Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351427

Topicstarter
Hey, ik heb een HP Pavilion DV9890ED met een standaard garantie van een jaar,
Nou is na anderhalf jaar mijn videokaart kapot gegaan(elke keer als ik drivers installeer krijg ik zwart beeld),
Dit betekent dat het buiten het jaar garantie om is, maar wettelijk heb ik toch 5 jaar garantie?

Kan iemand mij hier meer over vertellen? of kan het probleem ook ergens anders uit onstaan?

Bedankt alvast

http://h10025.www1.hp.com...l&lang=nl&product=3717528

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:41

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt garantie van de leverancier en je hebt garantie van de fabrikant. 2 verschillende dingen dus :)
Informeer eens bij de HP servicedesk, vaak willen ze nog wel helpen om alles te regelen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
HP zal het je niet geven, tenzij je een CarePaq hebt gekocht destijds. Je moet bij je winkelier zijn, die hoort je (deels) te compenseren in de reparatiekosten, aangezien een laptop toch zeker 2-3 jaar mee zou moeten gaan.

Ik weet niet wat voor videokaart erin zit, als het een Nvidia is kan je evt even uitzoeken of HP een verlengd garantieprogramma heeft voor je laptop, aangezien Nvidia een tijd lang troep met produktiefouten heeft uitgeleverd. Sommige fabrikanten hebben hiervoor de garantie verlengd.

Edit:
pricewatch: HP Pavilion dv9890ed (FE596EA)
http://h10025.www1.hp.com...n&cc=us&docname=c01422159

Fabrieksgarantie 2 jaar pickup & return
2 years, pick-up and return, parts and labour

Lijkt erop dat HP voor dit model nog wel 2 jaar garantie geeft. Uitzondering op de regel, aangezien HP tegenwoordig altijd standaard 1 jaar geeft. Kijk even op de onderkant of je idd een #fe596ea hebt, voor andere uitvoeringen kan de garantie verschillen.

[ Voor 35% gewijzigd door _JGC_ op 22-03-2010 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de laptop toen destijds bij mijn stagebedrijf gekocht, en deze zegt dat ze mij niet kunnen helpen omdat de jaar garantie is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:51

ResuCigam

BOFH

Op de onderste regel van de link die jij zelf plaatst staat toch echt:
"2 jaar ophaal- en terugbezorg-service, onderdelen en arbeid"
Dus misschien geldt dat ook voor jou?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mmm ik heb het net nagekeken op de hp site met serie en product nummer, en hij zit inderdaad nog in de garantie, raar dat mijn verkoper dan zegt dat het maar 1 jaar garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Omdat dit geen technische zaak is maar een garantiekwestie, zet ik dit topic door naar SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Anoniem: 351427 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:24:
mmm ik heb het net nagekeken op de hp site met serie en product nummer, en hij zit inderdaad nog in de garantie, raar dat mijn verkoper dan zegt dat het maar 1 jaar garantie is.
Mogen we concluderen dat je nu dus terug gaat naar je stagebedrijf met een screenshot en dat zij dit voor je gaan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Pickup and return staat er bij de specificaties, dus dat zou betekenen dat HP dat ding na een telefoontje komt ophalen en terugbrengen. Ik zou dus gewoon eerst HP bellen, kijken wat die voor je willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Maar je hebt beeld totdat je de drivers installeert? Weet je zeker dat het geen configuratieprobleem is dan? Want denk aan mogelijke onderzoekskosten wanneer er geen defect blijkt te zijn.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Outerspace schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:43:
Je hebt garantie van de leverancier en je hebt garantie van de fabrikant. 2 verschillende dingen dus :)
Informeer eens bij de HP servicedesk, vaak willen ze nog wel helpen om alles te regelen.
Zal ik dan maar weer happen?
De garantie waarmee de fabrikant reclameert, is exact datgene dat de winkelier ook minimaal dient te verlenen, los van wat ie wettelijk al verplicht is.
Daarnaast heb je ook weinig met de fabrikant van doen, de leverancier is verantwoordelijk. Zelfs na de garantieperiode blijft de leverancier je aanspreekpunt bij problemen.
Oftewel ook niets met HP zelf oplossen, zolang je leverancier daar niet mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Paulus0013 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:01:
[...]

