Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Maar ging dat dan wel om een geheel zelfstandige werkruimte? Want als je het aanpakt zoals @_pix voorstelt dan kan dit gewoon, dat is namelijk precies waar de wet expliciet een mogelijkheid voor heeft gecreëerd. Of je accountant zit ernaast, dat zou natuurlijk ook kunnen.Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:07:
Inderdaad, ik snap dat het een bittere pil is maar jongetje heeft gelijk. Ik heb er ook nog een heel gesprek over gevoerd met mijn accountant.
Zeker. Vorige eigenaar was een hypotheek adviseur die het helemaal netjes had gedaan met eigen wc etc. Maar de regels zijn aangescherpt.Aftansert schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:35:
[...]
Maar ging dat dan wel om een geheel zelfstandige werkruimte? Want als je het aanpakt zoals @_pix voorstelt dan kan dit gewoon, dat is namelijk precies waar de wet expliciet een mogelijkheid voor heeft gecreëerd. Of je accountant zit ernaast, dat zou natuurlijk ook kunnen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Nou, dan is er óf een detail wat jij hier nu niet vertelt, óf hij doet het compleet verkeerd. Als je een zelfstandige werkruimte maakt met sanitair enzo en je maakt daar je primaire zakelijke werkruimte van, dan ben je zelfs verplicht om het allemaal zakelijk af te rekenen, inclusief gedoe met de TBS-regeling als je DGA bent en niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Dat is geen keuze.Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:48:
[...]
Zeker. Vorige eigenaar was een hypotheek adviseur die het helemaal netjes had gedaan met eigen wc etc. Maar de regels zijn aangescherpt.
Verder is er volgens mij weinig aangescherpt sinds 2003 (!) rond zelfstandige werkruimten, ook niet echt in jurisprudentie. Wel is er iets verduidelijkt een paar jaar terug rond kostenaftrek en niet-zelfstandige werkruimten, maar daar gaat het hier niet over.
[ Voor 16% gewijzigd door Aftansert op 26-04-2026 21:10 ]
Ah klopt. Als je het zakelijk gebruikt dan is het inderdaad die regeling maar daar komt ook veel administratie bij kijken en wordt het aardig gecompliceerd. Ik gebruik de kantoorruimte nu privé. Maar dat betekent geen fiscale voordelen.Aftansert schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:55:
[...]
Nou, dan is er óf een detail wat jij hier nu niet vertelt, óf hij doet het compleet verkeerd. Als je een zelfstandige werkruimte maakt met sanitair enzo en je maakt daar je primaire zakelijke werkruimte van, dan ben je zelfs verplicht om het allemaal zakelijk af te rekenen, inclusief gedoe met de TBS-regeling als je DGA bent en niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Dat is geen keuze.
Verder is er volgens mij weinig aangescherpt sinds 2003 (!) rond zelfstandige werkruimten, ook niet echt in jurisprudentie. Wel is er iets verduidelijkt een paar jaar terug rond kostenaftrek en niet-zelfstandige werkruimten, maar daar gaat het hier niet over.