Voor degenen die hun High res anti-glare al binnen hebben: hoe bevallen de kleuren? Ik lees vaak dat ze "washed out" zijn vergeleken met die op de glossy schermen. Hoe ervaren jullie dit?
Verwijderd
Ik dacht dat ik eruit was maar zou toch graag nog wat advies willen omdat dit mijn eerste Mac is en tevens eerste laptop aanschaf. Ik heb geen kennis van het MAC waardoor ik niet weet hoe de verhoudingen zijn qua CPU in de praktijk.
Applicaties: Cubase 5 (evt via Bootcamp Win 7 als het in SL niet goed draait, Camera Raw, Adobe Photoshop (nu CS4 moet wel met de toekomst mee kunnen), Lightroom, Ableton Live en Logic Pro zijn de reden waarom ik een Mac wil aanschaffen. Internet (browsen, YT filmpjes en Myspace als ik onderweg ben).
- Ik werk met audio voornamelijk met VST's (= Virtual Studio Technologie (zoals Kontakt 4, Spectrasonic Trilian en Stylus RMX (dus CPU en geheugen zijn belangrijk))
- Geheugen naar 8 GB en SDD wil ik in de toekomst upgraden.
- Geluidskaart is van RME wordt via Firewire aangesloten.
- Antiglare Widescreen Display i.v.m. Photoshop. Is niet meer te verkrijgen zonder de Hi-Res
- Ik ben niet veel onderweg maar wel lang. Thuis sluit ik de MBP aan op een externe 20 of 22 inch monitor.
- Ik wil lang met de MPB doen > 3 jaar. Ik gebruik nu ook nog een P4 voor internet, word enz enz.
In eerste instantie wou ik het volgende aanschaffen:
MPB 15" i5 2.53GHz 540M
4GB geheugen 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB twee SO-DIMM's
256 MB GDDR3 Intel + NVIDIA GeForce GT 330M
met opties:
# 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
# MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display
# Mini DisplayPort to DVI Adapter
€ 1.942,08 (incl. studentenkorting)
Nadat de eerste vergelijkingen verschenen, las ik dat er niet veel verschil tussen de i5 2.53GHz en de i5 2.4GHz qua prestatie zat dus dacht ik dat deze uitvoering beter zou zijn:
MBP 15" i5 2.4GHz: 520M
# 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm (+ € 123,76!?!?)
€ 1.882,58 (inclusief studentenkorting, € 1.758,82 zonder de HDD 500/7200 upgrade)
Voor het gemak qua prijs vergelijking door Apple de HDD upgrade laten uitvoeren kan ik voor de bestelling nog beslissen of ik hetzelf wil doen.
Als ik de HDD upgrade zelf uitvoer zal het qua prijs niet veel uitmaken, 7200 rpm Hitachi Travelstar HD 7K500 85,00 voor de HDD, 10,50 voor de schroevendraaieres en er moet nog een behuizing om. Ik heb echter wel een extra HDD 320/5400 voor backup.
Toen ging ik rekenen en vroeg ik me af of het de extra € 240,19 niet waard is om nu te investeren in een:
MBP 15" i7 2.66GHz 620M
€ 2.122,77 (inclusief studentenkorting)
Het verschil tussen de
520M i5 (2.4GHz) en 620M i7 (2.66GHz) is voor mij € 240,19.
540M i5 en 620M i7 € 180,13
Wat natuurlijk veel geld blijft maar ja, ik ben ook al veel geld voor een MBP aan het uitgeven. Ik weet dus niet of dit prijsverschil het waard is?
De pro's en con's die ik kan verzinnen zijn i7 ten opzichte van, goedkoopste, i5:
Pro
sneller processor
Grafische 256MB meer
Con
batterij gaat minder lang mee i7/512MBGPU gebruikt meer energie
Ik hoop dat jullie, ervaren Mac gebruikers, willen helpen.
Excuses voor de uitgebreide tekst maar wou laten zien dat ik er wel overna gedacht heb.
Nog even wat NooB Mac vragen
1. moet ik een firewall en virusscanner voor de MBP aanschaffen?
2. Hoeveel bit is het Mac Snow Loapard OS? Omdat dit wel met meer dan 3 GB kan werken.
Alvast bedankt!!
Applicaties: Cubase 5 (evt via Bootcamp Win 7 als het in SL niet goed draait, Camera Raw, Adobe Photoshop (nu CS4 moet wel met de toekomst mee kunnen), Lightroom, Ableton Live en Logic Pro zijn de reden waarom ik een Mac wil aanschaffen. Internet (browsen, YT filmpjes en Myspace als ik onderweg ben).
- Ik werk met audio voornamelijk met VST's (= Virtual Studio Technologie (zoals Kontakt 4, Spectrasonic Trilian en Stylus RMX (dus CPU en geheugen zijn belangrijk))
- Geheugen naar 8 GB en SDD wil ik in de toekomst upgraden.
- Geluidskaart is van RME wordt via Firewire aangesloten.
- Antiglare Widescreen Display i.v.m. Photoshop. Is niet meer te verkrijgen zonder de Hi-Res
- Ik ben niet veel onderweg maar wel lang. Thuis sluit ik de MBP aan op een externe 20 of 22 inch monitor.
- Ik wil lang met de MPB doen > 3 jaar. Ik gebruik nu ook nog een P4 voor internet, word enz enz.
In eerste instantie wou ik het volgende aanschaffen:
MPB 15" i5 2.53GHz 540M
4GB geheugen 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB twee SO-DIMM's
256 MB GDDR3 Intel + NVIDIA GeForce GT 330M
met opties:
€ 1.942,08 (incl. studentenkorting)
Nadat de eerste vergelijkingen verschenen, las ik dat er niet veel verschil tussen de i5 2.53GHz en de i5 2.4GHz qua prestatie zat dus dacht ik dat deze uitvoering beter zou zijn:
MBP 15" i5 2.4GHz: 520M
# 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm (+ € 123,76!?!?)
€ 1.882,58 (inclusief studentenkorting, € 1.758,82 zonder de HDD 500/7200 upgrade)
Voor het gemak qua prijs vergelijking door Apple de HDD upgrade laten uitvoeren kan ik voor de bestelling nog beslissen of ik hetzelf wil doen.
Als ik de HDD upgrade zelf uitvoer zal het qua prijs niet veel uitmaken, 7200 rpm Hitachi Travelstar HD 7K500 85,00 voor de HDD, 10,50 voor de schroevendraaieres en er moet nog een behuizing om. Ik heb echter wel een extra HDD 320/5400 voor backup.
Toen ging ik rekenen en vroeg ik me af of het de extra € 240,19 niet waard is om nu te investeren in een:
MBP 15" i7 2.66GHz 620M
€ 2.122,77 (inclusief studentenkorting)
Het verschil tussen de
520M i5 (2.4GHz) en 620M i7 (2.66GHz) is voor mij € 240,19.
540M i5 en 620M i7 € 180,13
Wat natuurlijk veel geld blijft maar ja, ik ben ook al veel geld voor een MBP aan het uitgeven. Ik weet dus niet of dit prijsverschil het waard is?
De pro's en con's die ik kan verzinnen zijn i7 ten opzichte van, goedkoopste, i5:
Pro
sneller processor
Grafische 256MB meer
Con
batterij gaat minder lang mee i7/512MBGPU gebruikt meer energie
Ik hoop dat jullie, ervaren Mac gebruikers, willen helpen.
Excuses voor de uitgebreide tekst maar wou laten zien dat ik er wel overna gedacht heb.
Nog even wat NooB Mac vragen
2. Hoeveel bit is het Mac Snow Loapard OS? Omdat dit wel met meer dan 3 GB kan werken.
Alvast bedankt!!
OSX is 64bit, anders leveren ze ze niet met 4/8GB natuurlijk 
Persoonlijk vind ik, zeker met korting en als je toch al de 500GB/7.2k wil hebben het prijsverschil tussen de i5's en i7's minimaal.
Persoonlijk vind ik, zeker met korting en als je toch al de 500GB/7.2k wil hebben het prijsverschil tussen de i5's en i7's minimaal.
Nee. Firewall zit ingebouwd en virusscanner.. Wel er zijn geen virussen dus wat die precies uit zou halen weet ik nog niet.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:06:
Strict gezien 32-bit tenzij je zelf de 64-bit kernel aanslingert of op een Xserve draait. Maar als je op een 64-bit capable machine draait, dan springt de kernel in een soort speciale semi-64-bit mode waardoor je opeens wel meer dan 4GiB per proces kunt gebruiken, mits dat proces zelf wel 64-bit is natuurlijk. Dat is gedaan vanwege drivercompatibiliteit-- met een 64-bit kernel moeten opeens ook alle extensions 64-bit zijn, en dat is nog niet zo. Maar voor je apps maakt de kernel niets uit. Het komt er op neer: met een Mac hoef je niet na te denken over 32-bit of 64-bit, want dat gaat gewoon goed.2. Hoeveel bit is het Mac Snow Loapard OS? Omdat dit wel met meer dan 3 GB kan werken.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik wil alvast een wireless keyboard voor mijn macbook pro bestellen. Nu wil ik de internationale usa versie, dus met links bovein het ~ en ` teken. en een liggende, kleine enter. Welke van deze twee is het ?:
http://www.mailamac.nl/in...56d6f9ddfb2302cd3e1f0a18c
De eerste link gaat naar een toetsenbord met USA-indeling, dit staat in het rood onder de algemene info, dus die moet je hebbenclonedonkey schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:09:
Ik wil alvast een wireless keyboard voor mijn macbook pro bestellen. Nu wil ik de internationale usa versie, dus met links bovein het ~ en ` teken. en een liggende, kleine enter. Welke van deze twee is het ?:
The Dude abides!
