Volgens mij heeft de Apple store een fout! Je hebt namelijk twee verschillende studenten korting..
De ene korting is wat goedkoper dan de andere.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
geen fout. als je duidelijk hier had gelezen, dan had je kunnen weten dat dit per universiteit/hogeschool verschiltKmkz schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 01:40:
Volgens mij heeft de Apple store een fout! Je hebt namelijk twee verschillende studenten korting..
Anoniem: 346063
Anoniem: 82860
Ik ben bang dat ik voorlopig de btw gewoon zal moeten betalen, dus dat wordt dan zoeken naar de goedkoopste retailer!Wilf schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:44:
Als je (ooit) professioneel bezig wil gaan met muziek: absoluut nieuw kopen, is goedkoper (!) dan tweedehands (BTW is hoger dan de korting die particulieren geven op tweedehands macs - absurd).
Ik heb zelf een 15" MBP uit eind 2008 met o.a. Logic en Live en die trekt het allemaal prima. Ik draai er (professioneel) voorstellingen mee, maak opnames en maak er live muziek mee. Ik had gekozen voor 15" omdat ik 17" te groot vind (footprint, vooral in theaters, maar ook als je eens lekker in de trein bezig wil) en 13" net te beperkt vind qua werkvlak (resolutie van Macs is te laag om echt lekker te kunnen werken in audio(bewerkings)programma's op 13").
Ga naar een goede APR en kijk/vergelijk het formaat maar in een programma als Garageband of (nog beter natuurlijk) als ze Logic op een 13" en een 15" hebben staan.
Externe geluidskaarten en een Mac is trouwens heerlijk werken; echte plug 'n' play. Ik heb een FA-101 en die deed het vanaf dag 1 gelijk prima op de Mac. Wordt gelijk herkend en alle programma's draaien er feilloos mee. Met de Windowslaptop had ik wel eens gezeik met de drivers enzo.
Anoniem: 310606
Heb je liever dat daar allerlei stickers geplakt worden met nutteloze specs? Of lelijke knopjes zonder duidelijk nut? Of ledjes die niet boeien maar wel afleiden?Anoniem: 310606 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:53:
Pluspunt van de 15 inch is dus het schermformaat t.o.v. 13 inch. Wat ik wel negatief opvallend vind bij de 15 inch is dat er zo op het oog bij de keyboard (naast het glazen trackpad aan weerszijden) zoveel ruimte onbenut wordt gelaten.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nu je het zo stelt, ik ben natuurlijk mijn 4 jaar oude Packard Bell laptop met reclamestickers gewend. Misschien moet ik wennen aan het feit dat je bij Apple 'alleen' een laptop krijgt en verder geen tierenlantijntjes.CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:15:
[...]
Heb je liever dat daar allerlei stickers geplakt worden met nutteloze specs? Of lelijke knopjes zonder duidelijk nut? Of ledjes die niet boeien maar wel afleiden?
Sluuz schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:23:
Stickers van schaarsgeklede vrouwen natuurlijk!
Ben ik ook met je eens. Alleen door het compacte formaat van de 13 inch lijkt de ruimte op het toetsenbord oppervlak perfect benut te zijn. Dat vind ik bij de 15 inch toch minder...ElNillus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:57:
[...]
![]()
Ik vind die 'sobere' layout van de MBP juist zo mooi, helemaal vrij van stickers en piefjes en palletjes. En dan die oplichtende Apple op de klep... Aah, damn you, belevingseconomie! Die MBPs vragen er gewoon om om gekocht te worden.
Ja inderdaad, ik was gisteren bij de I-center, als ik mij niet vergis dan was de entertoets bij die 13 Inch model een gespiegelde 'L'. Ik neem aan dat het toetsenbord een Nederlandse is?ElNillus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:12:
Hoe tikken trouwens jullie NLD keyboards? Voordat ik mijn bestelling plaatste heb ik bij de APR even op 13" en 15" zitten spelen. Ik vond die Enter en ~-key maar raar en heb dus online een 13" met US keyboard besteld. Toch ben ik benieuwd hoe dat NLD keyboard bevalt als je er eenmaal aan gewend bent?
