist hier aan het kijken vanwege dit onderwerp: http://www.hack7mc.com/20...ndows-7-media-center.htmlTsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:32:
[...]
Als een SSD zo'n 10.000 keer kan writen, dan kan je met een 20GB vrije SSD dus 200.000GB = 200TB schrijven. Hoe veel timeshift je en hoe groot zijn die bestanden?
toch maar 16 gb in mijn HTPC dus?
Ik zou zelf gaan voo Timeshift op de 2TB, pagefile uit omdat met 8
De enige juiste samenvatting die je kan geven is (naar mijn mening dan): Voor standaardtaken op een htpc is 2GB genoeg. Wil je andere taken ook op je htpc uitvoeren dan kun je overwegen om 4 GB te plaatsen (mits iets anders niet bottleneckt). 8GB is in bijna (lees niet extreme situaties) gewoon overkill.Tsurany schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:32:
[...]
Is toch een mooie samenvatting? 2GB voor HTPC is genoeg, wil je meer taken uitvoeren moet je kijken naar het geheugengebruik van die applicaties. SSD's zijn tegenwoordig qua writecycles geschikt voor timeshiften, echter een RAMdisk kan ook als je meer RAM neemt.
Kijk anders eens naar die SD kaartjes in een filmcamera, die gaan toch ook jaren mee met filmen? Die writecycles heb je in een SSD ook.
Ik denk persoonlijk niet dat we de discussie over SSD's voor timeshiften moeten staken aangezien het wel iets is wat juist op dit moment interessant is. Als een SSD zo'n 10.000 keer kan writen, dan kan je met een 20GB vrije SSD dus 200.000GB = 200TB schrijven. Hoe veel timeshift je en hoe groot zijn die bestanden?
Timeshiften en SSD gebruik ben ik met je eens. Maar dat is allang duidelijk gemaakt. SSD kunnen wat write cycles betreft tientallen jaren mee. Maar is een HDD niet snel genoeg voor timeshiften???
Agreed, afhankelijk van de taken kan 4GB idd aan te raden zijn.jaapsander schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:58:
De enige juiste samenvatting die je kan geven is (naar mijn mening dan): Voor standaardtaken op een htpc is 2GB genoeg. Wil je andere taken ook op je htpc uitvoeren dan kun je overwegen om 4 GB te plaatsen (mits iets anders niet bottleneckt). 8GB is in bijna (lees niet extreme situaties) gewoon overkill.
Jawel, een HDD kan met gemak 10MB/s schrijven, dan heb je het over beeld met een 100Mbit bitrate, geluid zal het enige probleem zijn. En maybe accesstimes, maar dat zijn ook miliseconden. Je kan enkel niet je HDD in slaapstand laten gaan, dan reageert het wel trager.Timeshiften en SSD gebruik ben ik met je eens. Maar dat is allang duidelijk gemaakt. SSD kunnen wat write cycles tientallen jaren mee. Maar is een HDD niet snel genoeg voor timeshiften???
Als je Full HD content wilt timeshiften op een RAMdisk voor 2 uur lang moet je dat nemen ja. Maar zal je het 2 uur lang doen? 2 uur lang, dan kijk je dus films. Je download ze met gemak binnen een half uur, dus als je weet dat je 2 uur aan timeshift materiaal wilt kan je toch net zo goed downloaden? Bovendien heb je toch al je SSD, als die in 3 jaar hierdoor stuk gaat (wat erg snel is) kan je hem met het bespaarde geld vervangen voor een veel beter exemplaar.makkie ;) schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:53:
Ik ben juist hier aan het kijken vanwege dit onderwerp: http://www.hack7mc.com/20...ndows-7-media-center.html
toch maar 16 gb in mijn HTPC dus?
Dus je kiest een SSD voor geluid maar gaat, afgezien van het opstarten, het meeste schrijf en leeswerk op de 2TB disk uitvoeren?Ik zou zelf gaan voo Timeshift op de 2TB, pagefile uit omdat met 8dat best kan en OS op de SSD lijkt mij de meest efficiente optie. Mijn keuze voor SSD is niet zozeer snelheid maar geluid. Ik irriteer me mateloos aan het aanhoudend tikken en zoemen van de 5200 TPM 2,5 in mijn EB1012. Daar wil ik vanaf. Snelheid is een mooie bijkomstigheid.
Als je een SSD kiest voor geluid maar er vervolgens geen enkele write operatie op doet (Pagefile uit is btw onverstandig, vinden sommige applicaties niet leuk) dan heb je er toch niks aan? Kan je net zo goed geen SSD nemen omdat je HDD toch genoeg geluid produceert met het timeshiften.
