Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phil Ivey schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:22:
Ik heb sinds deze week een MBC, maar wat me opvalt is dat het ontzettend warm wordt voor op schoot.
Is dit normaal? En de batterijduur valt ook ontzettend tegen. Ik kan er een paar uur mee zonder dat ik zware programma's run.

Ik heb een MBC 15" i5, 2.4ghz antiglare 320gb 5400 rpm.
Dat de batterij duur nogal tegenvalt van de nieuwe MBP's komt voornamelijk door dat er bij het automatisch switchen tussen de interne intel GPU en de pci-e GT330M nogal vaak voor de zwaardere NVidia GT 330M word gekozen. Het stroom-verbruik van de GT 330M is veel hoger.
Hier een artikel over het switchen.
http://www.engadget.com/2...-silicon-making-question/
Kijk ook eens in deze draadje op macrumors .
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=904106
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=901521

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:29
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 00:26:
[...]

Dat de batterij duur nogal tegenvalt van de nieuwe MBP's komt voornamelijk door dat er bij het automatisch switchen tussen de interne intel GPU en de pci-e GT330M nogal vaak voor de zwaardere NVidia GT 330M word gekozen. Het stroom-verbruik van de GT 330M is veel hoger.
Hier een artikel over het switchen.
http://www.engadget.com/2...-silicon-making-question/
Kijk ook eens in deze draadje op macrumors .
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=904106
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=901521
Het is een beetje wachten op apple die dit fixxed of een slimmert die een manier vind om handmatig de discrete gpu uit te zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 12:55
Heeft de 13'' ook te kampen met dit batterij 'probleem', en hoe zit dat met die hoge temperatuur? Of is dat alleen bij de 15'' en 17'' varianten.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
thefabiman88 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 07:48:
Heeft de 13'' ook te kampen met dit batterij 'probleem', en hoe zit dat met die hoge temperatuur? Of is dat alleen bij de 15'' en 17'' varianten.
De 13" MBP heeft dit probleem niet. Deze heeft namelijk maar 1 gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:53:
[...]
Dat kan ik niet betwisten, maar op de 13 inch haalde ik in bootcamp 20-40% hogere framerates en nu gelijk of zelfs twee keer tragere framerates dan in OSX. Dan heeft Apple wel een ongelooflijk brak stel drivers in bootcamp zitten voor de 330M. Jammer trouwens dat je afhankelijk bent van de bootcamp drivers en niet gewoon nVidia's nieuwste stel kan installeren, die komen veel regelmatiger uit.
Mooi dat ik dit nu even lees, echt een dealbreaker voor mij. Dan maar weer een Xxodd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:00
Skillz schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:28:
[...]

Mooi dat ik dit nu even lees, echt een dealbreaker voor mij. Dan maar weer een Xxodd :)
En dat alleen vanwege de drivers? Het is net een nieuw model. Betere drivers zullen zeker spoedig komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Als ik via Surfspot naar Apple Store(Partner) ga, dan krijg ik volgens mij geen korting...
Is het verschil tussen de 2 13''s te verwaarlozen of wel degelijk het overwegen waard.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Ik liet deze week een zware pen op mijn macbook vallen, en nu zit er een deuk in de alu case. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om zoiets op te lossen? Kan een Mac centrum een nieuwe case plaatsen, en wat kost zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
sjobiscity schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:54:
Ik liet deze week een zware pen op mijn macbook vallen, en nu zit er een deuk in de alu case. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om zoiets op te lossen? Kan een Mac centrum een nieuwe case plaatsen, en wat kost zoiets?
itsme in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - d..."

580 euro

Dit lijkt me overigens gewoon onder de verzekering vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 29-04-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bosmonster schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:00:
[...]

itsme in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - d..."

580 euro

Dit lijkt me overigens gewoon onder de verzekering vallen.
Idd, bel wel even met je inboedel verzekering ;)

Mac doet t overigens nog prima ;)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Onder Apple Care?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee, bel je inboedelverzekering en vertel dat je per ongeluk een pen op je mac hebt gedropped.
Natuurlijk moet het dan wel thuis zijn gebeurd.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
mijn vrouw heeft laatst haar Powerbook laten vallen - scherm doet het niet meer en hij komt volgens mij niet meer verder dan tot het laden van de BIOS . zou dit ook onder inboedel verzekering vallen? laptop is al 8 jaar oud

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is een laptop na 8 jaar al wel economisch afgeschreven.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 00:26
Inderdaad.. een laptop van 8 jaar, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Dat is wel erg oud voor een laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

whitehouse schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:19:
mijn vrouw heeft laatst haar Powerbook laten vallen - scherm doet het niet meer en hij komt volgens mij niet meer verder dan tot het laden van de BIOS . zou dit ook onder inboedel verzekering vallen? laptop is al 8 jaar oud
Geen idee, vraag het aan je verzekering. (Net zoals alle andere verzekerings kwestie).

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
In het beste geval wordt ie total loss verklaard en krijg je nog 100 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Safaci schreef op donderdag 29 april 2010 @ 09:08:
[...]
En dat alleen vanwege de drivers? Het is net een nieuw model. Betere drivers zullen zeker spoedig komen.
Ik had gehoopt dat ik gewoon de drivers van de fabrikant kon gebruiken als ik Windows 7 zou gaan draaien op een MBP. Hoe zit het nou precies als je enkel Windows 7 wilt gaan draaien op een MBP? Heb je dan ook nog steeds bootcamp (+bijhorende drivers van Apple nodig?) En ja dan koop ik de MBP puur voor het design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:41
Die bootcamp drivers bestaan uit de drivers voor je systeem in 1 pakket. Je hoeft niet persé de drivers van Apple te gebruiken, maar dan zou je dus een aantal specifieke drivers kunnen missen, zoals het touchpad en de hardware functies van de f-toetsen. Waarschijnlijk zullen de standaard nvidia drivers het wel doen na een volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanion schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:42:
Zijn er mensen die http://www.buy4me.nl/Producten.html kennen?
Hun prijzen scheelt toch wel erg veel met de AppleStore.
Ik heb hier ooit een MBP Early 2008 besteld en kwam gewoon prima aan. Het is alleen een geïmporteerde Amerikaanse versie. Dus je hebt niet de goede stekkers :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:05
jorikc schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:45:
Die bootcamp drivers bestaan uit de drivers voor je systeem in 1 pakket. Je hoeft niet persé de drivers van Apple te gebruiken, maar dan zou je dus een aantal specifieke drivers kunnen missen, zoals het touchpad en de hardware functies van de f-toetsen. Waarschijnlijk zullen de standaard nvidia drivers het wel doen na een volgende update.
Het kan natuurlijk zo zijn inderdaad dat de Apple-variant van de 330M nog niet ondersteund wordt door nVidia.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Gisteren mijn MBP gekregen en gelijk de migration assistent gedraaid (vanaf mijn osx86 desktop). Ik had alleen mijn user-account aangevinkt en de applications, maar toch heeft hij ook de kexts meeverplaatst. Jammer, want nu heb ik een kernel panic gehad.