^-- met hem. Ik ben aan de nl tobo's gewend geraakt omdat je hier eerst geen us tobo's kon krijgen. Dus dan moet je welThe Great HooD schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:31:
Ik heb per-ongeluk een Internationaal Engels tobo aangeschaft, bij mijn MBP. Een ramp was het, ik wilde hem z.s.m terugsturen, ware het niet dat ik al minstens 2-3 maanden op de Lappie aan het wachten was. Dus ik heb hem maar genomen zoals die was, het was in het begin echt kloten, de hele tijd een enter al wilde ik een forward-slash, en andersom.
Nu vind ik het gewoon goed, ben er aan gewend geraakt, wordt nu ook een beetje para als ik een liggende Enter-toets voor me krijg, merk ik...
[ Voor 60% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2010 13:36 ]
Klopt, US/English is een optie die je online kunt kiezen. Je krijgt dan ook Engelse doos/documentatie en als het goed is ook Engelse OS X preinstall. Je moet dan dus even je taal veranderen naar Nederlands zodra je hem hebt.CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:34:
[...]
Je kunt bij 't bestellen van een nieuwe computer wel aangeven dat je een US tobo wilt, maar als je 'm snel wilt hebben (dwz, meteen meenemen) meestal niet. Dat is echt een custom-order gebeuren.
[ Voor 7% gewijzigd door ElNillus op 07-05-2010 13:58 ]
De osx pre-install is niet engels, noch nederlands. Die vraagt je als je voor 't eerst opstart wat de default moet worden. Mocht je daarna willen afwijken kan dat per account ingesteld worden.ElNillus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:55:
[...]
Klopt, US/English is een optie die je online kunt kiezen. Je krijgt dan ook Engelse doos/documentatie en als het goed is ook Engelse OS X preinstall. Je moet dan dus even je taal veranderen naar Nederlands zodra je hem hebt.
Het nederlandse tobo is al sinds forever standaard in de Nederlandse Mac-wereld. Iedereen hier werkt er ook mee. Bij PC's krijg je als je een NL-layout wilt een of andere compleet wereldvreemd ding, daarom is dat daar kut en wil niemand het.Ik vraag me af wanneer AppleNL de US/English layout als standaard zet, zoals HP/Dell/Sony etc. Lijkt me sterk dat mensen NLD fijner vinden terwijl iedereen eigenlijk thuis US/English heeft. Iedereen die nu een "standaard" toetsenbord wil moet een BTO bestellen en kan hem niet zomaar meenemen in de winkel. Eigenlijk omgekeerde wereld.
Engels.Werken de "pros" hier eigenlijk met Engelse OS X of gewoon Nederlands? Ik had ooit ergens gelezen dat NL OS X een beetje slordig vertaald was!
Hoeveel kabels heeft jouw setje nodig dan? Mijn 2.1 setje doet het prima met 1 3,5mm plug.clonedonkey schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:57:
Ik wil mijn pc speakers ook kunnen gebruiken op mijn mbp. Hoe kan ik dit het beste doen ? Kan dit gewoon met een "Y" splitter ? de speakers zullen nooit tegelijk aanstaan ofzo dus hij zal altijd maar 1 signaal krijgen. Als het gewoon met een y-splitter gaat moet ik dan nog ergens op letten ?
Dat pfieeeeeeeeuw is het down spinnen van je HDD ( waarschijnlijk omdat er geen schrijf of lees acties zijn geweest binnen een x tijd. Probeer een film te kijken, uiteraard muted en kijk of je het dan nog steeds kan horen )Nevels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:42:
Diegene die het laatste model hebben, ondervinden jullie ook dit probleem?
Het scherm van mijn Macbook Pro is veel losser dan mijn Macbook hiervoor, (beiden unibody 13 inch)
Ik hoef me laptop maar naar achter te hangen, een minimale beweging, dan vliegt het scherm al naar achter.
En als ik even goed zoek op internet, lijkt het een algemeen probleem te zijn maar hier las ik er nog niet over.