Hoewel je met een stille HDD waarbij je AAM gebruikt minder geluid zal produceren dan met fans in de pc behuizing. Daarnaast, als je HDD leest of schrijft kijk je toch iets wat geluid produceert, dat geluid zal met gemak elke HTPC overstemmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2011 12:07 ]
Terug ontopic: mijn HTPC is zo goed als klaar. Hardware-wise in ieder geval, software-wise verre van.. De vraag is of dat er ooit van komt, we blijven tweaken hè 
Voor degenen zonder geweldig geheugen die ook niet meerdere pagina's terug willen zoeken: een i3 2100 met GT520 in een TT DH-101, 4GB en twee Terratec Cinergy DVB-C tuners. De HDHomeRun komt eind van de maand ergens binnen, voor een totaal van 4 tuners. Myth neemt alles wat je kijkt meteen op, dat gebeurt op een 60GB Vertex 2 (nee ik ben niet bang voor slijtage) maar long-term storage gaat op een 2TB Deskstar. Met zacht draaiende Noctua fans en de stock 60mm fans vervangen is hij erg stil. Het draait mythbuntu, ingesteld als primary backend en is zelf ook een frontend. Er komen nog een paar frontends bij, ik denk op de ION-525 gebaseerd om het nog enigszins betaalbaar te houden. Al is dat eigenlijk al wel mislukt.
Voor de geïnteresseerden: inventaris: HTPC
Ik heb nog geen goede oplossing om gedownloadde content lekker af te spelen. Misschien toch maar los XBMC ernaast, of weet er iemand een
Nog een vraagje: kent er iemand haakse f-connectors? Dat zou me een paar cm aan diepte kunnen schelen, en past ie net wat beter in het tv-meubel.
Voor degenen zonder geweldig geheugen die ook niet meerdere pagina's terug willen zoeken: een i3 2100 met GT520 in een TT DH-101, 4GB en twee Terratec Cinergy DVB-C tuners. De HDHomeRun komt eind van de maand ergens binnen, voor een totaal van 4 tuners. Myth neemt alles wat je kijkt meteen op, dat gebeurt op een 60GB Vertex 2 (nee ik ben niet bang voor slijtage) maar long-term storage gaat op een 2TB Deskstar. Met zacht draaiende Noctua fans en de stock 60mm fans vervangen is hij erg stil. Het draait mythbuntu, ingesteld als primary backend en is zelf ook een frontend. Er komen nog een paar frontends bij, ik denk op de ION-525 gebaseerd om het nog enigszins betaalbaar te houden. Al is dat eigenlijk al wel mislukt.
Voor de geïnteresseerden: inventaris: HTPC
Ik heb nog geen goede oplossing om gedownloadde content lekker af te spelen. Misschien toch maar los XBMC ernaast, of weet er iemand een
Nog een vraagje: kent er iemand haakse f-connectors? Dat zou me een paar cm aan diepte kunnen schelen, en past ie net wat beter in het tv-meubel.
[ Voor 6% gewijzigd door zzattack op 20-05-2011 13:50 ]
Hoe hebben mensen met een zacate moederbord (in mijn geval een msi e350) hun audio aangesloten?
Ik wil goed 5.1 geluid voor in de huiskamer. Ik was in de veronderstelling dat ik dan een speakerset met decoder moest kopen. Maar als ik aan de achterzijde kijk zie ik wel de gekleurde pc audio uitgangen, dus een goed pc 5.1 setje zou dus ook kunnen. Heb ik dan ook de hd 5.1 formats out of the box. Anders kom ik op een teufel concept e400 digital en dan heb ik alleen dts en dolby digital.
Ik wil goed 5.1 geluid voor in de huiskamer. Ik was in de veronderstelling dat ik dan een speakerset met decoder moest kopen. Maar als ik aan de achterzijde kijk zie ik wel de gekleurde pc audio uitgangen, dus een goed pc 5.1 setje zou dus ook kunnen. Heb ik dan ook de hd 5.1 formats out of the box. Anders kom ik op een teufel concept e400 digital en dan heb ik alleen dts en dolby digital.
Hangt van je budget af he. Idealiter is het gewoon HDMI naar de versterker die beeld doorstuurt naar de TV en geluid zelf afwerkt.
Ik heb mijn htpc in elkaar gezet en zit nu met een klein probleempje. Alles staat geïnstalleerd (W7 + xbmc) en als ik een film aan zet dan doet hij het goed. Nu heb ik alleen geen geluid
. Ik heb de htpc via een hdmi kabel aangesloten. Ik heb een 880GMH/USB3 R2.0 moederbord en ik heb alle laatste drivers geïnstalleerd. Nu is het zo dat ik bij configuratiescherm--> Geluid geen AMD HDMI output zie staan (en hier op mijn desktop pc wel). Heeft iemand enig idee hoe ik geluid uit mijn htpc kan krijgen?
erhmm.
Heb je in XBMC geluid op digital out gezet? veel voorkomende error namelijk.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Hoe bevalt dat in de praktijk? Ik heb dat een jaar of anderhalf geleden geprobeerd (met een sat tuner), maar het was me toch teveel gelazer met configureren, en de look-and-feel van de MythTV UI was ook een beetje back-to-1998 (functioneel ok, maar ja het oog wil ook wat) en werd door de rest van het thuisfront ook niet zo gewaardeerd. Is dat nog steeds zo of zijn er intussen grote stappen gemaakt?zzattack schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:49:
Terug ontopic: mijn HTPC is zo goed als klaar.