De garantie waarmee de fabrikant reclameert, is exact datgene dat de winkelier ook minimaal dient te verlenen, los van wat ie wettelijk al verplicht is.
Dat lijkt me sterk, genoeg fabrikanten die levenslange garantie geven en dat hoeft een winkelier echt niet.
Daarnaast heb je ook weinig met de fabrikant van doen, de leverancier is verantwoordelijk. Zelfs na de garantieperiode blijft de leverancier je aanspreekpunt bij problemen.
Oftewel ook niets met HP zelf oplossen, zolang je leverancier daar niet mee akkoord gaat.
Mwah, de winkelier is inderdaad verplicht garantie te verlenen. Maar als je er zelf voor kiest het via HP te doen is dat toch ook prima (als HP bijvoorbeeld goede en/of snelle service schijnt te leveren).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bwerg schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:25:

Dat lijkt me sterk, genoeg fabrikanten die levenslange garantie geven en dat hoeft een winkelier echt niet.
Een leverancier dient de minimale wettelijke plichten uit te voeren plus zijn eigen beloften aan klanten plus de extra beloftes van een fabrikant. Dus als de fabrikant levenslange garantie aangeeft, dan ben ik benieuwd waarom jij denkt dat de leverancier dat niet hoeft na te komen.
Mwah, de winkelier is inderdaad verplicht garantie te verlenen. Maar als je er zelf voor kiest het via HP te doen is dat toch ook prima (als HP bijvoorbeeld goede en/of snelle service schijnt te leveren).
Niet helemaal waar. Je beperkt jezelf voor eventuele vervolgstappen aangezien je de leverancier niet in staat hebt gesteld om het probleem voor jou op te lossen. Zij kunnen daarom een vervolgaanspraak op garantie afwijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

bwerg schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:25:
[...]

[...]

Volgens mij staat dat in artikel 18 van BW7.

Als je er zelf voor kiest het elders te laten doen, moet je er niet raar van opkijken dat je bij je oorspronkelijke leverancier vanaf dat moment niet meer kunt aankloppen.

Met ^ dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Thanatoss schreef op maandag 22 maart 2010 @ 16:18:
Maar je hebt beeld totdat je de drivers installeert? Weet je zeker dat het geen configuratieprobleem is dan? Want denk aan mogelijke onderzoekskosten wanneer er geen defect blijkt te zijn.
Tussen het garantiegepraat blijft deze vraag open, en is volgens mij een stuk belangrijker. Voor je garantie gaat claimen, eerst zien of het wel echt een probleem is. Oudere drivers proberen, en ook een live CD (Knoppix etc). Wat gebeurt er bij een externe monitor, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Imo is alleen een driver update nog redelijkerwijs te verwachten van een klant. Als de drivers in de tussentijd brak zijn geworden, dan heeft de klant toch wel degelijk een garantieprobleem, want met de nieuwe drivers werkt de computer niet meer naar behoren. Daarnaast is het aansluiten van een externe monitor niet van belang; dat werkt nogal onhandig in de trein. Ook een liveCD is geen optie, aangezien daarmee de mogelijkheden van je huidige computer ondermijnd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 22659 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:50:
Imo is alleen een driver update nog redelijkerwijs te verwachten van een klant. Als de drivers in de tussentijd brak zijn geworden, dan heeft de klant toch wel degelijk een garantieprobleem, want met de nieuwe drivers werkt de computer niet meer naar behoren. Daarnaast is het aansluiten van een externe monitor niet van belang; dat werkt nogal onhandig in de trein. Ook een liveCD is geen optie, aangezien daarmee de mogelijkheden van je huidige computer ondermijnd worden.
Kom kom. Het kan zijn dat er een verkeerde (te hoge) resolutie wordt ingesteld, en dat ga je wel zien met een externe monitor. Het kan goed zijn dat de TS de verkeerde drivers heeft, etc. Je moet iets pas een garantieprobleem maken als je redelijk zeker kunt zijn dat het user-error is, en dat ben ik hier absoluut niet.

