• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 11:08

thunder8

Het gedonder begint weer.

Tsurany schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 23:58:
Simpele AM2 setup zou daar ook prima geschikt voor zijn. Zou me verbazen als unrarren en parren een probleem is daar mij, met mijn server gaat dat prima en dat is alweer een wat oudere CPU. Download dan welliswaar met 60Mbit, maar maakt toch amper verschil. Unrarren en downloaden is toch iets dat je hardeschijf belast, niet je CPU.
Heb zelf een oude socket 939 dual core AMD setup, die kan prima omgaan met mijn film- en seriedatabases.
Een dergelijke setup is bijna niet meer te maken en dan zit ik alweer met een CPU die 95W verstookt max. Een modernere setup is naar mijn mening niet veel goedkoper te maken. En ik wil perse een kleine kast omdat hij in het zich in de woonkamer staat.

Mijn E6750 gaat naar 2x100% belasting bij downloaden van 15 Threads met in totaal een 10MB/s aan snelheid. Met een dergelijke snelheid zie je dat je PC zwaar belast wordt om alle aparte delen te versmelten tot bruikbare rarfiles en intussen de check te doen wat compleet is en wat nog moet.

Maar maakt ook niet uit. Bij het kopen van nieuwe delen, kan je verschillende wegen gaan, maar ik denk persoonlijk dat op het mini-ITX platform niet heel veel meer winst te halen is qua setup of geld. Als ik me daarin vergis, dan hoor ik het graag, weet ook niet alles ;) Maar na een maand inlezen in HTPC systemen, weet ik eigenlijk wel zeker dat een Atom of Zacate Setup gewoon niet genoeg brengt voor mijn doeleinden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:14:
Een dergelijke setup is bijna niet meer te maken en dan zit ik alweer met een CPU die 95W verstookt max.
Is goed, als jij dat gelooft.
Een modernere setup is naar mijn mening niet veel goedkoper te maken. En ik wil perse een kleine kast omdat hij in het zich in de woonkamer staat.
Is goed, als jij dat gelooft.
Mijn E6750 gaat naar 2x100% belasting bij downloaden van 15 Threads met in totaal een 10MB/s aan snelheid. Met een dergelijke snelheid zie je dat je PC zwaar belast wordt om alle aparte delen te versmelten tot bruikbare rarfiles en intussen de check te doen wat compleet is en wat nog moet.
Onzin, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Maar maakt ook niet uit. Bij het kopen van nieuwe delen, kan je verschillende wegen gaan, maar ik denk persoonlijk dat op het mini-ITX platform niet heel veel meer winst te halen is qua setup of geld. Als ik me daarin vergis, dan hoor ik het graag, weet ook niet alles ;) Maar na een maand inlezen in HTPC systemen, weet ik eigenlijk wel zeker dat een Atom of Zacate Setup gewoon niet genoeg brengt voor mijn doeleinden.
Mij maakt het ook helemaal niks uit, als jij er zoveel geld tegenaan wilt gooien moet je 't zelf weten. Enkel is het overbodig voor een beetje downloaden en wat filmpjes afspelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:25

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bij mijn opstelling met E-350 zit de CPU-belasting rond de 60% bij alleen downloaden. Dat is dan met 50 Mb/s met 8 threads. In de praktijk komt dat echter meer neer op 4,5 MB/s (~ 36 Mb/s).
Bij het verifieren (en dat het downloaden van de volgende file dus begint) is de belasting gewoon 100%. Bij het uitpakken zit dit rond de 80%.
Ja bij een E-350, maar een beetje fatsoenlijke AM2 heeft daar echt 0,0% problemen mee.

Edit: Ik download nu aan 60Mbit en mijn cpu belasting komt niet boven de 10% uit, meer dan 5% voor SABnzbd is al erg veel. Dus hoe jullie aan zulke zware cpu belasting komen....

[ Voor 51% gewijzigd door Tsurany op 04-05-2011 00:38 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:33:
Ja bij een E-350, maar een beetje fatsoenlijke AM2 heeft daar echt 0,0% problemen mee.

Edit: Ik download nu aan 60Mbit en mijn cpu belasting komt niet boven de 10% uit, meer dan 5% voor SABnzbd is al erg veel. Dus hoe jullie aan zulke zware cpu belasting komen....
Ik zou eens zeggen probeer eens objectief te zijn tov Intel. Binnen de nieuwe sandy bridge line up hebben ze een erg sterke en ook zeer zuinige i3 2100. Op dit moment ben ik best bereid om een paar 10'tjes meer uit te geven om gewoon een erg zuinige en sterke machine neer te zetten. Zowel intel als Amd heeft z'n sterke en zwakke punten, de argumenten waarop jij thunder8 nogal persoonlijk op aanvalt zijn gewoon valide. Je hebt hem op het amd platform gewezen, maar de keuze is gevallen op een platform van Intel.
We weten ondertussen allemaal dat jij tevreden bent met nog een redelijk antieke setup met een oude cpu en 512 MB ram. Maar niet iedereen wil die concessies doen.

AMD wordt voor mij pas weer interessant met de nieuwe lichting fusion setups. Maar dan ook gelijk erg interessant!
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:03:
[...]

Heb ook hetzelfde probleem met xbmc maar MPC speelt het perfect af alleen krijg geen dolby laat staan DTS met MPC. Mijn geluid gaat via de HDMI kabel van mijn videokaart naar mijn reciever. Krijg het niet voor elkaar anders zou ik wel vaker MPC gebruiken
Probeer eens te googlen op een tutorial voor het instellen van MPC. Het is namelijk perfect mogelijk om met MPC (gebruik je de home cinema versie?) DD of DTS door te sturen. Meestal zit het hem in de instelling van interne/externe filters. Heb je toevallig ac3filter geïnstalleerd?
Tsurany schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:24:

Joh, op een computer forum zoeken naar computer problemen, gek he dat je dan veel vind?
Maar heb je ook gekeken naar de relatieve frequentie waar geheugenproblemen in voorkomen? Best vaak namelijk. Vorige bladzijde is alweer een voorbeeld gegeven. Ook als het 9/10 keer goed gaat, resulteert jouw uitspraak in 10% van de gevallen in een incompatibel systeem. Dit noem ik gewoon slecht advies.
Praktisch al het goedkope geheugen van dit moment zal in praktisch elk moederbord gewoon prima werken. Ik heb werkelijk nog nooit de QVL erbij gepakt en nog nooit problemen gehad met geheugen.
Nogmaals jij bent niet representatief voor iedereen.

[ Voor 48% gewijzigd door jaapsander op 04-05-2011 09:23 ]

• thunder8

thunder8

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:33:

Dat is dus precies wat ik bedoel. De E-350 heeft daar dus al moeite mee met 50Mbit, laat staan dat het binnenkomt met 120Mbit. Daarom valt de E-350 bij mij af en dus ook de Atom.

Ik gebruik Newsleecher om te downloaden en tegelijk de controleren, unrarren en parren. Dat trekt behoorlijk je processor onderuit, dat klopt. Ik heb een paar weken SABnzbd geprobeerd, ook die trok behoorlijk mijn processor vol. Als ik in Newsleecher een speedcap instel op 50Mbit, dan krijgt de PC het er een heel stuk makkelijker mee.

Heb even een AM2 setup in de pricewatch samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU€ 157,90€ 157,90
1Scythe Big Shuriken€ 26,-€ 26,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2S6K2/4G€ 46,56€ 46,56
1J&W Minix 780G-SP128MB€ 73,08€ 73,08
1AMD Athlon X2 7850 Black Edition€ 38,97€ 38,97
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 101,-€ 101,-
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,51

80€ goedkoper, CPU met TDP van 95W (En alleen nog maar te koop bij een dubieuze duitse shop). Enige andere CPU is een quadcore van 109€ (70€ duurder) en een TDP van 125W. Schiet ik qua kosten ook niet veel mee op en het lijkt me dan niet slim te investeren in een platform dat end of life is.

Ik ben gewoon op zoek naar een kleine setup met genoeg power, maar wel energiezuinig. Of het nu Intel, AMD of een andere fabrikant is, maakt me eerlijk gezegd niet uit. Ik wil onder Win7 XBMC draaien met max settings, op de achtergrond de mogelijkheid hebben full-speed van nieuwsgroepen te kunnen downloaden en daarnaast ook de mogelijkheid hebben andere taken ernaast te doen. Dan kan ik mijn desktop uitzetten en de laptop met pensioen sturen.

Ik zit al een tijdje op het XBMC forum te lezen en te vragen en daar was men in eerste instantie ook erg enthousiast over het Zacate platform. Echter een aantal mensen kwamen er achter dat het meeste prima werkt op dit platform. Films kijken op 1080p en niet al te zware skins gaat prima. Echter als je de zwaardere skins wil draaien of een grotere library begint te krijgen met coverpreviews, dan gaat het vloeiende van XMBC af als je kiest voor het Zacate platform. Als dit platform daar problemen mee heeft, dan concludeer ik daar uit dat het downloaden met 120Mbit en daarnaast het rarren/parren, dat het dus niet geschikt is. Dit is hierboven dus ook te lezen. CPU op 100% bij 50Mbit.

Daarom heb ik gekozen voor een platform dat boven de E-350 staat. Als er andere platformen zijn die krachtiger zijn dan de E-350/Atom, genoeg power hebben voor mijn werkzaamheden, maar daarnaast wel in mITX te verkrijgen is voor een 600€ max, dan hou ik me aanbevolen.

[ Voor 15% gewijzigd door thunder8 op 04-05-2011 09:33 ]

thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:16:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel. De E-350 heeft daar dus al moeite mee met 50Mbit, laat staan dat het binnenkomt met 120Mbit. Daarom valt de E-350 bij mij af en dus ook de Atom.

Ik gebruik Newsleecher om te downloaden en tegelijk de controleren, unrarren en parren. Dat trekt behoorlijk je processor onderuit, dat klopt. Ik heb een paar weken SABnzbd geprobeerd, ook die trok behoorlijk mijn processor vol. Als ik in Newsleecher een speedcap instel op 50Mbit, dan krijgt de PC het er een heel stuk makkelijker mee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR800D2S6K2/4G€ 46,56€ 46,56
1J&W Minix 780G-SP128MB€ 73,08€ 73,08
1AMD Athlon X2 7850 Black Edition€ 38,97€ 38,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,51

80€ goedkoper, CPU met TDP van 95W (En alleen nog maar te koop bij een dubieuze duitse shop). Enige andere CPU is een quadcore van 109€ en een TDP van 125W. Schiet ik qua kosten ook niet veel mee op en het lijkt me dan niet slim te investeren in een platform dat end of life is.
Ik denk overigens dat hij een am3 setup bedoeld

• thunder8

thunder8

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:18:
[...]

