@
wvdl Ik heb toen met diezelfde accountant gesproken. De constructie die hij voorstelde was
wat jij ook beschrijft, maar daar liet hij de kleine lettertjes weg:
een deel van het voordeel is voordeel op korte termijn, maar
een schuld op lange termijn (als die BV opgeheven wordt). Daarmee leek de constructie op korte termijn voordeliger, maar op lange termijn was hij dat juist niet. Mijn situatie had ik zelf al geoptimaliseerd, en hij kon g
een enkele euro verder besparen (op de lange termijn). Oftewel dat is echt g
een 4k waard... (!)
Voor de geïnteresseerden: je richt
een BV op, en samen met de BV ga je in
een VOF zitten. Jij brengt arbeid in, de BV brengt kapitaal in (om bijv de zakelijke auto van aan te kopen). Het winstdeel vd BV vloeit de BV in, en via de VOF kun je dat weer naar prive overhevelen. Hierdoor krijg je als persoon
een negatief eigen vermogen in de VOF, en de BV
een groot positief eigen vermogen (effectief l
een je dus van je BV). Als je ooit stopt met die constructie moet je het geld weer terugbetalen, en als je het dan naar privé brengt betaal je dividendbelasting. Dat is het addertje onder het gras... Zijn oplossing: gewoon de BV niet opheffen, dan heb je daar g
een last van. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als je stopt met je bedrijfsactiviteiten heeft die hele VOF g
een bestaansrecht meer.
De hele reden dat die VOF er is, is om onder het DGA salaris uit te komen: in de BV vinden g
een activiteiten plaats, dus is er g
een salarisbetaling nodig. Je hebt zo wel je IB aftrekposten vanuit de VOF (MKB winstvrijstelling etc), als g
een DGA salaris, terwijl je vermogen wel in box 2 terecht komt (
wat je kan lenen om het prive te gebruiken).
Zelf zit ik op 23% belasting op 136k bedrijfswinst = 31k belasting (IB+ZVW). Alles zit dan wel netjes in box 3 (of box 1 als ik de hypotheek aflos). En g
een gedoe met veel te dure accountants of vreemde constructies
Het enige
wat ik me nog kan bedenken van die bv+vof constructie is dat je door de afscheiding van het vermogen minder risico loopt bij failissement, daar valt natuurlijk altijd wel
wat voor te zeggen.
En dat het rendement op vermogen in box 2
een netto rendement is in box 3, want jouw beleggingen zijn privé. Dat je daarnaast
een schuld hebt (helaas in box 1) doet er niet toe. Dat is ook nog
een voordeel, maar dat weegt niet op tegen de accountantskosten en de uiteindelijke afrekening met de dividendbelasting.
[
Voor 70% gewijzigd door
pirke op 28-06-2018 18:24
]