Dacht ik zelf ook al. Dit is toch ook het meest voorkomende toetsenbord als ik het goed heb begrepen ?!
Ik heb pas het 15" basis model besteld, met hi-res antiglare scherm. Vandaag de bevestiging gehad dat mijn bestelling verzonden is. De verwachte leverdatum is 11 à 12 mei. Ik ga hier zelf een andere harde schijf in plaatsen; een Seagate Momentus, 500GB, 7200RPM (AS versie, niet ASG). Dit is goedkoper dan het door Apple te laten doen en deze harde schijf is sneller dan de 500GB, 7200RPM harde schijf van Hitachi die Apple plaatst.
Not trying to pretend the enemy that I am.
De USA versie, de 1e link dus dat is toch een beetje de zelfde layout als deze ? Daar zit ik namelijk nu op te typen en volgens mij is dat ook gewoon usa versie :
http://strony.aster.pl/ba...itech_UltraX_Keyboard.jpg
http://strony.aster.pl/ba...itech_UltraX_Keyboard.jpg
Weet iemand soms een goede verdeler voor macbook pro met AZERTY keyboard layout?
Hallo,
Ik heb zojuist een reactie geplaatst in een ander topic mbt het aansluiten van je mbp aan een (in mijn geval) oude televisie. Aangezien jullie misschien weten wat ik in mijn situatie moet kopen, plaats ik hieronder even de link:
reAaa in "mini-Displayport aansluiten op tv"
Ik heb zojuist een reactie geplaatst in een ander topic mbt het aansluiten van je mbp aan een (in mijn geval) oude televisie. Aangezien jullie misschien weten wat ik in mijn situatie moet kopen, plaats ik hieronder even de link:
reAaa in "mini-Displayport aansluiten op tv"
Een willekeurige belgische?Droned schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:36:
Weet iemand soms een goede verdeler voor macbook pro met AZERTY keyboard layout?
Daar verschillen de meningen overArie schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:46:
Ik ga hier zelf een andere harde schijf in plaatsen; een Seagate Momentus, 500GB, 7200RPM (AS versie, niet ASG). Dit is goedkoper dan het door Apple te laten doen en deze harde schijf is sneller dan de 500GB, 7200RPM harde schijf van Hitachi die Apple plaatst.

Ik heb zelf juist een losse 500GB Hitachi 7K500 gekocht omdat ik had gelezen dat Apple standaard Seagate Momentus schijven levert in de MBP's
Over het algemeen komen die beter uit de vergelijkende reviews, maar wellicht heb jij dan andere reviews gelezen. Overigens heb ik tot nu toe altijd 7200rpm Seagate harddisks in mijn laptops geplaatst.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Haha, precies omgekeerdCanaria schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:25:
[...]
Daar verschillen de meningen over
Ik heb zelf juist een losse 500GB Hitachi 7K500 gekocht omdat ik had gelezen dat Apple standaard Seagate Momentus schijven levert in de MBP's
Over het algemeen komen die beter uit de vergelijkende reviews, maar wellicht heb jij dan andere reviews gelezen. Overigens heb ik tot nu toe altijd 7200rpm Seagate harddisks in mijn laptops geplaatst.
Dan moet je even terug lezen. Er staat dat iets als VMware een trucje gebruikt om het geheugengebruik laag te houden en dat trucje heet swappen. Met andere woorden, er wordt altijd geswapt en dat kun je dus ook niet oplossen door er meer geheugen in te stoppen. Daarnaast moet je bij virtualisatie altijd goed opletten wat je aan geheugen toewijst want veel geheugen aan een vm toewijzen kan zelfs voor een degradatie in performance zorgen. Zie hiervoor de documentatie van o.a. VMware. Overigens is juist het swappen 1 van de redenen waarom je een ssd zou willen, swappen is normaliter traag maar met een snelle ssd juist niet (zie het grote ssd topic hier).Bosmonster schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:14:
[...]
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen.
Als je meer geheugen toewijst hoeft er minder (of zelfs bijna niet) geswapt te worden en is de trage HD factor niet zo belangrijk meer.
Voor VM wil je juist veel geheugen om het swappen te vermijden. Dat is juist waar je VM sneller van wordt. Een snellere HD ga je niet of nauwelijks merken, want swappen blijft traag.
Verder zijn er andere zaken zoals virusscannen, updates/software installeren, opstarten, etc. die ook aardig wat van de schijf vergen. Zowel geheugen als i/o zijn van belang waarbij het laatste vaak vergeten/onderkent wordt. Test het maar eens of zoek op internet naar de verslagen van mensen die dat hebben gedaan.
Harde schijven hebben technische limitaties waar je rekening mee moet houden en waar ik ook op doelde. Het enige voordeel van vm's naar een andere schijf zetten is de ademruimte die je krijgt op je OS X schijf waardoor OS X responsiever wordt. De vm's zullen niet sneller draaien, al helemaal niet bij meerdere vanwege de technische limitaties van hdd technologie. Dit is wat me opviel toen ik er mee ben gaan testen. Dit is alleen niet echt het probleem of het punt, je zit met het feit dat je een laptop hebt en dan nog eens een externe hdd moet mee slepen (tenzij je je optical drive vervangt door een hdd) wat het geheel minder praktisch maakt. Het ging mij meer om het praktische aspect.peak schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:55:
Ik zei dat je de load kunt verdelen. Dus 1 VM op je OSX schijf en de andere 2 op je externe schijf. Dit maakt het allemaal veel sneller dan alles van 1 schijf te draaien.
Tuurlijk gaat het trager als je veel meer VM's wilt gaan draaien, maar daar ging het voorbeeld niet over.
Verwijderd
hmmmbartvb schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:18:
[...]
De nieuwe MBPs doen dat dus wel via mini Displayport 1.1a, werkt helaas niet met alle mini-DP -> HDMI adapters, zie een paar pagina's terug.
Ik heb mijn macbook pro (15,4 inch, 2,66 intel core 2 duo) op 25-03-2010 gekocht en ik vroeg mij af of het dan normaal is dat ik niet het nieuwste 2010 model heb gekregen.
ik heb pas achteraf gezien dat het om een MacBook Pro (15-inch, Mid 2009) gaat.
kan ik hier iets aandoen of is dit mijn eigen fout? ik geloof dat de 2010 modellen al voor die datum officieel op de markt waren gezet toch?
Zie hier. De refresh was pas op 13-4. Iets meer dan 2 weken nadat jij je MBP hebt gekocht.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 03:40:
[...]
hmmm
Ik heb mijn macbook pro (15,4 inch, 2,66 intel core 2 duo) op 25-03-2010 gekocht en ik vroeg mij af of het dan normaal is dat ik niet het nieuwste 2010 model heb gekregen.
ik heb pas achteraf gezien dat het om een MacBook Pro (15-inch, Mid 2009) gaat.
kan ik hier iets aandoen of is dit mijn eigen fout? ik geloof dat de 2010 modellen al voor die datum officieel op de markt waren gezet toch?
[ Voor 0% gewijzigd door StarC op 27-04-2010 06:30 . Reden: tikfout ]
Gisteren m'n nieuwe Macbook Pro 15" i5 2.4 GHz high-res binnengekregen van de online store, en wanneer ik het scherm beweeg verschijnen er regelmatig verticale rode lijnen en flikkerende pixels op het scherm
Vast de laatste op de werkdag geweest bij de scherm-Chinezen. Gewoon maar een 'koop-op-afstandje' van maken? Heb geen zin in een reparatiemolen, en lijkt me ook niet acceptabel bij dit DOA gevalletje.
Je kan natuurlijk ook even met apple bellen en voorstellen dat zij je een nieuwe sturen. Als er niet wordt meegewerkt kan je de medewerker van apple altijd nog wijzen op jou recht gebruik te maken van de wet koop op afstand.Sfynx schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 07:06:
Gisteren m'n nieuwe Macbook Pro 15" i5 2.4 GHz high-res binnengekregen van de online store, en wanneer ik het scherm beweeg verschijnen er regelmatig verticale rode lijnen en flikkerende pixels op het schermVast de laatste op de werkdag geweest bij de scherm-Chinezen. Gewoon maar een 'koop-op-afstandje' van maken? Heb geen zin in een reparatiemolen, en lijkt me ook niet acceptabel bij dit DOA gevalletje.
Tja, het vraag is of het jou het extra geld waard is. Ik ben zelf wel voor de i7 gegaan maar ik gebruik deze machine de hele dag door voor werk, daarnaast is het idee dat de laptop zeker 3 jaar meegaat en geheugen/harddisk kun je prima upgraden dit itt de processor. Daarom dus nu maar meteen investeren in een processor die iets van 15% sneller is dan de snelste i5 (IIRC).De pro's en con's die ik kan verzinnen zijn i7 ten opzichte van, goedkoopste, i5:
Uit de Anandtech review:
http://anandtech.com/show...book-pro-the-one-to-get/3
While I don't believe there's much reason to go for the 2.53GHz over the 2.40GHz model (L3 cache size remains the same, clock speed goes up by a small amount), the Core i7 is actually pretty decent. For a 22% increase in total system cost you end up with 11 - 15% better performance in CPU bound applications. It actually even feels snappier in general use as well.