Ik denk overigens dat hij een am3 setup bedoeld
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/4G€ 34,76€ 34,76
1AMD Athlon II X2 220 Tray€ 34,40€ 34,40
1Asus M4A88T-I Deluxe€ 101,40€ 101,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,46

Ook niet veel goedkoper, maar wel qua specs wel gelijk aan de Intel Setup. Enige nadeel is dat hier nog maar 3 SATA poorten aanwezig zijn, ipv 4 op de ASRock. Zodra je kiest voor m-ITX gaat de prijs voor het mainboard snel omhoog, waardoor het voordeel van AMD qua kosten grotendeels teniet gedaan wordt. Alleen de CPU is vaak een stukje goedkoper. Weet alleen zo niet hoe deze CPU zich verhoudt tot de i3 2100 qua performance.

thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:42:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/4G€ 34,76€ 34,76
1AMD Athlon II X2 220 Tray€ 34,40€ 34,40
1Asus M4A88T-I Deluxe€ 101,40€ 101,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,46

Ook niet veel goedkoper, maar wel qua specs wel gelijk aan de Intel Setup. Enige nadeel is dat hier nog maar 3 SATA poorten aanwezig zijn, ipv 4 op de ASRock. Zodra je kiest voor m-ITX gaat de prijs voor het mainboard snel omhoog, waardoor het voordeel van AMD qua kosten grotendeels teniet gedaan wordt. Alleen de CPU is vaak een stukje goedkoper. Weet alleen zo niet hoe deze CPU zich verhoudt tot de i3 2100 qua performance.
die i3 is een stuk sneller

• thunder8

thunder8

Dan wordt de keus steeds makkelijker. :)

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:41
@Thunder, wat is ook alweer de reden dat je niet de ingebouwde HD gfx chipset gebruikt?

Ik heb in de huiskamer een i3 530 setup en nooit problemen gehad met het afspelen van HD content.
Lord_Dain schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 10:12:
@Thunder, wat is ook alweer de reden dat je niet de ingebouwde HD gfx chipset gebruikt?

Ik heb in de huiskamer een i3 530 setup en nooit problemen gehad met het afspelen van HD content.
Heb zelf ook een i3 530 en ook geen problemen met de "24p" bug. Heb refresh rate van scherm op 60 Hz staan. Maar het is altijd een idee om zonder discrete vga kaart te bestellen. Vervolgens te testen en indien het niet naar wens is kun je altijd een discrete vga kaart bijprikken zonder problemen.
jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:12:
Ik zou eens zeggen probeer eens objectief te zijn tov Intel. Binnen de nieuwe sandy bridge line up hebben ze een erg sterke en ook zeer zuinige i3 2100. Op dit moment ben ik best bereid om een paar 10'tjes meer uit te geven om gewoon een erg zuinige en sterke machine neer te zetten. Zowel intel als Amd heeft z'n sterke en zwakke punten, de argumenten waarop jij thunder8 nogal persoonlijk op aanvalt zijn gewoon valide. Je hebt hem op het amd platform gewezen, maar de keuze is gevallen op een platform van Intel.
We weten ondertussen allemaal dat jij tevreden bent met nog een redelijk antieke setup met een oude cpu en 512 MB ram. Maar niet iedereen wil die concessies doen.
Ik ben hartstikke objectief tov Intel maar het is een platform dat bijna tweemaal zo duur is, als je dat er voor over hebt is dat prima, maar dan moet je daar niet met halfbakken argumenten voor aankomen. Als je Intel Core2Duo 100% cpu gebruikt bij het downloaden doe je overduidelijk wat verkeerd. Met een simpele AM3 setup is ook alles prima mogelijk, scheelt het een hoop geld en zal je die mindere performance gewoon niet merken.
Daarnaast vraag ik me af welke concessies ik precies doe? Ik merk 0,0 vertraging in XBMC, kan al het videomateriaal afspelen en merk niet eens dat ik op oude hardware zit.
thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:16:
[...]

Prima, ook al snap ik niet hoe iemand die CPU belasting voor elkaar krijgt, maar goed.
Enkel het parren kan je CPU voltrekken, het unrarren en het downloaden zelf niet, dat is gewoon niet mogelijk tenzij je met enorm brakke software bezig bent.

80€ goedkoper, CPU met TDP van 95W (En alleen nog maar te koop bij een dubieuze duitse shop). Enige andere CPU is een quadcore van 109€ (70€ duurder) en een TDP van 125W. Schiet ik qua kosten ook niet veel mee op en het lijkt me dan niet slim te investeren in een platform dat end of life is.
Dan maak je er een AM3 setup van? Heb je opeens een gigantische keuze aan zuinige processoren.
Ik ben gewoon op zoek naar een kleine setup met genoeg power, maar wel energiezuinig. Of het nu Intel, AMD of een andere fabrikant is, maakt me eerlijk gezegd niet uit. Ik wil onder Win7 XBMC draaien met max settings, op de achtergrond de mogelijkheid hebben full-speed van nieuwsgroepen te kunnen downloaden en daarnaast ook de mogelijkheid hebben andere taken ernaast te doen. Dan kan ik mijn desktop uitzetten en de laptop met pensioen sturen.

Ik zit al een tijdje op het XBMC forum te lezen en te vragen en daar was men in eerste instantie ook erg enthousiast over het Zacate platform. Echter een aantal mensen kwamen er achter dat het meeste prima werkt op dit platform. Films kijken op 1080p en niet al te zware skins gaat prima. Echter als je de zwaardere skins wil draaien of een grotere library begint te krijgen met coverpreviews, dan gaat het vloeiende van XMBC af als je kiest voor het Zacate platform. Als dit platform daar problemen mee heeft, dan concludeer ik daar uit dat het downloaden met 120Mbit en daarnaast het rarren/parren, dat het dus niet geschikt is. Dit is hierboven dus ook te lezen. CPU op 100% bij 50Mbit.

Daarom heb ik gekozen voor een platform dat boven de E-350 staat. Als er andere platformen zijn die krachtiger zijn dan de E-350/Atom, genoeg power hebben voor mijn werkzaamheden, maar daarnaast wel in mITX te verkrijgen is voor een 600€ max, dan hou ik me aanbevolen.
Daarom dat ik dus AM2/AM3 noem, die processoren zijn vele malen krachtiger dan de E-350 en mijn persoonlijke ervaring is dat downloaden vanaf nieuwsgroepen niet in staat is ook maar iets aan CPU belasting voor elkaar te krijgen. Hoogstens met wat intensief par werk, echter zelfs dat zal zo'n AM3 processor echt niet tot het randje drijven.
thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:42:
Haal die GPU van 50 euro eens weg, dan is het opeens een stukje goedkoper ;) Ja hij is minder snel dan een i3 maar je hebt al die performance gewoon niet nodig.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het zonde vinden om zoveel geld uit te geven voor performance die ik niet ga gebruiken.

• thunder8

thunder8

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 10:30:
[...]

Heb zelf ook een i3 530 en ook geen problemen met de "24p" bug. Heb refresh rate van scherm op 60 Hz staan. Maar het is altijd een idee om zonder discrete vga kaart te bestellen. Vervolgens te testen en indien het niet naar wens is kun je altijd een discrete vga kaart bijprikken zonder problemen.
Volgens mij maak je met een refresh van 60Hz geen gebruik van 24p.

Maar het kan best zijn dat ik eerst bestel zonder extra videokaart. Dan kan ik eerst goed kijken wat de uiterste dimensies zijn, waaraan de kaart moet voldoen, zodat ik ook zeker weet dat het allemaal gaat passen.

[ Voor 32% gewijzigd door thunder8 op 04-05-2011 12:49 . Reden: Wat regels verwijderd waar ik niet helemaal 100% zeker van ben. ]

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:21:

Haal die GPU van 50 euro eens weg, dan is het opeens een stukje goedkoper ;) Ja hij is minder snel dan een i3 maar je hebt al die performance gewoon niet nodig.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het zonde vinden om zoveel geld uit te geven voor performance die ik niet ga gebruiken.
Die GPU zou je net zo goed bij de i3 setup weg kunnen laten (wat we ook aanraden in 1e instantie). Verder staan de nieuwe SB i3's bekend om hun zuinigheid. Je hebt dus een koel en zuinig systeem met veel kracht. Onder de streep bij het aanschaffen van een compleet nieuwe set is het verschil nog niet eens zo groot (misschien €50/€60) euro verschil. De vraag is of je dat daarvoor wil betalen. Mijn antwoord zou ook ja zijn.
thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:47:
[...]

Volgens mij maak je met een refresh van 60Hz geen gebruik van 24p. In 24p modus wordt er 24Hz uitgestuurd, zodat elk frame van de film overeenkomt met een frame/refresh op je scherm. Dit geeft het mooiste beeld bij films. Bij deze bug, wordt er 23.xxx uitgestuurd, zodat na verloop van tijd niet meer synchroon loopt en de chipset een hikje moet creëren om dit weer synchroon te krijgen. Ook de Sandy Bridge kent deze bug nog en daarnaast lees ik op XBMC.org dat er ook veel problemen zijn met de onboard graphics als je DXVA2 aanzet (hardwareacceleratie). Maar ik ben er nog niet over uit of dit laatste met een discrete kaart wel opgelost is, of dat het echt een probleem in XMBC is. Maar het is zeer zeker wel een oplossing voor het 24p probleem.

Maar het kan best zijn dat ik eerst bestel zonder extra videokaart. Dan kan ik eerst goed kijken wat de uiterste dimensies zijn, waaraan de kaart moet voldoen, zodat ik ook zeker weet dat het allemaal gaat passen.
Bovenstaand verhaal klopt helemaal. Zo uit m'n hoofd doet hij om de 40 seconden een frame dubbel. Zelf heb ik het getest en zie ik het bijna niet. Op 60 Hz bevalt mij ook prima. Maar het achteraf toevoegen van een videokaart is erg makkelijk en kan je geld besparen.

p.s. 24p bug test zou ik "blind" testen om placebo effect uit te sluiten ;)

[ Voor 46% gewijzigd door jaapsander op 04-05-2011 12:52 ]

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:48:
Die GPU zou je net zo goed bij de i3 setup weg kunnen laten (wat we ook aanraden in 1e instantie). Verder staan de nieuwe SB i3's bekend om hun zuinigheid. Je hebt dus een koel en zuinig systeem met veel kracht. Onder de streep bij het aanschaffen van een compleet nieuwe set is het verschil nog niet eens zo groot (misschien €50/€60) euro verschil. De vraag is of je dat daarvoor wil betalen. Mijn antwoord zou ook ja zijn.
Als je het niet erg vind met die 24p bug te leven, zelf zou ik dat juist niet willen. De i3 is inderdaad sneller en als je dat geld wilt uitgeven voor snelheid die je niet gaat gebruiken moet je dat natuurlijk gewoon doen, echter als je graag wat geld wilt besparen dan kan je zo 100 euro besparen door een AM3 setup te nemen.
Bovenstaand verhaal klopt helemaal. Zo uit m'n hoofd doet hij om de 40 seconden een frame dubbel. Zelf heb ik het getest en zie ik het bijna niet. Op 60 Hz bevalt mij ook prima. Maar het achteraf toevoegen van een videokaart is erg makkelijk en kan je geld besparen.

p.s. 24p bug test zou ik "blind" testen om placebo effect uit te sluiten ;)
Dan ga je dus achteruit in beeldkwaliteit om een fout uit je chipset te omzeilen en daar betaal je nog meer voor ook, dat zou ik bij een nieuwe HTPC echt niet doen. Op 60Hz afspelen is gewoon verre van optimaal omdat je in een aantal scenes gewoon judder gaat krijgen.

