Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

aramdin schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:49:
[...]

Tip: gebruik ook Timemachine als je NAS dat ondersteund, of via een USB disk kan dat ook.
Yep doe ik via NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plugitout
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-08 18:48
clonedonkey schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:49:
Wat is de beste/goedkoopste plaats om een Mstand te bestellen ?
Gewoon bij Icentre filiaal. Daar heb ik hem tenminste laatst gekocht voor 49,95. Bij Apple store zijn ze volgens mij 89 Euro. Vreemd maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:19
Ik heb een algemene vraag over een macbook pro. Ik zou graag willen weten of het fijn photoshoppen etc is op het schermpje, en dan met name de 17" 1920x1080 scherm.
Hoe zijn de kleuren etc?

Ik moet op mijn windows laptop soms het schermpje een stuk naar achteren klappen om de kleuren goed te zien, is dat op een mac scherm ook zo of is dat allemaal toch net fijner werken in grafische pakketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het blijft een TN paneel, wel een van een hoge kwaliteit, maar het haalt het bij lange na niet bij een kwaliteit IPS paneel. Helaas is dat omwille van de omvang niet in laptops te vinden.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:19
bedankt Magic, wat ik nu doe is mijn laptop aan mijn grote scherm koppelen en dan designen etc echter wil ik echt een laptop waarop ik al mijn werk kan doen en verwacht dat de apple laptop een veel betere kwaliteit heeft dan mijn windows laptop.
Ik ga dit dus testen in een apple shop in de buurt.
Bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:05
Ik moet zeggen dat de kleuren erg saturated overkomen op mijn 15 inch, veel meer dan op mijn oude 13 inch.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Net de 13 inch gekocht, zit nog een beetje in de Oh shit ik heb een Mac gekocht fase.

Wat is het slimst qua batterij eerst helemaal opladen of eerst helemaal leeg laten lopen ?

Ah gevonden: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Eerst helemaal opladen dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door ipazza op 22-04-2010 14:53 ]

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:13
ipazza schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:40:
Net de 13 inch gekocht, zit nog een beetje in de Oh shit ik heb een Mac gekocht fase.

Wat is het slimst qua batterij eerst helemaal opladen of eerst helemaal leeg laten lopen ?
Gewoon gebruiken zoals het jou uitkomt. Hoewel ik 'm de eerste keer toevallig heb opgeladen, maakt dit niet erg veel uit is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telecom_Kay
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-01 22:07
ipazza schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:40:

Ah gevonden: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Eerst helemaal opladen dus :)
waar heb je de 13inch aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Laatst online: 21-10-2024
iFactors centrum Rotterdam. Niet gevraagd of er nog meer waren. Heb de basic 13 inch pro variant.

Volgens mij had ik de laatste, maar je kan altijd bellen.

Moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben hoe makkelijk alles werkt (kom van Windows af dus...)

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 20:56
Iemand al ervaringen met een mini-display->hdmi adapter op een nieuwe macbook pro (april2010).
Vraag me af welke van welke adapter het geluid wel werkt. Op monoprice stond een mooie adapter maar bleek achteraf niet te werken. Ik krijg me eerste macbook pro deze week binnen dus wil me alvast gaan voorbereiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GranCanaria schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:28:
Ik heb een algemene vraag over een macbook pro. Ik zou graag willen weten of het fijn photoshoppen etc is op het schermpje, en dan met name de 17" 1920x1080 scherm.
Hoe zijn de kleuren etc?

Ik moet op mijn windows laptop soms het schermpje een stuk naar achteren klappen om de kleuren goed te zien, is dat op een mac scherm ook zo of is dat allemaal toch net fijner werken in grafische pakketten?
De 17 heeft een 1920x1200 scherm. En voor Photoshop is dat heel erg handig! En als je een anti glare scherm neemt heb je volgens mij bijna geen last meer dat je de kleuren niet goed ziet.
ipazza schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:07:
iFactors centrum Rotterdam. Niet gevraagd of er nog meer waren. Heb de basic 13 inch pro variant.

Volgens mij had ik de laatste, maar je kan altijd bellen.

Moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben hoe makkelijk alles werkt (kom van Windows af dus...)
Basic Pro variant?

En heeft iemand al een MBP binnengekregen via TUD linkje?

Ja, zou je dan een DM willen sturen en vertellen hoe dat ging en of je nog problemen had. Heb namelijk geen zin als ik er 1 bestel dat het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 22:14

996

Dat het bij een ander goed gaat wil nog niet zeggen dat dat bij jou dan ook lukt. Waarschijnlijk controleert Apple willekeurig / steeksproefgewijs of iemand studeert aan de betreffende instelling...
je kunt het dus proberen maar het blijft een gok.
Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:16:
[...]

Ja, zou je dan een DM willen sturen en vertellen hoe dat ging en of je nog problemen had. Heb namelijk geen zin als ik er 1 bestel dat het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remcov250 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:16:
Iemand al ervaringen met een mini-display->hdmi adapter op een nieuwe macbook pro (april2010).
Vraag me af welke van welke adapter het geluid wel werkt. Op monoprice stond een mooie adapter maar bleek achteraf niet te werken. Ik krijg me eerste macbook pro deze week binnen dus wil me alvast gaan voorbereiden :)
Op macrumors.com is er een draadje waarin men de ervaringen van de mDP-HDMI adapters verzameld. De ervaringen lijken wat uiteen te lopen. Het draadje vindt je hier: MDP to HDMI testing results thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
996 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:35:
Dat het bij een ander goed gaat wil nog niet zeggen dat dat bij jou dan ook lukt. Waarschijnlijk controleert Apple willekeurig / steeksproefgewijs of iemand studeert aan de betreffende instelling...
je kunt het dus proberen maar het blijft een gok.

[...]
dat doen ze inderdaad steeksproefgewijs
misschien lezen ze dit forum ook wel en gaan ze de komende tijd eens extra controleren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausje_maus
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-12-2024
Nogmaals over displayport naar hdmi. (ik heb het nieuwe model 13")
ik heb nu twee verlopen liggen beide werken niet :(
op de gene die ik vaandaag heb gehaald staat op het zakje dat deze het moet doen met geluid.

