Klinkt goed, en hier kan ik ook meerdere sites mee beheren?Frietsaus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:05:
Xampp onder Windows vond ik ook niet echt fijn werken, maar MAMP doet precies wat ik wil eigenlijk. MAMP.app starten en Apache, PHP en MySQL werken zonder gedoe. Mocht dat je niet bevallen kun je altijd de ingebouwde webserver van Mac OS X gebruiken, maar daar moet je zoals gezegd wel zelf MySQL aan toevoegen als je dat nodig hebt.
Met de interne kan dit ook prima hoor. Ik heb zelf de interne webserver + php en mysql 5 (ook gewoon een module) Waarom iets installeren als het er ook al standaard in zit?Frietsaus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:15:
Ingebouwde verder geen ervaring mee (lijkt me wel), maar met MAMP kan dat in elk geval wel.
Diegene die ik citeerde zou naar NYC gaan om 'm daar voor omgerekend €900 te halen.
Be the change you want to see in the world
Wat nog handig is voor je eigen lokale websites: http://code.google.com/p/virtualhost-sh/
Deze maakt "nieuwe" hosts aan voor je per site.
Deze maakt "nieuwe" hosts aan voor je per site.
Voor de ingebouwde moet je net zo goed zaken installeren... daarbij, ik zit liever niet aan de interne webserver. Heb liever een los pakketje dat ik ook als het moet nog even heen en weer kan gebruiken tussen verschillende Macs.--help schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:26:
[...]
Met de interne kan dit ook prima hoor. Ik heb zelf de interne webserver + php en mysql 5 (ook gewoon een module) Waarom iets installeren als het er ook al standaard in zit?
[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 02-05-2010 16:40 ]
Heeft er al iemand ervaring met Autodesk Maya op de 13inch? Draait dat allemaal goed? Snel?
Verwijderd
http://www.digitique.nl/n...320gb-7200rpm-wd3200bekt-
Zal die nou gewoon werken in de nieuwe macbook?
Zal die nou gewoon werken in de nieuwe macbook?
Wat is een goede audio player voor mac waarmee je internet streams kan afspelen ? Gebruikte op mijn windows pc altijd winamp maar die is niet verkrijgbaar voor mac zover ik begreep
http://www.sourcemac.com/?page=fstreamclonedonkey schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:01:
Wat is een goede audio player voor mac waarmee je internet streams kan afspelen ? Gebruikte op mijn windows pc altijd winamp maar die is niet verkrijgbaar voor mac zover ik begreep
Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?
iTunes kan net zo goed streams afspelen. Quicktime X kan dat ook, en VLC ook. Vroeger was d'r nog WinAmpMac, maar dat is een paar jaar geleden gestopt..
Zo, mijn eerste Mac is binnen! Wat een geweldig apparaat is het toch 
Klein vraagje/opmerking: wat vinden jullie van het geluid van de hardeschijf? Ik heb 'm nu op m'n bureau staan en ik hoor het ding steeds zachtjes 'schrapen' als het ware. Het is niet hard, maar het stoort me wel eng sinds.
Klein vraagje/opmerking: wat vinden jullie van het geluid van de hardeschijf? Ik heb 'm nu op m'n bureau staan en ik hoor het ding steeds zachtjes 'schrapen' als het ware. Het is niet hard, maar het stoort me wel eng sinds.
Dat blijf je houden met harde schijven, de een iets meer dan de ander. Aangezien binnen een productlijn niet één merk harde schijf gebruikt wordt verschilt dat per Mac.
Verwijderd
Ik heb soms wel dat het geluid abnormaal wordt alsof hij aanloopt. Geluid dat je ook hoort als je een harde schijf zachtjes beweegt terwijl hij draait maar dan de hele tijd. :\
Verwijderd
Grrmbl. Zojuist een nieuwe HD gekocht voor mijn Macbook alleen er is een schroefje dat NIET los gaat. Het is die boven de DVD drive aan de linkerkant en is echt met geen mogelijkheid los te krijgen 
Gelukt! Alleen toen ik hem er uit schroefde deukte de rand naar buiten uit
Maar goed Als je dat ding van binnen ziet kan je wel zien wat een kwaliteit zo'n Apple toch heeft. Start nu de MacBook op op een lege HD en je hoort nog steeds dat opstart geluidje
Gelukt! Alleen toen ik hem er uit schroefde deukte de rand naar buiten uit
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 16:23 ]
Radium is geweldig voor radiostreams e.d.clonedonkey schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:01:
De BIOS beep van PC's staat ook niet op de harde schijf hoorVerwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:56:
knip
Start nu de MacBook op op een lege HD en je hoort nog steeds dat opstart geluidje
Lekker kort.
Verwijderd
Ja maar dan hoor je windows 95 style TUUT bij de mac hoor je echt HAAAAAAAAAAAAAAHoite schreef op maandag 03 mei 2010 @ 19:03:
[...]
De BIOS beep van PC's staat ook niet op de harde schijf hoor
Ja die boing zit al sinds de jaren '80 in de firmware ingebakken
Zijn verschillende van ook trouwens.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
en wat was ik blij toen ik dat geluidje hoorde, nadat er thee over mijn macbook was heen gegaanVerwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 19:10:
[...]
Ja maar dan hoor je windows 95 style TUUT bij de mac hoor je echt HAAAAAAAAAAAAAA
http://www.youtube.com/watch?v=m_8zPSO9qnsCyBeR schreef op maandag 03 mei 2010 @ 19:20:
Ja die boing zit al sinds de jaren '80 in de firmware ingebakkenZijn verschillende van ook trouwens.
Mijn MBP gaat morgen geleverd worden volgens de UPS site 
Ben nu dus alvast mijn documenten etc. klaar aan het zetten op mijn externe HD om het over te zetten. Moet deze HD nog op een bepaalde manier geformateerd zijn? Op dit moment is hij ntfs geformateerd zodat ik er mijn ruwe video's (grote bestanden) op kwijt kan. Leest de MBP dit ook gewoon?