Ik heb er zo geen zin in, om deze laptop weer terug te brengen naar de Reseller pff! (lees ook dat je dit zelf kan doen, maaaaaaar liever niet)
Daarnaast, als mijn omgeving superstil is hoor ik mijn hdd soms een geluidje maken, 'pfieeuw' zoiets, hetzelfde geluidje als je externe hdd afkoppelt of computer uitschakelt. Ik heb hem nog maar een paar weken, wanneer beginnen mijn goede ervaringen, blijf erbij geen zin te hebben om dat ding nu alweer te laten repareren.
Ik heb hem voor mijn werk elke dag nodig
Ik vind het scherm ook los, het is niet dat hij naar achter valt o.i.d, maar als ik typ beweegt het scherm! Het trilt een beetje mee met het toetsenbord. Zou niet horen toch?Nevels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:42:
Diegene die het laatste model hebben, ondervinden jullie ook dit probleem?
Het scherm van mijn Macbook Pro is veel losser dan mijn Macbook hiervoor, (beiden unibody 13 inch)
Ik hoef me laptop maar naar achter te hangen, een minimale beweging, dan vliegt het scherm al naar achter.
En als ik even goed zoek op internet, lijkt het een algemeen probleem te zijn maar hier las ik er nog niet over.
Ik heb er zo geen zin in, om deze laptop weer terug te brengen naar de Reseller pff! (lees ook dat je dit zelf kan doen, maaaaaaar liever niet)
Daarnaast, als mijn omgeving superstil is hoor ik mijn hdd soms een geluidje maken, 'pfieeuw' zoiets, hetzelfde geluidje als je externe hdd afkoppelt of computer uitschakelt. Ik heb hem nog maar een paar weken, wanneer beginnen mijn goede ervaringen, blijf erbij geen zin te hebben om dat ding nu alweer te laten repareren.
Ik heb hem voor mijn werk elke dag nodig
Gewoon even googlen natuurlijk!clonedonkey schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 22:21:
Ik heb met bootcamp windows 7 op mijn mbp geïnstalleerd. Ging allemaal prima en werkt goed. alleen als ik nu de mbp opstart gaat hij standaard naar windows ! Dit is niet de bedoeling natuurlijk. Hoe komt dit ? en vooral wat kan ik eraan doen ?
Als dat geluidje je zo erg stoort kan je het volgende eens proberen:Nevels schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 19:12:
Aah oke, zal nog even met disk utility checken voor zekerheid maar dat zal het gewoon zijn inderdaad!
Blijft irritant als ik even niets wil horen maar ach, mag niet klagen.
Hmm, dit werkt helaas niet. Ik had ook gedacht dat dit de oplossing zou zijn, maar zelfs terwijl ik dit typ valt het geluidje op, beetje jammer.fanatic_david schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 23:49:
[...]
Als dat geluidje je zo erg stoort kan je het volgende eens proberen:
> Systeemvoorkeuren > Energiestand > "Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk" uitvinken (zowel onder "Batterij" als "Lichtnetadapter").
Ik heb het zelf nooit getest (en kan het nu ook niet meer testen (Intel SSD)) maar het lijkt me logisch dat dit de oplossing is
Anoniem: 230207
in de buurt van de dam, bij het westerkerk naast de magna plazaCyBeR schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 02:05:
MacHouse zit niet op de dam. Overigens zijn mijn ervaringen met iCentre ook altijd beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Telecom_Kay op 08-05-2010 02:21 ]
Ja, ik weet waar ze zitten en dat is echt al wel een eindje bij de Dam vandaan hoorTelecom_Kay schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 02:06:
[...]
in de buurt van de dam, bij het westerkerk
5min lopen, je kan ook overdrijven heCyBeR schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 02:07:
[...]
Ja, ik weet waar ze zitten en dat is echt al wel een eindje bij de Dam vandaan hoor
[ Voor 38% gewijzigd door dog4life op 08-05-2010 02:27 ]
Be the change you want to see in the world
Anoniem: 80673
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Ik snap ook weinig van die batterijstatus. Ik heb een MBP van eind 2008 (unibody met losse batterij), ben nu as we speak op de batterij aan het werken, Safari aan (GoT + 5 andere tabs met o.a. Flash), heb een audiobewerkingsprogramma aan dat geluid aan het genereren is, WiFi staat aan, beeldscherm staat bijna voluit, backlight staat aan en toch zegt mijn batterij dat ik 2:34 minuten kan werken, iets wat bij mijn oudere serie als spec staat (iets van 3 uur) dus wat je verwacht als je alles uit hebt.Anoniem: 80673 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 06:37:On topic:
Wanneer ik op 100% accu van mijn nieuwe (2010) MBP13, met het scherm op 1 streepje brightness, mijn MBP laar idlen, heb ik 3:10 uur accuduur. Dat kan toch niet?