Ik begin nu dus een beetje aan mijzelf te twijfelen.
Om je geluid in te stellen moet je toch gewoon via systeemvoorkeuren >geluid en dan zou hier een dysplayport moeten tussen staan?? of moet dit toch ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@mausje_maus: Je kan ook nog kijken in het 'Audio Midi Setup', daar heb je wat meer opties mbt geluid en devices.

Deze mini-DP naar HDMI adapter ziet er overigens ook veelbelovend uit:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34025

Zegt Mini Displayport 1.1a te ondersteunen wat zou moeten betekenen dat audio ook werkt:

http://support.apple.com/kb/TS3065

Hier trouwens nog een Macrumors.com thread over HDMI:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=896144

deze gaat specifiek over audio via mini DisplayPort op de nieuwe Macs.

[ Voor 16% gewijzigd door bartvb op 22-04-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 09-09 09:27
Staan er ergens foto's van de keyboard layouts, want wat is nu het verschil tussen Nederlands, International English en US?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
bartvb schreef op donderdag 22 april 2010 @ 20:17:
@mausje_maus: Je kan ook nog kijken in het 'Audio Midi Setup', daar heb je wat meer opties mbt geluid en devices.

Deze mini-DP naar HDMI adapter ziet er overigens ook veelbelovend uit:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34025
Deze is ietsje groter en wat goedkoper, met dezelfde specs:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27549

Heeft iemand ervaring met een van deze 2 icm audio output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
joint_me schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 16:40:
Staan er ergens foto's van de keyboard layouts, want wat is nu het verschil tussen Nederlands, International English en US?
http://support.apple.com/kb/HT2841

NL en International EN zijn praktisch hetzelfde. De NL versie heeft het €-teken op de 2 getekend. Verder kan je natuurlijk met elk toetsenbord de € op dezelfde manier typen (alt-shift-2), daar verandert dat geprinte tekentje niks aan.

De US versie heeft een liggende enter en een bredere linker shift. Ook zit de `/~ op de "juiste" plaats en mis je de §/± toets (die ik nu voor het eerst gebruik, geloof ik).

Mijn voorkeur gaat uit naar US, maar die kon nog niet toen ik mijn MBP kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:31
Ik heb een late 2008 macbook pro 15 inch en ik merk de laatste dagen dat wanneer ik het scherm beweeg het scherm even wegvalt of strepen toont. Opzich prima mee te leven, maar ik heb het idee dat het erger wordt. Ik ben behoorlijk afhankelijk van mijn mac en ik zou dus willen weten wat dit geintje zou kosten.
Ik heb zelf het idee dat het gaat om de kabbel tussen het scherm en het moederbord, de kabel die dus door het schanier loopt om het zo te zeggen... Ik ben eventueel bereid om zelf te schroeven, ik weet alleen niet hoe deze kabel heet...
Hebben meer mensen dit probleem? Ik ben heel zuinig op mijn Mac en ik vind dit toch wel zonde van een laptop die zo duur is en net 3 maanden buiten de garantie valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverXp11
  • Laatst online: 23-06 20:39
Misschien staat hier iets nuttigs in voor je?
http://discussions.apple....threadID=1423301&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Ik heb net deze mini displayport naar hdmi 'converter' gekocht op ebay; http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...K:MEWNX:IT#ht_4445wt_1167

Ik heb zelf geen macbook late 2009, geen macbook pro dus. Weer net iets anders als die van Dealextreme. Ik heb deze gekozen omdat ie uit Duitsland komt (sneller in verzenden?) en omdat ik hem er goed uit vond zien.
Ga hem gebruiken om mijn macbook aan mijn tv te hangen (Samsung 32" HD ready).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausje_maus
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-12-2024
thx maar beide werken niet ik wacht nu gewoon op 1 van griffen deze is door cnet getest en werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52
mausje_maus schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:16:
[...]

thx maar beide werken niet ik wacht nu gewoon op 1 van griffen deze is door cnet getest en werkt .
Dan vermoed ik dat het C2D mobo ongewijzigd is gebleven in ontwerp behalve het vervangen van de videokaart en dat er dus geen 'geluidslijnen' naar die port zijn getrokken vanaf de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
Bedankt voor je reactie! Als ik het topic even snel doorlees is dit een ander probleem. De mensen in dit topic hebben het vooral over problemen met de backlight die wegvalt of verticale strepen na het terugkeren uit slaapstand. Ik heb alleen problemen als ik het scherm heen en weer beweeg. Het zijn dan zwarte en paarse horizontale banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen mensen hier met de nieuwe MBP eventueel vertellen over de 15 inch. Ik ben nog aan kijken naar gebruikerservaring voordat ik de aankoop doe.