Gelijk maar opnieuw OS X erop en dan handmatig migreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

whitehouse schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:19:
Knap, aangezien er geen BIOS in zit :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 12:28:
[...]

Knap, aangezien er geen BIOS in zit :P
Ik hoop dat die smiley aangeeft dat je een grap maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:01:
[...]

Ik hoop dat die smiley aangeeft dat je een grap maakt.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salgera
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

EFI anyone? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PowerBooks hebben Open Firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en de source code daarvan zit onder andere in OpenBIOS en wordt gebruikt om een gratis BIOS te maken.
True het is geen BIOS dat is een product op zichzelf maar intussen verstaan we onder BIOS toch wel allemaal de verschillende varianten.
In de kern heb je dus wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 15:04:
Ja en de source code daarvan zit onder andere in OpenBIOS en wordt gebruikt om een gratis BIOS te maken.
True het is geen BIOS dat is een product op zichzelf maar intussen verstaan we onder BIOS toch wel allemaal de verschillende varianten.
Nee. BIOS is een legacy stuk cruft dat helaas nog steeds bestaat in x86-compatible pc's. Het werkt op een specifieke manier en als iets niet op die manier werkt (EFI bijvoorbeeld) is het geen BIOS. EFI heeft overigens wel een BIOS-emulatie zodat legacy-OS'en zoals Windows nog kunnen booten. Hetzelfde geldt voor Open Firmware in de OLPC. Maar dat maakt 't geen BIOS.

Open Firmware is compleet anders. OpenBIOS had zich niet zo mogen noemen, aangezien dat alleen om Open Firmware implementaties gaat.
In de kern heb je dus wel gelijk.
Niet alleen in de kern.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 30-04-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10-2023

ElNillus

Verwarde internetmiljonair

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/70h0kn.png

Yay! Morgen ga ik naar Engeland en kom pas een week later terug, dus het lijkt me sterk dat ze hem voor 8 mei komen bezorgen. :D

Bestelling geplaatst en geld overgemaakt naar BIBET. :*)

[ Voor 14% gewijzigd door ElNillus op 30-04-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Via TU Delft link?? Controleren ze dat niet?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Rowin schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:28:
Inderdaad.. een laptop van 8 jaar, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Dat is wel erg oud voor een laptop..
Zat laptops die nu nog niet aan een PowerBook kunnen tippen :9

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:10:
Via TU Delft link?? Controleren ze dat niet?
Blijkbaar niet of slechts steekproefsgewijs, deze link is al sinds vorig jaar in gebruik door heel veel mensen.

Linkje naar zoekopdracht in dit topic

Genoeg Tweakers die hem via deze manier hebben besteld en hem binnen hebben gekregen.
Ach, verkopen = verkopen voor Apple, denk niet dat ze er wakker van liggen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ElNillus op 30-04-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Haha, dat is waar... Nja ik twijfel tussen kopen via EK en via TU Delft link...

Ook twijfel ik nog tussen een 15 inch 2.4 Ghz i5 en een 2,66 Ghz 13 inch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:21:
Haha, dat is waar... Nja ik twijfel tussen kopen via EK en via TU Delft link...

Ook twijfel ik nog tussen een 15 inch 2.4 Ghz i5 en een 2,66 Ghz 13 inch...
Daar zit veel verschil tussen qua prijs! Ik heb een 13" gekozen omdat deze laptop toch voornamelijk voor 'erbij' is, en niet om mobiel video's te gaan editen enzovoort. Voor de schermruimte + power heb ik nog altijd mijn Win7 box. Ga je die 15" resolutie en i5 echt nodig hebben denk je? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik heb nu ook een 15", dus dat heb ik wel nodig. Gebruik hem thuis ook en hij is niet voor erbij ofzo hoor. Het wordt ook mijn 1e Mac trouwens...

Weet niet of ik de i5 nodig heb, maar ik zou het zonde vinden als ik erachter kom dat ik dit wél nodig heb... Snap je wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn MBP 15" HRAG nu een weekje binnen, en ik ben er zeer tevreden over. Ik werk op school veel met Adobe software, en kan een hele schooldag op een lading. Ik heb het dan over 'n dag van ruim zes uur. Thuis geeft hij dan nog aan dat ik anderhalf uur kan werken.

Gezien ik met mijn PB G4 3-4 uur deed, is dit gigantische vooruitgang natuurlijk. Ik ben echter wel benieuwd of ik de door Apple gegeven 10 uur kan redden. Volgens mij moet je dan alles knijpen.

Ik weet niet precies welke GPU ik gebruik op school. Ik vermoed de 330, maar dat is enkel omdat ik denk dat de Adobe software (PS, AI en ID) wel een GPU gebruikt.

Verder, de laptop kan warm worden. 72 graden Celsius heb ik als hoogst gemeten, maar heb niet gemeten op de momenten dat ik druk bezig ben. 72 graden Celsius heb ik gemeten toen mijn Traktor Software mijn library van 300GB muziek aan het analizen was, Aperture mijn hele library indexeerde en iTunes ook truukjes deed met het verzamelen van gegevens voor mijn muzieklibrary. Zelf natuurlijk nog druk PS'en en downloaden/extracten en PARREN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Ik heb net Apple gemaild met het verzoek mijn bestelling te wijzigen. Ik wil namelijk helemaal geen Dutch keyboard layout! Dat is die wereldvreemde layout waarbij het gedeelte rond de Enter-key compleet anders is dan wat wij hier in Nederland gewend zijn. (US/English)
Apple computers hebben een Dutch layout als je ze standaard koopt in Nederland. Terwijl ik nog nooit een laptop met die Dutch layout heb gezien.