[...]
Het draait mythbuntu, ingesteld als primary backend en is zelf ook een frontend.
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2011 20:49 ]
ja die stata op digital out. Maar ik heb ook geen geluid in windows / youtube / whatever. Als ik de hdmi kabel (2 verschillende geprobeerd) aansluit krijg ik wel een melding van ati catalyst dat hij een dvi to hdmi connectie heeft gevonden en dat ik voor audio aparte kabels aan zou moeten sluiten. Maar de hdmi aansluiting zit gewoon direct op het moederbord. Ik kom er niet uit aarghOMD schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:05:
Heb je in XBMC geluid op digital out gezet? veel voorkomende error namelijk.
ik heb de laatste drivers van ati al geïnstalleerd
edit: zooooo EINDELIJK opgelost. het bleek dat de audio voor de HDMI uit stond in de BIOS van het moederbord
[ Voor 14% gewijzigd door Multensor op 21-05-2011 23:38 . Reden: Solved \o/ ]
erhmm.
Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met een soortgelijk systeem, ik heb namelijk een aantal vragen;ride277 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 17:35:
Ik zat te denken aan:
# Product Prijs Subtotaal 1 Silverstone SST-ML03B € 52,17 € 52,17 1 Intel Core i3 2100T € 105,51 € 105,51 1 Seasonic S12II 380W € 45,30 € 45,30 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G € 18,- € 18,- 1 Asrock H61M-S € 38,21 € 38,21 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 259,19
Voor de aansluiting naar mijn tv kan ik kiezen tussen VGA en HDMI. Maakt dit nog wat uit? Na wat zoekwerk leek dat mij niet het geval.
Om het 24p probleem eventueel op te lossen heb ik hier nog een 8500gt liggen, is dit wat als videokaart voor een moderne htpc of is het te gedateerd? Ook; ik zie veel low profile videokaartjes, maar kan natuurlijk weer nergens vinden of deze case ook gewone vid cards ondersteunt
Na update zou het er dan zo uitzien, comments welkom
| 1 | MS-Tech MC-380 | € 57,38 | € 57,38 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Seasonic S12II 380W | € 45,20 | € 45,20 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 18,- | € 18,- |
| 1 | Asrock H61M-GE | € 56,76 | € 56,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 294,28 | |
| system specs |
VGA is analoog en HDMI is digitaal beeld. VGA zal je om moeten zetten naar RGB-kabels of scart of zo'n paar geel/witte plugs. Als je een DVI of HDMI out hebt, kan je deze direct of met een goedkoop te verkrijgen converter in je TV pluggen en profiteer je van digitaal beeld, wat scherper en minder storingsgevoelig is.ride277 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:18:
[...]
Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met een soortgelijk systeem, ik heb namelijk een aantal vragen;
Voor de aansluiting naar mijn tv kan ik kiezen tussen VGA en HDMI. Maakt dit nog wat uit? Na wat zoekwerk leek dat mij niet het geval.
Om het 24p probleem eventueel op te lossen heb ik hier nog een 8500gt liggen, is dit wat als videokaart voor een moderne htpc of is het te gedateerd? Ook; ik zie veel low profile videokaartjes, maar kan natuurlijk weer nergens vinden of deze case ook gewone vid cards ondersteunt
Na update zou het er dan zo uitzien, comments welkom![]()
# Product Prijs Subtotaal 1 MS-Tech MC-380 € 57,38 € 57,38 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Intel Core i3 2100 € 95,- € 95,- 1 Seasonic S12II 380W € 45,20 € 45,20 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G € 18,- € 18,- 1 Asrock H61M-GE € 56,76 € 56,76 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 294,28
Lol, sorry, vergeet te vertellen dat mijn tv VGA in heeft, en HDMI in.Mei schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:26:
VGA is analoog en HDMI is digitaal beeld. VGA zal je om moeten zetten naar RGB-kabels of scart of zo'n paar geel/witte plugs. Als je een DVI of HDMI out hebt, kan je deze direct of met een goedkoop te verkrijgen converter in je TV pluggen en profiteer je van digitaal beeld, wat scherper en minder storingsgevoelig is.
| system specs |
Verwijderd
Hoi,
Na dagen onderzoek om een HTCP samen te stellen die niet alleen media kan weergeven maar ook downloaden, uitpakken en desktop taken(niet veel) tot de volgende samenstelling gekomen. Is dit een goede samenstelling en kan er ergens nog iets verbeterd worden of goedkoper? Graag jullie input, ik zie door de vele informatie niet meer het bos door de bomen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast betreft de samen stelling.
HTCP prijs
MSI 880GMA-E45 € 83,90
AMD Phenom II X2 555 € 77,90
Scythe Big Shuriken SCBSK-1000 € 26,99
be quiet! STRAIGHT POWERE8 CM 480W € 91,90
Lian Li PC-C34FB (Retail, Zwart) € 219,90
LiteOn IHOS104 € 49,99
Western Digital WD10EADX € 54,90
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit € 35,99
totaal € 641,47
Ik hoor graag van jullie,
Gr l.j.r.