Maar zo te horen heeft de 15 inch problemen met de batterij en de GPU switching. Er word maximaal 7 uur gehaald en dat is met geen enkele programma open en de brightness op 0 las ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
kibber schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:00:
Ik heb een late 2008 macbook pro 15 inch en ik merk de laatste dagen dat wanneer ik het scherm beweeg het scherm even wegvalt of strepen toont. Opzich prima mee te leven, maar ik heb het idee dat het erger wordt. Ik ben behoorlijk afhankelijk van mijn mac en ik zou dus willen weten wat dit geintje zou kosten.
Ik heb zelf het idee dat het gaat om de kabbel tussen het scherm en het moederbord, de kabel die dus door het schanier loopt om het zo te zeggen... Ik ben eventueel bereid om zelf te schroeven, ik weet alleen niet hoe deze kabel heet...
Hebben meer mensen dit probleem? Ik ben heel zuinig op mijn Mac en ik vind dit toch wel zonde van een laptop die zo duur is en net 3 maanden buiten de garantie valt...
Heeft een collega van mij ook. Mijn advies: ga zo snel mogelijk naar de reparatie, dan willen ze nog wel eens coulant zijn! Het ligt inderdaad aan het kabeltje in het scharnier, doet bij jou de webcam het nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkrat69
  • Laatst online: 20-12-2021
ik heb de 15" i7 besteld. hi-res, anti gloss scherm. ik vraag me nu alleen af of deze versie nou een aluminium rand heeft of een zwarte om het scherm. zo, ja. zijn daar foto's van?op de applesite staan alleen ''zwarten'' om het zo te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bierkrat69 op 24-04-2010 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aluminium. Foto's staan volgens mij al in dit topic? Anders Google MacBook pro matte.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkrat69
ja ik twijfel omdat ik er dus gebeld had naar apple, daar wist die vrouw niks van een andere versie..zijn er al mensen die hem al daadwerkelijk hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkrat69 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 09:07:
ik heb de 15" i7 besteld. hi-res, anti gloss scherm. ik vraag me nu alleen af of deze versie nou een aluminium rand heeft of een zwarte om het scherm. zo, ja. zijn daar foto's van?op de applesite staan alleen ''zwarten'' om het zo te zeggen.
Het staat ook op de Apple-website, maar het is een klein beetje verstopt. Als je bij het configureren van een 15" bij Beeldscherm klikt op "Meer informatie", verschijnt er een stukje tekst over wat de verschillende opties inhouden. Daarbij staat ook het volgende:
Belangrijk: De werkelijke grootte van het beeldscherm (15 inch diagonaal) is voor beide modellen gelijk. Het ontspiegelde scherm heeft een zilveren frame (rand) rond de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Bierkrat69 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 09:07:
Zie hier: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=898882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bierkrat69 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 09:19:
ja ik twijfel omdat ik er dus gebeld had naar apple, daar wist die vrouw niks van een andere versie..zijn er al mensen die hem al daadwerkelijk hebben ontvangen?
Ik heb er al sinds september een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkrat69
goed ben nu blij dat het goed is gegaan, vind juist dat zilver goed passen bij dat verlicht zwart toetsenbord!ik hoop dat hij snel binnen is. het wordt mn 1e mbp dus! wat is trouwens de beste manier om hem aa een LCD te hangen via hdmi?wil geen kwaliteit verspillen door verkeerde bedrading..nog bedankt voor reactie's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkrat69
CyBeR schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 10:29:
[...]

Ik heb er al sinds september een.
ok goed, wist niet dat ze er al langer waren.. bij mij zijn vooral die met zwarte rand bekent..en bij die jongedame bij apple dus ook haha evengoed bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:29

KrL

Foto foto..

Leuk zo'n aswolk.. UPS tracking info:
SHANGHAICN 20/04/201011:24NATUURRAMP
CN 17/04/20107:54FACTURERINGSGEGEVENS ONTVANGEN

Inmiddels gelukkig al wel in Keulen met maandag als verwachte leverdatum (15" i7 High Res Matte met 128GB SSD)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bierkrat69 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 10:40:
[...]

ok goed, wist niet dat ze er al langer waren.. bij mij zijn vooral die met zwarte rand bekent..en bij die jongedame bij apple dus ook haha evengoed bedankt.
Al een tijdje ja. Hier dus foto's: http://www.flickr.com/photos/inknoise/3829364510/
Haha excellent.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 24-04-2010 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:43
Als ik op Apple.nl een macbook pro 13" selecteer en ik kies als keyboard layout de US optie(onderste dus) is het toetsenbord dan wel verlicht? Ik wil namelijk perse een liggende, brede enter toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasglaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 10:10
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
# Keyboard (Dutch) & User's Guide (English)
# Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Keyboard (US) & User's Guide (English)

Niet verlicht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Jasglaz schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:27:
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
# Keyboard (Dutch) & User's Guide (English)
# Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Keyboard (US) & User's Guide (English)

Niet verlicht dus.
Heh! Da's toch idioot! Dan is er dus geen mogelijkheid om in Nederland een verlicht US keyboard te krijgen? Volgens http://support.apple.com/kb/HT2841?viewlocale=nl_NL heeft die Engels Internationaal namelijk ook die hoge enter toets.
Edit: Dit is echt zwaar gemeen. In de Nederlandse store kan je de 15" inch wel met US verlicht tobo kopen. De 13" dus niet.
Als we naar apple.com gaan kunnen we de 13" wél met verlicht US tobo kopen.. ehh? Mis ik hier logica of ben ik gewoon niet zo slim?

[ Voor 17% gewijzigd door stijnos1991 op 24-04-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Laatst online: 14-01-2023
^ klopt. Bij de 15" staat wel bij elke variant dat 't verlicht is. Erg raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasglaz
  • Laatst online: 01-09 10:10
stijnos1991 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:30:
Mis ik hier logica of ben ik gewoon niet zo slim?
Apple logica is niet zo logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Heh! Da's toch idioot! Dan is er dus geen mogelijkheid om in Nederland een verlicht US keyboard te krijgen? Volgens http://support.apple.com/kb/HT2841?viewlocale=nl_NL heeft die Engels Internationaal namelijk ook die hoge enter toets.
Edit: Dit is echt zwaar gemeen. In de Nederlandse store kan je de 15" inch wel met US verlicht tobo kopen. De 13" dus niet.
Als we naar apple.com gaan kunnen we de 13" wél met verlicht US tobo kopen.. ehh? Mis ik hier logica of ben ik gewoon niet zo slim?
Dit is volgens mij gewoon een typfoutje hoor, ik kan niet geloven waarom deze MBP met US layout plots geen verlichting zou hebben terwijl bijna heel de wereld US layout heeft met verlichting.

Ik heb overigens de US layout besteld, ontvang hem maandag. Als er geen verlichting inzit gaat ie gewoon terug:) Maar ik kan dit onmogelijk geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Ik heb alsnog op bestel geklikt en krijg ergens in de week van 5 mei een 13" met US toetsenbord binnen. Als je even wacht kan ik vertellen of het inderdaad om een onverlicht toetsenbord gaat :9 .

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 17:03:
[...]

Dit is volgens mij gewoon een typfoutje hoor, ik kan niet geloven waarom deze MBP met US layout plots geen verlichting zou hebben terwijl bijna heel de wereld US layout heeft met verlichting.

