Dat moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen:
Het proberen te vangen van alle 100(!) verschillende vissen, het vinden van de juiste lure voor elke vis, het uitzoeken welke vissen zich in welke wateren bevinden en soms ook het uitzoeken op welke dagdelen ze bijten, daar begint het mee.
Dan het vangen van de vissen zelf; De kleine visjes zijn geen uitdaging meer, de middelgrote ook niet, maar de grote vissen ben je soms 5 tot 15 minuten mee bezig om binnen te halen en als je iets te gehaast bent of even niet oplet breekt je lijn en ben je 'm kwijt. Soms is het laten bijten van vissen al een lastig proces, omdat je niet alle soorten aas op dezelfde manier moet laten bewegen (trial en error, geen uitleg ingame).
Noctis (de hoofdpersoon) laat altijd trots de vangst zien, incl maat en gewicht.
Voorbeeld. Als je ziet dat je weer een nieuw record vwb lengte hebt binnengehaald ben je toch weer blij.
Als Noctis zijn hengel neerlegt om de vis met 2 handen uit het water te tillen weet je dat je sowieso iets groots hebt gevangen. Maar pas als de complete party (4 man) het water in springt om de vangst op te tillen weet je dat je een monsterlijk grote vis hebt gevangen!
Voor mij zit de uitdaging in het proberen te vangen van alle 100 verschillende soorten. Er staan in de game soms borden bij de vis spots waarop staat welke vissen zich onder andere in dat water bevinden, meestal gaat het om 2 of 3 verschillende soorten die benoemd worden (vaak zitten er meer, soms ook niet).
Tel je al die borden bij elkaar op dan kom je misschien op een 20-30 verschillende vissen, meer niet.
De overige 70-80 mag je dus gewoon lekker zelf uitzoeken, wat ook een uitdaging op zich is.
Ook het vinden van de vis spots mag je gewoon zelf doen. Ze zijn te herkennen aan een (kleine) houten stijger bij het water, maar sommigen zijn goed verstopt en liggen op punten van de map waar je nooit komt.
Een nieuwe spot ontdekken en uitzoeken wat daar zit, dmv het proberen van verschillende lures, blijft leuk.
Dus ja, ik vermaak me prima met de fishing minigame in Final Fantasy, erg leuk en goed uitgewerkt

Maar ik hoor ook genoeg mensen die er niks aan vinden. Prima, ieder zijn ding.
Twee voorbeelden van grote vissen die ik gevangen heb: Een grote
catfish en een grote
karper.
*je krijgt er geen trophy voor of iets dergelijks, dus het is puur "vrije tijd"
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"