I'd still suggest opting for an SSD before considering any CPU upgrades, but if you're looking to keep your new MacBook Pro for a while the Core i7 is worth it.
[ Voor 40% gewijzigd door bartvb op 27-04-2010 08:44 ]
Mijn Windows 7 VM is toch echt opmerkelijk veel sneller en responsiever geworden door het uitbreiden van het geheugen van 4GB naar 6GB (ik heb nu nog een MacBook uit 2008) hoewel ik niet meer geheugen heb toegewezen (2GB). Hij loopt nu soepel en ik kan snel wisselen tussen Mac OS-applicaties en de VM. Ik geloof wel dat het geheugengebruikt door VMWare laag gehouden wordt, maar daarbij wordt zeker rekening gehouden met het beschikbare geheugen. Hoe meer geheugen er beschikbaar is, hoe minder er wordt geswapt. Had ik in plaats van 2GB extra een SSD geplaatst, dan zou de snelheidswinst minder zijn geweest.ppl schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:14:
[...]
Dan moet je even terug lezen. Er staat dat iets als VMware een trucje gebruikt om het geheugengebruik laag te houden en dat trucje heet swappen. Met andere woorden, er wordt altijd geswapt en dat kun je dus ook niet oplossen door er meer geheugen in te stoppen. Daarnaast moet je bij virtualisatie altijd goed opletten wat je aan geheugen toewijst want veel geheugen aan een vm toewijzen kan zelfs voor een degradatie in performance zorgen.
Ik weet dat het beter is voor de algehele performance om niet onevenredig veel geheugen aan de VM toe te kennen. Als er totaal maar 2GB beschikbaar is, en je zet een VM met Windows XP op 1GB dan is die traag, maar zodra je dat verlaagt naar 512MB dan wordt de VM veel sneller.
Niet noodzakelijk, het hoeft enkel AZERTY te zijn.
Apple plaatst op dit moment harde schijven van Hitachi. De harde schijf die jij nu los gekocht hebt, plaatst Apple letterlijk in zijn nieuwe MacBook Pros. In het verleden heeft Apple inderdaad wel harde schijven geplaatst van Seagate, maar dit waren Momentus harde schijven van het type ASG. Dit leverde veel problemen op omdat hier een ingebouwde schokprotectie in zat, daarom wordt aangeraden om te kiezen voor een AS versie die deze problemen niet hebben. Er zijn twee harde schijven die in de verschillende tests het beste scoren en dat zijn de Western Digital Black en de Seagate Momentus (AS versie). Beiden scoren significant beter dan de geleverde Hitachi harde schijven. De ene keer wint de Western Digital het, de andere keer de Seagate. Alleen Seagate levert echter ook een 500GB harde schijf, terwijl Western Digital blijft steken op 320GB. Western Digital produceert wel 500GB harde schijven en zelfs 1TB harde schijven sinds kort, maar deze zijn van het type Blue en presteren niet zo goed als het type Black. De enige harde schijven die het winnen van de Seagate Momentus en de Western Digital Black zijn op dit moment SSD's, maar de prijs per GB is hiervan nog erg hoog.Canaria schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:25:
[...]
Daar verschillen de meningen over
Op de verschillende internationale Apple-fora melden toch heel wat gebruikers een Seagate te hebben gekregen in hun MBP. Ik wil dat risico gewoon niet nemen.Arie schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:37:
[...]
Apple plaatst op dit moment harde schijven van Hitachi. De harde schijf die jij nu los gekocht hebt, plaatst Apple letterlijk in zijn nieuwe MacBook Pros.
Ik heb tientallen (vergelijkende) reviews gelezen en vaak genoeg was de conclusie dat de Hitachi 7K500 gewoon de betere schijf was. Ook vond ik de nuanceringen in de reviews waar de Seagate 'won' in het voordeel spreken van de Hitachi. Maar goed, ik houd het in de gaten, ik kan natuurlijk altijd nog een Seagate kopen als de Hitachi tegenvalt. Het is ook pas sinds de 7K500 dat ik een Hitachi durf te nemen, zoals gezegd heb ik de afgelopen jaren heel wat Seagates in mijn Macs geschroefd[...]
Er zijn twee harde schijven die in de verschillende tests het beste scoren en dat zijn de Western Digital Black en de Seagate Momentus (AS versie). Beiden scoren significant beter dan de geleverde Hitachi harde schijven. De ene keer wint de Western Digital het, de andere keer de Seagate.
[edit]
De reden dat ik nog geen SSD neem is niet zozeer de prijs maar meer dat ik toch echt minimaal 200GB nodig heb en alleen een Intel SSD wil. Ik wacht dus op de aangekondigde Postvilles van 300 en 600GB.
[ Voor 7% gewijzigd door Canaria op 27-04-2010 10:33 ]
Onder bootcamp met Windows 7 heb ik erg slechte graphics performance. Ik heb wat benchmarks gedraaid en in b.v. WoW is de OSX versie bijna twee keer zo snel, wat op mijn 13 inch met 9400M precies omgekeerd was. CoD zou ook veel sneller moeten draaien onder Windows maar ook die presteert zeer matig vergeleken met de OSX versie.
Ik heb de standaard bootcamp drivers erop gezet. Misschien eens de nieuwe nvidia drivers proberen? Ik kan me echter niet voorstellen dat dat zo'n groot snelheidsverschil veroorzaakt.
Ik heb de standaard bootcamp drivers erop gezet. Misschien eens de nieuwe nvidia drivers proberen? Ik kan me echter niet voorstellen dat dat zo'n groot snelheidsverschil veroorzaakt.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Vergis je niet, dat kan een wezenlijk verschil maken.
Op m'n vorige notebook (HP 8710W met Quadro FX1600M) maakte stockdriver Windows en een nieuwe GeForce-driver een verschil in prestaties en wel / geen glitches hebben tijdens gaming.
Op m'n vorige notebook (HP 8710W met Quadro FX1600M) maakte stockdriver Windows en een nieuwe GeForce-driver een verschil in prestaties en wel / geen glitches hebben tijdens gaming.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, en no harm in trying. Maar ik kan me niet onttrekken aan het idee dat er nog wat bugs zitten in de bootcamp support op de nieuwe MBPs. Het ding wordt ook ontzettend heet in Windows 7, zelfs als ik alleen maar aan het web browsen ben.
Ik heb jullie advies nodig 
Mijn mac is een paar weken terug gevallen, 40 cm kwam net terecht op het scharnier.
Gevolg is dat het aluminium een klein beetje is verbogen.
Pics!

Ik heb dit opgegeven bij de inboedelverzekering en de schade is gedekt
Alleen zit ik nu met het volgende probleem.
De schade is +/- 1700 euro daarmee is de mac total loss.
Het scherm moet vervangen worden, het aluminium van het schermen het scherm is in totaal 1 onderdeel, 580 euro.
Apple Hardware Test geeft een probleem met de grafische kaart aan, logic board 1050 euro.
Komen dan nog arbeidsuren bij natuurlijk.
Nu is het probleem, op dat deukje na heb ik de 2 dagen dat ik hem nog heb gebruikt NIETS gemerkt, hij werkt nog gewoon zover ik kon zien.
Het model dat ik heb (Mid 2009) heeft 2 grafische kaarten, mogelijk merk ik nooit iets van de gevonden fout door de juiste kaart te activeren (dit model moet immers opnieuw aanloggen om de kaart te wisselen)
De keus dit ik heb is:
1. Scrappen van de oude macbook, ik mag een nieuwe kopen en krijg 1750 euro schade uitgekeerd.
Ik krijg de mac niet meer terug en zal niet zelf de gegevens eraf kunnen halen en kunnen wissen, ik moet vertrouwen op de blauwe ogen van de verzekering/apple repair center
2. Oude macbook terug krijgen, de restwaarde komt in mindering op de 1700 euro, ik heb nog geen bedrag dat ik aan de restwaarde mag hangen, al werd +/- 200 euro genoemd. Dat zou een uitkering van 1500 euro betekenen.
Nu heb ik wel een backup gemaakt op de timecapsule, maar hoe betrouwbaar is dat?
Als ik de mac terug krijg heb ik een mogelijk werkende mac en mijn data terug, maar moet wel 250 bijlappen voor een nieuwe mac ....
Nog een belangrijke vraag, weet iemand of de Apple Hardware Test aangeeft welke kaart defect is als er iets wordt gevonden?
Info over Apple Hardware Test: http://support.apple.com/kb/HT1509
Mijn mac is een paar weken terug gevallen, 40 cm kwam net terecht op het scharnier.
Gevolg is dat het aluminium een klein beetje is verbogen.
Pics!

Ik heb dit opgegeven bij de inboedelverzekering en de schade is gedekt
Alleen zit ik nu met het volgende probleem.
De schade is +/- 1700 euro daarmee is de mac total loss.
Het scherm moet vervangen worden, het aluminium van het schermen het scherm is in totaal 1 onderdeel, 580 euro.
Apple Hardware Test geeft een probleem met de grafische kaart aan, logic board 1050 euro.
Komen dan nog arbeidsuren bij natuurlijk.
Nu is het probleem, op dat deukje na heb ik de 2 dagen dat ik hem nog heb gebruikt NIETS gemerkt, hij werkt nog gewoon zover ik kon zien.
