MooDyBLueS schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:13:
[...]
Je betaalt er ook schoftelijk veel ervoor: 399 op z'n minst voor de 255 Music. Voor die prijs heb je een Apple Watch met veel beter ecosysteem, veel meer muziek sync opties, etc. En dat kan je weer integreren met weet ik het wat. Als je écht wilt kan je zelfs je workouts naar Garmin Connect sturen omwille van het "ecosysteem".
Maar die apple heeft dan toch weer niet alle sportfuncties? Vziw heb je bij android wear / apple watch al snel extra apps als runkeeper/strava/... nodig om een training te plannen en lopen, om alerts te krijgen bij een bepaald tempo of hartslag, om automatisch trainingen voorgeschoteld te krijgen en activiteiten met wat meer detail te tracken? Op de duurdere horloges zitten ook kaarten en navigatie ingebouwd, dus ook geen nood aan extra apps daarvoor. Het feit dat alles om te sporten er gewoon op zit en geïntegreerd is is ook een voordeel voor een (grote?) groep.
Een apple watch is op een heel andere doelgroep gericht, en als je een hardloophorloge met muziek wilt lijkt een Forerunner 255 Music helemaal niet fout, al zou ik even wachten tot ie in prijs zakt of een 245 music in uitverkoop oppikken, afhankelijk van welke features je wilt.
MooDyBLueS schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:23:
[...]
Het gaat niet alleen om forceren. Ook puur het zoeken naar een update als je weet dat er een nieuwe uitgekomen is, dat kan dus niet via de app. Je moet gewoon wachten tot ie klaar staat. Dat is gewoon niet meer anno 2022 om daarvoor je horloge aan de pc te moeten koppelen en dan pas te zoeken naar een update.
product waar je dan dus 3 (!) apps voor nodig hebt om er optimaal gebruik van te kunnen maken. Dat is gewoon geen goede ervaring, hoe je het ook wendt of keert, dat valt niet goed te praten.
Ik heb 2 apps op mijn telefoon, maar die IQ app mag er op zich wel af, want eens ik mijn uurwerk ingesteld heb verander ik er amper iets aan. Vind het wel iets hebben dat de gewone connect app focust op wat het moet doen (sync, activiteiten inzien enzovoort) terwijl de store gewoon een eenvoudige store is die je niet moet installeren als je hem niet gebruikt (net zoals je Connect geen permissies moet geven, of geen TOS moet accepteren, voor functies die je niet gebruikt). Ze zouden het absoluut kunnen en mogen integreren, maar eerlijk gezegd heb ik behalve dat het een "huh" momentje was tijdens de installatie hier geen echt probleem mee, over die meerdere apps ben ik neutraal. De Fenix 7 heeft als ik me goed herinner ook een ingebouwde mini-IQ store, dus de nood voor die aparte app kan in de toekomst voor veel gebruikers nog verkleinen.
Die updates komen gewoon op mijn uurwerk en ik klik op ok als ik ze wil installeren, da's ook de enige manier hoe ik weet dat er updates zijn. Het werkt gewoon en dan ben ik tevreden. Ik kan ook meer gevallen bedenken voor uitstel van een update dan om me te haasten, in het geval van sporthorloges. Stel dat je weet dat er een nieuwe functie naar je uurwerk komt, en je bent gehaast om die te hebben, dan neem ik aan dat dat is om een nieuwe functie op een race te kunnen gebruiken. Ik zou liever niet vlak voor een race nog een update erdoor forceren, maar zou die uitstellen tot erna, zodat je weet dat alles gaat zijn en werken zoals je getrained hebt.
Enigste grote nadeel vind ik de activiteitprofielen waarmee ze aan segmentering doen, kajak is helaas voorbehouden aan de 9xx/fenix reeks. Echter komt op meerdaagse trips de betere batterijduur van die reeksen ook mooi van pas, kaarten zijn ook wel handig bij lopen in onbekend gebied (afgelopen week nog gewenst dat ik dat had, VA4s hier), dus niet het einde van de wereld IMO. Maar da's ieder zijn keuze, om al dan niet geld te besteden aan een hoger segment. En zolang er geen beter alternatief/concurrentie is voor wat je nodig hebt kiest garmin de prijs die ze vragen en kiezen kopers toch gewoon of ze bereid zijn die te betalen?
[
Voor 3% gewijzigd door
bertware op 02-06-2022 00:15
]