Dat verhaal is trouwens niet correct, Intel speelt 24p af als 24 frames per seconde, dat is juist niet altijd correct. De framerate voor 24p is of 24 frames per seconde of 23.976 frames per seconde, daar zit het grote probleem juist in, dat doet Intel dus niet goed.

Ik zou dus altijd zorgen dat je op beide framerates beeld kan laten zien. Zeker als je een nieuwe setup koopt is het naar mijn idee onzin om dan te zeggen 'oh, ik lever wel in op beeldkwaliteit', vandaar dat ik bij een i3 setup gewoon een dedicated videokaart zou nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 04-05-2011 13:52 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:41
Mwa, ik vind 'beeldkwaliteit' zoals jij het beschrijft nogal subjectief. Je kunt daarom niet echt oordelen dat iemand hierop inlevert als hij dit niet ziet/ of het mss ziet maar het niet erg vindt. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Zoals ik zelf al aangaf heb al ruim 1 jaar een core i3 met Intel gpu en nog niet eens gemerkt dat er uberhaupt een bug in zou zitten, voor mij is het dan ook een non argument dat mijn beeldkwaliteit er minder door is.

Ik overweeg trouwens zelf AMD voor mijn HTPC, aangezien ik alleen maar wil afspelen lijkt een i3 me echt overkill + dat ik helemaal geen zin heb om een fullblown pc op de slaapkamer te hebben,.

[ Voor 42% gewijzigd door Lord_Dain op 04-05-2011 14:04 ]

Tsurany schreef op maandag 02 mei 2011 @ 17:00:
Windows 7 Professional 64Bit zonder updates behalve noodzakelijke drivers.
Catalyst 11.3 zonder andere instellingen dan de default.
Geen enkele codec packs.
Geen enkele software behalve XBMC.

XBMC:
Render method: Auto detect
Allow hardware acceleration (DXVA2): Yes
Adjust display refresh rate to match video: No
Sync playback to display:No
Allowed error in aspect ratio to minimize black bars: None
Display 4:3 videos as: Normal
Video post-processing: Enabled for SD content

Display Mode: Full Screen #1
Resolution: 1360*768
Use a fullscreen windows rather than true fullscreen: No
Vertical blank sync: Always enabled.

Andersnog?
Volgens mij stel jij XBMC dan niet helemaal goed in ;)

En je hebt het alleen maar over snelheid die je niet gebruikt, maar zuinigheid dan? Overigens zijn M-itx moederborden ongeveer net zo duur voor beide platforms. Zit er nog ongveer 50 a 60 euro verschil in prijs cpu. Je overdrijft wel een beetje

[ Voor 13% gewijzigd door jaapsander op 04-05-2011 14:06 ]

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:04:
Volgens mij stel jij XBMC dan niet helemaal goed in ;)
Wat heeft dat er mee te maken? Ik heb hier oud spul staan waarvan ik nog blij mag zijn dat het draait, ik heb het geld niet om een nieuwe HTPC en een nieuwe TV aan te schaffen om van optimale beeldkwaliteit te mogen genieten.
En je hebt het alleen maar over snelheid die je niet gebruikt, maar zuinigheid dan? Overigens zijn M-itx moederborden ongeveer net zo duur voor beide platforms. Zit er nog ongveer 50 a 60 euro verschil in prijs cpu. Je overdrijft wel een beetje
Een AM3 setup is ook hardstikke zuinig, dat verschil in energieverbruik is enkel interessant bij een systeem wat je echt 24/7 aan laat staan en zelfs dan is het de vraag of het de moeite waard is.
De meoderborden zijn gelijk in prijs, de i3 is dan ~50 euro duurder en de videokaart komt erbij voor 40 euro. Das 90 euro duurder.
Lord_Dain schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:58:
Mwa, ik vind 'beeldkwaliteit' zoals jij het beschrijft nogal subjectief. Je kunt daarom niet echt oordelen dat iemand hierop inlevert als hij dit niet ziet/ of het mss ziet maar het niet erg vindt. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Zoals ik zelf al aangaf heb al ruim 1 jaar een core i3 met Intel gpu en nog niet eens gemerkt dat er uberhaupt een bug in zou zitten, voor mij is het dan ook een non argument dat mijn beeldkwaliteit er minder door is.
Beeldkwaliteit is niet subjectief, het is enkel de vraag of iemand dat verschil kan zien, het verschil is er gewoon. Echter als ik 500 euro uitgeef aan een nieuw systeem wil ik gewoon daarvoor de beste kwaliteit hebben, dan wil ik niet een bug in mijn systeem hebben die er voor zorgt dat ik inlever op kwaliteit.

Bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik het belachelijk dat Intel zo'n bug erin heeft gehouden omdat het anders het release schema van hun processoren zou beïnvloeden.

• BarendB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06-2024
Voor iemand die een echt kleine HTPC wil is Sandybridge gewoon geen optie. Alleen al omdat je een discrete videokaart nodig hebt. Maar ook de CPU koeler is veel te groot, al helemaal als je een geheel passief systeem wilt.

Nee, de AMD Llano, hopelijk wordt dat HET eerste near-perfect HTPC board
Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:15:

Wat heeft dat er mee te maken? Ik heb hier oud spul staan waarvan ik nog blij mag zijn dat het draait, ik heb het geld niet om een nieuwe HTPC en een nieuwe TV aan te schaffen om van optimale beeldkwaliteit te mogen genieten.
Dat bedoelde ik in een vorige post met concessies doen. (Overigens als jij 23,967 frames materiaal afspeelt geeft je tv ook gewoon 60 Hz weer met die instellingen)
Een AM3 setup is ook hardstikke zuinig, dat verschil in energieverbruik is enkel interessant bij een systeem wat je echt 24/7 aan laat staan en zelfs dan is het de vraag of het de moeite waard is.
De meoderborden zijn gelijk in prijs, de i3 is dan ~50 euro duurder en de videokaart komt erbij voor 40 euro. Das 90 euro duurder.
Ten eerste is er met 90 euro extra investering een veel betere beeldkwaliteit. Met een discrete gpu heb je de mogelijkheid om geavanceerdere beeldverbeteringstechnieken te gebruiken. Ook geeft een discrete grafische kaart de mogelijkheid om HD audio te bitstreamen naar je receiver. Dit kan een AM3 moederbord niet uit zichzelf (i3 overigens wel). Dus voor die 90 euro krijg je een hoop extra terug: Een systeem dat zowel krachtiger als zuiniger is (als je wilt zoek ik een paar reviews voor je op). En ook nog eens beter beeld af kan leveren.
BarendB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:23:
Voor iemand die een echt kleine HTPC wil is Sandybridge gewoon geen optie. Alleen al omdat je een discrete videokaart nodig hebt. Maar ook de CPU koeler is veel te groot, al helemaal als je een geheel passief systeem wilt.

Nee, de AMD Llano, hopelijk wordt dat HET eerste near-perfect HTPC board
Ik ben het met je eens over Llano, maar de rest is wel een beetje kort door de bocht. Discrete videokaart is niet nodig (imho), anders low profile kaart erin. AMD cpu koeler is niet veel kleiner. Ook worden in praktisch alle HTPC's hier aftermarket koelers op gezet.

Als je echt klein wilt is Brazos een betere optie, maar heeft ook z'n beperkingen

[ Voor 21% gewijzigd door jaapsander op 04-05-2011 14:27 ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:06
Echter verbruikt een aparte videokaart ook meer. Echter als je aparte videokaart gebruikt, dan zou het zo moeten zijn dat de i3 zijn onboard gpu niet hoeft te gebruiken, waardoor het verbruik op dat gebied zakt.
Nu lijkt het mij interessant om hier een benchmark van te zien.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• BarendB
jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:24:
Discrete videokaart is niet nodig (imho)
Ok, misschien voor jou niet, maar ik denk dat er vooral op dit forum heel veel 'pietjes precies' zitten die gewoon goed beeld willen. Ik zou gek worden van die 24p bug.
anders low profile kaart erin.
Het past gewoon nog steeds niet in een kleine kast zoals de M350.
Ook worden in praktisch alle HTPC's hier aftermarket koelers op gezet.
Ja en dat past niet in een kleine kast. Brazos wel.

[ Voor 6% gewijzigd door BarendB op 04-05-2011 14:57 ]

• thunder8

thunder8

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:52:

[...]

Dat verhaal is trouwens niet correct, Intel speelt 24p af als 24 frames per seconde, dat is juist niet altijd correct. De framerate voor 24p is of 24 frames per seconde of 23.976 frames per seconde, daar zit het grote probleem juist in, dat doet Intel dus niet goed.
Daarom had ik die regels verwijderd. Maar was te snel gequote :) Ik weet dat het probleem er is, maar kon het niet goed omschrijven, daarom dus nadien verwijderd.

Mijn setup zal 24/7 draaien, net als mijn desktop momenteel. Omdat de nieuwe setup een stuk zuiniger is, en de taken van mijn desktop overneemt, kan de laatste uit. Alleen als ik nog wat zware taken moet uitvoeren, zal ik daarvoor mijn desktop gebruiken. (Of als ik weer aan de slag ben met websites bouwen.) En omdat ik ook geen laptop meer nodig heb in de woonkamer (kan me HTPC ervoor gebruiken) kan die ook uit en de voeding van het stroom af. :)

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:24:
[...]

Dat bedoelde ik in een vorige post met concessies doen. (Overigens als jij 23,967 frames materiaal afspeelt geeft je tv ook gewoon 60 Hz weer met die instellingen)
Met mijn instellingen wel, maar als je TV gewoon die framerate ondersteund zal hij gewoon dat weergeven.
Als ik ooit geld heb voor nieuw spul dan zal ik ook gewoon een TV hebben die dat ondersteund en zal ik ook geen concessies doen, enkel heb ik dat geld er niet voor. Maar als je nieuw spul koopt en daar flink wat geld tegenaan gooit moet het gewoon goed spul zijn naar mijn idee.
Ten eerste is er met 90 euro extra investering een veel betere beeldkwaliteit. Met een discrete gpu heb je de mogelijkheid om geavanceerdere beeldverbeteringstechnieken te gebruiken.
True, maar dat kan met een AMD systeem ook prima als je er een fatsoenlijke extra GPU in zet, dat heeft dus enkel te maken met het feit of je wel of geen goede discrete GPU gebruikt. In dat geval zal sowieso de 5450 al afvallen. En dan heb je het alsnog over een prijsverschil van 50 euro.
Ook geeft een discrete grafische kaart de mogelijkheid om HD audio te bitstreamen naar je receiver.
True, moet je dat enkel wel nodig hebben. Misschien heb ik er overheen gelezen maar volgens mij heeft hij geen versterker genoemd?
Dit kan een AM3 moederbord niet uit zichzelf (i3 overigens wel). Dus voor die 90 euro krijg je een hoop extra terug: Een systeem dat zowel krachtiger als zuiniger is (als je wilt zoek ik een paar reviews voor je op). En ook nog eens beter beeld af kan leveren.
Je krijgt er wel meer voor terug inderdaad, echter de vraag is of je bitstreaming nodig hebt en of je daadwerkelijk die post processing toe wilt passen. En voor dat laatste moet je sowieso en een dedicated GPU hebben, zowel met AMD als met Intel.
Ik ben het met je eens over Llano, maar de rest is wel een beetje kort door de bocht. Discrete videokaart is niet nodig (imho), anders low profile kaart erin. AMD cpu koeler is niet veel kleiner. Ook worden in praktisch alle HTPC's hier aftermarket koelers op gezet.
Zou inderdaad altijd een alternatieve koeler gebruiken, stukje stiller toch weer. Discrete videokaart heb je altijd nodig met post processing effecten en je zegt net dat je dat juist wilt.
thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:46:
Daarom had ik die regels verwijderd. Maar was te snel gequote :) Ik weet dat het probleem er is, maar kon het niet goed omschrijven, daarom dus nadien verwijderd.
Ja ik denk even duidelijk hebben waar het nu over gaat.
Mijn setup zal 24/7 draaien, net als mijn desktop momenteel. Omdat de nieuwe setup een stuk zuiniger is, en de taken van mijn desktop overneemt, kan de laatste uit. Alleen als ik nog wat zware taken moet uitvoeren, zal ik daarvoor mijn desktop gebruiken. (Of als ik weer aan de slag ben met websites bouwen.) En omdat ik ook geen laptop meer nodig heb in de woonkamer (kan me HTPC ervoor gebruiken) kan die ook uit en de voeding van het stroom af. :)
In dat geval zal ik even goed naar de efficiente van de voeding kijken, daar valt soms nog wel het meeste op te winnen. Een AM3 systeem kan ook erg zuinig zijn, misschien niet zo zuinig als een i3 maar het gaat niet om zulke getallen dat je de extra kosten van een i3 er mee kan terug verdienen.