Ik heb overigens de US layout besteld, ontvang hem maandag. Als er geen verlichting inzit gaat ie gewoon terug:) Maar ik kan dit onmogelijk geloven.
Ik heb ook veel moeite met dit verhaal ja. Kan het me haast niet voorstellen in ieder geval.. Zojuist heb ik geprobeerd om met Apple te bellen, maar het 0800 nummer is 'gesloten' in het weekend. Straks eens kijken of het 0900 nummer van Apple Care wel te bereiken is. Officieel niet het goeie nummer natuurlijk, maar ach.. wie niet waagt wie niet wint.
@hier boven. Bedankt in ieder geval dan :) Ik wacht het nog heel eventjes af en hóóp dat je een verlicht toetsenbord hebt!
Edit #2: Gebeld naar Apple, en meneer aan de lijn zegt dat het gewoon goed moet zijn. Zal een foutje zijn op de website.. Ik ga bestellen!

[ Voor 14% gewijzigd door stijnos1991 op 24-04-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Igor92 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:15:
Ik heb net deze mini displayport naar hdmi 'converter' gekocht op ebay; http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...K:MEWNX:IT#ht_4445wt_1167

Ik heb zelf geen macbook late 2009, geen macbook pro dus. Weer net iets anders als die van Dealextreme. Ik heb deze gekozen omdat ie uit Duitsland komt (sneller in verzenden?) en omdat ik hem er goed uit vond zien.
Ga hem gebruiken om mijn macbook aan mijn tv te hangen (Samsung 32" HD ready).
ziet er goed uit idd, alleen nadeel is van de mini display port van apple dat het geen geluid doorstuurt.
en dat vond ik nou net zo handig aan de hdmi aansluiting op mn tv.

oplossing daarvoor is een converter die een extra usb kabeltje heeft voor het geluid :-)

Ik heb trouwens zo ongeveer 2 weken een nieuwe macbook pro, maar nou heb ik dat al bij de minste beweging of als ik me laptop op wil pakken dat de hardeschijf protectie word ingeschakeld (je hoort dan een klikje) en de schrijf koppen worden losgemaakt van de schijf.

Maar nu vroeg ik me af, hoort dit zo snel al te gebeuren? en zo nee, is het erg of kan het kwaad?
In het icentre vertelde ze van niet, en dat ik me laptop op moet sturen.

Dus daarbij ook de vraag, als ik via het schijf hulp programma van mac een clone maak van mn systeem, kan ik dit dan zonder problemen later weer terug zetten? (inclusief dat alle programma's etc gewoon nog werken).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 18:47:
Dus daarbij ook de vraag, als ik via het schijf hulp programma van mac een clone maak van mn systeem, kan ik dit dan zonder problemen later weer terug zetten? (inclusief dat alle programma's etc gewoon nog werken).
Time Machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik heb trouwens zo ongeveer 2 weken een nieuwe macbook pro, maar nou heb ik dat al bij de minste beweging of als ik me laptop op wil pakken dat de hardeschijf protectie word ingeschakeld (je hoort dan een klikje) en de schrijf koppen worden losgemaakt van de schijf.
Bij het oppakken of bij plotselinge bewegingen, dat doet de mijne ook. M'n vorige macbook air deed dat ook al (merkbaar aan een kleine vertraging in het systeem), maar daar was de disk niet zo hoorbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Time machine is geen clone. Maar dat werkt ook inderdaad.
[...]

Dat is geen probleem. Je moet alleen wel even ergens de ruimte hebben voor die image natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje aan het wachten geweest voor de update van een macbook pro. Nu ze er eenmaal zijn zit ik weer met het algemeen dilemma:

Ik was van plan om de 15" i7 te bestellen maar dan zit ik toch weer tegen de prijs op te hikken. Het probleem is niet dat ik het geld niet heb, maar het is gewoon een enorme uitgave.

Voor het volgende zou ik een prijs moeten betalen van € 2519,23 (incl. studentenkorting)

2.66GHz Intel Core i7
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
128GB Solid State Drive
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display
Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
iWork voorgeïnstalleerd (Nederlandse versie)
AppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll

Ik zou deze laptop vooral gebruiken voor vectorworks met daarbij het renderen van 3d's. Ook het gebruik van het adobe pakket hoort daarbij. Verder zijn er niet echt zware applicaties waarvoor ik hem ga gebruiken, maar ik kijk nog al naar de specs, en wil daarom een fysiek snelle laptop (mijn nadeel)

Ik zou natuurlijk de prijs iets kunnen drukken door apple care via ebay te bestellen, ook zou ik eventueel kunnen kiezen voor de i5. Alleen is het dan net niet hetgene wat ik wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Heb je perse behoefte aan een SSD? Je zou kunnen overwegen om er gewoon een normale harddisk in te doen, en zodra deze goedkoper worden vervang je deze door een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:58:
Heb je perse behoefte aan een SSD? Je zou kunnen overwegen om er gewoon een normale harddisk in te doen, en zodra deze goedkoper worden vervang je deze door een SSD.
De SSD is 180. Snellere SATA drive is 45. Daar dan weer studentenkorting over... dat verschil is niet heel groot. Maar dat, en de apple care via Ebay lijken me de beste opties als je toch de i7 wil.

Is het verschil tussen de i5 en i7 zo groot bij het Adobe pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Het verschil tussen de i5 en i7 is nog een punt van discussie momenteel, maar de i7 heeft ook een videokaart met 512MB tegen 256MB op de i5 versie.

Ik denk dat je daar (zeker in jou geval met 3d modelling) wel veel baat bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Verschil tussen de i5 en i7's is niet zo groot. Zijn beide gewoon dual cores. Het enige is dat de i7 ietsjes hoger geclocked is, 1MB meer cache heeft en een turbo boost (op 1 enkele core) die tot 3,33ghz gaat i.p.v. 3,06ghz van de i5 540m.

Reallife performance verschilt ~5% o.i.d. dacht ik.

+ zie post hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door blmp op 25-04-2010 12:15 . Reden: wat vergeten -_- ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
ziet er goed uit idd, alleen nadeel is van de mini display port van apple dat het geen geluid doorstuurt.
De nieuwe MBPs doen dat dus wel via mini Displayport 1.1a, werkt helaas niet met alle mini-DP -> HDMI adapters, zie een paar pagina's terug.

