Apple flamewars op de FP

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:10

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik heb getwijfeld waar ik deze post het beste kon plaatsen: hier of in TMF. Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze plek omdat ik het gevoel heb dat het punt dat ik wil aankaarten ondanks moderatie niet lijkt te verbeteren.

Wat is er op de FP aan de hand op dit moment? De laatste weken vallen steeds meer reacties op een negatieve manier op lijkt het wel. Vrijwel elke draad over software of gadgets / telefonie lijkt een reden te zijn om een Apple vs de rest flamewar te starten. Soms zelf wanneer er geen directe relatie lijkt te zijn.

Een recent voorbeeld vind je nu op de FP: nieuws: Microsoft onthult eigen 'Kin'-telefoons

Het probleem is dat posts vaak netjes op -1 worden gezet ( of worden gemeld in het mismodtopic ) maar dat het aantal fanboy (zei het Apple, MS of anders) reacties niet lijkt af te nemen.

Het aantal flames leid af van interessante artikelen, smoort interessante discussies en is imho ook slecht voor het imago van de FP an sich.

Is er een manier om, naast het modereren, dergelijke flamewars aan te pakken?

Graag zou ik hier met jullie eens over praten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ik heb het idee dat de oude gegadigden massaal weggelopen zijn op tweakers.net, en dat er vooral veel 'jong grut' de site bezoekt. Het niveau lijkt in ieder geval heel erg sterk op een puberend publiek. Als oude-lul-in-wording staat mij dit persoonlijk in ieder geval steeds meer tegen. Erg jammer, want de kwaliteit van de berichtgeving zelf is van een veel beter niveau.

Het zou mij niets verbazen als dat een belangrijke achterliggende reden is.

[ Voor 10% gewijzigd door brama op 13-04-2010 21:04 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 16:32

B2

wa' seggie?

Klopt, ik merk het ook steeds vaker op in Apple artikelen. Prima als je het niet met de producten/filosofie whatever van Apple eens bent, maar er over lopen azijnzeiken is nergens voor nodig. Natuurlijk net zo goed niet in een Microsoft artikel.

De reacties hebben meestal ook nog eens het niveau van 1ste jaars LTS zwakstroom.
brama schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:03:
Ik heb het idee dat de oude gegadigden massaal weggelopen zijn op tweakers.net, en dat er vooral veel 'jong grut' de site bezoekt. Het niveau lijkt in ieder geval heel erg sterk op een puberend publiek. Als oude-lul-in-wording staat mij dit persoonlijk in ieder geval steeds meer tegen. Erg jammer, want de kwaliteit van de berichtgeving zelf is van een veel beter niveau.

Het zou mij niets verbazen als dat een belangrijke achterliggende reden is.
_/-\o_ Precies wat ik ook bedoel.

[ Voor 48% gewijzigd door B2 op 13-04-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
brama schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:03:
Het niveau lijkt in ieder geval heel erg sterk op een puberend publiek. Als oude-lul-in-wording staat mij dit persoonlijk in ieder geval steeds meer tegen.
Op zich heb je een goed punt. Ik was eerst van plan een iets breder item aan te kaarten, namelijk dat ik het gevoel heb dat slechte reacties steeds vaker voor lijken te komen. Zie bv de eerste reacties in deze thread:
nieuws: Scareware doet 'schikkingsvoorstel' aan p2p-gebruikers
Dit soort FIPO en betweterige / flame achtige reacties zijn absoluut geen uitzondering.

Ik heb uiteindelijk gekozen om eerst een topic te richten op de Apple vs de rest flamewars omdat deze de laatste tijd explosief lijken toe te nemen in aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:52

Matis

Rubber Rocket

Ik ben in zekere zin ook gestopt met reageren op de FP. Vooral omdat mijn (veelal goedbedoelde) posts ondersneeuwen onder een groot aantal -1tjes of door de nested-mode al snel naar onderen verdwijnen.

Ik beschouw mezelf niet als oude gegadigde en ook niet onder jong grut, maar ik merk wel de verschuiving van het postgedrag op de FP. Helaas sluimert dat ook door op GoT.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het lijkt mij goed om personen die 10 x een -1 krijgen voor hun reacties voor een week geen berichten mogen plaatsen. Daarna wordt het opgeheven, gebeurt het weer dan volgt een ban voor een maand. Daarna nog een keer dan mag je geen account meer bezitten.

@hierboven, het lijkt soms steeds meer op de HWI frontpage. Daar staan ook heel vaak reacties bij in de trand van: Dit wordt mijn nieuwe tv (bij een nieuw duur model van philips bijv.) Klik je vervolgens op het profiel van de des betreffende persoon dan zie je dat hij pas 12 jaar oud is 8)7
dit voegt in mijn inziens niets toe, en mag vanmij gewoon verwijdert worden.

In dit bericht is het heel frappant dat:
219 post zijn ongewenst
217 post zijn offtopic
89 post zijn ontopic
en EEN post is maar informatief
nieuws: Apple introduceert MacBook Pro's met Core i5- en Core i7-cpu's - update

Waarom worden bij dit soort idiote getallen niet gewoon de ongewenste en de offtopic reacties geschrapt..

[ Voor 61% gewijzigd door Brilsmurfffje op 13-04-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Toevallig discussiëren we hier achter de schermen ook net over :) Ik heb persoonlijk ook een beetje het idee dat het toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ook op het forum zijn steeds meer oneliners.
personen die een paar keer wat posten en dan verdwijnen.
Vaar zijn dit mensen met een cryptische username

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:11:

Waarom worden bij dit soort idiote getallen niet gewoon de ongewenste en de offtopic reacties geschrapt..
Schrappen van reacties riekt een beetje (boel) naar censuur. Ik denk dat het goed is alleen de schokkende gevallen aan te passen middels een modbreak zoals dat nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kunnen ze anders niet onderaan gezet worden?
De meeste vertegenwoordigen een mening en voegen niets toe aan het bericht. Lezers hebben niets aan jouw mening als het niet onderbouwd word.
Als er bij een bericht zoveel reacties staan is het ook niet meer te doen om ze te lezen of te modereren.
Grote kans dat niemand meer omkijkt naar het bericht.

Naar mijn mening is het geen censuur aangezien verschillende mensen reacties beoordelen, en op grond daarvan zouden ze eventueel verwijdert kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:23:
kunnen ze anders niet onderaan gezet worden?
De meeste vertegenwoordigen een mening en voegen niets toe aan het bericht. Lezers hebben niets aan jouw mening als het niet onderbouwd word.
Als er bij een bericht zoveel reacties staan is het ook niet meer te doen om ze te lezen of te modereren.
Grote kans dat niemand meer omkijkt naar het bericht.

Naar mijn mening is het geen censuur aangezien verschillende mensen reacties beoordelen, en op grond daarvan zouden ze eventueel verwijdert kunnen worden
Probleem is dat in nested-mode je dus een parent verliest, waardoor een (goede) reactie dus lastig te positioneren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
De volgorde van reacties is nu ook behoorlijk arbitrair. Puur omdat iemand iets eerder heeft gereageerd zorgt ervoor dat zijn post bovenaan staat, en het meest gezien wordt. Een sortering op basis van waardering zou veel beter zijn IMHO. Zo kom je van de troep ook af. En hoef je al helemaal niet te reageren op een kwalitatief slechte post om een hoge positie te krijgen in de lijst. Nu heb je (denk ik) veel nesting puur vanwege de positie van de parents. Met de kwaliteits-sortering kun je ook na een uur nog bovenaan komen.

Om te zorgen dat je (kwalitatieve) post genoeg gezien wordt om de kans te krijgen naar boven te druppelen, zou je posts op min-of-meer zelfde niveau kunnen shuffelen.

Van een dergelijk systeem moet ongetwijfeld wel ergens een voorbeeld te vinden zijn, ook al kan ik er zelf zo snel geen verzinnen.

[ Voor 36% gewijzigd door brama op 13-04-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik denk dat je dan de flamewars krijgt onder goede reacties. Iemand typte daar een reactie op en het geflame kan beginnen.

Kan er in de algemene voorwaarden niet iets gezet worden dat gereacties die flame opwekken of het uitstralen verwijdert mogen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:43

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het sorteren op waardering is ook al eerder besproken en toen ook positief ontvangen. Het lijkt mij een goed idee om daar nog eens goed naar te kijken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:27:
ik denk dat je dan de flamewars krijgt onder goede reacties. Iemand typte daar een reactie op en het geflame kan beginnen.

Kan er in de algemene voorwaarden niet iets gezet worden dat gereacties die flame opwekken of het uitstralen verwijdert mogen worden ?
Hier helpt de niveaufilter wel redelijk tegen. De vraag is of je alle childs van een als flamebait getagde post dan ook moet laten vervallen. Ik vermoed dat het veruit in de meeste gevallen nooit meer zinnig op gereageerd gaat worden, dus wellicht wel de makkelijkste oplossing.

