Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthic
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:15
Volgens mij heeft de Apple store een fout! Je hebt namelijk twee verschillende studenten korting..
De ene korting is wat goedkoper dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 09:00
Kmkz schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 01:40:
Volgens mij heeft de Apple store een fout! Je hebt namelijk twee verschillende studenten korting..
De ene korting is wat goedkoper dan de andere.
geen fout. als je duidelijk hier had gelezen, dan had je kunnen weten dat dit per universiteit/hogeschool verschilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346063

MBP's staan er toch om bekend een vlotte integratie met audio-programmas te garanderen. Ik ben nog niet veel problemen tegengekomen met Traktor / Audio 8's etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82860

Wilf schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:44:
Als je (ooit) professioneel bezig wil gaan met muziek: absoluut nieuw kopen, is goedkoper (!) dan tweedehands (BTW is hoger dan de korting die particulieren geven op tweedehands macs - absurd).

Ik heb zelf een 15" MBP uit eind 2008 met o.a. Logic en Live en die trekt het allemaal prima. Ik draai er (professioneel) voorstellingen mee, maak opnames en maak er live muziek mee. Ik had gekozen voor 15" omdat ik 17" te groot vind (footprint, vooral in theaters, maar ook als je eens lekker in de trein bezig wil) en 13" net te beperkt vind qua werkvlak (resolutie van Macs is te laag om echt lekker te kunnen werken in audio(bewerkings)programma's op 13").

Ga naar een goede APR en kijk/vergelijk het formaat maar in een programma als Garageband of (nog beter natuurlijk) als ze Logic op een 13" en een 15" hebben staan.

Externe geluidskaarten en een Mac is trouwens heerlijk werken; echte plug 'n' play. Ik heb een FA-101 en die deed het vanaf dag 1 gelijk prima op de Mac. Wordt gelijk herkend en alle programma's draaien er feilloos mee. Met de Windowslaptop had ik wel eens gezeik met de drivers enzo.
Ik ben bang dat ik voorlopig de btw gewoon zal moeten betalen, dus dat wordt dan zoeken naar de goedkoopste retailer! ;) Maar dit is wel zeer verhelderend. Bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310606

@ CyBeR, ParadoXygen,

Bedankt voor jullie informatie. Ik ben gisteravond naar een I-center geweest, even de 13 inch en 15 inch modellen van de Pro serie vergeleken.

Pluspunt van de 13 inch dat het klein en handzaam is, alleen het scherm ietwat kleiner, maar zoals ik er gisteren mee gepield heb, is het niet een onoverkomelijk probleem.

Pluspunt van de 15 inch is dus het schermformaat t.o.v. 13 inch. Wat ik wel negatief opvallend vind bij de 15 inch is dat er zo op het oog bij de keyboard (naast het glazen trackpad aan weerszijden) zoveel ruimte onbenut wordt gelaten.

Gezien de financien zal ik toch voor de 13 inch kiezen, het instapmodel van de 15 inch is mij een brug te ver. Het design van de laptop is overigens prachtig, nog mooier wanneer je hem in je handen hebt gehad.

De verkoopmedewerker gaf aan dat wanneer je niet perse elk seizoen het nieuwste van nieuwste wil hebben, dat je met een MB(P) prima 3 a 4 jaar vooruit kunt.

Nog een vraag aan jullie deskundigen, is het raadzaam om een Apple Care Plan aan te schaffen a 249 euro, geloof ik voor de 13 inch Pro? Of kan ik er wel zonder mee?

Nog een vraagje: Kan ik trouwens cd's branden op de laptop? Misschien dat ik op de Apple site eroverheen heb gelezen? Zou wel een dikke minpunt zijn, maar ik ga er niet vanuit. Edit: uiteraard aanwezig volgens Wiki.

Vanavond langs de I-center om een 13 inch Pro aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Apple Care kun je goedkoper via eBay aanschaffen. Er loopt een apart topic hier op GoT met ervaringen. Sowieso kun je Apple Care nog kopen zolang ie binnen garantie valt (eerste jaar dus), je hoeft dat niet per se nu te beslissen.

CD's branden is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Nieuwe MBP 2.66 i7 is hier ook binnen, mooie upgrade van een 2006 MBP Core Duo 2.16. Wel een paar kleine probleempjes helaas. Irritantste probleem is dat de punt toets het niet goed doet op het laptop toetsenbord. Deze werkt maar de helft van de tijd, zeker als ik op de rechterkant van de toets duw, laptop dus maar terugsturen :/ Verder had ik gisteren even wat 'ruis' op mijn optische audio out, erg raar, het klonk vooral als piepjes en kraakjes die je wel eens op een analoge out hoort die gegenereerd worden door lekstroompjes van b.v. harddiskactiviteit e.d. Raar dat dat te horen is op een digitale uitgang. Is opgelost na het opnieuw inprikken van de connector, maar even in de gaten houden.

Ander probleem is dat m'n Dell 3008WFP die aangesloten is via DisplayPort niet meer uit z'n slaapstand wilde gaan nadat de MBP het scherm heeft uitgeschakeld na een half uur inactiviteit. Uiteindelijk Windows geinstalleerd via Bootcamp, daar deed de monitor het wel, hierna werkte de monitor ook in OS X. Erg irritant ook omdat ik op m'n vingers uit kan tellen dat Apple naar Dell gaat wijzen en Dell naar Apple :/

Maar goed, behalve dat erg blij met m'n aankoop, hoge resolutie anti-glare scherm is ook super! Wel duidelijk te merken dat de harddisk nu echt de grote bottleneck is. Misschien toch maar wat sneller dan gepland m'n DVD drive vervangen door een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 310606 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:53:
Pluspunt van de 15 inch is dus het schermformaat t.o.v. 13 inch. Wat ik wel negatief opvallend vind bij de 15 inch is dat er zo op het oog bij de keyboard (naast het glazen trackpad aan weerszijden) zoveel ruimte onbenut wordt gelaten.
Heb je liever dat daar allerlei stickers geplakt worden met nutteloze specs? Of lelijke knopjes zonder duidelijk nut? Of ledjes die niet boeien maar wel afleiden?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:15:
[...]

Heb je liever dat daar allerlei stickers geplakt worden met nutteloze specs? Of lelijke knopjes zonder duidelijk nut? Of ledjes die niet boeien maar wel afleiden?
Nu je het zo stelt, ik ben natuurlijk mijn 4 jaar oude Packard Bell laptop met reclamestickers gewend. Misschien moet ik wennen aan het feit dat je bij Apple 'alleen' een laptop krijgt en verder geen tierenlantijntjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:21
Stickers van schaarsgeklede vrouwen natuurlijk!