Ik ben absoluut niet tegen een i3 systeem hoor, enkel moet de argumentatie ervoor gewoon kloppen. En de extra cpu kracht nodig hebben voor downloaden is gewoon geen goede argumentatie, dan gebruik je slechte software en moet je het probleem daar in gaan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 04-05-2011 14:58 ]

• BarendB
Met Brazos draai je gewoon geheel passief. Geen enkele koeler nodig. En het past in de kleinst mogelijke kasten. Dat zijn, voor mij in ieder geval, toch wel 2 dermate belangrijke punten dat Sandybridge gewoon geen optie is.
BarendB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:46:
[...]

Ok, misschien voor jou niet, maar ik denk dat er vooral op dit forum heel veel 'pietjes precies' zitten die gewoon goed beeld willen. Ik zou gek worden van die 24p bug.

[...]

Het past gewoon nog steeds niet in een kleine kast zoals de M350.

[...]

Ja en dat past niet in een kleine kast. Brazos wel.
Ik denk dat Brazos ook geen concurrent is van i3. Ik zie Brazos vooral tegen Atom + ion, waarbij Brazos te adviseren valt. i3 zie ik meer tegen athlon x2/x3, waarbij de eerste wat luxer/sterker en duurder (ook zuiniger) en de tweede goedkoper.

• thunder8

thunder8

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:57:

True, moet je dat enkel wel nodig hebben. Misschien heb ik er overheen gelezen maar volgens mij heeft hij geen versterker genoemd?

[...]

In dat geval zal ik even goed naar de efficiente van de voeding kijken, daar valt soms nog wel het meeste op te winnen. Een AM3 systeem kan ook erg zuinig zijn, misschien niet zo zuinig als een i3 maar het gaat niet om zulke getallen dat je de extra kosten van een i3 er mee kan terug verdienen.
Ik heb momenteel een Onkyo Receiver met 6.1 surroundset. (geen schrijffout :P) Helaas nog een "oudje" zonder HDMI. :(. Maar de planning is wel deze binnen 2 jaar te vervangen door een deftige 9.2 receiver met HDMI aansluitingen. Dus nu nog geen werk voor HD audio, maar wil mijn HTPC er wel klaar voor hebben. (dus ook bitstreaming) Scherm is een 46" Sony W5500. 24p wordt ondersteund. :)

De voeding van de kast die ik in de lijst heb staan is 300W SFX 80+ gecertificeerd. Lijkt me efficient genoeg.

• thunder8

thunder8

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat Brazos ook geen concurrent is van i3. Ik zie Brazos vooral tegen Atom + ion, waarbij Brazos te adviseren valt. i3 zie ik meer tegen athlon x2/x3, waarbij de eerste wat luxer/sterker en duurder (ook zuiniger) en de tweede goedkoper.
Hier een vergelijking tussen Atom+Ion - E-350 en i3.

• BarendB
jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 15:19:
[...]
Ik denk dat Brazos ook geen concurrent is van i3. Ik zie Brazos vooral tegen Atom + ion
Geen concurrent ? Dat jij je HTPC wilt gebruiken om brakke programmatuur als newsleecher met 100mb/s te draaien, prima, maar voor de meeste users is een HTPC toch echt enkel iets om films mee te streamen. Newsleecher draai ik wel op mn eigen PC. Voor sec HTPC gebruik is Brazos snel zat.

• Joostp1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 16:41
Zijn er hier ook mensen met een Asus Fusion setup (ik heb zelf de Pro) die geen beeld meer hebben als de htpc uit slaapstand komt?

Heel irritant. Als mijn versterker (Onkyo sr508 die het beeld doorstuurt naar mijn tv) en mijn tv uit zijn geweest of mijn htpc in slaapstand is gegaan krijg ik met geen mogelijkheid meer beeld.
De htpc functioneert verder nog prima, bv. via ssh of een webinterface.

Nu moet ik elke keer mijn htpc restarten om weer beeld te krijgen.

Ik draai nu op Ubuntu, maar ik kan me herinneren dat ik dit probleem in Windows ook had.
Voor Windows zou iets als hdmiyo misschien de oplossing kunnen zijn, maar dat ben ik voor Linux nog niet tegen gekomen.

Ik weet dat dit niet helemaal het goede topic is. Maar aangezien hier redelijk wat mensen met een Asus Fusion setup zitten ben ik benieuwd of meer mensen dit probleem zijn tegengekomen.

• thunder8

thunder8

BarendB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:21:
[...]

Geen concurrent ? Dat jij je HTPC wilt gebruiken om brakke programmatuur als newsleecher met 100mb/s te draaien, prima, maar voor de meeste users is een HTPC toch echt enkel iets om films mee te streamen. Newsleecher draai ik wel op mn eigen PC. Voor sec HTPC gebruik is Brazos snel zat.
De een wil inderdaad alleen een machine waarmee hij/zij films kan kijken/streamen, de ander wil meer met diezelfde machine doen. Als Brazos of Atom-Ion voor iemand snel genoeg is, dan is het goed toch? Atom-Ion en Brazos zijn rechtstreeks concurrenten voor de veel verkochte NMT's. Ook die streamen films, zijn vaak nog goedkoper.
De i3 is een stuk sneller, duurder en verbruikt een stuk meer dan Atom-Ion/Brazos oplossing. Maar de i3 oplossing bedient een ander deel van de HTPC markt.Zodoende zie ik ze ook niet als concurrenten.

Als we de stokoude analogie van auto's van stal halen, ga je ook geen Fiat Panda tegenover een Lamborghini Gallardo zetten. De Panda rijdt 1:25, brengt je van A naar B en doet wat het moet doen. Voor de ander is een 1:5 lopende racemonster veel interessanter, maar per definitie brengt ie je ook van A naar B. Toch zijn het geen concurrenten.

Jij wil een PC gebruiken naast een HTPC, dan is inderdaad een i3 overkill en kan Brazos zeker meer dan genoeg voor jouw wensen zijn. Ik wil geen losse PC er meer naast gebruiken en zoek dus een machine met meer spierballen, in de vorm van bijvoorbeeld een i3. Ieder zijn wensen en beste oplossingen... :)

thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:07:
[...]

Ik heb momenteel een Onkyo Receiver met 6.1 surroundset. (geen schrijffout :P) Helaas nog een "oudje" zonder HDMI. :(. Maar de planning is wel deze binnen 2 jaar te vervangen door een deftige 9.2 receiver met HDMI aansluitingen. Dus nu nog geen werk voor HD audio, maar wil mijn HTPC er wel klaar voor hebben. (dus ook bitstreaming) Scherm is een 46" Sony W5500. 24p wordt ondersteund. :)

De voeding van de kast die ik in de lijst heb staan is 300W SFX 80+ gecertificeerd. Lijkt me efficient genoeg.
Dan zou ik een 6450 van Ati adviseren, net wat goedkoper dan nVidia maar werkt prima en ook sterk genoeg voor post processing. Volgens mij doet een AMD 4250 niet aan bitstreaming, maar dat weet ik niet zeker. Dacht enkel 5xxx en 6xxx serie. En dan een AM3 of i3 setup, net wat je wilt. Heb denk ik nu wel duidelijk gemaakt dat ik vind dat een AM3 setup prima voldoende is qua processor kracht :+

Voeding is idd 80+ maar daartussen kan ook nog een aardig verschil zitten. Kan handig zijn daar even naar te kijken.

• BarendB
thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:44:
Ik wil geen losse PC er meer naast gebruiken en zoek dus een machine met meer spierballen
Kortom, jij zoekt geen HTPC, maar een PC waar je ook films mee wilt gaan kijken. Dan is het inderdaad niet gek dat je ze niet als concurrenten ziet. Ik zie mijn PC ook niet als concurrent van m'n HTPC, terwijl ik met beiden prima films kan kijken. M'n PC is een bigtower met krachtige CPU en GPU, voor zowel mn werk als af en toe wat gamen. M'n HTPC is zo klein mogelijk en geluidsloos. Vanuit HTPC oogpunt, welke is dan de Ferrari ? Ik heb liever die kleine, 0 db, brazos onder mn TV staan dan die grote tower van me. Dus ik vind 't nogal een vreemde vergelijking en relaas van je.

[ Voor 49% gewijzigd door BarendB op 04-05-2011 19:11 ]

• thunder8

thunder8

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:58:
[...]

Dan zou ik een 6450 van Ati adviseren, net wat goedkoper dan nVidia maar werkt prima en ook sterk genoeg voor post processing. Volgens mij doet een AMD 4250 niet aan bitstreaming, maar dat weet ik niet zeker. Dacht enkel 5xxx en 6xxx serie. En dan een AM3 of i3 setup, net wat je wilt. Heb denk ik nu wel duidelijk gemaakt dat ik vind dat een AM3 setup prima voldoende is qua processor kracht :+

Voeding is idd 80+ maar daartussen kan ook nog een aardig verschil zitten. Kan handig zijn daar even naar te kijken.
Naar die AMD 6450 ga ik kijken.

Qua Voedingen is er op SFX nivo weinig te vinden en ze zijn allemaal 80+ certified. Voordeel van degene die bij de kast zit is o.a. dat deze stil is, juiste kabellengtes heeft en precies aansluit op de mogelijkheden van de kast.

Verwijderd

BarendB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:59:
[...]