Overigens moet de niveaufilter dan wel dusdanig werken, dat nieuwe posts niet meteen weggefilterd worden als je bijv. alleen maar 1+ posts wil lezen. Anders gaat het hele systeem niet werken vrees ik.

[ Voor 13% gewijzigd door brama op 13-04-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 23:41
Ik moet zeggen dat me dit ook vaak ergert. Bij veel artikelen lees ik wel even de reacties door, maar daar begin ik tegenwoordig bij de Apple nieuwsberichten niet eens meer aan.
Er werd al gesuggereerd om bijvoorbeeld bij meerdere keren een -1 (of lager uiteraard) meer 'straffen' toe te gaan passen. Zoiets lijkt me zelf wel een goed idee, bijvoorbeeld als je binnen een x aantal dagen 3x een -1 post plaatst, je een week geen reacties meer kan plaatsen, of dat deze voor plaatsing gereviewed moeten worden (hoewel dat een hoop extra werk te weeg zal brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik denk persoonlijk dat je moet proberen de flamewars niet cosmetisch weg te filteren maar dat het handiger is de flamewars te voorkomen / te verminderen op de een of andere manier. Dus geen symptoombestrijding maar een bredere aanpak hoewel ik nog niet weet hoe zo'n bredere aanpak er uit zou moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RoD schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:13:
Toevallig discussiëren we hier achter de schermen ook net over :) Ik heb persoonlijk ook een beetje het idee dat het toeneemt.
Yup.

Maarja, dat krijg je als je laagdrempeliger wordt (zoals het inmiddels mogen reggen met een gratis email-account a'la Gmail of Hotmail). En de Merge helpt daar ook wel aan mee denk ik.

Keuzes.... ;)

De userbase groeit erg hard, wat misschien niet altijd ten gunste van de community is. Maarja, je krijgt er wel pageviews (ads) voor terug natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:51

SmartDoDo

Woeptiedoe

Bor de Wollef schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:00:
Ik heb getwijfeld waar ik deze post het beste kon plaatsen: hier of in TMF. Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze plek omdat ik het gevoel heb dat het punt dat ik wil aankaarten ondanks moderatie niet lijkt te verbeteren.
Prima dan dat je het nog eens in beeld wilt brengen met een topic, maar het hoort in alle gevallen gewoon in TMF dus daar gaat dit topic alsnog naartoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Matis schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:11:
Ik ben in zekere zin ook gestopt met reageren op de FP. Vooral omdat mijn (veelal goedbedoelde) posts ondersneeuwen onder een groot aantal -1tjes of door de nested-mode al snel naar onderen verdwijnen.

Ik beschouw mezelf niet als oude gegadigde en ook niet onder jong grut, maar ik merk wel de verschuiving van het postgedrag op de FP. Helaas sluimert dat ook door op GoT.
Dit heb ik ook heel erg. Het ondersneeuwen van goed bedoelde reacties op sommige artikelen. Ook van andere users dat ik denk die kan best omhoog maar door een stormvloed van mindere reacties verdwijnt de kwaliteit van het getypte stukje.

Ik typ soms ook nuttige stukjes voor de FP. Maar of het komt niet over of ik denk aan het einde nee het voegt toch te weinig toe van het niveau van de huidige discussie laat het niet toe...

Ik zit in precies dezelfde plek als Matis qua groepering. Ben ook geen oud gediende maar ook absoluut niet jong grut.

Typ mede deze reactie doordat ik benieuwd ben naar wat de olossingen zijn naast het eroverheen lezen :+ Daarnaast misschien weer een goede reden om wat actiever te moderen :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:15

TheBorg

Resistance is futile.

Misschien kan iemand een query bouwen om te kijken of de oude-lul-theorie van brama klopt.
Persoonlijk lees ik veel nog wel maar modereren doe ik eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:11:

In dit bericht is het heel frappant dat:
219 post zijn ongewenst
217 post zijn offtopic
89 post zijn ontopic
en EEN post is maar informatief
nieuws: Apple introduceert MacBook Pro's met Core i5- en Core i7-cpu's - update

Het beeld wat je schetst klopt niet helemaal.... :P

Er zijn op dit moment in totaal maar 237 reacties,waarvan een paar op -1. Lijkt op zich dus wel mee te vallen.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Voor degenen die wat vaste getallen willen, de situatie van 8 april:Afbeeldingslocatie: http://82.176.183.153/a-na.png
Ik heb die dag gekozen wegens en 3 Apple nieuwsberichten samen met veel andere nieuwsberichten, en de moderatie van de reacties staat vast. Meer statistieken: http://82.176.183.153/a-na.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:28

MsG

Forumzwerver

Komt het niet ook een beetje door de vernieuwde versoepeling van de moderaties? Enkel directe flames en spam wordt nu nog rood. Terwijl andere dingen die totaal geen sense maken of compleet irrelevant zijn gewoon "onschuldig" geel krijgen. Het wordt niet echt meer afgestraft. Ik zie elke dag wel weer een verkapte fipo, zo van "Mooi hoor", of "Leuk telefoontje". Moeten zulke inhoudsloze dingen niet een beetje afgestraft worden?

Om even op de TS in te haken; ik denk dat je de flamewars wel houd. In mijn ogen begint het vaak met Apple volk dat bij non-Apple dingen telkens weer iets over Apple moet roepen, wat op een dergelijk moment vaak compleet offtopic en niet-relevant is. Op den duur krijg je dan dat men dan ook een beetje terug gaat afgeven in Apple-nieuwsberichten en tel daarbij op dat elke scheet die Steve maakt wordt gepost in een nieuwsbericht, dan krijg je vanzelf felle reacties en felle antireacties.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-08 11:42
Misschien een goede uitleg op de frontpage in een nieuwsbericht? Waardoor er voor sommige jongeren een kwartje valt? Vaak lezen die namelijk helemaal geen reglement meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:40
Is dit ook niet inherent aan het nieuwe modsysteem? Er wordt gewoon minder gemodereerd volgens mij, waardoor dit soort dingen minder snel afgestraft wordt.

Overigens, sorteren op waardering lijkt me top. Nu moet je door alle onzin heen scrollen om de goed gewaardeerde berichten aan de onderkant te kunnen lezen. Wellicht een idee om ongemodereerde berichten dan helemaal bovenaan te plaatsen waardoor ze snel gemodereerd worden. Dan is er ook niet meer de slechte gewoonte om op reactie #3 te reageren omdat je dan lekker bovenaan staat en wellicht sneller gemod wordt naar een +.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpkossen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-11-2022
MsG schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 23:07:
...

Om even op de TS in te haken; ik denk dat je de flamewars wel houd. In mijn ogen begint het vaak met Apple volk dat bij non-Apple dingen telkens weer iets over Apple moet roepen, wat op een dergelijk moment vaak compleet offtopic en niet-relevant is. Op den duur krijg je dan dat men dan ook een beetje terug gaat afgeven in Apple-nieuwsberichten en tel daarbij op dat elke scheet die Steve maakt wordt gepost in een nieuwsbericht, dan krijg je vanzelf felle reacties en felle antireacties.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het bijzonder vind dat er, zoals bijvoorbeeld gister, een groot nieuwsbericht is dat Apple nieuwe CPU's in hun MacBooks gaat stoppen (en dit zelfs de topic van de mailing wordt) waar dit naar mijn ogen niet gebeurt als bijvoorbeeld sony dat doet. (Ik wil hierbij overigens geen inhoudelijke kritiek geven.) Hoewel mijn constatering geen excuus is of mag zijn, leidt het beeld wel vaak tot anti-Apple reacties in de comments (dit staat soms ook in de comments beschreven).

Ik ben voor een sortering op waardering en wellicht wat extra maatregelen ten opzichte van 'veelplegers' en misschien zelfs wat extra toezicht op de Apple-topics. Er is nauwelijks serieuze discussie meer mogelijk. Ik heb gister zelfs maar niet gereageerd uit de angst dat het weg-gemod zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb de Excel van dcm360 er eens bijgepakt, en het is opzich niet heel vreemd dat Apple berichten meer -1's krijgen.

De figuur heeft wat weg van een normaal/Gaussische kromme. Omdat het centrum ook hoger ligt dan bij non-Apple-berichten, ligt dus het aantal -1tjes ook een stuk hoger

Wanneer je kijkt naar de +3-scores voor non-Apple, dan kom je uit op 2 waardes in 947 posts (gemiddeld dus per 473 posts een +3).

In de Apple-berichten worden met 696 geen +3-en gegeven.