US/English. Layout die we gewend zijn en op alle laptops zit etc in geval van QWERTY.
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wireless-US.jpg

Dutch layout. Layout die je krijgt als je een MBP online bestelt of in de winkel (standaard). Let op de tilde ( ~ ) key etc.
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wireless-Dutch.jpg

Ik wil dus gewoon graag de US/English layout. Jammer dat je dan ook meteen Engelse doos/documentatie/preinstall van OSX krijgt, bij andere laptops is dit niet het geval. Ik heb Apple nu gemaild, maar let hier op bij het bestellen online als dit niet is wat je wil! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hoe werkt een schone installatie van OSX? Net als bij Windows?

Ik wil namelijk ook wel een US/English layout, maar dan is OSX in het Engels. Is opnieuw installeren lastig dan?

Edit: Kun je dan het beste een Internationaal Engels-toetsenbord kiezen of een US-toetsenbord?

[ Voor 21% gewijzigd door Peter_Aragorn op 30-04-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
OS X is alleen in het engels als je dat als taal kiest bij de installatie. Als je Nederlands kiest in het eerste menu is het verder allemaal Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oke, dat is wel beter!

En die toetsenborden? 'Internationaal Engels' of 'US' ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:36
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:11:
Hoe werkt een schone installatie van OSX? Net als bij Windows?

Ik wil namelijk ook wel een US/English layout, maar dan is OSX in het Engels. Is opnieuw installeren lastig dan?

Edit: Kun je dan het beste een Internationaal Engels-toetsenbord kiezen of een US-toetsenbord?
Haha, typische windows vraag. Nee, OSX hoef je niet opnieuw te installeren als je een andere taal wilt. Gewoon instellen bij de system preferences.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Laatst online: 10:16
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:25:
Oke, dat is wel beter!

En die toetsenborden? 'Internationaal Engels' of 'US' ??
US is die met de brede enter. Internationaal Engels met die hoge, dunne, verschrikkelijke enter! ;)

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die helemaal niet zo verschrikkelijk is als je er aan gewend bent. :)
ElNillus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 18:39:
Apple computers hebben een Dutch layout als je ze standaard koopt in Nederland. Terwijl ik nog nooit een laptop met die Dutch layout heb gezien.
Toshiba gebruikt deze layout wel eens. Op m'n werk ligt een Logitech toetsenbord met dezelfde indeling, m.a.w. het is niets iets wat alleen bij Apple voor komt. Gelukkig is er nu de keuze voor een US indeling, maar toen ik mijn Macs kocht was die optie er niet.

[ Voor 78% gewijzigd door Frietsaus op 30-04-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Ik ben ook van de plan om de 13'' aan te schaffen. Studeer IMM en een laptop met een lange accuduur is geen onnodige luxe. Is het verschil tussen het instapmodel en de wat duurdere versie groot, of valt dat wel mee?
Draai er geen zware programma's op dus dat zou al een stap richting het instapmodel zijn.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Ratjetoe92 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:44:
[...]

US is die met de brede enter. Internationaal Engels met die hoge, dunne, verschrikkelijke enter! ;)
Precies. Ik vind die 'Dutch' layout trouwens belachelijk, ik heb nog nooit zo'n toetsenbord op een laptop gezien, of als bijbehorend toetsenbord van een desktop. Iedereen hier in Nederland (QWERTY) werkt denk ik met US/English. Ga naar je plaatselijke Mediamarkt en bekijk de laptops daar, alleen maar US/English indeling.

Wil je een MacBook Pro? Dan krijg je die Dutch layout, dus niet die gangbare hier in Nederland. Wijzigen kan, maar dit moet online gebeuren en je zal dan geen Nederlandse doos/documentatie krijgen. Alles zal in het Engels zijn.

Apple: waarom zetten jullie dit als standaard op de MacBook Pro's hier. Waarom niet gewoon US/English als standaard indeling. :(

[ Voor 3% gewijzigd door ElNillus op 30-04-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die dutch layout is al jaren gangbaar hier hoor. En de US layout heeft bijvoorbeeld geen €-teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dus gewoon de US-layout pakken dan ;) Dan weet ik dat alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
ElNillus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:53:
[...]
...

Wil je een MacBook Pro? Dan krijg je die Dutch layout, dus niet die gangbare hier in Nederland. Wijzigen kan, maar dit moet online gebeuren en je zal dan geen Nederlandse doos/documentatie krijgen. Alles zal in het Engels zijn.

...
Lees jij de boekjes dan? :P Die boekjes slaan echt nergens op. En de meeste mensen die verstand hebben van computers weten toch wel waar die (technische) Engelse termen voor staan. Zodra ik mijn MBP heb stel ik hem standaard in op Engels. Dan heb je tenminste niet "Bestand" maar gewoon "File" en niet "Weergave" maar gewoon "View". Allemaal veel korter! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ratjetoe92 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:26:
[...]

Lees jij de boekjes dan? :P Die boekjes slaan echt nergens op. En de meeste mensen die verstand hebben van computers weten toch wel waar die (technische) Engelse termen voor staan. Zodra ik mijn MBP heb stel ik hem standaard in op Engels. Dan heb je tenminste niet "Bestand" maar gewoon "File" en niet "Weergave" maar gewoon "View". Allemaal veel korter! :*)
Daar heb je wel een beetje gelijk in inderdaad. Gewoon Engelse taal is ook wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

[...]

Klopt, sowieso software zoals Adobe Photoshop in het Nederlands is gewoon bagger. Toch heb ik nog altijd de neiging gehad om mijn OS in het Nederlands te houden, laatst Win7 gereinstalled en ik dacht 'Laat ik het nu maar op Engels houden'... drie dagen later had ik alsnog het Dutch language pack gedownload. :'(
Niet omdat ik geen Engels kan (eigenlijk alles wat ik op de computer doe is Engelsstalig, op sommige MSN chats na), maar gewoon omdat het niet vertrouwd aanvoelt.