Wat betreft het duur zijn van de bovengenoemde MBP configuratie: Ik ben zelf gegaan voor de i7 aangezien het drie jaar duurt voor deze laptop afgeschreven is en het m'n hoofdmachine is. Laatste review die ik heb gezien (Anandtech volgensmij) had het over 10-15% performance verbetering van i7 vs i5. Ben zelf voor de 7200 RPM disk gegaan, na het starten van je laptop (gebeurt 1x per maand ofzo) en grootste voordeel van SSD heb je bij het starten van applicaties (zolang je voldoende RAM hebt) en daar wil ik best een paar seconde op wachten. Mijn plan is om op termijn die MBP weer op te waarderen met 8GB (als dat geheugen wat betaalbaarder is, zeg 200 euro voor 8GB ofzo) en het vervangen van de DVD driver door een SSD. Die laatste kan ook van vrij bescheiden omvang zijn aangezien alleen het OS + apps daar op hoeven staan.

Verder kan je flink wat geld besparen op AppleCare, ik heb dat niet gedaan, vind het echt een waardeloos ding, al helemaal als je in Europa woont. Maar ik heb ook een gruwelijke hekel aan verzekeringen, alle risico's die je zelf kunt dragen kun je, financieel gezien, beter niet verzekeren. Maar goed, sommige mensen krijgen er een warm en fuzzy gevoel van als ze niet voor onverwachte kosten komen staan, ieder zijn/haar ding. Ik vind AppleCare iig veel te duur voor wat je er voor krijgt. Maar daarover zijn op dit forum al flink wat discussies gevoerd. Ik kwam in totaal op iets van 2200 euro voor MBP i7, 4GB, 500GB 7200, HR anti-glare, VGA + DVI adapter, Apple Remote, HP Plus printer (en studentenkorting, wel gewoon via onderwijsshop, niet via TU Delft link, had 100 euro gescheeld IIRC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
[...]

Ik zie trouwens geen verschil op http://support.apple.com/kb/HT2841?viewlocale=nl_NL
tussen de nl en us int layout. Er moet toch wel verschil zijn.. waarom zouden ze anders de 2 layouts aanbieden. Ik wil eigenlijk de indeling waarbij de '/' naast de rechter shift staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

de vorige versie MBP 13" heeft wel de / of ? naast de rechter Shift staan en IS verlicht! Dus zou imho gewoon moeten kunnen. zelfde tobo als ik het goed heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:18:
[...]

De nieuwe MBPs doen dat dus wel via mini Displayport 1.1a, werkt helaas niet met alle mini-DP -> HDMI adapters, zie een paar pagina's terug.

Wat betreft het duur zijn van de bovengenoemde MBP configuratie: Ik ben zelf gegaan voor de i7 aangezien het drie jaar duurt voor deze laptop afgeschreven is en het m'n hoofdmachine is. Laatste review die ik heb gezien (Anandtech volgensmij) had het over 10-15% performance verbetering van i7 vs i5. Ben zelf voor de 7200 RPM disk gegaan, na het starten van je laptop (gebeurt 1x per maand ofzo) en grootste voordeel van SSD heb je bij het starten van applicaties (zolang je voldoende RAM hebt) en daar wil ik best een paar seconde op wachten. Mijn plan is om op termijn die MBP weer op te waarderen met 8GB (als dat geheugen wat betaalbaarder is, zeg 200 euro voor 8GB ofzo) en het vervangen van de DVD driver door een SSD. Die laatste kan ook van vrij bescheiden omvang zijn aangezien alleen het OS + apps daar op hoeven staan.

Verder kan je flink wat geld besparen op AppleCare, ik heb dat niet gedaan, vind het echt een waardeloos ding, al helemaal als je in Europa woont. Maar ik heb ook een gruwelijke hekel aan verzekeringen, alle risico's die je zelf kunt dragen kun je, financieel gezien, beter niet verzekeren. Maar goed, sommige mensen krijgen er een warm en fuzzy gevoel van als ze niet voor onverwachte kosten komen staan, ieder zijn/haar ding. Ik vind AppleCare iig veel te duur voor wat je er voor krijgt. Maar daarover zijn op dit forum al flink wat discussies gevoerd. Ik kwam in totaal op iets van 2200 euro voor MBP i7, 4GB, 500GB 7200, HR anti-glare, VGA + DVI adapter, Apple Remote, HP Plus printer (en studentenkorting, wel gewoon via onderwijsshop, niet via TU Delft link, had 100 euro gescheeld IIRC).
Op een toestel van 2200e is applecare toch niet zo heel duur ? Al helemaal niet als je het via ebay koopt. En een waardeloos iets ? Als je MBP vna 2200e na 1j en 1 dag uitvalt heb je al snel een kostenplaatje van 800e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Een kostenplaatje dat ik niet van plan ben om te betalen iig :) Maar ik zei al; ik heb een gruwelijk grote hekel aan verzekeringen, AppleCare is dus niet aan mij besteed. Als jij er wel de voordelen van inziet; by all means. Ook legio mensen met reis/annulering/etc verzekeringen die daar heel veel peace of mind uit halen, super :)

@DarkChylde; de NL indeling heeft o.a. het Euro teken en (volgensmij) ook een aantal nederlandstalige opschriften (maar pin me daar niet op vast). Heb zelf de VS uitvoering besteld met de tilde op de normale plaats en de horizontale enter knop. Voor programmeren is de NL of internationale indeling een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
remmelt schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 22:06:
[...]

Heeft een collega van mij ook. Mijn advies: ga zo snel mogelijk naar de reparatie, dan willen ze nog wel eens coulant zijn! Het ligt inderdaad aan het kabeltje in het scharnier, doet bij jou de webcam het nog wel?
geen idee... niet getest, ik gebruik dat ding nooit... had jou collega nog garantie? wat heeft het hem gekost? ik ben hier best wel een beetje ziek van... ik heb onlangs bij a-mac mijn brander laten vervangen,e n dat ging al niet soepel in de communicatie...
EDIT: camera doet het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AppleCare kun je trouwens ook tot een jaar na aanschaf kopen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
CyBeR schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:14:
AppleCare kun je trouwens ook tot een jaar na aanschaf kopen he.
Klopt, maar mijn mac valt sinds januari buiten de garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Vooral de smilie doet het hem :P

Ik vind Applecare de moeite om te kopen. Ik wil gewoon 3 jaar met een laptop kunnen werken zonder enig gezeur. Na drie-vier jaar gaat hij er waarschijnlijk toch uit ivm te verouderde specificaties (hou af en toe ook nog van een spelletje spelen :) ).

