CodeCaster schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:01:
Dus de vele mensen die óók
een ton+ winst draaien maar onverzekerbaar zijn door fysieke ongemakken of mentale uitdagingen, hebben hun zaakjes niet op orde?
Die premie bij
een private aanbieder kan júist zo laag doordat ze mensen mogen uitsluiten.
Maar ik viel vooral over de termen "staatsruif" en "zielig", vandaar mijn scherpe stellingname.
Zorg er dan gewoon voor dat die mensen gewoon terecht kunnen bij het UWV voor
een AOV, maar dwing niet iedere ondernemer om daar verplicht aan mee te werken. We betalen al met z'n allen voor onder andere het UWV met allerlei belastingen die geheven worden (en deze betaal ik graag).
Het probleem is de onderkant van de
ZZP markt, niet de
ZZPers/ondernemers die meer dan 100 euro per uur rekenen. Fix die onderkant van de markt en laat de bovenkant met rust, het gaat prima zo en wij redden ons wel. Waarom zou
een ZZPer/ondernemer verplicht
een AOV moeten nemen wanneer deze zelf prima de risico's en kosten kan dragen van deze niet te hebben?
De afgelopen dagen zag ik in veel media uitingen dat de groep
ZZPers op 1 hoop werden gegooid met flex werkers. Zo kan ik ook wel
een heel negatief beeld creëren dat
een overgrote meerderheid van de 4 miljoen
ZZPers/flex werkers makkelijk in de problemen raakt. Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben zijn cijfers van het CBS hoeveel
ZZPers we hebben die boven bijvoorbeeld 50 euro per uur zitten. Dat zijn veelal de
ZZPers die bewust daar voor gekozen hebben.
ZZPers daaronder vaak niet, en daar zit het probleem. Daar moet de focus op. Niet op de gehele groep.
Wat ook heel erg typerend is dat grote bedrijven die nu heel veel profijt hebben van flexwerkers en
ZZPers achter deze hervormingen staan (AOV, basiscontract etc..). Ik denk dat dat
een belangrijk teken is dat dit goed gaat zijn voor bedrijven en niet goed gaat zijn voor werknemers/
ZZPers/flexwerkers. Wanneer je echt goede hervormingen doet waar de burgers echt profijt van hebben, dan zal je g
een brede steun hebben van bedrijven, en dat zijn nou precies de hervormingen die nodig zijn. Niet deze schijnhervormingen waarbij we in 2030 nog precies dezelfde problemen hebben.