Het model dat ik heb (Mid 2009) heeft 2 grafische kaarten, mogelijk merk ik nooit iets van de gevonden fout door de juiste kaart te activeren (dit model moet immers opnieuw aanloggen om de kaart te wisselen)
De keus dit ik heb is:
1. Scrappen van de oude macbook, ik mag een nieuwe kopen en krijg 1750 euro schade uitgekeerd.
Ik krijg de mac niet meer terug en zal niet zelf de gegevens eraf kunnen halen en kunnen wissen, ik moet vertrouwen op de blauwe ogen van de verzekering/apple repair center
2. Oude macbook terug krijgen, de restwaarde komt in mindering op de 1700 euro, ik heb nog geen bedrag dat ik aan de restwaarde mag hangen, al werd +/- 200 euro genoemd. Dat zou een uitkering van 1500 euro betekenen.
Nu heb ik wel een backup gemaakt op de timecapsule, maar hoe betrouwbaar is dat?
Als ik de mac terug krijg heb ik een mogelijk werkende mac en mijn data terug, maar moet wel 250 bijlappen voor een nieuwe mac ....
Nog een belangrijke vraag, weet iemand of de Apple Hardware Test aangeeft welke kaart defect is als er iets wordt gevonden?
Info over Apple Hardware Test: http://support.apple.com/kb/HT1509
Nothing to see here
Mjah, deze (voor jou nog werkende) macbook terugkrijgen voor 200 euro is toch wel een mooie deal als je het mij vraagt.
Ik zou ook 1500 terugvragen, deze Macbook houden en een nieuwe kopen. Heb je er feitelijk 2 voor de prijs van 1...
Mijn macbook is nog niet gevallen maar heeft wel al stootschade en dat soort dingen, gaat echt heel snel, al loop je gewoon met de Macbook in je hand en je stoot zachtjes tegen bijv. een deur aan dan deukt het aluminium alweer in. Het is echt heel zacht...
Mijn macbook is nog niet gevallen maar heeft wel al stootschade en dat soort dingen, gaat echt heel snel, al loop je gewoon met de Macbook in je hand en je stoot zachtjes tegen bijv. een deur aan dan deukt het aluminium alweer in. Het is echt heel zacht...
Remember: beter een deukje dan een scheur.
Serieus, ik vind een deuk lang niet zo storend als een scheurtje. Er kan niks in of uit, er is genoeg ruimte binnenin voor een paar deukjes en de integriteit van de behuizing blijft intact.
Bovendien vind ik het er best stoer uitzien.
Ik zou ook de restwaarde-optie doen. Zie het zo: zou jij deze laptop, die het nog goed doet, kopen voor €250? Ik wel. Misschien jij ook.
Serieus, ik vind een deuk lang niet zo storend als een scheurtje. Er kan niks in of uit, er is genoeg ruimte binnenin voor een paar deukjes en de integriteit van de behuizing blijft intact.
Ik zou ook de restwaarde-optie doen. Zie het zo: zou jij deze laptop, die het nog goed doet, kopen voor €250? Ik wel. Misschien jij ook.
Dat deukje is het probleem niet iddremmelt schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:03:
Remember: beter een deukje dan een scheur.
Maarrrr: Apple Hardware Test geeft een probleem met de grafische kaart aan.
Maar ik begrijp dat jij m wel wil kopen voor 250 euro
[ Voor 4% gewijzigd door itsme op 27-04-2010 13:14 ]
Nothing to see here
Je kan natuurlijk overschakelen op de andere GPU, echter kan ik geen garantie geven dat de MB Pro blijft werken zoals hij zou moeten werken. In ieder geval raad ik je aan om de GPU zo min mogelijk te belasten 
En anders wil ik hem nu ook wel voor 250,- van je overnemen
En anders wil ik hem nu ook wel voor 250,- van je overnemen
Zijn er mensen die http://www.buy4me.nl/Producten.html kennen?
Hun prijzen scheelt toch wel erg veel met de AppleStore.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Verwijderd
Geen ervaring mee maar als je korting wilt kan je ook via het TUD linkje bestellen.
*knip*
Dat linkje kun je via Surfspot bereiken.
*knip*
Dat linkje kun je via Surfspot bereiken.
[ Voor 31% gewijzigd door Hoedje op 27-04-2010 22:04 ]
Verwijderd
@itsme
ik zou het hardeschijf hulp programma gebruiken, daarna maak je een directe clone in een formaat die je ook makkelijk weer terug kan zetten.
ik zou het hardeschijf hulp programma gebruiken, daarna maak je een directe clone in een formaat die je ook makkelijk weer terug kan zetten.
Hmm, de 15" i7 hires anti glare is goedkoper dan via de TUD link. En: Betalen bij afhalen is mogelijk. Je kan het er op wagen, als het dan toch niks blijkt te zijn, kan je dan toch alsnog de boel annuleren.Xanion schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:42:
Gaat de wet koop op afstand eigenlijk ook op als je het product afhaalt?
Zeker, aangezien de koop/verkoop overeenkomst gesloten werd op afstand. Als je die nu achteraf gaat ophalen of niet maakt niet uit.remmelt schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:35:
[...]
Gaat de wet koop op afstand eigenlijk ook op als je het product afhaalt?
Zie ook : Via internet bestellen, afhalen: wet kopen op afstand?
Je hebt gelijk, er melden inderdaad ook diverse mensen dat zij een Seagate harde schijf hebben ontvangen. Dit is trouwens wel het type ASG, wat ik niemand aanraad. In plaats daarvan ben je beter af met het type AS, zoals ik eerder al schreef.Canaria schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:30:
[...]
Op de verschillende internationale Apple-fora melden toch heel wat gebruikers een Seagate te hebben gekregen in hun MBP. Ik wil dat risico gewoon niet nemen.
Klik hier voor een mooie vergelijkende test van nog geen maand geleden. Hier komen de Seagate en de Western Digital die ik eerder noemde bijvoorbeeld als beste uit de bus.Canaria schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:30:
[...]
Ik heb tientallen (vergelijkende) reviews gelezen en vaak genoeg was de conclusie dat de Hitachi 7K500 gewoon de betere schijf was. Ook vond ik de nuanceringen in de reviews waar de Seagate 'won' in het voordeel spreken van de Hitachi. Maar goed, ik houd het in de gaten, ik kan natuurlijk altijd nog een Seagate kopen als de Hitachi tegenvalt. Het is ook pas sinds de 7K500 dat ik een Hitachi durf te nemen, zoals gezegd heb ik de afgelopen jaren heel wat Seagates in mijn Macs geschroefd
De prijs is ook niet mijn grootste bezwaar tegen SSD's, maar ook de grootte. Vandaar voor nu ook mijn keuze voor de Seagate en niet voor de Western Digital.Canaria schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:30:
[edit]
De reden dat ik nog geen SSD neem is niet zozeer de prijs maar meer dat ik toch echt minimaal 200GB nodig heb en alleen een Intel SSD wil. Ik wacht dus op de aangekondigde Postvilles van 300 en 600GB.
Gebeld, wat testjes gedaan (SMC, PRAM etc resetten, updates, etc.), geen effect (het scherm doet ook al vreemd als ik 'm beweeg tijdens het bootproces met het apple logo). Conclusie: hardwaredefect.StarC schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 07:30:
[...]
Je kan natuurlijk ook even met apple bellen en voorstellen dat zij je een nieuwe sturen. Als er niet wordt meegewerkt kan je de medewerker van apple altijd nog wijzen op jou recht gebruik te maken van de wet koop op afstand.
Ik heb gekozen voor de geldteruggave binnen de afkoelperiode, omdat ik over 3 dagen naar het buitenland vertrek voor langere tijd en ik liever direct na aflevering een nieuwe computer wil testen (ivm het makkelijke omruilen in die periode). Dan koop ik later wel een nieuwe als ik dat wel kan doen, wel jammer dat nu m'n oude Macbook met defecte accu mee moet, misschien dat ik nog wel even snel een nieuwe accu laat testen in een Mac store... beetje prijzig alleen.
Al met al prima afgehandeld. Heb nog niet echt anderen gevonden met hetzelfde probleem met het hi-res 15" MBP scherm, misschien gewoon een "bad luck" kwestie bij de assemblage.
Snap ik, maar de mac is nu in t repair center, dus als ik m inlever krijg ik m niet meer terug en moet ik op de timecapsule backup vertrouwen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:27:
@itsme
Nothing to see here
Verwijderd
is dit ook geldig voor Belgische klanten ?Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:11:
Geen ervaring mee maar als je korting wilt kan je ook via het TUD linkje bestellen.
*knip*
[ Voor 8% gewijzigd door Hoedje op 27-04-2010 22:04 ]
als je een azerty tobo wilt niet. er zijn ook linkjes van belgische instellingen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:49:
[...]
is dit ook geldig voor Belgische klanten ?
Yep, dat klopt helemaal en was ook min of meer de strekking van het verhaal. Zowel een ssd als meer geheugen zijn alleen geen zilveren kogel voor virtualisatie. Je zult op beide gebieden moeten verbeteren en dat combineren met zinnige instellingen voor de vm.Canaria schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 07:58:
Ik geloof wel dat het geheugengebruikt door VMWare laag gehouden wordt, maar daarbij wordt zeker rekening gehouden met het beschikbare geheugen. Hoe meer geheugen er beschikbaar is, hoe minder er wordt geswapt. Had ik in plaats van 2GB extra een SSD geplaatst, dan zou de snelheidswinst minder zijn geweest.
