klik maar eens op de naam van degene die die gemaakt heeft (rechts bovenin), ze heeft er nog meer gemaakt in dezelfde stijl
Buiten is het niet ideaal, maar als je in Nederland 30 dagen per jaar buiten kunt lezen is het veelVerwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 19:08:
Hij wordt 'geboycot' omdat het een enorm reflecterend scherm heeft, waardoor je minder goed kunt lezen.
Tevens schijnt het zo te zijn dat dat ding nogal snel oververhit raakt in de zon (logisch, geen ventilatoren, geen openingen). Je kunt dus 's zomers niet lekker in het zonnetje lekker gaan zitten lezen. Daarnaast zit je nog met een flinke aanschafprijs. En w.m.b. het voornaamste, je zit een boek te lezen, dan ga ik niet tussendoor m'n mail checken.
Overhit zul je hier dus ook niet meemaken.
Je hoeft ook geen mail te lezen, maar het kan wel
Via Zinio heb je toegang tot ladingen tijdschriften en Ebooks lezen binnenshuis IMHO een stuk fijner door veel hoger contrast dan een ereader scherm.
Maar ja, ieder zijn voorkeur, vind t alleen vreemd dat de iPad compleet genegeerd wordt, terwijl men er in het iPad topic enorm enthousiast over is en er een aantal mensen hun dedicated ereader de deur hebben uitgedaan na een paar boeken en tijdschriften op de iPad te hebben gelezen
Haters everywhere but I don’t really care
Ik vind een ipad ook leuker/praktischer maar ik kan me voorstellen als je enige doel is boeken lezen dat je beter af bent met een ereader
Verwijderd
Heb er een. Al aardig wat op gelezen. ePub is veel beter te doen dan pdf. Lamplicht is soms storend maar zonlicht niet. Touch is wel handig, maar hoeft van mij niet perse - er zitten ook nog gewone knoppen onder het scherm die ik eigenlijk vaker gebruik. Het ding ziet er prachtig uit en inderdaad, een nadeel is dat mensen je aanstaren als je met zo'n blingding in je handen op een terras zit. Oogkleppen worden helaas niet bijgeleverdBierkameel schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 15:49:
Ik wil een Sony PRS 600 aanschaffen voor de studie.
Zijn er behalve het spiegelende scherm en iets minder contrast door de touch laag nog meer nadelen aan deze reader?
Het ontwerp bevalt me wel en de alu behuizing ook.
Enigszins jammer vind ik wel dat de bediening van geluidbestanden (mp3's) wat lastig is, dat je niet kunt doorlezen als het apparaat oplaadt, en dat de accu sneller leeg is dan bij vergelijkbare e-readers zonder aanraakscherm.
Daar staat tegenover dat je er twee verschillende geheugenkaarten in kunt stoppen. Heb ik nog niet gedaan, trouwens. Ik kom uit met het hoofdgeheugen, er staan nu iets van 200 boeken en pdf's en één audioboek in.
Aardig is ook het ingebouwde Oxford dictionary - alleen jammer dat de vertaling alleen engels-engels is. Maar het werkt wel makkelijk. Je tikt een (engels) woord twee keer aan en de omschrijving komt onderin het scherm in beeld. Ik zou willen dat iemand eens een Nederlands-Engels woordenboek op dit apparaat wist te krijgen! Dan zou het helemaal ideaal zijn. Sony lijkt niet van plan om extra woordenboeken beschikbaar te stellen.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 20:38 ]
Dat kan wel met een PSP lader (of een USB -> PSP lader kabeltje, paar dollar op dealextreme)Verwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 20:36:
[...]
dat je niet kunt doorlezen als het apparaat oplaadt
[...]
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Het is eigenlijk wel logisch, het grote voordeel van een ereader is het niet-verversende, matte scherm. De ipad heeft een scherm wat zon 60x per seconde ververst, en tevens als een lamp in je ogen schijnt. Sommigen hebben er geen last van maar ik vind het erg onprettig lezen als ik statische tekst op mijn computerscherm heb.matthijst schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:06:
[...]
Snap ook niet dat ipads nog steeds 'geboycot' worden door ereaderpuristen...
10" scherm dat stukken lekkerder leest dan een ereader.
Accu die 10 uur meegaat, dus lang zat voor een dag zonder stroom.
Mail lezen en internet checken tussen het 'lezen' door.
De iPad is een IPS scherm met LED achtergrondverlichting, dus ondanks dat hij misschien 60 keer per seconde geupdate wordt, zou hij niet moeten knipperen op het moment dat de beeldinhoud niet verandert. Het is allang niet meer zo dat elke pixel aan en uit flitst bij elke refresh.citruspers schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:59:
[...]
Het is eigenlijk wel logisch, het grote voordeel van een ereader is het niet-verversende, matte scherm. De ipad heeft een scherm wat zon 60x per seconde ververst, en tevens als een lamp in je ogen schijnt. Sommigen hebben er geen last van maar ik vind het erg onprettig lezen als ik statische tekst op mijn computerscherm heb.
Het kan wel zo zijn dat de LED achtergrondverlichting wat knippert (pulse width modulation) bij lagere helderheden maar meestal gebeurt dit met veel hogere frequenties die je echt niet ziet.
Ik ben zeker geen ereader purist.. mijn god gaan we die woorden hier nu ook al gebruiken,als je te positief bent over ziggo dan ben je een ziggo adept.matthijst schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:06:
[...]
Maar als ik mail wil checken en internet wil checken dan koop ik voor minder geld een krachtige notebook waarop ik ook ebooks kan lezen.
Als ik een ebook wil lezen,wil ik een handzaam iets en geen 10 inch iets in mijn hand.
Dan kan ik net zo goed op mijn asus eeepc gaan lezen,heb ik ook 10 inch,het interne geheugen is zoveel groter en het ding kost 249 euro.
De batterij gaat een uur of 4 mee van de asus maar als ik wireless en bluetooth uitzet en de rest kom ik een heel eind en anders koop ik een reserve accu,ben ik nog steeds minder kwijt.
Maar daar gaat het niet om,een ebook reader moet voor mij er ook een beetje uitzien als een boek en ik lees het liefst in bed,dan ga ik geen 10 inch ding vast houden.
Dat betekent niet dat ik um boycot maar je hebt het eigenlijk niet meer over een e-reader,je hebt het over een tablet pc.
Ik wil je niet beledigen maar in mijn ogen ziet het ding er nog het meest uit als een lei, een klein schoolbordje waar nog net geen krijtje bij zit en een veegborsteltje.
Voor magazines zal het prachtig zijn,maar dan zou ik um nog alleen maar kopen voor "ernaast" .
Als apple um in 6 inch had uitgebracht had ik hem misschien wel willen hebben,nu lijkt het er meer op alsof ze zoiets hadden van,wij gaan iets uitbrengen in de overtreffende trap.
Om de 10 uur aan de lader,of eens in de 3 weken met mijn bebookje scheelt best wel.
Het is voor mij geen kwestie van boycotten alleen valt het ding voor mij gewoon niet meer onder de e-readers.
Ik wil een boek in mijn hand hebben,geen leesplankje.
Verwijderd
Een ipad is een tablet, geen ereader. Boeken lezen kan ik met m'n laptop ook maar dat gaat eveneens aan het doel van een dedicated ereader voorbij. Ereaders met een eink-display bieden dezelfde leeservaring als echte boeken. De accu gaat duizenden pagina's mee, hij hoeft niet steeds uit en weer aan maar kan gewoon achteloos terzijde geschoven worden, de meeste modellen zijn compact genoeg om in een jaszak of grotere broekzak meegenomen te worden. Het is net een echt boek waar je zelfs in de middle-of-nowhere weken plezier aan kunt beleven.
Een ipad heeft verbinding met internet centraal staan met allerlei praktische mogelijkheden daaraan verbonden zoals downloaden van applicaties, mailen, browsen, noem maar op. Voor velen vast een schitterend apparaat maar er is niets dedicated aan. Dat de ipad in dit topic dus niet besproken wordt, is geen boycot maar gewoon omdat het niet in de categorie "ereaders" thuishoort.
Een ipad heeft verbinding met internet centraal staan met allerlei praktische mogelijkheden daaraan verbonden zoals downloaden van applicaties, mailen, browsen, noem maar op. Voor velen vast een schitterend apparaat maar er is niets dedicated aan. Dat de ipad in dit topic dus niet besproken wordt, is geen boycot maar gewoon omdat het niet in de categorie "ereaders" thuishoort.
Dat is exact de reden waarom we hem hier niet bespreken, de iPad hoort in het Apple forum thuis, en niet in dit topic.Dat de ipad in dit topic dus niet besproken wordt, is geen boycot maar gewoon omdat het niet in de categorie "ereaders" thuishoort.
Aanvulling:Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:03:
Een ipad is een tablet, geen ereader. Ereaders met een eink-display bieden dezelfde leeservaring als echte boeken. De accu gaat duizenden pagina's mee, hij hoeft niet steeds uit en weer aan maar kan gewoon achteloos terzijde geschoven worden, de meeste modellen zijn compact genoeg om in een jaszak of grotere broekzak meegenomen te worden. Het is net een echt boek waar je zelfs in de middle-of-nowhere weken plezier aan kunt beleven.
reviews: Apple iPad: de kunst van het verleiden
Ontopic:
Gisteren de Delium EB600 in handen gehad
http://www.bcc.nl/product/delium-eb600
Ik heb zelf de BeBook One, dus ik kan hem alleen daar mee vergelijken.
Conclusie:
- Het scherm is duidelijker dan de Bebook (het scherm lijkt witter, waardoor de zwarte letter duidelijker worden)
- De reader gaat sneller naar volgende bladzijde
- Er zit een mooie leren hoes bij
- Naast een usb-kabel ook een losse oplader (bij de bebook alleen een usbkabel)
- De bebook heeft alleen dubbele 'Volgende Pagina' -knoppen
Helemaal niet slecht dus!
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Ah, de "review" van een tweaker die er IMHO geen boek op heeft gelezen, maar alleen even naar buiten is gelopen om een fotootje te schieten. Had dan in het iPad topic naar echte gebruikerservaringen gevraagd en vermeld dat een aantal mensen hun ereader heeft weggedaan omdat de iPad fijner leest.
Maar OK, ik vat 'm: een iPad is aan de ereaderfans nog niet besteed.
Ik kom over een jaar of twee nog wel een keer kijken.

De iPad is:matthijst schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:06:
[...]
- het ultieme gesloten ecosysteem, als Apple het niet leuk vind, mag jij het niet gebruiken;
- een puur transmissive scherm, dat wil zeggen backlighting. eReaders zijn doorgaans puur reflective, dat wil zeggen zonder backlighting, wat veel rustiger aan de ogen is. Een nieuwe ontwikkeling zijn de transflective schermen, maar de eerste tablets/readers daarmee moeten nog uitkomen;
- veel duurder (zeg 3x) dan vrijwel alle eReaders, met als enige uitzondering de iRex apparaten;
- niet voorzien van sd of cf slots, die handig kunnen zijn als je kaartjes wil kunnen wisselen, etc;
- voor veel mensen te groot (hoewel ik persoonlijk het 10" formaat wel een pre vind);
- een energieslurper pur sang die maar 10 uur meegaat. Een eReader is juist ideaal voor bijvoorbeeld op vakantie, zonder dat je iedere dag de accu van je auto moet leegtrekken;
etc.
Daaag...matthijst schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:30:
[ Voor 9% gewijzigd door mtsr op 16-05-2010 14:36 ]
tot over een paar weken....matthijst schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:30:
[...].

[ Voor 34% gewijzigd door Quacka op 16-05-2010 15:48 ]
Wat betreft ereaderfunctionaliteit vind ik de iPad juist wel weer erg aantrekkelijk. Hij ondersteunt ePub, jpg én Kindle. Welke andere ereader doet dat?mtsr schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:35:
[...]
- het ultieme gesloten ecosysteem, als Apple het niet leuk vind, mag jij het niet gebruiken;
Persoonlijk vind ik het gemis aan ondersteuning voor Kindle het grootste bezwaar van andere ereaders want Amazon heeft voor mij het beste aanbod, maar af en toe wil ik ook elders een Nederlandstalig boek kunnen kopen en dan kom je bijna uitsluitend terecht bij ePub-materiaal.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik las vandaag een aardige review van diverse ereaders in ComputerTotaal. Ze zeiden als de Kindle wat meer op de nederlandse markt was afgestemd dat deze met ruime marge had gewonnen.
Nu won een Bebook 5" (6" was niet getest), en de Sony 5" was een aanrader. Over de 6" met touchscreen waren ze minder te spreken, met name door de schermkwaliteit.
Nu won een Bebook 5" (6" was niet getest), en de Sony 5" was een aanrader. Over de 6" met touchscreen waren ze minder te spreken, met name door de schermkwaliteit.
Nee je vat um niet, de iPAD is gewoon geen e-reader,als ik in mijn pc een tv kaart stop is het toch ook geen tv ?matthijst schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:30:
[...]
Ik snap wel waarom er aan een apple zo'n kort steeltje zit..zeg niets negatiefs of de eigenaar vertoont hetzelfde korte lontje.
Een iPAD is een ander apparaat,biedt andere (al dan niet on) mogelijkheden en verdient een ander plekkie.
Mijn HTC Hero kan ook ebooks lezen,maakt het hem dan tot een e-reader die hier besproken worden ?
En moet ik dan ook boos gaan worden omdat ik terug wordt verwezen naar het juiste forum deel ?
Die vergelijkingen lopen spaak omdat een telefoon veel minder overeenkomsten heeft met een ereader dan de iPad. Niemand zal een telefoon in plaats van een e-reader kopen. Terwijl wel veel mensen een iPad overwegen i.p.v. een e-reader.
Zie ook de cover van Computer Totaal: ereader vs. ipad
http://computertotaal.nl/...omputertotaal-inhoud.html
Maar goed, het is inderdaad een ander apparaat. Degene die hier de dienst uitmaakt moet maar bepalen of de iPad als ereader hier besproken mag worden. Ik zelf zou het wel op prijs stellen.
Maar goed, het is inderdaad een ander apparaat. Degene die hier de dienst uitmaakt moet maar bepalen of de iPad als ereader hier besproken mag worden. Ik zelf zou het wel op prijs stellen.
Kindle is natuurlijk wel een beetje een naar Nederland gehaald apparaat maar niet specifiek voor de nederlandse markt,calibre zet het zonder enig probleem om.Canaria schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:55:
[...]
Wat betreft ereaderfunctionaliteit vind ik de iPad juist wel weer erg aantrekkelijk. Hij ondersteunt ePub, jpg én Kindle. Welke andere ereader doet dat?
Persoonlijk vind ik het gemis aan ondersteuning voor Kindle het grootste bezwaar van andere ereaders want Amazon heeft voor mij het beste aanbod, maar af en toe wil ik ook elders een Nederlandstalig boek kunnen kopen en dan kom je bijna uitsluitend terecht bij ePub-materiaal.
Je ziet regelmatig via amerikaanse doorstuur adressen readers toch hierheen komen,maar moet je dan ook eisen dat het hier werkt ?
Mijn telefoon heeft internet,kan ebooks lezen, en lijkt natuurlijk qua uiterlijk niet op een iPAD,net zo goed als dat ik een iPAD niet vind lijken op een e-reader,maar basically gezien kunnen ze hetzelfde net als mijn eeepc.Philflow schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:25:
Die vergelijkingen lopen spaak omdat een telefoon veel minder overeenkomsten heeft met een ereader dan de iPad. Niemand zal een telefoon in plaats van een e-reader kopen. Terwijl wel veel mensen een iPad overwegen i.p.v. een e-reader.
Ik vind een iPAD een verschrikkelijk mooi ding,maar qua techniek is het heel anders,werkt niet met electronische inkt,het is een tablet pc.
Als mijn magazines zoals de kijk,op iPAD gaan uitkkomen overweeg ik zelfs een aanschaf,maar mijn gewone boeken blijf ik op mijn e-reader lezen en ik zal zeker mijn bebooks niet er voor inruilen.
De mensen van GOT hebben nu eenmaal besloten dat een iPAD onder een andere categorie valt en daar kan ik me goed in vinden.
Dat maakt me geen e-reader lover of een iPAD hater.
Dat wist ik niet! Dus je kunt zonder kwaliteitsverlies via Amazon gekochte boeken in Kindle-formaat omzetten naar ePub? Dit is namelijk de belangrijkste reden waarom ik nog geen BeBook Neo heb gekocht.Nick39 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:28:
[...]
Kindle is natuurlijk wel een beetje een naar Nederland gehaald apparaat maar niet specifiek voor de nederlandse markt,calibre zet het zonder enig probleem om.
Je kunt de Kindle gewoon via Amazon bestellen, een omweg is niet nodig. Ook werkt de over-the-air distributie probleemloos. Ik heb al een aantal boeken aangeschaft toen ik nog een iPhone had, maar ik kan ze nu dus alleen op m'n computer lezen.Je ziet regelmatig via amerikaanse doorstuur adressen readers toch hierheen komen,maar moet je dan ook eisen dat het hier werkt ?
Ik heb trouwens ook wel wat boeken van usenet en torrents gedownload, maar die heb ik allemaal weer snel weggegooid, de kwaliteit was niet het lezen waard. Misschien zijn er wel betere boeken, maar ik kies er liever voor om gewoon uit een online winkel te downloaden, ik bespaar elke twee maanden wel de prijs van een ebook aan verzendkosten als ik op digitaal overstap en ik kan mijn abonnement op Safari Books Online dan ook opzeggen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
In de beleving van het publiek is een telefoon geen substituut voor een ebook reader. Een iPad echter wel. Dat is een cruciaal verschil. Vandaar dat magazines met dit soort covers komen:Nick39 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:39:
[...]
Mijn telefoon heeft internet,kan ebooks lezen, en lijkt natuurlijk qua uiterlijk niet op een iPAD,net zo goed als dat ik een iPAD niet vind lijken op een e-reader,maar basically gezien kunnen ze hetzelfde net als mijn eeepc.

En ik heb er geen probleem mee dat ie hier niet besproken mag worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 16-05-2010 17:58 ]
Wat is de definitie van een ereader? Ik gok dat de naam staat voor electronic reader.Nick39 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:16:
Nee je vat um niet, de iPAD is gewoon geen e-reader,als ik in mijn pc een tv kaart stop is het toch ook geen tv ?
Ik snap wel waarom er aan een apple zo'n kort steeltje zit..zeg niets negatiefs of de eigenaar vertoont hetzelfde korte lontje.
Een iPAD is een ander apparaat,biedt andere (al dan niet on) mogelijkheden en verdient een ander plekkie.
Mijn HTC Hero kan ook ebooks lezen,maakt het hem dan tot een e-reader die hier besproken worden ?
Dat een hoop van die apparaten ouderwetse e-inkt gebruiken is allemaal prima.
Maakt dat een device dat LCD gebruikt dan opeens geen ereader?
Of is de iPad geen ereader omdat je er ook op kan internetten? Schrap dan ook de Nook en Kindle maar uit de lijst....
Ik word nergens boos om, ik verbaas me er alleen om dat de iPad hier nooit wordt genoemd.
Apple vindt de iPad zelf schijnbaar prima geschikt als ereader, aangezien ze er een ebookstore voor hebben gestart, heb je die op je HTC Hero ook

Of zou Apple het niet snappen, dat kan natuurlijk ook?
Als ik vooraf had geweten dat een iPad perfect dienst doet als ereader voor 95% van de tijd dat ik hem gebruik had ik nooit een Sony ereader gekocht... Kan nooit kwaad om anderen te informeren dat er ook zoiets is als een iPad waarmee je prima boeken kunt lezen, ondanks dat er geen e-inkt in zit en er nog steeds mensen zijn die beweren dat het slecht is voor je ogen

Helemaal mee eens, waarvoor dank.matthijst schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:56:
[...]
Kan nooit kwaad om anderen te informeren dat er ook zoiets is als een iPad waarmee je prima boeken kunt lezen
Niet slecht voor de ogen maar een backlight kan wel nadelen hebben, vooral 's avonds voor het slapen gaan schijnt het niet zo goed te zijn, aldus enkele artikelen:ondanks dat er geen e-inkt in zit en er nog steeds mensen zijn die beweren dat het slecht is voor je ogen
http://www.msnbc.msn.com/...science-tech_and_gadgets/
Dat kan wel maar dan moet je wel eerst de DRM eraf slopen.Canaria schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:40:
[...]
Dat wist ik niet! Dus je kunt zonder kwaliteitsverlies via Amazon gekochte boeken in Kindle-formaat omzetten naar ePub? Dit is namelijk de belangrijkste reden waarom ik nog geen BeBook Neo heb gekocht.
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Mja, erg vaag allemaal, die conslusies 
"If you're using a Kindle — which doesn’t use a significant light source — that may potentially have less of an impact compared to a device like a laptop or an iPad with more significant light exposure,"
En: een Kindle lees je ook niet in het donker lijkt me.
"I think people should not worry about lighting effects from either the Kindle or the iPad," said Marmor. "What will keep you awake is the news of the day ... or a really good book."
"If you're using a Kindle — which doesn’t use a significant light source — that may potentially have less of an impact compared to a device like a laptop or an iPad with more significant light exposure,"
En: een Kindle lees je ook niet in het donker lijkt me.
"I think people should not worry about lighting effects from either the Kindle or the iPad," said Marmor. "What will keep you awake is the news of the day ... or a really good book."
Ik kan me zelf er wel in vinden. Ik weet als ik tot diep in de avond naar mijn monitor (of laptop met wled) kijk, het langer duurt voordat ik in slaap val.
Dat is wel een voordeel van e inkt, geen backlight.
Dat is wel een voordeel van e inkt, geen backlight.
[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 16-05-2010 18:23 ]
Ik zou er ook geen probleem mee hebben als ie hier wel besproken mocht worden.Philflow schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:55:
[...]
In de beleving van het publiek is een telefoon geen substituut voor een ebook reader. Een iPad echter wel. Dat is een cruciaal verschil. Vandaar dat magazines met dit soort covers komen:
[afbeelding]
En ik heb er geen probleem mee dat ie hier niet besproken mag worden.
Natuurlijk is een telefoon geen vervanger voor een e-reader,het was een,al dan niet correcte en zeker overdreven manier om het verschil een beetje aan te duiden.
Verwijderd
De reden dat de ipad hier niet besproken wordt is dat de degenen die dit topic bezoeken er geen hebben, en ook de behoefte niet hebben. Het is niet zo dat er niet over het apparaat gesproken mag worden, maar men heeft er geen behoefte aan. Als iemand zo'n ding heeft en daar opmerking over maakt, dan zal niemand daar problemen mee hebben.
at nu het geval lijkt te zijn is dat iemand per se over de ipad wil praten, terwijl niemand anders daar behoefte aan heeft.
GoT heeft inmiddels diverse dedicated ipad topics, dus wat dat betreft is er ook helemaal geen noodzaak om er hier nog verder over te ouwehoeren op deze manier
at nu het geval lijkt te zijn is dat iemand per se over de ipad wil praten, terwijl niemand anders daar behoefte aan heeft.
GoT heeft inmiddels diverse dedicated ipad topics, dus wat dat betreft is er ook helemaal geen noodzaak om er hier nog verder over te ouwehoeren op deze manier
je komt wel een behoorlijk irritant over. Je hebt het nu al een paar keer over de ipad gehad in dit draadje. En dan ga je een paar weken verder.matthijst schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:56:
[...]
Wat is de definitie van een ereader? Ik gok dat de naam staat voor electronic reader.
Dat een hoop van die apparaten ouderwetse e-inkt gebruiken is allemaal prima.
Maar nu kom je wel met een rare opmerking.
LCD is een oudere techniek, welke op veel vlakken inderdaad (nog) superieur aan eInk is.
Het is overigens eInk en geen eInkt, maar dat zal je vast een keer eerder verteld zijn.
eInk is alleen op 1 vlak wel superieur aan welke LCD-vorm dan ook en dat is leesconform. Gewoonweg omdat het zeer dicht bij papier in de buurt komt. Daarom ook dat alle serieuze testen van de ipad aangeven dat als je de keuze hebt tussen een losse ereader en de ipad, dat mensen dan voor de ereader kiezen.
Tegelijkertijd begrijp ik best dat mensen die relatief weinig boeken lezen liever een multifunctioneel apparaat hebben, die ze voor meer zaken kunnen gebruiken.
Persoonlijk zou ik ook liever een meer multi-functioneel apparaat hebben. Maar ja... ik vind het scherm & gewicht toch echt heel belangrijk.
Het ereader-draadje is er voor eInk, niet voor andere technieken. Lees de topicstart.Maakt dat een device dat LCD gebruikt dan opeens geen ereader?
Misschien wordt het inmiddels tijd om een speciaal e-book-draadje aan te maken, waarin de content besproken kan worden. En waarin aanvullende software besproken kan worden.
In dat draadje kan je dan ook software voor de ipad bespreken. De ipad zelf kan je in het Apple-onderdeel bespreken.
Dit draadje kan dan hernoemt worden naar "Het eInk-ervaringentopic", met alleen info over eInk en soortgelijke technieken en de bijbehorende apparaten.
Nogmaals lees de topicstart: Nook en Kindle hebben een eInk-scherm.Of is de iPad geen ereader omdat je er ook op kan internetten? Schrap dan ook de Nook en Kindle maar uit de lijst....
Apple snapt het prima.Ik word nergens boos om, ik verbaas me er alleen om dat de iPad hier nooit wordt genoemd.
Apple vindt de iPad zelf schijnbaar prima geschikt als ereader, aangezien ze er een ebookstore voor hebben gestart, heb je die op je HTC Hero ook![]()
Of zou Apple het niet snappen, dat kan natuurlijk ook?
Een telefoon kan je ook als navigatie gebruiken.
Maar als er een draadje is over Navigatieapparaten, dan gaat het dus om speciale apparaten voor navigatie en niet voor andere apparaten die kunnen navigeren.
Zo is het ook met dit.
Tja, heb je nu al een iPad en hoeveel heb je met beide apparaten gelezen? Hoe lang lees je gemiddeld per keer? Etc...Als ik vooraf had geweten dat een iPad perfect dienst doet als ereader voor 95% van de tijd dat ik hem gebruik had ik nooit een Sony ereader gekocht... Kan nooit kwaad om anderen te informeren dat er ook zoiets is als een iPad waarmee je prima boeken kunt lezen, ondanks dat er geen e-inkt in zit en er nog steeds mensen zijn die beweren dat het slecht is voor je ogen
En inderdaad is een verzameldraadje zoals dit gewoon niet handig. Ik denk dat we het moeten gaan splitsen.
Ik ben benieuwd of mensen het met mij eens zijn...
Overigens zou het niet handiger zijn om deze discussie elders te voeren? Op deze manier wordt dit draadje een beetje verziekt.
2010: Internet Tablets
Hier zou de discussie dan op zijn plaats zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Quacka op 16-05-2010 20:41 . Reden: begin van post wat vriendelijker gemaakt... ]
Verwijderd
Ik begrijp werkelijk niet wat er niet begrepen wordt aan het woordje dedicated in de discussie. Een ipad is géén dedicated ereader, dat zelfs nog even los van de schermtechniek. Als een fabrikant een dedicated ereader uitbrengt met bijv een transflective lcd dan hoort die wat mij betreft gewoon in dit topic thuis. Als we hier alle apparaten toelaten die ebooks kunnen weergeven dan wordt de lijst eindeloos.
Eink of einkt wat maakt het uit? We zijn nog steeds Nederlanders toch? Niets mis met eletronische inkt me dunkt.Quacka schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:10:
Het is overigens eInk en geen eInkt, maar dat zal je vast een keer eerder verteld zijn.
Ik reageer hier juist omdat ik een iPad heb en het me verbaasde dat die genoemd werd, aangezien het voor mij een perfecte vervanger is voor de Sony PRS-300 die ik had, maar verkocht heb nadat ik de iPad gebruikt had om meerdere boeken op te lezen.Quacka schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:10:
Tja, heb je nu al een iPad en hoeveel heb je met beide apparaten gelezen? Hoe lang lees je gemiddeld per keer? Etc...
2010: Internet Tablets
Hier zou de discussie dan op zijn plaats zijn

En aangezien ik dat al van meer mensen heb gelezen (iPad gekocht, voldeed prima aan eisen voor boeken lezen, daardoor ereader verkocht), leek het me de moeite waard om het hier te vermelden: als je alle eInkreaderpraat tot nu toe leest zul je bij voorbaat al niet aan een iPad beginnen, terwijl de iPad dus voor sommigen een prima vervanger van een ereader kan zijn, ondanks dat hij geen eInk gebruikt.
Ik heb op beide een boek of 5-6 gelezen, waarbij ik doorgaans in 2 dagen een boek uitlees.
Meestal 's avonds, na het eten, waarbij het binnen al minder licht is en ik voor de ereader een opzet LED lampje gebruikte.
Waarom ik de iPad fijner vind dan de PRS-300:
- groter scherm
- groter contrast en erg helder beeld
- geen leeslampje nodig, want backlight (in een schemerige huiskamer bijvoorbeeld, zoals de afgelopen maanden vaak het geval was)
- internet en email, als je dat nodig vindt (kan ook op de Kindle volgens mij, dus blijkbaar is er een markt voor, zie ook bijvoorbeeld de Entourage)
- tijdschriften: paar abonnementen via Zinio genomen, dan heb je voor een paar dollar abonnementen op bv. National Geopgraphic. Als je dan graag wilt lezen op een device, waarom dan niet meteen ook tijdschriften.
Nadeel van iPad tov PRS-300:
- Scherm in de zon niet/slecht leesbaar. Ik heb tot nu toe de zon nauwelijks gezien, of nog niet de aandrang gehad om in de zon te gaan zitten lezen. Misschien was december - april dan ook niet de ideale periode om een eInk reader te testen; buiten lezen nvt, binnen doorgaans al snel donker
- Batterij gaat ipv 2 weken 10 uur mee. Dit neem ik voor lief, omdat ik eigenlijk nooit meer dan 10 uur zonder stroom zit. Een beetje vliegreis duurt misschien 10-14 uur, inflight entertainment, eten en slapen eraf en je hebt genoeg aan 10 uur accuduur. Tot nu toe laad ik 'm in de praktijk om de 3 dagen op. Dat is elke avond dus 3 uur lezen, surfen of tijdschriften lezen.
[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 16-05-2010 21:11 ]
matthijst schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:09:
Waarom ik de iPad fijner vind dan de PRS-300:
- groter scherm
een OMFGHUGE apparaat die ik "iets" minder gemakkelijk weggemoffeld krijg dan mijn compacte ereader, true
- groter contrast en erg helder beeld
contrast bij e-ink is een issue. Wanneer je op een gigantische lamp zit te staren heb je inderdaad helderder beeld, veel plezier ermee, je mag het houden
- geen leeslampje nodig, want backlight (in een schemerige huiskamer bijvoorbeeld, zoals de afgelopen maanden vaak het geval was)
Klopt ja, met een gewoon boek heb je ook een lichtbron nodig. Lezen in het donker is ZEER slecht voor je ogen trouwens
- internet en email, als je dat nodig vindt (kan ook op de Kindle volgens mij, dus blijkbaar is er een markt voor, zie ook bijvoorbeeld de Entourage)
Oh, je bedoelt een laptop?
- tijdschriften: paar abonnementen via Zinio genomen, dan heb je voor een paar dollar abonnementen op bv. National Geopgraphic. Als je dan graag wilt lezen op een device, waarom dan niet meteen ook tijdschriften.
Sorry, maar dat doet de kindle toch al meer dan een jaar. Er is zelfs handige software die rss feeds netjes omzetten naar ereader content
[ Voor 6% gewijzigd door boe2 op 16-05-2010 21:27 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Niets mis mee, maar het heet nu eenmaal eInk.Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:47:
Ik begrijp werkelijk niet wat er niet begrepen wordt aan het woordje dedicated in de discussie. Een ipad is géén dedicated ereader, dat zelfs nog even los van de schermtechniek. Als een fabrikant een dedicated ereader uitbrengt met bijv een transflective lcd dan hoort die wat mij betreft gewoon in dit topic thuis. Als we hier alle apparaten toelaten die ebooks kunnen weergeven dan wordt de lijst eindeloos.
[...]
Eink of einkt wat maakt het uit? We zijn nog steeds Nederlanders toch? Niets mis met eletronische inkt me dunkt.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Verwijderd
OEI. die Notion Ink Adam (a) dat ziet er goed uit! enig idee wanneer hij uitkomt?mtsr schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:41:
Voor de mensen die zeggen dat ik dan een tablet moet nemen: Ik wil specifiek ook buiten in de zon kunnen lezen. Ik heb kort gekeken naar tablets met transflective schermen (zoals PixelQi) en er is er één die me wel aanspreekt, de Notion Ink Adam (http://www.notionink.in/adamoverview.php). Deze heeft een scherm dat zowel transmissive (backlighted) als reflective (e-ink achtig) werkt. In zwart-wit reflective mode zou die 160 uur mee moeten gaan. Als ze alles wat ze beloven waarmaken, dan ben ik verkocht. Maar eerst zien dan geloven. Overigens zou de Adam zowel Android als Ubuntu kunnen draaien.
(prijs: Prices for the Adam will start at just $327 (USD), and go up to $800 bucks for a completely maxed out version.)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 21:39 ]
Sony PRS 600 heb ik nu een weekje, en het spiegelde scherm is er.
Maar als je de Sony PRS 600 vasthoudt, zodat de spiegeling er niet is, is het goed en duidelijk te lezen.
Het is hetzelfde als met een laptop, het beeld(scherm) moet zo staan, dat je optimaal beeld hebt.
Ik heb eigenlijk voor deze ebook gekozen, omdat hij nederlands ondersteunt, er kan totaal 48gb geheugen bij geplaatst worden(muziek), en hij is voor mijn vrouw(verjaardag)
Ziet er stijlvol uit met afgeronde hoeken.Ik vind persoonlijk de bladzijde,s omslaan met de touchscreen makkelijk en snel gaan, maar je kan ook de toetsen eronder gebruiken.
Daarbij is de service van Sony goed.
Ik heb hem gekocht bij Sony.nl,
Sony.nl is €10 duurder dan een webwinkel, maar als er nu wat aan mankeert , weet ik zeker dat ze een ebook liggen hebben
Ik heb er nu een Brando Screenprotector Ultra Clear 6 erop zitten, en een SanDisk Memorystick Pro Duo 16 GB Ultra II er inzitten.
Ook een Thuislader 5 Volt DC Plug aangeschaft, want het moet wel makkelijk.
Wij gaan straks op vakantie, en kunnen we mooi de rest testen.
Ik heb er nu zo,n 1000 boeken opstaan, en een paar albums.
Ebook ingepakt, en over een paar dagen mag ze hem uitpakken
Ik heb me hier nog niet in verdiept, maar weet iemand of er screen protectors zijn, die het spiegelen tegen gaan?
Maar als je de Sony PRS 600 vasthoudt, zodat de spiegeling er niet is, is het goed en duidelijk te lezen.
Het is hetzelfde als met een laptop, het beeld(scherm) moet zo staan, dat je optimaal beeld hebt.
Ik heb eigenlijk voor deze ebook gekozen, omdat hij nederlands ondersteunt, er kan totaal 48gb geheugen bij geplaatst worden(muziek), en hij is voor mijn vrouw(verjaardag)
Ziet er stijlvol uit met afgeronde hoeken.Ik vind persoonlijk de bladzijde,s omslaan met de touchscreen makkelijk en snel gaan, maar je kan ook de toetsen eronder gebruiken.
Daarbij is de service van Sony goed.
Ik heb hem gekocht bij Sony.nl,
Sony.nl is €10 duurder dan een webwinkel, maar als er nu wat aan mankeert , weet ik zeker dat ze een ebook liggen hebben
Ik heb er nu een Brando Screenprotector Ultra Clear 6 erop zitten, en een SanDisk Memorystick Pro Duo 16 GB Ultra II er inzitten.
Ook een Thuislader 5 Volt DC Plug aangeschaft, want het moet wel makkelijk.
Wij gaan straks op vakantie, en kunnen we mooi de rest testen.
Ik heb er nu zo,n 1000 boeken opstaan, en een paar albums.
Ebook ingepakt, en over een paar dagen mag ze hem uitpakken
Ik heb me hier nog niet in verdiept, maar weet iemand of er screen protectors zijn, die het spiegelen tegen gaan?
Bierkameel schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 15:49:
Ik wil een Sony PRS 600 aanschaffen voor de studie.
Zijn er behalve het spiegelende scherm en iets minder contrast door de touch laag nog meer nadelen aan deze reader?
Het ontwerp bevalt me wel en de alu behuizing ook.
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Voor de topic starter:
Ik heb dus nu een bebook one 2010 edition in handen ( van mijn vriendin )
o.a. dus 16 grijstinten in plaats van 4 en hij is een stuk sneller.
Op de gebruiksaanwijzing staat duidelijk 2010 edition en op de doos zit een soort licht groen rondje in de vorm van een sticker (maar is het niet,de doos is zo geprint) en er staat op: 2010 EDITION
Faster page turns, 16 grayscale lvl usb 2.0
Het verschil tussen mijn gewone bebook one en deze is heel duidelijk zichtbaar.
Ik ging dus hopeloos de mist in want ik had hem geflashed met de gewone bebook one firmware.
Daar liep ie dus ook steeds op vast.
De bebook zelf ziet er niet anders uit,alleen als je hem opstart staat er gewoon (c) 2010 endless ideas BV.
Verder is er uiterlijk geen enkel verschil,maar de grijstinten zie je duidelijk,hij is een stuk duidelijker dan de mijne en sneller.
Ik heb dus nu een bebook one 2010 edition in handen ( van mijn vriendin )
o.a. dus 16 grijstinten in plaats van 4 en hij is een stuk sneller.
Op de gebruiksaanwijzing staat duidelijk 2010 edition en op de doos zit een soort licht groen rondje in de vorm van een sticker (maar is het niet,de doos is zo geprint) en er staat op: 2010 EDITION
Faster page turns, 16 grayscale lvl usb 2.0
Het verschil tussen mijn gewone bebook one en deze is heel duidelijk zichtbaar.
Ik ging dus hopeloos de mist in want ik had hem geflashed met de gewone bebook one firmware.
Daar liep ie dus ook steeds op vast.
De bebook zelf ziet er niet anders uit,alleen als je hem opstart staat er gewoon (c) 2010 endless ideas BV.
Verder is er uiterlijk geen enkel verschil,maar de grijstinten zie je duidelijk,hij is een stuk duidelijker dan de mijne en sneller.
Ik heb geen compact apparaat nodig? Een normaal boek is doorgaans ook niet echt compactBoeboe schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:22:
een OMFGHUGE apparaat die ik "iets" minder gemakkelijk weggemoffeld krijg dan mijn compacte ereader, true

Ereaders zijn vooral klein om ze goedkoop te houden lijkt me. Kijk naar die grotere Kindle, Irex en Sony's, die zijn bijna net zo duur als een iPad.
Tsja, dan kan je grappig proberen te doen, feit is dat een ereader met eInk niet zo'n groot contrast heeft tussen letters en pagina als een ouderwets boek, aangezien je "witte" pagina meer "grijzig" is.contrast bij e-ink is een issue. Wanneer je op een gigantische lamp zit te staren heb je inderdaad helderder beeld, veel plezier ermee, je mag het houden
En tuurlijk: hoe meer licht je erop schijnt hoe groter het contrast wordt, maar het wordt nooit zo zwart/wit als een echt boek, of een iPad.
Inderdaad, en dan blijf je houden dat een ereaderscherm niet zon mooi contrast heeft als een ouderwets boek. Omdat eInk per definitie een beetje grijzige achtergrond heeft.Klopt ja, met een gewoon boek heb je ook een lichtbron nodig. Lezen in het donker is ZEER slecht voor je ogen trouwens
Over lezen van een scherm: http://bits.blogs.nytimes...readers-cause-eye-strain/
Nee, ik heb ook wel een laptop, maar ook die wordt niet meer zo vaak gebruikt sinds de iPad.Oh, je bedoelt een laptop?
Vreemd genoeg lees je dat ook vaker bij iPad gebruikers, al zeggen laptop eigenaren, net als ereader eigenaren, dat een iPad geen vervanger is.

Voordeel iPad tov laptop: gaat meteen aan, geen paar seconden wachten. Accu gaat veel langer mee. iPad wordt niet warm.
Ah, op de Kindle heb je ook tijdschriften in full color, ala:[Tijdschriften]Sorry, maar dat doet de kindle toch al meer dan een jaar. Er is zelfs handige software die rss feeds netjes omzetten naar ereader content
http://tweakimg.net/g/for...40.tinypic.com/s1i7ar.png
Doe mij zo'n Kindle!
[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 16-05-2010 22:06 ]
Wat een wonderlijke discussie eigenlijk, eReader vs. iPad. Het gaat om heel verschillende soorten apparaten, verschillende concepten, verschillende technologieën. En ja, gedeeltelijke overlappende toepassingen.
Tuurlijk mag je ze vergelijken. Zeker als je een keuze moet maken en je maar één apparaat kunt aanschaffen. Maar dan gaat het erom wat je ermee wilt en welke het beste voldoet aan jouw wensen. Er zijn echter geen objectieve maatstaven waarom een eReader beter is dan en iPad of andersom. Zo heeft eInk z'n voor- en nadelen, en LCD heeft ook z'n voor- en nadelen. Kies zelf maar wat het zwaarste weegt.
Ik ben zelf heel blij met mijn eReader. Als ik 'n iPad zou hebben, zou ik 'm waarschijnlijk nauwelijks gebruiken. Die koop ik dus niet. Maar als iemand anders een andere afweging maakt, prima. Fijn toch dat er zoveel keuze is.
Tuurlijk mag je ze vergelijken. Zeker als je een keuze moet maken en je maar één apparaat kunt aanschaffen. Maar dan gaat het erom wat je ermee wilt en welke het beste voldoet aan jouw wensen. Er zijn echter geen objectieve maatstaven waarom een eReader beter is dan en iPad of andersom. Zo heeft eInk z'n voor- en nadelen, en LCD heeft ook z'n voor- en nadelen. Kies zelf maar wat het zwaarste weegt.
Ik ben zelf heel blij met mijn eReader. Als ik 'n iPad zou hebben, zou ik 'm waarschijnlijk nauwelijks gebruiken. Die koop ik dus niet. Maar als iemand anders een andere afweging maakt, prima. Fijn toch dat er zoveel keuze is.
Precies dit.Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:07:
De reden dat de ipad hier niet besproken wordt is dat de degenen die dit topic bezoeken er geen hebben, en ook de behoefte niet hebben. Het is niet zo dat er niet over het apparaat gesproken mag worden, maar men heeft er geen behoefte aan. Als iemand zo'n ding heeft en daar opmerking over maakt, dan zal niemand daar problemen mee hebben.
Hij zou deze zomer uitkomen, maar dat staat nu een beetje op losse schroeven, omdat men de release wil uitstellen tot Flash goed werkt.Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:33:
[...]
OEI. die Notion Ink Adam (a) dat ziet er goed uit! enig idee wanneer hij uitkomt?
(prijs: Prices for the Adam will start at just $327 (USD), and go up to $800 bucks for a completely maxed out version.)
Zie http://notionink.wordpress.com/
[ Voor 25% gewijzigd door mtsr op 17-05-2010 07:54 ]
Verwijderd
De iPad wordt nog wel gesproken, maar iedereen moet nog even ontdekken hoe leuk hij eigenlijk is, dan stijgen de verkoopcijfers en wordt er dus uiteraard op tweakie ook over gepraat:D
Verwijderd
volgens mij is een iPad e-reader discussie een beetje onzinnig. Waar wij hier naar op zoek zijn is het ultime lees ding. Volgens mij hebben we 3 opties:
1. een boek. Heeft een onbeperkte batterijduur, is wel weer lastig mee te nemen als je meer dan 1 boek wilt meenemen. In de schemer heb je een externe lichtbron nodig en sommige glossy boeken zijn niet prettig in de zon te lezen. Het formaat is wel aanpasbaar aan het soort boek, pocketboeken wat kleiner, studieboeken wat groter. Grote boeken worden wel snel onhandig zwaar.
2. e-readers obv eInk. Batterijduur is in de praktijk onbeperkt (1 keer in de 2/3 weken opladen). Het aantal boeken wat je mee kan nemen is onbeperkt. In de zon is het prima leesbaar, in de schemer heb je een externe bron nodig. 5/6" is prima als leesboek, maar voor studieboeken zou een groter formaat wel prettig zijn. Met prijzen tussen de 230 en 300 euro (en sommigen veel duurder) best prijzig.
3. iPad of nog te verschijnen tablets. batterijduur is beperkt. met alleen lezen zou 2/3 dagen bij mij beteken. Het aantal boeken is onbeperkt. Slecht/niet te lezen in de zon. binnen goed te lezen. Voor in de schemer hoop ik dat het scherm wat te dimmen is. Het formaat viel me mee (ik heb er eentje een paar minuten beet gehad). Ik denk dat een 6" als lees boek prettiger is, maar studieboeken die vooral in pdf formaat zijn zijn op de iPad beter te lezen. Duurder dan een e-reader (maar zeker geen 3 keer)
tot nog toe heeft alles nog voor en nadelen. Overigens ben ik zelf heel blij met mijn sony prs 600. Ik denk dat leesboeken op een e-reader prettiger is dan op een iPad, en pdf studieboeken vind ik op mijn sony acceptabel.
Dat lezen in het donker of lezen van een lcd scherm slecht voor je ogen zou zijn is een fabeltje. Het is alleen wel vermoeiender maar kan echt geen kwaad.
1. een boek. Heeft een onbeperkte batterijduur, is wel weer lastig mee te nemen als je meer dan 1 boek wilt meenemen. In de schemer heb je een externe lichtbron nodig en sommige glossy boeken zijn niet prettig in de zon te lezen. Het formaat is wel aanpasbaar aan het soort boek, pocketboeken wat kleiner, studieboeken wat groter. Grote boeken worden wel snel onhandig zwaar.
2. e-readers obv eInk. Batterijduur is in de praktijk onbeperkt (1 keer in de 2/3 weken opladen). Het aantal boeken wat je mee kan nemen is onbeperkt. In de zon is het prima leesbaar, in de schemer heb je een externe bron nodig. 5/6" is prima als leesboek, maar voor studieboeken zou een groter formaat wel prettig zijn. Met prijzen tussen de 230 en 300 euro (en sommigen veel duurder) best prijzig.
3. iPad of nog te verschijnen tablets. batterijduur is beperkt. met alleen lezen zou 2/3 dagen bij mij beteken. Het aantal boeken is onbeperkt. Slecht/niet te lezen in de zon. binnen goed te lezen. Voor in de schemer hoop ik dat het scherm wat te dimmen is. Het formaat viel me mee (ik heb er eentje een paar minuten beet gehad). Ik denk dat een 6" als lees boek prettiger is, maar studieboeken die vooral in pdf formaat zijn zijn op de iPad beter te lezen. Duurder dan een e-reader (maar zeker geen 3 keer)
tot nog toe heeft alles nog voor en nadelen. Overigens ben ik zelf heel blij met mijn sony prs 600. Ik denk dat leesboeken op een e-reader prettiger is dan op een iPad, en pdf studieboeken vind ik op mijn sony acceptabel.
Dat lezen in het donker of lezen van een lcd scherm slecht voor je ogen zou zijn is een fabeltje. Het is alleen wel vermoeiender maar kan echt geen kwaad.
De iPad is dimbaar. En eventueel kan je de kleuren omkeren: witte letters op een zwarte achtergrond.
Het formaat komt ongeveer overeen met een large print boek, of hoe heten die grote/normale uitgaves van ongeveer A5 formaat
Het formaat komt ongeveer overeen met een large print boek, of hoe heten die grote/normale uitgaves van ongeveer A5 formaat
Die formaten ben ik ook nog niet zo uit, zou wel handiger zijn voor het scannen.matthijst schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:13:
De iPad is dimbaar. En eventueel kan je de kleuren omkeren: witte letters op een zwarte achtergrond.
Ik heb een 5 inch e-reader (bebook mini) die in bed lekker in de hand ligt.
Een lampje is geen bezwaar en ik ga niet klooien met opklik lampjes, ik heb gewoon een nachtlampje aan.
Dat zelfde nachtlampje zou ik ook bij een tablet reader gebruiken omdat ik er gewoon de schurft aan heb om in het donker te lezen of tv te kijken.
Ik heb ook een 6 inch reader (bebook one) welke ik gebruik als ik gewoon in de huiskamer wat lees.
Aan een groter formaat heb ik geen behoefte.
Verder onderschrijf ik alles uit het bij stukje nummer 2 genoemde bericht van Elbo.
Dat zijn voor mij de criteria en voordelen waarom ik een e-reader gekocht heb en geen tablet.
Waar ik wel voordelen van in kan zien in het vergelijk tussen een tablet en een e-reader zijn bv studieboeken.
Af en toe zie ik hier brugpiepers voorbij gaan met een enorme tas,bijna omvallend.
Voor hen zou een tablet denk ik een uitkomst zijn.
Een studieboek op een e-reader kan onmogelijk een goede combi op gaan leveren in mijn bescheiden mening.
Het jammere vind ik dat er een soort van "wij" e-reader gebruikers en "zij" de tablet gebruikers discussie lijkt te gaan ontstaan waarbij de een vaak probeert zijn gelijk bij de ander door de strot te duwen. (zie je vaak bij mac en windows gebruikers ook gebeuren)
Er is voor beiden een markt en laten we elkaar respecteren in de keuze die een ieder maakt.
Ik ga nog een derde e-reader kopen waar ik advies voor ga vragen aan een ieder hier.
1.scherm liefst 6 inch.
2.zo min mogelijk spiegelend ( de bebook one en mini spiegelen overigens ook in lamplicht )
3.lange batterij duur.
4, aangezien 1,2 en 3 ook van toepassing zijn op mijn bebook en ik geen nieuwe nodig zou hebben,maar een functie die ik mis en er wel graag op wil hebben: de mogelijkheid om wat aantekeningen te maken in het boek of een apart deel maakt niet uit.
5.Verkrijgbaar in nederland,en epub formaat ondersteunend.
Iemand die me kan helpen ?
Prijs is niet zo belangrijk, ongeveer tussen de 150 en de 500 euro.
iPad: €679, €799, €899Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:05:
Duurder dan een e-reader (maar zeker geen 3 keer)
Gemiddelde eReader: €230-300
Lijkt me duidelijk.
Verwijderd
ja, zo kan ik ook rekenen.
een iPad met 16gig intern en zonder 3g en gps (want we willen een ereader, toch) in europa binnen kort voor 479 - 499 euro.
Irex DR800 € 499
dat is inderdaad 3 keer zo duu... o, nee.. de ipad wordt goedkoper....
iets te fel gereageerd vind ik van mijzelf.
maar om er nou de duurste ipads bij te halen? in dat geval moet je ook bij de ereaders nog een geheugenkaartje bijtellen. voor 16gig wordt dat ongeveer 40 euro, en voor 64gig (om te vergelijken met de duurste iPad) moet je er meer dan 300 euro bijtellen. dan wordt mijn sony meer dan 600 euro en is ie nog steeds niet 3 keer zo goedkoop als de duurste iPad. (los van het feit dat ik geen 64gig intern geheugen nodig heb. er zit wel een 1gig kaartje in mijn ereader, maar dat is meer omdat het kan en ik het kaartje nog had liggen)
een iPad met 16gig intern en zonder 3g en gps (want we willen een ereader, toch) in europa binnen kort voor 479 - 499 euro.
Irex DR800 € 499
dat is inderdaad 3 keer zo duu... o, nee.. de ipad wordt goedkoper....
iets te fel gereageerd vind ik van mijzelf.
maar om er nou de duurste ipads bij te halen? in dat geval moet je ook bij de ereaders nog een geheugenkaartje bijtellen. voor 16gig wordt dat ongeveer 40 euro, en voor 64gig (om te vergelijken met de duurste iPad) moet je er meer dan 300 euro bijtellen. dan wordt mijn sony meer dan 600 euro en is ie nog steeds niet 3 keer zo goedkoop als de duurste iPad. (los van het feit dat ik geen 64gig intern geheugen nodig heb. er zit wel een 1gig kaartje in mijn ereader, maar dat is meer omdat het kan en ik het kaartje nog had liggen)
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 15:07 ]
€679 is de NIET 3g versie (pricewatch: Apple iPad 16GB).
De 3g versie begint bij €999 (pricewatch: Apple iPad 16GB 3G).
Maar misschien gebruik jij een ander prijsoverzicht. Ik ben van de pricewatch uitgegaan.
De 3g versie begint bij €999 (pricewatch: Apple iPad 16GB 3G).
Maar misschien gebruik jij een ander prijsoverzicht. Ik ben van de pricewatch uitgegaan.
[ Voor 49% gewijzigd door mtsr op 17-05-2010 15:08 ]
Verwijderd
de prijzen waar jij op doelt zijn de import prijzen uit amerika. nog even geduld en dan kan je ze in Duitsland voor 499 halen en in Frankrijk meen ik voor 479.
http://www.ipadplanet.nl/...-t-mobile-vanaf-499-euro/
http://www.ipadplanet.nl/...-t-mobile-vanaf-499-euro/
Ah, dat scheelt inderdaad nogal. Excuses.
[ Voor 12% gewijzigd door mtsr op 17-05-2010 15:13 ]
Ja, en als ik mijn e-reader nu eens met diamanten knoppen uitrust en met een laagje goud bedek is een nieuwe pc toch eigenlijk wel stukken voordeliger om e-books te lezen, hij kan zelfs meer dan mijn e-readermaar om er nou de duurste ipads bij te halen? in dat geval moet je ook bij de ereaders nog een geheugenkaartje bijtellen. voor 16gig wordt dat ongeveer 40 euro, en voor 64gig (om te vergelijken met de duurste iPad) moet je er meer dan 300 euro bijtellen. dan wordt mijn sony meer dan 600 euro en is ie nog steeds niet 3 keer zo goedkoop als de duurste iPad. (los van het feit dat ik geen 64gig intern geheugen nodig heb. er zit wel een 1gig kaartje in mijn ereader, maar dat is meer omdat het kan en ik het kaartje nog had liggen)
64 gig, werkelijk? Waar een GROOT boek misschien 1 megabyte groot is? Je geeft het zelf al aan, maar geheugengrootte is echt niet de selling point van een e-reader
[ Voor 7% gewijzigd door boe2 op 17-05-2010 15:17 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Verwijderd
@Boeboe het ging me niet om de geheugengrote, maar om 2 dingen met elkaar te vergelijken.
en ondanks dat ik een enthousiast mac gebruiker ben vind ik mijn ereader op basis van e-ink voor mijn gebruik beter dan een ipad. Ik spendeer 2 uur per dag in de trein. zit dan af en toe midden in de zon en af en toe kan ik niet zitten. in beide gevallen werkt mijn ereader beter. die kan ik nog makkelijk met 1 hand beethouden. en dan heb ik nog niet eens de lichtste ereader.
en ondanks dat ik een enthousiast mac gebruiker ben vind ik mijn ereader op basis van e-ink voor mijn gebruik beter dan een ipad. Ik spendeer 2 uur per dag in de trein. zit dan af en toe midden in de zon en af en toe kan ik niet zitten. in beide gevallen werkt mijn ereader beter. die kan ik nog makkelijk met 1 hand beethouden. en dan heb ik nog niet eens de lichtste ereader.
Misschien wel een leuk artikel voor hier.
http://www.computerworld....axonomyId=15&pageNumber=1Why iPad owners need a Kindle, too
Got an iPad? Don't sell your Kindle. Each does what the other doesn't. Together, they're a total e-book solution.
Iemand ervaring met Pocketbook 302, valt het spiegelend effect mee? Op internet beweren er dat het erger is dan de prs-600?!
Eigenlijk niet want er was besproken dat de iPAD hier niet tussen besproken zou wordenTito129 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:12:
Misschien wel een leuk artikel voor hier.
[...]
http://www.computerworld....axonomyId=15&pageNumber=1
Verwijderd
Of juist wel, omdat het duidelijk maakt dat je je eReader vooral niet weg moet doen als je een iPad hebt.
Maar verder gewoon niet meer over de iPad beginnen.
Yay, eindelijkRoD schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:33:
[...]
Lijkt me een goed idee. De iPad wordt namelijk in de Apple-fora besproken.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 19:35 ]
Lijkt me een goed idee. De iPad wordt namelijk in de Apple-fora besproken.Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:10:
Of juist wel, omdat het duidelijk maakt dat je je eReader vooral niet weg moet doen als je een iPad hebt.
Hier een test van 6 E-readers de consumentenbond, op prijs/kwaliteit wint de Bookeen Cybook Gen3, maar op punten wint de Sony PRS600.
Elke E-readers heeft zijn voordelen en zijn nadelen
De keuze is aan jou:

Elke E-readers heeft zijn voordelen en zijn nadelen
De keuze is aan jou:

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Bedankt voor de testresultaten. Jammer dat ze meteen alweer verouderd zijn in deze snel veranderende markt. Inmiddels hebben we de BeBook One 2010, de Onyx Boox / BeBook Neo en de Pocketbook 302 op de Nederlandse markt. Die zouden alle drie hoge ogen gooien in zo'n test.
De pricewatch: Sweex MM300 (Zwart 6") lijkt me de goedkoopste 6" e-reader. Iemand ervaring met dit product? Of een mening?
Test consumentenbond was in April 2010
Wat je zegt(snel veranderende markt), over een paar maanden zijn de BeBook One 2010, de Onyx Boox / BeBook Neo en de Pocketbook 302 verouderd en dat blijft zo.(gelukkig maar
)
Mensen die nu twijfelen, hebben misschien wat aan deze testresultaat.
Voor mijn Sony PRS-600, heb ik een antireflective screen protector gevonden, misschien is dan het euvel reflectie voorbij:
http://www.amazon.co.uk/F...02Y2WTX8/ref=pd_rhf_p_t_1
Wat je zegt(snel veranderende markt), over een paar maanden zijn de BeBook One 2010, de Onyx Boox / BeBook Neo en de Pocketbook 302 verouderd en dat blijft zo.(gelukkig maar
Mensen die nu twijfelen, hebben misschien wat aan deze testresultaat.
Voor mijn Sony PRS-600, heb ik een antireflective screen protector gevonden, misschien is dan het euvel reflectie voorbij:
http://www.amazon.co.uk/F...02Y2WTX8/ref=pd_rhf_p_t_1
zetmolm schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:25:
Bedankt voor de testresultaten. Jammer dat ze meteen alweer verouderd zijn in deze snel veranderende markt. Inmiddels hebben we de BeBook One 2010, de Onyx Boox / BeBook Neo en de Pocketbook 302 op de Nederlandse markt. Die zouden alle drie hoge ogen gooien in zo'n test.
Daar wordt het contrast (nog) minder van.
Ben bang dat het te klein is.
Zou je iemand die maar 1 ereader koopt aanraden een 6 inch te kopen? of denk je dat 5 inch ook voldoet?Nick39 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:21:
[...]
Ik heb een 5 inch e-reader (bebook mini) die in bed lekker in de hand ligt.
Ik heb ook een 6 inch reader (bebook one) welke ik gebruik als ik gewoon in de huiskamer wat lees.
Aan een groter formaat heb ik geen behoefte.
[ Voor 85% gewijzigd door Philflow op 17-05-2010 21:50 ]
@Philflow: de Sweex reader is de zoveelste kloon van de Netronix EB600, net als o.a. de goed geteste Bookeen Cybook, de matig geteste Cool-ER en de nog goedkopere maar in NL niet verkrijgbare Koboreader. Die hardware draait al wat jaren mee, is niet spectaculair maar ook niet slecht. Je kunt zeggen dat die zichzelf bewezen heeft, je kunt ook zeggen dat ie verouderd is. Hoe dan ook, veel zal afhangen van de firmware die Sweex erop heeft gezet, en of ze nog moeite gaan doen die te updaten als er problemen ontstaan. Omdat er met deze reader nog weinig ervaring is lijkt me dat een behoorlijk risico.
In de pricewatch staat trouwens ten onrechte dat deze reader een touchscreen heeft. Dat is dus niet zo. (Verbetering van de specs heb ik net doorgegeven.)
Ik zou zelf twee tientjes verder sparen en voor de BeBook One 2010 gaan.
Of voor een 5" reader. Of dat te klein is hangt van je eigen voorkeuren af, en ook van wat je ermee wilt doen. Wil je PDFs met plaatjes en grafieken bekijken, dan is een 5" reader duidelijk nog kanslozer dan 6". Lees je gewoon tekst, dan is het een kwestie van kleinere letters en/of vaker bladeren. Of je dat onprettig vindt is aan jou.
In de pricewatch staat trouwens ten onrechte dat deze reader een touchscreen heeft. Dat is dus niet zo. (Verbetering van de specs heb ik net doorgegeven.)
Of voor een 5" reader. Of dat te klein is hangt van je eigen voorkeuren af, en ook van wat je ermee wilt doen. Wil je PDFs met plaatjes en grafieken bekijken, dan is een 5" reader duidelijk nog kanslozer dan 6". Lees je gewoon tekst, dan is het een kwestie van kleinere letters en/of vaker bladeren. Of je dat onprettig vindt is aan jou.
[ Voor 16% gewijzigd door zetmolm op 17-05-2010 23:25 ]
Ik zou, ook gezien het prijsverschil, altijd voor een 6 inch gaan.
Ik vind persoonlijk 6 inch al vrij minimaal: Een iets groter scherm zou ik persoonlijk nog liever hebben, maar ja: die zijn onbetaalbaar.
Ik heb geen ervaring met de sweex, maar ik zou niet graag een sweex-apparaat van 200 euro kopen. Een geheugenkaartje van een paar euro: oke... maar verder is sweex toch niet zo'n best merk.
Maar de reader is dezelfde als de Bookeen:
pricewatch: Bookeen Cybook Gen3 (Zwart 6")
Ook de Delium eb-600 is hierop gebaseerd, al is deze uiterlijk aan de voorkant wel iets anders.
Met deze laatste heb ik wel ervaring: Dit is gewoon een prima apparaat en in elk geval veel beter dan de Bebook One (oude versie) die ik zelf heb.
Let ook even op de extra's die meegeleverd worden. De Delium wordt met mooie leren hoes geleverd, usb-kabel en ook nog een losse oplader.
Tja, of dit het prijsverschil waard is moet je zelf bepalen...
edit:
zetmolm was me net voor (ik was nog iets aan het checken..). Bij de bebook moet je dan wel zeker zijn dat het de 2010-versie is. De oude versie moet je echt niet hebben.
Ik vind persoonlijk 6 inch al vrij minimaal: Een iets groter scherm zou ik persoonlijk nog liever hebben, maar ja: die zijn onbetaalbaar.
Ik heb geen ervaring met de sweex, maar ik zou niet graag een sweex-apparaat van 200 euro kopen. Een geheugenkaartje van een paar euro: oke... maar verder is sweex toch niet zo'n best merk.
Maar de reader is dezelfde als de Bookeen:
pricewatch: Bookeen Cybook Gen3 (Zwart 6")
Ook de Delium eb-600 is hierop gebaseerd, al is deze uiterlijk aan de voorkant wel iets anders.
Met deze laatste heb ik wel ervaring: Dit is gewoon een prima apparaat en in elk geval veel beter dan de Bebook One (oude versie) die ik zelf heb.
Let ook even op de extra's die meegeleverd worden. De Delium wordt met mooie leren hoes geleverd, usb-kabel en ook nog een losse oplader.
Tja, of dit het prijsverschil waard is moet je zelf bepalen...
edit:
zetmolm was me net voor (ik was nog iets aan het checken..). Bij de bebook moet je dan wel zeker zijn dat het de 2010-versie is. De oude versie moet je echt niet hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Quacka op 17-05-2010 23:22 ]
Verwijderd
En je kunt natuurlijk de Kobo kopen, 6" for $149, je moet hem alleen wel bestellen in Amerika en het duurt nog een paar weekjes voordat ie hier binnenkomt. Voor mij het prijsverschil wel de moeite waard, het is de goedkoopste 6" reader met eInk scherm verkrijgbaar. Jetbook Lite is nog goedkoper, maar geen eInk
Bedankt voor het advies. Daar kan ik wat mee. Zo te horen moet ik de 6" hebben.zetmolm schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:16:
@Philflow:
Is dat deze? pricewatch: MyBeBook BeBook One (Zwart 6")
Ik zie er geen 2010 bij staan.
Ik heb gelezen dat de Kindle ook erg goed is. Dat lijkt me ook wel wat.
Waar kan dat?Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:49:
En je kunt natuurlijk de Kobo kopen, 6" for $149, je moet hem alleen wel bestellen in Amerika
[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 18-05-2010 07:17 ]
Je kan de Kobo Reader hier kopen klik
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Thanks maar dan wordt ie pas verstuurd na 17 juni zo te zien. Ik denk dat ik nu nog niet ga bestellen.
Wellicht komen ze in NL ook op de markt.
Ik zou 6 inch adviseren hoewel de kleinere bebook wel lekker snel is en lekkerder in de hand ligt.Philflow schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:45:
Daar wordt het contrast (nog) minder van.
[...]
Zou je iemand die maar 1 ereader koopt aanraden een 6 inch te kopen? of denk je dat 5 inch ook voldoet?
Qua leesplezier merk ik weinig verschil tussen 5 en 6 inch.
De 5 inch kocht ik eerst omdat hier geen winkel was die een 6 inch had.
De 5 inch bebook vind ik handig in bed vanwege het scroll wieltje aan de zijkant en qua vakanties en op reis is ie gewoon ook prettiger dan de bebook one...
In Nick39 in "Het eBookreader-ervaringentopic - Deel 2" vroeg ik om advies.
Qua tests zie ik de sony er bovenuitsteken,alleen scoort die bij leesbaarheid weer minder.
En hoe zit het met batterij duur,dingen die ik even op wil zoeken voor ik een derde ga kopen...
[ Voor 31% gewijzigd door Nick39 op 19-05-2010 09:56 ]
@Philflow: Endless Ideas (het bedrijf achter de BeBook) levert alleen nog maar de 2010 versie van de BeBook One uit, voor dezelfde prijs als tot voor kort de originele One. Het kan zijn dat winkels nog 'oude' voorraad hebben. Vraag dit bij het bestellen voor de zekerheid even na.
De Kobo reader zou hier pas op de markt komen als een importeur er brood in ziet en een deal weet te sluiten met Kobo. Kobo zelf heeft tot nog toe niks te zoeken in Nederland, dus ik verwacht niet dat ze zelf moeite gaan doen hun reader hier te verkopen.