.NET framework is pas erg in het Nederlands, exceptions etc kun je alleen maar in het Engels krijgen als je Windows-taal ook Engels is. :+

Desondanks vind ik het gewoon jammer dat Apple die Dutch layout als standaard neemt. Het geringe aantal mensen die deze layout fijner vind kan hem heus wel als configuratieoptie kiezen. De meeste mensen vinden US/Engels veel fijner, omdat dat gangbaar is in ons land. :>

[ Voor 12% gewijzigd door ElNillus op 30-04-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
ElNillus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:45:
[...]

Klopt, sowieso software zoals Adobe Photoshop in het Nederlands is gewoon bagger. Toch heb ik nog altijd de neiging gehad om mijn OS in het Nederlands te houden, laatst Win7 gereinstalled en ik dacht 'Laat ik het nu maar op Engels houden'... drie dagen later had ik alsnog het Dutch language pack gedownload. :'(
Niet omdat ik geen Engels kan (eigenlijk alles wat ik op de computer doe is Engelsstalig, op sommige MSN chats na), maar gewoon omdat het niet vertrouwd aanvoelt.

...
Ik heb ook het idee dat OSX nog erger vertaald is als Windows. Dat is echt een minpuntje in OSX vind ik. Maar ach, alles heeft zijn voor- en nadelen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
ElNillus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:45:
[...]

.NET framework is pas erg in het Nederlands, exceptions etc kun je alleen maar in het Engels krijgen als je Windows-taal ook Engels is. :+

Desondanks vind ik het gewoon jammer dat Apple die Dutch layout als standaard neemt. Het geringe aantal mensen die deze layout fijner vind kan hem heus wel als configuratieoptie kiezen. De meeste mensen vinden US/Engels veel fijner, omdat dat gangbaar is in ons land. :>
Was het nog gelukt om hem om te zetten naar een US-layout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
[...]

Het is 'Archief' en niet 'Bestand'. ;) Enkel Microsoft houdt zich hier niet aan met Office.

[ Voor 4% gewijzigd door Frietsaus op 30-04-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:53:
[...]

Was het nog gelukt om hem om te zetten naar een US-layout?
Heb ze de volgende email gestuurd (contactus.nl@euro.apple.com):
Hoi Apple,

Een kleine twee uur geleden heb ik mijn MacBook Pro 13" + sleeve besteld en de betaling overgemaakt.
Ik ga een week naar Engeland (1 - 8 mei), dus het leek mij handig om hem nu al te bestellen.

Echter... na wat gesurf op het internet kom ik erachter dat ik eigenlijk de verkeerde toetsenbordlayout heb besteld!
Ik heb de standaardoptie 'Nederlands met Nederlandse documentatie' zo gelaten, terwijl ik eigenlijk altijd op een US/International keyboard werk, het toetsenbord met een @ op de 2 en een tilde (~) key linksbovenin, naast de 1.
Een Nederlands toetsenbord gaat dus echt voor problemen opleveren... en dit is dan ook niet wat ik wil met mijn nieuwe laptop!

Ik heb al geprobeerd de bestelling te annuleren, maar de Order Status geeft aan dat de MacBook Pro niet te annuleren is omdat het een maatconfiguratie is. (hardeschijf upgrade)
Toch zou ik graag deze bestelling annuleren/wijzigen, namelijk:

Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)

dit moet gewijzigd worden in

Keyboard (US) & User's Guide (English)

Als het goed is krijg ik dan een Engelse MacBook Pro met een toetsenbord met liggende Enter enzovoort, zoals te zien op deze afbeelding:
http://km.support.apple.c...T2841/HT2841-Wired-US.jpg

Mijn referentie ID van de bestelling is: Wxxxxxx. Het geld is al overgemaakt en ik verwacht dat dit maandag door BIBET verwerkt zal worden.

Ik vertrouw erop dat jullie het probleem kunnen oplossen, door de configuratie te wijzigen zoals hierboven.

Met vriendelijke groet,

Naam (Wxxxxxxx)
Had eerst geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat het bij Apple blijkbaar Pasen is en ze daardoor vandaag niet werken. :+ (koninginnedag natuurlijk)

Denk dat het wel goed komt zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Frietsaus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 21:50:
[...]

Het is 'Archief' en niet 'Bestand'. ;) Enkel Microsoft houdt zich hier niet aan met Office.
dat was me nooit opgevallen eigenlijk, maar in Photoshop en Firefox is het beide ook gewoon bestand :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
ElNillus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:04:
[...]

Heb ze de volgende email gestuurd (contactus.nl@euro.apple.com):

[...]

Had eerst geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat het bij Apple blijkbaar Pasen is en ze daardoor vandaag niet werken. :+ (koninginnedag natuurlijk)

Denk dat het wel goed komt zo. :)
Ik hoop voor je dat dit werkt :) Zou wel prettig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor de volledigheid, de @ zit bij NL-layouts ook op de 2. De enige verschillen tussen NL en US zijn:
• de staande vs. liggende return natuurlijk
• daardoor de \| toets, die een rij omlaag is geschoven
• de 2 heeft een @ en een €
• de ~` toets zit naast de Z (met als gevolg een kortere shift toets)
• op de plaats van de ~` toets zit een extra toets: §±

Het verschil tussen NL en Int. English (ook wel Z) is alleen het euroteken op de 2.

* CyBeR vindt de nederlandse layout fijner eigenlijk. Cmd-~ is er fijner op te doen imo. Maar goed uiteindelijk is 't gewoon gewenning. Maar in Nederland kun je de US-tobo's pas sinds kort online bestellen en eigenlijk helemaal niet in de winkel vinden, dus ik heb me daar maar gewoon bij neergelegd uiteindelijk. Vroeger had ik ook een sterke voorkeur voor US tobo's, namelijk. De verschillen zijn echter klein genoeg dat ik 't niet boeiend meer vind. (Dit in tegenstelling tot nederlandse toetsenborden waar de @ opeens op de tilde-toets zit enzo dus, die zijn bijzonder kut.)