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10-2023

ElNillus

Verwarde internetmiljonair

Sluuz schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:23:
Stickers van schaarsgeklede vrouwen natuurlijk!
_/-\o_

Ik vind die 'sobere' layout van de MBP juist zo mooi, helemaal vrij van stickers en piefjes en palletjes. En dan die oplichtende Apple op de klep... Aah, damn you, belevingseconomie! Die MBPs vragen er gewoon om om gekocht te worden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin86
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-04 09:13
Heb nu ook al een aantal dagen mijn nieuwe MBP, nog geen enkel moment spijt gehad van de aankoop. Het is veel geld voor een student maar je krijgt er veel kwaliteit voor terug. Bij mijn studie kan ik eigenlijk niet om Windows heen, maar al die taken zijn op te vangen door Vmware. Als basis OS ben ik zeer te spreken over OSX. Heb ook sinds de overgang naar OSX geen scherm meer willen maximaliseren (wend snel). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ElNillus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:57:
[...]

_/-\o_

Ik vind die 'sobere' layout van de MBP juist zo mooi, helemaal vrij van stickers en piefjes en palletjes. En dan die oplichtende Apple op de klep... Aah, damn you, belevingseconomie! Die MBPs vragen er gewoon om om gekocht te worden. :9
Ben ik ook met je eens. Alleen door het compacte formaat van de 13 inch lijkt de ruimte op het toetsenbord oppervlak perfect benut te zijn. Dat vind ik bij de 15 inch toch minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 16:20
De toetsenborden zijn toch gelijk? Alleen bij de 15" hebben ze de ruimte ernaast opgevuld met betere stereo speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Hoe tikken trouwens jullie NLD keyboards? Voordat ik mijn bestelling plaatste heb ik bij de APR even op 13" en 15" zitten spelen. Ik vond die Enter en ~-key maar raar en heb dus online een 13" met US keyboard besteld. Toch ben ik benieuwd hoe dat NLD keyboard bevalt als je er eenmaal aan gewend bent? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Ik heb per-ongeluk een Internationaal Engels tobo aangeschaft, bij mijn MBP. Een ramp was het, ik wilde hem z.s.m terugsturen, ware het niet dat ik al minstens 2-3 maanden op de Lappie aan het wachten was. Dus ik heb hem maar genomen zoals die was, het was in het begin echt kloten, de hele tijd een enter al wilde ik een forward-slash, en andersom.

Nu vind ik het gewoon goed, ben er aan gewend geraakt, wordt nu ook een beetje para als ik een liggende Enter-toets voor me krijg, merk ik... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ElNillus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:12:
Hoe tikken trouwens jullie NLD keyboards? Voordat ik mijn bestelling plaatste heb ik bij de APR even op 13" en 15" zitten spelen. Ik vond die Enter en ~-key maar raar en heb dus online een 13" met US keyboard besteld. Toch ben ik benieuwd hoe dat NLD keyboard bevalt als je er eenmaal aan gewend bent? :)
Ja inderdaad, ik was gisteren bij de I-center, als ik mij niet vergis dan was de entertoets bij die 13 Inch model een gespiegelde 'L'. Ik neem aan dat het toetsenbord een Nederlandse is?

Ben er niet nog niet over uit welke vorm ik beter vind bij de entertoets: De 'blok' of 'spiegel L' vorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Great HooD schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:31:
Ik heb per-ongeluk een Internationaal Engels tobo aangeschaft, bij mijn MBP. Een ramp was het, ik wilde hem z.s.m terugsturen, ware het niet dat ik al minstens 2-3 maanden op de Lappie aan het wachten was. Dus ik heb hem maar genomen zoals die was, het was in het begin echt kloten, de hele tijd een enter al wilde ik een forward-slash, en andersom.

Nu vind ik het gewoon goed, ben er aan gewend geraakt, wordt nu ook een beetje para als ik een liggende Enter-toets voor me krijg, merk ik... :P
^-- met hem. Ik ben aan de nl tobo's gewend geraakt omdat je hier eerst geen us tobo's kon krijgen. Dus dan moet je wel :P En aangezien willekeurige winkeltobo's ook nl-layout zijn vind ik 't wel prima. Zoals ik al meermaals gezegd heb: de verschillen zijn klein en eigenlijk bijna beperkt tot de enter en de tilde.

Linkshalf: in de winkel zijn 't allemaal NL tobo's. Je kunt bij 't bestellen van een nieuwe computer wel aangeven dat je een US tobo wilt, maar als je 'm snel wilt hebben (dwz, meteen meenemen) meestal niet. Dat is echt een custom-order gebeuren.

[ Voor 60% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:34:
[...]

Je kunt bij 't bestellen van een nieuwe computer wel aangeven dat je een US tobo wilt, maar als je 'm snel wilt hebben (dwz, meteen meenemen) meestal niet. Dat is echt een custom-order gebeuren.
Klopt, US/English is een optie die je online kunt kiezen. Je krijgt dan ook Engelse doos/documentatie en als het goed is ook Engelse OS X preinstall. Je moet dan dus even je taal veranderen naar Nederlands zodra je hem hebt. :)
Stekker maakt deel uit van de "Country Kit" en deze is wel gewoon NLD. Je bestelling moet dan wel uit China komen... Ze hebben ze in NL niet op voorraad. (met US keyboard)

Ik vraag me af wanneer AppleNL de US/English layout als standaard zet, zoals HP/Dell/Sony etc. Lijkt me sterk dat mensen NLD fijner vinden terwijl iedereen eigenlijk thuis US/English heeft. Iedereen die nu een "standaard" toetsenbord wil moet een BTO bestellen en kan hem niet zomaar meenemen in de winkel. Eigenlijk omgekeerde wereld. :+

Werken de "pros" hier eigenlijk met Engelse OS X of gewoon Nederlands? Ik had ooit ergens gelezen dat NL OS X een beetje slordig vertaald was! :o

[ Voor 7% gewijzigd door ElNillus op 07-05-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ElNillus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:55:
[...]