Ben nu dus alvast mijn documenten etc. klaar aan het zetten op mijn externe HD om het over te zetten. Moet deze HD nog op een bepaalde manier geformateerd zijn? Op dit moment is hij ntfs geformateerd zodat ik er mijn ruwe video's (grote bestanden) op kwijt kan. Leest de MBP dit ook gewoon?
Ahh.
Mijn favoriet was altijd de Quadra AV versie.
@blaatmaster.. Mac OS X kan ntfs wel lezen. Om er op te kunnen schrijven zal je software nodig hebben..
Scientia potentia est
Ik heb Photoshop CS5 geïnstalleerd en als ik deze nu open krijg ik alle tools van photoshop alleen er is geen achtergrond, ik zie mijn bureaublad, op windows had ik altijd een grijze achtergrond. hoe kan ik dat hier instellen ? als ik een nieuw document maak is dit wel goed, alleen deze is niet beeldvullend ookal klik ik op het groene plusje. Iemand hier ervaring mee ?
Die manier van werken wordt op osx niet ondersteund en is op windows aflopend.
druk op F.clonedonkey schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 00:32:
als ik een nieuw document maak is dit wel goed, alleen deze is niet beeldvullend ookal klik ik op het groene plusje. Iemand hier ervaring mee ?
Be the change you want to see in the world
Dat is de full-screen mode. Niet hetzelfde als wat Windows doet; daar krijg je zogenoemde Window-in-Window MDI, wat heel onhandig is als je, bijvoorbeeld, meerdere schermen aan je computer hebt zitten.
Try Window-> Application Frame (zorg dat daar een vink voor staat)CyBeR schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 04:37:
[...]
Dat is de full-screen mode. Niet hetzelfde als wat Windows doet; daar krijg je zogenoemde Window-in-Window MDI, wat heel onhandig is als je, bijvoorbeeld, meerdere schermen aan je computer hebt zitten.
Oh, damn da's nieuw
Anyway 't blijft onhandig in multimonitor-situaties, tenzij je alsnog weer shit los gaat trekken maar wat is dan het nut nog.

Verwijderd
Ik ben van plan om een 13" MBP te kopen, maar nu zie ik diverse opties voor het toetsenbord. Welke is nu de "standaard" VS Internationaal layout (brede enter, \ boven enter)? Ik kan kiezen uit "US" en "Internationaal Engels". 't zal wel US zijn, maar ik wil het toch graag even bevestigd zien
Er worden hier allerlei kleine (en grotere) software vragen gesteld. Daarvoor hebben we juist een apart subforum: Apple Software & Diensten. Open daar een topic voor zo'n vraag
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Het is inderdaad "US" ja..Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:34:
Ik ben van plan om een 13" MBP te kopen, maar nu zie ik diverse opties voor het toetsenbord. Welke is nu de "standaard" VS Internationaal layout (brede enter, \ boven enter)? Ik kan kiezen uit "US" en "Internationaal Engels". 't zal wel US zijn, maar ik wil het toch graag even bevestigd zien
Maar niet verlicht had ik begrepen..
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).
Ook de US toetsenbord is verlicht, zoals er gewoon bijstaat: Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
Verwijderd
Nou, dat gaat goed. Ik heb gebeld met Apple. Na overleg met iemand van Apple care heb ik gevraagd of de laptop vervangen kan worden. Daar deden ze niet moeilijk over. Binnenkort wordt deze opgehaald en een nieuwe uit China verstuurd. Fantastische service!Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:28:
Een jaar geleden kocht ik een MacBook Pro 13 inch voor mijn vriendin. Het viel mij op dat de laptop vrijwel onhoorbaar is. Geen geluid van de harde schijf, geen geluid van een ventilator. Dat was voor mij een belangrijke reden om er ook een aan te schaffen.
Sinds twee dagen heb ik 'm in huis, en wat mij direct opviel is dat de "mijne" wel degelijk goed hoorbaar is. Het betreft de ventilator. Ik heb een "vergelijkend warenonderzoek" gedaan door smcFanControl op beide MacBooks te installeren om zeker te zijn dat beide fans hetzelfde toerental draaien en vervolgens goed te luisteren. De conclusie is overduidelijk: de nieuwe MacBook maakt een stuk meer geluid.
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk teleurgesteld. De stilte van de MacBook is voor mij een belangrijke eigenschap. Heeft iemand een tip hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Apple bellen en het probleem voorleggen in de hoop dat ze me een andere "gunnen"? Of ermee naar een repair-center gaan en vragen of ze de ventilator kunnen vervangen door een stillere?
P.s. net weer even achter de MacBook van m'n vriendin gezeten. Heerlijk dat je die helemaal niet hoort... nou maar hopen dat de nieuwe laptop toch niet ook geluid maakt...
Verwijderd
Ik ben even nieuwsgierig. Wat voor HDD (RPM/GB) zit er in de MacBook van je vriendin en welke in die van jou?Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:05:
[...]
Nou, dat gaat goed. Ik heb gebeld met Apple. Na overleg met iemand van Apple care heb ik gevraagd of de laptop vervangen kan worden. Daar deden ze niet moeilijk over. Binnenkort wordt deze opgehaald en een nieuwe uit China verstuurd. Fantastische service!![]()
P.s. net weer even achter de MacBook van m'n vriendin gezeten. Heerlijk dat je die helemaal niet hoort... nou maar hopen dat de nieuwe laptop toch niet ook geluid maakt...
Ik ben wel redelijk te spreken over het geluid. Gister nacht was het echt helemaal stil in huis en als ik dan de macbook aanzet is hij fluisterstil. Een heel zacht geruis is hoorbaar, maar het ding is nou eenmaal actief gekoeld en niet passief.
Zodra er ook maar wat omgevingsgeluiden zijn hoor ik 'm al niet meer.
Ik heb het probleem dat soms bijvoorbeeld mijn finder venster niet helemaal beeldvullend wordt als ik op het plusje druk. Nu had ik het programma right zoom gevonden welke ook wel werkte alleen na opnieuw opstarten niet meer. Wat zou ik het beste kunnen gebruiken ?