Na dagen onderzoek om een HTCP samen te stellen die niet alleen media kan weergeven maar ook downloaden, uitpakken en desktop taken(niet veel) tot de volgende samenstelling gekomen. Is dit een goede samenstelling en kan er ergens nog iets verbeterd worden of goedkoper? Graag jullie input, ik zie door de vele informatie niet meer het bos door de bomen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast betreft de samen stelling.
HTCP prijs
MSI 880GMA-E45 € 83,90
AMD Phenom II X2 555 € 77,90
Scythe Big Shuriken SCBSK-1000 € 26,99
be quiet! STRAIGHT POWERE8 CM 480W € 91,90
Lian Li PC-C34FB (Retail, Zwart) € 219,90
LiteOn IHOS104 € 49,99
Western Digital WD10EADX € 54,90
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit € 35,99
totaal € 641,47
Ik hoor graag van jullie,
Gr l.j.r.
Oki. Dan gaat us alleen het argument van digitaal beeld en de bijbehorende kwaliteit op. Er zijn tegenwoordig weinig bordjes die geen DVI of HDMI hebben, dus daar zou ik niet op beperken. Kans bestaat ook dat als deze tv vervangen wordt (hij zal maar kapot gaan) en er een nieuwe komt waar geen VGA op zit.ride277 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:34:
[...]
Lol, sorry, vergeet te vertellen dat mijn tv VGA in heeft, en HDMI in.
Mei schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:26:
VGA is analoog en HDMI is digitaal beeld. VGA zal je om moeten zetten naar RGB-kabels of scart of zo'n paar geel/witte plugs. Als je een DVI of HDMI out hebt, kan je deze direct of met een goedkoop te verkrijgen converter in je TV pluggen en profiteer je van digitaal beeld, wat scherper en minder storingsgevoelig is.
Een VGA interface is tegenwoordig standaard op een TV hoor. We leven niet meer in de jaren 90. Maar als je HDMI kan gebruiken is dat wel zo eenvoudig.ride277 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:34:
Lol, sorry, vergeet te vertellen dat mijn tv VGA in heeft, en HDMI in.
Die kaartjes zijn volgens mij vrij bagger in hardwarematig decoden.ride277 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:18:
Om het 24p probleem eventueel op te lossen heb ik hier nog een 8500gt liggen, is dit wat als videokaart voor een moderne htpc of is het te gedateerd?
Gewoon even op de website kijken. Als er een full ATX moederbord in kan dan kan je er, met de formaten van die kast, gewoon vanuit gaan dat het kan. Bij andere kasten staat expliciet dat enkel low profile past.Ook; ik zie veel low profile videokaartjes, maar kan natuurlijk weer nergens vinden of deze case ook gewone vid cards ondersteunt
Kan prima.Na update zou het er dan zo uitzien, comments welkom
Als je eens vertelt dat desktop taken zijn? Dan is het een stuk handiger he. Bovendien mag eigen motivatie voor je onderdelen ook.Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:59:
Na dagen onderzoek om een HTCP samen te stellen die niet alleen media kan weergeven maar ook downloaden, uitpakken en desktop taken(niet veel) tot de volgende samenstelling gekomen. Is dit een goede samenstelling en kan er ergens nog iets verbeterd worden of goedkoper?
Misschien rare vraag, maar heb je dit topic uberhaupt ooit wel eens doorgelezen?Graag jullie input, ik zie door de vele informatie niet meer het bos door de bomen.
Dat zeker.Misschien zit ik er wel helemaal naast betreft de samen stelling.
Ik heb mijn zinnen gezet op de volgende onderdelen om mijn HTPC in elkaar te zetten.
Vele reviews gezocht van onderdelen, maar ik hoor graag jullie op en aanmerkingen.
Had ik nog over en ga ik hergebruiken:
Vele reviews gezocht van onderdelen, maar ik hoor graag jullie op en aanmerkingen.
| 1 AMD Athlon II X2 250E 57,20 |
| 1 Team TED34096M1333HC9 4GB 33,20 |
| 1 Scythe BIG Shuriken CPU Cooler 27,70 |
| 1 Foxconn A88GM Deluxe 70,90 |
Had ik nog over en ga ik hergebruiken:
| 1 Silverstone LC17 |
| 1 Corsair Builder CX430 |
Wat ga je er mee doen? Enkel HTPC gebruik? Neem dan 2GB geheugen. En waarom zo'n duur moederbord?
Ligt het aan mij of worden mensen steeds marginaler met informatie?
[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 22-05-2011 23:42 ]
Prijsverschil tussen 2GB en 4GB vind ik klein genoeg om me te laten verleiden er een reepje van 4GB in te stoppen.Tsurany schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:35:
Wat ga je er mee doen? Enkel HTPC gebruik? Neem dan 2GB geheugen. En waarom zo'n duur moederbord?