Klopt, US/English is een optie die je online kunt kiezen. Je krijgt dan ook Engelse doos/documentatie en als het goed is ook Engelse OS X preinstall. Je moet dan dus even je taal veranderen naar Nederlands zodra je hem hebt. :)
De osx pre-install is niet engels, noch nederlands. Die vraagt je als je voor 't eerst opstart wat de default moet worden. Mocht je daarna willen afwijken kan dat per account ingesteld worden.
Ik vraag me af wanneer AppleNL de US/English layout als standaard zet, zoals HP/Dell/Sony etc. Lijkt me sterk dat mensen NLD fijner vinden terwijl iedereen eigenlijk thuis US/English heeft. Iedereen die nu een "standaard" toetsenbord wil moet een BTO bestellen en kan hem niet zomaar meenemen in de winkel. Eigenlijk omgekeerde wereld. :+
Het nederlandse tobo is al sinds forever standaard in de Nederlandse Mac-wereld. Iedereen hier werkt er ook mee. Bij PC's krijg je als je een NL-layout wilt een of andere compleet wereldvreemd ding, daarom is dat daar kut en wil niemand het.
Werken de "pros" hier eigenlijk met Engelse OS X of gewoon Nederlands? Ik had ooit ergens gelezen dat NL OS X een beetje slordig vertaald was! :o
Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 16:20
Doe mij ook maar Engels. Voelt gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:50
Ik houd niet van Nederlandse software, ook als je op error's e.d gaat zoeken, of tutorials dan vind je in het Nederlands nooit wat. Daarnaast is het vaak nog gaar vertaal met 'boomstructuur' e.d... althans dat was mijn beleving onder Windows, OSX nog nooit op NL gehad.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 16:13
Ik wil mijn pc speakers ook kunnen gebruiken op mijn mbp. Hoe kan ik dit het beste doen ? Kan dit gewoon met een "Y" splitter ? de speakers zullen nooit tegelijk aanstaan ofzo dus hij zal altijd maar 1 signaal krijgen. Als het gewoon met een y-splitter gaat moet ik dan nog ergens op letten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 14:36
clonedonkey schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:57:
Ik wil mijn pc speakers ook kunnen gebruiken op mijn mbp. Hoe kan ik dit het beste doen ? Kan dit gewoon met een "Y" splitter ? de speakers zullen nooit tegelijk aanstaan ofzo dus hij zal altijd maar 1 signaal krijgen. Als het gewoon met een y-splitter gaat moet ik dan nog ergens op letten ?
Hoeveel kabels heeft jouw setje nodig dan? Mijn 2.1 setje doet het prima met 1 3,5mm plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 18:09
Hij wil waarschijnlijk geen kabeltje hoeven wisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Precies. Ik wil de kabel vanuit de speakers (inderdaad eentje) splitten naar 2. Op die mannier kan ik de desktop en de mbp aansluiten op mijn speakers zonder steeds kabels te moeten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Net Apple gebeld en er komt een nieuwe MBP mijn kant op, hopelijk zonder problemen met het toetsenbord. Huidige laptop wordt daarna weer opgehaald.

Ook geinformeerd of ze me kunnen helpen met de accu van mijn oude MBP, ik mag blij zijn als deze het nog 1.5 uur uithoudt en het vervelendste is dat deze geen waarschuwing meer geeft voor de laptop helemaal uit gaat. Als ik volgens OS X b.v. nog 20 minuten heb om te werken dan kan het zijn dat de laptop spontaan helemaal uitvalt en ik al mijn werk kwijt ben. Accu is in 2008 ook al vervangen (toen ook problemen gehad), nu weer zelfde verhaal. Schijnbaar zijn er veel meer mensen die problemen hebben met de MBP accus van die generatie maar volgens Apple kan ik het beste voor 140 euro een nieuwe kopen :/ Nieuwe accu hoeft voor mij nou ook weer niet, ding heeft het een jaar prima gedaan maar ook voor b.v. 70 euro een nieuwe was geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 14:57
Diegene die het laatste model hebben, ondervinden jullie ook dit probleem?
Het scherm van mijn Macbook Pro is veel losser dan mijn Macbook hiervoor, (beiden unibody 13 inch)
Ik hoef me laptop maar naar achter te hangen, een minimale beweging, dan vliegt het scherm al naar achter.
En als ik even goed zoek op internet, lijkt het een algemeen probleem te zijn maar hier las ik er nog niet over.
Ik heb er zo geen zin in, om deze laptop weer terug te brengen naar de Reseller pff! (lees ook dat je dit zelf kan doen, maaaaaaar liever niet)

Daarnaast, als mijn omgeving superstil is hoor ik mijn hdd soms een geluidje maken, 'pfieeuw' zoiets, hetzelfde geluidje als je externe hdd afkoppelt of computer uitschakelt. Ik heb hem nog maar een paar weken, wanneer beginnen mijn goede ervaringen :'( , blijf erbij geen zin te hebben om dat ding nu alweer te laten repareren.
Ik heb hem voor mijn werk elke dag nodig :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 09:00
Nevels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:42:
Het scherm van mijn Macbook Pro is veel losser dan mijn Macbook hiervoor, (beiden unibody 13 inch)
Ik hoef me laptop maar naar achter te hangen, een minimale beweging, dan vliegt het scherm al naar achter.
En als ik even goed zoek op internet, lijkt het een algemeen probleem te zijn maar hier las ik er nog niet over.
Ik heb er zo geen zin in, om deze laptop weer terug te brengen naar de Reseller pff! (lees ook dat je dit zelf kan doen, maaaaaaar liever niet)

Daarnaast, als mijn omgeving superstil is hoor ik mijn hdd soms een geluidje maken, 'pfieeuw' zoiets, hetzelfde geluidje als je externe hdd afkoppelt of computer uitschakelt. Ik heb hem nog maar een paar weken, wanneer beginnen mijn goede ervaringen :'( , blijf erbij geen zin te hebben om dat ding nu alweer te laten repareren.
Dat pfieeeeeeeeuw is het down spinnen van je HDD ( waarschijnlijk omdat er geen schrijf of lees acties zijn geweest binnen een x tijd. Probeer een film te kijken, uiteraard muted en kijk of je het dan nog steeds kan horen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Nevels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:42:

Ik vind het scherm ook los, het is niet dat hij naar achter valt o.i.d, maar als ik typ beweegt het scherm! Het trilt een beetje mee met het toetsenbord. Zou niet horen toch?
Dat geluidje van je hardeschijf is het down spinnen van de schijf. Niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
Aah oke, zal nog even met disk utility checken voor zekerheid maar dat zal het gewoon zijn inderdaad!
Blijft irritant als ik even niets wil horen maar ach, mag niet klagen.
Alleen dat scherm dan nog, ga er niet van uit dat het een echte productiefout is maar in mijn ogen blijft het raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Ik heb met bootcamp windows 7 op mijn mbp geïnstalleerd. Ging allemaal prima en werkt goed. alleen als ik nu de mbp opstart gaat hij standaard naar windows ! Dit is niet de bedoeling natuurlijk. Hoe komt dit ? en vooral wat kan ik eraan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
clonedonkey schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 22:21:
Ik heb met bootcamp windows 7 op mijn mbp geïnstalleerd. Ging allemaal prima en werkt goed. alleen als ik nu de mbp opstart gaat hij standaard naar windows ! Dit is niet de bedoeling natuurlijk. Hoe komt dit ? en vooral wat kan ik eraan doen ?
Gewoon even googlen natuurlijk! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
te vroeg geroepen, had het ondertussen al gevonden, sorry !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 17:26

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Nevels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 19:12:
Aah oke, zal nog even met disk utility checken voor zekerheid maar dat zal het gewoon zijn inderdaad!
Blijft irritant als ik even niets wil horen maar ach, mag niet klagen.
Als dat geluidje je zo erg stoort kan je het volgende eens proberen:
 > Systeemvoorkeuren > Energiestand > "Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk" uitvinken (zowel onder "Batterij" als "Lichtnetadapter").