Dat is iets wat me ook iedere keer positief opvalt. Zo giga stil in vergelijking met andere laptops. Tenzij ik een export vanuit Aobe premiere doe, dan gaat ie naar 100C en dan wil ik hem toch wel wat harder zetten.stijnos1991 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:44:
Ik ben wel redelijk te spreken over het geluid. Gister nacht was het echt helemaal stil in huis en als ik dan de macbook aanzet is hij fluisterstil. Een heel zacht geruis is hoorbaar, maar het ding is nou eenmaal actief gekoeld en niet passief.
Verwijderd
Zet hem in de modus "Volledig scherm met menu" en klaar is de Donkeyclonedonkey schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 00:32:
Ik heb Photoshop CS5 geïnstalleerd en als ik deze nu open krijg ik alle tools van photoshop alleen er is geen achtergrond, ik zie mijn bureaublad, op windows had ik altijd een grijze achtergrond. hoe kan ik dat hier instellen ? als ik een nieuw document maak is dit wel goed, alleen deze is niet beeldvullend ookal klik ik op het groene plusje. Iemand hier ervaring mee ?
Verwijderd
Bij mij staat er (apple.nl store):Jolly_Jumper schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:46:
Ook de US toetsenbord is verlicht, zoals er gewoon bijstaat: Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
Keyboard (US) & User's Guide (English)
Maargoed, lijkt me sterk dat er speciaal een toetsenbord zonder backlight is gemaakt voor Europese klanten die een US toetsenbord willen.
Waar kan ik dat precies vinden (Is me eerste macVerwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:01:
[...]
Zet hem in de modus "Volledig scherm met menu" en klaar is de Donkey
Verwijderd
Als je CS5 opstart zie je in de werkbalk een icoon staan van een vierkantje met op elke hoek een "extra" hoekje (5de van links bij mij)...clonedonkey schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:19:
[...]
Waar kan ik dat precies vinden (Is me eerste mac)
Als je daar op klikt dan kun je kiezen uit 3 mogelijkheden en 1 daarvan is "Full Screen mode with menu bar" en die moet je hebben !
Dit staat er bij mij:Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:16:
[...]
Bij mij staat er (apple.nl store):
Maargoed, lijkt me sterk dat er speciaal een toetsenbord zonder backlight is gemaakt voor Europese klanten die een US toetsenbord willen.

Maar inderdaad, alle MBP's hebben gewoon een verlicht toetsenbord. Of 't nou vermeld staat of niet
O sorry, ik bedoel niet photoshop, deze opend al in een volledig scherm. Ik bedoel de finder deze gebruikt niet het maximale scherm als ik op het groene plusje klik !Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:37:
[...]
Als je CS5 opstart zie je in de werkbalk een icoon staan van een vierkantje met op elke hoek een "extra" hoekje (5de van links bij mij)...
Als je daar op klikt dan kun je kiezen uit 3 mogelijkheden en 1 daarvan is "Full Screen mode with menu bar" en die moet je hebben !
Je moet het schermpje eerst handmatig full screen maken en vervolgens de iconen opnieuw rangschikken zodat ze in de volledige breedte verspreid worden. Als je Finder sluit en weer opent, opent ie in full screen. De + teken vergroot het scherm dus in de mate waarin de iconen liggen. Test maar eens uit
.
Ik krijg waarschijnlijk deze week de MacBook Pro 13 thuis. Dit wordt de eerste Mac, zijn er al mensen met ervaringen over de batterijduur (10 uur)?
Nog enkele vragen voordat ik erachter zit:
-De eerste keer aan doen moet ik dus meteen calibreren? (volledig opladen, dan gebruiken tot de batterij bijna leeg is en in sleepmode gaat, min. 5 uur laten wachten in sleep mode, dan weer 100% opladen).
-Ik ga de MBP waarschijnlijk het meest gebruiken, aangesloten op de lader. Is dat goed of moet dat vermeden worden? En is in deze situatie 1x pm calibreren voldoende?
-Stel dat ik hem af en toe gebruik op de accu, wanneer is het dan het beste om de lader aan te sluiten; als de accu bijna leeg is, halfvol, etc?
-Hoe zit het met de cycles? Wat is bijvoorbeeld goed na 1 week mbt aantal cycles?
Ik wil namelijk weten of de batterij wel goed is aangezien het schijnt dat je soms ook opgescheept zit met een slechte batterij bij levering.
Nog enkele vragen voordat ik erachter zit:
-De eerste keer aan doen moet ik dus meteen calibreren? (volledig opladen, dan gebruiken tot de batterij bijna leeg is en in sleepmode gaat, min. 5 uur laten wachten in sleep mode, dan weer 100% opladen).
-Ik ga de MBP waarschijnlijk het meest gebruiken, aangesloten op de lader. Is dat goed of moet dat vermeden worden? En is in deze situatie 1x pm calibreren voldoende?
-Stel dat ik hem af en toe gebruik op de accu, wanneer is het dan het beste om de lader aan te sluiten; als de accu bijna leeg is, halfvol, etc?
-Hoe zit het met de cycles? Wat is bijvoorbeeld goed na 1 week mbt aantal cycles?
Ik wil namelijk weten of de batterij wel goed is aangezien het schijnt dat je soms ook opgescheept zit met een slechte batterij bij levering.
[ Voor 13% gewijzigd door mduman86 op 04-05-2010 16:10 ]
Maak je geen zorgen over de batterij. Zorg dat je 'm een beetje regelmatig gebruikt (een laptop z'n hele leven aan de adapter hebben is niet goed, koop dan een iMac), en je zit gebakken.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 04-05-2010 16:21 ]
Verwijderd
Het hele idee is juist dat schermen niet meer ruimte verbruiken als strikt noodzakelijk.clonedonkey schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:49:
[...]
O sorry, ik bedoel niet photoshop, deze opend al in een volledig scherm. Ik bedoel de finder deze gebruikt niet het maximale scherm als ik op het groene plusje klik !
