Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Mbt de FOR:
Je zegt dat je iedere maand afstort bij BND: dat is g
een FOR. De FOR regelgeving is afgeschaft per 2023 en all
een als je nog oude FOR bedragen had opgebouwd (en niks geregeld) gaat dat vrijvallen bij staking, tenzij je alsnog afstort in lijfrente (en m
een dat dat voor 1/7/2024 moet)
Mbt startersaftrek: zolang je EMZ bestaat én je aan de voorwaarden voldoet behoud je die aftrek.
Maar dit brengt mij wel tot de volgende vraag:
Heb je laten beoordelen
wat voor jou de beste route is om van EMZ naar BV te gaan?
1. Activa-passivatransactie
2. Geruisloze omzetting
3. Ruisende inbreng
Heb je de verschillende routes besproken en is er
een keuze gemaakt voor
een bepaalde route? Eventueel met terugwerkende kracht?
FOR:
Ik dacht dat BND gelijk was aan
een lijfrente product en dat ik het bedrag (ik heb maar 1 jaar gereserveerd), dan via BND in die lijfrente kon stoppen. Mijn boekhouder heeft dit idd al genoemd, maar wel goed dat je noemt dat dit voor 1-7 moet. Ga ik hier zeker gas op geven.
aanvulling: hier staat dat het kan bij BND, heb een belafspraak gemaakt voor advies hoe dit administratief te verwerken: https://new.brandnewday.n...cale-oudedagsreserve-for/
De route naar
een BV was er
een met hobbels waar ik toch wel
een beetje buikpijn van heb gekregen. Ik dacht eerst
een aciva-passiva route gekozen te hebben, dit via Firm24, vervolgens wilde mijn boekhouder
wat zaken inbrengen(half afgeschreven telefoon en laptop), meer is er niet. Vervolgens nam firm24 contact op dat dit allemaal beschreven moest worden bij de notaris, dit zou nogmaals 1000 euro kosten. Dit bedrag werd pas genoemd nadat ik er naar vroeg. Toen heb ik die route stop gezet en heb ik met die boekhouder overlegd en gekozen voor de
eenvoudigste route, BV oprichten en staken. Vervelend gevoel overgehouden aan Firm24, maar mss ook wel te maken met mijn boekhouder.
Ben ik blij hoe dit gegaan is? Zeker niet, ben ik goed geinformeerd, ook niet.
Vandaar ook mijn vorige vraag,
wat is handig om te doen rondom de transitie naar de BV. Ik heb volgens mij nu nog
wat voordelen vanuit de EMZ (startersaftrek etc).
Zoals ik het nu zie, met mijn beperkte kennis is dat de laptop en telefoon niet ingebracht worden en dat ik die moet afrekenen met de belastingen (vraagteken? ), dat ik
wat moet regelen voor de FOR.
Zijn er nog andere zaken die nu nadelig zijn met de route die ik gekozen heb?
Ik ben hier al beter geholpen dan door mijn boekhouder
[
Voor 15% gewijzigd door
coldasice op 04-06-2024 08:46
. Reden: aanvulling FOR ]