[laptop] Videokaart defect of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Laptop: BTO 15w25+
Proc: Intel(r) Core 2 Duo Processor T7300 2.00 GHz
Ram: 3072 DDR2 (800)
Vid: NVidia 8600GT 512
O/S Windows Vista

Het onderwerp:

Afgelopen zaterdagnacht, besloot mijn (nu tweeeneenhalf jaar oude) laptop tijdens het spelen van een spel vast te lopen. Normaliter kan ik me daar door middel van ctrl-alt-del uit redden, dit maal niet. Ik resette mijn laptop, maar bij het opstarten werd het scherm licht grijs. Ik hoorde wel hoe mijn laptop zijn normale opstart procedure doorliep. Ik kon zelfs het wachtwoord intypen en Windows volledig opstarten. Gedurende dit alles werd het beeld, dat tijdens het opstarten nog donkergrijs was, steeds witter.

Ik besloot te gaan slapen en zulk soort lastige problemen tot de volgende ochtend te bewaren. De volgende ochtend startte ik mijn computer op, kreeg meteen weer het grijzige scherm voor de kiezen, maar zag het beeld vervolgens terugspringen naar een normaal beeld. Gelukkig maar. Alles leek het weer te doen. Ik checkte mijn mail, studeerde wat, en besloot op een gegeven moment weer een spel op te starten. Dat ging een tijd goed, totdat het wederom vastliep. Zie boven.

Dit maal echter krijg ik mijn beeld niet meer terug. Het kleurverloop is telkens hetzelfde: donkergrijs bij opstarten, redelijk tot fel wit in Windows. Gebruik van een externe monitor verandert niets. De laptop start normaal op, lijkt in alles te functioneren, behalve op het punt van beeld. Nu ben ik me er van bewust - vrees ik zelfs - dat dit te maken heeft met een defecte videokaart. Bij het doorzoeken van deze fora, was men over een antwoord vrij eenduidig: werkt een externe monitor nog wel, dan is je 'inverter (?)' kapot; werkt een externe monitor niet meer, dan je videokaart. Toch heb ik in andere threads, wanneer geconstateerd is dat de videokaart kapot is, niks gelezen over grijs, dan wel wit getinte schermen. Het geeft me een klein beetje hoop dat er nog andere diagnoses mogelijk zijn.

Ik kom dan tot de volgende vragen:

1) Hoe aannemelijk is het dat mijn videokaart kapot is?

2) Is het mogelijk om een nieuwe videokaart voor een laptop aan te schaffen, of moet ik gaan denken aan geheel een nieuwe laptop?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
(jarig!)
1. Zeer aannemelijk, sinds het om een van de gewraakte series van Nvidia gaat met manufacturing defects. Veel oem's zijn na verloop van tijd min of meer gedwongen geweest hier extended warranties voor uit te schrijven, doe navraag, bij de oem maar doe ook zelf wat (google) onderzoek.

2. Soms, hangt er van af of de GPU van een MXM type is, in dat geval is het mogelijk deze te vervangen, anders niet. Navraag bij de leverancier zal hierover informatie kunnen geven.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Beter dan Virtuozzo had ik het niet kunnen verwoorden. Kort maar krachtig.

[Ervaringen] BTO 17W24+ en BTO 15W25+

Verder maak ik uit het feit dat de GPU niet als aanpasbare hardware vermeldt staat op dat er geen sprake is van een MXM module, maar dat de GPU rechtstreeks op het moederbord gemonteerd zit. Indien dit inderdad het geval is, is vervangen praktisch onmogelijk en is garantie claimen eigenlijk de enige optie.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is de oem in dit geval gelijk aan het bedrijf waar ik de laptop gekocht heb? Of is dit een andere leverancier? Ik neem aan dat het gewoon het beste is om contact op te nemen met BTO zelf (zit in Ijsselstein), en hun te vragen wat mijn opties zijn. Wat betreft de garantie heb ik pech, denk ik. Ik heb de laptop sinds augustus '07, dus de garantie is al geruime tijd verlopen. Ik heb al éénmaal eerder problemen met de videokaart gehad (hij werd té warm), maar toen had ik nog wel garantie lopen.

Ik zal morgen gewoon bellen en aanhoren wat m'n opties zijn, en nu wat rondneuzen op internet om te kijken of ik iets kan vinden betreffende mijn videokaart en de specifieke problemen daaromtrent.

In ieder geval hartelijk bedankt voor de snelle en heldere reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
(jarig!)
Extended warranty .. uitgebreide garantie, na afloop van de oorspronkelijke garantie.

Google eens wat rond, het probleem is nogal bekend en heeft heel wat producenten van notebooks in verlegenheid gebracht. I zou me toch voorstellen dat BTO hier mee bekend is. Als ik me niet vergis stelt BTO machines samen uit oem componenten.

Toch vreemd, als je al eerder problemen van hitteopbouw had, zouden ze je toch geïnformeerd moeten hebben over de problematiek? Ze zijn geen HP die als beleid uitschrijft om het maar onder tafel te schuiven, BTO heeft een veel director contact met zijn markt.

Ik heb geen inzicht in wat de deal is met de reimbursements die BTO krijgt voor de reparaties van deze problematiek van Nvidia (of überhaupt ze een deal hebben), HP krijgt iets van $200 per reparatie ter compensatie bijvoorbeeld, maar vervangt dan je kapotte hardware met hardware uit dezelfde (fubar) productie series :P
Maar goed, vraag BTO wat hun positie hier in is, wat hun beleid is ter oplossing van deze (erg bekende en wijdverspreide problematiek), en wat ze voorstellen als concrete en praktische oplossing met minimale koppijn voor jou (aangezien jij niet verantwoordelijk bent voor de hardware problematiek, en oem's samen met de producent van de GPU's wel verantwoordelijk zijn).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik morgenochtend kan, zal ik contact opnemen met BTO en eens vragen wat ze voor mij kunnen betekenen. Zelfs als de enige oplossing is dat ik dezelfde (fubar) videokaart voor weinig tot geen geld geïnstalleerd krijg, ben ik een blij man. Sleutelbegrip daarbij is - je zei het al - minimale koppijn (en minimale hoeveelheid geld).

Nogmaals hartelijk bedankt. It's much appreciated *nods*
Pagina: 1