Neem bijvoorbeeld Safari, als je daar een website in opent krijgt je gewoon de breedte waarop deze is ontworpen, doe je dit in IE op windows dan krijg je aan de zijkanten extra wit ruimte bijvoorbeeld om het beeldvullend te maken. Terwijl je helemaal geen zak hebt aan die witruimte en het handiger is om die ruimte te benutten voor een 2de venster van een anders of zelfde programma i.p.v telkens in 1 venster werken en moeten omschakelen.
Maximaliseren is zo'n typische windows-afwijking 
Dat was leuk op schermpjes van 800x600, maar vandaag de dag echt onzin.
Het enige programma dat ik vandaag de dag nog maximaliseer is Photoshop, maar daar heb je op de Mac dus andere oplossingen voor.
Dat was leuk op schermpjes van 800x600, maar vandaag de dag echt onzin.
Het enige programma dat ik vandaag de dag nog maximaliseer is Photoshop, maar daar heb je op de Mac dus andere oplossingen voor.
[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 04-05-2010 16:44 ]
Verwijderd
En Photoshop maximaliseerd uit zichzelf nog wel redelijk.
Of is dit niet maximaal genoeg voor sommigen? :
Of is dit niet maximaal genoeg voor sommigen? :

Verwijderd
HR scherm is echt ziekelijk mooi! Zit nu hele dag er al op te werken ging even spelletje doen op mijn vaste PC (1440.900) en werd helemaal gek
Dacht wat is hier dan gebeurd? Settings van videokaart veranderd ofzo? xD
Ik heb een raar gevalletje met mijn nieuwe MBP 13.
Telkens als ik mijn MBP oppak van de tafel of bureau dan hoor ik een tikkend/klikkend geluidje komen. Het geluidje klinkt alsof er iets tegen iets anders aan tikt heel kort.
( Voor mijn idee komt het geluidje uit de rechter zijde en lijkt het op de HDD die iets tikt. Kan het de anti val protectie van de HDD zijn die aanklikt ? Of hoort dit niet en moet ik het ff laten nakijken ? )
Telkens als ik mijn MBP oppak van de tafel of bureau dan hoor ik een tikkend/klikkend geluidje komen. Het geluidje klinkt alsof er iets tegen iets anders aan tikt heel kort.
( Voor mijn idee komt het geluidje uit de rechter zijde en lijkt het op de HDD die iets tikt. Kan het de anti val protectie van de HDD zijn die aanklikt ? Of hoort dit niet en moet ik het ff laten nakijken ? )
I don't hate you, I nothing you
Verwijderd
Clickipazza schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 18:41:
Edit; niets aan de hand dus
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 18:48 ]
Als ik deze opties zie lijkt het echter wel zo:Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:16:
[...]
Bij mij staat er (apple.nl store):
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
- Keyboard (Dutch) & User's Guide (English)
- Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Keyboard (US) & User's Guide (English)
Edit: volgens mij staat het bij de 13" niet goed. De 15" geeft de opties aan zoals Jolly_Jumper die aangeeft.
[ Voor 11% gewijzigd door miniBSD op 04-05-2010 19:00 ]
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).
Ja dat staat raar, maar alle toetsenborden van de MBP's zijn verlicht. Dat is gewoon standaard.
Ik wil binnenkort een MBP kopen, 15 inch, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik de i5 of de i7 niet wil. Ik vind de i7 wel aan de dure kant maar ik weet niet of de verschillen in prestaties het prijsverschil rechtvaardigt. Kan iemand mij hier iets over vertellen, of kan ik ergens goede benchmarks vinden oid?
Off-topic:
Ha, Todaysart! Vette festivals altijd, helaas vorig jaar niet kunnen gaan, benieuwd wat er dit jaar weer komt!
Off-topic:
Ha, Todaysart! Vette festivals altijd, helaas vorig jaar niet kunnen gaan, benieuwd wat er dit jaar weer komt!
A-ha, dat dacht ik al. Het klonk alleen een beetje onnatuurlijk. Bedankt.
I don't hate you, I nothing you
Verwijderd
In de MacBook van haar (de stille) zit een 160GB/5400RPM HD, in die van mij (de luidruchtige) zit een 500GB/5400RPM HD. Denk je dat t verschil maakt voor het geluidsniveau van de MacBook? Als dat zo is overweeg ik de upgrade naar de 500GB HD ongedaan te maken en voor de standaard 250GB te gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:36:
[...]
Ik ben even nieuwsgierig. Wat voor HDD (RPM/GB) zit er in de MacBook van je vriendin en welke in die van jou?
Lijkt me zeer goed mogelijk dat dat de boosdoener is.Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 20:42:
[...]
In de MacBook van haar (de stille) zit een 160GB/5400RPM HD, in die van mij (de luidruchtige) zit een 500GB/5400RPM HD. Denk je dat t verschil maakt voor het geluidsniveau van de MacBook? Als dat zo is overweeg ik de upgrade naar de 500GB HD ongedaan te maken en voor de standaard 250GB te gaan.
Heb zelf al een aantal schijven geprobeerd in mijn MBP. De WD3200BEVT, WD5000BEVT en Hitachi 5k500.B 500GB. Ze waren stuk voor stuk beduidend luidruchtiger dan mijn 160GB Hitachi die er standaard in zat. Met de standaardschijf hoor ik mijn laptop niet, behalve als ik mijn oor tegen de behuizing aan leg. Bij de andere schijven was er een constant geluid op de achtergrond hoorbaar vanaf mijn werkplek(ongeveer 40-50cm).
Ben zelf dus nog steeds op zoek naar een schijf met wat meer capaciteit is, die net zo fluisterstil is als de standaardschijf...
[ Voor 6% gewijzigd door slashhead89 op 04-05-2010 21:51 ]
Je kan ook de acoustic management veranderen, daarmee kan je de schijf instellen voor ofwel meer prestaties, ofwel meer stilte.. ff googelen want ik zou niet meer weten wat ik daarvoor gebruikt heb!
Verwijderd
Is de 5k500.b niet een stukje stiller dan de 5000bevt ? Heb nu de 5000bevt en twijfel om deze te ruilen voor een 5k500.b omdat ik ze veel te luidruchtig vind. Is er een groot verschil of niet de moeite ?slashhead89 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 21:50:
[...]