Yep, het is nogal afhankelijk van welk OS je draait. Bij het ene OS moet je hoeveelheid x instellen en bij de ander maar de helft. Meeste mensen draaien hun WinXP vm's met 512MB en hun Win7 vm's met 1 of 2 GB aan geheugen. Maar goed, er zijn zat ervaringen en knowledge base artikelen te vinden hierover.Ik weet dat het beter is voor de algehele performance om niet onevenredig veel geheugen aan de VM toe te kennen. Als er totaal maar 2GB beschikbaar is, en je zet een VM met Windows XP op 1GB dan is die traag, maar zodra je dat verlaagt naar 512MB dan wordt de VM veel sneller.
Wat betreft 250 GB zijn er aardig wat goede ssd's te vinden (voornamelijk Indilinx Barefoot controllers trouwens) maar wil je hoger dan wordt het heel wat lastiger. Meestal kom je dan bij de PCI Express oplossingen terecht en dat werkt niet in een laptop. Als je echter net als Canaria ook de eis stelt dat het van Intel moet komen dan wordt het al helemaal lastig. De grootte hoeft echter geen probleem te zijn. Zeker niet nu Apple standaard ook een 512 GB ssd optie aanbiedt. Ik ben reuze benieuwd naar wat die ssd aan performance weet neer te zetten en hoe het met performance degradatie om gaat (de ssd's die bij vorige generaties MBP's werden aangeboden waren op die 2 gebieden niet erg sterk).Arie schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:34:
De prijs is ook niet mijn grootste bezwaar tegen SSD's, maar ook de grootte. Vandaar voor nu ook mijn keuze voor de Seagate en niet voor de Western Digital.
Oh, maar dan is 't simpel. Aannemend dat je die backup gedraaid hebt direct voor je 'm ingeleverd hebt, is die volledig en kun je daarmee vrijwel exact je systeem restoren naar een nieuwe computer. (Vrijwel omdat time machine wat dingen zoals caches enzo overslaat).itsme schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:06:
[...]
Snap ik, maar de mac is nu in t repair center, dus als ik m inlever krijg ik m niet meer terug en moet ik op de timecapsule backup vertrouwen.
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
# Keyboard (Dutch) & User's Guide (English)
# Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Keyboard (US) & User's Guide (English)
Dit is al een keer aanbod gekomen in dit topic, maar ik het antwoord niet vinden. Ik heb een MacBook Pro besteld met een Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) , ervan uitgaand dat het degene is met de langere shift knop. Blijkbaar dus niet.
Ik ga ze dus een mail sturen om het te wijzigen in een Keyboard (US) maar ik vraag me af of dit ook een verlicht toetsenbord betreft anders heeft het geen zin. Iemand ervaring met dit probleem?
Dit is al een keer aanbod gekomen in dit topic, maar ik het antwoord niet vinden. Ik heb een MacBook Pro besteld met een Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) , ervan uitgaand dat het degene is met de langere shift knop. Blijkbaar dus niet.
Ik ga ze dus een mail sturen om het te wijzigen in een Keyboard (US) maar ik vraag me af of dit ook een verlicht toetsenbord betreft anders heeft het geen zin. Iemand ervaring met dit probleem?
Ook het US- keyboard is gewoon verlicht. Geen zorgen.mduman86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:02:
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
Echter, omdat je dus een laptop wilt met zo'n toetsenbord, kan de levertijd dus wel wat langer worden, dan de oorspronkelijke levertijd die je had.
Bedankt, even een mail gestuurd om het te wijzigen. Hopen dat het voor elkaar komt.Starbolt schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:07:
[...]
Ook het US- keyboard is gewoon verlicht. Geen zorgen.
Echter, omdat je dus een laptop wilt met zo'n toetsenbord, kan de levertijd dus wel wat langer worden, dan de oorspronkelijke levertijd die je had.
Verwijderd
Heb iets meer dan een weekje mijn eerste mac besteld, namelijk die nieuwe macbook pro 13". En nu zit ik met enkele vraagjes:
- Deze heeft dus maar 1 ingang/uitgang voor microfoon/geluid. Is er een mogelijkheid (soort adaptertje ofzo?) om toch een microfoon en een koptelefoon aan te sluiten? Een alternatief is natuurlijk een externe geluidskaart, maar dit zou ik liever niet doen want dit zal dan volgens mij meer kosten dan zo'n adaptertje (indien dit bestaat). Of als iemand een goede externe (en goedkope!) geluidskaart weet mag je altijd een linkje geven.
- Ik heb een externe schijf die van het type NTFS is. Ik zou daar graag ook op kunnen schrijven met mijn mac. Wat zijn de ervaringen met software zoals NTFS-3G. Ik heb het dan vooral over snelheid en stabiliteit. Haalt dat 20Megabyte/s?
- En heb nu ook een nieuwe harde schijf, als welk type formatteer ik dit best om te gebruiken voor zowel windows als mac?
- Deze heeft dus maar 1 ingang/uitgang voor microfoon/geluid. Is er een mogelijkheid (soort adaptertje ofzo?) om toch een microfoon en een koptelefoon aan te sluiten? Een alternatief is natuurlijk een externe geluidskaart, maar dit zou ik liever niet doen want dit zal dan volgens mij meer kosten dan zo'n adaptertje (indien dit bestaat). Of als iemand een goede externe (en goedkope!) geluidskaart weet mag je altijd een linkje geven.
- Ik heb een externe schijf die van het type NTFS is. Ik zou daar graag ook op kunnen schrijven met mijn mac. Wat zijn de ervaringen met software zoals NTFS-3G. Ik heb het dan vooral over snelheid en stabiliteit. Haalt dat 20Megabyte/s?
- En heb nu ook een nieuwe harde schijf, als welk type formatteer ik dit best om te gebruiken voor zowel windows als mac?
Ik haal met Paragon NFTS aardige snelheiden. Zitten wel rond de 20 MB/S.- Ik heb een externe schijf die van het type NTFS is. Ik zou daar graag ook op kunnen schrijven met mijn mac. Wat zijn de ervaringen met software zoals NTFS-3G. Ik heb het dan vooral over snelheid en stabiliteit. Haalt dat 20Megabyte/s?
Gewoon lekker HFS+. En die andere af en toe op Windows aansluiten. Je kan op Windows alleen schrijven op HFS+ wanneer je Macdrive hebt.- En heb nu ook een nieuwe harde schijf, als welk type formatteer ik dit best om te gebruiken voor zowel windows als mac?
Geluidsuitgang zou ik niet weten
Ntfs for MAC werkt volgens mij gewoon alsof hij normaal is
En die schijf kan je het beste als hfs+ formatteren en dan in mac met bootcamp een partitie als ntfs formatteren
Ntfs for MAC werkt volgens mij gewoon alsof hij normaal is
En die schijf kan je het beste als hfs+ formatteren en dan in mac met bootcamp een partitie als ntfs formatteren
Gister mijn 15" i5 MBP met Hi-Res glossy scherm gekregen, helemaal blij mee 
Nu heb ik alleen net geprobeerd om met de migratie-assistent mijn bestanden en mappen van mijn oude MacBook over te zetten naar mijn nieuw MBP via het netwerk. Dit zou gelukt moeten zijn, maar waar kan ik de bestanden nou vinden op mijn MBP? Ik kan ze echt niet vinden
Nu heb ik alleen net geprobeerd om met de migratie-assistent mijn bestanden en mappen van mijn oude MacBook over te zetten naar mijn nieuw MBP via het netwerk. Dit zou gelukt moeten zijn, maar waar kan ik de bestanden nou vinden op mijn MBP? Ik kan ze echt niet vinden
Verwijderd
Gefeliciteerd met je eerste mac!Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:21:
Heb iets meer dan een weekje mijn eerste mac besteld, namelijk die nieuwe macbook pro 13". En nu zit ik met enkele vraagjes:
Je eerste vraag moet ik even overslaan, maar om de tweede en derde te beantwoorden:
NTFS-3G draai ik al jaren naar grote tevredenheid. Het is makkelijk te installeren, kan worden aan en uitgezet in je system preferences en leest en schrijft met de snelheid die je mag verwachten van een USB drive. Na installatie kun je dus in zowel windows als mac je NTFS schijf benaderen.
Als je denkt geen bestanden groter dan 4.2GB op je externe harde schijf te zetten kun je ook FAT32 kiezen, dat werkt 'out of the box' op beide operating systems.
Verwijderd
Iemand al ervaring met de "Dr. Bott Audio en mini DisplayPort naar HDMI Adapter Pro" toevallig? Wil m'n 13inch mbp aansluiten op m'n flatscreen. Is het geluid dan minstens net zo goed als gewoon via televisie?
En een 2e vraagje, werkt de afstandbediening ook als mpb is dicht geklapt?
(heb dit forum wel redelijk door genomen maar op beide vragen geen antwoord gevonden)
En een 2e vraagje, werkt de afstandbediening ook als mpb is dicht geklapt?
(heb dit forum wel redelijk door genomen maar op beide vragen geen antwoord gevonden)
Gewoon waar ze altijd stonden.Extreme smell schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:11:
Gister mijn 15" i5 MBP met Hi-Res glossy scherm gekregen, helemaal blij mee
FWIW: In mijn MBP 17" i7 zit een TOSHIBA MK5055GSXF.Arie schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:37:
[...]
Apple plaatst op dit moment harde schijven van Hitachi.