Duur moederbord?
Tja wat is duur, een vergelijkbare Asrock is een tientje goedkoper maar de Foxcon heeft eSata600 wat ik wel handig vind voor mijn eSata/USB disk. En in reviews zag ik dit bordje steeds goed scoren en ook als een van de laagste in energieverbruik, dus vandaar.
En dan heb je alsnog niet mijn eerste vraag beantwoord. Dit is nou precies wat ik bedoel, mensen verwachten dat alles maar voor ze gedaan wordt en dat ze zelf geen moeite hoeven te doen. Is het nou zoveel werk om even te vertellen wat je er mee gaat doen en waarom deze setup?
[ Voor 66% gewijzigd door Tsurany op 23-05-2011 00:05 ]
En inderdaad ga ik hem als HTPC inzetten. Heb nog vergeten te melden dat ik ook mijn LG BR speler en een 1TB Samsung HDD uit mijn huidige PC overzet. Mede daarom voor dit moederbord (of eigenlijk de chipset) gekozen met de onboard HD4250 met UVD2 ondersteuning moet ik alles vloeiend kunnen afspelen.Tsurany schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:35:
Heel subjectief...Asrock heb ik in verleden geen geweldige ervaringen mee gehad en in test van Foxconn lees ik dat ze bv goede condensors gebruiken.
En wat gaat je HTPC doen? Enkel film materiaal afspelen dus? En hij wordt wel of niet op een versterker aangesloten?
Films afspelen zowel vanaf lokale disk en de BR speler maar ook streaming vanaf mijn Netgear Nas en van bijvoorbeeld content op mijn laptop.
Verder sluit ik hem aan op mijn Onkyo versterker via HDMI en dan weer door naar mijn LG Infinia TV
Verder sluit ik hem aan op mijn Onkyo versterker via HDMI en dan weer door naar mijn LG Infinia TV
In dat geval gaat 4GB niks toevoegen boven 2GB.
En nu nog USB/eSATA schijven die ook maar half die snelheid aankunnen... eSATA2 (3Gb/s) trekt al geen enkele schijf vol. IMHO de meerprijs niet waard.Tja wat is duur, een vergelijkbare Asrock is een tientje goedkoper maar de Foxcon heeft eSata600 wat ik wel handig vind voor mijn eSata/USB disk. En in reviews zag ik dit bordje steeds goed scoren en ook als een van de laagste in energieverbruik, dus vandaar.
[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2011 00:23 ]
Dan wil je dus geen HD 4250 hebben maar een 5xxx of 6xxx kaart. Je wilt immers over HDMI ook DTS-HD MA en True-HD naar je Onkyo sturen.
Mmm, dat is wel een punt. Dus dan moet ik eigenlijk dus toch nog een aparte videokaart hebben want de IGP biedt dat niet.Tsurany schreef op maandag 23 mei 2011 @ 00:24:
Dan wil je dus geen HD 4250 hebben maar een 5xxx of 6xxx kaart. Je wilt immers over HDMI ook DTS-HD MA en True-HD naar je Onkyo sturen.
@AMD Powered, het Asrock bordje en het Asus bordje hadden geen eSata als ik het goed zag. Nog ongeacht of het de Sata600 betrof.
Nog een side note over het gebruiken van VGA als aansluiting. VGA ondersteund ook geen HDCP, nog afgezien van het kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal kan dit bij het afspelen van bijvoorbeeld blu-ray ervoor zorgen dat je geen video ziet. Ook gaat er geen geluid via VGA. Kortom gewoon een HDMI kabel kopen van €2 à €3 bij de action.
Ik ben helemaal niet van plan VGA te gebruiken, maar zoals ik al schreef HDMI via mijn versterker naar de TV.jaapsander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:48:
Nog een side note over het gebruiken van VGA als aansluiting. VGA ondersteund ook geen HDCP, nog afgezien van het kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal kan dit bij het afspelen van bijvoorbeeld blu-ray ervoor zorgen dat je geen video ziet. Ook gaat er geen geluid via VGA. Kortom gewoon een HDMI kabel kopen van €2 à €3 bij de action.
Gelukkig zijn er al (vrij) weinig mensen die een BR speler in hun HTPC hebben zitten. Geripte content kan je altijd afspelen via een standaard mediaspeler*. Zodat je via VGA ook gewoon beeld krijgt.jaapsander schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:48:
*Uitzonderingen zijn natuurlijk rips welke letterlijk een .iso van de BR zijn.
Edit: Echter raad ik natuurlijk wel het gebruik van DVI-D/HDMI boven het gebruik van DVI-A/VGA aan
[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2011 10:09 ]
Wat ik me nog wel afvraag is of er meeerwaarde is door 2 x 2GB modules te gebruiken in plaats van 1 x 4GB voor Dual Channel support. Of is dat ook onzin?simsim schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:51:
[...]
Prijsverschil tussen 2GB en 4GB vind ik klein genoeg om me te laten verleiden er een reepje van 4GB in te stoppen.
