Om nog even terug te komen op mijn vraag, welk
boekhoudprogramma te kiezen:
thanks voor alle tips, inmiddels gekozen voor moneymonk. E-boekhouden, acumulus en moneymonk even aan de tand gevoeld. Voor mij is de laatste optie toch het fijnste en snelste qua interface e.d.
Nou twijfel ik nog even aan de formele startdatum qua inschrijving kvk
Case/aanleiding:
Ik overweeg om mn kvk inschrijving definiteif te maken per 1/1/2022 ipv 1/11/2021.
In dit jaar 2021 zou ik geen winst uit eigen zaak erbij willen aangezien ik nog behoorlijk gedeelte in loondienst geweest ben en dit qua fiscus niet wenselijk is ivm schijf 2.
-Voor de aftrekposten zal ik qua urencriterium niet in aanmerking komen denk ik (stel ik schrijf mij volgende week in). Dan zou ik nog wel tot
een 800 uur kunnen komen voor q4. Zon beetje vanaf begin oktober gestart met projecten.
-Daarnaast heb ik de optie om per januari te gaan factureren ivm opleverinsgtermijnen van diensten die ik lever. (als ik wil, zou ik per eind november ook al
wat dingen kunnen factureren).
-Ook heb ik de afgelopen drie maanden de nodige kosten gemaakt voor mn toekomstige bedrijf (aanloopkosten). Denk aan website, laptop, cursus,
een video opname laten maken voor promotie e.d.
Is het ''verplicht'' om deze aanloopkosten bij de eerste de beste btw aangifte op te voeren of mag dat ook
een kwartaal later nog? (in dit geval q1-22). Dan zou ik als dit jaar niet slim is, me wel kunnen inschrijven maar alles op 0 kunnen zetten voor btw/v&w rekening.
Wat vinden jullie wijsheid in deze. Misschien zie ik het verkeerd of
een ander voordeel van eerder inschrijven over het hoofd. Reden waarom ik het nu wel zou willen is dat ik er contractueel
wat meer gedoe om krijg (opdrachtgevers, heb je dat kvk nummer nu al) en bv ook dingen als huurcontract voor flexruimte die ik gebruik, etc.
Ik snap dat
een boekhouder hier ook bij zou kunnen helpen, maar ik heb meer aan
een tweakers advies van lotgenoten
[
Voor 74% gewijzigd door
okio op 30-10-2021 22:03
]