Daaruit kun je drie conclusies trekken, mensen proberen bij Apple-berichten niet voor de +3 scoren te gaan OF er is gewoon te weinig kennis binnen de posters om inhoudelijk ( +3-niveau) te kunnen reageren op nieuwsberichten. De laatste conclusie zou kunnen zijn dat de Apple-bashers, structureel een te lage score toekennen aan posts, waardoor gemiddeld, de kromme links-scheef luikt uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 15:35

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Bor de Wollef schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:43:
Ik denk persoonlijk dat je moet proberen de flamewars niet cosmetisch weg te filteren maar dat het handiger is de flamewars te voorkomen / te verminderen op de een of andere manier. Dus geen symptoombestrijding maar een bredere aanpak hoewel ik nog niet weet hoe zo'n bredere aanpak er uit zou moeten zien.
Toch denk ik wel dat het helpt om ze cosmetisch weg te filteren. En dan denk ik dus vooral aan de al eerder besproken sortering op waardering, i.p.v. tijd. Zo wordt het namelijk veel moeilijker om opzettelijk een flamewar te starten (te trollen) en die reactiethread nog enigszins zichtbaar te houden. En zeg nu zelf; als je een flamewar start die niet gelezen wordt, heeft het starten dan nog wel zin? Het lijkt mij wel iets wat kan helpen :)

Over verdere maatregelen is inderdaad intern discussie, maar dat gaat met name over eventuele sancties die dit soort praktijken opzettelijk op proberen te starten. Dat is en blijft natuurlijk een interne zaak.

Wat betreft de locatie voor het topic, denk ik dat TMF (of GR) toch een beetje de aangewezen plaats is. Omdat het toch vooral om de reacties op nieuwsartikelen gaat, laat ik het topic eerst hier even staan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dus de vraag aan het publiek alhier terug is: wanneer die draden van Apple met een bombardement van -2's en modbreaks worden voorzien, is dat wenselijk(er) dan de huidige toestand? Uiteraard wel voorafgegaan met een soort van mededeling dat de draad onder extra controle staat enzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

We willen inderdaad gaan kijken of we sneller -2's uit kunnen gaan delen bij bepaalde nieuwsartikelen. En dan niet voor individuele reacties, maar dus ook hele subthreads die uit flames bestaan. Dat heeft een aantal voordelen. Een -2 heeft een veel grotere impact op karma (voor de flamers die daarin geïnteresseerd zijn) en zorgt er ook voor dat de reactie (plus alle geneste reacties) voor iedereen behalve crew onzichtbaar zal zijn. Zo voorkom je dat men door blijft reageren. Ook maken -2's het makkelijker om herhaling op te sporen en aan te pakken.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dat is nog eens het probleem bij de wortel aanpakken :Y)

Ik denk dat het mes op die manier aan twee kanten snijdt, de posters welke het voor de karma doen, krijgen een behoorlijke aftrek te pakken en je voorkomt op die manier ook nog eens dat anderen er op gaan reageren.

Win win dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 10-08 11:35
Lijkt me een goed idee. Of subtreads waarin meer dan 80 procent op -1 komt automatisch naar -2 kieperen.
Je loopt wel een risico, dat je bij omlaag modden al ziet. Reacties in de trant van: waar is mijn reactie gebleven? Of: tweakers.net censureert me omdat ik een vrije denker ben/een mening heb die boven het maaiveld uitsteekt. etc.

Hopelijk kan je door vervolgens het lage karma te verbinden met een soort reactie-ban wel enigszins sturen richting verbetering. Maar et zijn wel best wel strenge en ingrijpende maatregelen allemaal.

Edit: Misschien kan je in bepaalde draden het reageren voor mensen met een reactiescore of karma onder een bepaalde waarde wel gewoon kunnen blokkeren. Dan wordt een hoger karma interessanter.

[ Voor 37% gewijzigd door Jesse op 14-04-2010 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vandaar dat communicatie terug als eerste opgezet wordt. Al is het maar 1 zinnetje, wanneer mensen vooraf gewaarschuwd zijn dat meuk-reacties des te zwaarder ontmoedigd worden blijven brainfarts achterwege.

Of mensen het gaan voelen in hun karma? Ik zou als ik op karmajacht was sowieso verre van dat soort draden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Jesse schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:13:
Lijkt me een goed idee. Of subtreads waarin meer dan 80 procent op -1 komt automatisch naar -2 kieperen.
Je loopt wel een risico, dat je bij omlaag modden al ziet. Reacties in de trant van: waar is mijn reactie gebleven? Of: tweakers.net censureert me omdat ik een vrije denker ben/een mening heb die boven het maaiveld uitsteekt. etc.
Sja, hoe erg is dat? Zeikerds zijn er altijd, en met censuur heeft het geen klap te maken. Gewoon iemand die zeurt omdat zijn trollerige reactie weggeknikkerd wordt. De wereld is geen anarchie, en als ze dat wel willen, zijn er zat andere uitlaatkleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

We zijn ons bewust van reacties die 'censuur' roepen (ze roepen dat nu soms al als ze een -1 krijgen op een reactie), maar daarom is het ook verstandig om het 'hardere' modereren vanuit de crew, aan te kondigen bij zo'n artikel. Dat neemt niet weg dat ze het niet zullen roepen, maar dan zijn we in dat soort discussies wel vrij snel uitgepraat omdat het van tevoren aangekondigd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Maar ben je dan ook bereid om 1 of 2 serieuze reacties, die vaak tussen de flames nog wel te vinden zijn, met de rest van de thread weg te gooien? Die reacties krijgen natuurlijk geen karma penalty, maar worden wel onzichtbaar doordat hun parent verwijderd is...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat is iets waar we natuurlijk op moeten letten. :) Er zijn altijd mensen die toch nog nette reacties midden in flamewars gaan plaatsen. Dat is dan een geval van lichte collateral damage, denk ik want je wilt de aanstichter het meest 'straffen'. Eventueel is het ook een optie om alle geneste flames op -2 te zetten, maar dat lost het probleem niet op. Want wat we uiteindelijk willen is die flamewars gewoon geheel de kop in drukken. Maar lastig is het wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

In dat geval is het misschien ook voor die mensen een les om niet verder te gaan op een flame. Vaak zie je dat een reactie op een flame nog wel een 0 kan krijgen, en dat daarop weer een 'nette' thread ontstaat. In de ideale situatie is de ongewenste post natuurlijk al weg voordat er op gereageerd wordt, maar dat is denk ik niet altijd haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:43:
Ik moet zeggen dat me dit ook vaak ergert. Bij veel artikelen lees ik wel even de reacties door, maar daar begin ik tegenwoordig bij de Apple nieuwsberichten niet eens meer aan.
Er werd al gesuggereerd om bijvoorbeeld bij meerdere keren een -1 (of lager uiteraard) meer 'straffen' toe te gaan passen. Zoiets lijkt me zelf wel een goed idee, bijvoorbeeld als je binnen een x aantal dagen 3x een -1 post plaatst, je een week geen reacties meer kan plaatsen, of dat deze voor plaatsing gereviewed moeten worden (hoewel dat een hoop extra werk te weeg zal brengen).
My thoughts.
Reviewing is waarschijnlijk echt teveel werk. Die straf opzich lijkt me al een goede maatregel.

Waar ik me ook meer en meer aan erger behalve dit zijn 'nep/napraat reacties.' Iemand gaat offtopic, iemand anders reageert:
Ja maar dat is offtopic.
(Wat natuurlijk ook een zwaar offtopic reacties is.) En dan een paar minuten later via edit:
Ja maar dat is offtopic.

Edit:
Maar het is wel goed dat fabrikant x dit maakt.
Zodat ze op 0 hopen. Sorry maar ik ram die keihard weg met een -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 10:54
Is het misschien niet handig om voor alle mods een -2 toe te voegen, maar ze niet de mogelijkheid geven de reactie effectief op -2 te zetten (net als de -1 voor beginnende mods). Als er dan een draadje komt kunnen mods de reacties op -2 opv -1 zetten, zodat er een powermod naar kan kijken.

Daarnaast lijkt het me sorteren van draadjes op relevantie ook wenselijk zoals eerder vermeldt. Je voorkomt daarmee dat mensen die wat serieus willen zeggen op de hoogst geplaatste reactie reageren, ongeacht wat diegene zegt. Misschien dat er soort ontkoppel knop zou moeten komen om reacties naar de hoofdtread te verplaatsen om dit te voorkomen en zodat goede reacties niet weggaan als er een parent op -2 wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Actie -> reactie, oorzaak -> gevolg.
Elk MS topic is 100% zeker dat er 'ant-MS/Appleboys' op gaan reageren, zo ook voor elke Apple nieuwsbericht (waar ik kanttekening* heb, maargoed).

Terug naar de bron, op het forum kan je subfora's 'onzichtbaar' maken, zoals ik Apple uit heb staan. Ik heb er niets te zoeken, ik hoef er niet te reageren, het interesseert me niet, kortom zie ik enkel hier en daar wat Apple topics tegen komen in active topics.

Deze mogelijkheid zou imho ook op de frontpage moeten komen, de mogelijkheid om te filteren. Immers is de drang groter om op een trashpost te reageren als het altijd zichtbaar is (we hebben relatief weinig nieuwsitems tov topics op het forum), dan het volkomen te negeren.

* - je kan dit immers ook uitlokken, voor elke scheet die Apple liet ten tijde van iPad, werd er een nieuwsbericht neergekwakt, dan weet je ook direct dat hier non-apple reacties op gaan komen. Post je daarna een pad-bericht van een ander merk, 99,9% zeker dat daar apple-mensen gaan reageren.

Ik heb al eerder eens gezegt, schakel bericht-reacties uit en koppel er gewoon een forum-topic aan (menig nieuwssite doet dit). Je krijgt niet alleen een beter lees overzicht (zie 200+ pagina topics), maar je valt meteen onder het 'regime' van de forum-moderators, waar harder en beter kan worden gemodereerd dan wat lutraak -1 en -2's uitdelen (al krijg ik een -100, denk je dat ik hier wakker om lig?). Nu heb je reactie op reactie, 7 berichten op een -1 en 1 erachter aan die opeens een +1 krijgt omdat hij wel nog iets nuttigs kon toevoegen aan het stukje trolling/flamewar. Zeker als een nieuwsbericht over de 200 reacties gaat, is het amper leesbaar meer (pagina 1 staat 50% op -1, pagina 2 staat eigelijk wat er op pagina 1 al gepost was0.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Even een kleine opmerking bij je verhaal; het feit dat er wat lichter/liever gemodereerd wordt op de FP dan op het Forum betekent niet dat er nooit sancties opgelegd worden hoor. :) Mensen die bijvoorbeeld meerdere -2's behalen krijgen óók site wide bans als we dat nodig achten.

Wat betreft de rest van je reactie; ik denk dat het sorteren op waardering en wat meer -2's uitdelen aardig aansluit op wat je voorstelt. Zo worden de trashposts minder zichtbaar en kan er dus minder makkelijk een flameware gestart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Beste tweakers,

Ik ben als regelmatig bezoeker van de FP blij dit topic te hebben gevonden. Ik stoor mij regelmatig aan het niet onderbouwd en offtopic/flame reactie's. Het lijkt wel alsof je geen enkele reactie meer hoeft te onderbouwen met feiten (uitzonderingen daargelaten). Ik hoop dat een aantal oplossingen die hier aangedragen zijn zullen helpen met de kwaliteit van reacties op FP. modderaars, succes met dit debacle en op naar kwaliteit:)
Als (mede) oplossing wil ik aandragen dat in het reactievakje onderaan best wel wat keiharde waarschuwingen mogen staan betreft flaming, offtopic geneuzel en de consequentie daarvan..

Als laatste wil ik zeggen dat de kwaliteit van het nieuws bijzonder hoog is, waarvoor mijn complimenten!

Aldus een oudere tweaker gebruiker...

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Hier hadden we toch de hierarchische oplossing voor in de track staan? Leuk dat dat weer onder de aandacht komt, maar ik heb vaak het idee dat de track nooit echt vooruit komt uiteindelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door vgroenewold op 14-04-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nee die sortering op waardering is iets wat los staat. Dat is bedoeld om de algehele reactiekwaliteit omhoog te halen (al helpt het ook tegen flamewars). Die interne discussie gaat vooral over het voorkomen en bestraffen van flamewars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ah ok, een extra maatregel dus. Ik dacht dat we daarover ook wel hadden gesproken en dat -2's uitdelen juist te rigoreus was. Maar ik ben helemaal voor hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

-2 geven is een maatregel die nu inderdaad maar heel beperkt wordt toegepast, omdat het zo'n zware maatregel is. Maar het lijkt gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:19
brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:27:

Misschien kunnen we dat ondervangen door reacties te unnesten, want al die flamewars vinden onder de FIPO plaats omdat die trolls en clowns weten dat die reacties dan het meest gelezen worden.

Andere ideeën:
- Autobans voor een paar dagen na x aantal ongewenste reacties
- Ongewenste -1 reacties standaard niet meer zichtbaar maken, dwz dat je de hele regel niet eens meer ziet, dus ook niet meer dat er uberhaupt gepost is.
- maar ook misschien 0 reacties niet meer standaard zichtbaar (misschien is 0 zo te verwerken als -1 nu is)
- Veel meer karma aftrekken voor -1 en veel meer verdienen met +3 en +2
- Eventueel afstappen van het huidige nested systeem op tijd en op kwaliteit gaan sorteren, met als kanttekening dat je dan dus veel shit krijgt onder kwalitatief goede reacties, maar misschien moeten we daarvoor dus als mods kunnen unnesten of een niveau toevoegen, -1 verkeerde plek waardoor de reactie onderaan de rest komt te staan.

edit:
Nog een ideetje, vanaf 2 maal -1 reacties onder 1 bericht kan je niet meer posten onder dat bericht of zelfs voor 24 uur in die categorie van de site (dus bijv onder alle consumentenelektronica)

edit2:
Duidelijk maken dat er regelmatig luihet mogelijk is om een IP ban krijgen kan ook wel helpen denk ik. Dus als ik dan op een profiel van zo'n idioot klik dat er dan gewoon een massive BANNED banner obverheen staat zoals bij somethingawful zeer succesvol gebeurt (al scheelt het dat reggen daar $10 kost).

[ Voor 15% gewijzigd door MrAngry op 14-04-2010 14:46 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
@MrAngry: Dat gaat allemaal veel te ver vind ik, ik was al verbaasd dat er nu zowiezo over een toename aan -2's uitdelen werd gepraat, dit was eerder altijd een no-go. Als dat wordt uitgebreidt, ben ik al erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
Om Bor de Wollef zijn punt nog eens duidelijk aan te tonen, hier het schoolvoorbeeld van een risicoartikel:
nieuws: Apple stelt Europese iPad-release uit

Kijk eens naar de reacties van bijv. G_M_C:
Verwijderd in 'nieuws: Apple stelt Europese iPad-release uit'
Na 2 van zulke reacties hoef ik verder echt geen reacties van hem meer te lezen bij dit artikel. Het niet kunnen reageren na een x aantal -1's lijkt mij daarom niet zo slecht.

En het hele staartje na:
Alle reacties daarop mogen weg, een -2 voor die 1e schoont heeeeeeeel erg op. De nullen die er staan zijn ook stuk voor stuk reacties die niet bewaard hoeven te blijven. Wat mij betreft kan de strenge regeling voor zulk soort risicoartikelen niet snel genoeg in gaan. Ik weet daarnaast ook niet hoe het met die fipo zit, maar dat zit ook niet helemaal lekker, meteen een modbreak in het begin... Hopelijk worden er snel maatregelen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Cloud schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:36:
Wat betreft de rest van je reactie; ik denk dat het sorteren op waardering en wat meer -2's uitdelen aardig aansluit op wat je voorstelt. Zo worden de trashposts minder zichtbaar en kan er dus minder makkelijk een flameware gestart worden.
Zo'n oplossing zie ik als vuilniszakken en containers voortaan een camoflage kleurtje geven zodat het minder opvalt, maar probleem blijft: er blijft vuil en containers (flames en trolls).

Daarnaast zit er ook een vertraging in de reacties (ctrl+F5 werkt ook niet), reageer je op een post en je kijkt later nog eens, staan er opeens 4-5 reacties boven jou die enkele minuten voor jou zijn gepost (ik doe altijd een refresh als ik wil gaan posten).

En er blijft een flinke hoeveelheid 'meningmodding' is zitten, ondanks er powermods zijn die het recht trekken, heb ik genoeg reacties gezien die ik bv geen -1 of (andere kant) absoluut geen +1 waard vind (zo zie je, ik doe ook meningmoderatie).

Soldaatje in 'nieuws: Israëlische douane confisqueert iPads vanwege wifi'
Deze, hoe wil je dit nu 'netjes' laten weergeven als er wel 0 en +1 reacties op zijn gekomen?

(ik denk dat ik eerder gewoon tegen zo'n tree-systeem ben, terwijl je een baggervloot aan features op het forum hebt om al deze problemen flink aan te pakken).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het anders niet een idee om net als voor de HK een minimum te vragen van mensen om te kunnen posten op het FP.
(bv, ze moeten zelf modden en minimaal een score van -0,5 hebben) En net als de modbot deze rechten weer weg kan halen mensen met een te slecht score.

Ik heb zelf de modsysteem uitgeschakeld staan en krijg elke reactie te zien.
Vind dit zelf niet erg anders mis je soms ook wel erg leuke reacties.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 23:51
Hoe wou je een slechte score wegwerken als je niet meer mag posten?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mute schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:49:
Door weer goed te modden en zo te leren wat wel goed of niet goed is om te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Mute schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:49:
Reageren alleen blokkeren in een bepaalde channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appleheads tegen Windowsfreaks is niet alleen een FP probleem...Overal komt het voor. Engadget heeft het opgelost door tijdelijk het reactiesysteem gewoon helemaal uit te zetten.

http://www.engadget.com/2...g-comments-off-for-a-bit/

http://venturebeat.com/2010/02/02/engadget-comments/

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:08:
Appleheads tegen Windowsfreaks is niet alleen een FP probleem...Overal komt het voor. Engadget heeft het opgelost door tijdelijk het reactiesysteem gewoon helemaal uit te zetten.

http://www.engadget.com/2...g-comments-off-for-a-bit/

http://venturebeat.com/2010/02/02/engadget-comments/
Ja, maar dat is geen oplossing. Discussie is een zeer belangrijk en gewaardeert onderdeel van Tweakers, dat zie ik niet graag verpest worden door dit soort wars. Ik ben er dus ook helemaal voor om een waarschuwings-systeem in te bouwen die mensen die in 1 topic geheel over de scheef gaan, gewoon even hun reactie-rechten ontneemt... beginnend bij een paar uur bijv. en tot aan een dag. Dat in combinatie met een uitbreiding van -2's geven, probleem zo opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door vgroenewold op 14-04-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, doe dan gewoon dat -1 / -2 reacties gewoon helemaal (voorlopig) niet getoond worden in die draadjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:15:
Nee, doe dan gewoon dat -1 / -2 reacties gewoon helemaal (voorlopig) niet getoond worden in die draadjes.
En wat doe je met de reacties op die -1/-2's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:15:
Daar los je het probleem denk ik niet mee op, dan blijven ze gewoon doorgaan alleen dan bij een ander draadje. Daarnaast krijg je als je dat doet zoals eerder genoemd reacties in de categorie: "Ik wil vrijheid van meningsuiting". Het verwijderen van slechte reacties alleen is het opruimen van gemaakte troep, terwijl het maken van troep voorkomen moet worden. Dat kun je doen door een reactieverbod en het voordeel is dat het alleen de rotte appels pakt en niet de goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind een reactieverbod wel erg verstrekkend. De een ziet in een stevig betoog eerder een flame/troll dan de ander...en maw zeg je: het huidige moderatiesysteem werkt dus niet in dit soort nieuwsitems. Misschien moet dan wel dat laatste worden aangepast? en dat bedoel ik met -1 / -2 posts niet meer tonen.

Een geheel reactieverbod verziekt de sfeer denk ik alleen maar. Ik zie al Tweakblogs gestart worden dan en discussies verplaatsen naar TMF: "onterecht gebanned". Zonder duidelijke regels t.a.v. de moderatie/spreekverbod wordt het chaos imho. Je moet wel echt precies weten wat een kritische noot is en wat niet. Het gevolg wat ik ook zie is dat bij een reactieverbod:

mensen gaan proberen de regels te ontduiken door nog sophisticater / ingenieusere trolls te plaatsen. Tja, en dan pats als nog een ban? Waar houdt het dan op weet je wel.

Want: Lisadr in 'nieuws: Apple stelt Europese iPad-release uit' kun je ook lezen als troll.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is het geen idee om reacties op -1 posts per definitie ook te modden met een -1. Dan voorkom je die lange draadjes van bagger, waar hierboven al enkele voorbeelden van gegeven zijn. Want in die draden zitten dan ook enkele 0 posts, die ook maar een simpele reactie zijn op die draad, maar verder helemaal niks toevoegen.

Of je kan het reageren op een post die bv 10x -1 heeft gekregen verbieden, en de reacties erop ook standaard weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je kan best een stevig betoog neerzetten en daar punten mee scoren, maar met name bij een negatief betoog, om het zo maar te zeggen, is het handig om een beetje op je woordkeuze te letten. Ik heb hier al parels van betogen gezien die door de schrijver zelf de grond in geboord werden door laster of smaad, en ook genoeg reacties die best wel een goed punt bevatten maar wat onderbouwing missen. Een goede reactie begint bij de schrijver ervan, niet bij degene die er punten aan moet toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

abalone schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:55:
Of je kan het reageren op een post die bv 10x -1 heeft gekregen verbieden, en de reacties erop ook standaard weggooien.
Dan gooi je er een @troller in je bericht, kan je daar weer rustig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:55:
Is het geen idee om reacties op -1 posts per definitie ook te modden met een -1. Dan voorkom je die lange draadjes van bagger, waar hierboven al enkele voorbeelden van gegeven zijn. Want in die draden zitten dan ook enkele 0 posts, die ook maar een simpele reactie zijn op die draad, maar verder helemaal niks toevoegen.

Geen gek idee. Vast modden op -1 is wel wat riskant, maar wanneer je reageert op iets wat al (laten we zeggen) 5x een -1 heeft gekregen, je op -1 laten beginnen in plaats van 0 zie ik wel zitten.
SinergyX schreef op woensdag 14 april 2010 @ 18:03:
[...]

Dan gooi je er een @troller in je bericht, kan je daar weer rustig verder.
Die verdwaalde reacties verdienen per definitie al een punt minder voor het niet gebruiken van de reageerknop...

[ Voor 19% gewijzigd door Saturnus op 14-04-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:53:
Ik vind een reactieverbod wel erg verstrekkend. De een ziet in een stevig betoog eerder een flame/troll dan de ander...en maw zeg je: het huidige moderatiesysteem werkt dus niet in dit soort nieuwsitems. Misschien moet dan wel dat laatste worden aangepast? en dat bedoel ik met -1 / -2 posts niet meer tonen.

Een geheel reactieverbod verziekt de sfeer denk ik alleen maar. Ik zie al Tweakblogs gestart worden dan en discussies verplaatsen naar TMF: "onterecht gebanned". Zonder duidelijke regels t.a.v. de moderatie/spreekverbod wordt het chaos imho. Je moet wel echt precies weten wat een kritische noot is en wat niet. Het gevolg wat ik ook zie is dat bij een reactieverbod:

mensen gaan proberen de regels te ontduiken door nog sophisticater / ingenieusere trolls te plaatsen. Tja, en dan pats als nog een ban? Waar houdt het dan op weet je wel.

Want: Lisadr in 'nieuws: Apple stelt Europese iPad-release uit' kun je ook lezen als troll.
Ik doelde op een reactieverbod zoals eerder vermeld, dus na x aantal slechte reacties:
MrAngry schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:32:
...
- Autobans voor een paar dagen na x aantal ongewenste reacties
...
Nog een ideetje, vanaf 2 maal -1 reacties onder 1 bericht kan je niet meer posten onder dat bericht of zelfs voor 24 uur in die categorie van de site (dus bijv onder alle consumentenelektronica)
...
Ik denk ook niet dat een algeheel reactieverbod gewenst is, maar voor mensen die enkel zitten te trollen is het wel een uitkomst. Het kan wel eens gebeuren dat je een -1 krijgt (alhoewel mij dat nog nooit is overkomen), miss door een mismoderatie, maar dat wil nog niet zeggen dat je meteen een reactieverbod hebt, want daarvoor zou je vaker -1's moeten krijgen. Mocht dat echter het geval zijn, lijkt het me niet dat het enkel op mismoderaties berust (die kun je immers aankaarten) en dus terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:53:
Eens. Temeer omdat je schijnbaar via moderaties je rechten weer moet terugverdienen (of zo). Liever andersom, want troepreacties vallen altijd op, moderaties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Het is goed om te zien dat er sinds het posten gisteravond zo veel reacties zijn gekomen. Ik zie goede ideeën naar voren komen.

Wat ik mij afvraag is hoe sorteren op relevantie past in het moderatie systeem. Is de kans niet groot dat posts met een slechte relevantie score minder gemod gaan worden omdat minder mensen ze zullen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-08 15:29

kpr

Een reactieverbod is verstrekkend, maar een site verpesten met flames heeft ook verstrekkende gevolgen. Ik lees zelf bijvoorbeeld steeds minder graag reacties door de vele troep die ertussen zit(dus minder lang op de site/pageviews/reclame etc.).

Een mogelijke alternatief voor een verbod is mensen die zich eenmaal misdragen hebben, 'auditie' te laten doen om weer te mogen reageren. Zelfde systeem als bv. Gizmodo heeft: http://gawker.com/commentfaq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
Bor de Wollef schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:34:
Het is goed om te zien dat er sinds het posten gisteravond zo veel reacties zijn gekomen. Ik zie goede ideeën naar voren komen.

Wat ik mij afvraag is hoe sorteren op relevantie past in het moderatie systeem. Is de kans niet groot dat posts met een slechte relevantie score minder gemod gaan worden omdat minder mensen ze zullen lezen?
Dat zal dan zeker het geval zijn, maar dat is nu ook het geval alleen dan op basis van tijd. Scores met een hogere moderatie zullen meer gemodereerd worden, er zullen dan te weinig hoge mismods komen, of als het gebeurd worden daar mismodders sneller gemerkt. De negatievelingen kunnen van de andere kant worden benadert (afhankelijk natuurlijk van je hoe filter staat).

Daarnaast is het dus nog eens goed dat, dat wat het meest wordt gelezen, het beste is wat er te melden is van de reacties. Tevens zouden ongemodereerde post een aparte status kunnen krijgen en dus sneller gemodereerd worden (omdat ze niet ergens tussen gefrommeld staan), imo sla je eigenlijk 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-08 06:14

Slapstick

Me, myself or I

Karma maakt niet uit voor degene die zo trollen. Dus dat zal niets veranderen. Het enige wat wel zal helpen is rigoreus gaan snijden in reacties en zware offtopic reacties gewoon verwijderen + een waarschuwend dmtje naar de desbetreffende persoon. Na meerdere malen een waarschuwing, over gaan tot ene tijdelijke ban. (Hoewel ze dan waarschijnlijk net zo hard een ander account maken).

IP-ban, hoe zit het dan met bijv. scholen en bibliotheken? Zal dat een hoop extra werk opleveren qua unbannen als iemand daarvandaan heeft gespamt?

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over rigoreus gesproken: geef mensen 100-reactiepunten. Voor iedere -1 gaat er een punt af. Voor iedere +1, gaat er niks af, en krijg je er 1 (of 5 whatever) reactiepunt bij. Dan gaan mensen wel opletten, en levert een goede bijdrage ook wat op (nl. extra reacties). En 100 is ruim voldoende om af en toe ook punten te kunnen verliezen. Maar ja dat mixed niet goed met de commerciele aspecten natuurlijk, hoewel door 0900-TWEAKERS te bellen of een SMS te sturen kun je dan weer ' credits ' bijkopen mocht dat echt nodig zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Slapstick schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:51:
Karma maakt niet uit voor degene die zo trollen. Dus dat zal niets veranderen. Het enige wat wel zal helpen is rigoreus gaan snijden in reacties en zware offtopic reacties gewoon verwijderen + een waarschuwend dmtje naar de desbetreffende persoon. Na meerdere malen een waarschuwing, over gaan tot ene tijdelijke ban. (Hoewel ze dan waarschijnlijk net zo hard een ander account maken).

IP-ban, hoe zit het dan met bijv. scholen en bibliotheken? Zal dat een hoop extra werk opleveren qua unbannen als iemand daarvandaan heeft gespamt?
IP-bans zijn een extreme maatregel voor als gewone bans niet werken. En ja, ook scholen lopen weleens tegen zo'n ban op.
Verder doet het hele ban-verhaal er niet zoveel toe, het is een middel dat (meestal) pas wordt ingezet na verscheidene waarschuwingen. Wanneer er zonder waarschuwing een ban wordt gezet gaat het niet om situaties zoals die hier worden besproken, maar om ernstiger situaties.
Waar we hier om vragen is extra maatregelen tegen het geflame op de frontpage. Meer reacties verwijderen en meer waarschuwingen uitdelen lijkt een geschikte aanpak, dat er vervolgens ook bans uit voortvloeien is een implementatieissue en verder niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zartok schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:28:
[...]

Daar los je het probleem denk ik niet mee op, dan blijven ze gewoon doorgaan alleen dan bij een ander draadje.(...) Het verwijderen van slechte reacties alleen is het opruimen van gemaakte troep, terwijl het maken van troep voorkomen moet worden. Dat kun je doen door een reactieverbod en het voordeel is dat het alleen de rotte appels pakt en niet de goede.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Vooral bij de notoire flamers en mensen die one-liners maken gaat het ze maar om één ding: aandacht. En dat krijgen ze door een post te maken waarvan ze weten dat er veel reacties op komen, omdat mensen geirriteerd raken, of door een (quasi-grappige) inkopper of - indien ze uberhaupt niks weten te zeggen maar toch wel graag die aandacht willen - geheel nutteloze posts zoals "die ziet er wel tof uit" of "de vorige versie was ook kut, ik ga 'm niet gebruiken".

Hoe voorkom je die posts dan? Door hun enige stimulans weg te nemen: de aandacht. Hoe doe je dat? Door hun posts onzichtbaar te maken, ook voor andere mensen. Andere mensen, die wellicht geirriteerd zijn of uit protest een net zo nutteloze post terug willen schrijven, zien de aanstichtende post niet, en de aanstichter ziet geen reacties terug, krijgt dus geen aandacht, en zal (uiteindelijk) ophouden met posten. Er valt immers geen aandacht te scoren, dus waarom nog moeite doen?

Overigens vind ik dat er een kleine taak ook bij de nieuwsposters ligt. Ik vel geen oordeel over nieuwsitems over/met betrekking tot Apple, maar op een gegeven moment werd naar mijn idee wel elke scheet van Apple een apart nieuwsitem, en bij andere nieuwsitems werd een product steevast met Apple producten vergeleken. Nu verwacht ik niet anders van algemene media in nederland - die niet beter weten dan dat een draagbaar apparaat waar muziek uitkomt wel een iPod moet zijn - maar Tweakers weet ook best dat de meeste Apple producten niet uniek zijn en dat je een product ook prima met eenzelfde product van bv Dell, HP, Sony, HTC, Nokia, etc kunt vergelijken. Als bij elk nieuwsbericht Apple er bij gehaald wordt (of andersom Microsoft, etc) dan wordt je als poster ook wel min of meer gedwongen er weer over te praten. Bovenstaand effect zie je bijna 1 op 1 terug op gamesites als het over de Xbox en PS gaat. Zodra er iets in het bericht staat in de trant van "<spel x> op de Xbox heeft mooiere textures dan de PS3" dan is het al bijna een feit dat er niet meer op het artikel gereageerd gaat worden, maar enkel nog op MS vs. Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Het begint een beetje een urgente zaak te worden heb ik het idee, iPad bij de Intertoys (140 reacties 0 of lager, 60 on-topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dit begint inderdaad wel zorgelijk te worden, net iets voor het moment van schijven is slechts 28% ontopic of informatief, terwijl 56% niet boven de 0 uit is gekomen (hoewel niet gemodereerde reacties hier ook nog bij staan), maar een schrikwekkende 16% staat in het rood! (dat is dus 3 keer meer dan mijn steekproef van vorige week)

[ Voor 10% gewijzigd door dcm360 op 15-04-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Zit een deel van het probleem er niet in dat het mensen niks uitmaakt waar hun reactie op uitkomt? Waarschijnlijk leest jan-en-alleman met -1 als standaardniveau.
Stel nou dat -1 reacties alleen nog aan expertmods en hoger getoond worden, dan kunnen onterechte wel teruggezet worden, maar is het voor de doorsnee troller buiten beeld. (En dus echt voor niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-07 19:04
Jesse, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.

Wellicht kan de crew eens uitzoeken op welk nivo de lezers hun instellingen over het algemeen hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:21:

Wellicht kan de crew eens uitzoeken op welk nivo de lezers hun instellingen over het algemeen hebben staan?
Dit heb ik al eens een keer beweerd. Daarop heeft Femme toen aangegeven (iirc) dat lang niet iedereen op -1 leest. Precieze post moet je zelf maar even zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:28
[verwijderd]

[ Voor 151% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Flamen op de frontpage is idd vervelend maar nemen jullie het niet allenmaal een beetje TE serieus?
(ik zag iemand die het bv zorgelijk noemde)
Ik kan me namelijk helemaal niet voorstellen dat de "flamer" die alleen de frontpage leest echt wakker zal liggen van een slechte "karma" of een -1 score.

Edit: Ik vind het trouwens wel goed dat Tweakers wat meer tijd besteed aan Apple nieuws. Kan me dat van de afgelopen jaren eigenlijk niet zo herrinneren. Misschien dat daarom hier een hoop NonApple gebruikers zitten die dan maar tegen Apple gaan aanshoppen.

[ Voor 37% gewijzigd door Donstil op 15-04-2010 20:42 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:06
Mja, er mag van mij wel wat aan gedaan worden. Bij sommige threads is het één en al flamewar, en het nieuwsitem erna over hetzelfde product, krijg je exact dezelfde flamewar met de zelfde pro's en cons...

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Laatst online: 13-08 16:47

Plasma_Wolf

Student

Het modereren van alle reacties is een enorm karwei. Dankzij een grote hoeveelheid moderators is dit wel mogelijk, maar nu lopen we tegen het probleem aan van de trolls, flamers etc.

Zij geven, zoals al eerder gezegd, geen moer om wat er gemodereerd wordt, ze willen enkel andere mensen irriteren en korte berichtjes plaatsen. Om hen met de praktijken te laten stoppen, is het moderatieleger van Tweakers niet genoeg meer en moeten we kijken naar het selecte groepje mensen die reacties naar -2 kunnen modereren, of degenen die de gebruiker een tijdelijke ban kunnen opleggen.

Beide alternatieven hebben het probleem dat het zeer arbeidsintensief is. Er is simpelweg geen tijd voor.

Nou kunnen we het automatiseren, iets waar de meesten zo te zien wel oren naar hebben, maar dan loop je tegen het probleem op dat er fouten in het geautomatiseerde concept zitten. Dit concept zal hoe dan ook afhangen van de moderaties, anders kun je met geen mogelijkheid het kaf van het koren scheiden. Het moderatiesysteem is echter niet perfect.