Ik heb het zelf nooit getest (en kan het nu ook niet meer testen (Intel SSD)) maar het lijkt me logisch dat dit de oplossing is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
fanatic_david schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 23:49:
[...]

Als dat geluidje je zo erg stoort kan je het volgende eens proberen:
 > Systeemvoorkeuren > Energiestand > "Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk" uitvinken (zowel onder "Batterij" als "Lichtnetadapter").

Ik heb het zelf nooit getest (en kan het nu ook niet meer testen (Intel SSD)) maar het lijkt me logisch dat dit de oplossing is :P
Hmm, dit werkt helaas niet. Ik had ook gedacht dat dit de oplossing zou zijn, maar zelfs terwijl ik dit typ valt het geluidje op, beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230207

Zit nu op een batterij van 93% en als ik een beetje rondsurf geeft hij aan dat hij nog zo'n 7 uur mee moet gaan. Zodra ik echter een film ga kijken met VLC is dat nog maar 4 uur. Is dat normaal? Ik bedoel het zou toch niet extreem veel stroom moeten kosten? Ik kijk trouwens met VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DAt kost wel degelijk vrij veel energie. Om te beginnen voor het decoderen, daarna voor het weergeven, scalen, etc. En dan heb je nog de harde schijf die constant aan moet staan omdat die data moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telecom_Kay
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-01 22:07
Mijn slechte ervaring met MAC! (winkel)

‘Ik heb een verhaal, een waar gebeurd verhaald. Bedoeld voor mensen die een Apple product willen kopen in een winkel en voor de mensen die geïnteresseerd zijn. ‘

Heb vandaag eindelijk mijn eerste macbook pro 13” 2010 opgehaald bij de MacHouse op de dam, na 1 maand gewacht te hebben. Volgens hen de eerste lading macbook pro 13”. Er waren wat logistiek problemen bij Apple zelf aldus de verkoper.
Ik kwam bij de Machouse Amsterdam aan en ik zag dat de winkel bijna leeg was. 6 verkopers bij de balie, waarvan een aantal bezig. Voordat ik de macbook ging ophalen ging ik nog even langs de software en de accessoires, want ik wou toch nog even zien of er wat leuks bij zat. Een aantal minuten later keek ik even naar de verkopers, die inmiddels allemaal niks te doen hadden. Maar helaas geen oogcontact terug, geen begroeting niks nada. BANG! -1 Misschien hadden ze alle 6 een zware dag achter de rug, dus ik ging maar zelf naar hun toe en begon te vertellen dat ik een Macbook Pro gereserveerd heb. Ik liet verder netjes mijn orderbevestiging zien aan de verkoopmedewerker.
En toen begon de DRAMA! Het duurde vanaf dat moment MEER dan 40min voordat ik de MBP in me handen had. Bij het vertonen van mijn orderbevestiging vertelde ik direct dat ik nog de studentenkorting van 6% bij wilde, een toetsenbord en een magicmouse. Niet zo moeilijk toch? Blijkbaar wel. De verkoopmedewerker was duidelijk nieuw, maar daar had ik geen problemen mee. Je moet immers toch ergens beginnen. Alleen zijn collega’s waren erg kortaf en niet behulpzaam. Het duurde echt 15 min voordat de eerste factuur aan mij getoond kon worden. Niet vreemd als zijn collega’s een focusduur hebben van 2 sec. Want de metro lezen is VEEL belangrijker en laat je klanten maar lekker wachten. BANG -1 De verkoper zelf had geen idee hoe het kassasysteem werkt
Toen kwam het eerste echte probleem. Ik keek even mee of alles klopte aan de factuur. Helaas, de 6% korting was alleen verwerkt op de MBP en niet op de randapparaturen. Ik vertelde aan hem en zijn andere collega’s dat een andere collega van hun (niet aanwezig) mij de vorige keer wel had verteld dat ik 6% korting op alle accessoires als ik een MBP aanschaf. En jah, ipv dat hij eerst navraagt bij zijn collega ging hij gelijk vanuit dat ik uit me nek lulde. BANG! -1
Later kwam waarschijnlijk de leidinggevende langs en die vertelde tegen zijn collega’s met een gedempte toon dat het idd klopt dat ik 6% korting kreeg op de randapparaturen, maar dat ze het geven van deze korting over het algemeen moeten vermijden (lekker hoor en ik sta pal voor jullie). BANG -1.
De tijd tikte lekker door en na 15 min en 100x zijn pasje gescand te hebben had hij de complete factuur. Zijn lieftallige collega’s lieten hem uiteraard aan zijn lot over, want de klant kan immers wachten. Tijdens het wachten schoot me even iets te binnen! Ik zou heel graag weten hoe het zit met de garantie van mijn Macbook! Ik weerhield een andere verkoopmedewerker de METRO te lezen en vroeg hem hoe het zit met de garantievoorwaarde. Daarop kreeg ik het volgende te horen: Je hebt 1 jaar fabrieksgarantie. Ik vroeg vervolgens, hoe zit het dan als mijn Macbook binnen 2 jaar kapot gaat door een fabrikage fout. Ik attenteerde hem dat elke consument recht heeft op 2 jaar garantie. Ik ga er niet verder over in, maar daar was die jongen vreselijk kortaf in! Hij gaf mij de volgende: IDD je kan beroep doen op je consumentenrechten, maar WE GAAN het je wel heel moeilijk maken! Je kan daarom applecare nemen want dat verlengt je garantie met 2 jaar maar wanneer je laptop gestolen wordt dan heb je pech. Ze konden mij helaas niks over verzekeringen vertellen omdat ze het niet doen.
Ik vertelde hem nog eens dat het mijn eerste MacBook was, maar totaal geen reactie terug. Geen hints tips of dingen die ik misschien moet weten bij een eerste mac. Me geduld raakte inmiddels wel een beetje op, maar ik kon uiteindelijk betalen. De jongens ging vervolgens even naar boven om de laptop, muis en toetsenbord op te halen.
Hij gaf de laptop aan me en die hield ik vast met me rechterhand. Verbaasd gaf hij direct het toetsenbord en de magicmouse aan mij en eindige met de volgende zin: Veel plezier met je aanschaf. Ik hield alles beetje klungelig vast en ik keek hem zo aan! YOU ARE KIDDIN ME! BANG! -1 Dus ik vroeg nog met het laatste beetje geduld die ik nog over had of hij misschien een tasje voor me had.
Ingepakt en al en een hele uur later liep ik snel de deur uit! WEL VOOR ALTIJD!
Ik ben dus totaal niet tevreden met de service, klantvriendelijkheid, professionaliteit van deze jongens. Een dikke –6 krijgen ze van mij! Zo erg ontevreden dat ik deze tekst MOEST TYPEN om iedereen te waarschuwen! Ik kan nog steeds niet bevatten dat ik het een uur duurde om een laptop op te halen en daarbij kreeg ik NIHIL ADVIES, wat ik enigszins (persoonlijk) wel verwacht van een premium reseller…..
Ik heb trouwens wel al even op de MBP gespeeld en ik moet zeggen; het werkt uitstekend.
Ben jij dus een persoon die ook een Apple product wil aanschaffen! Koop hem dan niet bij MacHouse Amsterdam, want als je niet zo’n ” I-LOOK-RICH”-, “I-AM-APPLE”-, “I-AM-STUPID-STEEL-MONEY-FROM-ME”look hebt dan kan je wel vergeten dat je goed geholpen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MacHouse zit niet op de dam. Overigens zijn mijn ervaringen met iCentre ook altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telecom_Kay
CyBeR schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 02:05:
MacHouse zit niet op de dam. Overigens zijn mijn ervaringen met iCentre ook altijd beter.
in de buurt van de dam, bij het westerkerk naast de magna plaza