Kortom, jij zoekt geen HTPC, maar een PC waar je ook films mee wilt gaan kijken. Dan is het inderdaad niet gek dat je ze niet als concurrenten ziet. Ik zie mijn PC ook niet als concurrent van m'n HTPC, terwijl ik met beiden prima films kan kijken. M'n PC is een bigtower met krachtige CPU en GPU, voor zowel mn werk als af en toe wat gamen. M'n HTPC is zo klein mogelijk en geluidsloos. Vanuit HTPC oogpunt, welke is dan de Ferrari ? Ik heb liever die kleine, 0 db, brazos onder mn TV staan dan die grote tower van me. Dus ik vind 't nogal een vreemde vergelijking en relaas van je.
Je loopt gewoon te zeuren. Het enige wat ik doe op mijn HTPC is films bekijken, downloaden en uitpakken. En daar wil ik juist niet mee bezig zijn op mijn werk-pc. Dus ik wil zeker een i3 HTPC en zeker geen trage Brazos die niet eens alles probleemloos kan afspelen. De eisen:
- 1080p60 H.264
- FLAC + ASS subs
- Vele (de)interlacing opties
- Mogelijkheid tot 3D (Blu-ray)
- Snel converteren van media-bestanden

Een i3 met grote langzame fans is nog stiller ook dan een klein itx kastje met kleine fans. En zelfs als je Brazos fanloos doet met picoPSU dan nog heb je kans op irritant geluid, het moederboard van Asus en adapters van de PSU maken een irritant geluid (whine/sqeal). Daarnaast zie ik niet het probleem dat een Brazos behuizing automatisch mooier is dan een i3 behuizing. Er zijn zat mooie HTPC kasten, je maakt nu een probleem van niets. Stoer dat je een bigtower hebt, maar ik vind mijn 13" i5 SB laptop met dockingstation aan mijn 27" IIyama toch net wat mooier en handiger (vooral als ik naar een klant ga). Dus ja zoals Thunder8 en jaapsander al zeggen, voor ieder wat wils.

• BarendB
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:50:
Een i3 met grote langzame fans is nog stiller ook dan een klein itx kastje met kleine fans.
Nogmaals, mn brazos is fanless.
En zelfs als je Brazos fanloos doet met picoPSU dan nog heb je kans op irritant geluid, het moederboard van Asus en adapters van de PSU maken een irritant geluid (whine/sqeal).
Misschien moet ik dan eens mn oren laten checken. Alhoewel, laatst nog getest t/m 22 khz. Maar misschien dat die piep nog hoger zit en jij honden oren hebt.
Daarnaast zie ik niet het probleem dat een Brazos behuizing automatisch mooier is dan een i3 behuizing.
Wat jij wilt. Ik vind dat wel. Een grote kast wil ik niet in mn woonkamer.
Stoer dat je een bigtower hebt, maar ik vind mijn 13" i5 SB laptop met dockingstation aan mijn 27" IIyama toch net wat mooier en handiger (vooral als ik naar een klant ga).
zucht

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 01:24 ]

• BarendB
Maar je raakt wel de kern van de zaak. Als je 't niet erg vindt om een grotere kast in je woonkamer neer te zetten of dingen hoort die er niet zijn, dan kan je beter een i3 kopen (als je 't niet erg vindt om daar meer geld aan uit te geven natuurlijk)

[ Voor 17% gewijzigd door BarendB op 04-05-2011 20:39 ]

Verwijderd

Modbreak:Simsalabim, waar zijn al die offtopic posts opeens gebleven? }:|

Verwijderd

BarendB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:56:
Wat jij wilt. Ik vind dat wel. Een grote kast wil ik niet in mn woonkamer.
Mijn Asrock Vision 3D met i3 is nog geen 20 centimeter in het vierkant en nog geen 8 centimeter hoog...

Verwijderd

jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:12:
[...]

[...]

Probeer eens te googlen op een tutorial voor het instellen van MPC. Het is namelijk perfect mogelijk om met MPC (gebruik je de home cinema versie?) DD of DTS door te sturen. Meestal zit het hem in de instelling van interne/externe filters. Heb je toevallig ac3filter geïnstalleerd?

[...]
Heb hem gebruikt maar toen wilde het ook niet lukken. Denk dat het aan de instellingen van ac3filter misschien heeft gelegen. Ga ik deze wel nodig hebben? En welke externe filter gebruik jij voor het beeld? Heb er nu misschien wel meerdere geinstalleerd maar ik weet niet welke nu het beste werkt. Alvast bedankt!

• BarendB
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 02:07:
[...]
Mijn Asrock Vision 3D met i3 is nog geen 20 centimeter in het vierkant en nog geen 8 centimeter hoog...
Da's een kant-en-klaar systeem. Op zich niks op tegen, maar ik wil sowieso niks met draaiende onderdelen (hier zit vast een fan in ?). En hoe zit 't met de 24p bug bij deze geintegreerde oplossing ?

Verder is het natuurlijk vrij prijzig (2x duurder dan een brazos systeem, maar dan natuurlijk wel met krachtigere cpu). En zo'n 500 gb hdd hoef ik er al helemaal niet in. Tja, niet mijn ding.

Hoe dan ook, je kan wel met dit soort kant en klare oplossingen komen, de voordelen van Brazos tegen een zelfbouw sandybridge blijven:

* 0 db
* Klein, past in een M350 case
* Goedkoop.
* Geen 24p bug.

Ik snap best dat mensen om bepaalde redenen liever een sandybridge hebben, vooral de DXVA afhankelijkheid van de Brazos is een minpunt (alhoewel het voorlopig meer een theoretisch dan praktisch minpunt lijkt te zijn), ieder z'n ding, maar de Sandybridge en Brazos met een Ferrari en Fiat panda gaan vergelijken slaat natuurlijk helemaal nergens op. Vergelijk het dan met een Prius en een oorlogstank. Ik ga toch liever in de Prius boodschappen doen, vind die een stuk geschikter voor die taak (alhoewel je in een tank ongetwijfeld veel bekijks hebt).

[ Voor 46% gewijzigd door BarendB op 05-05-2011 03:51 ]

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Goed ik heb gisteravond nog even geprobeerd een h264 af te spelen via de laatste MPC-HC in Windows 7 x64.
Van MCP-HC had ik zowel de 64 bit als de 32 bit versie. Ik heb eerst de h264 video afgespeeld via de interne filters met DXVA ingeschakeld (via de transform filter). Ik heb ook echt geconstateerd dat DXVA actief was en ook in MPC-HC kwamen de artifacts tevoorschijn. Daarna heb ik nog ffdshow als externe filter ingesteld met DXVA ingeschakeld en weer artifacts. Daarna dezelfde tests gedaan zonder DXVA ingeschakeld en had ik weer last van korte "haperingen" tijdens het afspelen. Als ik nou eens wist waar die haperingen vandaan komen...

Met DXVA ingeschakeld zit de HD5450 op 11% max GPU en mijn processor zit op max 10%.
Met DXVA uitgeschakeld zit de HD5450 op ehh minder en mijn processor zit op iets van max 20-25%.

Dus hij staat niet bepaald te klapperen...

Maar goed ik heb de knoop maar doorgehakt en heb gisteravond een passive Sparkle nvidia geforce 430 besteld. Ik hoop dat dit de oplossing voor mijn problemen zal zijn.

• Joostp1
Ik zit er nu toch aan te denken om mijn Fusion bordje (Asus E35M1-M Pro) weer te verkopen. Ik krijg het toch niet helemaal lekker draaiend onder Linux.

Nou ben ik dus op zoek naar een goedkope upgrade. Daar heb ik de volgende dingen voor geselecteerd:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 43,37€ 43,37
1Asrock 760GM-GS3€ 37,64€ 37,64
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 48,50€ 48,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 129,51

Die videokaart lijkt me een stuk beter draaien onder Linux.
Ik heb een goedkoop moederbord gepakt, maar misschien mis ik daar belangrijke features? USB 3 vind ik zelf niet zo interessant en wifi heb ik ook niet nodig.

Edit: Hmm, een analoge audio uitgang op mijn moederbord. Ik wil natuurlijk wel HD audio. Nog maar even verder zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Joostp1 op 05-05-2011 12:23 ]

Kan je geen nVidia kaart in je Fusion bordje steken?

• Joostp1
Is natuurlijk ook een optie.
Qua kosten zal het elkaar niet veel ontlopen.
Doet wel een beetje de voordelen van een Fusion bord teniet.

Ik weet alleen nog niet of mijn probleem met geen beeld na uitzetten tv dan verholpen is. Zou goed kunnen natuurlijk.

Zou jij dan wel de videokaart die ik heb uitgekozen adviseren?
Tsurany schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:39:
Kan je geen nVidia kaart in je Fusion bordje steken?
Dat is er al, en dat heet een Atom + ION2.

Ik word een beetje moe van die hele Brazos vs i3 discussie. Vorig jaar kwam de Atom D525 met ION2, werd uitvoerig over gediscussieerd, en min of meer iedereen was het erover eens dat het niet echt een optie is voor een volwaardige HTPC: de cpu is gewoon te traag. In de BBG werd daarom steeds AM3 systeem met Athlon II aangehouden. Nu zijn we een jaar verder, de applicaties worden er niet lichter op, en komt AMD met de Zacate die een paar Watt zuiniger is, als cpu precies evensnel is als de D525 en als gpu net zo goed video kan decoden als ION2 (wel wat meer performance in games, maar ja...), en nu is die ineens *wel* ruim voldoende voor normaal HTPC gebruik en is een sneller (i3) systeem belachelijke overkill.

Hoe ik het zie is als volgt, je hebt grofweg drie categorieen:
- geintegreerde oplossingen van die maar net snel genoeg zijn om bruikbaar te zijn als HTPC: Zacate (E-350) en D525+ION2. Een optie voor nettops en andere extreem kleine cases als de M350. Prijs van mobo met opgesoldeerde cpu/gpu rond de 100 euro
- basic HTPC: Athlon II X2, en de Celeron/Pentium lijn (40-80 euro voor de cpu, 60-70 euro voor het bord). 2-3x sneller dan de Atoms, en in principe middenin de prijs/performance/verbruik sweet spot, en de natuurlijke kandidaat voor de goedkope BBG config. Nadeel: de Athlons zijn wat oud en onzuinig aan het worden, de Wolfdale Celerons al helemaal, en de Sandy Bridge Pentiums komen pas eind Mei.
- full-spec HTPC: Llano, Phenom II, Athlon II quads en Core i3 (100 voor de cpu, 60-80 euro voor het bord). Alle features aan boord, ruime cpu snelheid en (in het geval van de i3) nog zuinig in idle ook. Maar met een prijskaartje.

Dan heb je nog als optie in alledrie de categorieen voor een losse AMD/nVidia videokaart voor de liefhebbers van alle post-processing opties.

[ Voor 99% gewijzigd door Dreamvoid op 05-05-2011 15:14 ]

• BarendB
Dreamvoid schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:40:
Ik word een beetje moe van die hele Brazos vs i3 discussie.
En vervolgens kom je met de langste comment in de hele discussie ? ;)
Maar met een prijskaartje.
Nou ik zie dat niet als HET nadeel van de Sandybridge. Ik zie HET nadeel dat je een kast in je woonkamer hebt die groot is en waar veelal fans in zitten. Ik hoor er hier niet zo veel over, misschien dat ik dan een van de weinigen ben die gewoon niet zo'n ding in de woonkamer wil. GekkeJopie zei hierboven dat groot niet per definitie lelijk hoeft te zijn. Ik vind van wel, maar blijkbaar is dat een minderheidspositie.