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 30-04-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

CyBeR schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:09:
Voor de volledigheid, de @ zit bij NL-layouts ook op de 2. De enige verschillen tussen NL en US zijn:
• de staande vs. liggende return natuurlijk
• daardoor de \| toets, die een rij omlaag is geschoven
• de 2 heeft een @ en een €
• de ~` toets zit naast de Z (met als gevolg een kortere shift toets)
• op de plaats van de ~` toets zit een extra toets: §±

Het verschil tussen NL en Int. English (ook wel Z) is alleen het euroteken op de 2.

* CyBeR vindt de nederlandse layout fijner eigenlijk. Cmd-~ is er fijner op te doen imo. Maar goed uiteindelijk is 't gewoon gewenning. Maar in Nederland kun je de US-tobo's pas sinds kort online bestellen en eigenlijk helemaal niet in de winkel vinden, dus ik heb me daar maar gewoon bij neergelegd uiteindelijk.
Dat snap ik ook wel. :)

Toch heb ik, nu ik de kans heb, toch veel liever het toetsenbord waar ik al zo lang op typ en ook niet meer anders kan. Heb geen zin om me later helemaal te frustreren, omdat ik te lui was om het te wijzigen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Plaatjes zijn toch makkelijker om de verschillen te zien?

NL: Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wireless-Dutch.jpg

US: Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wireless-US.jpg

Ik heb toch het liefste de US :)

[ Voor 65% gewijzigd door Peter_Aragorn op 30-04-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:38:
Plaatjes zijn toch makkelijker om de verschillen te zien?

NL: [afbeelding]

US: [afbeelding]

Ik heb toch het liefste de US :)
Yep, ik heb net even een inspectierondje :+ gedaan hier in huis en bij de buren, alleen maar US. Die NL toetsenbord die nu in mijn order staat wil ik dus gewoon niet hebben.

Ik hoop dat het met die email (zie hierboven) is opgelost, want ik ga morgenvroeg weg en kan dus geen telefonisch contact opnemen met Apple etc. Een nieuwe MBP (eerste Mac, lang voor gespaard) met een toetsenbord dat je eigenlijk helemaal niet wil zal wel voor veel frustratie opleveren. :@

Ach, ik denk dat het zo wel goed komt. Het lijkt met niet dat het veel moeite kost voor ze om even die order te wijzigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En zo niet dan zijn de verschillen dus miniem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat zal vast wel goed komen inderdaad...

Ik ga over een paar dagen/weekje bij EK de 15 inch i5 2,4 Ghz bestellen. Ook lang voor gespaard en mijn eerste Mac :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElNillus

ElNillus

CyBeR schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:52:
En zo niet dan zijn de verschillen dus miniem :P
Yep, ik kijk eigenlijk niet eens naar mijn toetsenbord. (blind typen)
Toch is het wel weer een gevalletje van 'sukkel, je had beter moeten kijken'. :P
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:52:
Dat zal vast wel goed komen inderdaad...

Ik ga over een paar dagen/weekje bij EK de 15 inch i5 2,4 Ghz bestellen. Ook lang voor gespaard en mijn eerste Mac :D
Nicee! Hoeveel moet je er voor neerleggen in dat geval? En je krijgt dan ook een Amerikaanse oplader etc, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
ElNillus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:58:
[...]

Yep, ik kijk eigenlijk niet eens naar mijn toetsenbord. (blind typen)
Toch is het wel weer een gevalletje van 'sukkel, je had beter moeten kijken'. :P

[...]

Nicee! Hoeveel moet je er voor neerleggen in dat geval? En je krijgt dan ook een Amerikaanse oplader etc, toch?
Uhm 1280 pond inclusief verzenden. €1440 ongeveer dus. Heb net nog even aangevraagd of ik er een andere oplader bij krijg. Zo niet, dan koop ik dit opzetstukje. Volgens mij moet dat ook werken, toch :) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
Dus 20 pond is het maximale wat je eraf kunt halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uiterlix schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:42:
[...]

Haha, typische windows vraag. Nee, OSX hoef je niet opnieuw te installeren als je een andere taal wilt. Gewoon instellen bij de system preferences.
Je kunt per gebruiker de taal helemaal zelf instellen. Om het actief te laten worden dien je wel uit te loggen en weer opnieuw in te loggen. Bij de installatie van OS X wordt er echter ook gevraagd welke taal je wil hebben, dit is de basis taal die voor alle gebruikers die je ooit aanmaakt zal worden ingesteld. Als je die nadien wil wijzigen zul je een reinstall moeten uitvoeren. Aangezien je per gebruiker de taal toch anders in kunt stellen en dit een eenmalige actie per gebruiker is vind ik dat eigenlijk teveel moeite. Je bent langer bezig met die reinstall dan met het instellen van de taal per gebruiker. Als je het gewoon van meet af aan goed doet scheelt dat ook natuurlijk :)

Ander probleem met die Nederlandse layout is merkbaar voor wie unix/linux in een vm gaat draaien en op de cli bezig wil gaan. Die tilde/back tick toets zit fysiek rechts naast de linker shift toets maar dat snappen al die OS's niet, die verwachten 'm links naast de 1 toets. Fysiek zit op die plek de toets met het paragraaf teken. Je zult in je hoofd die omzetting moeten maken, middels ssh vanaf OS X naar je vm connecten of die USA layout bestellen. Overigens went de NL layout vrij snel en als je eenmaal weet waar die tilde toets zit dan maakt het in bovenstaand geval ook echt niet meer uit maar ja, sommige mensen denken daar dus heel anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
ppl schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:50:
Ander probleem met die Nederlandse layout is merkbaar voor wie unix/linux in een vm gaat draaien en op de cli bezig wil gaan. Die tilde/back tick toets zit fysiek rechts naast de linker shift toets maar dat snappen al die OS's niet, die verwachten 'm links naast de 1 toets. Fysiek zit op die plek de toets met het paragraaf teken. Je zult in je hoofd die omzetting moeten maken, middels ssh vanaf OS X naar je vm connecten of die USA layout bestellen. Overigens went de NL layout vrij snel en als je eenmaal weet waar die tilde toets zit dan maakt het in bovenstaand geval ook echt niet meer uit maar ja, sommige mensen denken daar dus heel anders over.
Ik baalde eerst ook dat ik alleen de US-international indeling kon bestellen, maar het went snel. Dat met die VM-en merk ik ook en dat is even wennen, maar niks ernstigs. Ik ben eigenlijk sowieso wel gewend aan het overschakelen tussen appeltoetsen, controls en windowskeys op een andere plek die andere dingen doen onder de verschillende besturingssystemen.
Toch zou ik als ik nu zou kiezen ook voor de US layout gaan, maar dan vooral wegens de grotere linkershift. De rechtershift gebruik ik nooit en dat is de enige full size shift op het toetsenbord dat ik nu heb... jammer.

