hackerhater schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:13:
Ik had eerst
een auto op de zaak omdat simpelweg 92~95% van de kilometers zakelijk waren (4 dagen per week op locatie) en dat aardig op telde.
Ik was heel blij dat ik die 280 euro per maand aan diesel + andere kosten niet van 19 ct/km hoefde te betalen xD
Dat laatste wisselt
een beetje, er zijn auto's die toch wel aardig richting de 19ct werkelijke kostprijs gaan. Zeker als je ze grotendeels zakelijk rijdt en zo ook nog de btw over onderhoud en brandstof grotendeels terug kunt vragen.
Op
een bierviltje komt het bij mij ook zo uit. Nu had ik het geluk dat ik prive al
een toyota hybride had die er nog netjes uitziet en zakelijk te gebruiken is. Incl alles (vaste lasten, afschrijving, onderhoud, brandstof) kost hij incl btw ongeveer 22 ct. M'n boekhouder vond dat ik die moest verkopen en
een youngtimer zou moeten kopen. Ik wil het altijd nog
eens doorrekenen maar gevoelsmatig klopt dat niet. Die 19ct is ongeveer dekkend. Daarnaast heb ik g
een bijtelling en echt veel rij ik prive ook niet. Dus met die dekkende 19ct zijn in de praktijk m'n zakelijke kosten vrijwel 100% aftrekbaar en de resterende privekosten zijn lager dan anders de bijtelling zou zijn. -> prive is dan gunstiger. Als je naar
een youngtimer kijkt valt de afschrijving weg
totdat die youngtimer regeling afgeschaft wordt net als bij grijs kenteken voor particulieren of de oldtimerregeling voor 25+. Dan is de afschrijving ineens 90%. Dan blijven de variabele kosten nog over. Maar die zijn bij
een youngtimer typisch veel hoger dan bij zo'n moderne hybride. Het brandstofverbruik van
een benzineauto zal zelfs richting het dubbele gaan. Leuk dat je het kunt aftrekken, maar netto is het verschil dan helemaal niet groot. Plus je hebt meer onderhoudskosten en rijdt in
een oud hok.
Mogelijk is de uitzondering als je in
een oude golf 4 diesel rijdt of zoiets. Maar los van dat ik dat
wat betreft uitstoot niet wil vind ik ook niet dat ik daar met goed fatsoen mee bij klanten aan kan komen.
Wat betreft regelgeving vond ik woon/werk nog
wat onduidelijk. Moest ik ook nog
eens induiken, maar hoe werkt dat als je
een kantoor buitenshuis hebt en voor
een hele werkdag vanuit huis naar
een adres bij
een klant vertrekt? Ik boek dat nu niet als woon/werk en volgens mij klopt dat, al moet ik het nog
eens controleren. Doen jullie dat hetzelfde?
[
Voor 28% gewijzigd door
Yucon op 20-10-2021 07:30
]