Een HTPC moet in eerste instantie alles kunnen afspelen dat ik heb (dat kan Brazos) en in 2e instantie moet ie klein en stil zijn. En dan zou het nog leuk zijn als er wat meer CPU kracht in zit ja. Daarom zie ik uit naar Llano.
BarendB schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:21:
En vervolgens kom je met de langste comment in de hele discussie ? ;)
Ik bedoel meer dat ik zie dat mensen langs elkaar heen aan het praten zijn :)

IMO als je klein en stil wilt, koop gewoon een Brazos of ION2 nettop. Je hebt hele leuke van Zotac, MSI, Asus, Acer en Shuttle, zowel kant-en-klaar en barebones, zuinig en netjes met externe voeding.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 05-05-2011 15:42 ]

Dreamvoid schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:40:
[...]

Dat is er al, en dat heet een Atom + ION2.
Ja maar een losse kaart kopen betekent dat je niet eerst je hele moederbord hoeft te verkopen met verlies om vervolgens een ION2 systeem te kopen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Tsurany schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:43:
[...]

Ja maar een losse kaart kopen betekent dat je niet eerst je hele moederbord hoeft te verkopen met verlies om vervolgens een ION2 systeem te kopen.
Ik denk dat dat laatste voordeliger uitpakt dan een losse kaart erbij kopen.

Verwijderd

BarendB schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 03:18:
Da's een kant-en-klaar systeem. Op zich niks op tegen, maar ik wil sowieso niks met draaiende onderdelen (hier zit vast een fan in ?). En hoe zit 't met de 24p bug bij deze geintegreerde oplossing ?
Ja, er zit 1 fan in. Maar het enige wat ik hoor is de harddisk. Van de 24p bug geen last, er zit een GT425M in maar mijn tv draait toch op 60Hz.

Mag ik vragen welke case en welke voeding jij bij je Brazos systeem hebt?

• BarendB
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:42:
[...]

Ja, er zit 1 fan in. Maar het enige wat ik hoor is de harddisk. Van de 24p bug geen last, er zit een GT425M in maar mijn tv draait toch op 60Hz.

Mag ik vragen welke case en welke voeding jij bij je Brazos systeem hebt?
Ik heb deze kit: http://www.mini-box.com/M...icoPSU-80-and-60W-adapter
De case zelf is: 192 x 210 x 62mm, voor zo ver ik weet de kleinste die er bestaat. Zou ook niet weten hoe ie NOG kleiner zou kunnen, tenzij je er geen SSD in hoeft.
*EDIT* nee, hij kan in theorie nog wel een stukje minder lang natuurlijk. Er zit een 2 cm frontje op, dat met name bedoeld is om een usb stick achter weg te werken. Dat kan natuurlijk nog kleiner.

[ Voor 28% gewijzigd door BarendB op 05-05-2011 17:50 ]

Natuurlijk kan het kleiner: 188mm x 188mm x 44mm, en 222mm x 178mm x 26.9mm. Daar lever je dan wel 1x SSD/HDD bay voor in.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 05-05-2011 18:16 ]

• BarendB
Dreamvoid schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:10:
Natuurlijk kan het kleiner: 188mm x 188mm x 44mm, en 222mm x 178mm x 26.9mm. Daar lever je dan wel 1x SSD/HDD bay voor in.
Ja, een kant en klare oplossing kan natuurlijk altijd kleiner, maar ik heb 't over een losse kast. Die zal niet veel kleiner kunnen, tenzij je dus, zoals ik zei, de SSD niet nodig hebt. Als ik zie wat ik aan ruimte over houd in mijn kast dan is dat niet veel (behalve dus die 2 cm aan de voorkant en nog plek voor een 2e ssd). Boven het mainboard is er dus ruimte voor 2 SSD's en de afstand tussen de mainboard grills en de SSD is maar een paar milimeter (de SSD's hangen dus aan de bovenkant van de case)

[ Voor 10% gewijzigd door BarendB op 05-05-2011 20:00 ]

Verwijderd

Okee, bedankt. En je hebt 1 SSD erin zitten en dan is dit pricewatch: Asus E35MI-I DELUXE zeker je passieve moederbord?

• BarendB
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:41:
[...]

Okee, bedankt. En je hebt 1 SSD erin zitten en dan is dit pricewatch: Asus E35MI-I DELUXE zeker je passieve moederbord?
Jep

Verwijderd

Aha okee. Maar dan hadden we het toch over hetzelfde moederbord. Je zei laatst:
BarendB schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:56:
Misschien moet ik dan eens mn oren laten checken. Alhoewel, laatst nog getest t/m 22 khz. Maar misschien dat die piep nog hoger zit en jij honden oren hebt.
Die piep ging over dat moederbord. Ik zei niet dat ik die piep hoorde, maar er was op internet een topic waar personen last hadden van een hoge toon dat dat moederbord maakte. Ik kan alleen het topic niet meer vinden. Ik dacht wel dat ik de link ernaartoe ergens op het forum had zien staan, of ergens anders op Tweakers...
BarendB schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:21:
Nou ik zie dat niet als HET nadeel van de Sandybridge. Ik zie HET nadeel dat je een kast in je woonkamer hebt die groot is en waar veelal fans in zitten. Ik hoor er hier niet zo veel over, misschien dat ik dan een van de weinigen ben die gewoon niet zo'n ding in de woonkamer wil. GekkeJopie zei hierboven dat groot niet per definitie lelijk hoeft te zijn. Ik vind van wel, maar blijkbaar is dat een minderheidspositie.
Nou kijk, wat ik bedoelde is je hebt een aantal vakken in je tv-meubel. Die zijn vaak rond de 45 cm breed en rond de 17cm hoog. Voor mij persoonlijk maakt het dus niet uit of ik daar nou een apparaat van 20cm breedte bij 8cm hoog inzet, of een apparaat van 45 cm breed en 12cm hoog. Ik vind de 2e optie dan eigenlijk ook nog mooier staan want dan blijft het vak niet half leeg. Daarnaast kan je in een iets grotere case wat grotere en langzamere fans laten draaien dus zal het qua geluid ook nog beter zijn. Behalve natuurlijk als je alles passief hebt, dat is helemaal mooi natuurlijk.

Ik kwam nog een ouder bericht van je tegen waarin je zelf ook niet helemaal tevreden was over je Brazos setup, is dat inmiddels allemaal wel verholpen?
BarendB schreef op donderdag 28 april 2011 @ 16:12:
Ik heb inmiddels een E350 systeem (asus e35m1 deluxe) en ben hier niet GEHEEL enthousiast over. Voordelen:

* Geheel passief gekoeld
* Klein, past in een M350 case
* Stroomverbruik, veel zuiniger dan dit wordt het niet
* Speelt meeste bestanden prima af
* Geen 24hz bug zoals in Sandybridge

Maar het nadeel is toch wel dat de CPU zo traag is en je daardoor geheel afhankelijk bent van hardware versnelling.
...

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:34
Ik ga de gok wagen met de nieuwe HD HomeRun dual tuner (over Ethernet). Niet die die van de week op Engadget stond maar wel de nieuwe Europese variant. Heb Ziggo als kabelaanbieder, dus The Zep Man's guide is sowieso erg nuttig voor mij, maar ik vroeg me af of zijn methode (NewCS/Smargo) + 1 backend/multiple frontends ook onder linux te realiseren valt (i.c.m. mythtv). Iemand hier ervaring mee?

• BarendB
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 00:33:
Die piep ging over dat moederbord. Ik zei niet dat ik die piep hoorde, maar er was op internet een topic waar personen last hadden van een hoge toon dat dat moederbord maakte. Ik kan alleen het topic niet meer vinden. Ik dacht wel dat ik de link ernaartoe ergens op het forum had zien staan, of ergens anders op Tweakers...
Nope, dr zit geen piep in die van mij in ieder geval, that's for sure.
Ik kwam nog een ouder bericht van je tegen waarin je zelf ook niet helemaal tevreden was over je Brazos setup, is dat inmiddels allemaal wel verholpen?
Heb in meerdere posts aangegeven dat ik het een nadeel van Brazos dat je afhankelijk bent van DXVA maar dat het alsnog meer een theoretisch nadeel is dan een praktisch nadeel aangezien ik nog geen enkele content heb gevonden die niet goed ondersteund werd. Nou ja, XBMC en WMC/VC1 werkt niet lekker samen onder DXVA, maar wel onder MPC, dus daar kan ik wel mee leven.

[ Voor 4% gewijzigd door BarendB op 06-05-2011 01:18 ]

• BarendB
Overigens wil ik nog even dit kwijt omtrent codec packs: ik heb in een eerdere posts gemeld dat ik baat heb gehad bij het shark007 codec pack. Echter, ik kwam toch aan het twijfelen, heb windows nog 2x opnieuw geinstalleerd en geexperimenteerd en heb gevonden dat de issue's die ik ondervond niet opgelost werden door dat codec pack maar door andere dingen (o.a. nieuwe catalyst driver en andere refresh rate settings (youtube 1080p werkt niet goed op 24hz, vsync issues, maar draait wel goed onder 60 hz). Na mn laatste install ook geen enkel codec pack meer geinstalleerd en alles, inclusief youtube 1080p en silverlight, draait nu perfect (hetzij voor youtube en silverlight dus wel 60hz nodig is)

[ Voor 14% gewijzigd door BarendB op 06-05-2011 01:21 ]

Verwijderd

Zo, ik sta op het punt mijn HTPC aan te schaffen. Eerst dacht is aan deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 106,96€ 106,96
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 62,48€ 124,96
1Silverstone SST-ML03B€ 52,17€ 52,17
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 56,01€ 56,01
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,-€ 49,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 18,31€ 18,31
1Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 Black€ 7,50€ 7,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,91

Want: zuinig en stil.
Mijn gebruik: alle gangbare formaten video kijken, audio server, internetten en TV kijken via schotel met een Cine S2 - Dual DVB-S2 HDTV tuner.
Maar die laatste bracht me aan het twijfelen omdat de minimale processor eis 2,4Ghz dual core is. Is er wel genoeg kracht om de gecodeerde kanalen vloeiend weer te geven?

Ik neem de gok maar niet en ga voor:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 62,48€ 62,48
1Silverstone SST-ML03B€ 52,17€ 52,17
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 56,01€ 56,01
1Intel Core i3 2100T€ 103,80€ 103,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,30€ 34,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 18,31€ 18,31
1Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 Black€ 7,50€ 7,50
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 88,45€ 88,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,02

Ik heb nog een 2,5" HD liggen die als OS schijf gaat dienen.
Ik weet van de 24p bug maar test gewoon of het me stoort en kan dan alsnog een HD6450 plaatsen. De i3 is helaas niet passief maar echt herrie verwacht ik niet. Het verschil tussen Brazos en i3 in verbruik is met de 2100T gelukkig niet zo'n issue meer.

Is dit "roer om gooien" begrijpelijk of maak ik me druk om niks?
Opzich begrijpelijk, ik denk niet dat een Brazos snel genoeg gaat zijn voor zulke taken, dan kan je inderdaad beter wat meer vermogen nemen. Kan een AM3 setup zijn of een i3, AM3 zal wel wat goedkoper zijn.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-12 23:10

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Na lang wikken en wegen, dit systeem op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake VL52021N2E€ 51,-€ 51,-
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 34,80€ 34,80
1Corsair CMSO4GX3M1A1333C9€ 32,81€ 32,81
1Intel Core i3 2100T€ 97,32€ 97,32
1Asus P8H67-I Deluxe€ 113,40€ 113,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,33

Hier gaat windows 7 op draaien en zal voor alles gebruikt gaan worden. Van decoderen tot HD kijken tot simpel office gebruik. De keuze is op de i3 200t gevallen omdat deze het zuinigst blijft met deze taken, dat was voor mij toch wel het belangrijkste uitgangspunt.
Hij komt op een plekje in een kastje (zonder voor en achterkant) te staan waarin ik met deze behuizing rondom 5 cm vrij heb, vandaar de keuze voor deze behuizing.