[ Voor 5% gewijzigd door Telecom_Kay op 08-05-2010 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Telecom_Kay schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 02:06:
[...]

in de buurt van de dam, bij het westerkerk
Ja, ik weet waar ze zitten en dat is echt al wel een eindje bij de Dam vandaan hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 02:07:
[...]

Ja, ik weet waar ze zitten en dat is echt al wel een eindje bij de Dam vandaan hoor ;)
5min lopen, je kan ook overdrijven he
en de westerkerk is ongeveer 2x zo ver vanaf de dam ;)

edit: verhaal gelezen, maar vertel me is 1 winkel waar het anders is? en je bent student? wat verwacht je dan... zo zou het niet moeten gaan, maargoed zo gaat het.. en bij iedere andere winkel waar je wel goed geholpen wordt, wordt er ook maar aan 1 ding gedacht: omzet (winst). en wellicht dat een enthousiaste instelling (van de verkoper) een beter verkooppraatje inhoudt..!

[ Voor 38% gewijzigd door dog4life op 08-05-2010 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Mensen, welke methode gebruiken jullie om je MacBook Pro s' nachts aan te houden voor torrents (nee.. geen p0rn) ? In de sleep stand worden downloads namelijk gepauzeerd. Zelf gebruik ik Caffeine en zet ik de monitor+keyboard backlight uit. Ik heb wat gegoogled en kwam erachter dat het beter is om 'm niet dicht te klappen (niet goed voor ventilatie, verhoogt temperatuur). Ergens voelt het toch niet goed om 'm 20 uur per dag aan te hebben staan, of maakt dit niks uit ?

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ctrl-shift-esc en de muis even met de voorkant op een verhoginkje leggen. Optische muizen hebben de nare gewoonte soms de cursor een pixel te laten springen en dan zit je 's nachts opeens weer met je lcd backlight in je bakkes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

@telecom_kay

Dat je hem uberhaupt daar nog koopt.. Ik had dat anders aangepakt, maar goed. Het is ook begrijpelijk dat je snel je mac wilde.

On topic:

Wanneer ik op 100% accu van mijn nieuwe (2010) MBP13, met het scherm op 1 streepje brightness, mijn MBP laar idlen, heb ik 3:10 uur accuduur. Dat kan toch niet?

Wat staat er aan:

WiFi
Brightness op minimaal

Wat staat er uit:

Toetensenbordverlichting
blue-tooth
geluid

En nogmaal, ik doe verder niets, idle dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

@telecom_kay: bah, wat een -BANG- beunhazen zeg. :')
Eigenlijk zou je ze moeten opbellen de volgende dag, en zeggen dat je teleuegesteld was met hun servoce etc. Vaak willen ze dan "uit goede wil" wel iets aanbieden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Om op het verhaal te antwoorden.
Ik heb daar ook gekeken toen ik mijn mac kocht, gewoon info winnen en inderdaad kreeg ik beneden in de winkel dus niet echt de reacties/informatie die ik zou willen. Het geen wat ik kreeg kon ik ook zo van de bordje naast de mac's aflezen.

Echter op de vraag hoe Photoshop etc werkte en of mbp X genoeg was stuurde hij me naar boven de pro afdeling. Hier stond een enthousiasteling die heel goed informatie gaf en al mijn vragen (hoe stom soms ook) gewoon goed beantwoorde. Jammer dat er dan beneden van die andere slag mensen rondlopen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Bij nader inzien zit er toch wel weinig verschil tussen de US-layout en de NL-layout van het toetsenbord. Maar heb je dan geen problemen met de invoertaal oid? Zoals het geval is als je in Windows bijvoorbeeld per ongeluk switcht naar een NL indeling (terwijl je een US-layout hebt)? Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Geen idee, je stelt gewoon de taal van je toetsenbord in, en that's it? Ik heb me nooit druk gemaakt om de toetsenbord indeling en out-of-the-box heb je er ook nooit mee te maken. Of wil je juist gaan wisselen tussen indelingen?

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oke, dus dat moet geen probleem zijn. Dan denk ik dat ik gewoon voor de NL-layout ga. Zit weinig verschil tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayda
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@telecom_kay

Ik heb ook niet de beste ervaring met Machouse Raadhuisstraat in Amsterdam.

Twee jaar geleden had ik een witte macbook waarbij de case was gescheurd (bekend probleem). Bij Machouse moest ik het achterlaten en 3-4 dagen later zouden de nodige componenten geleverd worden en daarna nog 3-4 wachten voor de reparatie zelf, dus totaal zou ik mijn mac ongeveer een week kwijt zijn. Ik heb gevraagd of ze mij niet konden bellen wanneer de componenten geleverd worden en dan pas mijn mac achterlaten voor reparatie. Hierdoor zou ik mijn mac voor 3-4 moeten missen ipv een week, maar dat was niet mogelijk. Dit vond ik toch te lang en heb ik het bij Icentre geprobeerd.

Bij Icentre achter gelaten en zou eigenlijk volgende dag ophalen, maar kreeg na twee uurtjes een telefoontje dat ik mijn mac kon ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Anoniem: 80673 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 06:37:On topic:

Wanneer ik op 100% accu van mijn nieuwe (2010) MBP13, met het scherm op 1 streepje brightness, mijn MBP laar idlen, heb ik 3:10 uur accuduur. Dat kan toch niet?

