Platinum #32 ook weer in de pocket:
Immortals Fenyx Rising
Man wat heb ik me daarmee vermaakt en daar ik vakantie had en ik geen zak kon doen, lang leve de corona maatregelen (al voor de verstrenging), ben ik hier grotendeels op los gegaan, maar na 90 uur (misschien een paar uur aan "aan laten staan") was de platinum binnen. Ik ben geen snelle speler, ik hou er van op mijn dooie gemakje een beetje exploren (wat vooral in dit spel loont), dus het kan ook stukken sneller (zonder dat je het spel rusht zeg maar). Volgens de reviewers heeft het een Zelda Breath of the Wild vibe (zelf niet gespeeld) of in ieder geval leentjebuur gespeeld, maar de setting is die van de Griekse mythologie, waar het spel eigenlijk de vertelling is van Prometheus aan Zeus over waarom de mens onderschat wordt door Zeus (soort van). Dit gebeurt op IMHO een humoristische wijze en krijg je op deze manier ook een lesje Griekse mythologie (verteld met een hedendaagse blik) tijdens het spel (een beetje zoals de laatste God of War dat deed met de Noorse mythologie).
De 4 hoofdbestanddelen:
- De werels is groots, 7 gebieden, elk met een eigen toren (het blijft een Ubisoft game), maar het gaat niet om de toren ontsluiten (dat zou je bij wijs van spreken voor 5 al vanaf het begin meteen kunnen doen, maar dat is sterk af te raden). Het eerste "tutorial-gebied" en daarna 5 verhaallijn gebieden om af te sluiten in het 7e.
- Puzzelen, véél puzzelen, daar moet je misschien wel van houden
- Vechten, ook veel vechten tegen dieren en mythologische wezens
- Rifts/mazes, veel al puzzelen, vaak ook behendigheid en een klein beetje vechten.
Is het spel perfect, nee, er zijn her en der wel de nodige smetjes. De laatste AC was voor mij Origins en daar heb ik me prima mee vermaakt, maar IMHO dit keer heeft Ubisoft een toppertje afgeleverd.
++ Puzzelen, het spel leert je echt goed kijken, Ubisoft is blijkbaar goed in het verstoppen in plain sight (Tip: Chekov's gun! Als je het niet gaat gebruiken, laat het in het verhaal weg. M.a.w. er is zelden echt weinig "omgevingschrome"). Ze spelen met verschillende gewichten, verschillende materialen, luchtstromen. Ik heb voor de puzzels geen enkele keer internet hoeven raadplegen, maar sommigen zijn groots (wat dacht je van een compleet paleis voor één puzzel). Een gedeelte van de 90 uur zit ook in het vinden van die ene clue e.d.
++ Je wordt niet aan het handje gehouden....
++ De verhaalvertelling en de humor, wederom smaakgebonden en niet alleen tussen Prometheus en Zeus.
++ De wereld op zich, groots en voor het gros wel heel mooi. Tip: Maak niet te vaak gebruik van fast travelen, juist door vliegen/ te voet/ of the paard ontdek je juist de leukste dingen. Er zijn ook mensen die adviseren om zonder Hud te spelen.
++ De soundtrack (of is de juiste term score?) geweldige orkestmuziek die aanzwelt bij het vechten
++ Geen trophy mbt moeilijkheidsgraad, die naast monsters ook invloed heeft op de timing van sommige events/puzzeltjes, die kan je straffeloos omlaag en weer omhoog doen. Dit spel was op hard prima te doen voor mij.
+ Voor de platinum heb je niet alles nodig, sommige mazes en/of kistjes heb je feitelijk niet nodig.
+/- Het vechten, met een dozijn verschillende monsters en dat die vaak de vele kistjes en points of interests bewaken, kan dat op een gegeven moment wel repetitief aanvoelen. Op hard ben je de eerste 1/3 misschien underpowered, maar op gegeven moment slaat dat om en desondanks dat het spel enigszins schaalt hoef je weinig te doen om te voorkomen dat je echt in gevaar komt
+/- De controls, qua vechten zijn de controls meer dan prima, maar als het op de mazes aankomt - en hier zal ik ook wel hand in eigen boezem steken, mijn vaardigheidsniveau zal ook meespelen - waar snelheid en behendigheid een rol spelen, dan mistte ik soms de nodige finesse of misschien kan je spreken van een nodige leer curve en af en toe een hoop frustratie

+/- Sommige vaardigheden die je vrijspeelt zijn misschien te OP en kunnen sommige puzzels breken
+/- Heel soms is het spel buggy en dat kan soms in je voordeel en soms in je nadeel werken, ach ja.
- Veel mazes duren best wel lang ook deels vanwege de controls en/of dat je sommige puzzels niet snel kan oplossen. Vooral ook dat je optionele kistje ook wilt halen en vooral de verhaallijn mazes kan je zo een uur kwijt aan zijn, gelukkig kan je bij die tussentijds opslaan, maar bij de gewone niet
- [Je wordt niet aan je handje gehouden...] Daar en tegen is het spel niet altijd consistent om je aan te geven dat je deze puzzel/maze echt niet kan omdat je een bepaalde vaardigheid mist, sowieso geeft het spel heel weinig hints, waar af en toe er wat verteld wordt door Prometheus en/of Zeus, maar als je dat om wat voor reden ff hebt gemist kan je ook niet terugluisteren, dan kan je soms lang moeten zoeken.
Geen echte klacht, maar zoals ik al aangaf de latere vaardigheden die je vrijspeelt zijn OP of kunnen puzzels breken ('cheesen'). Echter het zijn veel (had ik al gezegd veel?) puzzels en soms heb je op een gegeven moment geen zin meer om het op de nette manier te doen en pak je uit tijdswinst de makkelijke manier.
Eén tip vooraf, er is waarschijnlijk een missable trophy, namelijk dat je 10 vijanden kapot moet laten gaan door de traps in de mazes en daar heb je er maar zo'n 3 tot 5 mazes voor, hou er rekening mee!
Op naar platinum #33