Hoe vinden jullie deze set-up? Kan het beter?

https://untappd.com/user/OzzBier

• BarendB
Is er trouwens iemand die iets van een proggie of script gebruikt om de TV refreshrate te matchen met die van de content ? Natuurlijk kan XBMC dat maar bijvoorbeeld MPC kan dat niet out-of-the-box. Ik zag dat het dead simple kan met de windows API "ChangeDisplaySettings", maar voordat ik zelf aan het ontwikkelen ga vroeg ik me af of er iemand is die al iets dergelijks gebruikt ? Na wat googelen vond ik wel hele basic scriptjes maar nog niks gevonden dat eerst de content scant (bijvoorbeeld m.b.v. mediainfo CLI) en dan de refreshrate zet ?
nickvanozzie schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:36:

Hoe vinden jullie deze set-up? Kan het beter?
Wat is de motivatie voor dat moederbord? En geen after market koeler? En je weet van de 24p bug?

• OzzieMann

OzzieMann

Tsurany schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:03:
[...]

Wat is de motivatie voor dat moederbord? En geen after market koeler? En je weet van de 24p bug?
Motivatie voor het moederbord is er eigenlijk niet echt. Ik heb er even eentje genomen ter illustratie van het systeem, om het wel realistisch te houden heb ik er maar wel ff wat SO-DIMM geheugen op gezet. Maar kan dus ook een ander moederbord worden. ASRock H67M-ITX Zou wat mij betreft ook voldoen, ik moet nog een beetje finetunen >:)
Aftermarket koeler heb ik nog niet gevonden die in deze kast past. Mag maximaal 45 mm hoog zijn, Shuriken valt dus af.
24P bug is bekend, maar vormt voor mij geen problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door OzzieMann op 06-05-2011 15:28 ]

Ik denk namelijk dat afhankelijk van je eisen je toch voor een goedkoper moederbord kan gaan, je hebt nu wel een vrij dure gekozen.

• Joostp1
Zijn er naast het ontbreken van usb 3.0 nog meer redenen om voor de Asrock 880GMH/USB3 R2.0 te gaan i.p.v. de Gigabyte GA-MA78LMT-US2H?

Ik zoek nog een goedkoop bordje voor een AM3 setup. HD audio is wel een vereiste.

• OzzieMann

OzzieMann

Tsurany schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:29:
Ik denk namelijk dat afhankelijk van je eisen je toch voor een goedkoper moederbord kan gaan, je hebt nu wel een vrij dure gekozen.
Ik zie dat nu ook inderdaad. haha. Kan ik toch weer €30 op besparen.
Weet jij misschien nog een goeie 3rd party koeler tot 45mm hoogte?

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:53

tomk94

Developer

Ben van plan om binnenkort ook een HTPC te gaan bouwen(me eerste bouwproject, moet ook een keer gebeuren). Moet nog wel even wat informatie opzoeken denk ik. Ben van plan om er linux op te zetten met XBMC. En eens kijken of XBMC ook met een DVB-C kaart aan de praat kan krijgen en kan opnemen(heb ik nog niet naar gezogd).

Mijn vraag is nu eigelijk wat nou een goedkope processor is, die wel 1080p videos aan kan.
@ Nickvanozzie: Nee, sorry, ken er niet zo uit m'n hoofd een.

@ Tomwebfreak: Zou naar een i3 of een i5 kijken. Meestal gebruiken we namelijk de GPU zodat de CPU het niet hoeft te doen. Kan kan je met een simpele Nvidia kaart klaar zijn.

• tomk94

tomk94

Developer

Ok, stel ik stel dit samen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 64,26€ 64,26
1Nox Media 2€ 60,90€ 60,90
1Arctic Cooling F8, 80mm€ 2,50€ 2,50
2Sharkoon System Fan Midrange S1202517M-3, 120mm€ 4,10€ 8,20
1Intel Core i3 2100€ 96,50€ 96,50
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 49,90€ 49,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 31,94€ 31,94
1Asrock H67M-GE€ 74,02€ 74,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,21

Kan dit dan 1080p afspelen? Lijkt me van wel namelijk. Weet iemand toevallig of ik nog een processor koeler voor de Intel i3 moet hebben, of zit deze erbij?
Die zit erbij, staat in de specs. Die kan inderdaad 1080p afspelen, heeft enkel wel last van de 24p bug, om dit te omzeilen kan je een andere videokaart gebruiken. Je kan ook een AM3 setup met Nvidia videokaart nemen.

• tomk94

tomk94

Developer

Tsurany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:25:
Die zit erbij, staat in de specs. Die kan inderdaad 1080p afspelen, heeft enkel wel last van de 24p bug, om dit te omzeilen kan je een andere videokaart gebruiken. Je kan ook een AM3 setup met Nvidia videokaart nemen.
Ok, bedankt voor je reactie. Geld die 24p bug ook voor linux?

Ik zal eens kijken of ik een Nvidia kaartje kan vinden.
Het is een chipset bug, OS onafhankelijk dus.

• zzattack
Gaat de aankomende Z68 chipset de 24p bug verhelpen?

Verwijderd

Hallo beste tweakers,

Vooraleer ik mijn HTPC zou bestellen, had ik graag eens de opmerkingen gekregen van zij die meer ervaring en kennis hebben (zal zo ongeveer iedereen zijn op dit forum).

Voorlopige setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 60,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,99€ 17,99
1Silverstone Grandia GD06B€ 94,76€ 94,76
1Scythe Big Shuriken€ 26,75€ 26,75
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 43,49€ 43,49
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 39,-€ 39,-
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,09€ 36,09
1Asus P8H61-M PRO (B3)€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,58

En nu voor de verantwoording want op het eerste zicht zou dit wel eens overkill kunnen zijn. Voornamelijk verbruik, geluid en mogelijke uitbreidingen naar toekomst toe zijn de aandachtspunten hierbij.

Doel van HTPC: Vervanging van energieverslindende tower in de bureau door een HTPC met als voornamelijk doel alle mogelijke HD content naadloos af kunnen spelen zonder haperingen en met bitstreaming van de audio naar de receiver.
Hierbovenop af en toe eens een minder recent favoriete game spelen (4 Gig ram is de reden hierachter) en natuurlijk de verdere en overige pc-taken (nieuwsgroepen, rarren, parren, internetten, mailen, enz.).

Case: Omdat ik niet over een NAS beschik en op termijn toch genoeg ruimte wil hebben voor extra HDD-ruimte, deze case (past trouwens perfect in tv meubel, nl. 2cm overschot op hoogte en 2,5 mm aan elke zijkant).

Voeding: een ietsje zwaardere voeding met het oog op latere HDD die erbij komen en eventuele upgrade van de video kaart indien er terug iets meer aan pc-gamen zou gedaan worden (lees Diablo 3).

Ram: 4 ipv 2 wegens het huidige game assortiment en added koeling en geen value omdat ik hier telkens al brute pech mee heb gehad.

CPU: Intel wegens lagere verbruik en beperkte vrije ruimte voor airflow in tv-meubel om de hitte zoveel mogelijk onder controle te houden (vandaar ook de Big shuriken en het niet kiezen van value ram).

DVD-brander: enkel stock om data weg te schrijven indien nodig en geen Blu-ray wegens PS3 in TV-meubel.

De reden waarom ik overal iets boven het aangeraden kom is voornamelijk omdat ik zo weinig mogelijk hitte wil creeren voor de aangesproken taken zodat de koeling toch nog optimaal blijft.

Bedankt om jullie licht over deze setup te willen laten schijnen.

Groetjes

Verwijderd

Bitbron schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:46:
Goed ik heb gisteravond nog even geprobeerd een h264 af te spelen via de laatste MPC-HC in Windows 7 x64.
Van MCP-HC had ik zowel de 64 bit als de 32 bit versie. Ik heb eerst de h264 video afgespeeld via de interne filters met DXVA ingeschakeld (via de transform filter). Ik heb ook echt geconstateerd dat DXVA actief was en ook in MPC-HC kwamen de artifacts tevoorschijn. Daarna heb ik nog ffdshow als externe filter ingesteld met DXVA ingeschakeld en weer artifacts. Daarna dezelfde tests gedaan zonder DXVA ingeschakeld en had ik weer last van korte "haperingen" tijdens het afspelen. Als ik nou eens wist waar die haperingen vandaan komen...

Met DXVA ingeschakeld zit de HD5450 op 11% max GPU en mijn processor zit op max 10%.
Met DXVA uitgeschakeld zit de HD5450 op ehh minder en mijn processor zit op iets van max 20-25%.

Dus hij staat niet bepaald te klapperen...

Maar goed ik heb de knoop maar doorgehakt en heb gisteravond een passive Sparkle nvidia geforce 430 besteld. Ik hoop dat dit de oplossing voor mijn problemen zal zijn.
En. draaid hij al? Ik heb dezelfde setup en ook hetzelfde probleem dus ik ben echt beneuwd. Kun je de artifact bij jou voor me omschrijven? Alvast bedankt

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Waarom kiezen mensen hier eigenlijk voor een i3 2100t ipv de 2100? Wat je namelijk meestal bij zuinige varianten van intel/amd processors ziet is dat het gewoon kompleet dezelfde processor is, maar dan op een veel lagere kloksnelheid waardoor deze dus trager en zuiniger is onder full load, maar onder deelbelasting of idle dus gewoon hetzelfde verbruik hebben.
Mensen zonder underclock optie in t BIOS?

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2011 @ 01:02:
[...]
En. draaid hij al? Ik heb dezelfde setup en ook hetzelfde probleem dus ik ben echt beneuwd. Kun je de artifact bij jou voor me omschrijven? Alvast bedankt
Ja, sinds vrijdag draait mijn htpc met een Geforce 430 en nieuw geheugen (kingston ipv een of ander vaag merk),
DXVA werkt nu naar behoren, DXVA aan in XBMC of MPC en geen artifacts meer. Ja ok, misschien even de 1e 2 seconden of zo (beeldopbouw?), maar daarna geen enkele meer tijdens het afspelen. Met Artifacts bedoel ik dat tijdens het afspelen opeens het beeld blokkerig wordt (grote pixels zeg maar) en dat verdwijnt dan ook niet meer. Dat heb ik nu dus niet meer.

Alleen heb ik nu nog wel dat mijn beeld even "stottert" om de 'X' tijd.
Misschien dat het te maken heeft met mijn Raid1 setup met 2x 2TB WD Ears hd's. Die disks zijn berucht om hun langzame transfer/access times, dus wie weet. Verder denk ik aan vsync refresh of zo? Ik blijf verder zoeken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

Tsurany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:48:
Het is een chipset bug, OS onafhankelijk dus.
Het is een bug in de cpu, niet de chipset.