Maar goed, al met al went het snel en zijn de verschillen te klein om me er echt zorgen over te maken. Ik zou pas echt balen als het een "echt" Nederlands toetsenbord is zoals IBM ze maakt: ftp://ftp.software.ibm.co...tion/keyboards/KBD143.pdf
Dat is gewoon ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een jaar geleden kocht ik een MacBook Pro 13 inch voor mijn vriendin. Het viel mij op dat de laptop vrijwel onhoorbaar is. Geen geluid van de harde schijf, geen geluid van een ventilator. Dat was voor mij een belangrijke reden om er ook een aan te schaffen.

Sinds twee dagen heb ik 'm in huis, en wat mij direct opviel is dat de "mijne" wel degelijk goed hoorbaar is. Het betreft de ventilator. Ik heb een "vergelijkend warenonderzoek" gedaan door smcFanControl op beide MacBooks te installeren om zeker te zijn dat beide fans hetzelfde toerental draaien en vervolgens goed te luisteren. De conclusie is overduidelijk: de nieuwe MacBook maakt een stuk meer geluid.

Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk teleurgesteld. De stilte van de MacBook is voor mij een belangrijke eigenschap. Heeft iemand een tip hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Apple bellen en het probleem voorleggen in de hoop dat ze me een andere "gunnen"? Of ermee naar een repair-center gaan en vragen of ze de ventilator kunnen vervangen door een stillere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
Ah, dilemma...

Ik ga volgend jaar studeren en dan is het toch fijn om naast de desktop een laptop te hebben. Nu is de MBP 13" erg interessant, maar de update viel mij nogal tegen. Als tweaker wil ik toch wel een goeie prijs/kwal ratio hebben en de MBP is, imo, alleen vlak na een update zijn prijs waard.

Toevallig ga ik dinsdag naar NYC en kan ik de 1199$ MBP voor €900 meenemen (de taxes en studentenkorting strepen elkaar ongeveer weg). Ik ga ervan uit dat ik de laptop wel langs de douane kan loodsen, verpakking splitsen/ bureaublad achtergrond veranderen etc.

Het probleem is nu, wil ik wel €900 uitgeven aan een laptop zonder iCore... Is het niet slimmer om voor €600 een C2D te halen en nog geld over te hebben voor een mooie TV.

De degelijkheid van de unibody en de batterijtijd zijn wel erg fijn en ongeëvenaard. Ook vind ik het gewoon /leuk/ om weer eens wat nieuws (OSX) te proberen. Heel specifieke applicaties doe ik gewoon op de desktop of parallells (niet zo'n fan van bootcamp). En Starcraft II, de enige leuke game :P , draait gewoon op OSX.

Hebben jullie een argument om mij over de streep te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, wil je een goedkoop ding dat na een jaar gebruik van ellende uit elkaar valt* of een fatsoenlijke laptop waar je minimaal 3 jaar (en als je performance minder boeiend vindt, want dat is na 3 jaar meestal het probleem, langer) mee vooruit kan? De MBP's zijn recent geupdate en blijkbaar is er een reden om geen Core iZoveel in de 13" te proppen. Battery life mischien, of ze worden te heet voor de form factor, etc. Iig betwijfel ik ten zeerste of je het verschil merkt.

*) Stevige, fatsoenlijke niet-Apple laptops zoals Thinkpads heb je ook niet voor €600.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 01-05-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
CyBeR schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:49:
De MBP's zijn recent geupdate en blijkbaar is er een reden om geen Core iZoveel in de 13" te proppen. Battery life mischien, of ze worden te heet voor de form factor, etc. Iig betwijfel ik ten zeerste of je het verschil merkt.
Apple vindt dat er geen reden is, dat betekent niet dat ik dat ook vind. De benchmarks zijn duidelijk in het voordeel van de iNogwats. Als ik een avi wil maken van een DVD'tje of een keer een programmatje compileer, dan merk je het verschil echt wel. Voor het echte rawpower werk gebruik ik natuurlijk een desktop, maar daar kan ik in Singapore (daar zit ik hopelijk voor een half jaar) niet van afhankelijk zijn.

Je hebt gelijk over de degelijkheid. Ik wil hem (minimaal) 3 jaar overal heen slepen en dan is een een degelijke alu unibody gewoon fijn.

Ik denk trouwens dat een VAIO van €600 ook een erg goede laptop kan zijn, die niet na een jaar van ellende uit elkaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vanx schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:01:
[...]

Apple vindt dat er geen reden is, dat betekent niet dat ik dat ook vind. De benchmarks zijn duidelijk in het voordeel van de iNogwats. Als ik een avi wil maken van een DVD'tje of een keer een programmatje compileer, dan merk je het verschil echt wel. Voor het echte rawpower werk gebruik ik natuurlijk een desktop, maar daar kan ik in Singapore (daar zit ik hopelijk voor een half jaar) niet van afhankelijk zijn.
En maakt 't dan echt uit of je 5 minuten langer over een encode doet? Als je namelijk echte performance wilt moet je inderdaad geen laptop gebruiken. Die zijn altijd gelimiteerd in cpu (vanwege hitteafvoer), i/o (vanwege geen ruimte hebben voor een SAS-array met 8 disks), netwerk (je 10gigE kaart past er niet in), etc.

Overigens: compilen (en in het bijzonder: linken) is voor een flink deel i/o-bound, dan heb je niets aan een snellere cpu.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 01-05-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ga een MacBook Pro aanschaffen :)

Nu zie ik bij de toetsenbord opties de volgende keuzelijst:

# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
# Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels)

Maakt het afgezien van de taal van de handleiding nog iets uit wat betreft toetsenbord indeling? Ik zal OSX runnen in het Engels (US).

Edit: zo, of je leest even drie pagina's terug Nika. Dat wordt dus een US/English lay. WTF is die Dutch lay dan...