Wat staat er aan:
WiFi
Brightness op minimaal
Wat staat er uit:
Toetensenbordverlichting
blue-tooth
geluid
En nogmaal, ik doe verder niets, idle dus.
Anoniem: 80673
Ik heb exact hetzelfde probleem met ook een 2,16Ghz Core Duo uit 2006. Bij mij gaf de accu eerst nog 35% health aan en viel spontaan na 10 minuten uit. Het aparte is dat de batterij indicator aangeeft dat de accu nog vol zit en je kan de laptop ook meteen weer aanzetten om vervolgens na +- 2 minuten weer uit te vallen. Vanmorgen een PRAM+NVRAM reset uitgevoerd en nu geeft ie het volgende aan:bartvb schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:41:
Ook geinformeerd of ze me kunnen helpen met de accu van mijn oude MBP, ik mag blij zijn als deze het nog 1.5 uur uithoudt en het vervelendste is dat deze geen waarschuwing meer geeft voor de laptop helemaal uit gaat. Als ik volgens OS X b.v. nog 20 minuten heb om te werken dan kan het zijn dat de laptop spontaan helemaal uitvalt en ik al mijn werk kwijt ben. Accu is in 2008 ook al vervangen (toen ook problemen gehad), nu weer zelfde verhaal. Schijnbaar zijn er veel meer mensen die problemen hebben met de MBP accus van die generatie maar volgens Apple kan ik het beste voor 140 euro een nieuwe kopenNieuwe accu hoeft voor mij nou ook weer niet, ding heeft het een jaar prima gedaan maar ook voor b.v. 70 euro een nieuwe was geen optie.
Wat vind je zelf? Wat zijn je eisen? Waarvoor gebruik je het? Heb je 't verschil al gezien in 't echt of op foto's?Peter_Aragorn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:55:
High Res scherm of een gewone op de 15 inch? Wat vinden jullie?
Ik zou gaan voor het Hi-res scherm. Heb de zelfde resolutie in mijn Windows laptop en niet meer iets anders willenPeter_Aragorn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:55:
High Res scherm of een gewone op de 15 inch? Wat vinden jullie?
Helaas glossy
Kijk hier eens voor alle verschillen naast elkaar!! Klik
[ Voor 18% gewijzigd door ElNillus op 08-05-2010 22:09 ]
Anoniem: 356861
doet ie het goed niet miepen, doet ie het niet goed, melden bij apple. en niet steeds naar de accu info kijken. daar word je gestressed van man, dat is slecht voor je hart.Anoniem: 356861 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:29:
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb sinds woensdag een MBP. Ik heb deze nu twee keer volledig opgeladen en twee keer volledig laten leeglopen. Ik heb in mijn Dashboard een widget Istatpro geinstalleerd. Hier staat dat het aantal cycles 2 is. Dit moet volgens mij wel kloppen. Maar de health van de batterij is 95%. Is dit normaal dat de batterij naar twee cycles 95% is?
Ik zou het doen!
Anoniem: 356861
Ja oké, maar is dit normaal? En ik heb een goed hart, en daar kan geen accu wat aan doenrammes schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 23:10:
[...]
doet ie het goed niet miepen, doet ie het niet goed, melden bij apple. en niet steeds naar de accu info kijken. daar word je gestressed van man, dat is slecht voor je hart.
