Doel/probleem
Ik heb mijn desktop (die altijd films op de tv afspeelde) en oude laptop vervangen door een nieuwe laptop, mijn backupschijf begint te ratelen en mijn externe schijf voor films begint vol te raken. Kortom, ik wil een htpc/thuisserver aanschaffen om bovenstaande apparaten (deels) te vervangen. Bijkomend voordeel is dat ik de server ook kan gebruiken voor wat developmentwerk.
Op basis van de htpc-BBG van deze maand heb ik onderstaande lijst stap voor stap opgesteld. Uiteindelijk bleek dat alle componenten verschillen van die in het BBG-model. De reden hiervoor was dat ik een zuiniger en voornamelijk goedkoper systeem wilde, dat klein genoeg was om in mijn boekenkast te stoppen.
Het systeem zal Ubuntu gaan draaien en voornamelijk als htpc en file server dienst doen. Bediening gebeurt voorlopig via SSH en Synergy. Ik moet nog even kijken of ik de behoefte aan een dedicated remote/tobo/muis heb.
Eisen
- 2*3,5" (één schijf heb ik al) en 1*5,25"
- Case moet kleiner zijn dan 35*35*40cm.
- Het systeem moet stil zijn, aangezien deze in mijn slaapkamer komt te staan en ik licht slaap.
- Blu-rayspeler
- HDMI of DVI
- Wifi
- Gigabit ethernet
- S/PDIF (liefst coax, optical is ook goed).
Budget
€450,- inclusief verzenden.
Systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 62,48 | € 62,48 |
| 1 | Lian Li PC-Q11B | € 70,20 | € 70,20 |
| 1 | AMD Athlon II X2 245e | € 51,08 | € 51,08 |
| 1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,30 | € 34,30 |
| 1 | Corsair VS2GB1333D3 | € 16,50 | € 16,50 |
| 1 | Zotac 880G-ITX WiFi | € 98,27 | € 98,27 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 382,82 |
Onderbouwing
- De HDD is groot, goedkoop en heeft goede reviews ontvangen.
- De kast is klein genoeg voor in mijn boekenkast, kan twee HDD's aan en heeft een extern 5,25"-slot. Ziet er daarnaast goed uit.
- De AMD Athlon II is goedkoop, snel en heeft een TDP van slechts 45W.
- De Samsung Blu-rayspeler is één van de goedkoopste die er is, maar wel de snelste.
- De voeding is met 300W krachtig genoeg, heeft zeer veel goede reviews en is erg stil.
- Het geheugen is het goedkoopste latje 2GB DDR3-1333 dat ik kon vinden.
- Het moederbord heeft wifi, optical en HDMI out. Ik heb helaas niets kunnen vinden in deze prijsklasse, waarbij er coax op het moederbord zat.
De reden dat ik niet, zoals veel anderen, voor een Core i3 ben gegaan, is dat deze een stuk duurder dan AMD's met socket AM3 zijn. Voor een htpc zijn de extra prestaties (denk ik) niet nodig en ook de andere toepassingen hebben de extra rekenkracht niet nodig. Daarnaast verbruikt deze CPU minder dan de Core i3.
Vraag
Ik ben redelijk handig, maar ben niet op de hoogte van losse pc-onderdelen en het zou zomaar kunnen dat ik een probleem over het hoofd zie. De voornaamste reden achter deze post is dat ik jullie wil vragen of bovenstaande configuratie goed zal werken. Als jullie verbeterpunten kunnen noemen, dan sta ik daar natuurlijk voor open