Slecht moment qua aandacht, ivm de release van de Garmin Fenix 9, maar ik heb na jaren twijfelen/loeren eindelijk een Suunto als sporthorloge. Via Marktplaats een Race 2 voor een mooie prijs kunnen kopen zodat ik het eens kan proberen. Ik kom van een Garmin Forerunner 965 (die eigenlijk zeer goed bevalt, doe 'm ook nog even niet weg).
Aantrekkelijk aan Suunto:
- De looks van zowel horloge als UI

- De looks van de UI
- De looks van de UI (etc...)
- Watch Faces van zeer hoge kwaliteit (maar wel een stuk minder)
- De 'digital crown'
- De maps/navigatie in gebruik
- Europees merk
- Leuk om een wat nieuws te proberen!
Eerste indruk is behoorlijk goed, niet geweldig. Het ziet er inderdaad érg mooi uit allemaal - vele malen gelikter dan Garmin. UI is super vloeiend, de schermen zijn heel duidelijk en kleurrijk, de informatiedichtheid is goed. De eerste workouts (hardlopen) heb ik ook goed kunnen doorlopen (zowel 'open' als intervallen/sessies via Runna).
Wat me tegenvalt: de datavelden zijn beperkter dan bij Garmin. Je kunt je data fields alleen via je telefoon aanpassen, niet op het horloge zelf. Je bent best wel gebonden aan vaste formats die Suunto bedacht heeft en kunt (bijv. in de specifieke interval schermen) lang niet alles aanpassen (geen probleem als de standaard instelling goed is, maar die vind ik niet optimaal). Zo wil ik bijvoorbeeld op het intervalscherm niet de instant pace zien, maar de avg. interval pace: onmogelijk. De zaklamp (scherm aan, geen los lampje) kent maar één stand en geen rood licht (wat ik veel gebruikte op de Garmin F965). Verder moet je los kaartregio's downloaden (in NL per provincie) waar bij Garmin gewoon heel Europa er in één keer op staat. Dat is gedoe, vraagt planning (want wifi nodig), duurt lang per regio en soms zit je op de grens van 2-3 regio's en moet je dus meerdere keren lang wachten (wel maar eenmalig per regio, uiteraard, daarna staan en blijven ze gewoon lokaal).
Wat anders is, en wat me eerst tegenviel maar nu eigenlijk alweer beter bevalt: always on is niet écht always on als je gewoon het horlogescherm hebt. Je krijgt alleen de digitale tijd of de wijzers, de rest valt weg, als je het horloge niet actief hebt. Dat is eigenlijk juist wel elegant en rustig!
Ik verwacht hier niet echt veel mede-Suunto gebruikers te vinden (op basis van zoekopdracht in het topic), maar als er nog tips/tricks zijn hou ik me aanbevolen!
[
Voor 6% gewijzigd door
MrAcid op 27-08-2026 12:48
]