Verder een vraag over de harddisks/SSDs.

Een SSD lijkt me wel wat, maar wat betreft prijs houdt het gewoon op bij een 128GB disk. Aangezien dit mijn eerste Mac wordt, heb ik geen idee wat OSX zelf neemt (en hoeveel er dus over blijft voor andere zaken). Fotomateriaal etc zal ik op een externe schrijf hebben. Het gaat me puur om OSX en diverse applicaties (waaronder Adobe CS4/CS5, en Office).

Verder (met het risico om een wellis/nietis discussie te starten): GLossy of Anti-glare. Zal veel tijd besteden aan web development. Dus lange uren, hoe zit het met die eye-strain? En (hoe mooi of lelijk is die "zilveren" rand om het scherm bij matte? Heb nu overigens een Dell XPS M1530, met een glossy scherm (waaraan ik me niet heel erg stoor), iemand een vergelijk daarover?

[ Voor 9% gewijzigd door nika op 01-05-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Voor de indeling van de toetsenborden kan je ook even op de website van apple kijken, of kijk even 2 pagina's terug in dit topic, wordt het allemaal besproken.

Wat betreft het Glossy vs hi-res Anti-glare gedoe heb ik ook nog een vraag.
Ik ben van plan mijn instapmodel 15" macbook te gaan gebruiken icm met een 23" extern scherm.

Zou de videokaart het nog goed aankunnen? Hi-res scherm, extern 23" scherm en photoshop/dreamweaver/illustrator open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Persoonlijk vind ik de glossy schermen bijzonder storend. Matte ftw met andere woorden. Die rand is gewoon dezelfde kleur aluminium als de rest. Eigenlijk lijkt dat bijzonder op de vorige generatie MBPro's, alleen met een extra rubberen randje er nog bij.

Het verchil voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.onedigitallife.com/images/macbookpro-glossy-vs-matte.jpg
(Dit zijn overigens 17"-es). Let even niet op 't beeld zelf, daar is dit geen goede vergelijking voor maar het frame moge duidelijk zijn.

Nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/macbook-pro-matte-glossy,Z-G-181420-13.jpg

Verder alex028: dat is natuurlijk geen probeem. Geen enkele videokaart die nieuwer is dan 1996 heeft daar een probleem mee.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 01-05-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
CyBeR schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:25:
Persoonlijk vind ik de glossy schermen bijzonder storend. Matte ftw met andere woorden. Die rand is gewoon dezelfde kleur aluminium als de rest. Eigenlijk lijkt dat bijzonder op de vorige generatie MBPro's, alleen met een extra rubberen randje er nog bij.

[afbeelding]
(Dit zijn overigens 17"-es). Let even niet op 't beeld zelf, daar is dit geen goede vergelijking voor maar het frame moge duidelijk zijn.

Nog een plaatje:
[afbeelding]

Verder alex028: dat is natuurlijk geen probeem. Geen enkele videokaart die nieuwer is dan 1996 heeft daar een probleem mee.
Toch vind ik de kleuren vele malen helderder op de glossy, maar dat zal dan wel smaak zijn ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:25:

Zijn die beide schermen wel gecalibreerd anders heeft het weinig zin om kleuren te gaan vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:44:
[...]

Zijn die beide schermen wel gecalibreerd anders heeft het weinig zin om kleuren te gaan vergelijken
Ik zei nog 'let niet op het beeld', en waar letten jullie allemaal weer op? Het beeld :P Ik had 't over het frame. HET FRAME. Die foto is niet geschikt om beeld te vergelijken, omdat je niets weet over kalibratie, de instelling qua helderheid van het scherm, etc. Verder is de hoek verschillend, etc.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 01-05-2010 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
13'' instapmodel kan toch wel programma's als Fruity Loops/ Cubase fatsoenlijk draaien?

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Ik heb het matte scherm en ik heb wel het idee dat ik de brightness hoger moet zetten dan op mijn 2006 macbook om het even goed te kunnen lezen maar dit kan evengoed komen omdat het een Hi Res uitvoering is (logisch als ie matte is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefabiman88 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:11:
13'' instapmodel kan toch wel programma's als Fruity Loops/ Cubase fatsoenlijk draaien?
Welke versie en uitvoering van Cubase? Wat doe je er mee VST's/Audio en 10 sporen/80 sporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 06:23
Zou iemand kunnen vertellen wat de drop box folder in mijn macbook's public folder precies doet? Ik heb het geprobeert te googelen maar vind alleen resultaten over de dropbox.com service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
thefabiman88 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:11:
Wij tweakers lopen altijd te zeiken als de processorsnelheid niet zeer overtuigend is, dat is de oneindige kunst van hoe wij kijken naar specs, maar lets face it.. Fruity Loops en Cubase zullen gewoon heel vlot draaien op de low end 13". Fruity Loops draaide vroeger zelfs retesnel op m'n AMD Athlon XP 1800 (solocore 1533mhz clocksnelheid) ;).

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 06:23
Inderdaad, op mijn pentium 4 was fruityloops ook geen enkel probleem. De vraag is een beetje hoe het met de geluidskaar zit.
Of ga je een externe geluidskaart gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nika schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:11:
Ik ga een MacBook Pro aanschaffen :)

Verder (met het risico om een wellis/nietis discussie te starten): GLossy of Anti-glare. Zal veel tijd besteden aan web development. Dus lange uren, hoe zit het met die eye-strain? En (hoe mooi of lelijk is die "zilveren" rand om het scherm bij matte? Heb nu overigens een Dell XPS M1530, met een glossy scherm (waaraan ik me niet heel erg stoor), iemand een vergelijk daarover?
Wat betreft de zilvere rand:
Op YT staan filmjes die het verschil laten zien. Ik zou zeggen zoek even.
Hier nog een link . FF googlen en je vindt info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Vanx schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:49:
Hebben jullie een argument om mij over de streep te trekken?
Koop de MBP voor €900 (prachtprijs). De dag dat je hem koopt zul je erachter komen dat het de juiste beslissing was. TV kan je asltijd nog kopen en gebruik je veel minder vaak, dus ik zou niet bezuinigen op je laptop. Over een jaar zijn TV's ook weer een stuk goedkoper, dus dat komt vanzelf.