Het verschil is miniem, ik zou het goedkoopste nemen.
Bij een HTPC is geheugensnelheid eigenlijk niet relevant. Aangezien de programma's die je gebruikt toch amper geheugen gebruiken is het ook niet interessant of dat geheugen snel is of niet. Bij het opstarten is de harddisk toch de bottleneck.
simsim schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:29:
[...]
Wat ik me nog wel afvraag is of er meeerwaarde is door 2 x 2GB modules te gebruiken in plaats van 1 x 4GB voor Dual Channel support. Of is dat ook onzin?
Liggend aan wat je er mee doet kan je er tot 15% meer prestatie uit trekken. Bij een HTPC ga je er weinig van merken though. Pas bij geheugenintensieve taken merk je pas wat van dual channel.NinjaTuna schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:30:
Het verschil is miniem, ik zou het goedkoopste nemen.
Omg, dacht ik, ben er bijna uit en haal bovenstaande config, zie ik dit. Is het beter om te wachten op een mooie mid range Llano proc of gewoon gaan voor de i3? Keuzes, keuzes keuzes
| system specs |
Met een introductie van 14 juni verwacht ik niet dat ze dan al daadwerkelijk te koop zijn, dat kan nog wel een tijdje duren. Voor de Llano moet je ook socket FM1 hebben, zijn ook nog geen moederborden voor.
Ja, en dan duikt dit weer op, Sandy Bridge maar dan zuiniger en voor bijna de helft van de prijs van een i3 2100.ride277 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:26:
Omg, dacht ik, ben er bijna uit en haal bovenstaande config, zie ik dit.
Er komt genoeg moois aan de komende maanden, maar daar tegenin werkt wel dat de euro de laatste weken behoorlijk is weggezakt tegen de dollar - het is de vraag hoe snel de importeurs dat gaan doorberekenen in de prijzen hier.
[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2011 16:25 ]
Verwijderd
ben aan het kijken voor mijn eerste htpc.
heb zelf al de volgende componenten in gedachten, maar weet niet zeker of dit wel wat klopt. (is nog allemaal nieuw voor me)
de case wordt zelf gemaakt.
en de bediening gebeurd eventueel met ipod (RDP) of de xbmc app ben ik nog niet uit.
heb vooral voor dit moederbord gekozen omdat volgens mijn alles er al op zit dat ik nodig heb (wat ik er dan toch van ken).
hdmi poort om mijn tv aan te sluiten.
s/pdif om later versterker aan te sluiten.
...
zit wel nog met een aantal vragen.
worden 1080p films vlot afgespeeld?
en welk besturingssysteem kan ik het beste kiezen?
was zelf aan het denken aan linux of windows 7 met xbmc, vooral linux omdat het gratis is
en is dit een wat energiezuinige htpc?
hoop dat dit voldoende informatie is om me te kunnen helpen .
heb zelf al de volgende componenten in gedachten, maar weet niet zeker of dit wel wat klopt. (is nog allemaal nieuw voor me)
| 1 | Western Digital Scorpio Blue WD6400BEVT , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 59,15 | € 59,15 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 93,90 | € 93,90 |
| 1 | Zalman ZM360B-APS | € 45,95 | € 45,95 |
| 1 | OCZ Platinum DDR3 PC3-10666 | € 53,41 | € 53,41 |
| 1 | Asus P8H61-M PRO (B3) | € 71,41 | € 71,41 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 323,82 | |
de case wordt zelf gemaakt.
en de bediening gebeurd eventueel met ipod (RDP) of de xbmc app ben ik nog niet uit.
heb vooral voor dit moederbord gekozen omdat volgens mijn alles er al op zit dat ik nodig heb (wat ik er dan toch van ken).
hdmi poort om mijn tv aan te sluiten.
s/pdif om later versterker aan te sluiten.
...
zit wel nog met een aantal vragen.
worden 1080p films vlot afgespeeld?
en welk besturingssysteem kan ik het beste kiezen?
was zelf aan het denken aan linux of windows 7 met xbmc, vooral linux omdat het gratis is
en is dit een wat energiezuinige htpc?
hoop dat dit voldoende informatie is om me te kunnen helpen .
Je hebt nu dus geen versterker? Dan wil je later je versterker gewoon aansluiten met HDMI, alle nieuwe goede versterkers hebben die optie en het verminderd het aantal kabels dat je nodig hebt en je kan meer geluidskanalen doorsturen dan met s/pdif. Je kan dan ook een goedkoper moederbord nemen.
1080p zal probleemloos afgespeeld worden. Of je Windows 7 met XBMC of Linux met XBMC of XBMC live wilt moet je zelf betalen, wil je daar advies over kan je het beste kijken in het XBMC topic.
Deze HTPC zal energiezuinig zijn, de i3 verbruikt amper energie als hij idle is en dat zal hij meestal zijn.
