Yucon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
[...]
Het hangt er nogal
wat vanaf hoe dat in loondienst eruit zou gaan zien. Het moratorium geldt volgens de belastingdienst all
een voor opdrachtgevers. Dus dat houdt in dat ze tot 5 jaar terug
een herberekening bij de opdrachtnemer zouden kunnen doen. En ik lees op higherlevel meningen dat het nog maar de vraag is of je als opdrachtnemer je onterecht afgedragen btw wel terug kunt vorderen van de fiscus.
Echter, ze kunnen er ook voor kiezen niet het onderste uit de kan te halen en toch in de hoek van 'als je binnen drie maanden in loondienst bent praten we er niet meer over' te zoeken. Of zichzelf ook voor de opdrachtnemers te beperken tot 1/1/25.
Dat is ongeveer het verschil tussen
een financiele strop of iemand compleet uitkleden. Dat tweede valt naar mijn mening niet onder
een zachte landing.
Wellicht heb je gelijk, uit de wet en de amendementen is dit niet direct op te maken. Bovendien gaat het om meer dan all
een de verrekening van BTW als je als zelfstandige in loondienst wordt verklaard. Dat is slechts
een deel van de puzzel, aangezien je mogelijk ook andere zaken moet terugbetalen aan de fiscus.
In het amendement van Aartsen staat beschreven
wat hij bedoelt met
een ‘zachte landing’, maar daarin wordt niets vermeld over het kwijtschelden van eventuele naheffingen als mensen in loondienst worden geplaatst. Dit sluit natuurlijk niet uit dat de Belastingdienst dit als instrument zou kunnen inzetten, maar dat blijft speculatief.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als
ZZP’er wel de voordelen krijgt verrekend bij
een overgang naar loondienst, maar niet de nadelen. Vanuit de positie van de
ZZP’er zou dat immers nul prikkel geven om in actie te komen, en dat lijkt mij politiek gezien ongewenst. Either way: g
een flauw idee hoe dit gaat uitspelen.