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
WoBaDijk schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:55:
Vooral de smilie doet het hem :P

Ik vind Applecare de moeite om te kopen. Ik wil gewoon 3 jaar met een laptop kunnen werken zonder enig gezeur. Na drie-vier jaar gaat hij er waarschijnlijk toch uit ivm te verouderde specificaties (hou af en toe ook nog van een spelletje spelen :) ).
Hahaha ja ach, je moet het zonnig in blijven zien, het was in ieder geval niet lullig bedoelt!
Tja achteraf is AppleCare inderdaad de moeite waard, maar destijds vond ik het gewoon te duur en daar betaal je dan nu inderdaad misschien de prijs voor. Aan de andere kant kan je ook zeggen: dit soort problemen mogen eigenlijk niet voorkomen. Ik ga deze week wel even naar A-Mac, ik vind het gewoon raar dat dit probleem zich voordoet sinds mijn mac daar is geweest, maar dat kan je niet bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik ga binnekort ook een macbook pro aanschaffen.

Nu zit ik alleen nog met een grote vraag rond de verzekering die ik bij de macbook pro neem.

Applecare nemen of voor een omnium elektronica verzekering gaan van een verzekeringsmaatschappij.

Ik weet dat er in nederland veel opties zijn voor het verzekeren van een laptop ed. Wat zijn de opties in Belgie?

ethias elektronica verzekering is een optie.

http://www.ethias.be/product.go?pg=ECIB031

[ Voor 12% gewijzigd door wouter.u op 25-04-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een MBP 13 inch halen(degoedkoopste) maar ik kan em nergens vinden? Waar kan je het halen? En is het slim om het in het buitenland te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:00:
Ik wil een MBP 13 inch halen(degoedkoopste) maar ik kan em nergens vinden? Waar kan je het halen? En is het slim om het in het buitenland te halen?
Hoe je kan hem nergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
http://store.apple.com/nl/configure/MC374N/A?mco=MTc0Njk3NDM

dat is de goedkoopste op het moment;)
uit het buitenland kun je hem natuurlijk ook halen, moet je even zelf uitzoeken of dat voor jou voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Misschien de dichtstbijzijnde APR? :?

Ik wil een MBP 15" gaan aanschaffen alleen ik ben er nog niet over uit welk model ik moet gaan kopen. Ik doe een grafische opleiding dus ik heb best wel wat kracht nodig, aangezien ik regelmatig Photoshop, Illustrator, Indesign etc. tegelijk open heb staan. (Inclusief de gebruikelijke dingen, mail, msn, Chrome etc.) Maar zit er nou zoveel verschil in qua prestatie van de CPU?

Het liefste heb ik de i7 natuurlijk maar die vind ik eigenlijk net te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brm-G schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:13:
http://store.apple.com/nl/configure/MC374N/A?mco=MTc0Njk3NDM

dat is de goedkoopste op het moment;)
uit het buitenland kun je hem natuurlijk ook halen, moet je even zelf uitzoeken of dat voor jou voordeliger is.
geen enkele Media Markt en APRS in me buurt heeft de 13 inch beschikbaar in Adam Noord bij de MM hadden ze em wel maar gereserveerd en die gingne de deur uit die dag Morgen maar proberen. Maar ja buitenland zal vast weer 100 euro schelen (veel gedoe zit erachter denk ik) ik heb geen flauw idee wat voor opties er liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 07:25

Aight!

'A toy robot...'

fr3z schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:16:
Misschien de dichtstbijzijnde APR? :?

Ik wil een MBP 15" gaan aanschaffen alleen ik ben er nog niet over uit welk model ik moet gaan kopen. Ik doe een grafische opleiding dus ik heb best wel wat kracht nodig, aangezien ik regelmatig Photoshop, Illustrator, Indesign etc. tegelijk open heb staan. (Inclusief de gebruikelijke dingen, mail, msn, Chrome etc.) Maar zit er nou zoveel verschil in qua prestatie van de CPU?

Het liefste heb ik de i7 natuurlijk maar die vind ik eigenlijk net te duur.
Ik heb het oude model, 2.66 met 9600 gt. Doe ook veel aperture, indesign, photoshop en illustrator. Werkt prima dus. Miss het instapmodel met een snellere HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
bestel gewoon via de apple website is toch vele makkelijker^^;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brm-G schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:30:
bestel gewoon via de apple website is toch vele makkelijker^^;
5 dagen levertijd staat daar haha ik wil gewoon zsm of zelfs morgen een MBP 13 inch haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
tja van uit heet buitenland is dan helemaal geen optie dat duurt nog wel iets langer. Als je niet via de website wilt bestellen moet je maar alle APR's of MMen gaan aflopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:22:
[...]

geen enkele Media Markt en APRS in me buurt heeft de 13 inch beschikbaar in Adam Noord bij de MM hadden ze em wel maar gereserveerd en die gingne de deur uit die dag Morgen maar proberen. Maar ja buitenland zal vast weer 100 euro schelen (veel gedoe zit erachter denk ik) ik heb geen flauw idee wat voor opties er liggen
MacBook uit het buitenland

Via Electronic King halen dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:05
Wat vinden de nieuwe 15-inch gebruikers van de warmteproductie van hun laptop? Met name onder Windows 7 is het ding eigenlijk niet op schoot te houden, hij geeft erg veel hitte af, overigens zonder dat de fan hierbij aanslaat.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem met een MBP onder W7. Onder OSX valt het wel mee, zeker icm Fan Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje, als je een mbp met studentenkorting bij apple koopt kan je een printer erbij krijgen voor 80 euro minder staat er, maar als ik die er dan bij neem gaat er geen 80 euro van de prijs af. Ook heb ik ff gecheckt of de die 80 euro al niet van de prijs was afgehaald die er stond (99 euro voor de goedkoopste printer in dit geval).
Maar dat is ook niet zo want als je zonder studenentenkorting besteld is de printer ook maar 99 euro. Dus was bedoelen ze nu precies? Of dat je samen met de mbp een coupon van 80 euro krijgt en die dan weer terugmoet sturen zodat jij 80 euro krijgt teruggestort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Die printeractie gaat normaal inderdaad met zo'n coupon die je moet insturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:50:
Ik was van plan om de 15" i7 te bestellen maar dan zit ik toch weer tegen de prijs op te hikken. Het probleem is niet dat ik het geld niet heb, maar het is gewoon een enorme uitgave.

Voor het volgende zou ik een prijs moeten betalen van € 2519,23 (incl. studentenkorting)

2.66GHz Intel Core i7
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
128GB Solid State Drive
Ik zou die ssd alleen niet bij Apple bestellen omdat deze vergeleken met de Intel Postville en de Indilinx Barefoot ssd's wat minder goed presteren en niet bepaald goed scoren op gebied van het tegengaan van de performance degradatie. Daarnaast zijn deze ssd's van Apple ook een stukje duurder dan eerder genoemde ssd's en vindt je er ook minder informatie over. Bij ssd's is dat iets wat nauwer luistert dan vergeleken met hdd's.
bartvb schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:18:
Ben zelf voor de 7200 RPM disk gegaan, na het starten van je laptop (gebeurt 1x per maand ofzo) en grootste voordeel van SSD heb je bij het starten van applicaties (zolang je voldoende RAM hebt) en daar wil ik best een paar seconde op wachten.
Daar is dus niets van waar. Je applicaties zijn wel iets sneller met opstarten en je Mac ook wel maar dat is niet het grootste voordeel. Als je veel i/o intensieve zaken doet dan is een ssd uitermate geschikt omdat die dat wel aankan en een gewone hdd (5400 en 7200 rpm) niet. Dan hebben we het dus over een verschil van een mega trage laptop indien je voor de 7200 rpm hdd kiest of een laptop waar je gewoon prima mee kunt werken als je voor de ssd kiest. Het sneller opstarten van je Mac en de apps is niets meer dan een bijgevolg, daar koop je een ssd juist niet voor. Als bijv. virtualisatie je ding is en je wilt meerdere vm's tegelijk draaien dan worden i/o en geheugen 2 hele belangrijke items op je lijstje. Dat is een situatie waarin je voor een ssd gaat, omdat daar veel i/o is waar een ssd zo goed in is. Er zijn echter ook situaties waarin een lagere access time van belang is en ook daar is een ssd beter in dan een gewone hdd.

Als je alleen apps sneller wilt opstarten dan zou ik geen ssd kopen, daar zijn die dingen toch wel een beetje te duur voor en erg veel winst zul je nou ook weer niet boeken. Als je echter veel i/o hebt en/of een lagere access time nodig hebt/wenselijk is dan wordt zo'n ssd ineens een stuk aantrekkelijker en is het ding zeker niet te duur. Koop een ssd om de goede reden, niet om iets wat niet zo zeer ter zake doet want dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Daar heb je een goed punt, niet helemaal bij stilgestaan aangezien bij mij vrijwel alle overige I/O van m'n server af komt. De I/O die ik nu zie is vooral het opstarten en verder b.v. Mail.app en de browser als de cache opgeschoond wordt.

In de situatie van mondi4l lijkt SSD niet heel veel toe te voegen dan. Het bewerken van foto's en het renderen van 3D spul klinkt niet heel I/O intensief. Mooie post om op te besparen dus (en evt over 2 jaar overstappen als SSD wat betaalbaarder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaann1985
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 26 april 2010 @ 10:56:
Daar heb je een goed punt, niet helemaal bij stilgestaan aangezien bij mij vrijwel alle overige I/O van m'n server af komt. De I/O die ik nu zie is vooral het opstarten en verder b.v. Mail.app en de browser als de cache opgeschoond wordt.

In de situatie van mondi4l lijkt SSD niet heel veel toe te voegen dan. Het bewerken van foto's en het renderen van 3D spul klinkt niet heel I/O intensief. Mooie post om op te besparen dus (en evt over 2 jaar overstappen als SSD wat betaalbaarder is).
Ik zit ook te denken aan SSD, maar snap het verhaal van I/O niet helemaal.. Bij welk gebruik voegt SSD minder toe? Kun je dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

christiaann1985 schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:10:
[...]

Ik zit ook te denken aan SSD, maar snap het verhaal van I/O niet helemaal.. Bij welk gebruik voegt SSD minder toe? Kun je dit uitleggen?
Als je weinig dingen met je computer doet die intensief gebruik maken van de harde schijf maakt het niet zoveel uit als je een tragere harde schijf hebt. Het renderen van een grote afbeelding in photoshop is niet heel erg schijf intensief, dat is vooral processorwerk. Als je daarentegen drie images open hebt staan in VMWare dan wordt je harde schijf wel heel veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
In het geval van de 3 VMWare images kun je IMO beter investeren in meer RAM. Dat lijkt me een grotere bottleneck dan de harddisk (tenzij er geswapt wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar alle wijzigingen die je doet binnen wmare client schrijf je weg naar de image op de harde schijf. daarnaast probeer ik alleen maar een voorbeeld te verzinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:02
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:45:
ja, maar alle wijzigingen die je doet binnen wmare client schrijf je weg naar de image op de harde schijf. daarnaast probeer ik alleen maar een voorbeeld te verzinnen ;)
Dan zet je een paar VM's op een externe schijf. Verdeel je de load ;)

Tevens is extra RAM zoals hierboven wordt vernoemd wel aangeraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt voor jullie reacties.

Dan ga ik voor het volgende:
Apple care bestellen via ebay wat toch al +/- € 120 euro scheelt.
Een 7200 rpm schijf wat ook € +/- 120 scheelt.

Echter zag ik dat het upgraden van het geheugen naar 8GB een kostenplaatje heeft van: € 325,00.

Dan lijkt het me beter om even te wachten wanneer dit geheugen stukken goedkoper wordt, en om dan up te graden. (hierbij maken ze een switch van 2x2 Gb -> 2x4 Gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Laatst online: 08:20
Wat een genot! zit lekker in de tuin met mijn nieuwe macbook pro 15" AG. Hiervoor had ik een 2008 glare dat was echt niet te doen buiten . Dit is perfect! Precies wat ik wilde in mijn volgende macbook, de mogelijkheid om buiten te werken als het zonnetje lekker schijnt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaann1985
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:25:
Oke bedankt voor jullie reacties.

Dan ga ik voor het volgende:
Apple care bestellen via ebay wat toch al +/- € 120 euro schilt.
Een 7200 rpm schijf wat ook € +/- 120 schilt.
Ik gebruik altijd een aardappelschilmesje voor kostenbesparingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Hahah !!

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

BlowFish schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:30:
Wat een genot! zit lekker in de tuin met mijn nieuwe macbook pro 15" AG. Hiervoor had ik een 2008 glare dat was echt niet te doen buiten . Dit is perfect! Precies wat ik wilde in mijn volgende macbook, de mogelijkheid om buiten te werken als het zonnetje lekker schijnt! _/-\o_
Klinkt heerlijk voor aankomende zomer!
Kun je misschien eens een pic maken van je beeld wanneer het 20+ graden is buiten of komt dat niet over op een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Macbook Pro 13 inch 2.4 ghz is nergens verkrijgbaar in Nederland zeggen sommige APRS en MM
Heeft iemand er al eentje en zo ja waar heb je het gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bartvb schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:15:
In het geval van de 3 VMWare images kun je IMO beter investeren in meer RAM. Dat lijkt me een grotere bottleneck dan de harddisk (tenzij er geswapt wordt).
Dat ligt eraan wat jij toewijst aan geheugen aan zo'n vm. Wat je echter altijd wel ziet is een aardige hoeveelheid heen en weer schrijfacties. VMware gebruikt wat geheugenbesparende technieken wat heel erg simpel gezegd neerkomt op swappen en dat is dus weer schijfintensief. Uiteindelijk zijn zowel geheugen als harde schijf een even belangrijke factor, bij VMware is de schijf wellicht net iets belangrijker.

De boel op een externe schijf zetten is geen oplossing. Er wordt nog altijd een harde schijf gebruikt die zo zijn beperkingen heeft qua snelheid want dat is nou juist het hele probleem! Als je meerdere vm's tegelijk draait zul je ook hier de nodige problemen ervaren op gebied van performance. Het enige wat hier handig van is, is het weghalen van de load van je OS X schijf waardoor OS X weer sneller en werkbaarder wordt. Je vm's worden er niet sneller van en je kunt er ook niet veel meer tegelijk draaien. Het snelheidsverschil ssd-hdd is dermate groot dat het daar wel mee kan. Alleen kom je dan ook met geheugen in de problemen omdat meer vm's tegelijk ook meer geheugengebruik betekent. Daarom is het ook van belang wat je exact aan geheugen aan zo'n vm toewijst, het hoeft namelijk niet altijd een probleem te zijn i.t.t. schijfactiviteit.

Overigens zijn schijfsnelheid en geheugen niet zo belangrijk als je 1 of 2 vm's gebruikt. Dit soort dingen worden pas echt van belang als je meer dan dat gebruikt of een vm gebruikt die en/of veel geheugen gebruikt en/of voordeel heeft aan een snelle schijf. Op een MacBook uit 2006 met een Core Duo, de standaard hdd en 2 GB aan geheugen kun je op zich ook al prima uit de voeten met 1 Windows vm maar erg veel moet je er niet van verwachten. Je zult dus zelf moeten gaan kijken wat voor jou van belang is (wat eigenlijk de strekking van het eerste verhaal was waarbij ik virtualisatie als voorbeeld erbij haalde). Niet iedereen heeft baat bij extra geheugen of zo'n ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2024
Hoe kan ik effectief mijn macbook pro zo volledig mogelijk verzekeren in belgie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
Dat ligt eraan wat jij toewijst aan geheugen aan zo'n vm. Wat je echter altijd wel ziet is een aardige hoeveelheid heen en weer schrijfacties. VMware gebruikt wat geheugenbesparende technieken wat heel erg simpel gezegd neerkomt op swappen en dat is dus weer schijfintensief. Uiteindelijk zijn zowel geheugen als harde schijf een even belangrijke factor, bij VMware is de schijf wellicht net iets belangrijker.
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen.

Als je meer geheugen toewijst hoeft er minder (of zelfs bijna niet) geswapt te worden en is de trage HD factor niet zo belangrijk meer.

Voor VM wil je juist veel geheugen om het swappen te vermijden. Dat is juist waar je VM sneller van wordt. Een snellere HD ga je niet of nauwelijks merken, want swappen blijft traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:02
Bosmonster schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:14:
[...]

Je spreekt jezelf hier een beetje tegen.

Als je meer geheugen toewijst hoeft er minder (of zelfs bijna niet) geswapt te worden en is de trage HD factor niet zo belangrijk meer.

Voor VM wil je juist veel geheugen om het swappen te vermijden. Dat is juist waar je VM sneller van wordt. Een snellere HD ga je niet of nauwelijks merken, want swappen blijft traag.
Ben het helemaal met je eens.

@ppl

Ik zei dat je de load kunt verdelen. Dus 1 VM op je OSX schijf en de andere 2 op je externe schijf. Dit maakt het allemaal veel sneller dan alles van 1 schijf te draaien.

Tuurlijk gaat het trager als je veel meer VM's wilt gaan draaien, maar daar ging het voorbeeld niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Laatst online: 08:20
Mon schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:23:
[...]

Klinkt heerlijk voor aankomende zomer!
Kun je misschien eens een pic maken van je beeld wanneer het 20+ graden is buiten of komt dat niet over op een foto?
Andatech heeft van de week een goede review online gezet betreffend batterij en matte vs glossy scherm, ik heb de link even niet bij de hand. Maar betere foto's kan ik niet maken, maar je moet het zelf echt zien ! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
BlowFish schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:32:
[...]
Andatech heeft van de week een goede review online gezet betreffend batterij en matte vs glossy scherm, ik heb de link even niet bij de hand. Maar betere foto's kan ik niet maken, maar je moet het zelf echt zien ! :9~
http://www.anandtech.com/...tests-display-evaluated/4
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.