Vandaag ook naar de winkel gelopen om de Desire te kopen.
Mijn korte ervaring:
Eerst, wat een ontzettend el-cheapo klote dekseltje zit er op de achterkant. Ik was bang dat ik het hele spul zou slopen toen ik hem eraf moest klikken om de battery en sim erin te stoppen. Het zal me niks verbazen als dat spul na zo'n 30x open en dichtdoen nog maar half zal sluiten. Wat een goedkope oplossing voor een telefoon van zo'n 450 euro. Mijn vorige telefoon is een HTC Tytn2, en die had toch een wat beter schuif-klik systeem voor het achterklepje.
Maargoed, laten we hopen dat ik die achterkant niet vaak open zal moeten halen.
Het OLED-scherm. Prachtige graphics en kleurintensiteit. Zwart is mooi zwart en de kleuren zijn levendig. In zonlicht idd wat minder, maar zo vaak staat die zon hier niet pal boven je kop. Aangezien ik nogal op detail let vind ik het mindere aan dat OLED-schermpje dat als je er goed op kijkt, je vage 'pixeltjes' om tekst heen ziet. Het lijkt een soort fonkelende pixels, maar dit is echt op detail niveau. Ik ben gezegend met goede ogen, dus mij valt het op. Het is iig niet storend verder en ik denk dat het gros van de mensen dit niet opvalt.
De browser werkt erg goed en de snelheid bevalt mij. Zelfs met flash content browst hij nog lekker weg. Tekst past zich aan binnen tables door zich te wrappen tot de breedte van het scherm bij in- en uitzoomen. Tekst selecteren van inputvelden (getest bij het google inputveld) wilde mij niet helemaal lekker lukken. Tekstcontent op sites selecteren ging wel weer prima.
De gui werkt redelijk vlot, behalve met een bewegende achtergrond, dan willen zich er nog wel eens stroperige momenten voordoen. Scrollen door de geïnstalleerde apps gaat niet zo soepel als bij een iPhone. Het is duidelijk dat er zo nu en dan momenten zijn dat hij even niet 100% lekker scrollt, maar een kleine stroperigheid vertoont. Het is een retesnelle telefoon verder, maar toch heeft hij niet de actie-reactie en vloeiende bewegingen zoals een iPhone dat wel doet. Voor de mensen die denken: heb je weer zo'n iPhone lover...: Ik heb zelf nooit een iPhone gehad, heb de pest aan iTunes en alles wat daarbij komt kijken, maar heb er wel langdurig mee gespeeld (3 huisgenoten die er wel een hebben). Apple doet het gewoon nog steeds veel beter qua snelheid van de interface, punt uit. Zal ook wel met multitasking te maken hebben.
Telefoon zo'n 3,5 uur gebruikt waarvan zo'n 2,5 uur de display op full brightness, veel internet en wat apps downloaden. Voor de rest de interface wat configureren. Nog niet mee gebeld. De accu staat nu op 10%, dus hij ligt zo dadelijk weer aan de lader. Echt normaal gebruik is het dus niet, dus die tijden moet ik nog even schuldig blijven.
Nog pas één spelletje gespeeld (voor maar 3 minuutjes), Paper Toss. Dat draaide soepel en heb geen haperigen gemerkt.
Het is mij nog niet gebeurd dat ik per ongeluk in het home menu naar links of naar rechts scrollde door de optische sensor. Ik las dat mensen hier wel last van hebben. Mijn advies: doe wat aan je fijne moteriek, want mij is het niet gebeurd.
Typen op landscape gaat prima. Ik heb wel alle correctie en automatische aanvullding meuk uitgezet, want ik hoef geen apparaat die denkt dat hij wel weet welke woorden ik wil typen. Zal sowieso ook snelheid kosten.
Integratie met google accounts werkt goed. E-mail en contacts, latitude meuk en dergelijke zit er allemaal in. Ik zal er niet veel gebruik van maken, maar voor de google fans is het er dus.
Pushmail voor exchange support werkt ook prima, niks over te klagen.
Waar ik nog wel naar opzoek ben is een snelle manier om even al mijn windows mobile contacts naar mijn Desire te krijgen, zonder een export naar CSV en dit via een google account in te laden. Ik heb namelijk nog meer contacts in mijn google account die ik
niet in mijn telefoon wil. Wat ik wil is dus een snelle import-export zonder tussenkomst van gekke accounts.
GPS of navigatie heb ik nog niet getest. Ik ben bezig met het zoeken naar goede navigatiesoftware die ik eerst kan uitproberen, zonder meteen 30 euro of meer te moeten lappen. Morgen eens de trial van Navigon proberen.
Ik heb een paar keer wat gekke disconnects gehad tijdens mail, apps, weather of wat dan ook downloads. Mijn provider is T-mobile en ik heb wel constant een 3G verbinding met of volle bak verbinding, of op één streepje na. Dit heb ik het laatste uur niet meer meegemaakt, dus ik kan nog niet helemaal beoordelen waar dit aan lag.
De camera... Sja, hij doet zijn werk. Maakt opzich best goede foto's (mijn referentie is een HTC Tytn2, dusja, dat was niet zoveel). De flitser is erg fijn, want daardoor is het toch mogelijk om in huiskamers goede stabiele foto's te krijgen. Ik merkte ook toen ik een foto van mijn vriendin wilde maken dat er een rechthoek om haar hoofd verscheen, die meebewoog als zij bewoog. Kortom, er zal wel face recognition op zitten, al weet ik nog niet echt wat ik daarmee zal moeten.
Mijn algemene indruk is een prima telefoontje, zeker de schermgrootte bevalt mij, en ook het browsen gaat lekker vlot (waar ik hem voornamelijk voor ga gebruiken).
Het zal niet lang duren voordat ik aan de boel ga sleutelen (rooten etc), om wat meer customize meuk te krijgen, maar zo ver is het nog niet.
Verder ben ik nog op zoek naar een goede app die het led-lampje aan de achterkant kan activeren, zodat ik de telefoon als zaklamp kan gebruiken. Ik kon in de appstore alleen maar apps vinden voor de Nexus (waarbij hij geroot moest zijn, dus kon sowieso niet proberen of die ook op de Desire werkten), en nog wat waardeloze apps die het scherm op full brightness zetten. Mocht iemand een goede app kennen dan hoor ik het graag.
Tot zover mijn redelijk recht-toe-recht-aan review