Ik neem aan dat je zelf bewust die hardeschijf hebt gekozen vanwege het formaat? En je weet dat 4GB geheugen voor XBMC totaal nutteloos is? 2GB is meer dan genoeg, meer is niet beter. Bovendien kan je voor ongeveer 30 euro ook prima geheugen kiezen (ook 4GB zelfs) die exact dezelfde prestaties zal geven.
1080p zal probleemloos afgespeeld worden. Of je Windows 7 met XBMC of Linux met XBMC of XBMC live wilt moet je zelf betalen, wil je daar advies over kan je het beste kijken in het XBMC topic.
Deze HTPC zal energiezuinig zijn, de i3 verbruikt amper energie als hij idle is en dat zal hij meestal zijn.
Ik neem aan dat je zelf bewust die hardeschijf hebt gekozen vanwege het formaat? En je weet dat 4GB geheugen voor XBMC totaal nutteloos is? 2GB is meer dan genoeg, meer is niet beter. Bovendien kan je voor ongeveer 30 euro ook prima geheugen kiezen (ook 4GB zelfs) die exact dezelfde prestaties zal geven.
Verwijderd
bedankt voor de snelle reactie,
wist niet dat de versterkers al geluid ontvangen via hdmi.
en voor het geheugen neem je dan best 1x2gb of 2x1, of speelt dit geen rol?
wist niet dat de versterkers al geluid ontvangen via hdmi.
en voor het geheugen neem je dan best 1x2gb of 2x1, of speelt dit geen rol?
Speelt geen rol, 2x1GB is theoretisch sneller maar bij HTPC toepassingen is dat niet interessant. Het voordeel van 1x2GB is dat je eenvoudig nog 1x2GB erbij kan plaatsen als het niet goed bevalt.
Verwijderd
Iemand enig idee hierover? Meeste van m'n htpc is al besteld en geleverd, maar ik zou nog wat leuks erbij willen kopen...Dreamvoid schreef op maandag 23 mei 2011 @ 16:18:
[...]
Ja, en dan duikt dit weer op, Sandy Bridge maar dan zuiniger en voor bijna de helft van de prijs van een i3 2100.
Er komt genoeg moois aan de komende maanden, maar daar tegenin werkt wel dat de euro de laatste weken behoorlijk is weggezakt tegen de dollar - het is de vraag hoe snel de importeurs dat gaan doorberekenen in de prijzen hier.
Verwijderd
Ook ik ben overstag en ga een HTPC bouwen. Hierbij heb ik wel 2 vragen. Mijn versterker kan helaas geen audio over HDMI doorsturen, vandaar dat ik nu mijn mediaspeler via SPDIF op de versterker heb en via HDMI op mijn TV. Op zich werkt dit goed en daarom zoek ik een moederbord met SPDIF aansluiting. Voor zover ik heb kunnen zien hebben vrijwel alle moederborden deze optie (bijvoorbeeld de AsRock 880) echter ben ik niet bekend met de werking van SPDIF tussen PC en receiver. Naar verwachting zal dit perfect werken, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even 
Daarnaast heb ik onlangs een Samsung Spinpoint 1TB HD gekocht (7200rpm) die ik mogelijk wil gebruiken voor mijn HTPC. De meesten gebruiken een 5400rpm schijf, echter omdat ik de Samsung nog heb liggen wil ik voor deze optie gaan. In hoeverre is een (Samsung) 7200rpm schijf een nadelige optie, kijkend naar het geluidsvolume dat deze met zich meebrengt?
Daarnaast heb ik onlangs een Samsung Spinpoint 1TB HD gekocht (7200rpm) die ik mogelijk wil gebruiken voor mijn HTPC. De meesten gebruiken een 5400rpm schijf, echter omdat ik de Samsung nog heb liggen wil ik voor deze optie gaan. In hoeverre is een (Samsung) 7200rpm schijf een nadelige optie, kijkend naar het geluidsvolume dat deze met zich meebrengt?
Als je je geluid via je moederbord gaat uitsturen kijk dan wel even wat voor geluidschip/codec er op je moederbord zit, hier kan redelijk veel verschil tussen zitten (op hardware.info is dat wel te vinden).Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:14:
Ook ik ben overstag en ga een HTPC bouwen. Hierbij heb ik wel 2 vragen. Mijn versterker kan helaas geen audio over HDMI doorsturen, vandaar dat ik nu mijn mediaspeler via SPDIF op de versterker heb en via HDMI op mijn TV. Op zich werkt dit goed en daarom zoek ik een moederbord met SPDIF aansluiting. Voor zover ik heb kunnen zien hebben vrijwel alle moederborden deze optie (bijvoorbeeld de AsRock 880) echter ben ik niet bekend met de werking van SPDIF tussen PC en receiver. Naar verwachting zal dit perfect werken, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even
Het verschil in geluid tussen 5400rpm en 7200rpm schijven is niet zo groot, grootste probleem is meestal een kast die gaat resoneren met de harddisks, de geluiden die de schijf maakt bij startup en bij veel bestanden lezen. Op hardware.info doen ze een keer in het jaar oid een grote harddisk test, dus daar kun je meer info vinden over het verschil tussen 7200 en 5400 rpm schijven.