Wat staat er aan:

WiFi
Brightness op minimaal

Wat staat er uit:

Toetensenbordverlichting
blue-tooth
geluid

En nogmaal, ik doe verder niets, idle dus.
Ik snap ook weinig van die batterijstatus. Ik heb een MBP van eind 2008 (unibody met losse batterij), ben nu as we speak op de batterij aan het werken, Safari aan (GoT + 5 andere tabs met o.a. Flash), heb een audiobewerkingsprogramma aan dat geluid aan het genereren is, WiFi staat aan, beeldscherm staat bijna voluit, backlight staat aan en toch zegt mijn batterij dat ik 2:34 minuten kan werken, iets wat bij mijn oudere serie als spec staat (iets van 3 uur) dus wat je verwacht als je alles uit hebt.

Mijn vriendin heb ik daarentegen begin dit jaar een nieuwe MB gegeven (13" witte unibody met vaste batterij) die op de batterij met alles uit maar slechts 3 uur batterij heeft, dat is dus minder dan 50% van de aangegeven batterijduur. Hoe ik dat moet rijmen weet ik ook niet maar iets klopt niet met wat ze opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Het gekke is, dat hij eerder wel 9 uur oid aangaf als ik op dezelfde manier werkte. Kan ik de status op een of andere manier verifieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 07:22
bartvb schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:41:
Ook geinformeerd of ze me kunnen helpen met de accu van mijn oude MBP, ik mag blij zijn als deze het nog 1.5 uur uithoudt en het vervelendste is dat deze geen waarschuwing meer geeft voor de laptop helemaal uit gaat. Als ik volgens OS X b.v. nog 20 minuten heb om te werken dan kan het zijn dat de laptop spontaan helemaal uitvalt en ik al mijn werk kwijt ben. Accu is in 2008 ook al vervangen (toen ook problemen gehad), nu weer zelfde verhaal. Schijnbaar zijn er veel meer mensen die problemen hebben met de MBP accus van die generatie maar volgens Apple kan ik het beste voor 140 euro een nieuwe kopen :/ Nieuwe accu hoeft voor mij nou ook weer niet, ding heeft het een jaar prima gedaan maar ook voor b.v. 70 euro een nieuwe was geen optie.
Ik heb exact hetzelfde probleem met ook een 2,16Ghz Core Duo uit 2006. Bij mij gaf de accu eerst nog 35% health aan en viel spontaan na 10 minuten uit. Het aparte is dat de batterij indicator aangeeft dat de accu nog vol zit en je kan de laptop ook meteen weer aanzetten om vervolgens na +- 2 minuten weer uit te vallen. Vanmorgen een PRAM+NVRAM reset uitgevoerd en nu geeft ie het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.sjaaktrekhaak.nl/got/accu.png

Lijkt me aardig dood. Misschien ook eens een PRAM+NVRAM reset uitvoeren op je MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Ik hoop dat die rare batterij problemen inmiddels zijn opgelost bij de 2010 serie? Alhoewel.. uit 2006, ja dat zijn wel 4 jaar! Gemiddelde accu is dan ook redelijk dood inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik was van plan mijn Macbook Pro 13 uit Amerika over te vliegen, totdat ik gister een "super" aanbieding tegenkwam. Dus zogezegd zo gedaan en nu type ik op mijn Macbook pro 2009. Helemaal nieuw voor 850 euro.
De bestelling uit Amerika zou op 720 uitkomen met nog 9 maanden garantie.
En tot nu toe beval het perfect!!

offtopic: Voor de geinteresseerden de aanbieding is afkomstig van de MM voor 850 euro de Macbook pro uit 2009
met 2 GB en 250 GB HD je krijgt er zelfs nog een waardebon van de MM bij van 100 euro. _/-\o_ Hij is volledig nieuw en gesealed:) Deze aanbieding geldt alleen bij de MM Roermond ( wat een takke eind rijden is voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
High Res scherm of een gewone op de 15 inch? Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Laatst online: 14-01-2023
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:55:
Wat vind je zelf? Wat zijn je eisen? Waarvoor gebruik je het? Heb je 't verschil al gezien in 't echt of op foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nee niet gezien nog. Ook op foto's niet... Iemand die het verschil kan laten zien op een foto?

Ik ga gebruiken voor foto/video/geluid bewerken. Thuis misschien aansluiten op een extern scherm, dus dan heb ik een resolutie die nog een stukje groter is zelfs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Laatst online: 09-05 20:07
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:55:
Ik zou gaan voor het Hi-res scherm. Heb de zelfde resolutie in mijn Windows laptop en niet meer iets anders willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Glossy/Mat? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Laatst online: 09-05 20:07
Helaas glossy :( zou graag een matte willen.
Ga zelf deze maand ook een 15" MBP halen en ga voor het matte scherm,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
Kijk hier eens voor alle verschillen naast elkaar!! Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik zit wel vaker binnen te werken dan buiten denk ik. Althans, in het begin wel... Maar voor video/foto-bewerking is Mat wel prettig denk ik??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
Zoals ik al eerder aangaf vanaf vandaag over op een Mac! Wat mij heeft verrast is de geluidskwaliteit! Wat een voorruit gang op de geluidskwalititeit van Dell. Amen! :9~ Heb nog niks zitten pielen met de instellingen, nu even wat software zoeken mbt nieuwsgroepen etc!

Ook maar de Magic Mouse aangeschaft werkt zoals beloofd, lekkere muis:) Weet niet hoe die bevalt met Photoshop etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Zijn er mensen die ervaring hebben met het smeren van een 'giftige' substantie op hun nieuwe MBPs? Voorkeur gaat uit naar iets dat een schrikdraad-reactie geeft. Ik ben namelijk bang dat ik spontane *lick*neigingen krijg zodra ik hem krijg... :9 :9~

[ Voor 18% gewijzigd door ElNillus op 08-05-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356861

Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb sinds woensdag een MBP. Ik heb deze nu twee keer volledig opgeladen en twee keer volledig laten leeglopen. Ik heb in mijn Dashboard een widget Istatpro geinstalleerd. Hier staat dat het aantal cycles 2 is. Dit moet volgens mij wel kloppen. Maar de health van de batterij is 95%. Is dit normaal dat de batterij naar twee cycles 95% is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Laatst online: 22:21

rammes

koekebakker 1e klas

Anoniem: 356861 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:29:
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb sinds woensdag een MBP. Ik heb deze nu twee keer volledig opgeladen en twee keer volledig laten leeglopen. Ik heb in mijn Dashboard een widget Istatpro geinstalleerd. Hier staat dat het aantal cycles 2 is. Dit moet volgens mij wel kloppen. Maar de health van de batterij is 95%. Is dit normaal dat de batterij naar twee cycles 95% is?
doet ie het goed niet miepen, doet ie het niet goed, melden bij apple. en niet steeds naar de accu info kijken. daar word je gestressed van man, dat is slecht voor je hart. ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356861

rammes schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 23:10:
[...]

