CodeCaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:52:
Het is allemaal de schuld van de
Rabobank ABN.
Al sinds begin dit jaar probeer ik mijn boekhoudkoppelingen op te zeggen. Ik heb tien jaar Visma Cash Web gewerkt (
wat een gedrocht) en daarna e-Boekhouden (even
eens g
een fijne UX), maar omdat ik zoals eerder gezegd mijn ondernemersactiviteiten momenteel laat sluimeren en enkel nog
een hosting/onderhoudsklant heb, heb ik
één inkomende en
één uitgaande factuur in de maand, dus die boeken doe ik zelf wel in Excel.
Zie ik dat er wéér € 15+ afgeschreven door de ABN, dus mét boekhoudkoppeling à € 3,25 ex.
Een koppeling die ik al ontelbare malen heb geprobeerd op te zeggen, op naam van beide leveranciers.
Een koppeling waarvan in internetbankieren ook niet te zien is aan welk boekhoudpakket die gekoppeld is.
En dat bij
een bank die niet all
een € 0,10 rekent voor
een overboeking van zakelijke betaal- naar spaarrekening, maar ook nog
eens € 0,09 "rapportagekosten" over die overboeking. Hoe verzinnen ze het.
Ja, op de uurtarieven die hier doorgaans gelden, peanuts, me hier
één uur druk over maken is duurder dan dit gewoon slikken, maar dit is na jaren vechten met de prutsende IT van die bank
een principekwestie.
Dus ik vanmorgen 45 minuten met de helpdesk gebeld, waarvan 35 minuten in de wacht terwijl er met andere afdelingen werd gebeld. Onder het genot van wanstaltige wachtmuzak op 32 kbps uiteraard. Er staat nu
een intern ticket uit om die boekhoudkoppeling voor mij op te zeggen. Of nee, om uit te zoeken waarom ik die niet kan opzeggen, waarna ik dat uiteraard alsnog zelf mag doen.
De vorige keer dat ik hierover belde, twee maanden geleden, was me naast compensatie (hey, 3,25 is 3,25, is toch weer
een half speciaalbiertje) beloofd dat het opgelost zou zijn. Nee dus.
Maar dan. Krijg ik zojuist
een brief. Dat mijn betaalpakket wordt omgezet naar "Volop Ondernemen Ambitieus" à € 13,75 per maand. Da's 60 cent per maand duurder dan mijn huidige pakket, die ze uit de goedheid van hun hart de eerste drie maanden compenseren. Ik word omgezet naar dat pakket, en niet naar het goedkopere Volop Ondernemen Slim (€ 9,90), niet omdat ik daar niet slim genoeg ben of te veel ambitie heb, maar OMDAT IK
EEN BOEKHOUDKOPPELING ACTIEF HEB.
Dus wie verspilt er weer
een kwartier van z'n tijd, bellend met de helpdesk (
een perk die vervalt bij Slim, trouwens)? U raadt het al. En dan nog
een kwartier om dit neer te pennen? Precies.
En nee, het pakket is niet aan te passen vóór de omzetting, omdat die boekhoudkoppeling dus actief is. En de brief meldt dat het automatisch geselecteerde pakket mogelijk nog automatisch wijzigt door wijzigingen die ik aanbreng in mijn pakket vóór de omzetting - maar dat zal wel te laat gebeuren, mocht dat deze maand nog lukken.
Dan de klapper: mocht ik uiteindelijk zijn omgezet en de boekhoudkoppeling zijn geannuleerd, dan kan ik in Internetbankieren het pakket zelf omzetten, zij konden dat niet voor me doen. Maar om het pakket te wijzigen, moest en zou ik inloggen met
een zakelijke pas. Dat ik al tien jaar alles doe met m'n privépas in de zakelijke omgeving maakt niet uit.
Dus over 3-5 werkdagen ploft er
een pas op de mat, die ik ga gebruiken om de hele teringzooi op te zeggen.
Dus, hoe bevalt Knab voor
een sluimerende
eenmanszaak? € 7 per maand en 500 gratis transacties per jaar lees ik?