Dit is SF, maar mogelijk te snel vanuit VB hier naar toe verplaatst ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 22:23
je mag volgens de nederlandse wet een economische levensduur van 3 jaar verwachten, mocht het apparaat in die tijd kapot gaan door enige fabrieksfouten, dan zal HP deze kostenloos moeten repareren/vervangen... ;)
kijk voor de gein maar eens op de Radar website, daar is zeker meer over terug te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:52:

Dit is SF, maar mogelijk te snel vanuit VB hier naar toe verplaatst ;)
Hangt een beetje af van de oorspronkelijke vraag van de TS vind je niet ;)

Imo moet een driverupdate voldoende zijn om eventuele problemen op te lossen. Ik denk zelfs dat bij een eventueel driver probleem de update zal zorgen voor de native resolutie. Het gebruik van een liveCD sluit hardware problemen niet uit (worden alle onderdelen aangesproken), dus is indien alleen uitgevoerd geen zinnige test. Hiervoor geldt ceteris paribus. Maar goed, ik ben het met je eens dat de makkelijkste weg is om een aantal logische zaken uit te sluiten voordat je een langduriger traject ingaat! Dit is echter SF en hier worden vragen mbt garantie afgehandeld. AFAIK is een complete foutanalyse vanuit de kant van de klant niet noodzakelijk om garantie te claimen.

Edit:
MartijnAbel schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:53:
je mag volgens de nederlandse wet een economische levensduur van 3 jaar verwachten, mocht het apparaat in die tijd kapot gaan door enige fabrieksfouten, dan zal HP deze kostenloos moeten repareren/vervangen... ;)
kijk voor de gein maar eens op de Radar website, daar is zeker meer over terug te vinden...
En daar gaat Radar de fout in, aangezien geen enkele authoriteit heeft aangegeven dat de minimale gebruiksduur voor een laptop 3 jaar is. Je moet zonder al te veel problemen een garantie van 2 jaar kunnen claimen, maar 3 jaar zal een aardige dobber worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 22-03-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
Nee niet de fabrikant.!

maar de leverancier is hiervoor verantwoordelijk. en dat is dus de winkel// Webshop.

Reden voor mij om het altijd via winkels dit soort dingen te bestellen!, en niet online. garantieclaimen duurt nu vaak eenmaal langer bij een webshop dan bij een winkel. ( verzendkosten kan je niet claimen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heh, dat zwarte beeld dat is me wel heel erg bekend. Ik zou eens via Google zoeken voor issues met HP Nvidia GPU. Of begin bij deze site, en ga van daar uit verder. Het is een heel bekend stuk problematiek, HP's "failure" is sterk verbonden aan die van Nvidia, helaas. Dit speelt al sinds November 2007, kun je nagaan.

Die machine is onderdeel van een aantal series die gebruik maakten van een serie GPU's die naar later bleek op niet al te nette correcte wijze geproduceerd waren door Nvidia en aan OEM's geleverd. Is nogal wat heibel over geweest, inclusief een rechtszaak van Nvidia's eigen verzekeringsmaatschappij tegen Nvidia omdat Nvida een aantal jaar lang op de hoogte was van de problematiek, maar er geen informatie over deelde. Uiteindelijk is er een aantal compromissen uitgerold tussen Nvidia's en OEM's voor het delen van geleden schade. Uiteindelijk bleek dat ze ook problemen hadden vanwege de hitte opbouw door de slechte materialen met secondaire componenten (zoals de wireless en andere connectoren).

Ik heb zelf ook een aantal dergelijke machines gehad uit de DV9X serie, allemaal het zelfde verhaal. Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met HP. Het koste nogal wat moeite, support snapte het niet, dan weer wel, dan mochten ze er geen uitspraak overdoen, dan kwam er een manager opdraven die een deal aanbood voor 800 euro reparatie met een voucher voor korting op een nieuwe HP laptop, en meer van dat.

In de tussentijd had ik me geregistreerd voor de support forums (business en consumer) en was daar gaan beginnen te graven. Nadat posts met vragen 17 keer waren verwijderd ben ik toch maar verder gaan spitten, uiteindelijke bleek dat HP nogal wat van deze issues had, zoveel zelfs dat ze er een extended warranty over hadden uitgesproken. Die was behoorlijk moeilijk te vinden, uiteindelijk via via gebeld met hun technical support center in Duitsland, en daar de bevestiging gekregen dat de extended warranty ook in Europa van kracht was.

Na al dat getelefoneer heb ik support op de hoogte gesteld dat ik overging op schriftelijke correspondentie, om de case beter bij te houden (aangezien 7 keer het dossier zoek was geraakt). Na een brief aangetekend te hebben verstuurd met volledige inzage van gegevens alsmede verwijzing naar de extended warranty kreeg ik telefoon met de vraag om een pickup afspraak te maken. 2 dagen later stond UPS aan te deur om de machines op te halen, een week later had ik ze terug in huis. Moederbord + GPU + wireless vervangen. Geen kosten.

Ik moet er wel bij vermelden dat HP de betroffen hardware vervangt met hardware uit dezelfde productie series, met andere woorden: met hardware die in dezelfde productie processen is gebouwd met dezelfde below standard materialen die de oorzaak van het probleem zijn. Dat was te merken. Twee machines werden in dezelfde week van ontvangst na reparatie weer teruggestuurd met dezelfde problematiek, een na een weekje extra, een ander hield het twee maanden langer uit.
Na dit verhaal nog maar eens via via gaan checken bij technical support, en daar bleek dat ze nogal bekend waren hiermee, dat ze de hardware gewoon vervangen maar dat er een 6 maanden extended warranty na eerste vervanging op zat. Dus maar opnieuw de pen gepakt, en HP aangeschreven ter notificatie en verzoek tot correct resolutie van de problematiek.

Ik vind het nog altijd jammer dat ze niet schriftelijk reageerden, maar opnieuw telefonisch, gezien de wrangheid van het verhaal. Om een lang verhaal kort te maken, de machines werden opnieuw gerepareerd en mij werd de tip gegeven ze vervolgens stilletjes op ebay of marktplaats te verkopen, uiteindelijk heb ik een bod gekregen om de machines in te leveren voor twee vouchers te gebruik voor replacement units. Aangezien ik er geen brood in zag om iemand anders op te zadelen met dit soort oplichting, heb ik voor de vouchers gekozen, twee nieuwe laptops besteld, en die met wat hulp van de retailer (waar we de oorspronkelijke machines gekocht hadden - die nogal in hun maag zaten met de situatie aangezien zij nogal wat klachten hadden opgestapeld in de tussentijd) verkocht en voor een andere fabrikant gekozen.
Voor mij geen HP meer, voor de betroffen bedrijven voor acquisities ook niet meer.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:29
Je zegt alleen dat je hem via je stage bedrijf hebt gekocht. Kan het dan niet zo zijn dat dit eigenlijk een zakelijke aankoop was? Als ik het me goed herinner gelden voor zakelijke aankopen toch andere regels.

Ik vind het dan nog een beetje raar dat je stagebedrijf niets meer voor je kan regelen, geen goede indruk gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 22659 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:33:
[...]

Een leverancier dient de minimale wettelijke plichten uit te voeren plus zijn eigen beloften aan klanten plus de extra beloftes van een fabrikant. Dus als de fabrikant levenslange garantie aangeeft, dan ben ik benieuwd waarom jij denkt dat de leverancier dat niet hoeft na te komen.
Omdat ik dacht dat de garantie die de fabrikant geeft, niet bepalend is voor de wettelijke garantie die de leverancier moet bieden. Dat die twee garantieperiodes dus los staan. Maar als dat niet zo is dan zal ik het wel fout hebben, ik zit niet bepaald diep in de materie :P

Volgens mij kijkt een winkelier ook raar op als je na tien jaar met een geheugenmodule aan komt zetten die stuk is, dat is sowieso de praktijk...

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 22-03-2010 19:49 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:04
HP heeft een uitstekende actie. Ik zou het gewoon via HP regelen. Zij komen hem ophalen en brengen hem weer. Uitgesloten dat de drivers brak zijn, natuurlijk. En ik zou dat mooi even testen, zoals hierboven aangegeven, via een knoppix CD of zo. Anders kun je waarschijnlijk wel de kosten betalen want dat valt niet onder de garantie.

Update: Ik heb wel goede ervaringen met de support desk van HP.

[ Voor 9% gewijzigd door marquis op 22-03-2010 20:00 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

adslfreak schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:59:
( verzendkosten kan je niet claimen!)
Een onderdeel van garantie is kosteloos herstel. Dat geldt dus ook voor de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gelijksoortige thread.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1