doet ie het goed niet miepen, doet ie het niet goed, melden bij apple. en niet steeds naar de accu info kijken. daar word je gestressed van man, dat is slecht voor je hart. ;)
Ja oké, maar is dit normaal? En ik heb een goed hart, en daar kan geen accu wat aan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

De kwaliteit van een accu is niet op een paar procent nauwkeurig schatten, en al helemaal niet op de manier hoe dat in laptops gaat. Geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Lijkt me aardig dood. Misschien ook eens een PRAM+NVRAM reset uitvoeren op je MBP?
Dat klinkt idd erg dood. Hier 1229mAh max volgens coconutBattery zowel voor als na een PRAM + SMC reset. Laptop is idd uit 2006 maar accu is net 2 jaar oud. Wat mij betreft is het niet acceptabel dat dat ding dan nog maar 20% van z'n oorspronkelijke capaciteit heeft en dat hij er zonder waarschuwing (en zonder opslaan van gegevens) mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:01
Mijn machientje zit op 4320mAh na 41 maanden en 364 cycles volgens Coconut battery. Gemiddeld haal ik zo'n 3,5 uur op een acculading met GOT/PDF lezen en een rdp sessie open.

Met accu's is het gewoon een kwestie van geluk hebben. Om de twee maanden sla ik de waarden van Coconut battery op en die schommelen enorm. Slechtste waarde was 1230mAh nadat ik een paar uur in de vrieskou heb rondgelopen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

iStat Nano zegt mij:

409 cycles, 94% health (4363 mAh), laptop gebruik ik dagelijks zo'n 16 à 18 uur sedert November 2008 ( zo'n 30 maanden dus ). Nog geen tijd voor een nieuwe laptop dus :+ Soms snap ik ook niet dat mensen zich veel te veel focusen op nieuw nieuw nieuw en niet eerst alles uit hun huidige apparaat halen.

Okay, ik zou wel heel graag een hogere resolutie willen hebben maar deze laptop is nog lang niet afgeschreven en ik heb hem dus dagelijks nodig voor mijn werk (ik werk zo'n 14 u per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Jup, bij mij ook zoiets. Na 1.5 jaar 385 cycles en 97% health.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Mijn macbook white (late 2006) heeft 1,5 jaar geleden een nieuwe accu gekregen. Deze heeft nu 1000 cycles en de capaciteit is nu 94% van z'n orginele capaciteit. Het kan dus wel ;)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wilf schreef op zondag 09 mei 2010 @ 02:20:
Okay, ik zou wel heel graag een hogere resolutie willen hebben maar deze laptop is nog lang niet afgeschreven en ik heb hem dus dagelijks nodig voor mijn werk (ik werk zo'n 14 u per dag).
Als je 14 uur ( :? ) per dag werkt op je MBP is dat toch reden te meer om dat te doen met een uitvoering die voor jou de beste/prettigste specs heeft?

Ben je er van op de hoogte dat je dit soort aankopen als ondernemer gewoon in 1 jaar mag afschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telecom_Kay
Wat verstaat men eigenlijk onder 1 cycle? X x 10 uur? of is het aantal aan de lader x gezet te hebben?

En is het misschien beter voorde accu om de laptop altijd aan de lader te houden, omdat de laptop dan automatisch de netstroom gebruikt ipv de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:50
Een cycle is één keer van leeg naar vol laden. Of 'vrij leeg' ofzo..

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:34
Weet iemand of de energy saving van de digitale audio out ook uit kan (MBP 13")? Probleem is nu dat als ik even geen output heb het signaal eraf gaat, en dat daarna de receiver weer om moet schakelen als er weer signaal is. Beetje irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telecom_Kay
ZpAz schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:52:
Een cycle is één keer van leeg naar vol laden. Of 'vrij leeg' ofzo..
En als ik hem halverwege oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:45
Dan is het een halve cycle :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:03:
Ik zit wel vaker binnen te werken dan buiten denk ik. Althans, in het begin wel... Maar voor video/foto-bewerking is Mat wel prettig denk ik??
Iemand?

Ennuh: Als ik binnenkort mn MBP voor het eerst ga gebruiken. Eerst aan de lader of gewoon meteen aanzetten (met stroom dan wel)?

[ Voor 19% gewijzigd door Peter_Aragorn op 09-05-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:34
Volgens mij worden ze tegenwoordig vol afgeleverd, dus dat maakt ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Lounge Deluxe schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:33:
Als je 14 uur ( :? ) per dag werkt op je MBP is dat toch reden te meer om dat te doen met een uitvoering die voor jou de beste/prettigste specs heeft?

Ben je er van op de hoogte dat je dit soort aankopen als ondernemer gewoon in 1 jaar mag afschrijven?
Laptop is drie jaar afschrijving, en "omdat het kan" vind ik geen goede reden, ook niet als ondernemer. Een beetje duurzamere instelling zou deze wereld geen kwaad doen.

Er wordt soms veel te veel gefocust op "is hij wel snel genoeg, kan hij het wel aan" enzo, maar echt, voor professioneel gebruik in de muziekwereld hoef je echt niet meer het snelste van het snelste te hebben, dat is echt onzin. Efficiënt werken is al een goed begin en beseffen dat elke Mac die je nu koopt echt wel aan je muzikale eisen kan voldoen en je echt niet bang hoeft te zijn dat er over een jaar weer een snellere is die veeeeel meer kan dan je huidige. Echt onzin.

Dit is relevant voor de vele vragenstellers in deze topic als het gaat over muziek op een MBP: ja, er zullen altijd snellere computers komen en gaan, maar zolang je niet complexe berekeningen hoeft te maken over de loop van de expansie van het heelal is elke huidige Mac echt goed genoeg voor je.

[ Voor 42% gewijzigd door Wilf op 09-05-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 17:57
Zou iemand even het beruchte TU Delft-linkje kunnen posten? Aangezien ik zo'n beetje het hele topc heb afgezocht maar hem niet kan vinden (maar waarschijnlijk er overheen gelezen). Ik zou graag mijn MBP via de TU bestellen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 15:39
Wilf schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:00:
[...]
Laptop is drie jaar afschrijving, en "omdat het kan" vind ik geen goede reden, ook niet als ondernemer. Een beetje duurzamere instelling zou deze wereld geen kwaad doen.

Er wordt soms veel te veel gefocust op "is hij wel snel genoeg, kan hij het wel aan" enzo, maar echt, voor professioneel gebruik in de muziekwereld hoef je echt niet meer het snelste van het snelste te hebben, dat is echt onzin. Efficiënt werken is al een goed begin en beseffen dat elke Mac die je nu koopt echt wel aan je muzikale eisen kan voldoen en je echt niet bang hoeft te zijn dat er over een jaar weer een snellere is die veeeeel meer kan dan je huidige. Echt onzin.