Lijkt me zeer goed mogelijk dat dat de boosdoener is.
Heb zelf al een aantal schijven geprobeerd in mijn MBP. De WD3200BEVT, WD5000BEVT en Hitachi 5k500.B 500GB. Ze waren stuk voor stuk beduidend luidruchtiger dan mijn 160GB Hitachi die er standaard in zat. Met de standaardschijf hoor ik mijn laptop niet, behalve als ik mijn oor tegen de behuizing aan leg. Bij de andere schijven was er een constant geluid op de achtergrond hoorbaar vanaf mijn werkplek(ongeveer 40-50cm).
Ben zelf dus nog steeds op zoek naar een schijf met wat meer capaciteit is, die net zo fluisterstil is als de standaardschijf...
Ik heb een NAS boven staan en deze wordt automatisch netjes door osx onder de shared lijst gezet bij de finder. De vraag is alleen hoe kan ik het ip nummer achterhalen ? Heb deze nodig om in te loggen via firefox
nmapclonedonkey schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:00:
Ik heb een NAS boven staan en deze wordt automatisch netjes door osx onder de shared lijst gezet bij de finder. De vraag is alleen hoe kan ik het ip nummer achterhalen ? Heb deze nodig om in te loggen via firefox
Ik ga toch terug komen op het oordeel van vanochtend. Het is weer compleet stil hier en ik hoor de Macbook Pro toch wel. Een zachte hoge pieptoon komt eruit. Echt de fan die blaast. Als ik op de behuizing druk valt het geluid deels weg!
Ik heb al diverse programma's geprobeerd om die fan wat langzamer te laten lopen (huidig 2000RPM) maar de één is niet compatible en met de ander kan de fan alleen maar harder draaien... Hmm..
Ik heb al diverse programma's geprobeerd om die fan wat langzamer te laten lopen (huidig 2000RPM) maar de één is niet compatible en met de ander kan de fan alleen maar harder draaien... Hmm..
Ik heb de 7k500 en de 5k500.b in mijn MBP gehad en besloten de 5k500.b erin te laten, die was bij mij het stilste, koeler.Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:10:
[...]
Is de 5k500.b niet een stukje stiller dan de 5000bevt ? Heb nu de 5000bevt en twijfel om deze te ruilen voor een 5k500.b omdat ik ze veel te luidruchtig vind. Is er een groot verschil of niet de moeite ?
Ik heb ook een 5000bevt en mijn type maakt het bekende luide woosh geluid die heb ik maar in een netbookje gezet.
Verwijderd
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en meteen Apple maar even gebeld. Ik heb de 500GB HDD geannuleerd en heb nu een standaard 250GB HDD MacBook besteld. Toch wel fantastisch dat ze daar helemaal niet moeilijk over doen. Ben ontzettend benieuwd of hiermee het geluid verdwenen is.slashhead89 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 21:50:
[...]
Ik had me niet gerealiseerd dat het constante geruis op de achtergrond door de HDD veroorzaakt wordt. Ik dacht dat je die alleen hoort als ' ie actief is (geratel of geklik of zo). Er zit toch geen ventilator op/bij een harde schijf?
smcfancontrolstijnos1991 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:20:
Ik ga toch terug komen op het oordeel van vanochtend. Het is weer compleet stil hier en ik hoor de Macbook Pro toch wel. Een zachte hoge pieptoon komt eruit. Echt de fan die blaast. Als ik op de behuizing druk valt het geluid deels weg!
werkt perfect!
Van wat ik heb begrepen kan de fan niet langzamer dan 2000 rpm draaien dus hebben die programma's geen zin. In de 15" versie zitten er trouwens 2 fans die beiden niet lager dan 2000 rpm gaan.stijnos1991 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:20:
Verwijderd
Hmm hoeveel systeemgeheugen heb ik nodig aan de hand van deze gegevens:
Beschikbaar: 25,8 MB
Wired: 432,3 MB
Actief: 1,04 GB
Inactief: 517,2 MB
In gebruik: 1,97GB
Zoals te zien heb ik maar 25,8MB beschikbaar... Maar 517,2MB inactief, kan mijn laptop deze nog aanspreken indien nodig? Of doe ik er verstandiger aan om er 4GB van te maken in totaal?
Met andere woorden, heb ik maar 25,8mb over? Of 25,8 + 517,2 MB (inactief)?
Zoals te zien heb ik maar 25,8MB beschikbaar... Maar 517,2MB inactief, kan mijn laptop deze nog aanspreken indien nodig? Of doe ik er verstandiger aan om er 4GB van te maken in totaal?
Met andere woorden, heb ik maar 25,8mb over? Of 25,8 + 517,2 MB (inactief)?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 14:31 ]
Het is altijd handig om er wat extra in te prikkenVerwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 14:01:
Hmm hoeveel systeemgeheugen heb ik nodig aan de hand van deze gegevens:
gewoon nee.
@Homer: Mac OS X en andere UNIX-en cachen ook graag in het RAM-geheugen om er optimaal gebruik van te maken, het lijkt er dus niet op dat je je zorgen hoeft te maken. De computer wordt pas langzamer bij het gebruik van swap (als 't ram volzit, er niets uit kan en er moet worden teruggegrepen op de harde schijf).
In Activity Monitor kun je goed zien hoeveel er wordt geswapped. Zodra de page-outs hoog worden ben je toe aan meer RAM. Voorbeeld van mijn MBP:

Meer info over RAM management op een Mac bij thexlab.com
In Activity Monitor kun je goed zien hoeveel er wordt geswapped. Zodra de page-outs hoog worden ben je toe aan meer RAM. Voorbeeld van mijn MBP:
[ Voor 9% gewijzigd door lhoBas op 05-05-2010 14:36 . Reden: aanvulling ]
Verwijderd
Thanks!lhoBas schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 14:34:
@Homer: Mac OS X en andere UNIX-en cachen ook graag in het RAM-geheugen om er optimaal gebruik van te maken, het lijkt er dus niet op dat je je zorgen hoeft te maken. De computer wordt pas langzamer bij het gebruik van swap (als 't ram volzit, er niets uit kan en er moet worden teruggegrepen op de harde schijf).
