• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56

aex351

I am the one

Geen matches
Nou, feitelijk veranderd er dus alleen iets voor mensen die tot dat drempelbedrag verdienen. Die kunnen nu aanspraak maken op loondienst. Daar kan overigens niet door de Belastingdienst op worden gehandhaafd. De situatie voor die doelgroep is dat werkgevers dus deze mensen niet meer aannemen en als ze dat toch doen. Het waarschijnlijk loondienst wordt voor een nog lager bedrag. Dus de categorie mensen die al minder verdient, verdient straks nog minder.

De huidige situatie van schijnzelfstandigen die boven dat drempelbedrag zitten. De categorie dat vooral hier op dit forum zit. Daar blijft de situatie van ongewijzigd. Kortom, de Belastingdienst blijft handhaven en boetes uitdelen.

Beetje jammer om dan vervolgens te lezen dat je hier blij van wordt. Het was beter geweest dat er een duidelijke categorie in de wetgeving komt voor mensen die graag zelfstandig willen werken. En dat er wetgeving is dat daar op is afgestemd. In plaats van dat je perse in loondienst moet wanneer je zelfstandig wilt zijn, omdat je anders in de categorie van schijnzelfstandigheid komt.

< dit stukje webruimte is te huur >

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:57
Geen matches
aex351 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:56:
[...]
Nou, feitelijk veranderd er dus alleen iets voor mensen die tot dat drempelbedrag verdienen. Die kunnen nu aanspraak maken op loondienst. Daar kan overigens niet door de Belastingdienst op worden gehandhaafd. De situatie voor die doelgroep is dat werkgevers dus deze mensen niet meer aannemen en als ze dat toch doen. Het waarschijnlijk loondienst wordt voor een nog lager bedrag. Dus de categorie mensen die al minder verdient, verdient straks nog minder.
Sorry maar onder de 38 euro per uur kun je niet goed rondkomen als je alle kosten meerekent. Daar komt deze wetgeving ook vandaan, om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen.
[...]
De huidige situatie van schijnzelfstandigen die boven dat drempelbedrag zitten. De categorie dat vooral hier op dit forum zit. Daar blijft de situatie van ongewijzigd. Kortom, de Belastingdienst blijft handhaven en boetes uitdelen.
Dat is inderdaad nu de situatie, de Zelfstandigenwet zal dat verduidelijken.

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:07
Geen matches
mrbones92 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:23:
[...]
Sorry maar onder de 38 euro per uur kun je niet goed rondkomen als je alle kosten meerekent. Daar komt deze wetgeving ook vandaan, om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen.
Bescherming dus door de ZZP-er bewust richting loondienst te duwen. Opdrachtnemers onder de 38 Euro worden feitelijk machtiger en nog risicovoller voor de opdrachtgever dan nu het geval is. Als opdrachtgever met een tarief onder de 38 Euro moet je wel enorm zeker van je zaak zijn. Het past precies in het plaatje dat diverse partijen al jaren stellen dat loondienst de norm moet zijn met o.a. als argument het vangnet.

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:57
Geen matches
MacDennis76 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Bescherming dus door de ZZP-er bewust richting loondienst te duwen. Opdrachtnemers onder de 38 Euro worden feitelijk machtiger en nog risicovoller voor de opdrachtgever dan nu het geval is. Als opdrachtgever met een tarief onder de 38 Euro moet je wel enorm zeker van je zaak zijn. Het past precies in het plaatje dat diverse partijen al jaren stellen dat loondienst de norm moet zijn met o.a. als argument het vangnet.
Je kunt mensen "vrij" laten, maar dan krijg je hetzelfde als met die broker die nu failliet is. Dan willen mensen compensatie omdat het "oneerlijk is" en draait de staat er weer voor op. Dan moet je als maatschappij ook zeggen. Sorry: je hebt nu een armoedeval doordat je deze keuze hebt gemaakt. Ik zie dat niet zo snel gebeuren in NL.

Daarnaast wordt door inleners soms bewust gestuurd op ZZP omdat het veel lagere risicos heeft. Iemand ziek? Probleem van de ZZP'er. Ongeval? Eigen schuld. Er zijn gevallen waar tomatenplukkers ingehuurd worden als ZZP'er tegen bodemprijzen, pure uitbuiting.

• robinsmits
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:29
Geen matches
[...]
Het is uiteraard maar een kleine stap en niet van toepassing (vermoedelijk...) voor de mensen in dit forum...maar er gebeurt wel wat.