• zzattack
Ik ben van plan deze config aan te schaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ziggo Digitaal startpakket (Smartcard)€ 14,76€ 14,76
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,50€ 35,50
1Logitech diNovo Mini€ 76,95€ 76,95
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 91,-€ 91,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,-€ 52,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Asrock H61DE/S3€ 60,39€ 60,39
1Thermaltake DH101€ 160,65€ 160,65
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 44,21€ 44,21
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,30€ 34,30
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,94€ 59,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,14

Verder komt er een HD HomeRun bij (DVB-C dual tuner, aangesloten over Ethernet). Ben voor een nvidia kaart gegaan wegens de over het algemeen betere linux driver support. Ben namelijk van plan hier een MythTV backend en frontend van te maken. Elders in huis komt nog een frontend.
Opmerkingen of verbeteringen?
Ziet er goed uit, zou er verder niks aan veranderen.

• tomk94

tomk94

Developer

zzattack schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:13:
Ik ben van plan deze config aan te schaffen:
-systeem-

Verder komt er een HD HomeRun bij (DVB-C dual tuner, aangesloten over Ethernet). Ben voor een nvidia kaart gegaan wegens de over het algemeen betere linux driver support. Ben namelijk van plan hier een MythTV backend en frontend van te maken. Elders in huis komt nog een frontend.
Opmerkingen of verbeteringen?
Mag ik vragen hoe je de ziggo zenders wil decoderen. Want die prime heeft wel een M-slot(weet niet zeker of die ook CI ondersteund), maar is alleen voor windows 7. En mythtv is linux.

• zzattack
Ah, met een smargo. Die stond niet in de pricewatch, dus die staat niet in het lijstje. Ik ga ook niet voor de HD HomeRun Prime maar voor de HDHR3-EU DVB-T/C combi. Dat is geloof ik gewoon de goedkopere versie van de originele homerun, met ingebouwde splitter en wat kleiner. Als het goed is werkt deze ook onder linux.

[ Voor 39% gewijzigd door zzattack op 09-05-2011 12:27 ]

• tomk94

tomk94

Developer

zzattack schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:25:
Ah, met een smargo. Die stond niet in de pricewatch, dus die staat niet in het lijstje. Ik ga ook niet voor de HD HomeRun Prime maar voor de HDHR3-EU DVB-T/C combi. Dat is geloof ik gewoon de goedkopere versie van de originele homerun, met ingebouwde splitter en wat kleiner. Als het goed is werkt deze ook onder linux.
Ah, ok. Maar er kan geen CI kaart in? Of kan dat tegenwoordig ook softwarematig?

• zzattack
Nee daar gaat idd geen CI kaart in. Die gaat in de Smargo smartreader, die is Phoenix compatible en gebruik je met NewCS of ragegast ofzo om de keys aan te leveren aan ACamd die de stream decrypt. Of zoiets. Ben er zelf pas net mee begonnen me hierin te verdiepen, dus helemaal zeker weet ik het niet.

Verwijderd

Ik kom nog even terug op de eerdere post met mijn HTPC setup met volgende vraagjes.

Naar uitbreiding met extra harde schijven zie ik niet direct een probleem (voldoende koeling door fans en m.i. voldoende power). Echter met het eventuele uitbreiden naar gamen toe stel ik mij 2 vragen.
Gaat de voeding nog voldoende zijn voor een zwaardere kaart? Volgens de fabrikant stellen ze nu al voor de kaart in mijn setup een 400W voeding voor.
Het lijkt mij dat de huidige 4 GB RAM een eerder slechte tussenoplossing is nu en ik beter eerst voor 2 GB zou gaan en als er later toch uitbreiding nodig is, meteen het volle pond koop ipv van wat er nu staat.

Alvast bedankt voor de opmerkignen en suggesties!

• zzattack
Zolang je niet aan een 5970 zit te denken moet je wel toekomen. Voor de prijs hoef je 4GB ook niet te laten.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-12 08:10
Zit er al enige tijd over na te denken om een Xtreamer Ultra te kopen, echter kan ik de volgende losse componenten gratis krijgen:
  • Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
  • CPU:AMD Athlon 64 X2,OEM, 6000+
  • Geheugen: OCZ2N1000SR4GK 4GB
  • Videokaart:Sapphire RADEON HD 3650
Zou deze setup goed zijn voor een htpc, die voornamelijk gebruikt gaat worden voor films en ander hd materiaal? Videokaart zelf wil ik denk ik achterwege laten aangezien er een HDMI uitgang op het mainbord zit. Tevens zit er een Ati Hd3000 chip op het mainbord.

HDD zal een 1tb worden van samsung of WD.

Verder zal er op komen windows 7 met media portal of xbmc.
Graag jullie advies

• zzattack
HD afspelen zal wel lukken. Je hebt dan eigenlijk alleen kast, voeding en hdd nodig, dus je zou voor 100 euro klaar kunnen zijn.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-12 08:10
zzattack schreef op maandag 09 mei 2011 @ 17:37:
HD afspelen zal wel lukken. Je hebt dan eigenlijk alleen kast, voeding en hdd nodig, dus je zou voor 100 euro klaar kunnen zijn.
Als kast zou ik de MS-TECH MC-1200 nemen, deze is inclusief 350watt voeding en afstandsbediening. HDD zoals eerder vermeld een 1TB sata schijf. Merk hiervan nog niet helemaal zeker. Heb er eerst een 500gb sata schijf in zitten. Aangezien ik deze er ook bij krijg. Maar inderdaad kast en nieuw hdd ben ik rond de 180euro klaar.

• zzattack
Lijkt me een prima keus als je toch een mooie kast wilt.

Verwijderd

zzattack schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:46:
Zolang je niet aan een 5970 zit te denken moet je wel toekomen. Voor de prijs hoef je 4GB ook niet te laten.
Bedankt voor de info ! Ik vermoed niet dat er op termijn een 5970 zal in komen, dus dat zit allemaal wel snor.
nickvanozzie schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:23:
[...]

Motivatie voor het moederbord is er eigenlijk niet echt. Ik heb er even eentje genomen ter illustratie van het systeem, om het wel realistisch te houden heb ik er maar wel ff wat SO-DIMM geheugen op gezet. Maar kan dus ook een ander moederbord worden. ASRock H67M-ITX Zou wat mij betreft ook voldoen, ik moet nog een beetje finetunen >:)
Aftermarket koeler heb ik nog niet gevonden die in deze kast past. Mag maximaal 45 mm hoog zijn, Shuriken valt dus af.
24P bug is bekend, maar vormt voor mij geen problemen.
Zelf heb ik de volgende setup gebouwd met "dezelfde kast" als jij op het oog hebt (alleen ander merk)
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,50€ 42,50
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,99€ 17,99
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 39,90€ 39,90
1Silverstone SST-NT07-AM2€ 18,66€ 18,66
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 44,35€ 44,35
1Kingston KTA-MB1066K2/4G€ 44,70€ 44,70
1AMD Athlon II X2 240€ 37,72€ 37,72
1Asus M4A88T-I Deluxe€ 88,18€ 88,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,-

Die silverstone moet je er wel bij hebben. De stock koeler ging iig bij mij in die spire powercube niet passen.
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 03:11:
[...]

Heb hem gebruikt maar toen wilde het ook niet lukken. Denk dat het aan de instellingen van ac3filter misschien heeft gelegen. Ga ik deze wel nodig hebben? En welke externe filter gebruik jij voor het beeld? Heb er nu misschien wel meerdere geinstalleerd maar ik weet niet welke nu het beste werkt. Alvast bedankt!
Je kan zowel de interne MPC-HC filters gebruiken als ac3filter. Mits je beide goed configureert! Het goed configureren van codecs en direct showfilters kan erg onoverzichtelijk zijn, ook doordat veel mensen het werk uit handen geven door het installeren van codecpacks. Probeer een goede tutorial te vinden waarin alle instellingen van MPC-HC beschreven worden. En let vooral op spdif pass through. Hoe is je receiver aangesloten btw?

Overigens ben ik ook in de markt voor een nieuwe HTPC (doordat de vorige gestolen in... ;w ) Ik had hiervoor een antec fusion remote black. Mooie kast, ook handig dat je 12 cm fans kan plaatsen, maar ben niet helemaal tevreden met het display van die kast. Hoewel de afstandsbediening wel weer erg goed was. Iemand nog tips voor een kast met een mooi zwart geborsteld aluminium afgewerkt frontje, met een afstandsbediening en geen of een beter display onder de 200 euro?

Dat is niet nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2011 22:34 ]

• OzzieMann

OzzieMann

jaapsander schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:07:
[...]

Die silverstone moet je er wel bij hebben. De stock koeler ging iig bij mij in die spire powercube niet passen.
De stock cooler van de 2100T is als het goed is iets van 30mm hoog. Ik heb 45mm ruimte dus dat moet gaan passen. Maar ik houd die Silverstone in gedachten als ik wat anders nodig ga hebben! :D

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Na veel wikken en wegen ben ik tot een volgende lijst met onderdelen gekomen voor mijn htpc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy S2 PCI HD€ 64,96€ 64,96
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 31,-€ 31,-
1Moneual Moncaso 320 Slim Line (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Keysonic KSK-3200 RF€ 42,95€ 42,95
1Intel Core i3 2100€ 93,61€ 93,61
1Sony Optiarc BD-5300S Blu-ray Disc Writer Zwart€ 85,65€ 85,65
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 46,80€ 46,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,02€ 35,02
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 41,39€ 41,39
1Asus P8P67-M (3.0)€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,38

Hier komt Win7 met windvd pro 10 (voor de bluray functionaliteit) + dvblink for iptv

Ik wil dat deze htpc het volgende kan:
- (3d) bluray/DVD afspelen
- (HD)TV via sateliet
- (HD)TV / 3d-TV via iptv
- Radio over DVB/IPTV afspelen
- Opnemen van Sateliet/IPTV
- afspelen van diverse video en audio formaten vanaf internet/server
- Internetradio etc zijn mooi meegenomen.
- incidenteel internetten. (Daar hebben we een laptop voor)
- Tegelijk iets opnemen en via de andere source kunnen kijken.

Volgens mij moet dit hiermee wel lukken of ben ik nog iets vergeten?

• thunder8

thunder8

jaapsander schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:07:

Overigens ben ik ook in de markt voor een nieuwe HTPC (doordat de vorige gestolen in... ;w ) Ik had hiervoor een antec fusion remote black. Mooie kast, ook handig dat je 12 cm fans kan plaatsen, maar ben niet helemaal tevreden met het display van die kast. Hoewel de afstandsbediening wel weer erg goed was. Iemand nog tips voor een kast met een mooi zwart geborsteld aluminium afgewerkt frontje, met een afstandsbediening en geen of een beter display onder de 200 euro?
Hoewel deze kast geen AB heeft, ga ik zelf voor de Fractal Design R2 Nas behuizing. Deze heeft een zwart geborsteld alu voorzijde en ziet er naar mijn mening goed uit. En dik onder jouw gestelde 200€. Weet alleen zelf nog niet hoe ik het met de AB ga doen, bij mijn geselecteerde mobo zit een AB bij met een wide IR receiver en de kast heeft zelf er geen voorbereiding voor helaas.

Pagina: 1 ... 33 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.