[afbeelding]
Hmm mijn page outs zijn 300+mb... Zorgwekkend?
http://img339.imageshack....ermafbeelding2010050p.png
eind deze maand gaat mijn baas voor mij MBP 13 inch halen.. maar ik wil weten welke keyboard layout is de standaard versie in HK? is dat de US layout versie?
weet iemand het?
weet iemand het?
Indien mogelijk zou ik nog graag antwoord op deze vraag willen hebben?Mr. S schreef op zondag 02 mei 2010 @ 17:53:
Heeft er al iemand ervaring met Autodesk Maya of 3DS Maxop de 13inch? Draait dat allemaal goed? Snel?
Het gaat mij met name om de videokaart of deze het trekt en het een beetje werkbaar is.
@Homer: als deze hoeveelheden swap / pagein / pageout vaak voorkomen bij normaal gebruik is het aan te raden wat ram bij te (laten) plaatsen ja 
In de handleiding van je MBP staat hoe dat moet, als je enigszins handig bent kun je het zelf doen. In de handleiding staat ook wat voor type ram je MBP slikt. Tenslotte kun je via Apple-menu » Over deze Mac » Meer info » Hardware, Geheugen / Memory zien hoe je huidige ram verdeeld zit (waarschijnlijk betekent uitbreiden meteen ook wisselen, omdat je slots vol zitten). Mocht het je teveel gedoe zijn kan elke Apple Premium Reseller je ook van dienst zijn.
In de handleiding van je MBP staat hoe dat moet, als je enigszins handig bent kun je het zelf doen. In de handleiding staat ook wat voor type ram je MBP slikt. Tenslotte kun je via Apple-menu » Over deze Mac » Meer info » Hardware, Geheugen / Memory zien hoe je huidige ram verdeeld zit (waarschijnlijk betekent uitbreiden meteen ook wisselen, omdat je slots vol zitten). Mocht het je teveel gedoe zijn kan elke Apple Premium Reseller je ook van dienst zijn.
Verwijderd
Thnx kerel!! Ik zal er eens naar kijken, komt wel goed.lhoBas schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:57:
@Homer: als deze hoeveelheden swap / pagein / pageout vaak voorkomen bij normaal gebruik is het aan te raden wat ram bij te (laten) plaatsen ja
Mijn MBP staat nu te koop, als ik besluit om hem te houden dan stop ik er zeker 4GB in...
Wat zouden de huidige 2 x 1GB reepjes opbrengen?
Verwijderd
ik heb hetzelfde probleem met mijn mbp 15 inch, nu heb ik mij laten vertellen in de apple store dat het niet normaal is dat hij zo snel overschakelt.. dus bij het oppakken en verschuiven al.ipazza schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 18:41:
ik zou er dus toch even mee langs een i-centre gaan, het kan namelijk in momenten dat je veel aan het wegschrijven bent best lastig zijn.
Ik heb een MacBook Pro 13" besteld met als aanname dat Maya en Cinema 4D er op zullen werken. Dit zou zo moeten zijn volgens de specificaties. Ik zal een update geven als ik mijn MBP binnen heb en een beetje met die 3D pakketten gespeeld heb.Mr. S schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:49:
[...]
Indien mogelijk zou ik nog graag antwoord op deze vraag willen hebben?
Het gaat mij met name om de videokaart of deze het trekt en het een beetje werkbaar is.
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Er zit wel een wereld van verschil tussen "werken" en "werkbaar" natuurlijk
Zal mij benieuwen of het wel werkbaar is.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Denk dat het best wel ok is zolang je niet al te veel tegelijk probeert te doen (Maya, C4D en Photoshop tegelijkertijd open ofzo
).
De lage resolutie van de 13" lijkt me het vervelendste met zulke programma's.
Ik heb het helemaal gehad met windows based laptops.
Heb 4 laptops getest om mijn hercules RMX aan de praat te krijgen. een behoorlijke audio stream is niet te doen.
Nu zie en lees ook heel veel over dat een Mac veel beter is voor audio toepassingen. (Ik zag Drock van Caro emerald er mee draaien)
Heeft hier iemand ervaringen met een Mac book en virtual DJ (komt traktor voor in de plaats)?
Heb 4 laptops getest om mijn hercules RMX aan de praat te krijgen. een behoorlijke audio stream is niet te doen.
Nu zie en lees ook heel veel over dat een Mac veel beter is voor audio toepassingen. (Ik zag Drock van Caro emerald er mee draaien)
Heeft hier iemand ervaringen met een Mac book en virtual DJ (komt traktor voor in de plaats)?
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Verwijderd
Mijn vraag in het juiste topic geplaatst:
Als ik het nu moest kiezen wil ik voor dit model gaan: 13 inch MPB 2010, 2,4 ghz processor, geen maatwerk opties.
Scheelt dit formaat beeldscherm veel met een 15 inch? Ik ben een overstapper, dus heb weinig kennis en ervaring. Ik heb slechts 10 minuten achter de MBP gezeten van een goede vriend van mij en die heeft een 15 inch MBP van een aantal seizoenen geleden, 2008 geloof ik. Hij is er zelf na een stroef begin lyrisch over het werken met de MBP.
Ik ga vanavond bij een Apple Premium Reseller kijken, maar misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen qua ervaringen? Wat is de 'levensduur' qua hardware/software van een MBP eigenlijk? Het is en blijft een forse investering, niet dat ik na 2 jaar al een nieuwe MBP moet gaan kopen omdat de hardware/software verouderd is.
Als ik kijk naar de Macbook en de Pro dan doet het me toch neigen een Pro aan te schaffen, gezien de 'betere' specificaties, ook wanneer je het afzet tegen de meerprijs (+ 250 euro). Ik zal de Pro niet echt voor hardcore usage gebruiken, internetten/emailen en (niet-professioneel) foto's en videofilmpjes editten, dat zullen de hoofdactiviteiten worden, denk ik.
Raden jullie de Pro aan of heb ik genoeg aan de Macbook?
Excuses voor mijn gebrekkige kennis.