Niet de snelste en stilste, maar wel heel zuinig. Overweeg om er een WD in te zetten.
Om mijn performance issues in Windows 7 op te lossen heb ik geprobeerd de laatste nVidia drivers voor de 330M te installeren, maar de installer herkent de kaart niet en weigert te installeren. So far for that.
Ik lees op sommige sites dat de performance in 64bit tegenvalt en dat je beter de 32bit versie kan installeren. Ik heb daar weinig mee op om eerlijk te zeggen, maar ik ben wel een beetje out of options...
Ik lees op sommige sites dat de performance in 64bit tegenvalt en dat je beter de 32bit versie kan installeren. Ik heb daar weinig mee op om eerlijk te zeggen, maar ik ben wel een beetje out of options...
Ik ga waarschijnlijk de 15 inc macbook pro i7, High resh anticlare, hd 500gb 7200 kopen
Nu ben ik aan het twijfelen over 4 of 8gb geheugen.
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor Final Cut (hd) / motion / After Effects en dergelijkheden.
Maakt het hiervoor veel uit. Met korting is het verschil 330 euro. Is dit het waard?
Ik heb op dit fora gekeken maar ben er nog niet over uit
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor Final Cut (hd) / motion / After Effects en dergelijkheden.
Maakt het hiervoor veel uit. Met korting is het verschil 330 euro. Is dit het waard?
Ik heb op dit fora gekeken maar ben er nog niet over uit
Bij Apple heb je voor 330 8GB; als je het los koopt heb je voor 330 (of iets meer) 8GB éxtra, naast de 4GB die al in je Mac zit. MBP met 4GB bestellen, 8GB los en zelf inbouwen is dus voordeliger.esveldt86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:55:
Ik ga waarschijnlijk de 15 inc macbook pro i7, High resh anticlare, hd 500gb 7200 kopen
En dan heb je alsnog 8GB in je mbpro zitten?Serenity schreef op woensdag 28 april 2010 @ 00:23:
[...]
Bij Apple heb je voor 330 8GB; als je het los koopt heb je voor 330 (of iets meer) 8GB éxtra, naast de 4GB die al in je Mac zit. MBP met 4GB bestellen, 8GB los en zelf inbouwen is dus voordeliger.
En nog 2x 2GB voor de zelfde prijs. Die kun je altijd nog verkopen/weggeven/bewaren.
[ Voor 41% gewijzigd door Jasglaz op 28-04-2010 00:34 ]
True, maar that said kom ik slechts met veel moeite op die prijs bij andere stores, en dan is er meestal geen voorraad.
ok nu heb ik heel het forum doorgezocht, maar kan het befaamde Tu/D linkje niet vinden, geef me even een schop in de goede richting?
Verwijderd
Die website biedt de MBP's wel voor hele schepe prijzen aan. Snelste/Grootste MBP 17" i7 HR anti-glare voorXanion schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:42:
€ 2099. Ik heb gegoogled maar kan niks vinden over deze "winkel", ook niet op Tweakers.net.
SURFspot.nlBas Odenhoven schreef op woensdag 28 april 2010 @ 01:08:
ok nu heb ik heel het forum doorgezocht, maar kan het befaamde Tu/D linkje niet vinden, geef me even een schop in de goede richting?![]()
Dan inloggen met je Tu/D account, die site doorzoeken en dan is er ergens een linkje. Ik weet niet meer precies waar, heb m'n inlogshizzle even niet bij de hand.
Ik heb het even gecheckt, en komt allemaal zeer verdacht over. Zie bijv. dit topic waar iedreen z'n vraagtekens plaats bij deze webshop, behalve 1 persoon die er hele goeie ervaringe mee heeft. De dag dat die persoon de goeie ervaringen poste is zeer toevallig ook dezelfde dag als toen hij zich aanmelde op het forumXanion schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:42:

Be the change you want to see in the world
Verwijderd
Heb sinds vandaag de nieuwe MB pro 15 inch hi res in mijn bezit.
Tot nu toe zeer tevreden over, maar wat ik nu merk dat er nogal wat geluid van de harddisk afkomt.
Rechtsonder het toetsenbord. Ik dacht eerst dat het de fans waren, maar het is duidelijk de harddisk die het geluid maakt. Als ik in een stille ruimte zit hoor ik het duidelijk en maakt de MB pro veel meer geluid dan mn oude MB. Ik heb er de standaard schijf inzitten.... Meer mensen last van dit probleem ?
Tot nu toe zeer tevreden over, maar wat ik nu merk dat er nogal wat geluid van de harddisk afkomt.
Rechtsonder het toetsenbord. Ik dacht eerst dat het de fans waren, maar het is duidelijk de harddisk die het geluid maakt. Als ik in een stille ruimte zit hoor ik het duidelijk en maakt de MB pro veel meer geluid dan mn oude MB. Ik heb er de standaard schijf inzitten.... Meer mensen last van dit probleem ?
Verwijderd
De opmerkingen op die site zijn van oktober 2008 is 1.5 jaar geleden. Er koopt niemand of hij is wel te vertrouwen en niemand heeft klachten anders zou er toch wel iets te vinden zijn op het internet, van mensen die daar gekocht hebben?andromedaan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 01:54:
[...]
Ik heb het even gecheckt, en komt allemaal zeer verdacht over. Zie bijv. dit topic waar iedreen z'n vraagtekens plaats bij deze webshop, behalve 1 persoon die er hele goeie ervaringe mee heeft. De dag dat die persoon de goeie ervaringen poste is zeer toevallig ook dezelfde dag als toen hij zich aanmelde op het forum. You can figure this one out for yourself
.
Verwijderd
Vorige week mn eerste mac besteld en is onderweg - 15 inch i7 hi res 7200k
Nu zie ik de afgelopen dagen Google vollopen met artikelen over de extreme hitte van dit apparaat. Weliswaar onder volledige load, maar dit zal tijdens mijn werk (foto en video) ongetwijfeld met enige regelmaat ook wel voorkomen.
Wat zijn de ervaringen van de hitte-opbouw in de behuizing van de i7 bezitters tot dusver?
Wellicht praten verschillende blogs en redacteuren elkaar na, maar aan de andere kant zou dit nog weleens een serieus euveltje kunnen zijn op lange termijn (de CPU kan dan wel met of zonder automatische begrenzing een temp van ca.130 graden celsius aan, maar hoe zit dat met de overige componenten van binnen?).
Nu zie ik de afgelopen dagen Google vollopen met artikelen over de extreme hitte van dit apparaat. Weliswaar onder volledige load, maar dit zal tijdens mijn werk (foto en video) ongetwijfeld met enige regelmaat ook wel voorkomen.
Wat zijn de ervaringen van de hitte-opbouw in de behuizing van de i7 bezitters tot dusver?
Wellicht praten verschillende blogs en redacteuren elkaar na, maar aan de andere kant zou dit nog weleens een serieus euveltje kunnen zijn op lange termijn (de CPU kan dan wel met of zonder automatische begrenzing een temp van ca.130 graden celsius aan, maar hoe zit dat met de overige componenten van binnen?).
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 06:44:
Vorige week mn eerste mac besteld en is onderweg - 15 inch i7 hi res 7200k
http://www.ad.nl/ad/nl/10...oks-worden-loeiheet.dhtml'Nieuwe Apple MacBooks worden loeiheet'
AMSTERDAM - Na maanden van geruchten kwam Apple deze maand eindelijk met nieuwe MacBook Pro's. De modellen zijn sneller en krachtiger maar worden zo heet dat de gebruiker de laptop niet meer op schoot kan houden. Dat meldt Elsevier vandaag.
Website PC Authority heeft de laatste MacBook Pro met Intels Core i7 chip blootgesteld aan een stresstest. En wat blijkt, je kunt er een ei op bakken. De temperatuur van de zilverkleurige laptop loopt al snel op tot 100 graden Celsius.
Laptops staan erom bekend dat ze behoorlijk warm kunnen worden. De processor en videokaart moeten hard werken om de video's, games en flash-filmpjes op je scherm te toveren. Het materiaal van de body wordt gebruikt om de hitte weg te laten vloeien. Probleem is alleen dat de schootcomputer daardoor zo warm kan worden, dat je 'm nauwelijks vast kunt houden. De nieuwe 17-inch MacBook Pro blijkt zelfs zo warm te worden, dat je schoot ervan begint te branden. De Core i7-620M processor bereikt onder stress al snel het kookpunt van water.
De laptop werd tijdens de tests zo heet, dat de tester de draagbare computer op z'n zij moest leggen om de proef af te ronden. In laptops waarin de Core i7 meer ruimte heeft om af te koelen, ontstaat het hitte probleem niet.
Wel raar dat ze het hebben over de 17" variant, en later zeggen 'in laptops met meer ruimte om te koelen ontstaat dit probleem niet'. Bedoelen ze dan niet-macs misschien?
Ik zou me overigens over die CPU inderdaad niet druk maken maar meer over de andere onderdelen. En als je hem op je schoot gebruikt, hoeven dat niet per se computer onderdelen te zijn
Verwijderd
Iedereen die hierover bericht, refereert ook aan de PC Authority rapport. Zie hier op TUAW. De meeste reacties daar geven aan dat bezitters van een i7 het allemaal wel mee vinden vallen. Misschien heeft PC Authority een dodgy exemplaar gehad?whiteguy schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:46:
[...]