Dit is relevant voor de vele vragenstellers in deze topic als het gaat over muziek op een MBP: ja, er zullen altijd snellere computers komen en gaan, maar zolang je niet complexe berekeningen hoeft te maken over de loop van de expansie van het heelal is elke huidige Mac echt goed genoeg voor je.
Als jij in 1 jaar je macbook voor de fiscus afschrijft heeft dat 0,0 met duurzaamheid te maken ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Uchiha1911 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:32:
Zou iemand even het beruchte TU Delft-linkje kunnen posten? Aangezien ik zo'n beetje het hele topc heb afgezocht maar hem niet kan vinden (maar waarschijnlijk er overheen gelezen). Ik zou graag mijn MBP via de TU bestellen =)
We mogen hem niet posten dus ik heb je een PM gestuurd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 13:32
Ik heb sinds gisteren ook mijn allereerste Macbook Pro 13". Ik heb de 2.4GHz basisversie genomen omdat de paar 350 € tegenover het snelste model te veel geld is voor de kleine prestatieverhoging.

Ik ben uiteindelijk een gemiddelde thuisgebruiker die raar of zelden een game doet dus de 2.4GHz is meer dan snel genoeg. Voorlopig blijft de 250GB 5400rpm schijf er ook inzitten omdat MacOS X ruim snel genoeg aanvoelt.

Ik dacht dat Windows 7 op mijn Dell D630 met 2.2GHz/4GB/500GB vlot draaide en had schrik dat de switch naar Mac slechts een marginale verbetering zou geven. Niets is minder waar. Het is opmerkelijk hoe vlot 10.6.3 draait op deze machine.

Ik heb gelezen dat je best je batterij kalibreert bij het eerste gebruik. Ik heb de Macbook deze nacht dus laten opladen (was al 90% volgeladen) en vanaf pakweg 9u deze ochtend werk ik nu uitsluitend op de batterij. Op dit moment zegt ie dat ik nog ruim 3u kan verder werken. De 10u batterijtijd haal ik niet maar dat is dan ook logisch aangezien ik het scherm op 80% zet, redelijk wat software heb zitten installeren, hier en daar een YouTube filmpje heb gezien en nog wat ander speelgoed.

Heerlijk gewoon deze machine. Ik merk wel dat de 1280x800 AA minder smooth (of eerder "anders") is dan mijn 1440x900 paneel op mijn D630 maar dat zal een kwestie van gewoonte zijn. Tot nu toe mis ik de screen real estate niet.

Het is ook heerlijk hoe koel deze laptop loopt. Als ik mijn D630 op batterij gebruikte werden de palmrests vrij warm aangezien daar de batterij onder zit. De Macbook blijft gewoon vrij koud aanvoelen.

Ik heb deze MBP in Fnac in Wijnegem gekocht aangezien een groot deel andere winkels volledig out of stock waren. Aangezien ik geen student meer ben sinds 8 a 9 jaar heb ik gekozen voor de volle pot te betalen. Bij Fnac krijg je echter wel een stevige korting via de Fnac kaart. Bij mij was dit ongeveer 60 euro. Voldoende dus om nog een HDMI kabel mee te nemen alsook een minidisplaypoort naar HDMI met audio support.

Schitterende machine! :)

Ik laat straks de Macbook volledig leeg lopen waarna ik hem terug laat opladen. Dan is de batterij gekalibreerd en ben ik vrij zeker dat ik de 10u zal halen. Moest ik mijn Dell op dezelfde manier gebruiken op batterij als vandaag de MBP, dan had de Dell al na 2u de geest gegeven.

Ik stel me soms de vraag hoe Apple met deze batterijtijden komen. De ingebouwde en meer efficiënte batterij zal wel deels een oorzaak zijn maar dan nog is het frappant dat ze met dezelfde hardware ruim 2maal (of zelfs meer) batterijtijd verkrijgen vergeleken met de andere major brands. Volgens mij gebruiken ze ook snellere processors en klokken ze die wat naar beneden waardoor ze zuiniger werken. Maar bon, I don't care. Schitterende machine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Ashe: leuk te horen dat hij je goed bevalt! Ik ben ook voor de 13" gegaan omdat de 15" (op schermresolutie na) geen interessante dingen voor mij heeft. Zwaar gamen, video editen? Niet op mijn laptop. Core i5/i7 en snellere GPUs is natuurlijk heel mooi, maar ik heb het niet nodig op een laptop en dan ga ik echt geen 500 - 600 euro meer uitgeven. ;)

Dit wordt mijn eerste Mac en heb momenteel niet veel geld te besteden. Het was dus de keuze tussen 13" MBP of geen MBP.

Het is dus de 13" geworden. Mooi een beetje mee naar school nemen, klein beetje gamen (Team Fortress 2 als Steam uitkomt de 12e, dat draait wel prima natuurlijk) en wat werk doen in Eclipse etc. (Java)
Ik heb hier OS X Tiger in VMware en de resolutie op 1280 x 800 gezet om een beetje te wennen aan de resolutie. Zelf snap ik niet waarom mensen erop blijven hameren dat 1280 te klein is om met een IDE zoals Eclipse te werken, meer = beter maar 1280 is echt niet te klein hoor... :+

Anyway, wachten tot ze hem komen bezorgen. Kan niet wachten! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Even een vraag tussendoor hoe sterk is het aansluitpunt van de oplader? dit was op mijn vorige(toshiba) laptop een kritiek punt: aansluitpunt in de laptop afgebroken :X repareren konden ze het niet. een vriend heeft het wel geprobeert en het zit nog wel vast maar moet dit met heel veel beleid doen.

Hoe zit dat hier is dit van de mbp ook een zwak punt of valt het wel mee?
nu ben ik wel voorzichtig geworden hiermee, en zeker met de duur die je hem kan gebruiken.
Maar met mijn vorige zat ik nog wel eens in bed WoW op de adapter te spelen :$ iets wat dus niet ten goede kwam.

Zijn er al mensen die er problemen mee hebben gehad of is het wel sterk?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Laatst online: 22:21

rammes

koekebakker 1e klas

Daniel_Elessar schreef op zondag 09 mei 2010 @ 18:41:
Even een vraag tussendoor hoe sterk is het aansluitpunt van de oplader? dit was op mijn vorige(toshiba) laptop een kritiek punt: aansluitpunt in de laptop afgebroken :X repareren konden ze het niet. een vriend heeft het wel geprobeert en het zit nog wel vast maar moet dit met heel veel beleid doen.

Hoe zit dat hier is dit van de mbp ook een zwak punt of valt het wel mee?
nu ben ik wel voorzichtig geworden hiermee, en zeker met de duur die je hem kan gebruiken.
Maar met mijn vorige zat ik nog wel eens in bed WoW op de adapter te spelen :$ iets wat dus niet ten goede kwam.

Zijn er al mensen die er problemen mee hebben gehad of is het wel sterk?
magsafe!

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica