Heh, dat zwarte beeld dat is me wel heel erg bekend. Ik zou eens via Google zoeken voor issues met HP Nvidia GPU. Of begin bij
deze site, en ga van daar uit verder. Het is een heel bekend stuk problematiek, HP's "failure" is sterk verbonden aan die van Nvidia, helaas. Dit speelt al sinds November 2007, kun je nagaan.
Die machine is onderdeel van een aantal series die gebruik maakten van een serie GPU's die naar later bleek op niet al te nette correcte wijze geproduceerd waren door Nvidia en aan OEM's geleverd. Is nogal wat heibel over geweest, inclusief een rechtszaak van Nvidia's eigen verzekeringsmaatschappij tegen Nvidia omdat Nvida een aantal jaar lang op de hoogte was van de problematiek, maar er geen informatie over deelde. Uiteindelijk is er een aantal compromissen uitgerold tussen Nvidia's en OEM's voor het delen van geleden schade. Uiteindelijk bleek dat ze ook problemen hadden vanwege de hitte opbouw door de slechte materialen met secondaire componenten (zoals de wireless en andere connectoren).
Ik heb zelf ook een aantal dergelijke machines gehad uit de DV9X serie, allemaal het zelfde verhaal. Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met HP. Het koste nogal wat moeite, support snapte het niet, dan weer wel, dan mochten ze er geen uitspraak overdoen, dan kwam er een manager opdraven die een deal aanbood voor 800 euro reparatie met een voucher voor korting op een nieuwe HP laptop, en meer van dat.
In de tussentijd had ik me geregistreerd voor de support forums (business en consumer) en was daar gaan beginnen te graven. Nadat posts met vragen 17 keer waren verwijderd ben ik toch maar verder gaan spitten, uiteindelijke bleek dat HP nogal wat van deze issues had, zoveel zelfs dat ze er een extended warranty over hadden uitgesproken. Die was behoorlijk moeilijk te vinden, uiteindelijk via via gebeld met hun technical support center in Duitsland, en daar de bevestiging gekregen dat de extended warranty ook in Europa van kracht was.
Na al dat getelefoneer heb ik support op de hoogte gesteld dat ik overging op schriftelijke correspondentie, om de case beter bij te houden (aangezien 7 keer het dossier zoek was geraakt). Na een brief aangetekend te hebben verstuurd met volledige inzage van gegevens alsmede verwijzing naar de extended warranty kreeg ik telefoon met de vraag om een pickup afspraak te maken. 2 dagen later stond UPS aan te deur om de machines op te halen, een week later had ik ze terug in huis. Moederbord + GPU + wireless vervangen. Geen kosten.
Ik moet er wel bij vermelden dat HP de betroffen hardware vervangt met hardware uit dezelfde productie series, met andere woorden: met hardware die in dezelfde productie processen is gebouwd met dezelfde below standard materialen die de oorzaak van het probleem zijn. Dat was te merken. Twee machines werden in dezelfde week van ontvangst na reparatie weer teruggestuurd met dezelfde problematiek, een na een weekje extra, een ander hield het twee maanden langer uit.
Na dit verhaal nog maar eens via via gaan checken bij technical support, en daar bleek dat ze nogal bekend waren hiermee, dat ze de hardware gewoon vervangen maar dat er een 6 maanden extended warranty na eerste vervanging op zat. Dus maar opnieuw de pen gepakt, en HP aangeschreven ter notificatie en verzoek tot correct resolutie van de problematiek.
Ik vind het nog altijd jammer dat ze niet schriftelijk reageerden, maar opnieuw telefonisch, gezien de wrangheid van het verhaal. Om een lang verhaal kort te maken, de machines werden opnieuw gerepareerd en mij werd de tip gegeven ze vervolgens stilletjes op ebay of marktplaats te verkopen, uiteindelijk heb ik een bod gekregen om de machines in te leveren voor twee vouchers te gebruik voor replacement units. Aangezien ik er geen brood in zag om iemand anders op te zadelen met dit soort oplichting, heb ik voor de vouchers gekozen, twee nieuwe laptops besteld, en die met wat hulp van de retailer (waar we de oorspronkelijke machines gekocht hadden - die nogal in hun maag zaten met de situatie aangezien zij nogal wat klachten hadden opgestapeld in de tussentijd) verkocht en voor een andere fabrikant gekozen.
Voor mij geen HP meer, voor de betroffen bedrijven voor acquisities ook niet meer.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.