Houd er wel rekening mee dat je met bestel- en verzendkosten en de stijgende dollarkoers al met al met de Kobo misschien niet veel goedkoper uit bent dan met een reader die je hier kunt kopen. De Kobo is geen slechte reader, hoor, al heeft de firmware wat kinderziektes (maar Kobo is er wel het bedrijf naar om die op te lossen), maar de mogelijkheden zijn wel minimaal. Als je daar genoeg aan hebt, prima, maar als je meer wilt, heb je voor een paar tientjes meer veel meer mogelijkheden, bijv. met de BeBook One.
De Kobo reader zou hier pas op de markt komen als een importeur er brood in ziet en een deal weet te sluiten met Kobo. Kobo zelf heeft tot nog toe niks te zoeken in Nederland, dus ik verwacht niet dat ze zelf moeite gaan doen hun reader hier te verkopen.
Houd er wel rekening mee dat je met bestel- en verzendkosten en de stijgende dollarkoers al met al met de Kobo misschien niet veel goedkoper uit bent dan met een reader die je hier kunt kopen. De Kobo is geen slechte reader, hoor, al heeft de firmware wat kinderziektes (maar Kobo is er wel het bedrijf naar om die op te lossen), maar de mogelijkheden zijn wel minimaal. Als je daar genoeg aan hebt, prima, maar als je meer wilt, heb je voor een paar tientjes meer veel meer mogelijkheden, bijv. met de BeBook One.
En die zou ik ook nog een stuk sneller in huis hebben, met gewoon nederlandse garantie.
Ok bedankt voor het advies tot zover. Voor mij wordt het dan een Bebook One of een...
Ipad
Ok bedankt voor het advies tot zover. Voor mij wordt het dan een Bebook One of een...

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 18-05-2010 10:19 ]
Komt de PRS-600 standaard al met een paar ebooks?
Ik heb hem net binnen en er stonden al wat uitreksels en een boek van Peter R de vries op.
Ben bang dat ik een gebruikte heb gekregen.
edit:
Het plastic zakje eromheen was geopend maar de doos zelf was wel verzegeld
edit2:
Het lijken geen volledige boeken te zijn, misschien demo's?
Ik heb hem net binnen en er stonden al wat uitreksels en een boek van Peter R de vries op.
edit:
edit2:
Het lijken geen volledige boeken te zijn, misschien demo's?
[ Voor 30% gewijzigd door Bierkameel op 18-05-2010 15:11 ]
@Bierkameel
Dat je geen nieuwe hebt geeft natuurlijk niet, maar dat je leverancier aan illegale verspreiding van copyrighted materiaal doet... ik zou meteen Brein bellen.
Nee, effe serieus, dat lijkt inderdaad niet echt op een nieuw apparaat. Er zijn wel readers die met wat ebooks erop worden geleverd (bijv. de Sweex), maar dan gaat het altijd om rechtenvrij materiaal. Je kunt van de boeken van Peter R. vinden wat je wilt, maar rechtenvrij zijn ze niet. Ik zou reclameren.
Dat je geen nieuwe hebt geeft natuurlijk niet, maar dat je leverancier aan illegale verspreiding van copyrighted materiaal doet... ik zou meteen Brein bellen.
Nee, effe serieus, dat lijkt inderdaad niet echt op een nieuw apparaat. Er zijn wel readers die met wat ebooks erop worden geleverd (bijv. de Sweex), maar dan gaat het altijd om rechtenvrij materiaal. Je kunt van de boeken van Peter R. vinden wat je wilt, maar rechtenvrij zijn ze niet. Ik zou reclameren.
Ik heb toevallig deze gisteren op mijn werk in handen gehad. Heb een nieuwe doos opengemaakt en vervolgens het apparaat aangezet. Hier stond inderdaad al een boek op van Peter R. de Vries en een aantal uittreksels. Het klopt ook dat het plastic zakje niet verzegeld is.Bierkameel schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:37:
Komt de PRS-600 standaard al met een paar ebooks?
edit:
Verwijderd
ik zie wel wat rare dingen in die test van de consumentenbond.
zo vinden ze de ondersteuning voor doc formaat erg goed en krijgt het apparaat een 10.
volgens mij moet je doc's eerst converteren met de meegeleverde software voordat doc's te lezen zijn. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus of de layout goed wordt overgenomen kan ik niet beoordelen, maar door deze tussenstap zou ik er geen 10 voor geven.
Ook de pdf ondersteuning beschouw ikzelf als acceptabel. Ik lees studieboeken in landscape modus en dan is het te doen. Het wordt allemaal netjes weergegeven, daar niet van, maar het scherm is gewoon te klein voor het pdf formaat. Sommige pdf's zijn wel te reflowen, maar met plaatjes gaat dan de layout soms verloren. Dus ook hier vind ik de 10 wat overdreven.
Als laatste wordt er melding gemaakt dat er woordenboeken op de reader staan en dat je kan kiezen welk woordenboek je wilt gebruiken. De keuze is echter beperkt tot engels engels, of amerikaans engels. Niet echt keuze dus. En ook niet uitbreidbaar, wat ik wel jammer vind.
Voor de rest is de snelheid van de sony inderdaad behoorlijk goed. De batterijduur is redelijk. Ik schakel de reader nooit helemaal uit, maar altijd in stand-by en dan doe ik tussen de 2 en 3 weken met de batterij.
Bij mij stonden er ook een aantal uittrekselboeken op (die van peter r is ook een uittreksel, of alleen het eerste hoofdstuk of zo. niet echt mijn ding). De enige complete boeken waren in het frans bij mij (helemaal niet mijn ding).
zo vinden ze de ondersteuning voor doc formaat erg goed en krijgt het apparaat een 10.
volgens mij moet je doc's eerst converteren met de meegeleverde software voordat doc's te lezen zijn. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus of de layout goed wordt overgenomen kan ik niet beoordelen, maar door deze tussenstap zou ik er geen 10 voor geven.
Ook de pdf ondersteuning beschouw ikzelf als acceptabel. Ik lees studieboeken in landscape modus en dan is het te doen. Het wordt allemaal netjes weergegeven, daar niet van, maar het scherm is gewoon te klein voor het pdf formaat. Sommige pdf's zijn wel te reflowen, maar met plaatjes gaat dan de layout soms verloren. Dus ook hier vind ik de 10 wat overdreven.
Als laatste wordt er melding gemaakt dat er woordenboeken op de reader staan en dat je kan kiezen welk woordenboek je wilt gebruiken. De keuze is echter beperkt tot engels engels, of amerikaans engels. Niet echt keuze dus. En ook niet uitbreidbaar, wat ik wel jammer vind.
Voor de rest is de snelheid van de sony inderdaad behoorlijk goed. De batterijduur is redelijk. Ik schakel de reader nooit helemaal uit, maar altijd in stand-by en dan doe ik tussen de 2 en 3 weken met de batterij.
Bij mij stonden er ook een aantal uittrekselboeken op (die van peter r is ook een uittreksel, of alleen het eerste hoofdstuk of zo. niet echt mijn ding). De enige complete boeken waren in het frans bij mij (helemaal niet mijn ding).
Verwijderd
Ik ben niet meer lid van de consumentenbond, maar een 10 geven voor .doc ondersteuning gaat al nergens over. Ik kan geheid zo 100 .doc bestanden van mijn server van het werk halen die nevernooit niet op een ebookreader (althans die nu op de markt zijn) werken.
En verder ga ik mijzelf een eboeken downloadverbod opleggen. Heb nu 3500 sf en fantasy boeken en kan nu mijn hele leven vooruit (als mijn e-reader nu eens blijft leven). 3500 boeken is trouwens iets meer dan 1 Gig.
En verder ga ik mijzelf een eboeken downloadverbod opleggen. Heb nu 3500 sf en fantasy boeken en kan nu mijn hele leven vooruit (als mijn e-reader nu eens blijft leven). 3500 boeken is trouwens iets meer dan 1 Gig.
Verwijderd
Ik ga ook maar eens (tijdelijk) stoppen met downloaden. Eerst maar eens de boel gaan sorteren, opschonen en wellicht omzetten naar epub. Dat laatste hangt een beetje af van hoe de Kobo omgaat met pdf's, heb er veel te veel. Binnenkort schijnt er nieuwe firmware te komen voor de Kobo, wellicht gaat die beter om met pdf's. Eerst die Kobo maar eens binnenkrijgen en kijken hoe alles loopt.
edit:
mmmh, net even gekeken hoeveel boeken ik nu eigenlijk heb. Kom aan 45GB, waarvan een groot deel nog .rar is
Ouch
edit:
mmmh, net even gekeken hoeveel boeken ik nu eigenlijk heb. Kom aan 45GB, waarvan een groot deel nog .rar is

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 00:23 ]
Verwijderd
Ik dacht dat ik met mijn 1 gig veel had (maar heb alleen SF en Fantasy gedaan omdat ik dat alleen lees)Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:46:
mmmh, net even gekeken hoeveel boeken ik nu eigenlijk heb. Kom aan 45GB, waarvan een groot deel nog .rar isOuch
Verwijderd
Ben een beetje doorgeslagen met downloaden, kom je opeens het complete Project Gutenberg tegen (als torrent) ach ja, laten we die ook maar binnenhalen. Dat soort dingen. moet eens gaan opruimen
Merendeel hiervan zal Engels zijn?Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:46:
Ik ga ook maar eens (tijdelijk) stoppen met downloaden. Eerst maar eens de boel gaan sorteren, opschonen en wellicht omzetten naar epub. Dat laatste hangt een beetje af van hoe de Kobo omgaat met pdf's, heb er veel te veel. Binnenkort schijnt er nieuwe firmware te komen voor de Kobo, wellicht gaat die beter om met pdf's. Eerst die Kobo maar eens binnenkrijgen en kijken hoe alles loopt.
edit:
mmmh, net even gekeken hoeveel boeken ik nu eigenlijk heb. Kom aan 45GB, waarvan een groot deel nog .rar isOuch
Daar zit anders nog een hoop leuks tussen. Een boek dat honderd jaar geleden een bestseller was, is nu niet opeens heel slecht. Maar goed, je moet er wel van houden, je moet Engels lezen (want het Nederlandse aandeel in Gutenberg stelt weinig voor), en dan moet je nog het kaf van het koren weten te scheiden.het complete Project Gutenberg
Als je Russisch leest is het heel makkelijk om aan een grote verzameling te komen. De grootste online bibliotheek is voorzover ik weet lib.rus.ec (jawel, Russische boeken haal je uit Ecuador!). De teller staat daar nu op 138746 boeken en een omvang van 151 GB. Alleen al daarom zou je die taal toch willen leren. 't Zou mooi zijn als je aan zoveel Nederlandse boeken kon komen, maar we lopen blijkbaar nog erg achter.
[ Voor 3% gewijzigd door zetmolm op 19-05-2010 15:34 ]
Verwijderd
Mmm, 32.000 SF boekenzetmolm schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:33:
De grootste online bibliotheek is voorzover ik weet lib.rus.ec

Ik dacht dat ik met bijna 3000 titels alles al had...
Verwijderd
Ja, merendeel wat ik heb is in het Engels, is geen probleem. M'n laatste studie was ook volledig in het Engels, ik denk zelfs in het Engels. Denk je soms 'Shit, hoe heet dat ook alweer in het Nederlands'.
Is dus niet erg, maar wel een bult uitzoekwerk. Net als alle zweefteef boeken van goeroe die en die.
Ben meer van de wetenschap, media, geschiedenis, filosofie, psychologie, en fictie.
Als iemand nog een boek zoekt, DM maar, kijk ik wel of ie er tussenzit
oh, btw, als mensen een lampje zoeken voor de donkere uren, de Action heeft er een voor €0,89
Is dus niet erg, maar wel een bult uitzoekwerk. Net als alle zweefteef boeken van goeroe die en die.
Ben meer van de wetenschap, media, geschiedenis, filosofie, psychologie, en fictie.
Als iemand nog een boek zoekt, DM maar, kijk ik wel of ie er tussenzit
oh, btw, als mensen een lampje zoeken voor de donkere uren, de Action heeft er een voor €0,89
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 17:06 ]
Verwijderd
Ook nog een leuke tip die ik vandaag ontdekt heb voor de e-reader.
Op wikipedia (in iedergeval de Engelse wikipedia waar ik altijd opzit) kan je in het menu aan de linkerkant voor export kiezen en dan voor create a book en zo kan je een boek in pdf of opendocument text maken. Dit gaat echt zo eenvoudig en fijn en snel, ik sta er versteld van. Links kan je toevoegen aan je boek door er met de muis even over te zweven en dan komt een menu optie om die pagina toe te voegen, werkt snel!
Met calbre en word 2007 kan ik vreemd genoeg die .otd bestanden niet openen, pdf werkt prima. Ik heb de pdf's voor mijn hanlin / bebook one geconverteerd met calbre, maar dat is niet aan te raden. De pdf's zelf zijn trouwens prima zonder conversie te bekijken op de ereader.
Op wikipedia (in iedergeval de Engelse wikipedia waar ik altijd opzit) kan je in het menu aan de linkerkant voor export kiezen en dan voor create a book en zo kan je een boek in pdf of opendocument text maken. Dit gaat echt zo eenvoudig en fijn en snel, ik sta er versteld van. Links kan je toevoegen aan je boek door er met de muis even over te zweven en dan komt een menu optie om die pagina toe te voegen, werkt snel!
Met calbre en word 2007 kan ik vreemd genoeg die .otd bestanden niet openen, pdf werkt prima. Ik heb de pdf's voor mijn hanlin / bebook one geconverteerd met calbre, maar dat is niet aan te raden. De pdf's zelf zijn trouwens prima zonder conversie te bekijken op de ereader.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 20:03 ]
Verwijderd
^ Tip of the week!
Heb even een testboek aangemaakt met een artikel of 8. ODT-bestand is nu aan het downloaden. Die is wel ruim 9 MB. Dat is pittig voor zo'n klein boekje. Ik ga dus zeker experimenteren met het omzetten naar epub want dat zou heel veel schaarse opslagruimte op de Bebook One 2010 schelen.
ik heb nu de sony prs 600, kan iemand me de mappenstructuur uitleggen.
Ik wil niet het bijgeleverde sony programma gebruiken maar gewoon boeken met total commander of zo doen.
Echter mappen die ik plaats worden ingelezen en de boeken komen los in de boeken afdeling terecht.
Hoe maak ik een map aan zodat ik collecties kan gebruiken, ik neem aan dat dit een speciale directory moet zijn,en dat die ergens geplaatst moet zijn,maar waar en hoe moet die heten..
Ik wil niet het bijgeleverde sony programma gebruiken maar gewoon boeken met total commander of zo doen.
Echter mappen die ik plaats worden ingelezen en de boeken komen los in de boeken afdeling terecht.
Hoe maak ik een map aan zodat ik collecties kan gebruiken, ik neem aan dat dit een speciale directory moet zijn,en dat die ergens geplaatst moet zijn,maar waar en hoe moet die heten..
Verwijderd
collections en mappen hebben niets met elkaar te maken. je kan mappen aan maken op je reader wat je wilt maar het blijft in 1 grote lijst staan. Zo uit mijn hoofd (ik heb wel mijn reader bij me, maar geen usb kabel om er op te kijken) staan de collections in een xml bestand gedefineerd.
Overigens ondersteund calibre collections voor de sony ereaders, dus de software van sony zelf heb je daarvoor niet nodig. Alleen een firmware update zou via de software van sony moeten.
en ik vind het overigens wel jammer dat je op de reader zelf geen collecties aan kan maken. dat had best handig geweest.
Overigens ondersteund calibre collections voor de sony ereaders, dus de software van sony zelf heb je daarvoor niet nodig. Alleen een firmware update zou via de software van sony moeten.
en ik vind het overigens wel jammer dat je op de reader zelf geen collecties aan kan maken. dat had best handig geweest.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 11:51 ]
Ik ben nu bezig met calibre,het schijnt dat als je daar een tag aanmaakt deze tag als collection opduikt, dus geef alle boeken van Bob Mendes de Bob Mendes tag en hij zou als Bob Mendes in de collections moeten staan en alle andere boeken van de schrijver ook als je dezelfde tag gebruikt.Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:49:
collections en mappen hebben niets met elkaar te maken. je kan mappen aan maken op je reader wat je wilt maar het blijft in 1 grote lijst staan. Zo uit mijn hoofd (ik heb wel mijn reader bij me, maar geen usb kabel om er op te kijken) staan de collections in een xml bestand gedefineerd.
Dat moet werken inderdaad. Het voordeel hiervan is dat je één boek meerdere tags kunt meegeven, zonder dat het boek in meerdere mappen gekopieerd moet wordenNick39 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:54:
[...]
Ik ben nu bezig met calibre,het schijnt dat als je daar een tag aanmaakt deze tag als collection opduikt, dus geef alle boeken van Bob Mendes de Bob Mendes tag en hij zou als Bob Mendes in de collections moeten staan en alle andere boeken van de schrijver ook als je dezelfde tag gebruikt.
Alleen weet ik niet hoe je in calibre de tags kunt scheiden, een tag instellen kan,maar de tweede,punt comma en dan een andere tag ?Nvidiot schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:57:
[...]
Dat moet werken inderdaad. Het voordeel hiervan is dat je één boek meerdere tags kunt meegeven, zonder dat het boek in meerdere mappen gekopieerd moet worden
Verwijderd
9 mb? Ik heb een boek van 50 pagina's dat 1,8MB is en daar zitten ook foto's in?Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:41:
^ Tip of the week!Heb even een testboek aangemaakt met een artikel of 8. ODT-bestand is nu aan het downloaden. Die is wel ruim 9 MB. Dat is pittig voor zo'n klein boekje. Ik ga dus zeker experimenteren met het omzetten naar epub want dat zou heel veel schaarse opslagruimte op de Bebook One 2010 schelen.
Die odt conversie doet soms wat vreemd, ik gebruik nu maar pdf, werkt ook prima.
Zo afgelopen zaterdag een Nook aangekocht, zojuist afgeleverd op kantoor, wat een cool ding zeg
.
Vanavond eens mee aan de gang gaan, ben erg benieuwd.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Verwijderd
aangekocht = aangeschaft of gekochtPierre61 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:58:
Zo afgelopen zaterdag een Nook aangekocht, zojuist afgeleverd op kantoor, wat een cool ding zeg.
Leuk! vanwaar je keuze voor de Nook?
Ik heb gisteren , en vanmiddag in de zon, gelezen op mijn Sony PRS-600.
Ik vindt persoonlijk de reflectie, 100% meevallen
Ik snap niet waarom bepaalde reviews hierover moeten klagen, dat dit een heel groot nadeel is van deze reader.
In Calibre ben ik ook al mijn boeken aan het wijzigen, qua info.
Dit doe ik aan de hand van bol.com
Als ik de Meta informatie heb aangepast, krijg het boek waarderingen.
Het boek wat geen waardering krijgt, geef ik dan toch 1 ster, zo weet ik of ik alle boeken gehad heb.
Ik vindt persoonlijk de reflectie, 100% meevallen
Ik snap niet waarom bepaalde reviews hierover moeten klagen, dat dit een heel groot nadeel is van deze reader.
Dit doe ik aan de hand van bol.com
Het boek wat geen waardering krijgt, geef ik dan toch 1 ster, zo weet ik of ik alle boeken gehad heb.
Klik op boek -> Edit meta information -> klik op 't knopje naast het tags veldNick39 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:17:
[...]
Alleen weet ik niet hoe je in calibre de tags kunt scheiden, een tag instellen kan,maar de tweede,punt comma en dan een andere tag ?
Ik klikte nu gewoon op het tags veld dat je dan kan editen in de "boekenkast" ik zal zo eens kijken wat jouw actie dan vervolgens doet in dat bewuste veld.Nvidiot schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:58:
[...]
Klik op boek -> Edit meta information -> klik op 't knopje naast het tags veld
Ik voeg de tag toe "gelezen" zodat een boek dus ook als gelezen in de collectie opduikt.pvr schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:51:
Ik heb gisteren , en vanmiddag in de zon, gelezen op mijn Sony PRS-600.
Ik vindt persoonlijk de reflectie, 100% meevallen![]()
Dit doe ik aan de hand van bol.com![]()
Maar ik heb tot nu toe een bebook gebruikt en ben ook over naar de sony.
De reflectie valt me mee,maar is wel duidelijker aanwezig.
En ik vind de contrast van de bebook toch veel duidelijker.
Echter de voordelen van de sony wegen daar wel tegenop.
Ik ben wel begonnen met een systeem aan te leggen in calibre met info over het boek en zo en gebruik daarvoor inderdaad ook meestal Bol of boekmeter.nl maar ik heb in totaal nu 5966 boeken dus dat loopt wat achter.
Leuk is ook de schaduwschrijvers site waar beginnende schrijvers hun verhalen op kunnen publiceren waar je ze gratis mag downloaden.
Sommigen zijn prul,maar er staan best goede boeken tussen.
Update: Ik krijg nu net een bevestiging dat het "anti glare" filter dat hier genoemd werd, nu is verzonden,dus ik zal mijn bevindingen hierover dan nog melden.
Update 2: ik heb wel een engels-nederlands/nederlands-engels woordenboek als pdf,daarin kan je weer zoeken,dat werkt aardig.
[ Voor 8% gewijzigd door Nick39 op 21-05-2010 14:53 ]
Verwijderd
PDF viel zelfs nog een paar MB groter uit. Maar ben er voorlopig mee gestopt. Download werd vaak vroegtijdig afgebroken en kon steeds niet hervat worden.Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:37:
[...]
9 mb? Ik heb een boek van 50 pagina's dat 1,8MB is en daar zitten ook foto's in?
Die odt conversie doet soms wat vreemd, ik gebruik nu maar pdf, werkt ook prima.
Verwijderd
Voor wie interesse heeft, ik had op mobileread.com een bod gedaan van $150 op een Sony PRS-500 en dit is geaccepteerd. Echter zal (hopelijk) binnenkort m'n Kobo binnenkomen. Dus als iemand interesse heeft..(in die Sony).
Ik reageer nog even niet op de acceptatie van de aanbieder, dus hij blijft nog even gereserveerd.
Ik reageer nog even niet op de acceptatie van de aanbieder, dus hij blijft nog even gereserveerd.
Ik heb m'n DR800S binnen ;-). Heel tevreden tot nu toe!
Fujitsu-Siemens @500mhz K6-II 128 mb 5 gig 12,1"TFT win XP | PII450 92 mb 98Se | P1 120 64 mb Smoothwall
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor:
-Je bestelstatus
-Ervaringen met winkels
-Garantie-afhandelingen
Dit topic is niet bedoeld voor:
-Je bestelstatus
-Ervaringen met winkels
-Garantie-afhandelingen