[...]
http://www.ad.nl/ad/nl/10...oks-worden-loeiheet.dhtml
Wel raar dat ze het hebben over de 17" variant, en later zeggen 'in laptops met meer ruimte om te koelen ontstaat dit probleem niet'. Bedoelen ze dan niet-macs misschien?
Ik zou me overigens over die CPU inderdaad niet druk maken maar meer over de andere onderdelen. En als je hem op je schoot gebruikt, hoeven dat niet per se computer onderdelen te zijn
PC authority haalt wat dingen door elkaar, zoals een tegenartikel ook al aangeeft. Zo hebben ze het de ene keer over case temperatuur en de volgende keer over CPU surface temperatuur. 100C onder stress is voor de i7 normaal. De case zelf wordt echter zelfs bij die stress niet warmer dan 40C, wat juist aangeeft hoe goed de unibody werkt.
Daarnaast vergelijken ze temperaturen van de i7 met i5's. En testen ze een Mac onder Windows, waar mogelijk niet alle software even goed werkt (fan controls, GPU toggle, etc).
Dat was het ongeveer samengevat. Ja de i7 wordt goed warm onder stress, wat wel te verwachten is, maar ten eerste zul je zelden dat ding op je schoot hebben als je langdurig het maximale van je CPU vraagt. En ten tweede blijft alles dus gewoon binnen de limieten waar die voor ontworpen is.
Ook Elsevier had het artikel al klakkeloos overgenomen:
http://www.elsevier.nl/we...op-je-schoot.htm?rss=true
En hier de uitleg:
http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/24972/
Daarnaast vergelijken ze temperaturen van de i7 met i5's. En testen ze een Mac onder Windows, waar mogelijk niet alle software even goed werkt (fan controls, GPU toggle, etc).
Dat was het ongeveer samengevat. Ja de i7 wordt goed warm onder stress, wat wel te verwachten is, maar ten eerste zul je zelden dat ding op je schoot hebben als je langdurig het maximale van je CPU vraagt. En ten tweede blijft alles dus gewoon binnen de limieten waar die voor ontworpen is.
Ook Elsevier had het artikel al klakkeloos overgenomen:
http://www.elsevier.nl/we...op-je-schoot.htm?rss=true
En hier de uitleg:
http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/24972/
[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 28-04-2010 10:12 ]
iemand die deze vraag wel kan beantwoorden? Ben ook benieuwd naar hoe je hier een headset op aansluit. Of zijn er speciale 2 in 1 headsets bij Apple?Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:21:
http://store.apple.com/nl...TY1NDA0MA&mco=MTY5MDIzODk
Zoiets?
Al zou het ook wel mogelijk moeten zijn hier een splitter voor te vinden.
edit: zie hieronder
Zoiets?
Al zou het ook wel mogelijk moeten zijn hier een splitter voor te vinden.
edit: zie hieronder
[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 28-04-2010 11:51 ]
Neem aan dat dit ook volgens het iPhone/iPod Touch principe werkt;Remcov250 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:32:
[...]
iemand die deze vraag wel kan beantwoorden? Ben ook benieuwd naar hoe je hier een headset op aansluit. Of zijn er speciale 2 in 1 headsets bij Apple?
Het kanaal vangt signalen op (input, dus microfoon) en kan tevens ook signalen uitzenden(output, dus speaker).
Je kunt dus bijvoorbeeld je iPhone oordopjes aansluiten, maar i get your point want ik heb ook twee gescheiden kabels, namelijk in- en output...
Voor mijn oude notebook (Asus G1Sn) had ik een 5.1 setje(3 kabels dus) en maar 1 line-in... Dit probleem heb ik met het volgende op kunnen lossen:

Moest dan wel één kabel los laten, maar was voor mij geen probleem, had wel genoeg bass
Echter weet ik niet of het ook voor crossing werkt, dus in- en output door elkaar...
Ik ga het eens even uitzoeken als ik na mijn examens mijn 15'' MBP eindelijk kan bestellen
[ Voor 4% gewijzigd door RadiQal op 28-04-2010 11:56 . Reden: afbeelding toegevoegd ]
Ik ben erg benieuwd hoe het zit met de nieuwe macbook pro en het buitenwerken met deze laptop.
Ik ga er vanuit dat met een mat scherm beter buiten kan worden gewerkt, maar hoe goed kan dat? En hoe goed kan het met het standaard glossy scherm?
Ik ga er vanuit dat met een mat scherm beter buiten kan worden gewerkt, maar hoe goed kan dat? En hoe goed kan het met het standaard glossy scherm?
In Windows heb ik inderdaad last van de hitte als ik hem op schoot gebruik, zelfs bij alleen web browsing (15 inch i7). Vreemd genoeg doet de fan niets. Onder OSX is het omgekeerd; weinig merkbare hitte maar bij een game gaat de fan meteen in overdrive. Onder lage load is alles in orde onder OSX.
Er ligt hier wel wat werk voor de Apple technici.
@ Djerique: Ik heb een glossy scherm en buiten werken gaat prima zolang je de zon of een heldere lucht niet in je rug hebt. Je hebt altijd echter wel spiegelingen met een glossy scherm, zelf ben ik daar niet zo gevoelig voor maar dat ligt heel persoonlijk.
@ Djerique: Ik heb een glossy scherm en buiten werken gaat prima zolang je de zon of een heldere lucht niet in je rug hebt. Je hebt altijd echter wel spiegelingen met een glossy scherm, zelf ben ik daar niet zo gevoelig voor maar dat ligt heel persoonlijk.
[ Voor 39% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-04-2010 13:13 ]
Verwijderd
Dan heb je niet goed gezocht. Het is meerdere malen verteld.Bas Odenhoven schreef op woensdag 28 april 2010 @ 01:08:
ok nu heb ik heel het forum doorgezocht, maar kan het befaamde Tu/D linkje niet vinden, geef me even een schop in de goede richting?![]()
Maar hier is dan nog een keer het linkje:
http://store.apple.com/nl_aoc_128506
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 13:11 ]
Kijk maar eens terugVerwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:11:
[...]
Dan heb je niet goed gezocht. Het is meerdere malen verteld.
Maar hier is dan nog een keer het linkje:
http://store.apple.com/nl_aoc_128506
Thanks anyway
De windows/bootcamp drivers zijn gewoon niet optimaal. Heb je er ook last van als je Windows in VM draait ipv bootcamp?Dr. Strangelove schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:10:
In Windows heb ik inderdaad last van de hitte als ik hem op schoot gebruik, zelfs bij alleen web browsing (15 inch i7). Vreemd genoeg doet de fan niets. Onder OSX is het omgekeerd; weinig merkbare hitte maar bij een game gaat de fan meteen in overdrive. Onder lage load is alles in orde onder OSX.
Wat een beetje onzin is imho. Het is gewoon een openbare link die niet leidt naar illegale en/of aanstootgevende content. Misschien dat je het kunt scharen onder het "omzeilen van beveiliging", maar van beveiliging is uberhaupt niet echt sprake als er gewoon naar gelinkt wordt.Bas Odenhoven schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:24:
[...]
Kijk maar eens terughet wordt telkens gesnipped
Thanks anyway
Ze kunnen je ook weinig maken als je via die URL bestelt, aangezien je nooit aan hebt hoeven geven dat je van die onderwijsinstelling bent. Die controle zit in surfspot zelf. Ook in de voorwaarden van de Apple store op die link is er niks over te vinden.
Als T.NET hier daadwerkelijk iets aan wil doen moeten ze niet hier linkjes wegknippen, maar een artikel schrijven over de belabberde uitvoering van het systeem.
[ Voor 37% gewijzigd door Bosmonster op 28-04-2010 14:00 ]
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen VM geprobeerd, ik begrijp dat je dan Windows opnieuw moet activeren en aangezien ik dat niet kan via de normale weg weet ik niet of dat zin heeftBosmonster schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:48:
[...]
De windows/bootcamp drivers zijn gewoon niet optimaal. Heb je er ook last van als je Windows in VM draait ipv bootcamp?
Dat de drivers niet optimaal zijn begrijp ik wel, maar op mijn 13 inch MBP had ik hier geen last van. Idem met het performance issue dat ik al gepost heb.
Misschien dat het toch met Windows 7 te maken heeft. Ik ben van plan er vanavond eens XP 32bit op te zetten (wat ik ook op mijn 13 inch had staan), kijken wat dat oplevert.
Verwijderd
Je 13 inch MBP had een processor en videokaart met drivers in bootcamp waaraan al langer gesleuteld is. De Nvidia 330 / 320 zijn nieuw bij apple en nieuw in bootcamp.Dr. Strangelove schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:23:
[...]
Dat de drivers niet optimaal zijn begrijp ik wel, maar op mijn 13 inch MBP had ik hier geen last van. Idem met het performance issue dat ik al gepost heb.
Niet geheel mee eens. Ik heb een MBP uit eind 2008 die bij gewoon gebruik zonder internet rond de 50 graden zit, maar als ik een lange tijd Flash gebruik (aantal youtube-video's bijvoorbeeld) dan wordt het geen pretje meer om hem op schoot te hebben (CPU richting 70 graden)...Bosmonster schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:04:
Ja de i7 wordt goed warm onder stress, wat wel te verwachten is, maar ten eerste zul je zelden dat ding op je schoot hebben als je langdurig het maximale van je CPU vraagt.
Flash is helaas een normaal onderdeel van internet en ik wil nog wel eens langdurig internetten met de laptop op schoot...
Straks m'n mac ophalen, krijg 1500 euro voor een nieuwe.
