jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:12:
Ik zou eens zeggen probeer eens objectief te zijn tov Intel. Binnen de nieuwe sandy bridge line up hebben ze een erg sterke en ook zeer zuinige i3 2100. Op dit moment ben ik best bereid om een paar 10'tjes meer uit te geven om gewoon een erg zuinige en sterke machine neer te zetten. Zowel intel als Amd heeft z'n sterke en zwakke punten, de argumenten waarop jij thunder8 nogal persoonlijk op aanvalt zijn gewoon valide. Je hebt hem op het amd platform gewezen, maar de keuze is gevallen op een platform van Intel.
We weten ondertussen allemaal dat jij tevreden bent met nog een redelijk antieke setup met een oude cpu en 512 MB ram. Maar niet iedereen wil die concessies doen.
Ik ben hartstikke objectief tov Intel maar het is een platform dat bijna tweemaal zo duur is, als je dat er voor over hebt is dat prima, maar dan moet je daar niet met halfbakken argumenten voor aankomen. Als je Intel Core2Duo 100% cpu gebruikt bij het downloaden doe je overduidelijk wat verkeerd. Met een simpele AM3 setup is ook alles prima mogelijk, scheelt het een hoop geld en zal je die mindere performance gewoon niet merken.
Daarnaast vraag ik me af welke concessies ik precies doe? Ik merk 0,0 vertraging in XBMC, kan al het videomateriaal afspelen en merk niet eens dat ik op oude hardware zit.
Prima, ook al snap ik niet hoe iemand die CPU belasting voor elkaar krijgt, maar goed.
Ik gebruik Newsleecher om te downloaden en tegelijk de controleren, unrarren en parren. Dat trekt behoorlijk je processor onderuit, dat klopt. Ik heb een paar weken SABnzbd geprobeerd, ook die trok behoorlijk mijn processor vol. Als ik in Newsleecher een speedcap instel op 50Mbit, dan krijgt de PC het er een heel stuk makkelijker mee.
Enkel het parren kan je CPU voltrekken, het unrarren en het downloaden zelf niet, dat is gewoon niet mogelijk tenzij je met enorm brakke software bezig bent.
Heb even een AM2 setup in de pricewatch samengesteld:
80€ goedkoper, CPU met TDP van 95W (En alleen nog maar te koop bij een dubieuze duitse shop). Enige andere CPU is een quadcore van 109€ (70€ duurder) en een TDP van 125W. Schiet ik qua kosten ook niet veel mee op en het lijkt me dan niet slim te investeren in een platform dat end of life is.
Dan maak je er een AM3 setup van? Heb je opeens een gigantische keuze aan zuinige processoren.
Ik ben gewoon op zoek naar een kleine setup met genoeg power, maar wel energiezuinig. Of het nu Intel, AMD of een andere fabrikant is, maakt me eerlijk gezegd niet uit. Ik wil onder Win7 XBMC draaien met max settings, op de achtergrond de mogelijkheid hebben full-speed van nieuwsgroepen te kunnen downloaden en daarnaast ook de mogelijkheid hebben andere taken ernaast te doen. Dan kan ik mijn desktop uitzetten en de laptop met pensioen sturen.
Ik zit al een tijdje op het XBMC forum te lezen en te vragen en daar was men in eerste instantie ook erg enthousiast over het Zacate platform. Echter een aantal mensen kwamen er achter dat het meeste prima werkt op dit platform. Films kijken op 1080p en niet al te zware skins gaat prima. Echter als je de zwaardere skins wil draaien of een grotere library begint te krijgen met coverpreviews, dan gaat het vloeiende van XMBC af als je kiest voor het Zacate platform. Als dit platform daar problemen mee heeft, dan concludeer ik daar uit dat het downloaden met 120Mbit en daarnaast het rarren/parren, dat het dus niet geschikt is. Dit is hierboven dus ook te lezen. CPU op 100% bij 50Mbit.
Daarom heb ik gekozen voor een platform dat boven de E-350 staat. Als er andere platformen zijn die krachtiger zijn dan de E-350/Atom, genoeg power hebben voor mijn werkzaamheden, maar daarnaast wel in mITX te verkrijgen is voor een 600€ max, dan hou ik me aanbevolen.
Daarom dat ik dus AM2/AM3 noem, die processoren zijn vele malen krachtiger dan de E-350 en mijn persoonlijke ervaring is dat downloaden vanaf nieuwsgroepen niet in staat is ook maar iets aan CPU belasting voor elkaar te krijgen. Hoogstens met wat intensief par werk, echter zelfs dat zal zo'n AM3 processor echt niet tot het randje drijven.
thunder8 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:42:
Ook niet veel goedkoper, maar wel qua specs wel gelijk aan de Intel Setup. Enige nadeel is dat hier nog maar 3 SATA poorten aanwezig zijn, ipv 4 op de ASRock. Zodra je kiest voor m-ITX gaat de prijs voor het mainboard snel omhoog, waardoor het voordeel van AMD qua kosten grotendeels teniet gedaan wordt. Alleen de CPU is vaak een stukje goedkoper. Weet alleen zo niet hoe deze CPU zich verhoudt tot de i3 2100 qua performance.
Haal die GPU van 50 euro eens weg, dan is het opeens een stukje goedkoper

Ja hij is minder snel dan een i3 maar je hebt al die performance gewoon niet nodig.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het zonde vinden om zoveel geld uit te geven voor performance die ik niet ga gebruiken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N