Hallo,
Voor mij ook de eerste post op tweakers (ook al wat nodige research verricht).
Ook ik zou eerst mijn gedachten eerst even de revu willen laten passeren voordat er besteld gaat worden.
Situatie:
Onder de TV (full HD) staat een WDTVLive, werkt op zich prima, ware het niet dat een Asrock Ion systeempje met XBMC erop bij een maat mij een beetje jaloers heeft gemaakt... (en besides mijn receiver speelt geen TrueHD af)
Zodoende wil ik graag een HTPC met xbmc gaan draaien onder Windows 7, het apparaat zal ook als fileserver voor de wdtvlive gaan dienen en als nas/backup voor documenten/foto's/mp3 van de laptop in huis.
Wensen:
1080P afspelen
Optical spdif aansluiting voor receiver (misschien in toekomst geluid over HDMI naar nieuwe receiver sturen)
Mijn huidige 2TB (en 500GB) externe schij(f)(ven) via USB eraan hangen.
Wellicht in de toekomst een DVB-C tuner inbouwen/eraan hangen
Al dan niet gelijktijdig met film kijken een nzb downloaden/parren/unrarren.
(Wellicht ooit een een keer een spelletje spelen, maar dit is geen must.)
Een behuizing die bij de rest van de apparatuur past, dus +/-43cm breed. En de behuizing moet in het tv meubel passen, dus de diepte is ook van belang. (diepte is ongeveer 45 cm, voor kast + ingestoken kabels)
Budget:
€300-€400
Aan de hand van die wensen ben ik tot het volgende systeem gekomen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung EcoGreen F4EG, 2TB | € 71,40 | € 71,40 |
1 | Samsung SH-S223C Zwart | € 14,99 | € 14,99 |
1 | Silverstone Grandia GD05B | € 70,35 | € 70,35 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
1 | AMD Athlon II X2 240 | € 40,36 | € 40,36 |
1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 37,25 | € 37,25 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 20,35 | € 20,35 |
1 | Asrock 880GMH/USB3 R2.0 | € 65,38 | € 65,38 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 342,02 |
Waarom deze keuzes:
2TB schijf omdat het ook een soort van NAS wordt
DVD speler voor het installeren van de boel en evt eens een keertje een cdtje te draaien (als de hd recorder wordt gedumpt indien er een dubbele tv tuner inkomt

) Blue ray hoeft voor mij niet voor de huidige prijzen.
De behuizing voldoet aan mijn wensen, een IR zal waarschijnlijk er nog wel opkomen via dealextreme ofzo, maar de bediening zal in eerste instantie toch via mijn HTC desire gaan lopen

.
Deze koeling voor de processor omdat die stil is en past...(en beter koelt dan de passieve koeler van silverstone?)
Processor lijkt mij voldoende voor de taken. Hij draait niet veel op volle toeren dus ik vraag mij af of ik het prijsverschil (€15,-) met de "e" variant van de processor in energieverbruik terug zou krijgen..
De voeding daar ben ik nog niet helemaal over uit, had eerst de be quit pure power 300W erin staan, maar die heeft minder aansluitingen en het prijsverschil is marginaal (ongeveer €2,-). Deze 350W biedt een pci-e voeding aansluiting (heb ik deze ooit nodig?)
RAM is 2GB is dit voldoende? Of in januari op verdere
prijsdaling gokken en dan nog een reepje bijkopen?
MB via de pricewatch geselecteerd op HDMI SPDIF DDR3 en USB3, voor een beetje toekomstbestendigheid. Een paar posts terug stond iets over IR en wake on usb, dat heb ik nog niet terug kunnen vinden bij dit bordje of zit het er wel op?
Zoals gezegd wil ik in eerste instantie met de desire de boel bedienen dus een toetsenbord heb ik in eerste instantie achterweg gelaten. En IR ben ik nog niet helemaal over uit, aangezien de rest met een harmony wordt bedient is het wellicht wel superhandig
Ben benieuwd of er nog verbeteringen mogelijk zijn of dat dit prima gaat werken.
LOL heb toch eerst ff moeten zoeken om überhaupt mijn wenslijst in deze post te krijgen:)