Ik ben vorig jaar Juni in Utrecht naar zo'n politieke avond geweest waar Thierry Aartsen zijn toen net gepresenteerde Zelfstandigenwet verder uitlegde. Voor een politicus snapt die man aardig goed hoe de arbeidsmarkt en ZZP'ers werken. Uiteraard zal e.e.a. nog wel een tijdje duren maar ik heb er toch redelijk vertrouwen in dat hij nu als minister dit verder oppakt en vooral doorpakt.

De Zelfstandigenwet zal echt niet in elke situatie perfect zijn, maar een redelijke goede wet met enkele slechte punten en vooral duidelijkheid is volgens mij al veel beter dan wat er de afgelopen 10 jaar was.

Voorals nog geef ik hem op dat punt ruimschoots het voordeel van de twijfel.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen matches
mrbones92 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Sorry maar onder de 38 euro per uur kun je niet goed rondkomen als je alle kosten meerekent.
Ja, maar ook een beetje nee. :+ Beroepen waar je 38 euro per uur voor kan factureren staan er niet om bekend dat het in loondienst 5000.- per maand netto oplevert. Ik denk dat een zzp-constructie onderaan de streep voor degene die het werk uitvoert daadwerkelijk voordelen biedt in euro's op de rekening, Aftrekposten, zowel belastingtechnisch als het kopen van semi-huishoudelijke spullen via de eenmanszaak, hebben een relatief grotere impact op het netto besteedbaar inkomen dan bij een omzet van 150k.Op dezelfde manier als dat voor mensen in een bepaalde inkomensklasse door een web van toeslagen/heffingskortingen meer/minder werken niet resulteert in een ander netto besteedbaar inkomen.
Bij tarieven die de helft zijn van de eerder genoemde 38 euro per uur is de zzp-constructie dan helemaal de winnaar. Die hebben de keuze uit loondienst voor te weinig geld of als zzp'er aan de slag gaan waarbij je het geld van de AOV kan gebruiken om eten te kopen. Zolang het goed gaat he... als het mis gaat heb je gelijk dubbel pech.

• MiauwMan
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:59
Geen matches
Hmmbob schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:32:
Ja hoor, daar is'ie weer

Hmmbob's belastingen sheet 2026

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Heb inmiddels alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen met de gegevens zoals die nu bekend zijn voor 2026. Hij zou weer moeten kloppen voor volgend jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt. Ik ben maar gewoon een IT ZZP'er die zelf graag wil weten hoeveel belasting hij moet betalen - ik ben zeker geen belastingadviseur.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

[Afbeelding]

Dank je wel!
:9B @ll roel j :9B @c-nan :9B Yourney
:9B npu1974
.
Changelog
2025.12.27 Berekeningen voor 2026 toegevoegd
2025.12.28 Note voor box3 bij de algemene heffingskorting
Ik zag bij de berekening netto-inkomen dat de bijtelling van de wordt afgetrokken van de winst uit onderneming. Maar dit hoort hier niet toch? Aangezien het effect van de bijtelling zich alleen fiscaal uit in een hogere inkomsten belasting?

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:42
Geen matches
MiauwMan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:59:
[...]

Ik zag bij de berekening netto-inkomen dat de bijtelling van de wordt afgetrokken van de winst uit onderneming. Maar dit hoort hier niet toch? Aangezien het effect van de bijtelling zich alleen fiscaal uit in een hogere inkomsten belasting?
Alleen als je iets aftrekt van de omzet, dan zijn het kosten. In het sheet wordt in cel C30 afgetrokken de winst om op een netto (besteedbaar is denk ik een beter woord) jaarinkomen uit te komen. Net zoals de kosten voor AOV, pensioen die je privé doet en in hetzelfde rijtje staan.

edit: Nu ik er over nadenk klopt het alsnog niet. De bijtelling die je betaalt zit al verwerkt in de verhoging van de inkomstenbelasting doordat de winst in cel B10 verhoogd is met de bijtelling. En dan wordt die dus nogmaals in cel C30 opgevoerd. Die bijtelling hoef je sowieso niet 1-op-1 in euro's te betalen (zoals in C30 wordt gedaan); het is een fictieve verhoging van je winst. Cel C30 moet dus weg.

[ Voor 50% gewijzigd door Aftansert op 07-03-2026 17:42 ]

Pagina: 1 ... 665 666 Laatste