De vraag is natuurlijk, of een nieuwe macbook pro, of een macmini/imac met een ipad ...
(en dan ga ik er toch nog even van uit dat die grafische kaart een probleem gaat zijn)
De vraag is natuurlijk, of een nieuwe macbook pro, of een macmini/imac met een ipad ...
(en dan ga ik er toch nog even van uit dat die grafische kaart een probleem gaat zijn)
Nothing to see here
Ze kunnen je wél wat maken.Bosmonster schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:48:
[...]
Ze kunnen je ook weinig maken als je via die URL bestelt, aangezien je nooit aan hebt hoeven geven dat je van die onderwijsinstelling bent. Die controle zit in surfspot zelf. Ook in de voorwaarden van de Apple store op die link is er niks over te vinden.
Uit de apple store:
Koopovereenkomst onderwijs
door op dit selectievakje te klikken verklaar ik·dat ik de voorwaarden heb gelezen en hiermee akkoord ga, dat ik lid ben van een van de vermelde groepen, dat ik het recht heb om aankopen te doen en dat de producten die rechtstreeks van Apple Inc. worden aangekocht persoonlijk, voor educatieve doeleinden en/of voor onderzoek gebruikt zullen worden door een student, faculteit of personeelslid.
Uit de verkoopvoorwaarden voor de edu store:
Artikel 2.1
Om een bestelling te plaatsen via The Apple Store en in aanmerking te komen voor de speciale prijzen die gelden voor het onderwijs, moet u hetzij als student een voltijd- of deeltijdstudie volgen, 18 jaar of ouder zijn en beschikken over een studentenkaart van een onderwijsinstelling in Nederland, hetzij als docent werkzaam zijn bij een onderwijsinstelling in Nederland en het bestelde product aanschaffen voor eigen gebruik, voor gebruik in het onderwijs of voor wetenschappelijke doeleinden. Wij kunnen u te allen tijde verzoeken een geldig document te overleggen waaruit blijkt dat u aan de bovengenoemde voorwaarden voldoet. Wij behouden ons het recht voor uw bestelling geheel of gedeeltelijk te annuleren indien ons bekend wordt dat u geen student of docent bent zoals hierboven omschreven en/of de aankoop niet wordt aangewend voor eigen gebruik, gebruik in het onderwijs of wetenschappelijke doeleinden. Indien uw bestelling op dergelijke gronden door ons wordt geannuleerd, zullen wij u hiervan schriftelijk op de hoogte stellen en het door u betaalde bedrag aan u terugbetalen.
wat t.net doet is m.i. dan ook juist. Personen die aanspraak kunnen maken op de onderwijskorting (van hun eigen instelling) zullen hier niet hoeven vragen om een linkje naar de edu store. Plaatsing van dergelijke links is overbodig en lokt misbruik uit.
[ Voor 46% gewijzigd door StarC op 28-04-2010 15:35 ]
Iemand een idee waar deze beestjes (13" baseconfig) op voorraad zijn? Ik ga zaterdag een week naar Engeland en ... het zou geweldig zijn als ik dan mijn MBP mee zou kunnen nemen.
Ben maandag bij de APR/Mediamarkt in Groningen geweest, maar daar kreeg ik te horen dat ze in Nederland nog niet bestonden... A-mac.nl gaf aan op haar site dat ze op voorraad waren, maar na een e-mailtje kreeg ik te horen dat ze er niet waren door de aswolk. De leveringen zouden 'deze week' op gang komen.
Iemand dus een ideetje?
Ben maandag bij de APR/Mediamarkt in Groningen geweest, maar daar kreeg ik te horen dat ze in Nederland nog niet bestonden... A-mac.nl gaf aan op haar site dat ze op voorraad waren, maar na een e-mailtje kreeg ik te horen dat ze er niet waren door de aswolk. De leveringen zouden 'deze week' op gang komen.
Iemand dus een ideetje?
[ Voor 9% gewijzigd door ElNillus op 28-04-2010 15:53 ]
Gezien het feit dat er in Engeland Apple Retail Stores zijn (lijstje) zou ik daar het meest op wedden. Ik kan me goed voorstellen dat de eigen winkels van Apple voorrang hebben bij de distributie van de nieuwe modellen.ElNillus schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:49:
Iemand een idee waar deze beestjes (13" baseconfig) op voorraad zijn? Ik ga zaterdag een week naar Engeland en ... het zou geweldig zijn als ik dan mijn MBP mee zou kunnen nemen.![]()
[...]
Iemand dus een ideetje?
[ Voor 20% gewijzigd door StarC op 28-04-2010 16:01 ]
Ah, bedankt voor je antwoord!StarC schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:00:
[...]
Gezien het feit dat er in Engeland Apple Retail Stores zijn (lijstje) zou ik daar het meest op wedden. Ik kan me goed voorstellen dat de eigen winkels van Apple voorrang hebben bij de distributie van de nieuwe modellen.
Jammer dat we in Nederland geen Apple Retail Stores hebben.
Maaar goed, ik heb A-Mac.nl nu nog een e-mailtje gestuurd. Even gevraagd wat ik me moet voorstellen bij 'de levering komt deze week op gang'. Zouden ze dan volgende week in de winkel liggen?
EDIT:
Antwoord gekregen!
Wat jammer, dat wordt dus geen MBP voor de vakantie. Dan maar TUDelft linkje, die had ik al sinds februari op het oog.Beste [beep],
Deze zijn helaas niet op voorraad en wanneer ze uitgeleverd gaan worden is nog niet bekend.
We kunnen wel een reservering voor je maken en er een apart leggen.
Als je ons je telefoonnummer nog even stuurt maken we direct een reservering en bellen we je als er een voor je klaarligt.
Met vriendelijke groet,
[beep]
Amac Amersfoort
[ Voor 28% gewijzigd door ElNillus op 28-04-2010 16:28 ]
Vandaag gehoord dat ik ben aangenomen, oftewel de bestelling van de Pro 13'' gaat zo de deur uit.:P
Eerste Mac!!!!!!!!
Eerste Mac!!!!!!!!
Gaude et aude
Wat zijn de vermelde groepen waar je lid van bent?StarC schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:26:
[...]
Ze kunnen je wél wat maken.
Uit de apple store:
Koopovereenkomst onderwijs
door op dit selectievakje te klikken verklaar ik·dat ik de voorwaarden heb gelezen en hiermee akkoord ga, dat ik lid ben van een van de vermelde groepen, dat ik het recht heb om aankopen te doen en dat de producten die rechtstreeks van Apple Inc. worden aangekocht persoonlijk, voor educatieve doeleinden en/of voor onderzoek gebruikt zullen worden door een student, faculteit of personeelslid.
........................
Dat is een goede vraag.mduman86 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:19:
[...]
Wat zijn de vermelde groepen waar je lid van bent?
De voorwaarden zijn niet per edu store verschillend en je zou het zo op kunnen vatten dat je als student (vol/deeltijd) van 18 jaar of ouder in iedere edu store zou mogen winkelen. Het hangt er maar net van af wat je dan als groep ziet.
Het systeem van de edu stores (via surfspot.nl) gaat er echter van uit dat je als je je inlogt op surfspot je vanzelf in jou "groep" terecht komt. Als je zo redeneert kan je dus als RuG student geen aanspraak maken op korting in de TuD store.
Dat kan ik niet betwisten, maar op de 13 inch haalde ik in bootcamp 20-40% hogere framerates en nu gelijk of zelfs twee keer tragere framerates dan in OSX. Dan heeft Apple wel een ongelooflijk brak stel drivers in bootcamp zitten voor de 330M. Jammer trouwens dat je afhankelijk bent van de bootcamp drivers en niet gewoon nVidia's nieuwste stel kan installeren, die komen veel regelmatiger uit.Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:36:
[...]
Je 13 inch MBP had een processor en videokaart met drivers in bootcamp waaraan al langer gesleuteld is. De Nvidia 330 / 320 zijn nieuw bij apple en nieuw in bootcamp.
Verwijderd
Bedankt voor jullie input.
Naast de extra gelezen info heeft bosmonster idd een punt dat je het apparaat waarsch. toch niet op je schoot hebt in de situaties onder max load. Dat werkt gewoon niet.
Voor de dingen die je wel doet op schoot zal de unibody vast binnen de marges warmer worden.
We zien het aan na levering.
Gr
Naast de extra gelezen info heeft bosmonster idd een punt dat je het apparaat waarsch. toch niet op je schoot hebt in de situaties onder max load. Dat werkt gewoon niet.
Voor de dingen die je wel doet op schoot zal de unibody vast binnen de marges warmer worden.
We zien het aan na levering.
Gr
Ik heb sinds deze week een MBC, maar wat me opvalt is dat het ontzettend warm wordt voor op schoot.
Is dit normaal? En de batterijduur valt ook ontzettend tegen. Ik kan er een paar uur mee zonder dat ik zware programma's run.
Ik heb een MBC 15" i5, 2.4ghz antiglare 320gb 5400 rpm.
Is dit normaal? En de batterijduur valt ook ontzettend tegen. Ik kan er een paar uur mee zonder dat ik zware programma's run.
Ik heb een MBC 15" i5, 2.4ghz antiglare 320gb 5400 rpm.
MCB? je zal MBP bedoelen 
Mooi ding trouwens, warm wil deze zeker wel worden...
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
MBP iddHokkie schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:26:
MCB? je zal MBP bedoelen
Dit topic is gesloten.