Anoniem: 83328
Dat klinkt idd erg dood. Hier 1229mAh max volgens coconutBattery zowel voor als na een PRAM + SMC reset. Laptop is idd uit 2006 maar accu is net 2 jaar oud. Wat mij betreft is het niet acceptabel dat dat ding dan nog maar 20% van z'n oorspronkelijke capaciteit heeft en dat hij er zonder waarschuwing (en zonder opslaan van gegevens) mee ophoudt.Lijkt me aardig dood. Misschien ook eens een PRAM+NVRAM reset uitvoeren op je MBP?
while (! ( succeed = try ()));
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |
Als je 14 uur (Wilf schreef op zondag 09 mei 2010 @ 02:20:
Okay, ik zou wel heel graag een hogere resolutie willen hebben maar deze laptop is nog lang niet afgeschreven en ik heb hem dus dagelijks nodig voor mijn werk (ik werk zo'n 14 u per dag).
En als ik hem halverwege oplaad?ZpAz schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:52:
Een cycle is één keer van leeg naar vol laden. Of 'vrij leeg' ofzo..
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Iemand?Peter_Aragorn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:03:
Ik zit wel vaker binnen te werken dan buiten denk ik. Althans, in het begin wel... Maar voor video/foto-bewerking is Mat wel prettig denk ik??
[ Voor 19% gewijzigd door Peter_Aragorn op 09-05-2010 11:27 ]
Laptop is drie jaar afschrijving, en "omdat het kan" vind ik geen goede reden, ook niet als ondernemer. Een beetje duurzamere instelling zou deze wereld geen kwaad doen.Lounge Deluxe schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:33:
Als je 14 uur () per dag werkt op je MBP is dat toch reden te meer om dat te doen met een uitvoering die voor jou de beste/prettigste specs heeft?
Ben je er van op de hoogte dat je dit soort aankopen als ondernemer gewoon in 1 jaar mag afschrijven?
[ Voor 42% gewijzigd door Wilf op 09-05-2010 12:06 ]
Als jij in 1 jaar je macbook voor de fiscus afschrijft heeft dat 0,0 met duurzaamheid te makenWilf schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:00:
[...]
Laptop is drie jaar afschrijving, en "omdat het kan" vind ik geen goede reden, ook niet als ondernemer. Een beetje duurzamere instelling zou deze wereld geen kwaad doen.
Er wordt soms veel te veel gefocust op "is hij wel snel genoeg, kan hij het wel aan" enzo, maar echt, voor professioneel gebruik in de muziekwereld hoef je echt niet meer het snelste van het snelste te hebben, dat is echt onzin. Efficiënt werken is al een goed begin en beseffen dat elke Mac die je nu koopt echt wel aan je muzikale eisen kan voldoen en je echt niet bang hoeft te zijn dat er over een jaar weer een snellere is die veeeeel meer kan dan je huidige. Echt onzin.
Dit is relevant voor de vele vragenstellers in deze topic als het gaat over muziek op een MBP: ja, er zullen altijd snellere computers komen en gaan, maar zolang je niet complexe berekeningen hoeft te maken over de loop van de expansie van het heelal is elke huidige Mac echt goed genoeg voor je.
gewoon nee.
We mogen hem niet posten dus ik heb je een PM gestuurd.Uchiha1911 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:32:
Zou iemand even het beruchte TU Delft-linkje kunnen posten? Aangezien ik zo'n beetje het hele topc heb afgezocht maar hem niet kan vinden (maar waarschijnlijk er overheen gelezen). Ik zou graag mijn MBP via de TU bestellen =)
magsafe!Daniel_Elessar schreef op zondag 09 mei 2010 @ 18:41:
Even een vraag tussendoor hoe sterk is het aansluitpunt van de oplader? dit was op mijn vorige(toshiba) laptop een kritiek punt: aansluitpunt in de laptop afgebrokenrepareren konden ze het niet. een vriend heeft het wel geprobeert en het zit nog wel vast maar moet dit met heel veel beleid doen.
Hoe zit dat hier is dit van de mbp ook een zwak punt of valt het wel mee?
nu ben ik wel voorzichtig geworden hiermee, en zeker met de duur die je hem kan gebruiken.
Maar met mijn vorige zat ik nog wel eens in bed WoW op de adapter te speleniets wat dus niet ten goede kwam.
Zijn er al mensen die er problemen mee hebben gehad of is het wel sterk?
Ik zou het doen!
Anoniem: 230207
[ Voor 93% gewijzigd door Peter_Aragorn op 09-05-2010 19:01 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq