Deveon schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Niet meer of minder verwerpelijk dan het opvoeren van bijvoorbeeld
een Apple
Watch als je het mij vraagt, of gebruik maken van fiscale regelingen zoals voor Youngtimers of überhaupt
een BV om minder belasting te betalen.
Volgens mij betalen we hier allemaal genoeg belasting en persoonlijk zou ik graag meer willen betalen. Wie nóg meer verdiend moet dan echter ook nog meer betalen.
Verder is er momenteel ook veel draagkracht voor gratis kinderopvang. Het zijn met name de hogere inkomens die daar van profiteren. Zelf betaalde ik maar voor
één kind de opvang op
een belastbaar inkomen van
een ton, dat is nog zonder “truckjes”.
Kosten opvoeren voor je bedrijf is heel iets anders dan
een toeslag die is opgezet omdat mensen met lage inkomens simpelweg de kosten niet meer kunnen ophoesten. Huursubsidie, zorgtoeslag, kinderbijslag, toeslag voor kinderopvang, etc, zijn vormen van lastenverlichting, bedoelt voor de lage inkomens. Daarom zit er dan ook
een grens aan de inkomens om voor de toeslagen in aanmerking te komen.
Kosten opvoeren voor je bedrijf is, mits je je wel aan de regels houdt, niet veel anders dan dat je in loondienst bent en je werkgever jou 2 laptops geeft (1 als reserve),
een Apple
Watch geeft zodat je lekker snel je 2FA kunt akkorderen, etc. Dat dit bij
een eenmanszaak toevallig tot direct gevolg heeft dat daarmee je winst en dus je bruto salaris daalt, is
een gevolg van de rechtsvorm. Heb je
een BV en betaal je DGA salaris, en koopt je BV 2 laptops, heeft dat g
een invloed op jouw salaris. Het moreel verwerpelijke in
een aantal investeringen is bv de airo zodat je goed en lekker koel kunt werken...
Kortingen zoals de 0/4% bijtelling zijn niet bedoelt om de "armen" van extra geld te voorzien maar hebben
een ander doel (namelijk versneld de auto's waar dat voor geldt op straat krijgen, want g
een normaal denkend mens behalve ondernemers die dus bv de investeringsvoordelen er van kunnen gebruiken) kocht destijds voor 100k
een Tesla. Dat gebeurde all
een door het investeringsvoordeel (denk dat het toen volledig onder de KIA viel?), en de lage bijtelling waardoor je, als je voorh
een eenBMW van 60k a 25% bijtelling reedt, op
eens best 15k per jaar extra aan je auto kon uitgeven (want, g
een bijtelling meer).
Ik snap ook dat het
een grijs gebied is, je houdt je immers op zich aan de regels. Al kun je denk ik flink discussiëren of
een omzet van 150K en salaris van 60K "klopt" maar de wetgever heeft nu
eenmaal gesteld "vergelijkbaar inkomen in dienstverband" dus zolang je ergens anders idd 60K in loondienst zou vangen, is dat compleet volgens de regels.