Als we mensen een week bannen omdat ze X -1 posts hebben, waarvan er misschien een paar toch niet -1 moesten zijn, snijden we onszelf in de vingers. Dat doen we ook in het meer waarschijnlijke geval dat het moderatieleger een echte flame door de vingers ziet en gewoon op "0" modereert. De troll kan nog gewoon even doorgaan.

Het lijkt mij dan een oplossing, om als er sprake is van een systeem met een tijdelijke ban, het aantal -1 posts op te tellen en de posts naar een powermod/admin te sturen zodra het te erg wordt. Mocht de powermod twijfelen, dan kan hij/zij ook nog kijken naar de "0"-posts van de gebruiker om zo een beslissing te maken.
Jesse schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:06:
Zit een deel van het probleem er niet in dat het mensen niks uitmaakt waar hun reactie op uitkomt? Waarschijnlijk leest jan-en-alleman met -1 als standaardniveau.
Stel nou dat -1 reacties alleen nog aan expertmods en hoger getoond worden, dan kunnen onterechte wel teruggezet worden, maar is het voor de doorsnee troller buiten beeld. (En dus echt voor niets)
Dit lijkt mij wel een goed probleem om tot een tijdelijke oplossing te komen, maar je blijft met het probleem zitten dat de troll nog wel door kan gaan. Er moet een definitieve oplossing zijn, wat mij al gauw aan een ban doet denken (dan wel tijdelijk en alleen voor de FP, dan wel voorgoed en over de gehele site), zie ook het stukje hierboven.
mjtdevries schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:21:

Ik heb het filter op -1 gezet, omdat er soms reacties zijn op -1 posts die best wel goed zijn. Omdat ik het volledige gesprek ook wil volgen, neem ik de ongewenste reacties ook even mee.

Daarentegen zijn de meeste reacties het ook niet altijd waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:28
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Donstil schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:35:
Flamen op de frontpage is idd vervelend maar nemen jullie het niet allenmaal een beetje TE serieus?
(ik zag iemand die het bv zorgelijk noemde)
Ik kan me namelijk helemaal niet voorstellen dat de "flamer" die alleen de frontpage leest echt wakker zal liggen van een slechte "karma" of een -1 score.
Het punt is niet of een flamer wakker ligt van een slechte score maar meer dat de reacties op de FP steeds minder de moeite waard zijn om te lezen, laat staan om er op te reageren. Dit komt overigens niet alleen door flame posts pro of anti Apple. Ik heb het gevoel dat er een andere tendens gaande is waarbij het blijkbaar normaal is totaal oninteressante slow chat achtige posts te plaatsen (of ik word echt oud). Ik zie in ieder geval minder en minder echt interessante reacties waardoor de aanmoediging om te reageren ook niet bepaald aanwezig is.

Een automatische ban procedure vind ik overigens in geen geval een goed idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 15-04-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:57:
[...]

Ik heb het gevoel dat er een andere tendens gaande is waarbij het blijkbaar normaal is totaal oninteressante slow chat achtige posts te plaatsen (of ik word echt oud).
Heb je de reacties uit de startperiode van T.net wel eens gezien? En dat heeft niet tot het einde van T.net geleid, eerder tot groei. Ook op Geenstijl, Fok noem maar op is de kwaliteit vaak beneden alle peil: toch houden ze een grote aanhang. Zo veel impact heeft het dus misschien ook weer niet op de bezoekersaantallen.

Ik zie dus ook meer in verbetering van het moderatiesysteem zodat je beide groepen blij kunt houden:

mensen die *alles* willen lezen, en mensen die alleen 'serieuze' posts willen lezen.

Dingen geheel onzichtbaar maken of bannen is te rigoreus ten opzichte van de mensen die het niet zo veel uitmaakt en alles willen lezen/bediscussieren. Er moet wel een goede middenweg gevonden kunnen worden imho tussen deze 2 groepen: en die ligt toch echt in een betere filter overlay voor de laatste groep.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:24:
[...]

Heb je de reacties uit de startperiode van T.net wel eens gezien? En dat heeft niet tot het einde van T.net geleid, eerder tot groei. Ook op Geenstijl, Fok noem maar op is de kwaliteit vaak beneden alle peil: toch houden ze een grote aanhang. Zo veel impact heeft het dus misschien ook weer niet op de bezoekersaantallen.

Ik zie dus ook meer in verbetering van het moderatiesysteem zodat je beide groepen blij kunt houden:

mensen die *alles* willen lezen, en mensen die alleen 'serieuze' posts willen lezen.

Dingen geheel onzichtbaar maken of bannen maakt alleen de laatste groep blij.
Ik zeg ook niet dat het slecht is voor bezoekersaantallen (het lijkt mij makkelijker een grote schare pubers te verzamelen met IT interesse dan de meer technisch onderbouwde mensen aan te trekken en te behouden). Ik vraag mij wel af of dat de koers is die T.net wil gaan.

Op Fok! lees ik de reacties trouwens gewoon nooit meer omdat daar een (redelijk) interessante post echt een unicum is helaas.
Er moet wel een goede middenweg gevonden kunnen worden imho tussen deze 2 groepen: en die ligt toch echt in een betere filter overlay voor de laatste groep.
Een goede oplossing ligt (ook vanuit mod oogpunt) niet in een filter overlay alleen denk ik. Wanneer je de flames en 200% offtopic posts geen halt toe roept zul je op den duur de goede reacties ook enorm zien teruglopen verwacht ik. Overlay of niet.

Btw vind ik dat een goede FP mod alle berichten hoort te lezen ipv alleen posts met een goede score.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 15-04-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:31:
[...]

Ik zeg ook niet dat het slecht is voor bezoekersaantallen (het lijkt mij makkelijker een grote schare pubers te verzamelen met IT interesse dan de meer technisch onderbouwde mensen aan te trekken en te behouden). Ik vraag mij wel af of dat de koers is die T.net wil gaan.

Op Fok! lees ik de reacties trouwens gewoon nooit meer omdat daar een (redelijk) interessante post echt een unicum is helaas.
Klopt. Ik zit er ook niet altijd op te wachten, maar soms vind -1 discussies wel weer interessant (al is het maar vanwege de humor). Maar ik denk dat er wel een manier moet kunnen zijn om beide groepen blij te houden ipv dat de 'serieuze' lezers de 'puberale posters' de mond snoeren. Ik zie meer in een beter filter, waarin de serieuze lezer geheel niet geconfronteerd wordt met -1s (ipv dichtgeklapt toch nog storend). Dat is nog altijd een grote ergenis: als je op niveau 2 wilt lezen en je bent uitgelogd: moet je soms eindeloos scrollen en 4 pagina's doorklikken eer je die comments voor je neus hebt - omdat op dat niveau toch nog alles ingeklapt staat ipv verdwijnt

@je edit: tja daar heb je inderdaad ook wel een punt. En dat ligt er dan weer aan dat -1s geen echte consequenties hebben, al dan niet persoonlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 09:32
Ik heb een beetje vluchtig gelezen, maar is het niet een optie een beperkt aantal user de optie geven -2 te gebruiken? Of te flaggen, of iets dergelijks?
Dan kan je bijvoorbeeld de limiet leggen bij 1000 reacties, en minimaal een +1,5 beoordeling.
Die 1000 werkt dan als tijdslimiet, je kan niet in enkele dagen 1000 reacties posten, en die 1,5 of hoger is dus dat je daar zelf niet de hand ik kan hebben, omdat iedereen jouw reactie moet beoordelen.

Of misschien ervoor zorgen dat je niet meer kan reageren op -1 berichten, alhoewel dat de discussie een beetje tegengaat. Als het een ten onrechte bestempelde -1 is, kan je dus ook niet de discussie oprecht voortzetten.

@hierboven
Waarschijnlijk is de populariteit van de website juist recht (of misschien wel kwadratisch :+ ) evenredig met het aantal slecht onderbouwde reacties.
Je hoort tegenwoordig gewoon steeds meer mensen die er van overtuigd zijn dat nVidia bijvoorbeeld heilig is en dat het een soort Al nVidia internet-strijders zijn. En tsja, als die mensen zich een weg banen richting T.net, dan heb je een poepstorm.

Maar dat niet alleen, ik vind het redelijk extreem om op 1 dag 3 Apple nieuwsberichten te zien. Het is praktisch het enige bedrijf waarbij het gebeurd, en toch gebeurd het regelmatig dat we twee of meer nieuwsberichten op een dag zien van Apple. Dat is bijna vragen om problemen (natuurlijk niet echt), omdat mensen zich daaraan gaan storen.
Als het een event is als een Keynote begrijp ik het volkomen, maar soms is het wel even net wat extreem.

@RoD

Gelijk heb je, ook klonkt het een beetje alsof het van mij uit kwam. Niets tegen Apple, maar sommige mensen die niets anders te doen hebben kunnen zich gaan storen over dingen op een website. Niets aan te doen eh.