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik ben aan het twijfelen tussen een 15" en een 13". Ik wil er vooral gaan mee ontwikkellen en wil dus graag van ontwikkelaars hun ervaring vragen hieromtrent. Is de meerprijs het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Droned schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:47:
Ik ben aan het twijfelen tussen een 15" en een 13". Ik wil er vooral gaan mee ontwikkellen en wil dus graag van ontwikkelaars hun ervaring vragen hieromtrent. Is de meerprijs het waard?
Persoonlijk vind ik de meerprijs waard. Op het werk programmeer ik op een 13" MacBook en gelukkig heb ik een 2e scherm. Ik werk dat eigenlijk ook altijd op het externe scherm en gebruik de MacBook voor zoeken naar documentatie enzo. Thuis heb ik momenteel echter alleen een MacBook 13" en zonder extra scherm vind ik een IDE als XCode niet erg prettig werken. Dus wat mij betreft zijn er 2 opties voor ca. 1700 - 2000 Euro:
1. Een MacBook 13" en 2e scherm (bij voorkeur met Apple Cinema Display :)).
2. Een MacBook 15".

Als je goede ogen hebt is er zelfs nog de optie om de resolutie te verhogen op het 15" model. Uiteindelijk werkt 2 schermen (voor mij) altijd prettiger als 1 scherm, maar voor onderweg is de 15" bruikbaarder.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nika schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:11:
Een SSD lijkt me wel wat, maar wat betreft prijs houdt het gewoon op bij een 128GB disk.
Je kunt er beter eentje van Intel kopen of een vergelijkbare maar bestel ze niet bij Apple, die zijn minder goed wat betreft prestaties en het behouden van die prestaties. Met name het goed kunnen behouden van de prestaties is iets wat belangrijk is bij ssd's. Je moet dan wel de garantie vanuit Apple missen wat die ssd betreft maar die krijg je bij de winkel waar je 'm koopt.
Sjef_Arie schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:59:
Zou iemand kunnen vertellen wat de drop box folder in mijn macbook's public folder precies doet? Ik heb het geprobeert te googelen maar vind alleen resultaten over de dropbox.com service.
De naam doet het al vermoeden en de plek waar het staat ook: het is een map die publiek toegankelijk is en waarin anderen spullen voor jou kunnen dumpen. Handig voor als je op een netwerk zit en iemand wat naar je wil overzetten en je geen zin hebt in usb sticks. Het werkt overigens ook lokaal, dus andere gebruikers binnen OS X kunnen de spullen ook in die map gooien. Als je Finder actief hebt dan kun je onder het menu "Help" de woorden "drop box" intikken, krijg je bovenstaande tekst en uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:26
andromedaan schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:09:
[...]

Koop de MBP voor €900 (prachtprijs). De dag dat je hem koopt zul je erachter komen dat het de juiste beslissing was. TV kan je asltijd nog kopen en gebruik je veel minder vaak, dus ik zou niet bezuinigen op je laptop. Over een jaar zijn TV's ook weer een stuk goedkoper, dus dat komt vanzelf.
Waar koop jij die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Droned schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:47:
Het is wat mij betreft de meerprijs zeker waard. Ik vind ontwikkelen met een enkel beeldscherm te doen maar niet echt fijn. Als ik echt los moet, is een tweede scherm eigenlijk een must. Dan is de resolutie van de 13" gewoon niet toereikend. Bedenk dat je maar een enkel scherm extern kan aansluiten (externe oplossingen daargelaten). Als je dus graag twee schermen wilt, is de 15" eigenlijk de enige optie. Ik heb er zelf geen moment spijt van gehad en programmeer al jaren vrolijk java op de mijne.

Een tweede argument voor de 15" is de i5/i7 cpu. Tuurlijk, de C2D is makkelijk toereikend voor het normale dev-werk, maar je wilt natuurlijk de houdbaarheidsdatum van je dure aankoop zo lang mogelijk houden. Nogmaals, ik werk al bijna drie jaar naar volle tevredenheid op een C2D 2.2 GHz, dus het kan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
Ik sta op het punt ook een Macbook aan te schaffen.
Ik weet dat ik kan Googlen en misschien ook in het software forum moet zijn maar wellicht heeft iemand snel het antwoord hierop. Heeft OS X net zoals in Vista/Windows iets van ISS.

Zodat ik lokaal makkelijk websites kan opzetten en bewerken. Hoe heet dit in SL en hoe werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Apache draait standaard al onder OSX, samen met PHP als ik me niet vergis, enkel is Mysql niet aanwezig. Je zou ook voor een pakket ala 'MAMP' kunnen gaan, die alles installeerd voor je.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik gebruik zelf ook MAMP, werkt heel goed en makkelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
Frietsaus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:23:
Ik gebruik zelf ook MAMP, werkt heel goed en makkelijk. :)
is dit a la Xammp? Want dat vond ik juist vreselijk om mee te werken onder windows, was juist de reden dat ik voor iss ging.

Ik zal eens wat reviewtjes Googlen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
MacWolf schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:58:
[...]

Als je goede ogen hebt is er zelfs nog de optie om de resolutie te verhogen op het 15" model. Uiteindelijk werkt 2 schermen (voor mij) altijd prettiger als 1 scherm, maar voor onderweg is de 15" bruikbaarder.
Heb je wel een punt... 13'' mag dan wel stukje lichter en kleiner zijn, dus draagbaarder, maar is dit ook daadwerkelijk bruikbaarder? Naar mijns inziens is dit niet, en heb dan ook gekozen voor highres 15'', glossy omdat ik dat mooier vind, en toch vaak binnen zit. Ik zal volgend jaar ook wel veel onderweg zijn, maar denk toch dat 15'' dan prettiger is om mee te werken dan 13''. Ondanks het verschil in gewicht/grootte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Xampp onder Windows vond ik ook niet echt fijn werken, maar MAMP doet precies wat ik wil eigenlijk. MAMP.app starten en Apache, PHP en MySQL werken zonder gedoe. Mocht dat je niet bevallen kun je altijd de ingebouwde webserver van Mac OS X gebruiken, maar daar moet je zoals gezegd wel zelf MySQL aan toevoegen als je dat nodig hebt.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.