Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Mijn vriendin heeft sinds 1,5 jr een Hp laptop die haar een jaar lang erg goed beviel. Sinds een half jaar is dit alleen minder. De laptop valt meerdere keren per dag zomaar uit. Eerst bleef dit bij 1 tot 2 keer per dag, maar nu is dit sowieso vaker.

Omdat dit haar erg stoort heeft ze de laptop naar een reparateur gebracht voor een analyse. Hij heeft aangegeven dat de oorzaak bij oververhitting ligt. Toch is dit vreemd, want ze doet er eigenlijk vrij weinig mee enkel wat surfen, msnen en tekstverwerken.

Ze heeft na deze uitkomst Hp gebeld en die gaf aan maar een jaar garantie te geven. Wanneer ze wil dat de laptop gerepareerd wordt moet ze rekening houden met kosten die op kunnen lopen tot € 400,-. Dit is natuurlijk veel geld voor een laptop van 1,5jr oud.

Ik wil eerst zelf is proberen wat ik kan doen. Ik heb al gelezen dat opschroeven en het stof verwijderen in sommige gevallen heeft geholpen, dit zal ik sowieso gaan doen.

Zijn er mensen met andere suggesties of ervaringen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
(jarig!)
Google is your friend .....

Welk type en serie HP. Is het een HP notebook met een Nvidia 7, 8 of 9 serie GPU, dan is deze fubar. Maar ook latere series hebben problematiek door hardware ontwerpen met structurele ontwerpfouten.

Nvidia heeft een paar jaar lang consistent GPU's van die series geproduceerd voor notebooks wetende dat ze low grade materiaal gebruikten, alsmede een aantal issues met de productie hadden, waardoor deze GPU's ver onder hun aangegeven toleranties problematiek met hitte ontwikkelen. Zelfs nadat hun eigen verzekeraar ze voor de rechter sleepte omdat zij in het proces van het maken van een compensatie deal met OEM's hierover nooit geïnformeerd waren, ging Nvidia door met de productie. Er zijn een een aantal jaar GPU's van verschillende series met dezelfde productieprocessen geproduceerd niet van het mobility type, dus voor desktop PC's.

HP heeft die series van GPU's jarenlang gebruikt in verschillende series en types van notebooks, zelfs nadat ze op de hoogte waren van de problematiek, en borduurden voort op een hardware design wat ook nog eens nogal gammel in elkaar stak. Zo was er bijvoorbeeld ruimte tussen de heatsink en de GPU chip met als resultaat een falende koeling, bij een chip die überhaupt brak was, daar bovenop werd ook nog eens gebruik gemaakt van soldeer wat niet tegen reguliere hitteontwikkeling kon.

HP heeft na veel zuchten en zwoegen, net als vele andere OEM's een deal gemaakt met Nvidia, waarbij ze iets van 200$ per GPU per reparatie krijgen. HP heeft echter een slechte deal gemaakt, aangezien ze zelf ook nog eens bijlappen. HP heeft net als vele andere OEM's hiervoor een Extended Warranty uitgeschreven, maar echter alleen voor die series en types waar ze voorraden van replacement hardware van hebben, of waar die nog voor gemaakt wordt.

De replacement hardware komt uit dezelfde productieprocesses, en is dus onderhevig aan dezelfde problematiek.

Ook latere types notebooks van HP hebben nog steeds problemen met het hardware ontwerp, slecht contact tussen de GPU en de heatsink, slechte solder, wireless kaarten die gebruikt worden als lockdown mechanisme voor de overige componenten, enzovoorts.

Wat je even op een rijtje moet zetten is:
- serie en uitvoering van de notebook
- welke GPU zit er in
- is deze uitgevoerd geïntegreerd of als MXM chip (vervangbaar)

Tevens zou ik al vast op zoek gaan naar meer informatie via .. google. Er zijn massa's websites en forums die deze problematiek als sinds jaar en dag als onderwerp hebben, meestal in de VS of UK, maar ook een aantal duitse sites van gebruikers met problematiek. Ook hier op Tweakers zijn recentelijk een aantal vergelijkbare threads geweest met dit als onderwerp, ook met links naar de Extended Warranties, e.d.

Als je met HP belt, zou ik wel vragen (dringend) hoe het zit met de extended warranty toepasbaarheid - puur ter informatie, aangezien HP support het beleid heeft om hier zelfstandig geen mededelingen over te doen. Je kunt je de moeite besparen te registreren voor de NL of International (consumer & business) support forums, HP hanteert het beleid aldaar om alle referenties te verwijderen, en alle discussie te ondermijnen door iedereen die verwijst naar de problematiek alsmede externe referenties met een ban op te zadelen.

Edit: maar even wat links opgezocht alhier op tweakers ...
Videokaart in laptop is kapot garantie?
[laptop] Videokaart defect of niet?
[laptopscherm] zwart/gekleurde strepen (met foto's)
HP Pavilion DV2000 geeft geen beeld meer
HP Pavilion dv9670ed Notebook PC scherm problemen
http://gathering.tweakers...earchtimeout]=30#hitstart

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 06-04-2010 15:41 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad met mijn HP laptop, die in mei 2 jaar word.

Het uitvallen word veroorzaakt door stof die op de ventilator zit, dit heb ik zelf kunnen uitblazen.
De problemen werden minder, maar toch bleven er problemen.

Ik heb de laptop onder garantie (Ja, want je krijgt gewoon 2 jaar garantie) oplaten sturen, en ze hebben bij mij de northbridge cooler, de topcover(breuk scharnier) en de HDD vervangen (zonder kosten)

Misschien moet TS dit ook doen en de winkel wijzen op de wettenlijke verplichtingen,

[ Voor 4% gewijzigd door Zakkenwasser op 06-04-2010 15:49 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je mag inderdaad redelijkerwijs verwachten dat een laptop meer dan 1.5 jaar mee gaat en hebt dus volgens de Nederlandse wet recht op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Inderdaad, gewoon je garantie claimen, waar heb je het gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als het in Nederland is, zit je altijd goed met twee jaar consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan gaan we het probleem eerst eens voorleggen aan Wehkamp gezien hij daar gekocht is, word vervolgd...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan wel eens lastig worden om aanspraak op de garantieregeling van Wehkamp te maken. In de aanvullende algemene voorwaarden staat:
Wehkamp geeft minimaal een jaar garantie op de door haar geleverde artikelen.

Bij een hp-laptop staat:

Garantie

1 jaar pick-up en return service, onderdelen en arbeid

http://www.wehkamp.nl/com...aptop/C09_I08_I41_732625/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:57:
Het kan wel eens lastig worden om aanspraak op de garantieregeling van Wehkamp te maken. In de aanvullende algemene voorwaarden staat:
Wehkamp geeft minimaal een jaar garantie op de door haar geleverde artikelen.

Bij een hp-laptop staat:
1 jaar pick-up en return service, onderdelen en arbeid

http://www.wehkamp.nl/com...aptop/C09_I08_I41_732625/
Ook Whekamp kan niet onder de wet uitkomen, daar doen de algemene voorwaarden niets aan af. Alleen is de laptop ouder dan een half jaar, op dat moment komt de bewijslast bij de consument te liggen. Met andere woorden de TS moet aantonen dat het gebrek bij de laptop ligt en niet door verkeerd gebruik. In dit geval kan het een welles, nietes spelletje worden met Whekamp wat veelal verloren wordt door de consument. Jammer genoeg is in je recht staan en je recht krijgen niet altijd hetzelfde.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, laptop dv 9780eb was op dat moment 23 maanden oud.
Wat heb ik gedaan.

Eerst een mail gestuurt naar de winkel, die zeiden geen garantie meer dat kost je ongeveer 700 €
Heb ze gek verklaard en bedankt
dan heb ik een mail gestuurt naar Hp support
die zeiden aanvankelijk hetzelfde
ik heb gereageerd met het volgende
onderkant de laptop staat een sticker met 2 jaar garantie
laptop is van 25/04/2008 dus net geen 2 jaar oud
heb de aankoopbon erbij gevoegd en dat gemaild
ik kreeg het volgende antwoord
we mogen u een gratis herstelling aanbieden laat ons per kerende weten wanneer vanaf 15/04 we het toestel mogen afhalen en het afhaaladres

Zo geschiede en na 5 dagen had ik de laptop hersteld terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:18:
Dan gaan we het probleem eerst eens voorleggen aan Wehkamp gezien hij daar gekocht is, word vervolgd...!
Ik heb mijn HP Pavilion DV9860ed ook bij Wehkamp gekocht, zei konden wel onder de wet uitkomen, want als ik alles goed heb doorgenomen hebben internetwinkels weer een andere wetregeling :( het goede nieuws is dat ik al een nieuwe laptop heb ( een Acer Aspire 7740G ) en dat mijn laptop gratis gerepareerd kan worden! wel via de verzekering. die HP laptop gaat naar mijn vader.

Hetgene wat kapot was aan de laptop was dat de GPU oververhit raakte en het geheugen al niet fijn was, ook na 1,5 jaar overleden.

Succes

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Pagina: 1