Als ik het nu moest kiezen wil ik voor dit model gaan: 13 inch MPB 2010, 2,4 ghz processor, geen maatwerk opties.
Scheelt dit formaat beeldscherm veel met een 15 inch? Ik ben een overstapper, dus heb weinig kennis en ervaring. Ik heb slechts 10 minuten achter de MBP gezeten van een goede vriend van mij en die heeft een 15 inch MBP van een aantal seizoenen geleden, 2008 geloof ik. Hij is er zelf na een stroef begin lyrisch over het werken met de MBP.
Ik ga vanavond bij een Apple Premium Reseller kijken, maar misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen qua ervaringen? Wat is de 'levensduur' qua hardware/software van een MBP eigenlijk? Het is en blijft een forse investering, niet dat ik na 2 jaar al een nieuwe MBP moet gaan kopen omdat de hardware/software verouderd is.
Als ik kijk naar de Macbook en de Pro dan doet het me toch neigen een Pro aan te schaffen, gezien de 'betere' specificaties, ook wanneer je het afzet tegen de meerprijs (+ 250 euro). Ik zal de Pro niet echt voor hardcore usage gebruiken, internetten/emailen en (niet-professioneel) foto's en videofilmpjes editten, dat zullen de hoofdactiviteiten worden, denk ik.
Raden jullie de Pro aan of heb ik genoeg aan de Macbook?
Excuses voor mijn gebrekkige kennis.
@MacWolf
Geweldig, ik hoop uw bevindingen binnenkort hier te lezen
Geweldig, ik hoop uw bevindingen binnenkort hier te lezen
Ongeveer 5 centimeter diagonaal heVerwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:24:
Mijn vraag in het juiste topic geplaatst:
Scheelt dit formaat beeldscherm veel met een 15 inch?
Drie jaar moet je er wel mee vooruit kunnen, daarna begint 't lastig te worden omdat nieuwere dingen vaak weer snellere procs willen e.d. Maar of je daaraan toegeeft is je eigen keuze natuurlijk.Ik ga vanavond bij een Apple Premium Reseller kijken, maar misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen qua ervaringen? Wat is de 'levensduur' qua hardware/software van een MBP eigenlijk? Het is en blijft een forse investering, niet dat ik na 2 jaar al een nieuwe MBP moet gaan kopen omdat de hardware/software verouderd is.
Je hebt genoeg aan de macbook, waarschijnlijk. Maar de pro heeft ook andere voordelen boven specs he. Aluminium, verlicht tobo, ik vind 'm zelf mooier, etc.Raden jullie de Pro aan of heb ik genoeg aan de Macbook?
Verwijderd
Dank je wel voor je antwoorden, ik doelde meer op de ervaring, het verschil tussen 13 inch en de 15 inch. Is er verschil in beleving merkbaar, het is misschien inderdaad lastig aan te geven, zal dan zelf kijken bij een Apple store. Ik ga niet echt grafische werkzaamheden uitvoeren wanneer ik een Macbook (Pro) aanschaf.CyBeR schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:18:
[...]
Ongeveer 5 centimeter diagonaal he
[...]
Drie jaar moet je er wel mee vooruit kunnen, daarna begint 't lastig te worden omdat nieuwere dingen vaak weer snellere procs willen e.d. Maar of je daaraan toegeeft is je eigen keuze natuurlijk.
[...]
Je hebt genoeg aan de macbook, waarschijnlijk. Maar de pro heeft ook andere voordelen boven specs he. Aluminium, verlicht tobo, ik vind 'm zelf mooier, etc.
Daarnaast zag ik dat een 15 inch bijna 0,5 kg zwaarder is dan de 13 inch Pro. Ik wil graag een laptop die ik makkelijk kan meenemen, mijn vorige laptop van Packard Bell is echt een bakbeest qua gewicht.
Maar 3 jaar vind ik een prima levensduur, en waarschijnlijk dat ik er daarna ook erop blijf werken. Verlichte toetsenboard is een plus. Nogmaals bedankt voor je reactie.
Verwijderd
Linkshalf,
Ik weet niet hoe frequent je zal editen en hoeveel geld je zorgeloos kan uitgeven, maar als dat gevoelig ligt en je zal toch niet al teveel videootjes doen dan klinkt een macbook in de 1e instantie als een prima keuze.
Tenzij je denkt dat duurzaamheid hoog op je eisenlijsjte staat dan zou ik zeker voor de pro gaan.
Maarja, als je toch niet echt pro dingen doet en mocht je het fijn vinden om wat te besparen, dan zou ik lekker voor de book gaan.
Succes met je keuze.
Ik weet niet hoe frequent je zal editen en hoeveel geld je zorgeloos kan uitgeven, maar als dat gevoelig ligt en je zal toch niet al teveel videootjes doen dan klinkt een macbook in de 1e instantie als een prima keuze.
Tenzij je denkt dat duurzaamheid hoog op je eisenlijsjte staat dan zou ik zeker voor de pro gaan.
Maarja, als je toch niet echt pro dingen doet en mocht je het fijn vinden om wat te besparen, dan zou ik lekker voor de book gaan.
Succes met je keuze.
Ik ben van plan om ook nog een Cinema Display erbij te kopen, als ik mijn belastingteruggave heb ontvangen. Dus met 13" scherm en een 24" Apple Cinema Display moet het wel werkbaar zijn, verwacht ikBosmonster schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:04:
Denk dat het best wel ok is zolang je niet al te veel tegelijk probeert te doen (Maya, C4D en Photoshop tegelijkertijd open ofzo).
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Verwijderd
P.s. laat je vooral niet bullshitten door de verkopers die bij elke vraag om advies simpelweg roepen dat je iets snellers nodig hebt om hun commissies een beetje op peil te houden...
Verwijderd
Dank je wel voor je reactie.Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:54:
Linkshalf,
Succes met je keuze.
Het is een forse investering wat ik al eerder heb aangegeven, maar als je kijkt naar de specs van een Macbook 13 inch ten aanzien van een standaard 13 inch Pro dan valt die 250 euro relatief mee, dacht ik zo. Of zit ik hier mis?