[ Voor 6% gewijzigd door HotFix op 15-04-2010 22:46 . Reden: Typo's jongens, het is al een lange dag :') + toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Apple is de laatste tijd nieuwswaardig. Dat komt voornamelijk omdat ze net de iPad hebben uitgebracht, en dat is een populair apparaat. Daardoor krijgt deze ook veel aandacht. Zelfde gebeurt met andere bedrijven hoor. Er zijn de laatste tijd ook erg veel berichten geplaatst over de HTC Desire en Legend, bijvoorbeeld. Wellicht haalt het het niet bij de iPad, maar het ene is nu eenmaal nieuwswaardiger dan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:37

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik ben het met HotFix eens dat je je na een x aantal nieuwsberichten per dag van dezelfde fabrikant/product er wel wat zat van word. Deels vanwege het gevoel van "jezus blijven ze bezig? Is elke scheet welke Apple laat nieuws?" maar ook de verwachting dat er dan wel weer een flamewar komt.

Nu zal ik wel een algemeen verkeerde mening hebben, maar een reactie van mij in een Apple nieuwsbericht, waar naast gewoon commentaar ook een puntje van 'kritiek' in zit werd steevast met -1 gemod. Eerlijk gezegd vergaat mij dan de lol en de serieusheid om te reageren. Echter ga je dat dan bestraffen door bij een x aantal keer -1 mensen af te houden van het reageren, dan hebben we het mijns inziens gewoon over censuur. Dan vergaat mensen helemaal de lol en het plezier in t.net. En dan gaan er zeker weten gevoelens spelen dat men zijn mening niet maar geven. Lijkt mij niet wenselijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-04-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:47

RayNbow

Kirika <3

ManiacsHouse schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:02:
Nu zal ik wel een algemeen verkeerde mening hebben, maar een reactie van mij in een Apple nieuwsbericht, waar naast gewoon commentaar ook een puntje van 'kritiek' in zit werd steevast met -1 gemod.
Als het om ManiacsHouse in 'nieuws: Apple heeft meer dan 300.000 iPads verkocht' gaat, dan is het gedeelte voor de edit offtopic en GR-gezeur. Iets wat niet op de FP thuishoort.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

RayNbow schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:57:
[...]

Als het om ManiacsHouse in 'nieuws: Apple heeft meer dan 300.000 iPads verkocht' gaat, dan is het gedeelte voor de edit offtopic en GR-gezeur. Iets wat niet op de FP thuishoort.
Grappig... Waarom verwachtte ik nou dat men deze er bij zou halen? Ik bedoel deze ManiacsHouse in 'nieuws: Apple stelt Europese iPad-release uit' Daarbij geef ik wat 'kritiek' op de onderdelen wat voor prijs Apple daar dan nog van weet te maken. Maar het is en blijft mijn mening. Maar ik krijg wel -1. En vervolgens word ik na een aantal keren een 'verkeerde' mening te hebben gebanned? Euhm.....

[ Voor 15% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-04-2010 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ik zie daar alleen 0. Maar dan nog, het is de toon die muziek maakt. Je waarnemingen zijn voldoende onderbouwd, maar de toon waarop je het brengt maakt jouw post agressief, trollerig.

Verder wil ik niet op deze individuele reactie ingaan, die is irrelevant, het gaat om het grote geheel. En in dat grote geheel zie ik automatische bans niet als een geschikte oplossing, want het is te gemakkelijk om daar misbruik van te maken. Flamewars en dergelijke harder aanpakken en vaker op -2 zetten lijkt mij dan een veel geschiktere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dirk schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 00:22:
Ik zie daar alleen 0. Maar dan nog, het is de toon die muziek maakt. Je waarnemingen zijn voldoende onderbouwd, maar de toon waarop je het brengt maakt jouw post agressief, trollerig.
Dat vind ik anders reuze meevallen. Als een dergelijke post bij een Dell product was geplaatst had niemand er mee gezeten. En dat vind ik wel jammer. Je moet bijna ook wel op elk woord passen bij Apple berichten (en vast ook wel bij MS berichten). Dat haalt toch alle lol er uit? Iemand moet posten zoals hij of zij graag wil en niet op zijn tenen hoeven lopen. Als die flamewars niet zo'n probleem zouden zijn dan had niemand ook maar 2 seconden twijfels gehad bij bovenstaande post en kon de discussie gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

twiFight schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 01:00:
[...]

Dat vind ik anders reuze meevallen. Als een dergelijke post bij een Dell product was geplaatst had niemand er mee gezeten. En dat vind ik wel jammer. Je moet bijna ook wel op elk woord passen bij Apple berichten (en vast ook wel bij MS berichten). Dat haalt toch alle lol er uit? Iemand moet posten zoals hij of zij graag wil en niet op zijn tenen hoeven lopen. Als die flamewars niet zo'n probleem zouden zijn dan had niemand ook maar 2 seconden twijfels gehad bij bovenstaande post en kon de discussie gewoon doorgaan.
Mee eens. Ik heb zo onderhand het gevoel dat ik met name bij Apple-shizzle op mijn tenen moet lopen. Ik kan ook geen fanatiekere club bedenken dat de Apple-fanboys. En nee dit is niet om hier ook te gaan lopen flamen, maar je mag gewoon niks 'negatiefs' zeggen. Andersom bij Microsoft zal dit ook vast wel gebeuren echter is dit aanmerkelijk minder heftig. Tenminste dat is MIJN ervaring.

Blijkbaar moet en wil men zich onderscheiden, er is zelfs een aparte Categorie in het forum puur gewijd aan het merk!!! Notabene op een tweakers-site. Apple is toch niet te tweaken? Sterker nog het mag niet van Apple eigenlijk.
Er is echter geen aparte Sony/Ati/nVidia/Linux/whatever-categorie maar wel een Apple-categorie. Echter wat maakt Apple? 'Walkmans', PC's, telefoons etc. Ik hoef hier nu echt geen lijst op te gaan noemen welke fabrikanten dat ook doen. Waarom hebben die geen categorie?

Echter dat het onderscheiden van en niet aanvaarden door deze groep dat anderen een MENING en/of kritiek kunnen en mogen hebben, zou kunnen gaan leiden tot maatregelen als bans... Sorry maar maak dan een aparte FP voor de Apple-minded welke is gekoppeld aan de categorie in het forum.

Gekker nog! Wat dacht je van tweakers.apple.net ofzo? Tadaaaa de oplossing. Kan iedereen helemaal los op zijn eigen forum en FP. Geen geflame meer. Waarom zou je in godsnaam beetje politie gaan zitten spelen, als de simpelste oplossing is de kemphanen uit elkaar te halen?

Uiteindelijk lacht Apple maar ook MS zich een krul in hun l.. Dit is juist wat ze willen. Apple weet donders goed hoe hun achterban reageert. En reken maar dat ze het geweldig vinden daar in Cupertino.
En Microsoft vind het vast niet erg als de Windows-fanboys Apple afbranden. Ze verdienen allebei erg dikke bakken met geld aan ons. Hoewel ik vermoed dat Apple per klant wel iets meer binnen haalt.

[ Voor 12% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-04-2010 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zit hem in de mensen die slecht posten.

De modders doen vaak erg goed hun best, maar als notoire slechte posters niet uitgesloten worden zal dit niet opgelost worden denk ik. Die +1 of -1 of voor mij part -20 daar kijken niet veel mensen naar heb ik het idee, dus zal je moeten proberen om dit soort opmerkingen van mensen niet meer de mogelijk geven om te posten.

Als ik wil gaan modden moet ik dit eerst activeren en dan aan de regels houden anders worden deze rechten weer weggehaald. Dit zou voor het posten moeten gelden want dat willen we toch verbeteren, het modden zie ik meer als een leuke bezigheid voor een tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 09:32
ManiacsHouse schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 01:28:
[...]
Gekker nog! Wat dacht je van tweakers.apple.net ofzo? Tadaaaa de oplossing.
Het is misschien compleet offtopic, maar hier moest ik toch even om lachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
@maniachouse: Eigenlijk geef je met jouw posts hier ook 1 van de problemen aan in Apple topics, volledig offtopic (Apple niet te tweaken, teveel nieuws, etc.) daar hebben we het hier helemaal niet over. Bij ieder topic moet weer dezelfde discussie losbarsten, volledig offtopic. Apple is niet oververtegenwoordigd (zoek eens op berichten over andere producten bijv). Het is de emotionele focus die veel mensen hebben op een Apple topic waardoor je je er sneller aan ergert. Dat is echter toch echt je eigen probleem, Apple is net als ieder ander merk een populair tech-item, niks mis mee! Terugkomende op het topic hier, of je geïrriteerd bent of niet, flamewars en offtopic gezever daar zit niemand op te wachten, het zorgt puur voor een onprettig lezen van artikelen, wat is er mis met ontopic goede discussies? Ook door al die flamewars snap ik best dat modders wat overijverig zijn, logisch.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste