gem-p schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:59:
[...]
Ik wil helemaal g
een overheid die bepaalt
wat goed voor mij is. Heb lang genoeg gestudeerd en gewerkt om zelf te bepalen
wat goed voor mij is en
wat goed is voor mijn gezin.
Wat mij betreft is de overheid klaar zodra mijn erf begint.
Ik ben ook g
een kind van de staat. Betaal met liefde belasting om in dit land te wonen en ik verwacht dat de overheid de zaken buiten mijn erf goed regelt voor het geld
wat ik daarvoor betaal.
Je schrijft vaak goede posts, maar tenzij je deze post sarcastisch bedoelt, kan ik mij echt niet vinden in
wat je hier schrijft.
Het is
wat mij hier op Tweakers honderden keren is verteld: er werken all
een maar kundige mensen in Den Haag en wij moeten daar naar luisteren. Onderdeel van
een democratie is immers dat de meeste stemmen gelden en feit is dat NSC 20 zetels heeft behaald. We zouden dus boos moeten kijken naar de mensen die erop gestemd hebben. Maar wie dat dan zijn, weet niemand. De peilingen beloven niet veel goeds, dus voor veel mensen zal het
een once in a lifetime experience zijn.
Maar het is natuurlijk wel zo: je kunt in Nederland in loondienst,
een uitkering ontvangen of jezelf onderhouden met passief inkomen. De meesten van ons zullen toch gewoon aan het werk moeten. Wij hebben ervoor gekozen om dat als zelfstandige te doen. Dat mag ook, maar dan wel onder voorwaarden.
Wie niet aan die voorwaarden voldoet, zit in
een (fictieve) dienstbetrekking. Dat mag ook, maar dan moet je ook als iemand in loondienst behandeld worden. Dat had ik ook liever anders gezien: ben je
zzp’er, dan bouw je aan je eigen droom en succes. Ga je op je smoel, dan is dat jammer, maar hoort bij ondernemen.
Helaas blijkt de praktijk anders. Dit kabinet heeft voor ons besloten dat het zo niet langer kan. Dat zullen we moeten accepteren. We mogen in Nederland immers zelf bepalen
wat we doen, maar wel binnen de kaders van de wet. Dus in die zin ben je
een kind van de staat en
een onderdaan van de Koning. Dat klinkt wellicht
wat extreem, maar het is wel
wat het is. Natuurlijk hoef je niet z’n veters te strikken, maar de Koning en het kabinet beslissen wel
wat wel en niet mag.
Heeft vooral te maken met het sociale stelsel. We krijgen immers allerlei fiscale voordeeltjes en uitzonderingen op de sociale premies. Het kabinet heeft besloten om te handhaven. Van mij hadden ze liever
een verplichte aov en pensioen ingevoerd. Als je het als ondernemer niet kan ophoesten, kun je beter in loondienst gaan. Dan was er ook
een gelijk speelveld tussen werknemers en
zzp’ers geweest.
Maar dat is niet de keuze die het kabinet gemaakt heeft. We zullen er dus naar moeten luisteren. Of we nu willen of niet, want moedwillig de wet met voeten treden kan nooit de bedoeling zijn.