Misschien ben ik van plan om mijn laptop meer te gaan belasten in de toekomst, dan kan ik beter een Pro aanschaffen, alleen die instapmodel 15 inch Pro is qua prijs out of my league, helaas, ik wil wel een fatsoenlijk beeldschermformaat hebben, vandaar die vraag over het verschil in beleving mbt 13 inch en 15 inch beeldschermen.
Maar duurzaamheid vind ik ook belangrijk, ik neig dus meer naar het instapmodel van de Pro dan naar de Macbook.
Mja, dat is persoonlijk. Ik prefereer iig een 15" versie. De 13" is te klein voor mij voor normaal gebruik.Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:36:
[...]
Dank je wel voor je antwoorden, ik doelde meer op de ervaring, het verschil tussen 13 inch en de 15 inch. Is er verschil in beleving merkbaar, het is misschien inderdaad lastig aan te geven, zal dan zelf kijken bij een Apple store. Ik ga niet echt grafische werkzaamheden uitvoeren wanneer ik een Macbook (Pro) aanschaf.
Ook iets wat je alleen persoonlijk kunt beoordelen, maar ik heb geen last van de 15" als ik 'm meeneem iig. Bij de vroegere 17" powerbooks was dat wel zo, bijvoorbeeld.Daarnaast zag ik dat een 15 inch bijna 0,5 kg zwaarder is dan de 13 inch Pro. Ik wil graag een laptop die ik makkelijk kan meenemen, mijn vorige laptop van Packard Bell is echt een bakbeest qua gewicht.
ik typ nu vanaf mij vandaag toegekomen macbook pro! het is toch wel redelijk hard wennen. Hopelijk valt de aanpassing goed mee
zojuist me macbook pro 13" binnen 
wat een super machine, is trouwens me meerste mac ooit.
Jammer dat het een NL toetsenbord is, dus wordt even wennen.
Het is nog even wennen hoe alles werkt binnen osx. heb al icoontjes per ongeluk verwijdert ma lang leve google
wat een super machine, is trouwens me meerste mac ooit.
Jammer dat het een NL toetsenbord is, dus wordt even wennen.
Het is nog even wennen hoe alles werkt binnen osx. heb al icoontjes per ongeluk verwijdert ma lang leve google
[ Voor 28% gewijzigd door Bexxerz op 06-05-2010 17:45 ]
Verwijderd
Ik ga ook naar mijn eerste macbook toe eind deze maand. Ik wil eigenlijk voornamelijk Logic gaan gebruiken voor audio opnames. Ik vind een pc hiervoor toch erg tegenvallen. Ik heb hier een externe geluidskaart voor die feilloos met de macbook samen zou moeten werken.
Kunnen jullie nog iets specifieks aanraden m.b.t. welke macbook (specs) ik het beste kan pakken? De 13" lijkt me wat aan de kleine kant en meer gericht op browsen niet echt op editen?
Wat is overigens jullie ervaring met 2e hands macbooks? Redelijk wat mensen raden het mij af vanwege het redelijk kleine verschil tussen nieuwprijs en 2e hands.
Kunnen jullie nog iets specifieks aanraden m.b.t. welke macbook (specs) ik het beste kan pakken? De 13" lijkt me wat aan de kleine kant en meer gericht op browsen niet echt op editen?
Wat is overigens jullie ervaring met 2e hands macbooks? Redelijk wat mensen raden het mij af vanwege het redelijk kleine verschil tussen nieuwprijs en 2e hands.
Als je (ooit) professioneel bezig wil gaan met muziek: absoluut nieuw kopen, is goedkoper (!) dan tweedehands (BTW is hoger dan de korting die particulieren geven op tweedehands macs - absurd).
Ik heb zelf een 15" MBP uit eind 2008 met o.a. Logic en Live en die trekt het allemaal prima. Ik draai er (professioneel) voorstellingen mee, maak opnames en maak er live muziek mee. Ik had gekozen voor 15" omdat ik 17" te groot vind (footprint, vooral in theaters, maar ook als je eens lekker in de trein bezig wil) en 13" net te beperkt vind qua werkvlak (resolutie van Macs is te laag om echt lekker te kunnen werken in audio(bewerkings)programma's op 13").
Ga naar een goede APR en kijk/vergelijk het formaat maar in een programma als Garageband of (nog beter natuurlijk) als ze Logic op een 13" en een 15" hebben staan.
Externe geluidskaarten en een Mac is trouwens heerlijk werken; echte plug 'n' play. Ik heb een FA-101 en die deed het vanaf dag 1 gelijk prima op de Mac. Wordt gelijk herkend en alle programma's draaien er feilloos mee. Met de Windowslaptop had ik wel eens gezeik met de drivers enzo.
Ik heb zelf een 15" MBP uit eind 2008 met o.a. Logic en Live en die trekt het allemaal prima. Ik draai er (professioneel) voorstellingen mee, maak opnames en maak er live muziek mee. Ik had gekozen voor 15" omdat ik 17" te groot vind (footprint, vooral in theaters, maar ook als je eens lekker in de trein bezig wil) en 13" net te beperkt vind qua werkvlak (resolutie van Macs is te laag om echt lekker te kunnen werken in audio(bewerkings)programma's op 13").
Ga naar een goede APR en kijk/vergelijk het formaat maar in een programma als Garageband of (nog beter natuurlijk) als ze Logic op een 13" en een 15" hebben staan.
Externe geluidskaarten en een Mac is trouwens heerlijk werken; echte plug 'n' play. Ik heb een FA-101 en die deed het vanaf dag 1 gelijk prima op de Mac. Wordt gelijk herkend en alle programma's draaien er feilloos mee. Met de Windowslaptop had ik wel eens gezeik met de drivers enzo.
[ Voor 14% gewijzigd door Wilf op 06-05-2010 17:45 ]
Dit beantwoord wel deels mijn vraag, Ik ga morgen even bij een buurman langs om te kijken of het uberhaupt werkt.
Mocht dat zo zijn dan ga ik er wel op los.
Mocht dat zo zijn dan ga ik er wel op los.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Dit topic is gesloten.