Voor SPDIF maakt het over het algemeen niet uit wat voor moederbord je hebt, het geluid wordt zonder enige vorm van tussenkomst van je geluidschip verzonden waardoor de computer geen invloed heeft op het geluid.
Verwijderd
Ik zit net even naar mijn huidige pc te kijken (die ik eigenlijk niet meer gebruik ivm laptop, mediaspeler en xbox) en nu blijkt dat dit reeds een uATX moederbord bevat. Zou betekenen dat ik (indien er in de doos die ik nu ga zoeken een SPDIF bracket zit) eigenlijk al klaar ben. Weliswaar niet de meest snelle HTPC maar voldoet prima voor het afspelen van 1080p (zit nu als test aan mijn TV gekoppeld, maar maakt teveel lawaai):
Asus P5KPL-VM (uatx)
Intel Core 2 Duo E4400
Asus Radeon 4500
Samsung Spinpoint 1TB
Corsair 3gb DDR2
Zoals gezegd maakt deze kast nu teveel lawaai, dat ligt waarschijnlijk aan de 'brakke' kast (achterkant is zowat helemaal open omdat uATX bord kleiner is dan het oorspronkelijke ATX bord dat er in zat. En de stock cooler op de E4400. Volgens mij kan ik dan een nieuwe kleine kast kopen en een nieuwe stille cooler en ben ik klaar?
EDIT:
Helaas geen SPDIF bracket bij het mobo. Deze dus proberen los aan te schaffen. Daarnaast bij de aankoop van de kast rekening houden met het feit dat de Radeon mee moet omdat de onboard GPU geen HDMI heeft.
Asus P5KPL-VM (uatx)
Intel Core 2 Duo E4400
Asus Radeon 4500
Samsung Spinpoint 1TB
Corsair 3gb DDR2
Zoals gezegd maakt deze kast nu teveel lawaai, dat ligt waarschijnlijk aan de 'brakke' kast (achterkant is zowat helemaal open omdat uATX bord kleiner is dan het oorspronkelijke ATX bord dat er in zat. En de stock cooler op de E4400. Volgens mij kan ik dan een nieuwe kleine kast kopen en een nieuwe stille cooler en ben ik klaar?
EDIT:
Helaas geen SPDIF bracket bij het mobo. Deze dus proberen los aan te schaffen. Daarnaast bij de aankoop van de kast rekening houden met het feit dat de Radeon mee moet omdat de onboard GPU geen HDMI heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 10:38 ]
let ook even op je voeding, ik heb hier een sugo sg05 staan met een i5 2400 en hd 6870 (beiden stock koeler), maar de fan van de voeding maakt meer herrie dan de cpu+gpu bij elkaar.
Verder zou ik even de koelers schoonblazen en kijken of dat veel verbeterd, zeker met een gat in je kast zit ie binnen no-time vol met stof waardoor de koelers veel harder moeten draaien om dezelfde temperaturen te halen.
Verder zou ik even de koelers schoonblazen en kijken of dat veel verbeterd, zeker met een gat in je kast zit ie binnen no-time vol met stof waardoor de koelers veel harder moeten draaien om dezelfde temperaturen te halen.
[ Voor 38% gewijzigd door Bastard op 25-05-2011 10:41 ]
Verwijderd
Goed punt! Ben wel van plan een nieuwe kast + voeding te kopen dus dat zou het probleem moeten oplossen.KAdrifter schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:36:
let ook even op je voeding, ik heb hier een sugo sg05 staan met een i5 2400 en hd 6870 (beiden stock koeler), maar de fan van de voeding maakt meer herrie dan de cpu+gpu bij elkaar.
Neem een van de hier veelgebruikte voedingen en dan zit je qua geluidsproductie wel goed. Je kan prima het huidige systeem als basis nemen, vervang de behuizing, voeding en koeler en dan heb je een prima HTPC.
Verwijderd
Inderdaad! Nu alleen nog een SPDIF bracket voor Asus zien te vinden anders gaat het feest alsnog niet door. Hopelijk heeft een medetweaker deze nog liggen.
Nadeel van die bracket is dan wel weer dat een aantal kasten afvalt omdat ik naast de Radeon (PCI-E) dus nog een bracket nodig heb voor de SPDIF module.
Nadeel van die bracket is dan wel weer dat een aantal kasten afvalt omdat ik naast de Radeon (PCI-E) dus nog een bracket nodig heb voor de SPDIF module.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 11:18 ]
Gisteren voor het eerst mezelf geergerd aan de 24p bug. Had neefjes over de vloer dus fillempie van Alpha&Omega opgezet en tijdens kijken valt de bug wel heel erg op... Kreeg zelfs de opmerking van 1 van mijn neefjes: "Niet legaal zeker!?"
Ga binnenkort maar ff een videokaartje er in zetten.
Ga binnenkort maar ff een videokaartje er in zetten.
https://untappd.com/user/OzzBier
Dit topic is gesloten.
![]()